Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00452 005966 19029060 na godz. na dobę w sumie
Światło, aparat, ujęcie. Kreatywne techniki oświetleniowe - książka
Światło, aparat, ujęcie. Kreatywne techniki oświetleniowe - książka
Autor: Liczba stron: 232
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-2954-1 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> techniki fotografowania
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Namaluj światłem niepowtarzalne fotografie!

Zmień ISO, czas otwarcia migawki i przysłonę, jedno źródło światła ustaw na pełną moc, a drugie na połowę, światło o takiej barwie najlepiej ustaw z boku... Bob Davis udowadnia, że w studiu czy poza nim od początku do końca to fotograf panuje nad światłem. Pokazuje także, że nieważne, jak dobry i drogi sprzęt będziesz mieć - nie osiągniesz pożądanych efektów, dopóki nie zrozumiesz i nie zaczniesz kontrolować światła na swoich zdjęciach. Dzięki niemu przestaniesz postrzegać fotografię jedynie przez pryzmat suchych, technicznych parametrów, lecz zobaczysz w niej także fascynującą alchemię łączenia świateł o różnych barwach, mocy czy źródłach. Tylko tak skomponujesz naprawdę magiczne obrazy.

Bob Davis - znany fotograf gwiazd - sprawi, że tak jak on staniesz się profesjonalnym badaczem światła. Dzięki temu już we własnej wyobraźni będziesz potrafił układać piękne kadry, przewidując efekty, które osiągniesz podczas fotografowania przy różnych warunkach oświetleniowych. Dowiesz się, czym jest barwa światła i jak z nią twórczo eksperymentować. Nauczysz się właściwie dobierać rodzaje i kolory światła oraz jego odległość i pozycję wobec fotografowanego obiektu. Zrozumiesz, jaki wpływ na jakość światła ma rozmiar jego źródła i jak kierunek jego padania wpływa na tworzenie się rozmaitych cieni. Opanujesz techniki mierzenia światła i pracy z rozmaitymi lampami, dyfuzorami czy softboksami. Na koniec poznasz kreatywne metody pracy z oświetleniem, takie jak stosowanie barwionych świateł, długie ekspozycje z lampą błyskową czy tworzenie świetlnych ornamentów.

Dzięki tej książce:

Ujarzmij potęgę światła - rozwiń swoje fotograficzne umiejętności!




Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Idź do • Spis treści • Przykładowy rozdział • Skorowidz Katalog książek • Katalog online • Zamów drukowany katalog Twój koszyk • Dodaj do koszyka Cennik i informacje • Zamów informacje o nowościach • Zamów cennik Czytelnia • Fragmenty książek online Kontakt Helion SA ul. Kościuszki 1c 44-100 Gliwice tel. 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl © Helion 1991–2011 Światło, aparat, ujęcie. Kreatywne techniki oświetleniowe Autor: Bob Davis Tłumaczenie: Marcin Machnik ISBN: 978-83-246-2954-1 Tytuł oryginału: Lights, Camera, Capture: Creative Lighting Techniques for Digital Photographers Format: 215×215, stron: 232 Namaluj światłem niepowtarzalne fotografie! • Jak twórczo łączyć różne rodzaje i źródła światła? • Jak osiągać studyjną jakość oświetlenia poza studiem? • Jak pracować z rozmaitymi lampami i modyfikatorami światła? Zmień ISO, czas otwarcia migawki i przysłonę, jedno źródło światła ustaw na pełną moc, a drugie na połowę, światło o takiej barwie najlepiej ustaw z boku… Bob Davis udowadnia, że w studiu czy poza nim od początku do końca to fotograf panuje nad światłem. Pokazuje także, że nieważne, jak dobry i drogi sprzęt będziesz mieć – nie osiągniesz pożądanych efektów, dopóki nie zrozumiesz i nie zaczniesz kontrolować światła na swoich zdjęciach. Dzięki niemu przestaniesz postrzegać fotografię jedynie przez pryzmat suchych, technicznych parametrów, lecz zobaczysz w niej także fascynującą alchemię łączenia świateł o różnych barwach, mocy czy źródłach. Tylko tak skomponujesz naprawdę magiczne obrazy. Bob Davis – znany fotograf gwiazd – sprawi, że tak jak on staniesz się profesjonalnym badaczem światła. Dzięki temu już we własnej wyobraźni będziesz potrafił układać piękne kadry, przewidując efekty, które osiągniesz podczas fotografowania przy różnych warunkach oświetleniowych. Dowiesz się, czym jest barwa światła i jak z nią twórczo eksperymentować. Nauczysz się właściwie dobierać rodzaje i kolory światła oraz jego odległość i pozycję wobec fotografowanego obiektu. Zrozumiesz, jaki wpływ na jakość światła ma rozmiar jego źródła i jak kierunek jego padania wpływa na tworzenie się rozmaitych cieni. Opanujesz techniki mierzenia światła i pracy z rozmaitymi lampami, dyfuzorami czy softboksami. Na koniec poznasz kreatywne metody pracy z oświetleniem, takie jak stosowanie barwionych świateł, długie ekspozycje z lampą błyskową czy tworzenie świetlnych ornamentów. Dzięki tej książce: • zrozumiesz relacje między ISO, przysłoną a czasem migawki oraz efekty użycia różnych obiektywów • nauczysz się poskramiać bezpośrednie słońce i korzystać z zalet „złotych godzin” • połączysz różne rodzaje światła dla uzyskania ciekawych efektów • dowiesz się, jakiego zewnętrznego sprzętu oświetleniowego potrzebujesz i jak z niego korzystać • zaczniesz eksperymentować z modyfikatorami światła • osiągniesz studyjną jakość oświetlenia poza studiem • dowiesz się, co zabrać ze sobą w podróż i jak w pełni wykorzystać dostępne źródła światła. Ujarzmij potęgę światła – rozwiń swoje fotograficzne umiejętności! Kontrolowanie światła Spis treści Rozdział 1. Wprowadzenie ......................................................................19 Zostań badaczem światła ...........................................................................................22 Odczytywanie diagramów oświetlenia .......................................................................24 Liczy się jakość, a nie ilość ........................................................................................26 Rozdział 2. Zrozumieć światło ...............................................................31 Dostrzeganie i rozpoznawanie światła ....................................................................... 32 Liczy się jakość, a nie ilość ........................................................................................35 Temperatura barw .....................................................................................................38 Balans bieli.................................................................................................................40 Łączenie źródeł światła .............................................................................................44 Praca ze światłem zastanym ...................................................................................... 45 Modyfikowanie światła zastanego .............................................................................. 45 Złote godziny ..............................................................................................................50 Rozdział 3. Krótko o podstawach fotografowania ..............................55 O co chodzi w ekspozycji? ..........................................................................................56 Czas naświetlania ................................................................................................58 Przysłona .............................................................................................................59 ISO ...................................................................................................................... 61 Jak mierzyć światło ....................................................................................................63 Histogram jako narzędzie do precyzyjnej korekty balansu bieli ................................66 13 Światło, apar at, ujęcie Przysłona i głębia ostrości .......................................................................................... 67 Czas naświetlania i rejestrowanie ruchu ................................................................... 67 ISO i szum cyfrowy .................................................................................................... 71 Formaty plików .......................................................................................................... 72 Rozdział 4. Sprzęt oświetleniowy ..........................................................77 Lampa błyskowa na aparacie ..................................................................................... 79 Sterowanie zewnętrznymi lampami za pomocą aparatu ........................................... 79 Radiowe systemy bezprzewodowe ..............................................................................82 RadioPopper ........................................................................................................82 Quantum FreeXWire ..........................................................................................83 Mini i Flex firmy Pocket Wizard .........................................................................83 Baterie, baterie i jeszcze raz baterie ..........................................................................85 Oświetlenie studyjne ..................................................................................................86 Modyfikatory światła .................................................................................................. 87 Dyfuzor flesza ...................................................................................................... 87 Inne dyfuzory ...................................................................................................... 87 Softboksy .............................................................................................................88 Strumienice, wrota i plastry miodu .....................................................................88 Filtry i żele .................................................................................................................89 Podstawowy zestaw oświetleniowy .............................................................................89 Mój zestaw .................................................................................................................. 93 Lista sprzętu ........................................................................................................ 93 14 Kontrolowanie światła Rozdział 5. Wykorzystaj w pełni swój sprzęt oświetleniowy ............99 Poznaj swój sprzęt .................................................................................................... 100 Tryby pracy aparatu ................................................................................................. 100 Praca w trybach manualnych .................................................................................. 102 Tryby preselekcji przysłony lub czasu ...................................................................... 106 Preselekcja przysłony (Av) ................................................................................. 106 Preselekcja czasu (Tv) ....................................................................................... 107 Tryby pracy lamp błyskowych .................................................................................. 109 E-TTL ................................................................................................................ 109 Tryb automatyczny ............................................................................................ 112 Tryb manualny .................................................................................................. 112 Poszerzenie tematu, czyli jak działa flesz ................................................................ 114 Synchronizacja flesza z krótkimi czasami naświetlania (FP) ................................. 115 Synchronizacja z drugą kurtyną .............................................................................. 118 Rozdział 6. Kontrolowanie światła ......................................................123 Proste techniki z jedną lampą ................................................................................. 124 Bezpośredni flesz ............................................................................................... 126 Światło odbite .................................................................................................... 127 Błysk wypełniający ............................................................................................ 131 Lampa błyskowa poza aparatem .............................................................................. 