Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00283 004279 12920180 na godz. na dobę w sumie
Świat zza mgły. Kino polskie w  pierwszym okresie przemysłowym  (1911/1912 - 1920/1921). Tom III: Cień nieśmiertelności. Sezon 1913/1914 - ebook/pdf
Świat zza mgły. Kino polskie w pierwszym okresie przemysłowym (1911/1912 - 1920/1921). Tom III: Cień nieśmiertelności. Sezon 1913/1914 - ebook/pdf
Autor: Liczba stron:
Wydawca: E-bookowo Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-7859-685-1 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> naukowe i akademickie >> media i dziennikarstwo
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

„Świat zza mgły” (jak znany polski wynalazca w dziedzinie kinematografii, Kazimierz Prószyński, poetycko określił obrazy filmowe) – to tytuł wielkiego, zaplanowanego na dziesięć tomów projektu Jacka Cybusza, który postanowił uporządkować w układzie ściśle chronologicznym dotychczasową, dosyć chaotyczną wizję historiograficzną kina polskiego w „pierwszym okresie przemysłowym” (jak wybitny szwedzki badacz dziejów kinematografii, Rune Waldekranz, nazwał przypadający na lata 1911/12 – 1920/21 bodaj najciekawszy okres jej rozwoju). Poszczególne tomy „Świata zza mgły” poświęcone są jednemu „sezonowi filmowemu”; trzy pierwsze („Sensacyjna nowość. Sezon 1911/1912”, „Kinomania. Sezon 1912/1913” oraz „Cień nieśmiertelności. Sezon 1913/1914”) obejmują wszystkie najważniejsze wydarzenia w obszarze szeroko rozumianego kina polskiego od rozpoczęcia na ziemiach polskich regularnej produkcji rodzimych filmów fabularnych do wybuchu pierwszej wojny światowej. Przedstawienie tych wydarzeń w układzie ściśle chronologicznym pozwala należycie zrozumieć ich wzajemne związki, tzn. ich prawdziwe przyczyny i skutki, nadając tym samym historii polskiej kinematografii jej najistotniejszy, rzeczywisty sens, pogłębiony szeroko ujętym kontekstem ogólnokulturowym, politycznym i – zwłaszcza – społecznym. Wszystko to sprawia, że trzy pierwsze tomy „Świata zza mgły” są nade wszystko opisem stanu zbiorowej świadomości ludzi żyjących na ziemiach polskich w ostatnich trzech latach przed wybuchem pierwszej wojny światowej, stanowiąc tym samym bardzo ważny rozdział w całych, integralnie pojmowanych dziejach Polski.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Cień nieśmiertelności 2 Jacek Cybusz Świat zza mgły Kino polskie w „pierwszym okresie przemysłowym” (1911/1912 – 1920/1921) Tom trzeci Cień nieśmiertelności Sezon 1913/1914 Łódź 2015 – Będzin 2016 3 © Copyright by Jacek Cybusz, Łódź 2015 Projekt okładki: e-bookowo ISBN: 978-83-7859-685-1 Wydawca: Wydawnictwo internetowe e-bookowo www.e-bookowo.pl Kontakt: wydawnictwo@e-bookowo.pl Kopiowanie, rozpowszechnianie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione Wszelkie prawa zastrzeżone. Wydanie I, 2016 4 [Spis treści] [Wprowadzenie] 25 [1] 1913, Szanghaj – realizacja i premiera chińsko-amerykańskiego filmu fabularnego Nanfu nanqui (The Difficult Couple; Trudna para) 50 [2] 1913, Moskwa – realizacja i premiera rosyjskiego filmu popularno-oświatowego P’janstwo i jego posliedstwija (Pijaństwo i jego skutki) [3] 1913, Warszawa – zmiany na filmowej mapie stolicy Królestwa Polskiego [4] 1913, Łódź – zmiany na filmowej mapie „polskiego Manchesteru” 51 52 54 [5] 1913, Pabianice – rozpoczęcie działalności kinematografu „Luna” w specjalnie wzniesionym dla niego w latach 1912-1913 przez Edwarda Juliusza Vortheila murowanym dwukondygnacyjnym budynku przy ulicy Świętego Jana 11 [6] 1913, Lwów – zmiany na filmowej mapie stolicy Królestwa Galicji i Lodomerii [7] 1913, Kraków – zmiany na filmowej mapie grodu pod Wawelem 55 56 58 [8] Lato 1913, Kraków-Lwów-Zakopane – realizacja, zapewne nieukończonego, polskiego filmu fabularnego Przygody pana Antoniego [9] Lipiec 1913, Zakopane i Tatry – realizacja polskiego filmu dokumentalnego Tatry 59 60 [10] Wtorek, 1 lipca 1913, Tarnów – przeniesienie „Marzenia”, kina Towarzystwa Szkoły Ludowej (TSL) z „dużej sali »Grand Hotelu« [Leona] Neumana przy ulicy Wałowej”, czyli z dawnej szynkowni Neumanna, gdzie ciasno i duszno, do ślicznie urządzonej w tym celu sali w pasażu państwa Tertilów 61 [11] Środa, 9 lipca 1913, Londyn – Kazimierza Prószyńskiego Improvements in projection apparatus for kinematographs and like apparatus. [...]. Patent nr 16080 (Wielka Brytania) [12] Piątek, 18 lipca 1913, Łódź („Rozwój” nr 163, s. 3-4) – not. Kinematograf w Helenowie 64 64 [13] Sobota, 19 lipca 1913, Cieszyn – udzielenie przez rząd krajowy Śląska austriackiego samorządowi miasta Bielska koncesji na urządzenie miejskiego kinematografu 65 [14] Niedziela, 20 lipca 1913, Tarnów („Pogoń” nr 30, s. 5) – ogłoszenie Zarządu „Marzenia”, kinoteatru tarnowskiego koła Towarzystwa Szkoły Ludowej (TSL) 65 [15] Niedziela, 27 lipca 1913, Biała w Galicji – decyzje personalne odnośnie przyszłego funkcjonowania aktualnie budowanego miejskiego kinematografu 66 [16] Wtorek, 29 lipca – piątek, 1 sierpnia 1913, Łódź (kina „Odeon” i „Casino”) – eksploatacja francuskiego filmu fabularnego Max toréador (Maks torreadorem) 66 [17] Środa, 30 lipca 1913, Cieszyn („Silesia” nr 174) – informacja o zakończeniu w poniedziałek, 28 lipca 1913 roku działalności polskiego kina „Lux” w galicyjskiej Białej [18] Piątek, 1 sierpnia 1913, Łódź („Rozwój” nr 175, s. 5) – art. Kinematograf w fabryce [19] Sobota, 2 sierpnia 1913, Łódź („Rozwój” nr 176, s. 10) – reklama parku „Helenów” 68 68 70 [20] Poniedziałek, 4 sierpnia 1913, Łódź („Rozwój” nr 177, s. 7) – artykuł pod tytułem Historya dramatu kinematograficznego 72 [21] Sobota, 9 sierpnia 1913, Łódź („Rozwój” nr 182, s. 8) – artykuł pod tytułem Kinematograf jako tarcza do strzelania 73 5 [22] Sobota, 9 sierpnia 1913, Łódź – otwarcie wyremontowanego kinematografu „Oaza” na rogu ulic Głównej i Piotrkowskiej 74 [23] Niedziela, 10 sierpnia 1913, Bielsko na Śląsku austriackim (kino Adolfa Zenkera) – pierwszy w mieście pokaz włoskiego filmu fabularnego Quo vadis 75 [24] Piątek, 15 sierpnia 1913, Tarnów – inauguracja działalności „Marzenia”, kina Towarzystwa Szkoły Ludowej (TSL) w nowym obiekcie w pasażu Tertilów, dokąd przeniosło się z dużej sali „Grand Hotelu” Leona Neumana we wtorek, 1 lipca 1913 roku 75 [25] Sobota, 16 sierpnia (3 sierpnia starego stylu) 1913, Wilno i sobota, 23 sierpnia (10 sierpnia starego stylu) 1913, Wilno (kino „Bronisława”) – realizacja i premiera polsko-rosyjskiego (?) filmu dokumentalnego Ćwiczenia gimnastyczne nauczycieli gimnastyki średnich zakładów naukowych okręgu wileńskiego 76 [26] Sobota, 16 sierpnia 1913, Łódź („Rozwój” nr 187, s. 2-3) – ryś. w „Kronice Tygodniowej” o łódzkich kinematografach i ich reklamie 76 [27] Środa, 20 sierpnia – poniedziałek, 25 sierpnia 1913, Łódź (kino „Casino”) – dwa kolejne programy reklamowane poprzez odwołanie się do popularności Maxa Lindera 79 [28] Piątek, 22 sierpnia 1913, Berlin („Mozartsaal”) – premiera niemieckiego filmu fabularnego Der Student von Prag (Student z Pragi) 80 [29] Wtorek, 26 sierpnia – piątek, 5 września 1913, Łódź (kino „Oaza”) – eksploatacja włoskiego filmu fabularnego Quo vadis, produkcji „Cines” 89 [30] Sobota, 30 sierpnia 1913, Poznań („Kurier Poznański” nr 199, s. 6) – anonimowy artykuł pod tytułem Rozwój kinematografu 91 [31] Sobota, 30 sierpnia (?) 1913, Lwów („Przegląd Polityczny, Społeczny i Literacki” nr 199, s. 3) – notatka Fatalne zdjęcie kinematograficzne 92 [32] Sobota, 30 sierpnia 1913, Warszawa (Cmentarz Powązkowski) i wtorek, 2 września 1913, Warszawa – realizacja i premiera polskiego filmu dokumentalnego Pogrzeb Aleksandra Jabłonowskiego 93 [33] Niedziela, 31 sierpnia 1913, Częstochowa (Jasna Góra) i środa, 3 września 1913, Częstochowa (kino „Odeon”) – realizacja i premiera polskiego filmu dokument. Uroczystości jasnogórskie 94 [34] Niedziela, 31 sierpnia (18 sierpnia starego stylu) i niedziela, 7 września (25 sierpnia starego stylu) 1913, Wilno (kino „Bronisława”) – realizacja i premiera polskiego filmu dokumentalnego Zdjęcie [lub Zdjęcia] osób, które były na przedstawieniu w kinematografie „Bronisława” w Wilnie 18 sierpnia 1913 roku 94 [35] Sierpień 1913, Warszawa – „Kurjer Warszawski” o „kinetofonie” Thomasa Alva Edisona i innych wynalazkach tego typu 94 [36] Sierpień 1913, Lwów – początek produkcji w Fabryce Filmu „Leopolia” polskiego filmu fabularnego Kościuszko pod Racławicami 95 [37] Sierpień (?) 1913, Londyn – Electric lamps. 1913. Not inserte din the 1913 volume of specifications but listed therein under „Abandoned or void applications”, brytyjski patent nr 17.795 dla inżyniera Kazimierza Prószyńskiego 96 [38] Sierpień-wrzesień 1913, Warszawa i jej okolice – realizacja pierwszych polsko-żydowskich filmów fabularnych produkcji „Kosmofilmu” 97 6 [39] Sierpień/wrzesień 1913, Warszawa i jej okolice – realizacja polsko-żydowskiego filmu fabularnego Der Unbekanter lub Der umbakanter (Miłość i śmierć ewentualnie Obcy lub Nieznajomy) 100 [40] Sierpień/wrzesień 1913, Warszawa i jej okolice – realizacja polsko-żydowskiego filmu fabularnego Gots Shtrof (Kara Boża ewentualnie Przekleństwo losu) 102 [41] Sierpień/wrzesień 1913, Warszawa i jej okolice – realizacja polsko-żydowskiego filmu fabularnego Dem Khazns Tokhter (Córka kantora) 103 [42] Sierpień/wrzesień 1913, Warszawa i jej okolice – realizacja polsko-żydowskiego filmu fabularnego Hertsele Meyuches (Szlachetne serduszko; inny tytuł polski: Fatalna klątwa) 104 [43] Sierpień-wrzesień 1913, Warszawa – powstanie wytwórni filmowej w postaci Spółki Finansowej „Sokół”, formalnie zarejestrowanej w październiku 1913 roku 106 [44] Sierpień/wrzesień 1913, Oblęgorek – realizacja zdjęć do polskiego filmu dokumentalnego Henryk Sienkiewicz w Oblęgorku 110 [45] Wtorek, 2 września – piątek, 12 września 1913, Łódź (kino „Luna”) – wielki sukces włoskiego filmu fabularnego Gli ultimi giorni di Pompeii (Ostatnie dni Pompei) 111 [46] Sobota, 13 września 1913, Łódź (kino „Oaza”) – premiera w Królestwie Polskim (i w ogóle w Rosji) włoskiego filmu fabularnego pod tytułem In hoc signo vinces! (Pod tym godłem zwyciężysz! albo Pod tym znakiem zwyciężysz!) 117 [47] Sobota, 13 września 1913, Rzeszów („Głos Rzeszowski” z niedzieli, 14 września 1913, nr 37, s. 3-4) – artykuł Tadeusza Dąbrowskiego Kinematograf i kinetofon 121 [48] Niedziela, 14 września 1913, Warszawa – realizacja polskiego filmu dokumentalnego Ingres Jego Eminencji ks. arcybiskupa warszawskiego 125 [49] Poniedziałek, 15 września 1913, Warszawa (gmach byłego lokalu „Palais de Glace” przy ulicy Nowy Świat 19) – otwarcie I Wystawy Technicznej „Światło, ruch, ciepło” 127 [50] Poniedziałek, 15 września 1913, Kraków („Czas”) – informacja o negatywnym stosunku do filmu ze strony intendentury wiedeńskiego teatru nadwornego 128 [51] Sobota, 20 września 1913, Kraków (kina „Bajka” i „Wanda”) – premiera drugiej, rozszerzonej wersji francusko-austriacko-polskiego filmu dok. Galicya w kinematografie (in. tyt.: Galicya w obrazach) 129 [52] Poniedziałek, 22 września 1913, Łódź (kino „Czary”) – koncert ku czci Henryka Sienkiewicza, „przygotowany przez Towarzystwo propagatorów twórczości tego pisarza” 131 [53] Czwartek, 25 września (12 września starego stylu) 1913, Odessa – premiera rosyjsko-żydowskiego filmu dokumentalnego Żizń jewriejew w Paliestinie (inny tytuł rosyjski: Żizń paliestinskich jewriejew; tytuł żydowski: Dos lebn fun di jidn in palestina; tytuł polski: Życie żydów w Palestynie) 132 [54] Sobota, 27 września 1913, Łódź (kino „Odeon”) – lokalna premiera rosyjskiego filmu fabularnego Pieczal Sarry lub Gorie Sarry (Ból Sary, Zmartwienie Sary, Smutek Sary, Nieszczęście Sary) 136 [55] Sobota, 27 września 1913, Łódź („Rozwój” nr 222, s. 6) – w „Kronice” notatka (e) pod tytułem Jeszcze jeden kinematograf 138 [56] Sobota, 27 września 1913, Cieszyn („Dziennik Cieszyński” nr 222) – artykuł Bialskie kino, na temat nowego kina miejskiego zbudowanego w galicyjskiej gminie Biała „kosztem ćwierć miliona koron” 138 7 [57] Niedziela, 28 września 1913, Tarnów („Pogoń” nr 39, s. 5) – oświadczenie Zarządu „Marzenia”, kina Towarzystwa Szkoły Ludowej (TSL) 140 [58] Niedziela, 28 września 1913, Kraków – realizacja filmu dokumentalnego o domniemanym tytule Uroczystość poświęcenia dworca kolejowego przy ulicy Kamiennej w Krakowie 140 [59] Wtorek, 30 września 1913, Łódź (kino „Odeon”) – powrót na ekran jednego z pierwszorzędnych łódzkich kinematografów francuskiego filmu fabularnego Les Misérables (Nędznicy) 144 [60] Wrzesień 1913, Łódź (park Helenów) – przeniesienie kinematografu z cyklodromu do murowanego budynku 144 [61] Lato/jesień 1913, Kraków – zmiany w zorganizowanej przez Wiktora Biegańskiego wytwórni filmowej i jej likwidacja 145 [62] Środa, 1 października (18 września starego stylu) 1913, Wilno (kino „Bronisława”) – premiera polskiego filmu fabularnego Łysy donżuan na bosaka 145 [63] Środa, 1 października 1913, Bydgoszcz – premiera niemieckiego filmu dokumentalnego Otwarcie wystawy ogrodniczej w Bydgoszczy 146 [64] Środa, 1 października 1913, Berlin (kino „U.T.” w Bavariahaus przy Friedrichstrasse) – promocyjna (prasowa) premiera niemiecko-austriacko-polskiego filmu fabularnego Der Shylock von Krakau (Shylock z Krakowa, Shylock krakowski albo Shylock, czyli tragedya polskiego żyda; tyt. wersji żydowskiej: „Kol Nidre”. Di szrekleche tragedie in krokewer szul, czyli „Kol Nidre”. Straszliwa tragedia w krakowskiej synagodze) 146 [65] Czwartek, 2 października 1913, Nowy Jork (?) – premiera amerykańskiego filmu fabularnego The Bleeding Hearts or Jewish Freedom Under King Casimir of Poland (Wrażliwość serca czyli żydowska wolność w Polsce pod panowaniem króla Kazimierza) 154 [66] Czwartek, 2 października 1913, Warszawa – list Henryka Sienkiewicza do zamieszkałej w Krakowie Wandy Ulanowskiej 161 [67] Niedziela, 5 października 1913, Bochnia – uroczyste otwarcie „Zorzy”, kina Towarzystwa Szkoły Ludowej (TSL) 162 [68] Wtorek, 7 października 1913, Lwów („Kurier Lwowski” nr 459, s. 4) – w dziale „Literatura i Sztuka” notatka „Kościuszko pod Racławicami” 166 [69] Wtorek, 7 października – piątek, 10 października 1913, Łódź (kino „Luna”) – ponowna eksploatacja (tym razem specjalnie dla dzieci) francuskiego filmu fab. L’Enfant de Paris (Dziecko Paryża) 167 [70] Środa, 8 października 1913, Poznań („Kurier Poznański” nr 232, s. nlb. [3]) – Głos do techników, wynalazców i prasy, przedruk listu wysłanego przez inżyniera Kazimierza Prószyńskiego z Londynu do lwowskiego „Słowa Polskiego” 168 [71] Pierwsza połowa października 1913, Warszawa („Kurier Warszawski” nr 280, s. 5-6) – artykuł Kazimierza Prószyńskiego Wynalazca o wynalazkach 169 [72] Sobota, 11 października – piątek, 17 października 1913, Łódź (kina „Casino” i „Odeon”) – sukces francuskiego filmu fabularnego Germinal 170 [73] Niedziela, 12 października 1913, Biała w Galicji – uroczyste otwarcie nowo wybudowanego miejskiego kinematografu 173 8 [74] Niedziela, 12 października 1913, Częstochowa i środa, 15 października 1913, Częstochowa (kino „Odeon”) – real. i prem. polskiego filmu dok. Popis częstochowskiego Towarzystwa Gimnastycznego 175 [75] Wtorek, 14 października 1913, Wiedeń – list właściciela firmy „Filmschau” zaadresowany do Wiktora Biegańskiego w Krakowie 175 [76] Środa, 15 października 1913, Cieszyn („Silesia” nr 238) – informacja o najwcześniejszym repertuarze miejskiego kinematografu w galicyjskiej Białej (z zapowiedzią pierwszej zmiany programu w sobotę, 18 października 1913 roku) 176 [77] Piątek, 17 października 1913, Łódź („Rozwój” nr 239, s. 3) – w „Kronice” notatka (a) Nowy kinematograf na przedmieściu 176 [78] Sobota, 18 października 1913, Częstochowa i sobota, 25 października 1913, Częstochowa (kino „Odeon”) – realizacja i premiera polskiego filmu dokumentalnego Parada wojskowa w Częstochowie 177 [79] Niedziela, 19 października (6 października starego stylu) 1913, Białystok („Gazeta Białostocka” nr 40, s. 10) – notatka pod tytułem Zakaz 177 [80] Niedziela, 19 października 1913, Kraków i sobota, 25 października 1913, Kraków (kino „Uciecha”) – realizacja i premiera polskiego filmu dokumentalnego Obchód ku czci księcia Józefa Poniatowskiego w Krakowie (inne tytuły: Obchód w Krakowie 100 rocznicy śmierci ks. Józefa Poniatowskiego, Obchód ks. Józefa oraz Obchody setnej rocznicy śmierci księcia Józefa Poniatowskiego w Krakowie) 177 [81] Poniedziałek-czwartek, 20-23 października 1913 – sobota, 28 lutego 1914, Bochnia – pierwszy, najlepiej znany okres działalności „Zorzy”, otwartego w niedzielę, 5 października 1913 r. kina TSL 186 [82] Wtorek, 21 października 1913, Łódź (kino „Casino”) – początek eksploatacji na ziemiach polskich francuskiego dźwiękowego filmu fabularnego Faust 192 [83] Wtorek, 21 października 1913, Łódź (kino „Luna”) – lokalna premiera włoskiej wersji rosyjsko-włoskiego filmu fab. Il notturno di Chopin (Noktiurn Szopiena; Nocturn Chopina, Nokturn Szopena) 196 [84] Wtorek, 21 października – niedziela, 26 października 1913, Bielsko na Śląsku austriackim – znakomity artystycznie program kina Adolfa Zenkera 198 [85] Czwartek, 23 października 1913, Tarnów – projekcja w „Marzeniu”, kinie Towarzystwa Szkoły Ludowej (TSL), z której „czysty dochód [...] w wysokości dwustu koron” został przekazany „na rzecz męskiego Towarzystwa św. Wincentego à Paulo” 199 [86] Wtorek, 28 października 1913, Poznań („Kurjer Poznański” nr 249, s. 3) – korespondencja Mariana Stępowskiego z Krakowa Gloryfikacja dynastii Romanowych przez kinoteatry polskie 199 [87] Wtorek, 28 października 1913, Warszawa (Teatr „Nowości”) – polska premiera operetki Targ na dziewczęta Victora Jacobiego w reżyserii Ludwika Śliwińskiego, z udziałem m. in. Lucyny Messal i Józefa Redo, „którzy po raz pierwszy pokazali Warszawie nowy taniec Tango” 201 [88] Środa, 29 października 1913, Warszawa oraz czwartek, 30 października 1913, Warszawa (kino: ?) i Łódź (kino „Casino”) – realizacja oraz premiera polskiego filmu dok. Katastrofa kolejowa na Dworcu Kowelskim w Warszawie dnia 29 X 1913 roku o godzinie 6:30 (inne tytuły: Wczorajsza Kolejowa Katastrofa na stacyi Warszawsko-Kowelskiej, Katastrofa kolei nadwiślańskiej, Straszliwa katastrofa kolejowa na stacji Warszawa-Kowel, Straszna katastrofa na stacyi Warszawa-Kowel. oraz Katastrofa na drodze nadwiślańskiej) 211 9 [89] Czwartek, 30 października 1913, Łódź – nabycie przez Grigorija Afanasjewa od Juliana Szrojta położonego przy ul. Zielonej 2 kina „The Bio-Express”, które wkrótce zmieni nazwę na „Sfinks” 215 [90] Październik 1913, Warszawa (kino „Wielki Illuzjon”) – premiera polskiego filmu fabularnego pod tytułem Grzech 215 [91] Październik 1913, Lwów – trzecie pojawienie się filmu Quo vadis? na tutejszych ekranach, ale po raz pierwszy z polskimi napisami [92] Koniec października 1913, Kraków – Tadeusza Pawlikowskiego 216 raport-memoriał dyrektora Teatru Miejskiego, 216 [93] Jesień 1913, Moskwa – realizacja rosyjsko-francuskiego filmu fabularnego Niewiesta ognia (Narzeczona ognia) 216 [94] Sobota, 1 listopada (19 października starego stylu) 1913, Rosja (Moskwa?) – premiera rosyjskiego filmu fabularnego Domik w Kołomnie (Domek w Kołomnie) 217 [95] Sobota, 1 listopada 1913, Łódź (kino „Oaza”) – lokalna premiera francuskiego filmu fab. Fantômas III: Le mort qui tue (Fantomas III: Umarły, który zabija; Fantomas czyli Nieboszczyk zabójcą) 219 [96] Sobota, 1 listopada 1913, Lwów („Kronika Powszechna” nr 44, s. 729-730) – artykuł Adama Fischera Pestis perniciosissima (Kinematografowi w dwudziestopięciolecie) 220 [97] Sobota, 1 listopada 1913, Lwów – pierwszy (z dwóch) numer „Sceny i Ekranu. Ilustrowanego Dwutygodnika Artystycznego Poświęconego Sprawom Teatru i Kinematografii” [98] Sobota, 1 listopada 1913, Lwów („Scena i Ekran” nr 1, s. 1-2) – artykuł wstępny 223 226 [99] Sobota, 1 listopada 1913, Lwów („Scena i Ekran” nr 1, s. 6-9) – „Kościuszko pod Racławicami” w kinematografie – rozmowa Franciszka Kruczkowskiego z „Orlandem” 226 [100] Sobota, 1 listopada 1913, Lwów („Scena i Ekran” nr 1, s. 9-12) – artykuł Adama Zagórskiego Przyszłość kinematografu 227 [101] Sobota, 1 listopada 1913, Lwów („Scena i Ekran” nr 1, s. 24) – artykuł Eska O memoryale naszych przedsiębiorców kinematograficznych 230 [102] Sobota, 1 listopada 1913 i sobota, 15 listopada 1913, Lwów („Scena i Ekran” nr 1, s. 22-23 i nr 2, s. 26) – artykuł Franciszka Kruczkowskiego Kinematograf jako czynnik pedagogiczny 230 [103] Poniedziałek, 3 listopada 1913, Łódź („Rozwój” nr 252, s. 6) – w rubryce „Różne wieści” notatka Okradzenie p. Napierkowskiej [104] Wtorek, 4 listopada (?) 1913, Lwów – odczyt Adama Zagórskiego Kino a teatr 230 231 [105] Wtorek, 4 listopada 1913, Warszawa (kinematograf „Wielki Illuzjon”) – premiera polskiego filmu fabularnego Halka 232 [106] Wtorek, 4 listopada – poniedziałek, 17 listopada 1913, Łódź (kino „Luna”) – eksploatacja dwuczęściowego rosyjskiego filmu fabularnego Kluczi sczastija (Klucze szczęścia) 241 [107] Środa, 5 listopada 1913, Poznań („Kurier Poznański” nr 255, s 6) – artykuł Z. R. pod tytułem Mówiące filmy 244 [108] Sobota, 8 listopada (26 października starego stylu) 1913, Moskwa (kino „Pegaz”) – premiera rosyjskiego filmu fabularnego Strasznaja miest’ (Straszliwa zemsta albo Straszna zemsta) 246 10 [109] Piątek, 14 listopada 1913, Bochnia (sala konferencyjna gimnazjum) – posiedzenie Koła Towarzystwa Nauczycieli Szkół Wyższych (TNSW) z odczytem prof. Owińskiego Kinoteatr a szkoła, dyskusją na ten temat i wynikającymi z tego postanowieniami 255 [110] Piątek-niedziela, 14-16 listopada 1913, Bochnia (należące do TSL kino „Zorza”) – eksploatacja polskiego filmu fabularnego Sąd Boży (1911) według Sędziów Stanisława Wyspiańskiego 256 [111] Sobota, 15 listopada 1913, Lwów („Scena i Ekran” nr 2, s. 26-27) – artykuł Stanisława Wasylewskiego Patrząc na filmy [112] Sobota, 15 listopada 1913, Warszawa („Świat” nr 46) – wierszyk Iluzjony 257 259 [113] Niedziela, 16 listopada 1913, Częstochowa i sobota, 22 listopada 1913, Częstochowa (kino „Odeon”) – realizacja i premiera polskiego filmu dokumentalnego Otwarcie nowego szpitala na Zawodziu 259 [114] Poniedziałek, 17 listopada 1913, Tarnów (XXXI posiedzenie Rady Miasta) – uchwała zezwalająca tarnowskim „kinoteatrom »Marzenie« i »Apollo« na ustawienie tablicy reklamowej o szerokości dwóch metrów po lewej stronie realności fund[uszu] teatralnego za rocznym czynszem w kw[ocie] po 50 kor[on]” 263 [115] Poniedziałek, 17 listopada 1913, Łódź (Sala Koncertowa Vogla przy ul. Dzielnej 18) – zorganizowany przy pomocy kina „Luna” specjalny pokaz filmowy na dochód ochrony i szwalni „Gniazda” [116] Wtorek, 18 listopada 1913, Łódź – pocz. działalności kina „Sfinks” przy ul. Zielonej 2 263 263 [117] Środa, 19 listopada 1913, Lwów („Kurjer Lwowski” nr 531, s. 3) – w „Kronice” interwencyjna notatka W pasażu Mikolascha, między innymi „o gapiach przed »Kucharem« i »Luxem«” 264 [118] Druga/trzecia dekada listopada 1913, Biała w Galicji – wyposażenie miejskiego kinematografu w amerykański sprzęt projekcyjny (w tym „kinetofon” Thomasa Alvy Edisona) 265 [119] Piątek-niedziela, 21-23 listopada 1913, Bochnia (należące do Towarzystwa Szkoły Ludowej kino „Zorza”) – eksploatacja polskiego filmu fabularnego Krwawa dola (1912) [120] Wtorek, 25 listopada 1913, Łódź („Rozwój” nr 271, s. 6) – reklama kina „Oaza” 266 266 [121] Sobota, 29 listopada 1913, Łódź („Rozwój” nr 275) – ilustrowana rysunkami wyobrażającymi dwie największe w ówczesnej powszechnej opinii „gwiazdy” filmowe: Maxa Lindera oraz Astę Nielsen, reklama kinematografu „Odeon” 267 [122] Listopad 1913, Kraków (kino „Wanda”) – eksploatacja, pod tytułem Złamane życie, polskiego filmu fabularnego Pomszczona krzywda (1912) 268 [123] Listopad 1913, Kraków (kino „Uciecha”) – pierwsze pod Wawelem demonstracje „obrazów mówiących” systemu Léona Gaumonta [124] Listopad 1913, Kraków i Lwów – pokazy oryginalnego „kinetofonu” Edisona 268 269 [125] Poniedziałek, 1 grudnia 1913, Łódź – przejęcie od Mendela Szoska kina „Kassandra” przez Michała Pietrzykowskiego, właściciela domu przy ul. Aleksandrowskiej 37, gdzie mieścił się ten iluzjon 269 [126] Środa, 3 grudnia 1913, Lwów („Przegląd Polityczny, Społeczny i Literacki” nr 278, s. 3) – ilustrowany werkami z planu filmowego artykuł „Kościuszko pod Racławicami” w kinematografie 269 [127] Środa, 3 grudnia 1913, Lwów (kina „Kuchar” i „Lew” Ludwika Kuchara) – pierwszy numer tygodnika „literacko-kinematograficznego” „Kino” [128] Środa, 3 grudnia 1913, Lwów („Kino” nr 1, s. 3) – artykuł Od Wydawnictwa! 269 274 11 [129] Czwartek, 4 grudnia 1913 (?), Warszawa i sobota, 6 grudnia 1913, Łódź (kino „Luna”) – realizacja i premiera polskiego filmu dokumentalnego Proces hrabiego Ronik[i]era 274 [130] Piątek, 5 grudnia 1913, Warszawa – premiera polsko-żydowskiego filmu fabularnego Zayn Vaybs Man (Bigamistka) 277 [131] Sobota-poniedziałek, 6-8 grudnia 1913, Łódź (kino „Odeon”) – eksploatacja, pt. Biała niewolnica, duńskiego filmu fabularnego z 1910 roku Den hvide slavehandel (Handel białymi niewolnicami) 278 [132] Piątek, 12 grudnia 1913, Lwów („Kurjer Lwowski” nr 570, s. 3-4) – w „Kronice” artykuł al. „Teatr a kinematograf”, będący sprawozdaniem z wystąpienia Zdzisława Żygulskiego na forum lwowskiego Związku Naukowo-Literackiego z odczytem pod takimż tytułem 279 [133] Piątek, 12 grudnia 1913, Paryż (kino „Omnia Pathé”) – premiera francuskiego filmu fabularnego Max virtuose (Maks wirtuozem) 280 [134] Sobota, 13 grudnia 1913, Łódź („Rozwój” nr 286, s. 4) – artykuł pod tytułem Nowoczesne dziesięć cudów świata [135] Niedziela, 14 grudnia 1913, Rzeszów („Głos Rzeszowski”) – artykuł Przewrót w kinie 281 282 [136] Połowa grudnia 1913, Płock – zarządzenie lokalnego policmajstra „zabraniające [...] pokazywania w kinematografach obrazów o treści kryminalnej” [137] Środa, 17 grudnia 1913, Lwów („Kino” nr 3) – Czy kino jest pożyteczne, czy szkodliwe? 285 285 [138] Czwartek, 18 grudnia 1913, Londyn – Improvements in and connected with Cinematograph Cameras and Projection Apparatus. Date of Application 20th Dec. 1912. Complete Specification Left 5th Mar. 1913. – Accepted 18th Dec. 1913. Casimir de Proszynski, Engineer, of Dewar House, 11. Haymarket, London, S.W. Patent nr 29.417 (Wielka Brytania) 286 [139] Druga połowa grudnia (?) 1913, Londyn (?) – realizacja przez Kazimierza Prószyńskiego, przy użyciu prototypu jego amatorskiego aparatu filmowego, szeregu krótkometrażowych obrazków naukowo-eksperymentalnych: Ruch fal świetlnych, Ruchy maszyn i tym podobnych 286 [140] Sobota, 20 grudnia 1913, Lwów („Kronika Powszechna” nr 51) – artykuł Kornela Makuszyńskiego W obronie prawdziwej sztuki 286 [141] Niedziela, 21 grudnia 1913, Sztokholm – premiera szwedzkiego filmu fabularnego Gränsfolken (Mieszkańcy pogranicza) 287 [142] Wtorek, 30 grudnia 1913, Monachium – listy Stanisława Przybyszewskiego do redakcji lwowskiego „Słowa Polskiego” oraz do warszawskiego adwokata Kazimierza Sterlinga 288 [143] Środa, 31 grudnia 1913, Lwów („Kino” nr 5) – w rubryce „Nasza ankieta” ciekawa wypowiedź Józefa Winogrodzkiego 290 [144] Grudzień 1913, Kraków – zlecenie wydane magistratowi przez sekcję ekonomiczną Rady Miejskiej uregulowania „specjalnym rozporządzeniem” sprawy afiszów (w tym także filmowych) 291 [145] Grudzień 1913, Poznań – uzupełniony „niezwykle atrakcyjnymi zdjęciami kinematograficznymi” wykład Roalda Amundsena Moja podróż do południowego bieguna 291 [146] Koniec 1913, Niemcy („Bild und Film” nr 3/4) – artykuł Eugena Tannenbauma pod tytułem Probleme des Kinodramas 291 12 [147] Koniec 1913, Warszawa (kino „Oaza”) – realizacja i premiera trzech polskich „artystycznych” filmów dźwiękowych (pod marką „kinefon”): Tango, One step i Tańce niedźwiedzi 292 [148] 1913/1914, Warszawa (kino „Oaza”) – realizacja i premiera polskiego „artystycznego” filmu dźwiękowego (pod marką „kinefon”) Tańce i śpiewy 293 [149] 1913/1914, Warszawa (kino „Oaza”) – realizacja i premiera polskiego „artystycznego” filmu dźwiękowego (pod marką „kinefon”) Anitri 295 [150] 1913-1914, Warszawa i Baniocha koło Piaseczna oraz Częstochowa i jej okolice – realizacja nieukończonego polsko-francuskiego filmu fabularnego Obrona Częstochowy (inny tytuł: Potop) 295 [151] 1913/1914, Tarnów – podsumowanie działalności w drugiej połowie 1913 roku „Marzenia”, kina Towarzystwa Szkoły Ludowej (TSL) w pasażu Tertilów 301 [152] 1913/1914, Tarnów (Kalendarz „Tarnowianin 1914”) – kilka interesujących „ciekawostek na temat kinematografu” 301 [153] 1913/1914, Łódź („Czas”. Kalendarz na rok 1914, Łódź 1913, s. 103) – bieżący wykaz łódzkich kinematografów 302 [154] 1913/1914, Łódź – negocjacje Aleksandra Chanżonkowa i Aleksandra Drankowa z Moskwy, Aleksandra Hertza z Warszawy oraz Maksa i Henryka Glicensteinów i Franciszka Fezera z Łodzi w sprawie utworzenia towarzystwa akcyjnego do budowy „miasteczka filmowego” w „polskim Manchesterze” 303 [155] Początek 1914, Paryż – pierwsza publiczna demonstracja filmu dźwiękowego pomysłu Eustachego Białoborskiego 303 [156] Początek 1914, Kraków – przeniesienie iluzjonu „Kinetofon Edisona” ze Starego Teatru do hotelu „Union” przy ul. Św. Gertrudy 27, gdzie kino to oparło swój „repertuar na normalnych filmach niemych” 303 [157] Sobota, 3 stycznia 1914, Lwów (kino „Kopernik”) – premiera polskiego filmu fabularnego Kościuszko pod Racławicami (tytuł drugiej – z 1927 roku – wersji: Bitwa pod Racławicami) 304 [158] Wtorek-środa, 6-7 stycznia 1914, Tarnów (kino „Marzenie”) – prezentacja „kinetofonu” Thomasa Alvy Edisona w kinie Towarzystwa Szkoły Ludowej (TSL), prowadzonym od początku 1914 roku przez nowego kierownika, Augustyna Tarkowskiego 312 [159] Środa-niedziela, 7-11 stycznia 1914, Warszawa – przyjazd Maxa Lindera do stolicy Królestwa Polskiego, jego pobyt tam i dwa występy (w czwartek i sobotę, 8 i 10 stycznia) w Wielkiej Sali Filharmonii 313 [160] Czwartek, 8 stycznia 1914, Warszawa (Wielka Sala Filharmonii) oraz piątek i/lub sobota, 9 i/lub 10 stycznia 1914, Warszawa – premiera pierwszej oraz realizacja „dokrętek” do drugiej wersji francusko- polskiego filmu fabularnego Maks Linder w drodze do Warszawy (inny tytuł: Podróż Maksa Lindera do Warszawy; inny tytuł drugiej wersji: Maks Linder w Warszawie; inny tytuł obu wersji: Maks Linder i tango) 324 [161] Czwartek, 8 stycznia 1914 (26 grudnia 1913 starego stylu), Moskwa – premiera rosyjskiego filmu fabularnego Nocz’ pieried Rożdiestwom (Noc wigilijna lub Noc przed Bożym Narodzeniem) 327 [162] Piątek, 9 stycznia 1914, gubernia piotrkowska – wdrożenie przez carską policję okólnika rządu gubernialnego piotrkowskiego w sprawie kinematografów 331 [163] Sobota, 10 stycznia 1914, Łódź („Nowa Gazeta Łódzka” nr 7, s. 4) – felieton podpisany: Oncle Thom (inny pseudonim Konrada Toma) Nie przyjedzie... Mój kinematograf 332 13 [164] Niedziela, 11 stycznia 1914, Warszawa („Kurier Warszawski” nr 11, s. 11) – artykuł Władysława Kopczewskiego Kinematograf i teatr 337 [165] Wtorek, 13 stycznia 1914, Łódź (kino „Luna”) – lokalna premiera duńsko-niemieckiego filmu fabularnego Atlantis (polskie tytuły ekranowe: Atlantyda oraz Atlantyk) 339 [166] Środa, 14 stycznia 1914, Łódź („Nowy Kurier Łódzki”, s. 5) – w dziale „Kronika” dowcipna charakterystyka muzyki w kinematografach 348 [167] Pierwsza połowa stycznia 1914, Biała w Galicji (kino miejskie) – wielki sukces austriackiego filmu fab. Johann Strauβ an der schönen blauen Donau (Johann Strauss nad pięknym modrym Dunajem) 349 [168] Piątek, 16 stycznia 1914, Warszawa (kino „Illusjon Kasa” [?]) – premiera polsko-żydowskiego filmu fabularnego Di Shichte (Rzeź, Ubój albo Szychta) 349 [169] Sobota, 17 stycznia 1914, Lwów (Uniwersytet Jana Kazimierza) – posiedzenie tutejszego miejskiego Koła Towarzystwa Nauczycieli Szkół Wyższych (TNSW) z referatem Ludwika Skoczylasa Kinoteatr a młodzież szkolna i dyskusją na ten temat 351 [170] Sobota, 17 stycznia 1914, Kraków – inauguracja działalności kina „Corso” (dawniej „Excelsior” i „Bajka”) przy ulicy Rajskiej 12 351 [171] Sobota, 17 stycznia 1914, Łódź („Nowy Kurier Łódzki”) – artykuł na temat społecznego składu łódzkich kinomanów 352 [172] Poniedziałek, 19 stycznia 1914, Łódź („Rozwój” nr 14, s. 3) – kronikalna notatka (–) Uczniowie w kinematografie 352 [173] Wtorek, 20 stycznia 1914, Łódź (kina „Casino”, „Odeon”, „Luna” i „Oaza”) – początek eksploatacji czwartej serii Fantomasa równocześnie w czterech łódzkich iluzjonach 352 [174] Wtorek, 20 stycznia 1914, Londyn (The Royal Photographic Society Great Britain) – referat Kazimierza Prószyńskiego nt. jego amatorskiego aparatu filmowego i pierwsza publiczna demonstracja prototypu tego urządze- nia, poprzedzonego szeregiem opatentowanych w W. Brytanii wynalazków jego konstruktora 355 [175] Środa, 21 stycznia 1914, Tarnów – oświadczenie Zarządu tarnowskiego Koła Towarzystwa Szkoły Ludowej (TSL) w sprawie rzekomego „czerpania przez działaczy TSL korzyści finansowych z działalności kina” „Marzenie” 362 [176] Sobota, 24 stycznia 1914, Łódź – zezwolenie na otwarcie przez Akcyjne Towarzystwo Spadkobierców Karola Anstadta stałego kina bez nazwy w parku „Helenów” 362 [177] Sobota, 24 stycznia 1914, Łódź (hotel „Savoy”) – inauguracja założonego i prowadzonego przez tygodnik „Śmiech” kabaretu „Reduta »Śmiechu«”, przemianowanego wkrótce na „Bi-Ba-Bo” 363 [178] Wtorek, 27 stycznia 1914, Łódź („Rozwój” nr 21, s. 5) – w rubryce „Z ostatniej chwili. Telegramy” notatka Katastrofa w kinematografie 365 [179] Wtorek, 27 stycznia – piątek, 6 lutego 1914, Łódź (kina „Casino” i „Odeon”) – eksploatacja włoskiego filmu fabularnego Marcantonio e Cleopatra (Marek Antoniusz i Kleopatra; polskie tytuły ekranowe: Królowa Nilu, Kleopatra, Cleopatra i Mark Antonjusz oraz tym podobne) 365 [180] Środa, 28 stycznia 1914, Warszawa i początek lutego 1914, Warszawa – realizacja i premiera polskiego filmu dokumentalnego Pożar Hotelu „Bristol” w Warszawie 373 14 [181] Czwartek, 29 stycznia 1914, Lwów („Kurjer Lwowski południowy” nr 27, s. 4) – w „Kronice” artykuł adz. Filmy polskie 376 [182] Czwartek, 29 stycznia 1914, Kraków (sala Izby Handlowej i Przemysłowej) – „zebranie zwołane z inicjatywy Towarzystwa Ochrony Piękności Krakowa w celu rozpatrzenia sprawy oszpecania miasta afiszami kinematograficznymi” 377 [183] Sobota, 31 stycznia 1914, Warszawa („Świat” 1914, nr 5, s. 10-11) – artykuł Wacława Grubińskiego Kinematograf i Teatr. Nowe zagadnienia artystyczno-kulturalne 378 [184] Styczeń 1914, Warszawa – premiera polskiego filmu dźwiękowego Tango (inne tytuły: Tango, jak je tańczą w Paryżu i Tango, jak go tańczą w Paryżu) [185] Styczeń-luty 1914, Lwów – realizacja polskiego filmu dok. Jak się Lwów bawi 383 383 [186] Wtorek, 3 lutego 1914, Łódź – formalne przejście kina „Sfinks” (dawnego „The Bio-Express”) przy ulicy Zielonej 2 z rąk Grigorija Afanasjewa w posiadanie spółki Maksa Glicensteina i Anglika Francisa (Franciszka) Bertrama Fesera (Fezera) 384 [187] Wtorek, 3 lutego 1914, Warszawa (kino „Urania”) – premiera polskiego filmu fabularnego pod tytułem Słodycz grzechu 384 [188] Wtorek, 3 lutego 1914, Warszawa (wielka sala Filharmonii) i środa, 4 lutego 1914, Łódź (Sala Koncertowa Vogla przy ulicy Dzielnej 18) – bogato ilustrowane przezroczami fotograficznymi i filmami dokumentalnymi odczyty Roalda Amundsena Moja podróż do bieguna południowego 390 [189] Sobota, 7 lutego 1914, Łódź (kino „Casino”) – wznowienie prezentacji „mówiących obrazów” systemu „kinefon” 397 [190] Wtorek, 10 lutego (?) 1914, Łódź (kino „Casino”) – premiera polskiego filmu dźwiękowego („mówiącego”) Łódzka rozmowa telefoniczna 398 [191] Wtorek, 10 lutego 1914 – piątek, 13 lutego 1914, Łódź (kino „Odeon”) – eksploatacja włosko-francuskiej „kino-opery” (dźwiękowego [?] filmu fabularnego) Ebrea albo La Juive (Żydówka) 400 [192] Środa, 11 lutego 1914, Lwów („Kino” nr 6) – artykuł podpisany: L’Opold. (jeden z kryptonimów formalnego wydawcy tygodnika „Kino”, Leopolda Klappa) Rozwój sztuki kinematograficznej 402 [193] Środa, 11 lutego 1914, Lwów („Kino” nr 6) – w rubryce zatytułowanej „Nasza ankieta” wypowiedź E. Żarnkowskiej 402 [194] Środa, 11 lutego 1914, Łódź – nabycie przez Wacława Głowińskiego od Lwa Samuela Rubaszkina iluzjonu „Théâtre Moderne”, mieszczącego się w „Grand Hotelu” 402 [195] Piątek, 13 lutego 1914, Łódź – administracyjna zgoda na ponowne wyświetlanie filmów w odpowiednio już zabezpieczonym pod względem przeciwpożarowym kinie „Kassandra” [196] Piątek, 13 lutego 1914, Łódź („Rozwój” nr 35, s. 4) – notatka Plany na kinematograf 403 403 [197] Sobota, 14 lutego 1914, Warszawa („Świat” nr 7, s. 8-9) – artykuł (korespondencja z Londynu – sprawozdanie z odbytego we wtorek, 20 stycznia 1914 roku posiedzenia The Royal Photographic Society) M. G-r. Nasi wynalazcy za granicą. Kinematograf amatorski Kazimierza Prószyńskiego 403 [198] Niedziela, 15 lutego 1914, Nowy Jork („Longacre Theater Building” of Broadway) – premiera amerykańskiego filmu fabularnego The Squaw Man (Mąż Indianki) 406 15 [199] Niedziela, 15 lutego oraz wtorek, 3 marca i piątek, 3 kwietnia 1914, Warszawa – trzy numery czasopisma „Kino - Teatr i Sport” 414 [200] Niedziela, 15 lutego 1914, Warszawa („Kino - Teatr i Sport” nr 1, s. 1-2) – wstępny artykuł pod tytułem Od redakcji 416 [201] Niedziela, 15 lutego 1914, Warszawa („Kino - Teatr i Sport” nr 1, s. 2) – redakcyjny tekst pod tytułem Nasza ankieta 418 [202] Niedziela, 15 lutego 1914, Warszawa („Kino - Teatr i Sport” nr 1, s. 2-3) – pierwsza część tekstu J. Os. Taśma i publiczność 418 [203] Niedziela, 15 lutego 1914, Warszawa („Kino - Teatr i Sport” nr 1, s. 3) – artykuł Al. (Aleksandra Draca) Długi metraż 421 [204] Niedziela, 15 lutego 1914, Warszawa („Kino - Teatr i Sport” nr 1, s. 3-4) – artykuł S. pod tytułem Kino i teatr 422 [205] Niedziela, 15 lutego 1914, Warszawa („Kino - Teatr i Sport” nr 1, s. 5) – artykuł pod tytułem Opodatkowanie kinematografów 424 [206] Niedziela, 15 lutego 1914, Warszawa („Kino - Teatr i Sport” nr 1, s. 5) – wykaz zatytułowany Kinematografy w Warszawie 424 [207] Niedziela, 15 lutego 1914, Warszawa („Kino - Teatr i Sport” nr 1, s. 8) – całokolumnowa reklama dystrybucyjnego Biura Kinematograficznego „Siła” Mordki Towbina 425 [208] Niedziela, 15 lutego 1914, Warszawa („Kino - Teatr i Sport” nr 1, s. 11) – w dziale teatralnym ilustrowana grafiką przedstawiającą tańczącą parę notatka Tango 426 [209] Niedziela, 15 lutego 1914, Warszawa („Kino - Teatr i Sport” nr 1, s. 13) – w dziale sportowym artykuł St. K. Sport i kinematograf 427 [210] Niedziela, 15 lutego 1914, Warszawa („Kino - Teatr i Sport” nr 1, s. 2 okładki) – reklama kinematografu „Oaza” 429 [211] Niedziela, 15 lutego 1914, Warszawa („Kino - Teatr i Sport” nr 1, s. 2 okładki) – ilustrowana grafiką aparatu projekcyjnego reklama zakładu kinotechnicznego Teofila Jarosa (Jarosza) 430 [212] Niedziela, 15 lutego 1914, Warszawa („Kino - Teatr i Sport” nr 1, s. 3 okładki) – reklama kinematografu „Urania” 431 [213] Niedziela, 15 lutego 1914, Warszawa („Kino - Teatr i Sport” nr 1, s. 4 okładki) – ilustrowana fotografią aparatu projekcyjnego marki „Pathé” reklama Towarzystwa Udziałowego „Sfinks” jako wyłącznego przedstawiciela „Pathé Frères” w Królestwie Polskim 431 [214] Niedziela, 15 lutego 1914, Warszawa („Kino - Teatr i Sport” nr 1, s. 4 okładki) – reklama Domu Handlowego „Thiemann Reinhardt” 432 [215] Wtorek, 17 lutego 1914, Warszawa i czwartek, 19 lutego 1914, Warszawa (kino „Sfinks” [?]) – realizacja i premiera polsko-rosyjskiego (?) filmu dokumentalnego Warszawski pogrzeb generała Skałona (inny tytuł: Pogrzeb Warszawskiego Jenerał Gubernatora Jenerał Adjutanta G. A. Skałona) 433 [216] Początek drugiej połowy lutego 1914, Kraków (kino „Uciecha”) – sukces angielskiego filmu fabularnego Hamlet 436 16 [217] Sobota, 21 lutego 1914, Łódź (Teatr Polski) – lokalna premiera dramatu Franka Wedekinda Przebudzenie się wiosny, w opartej na berlińskich wzorach Maxa Reinhardta „kinematograficznej” inscenizacji Ryszarda Ordyńskiego 437 [218] Wtorek, 24 lutego 1914, Warszawa – premiera polskiego filmu dokumentalnego pod tytułem Uwolnienie pana Klemensowskiego 437 [219] Środa, 25 lutego (12 lutego starego stylu) 1914, Wilno („Kuryer Litewski” nr 35, s. 2) – artykuł Wacława Czerniewskiego Polski Edison 440 [220] Środa, 25 lutego 1914, Wiedeń – austriacki patent dla Jana Szczepanika na jego Einrichtung fuer traegheitsfreie photographische Lautaufzeichnung und Wiedergabeapparat hiefuer („urządzenie do wolnego od bezwładności, fotograficznego zapisywania dźwięku i aparat reprodukcyjny”) 442 [221] Luty 1914, Warszawa – pojawienie się w ofercie dystrybucyjnego biura kinematograficznego Towarzystwa Udziałowego „Sfinks” francusko-belgijskiego filmu dokumentalnego Voyage et grandes chasses en Afrique (Wyprawa na wielkie polowania w Afryce; polskie tytuły ekranowe: Największa dotychczas ekspedycja myśliwska do Środkowej Afryki i Wyprawa myśliwska do Afryki Środkowej) [222] Luty 1914, Niemcy (Berlin?) – premiera niemieckiego Aber Nunek, die Hosen! 455 filmu fabularnego pod tytułem 457 [223] Luty 1914, Monachium – list Stanisława Przybyszewskiego do Wacława Grubińskiego w Warszawie w sprawie oferty Towarzystwa „Sfinks” przeniesienia na ekran Mocnego człowieka 458 [224] Niedziela, 1 marca 1914, Łódź (Sala Koncertowa Vogla) – „koncert-kabaret” z udziałem warszawskich artystów, w tym Antoniego Fertnera jako „Antka z Powiśla” 459 [225] Poniedziałek, 2 marca 1914, Łódź („Nowa Gazeta Łódzka” nr 49, s. 5) – ogłoszenie oferujące sprzedaż kinematografu 459 [226] Wtorek, 3 marca 1914, Warszawa (kino „Illusjon Kasa” [?]) – premiera polskiego filmu fabularnego Tajemnica pokoju nr 100 (inny tytuł: Chciałbym, lecz nie wolno [?]) 460 [227] Wtorek, 3 marca 1914, Warszawa („Kino - Teatr i Sport” nr 2, s. 1) – w rubryce „Nasza Ankieta. W sprawie reformy Kina” pierwsza odpowiedź: Głos Stefana Kiedrzyńskiego 465 [228] Wtorek, 3 marca 1914, Warszawa („Kino - Teatr i Sport” nr 2, s. 2-3) – druga część, tym razem niepodpisanego, tekstu J. Os. Taśma i publiczność 467 [229] Wtorek, 3 marca 1914, Warszawa („Kino - Teatr i Sport” nr 2, s. 3) – artykuł pod tytułem Polski język i kinematograf 469 [230] Wtorek, 3 marca 1914, Warszawa („Kino - Teatr i Sport” nr 2, s. 5) – w rubryce „To i owo” tekst Sen lunatyka 470 [231] Wtorek, 3 marca 1914, Warszawa („Kino - Teatr i Sport” nr 2, s. 5-6) – w rubryce „Z ekranu” opis niemieckiego filmu fabularnego Engelein (Aniołek; polski tyt. ekran.: Urwis dziewczyna) 471 [232] Wtorek, 3 marca 1914, Warszawa („Kino - Teatr i Sport” nr 2, s. 7) – w rubryce „Wiadomości bieżące” notatka Kinematograficzne taśmy krajowe 473 [233] Wtorek, 3 marca 1914, Warszawa („Kino - Teatr i Sport” nr 2, s. 2 okładki) – reklama dystrybucyjnego Biura Filmowego „Victoria” 474 17 [234] Wtorek, 3 marca 1914, Warszawa („Kino - Teatr i Sport” nr 2, s. 4 okładki) – reklama kina „Panorama Cinéma” 474 [235] Wtorek, 3 marca 1914, Kraków („Ilustrowany Kurier Codzienny” nr 51, s. 4) – artykuł zatytułowany O polskie napisy w filmach [236] Środa, 4 marca 1914, Łódź – pocz. działalności kina „Teatr Mirage” w Grand Hotelu 475 475 [237] Sobota, 7 marca 1914, Łódź („Nowa Gazeta Łódzka” nr 54, s. 3) – kronikalna notatka pod tytułem „Syrena” na Bałutach (o zmianie nazwy kina przy ulicy Aleksandrowskiej 37) 476 [238] Sobota, 7 marca 1914, Łódź (kino „Luna”) – wznowienie eksploatacji włoskiego filmu fabularnego z 1911 roku L’Inferno (Piekło) 476 [239] Sobota, 7 marca 1914, Warszawa (kino „Oaza”) – premiera polskiego filmu dźwiękowego (pod marką „kinefon”) Łabędzi śpiew (inny tytuł: Taniec łabędzia) 477 [240] Wtorek, 10 marca 1914, Warszawa (kino „Oaza”) – premiera polskiego filmu dźwiękowego (pod marką „kinefon”) Obrazek komiczny i dźwiękowy (inny tytuł: Obrazek komiczny) 478 [241] Wtorek, 10 marca 1914, Monachium – list Stanisława Przybyszewskiego do Wacława Grubińskiego w Warszawie 478 [242] Wtorek, 10 marca i/lub środa, 11 marca 1914, Warszawa oraz piątek, 13 marca lub sobota, 14 marca 1914, Warszawa – realizacja oraz premiera polskiego filmu dok. Straszliwa katastrofa budowlana w Warszawie (inny tytuł: Straszna katastrofa budowlana w Warszawie. Zawalenie się 5-cio piętrowego domu) [243] Środa, 11 marca 1914, Lwów („Kino” nr 10) – art. Michała Łu…kicza Pruska wielkość 479 482 [244] Piątek, 13 marca (28 lutego starego stylu) 1914, Moskwa – premiera rosyjskiego filmu fabularnego Mimo żizni (Obok życia; inny tytuł: Bajka życia) 482 [245] Sobota, 14 marca 1914, Kraków (kino „Uciecha”) – galicyjska premiera francuskiego filmu fabularnego La Glu (Kobieta demon) [246] Sobota, 14 marca 1914, Łódź („Rozwój” nr 60, s. 6) – not. Pozwolenie na kinematograf 495 496 [247] Niedziela, 15 marca 1915, Łódź (Sala Geyera) – dwa przedstawienia kinematograficzne zorganizowane przez Towarzystwo „Wiedza” 496 [248] Wtorek, 17 marca 1914, Kraków („Czas” nr 86, s. 3) – w rubryce „Ruch artystyczny i literacki” artykuł streszczający ogłoszoną w „Revue de Deux Mondes” wypowiedź René Doumica [249] Środa, 18 marca 1914, Łódź („Rozwój” nr 63, s. 7) – artykuł Erotyzm wśród młodzieży 497 497 [250] Środa, 18 marca 1914, Łódź („Nowa Gazeta Łódzka” nr 63, s. 3) – w „Kronice” notatka zatytułowana Ignorancja języka polskiego 499 [251] Środa, 18 marca 1914, Lwów („Kino” nr 11, s. 4) – artykuł Stanisława Nawrockiego pod tytułem Na przełomie 500 [252] Środa, 18 marca 1914, Warszawa (kino „Oaza”) – premiera polskiego filmu dźwiękowego (pod marką „kinefon”) Przed sądem 500 [253] Piątek, 20 marca 1914, Warszawa (kino „Panorama Cinéma”) – premiera polskiego filmu fabularnego Fatalna godzina (inne tytuły: Fatalna godzina wybiła..., Godzina odwetu wybiła albo Godzina odwetu nastała oraz Doktór Murski albo Doktor Murski) 501 18 [254] Sobota, 21 marca 1914, Łódź („Nowa Gazeta Łódzka” nr 66) – w „Kronice” notatka Teatr „Miniature”, m. in. z zapowiedzią łódzkiej premiery farsy Władysława Jastrzębiec-Zalewskiego Maks Linder-omania (inne wersje tego tytułu: Maks-Linderomania, Makslinderomania oraz Maks Linderomania) 503 [255] Niedziela, 22 marca 1914, Łódź (sala Geyera) – dwa przedstawienia kinematograficzne zorganizowane przez Towarzystwo „Wiedza” 505 [256] Wtorek, 24 marca 1914, Łódź („Rozwój” nr 68, s. 3) – w dziale „Kronika” notatka (–) pod tytułem Młodzież a kinematografy 505 [257] Wtorek, 24 marca – czwartek, 2 kwietnia (lub piątek, 3 kwietnia) 1914, Łódź (kina „Casino” i „Odeon”) – eksploatacja włoskiego filmu fabularnego Spartaco (Spartacus. Oswobodziciel Gladjatorów) 505 [258] Środa, 25 marca 1914, Włocławek („Dziennik Kujawski” nr 69) – tekst J. Wron. pod tytułem „Golgota” w kinematografie „Polonia” (recenzja francuskiego filmu fabularnego La Passion) 509 [259] Piątek, 27 marca 1914, Łódź (kino „Teatr Mirage”) – uruchomienie fotoplastikonu w otwartym w środę, 4 marca 1914 roku kinoteatrze w Grand Hotelu 510 [260] Piątek, 27 marca (?) 1914, Warszawa i wtorek, 31 marca 1914, Łódź (kino „Casino”) – realizacja i premiera (?) polskiego filmu dokumentalnego Pogrzeb profesora dr. Kosińskiego w Warszawie 510 [261] Koniec marca 1914, Monachium – list Stanisława Przybyszewskiego do Wacława Grubińskiego w Warszawie 511 [262] Marzec/kwiecień 1914, Warszawa – premiera polskiego filmu fabularnego Ach! te spodnie albo Ach, te spodnie! (inny tytuł: Prasowane róże) 512 [263] Środa, 1 kwietnia – sobota, 4 kwietnia oraz wtorek, 7 kwietnia i sobota, 11 kwietnia 1914, Poznań („Kurjer Poznański” nr 75, s. 1-2, nr 76, s. 5, nr 77, s. 1-2, nr 78, s. 6, nr 80, s. 2-3 i nr 84, s. 2) – esej dra Mariana Stępowskiego z Krakowa Wszechwładztwo kinematografu 519 [264] Piątek, 3 kwietnia 1914, Warszawa („Kino - Teatr i Sport” nr 3, s. 1-2) – W rubryce „Nasza ankieta. (Reforma kina)” pierwsza część drugiej odpowiedzi: Głos p. Aleksandra Hertza 532 [265] Piątek, 3 kwietnia 1914, Warszawa („Kino - Teatr i Sport” nr 3, s. 2-3) – trzecia część, ponownie (jak druga) niepodpisanego, tekstu J. Os. Taśma i publiczność 535 [266] Piątek, 3 kwietnia 1914, Warszawa („Kino - Teatr i Sport” nr 3, s. 3-5) – artykuł Adolfa Starkmana Kino w Berlinie 537 [267] Piątek, 3 kwietnia 1914, Warszawa („Kino - Teatr i Sport” nr 3, s. 5) – artykuł pod tytułem 60.000 kinematografów 540 [268] Piątek, 3 kwietnia 1914, Warszawa („Kino - Teatr i Sport” nr 3, s. 5) – wykaz warszawskich przedsiębiorstw kinematograficznych 541 [269] Piątek, 3 kwietnia 1914, Warszawa („Kino - Teatr i Sport” nr 3, s. 8) – streszczenie włoskiego filmu fabularnego La donna altrui (Kobieta innego; polski tytuł ekranowy: Dziennik światowej kobiety) 542 [270] Piątek, 3 kwietnia 1914, Warszawa („Kino - Teatr i Sport” nr 3, s. 2 okładki) – reklama Towarzystwa „Kosmofilm” 544 [271] Piątek, 3 kwietnia 1914, Warszawa („Kino - Teatr i Sport” nr 3, s. 4 okładki) – reklama stołecznego kinoteatru „Oaza” na temat użytkowanego przez Towarzystwo Udziałowe „Sokół” „kinefonu” 19 (to znaczy kinematograficznego urządzenia dźwiękowego systemu „Pathé Frères”) i zrealizowanych przy jego zastosowaniu polskich obrazów dźwiękowych 545 [272] Sobota, 4 kwietnia (22 marca starego stylu) 1914, Moskwa – premiera rosyjskiego filmu „artystyczno-eksperymentalnego” (dźwiękowego?) pod tytułem Taniec wampira (inny tytuł: Taniec s wampirom; Taniec z wampirem) 545 [273] Środa, 8 kwietnia 1914, Lwów („Kino” nr 14, s. 4) – artykuł Kinopolda (Leopolda Klappa) pod tytułem Prasa a kino 546 [274] (Wielka) Sobota, 11 kwietnia 1914, Poznań (Dodatek do „Dziennika Poznańskiego” nr 84, s. 2) – tekst Kinematograf z dźwiękami (list Kazimierza Prószyńskiego z Londynu) 547 [275] Niedziela, 12 kwietnia (30 marca starego stylu) 1914, Petersburg („Prawda”) – podpisane pseudonimem Zieliński podsumowanie toczącej się w latach 1913-1914 na łamach wówczas legalnego „organu bolszewickiej frakcji Socjal-Demokracji” w Rosji dyskusji „na temat »kina dla pracujących«” 550 [276] Niedziela (wielkanocna), 12 kwietnia 1914 i poniedziałek (wielkanocny), 13 kwietnia 1914, Łódź (kino „Odeon”) oraz niedziela, 17 maja 1914 – czwartek, 21 maja 1914, Łódź (kino „Sfinks”) – eksploatacja francusko-belgijskiego filmu fabularnego Maudite soit la guerre (Przeklęta niech będzie wojna) 550 [277] Sobota, 18 kwietnia (prawosławna Wielka Sobota, 5 kwietnia starego stylu) [?] 1914, Moskwa – premiera rosyjskiego filmu fabularnego Snieguroczka (Śnieżynka lub Śnieżka) 552 [278] Sobota, 18 kwietnia 1914, Turyn (Teatr Wiktora Emanuela) i środa, 22 kwietnia 1914, Rzym – uroczysta (specjalna) i komercyjna („regularna”) premiery włoskiego filmu fabularnego Cabiria (pełny tytuł: Cabiria. Visione storica del terzo secolo A.C.; Cabiria. Wizja historyczna z trzeciego wieku przed naszą erą) 556 [279] Niedziela, 19 kwietnia 1914, Warszawa (kino „Illusjon Kasa”) – premiera polsko-żydowskiego filmu fabularnego Di Shtifmuter (Macocha) 571 [280] Środa, 22 kwietnia 1914, Lwów – szesnasty numer tygodnika „Kino”, po raz pierwszy reklamującego się jako pismo rozdzielane po wszystkich kinoteatrach kraju 572 [281] Środa, 22 kwietnia 1914, Łódź („Nowa Gazeta Łódzka” nr 91, s. 3) – w „Kronice” notatka Opodatkowanie kinematografów 572 [282] Czwartek, 23 kwietnia 1914, Łódź („Rozwój” nr 92, s. 3) – w „Kronice” notatka (a) Podatek z kinematografów 573 [283] Czwartek, 23 kwietnia – początek maja 1914, Sulejów i jego okolice oraz sobota, 16 maja 1914, Łódź (kina „Optique Parisienne” i „Flora”) – realizacja oraz premiera polskiego inscenizowanego filmu dokumentalnego Bandyta Daniel Steffer z całą swoją bandą (inny tytuł: Bandyta Daniel Sztefer z Sulejowa) 573 [284] Wtorek, 28 kwietnia 1914, Łódź (kino „Casino”) – premiera polskiego filmu fabularnego pod tytułem Burza domowa 591 [285] Środa, 29 kwietnia 1914, Lwów („Kino” nr 17) – artykuł Kinopolda (zapewne Leopolda Klappa) Dzieci w kinie 593 [286] Kwiecień 1914, Kraków – początek działalności nowego kina o nazwie Teatr Świetlny „Urania”, z siedzibą przy ulicy Stradom 27 [287] Kwiecień 1914, Warszawa – premiera polskiego filmu fabularnego Wróg tanga 593 593 20 [288] Kwiecień/maj 1914, Warszawa – realizacja i premiera polskiego filmu dok. Dzień w Warszawie (inne tytuły: Wielki dzień sportowy w Warszawie, Wielki dzień w Warszawie, Otwarcie sezonu wyścigowego w Warszawie, Derby warszawskie na Polu Mokotowskim oraz Konkursy hippiczne w Agrykoli) 596 [289] Kwiecień/maj 1914, Polska pod trzema zaborami – zakończenie eksploatacji obu włoskich ekranizacji Quo vadis z 1913 roku [290] Sobota, 2 maja 1914, Kraków („Czas” nr 161, s. 3) – artykuł Na filmie i w życiu 598 598 [291] Sobota, 2 maja 1914, Kraków (kino „Uciecha”) – lokalna premiera, pod tytułem Strzały Amora, niemieckiego filmu fab. Die Insel der Seligen (Wyspa błogosławionych albo Wyspa świętych) 598 [292] Wtorek, 5 maja 1914, Warszawa (kino „Panorama Cinéma”) – premiera francusko-polskiego filmu fabularnego Le dieu de la guerre (Bóg wojny) lub tylko jego „polskich” części (Napoleon w Warszawie, Książę Józef Poniatowski i Pani Walewska) pod wspólnym tytułem Pani Walewska [293] Środa, 6 maja 1914, Lwów („Kino” nr 18) – artykuł W. T. Film u głuchoniemych 607 621 [294] Sobota, 9 maja 1914, Cieszyn („Dziennik Cieszyński” nr 106, s. 3) – informacja o defraudacji dokonanej przez Adolfa Zenkera, współwłaściciela kina w Bielsku na Śląsku austriackim 621 [295] Wtorek, 12 maja 1914, Łódź („Rozwój” nr 107, s. 3) – w „Kronice” notatka (–) pod tytułem Regestracya film 622 [296] Wtorek, 12 maja 1914, Łódź („Rozwój” nr 107, s. 3) – w dziale „Kronika” notatka (–) zatytułowana Rzeź bydła w kinematografie 622 [297] Środa, 13 maja 1914,
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Świat zza mgły. Kino polskie w pierwszym okresie przemysłowym (1911/1912 - 1920/1921). Tom III: Cień nieśmiertelności. Sezon 1913/1914
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: