Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00489 007109 15376101 na godz. na dobę w sumie
Świat florystyki. Sztuka układania i fotografowania kwiatów - ebook/pdf
Świat florystyki. Sztuka układania i fotografowania kwiatów - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 272
Wydawca: Septem Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-7914-0 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> sztuka
Porównaj ceny (książka, ebook (-20%), audiobook).

Zachwyt nad kruchym pięknem kwiatów towarzyszy człowiekowi od tysiącleci. Już w starożytnej Mezopotamii czy starożytnym Egipcie kwitnące rośliny inspirowały artystów, którzy uwieczniali je w swoich dziełach. Jednak na co dzień tysiące innych ludzi po prostu upiększało nimi własne domy, z pasją układając bukiety i dekoracje, a czasem tworząc prawdziwe arcydzieła - tym bardziej godne podziwu, że szybko przemijające. Dziś sztuka układania kwiatów wzbudza zainteresowanie nie tylko profesjonalnych florystów i dekoratorów wnętrz, lecz i całej rzeszy amatorów pragnących wykonać niepowtarzalne kompozycje i cieszyć oko efektami swojej pracy.

Jeśli Twoim marzeniem jest opanowanie tajników sztuki florystycznej, pora sięgnąć po tę publikację. Podpowie Ci ona, jak przygotować się do pracy z kwiatami, co oprócz nich warto wykorzystać przy układaniu bukietu czy kompozycji w naczyniu i jak sfotografować dzieło, by móc pochwalić się swoim kunsztem także w przyszłości. Dowiesz się stąd, jakie rodzaje dekoracji najlepiej wykonać o różnych porach roku i do jakich nietypowych zastosowań można wykorzystać kwiaty. Nieważne, czy jesteś amatorem, czy profesjonalistą - na pewno znajdziesz tu dla siebie nowe techniki oraz inspirujące pomysły.

Witaj w fascynującym świecie florystyki!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Redaktor prowadzący: Ewelina Burska Projekt okładki: Jan Paluch Układ typograficzny, skład: Adrian Partyka Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: septem@septem.pl WWW: http://septem.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://septem.pl/user/opinie?sztukw Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. ISBN: 978-83-246-4150-5 Copyright © Helion 2013 Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści Wstęp Florystyka — nie tylko bukiety / 5 Dlaczego florysta powinien również stanąć za obiektywem? / 7 Dla kogo jest ta książka? / 7 1 Materiały i narzędzia florystyczne Materiały roślinne / 10 Narzędzia florystyczne / 21 Materiały techniczne i ozdobne / 23 Naczynia we florystyce / 37 5 9 43 2 Podstawy teoretyczne Teoria barw: jak dobierać kolory? / 44 Forma i kształt / 56 Zabawa teksturą / 61 Dominanty w kompozycji / 64 Porządek w kompozycji: symetria i asymetria / 65 Zasady komponowania: szeregi, grupowanie i stopniowanie / 68 Proporcje we florystyce / 71 Rodzaje i klasyfikacje prac florystycznych / 75 3 Podstawowe techniki w pracy z kwiatami Czyszczenie kwiatów i przedłużanie ich świeżości / 89 Praca z gąbką florystyczną do kwiatów żywych / 91 Skrętoległe ułożenie bukietu / 95 Techniki klejenia / 97 Technika wicia / 99 Drutowanie elementów ozdobnych / 101 Technika szpilkowania / 104 Kreszowanie ozdobnego drutu / 105 4 Dekoracje kwiatowe przez cały rok Wiosna i Wielkanoc / 108 Jesień / 122 Boże Narodzenie / 132 Dekoracje na stół i do domu — pomysły na cały rok / 147 87 107 3 sp is t r e ś c i Poleć książkęKup książkę 5 Warzywa i owoce we florystyce Florystyczne techniki pracy z owocami i warzywami / 163 Dekoracje krok po kroku / 170 161 177 189 261 267 269 ś w i at f lo ry s t y k i i przyozdabianie naczyń Florystyczne pakowanie prezentów / 178 6 Florystyczne pakowanie prezentów 7 Fotografia florystyczna Dlaczego florysta powinien stanąć za obiektywem? / 190 Zagadnienia podstawowe: ekspozycja, przesłona, czułość, balans bieli / 192 Zasady kompozycji w fotografii / 206 Problem niefotogeniczności prac florystycznych / 224 Jakie są najczęstsze błędy przy fotografowaniu prac florystycznych i jak ich uniknąć / 227 Fotografujemy różne rodzaje prac florystycznych: wskazówki praktyczne / 228 Fotografujemy naszą kwiaciarnię / 243 Aparat fotograficzny dla florysty / 247 Filtry w fotografii florystycznej / 249 W czym może nam pomóc komputerowy program do cyfrowej obróbki zdjęć? / 253 Źródła inspiracji / 259 8 Dalsze źródła inspiracji Florystyczna edukacja w Polsce / 262 Czasopisma i portale branżowe / 264 Imprezy florystyczne w Polsce / 265 Zakończenie i podziękowania Przypisy końcowe 4 Poleć książkęKup książkę Warzywa i owoce we fl orystyce W niektórych krajach, m.in. w Holandii, owoce i warzywa już od lat uznawane są za pełnowartościowy materiał fl orystyczny. Jeśli się chwilę nad tym zastanowić, nie powinno nas to dziwić — w końcu są to żywe materiały pochodzenia roślinnego, występujące w szerokiej gamie fascynujących kształtów, kolorów i tekstur (zdjęcie 5.1). Deli‑ katne różyczki kalafi ora, głęboki fi olet bakłażana, fantazyjne kształty miniaturowych tykw ozdobnych, porcelanowa tekstura czereśni — zadaniem fl orysty jest właśnie dostrzec te estetycznie atrakcyjne cechy warzyw i owoców i zainspirować się nimi. 5 roZ DZ i a Ł 5. wa r Z y wa i owo c e w e f lo ry s t yc e 161 Poleć książkęKup książkę Warzywa i owoce to również doskonały materiał do tworzenia hobby‑ stycznych dekoracji w domu. Są nie tylko atrakcyjne, ale też w więk‑ szości niezbyt drogie i łatwo dostępne. Z pewnością wielu z nas już nieraz sięgnęło po błyszczące, czerwone jabłka przy bożonarodzenio‑ wym dekorowaniu domu czy po dynie i tykwy w okresie Halloween. Dlaczego więc nie pójść i o krok dalej? Zdjęcie 5.1. Świat owoców pełny jest intensywnych barw, fascynujących form i dekoracyjnych tekstur, dlatego jako floryści nie przechodźmy obok nich obojętnie; wręcz przeciwnie — pozwólmy, by nas zainspirowały 162 Ś w i at f lo ry s t y k i Poleć książkęKup książkę Florystyczne techniki pracy z owocami i warzywami Tak jak praca z kwiatami wymaga od nas zna‑ jomości pewnych technik i zasad, tak samo zanim sięgniemy po owoce i warzywa jako elementy naszych aranżacji, powinniśmy po‑ znać podstawowe reguły pracy z nimi. Warzywa i owoce jako element kompozycji Większość owoców i warzyw — w postaci, w której je kupujemy — nie posiada łodyg, dlatego by wykorzystać je w bukiecie, wień‑ cu czy kompozycji w naczyniu, musimy je czymś zastąpić. W przypadku kwiatów w po‑ dobnej sytuacji sięgamy z reguły po cięty, zie‑ lony drut techniczny, jednak w przypadku warzyw i owoców nie jest on dobrym roz‑ wiązaniem, przede wszystkim dlatego, że przyspiesza ich gnicie. Dlatego zamiast dru‑ tu użyjmy drewnianych patyczków — mogą to być wykałaczki lub zwykłe patyczki szasz‑ łykowe. Jeden koniec wbijamy w owoc czy warzywo, drugi w podkład, np. gąbkę flory‑ styczną, lub łapiemy razem z innymi łodyga‑ mi w bukiecie (zdjęcie 5.2 i 5.3). Pamiętajmy jednak, że drewniane „łodygi” będą tu ele‑ mentem technicznym i jako taki nie powin‑ ny być widoczne. Zdjęcie 5.3. Nawet na pierwszy rzut oka niepozorna marchewka może stać się atrakcyjnym elementem kompozycji w naczyniu — tu zamocowana w gąbce przy pomocy szaszłykowych drewnianych patyczków (pomysł i praca autorstwa mistrzyni florystyki Małgorzaty Karolak z warszawskiej pracowni florystycznej Barwy Natury) Zdjęcie 5.2. Połówka owocu limonki została zamocowana w gąbce przy pomocy wykałaczki roZ DZ i a Ł 5. wa r Z y wa i owo c e w e f lo ry s t yc e 163 Poleć książkęKup książkę Owoce i warzywa jako naczynia Wiele owoców i warzyw możemy wykorzystać jako oryginalne i atrak- cyjne naczynia. W większości przypadków wymaga to ścięcia nożem ich czubka i wydrążenia części miąższu. Następnie do powstałego otworu wkładamy naczynie wypełnione wodą (np. słoik, szklankę czy nawet kubeczek po jogurcie) lub wykładamy go folią (np. zwykłą foliową torebką, ważne jednak, by była szczelna) i umieszczamy w niej kawałek nasączonej wodą gąbki florystycznej. W ten sposób możemy wykorzystać np. pomarańczę (zdjęcie 5.4), paprykę (zdjęcie 5.5), dynię, melona, główkę kalafiora czy kapusty. Mniejsze owoce i warzywa, np. jabłka, cytryny, bakłażany, również możemy wyko- rzystać jako wazoniki. Najprostszym sposo- bem jest wydrążenie bądź nacięcie w nich małego otworu (nieprzechodzącego na wy- lot) i umieszczenie w nim probówki z wodą. Kreatywne przykłady wykorzystania tej tech- niki znajdziemy na zdjęciach 5.6 – 5.8. Zdjęcie 5.4. Pomarańcza jako naczynie do kompozycji w gąbce florystycznej Zdjęcie 5.5. Dekoracja stołu z papryką w roli naczynia i soczyście czerwoną porzeczką w roli elementu dekoracyjnego (pomysł i praca autorstwa mistrzyni florystyki Małgorzaty Karolak z warszawskiej pracowni florystycznej Barwy Natury) 164 Ś w i at f lo ry s t y k i Poleć książkęKup książkę Zdjęcie 5.6. Cytryna zamieniona w wazonik dzięki użyciu probówki Zdjęcie 5.7. Wazonik z bakłażana — czubek probówki zamaskowany został goździkiem Zdjęcie 5.8. Jabłkowe wazoniki Jeszcze inną techniką wykorzystania warzyw i owo‑ ców do tworzenia naczyń jest obłożenie nimi z zewnątrz wybranego naczynia — np. okrągłego słoika bądź kwa‑ dratowego wazonika — tak by całkowicie je zakryć. Naj‑ lepiej nadają się tu podłużne warzywa, np. ogórki (zdjęcie 5.9), korzenie marchewki czy por. Do naczynia możemy je przykleić, przymocować za pomocą wykałaczek lub przytrzymać je wokół niego zwykłą gumką recepturką, którą na koniec zasłonimy np. rafi ą lub ozdobną wstążką. Zdjęcie 5.9. „Wazonik” z ogórków roZ DZ i a Ł 5. wa r Z y wa i owo c e w e f lo ry s t yc e 165 Poleć książkęKup książkę Kategorią samą w sobie przy wykorzystywaniu owoców jako naczyń jest arbuz. Jak powszechnie wiadomo, jego miąższ składa się w ponad 90 z wody. Dlatego też w przypadku arbuza kwiaty możemy mocować w nim poprzez wbicie podciętych ukośnie łodyg prosto w miąższ, który zadziała tu jak naturalna wersja gąbki flory‑ stycznej (zdjęcie 5.10). Łączenie warzyw i owoców z kwiatami Wiele warzyw i owoców doskonale komponuje się z kwiatami. Zdarza się, że w pierwszym momencie, kiedy patrzymy na kompozycję czy bukiet, podział na kwiaty i warzywa/owoce wcale nie rzuci się nam w oczy, a wręcz przeciwnie — dostrzeżemy jedynie całość kompo‑ zycji i jej ciekawe kształty i tekstury. Doskonałym przykładem jest tu bukiet na zdjęciu 5.11 — dopiero kiedy bliżej mu się przyjrzymy, zauważymy, że elementem ozdobnym wplecionym w kryzę jest długa, zielona fasolka szparagowa. Na zdjęciu 5.12 karbowana sałata tworzy optyczną harmonijną całość z dekoracją z kwiatów. Wiele warzyw i owoców — nawet tych na pierwszy rzut oka dość niepozornych — możemy z powodzeniem połączyć z kwiatami. Przy‑ kładem niech będą tu francuskie ziemniaczki, które są integralną częścią kompozycji przedstawionej na zdjęciu 5.13. Inne warzywa i owoce są natomiast tak dekoracyjne, że wymagają jedynie doda‑ nia jednego czy dwóch kwiatów, by stworzyć ciekawą i oryginalną ozdobę — tak jak w przypadku wypełnionego czereśniami kieliszka na zdjęciu 5.14. Zdjęcie 5.10. W tej letniej łąkowej kompozycji arbuz występuje jako dekoracyjne zastępstwo dla gąbki florystycznej Zdjęcie 5.11. Zielona fasolka szparagowa w niecodziennej roli — ozdobnego elementu kryzy pod bukiet (pomysł i praca autorstwa mistrzyni florystyki Małgorzaty Karolak z warszawskiej pracowni florystycznej Barwy Natury) 166 Ś w i at f lo ry s t y k i Poleć książkęKup książkę Zdjęcie 5.12. Karbowana sałata ciekawie współgra z rustykalną fakturą jaskrów azjatyckich Zdjęcie 5.13. Nawet tak niepozorne warzywo jak ziemniaki możemy wykorzystać w dekoracjach — tu w połączeniu z jaskrami azjatyckimi, nawłocią i rozmarynem Zdjęcie 5.14. Letnie owoce — takie jak wiśnie, czereśnie czy truskawki — dzięki swoim intensywnym, nasyconym kolorom i ciekawym teksturom doskonale pasują do dynamicznych letnich dekoracji. Może to być np. dekoracja stołu wykonana z serii kieliszków wypełnionych czereśniami, z pojedynczym kwiatem w probówce umieszczonym pomiędzy nimi roZ DZ i a Ł 5. wa r Z y wa i owo c e w e f lo ry s t yc e 167 Poleć książkęKup książkę Łącząc owoce i warzywa z kwiatami, musimy jednak pamiętać o tym, że zabieg ten może spowodować szybsze więdnięcie kwiatów. Więk- szość warzyw i owoców wydziela etylen, który jest gazem wspoma- gającym dojrzewanie, sprawia więc, że kwiaty szybciej przekwitają. Nie jest to oczywiście proces dynamiczny i działający natychmiast, powinniśmy go jednak uwzględnić w naszym projekcie. Wykorzystanie jednego jabłka w kompozycji z kwiatów nie bę- dzie oczywiście miało praktycznie żadnego wpływu na żywotność kwiatów; jeśli jednak umieścimy bukiet w naczyniu wyłożonym kilkudziesięcioma małymi jabłuszkami, efekt ten może już być po kilku dniach zauważalny. Spory wpływ ma tu również temperatura otoczenia — im wyższa, tym więcej wydziela się etylenu. I w końcu efekt ten zależy również od rodzaju wykorzystanych owoców i wa- rzyw; przykładowo, jabłka, gruszki, banany, brzoskwinie i dojrzałe pomidory wydzielają najwięcej etylenu, a kiwi, czereśnie, wiśnie, maliny, kalafiory i papryka — najmniej. Przedłużanie trwałości owoców i warzyw W niektórych przypadkach możemy na różne sposoby przedłużyć trwałość niektórych warzyw i owoców, zanim wykorzystamy je w na- szej pracy florystycznej. Nabłyszczanie Najprostszą metodą jest spryskanie nabłyszczaczem w aerozolu, po- wszechnie używanym do nadawania blasku liściom roślin doniczko- wych i zieleni ciętej w bukietach. Technikę tę możemy wykorzystać jednak tylko w przypadku owoców i warzyw o gładkiej skórce, czy- li np. jabłek, gruszek czy pomidorów. W ten sposób zaimpregnowa- ne jabłko potrafi wytrzymać — w niezbyt wysokiej temperaturze — nawet kilka tygodni. Pamiętajmy jednak, że raz spryskany owoc czy warzywo absolutnie nie nadaje się już do spożycia; musimy się rów- nież liczyć z lekko nienaturalnym wyglądem sztucznie nabłyszczo- nego owocu. Suszenie Niektóre owoce i warzywa — a przede wszystkim ich plasterki — możemy zasuszyć. Jest to technika powszechnie stosowana przy jabłkach, pomarańczach i innych cytrusach, często wykorzystywanych we florystyce bo- żonarodzeniowej. Zasuszyć można też m.in. całe papryczki chili. Zmienia to oczywiście wygląd owoców lub warzyw, ale sprawia, iż są one niezwykle trwałe. Gotowe suszone plasterki cytrusów moż- na kupić bez problemu w sklepach, jeśli jed- nak chcemy, możemy je ususzyć metodą do- mową. W tym celu należy pokroić owoce w niezbyt grube plasterki, ułożyć na bla- sze wyłożonej papierem do pieczenia i wło- żyć do piekarnika nagrzanego do tempera- tury 80°C. Taki proces suszenia trwa około 5 godzin i wymaga obracania wszystkich pla- sterków co ok. 30 minut. Druga, nieco dłuż- sza metoda to rozłożenie plasterków np. na papierowych tackach i umieszczenie ich na rozgrzanym kaloryferze. Efekt oszronionych owoców Niezwykle dekoracyjną i łatwą do wykonania domowym sposobem techniką jest „oszro- nienie” owoców przy pomocy białka i cukru (zdjęcie 5.15). Często wykorzystuje się ją we Ś w i at f lo ry s t y k i Zdjęcie 5.15. Efekt oszronionych owoców 168 Poleć książkęKup książkę florystyce bożonarodzeniowej oraz do dekorowania stołów w okresie sylwestra i karnawału, chociaż oczywiście możemy po nią sięgnąć w ciągu całego roku. Technikę tę możemy wykorzystać do wielu owoców, najczęściej stosuje się ją jednak przy owocach o gładkiej skórce, takich jak jabłka, gruszki, śliwki, czereśnie czy winogrona. Efekt ten wygląda najatrak‑ cyjniej, jeśli wykorzystamy owoce o ciemnym kolorze skórki, który będzie mocno kontrastował z bielą cukrowego szronu. Owoce należy umyć, osuszyć i włożyć do lodówki, by się trochę schłodziły. Tymczasem do czystej miski wbijamy białko jajka i lekko je roztrzepujemy. Schłodzone owoce smarujemy cienką warstwą białka — najlepiej pędzelkiem o miękkim włosiu — i posypujemy cukrem. Możemy tu użyć albo drobnego cukru kryształu, albo cukru pudru, w zależności od efektu, który chcemy uzyskać. Owoce jako świeczki Niektóre owoce możemy również wykorzystać, by stworzyć oryginal‑ ne i dekoracyjne świeczki. W tym celu u góry owocu wycinamy bądź wydrążamy otwór wielkości świeczki typu tea ‑light, którą następnie wkładamy w ten otwór. Nierówności w obwodzie nacięcia możemy zamaskować, oklejając go drobnymi elementami dekoracyjnymi, np. koralikami czy perełkami, tworząc wokół świeczki ozdobny wianu‑ szek (zdjęcie 5.16). W ten sposób możemy np. wykorzystać jabłka — rząd jabłkowych świec będzie ciekawą dekoracją stołu; innym oryginalnym pomysłem będzie umocowanie czterech tego typu świec na wieńcu adwentowym. Jako owocowe świece doskonale sprawdzają się również poma‑ rańcze — brzeg otworu najlepiej udekorować wtedy wbitymi bez‑ pośrednio w skórkę owocu pojedynczymi goździkami (chodzi tu o korzenną przyprawę, a nie kwiaty). Będą nie tylko dekoracyjnie wyglądać, ale po zapaleniu świecy w pokoju rozejdzie się świąteczny, cytrusowo ‑korzenny zapach. Zdjęcie 5.16. Jabłko w roli świeczki na wieńcu adwentowym ROZ DZ I A Ł 5. wA R Z y wA I OwO c e w e f lO Ry s t yc e 169 Poleć książkęKup książkę Dekoracje krok po kroku Warzywa i owoce pojawiły się już w kilku pracach, których wykonanie opisane zostało w poprzednim rozdziale — zarówno przy stroikach bożonarodzeniowych, kompozycjach jesiennych, jak i przy dekora‑ cjach stołu. Przypomnijmy je (zdjęcia 5.17 – 5.20): Zdjęcie 5.17. Jesienne kompozycje w paprykach Zdjęcie 5.18. Jesienna orgia kolorów w dyni Zdjęcie 5.19. Jesienne stworki 170 Ś w i at f lo ry s t y k i Zdjęcie 5.20. Dekoracja z miniaturowymi tykwami Poleć książkęKup książkę Cytrusowy stół Czasami zwykła wizyta przyjaciół to wystarczający powód, by udeko‑ rować nasz stół — nie jest to przecież zwyczaj zarezerwowany jedynie na dni świąteczne. Na taką właśnie sympatyczną, codzienną okazję doskonale nadawać się będzie ta świeża i pełna energii dekoracja z cytrusów (zdjęcia 5.21a i b). Potrzebne narzędzia i materiały (do wykonania ca‑ łości dekoracji składającej się z dwóch kompozycji w na‑ czyniach i owoców) • 2 porcelanowe kwadratowe miseczki • 1 kostka gąbki florystycznej • 3 probówki • 4 wykałaczki • Ostry nożyk • 5 cytryn • 8 limonek • 7 mandarynek • Pęczek świeżego rozmarynu • Wybrane kwiaty, np. 7 żółtych jaskrów azjatyckich, 4 zielone goździki brodate, 2 gałązki nawłoci, 2 ga‑ łązki pomarańczowej róży gałązkowej Wykonanie krok po kroku 1. Gąbkę namaczamy w wodzie, przycinamy i wy‑ pełniamy nią oba naczynia. 2. Sekatorem dzielimy gałązki rozmarynu na mniej‑ sze kawałki — końcówki powinny być podcięte na skos, a ta część gałązki, która będzie wbita w gąbkę, dokładnie oczyszczona z listków. 3. 2 limonki rozkrawamy na połówki i każdą z nich nabijamy na wykałaczkę. 4. Łodygi kwiatów podcinamy pod kątem ostrym nożykiem i wbijamy w gąbkę. Układanie zaczy‑ namy od wyłożenia brzegów gałązkami rozmary‑ nu, tak by nadać kompozycji kwadratowy zarys. Następnie mniej więcej na środku umieszczamy grupę z jaskrów, a w bazę wbijamy po 2 goździki. Po przekątnych wbijamy wykałaczki z połówkami limonki (po 2 na jedną kompozycję). Pozostałymi kwiatami wypełniamy stopniowo resztę aranżacji. 5. Z trzech cytryn odcinamy czubek, tak by stały pio‑ nowo. W każdej stojącej cytrynie robimy od góry pionowe nacięcie nożykiem — po wbiciu ostrza do końca obracamy je kilka razy, tak by powstał otwór mniej więcej wielkości naszej probówki. W każdą cytrynę wkładamy napełnioną w ¾ wodą probówkę, a następnie do każdej probówki pod‑ ciętą łodyżkę jaskra. 6. Na koniec pozostaje nam jedynie rozłożyć naszą dekorację na stole — obie kompozycje w naczy‑ niach, a między nimi cytryny z jaskrami i pogru‑ powane pozostałe owoce. Zdjęcie 5.21a, b. Cytrusowy stół roZ DZ i a Ł 5. wa r Z y wa i owo c e w e f lo ry s t yc e 171 Poleć książkęKup książkę Wiosenne kalafi ory Leżąc na straganie obok główek kapusty i sałaty, kala(cid:28) or może nie wydawać się zbyt fascynującym warzywem, jeśli jednak przyjrzymy mu się bliżej, uświadomimy sobie, że jest on złożony z wielu małych, dekoracyjnych różyczek. Dotyczy to zarówno popularnego w Polsce białego kala(cid:28) ora, jak i jego nieco mniej znanej odmiany romanesco. Naszym (cid:24) orystycznym wyzwaniem jest tu dostrzec ich urodę i po- tencjał — i umiejętnie wpleść w nasze prace (zdjęcie (cid:23).(cid:22)(cid:22)). Potrzebne narzędzia i materiały (cid:127) Kwadratowe naczynie (np. osłonka do doniczki) o wymiarach ok. (cid:21)×(cid:21)×(cid:21) cm (podobna dekoracja może być również wykonana w okrągłym naczyniu) (cid:127) ½ kostki gąbki (cid:24) orystycznej (cid:127) Drewniane patyczki do szaszłyków (cid:127) Ostry nożyk (cid:127) (cid:20) biały kala(cid:28) or i (cid:20) kala(cid:28) or romanesco (cid:127) (cid:19) różowych jaskrów azjatyckich Wykonanie krok po kroku (cid:29). Zaczynamy od namoczenia gąbki (cid:24) orystycznej, a następnie przy pomocy nożyka przycinamy ją do wielkości naczynia. W przypadku tej kompo- zycji gąbka nie musi wychodzić powyżej jego kra- wędzi. (cid:28). Obydwa kala(cid:28) ory dzielimy na pojedyncze różyczki o różnych rozmiarach, wybierając te najładniejsze. Każdą różyczkę nakłuwamy na patyczek szaszły- kowy; ponieważ kompozycja ta nie jest zbyt duża, możemy wcześniej przeciąć patyczki na połowy. (cid:27). Zaczynamy od wbicia w gąbkę patyczków z różycz- kami kala(cid:28) orów wzdłuż zewnętrznego, dolnego obwodu kompozycji, w ten sposób zaznaczając jej kształt i maksymalną szerokość; ponieważ naczy- nie jest kwadratowe, zarys aranżacji też powinien przynajmniej luźno dać się wpisać w kwadrat. Na- stępnie ustalamy wysokość kompozycji poprzez wbicie grupy różyczek kala(cid:28) ora na samym środku aranżacji. (cid:26). Jaskry podcinamy na skos ostrym nożykiem do pożądanej długości i wbijamy w gąbkę. Pilnuje- my, by ich główki nie wychodziły poza ramy wy- znaczone przez umocowane wcześniej różyczki kala(cid:28) orów i by były one w miarę równomiernie rozłożone w kompozycji. (cid:25). Na koniec wypełniamy pozostałą przestrzeń kom- pozycji różyczkami kala(cid:28) orów, pamiętając o zasa- dach grupowania i stopniowania. Zdjęcie 5.22. Różyczki kalafi ora w roli dekoracyjnej (cid:31)(cid:30)(cid:29) (cid:31) (cid:30) (cid:29) (cid:28)(cid:27) (cid:26) (cid:25)(cid:24) (cid:23)(cid:22) (cid:21) (cid:27) (cid:22) (cid:20) (cid:29) Poleć książkęKup książkę W pomarańczy Owoce czy warzywa, które możemy wykorzystać jako naczynia do ułożenia w nich kompozycji w gąbce florystycznej, wcale nie muszą być duże. Niewielkie dekoracje również mają mnóstwo uroku i wy‑ magają o wiele mniej materiału. Doskonałym przykładem będzie tu opisany poniżej pomysł na wykonanie niewielkiej aranżacji z kwiatów w wydrążonej pomarańczy (zdjęcie 5.23). Potrzebne narzędzie i materiały • 1 duża pomarańcza • Łyżka i ostry nożyk • 1/6 kostki gąbki florystycznej • Mały foliowy woreczek • Wybrane kwiaty: pomarańczowy śniedek, nawłoć, zielony goź‑ dzik, żółty jaskier azjatycki, pomarańczowa róża gałązkowa Wykonanie krok po kroku 1. Zaczynamy od namoczenia gąbki florystycznej. Nożykiem odcinamy czubek pomarańczy — około 1/5 jej wysokości — i przez powstałe nacięcie przy pomocy łyżki wyciągamy jak najwięcej jej miąższu. 2. Ponieważ namoczona gąbka florystyczna nie powinna bez‑ pośrednio dotykać wnętrza owocu, wykładamy je dokładnie małym foliowym woreczkiem. Następnie przycinamy namo‑ czoną gąbkę do rozmiaru powstałego otworu i wkładamy do środka pomarańczy. 3. Kwiaty przycinamy do pożądanej długości, podcinamy na skos nożykiem i układamy w gąbce, pilnując, by kompozycja zachowała półkolisty kształt i by całkowicie zakryć gąbkę i krawędź pomarańczy. Zdjęcie 5.23. Pomarańczowa kula florystycznej energii rozjaśni każde wnętrze roZ DZ i a Ł 5. wa r Z y wa i owo c e w e f lo ry s t yc e 173 Poleć książkęKup książkę Letnia łąka w arbuzie O tym, że arbuza możemy wykorzystać jako „naturalne” zastępstwo dla gąbki florystycznej, wspominaliśmy już wcześniej. Teraz przyjrzyj‑ my się, jak wykonać tego typu dekorację krok po kroku (zdjęcie 5.24). Potrzebne narzędzie i materiały • Połówka arbuza • Ostry nożyk • Wybrane kwiaty łąkowe i ogrodowe — z orzeźwiającą czer‑ wienią miąższu arbuza bardzo ciekawy kontrast stworzy jasny niebieski, np. ostróżki lub chabrów. Do kompozycji na zdjęciu wykorzystano maki, ostróżkę, krwawnik, rumianek, kozibród i łąkowe trawy. Wykonanie krok po kroku 1. Zaczynamy od wyrównania powierzchni połówki arbuza i sprawdzenia, czy stoi ona stabilnie — jeśli nie, możemy ją czymś z jednej strony lekko podeprzeć. 2. Kwiaty przycinamy do pożądanej długości, podcinamy na skos nożykiem i — jeśli wykorzystujemy kwiaty polne czy łąkowe — zaparzamy, tak by dłużej zachowały świeżość. 3. Łodyżki kwiatów wbijamy na głębokość przynajmniej 3 cm w miąższ arbuza, tworząc kompozycję przypominającą łąkę i pamiętając o grupowaniu i stopniowaniu. Praca będzie spra‑ wiała wrażenie lekkiej i naturalnej, jeśli zadbamy, by poszcze‑ gólne kwiaty się nie dotykały. 4. Ustawiona na środku stołu, kompozycja ta będzie oryginal‑ ną i pomysłową dekoracją do letniego posiłku na tarasie czy w ogrodzie. Zdjęcie 5.24. Lekka, świeża, orzeźwiająca i oryginalna — taka właśnie jest dekoracja stołu w arbuzie 174 Ś w i at f lo ry s t y k i Poleć książkęKup książkę roZ DZ i a Ł 5. wa r Z y wa i owo c e w e f lo ry s t yc e 175 Poleć książkęKup książkę Ś w i at f lo ry s t y k i Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Świat florystyki. Sztuka układania i fotografowania kwiatów
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: