Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00325 006018 14496243 na godz. na dobę w sumie
Szalona strona fotografii. Niekonwencjonalne i twórcze techniki dla odważnych fotografów - książka
Szalona strona fotografii. Niekonwencjonalne i twórcze techniki dla odważnych fotografów - książka
Autor: Liczba stron: 224
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-3039-4 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> techniki fotografowania
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Takich zdjęć jeszcze nie robiłeś!

Nie mogłeś lepiej trafić! W tej książce siedemnastu fotografów opisuje swoje najbardziej zwariowane pomysły. Eksperymenty z ogniskowaniem obiektywu, kuliste panoramy, drukowanie na dziwnych materiałach to dla nich chleb powszedni. W trakcie lektury zobaczysz, jak połączyć świat fotografii cyfrowej ze światem analogowym. Nauczysz się przerabiać obiektywy, fotografować z latawca, utrwalać obrazy pod wodą oraz przygotowywać spektakularne zdjęcia nocnego nieba. Ponadto zajmiesz się ultraszybkimi ujęciami, tworzeniem panoram HDR oraz aktywowaniem ukrytych funkcji w aparatach Canon. Jest to absolutnie unikalna książka. Nie znajdziesz drugiej podobnej, a po jej lekturze swoimi zdjęciami zaskoczysz niejedną osobę. Nie zwlekaj, zacznij działać już dziś!

Daj się ponieść fantazji!



Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Szalona strona fotografii. Niekonwencjonalne i twórcze techniki dla odważnych fotografów Autor: Cyrill Harnischmacher Tłumaczenie: Zbigniew Waśko ISBN: 978-83-246-3039-4 Tytuł oryginału: Die wilde Seite der Fotografie: Mit unkonventionellen Techniken eigene fotografische Ideen verwirklichen Format: 230×170, stron: 224 Takich zdjęć jeszcze nie robiłeś! • Jak sfotografować nocne niebo? • Jak wykonać fotografię z lotu ptaka? • Jak aktywować ukryte funkcje w kompaktach Canona? • Masz już dość stonowanych, typowych fotografii? • Prostych ujęć, nudnych kompozycji? • Chcesz poeksperymentować, zaszaleć i opublikować fotografię na nietypowym nośniku? Nie mogłeś lepiej trafić! W tej książce siedemnastu fotografów opisuje swoje najbardziej zwariowane pomysły. Eksperymenty z ogniskowaniem obiektywu, kuliste panoramy, drukowanie na dziwnych materiałach to dla nich chleb powszedni. W trakcie lektury zobaczysz, jak połączyć świat fotografii cyfrowej ze światem analogowym. Nauczysz się przerabiać obiektywy, fotografować z latawca, utrwalać obrazy pod wodą oraz przygotowywać spektakularne zdjęcia nocnego nieba. Ponadto zajmiesz się ultraszybkimi ujęciami, tworzeniem panoram HDR oraz aktywowaniem ukrytych funkcji w aparatach Canon. Jest to absolutnie unikalna książka. Nie znajdziesz drugiej podobnej, a po jej lekturze swoimi zdjęciami zaskoczysz niejedną osobę. Nie zwlekaj, zacznij działać już dziś! • Nietypowa obróbka zdjęć • Obiektyw w roli teleskopu lub mikroskopu • Malowanie światłem – latarka LED • Fotografowanie z latawca • Ostrość selektywna • Fotografia podwodna • Używanie lampy błyskowej w nocy • Zdjęcia astronomiczne • Fotografia stereoskopowa • Drukowanie na materiałach niekonwencjonalnych • Tworzenie efektu Lensbaby za pomocą wazeliny • Panoramy HDR • Uaktywnianie ukrytych funkcji w kompaktach Canona Daj się ponieść fantazji! Idź do • Spis treści • Przykładowy rozdział • Skorowidz Katalog książek • Katalog online • Zamów drukowany katalog Twój koszyk • Dodaj do koszyka Cennik i informacje • Zamów informacje o nowościach • Zamów cennik Czytelnia • Fragmenty książek online Kontakt Helion SA ul. Kościuszki 1c 44-100 Gliwice tel. 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl © Helion 1991–2011 Spis treści Rozmywanie pejzażu Część I. Kilka uwag praktycznych Rozmywanie pejzażu Część II. Obróbka zdjęć Coś na pokaz Ministudio fotografi czne na notebooku Blisko i daleko Obiektyw w roli teleskopu lub mikroskopu Camera obscura Analogowe i cyfrowe aparaty otworkowe Graffi ti malowane światłem Latarka LED zamiast pędzla Ziemia z lotu ptaka Fotografi a latawcowa Ostrość selektywna Zbuduj własny obiektyw tilt-shift Kolor, rozmycie i werwa Nowe spojrzenie na fotografi ę zbliżeniową Nurkowanie Kilka uwag o fascynującej fotografi i podwodnej Alain Briot Alain Briot Gerhard Rossbach Cyrill Harnischmacher Tobias Pohl Niklas Plessing Michael i Karen McAllister Cyrill Harnischmacher Anett Boettcher Kai Wallasch 7 17 31 37 45 53 63 75 83 91 Zdjęcia nocne Kreatywne używanie fl esza w ciemności Słońce, Księżyc i gwiazdy Proste sposoby na spektakularne zdjęcia astronomiczne Klip-klap Wstęp do fotografi i stereoskopowej Płaski aparat fotografi czny Fotografowanie skanerem Na czym drukujesz? Drukowanie na materiałach niekonwencjonalnych Michael Diechtierow Cyrill Harnischmacher Tobias Pohl Gottfried Huettemann Michael Benecke Mam cię! Ultraszybka fotografi a z fotoelektrycznym wyzwalaniem migawki Cyrill Harnischmacher Obiektyw miękkorysujący Tworzenie efektu Lensbaby za pomocą wazeliny Małe planety Mocno zakręcone panoramy Światło wszystko zmienia Profesjonalne zastosowania lamp błyskowych Widok z góry Aerofotografi a przy użyciu monopodu teleskopowego Ulepszanie aparatu Uaktywnianie ukrytych funkcji w kompaktach Canona Autorzy Mike Hagen Christian Bloch Martin Krolop Mike Hagen Berthold Daum 101 111 127 133 137 145 153 161 177 187 199 214 Graffiti malowane światłem Latarka LED zamiast pędzla Niklas Plessing Każdy fotograf dobrze wie, że przy długich czasach naświetlania po- ruszające się źródło światła pozostawia na zdjęciu ślad w  postaci ja- snej smugi. Taki sam rezultat otrzymujemy, poruszając aparatem. Smu- gi świetlne mogą zepsuć zdjęcie, ale również mogą być jego walorem artystycznym. Fotografi cy od dawna tworzą „malowidła” świetlne, ale prawdziwy rozkwit tego rodzaju twórczości można zaobserwować w ciągu ostatnich dwóch, trzech lat. Częściowo zawdzięczamy to ro- snącej popularności małych i tanich latarek z diodami LED, które dają jasne światło, zużywając stosunkowo niewiele energii. W tym rozdzia- le omówię kilka współczesnych technik malowania światłem i pokażę, jak można legalnie i bez szkody dla środowiska tworzyć własne graffi ti! Sprzęt Łatwość tworzenia i rejestrowania obrazów świetlnych zdecydowa- nie przyczyniła się do zwiększenia popularności tej formy twórczo- ści. Dawniej, chcąc wyjść w plener, trzeba było taszczyć ciężkie lam- py i zasilające je akumulatory. Obecnie lekkie latarki LED są dostępne w różnych rozmiarach i można je nabyć niemal wszędzie. W połącze- Oto mój podstawowy sprzęt: zasilane bateryjnie kolorowe lampki choinkowe, lampa warsztatowa z diodami LED pokrytymi różnokolorowymi foliami i świecąca w różnych kolorach mocna latarka LED 54 niu z aparatem fotografi cznym tworzą zestaw wystarczający do two- rzenia prostych, spontanicznych malowideł świetlnych. Popularyza- cję tej metody kreowania obrazów ułatwiły też prostota i niskie kosz- ty fotografowania w technologii cyfrowej. Urzeczywistnianie własnych wizji malarskich wymaga oczywi- ście pewnych umiejętności i doświadczenia, zwłaszcza na początku. Wprawdzie aparaty cyfrowe umożliwiają natychmiastowe sprawdza- nie uzyskanych rezultatów, co znacznie przyspiesza proces uczenia się, ale mimo to do tworzenia obrazów malowanych światłem trzeba się odpowiednio przygotować. Poszczególne elementy całego proce- su omówię w kolejnych podrozdziałach. Aparat Im bardziej złożony ma być obraz, tym dłuższy czas naświetlania bę- dzie Ci potrzebny, a zatem wskazany byłby aparat, w którym jak naj- więcej parametrów można ustawić ręcznie. Cyfrowe lustrzanki i śred- nio zaawansowane kompakty przeważnie umożliwiają ręczne usta- wianie przysłony, czasu otwarcia migawki oraz ISO. Istotny będzie również dobór właściwego obiektywu. Do większych „malowideł” bę- dziesz musiał użyć obiektywu o  szerszym kącie widzenia. Obiekty- wów o standardowych ogniskowych (do 100 mm) możesz używać do uchwycenia szczegółów, ale dłuższe obiektywy mają zbyt wąski kąt widzenia, aby mogły być tutaj przydatne. Źródło światła Do malowania światłem możesz używać wszystkiego, co świeci — pochodni, świec, latarki, świateł chemicznych, zapalniczki — ale, jak już wspomniałem, latarki LED są najlepsze. Najłatwiej kupić je w skle- pach internetowych. Jeśli wpiszesz w  wyszukiwarce „latarka LED”, „oświetlenie LED” lub „lampki LED”, z  pewnością znajdziesz wiele miejsc, gdzie będziesz mógł kupić taką latarkę taniej niż w zwykłym sklepie. Kilka przydatnych adresów znajdziesz również na końcu roz- działu. Prawdę mówiąc, latarki i lampki z diodami LED można znaleźć wszędzie, nawet w sklepach typu „wszystko po 4 zł”. Obraz malowany światłem; La Gomera (Wyspy Kanaryjskie); f/22, 3 sekundy, ISO 100 Statyw Statyw nie musi być drogi, ale powinien być na tyle stabilny, aby za- pobiec drganiom aparatu podczas długiej ekspozycji. Wprawdzie za- wsze możesz położyć aparat na ziemi, oprzeć o balustradę lub osa- dzić na plecaku, ale najwygodniejszy jest statyw. Inne akcesoria Jeśli światło białe wydaje Ci się zbyt nudne, możesz do swych obra- zów wprowadzić kolor. Najłatwiej zrobisz to za pomocą folii barw- nych. Folie takie są dostępne w sklepach dla hobbystów, ale w skle- pach specjalistycznych ze sprzętem fi lmowym i fotografi cznym moż- na nabyć wzorniki zawierające nawet do 300 próbek. Są to kilkucen- tymetrowe paski i doskonale nadają się do zabarwiania światła nie- wielkich latarek. Możesz ich używać wielokrotnie, mocując za pomo- cą taśmy klejącej. Jeśli zamierzasz fotografować w  plenerze, upew- nij się, że zabrałeś zapasowe baterie do latarek i aparatu. Nie zawsze da się przewidzieć, jak długo potrwa sesja zdjęciowa, a  przymuso- we jej skracanie z powodu wyczerpanych baterii może być napraw- 55 Malowidła odręczne; oba naświetlane przez 2 sekundy przy f/22 i ISO 100 dę frustrujące. Jeśli lubisz majsterkować, możesz skonstruować bar- dziej rozbudowane źródło światła, na przykład z lampkami migają- cymi. I znów możesz skorzystać z internetu, gdzie z pewnością znaj- dziesz wiele interesujących pomysłów ze schematami połączeń i ku- pisz niezbędne komponenty. Planowanie ujęcia Mamy już zgromadzony niezbędny sprzęt. I co dalej? Planowanie jest bardzo ważnym etapem tworzenia obrazów malowanych świa- tłem. Trzeba też znaleźć kogoś do pomocy, bo w  pojedynkę bę- dzie trudno osiągnąć dobry rezultat. Praca zespołowa i umiejętność szybkiego komunikowania się mają zasadnicze znaczenie w  tego typu przedsięwzięciach. Co namalować? Zacznij od czegoś małego. Nie oczekuj, że już pierwsze próby będą udane. Będziesz musiał trochę poćwiczyć, zanim nauczysz się w peł- ni wykorzystywać naturalne środowisko jako tło dla swoich kompo- zycji świetlnych. Moja grupa spotyka się regularnie na sesjach zdję- ciowych i najczęściej, żeby uniknąć rozczarowań, rozmyślnie ograni- czamy się do malowania prostych form z zastosowaniem niewielkiej liczby kolorów. Kiedy malować? Najlepszą porą na malowanie światłem jest czas między zmierzchem a  świtem. Zbyt dużo światła rozproszonego w  połączeniu z  długim czasem ekspozycji prowadzi do prześwietlenia obrazu i osłabia efekt 56 smug świetlnych. Doskonałym tłem dla tego typu efektów jest ciemne, niemal granatowe niebo późnym wieczorem lub wczesnym świtem. Gdzie malować? Malowanie światłem można uprawiać wszędzie, ale niektóre scenerie bardziej się do tego nadają, a inne mniej. Najważniejsze jest jednak, aby fotograf „widział” swój obraz — aby potrafi ł połączyć swój pomysł z istniejącą scenerią i zastanym światłem. Sztuczne źródła światła (na przykład lampy uliczne) mogą być tak samo użyteczne jak naturalne światło księżyca. Ilu ludzi trzeba zatrudnić? Poza fotografem (który musi operować aparatem) potrzebny będzie jeszcze przynajmniej jeden „rysownik”, który, używając latarki lub in- nego źródła światła, będzie „rysował” w powietrzu ustalone wcześniej kształty, teksty lub znaki. Musi to robić w czasie, kiedy migawka apa- Sesja malowania światłem sfi lmowana kamerą wideo z obiektywem typu rybie oko o ogniskowej 10 mm 57 ratu jest otwarta. Teoretycznie można wyzwalać migawkę zdalnie i wtedy fotograf mógłby brać udział w malowaniu, ale doświadczenie uczy, że wszystko przebiega efektywniej, gdy jedna osoba pozostaje przy aparacie i koncentruje się na samym fotografowaniu — ustawia kadr, czas naświetlania, ostrość itd. Z drugiej strony, musisz się liczyć z tym, że im więcej osób zaangażujesz, tym więcej pomysłów na zdję- cie będziesz musiał wysłuchać i przedyskutować. Krótko mówiąc, je- śli chcesz zrobić dobre zdjęcie, musisz mieć naprawdę zgrany zespół. Ustawienia aparatu W tym podrozdziale zajmiemy się ustawieniami, które w  procesie tworzenia obrazów malowanych światłem odgrywają istotną rolę. W miarę nabywania doświadczenia sam będziesz w stanie dobierać optymalne wartości poszczególnych parametrów. • Tryb priorytetu migawki (oznaczany zwykle jako S, Sp lub Tv) jest chyba najlepszy, ponieważ pozwala na dobranie takiego czasu otwarcia migawki, przy którym wykonanie zaplanowa- nych czynności będzie możliwe. Przysłona jest wtedy ustawia- na automatycznie przez aparat. • Wartość ISO wybieraj najmniejszą z możliwych, aby zminimali- zować poziom szumu. • Ustawiaj matrycowy (wielopunktowy) tryb pomiaru światła. Uzyskasz wtedy w miarę poprawną ekspozycję tła. • W warunkach słabego oświetlenia automatyczny balans bieli rzadko daje pożądany rezultat. Jeśli światło zastane ma zabar- wienie pomarańczowe (większość lamp ulicznych emituje wła- śnie takie światło) i chcesz, by zdjęcie wyglądało autentycznie, wybierz ustawienie Światło dzienne (Daylight). Podanie jednej uniwersalnej reguły jest niemożliwe, ponieważ w scenach noc- nych zazwyczaj występują światła o różnych temperaturach barwowych. W takich sytuacjach przydaje się możliwość zapi- su zdjęć w formacie RAW, który pozwala na skorygowanie ba- lansu bieli podczas obróbki w komputerze. • Wyłącz wszelkie systemy redukcji szumu, jakie oferuje apa- rat. Przyspieszają one rozładowanie baterii, a szum można sku- teczniej usunąć podczas obróbki komputerowej. • Wyłącz lampę błyskową. Lampa może być potrzebna jedynie wtedy, gdy będziesz chciał wkomponować w zdjęcie element (na przykład tekst lub logo) wymagający dodatkowego oświe- tlenia. • Jeżeli aparat ma wbudowaną funkcję automatycznego kory- gowania aberracji chromatycznej, wyłącz ją. Funkcja ta może zinterpretować namalowane smugi światła jako błąd i spróbu- je je „skorygować”, tworząc w rezultacie dodatkowe, niepożą- dane rozmycie obrazu. nie ostrości. Oczywiście możesz też ustawić ostrość ręcznie, co wcale nie jest złym rozwiązaniem, bo nawet najbardziej wyrafi nowana elek- tronika wbudowana w aparat nie zadziała tak pewnie jak Twoje oko, zwłaszcza w ciemnościach. Im bardziej złożony obraz zaplanujesz, tym trudniejsze będzie śle- dzenie jego realizacji. W takiej sytuacji pomocne może być rozmiesz- czenie w  fotografowanej scenie znaków orientacyjnych, które na zdjęciu będą niewidoczne lub da się je łatwo wyretuszować. Czasa- mi wystarczy umieścić w strategicznych punktach pudełka po zapał- kach lub kamyki. Przed rozpoczęciem pomiarów i ustawiania parametrów ekspo- zycji koniecznie wyłącz wszystkie źródła światła, które będą używa- ne do malowania. Jeśli tego nie zrobisz, najprawdopodobniej usta- wisz zbyt krótki czas otwarcia migawki. Dobrze byłoby też wcześniej poćwiczyć korzystanie z przycisków i menu aparatu w ciemnościach. W nocy! Wiesz już, jak ustawić aparat, i umiesz posługiwać się nim w ciemno- ściach? Więc zaczynajmy! Prawdopodobnie od razu natkniesz się na problem z  ustawie- niem ostrości — w ciemnościach aparaty radzą sobie z tym kiepsko albo wcale. Przy średnich lub małych otworach przysłony ustawienie ostrości nie musi być precyzyjne, ale przy szerzej otwartej przysłonie może to być poważny problem. Podczas nocnej sesji zdjęciowej war- tość przysłony często się zmienia (bo na przykład księżyc schował się za chmurę) i spowodowana tym zmiana ostrości może popsuć osta- teczny rezultat. Aby rozwiązać ten problem i  ustawić ostrość prawidłowo, użyj jednej z  latarek i  z odpowiedniej odległości poświeć nią w  kierun- ku aparatu, gdy ten próbuje zogniskować obiektyw na jakimś obiek- cie. Możesz również wykorzystać błysk fl esza wspomagający ustawia- Ognisko obozowe z rysunkiem świetlnym; f/4,5, 20 sekund, ISO 500 Jeśli smugi światła na zdjęciu są zbyt jasne lub zbyt ciemne, nale- ży zmienić prędkość ruchu latarki. Wolniejszy ruch tworzy jaśniejszą smugę i na odwrót. Mniejsza jasność może wynikać również z tego, że latarka nie jest skierowana prosto w obiektyw. Właściwe operowa- nie latarką też wymaga praktyki. Z moich doświadczeń wynika rów- nież, że warto zastosować kompensację ekspozycji o wartości z prze- 59 działu od +1/3 do +1 EV. Uzyskuje się wtedy lepszą ekspozycję obiek- tów, na które pada światło latarki. Częstym problemem jest rysowa- nie liter bądź cyfr w niewłaściwym kierunku i dopiero przy oglądaniu zdjęć okazuje się, że znaki te są odwrócone. Czasami można to napra- wić przez wykonanie odbicia lustrzanego całego zdjęcia, ale jeśli nie pozwalają na to inne elementy obrazu, trzeba ujęcie powtórzyć. Aby na zdjęciu tekst wyglądał prawidłowo, osoba poruszająca latarką po- winna stać tyłem do aparatu i pisać nad głową — oczywiście latarka powinna być skierowana w stronę aparatu. Podczas długich sesji zdarza się, że ekipa traci motywację do dal- szej pracy. Warto wtedy zrobić przerwę na posiłek, pozwolić każdemu obejrzeć zrobione już zdjęcia i zachęcić do dyskusji nad dalszym to- kiem pracy. Są to najprostsze środki, ale często okazują się skuteczne. Na koniec pozostaje mi jedynie życzyć Ci powodzenia, dużo zaba- wy i wielu udanych obrazów malowanych światłem! Zasoby internetowe, do których warto zajrzeć • www.latarki.pl — duży wybór latarek LED, • http://www.e-elektronika.net — schematy i podzespoły elek- troniczne, • http://www.lapp-pro.de — strona internetowa grupy malują- cej światłem, • http://www.lichtfaktor.eu — opisy różnych aspektów malowa- nia światłem, • http://vimeo.com/channels/lightwriting — fi lmy wideo z efekta- mi malowanymi światłem, • allegro.pl — można poszukać wzornika folii barwnych. 60 A absorpcja światła w wodzie, 92 adapter T2, 39, 40, 76, 79 Adjustment, 27 Adox Golf, 76 aerofotografi a za pomocą monopodu, 187 przykładowe zdjęcia, 194 akwarium, fotografowanie obiektów, 97 Anabuilder, 130 anaglifowa technika, 128 program do tworzenia anaglifów, 130 aparat kompaktowy, 41 fotografi a latawcowa, 68 aparat mieszkowy, 76 aparat otworkowy, 46 testowanie, 47 zoom, 51 astrofotografi a, 112 ekspozycja, 114 fotografowanie gwiazd, 123 Księżyca, 112 Słońca, 116 interpretacja zdjęć, 114 metoda kapeluszowa, 112, 113 obiektyw do fotografowania gwiazd, 124 przetwarzanie komputerowe, 124 techniki fotografowania gwiazd, 124 teleskopy słoneczne, 119 unikanie drgań aparatu, 112 ustawianie ostrości, 113 wybór miejsca i czasu, 113 automatyczne wyzwalanie migawki, 146 AutoPano Pro, 162 autostereogramy, 128 B balans bieli, 20 barwa światła LED, 34 Barwa/Nasycenie, 27 Batut Arthur, 64 baza stereo, 129 Berofl ex, 40 błysk wypełniający, 104 bracketing, 203 bracketingu metoda, 92 C camera obscura, 45, 46 Canon, 46 EOS, 40D, 84 EOS, 5D, 47 Rebel, 68 219 Skorowidz modyfi kowanie oprogramowania fabrycznego, 200 ulepszanie aparatu, 199 Canon Hacker’s Development Kit, 200 Channel Mixer, 135 CHDK, 200 funkcje, 202 instalowanie, 200, 201 skrypty, 202 Cienie/Podświetlenia, 26 Coronado PST, 119 D Develop, 18 digiscoping, 40 diody LED, 33 Dopasowanie, 27 drgania aparatu, 112 drukarka, 138, 142 drukowanie na materiałach niekonwencjonalnych, 137 drukarki, 142 fornir, 140 ręczniki papierowe, 138 tekstylia, 138, 139 zastosowania, 140, 141 dyfrakcja światła, 46 E ekran LCD, 33 ekspozycja wielokrotna, 103 Eltima Electronic, 146 Elwood George, 3 ewa-marine, 94 F fi ltr górnoprzepustowy, 24 High Pass Contrast, 24 słoneczny, 116 dodatkowe fi ltry, 117 konstrukcja własna, 117, 118 UV, 154 czyszczenie, 158, 159 fl ash2softbox, 183 Flexify, 164 ustawienia, 164, 165, 166 Flowform, 64 folie barwne, 55 format RAW, 13, 201 TIFF, 19 fornir, drukowanie, 140 fotografi a latawcowa, 63 akcesoria, 67 aparaty, 67 latawce, 64 linka holownicza, 67 mocowanie aparatu, 68 zasady bezpieczeństwa, 67 zasoby internetowe, 72 zawieszenia poziomujące, 68, 69 zestawy, 68 fotografi a otworkowa, narzędzia, 51 fotografi a panoramiczna, 161 adresy internetowe, 173 fotografowanie nadiru, 163 literatura, 162 sprzęt, 162 techniki fotografowania, 162 fotografi a podwodna, 91 akcesoria, 95 obudowy podwodne, 92 wodoszczelne kompakty, 92 zdjęcia pod- i nawodne, 96 zdjęcia ryb w akwarium, 97 źródła światła, 92 fotografi a stereoskopowa, 127 baza stereo, 129 program do tworzenia anglifów, 130 techniki fotografowania, 128 techniki oglądania, 128 fotografi a ultraszybka, 145 literatura, 151 planowanie ujęcia, 149 sprzęt, 146 ustawienie aparatury, 148 wybór obiektu, 149 fotografi a zbliżeniowa, 83 technika, 84 fotografowanie ludzi w plenerze, 181 w studiu, 182 220 fotografowanie skanerem, 133 technika, 135 fotokomórka, 146 Fressona proces, 9 G graffi ti świetlne, 53 akcesoria, 55 aparat, 54 ostrość, 58 planowanie ujęcia, 56 pora fotografowania, 56 statyw, 55 ustawienie aparatu, 57 zasoby internetowe, 59 źródło światła, 54 gwiazdy, fotografowanie, 123 H Hasselblad V, 8, 10 HDR, 164, 170 High Dynamic Range, 170 High Pass Contrast, 24 histogram, 20 HP Photosmart, 138 HSL, 21 Hue/Saturation, 27 Hugin, 162, 164, 171 ustawienia i procedury, 171, 172 J jaskrawość kolorów, 27 JPEG, 114, 124 K kalkulator otworków, 51 kąt widzenia, 48 kite aerial photography, 64 „klip-klap” urządzenie, 129, 130 Kolor Selektywny, 22 kompakt, 41 wodoszczelny, 92 konwersja RAW, 19 korekcja balansu bieli, 20 ekspozycji, 20 w Photoshopie, 22 krętlik, 67 krzywa tonalna, 21 23 Księżyc fotografowanie, 112 obserwacja, 40 L lampa błyskowa akcesoryjna, 178 fotografowanie w plenerze, 181 fotografowanie w studiu, 182 w fotografi i nocnej, 102, 105 w zastosowaniu profesjonalnym, 177 wodoszczelna, 95 lampy z diodami LED, 33, 54 latarka LED, 54 latawce, 64 typ Delta i Delta Conyne, 65 typ Dopero, 66, 67 typ Flowform, 64 typ Rokkaku, 65 zasady bezpieczeństwa, 67 Lawrence George, 64 LCD, 33 LED, 33 latarka, 54 Lensbaby, 154 Leonardo da Vinci, 46 Lightroom, 13, 19, 202 Develop, 18 linka holownicza, 67 Lua, 202 lustrzanka jednoobiektywowa w fotografi i latawcowej, 68 M M42, 84 MacBook Pro, 34 malowa7nie światłem patrz graffi ti świetlne Marquardt Chris, 138 matryca, zabrudzenia, 47 McLeay Scott, 8 metoda bracketingu, 92 Mieszanie Kanałów, 135 221 migawka wyzwalanie automatyczne, 146 zdalne wyzwalanie, 68 mikroskop, 39, 41 ministudio, 32 monopod teleskopowy, 188, 189 konstrukcja, 191, 192, 193 materiały i narzędzia, 190 użytkowanie, 193 N nadir, fotografowanie, 163 nagła czerń, 23 narzędzie Smużenie, 25 Nasycenie, 27 Niépce, 46 Nikon, 76 Coolpix, 68, 69, 70, 71 D200, 94. 194 D300, 103, 104, 105 D700, 34 F100, 94 Speedlight, 102, 146 Nikonos RS, 95 V, 93 Nobla Nagroda, 3 nocne zdjęcia, 101 aparaty i obiektywy, 102 błysk wypełniający, 104 ekspozycja wielokrotna, 103 lampa błyskowa, 102 nocne zdjęcia statyw, 102 techniki, 102 wykorzystanie lampy błyskowej, 105 notebook MacBook Pro, 34 nurkowanie, 91 z akwalungiem, 98 O obiektyw czyszczenie, 78 M42, 84 makro, 39, 41 miękkorysujący, 153 stałoogniskowy, 39 szerokokątny, 96 tilt-shift, 75, 76 wybór, 12 zoom, 39 obudowa podwodna, 92 wodoszczelna, 94 ogniskowa obiektywu, 39 okularu, 39 okular, 39 Olympus Evolt, 68 osłona wodoszczelna, 94 ostrości selektywnej technika, 154 czynności przygotowawcze, 154 czyszczenie fi ltra, 158, 159 nakładanie wazeliny, 154 smarowanie częściowe, 156 smugi, 155, 156 techniki fotografowania, 157, 158 PTGui, 162 punkt czerni, 23 ostrość ustawianie w astrofotografi i, 113 ustawianie w warunkach nocnych, 58 ostrość selektywna, 75, 154 czyszczenie obiektywu, 78 fotografowanie, 77 przeróbka obiektywu, 76 otworek, 46 obliczanie średnicy, 46 kalkulator, 51 P panorama HDR, 170 kulista, 162 równoprostokątna, 164, 168 Pentax Optio, 71 peryskopy, 95, 96 Phase One P45, 10 Photoshop, 14 CS4 27 picavet suspension systems, 68 pokrowiec wodoszczelny, 94 powiększenie, 39 Preston Robin, 138 proces Fressona, 9 pryzmat dachowy, 40 diagonalny, 40 przystawka cyfrowa, 10 222 R RAW, 13, 114, 124, 201 konwersja na TIFF, 19 redukcja szumu, 21 regulacja jaskrawości, 27 reguła Scheimpfl uga, 76 ręczniki papierowe, drukowanie, 138 rozmycie, 155 smugi koliste, 156 pionowe, 156 poziome, 155 promieniste, 156 ukośne, 156 w kształcie litery X, 157 rozmywanie pejzażu, 8 obiektywy, 12 oświetlenie, 11 przetwarzanie, 12 sprzęt, 10 ruch gwiazd, fotografowanie, 124 ruch, wykrywanie, 203 S Saturation, 27 Scheimpfl uga reguła, 76 Schroeder Gottfried, 46 Selective Color, 22 Shadows/Highlights, 26 skaner, fotografowanie patrz fotografowanie skanerem Słońce czasy ekspozycji fotografi cznej, 116, 117 fotografowanie, 116 obserwacja, 40 zaćmienie, 116, 117 Smudge, 25 smugi świetlne, 54 Smużenie, 25 statyw, 55, 102 stereoskopowa fotografi a patrz fotografi a stereoskopowa Sterling Willard, 3 Ś światło lamp ulicznych, 114 LED, 34, 54 T T2, 39, 40, 76, 79 technika anaglifowa, 128 tekstylia, drukowanie, 138, 139 telekonwerter, 76 teleobiektyw, 39 teleskop, 39, 114 słoneczny, 119 TIFF, 19, 114 turbulencje atmosferyczne, 113 lokalne, 113 U uBasic, 202 urządzenie „klip-klap” 129, 130 ustawianie ostrości w warunkach nocnych, 58 V Vibrance, 27 W wazelina, 154 węgiel drzewny, 9 wielokrotna ekspozycja, 103 winietowanie obrazu, 41, 48 wodoszczelny aparat, 92 wybór obiektywu, 12 wykrywanie ruchu, 203 przykładowy skrypt, 206 wyostrzenie, 21 Z zabrudzenia matrycy, 47 zaćmienie Słońca, 116, 117 zapisywanie ustawień korekcyjnych, 22 zawieszenia poziomujące, 68 zdalne wyzwalanie migawki, 68 zdjęcia astronomiczne, 111 zdjęcia nocne patrz nocne zdjęcia zestawy do fotografi i latawcowej, 68 223
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Szalona strona fotografii. Niekonwencjonalne i twórcze techniki dla odważnych fotografów
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: