Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00083 003968 12916417 na godz. na dobę w sumie
Szkolenia dla administracji publicznej. 101 praktycznych wskazówek dla trenerów - książka
Szkolenia dla administracji publicznej. 101 praktycznych wskazówek dla trenerów - książka
Autor: Liczba stron: 128
Wydawca: Onepress Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-3613-6 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> zasoby ludzkie (hr)
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Wielu trenerów szkolących na co dzień pracowników firm w którymś momencie swojej kariery zawodowej trafia na grupy szkoleniowe złożone z urzędników. Zderzenie 'dwóch światów' bardzo często jest doświadczeniem trudnym - zarówno dla trenera, jak i osób szkolonych. Nawet z pozoru błahe niuanse sprawiają, że prowadzący staje się dla grupy niewiarygodny i szkolenie się nie udaje. Przyczyn takiego rozwoju wypadków może być wiele, a wiedza o nich jest kluczem do tego, by urzędnicy 'kupili' trenera i otworzyli się na komunikację z nim.

Książka Szkolenia dla administracji publicznej. 101 praktycznych wskazówek dla trenerów jest pierwszą na polskim rynku pozycją, omawiającą specyfikę organizacji i prowadzenie szkoleń dla pracowników administracji publicznej. Opisane w niej wskazówki są uniwersalne, ponieważ większość z nich dotyczy pracowników bardzo różnych instytucji: urzędu gminy, urzędu skarbowego, urzędu wojewódzkiego, ministerstwa czy sądu.

Poradnik podzielony został na kilka części, z których dowiesz się:



Radosław Hancewicz - prawnik, dziennikarz, PR-owiec, trener. Od początku 2007 roku przeprowadził blisko 1700 godzin szkoleń dla administracji publicznej. W latach 2006 - 2008 był trenerem wewnętrznym Służby Cywilnej i współpracował z Kancelarią Prezesa Rady Ministrów. Jest autorem licznych programów szkoleniowych, przeznaczonych dla administracji publicznej.




Patron medialny:

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Szkolenia dla administracji publicznej. 101 praktycznych wskazówek dla trenerów Autor: Radosław Hancewicz ISBN: 978-83-246-3613-6 Format: 158 × 235, stron: 128 Wielu trenerów szkolących na co dzień pracowników firm w którymś momencie swojej kariery zawodowej trafia na grupy szkoleniowe złożone z urzędników. Zderzenie „dwóch światów” bardzo często jest doświadczeniem trudnym — zarówno dla trenera, jak i osób szkolonych. Nawet z pozoru błahe niuanse sprawiają, że prowadzący staje się dla grupy niewiarygodny i szkolenie się nie udaje. Przyczyn takiego rozwoju wypadków może być wiele, a wiedza o nich jest kluczem do tego, by urzędnicy „kupili” trenera i otworzyli się na komunikację z nim. Książka Szkolenia dla administracji publicznej. 101 praktycznych wskazówek dla trenerów jest pierwszą na polskim rynku pozycją, omawiającą specyfikę organizacji i prowadzenie szkoleń dla pracowników administracji publicznej. Opisane w niej wskazówki są uniwersalne, ponieważ większość z nich dotyczy pracowników bardzo różnych instytucji: urzędu gminy, urzędu skarbowego, urzędu wojewódzkiego, ministerstwa czy sądu. Poradnik podzielony został na kilka części, z których dowiesz się: • co i dlaczego dzieje się, kiedy ubiegasz się o organizację szkolenia dla administracji • • publicznej, oraz dlaczego niektóre rzeczy wyglądają tak dziwnie; jak zorganizować szkolenie dla urzędników, żeby uniknąć raf, o które może rozbić się Twój pomysł; jak powinien wyglądać początek szkolenia dla urzędników i na co zwrócić szczególną uwagę, żeby nie pogrzebać swoich szans na sukces; • na co zwracać uwagę podczas szkolenia, żeby osiągnąć jak najlepsze efekty, zbudować wiarygodność i zyskać zadowolonych uczestników. IDŹ DO:  Spis treści  Przykładowy rozdział KATALOG KSIĄŻEK:  Katalog online  Bestsellery  Nowe książki  Zapowiedzi CENNIK I INFORMACJE:  Zamów informacje o nowościach  Zamów cennik CZYTELNIA:  Fragmenty książek online Do koszyka Do przechowalni Nowość Promocja Onepress.pl Helion SA ul. Kościuszki 1c 44-100 Gliwice tel. 32 230 98 63 e-mail: onepress@onepress.pl redakcja: redakcjawww@onepress.pl informacje: o księgarni onepress.pl Spis treści Wstęp Część I. Ubieganie się o możliwość przeprowadzenia szkolenia dla administracji publicznej Część II. Organizowanie szkolenia Część III. Rozpoczęcie szkolenia Część IV. Prowadzenie szkolenia Część V. Rozliczanie się ze szkolenia Dodatek Dlaczego szkolenia „miękkie” są ważniejsze od szkoleń „twardych”? O autorze 7 13 33 45 57 103 109 123 38 SZKOLENIA DLA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ 23. Nie zakïadaj, ĝe wszyscy sÈ sïabi Mimo przekonania, którego możesz nabrać po przeczy- taniu niektórych porad z tej książki, nie zakładaj, że w ad- ministracji publicznej wszyscy są słabi, zdemotywowani lub niechętni. Wiele osób przenika do administracji z biz- nesu, a wiele innych widzi w administracji miejsce, w któ- rym także można się rozwijać i robić karierę. Są to ludzie, którzy często wnoszą do urzędów świeżość, różne do- świadczenia i inny punkt widzenia. Tacy ludzie mają du- żo większe wymagania dotyczące trenerów niż przeciętny uczestnik. Przygotowując się do szkolenia, zawsze zakła- daj, że na sali mogą się znaleźć takie osoby, i bądź gotowy rozmawiać z nimi merytorycznie. 24. Nie zgadzaj siÚ na szkolenie w siedzibie… … Albo pogódź się z konsekwencjami. Ta zasada dotyczy wszystkich szkoleń, a nie tylko tych dla administracji, ale w instytucjach publicznych ma, w mojej ocenie, jeszcze większe znaczenie. Zgadzając się na szkolenie w siedzibie instytucji, której pracowników masz szkolić i na którym nie będzie nikogo z kierownictwa, bądź od razu psychicz- nie gotowy na częstsze wyjścia uczestników, późniejsze powroty z przerw i mniejszą dyscyplinę podczas zajęć. ORGANIZOWANIE SZKOLENIA 39 Oczywiście, wyjątki tylko potwierdzają regułę. O całą sytuację nawet trudno mieć pretensje do samych uczest- ników, którzy tak naprawdę w takim dniu są faktycznie w pracy i bardzo często tak są traktowani przez swoich przełożonych. Dlatego też są wzywani do pilnych spraw, podczas zajęć czytają sprawę, której termin załatwienia kończy się nazajutrz, czy dyskutują z koleżanką o tym, co jeszcze trzeba dziś zrobić. Oczywiście, w takiej sytuacji najbardziej przez wszystkich pożądany jest jak najszyb- szy koniec zajęć. Wyjścia masz dwa. Staraj się namówić kierownictwo urzędu na szkolenie poza siedzibą (nie mu- si być to szkolenie wyjazdowe, wystarczy sala szkolenio- wa położona dwie ulice od siedziby urzędu) albo musisz pogodzić się z zachowaniami, które będą Ci przeszkadza- ły w prowadzeniu zajęć, i nie zwracać na nie uwagi. 25. WymuĂ okreĂlenie celów Bardzo często byłem świadkiem sytuacji, w której szefo- wie instytucji chcieli, żeby trener przeprowadził szkole- nie na określony temat, ale na pytanie, jakie za pomocą szkolenia chcą osiągnąć cele, nikt nie potrafił odpowie- dzieć. Nie ponoś ryzyka takiej sytuacji, ponieważ może na tym ucierpieć Twoja reputacja. Wymuś taką odpowiedź, żeby to, co zrobisz na szkoleniu, nie rozminęło się zupeł- nie z wyobrażeniem organizatorów szkolenia o nim sa- mym. Jeśli nawet powiedzą Ci, że nie mają żadnych kon- kretnych celów, będziesz miał komfort i nikt nie będzie 40 SZKOLENIA DLA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ mógł zarzucić, że nie zrealizowałeś szkolenia, tak jak chcie- li. Pamiętaj, że dla wielu instytucji najważniejsze jest, że szkolenie w ogóle się odbyło, a nie jakie są jego konkret- ne wyniki. 26. Skonfrontuj cele z oczekiwanym programem Zlecający często zamawia szkolenie według „własnego” programu, który gdzieś przeczytał lub znalazł. Zdarza się jednak, że nie wie, z czym się wiążą poszczególne mo- duły. Kiedy nabierzesz takich podejrzeń, dopytaj, czy to, co chcesz zaproponować uczestnikom podczas szkolenia w ramach określonych tematów, pokrywa się z rzeczy- wistymi oczekiwaniami organizatora. Nie bój się propo- nować zmian, jeśli widzisz, że będzie to bardziej korzyst- ne dla zgłoszonych celów. 27. BÈdě realistÈ w obiecywaniu Rozmawiając z organizatorem na temat szkolenia, uczci- wie powiedz, co uda się zrobić podczas przeznaczonego na nie czasu, a czego zrobić się nie da i dlaczego. Zdarzy Ci się bowiem, że organizator szkolenia ze strony urzę- du poprosi, abyś swój warsztat przeprowadził w grupie czterdziestoosobowej albo żebyś swój trzydniowy pro- gram zrealizował w sześć godzin lekcyjnych, bo na więcej ORGANIZOWANIE SZKOLENIA 41 nie ma pieniędzy. Powiedz, czego nie uda się osiągnąć, by nikt nie był zawiedziony. Dla zdobycia zlecenia nie obiecuj na wyrost, bo jest duże ryzyko, że się to obróci przeciwko Tobie. 28. Czy szkolimy w ramach szerszego dziaïania? Podczas rozmów z organizatorami dowiedz się, czy reali- zacja tematu, który został u Ciebie zamówiony, nie jest związana z jakąś konkretną akcją lub wdrażaną strategią. Gdy będziesz wiedział, że urząd rozpoczyna wdrażanie nowoczesnej strategii zarządzania zasobami ludzkimi, du- żo łatwiej wpiszesz przekazywane wiadomości w szerszy kontekst. Da Ci to możliwość odwoływania się do już zre- alizowanych działań, pozwoli jeszcze lepiej zmotywować uczestników do aktywności oraz doda wiarygodności. 29. Pomóĝ specjaliĂcie ds. szkoleñ Bardzo często specjaliści ds. kadr i szkoleń w urzędach zajmują się głównie sprawami kadrowymi. Na zarządza- nie szkoleniami nie mają czasu i niezbędnej wiedzy. Dzie- je się tak, ponieważ rzadko dobry HR-owiec przychodzi pracować do urzędu, a w małych urzędach specjalista ds. kadr i szkoleń zajmuje się przy okazji zamówieniami publicznymi, bezpieczeństwem informacji i sprawami 42 SZKOLENIA DLA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ ogólnymi urzędu, w związku z czym na nic nie ma wy- starczającej ilości czasu. Dlatego pomóż mu określić cele, rozpisać harmonogram i zorganizować czy ustalić inne szczegóły związane ze szkoleniem. Kiedy trzeba, popro- wadź go za rękę przy analizie potrzeb szkoleniowych i in- nych niezbędnych czynnościach. Z jego strony możesz liczyć na wdzięczność, a Ty uzyskasz informacje o tym, jakie są cele, kogo będziesz szkolił, co jest do osiągnięcia i jak szkolenie powinno ostatecznie wyglądać. 30. BÈdě gotowy na pretensje Trenerzy szkolący przedstawicieli biznesu są zazwyczaj przyzwyczajeni do wysokiego standardu hoteli czy ośrod- ków, w których odbywają się szkolenia. W administracji bywa różnie. Oprócz szkoleń odbywających się w dobrych warunkach, zdarzają się także warunki podrzędne, co wynika z braku pieniędzy i oszczędności. Zdarzały mi się już szkolenia w ośrodkach, gdzie np. były problemy z ogrzewaniem i uczestnicy zmuszeni byli siedzieć w cie- płych swetrach czy bluzach. Oczywiście, takie warunki wywołują niezadowolenie i komentarze. Dlatego przy- gotuj się i wypytaj o warunki, jakie czekają uczestników szkolenia, żebyś był gotowy na odpieranie pretensji i tłu- maczenie niedogodności. Najlepiej jednak przerzuć ten obowiązek na tego, kto organizował ośrodek, ponieważ to on zna motywy wyboru takiego miejsca i jedynie on jest właściwy do opanowania negatywnych emocji. Jeśli ORGANIZOWANIE SZKOLENIA 43 na miejscu szkolenia nie ma organizatora, staraj się prze- konać uczestników, że dołożysz wszelkich starań, żeby od strony merytorycznej być pozytywną przeciwwagą dla trudnych warunków pobytowych. 31. W sobotÚ nie oczekuj entuzjazmu Coraz częściej zdarza się, że instytucje publiczne organi- zują swoje szkolenia w taki sposób, że ostatnim dniem szkolenia jest sobota. Przyczyną jest zazwyczaj potrzeba zorganizowania wyjazdu szkoleniowo-integracyjnego, a nie da się wyjechać np. na trzy dni, zabierając dużą część załogi, ponieważ nie będzie miał kto pracować. Przygo- towując się do szkolenia w sobotę, pamiętaj, że ostatnią rzeczą, jakiej możesz się spodziewać od uczestników, jest entuzjazm. Urzędnicy będą uważali, że szkolenie organi- zowane w sobotę jest niewytłumaczalną ingerencją w ich prywatne życie. Ponadto w sytuacji braku świadomego wiązania nowych kompetencji z sytuacją zawodową uczes- tników sobotnie zajęcia są często trudniejsze od prowa- dzonych w dni robocze. W tym dniu prośby o wcześniej- sze zakończenie zajęć pojawią się zazwyczaj już z samego rana, a atmosfera będzie mniej sprzyjała pracy. Staraj się dopasować scenariusz swoich zajęć i dobierane ćwicze- nia do takiego poziomu motywacji uczestników i nie wy- magaj entuzjazmu na siłę. 44 SZKOLENIA DLA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ 32. WiÚksza samodyscyplina podczas integracji Trenerów, którzy wiedzą, czym jest szkolenie uczestni- ków następnego dnia rano, kiedy poprzedniego wieczora odbyła się impreza integracyjna, chcę uspokoić. Urzęd- nicy rzadko bawią się w taki sposób, żeby rano spać na zajęciach lub w ogóle na zajęciach się nie stawić. Jeśli na- wet zabawa jest długa, to alkohol bywa w ilościach umiar- kowanych. Dużo bardziej kulturalna zabawa urzędników niż jest to często udziałem pracowników firm prywat- nych wynika, w mojej ocenie, z trzech rzeczy. Po pierw- sze, wśród urzędników przeważającą większość stanowią kobiety. Po drugie, urzędnikowi nie wypada się upić i wie- lu traktuje to poważnie. Po trzecie, przekroczenie pewnej rozsądnej granicy nie jest dobrze widziane wśród kolegów urzędników. Dzięki temu trener nie musi się obawiać, że na drugi dzień rano nie będzie miał kogo szkolić.
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Szkolenia dla administracji publicznej. 101 praktycznych wskazówek dla trenerów
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: