Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00421 006927 13588308 na godz. na dobę w sumie
Szczęśliwy rodzic szczęśliwych dzieci. NLP w Twoim domu - książka
Szczęśliwy rodzic szczęśliwych dzieci. NLP w Twoim domu - książka
Autor: Liczba stron: 264
Wydawca: Sensus Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-2660-1 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> perswazja i nlp
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Skuteczne narzędzia do poluzowywania napięć

- Zmień zakazy w nakazy - Nie szczędź pochwał - dziecku i sobie - Demonstruj postawę: 'Rób, co mówię i co robię' - Ustal i utrzymuj rozsądne granice - Rozpocznij taniec odpowiedzialności - Zrób przerwę na uporządkowanie myśli - Świętuj Wasze sukcesy - Odszukaj dobry humor - Uwzględniaj swoje potrzeby

Podręcznik dla rodziców, opiekunów i nauczycieli

Język NLP - słowa, które wreszcie zrozumie Twoje dziecko

Mimo że znasz swoje dziecko lepiej niż ktokolwiek inny na świecie, czasem bardzo trudno Wam się porozumieć. Ileż to razy maluch reagował całkiem inaczej, niż można się było tego spodziewać, na Twoje rozsądne zakazy? Jak często powtarzanie poleceń przypominało rzucanie grochem o ścianę? Czy czujesz, że brak Ci już słów i pomysłów, by dotrzeć do swojej pociechy?

Spróbuj zmienić sposób, w jaki komunikujesz się z dzieckiem. Skorzystaj z zestawu narzędzi, które oferuje Ci NLP (programowanie neurolingwistyczne), i z zadowoleniem obserwuj osiągane efekty. Dzięki temu podręcznikowi poznasz metody pozwalające na szybkie rozwiązanie wszelkich, nawet najtrudniejszych problemów dotyczących Waszych relacji. Te proste wskazówki pomogą Ci działać w każdej sytuacji bez zbędnych nerwów, z niekłamanym entuzjazmem, co z pewnością przyniesie ogromny pożytek całej Twojej rodzinie. I co najważniejsze - metody te odwołują się zarówno do Twoich rodzicielskich potrzeb, jak i zróżnicowanych potrzeb Twoich dzieci, dzięki czemu stanowią doskonałe wsparcie w:

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Idź do Przykładowy rozdział Spis treści Katalog książek Nowości Bestsellery Zamów drukowany katalog Twój koszyk Dodaj do koszyka Cennik i informacje Zamów cennik Zamów informacje o nowościach Szczęœliwy rodzic szczęœliwych dzieci. NLP w Twoim domu Autor: Sue Beever Tłumaczenie: Cezar Matkowski ISBN: 978-83-246-2660-1 Tytuł oryginału: Happy Kids Happy You: Using NLP to Bring Out the Best in Ourselves and the Children We Care for Format: A5, stron: 256 Skuteczne narzędzia do poluzowywania napięć — Zmień zakazy w nakazy — Nie szczędź pochwał — dziecku i sobie — Demonstruj postawę: „Rób, co mówię i co robię” — Ustal i utrzymuj rozsądne granice — Rozpocznij taniec odpowiedzialnoœci — Zrób przerwę na uporządkowanie myœli — Œwiętuj Wasze sukcesy — Odszukaj dobry humor — Uwzględniaj swoje potrzeby Podręcznik dla rodziców, opiekunów i nauczycieli Język NLP — słowa, które wreszcie zrozumie Twoje dziecko Mimo że znasz swoje dziecko lepiej niż ktokolwiek inny na œwiecie, czasem bardzo trudno Wam się porozumieć. Ileż to razy maluch reagował całkiem inaczej, niż można się było tego spodziewać, na Twoje rozsądne zakazy? Jak często powtarzanie poleceń przypominało rzucanie grochem o œcianę? Czy czujesz, że brak Ci już słów i pomysłów, by dotrzeć do swojej pociechy? Spróbuj zmienić sposób, w jaki komunikujesz się z dzieckiem. Skorzystaj z zestawu narzędzi, które oferuje Ci NLP (programowanie neurolingwistyczne), i z zadowoleniem obserwuj osiągane efekty. Dzięki temu podręcznikowi poznasz metody pozwalające na szybkie rozwiązanie wszelkich, nawet najtrudniejszych problemów dotyczących Waszych relacji. Te proste wskazówki pomogą Ci działać w każdej sytuacji bez zbędnych nerwów, z niekłamanym entuzjazmem, co z pewnoœcią przyniesie ogromny pożytek całej Twojej rodzinie. I co najważniejsze — metody te odwołują się zarówno do Twoich rodzicielskich potrzeb, jak i zróżnicowanych potrzeb Twoich dzieci, dzięki czemu stanowią doskonałe wsparcie w: Wydawnictwo Helion SA 44-100 Gliwice tel. 032 230 98 63 e-mail: sensus@sensus.pl • sprawnym organizowaniu życia rodzinnego; • lepszym rozumieniu Twojego dziecka; • skutecznym wspieraniu jego rozwoju; • rozpoznawaniu i zaspokajaniu Twoich potrzeb; • rozwijaniu pewnoœci siebie, zachowaniu dobrego humoru i cieszeniu się rodzicielstwem! Spis treści Pierwsze kroki Witamy na stronach poradnika .........................................................................11 Twoje dziecko Cię potrzebuje!...........................................................................12 Jak korzystać z tej książki?..................................................................................13 Dziel się tym, co działa .......................................................................................18 Jak rodzic z rodzicem…......................................................................................19 Rozdział 1. W danej chwili Wprowadzenie....................................................................................................25 Zmień zakazy w nakazy.......................................................................................27 Zmień światło czerwone na zielone....................................................................33 Kiedy wiesz, że musisz powiedzieć „Nie!” ..........................................................37 Przedstawiaj skuteczne rozwiązania ...................................................................39 Uzyskaj zgodę .....................................................................................................45 Daj się zaskoczyć! Nie szczędź pochwał .............................................................51 Zejdź do ich poziomu..........................................................................................59 Stań obok ...........................................................................................................65 Działaj wspólnie..................................................................................................71 Podsumowując....................................................................................................77 Rozdział 2. Bardziej złożone sytuacje Wprowadzenie....................................................................................................83 Dostajesz to, na czym się skupiasz......................................................................85 Ustal i utrzymuj rozsądne granice ......................................................................91 Dawaj i bierz: taniec odpowiedzialności.............................................................99 Popatrz na to z innej strony..............................................................................107 Oczyść umysł ....................................................................................................115 Dowiedz się, co wie Twoje ciało ......................................................................129 Podsumowując…..............................................................................................137 SPIS TREŚCI Rozdział 3. Zadbaj o SIEBIE Wprowadzenie..................................................................................................141 Przerwa na uporządkowanie myśli....................................................................143 Uspokój się .......................................................................................................149 Skoncentruj się na codziennych sprawach ......................................................151 Korzystaj z widzenia peryferycznego.................................................................153 Daj się zaskoczyć… sobą ..................................................................................159 Nie szczędź sobie pochwał................................................................................161 Codziennie świętuj sukcesy ..............................................................................165 Porozmawiaj ze sobą!........................................................................................169 Znajdź swój dobry humor .................................................................................177 Uwzględnij swoje potrzeby ...............................................................................179 Dostosuj swoje oczekiwania .............................................................................185 Rozdział 4. Ciesz się podróżą Wprowadzenie..................................................................................................191 Słowa i czyny ....................................................................................................193 Kopiowanie jest fajne!......................................................................................201 Jak ci się to podoba? .........................................................................................211 Ćwiczenie czyni mistrza....................................................................................219 Chwile wyboru..................................................................................................229 To dopiero początek… Jak rodzic z rodzicem........................................................................................233 Dziel się tym, co działa .....................................................................................233 Następny etap...................................................................................................237 Załączniki Załącznik I ........................................................................................................241 Załącznik II.......................................................................................................245 Załącznik III......................................................................................................246 Podziękowania..................................................................................................249 8 ROZDZIAL 2. Dawaj i bierz: taniec odpowiedzialności Czy wiesz, jak często małe dzieci wykazują się wielką determinacją w wykonaniu czegoś samodzielnie? Można powiedzieć, że są zaprogramo- wane do działania, niezależnie od tego, czy potrafią to zrobić, czy też nie! W ten sposób dzieci uczą się nowych rzeczy, a my chcemy, aby rozwijały się i poznawały nowe umiejętności. Pragniemy bowiem, aby po pewnym czasie zmieniły się w kompetentnych dorosłych, zdolnych do wzięcia odpowiedzialności za siebie i swoje życie. Z drugiej strony tuż po naro- dzeniu dzieci są całkowicie od nas zależne, dlatego też w procesie wy- chowania przechodzimy od sytuacji, w której jesteśmy całkowicie od- powiedzialni za dziecko, do momentu, w którym praktycznie pozbywamy się całej odpowiedzialności. Przestrzeń pomiędzy tymi dwoma biegunami można określić jako rejon tańca odpowiedzialności, w którym zachodzą cykliczne zmiany zależności pomiędzy rodzicem a dzieckiem. Jako rodzic musisz ciągle analizować sy- tuację, aby wiedzieć, kiedy powinieneś wejść w rolę nauczyciela i przewod- nika, a kiedy usunąć się w cień i pozwolić dziecku działać samodzielnie. Taniec odpowiedzialności często może prowadzić do konfliktów. Przy- kładowo: Twoje dziecko chce zrobić coś samo. zaś my Z jakiegoś powodu nie możemy mu na to pozwolić. Być może nie mamy czasu, jest to zbyt niebezpieczne albo wiemy, że ostatnim ra- zem doprowadziło to do nieprzyjemnych sytuacji. 99 DAWAJ I BIERZ: TANIEC ODPOWIEDZIALNOŚCI Albo Chcesz, aby dziecko wzięło odpowiedzialność za jakieś działanie, do któ- rego jest całkowicie zdolne. zaś ono Nie chce! W takim momencie często odczuwamy frustrację oraz złość na siebie i na dziecko. Poniżej chcę przedstawić metodę pozwalającą zachować większą pew- ność siebie oraz lepszą kontrolę nad tym, ile odpowiedzialności dajesz swoim dzieciom w poszczególnych sytuacjach. Metoda Poniższa metoda pomaga ocenić Twój aktualny poziom odpowiedzial- ności za dziecko, a następnie odpowiednio go dostosować. Zwróć uwagę na to, że wspomniany poziom odpowiedzialności uzależ- niony jest od tego, co Twoje dziecko robi. Może się on wahać pomiędzy dwoma biegunami: pełna -------------------------------------------------------------------- żadna Kiedy przejmujesz pełną odpowiedzialność za dziecko Kiedy Twoje dziecko przejmuje odpowiedzialność za swoje działania A teraz zastanów się: Czy przejmujesz zbyt wiele odpowiedzialności? Być może za bardzo starasz się kontrolować każdą sytuację i nie zdajesz sobie sprawy z tego, do czego dąży Twoje dziecko. Sugerowane działania: Odsuń się i daj dziecku więcej „przestrzeni”, aby mogło przejąć od- powiedzialność za swoje działania. Poniżej znajdziesz wskazówki po- zwalające Ci osiągnąć ten cel. 100 ROZDZIAL 2. Czy wyznaczasz dziecku zbyt wiele obowiązków? Być może oczekujesz od dziecka zbyt wiele i dopiero niedawno dotarło do Ciebie, że potrzebuje ono więcej wsparcia, pomocy, kontroli czy, w skrajnych przypadkach, także ratunku. Sugerowane działania: Wkrocz i zdejmij z dziecka część odpowiedzialności. Zainteresuj się bardziej tym, co ono robi. Poniżej znajdziesz stosowne wskazówki. Czy udało Ci się zrównoważyć odpowiedzialność? W tym przypadku wszystko przebiega w miarę spokojnie albo udaje Ci się zachować spokój podczas egzekwowania zasad, dzięki czemu dzieci mogą zrozumieć negatywne konsekwencje swoich działań. Sugerowane działania: Tak czy inaczej możesz cieszyć się swoją zdolnością oceny sytuacji oraz umiejętnościami rodzicielskimi (patrz też Daj się zaskoczyć… sobą!, str. 159). Kilka przykładów Zauważasz, że Twoje dziecko zakłada buty bardzo, bardzo powoli, przez co masz ochotę zrobić to za nie. Orientujesz się jednak, że oznaczałoby to przyjęcie zbyt dużej odpowiedzialności, ponieważ możesz w między- czasie zająć się innymi swoimi sprawami, przy okazji dając dziecku czas na dokończenie ubierania się. Dlatego też odsuwasz się, aby umożliwić mu działanie we własnym tempie. Twoje uczące się chodzić dziecko potyka się, przewraca i zaczyna pła- kać. Masz ochotę przytulić je i pocieszyć, ale dochodzisz do wniosku, że jest to drobny upadek, więc takie zachowanie byłoby przyjęciem zbyt dużej odpowiedzialności za tak rozwinięte dziecko. Dlatego też decy- dujesz się na powiedzenie, że nic strasznego się nie stało, i zachęcasz je, aby samo podeszło do Ciebie, jeżeli chce się przytulić. Oddając mu decy- zję o tym, czy chce podejść, czy też nie, oddajesz mu część odpowie- dzialności za zaspokajanie własnych potrzeb. 101 DAWAJ I BIERZ: TANIEC ODPOWIEDZIALNOŚCI Przez ostatnie kilka dni dziecko chętnie przebiera się i przygotowuje do snu, skupiając się na wszystkim, co może wykonać samo, zaś Ty starasz się to zawsze doceniać. Jednak tego dnia, wbrew Twoim oczekiwaniom, sytuacja zmienia się diametralnie. Zaczynasz się złościć, nie wiedząc, dlaczego dziecko zachowuje się w taki sposób. Po chwili dochodzisz jednak do wniosku, że z trzylatkami czasami jeszcze tak bywa, więc przejmujesz większą odpowiedzialność i pomagasz mu przygotować się do snu, ciesząc się tym, że teoretycznie jest ono w stanie zrobić to samodzielnie. Wskazówki pomagające osiągnąć dobry wynik (cid:57) Kiedy przejmujesz zbyt wiele odpowiedzialności, skorzystaj z Przerwy na uporządkowanie myśli (str. 143), aby zrobić krok w tył i przeka- zać dziecku więcej odpowiedzialności. Możesz też Przedstawić mu skuteczne rozwiązanie (str. 39). To ostatnie działanie zachęci dziecko do zdecydowania, czego naprawdę chce, co jest ważnym elementem kształtowania się poczucia odpowiedzialności. (cid:57) Wiele opisanych w tej książce metod pomoże Ci skutecznie wkroczyć i przejąć część odpowiedzialności. Szczególnie dobrze sprawdzają się w tym celu metody Ustal i utrzymuj rozsądne granice (str. 89) oraz Działaj wspólnie (str. 71), ułatwiające współpracę z dzieckiem. (cid:57) Rozwijaj u swojego dziecka pewność siebie i pomagaj mu w uczeniu się skutecznego działania poprzez wyznaczanie obowiązków ade- kwatnych do jego umiejętności. Niech będą one na tyle poważne, aby dziecko czuło się zmotywowane do działania i podejmowania wyzwań, ale jednocześnie na tyle proste, aby dziecko nie odczuwało przytłoczenia lub niekompetencji. (cid:57) Kiedy wszystko idzie zgodnie z planem, dobrze jest podkreślić przyj- mowany poziom odpowiedzialności. Daj się zaskoczyć (str. 51) zdol- nościami dziecka i pochwal je za dobre wykonywanie obowiązków. (cid:57) Dawaj swojemu dziecku wystarczająco dużo obowiązków, aby mogło ono odczuwać ich konsekwencje, ale w skali na tyle małej, aby nie było to szkodliwe dla Ciebie ani dla niego. Jeżeli na przykład dziecko mówi, że nie chce nałożyć rękawiczek w chłodny, zimowy poranek, 102 ROZDZIAL 2. a Ty decydujesz, że nie będziesz go do tego zmuszać, na wszelki wy- padek weź rękawiczki do kieszeni. Kiedy dziecko powie, że chce je założyć, zwróć uwagę na to, jak jest mu zimno, i wyjaśnij, że w zimne dni warto zakładać rękawiczki przed wyjściem z domu. Potem mo- żesz z udawanym zaskoczeniem „znaleźć” je w swojej kieszeni. W miarę upływu czasu takie doświadczenia nauczą dziecko przej- mowania odpowiedzialności za swoje działania. Pamiętaj, że jesteś odpowiedzialną, dorosłą osobą, więc zakres odpowiedzialności da- wanej dziecku powinien opierać się na Twojej subiektywnej ocenie. Pozwalanie na to, aby dziecko ponosiło lekkie konsekwencje, nie oznacza braku troski, a wiarę w to, że dziecko jest w stanie uczyć się na własnych błędach. (cid:57) Łatwo jest przejmować nadmierną odpowiedzialność, kiedy traci się z oczu własne potrzeby. Zapoznaj się z metodami opisanymi w roz- dziale 3., aby dowiedzieć się, jak Zająć się SOBĄ!, zwłaszcza po- przez Znajdowanie swojego dobrego humoru (str. 177). (cid:57) W miarę dorastania dzieci uczą się przyjmowania coraz większej od- powiedzialności za siebie. Istnieje wiele narzędzi i materiałów wyja- śniających, czego należy oczekiwać od dziecka w określonym wieku. Nie możesz jednak zapominać, że kwestia odpowiedzialności jest układem dynamicznym, mogącym zmienić się w dowolnym momencie i uzależnionym od zmieniających się potrzeb, nastrojów i oczekiwań nie tylko dziecka, ale również Twoich. Teraz Twoja kolej W każdej sytuacji, w której bierze udział Twoje dziecko, poświęć chwilę na ocenę poziomu odpowiedzialności, jaką przejmujesz za nie w danej chwili. Pomyśl o sytuacjach, w których wszystko przebiega zgodnie z planem, co zwykle oznacza, że poziom odpowiedzialności został dobrany prawidłowo. Zastanów się też nad dwoma kwestiami: • • Jak wiele odpowiedzialności dajesz swojemu dziecku? Jak wiele odpowiedzialności dziecko przejmuje? 103 DAWAJ I BIERZ: TANIEC ODPOWIEDZIALNOŚCI Daj się zaskoczyć zachowaniem swojego dziecka w konkretnych sytu- acjach. Nie zapomnij też o pochwaleniu siebie za umiejętne dostosowy- wanie poziomu odpowiedzialności. A teraz pomyśl o sytuacjach, w których nie wszystko poszło po Twojej myśli. Dopasuj odpowiednio poziom odpowiedzialności przejmowanej za swoje dziecko i jego działania. Zastanów się, czy korzystniej będzie odsunąć się i wziąć mniejszą odpowiedzialność, czy też wkroczyć i przejąć kontrolę. Jak dużo odpowiedzialności zechcesz przejąć, kiedy znajdziesz się w takiej sytuacji po raz kolejny? Im częściej będziesz dostosowywać swój poziom odpowiedzialności, tym łatwiej będzie Ci dostrzegać zmiany sytuacji i odpowiednio na nie reagować. Na koniec… Zachowuj równowagę i elastyczność, aby skutecznie dostrajać poziom odpowiedzialności. Podobnie jak w tańcu, musisz wyczuć rytm, aby po- rozumieć się z partnerem, którym w tym przypadku są Twoje dzieci. Z życia wzięte Mark Za każdym razem, kiedy pytam moją trzyletnią córkę, czy chce coś zrobić, mogę być pewien, że odpowiedź będzie zwykle brzmiała „nie”, nawet jeżeli spytam o coś, co ona sama bardzo lubi. Początkowo uznawałem, że nie będę jej do niczego zmuszać, ale po pewnym czasie okazało się, że nigdzie nie wychodzimy ani nie robimy nic razem, więc w domu zapanowała nuda. Wtedy zrozumiałem, że daję córce zbyt wiele odpowie- dzialności, przez co muszę dopasowywać się do decyzji trzylatki! Kiedy to przemyślałem, doszedłem do wniosku, że „nie” może po prostu oznaczać niechęć przerywania tego, co dziecko robi w danej chwili, a nie odrzucenie propozycji rodzica. W ten sposób przejąłem z powrotem odpowiedzialność za to, co będziemy robić, i przestałem konsultować takie decyzje z córką. Teraz na ogół zakładam, że będziemy robić to, co zaproponuję. Cały czas nie przestaje mnie też dziwić to, jak chętnie moje dziecko przygotowuje się do wyjścia, jednocześnie z uśmiechem informując mnie, że wcale nie chce tego robić. Wynik! 104 ROZDZIAL 2. Helen Wykorzystuję „zasady domowe” oraz pozytywne i negatywne konsekwencje, aby za- chęcić moją sześcioletnią córkę do bardziej odpowiedzialnego zachowania. Regularnie daję jej kieszonkowe (którym bardzo lubi zarządzać) za pomocne i pozbawione krnąbrności zachowanie w ciągu tygodnia. Poza kieszonkowym daję jej też stałą sumę pieniędzy za każdy tydzień, w którym wykonywała swoje obowiązki szczególnie pilnie i odpowiedzialnie. Do jej zadań należą obecnie takie rzeczy, jak nakrywanie do stołu przy śniadaniu oraz sprzątanie stołu po posiłkach. Na dodatek do kieszonkowego mo- że jednak liczyć tylko wtedy, gdy będzie wywiązywać się ze swoich zadań w każdym dniu tygodnia. Jeden dzień lenistwa oznacza przepadek premii. Moja córka zawsze może decydować o tym, czy chce solidnie wypełniać swoje obowiązki, czy też nie. Na ogół jednak się z nich wywiązuje. Muszę przyznać, że jestem bardzo zadowolona z jej pomocy. Wynik! 105
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Szczęśliwy rodzic szczęśliwych dzieci. NLP w Twoim domu
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: