Darmowy fragment publikacji:
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości
lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione.
Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie
książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie
praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej
odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION
nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe
z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Ewelina Burska
Projekt okładki: Jan Paluch
Układ typograficzny, skład: Adrian Partyka
Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: septem@septem.pl
WWW: http://septem.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://septem.pl/user/opinie?sztukw
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-246-4150-5
Copyright © Helion 2013
Printed in Poland.
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
Wstęp
Florystyka — nie tylko bukiety / 5
Dlaczego florysta powinien
również stanąć za obiektywem? / 7
Dla kogo jest ta książka? / 7
1 Materiały i narzędzia florystyczne
Materiały roślinne / 10
Narzędzia florystyczne / 21
Materiały techniczne i ozdobne / 23
Naczynia we florystyce / 37
5
9
43
2 Podstawy teoretyczne
Teoria barw: jak dobierać kolory? / 44
Forma i kształt / 56
Zabawa teksturą / 61
Dominanty w kompozycji / 64
Porządek w kompozycji: symetria i asymetria / 65
Zasady komponowania: szeregi,
grupowanie i stopniowanie / 68
Proporcje we florystyce / 71
Rodzaje i klasyfikacje prac florystycznych / 75
3 Podstawowe techniki
w pracy z kwiatami
Czyszczenie kwiatów
i przedłużanie ich świeżości / 89
Praca z gąbką florystyczną
do kwiatów żywych / 91
Skrętoległe ułożenie bukietu / 95
Techniki klejenia / 97
Technika wicia / 99
Drutowanie elementów ozdobnych / 101
Technika szpilkowania / 104
Kreszowanie ozdobnego drutu / 105
4 Dekoracje kwiatowe przez cały rok
Wiosna i Wielkanoc / 108
Jesień / 122
Boże Narodzenie / 132
Dekoracje na stół i do domu —
pomysły na cały rok / 147
87
107
3
sp is t r e ś c i
Poleć książkęKup książkę5 Warzywa i owoce we florystyce
Florystyczne techniki pracy
z owocami i warzywami / 163
Dekoracje krok po kroku / 170
161
177
189
261
267
269
ś w i at f lo ry s t y k i
i przyozdabianie naczyń
Florystyczne pakowanie prezentów / 178
6 Florystyczne pakowanie prezentów
7 Fotografia florystyczna
Dlaczego florysta powinien
stanąć za obiektywem? / 190
Zagadnienia podstawowe: ekspozycja, przesłona,
czułość, balans bieli / 192
Zasady kompozycji w fotografii / 206
Problem niefotogeniczności
prac florystycznych / 224
Jakie są najczęstsze błędy przy fotografowaniu
prac florystycznych i jak ich uniknąć / 227
Fotografujemy różne rodzaje prac florystycznych:
wskazówki praktyczne / 228
Fotografujemy naszą kwiaciarnię / 243
Aparat fotograficzny dla florysty / 247
Filtry w fotografii florystycznej / 249
W czym może nam pomóc komputerowy
program do cyfrowej obróbki zdjęć? / 253
Źródła inspiracji / 259
8 Dalsze źródła inspiracji
Florystyczna edukacja w Polsce / 262
Czasopisma i portale branżowe / 264
Imprezy florystyczne w Polsce / 265
Zakończenie i podziękowania
Przypisy końcowe
4
Poleć książkęKup książkęWarzywa i owoce
we fl orystyce
W niektórych krajach, m.in. w Holandii, owoce i warzywa już od lat
uznawane są za pełnowartościowy materiał fl orystyczny. Jeśli się
chwilę nad tym zastanowić, nie powinno nas to dziwić — w końcu są
to żywe materiały pochodzenia roślinnego, występujące w szerokiej
gamie fascynujących kształtów, kolorów i tekstur (zdjęcie 5.1). Deli‑
katne różyczki kalafi ora, głęboki fi olet bakłażana, fantazyjne kształty
miniaturowych tykw ozdobnych, porcelanowa tekstura czereśni —
zadaniem fl orysty jest właśnie dostrzec te estetycznie atrakcyjne
cechy warzyw i owoców i zainspirować się nimi.
5
roZ DZ i a Ł 5. wa r Z y wa i owo c e w e f lo ry s t yc e
161
Poleć książkęKup książkęWarzywa i owoce to również doskonały materiał do tworzenia hobby‑
stycznych dekoracji w domu. Są nie tylko atrakcyjne, ale też w więk‑
szości niezbyt drogie i łatwo dostępne. Z pewnością wielu z nas już
nieraz sięgnęło po błyszczące, czerwone jabłka przy bożonarodzenio‑
wym dekorowaniu domu czy po dynie i tykwy w okresie Halloween.
Dlaczego więc nie pójść i o krok dalej?
Zdjęcie 5.1. Świat owoców pełny jest intensywnych barw,
fascynujących form i dekoracyjnych tekstur, dlatego
jako floryści nie przechodźmy obok nich obojętnie; wręcz
przeciwnie — pozwólmy, by nas zainspirowały
162
Ś w i at f lo ry s t y k i
Poleć książkęKup książkęFlorystyczne techniki pracy
z owocami i warzywami
Tak jak praca z kwiatami wymaga od nas zna‑
jomości pewnych technik i zasad, tak samo
zanim sięgniemy po owoce i warzywa jako
elementy naszych aranżacji, powinniśmy po‑
znać podstawowe reguły pracy z nimi.
Warzywa i owoce jako
element kompozycji
Większość owoców i warzyw — w postaci,
w której je kupujemy — nie posiada łodyg,
dlatego by wykorzystać je w bukiecie, wień‑
cu czy kompozycji w naczyniu, musimy je
czymś zastąpić. W przypadku kwiatów w po‑
dobnej sytuacji sięgamy z reguły po cięty, zie‑
lony drut techniczny, jednak w przypadku
warzyw i owoców nie jest on dobrym roz‑
wiązaniem, przede wszystkim dlatego, że
przyspiesza ich gnicie. Dlatego zamiast dru‑
tu użyjmy drewnianych patyczków — mogą
to być wykałaczki lub zwykłe patyczki szasz‑
łykowe. Jeden koniec wbijamy w owoc czy
warzywo, drugi w podkład, np. gąbkę flory‑
styczną, lub łapiemy razem z innymi łodyga‑
mi w bukiecie (zdjęcie 5.2 i 5.3). Pamiętajmy
jednak, że drewniane „łodygi” będą tu ele‑
mentem technicznym i jako taki nie powin‑
ny być widoczne.
Zdjęcie 5.3. Nawet na pierwszy rzut oka
niepozorna marchewka może stać się
atrakcyjnym elementem kompozycji
w naczyniu — tu zamocowana w gąbce
przy pomocy szaszłykowych drewnianych
patyczków (pomysł i praca autorstwa
mistrzyni florystyki Małgorzaty Karolak
z warszawskiej pracowni florystycznej
Barwy Natury)
Zdjęcie 5.2. Połówka owocu limonki
została zamocowana w gąbce przy
pomocy wykałaczki
roZ DZ i a Ł 5. wa r Z y wa i owo c e w e f lo ry s t yc e
163
Poleć książkęKup książkęOwoce i warzywa jako naczynia
Wiele owoców i warzyw możemy wykorzystać jako oryginalne i atrak-
cyjne naczynia. W większości przypadków wymaga to ścięcia nożem
ich czubka i wydrążenia części miąższu. Następnie do powstałego
otworu wkładamy naczynie wypełnione wodą (np. słoik, szklankę
czy nawet kubeczek po jogurcie) lub wykładamy go folią (np. zwykłą
foliową torebką, ważne jednak, by była szczelna) i umieszczamy
w niej kawałek nasączonej wodą gąbki florystycznej. W ten sposób
możemy wykorzystać np. pomarańczę (zdjęcie 5.4), paprykę (zdjęcie
5.5), dynię, melona, główkę kalafiora czy kapusty.
Mniejsze owoce i warzywa, np. jabłka,
cytryny, bakłażany, również możemy wyko-
rzystać jako wazoniki. Najprostszym sposo-
bem jest wydrążenie bądź nacięcie w nich
małego otworu (nieprzechodzącego na wy-
lot) i umieszczenie w nim probówki z wodą.
Kreatywne przykłady wykorzystania tej tech-
niki znajdziemy na zdjęciach 5.6 – 5.8.
Zdjęcie 5.4. Pomarańcza jako naczynie
do kompozycji w gąbce florystycznej
Zdjęcie 5.5. Dekoracja stołu z papryką w roli naczynia i soczyście
czerwoną porzeczką w roli elementu dekoracyjnego (pomysł i praca
autorstwa mistrzyni florystyki Małgorzaty Karolak z warszawskiej
pracowni florystycznej Barwy Natury)
164
Ś w i at f lo ry s t y k i
Poleć książkęKup książkęZdjęcie 5.6. Cytryna zamieniona w wazonik
dzięki użyciu probówki
Zdjęcie 5.7. Wazonik z bakłażana — czubek
probówki zamaskowany został goździkiem
Zdjęcie 5.8. Jabłkowe wazoniki
Jeszcze inną techniką wykorzystania warzyw i owo‑
ców do tworzenia naczyń jest obłożenie nimi z zewnątrz
wybranego naczynia — np. okrągłego słoika bądź kwa‑
dratowego wazonika — tak by całkowicie je zakryć. Naj‑
lepiej nadają się tu podłużne warzywa, np. ogórki (zdjęcie
5.9), korzenie marchewki czy por. Do naczynia możemy
je przykleić, przymocować za pomocą wykałaczek lub
przytrzymać je wokół niego zwykłą gumką recepturką,
którą na koniec zasłonimy np. rafi ą lub ozdobną wstążką.
Zdjęcie 5.9. „Wazonik” z ogórków
roZ DZ i a Ł 5. wa r Z y wa i owo c e w e f lo ry s t yc e
165
Poleć książkęKup książkęKategorią samą w sobie przy wykorzystywaniu owoców jako
naczyń jest arbuz. Jak powszechnie wiadomo, jego miąższ składa
się w ponad 90 z wody. Dlatego też w przypadku arbuza kwiaty
możemy mocować w nim poprzez wbicie podciętych ukośnie łodyg
prosto w miąższ, który zadziała tu jak naturalna wersja gąbki flory‑
stycznej (zdjęcie 5.10).
Łączenie warzyw i owoców z kwiatami
Wiele warzyw i owoców doskonale komponuje się z kwiatami. Zdarza
się, że w pierwszym momencie, kiedy patrzymy na kompozycję czy
bukiet, podział na kwiaty i warzywa/owoce wcale nie rzuci się nam
w oczy, a wręcz przeciwnie — dostrzeżemy jedynie całość kompo‑
zycji i jej ciekawe kształty i tekstury. Doskonałym przykładem jest
tu bukiet na zdjęciu 5.11 — dopiero kiedy bliżej mu się przyjrzymy,
zauważymy, że elementem ozdobnym wplecionym w kryzę jest długa,
zielona fasolka szparagowa. Na zdjęciu 5.12 karbowana sałata tworzy
optyczną harmonijną całość z dekoracją z kwiatów.
Wiele warzyw i owoców — nawet tych na pierwszy rzut oka dość
niepozornych — możemy z powodzeniem połączyć z kwiatami. Przy‑
kładem niech będą tu francuskie ziemniaczki, które są integralną
częścią kompozycji przedstawionej na zdjęciu 5.13. Inne warzywa
i owoce są natomiast tak dekoracyjne, że wymagają jedynie doda‑
nia jednego czy dwóch kwiatów, by stworzyć ciekawą i oryginalną
ozdobę — tak jak w przypadku wypełnionego czereśniami kieliszka
na zdjęciu 5.14.
Zdjęcie 5.10. W tej letniej łąkowej kompozycji arbuz występuje jako
dekoracyjne zastępstwo dla gąbki florystycznej
Zdjęcie 5.11. Zielona fasolka szparagowa w niecodziennej roli —
ozdobnego elementu kryzy pod bukiet (pomysł i praca autorstwa
mistrzyni florystyki Małgorzaty Karolak z warszawskiej pracowni
florystycznej Barwy Natury)
166
Ś w i at f lo ry s t y k i
Poleć książkęKup książkęZdjęcie 5.12. Karbowana sałata ciekawie
współgra z rustykalną fakturą jaskrów
azjatyckich
Zdjęcie 5.13. Nawet tak niepozorne warzywo
jak ziemniaki możemy wykorzystać
w dekoracjach — tu w połączeniu z jaskrami
azjatyckimi, nawłocią i rozmarynem
Zdjęcie 5.14. Letnie owoce — takie jak wiśnie, czereśnie
czy truskawki — dzięki swoim intensywnym, nasyconym
kolorom i ciekawym teksturom doskonale pasują do
dynamicznych letnich dekoracji. Może to być np. dekoracja
stołu wykonana z serii kieliszków wypełnionych
czereśniami, z pojedynczym kwiatem w probówce
umieszczonym pomiędzy nimi
roZ DZ i a Ł 5. wa r Z y wa i owo c e w e f lo ry s t yc e
167
Poleć książkęKup książk꣹cząc owoce i warzywa z kwiatami, musimy jednak pamiętać o tym,
że zabieg ten może spowodować szybsze więdnięcie kwiatów. Więk-
szość warzyw i owoców wydziela etylen, który jest gazem wspoma-
gającym dojrzewanie, sprawia więc, że kwiaty szybciej przekwitają.
Nie jest to oczywiście proces dynamiczny i działający natychmiast,
powinniśmy go jednak uwzględnić w naszym projekcie.
Wykorzystanie jednego jabłka w kompozycji z kwiatów nie bę-
dzie oczywiście miało praktycznie żadnego wpływu na żywotność
kwiatów; jeśli jednak umieścimy bukiet w naczyniu wyłożonym
kilkudziesięcioma małymi jabłuszkami, efekt ten może już być po
kilku dniach zauważalny. Spory wpływ ma tu również temperatura
otoczenia — im wyższa, tym więcej wydziela się etylenu. I w końcu
efekt ten zależy również od rodzaju wykorzystanych owoców i wa-
rzyw; przykładowo, jabłka, gruszki, banany, brzoskwinie i dojrzałe
pomidory wydzielają najwięcej etylenu, a kiwi, czereśnie, wiśnie,
maliny, kalafiory i papryka — najmniej.
Przedłużanie trwałości owoców i warzyw
W niektórych przypadkach możemy na różne sposoby przedłużyć
trwałość niektórych warzyw i owoców, zanim wykorzystamy je w na-
szej pracy florystycznej.
Nabłyszczanie
Najprostszą metodą jest spryskanie nabłyszczaczem w aerozolu, po-
wszechnie używanym do nadawania blasku liściom roślin doniczko-
wych i zieleni ciętej w bukietach. Technikę tę możemy wykorzystać
jednak tylko w przypadku owoców i warzyw o gładkiej skórce, czy-
li np. jabłek, gruszek czy pomidorów. W ten sposób zaimpregnowa-
ne jabłko potrafi wytrzymać — w niezbyt wysokiej temperaturze —
nawet kilka tygodni. Pamiętajmy jednak, że raz spryskany owoc czy
warzywo absolutnie nie nadaje się już do spożycia; musimy się rów-
nież liczyć z lekko nienaturalnym wyglądem sztucznie nabłyszczo-
nego owocu.
Suszenie
Niektóre owoce i warzywa — a przede
wszystkim ich plasterki — możemy zasuszyć.
Jest to technika powszechnie stosowana przy
jabłkach, pomarańczach i innych cytrusach,
często wykorzystywanych we florystyce bo-
żonarodzeniowej. Zasuszyć można też m.in.
całe papryczki chili. Zmienia to oczywiście
wygląd owoców lub warzyw, ale sprawia, iż
są one niezwykle trwałe.
Gotowe suszone plasterki cytrusów moż-
na kupić bez problemu w sklepach, jeśli jed-
nak chcemy, możemy je ususzyć metodą do-
mową. W tym celu należy pokroić owoce
w niezbyt grube plasterki, ułożyć na bla-
sze wyłożonej papierem do pieczenia i wło-
żyć do piekarnika nagrzanego do tempera-
tury 80°C. Taki proces suszenia trwa około
5 godzin i wymaga obracania wszystkich pla-
sterków co ok. 30 minut. Druga, nieco dłuż-
sza metoda to rozłożenie plasterków np. na
papierowych tackach i umieszczenie ich na
rozgrzanym kaloryferze.
Efekt oszronionych owoców
Niezwykle dekoracyjną i łatwą do wykonania
domowym sposobem techniką jest „oszro-
nienie” owoców przy pomocy białka i cukru
(zdjęcie 5.15). Często wykorzystuje się ją we
Ś w i at f lo ry s t y k i
Zdjęcie 5.15. Efekt oszronionych owoców
168
Poleć książkęKup książkęflorystyce bożonarodzeniowej oraz do dekorowania stołów w okresie
sylwestra i karnawału, chociaż oczywiście możemy po nią sięgnąć
w ciągu całego roku.
Technikę tę możemy wykorzystać do wielu owoców, najczęściej
stosuje się ją jednak przy owocach o gładkiej skórce, takich jak jabłka,
gruszki, śliwki, czereśnie czy winogrona. Efekt ten wygląda najatrak‑
cyjniej, jeśli wykorzystamy owoce o ciemnym kolorze skórki, który
będzie mocno kontrastował z bielą cukrowego szronu.
Owoce należy umyć, osuszyć i włożyć do lodówki, by się trochę
schłodziły. Tymczasem do czystej miski wbijamy białko jajka i lekko
je roztrzepujemy. Schłodzone owoce smarujemy cienką warstwą
białka — najlepiej pędzelkiem o miękkim włosiu — i posypujemy
cukrem. Możemy tu użyć albo drobnego cukru kryształu, albo cukru
pudru, w zależności od efektu, który chcemy uzyskać.
Owoce jako świeczki
Niektóre owoce możemy również wykorzystać, by stworzyć oryginal‑
ne i dekoracyjne świeczki. W tym celu u góry owocu wycinamy bądź
wydrążamy otwór wielkości świeczki typu tea ‑light, którą następnie
wkładamy w ten otwór. Nierówności w obwodzie nacięcia możemy
zamaskować, oklejając go drobnymi elementami dekoracyjnymi, np.
koralikami czy perełkami, tworząc wokół świeczki ozdobny wianu‑
szek (zdjęcie 5.16).
W ten sposób możemy np. wykorzystać jabłka — rząd jabłkowych
świec będzie ciekawą dekoracją stołu; innym oryginalnym pomysłem
będzie umocowanie czterech tego typu świec na wieńcu adwentowym.
Jako owocowe świece doskonale sprawdzają się również poma‑
rańcze — brzeg otworu najlepiej udekorować wtedy wbitymi bez‑
pośrednio w skórkę owocu pojedynczymi goździkami (chodzi tu
o korzenną przyprawę, a nie kwiaty). Będą nie tylko dekoracyjnie
wyglądać, ale po zapaleniu świecy w pokoju rozejdzie się świąteczny,
cytrusowo ‑korzenny zapach.
Zdjęcie 5.16. Jabłko w roli świeczki na wieńcu adwentowym
ROZ DZ I A Ł 5. wA R Z y wA I OwO c e w e f lO Ry s t yc e
169
Poleć książkęKup książkęDekoracje krok po kroku
Warzywa i owoce pojawiły się już w kilku pracach, których wykonanie
opisane zostało w poprzednim rozdziale — zarówno przy stroikach
bożonarodzeniowych, kompozycjach jesiennych, jak i przy dekora‑
cjach stołu. Przypomnijmy je (zdjęcia 5.17 – 5.20):
Zdjęcie 5.17. Jesienne kompozycje w paprykach
Zdjęcie 5.18. Jesienna orgia kolorów w dyni
Zdjęcie 5.19. Jesienne stworki
170
Ś w i at f lo ry s t y k i
Zdjęcie 5.20. Dekoracja z miniaturowymi tykwami
Poleć książkęKup książkęCytrusowy stół
Czasami zwykła wizyta przyjaciół to wystarczający powód, by udeko‑
rować nasz stół — nie jest to przecież zwyczaj zarezerwowany jedynie
na dni świąteczne. Na taką właśnie sympatyczną, codzienną okazję
doskonale nadawać się będzie ta świeża i pełna energii dekoracja
z cytrusów (zdjęcia 5.21a i b).
Potrzebne narzędzia i materiały (do wykonania ca‑
łości dekoracji składającej się z dwóch kompozycji w na‑
czyniach i owoców)
• 2 porcelanowe kwadratowe miseczki
• 1 kostka gąbki florystycznej
• 3 probówki
• 4 wykałaczki
• Ostry nożyk
• 5 cytryn
• 8 limonek
• 7 mandarynek
• Pęczek świeżego rozmarynu
• Wybrane kwiaty, np. 7 żółtych jaskrów azjatyckich,
4 zielone goździki brodate, 2 gałązki nawłoci, 2 ga‑
łązki pomarańczowej róży gałązkowej
Wykonanie krok po kroku
1. Gąbkę namaczamy w wodzie, przycinamy i wy‑
pełniamy nią oba naczynia.
2. Sekatorem dzielimy gałązki rozmarynu na mniej‑
sze kawałki — końcówki powinny być podcięte
na skos, a ta część gałązki, która będzie wbita
w gąbkę, dokładnie oczyszczona z listków.
3. 2 limonki rozkrawamy na połówki i każdą z nich
nabijamy na wykałaczkę.
4. Łodygi kwiatów podcinamy pod kątem ostrym
nożykiem i wbijamy w gąbkę. Układanie zaczy‑
namy od wyłożenia brzegów gałązkami rozmary‑
nu, tak by nadać kompozycji kwadratowy zarys.
Następnie mniej więcej na środku umieszczamy
grupę z jaskrów, a w bazę wbijamy po 2 goździki.
Po przekątnych wbijamy wykałaczki z połówkami
limonki (po 2 na jedną kompozycję). Pozostałymi
kwiatami wypełniamy stopniowo resztę aranżacji.
5. Z trzech cytryn odcinamy czubek, tak by stały pio‑
nowo. W każdej stojącej cytrynie robimy od góry
pionowe nacięcie nożykiem — po wbiciu ostrza
do końca obracamy je kilka razy, tak by powstał
otwór mniej więcej wielkości naszej probówki.
W każdą cytrynę wkładamy napełnioną w ¾ wodą
probówkę, a następnie do każdej probówki pod‑
ciętą łodyżkę jaskra.
6. Na koniec pozostaje nam jedynie rozłożyć naszą
dekorację na stole — obie kompozycje w naczy‑
niach, a między nimi cytryny z jaskrami i pogru‑
powane pozostałe owoce.
Zdjęcie 5.21a, b. Cytrusowy stół
roZ DZ i a Ł 5. wa r Z y wa i owo c e w e f lo ry s t yc e
171
Poleć książkęKup książkęWiosenne kalafi ory
Leżąc na straganie obok główek kapusty i sałaty, kala(cid:28) or może nie
wydawać się zbyt fascynującym warzywem, jeśli jednak przyjrzymy
mu się bliżej, uświadomimy sobie, że jest on złożony z wielu małych,
dekoracyjnych różyczek. Dotyczy to zarówno popularnego w Polsce
białego kala(cid:28) ora, jak i jego nieco mniej znanej odmiany romanesco.
Naszym (cid:24) orystycznym wyzwaniem jest tu dostrzec ich urodę i po-
tencjał — i umiejętnie wpleść w nasze prace (zdjęcie (cid:23).(cid:22)(cid:22)).
Potrzebne narzędzia i materiały
(cid:127) Kwadratowe naczynie (np. osłonka do doniczki) o wymiarach
ok. (cid:21)×(cid:21)×(cid:21) cm (podobna dekoracja może być również wykonana
w okrągłym naczyniu)
(cid:127) ½ kostki gąbki (cid:24) orystycznej
(cid:127) Drewniane patyczki do szaszłyków
(cid:127) Ostry nożyk
(cid:127) (cid:20) biały kala(cid:28) or i (cid:20) kala(cid:28) or romanesco
(cid:127) (cid:19) różowych jaskrów azjatyckich
Wykonanie krok po kroku
(cid:29). Zaczynamy od namoczenia gąbki (cid:24) orystycznej,
a następnie przy pomocy nożyka przycinamy ją
do wielkości naczynia. W przypadku tej kompo-
zycji gąbka nie musi wychodzić powyżej jego kra-
wędzi.
(cid:28). Obydwa kala(cid:28) ory dzielimy na pojedyncze różyczki
o różnych rozmiarach, wybierając te najładniejsze.
Każdą różyczkę nakłuwamy na patyczek szaszły-
kowy; ponieważ kompozycja ta nie jest zbyt duża,
możemy wcześniej przeciąć patyczki na połowy.
(cid:27). Zaczynamy od wbicia w gąbkę patyczków z różycz-
kami kala(cid:28) orów wzdłuż zewnętrznego, dolnego
obwodu kompozycji, w ten sposób zaznaczając jej
kształt i maksymalną szerokość; ponieważ naczy-
nie jest kwadratowe, zarys aranżacji też powinien
przynajmniej luźno dać się wpisać w kwadrat. Na-
stępnie ustalamy wysokość kompozycji poprzez
wbicie grupy różyczek kala(cid:28) ora na samym środku
aranżacji.
(cid:26). Jaskry podcinamy na skos ostrym nożykiem do
pożądanej długości i wbijamy w gąbkę. Pilnuje-
my, by ich główki nie wychodziły poza ramy wy-
znaczone przez umocowane wcześniej różyczki
kala(cid:28) orów i by były one w miarę równomiernie
rozłożone w kompozycji.
(cid:25). Na koniec wypełniamy pozostałą przestrzeń kom-
pozycji różyczkami kala(cid:28) orów, pamiętając o zasa-
dach grupowania i stopniowania.
Zdjęcie 5.22. Różyczki kalafi ora
w roli dekoracyjnej
(cid:31)(cid:30)(cid:29)
(cid:31) (cid:30) (cid:29) (cid:28)(cid:27) (cid:26) (cid:25)(cid:24) (cid:23)(cid:22) (cid:21) (cid:27) (cid:22) (cid:20) (cid:29)
Poleć książkęKup książkęW pomarańczy
Owoce czy warzywa, które możemy wykorzystać jako naczynia do
ułożenia w nich kompozycji w gąbce florystycznej, wcale nie muszą
być duże. Niewielkie dekoracje również mają mnóstwo uroku i wy‑
magają o wiele mniej materiału. Doskonałym przykładem będzie tu
opisany poniżej pomysł na wykonanie niewielkiej aranżacji z kwiatów
w wydrążonej pomarańczy (zdjęcie 5.23).
Potrzebne narzędzie i materiały
• 1 duża pomarańcza
• Łyżka i ostry nożyk
• 1/6 kostki gąbki florystycznej
• Mały foliowy woreczek
• Wybrane kwiaty: pomarańczowy śniedek, nawłoć, zielony goź‑
dzik, żółty jaskier azjatycki, pomarańczowa róża gałązkowa
Wykonanie krok po kroku
1. Zaczynamy od namoczenia gąbki florystycznej. Nożykiem
odcinamy czubek pomarańczy — około 1/5 jej wysokości —
i przez powstałe nacięcie przy pomocy łyżki wyciągamy jak
najwięcej jej miąższu.
2. Ponieważ namoczona gąbka florystyczna nie powinna bez‑
pośrednio dotykać wnętrza owocu, wykładamy je dokładnie
małym foliowym woreczkiem. Następnie przycinamy namo‑
czoną gąbkę do rozmiaru powstałego otworu i wkładamy do
środka pomarańczy.
3. Kwiaty przycinamy do pożądanej długości, podcinamy na
skos nożykiem i układamy w gąbce, pilnując, by kompozycja
zachowała półkolisty kształt i by całkowicie zakryć gąbkę
i krawędź pomarańczy.
Zdjęcie 5.23. Pomarańczowa kula
florystycznej energii rozjaśni każde wnętrze
roZ DZ i a Ł 5. wa r Z y wa i owo c e w e f lo ry s t yc e
173
Poleć książkęKup książkęLetnia łąka w arbuzie
O tym, że arbuza możemy wykorzystać jako „naturalne” zastępstwo
dla gąbki florystycznej, wspominaliśmy już wcześniej. Teraz przyjrzyj‑
my się, jak wykonać tego typu dekorację krok po kroku (zdjęcie 5.24).
Potrzebne narzędzie i materiały
• Połówka arbuza
• Ostry nożyk
• Wybrane kwiaty łąkowe i ogrodowe — z orzeźwiającą czer‑
wienią miąższu arbuza bardzo ciekawy kontrast stworzy jasny
niebieski, np. ostróżki lub chabrów. Do kompozycji na zdjęciu
wykorzystano maki, ostróżkę, krwawnik, rumianek, kozibród
i łąkowe trawy.
Wykonanie krok po kroku
1. Zaczynamy od wyrównania powierzchni połówki arbuza
i sprawdzenia, czy stoi ona stabilnie — jeśli nie, możemy ją
czymś z jednej strony lekko podeprzeć.
2. Kwiaty przycinamy do pożądanej długości, podcinamy na
skos nożykiem i — jeśli wykorzystujemy kwiaty polne czy
łąkowe — zaparzamy, tak by dłużej zachowały świeżość.
3. Łodyżki kwiatów wbijamy na głębokość przynajmniej 3 cm
w miąższ arbuza, tworząc kompozycję przypominającą łąkę
i pamiętając o grupowaniu i stopniowaniu. Praca będzie spra‑
wiała wrażenie lekkiej i naturalnej, jeśli zadbamy, by poszcze‑
gólne kwiaty się nie dotykały.
4. Ustawiona na środku stołu, kompozycja ta będzie oryginal‑
ną i pomysłową dekoracją do letniego posiłku na tarasie czy
w ogrodzie.
Zdjęcie 5.24. Lekka,
świeża, orzeźwiająca
i oryginalna —
taka właśnie jest
dekoracja stołu
w arbuzie
174
Ś w i at f lo ry s t y k i
Poleć książkęKup książkęroZ DZ i a Ł 5. wa r Z y wa i owo c e w e f lo ry s t yc e
175
Poleć książkęKup książkęŚ w i at f lo ry s t y k i
Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)