133 Sterowanie kilkoma lampami błyskowymi .............................................................. 137 Rozstawianie kilku lamp błyskowych ...................................................................... 138 Regulowanie jasności ........................................................................................ 142 Modyfikowanie światła fleszy ................................................................................... 145 15 Światło, apar at, ujęcie Znaczenie modyfikatorów światła ..................................................................... 147 Mieszane źródła światła ........................................................................................... 148 Dopasowanie temperatury barwowej fleszy ....................................................... 152 Co zrobić, gdy źródła światła są trzy? ................................................................ 155 Problem z temperaturą barwową? Wykorzystaj go kreatywnie! ........................ 156 Niech tło działa na korzyść zdjęcia .......................................................................... 158 Fotografowanie grup ................................................................................................ 164 Mniejsze grupy .................................................................................................. 169 Rozdział 7. Kreatywne oświetlenie ......................................................175 Barwione światło...................................................................................................... 176 Długie ekspozycje z lampą błyskową ........................................................................ 180 Synchronizacja z drugą kurtyną ....................................................................... 182 Zestaw fleszy ............................................................................................................ 184 Synchronizacja z krótkimi czasami naświetlania ................................................... 187 Tworzenie świetlnych ornamentów .......................................................................... 188 Rozdział 8. Podróżowanie lekkie jak światło ....................................193 Co masz w torbie? .................................................................................................... 194 Jak wybrać sprzęt? ................................................................................................... 195 Bądź kreatywny w kwestii akcesoriów ..................................................................... 196 Optymalne wykorzystanie nieznanych lokalizacji ................................................... 197 Bądź przygotowany na niespodzianki ......................................................................200 Radzenie sobie z żywiołami .....................................................................................200 16 Dodatek A. Słowniczek .......................................................................... 209 Kontrolowanie światła Dodatek B. Strony internetowe, które warto odwiedzić .................221 Polecane strony internetowe ....................................................................................222 Producenci sprzętu ..................................................................................................223 Systemy radiowe ................................................................................................223 Lampy błyskowe ................................................................................................223 Torby fotograficzne ............................................................................................223 Modyfikatory światła .........................................................................................224 Statywy oświetleniowe.......................................................................................224 Skorowidz .................................................................................................225 17 2 Zrozumieć światło PROCES NABYWANIA NOWEJ UMIEJĘTNOŚCI MOŻE BYĆ DOBRĄ ZABAWĄ. Pomyśl na przykład o tym, jak uczyłeś się wiązać buty. Najpierw ktoś wiązał je za Ciebie. Potem pokazano Ci, jak to zrobić. Być może dano Ci kartkę albo nauczono zdania lub piosenki w celu ułatwienia zapamiętania kolejności tajemniczych i zawiłych ruchów sznurówki, które doprowadzają do powstania wspaniałej kokardy trzymającej buty na nogach. Po jakimś czasie okazało się, że nie potrzebujesz już przypominania, ponieważ wiązanie butów stało się czymś, co potrafisz robić instynktownie. Uczenie się rozumienia natury światła wygląda podobnie. Na razie potrzebujesz wskazówek, które pomogą Ci w wykorzystywaniu go dla swojej korzyści, lecz wkrótce będziesz to robił odruchowo. 2.1. Ustawianie światła do tego zdjęcia było świetną zabawą. Widzisz, jak postacie wydają się być wyraźnie podkreślone? To wszystko kwestia oświetlenia. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 5D Mark II; obiektyw 16 – 35 mm ustawiony na 17 mm; 1/125 s, f/4, ISO 400, tryb manualny 31 Światło, apar at, ujęcie Do zdjęcia 2.1 zostały wykorzystane cztery flesze. Były to dwie lampy Quantum Q T5D-R z adapterami bezprzewodowymi QNexus TTL, które umożliwiają komunikację z fleszami Canona lub Nikona, oraz dwie lampy Canon 580EX II. Wszystkie pracowały w trybie TTL z dyfuzorami Gary Fong Lightsphere i wszystkie zostały wyzwolone za pomocą umiesz- czonej na aparacie lampy Canon 580EX II, ustawionej jako Master, za pośrednictwem na- dajnika i odbiorników RadioPopper. Ta lampa pracowała w trybie E-TTL II, ale nie miała udziału w oświetlaniu sceny. Lampy Quantum Q pracowały w grupie A i oświetlały boki he- likoptera. Modelka została oświetlona jedną z lamp Canon 580EX II w grupie B z założoną strumienicą. Intensywność błysku grupy B została zwiększona. Kokpit został oświetlony lampą 580EX II ustawioną na –1 EV (Exposure Value, czyli wartość ekspozycji) w grupie C z założonym dyfuzorem Gary Fong Lightsphere. Zawsze oceniam światło, nawet gdy nie mam przy sobie aparatu — to najważniejszy ele- ment mojego stylu fotografowania. Powinieneś zacząć postrzegać świat w inny sposób. Mu- sisz stać się badaczem światła. Gdy już opanujesz tajemną sztukę identyfikowania oświe- tlenia, które odgrywa rolę w fotografowanej przez Ciebie scenie, zainteresujesz się tym, jak mógłbyś je zmodyfikować z korzyścią dla siebie. Następnym krokiem jest wprowadzenie dodatkowych źródeł światła, dzięki którym osiągniesz oczekiwany efekt. Za pomocą oświe- tlenia możesz kierować uwagą oglądających, tak jak zrobiłem na przykład na zdjęciu 2.1. Gdybyś miał zapamiętać z tej książki tylko jedno zdanie, powinno ono brzmieć: „Zostań badaczem światła”. Zrób z niego swoją mantrę. Jakie światło dostrzegasz w scenie? Jak możesz je wykorzystać? Jak możesz je ulepszyć? Dostrzeganie i rozpoznawanie światła Byłbyś zdziwiony, wiedząc, jak wielu fotografów nie wykracza myślami poza sprzęt, który trzymają w ręce, czyli aparat. Jeszcze bardziej zaskakujący jest fakt tak częstego ignoro- wania światła. Niestety, zlekceważenie oświetlenia w trakcie sesji natychmiast rzuca się w oczy podczas oglądania uzyskanych słabych zdjęć. Aby uchwycić światło, musisz umieć je zidentyfikować, określić, skąd dochodzi i w którą stronę zmierza oraz jaki ma wpływ na fotografowaną scenę. 32 Kontrolowanie światła 2.2. Tej fotografii wystarczyło delikatne muśnięcie światłem. Jest prosta, ale jakże efek- towna! Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 1D Mark III; obiektyw 70 – 200 mm IS usta- wiony na 150 mm; 1/25 s, f/3,5, ISO 1000, tryb manualny z automatycznym balansem bieli Zdjęcie 2.2 zostało oświetlone w bardzo prosty sposób. Użyłem jednej lampy Canon 580EX II pracującej w trybie E-TTL II z założonym dyfuzorem Gary Fong Lightsphere, którą wyzwoliłem nadajnikiem Canon Speedlite Transmitter ST-E2 z nadajnikiem i odbiornikiem RadioPopper. W rozdziale 4. „Sprzęt oświetleniowy” znajdziesz więcej informacji na temat dostępnego wyposażenia. Dobrze jest postrzegać światło jako coś, co rozbudowujesz warstwami. Bazą jest światło za- stane i z tego punktu zaczynasz tworzyć piękne pejzaże świetlne. Oczywiście dzięki dyfuzorom 33 Światło, apar at, ujęcie i odbłyśnikom możesz manipulować światłem zastanym i poprawiać je zgodnie ze wskaza- niami swego serca. To jest właśnie druga warstwa. Lampy błyskowe tworzą ewentualną trzecią warstwę. Nie zadręczaj się jednak przesadnym planowaniem. Czasem najprostsze ustawienia pozwalają uzyskać fantastyczne fotografie — obejrzyj zdjęcie 2.2, a zobaczysz, o co mi chodzi! 2.3. Wystarczyło jedno źródło światła umieszczone za tą parą, lecz czy efekt nie jest nie- samowity? Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 1D Mark III; obiektyw 70 – 200 mm IS ustawiony na 100 mm; 1/125 s, f/3,5, ISO 160, tryb manualny Zdjęcie 2.3 zostało wykonane przy użyciu jednego flesza Canon 580EX II, który był usta- wiony poza aparatem, pracował w trybie E-TTL II i miał ekspozycję skorygowaną o +2/3 EV. Głowica była bez jakiejkolwiek nakładki, jedynie zoom został ręcznie ustawiony na 50 mm, aby skupić światło na modelach. Błysk jak zwykle został wyzwolony za pomocą nadajnika Canon Speedlite Transmitter ST-E2 z nadajnikami i odbiornikami RadioPopper. 34 Kontrolowanie światła Istnieje wiele sposobów korzystania z lampy na aparacie w celu ulepszenia światła. Jednym z przykładów jest usuwanie cieni z twarzy modeli w słoneczny dzień za pomocą błysku wypeł- niającego. Inne opcje to odbicie światła flesza lub założenie na niego modyfikatora, na przykład dyfuzora Gary Fong Lightsphere. Dalsze możliwości są różne: użyj pojedynczej, starannie usta- wionej lampy Speedlite (jak na zdjęciu 2.3), zestawu dwóch lub trzech lamp albo wielu bez- przewodowych fleszy, aby dodać oświetleniu głębi i trójwymiarowości, jeśli tego wymaga scena. W większości moich prac przede wszystkim rozważam jakość światła, a nie dostępną ilość. Liczy się jakość, a nie ilość Aparaty cyfrowe najnowszej generacji są po prostu niewiarygodne. W przyzwoitym oświetleniu możesz ustawić niemal dowolną wartość ISO z dostępnego zakresu i uzyskasz fantastyczne rezultaty. Dodatkowa korzyść z fotografowania z wyższym ISO jest taka, że aby uzyskać nie- zwykłe zdjęcia, nie musisz nosić ze sobą pełnowymiarowych lamp studyjnych. Krótko mówiąc, dla uzyskania oczekiwanego rezultatu potrzebujesz znacznie mniej światła, niż myślisz. Spróbuj w mniejszym stopniu zastanawiać się nad tym, ile światła Ci potrzeba, a w więk- szym nad tym, co chcesz uzyskać. Aby efektywnie wykorzystać światło, wyobraź sobie zdjęcie, które masz nadzieję zrobić, oceń oświetlenie sceny i zacznij kolejno dodawać lampy i akcesoria w taki sposób, żeby uzyskać to wyobrażone ujęcie. Wskazówka Współczesne aparaty umożliwiają fotografowanie z wyższymi wartościami ISO niż te, do których mogłeś przywyknąć, zwłaszcza przy użyciu lamp Speedlite. Szczegó- łowo omawiam to w rozdziale 3. Przetestuj różne ustawienia światła i wykonaj kilka fotografii tej samej sceny, zwiększając za każdym razem ISO, żeby sprawdzić, na jak wysokie możesz sobie pozwolić. Spróbuj, możesz się naprawdę zdziwić. Twój proces myślowy mógłby wyglądać tak: „Chciałbym, żeby na tej fotografii (zdjęcie 2.4) samochód był kluczowym elementem kadru, lecz jest on jasnoczerwony, a ja nie chcę, żeby zu- pełnie zdominował ujęcie, ponieważ pozujący człowiek jest ważniejszy”. To świetny cel! W żad- nym miejscu nie ma mowy o bezwzględnej ilości światła, jaką powinien otrzymać określony element. Jest za to wskazana hierarchia ważności: model ma priorytet, natomiast samochód 35 Światło, apar at, ujęcie powinien znaleźć się na zdjęciu, lecz najlepiej, gdyby wtopił się w tło mimo swej wiśniowo-jabłkowej czerwieni. Zamiast zamartwiać się ilością („Czy ta scena jest wystarczająco mocno oświetlona?”), myślisz w kategoriach jakości („Które miejsca powinienem oświetlić dostępnym światłem?”). Nagle ogólna ilość światła przestaje mieć znaczenie, a liczy się jasność poszczególnych elementów wzglę- dem innych. Chcesz, aby model był jaśniejszy niż samochód. Jak się do- myślasz, w chwili, gdy podjąłeś taką decyzję, stałeś się badaczem światła i wykonałeś ważny krok w procesie konstruowania swojej fotografii. Skoro już zgadzamy się co do tego, że wszystko sprowadza się do ja- kości, przyjrzyjmy się czynnikom, które ją determinują. 2.4. Czułem, że w tej sytuacji lepiej bę- dzie rozjaśnić modela, a nie samochód. Doświetlenie pojazdu mogłoby sprawić, że zdominowałby on kadr, dlatego po- stawiłem na kreatywność. Twórczym akcentem jest lampa Speedlite z czer- wonym filtrem żelowym, podkreślająca kolor samochodu. Zdjęcie zrobione apa- ratem Canon EOS 5D Mark II; obiek- tyw 24 – 70 mm ustawiony na 46 mm; 1/50 s, f/3,2, ISO 50, tryb manualny 36 Kontrolowanie światła 2.5. To zdjęcie stanowi świetny przykład zróżnicowanego balansu światła — porównaj kolor tła z barwą światła emitowanego przez lampy Speedlite. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 1D Mark III; obiektyw 50 mm; 1/15 s, f/4, ISO 800, tryb manualny. Scenę oświe- tla pięć lamp Canon Speedlite pracujących w trybie E-TTL II i wyzwolonych przez nadajnik Canon Speedlite Transmitter ST-E2 37 Światło, apar at, ujęcie Temperatura barw Gdy wkraczamy na teren fotografii, pojęcie „bieli” natychmiast staje się zagadkowym i skomplikowanym konceptem. W codziennym życiu nie musimy przejmować się barwą światła. Ludzkie oko świet- nie dostosowuje się do zmieniającej się „bieli”, ponieważ umysł nieustannie porównuje wszystkie aspekty obserwowanego światła i możemy określoną barwę postrzegać jako „idealną biel”. Z kolei aparat to tak naprawdę bardzo proste urządzenie. Jego sercem jest matryca, która składa się z tysięcy drobnych elementów światłoczułych. Elementy te nie mają inteligen- cji, tylko po prostu mierzą ilość czerwonej, zielonej i niebieskiej barwy w danej scenie. W oparciu o ten pomiar aparat konstruuje dla nas plik z obrazem. Problem polega na tym, że światło, które dla nas jest „białe”, dla aparatu może mieć silne zabarwienie. Na przykład „zimne” światło sprawi, że zdjęcie wyda się niebieskawe, natomiast „ciepłe” nada mu odcień czerwieni. Tło na zdjęciu 2.5 ma ciepłe zabarwienie ze względu na ża- rówki wolframowe, które emitują światło o temperaturze około 3000 K. „Temperatura” światła — lub inaczej temperatura barwy — jest mierzona w kelwinach. Ta skala funkcjonuje w odwrotny sposób, niż mógłbyś oczekiwać. Zwyczajowo mówi się, że czerwień jest „ciepła”, a błękit „zimny”, lecz na skali Kelvina im wyższa temperatura, tym bardziej niebieski ton. Dlaczego? Rysunek 2.6 przedstawia skalę Kelvina. Zwróć uwagę na to, że czerwone tony (które okre- ślamy jako ciepłe) są w rzeczywistości na jej zimnym końcu, a tony niebieskie (określane jako zimne) są na końcu ciepłym. 20 000 K Bezchmurne niebo 10 000 K Zachmurzone niebo 6500 K Słońce w południe 3100 K Żarówka 1800 K Wschód słońca Spójrz na rysunek 2.6. Skala powstała w oparciu o kawałek idealnie czarnego metalu rozgrzewanego w palniku. Jeśli kiedykolwiek trzymałeś igłę nad zapalniczką, widziałeś, jak zmienia kolor. Najpierw stanie się czarna (ze względu na sadzę). Następnie rozgrzeje się do czerwoności. Jeśli będziesz kontynuował podgrzewanie, zbieleje, a potem z gorąca 38 Kontrolowanie światła stanie się niebieska. Skala Kelvina funkcjonuje w następujący sposób: jeśli oświetlenie w pomieszczeniu wydaje się mieć kolor podobny do metalu rozgrzanego do 3000 K, mó- wimy, że światło ma 3000 K, co oznacza czerwone zabarwienie. Światło dzienne ma około 5500 K, a zimniejsze barwy znajdują się jeszcze wyżej na skali. 2.7. Na tym zdjęciu możesz zobaczyć efekt wykorzystania naturalnego oświetlenia i ska- li Kelvina. Balans bieli został ustawiony na tle, dlatego postacie mają cieplejszy odcień. Efektu tego możesz użyć w kreatywny sposób do stworzenia ciepłej, przyjaznej atmosfery. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 1D Mark III; obiektyw 70 – 200 mm IS ustawiony na 145 mm; 1/320 s, f/4,5, ISO 200, tryb manualny 39 Światło, apar at, ujęcie Zdjęcie 2.7 zostało wykonane staromodnym sposobem podczas zachodu słońca i z odbłyśni- kiem, lecz dodatkowo skorzystałem z funkcji ustawiania temperatury światła w kelwinach w celu ocieplenia modeli. Balans bieli Temperatura barw ma znaczenie przy fotografowaniu, ponieważ generalnie preferujemy względnie neutralne zdjęcia, to znaczy takie, na których szarość jest szara, a człowiek ma zdrowe, ludzkie barwy. W aparacie da się ustawić temperaturę światła bezpośrednio w kelwinach, lecz istnieją też inne sposoby. Przypuszczalnie Twój aparat posiada kilka standardowych ustawień balansu kolorów. Najczęstsze możliwości to flesz, światło słoneczne, zachmurzone niebo, cień, ża- rówka, lampa fluorescencyjna, a do tego zapewne jeszcze parę innych. Prawdopodobnie masz w aparacie także możliwość korekty manualnej, która polega na ustawieniu balansu bieli w oparciu o punkt odniesienia. Wskazówka Aby sprawdzić sposób ustawiania temperatury światła w kelwinach w swoim sprzę- cie, sięgnij do instrukcji obsługi. Aby ręcznie skorygować balans bieli, rozstaw oświetlenie zgodnie ze swoim planem i wyko- naj zdjęcie szarej karty. Możesz je ustawić jako punkt odniesienia, przez co każda kolejna fotografia będzie korygowana względem niego. Jeśli zależy Ci na naprawdę czystym kolo- rze, dobrym pomysłem będzie nieznaczne rozmycie ostrości, gdyż aparat otrzyma wówczas do przetworzenia prostszą barwę. Widziałeś już zdjęcie ze światłem słonecznym i odbłyśnikiem. Spójrz na kolejny przykład, który demonstruje wspaniałe efekty tworzenia światła zgodnie ze swoimi zamierzeniami nawet po zachodzie słońca. 2.8. Ta fotografia była ciekawym wyzwaniem. Jak widzisz, postacie są dość dobrze odseparowane od tła, a to za sprawą światła! Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 5D Mark II; obiektyw 16 – 35 mm ustawiony na 17 mm; 1/640 s, f/4, ISO 200, tryb manualny, automatyczny balans bieli 40 Kontrolowanie światła 41 Światło, apar at, ujęcie Zdjęcie 2.8 zostało zrobione z lampą Canon 580EX II umieszczoną poza aparatem i pra- cującą w trybie E-TTL II z założonym pełnym filtrem CTO, który ocieplił jej światło na podobieństwo blasku zachodzącego słońca. Aparat miał włączoną funkcję synchronizacji z krótkimi czasami naświetlania. Nie korzystałem z żadnego modyfikatora światła. Na główce flesza ręcznie ustawiłem zoom na 70 mm w celu uzyskania naturalnego winietowa- nia i wyzwoliłem go przy użyciu nadajnika Canon Speedlite Transmitter ST-E2 z nadajni- kiem i odbiornikiem RadioPopper. Twój aparat ma także funkcję automatycznego balansu bieli, która zazwyczaj daje zaska- kująco dobre efekty. Wskazówka Staraj się uzyskiwać jak najlepsze obrazy od razu podczas fotografowania, aby jak najmniej czasu spędzać w cyfrowej ciemni. Większość problemów, na jakie natrafisz przy obróbce, znacznie łatwiej rozwiązać na etapie wykonywania zdjęcia. Ważne jest to, że ustawienie balansu bieli wpływa tylko na zapisywane przez aparat pliki JPEG. Jeśli korzystasz z plików RAW, balans bieli wpłynie tylko na początkowy sposób wyświetlania zdjęcia, lecz wszystkie dane uchwycone przez matrycę zostaną zapisane, co umożliwi późniejszą korektę tego ustawienia. Mimo to zawsze powinieneś starać się wybrać możliwie najlepszy balans bieli przy fotografowaniu, jeszcze przed jakąkolwiek obróbką. Zarówno sprzęt Canona, jak i Nikona ma funkcję bracketingu balansu bieli. Polega ona na tym, że po wykonaniu fotografii aparat zapisuje kilka plików JPEG przetworzonych w nieznacznie różniący się sposób, czyli każdy z innym ustawieniem balansu bieli. W ten sposób możesz zabezpieczyć się przed błędną oceną barwy światła. Aparaty Canona na przykład mają tendencję do nieznacznego ocieplania zdjęć (czyli na- dają im czerwone zabarwienie), więc często fotografuję z ustawioną ogólną korektą ba- lansu o cztery punkty w stronę błękitu. Dzięki temu wszystkie elementy kadru ulegają „oziębieniu” i zdjęcie prosto z aparatu ma bardziej naturalny wygląd. Sprawdź w instrukcji obsługi swojego modelu sposób korzystania z bracketingu balansu bieli. 42 Kontrolowanie światła 2.9. Gdy pierwszy plan jest mocno oświetlony, tło staje się znacznie mniej zauważalne. Oczywiście w tym przypadku efekt został wzmocniony przez płytką ostrości. Zdjęcie zrobione apara- tem Canon EOS 1D Mark III; obiektyw 70 – 200 mm IS ustawiony na 200 mm; 1/30 s, f/3,2, ISO 800, tryb manualny głębię 43 Światło, apar at, ujęcie Łączenie źródeł światła daje olśniewające efekty. Do wykonania zdjęcia 2.9 zostały wyko- rzystane cztery flesze umieszczone poza aparatem: Canon 580EX II w kokpicie samolotu w grupie C i trybie E-TTL II, wyzwolony przez RadioPopper, dwie lampy Quantum Q w gru- pie B i trybie E-TTL, także wyzwolone przez RadioPopper, oraz Canon 580EX II Speedlite w trybie E-TTL II w grupie A, ustawiony wysoko po lewej stronie modelki. Wszystkie lampy zostały wyzwolone za pomocą umieszczonego na aparacie flesza Canon 580EX II Speedlite pracującego jako Master. Jego funkcją było tylko „włączenie światła” i nie miał on udziału w oświetleniu sceny. Zwróć uwagę na kółko na diagramie, które oznacza samolot. Łączenie źródeł światła Jeśli tak dużo czasu poświęciliśmy kwestii uzyskania właściwej temperatury barw z jed- nego źródła światła, nie będzie zaskoczeniem, że dodanie kolejnych źródeł różnego typu wymaga jeszcze więcej uwagi. Być może robiłeś już kiedyś zdjęcia na przykład w czasie koncertu klubowego. Sala jest zazwyczaj oświetlona kilkoma żarówkami, które dają wyraźnie czerwonawe światło. Ich temperatura wynosi około 3200 K, co odpowiada temperaturze żarzenia się włókna. Ze- spół może sobie zainstalować w rogu sceny listwę z diodami LED, które zawsze stano- wią zagadkę, ponieważ nasycenie bardzo jasnego koloru jest nietypowe. Nawet jeśli listwa emituje białe światło, będzie siała spustoszenie z powodu nieprzewidywalnych efektów wynikających z nierównoczesnego gaśnięcia diod. W innej części sali może być lampa halogenowa, a do tego masz jeszcze flesz. To poważne wyzwanie, zważywszy na fakt, że do ustawienia balansu musisz wybrać jedno źródło światła. Możesz założyć na flesz filtr żelowy, który ociepli lub ochłodzi jego błysk, lecz zazwyczaj rozwiązanie jest tylko jedno — możliwie najlepiej oświetlić modeli i pogo- dzić się z dziwnymi kolorami w tle. Trzeba jednak dodać, że gdy zostawisz oświetlenie tła bez zmian i skupisz się na pierw- szym planie, często uzyskasz niezwykle twórcze efekty (zobacz na przykład zdjęcia 2.5 i 2.7). Taka sytuacja może rzecz jasna zdarzyć się zawsze, lecz najczęściej ma miejsce 44 Kontrolowanie światła o zmierzchu lub po zmroku, gdy wkraczasz w świat najróżniejszych źródeł światła. Jej dobrą stroną jest to, że jeśli aparat jest zbalansowany pod kątem flesza (który ma barwę mniej więcej podobną do światła dziennego), tło będzie miało ciepłe zabarwienie, co za- zwyczaj stanowi przyjemny efekt fotograficzny. Możesz oczywiście dopilnować, aby pierwszy plan był oświetlony mocniej niż tło. Na przy- kład na zdjęciu 2.9 tło wydaje się ciemniejsze od modelki, co redukuje efekt różnicy w ba- lansie kolorów. Praca ze światłem zastanym Światło zastane to istniejące oświetlenie sceny bez dodatkowych źródeł. Nie ma nic złego w rozpoczęciu sesji od wypakowania dziesiątek lamp z bagażnika samochodu, jeśli jednak chcesz zostać dobrym fotografem plenerowym, nie możesz walczyć ze światłem zastanym, lecz musisz z nim współpracować. Przykłady światła zastanego? Załóżmy, że fotografujesz w ogrodzie. Promienie słońca prze- dzierające się przez drzewa? To światło zastane. A światło odbijające się od budynku po drugiej stronie? Także. Możesz też fotografować w budynku (lub w samochodzie, jak na zdjęciu 2.10) w blasku słońca wpadającym przez okno. On również jest światłem zastanym. Gdy ustawiasz zdjęcie, nie zapominaj, że światło zastane to nie tylko słońce. Stanowią je latarnie na ulicy, reflektory sceniczne i dowolne inne rodzaje oświetlenia w danym miejscu. Modyfikowanie światła zastanego Istnieje wiele sposobów modyfikowania światła zastanego. Jeśli blask ulicznej latarni wpadający przez okno ma negatywny wpływ na Twoje zdjęcie, rozwiązanie jest pro- ste — zaklej okno za pomocą worka na śmieci i taśmy klejącej. Pamiętaj, że możesz zablokować światło w różnych miejscach. Jeśli chcesz uwzględnić okno na zdjęciu, weź drabinę i zasłoń samo jego źródło. Przyklejenie arkusza tektury z boku latarni powinno zapobiec wpadaniu światła przez okno. Jeśli będziesz potrzebował jakiegoś 45 45 Światło, apar at, ujęcie 46 Kontrolowanie światła oświetlenia, zawsze możesz rozważyć światło, któ- rego źródło znajduje się we wnętrzu. Słońce także można zablokować, może to jednak być trudne w pewnych sytuacjach. Niektórzy fotografowie korzystają w tym celu z olbrzymich namiotów (lub dużego patio), lecz istnieją także inne rozwiązania. Możesz zaopatrzyć się w zestaw dyfuzora z odbłyśni- kiem na statywie — rozproszone światło słoneczne nie będzie już rzucało typowych ostrych cieni i oświetli scenę w równomierny i przyjemny sposób. Jeśli chcesz je całkowicie zablokować, czarny papier lub materiał pomagają w złagodzeniu blasku. Namiot po- trzebny do modyfikowania światła słonecznego w przy- padku zdjęć w plenerze musiałby być nieporęcznie duży. Wtedy lepszym rozwiązaniem może okazać się przesu- nięcie terminu sesji na pochmurny dzień. Możesz też zmienić lokalizację lub poczekać, aż słońce znajdzie się na bardziej odpowiadającej Ci części nieba. W przypadku zdjęć plenerowych warto za każdym razem rozejrzeć się wcześniej w wybranym miejscu, aby poczuć jego klimat. Więcej informacji na temat odbłyśników i dyfu- zorów znajdziesz w rozdziale 4. „Sprzęt oświe- tleniowy”, w którym szczegółowo omawiam ele- menty wyposażenia związane ze światłem. 2.10. To zdjęcie zostało wykonane wyłącznie w świetle zastanym. Jedyną wprowadzoną modyfikacją było uży- cie ciepłego odbłyśnika, którym asystent odbijał światło do wnętrza samochodu. Zdjęcie zrobione aparatem Ca- non EOS 5D Mark II; obiektyw 15 mm rybie oko; 1/60 s, f/4,5, ISO 400, tryb manualny 47 Światło, apar at, ujęcie 2.11. Wykorzystanie w pełni zalet zło- tych godzin może przynieść absolutnie rewelacyjne rezultaty. Zdjęcie zrobio- ne aparatem Canon EOS 1D Mark III; obiektyw 70 – 200 mm IS ustawiony na 200 mm; 1/500 s, f/3,2, ISO 320, tryb preselekcji przysłony 48 Kontrolowanie światła 49 Światło, apar at, ujęcie Wspomniałem wcześniej o dyfuzorze. Zasadniczo jego zadaniem jest tworzenie wrażenia, że źródło światła jest znacznie większe niż w rzeczywistości. Światło z relatywnie małego źródła (takiego jak lampa błyskowa, słońce lub żarówka) jest silnie ukierunkowane i zazwy- czaj rzuca ostre cienie. Aby ich uniknąć, użyj dyfuzora — na przykład dużej płachty z ma- teriału lub tworzywa sztucznego rozciągniętej na ramie. Światło, które przez niego świeci, ulega znacznemu zmiękczeniu i staje się znacznie bardziej korzystne dla osób na zdjęciu. Powód, dla którego dyfuzor pozwala uzyskać korzystne światło, jest zasadniczo taki sam jak w przypadku zdjęć zrobionych w pochmurny dzień, które zazwyczaj wychodzą lepiej niż te w pełnym, bezpośrednim słońcu. Cienka warstwa chmur między Tobą a słońcem działa jak gigantyczny dyfuzor. Światło nie świeci bezpośrednio z jednego punktu, lecz zostaje przez nie rozproszone i w efekcie staje się przyjemne i miękkie. W takim świetle ludzie wyglądają znacznie lepiej niż w pełnym słońcu. Poza blokowaniem lub rozpraszaniem światła możesz je także odbijać za pomocą odbły- śnika. Odbłyśniki mają różne barwy, kształty i rozmiary, lecz najpopularniejsze są białe, srebrne i złote. Jak wiesz, dyfuzor umieszcza się między źródłem światła a obiektem, na- tomiast zadaniem odbłyśnika jest odbicie światła w stronę obiektu. Jeśli na przykład musisz sfotografować kogoś w pełnym słońcu, możesz zmiękczyć światło dyfuzorem, wypełnić cienie odbłyśnikiem umieszczonym z nieoświetlonej strony modela lub połączyć obie te metody. Złote godziny Portretowanie w czasie złotych godzin bywa problematyczne, lecz jeśli właściwie je wy- korzystasz, efekty będą niesamowite. W zależności od miejsca na kuli ziemskiej złote go- dziny trwają od kilku minut do około godziny i występują tuż po wschodzie słońca lub tuż przed zachodem. W tym czasie światło słoneczne ma cieplejszą barwę (zawiera wię- cej czerwieni) i jest bardziej miękkie. Tak oświetlone krajobrazy wyglądają jak skąpane w olśniewającym złotym blasku — stąd nazwa „złote godziny”. Ze względu na to, że w tych porach dnia światło nieustannie się zmienia, wykorzystanie w pełni jego zalet może sprawiać trudności. Odrobina planowania i przemyślane użycie 50 Kontrolowanie światła 2.12. To pełne dramatyzmu zdjęcie powstało w oparciu o sztuczne oświetlenie uliczne oraz światło tylne. Emanuje ono magią za sprawą świetlistego obrysu pary. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 1D Mark IV; obiektyw 70 – 200 mm IS ustawiony na 200 mm; 1/500 s, f/2,8, ISO 500, tryb manualny dodatkowego oświetlenia pozwalają jednak uzyskać naprawdę wspaniałe rezultaty, czego przykładem są piękne portrety par ze zdjęć 2.7 i 2.11. Złoty blask o tych porach dnia jest zazwyczaj korzystny dla fotografowanych osób. Jest on z na- tury łagodniejszy niż bezpośrednie światło słoneczne, a jego ciepła barwa w niezwykły sposób podkreśla kolory skóry i oczu. Ten efekt jest dość specyficzny i może Ci się nie spodobać, lecz nie zaszkodzi poeksperymentować i sprawdzić to samodzielnie. Fotografowanie w trakcie zło- tych godzin stanowi spore wyzwanie dla Twoich umiejętności pracy ze światłem, więc nawet jeśli Ci się nie spodoba, będziesz miał dobre ćwiczenie na jeden wieczór. 51 Światło, apar at, ujęcie 52 Kontrolowanie światła 2.13. Klasyczne zdjęcie w moim standardowym ustawieniu: świet- ny obiektyw z dyfuzorem Gary Fong Lightsphere na lampie Speedlite. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 1Ds Mark III; obiektyw stało- ogniskowy 85 mm; 1/40 s, f/3,5, ISO 1000, tryb manualny. Światło lam- py błyskowej na aparacie zostało poprawione przy użyciu dyfuzora Gary Fong Lightsphere 53 Kontrolowanie światła Skorowidz A akcesoria, 196 akumulatorki, 85 Av, 106 B badacz światła, 22 balans bieli, 40, 42, 66, 155 barwa flesza, 155 barwa światła, 22 barwione światło, 176 barwne filtry żelowe, 162 baterie, 85 bezpośredni flesz, 126 bezpośrednie słońce, 187 bezprzewodowe wyzwalanie lamp, 81 biel, 38 blokowanie światła, 50 błysk wypełniający, 130, 131 Bob i Dawn Davis, 222 bracketing balansu bieli, 42 budowanie nastroju fotografii, 176 bungee ball, 196 C Canon Flash Work, 222 cień w kształcie serca, 20 ciepłe światło, 38 CTO, 42, 155 cyfrowy szum, 71 czarno-białe zdjęcia, 71 czas naświetlania, 58, 67, 172 długi czas naświetlania, 172 rejestrowanie ruchu, 67 czas otwarcia migawki, 26, 58, 68 D deszcz, 200 diagramy oświetlenia, 21, 24 długi czas naświetlania, 172 długie ekspozycje z lampą błyskową, 180 dopasowanie temperatury barwowej fleszy, 152 dostrzeganie światła, 32 dyfuzor, 23, 33, 35, 50, 53, 87, 92, 147, 169 E ekspozycja, 56 czas naświetlania, 58 idealna ekspozycja, 59 ISO, 61 przysłona, 59 E-TTL, 109 E-TTL II, 111 EV, 32 evaluative through the lens, 109 Exposure Value, 32 F fajerwerki, 57 filtry, 89 filtry CTO, 42, 155 filtry żelowe, 155, 162, 176 flesz, 114 Flex, 83 formalne zdjęcia grupowe, 166 formaty plików, 72 225 Światło, apar at, ujęcie JPEG, 56, 73 RAW, 56, 73 fotografowanie, 55 czas naświetlania, 58 ekspozycja, 56 fotografowanie grup, 164 fotografowanie przy bardzo słabym oświetleniu, 172 głębia ostrości, 67 FP, 115 G głębia ostrości, 43, 61, 67 gorąca stopka, 78 H histogram, 63, 64, 66 korekta balansu bieli, 66 trójkanałowy histogram, 66 I idealna biel, 38 idealna ekspozycja, 59 ilość światła, 36 intensywność błysku, 104 ISO, 26, 35, 61 szum cyfrowy, 71 J jasność zdjęcia, 56 Joe McNally, 222 JPEG, 42, 56, 72 K kierunek padania światła, 22 kompozycja, 164 kontrolowanie światła, 26, 123, 124 balans bieli, 155 bezpośredni flesz, 126 błysk wypełniający, 130, 131 dopasowanie temperatury barwowej fleszy, 152 fotografowanie grup, 164 fotografowanie przy bardzo słabym oświetleniu, 172 lampa błyskowa poza aparatem, 133 mieszane źródła światła, 148 modyfikowanie światła fleszy, 145 regulowanie jasności, 142 rozstawianie kilku lamp błyskowych, 138 sterowanie kilkoma lampami błyskowymi, 137 światło odbite, 127 techniki z jedną lampą, 124 tło, 158 trzy źródła światła, 155 wesela, 169 korekta balansu bieli, 66 kreatywne oświetlenie, 175 barwione światło, 176 długie ekspozycje z lampą błyskową, 180 synchronizacja z drugą kurtyną, 182 synchronizacja z krótkimi czasami naświetlania, 187 tworzenie świetlnych ornamentów, 188 zestaw fleszy, 184 krótki czas otwarcia migawki, 115 L lamele, 114 lampa błyskowa, 23, 79 226 baterie, 84, 85 długie ekspozycje, 180 intensywność działania, 104 lampa błyskowa poza aparatem, 133 lampa na aparacie, 35, 79 lampa Speedlite, 79 modyfikatory światła, 87 producenci, 223 sterowanie zewnętrznymi lampami za pomocą aparatu, 79 synchronizacja flesza z krótkimi czasami naświetlania, 115 synchronizacja z drugą kurtyną, 118 synchronizacja z migawką, 114 system bezprzewodowy, 79 temperatura barwowa flesza, 152 tryb Master, 81 tryb Slave, 81 tryby pracy, 109 wyzwalanie, 22 zasada działania flesza, 114 lampa studyjna, 86 liczba f, 67 Ł łączenie źródeł światła, 27, 44 M matryca aparatu cyfrowego, 56 mieszane źródła światła, 148 migawka, 104 Mini, 83 moc flesza, 143 modyfikatory światła, 87, 147, 197, 224 modyfikowanie światła fleszy, 145 modyfikowanie światła słonecznego, 47 modyfikowanie światła zastanego, 45 Kontrolowanie światła montowanie trzech lamp na jednym statywie, 184 N nastrój fotografii, 176 naturalny wygląd zdjęcia, 20 niedoświetlone zdjęcie, 56 O ocena światła, 32 odbicie światła flesza, 35 odbijanie światła, 130 odbłyśnik, 40, 50 odczytywanie diagramów oświetlenia, 24 odległość od źródła oświetlenia, 22 odsuwanie źródła światła od tematu, 142 optymalne wykorzystanie nieznanych lokalizacji, 197 oświetlenie, 20 oświetlenie studyjne, 86 oświetlenie tylne, 202 P planowanie, 34 plastry miodu, 88 pliki, 72 JPEG, 42, 73 RAW, 42, 56, 73 Pocket Wizard, 83 podróżowanie, 193 akcesoria, 196 modyfikatory światła, 197 niespodzianki, 200 optymalne wykorzystanie nieznanych lokalizacji, 197 227 Światło, apar at, ujęcie przytwierdzanie aparatu do różnych obiektów, 196 sprzęt, 195 wyposażenie, 194 żywioły, 200 podstawowy zestaw oświetleniowy, 89, 91 pomiar światła, 63 portrety, 50, 156 poruszone zdjęcie, 68 półprzymknięte oczy, 112 preselekcja czasu, 107, 132 preselekcja przysłony, 105, 106, 117 problem półprzymkniętych oczu, 112 problem z temperaturą barwową, 156 producenci sprzętu, 223 przenośne źródła światła, 26 prześwietlone zdjęcie, 56 przewidywanie ekspozycji, 59 przysłona, 26, 59, 67, 104 głębia ostrości, 61, 67 przytwierdzanie aparatu do różnych obiektów, 196 punktowe oświetlenie twarzy, 198 Q Quantum FreeXWire, 83 R RadioPopper, 26, 82 radiowe systemy bezprzewodowe, 82, 223 RAW, 42, 56, 72, 73 regulowanie jasności, 142, 143 rejestrowanie ruchu, 67 rodzaje światła, 20 rozmycie ruchu, 57 rozpoznawanie światła, 32 rozpraszanie światła, 50 rozstawianie kilku lamp błyskowych, 138 228 rozumienie natury światła, 31 ruch, 67, 74 S skala Kelvina, 38, 39 softboks, 21, 88 Speedlite, 79 sprzęt fotograficzny, 93 sprzęt oświetleniowy, 77, 99 stabilizacja obrazu, 68 statywy, 224 sterowanie kilkoma lampami błyskowymi, 137 sterowanie zewnętrznymi lampami za pomocą aparatu, 79 Strobist, 222 strony internetowe, 222 strumienica, 88 styl fotografowania, 32 synchronizacja flesza z migawką, 114 synchronizacja z drugą kurtyną, 118, 182 synchronizacja z krótkimi czasami naświetlania, 115, 187 system bezprzewodowy, 82 system radiowy, 82, 223 system stabilizacji obrazu, 68 szum cyfrowy, 71 Ś śnieg, 200 światło, 20 barwa, 22 światło boczne, 20 światło odbite, 127 światło słoneczne, 22, 40 światło tylne, 51 światło zastane, 45, 104 światło żarówek, 22 światłomierz, 63, 66 świetlne ornamenty, 188 T techniki z jedną lampą, 124 temperatura barwowa, 38, 148, 156 flesz, 152 portrety, 156 temperatura światła, 38 tło, 43, 158 torby na sprzęt, 94, 223 trójkanałowy histogram, 66 tryb E-TTL, 20, 109, 111 tryb FP, 115 tryb manualny, 66 tryb Master, 26, 139 tryb Slave, 81 tryb synchronizacji błysku z krótkimi czasami naświetlania, 117 tryby pracy aparatu, 100 Auto, 100 Av, 106 preselekcja czasu, 107 preselekcja przysłony, 105, 106 Program, 100 tryb automatyczny, 100 tryb manualny, 101, 102 Tv, 107 tryby pracy lamp błyskowych, 109 E-TTL, 109 przedbłysk, 112 tryb automatyczny, 112 tryb manualny, 112 Tv, 107 tworzenie świetlnych ornamentów, 188 U ustawienia lamp, 24 Kontrolowanie światła W wartość ekspozycji, 32 wartość ISO, 35, 61 wesela, 169 wiatr, 200, 204 widzenie światła, 22 wiele lamp błyskowych, 138 wrota, 88 wybór sprzętu, 195 wykorzystanie nieznanych lokalizacji, 197 wysoki klucz, 64 wysokie wartości ISO, 62, 71 wyświetlacz aparatu, 63, 64 wywołanie wrażenia uczestnictwa, 74 wyzwalanie lamp błyskowych, 22 Z zabezpieczanie aparatu przed żywiołem, 200 zachód słońca, 42 zamrażanie ruchu, 68 zdjęcia grupowe, 164 zdjęcia na zewnątrz, 169 zestaw fleszy, 184 zestaw oświetleniowy, 89, 91 zewnętrzne pojemniki na baterie, 85 ziarno filmu, 71 zimne światło, 38 złote godziny, 48, 50 Ź źródła światła, 22 Ż żele, 89 żywioły, 200 229
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Światło, aparat, ujęcie. Kreatywne techniki oświetleniowe
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: