Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00127 004921 14273531 na godz. na dobę w sumie
Sztuka fotografowania architektury. Ujęcia z dobrej perspektywy - książka
Sztuka fotografowania architektury. Ujęcia z dobrej perspektywy - książka
Autor: Liczba stron: 296
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-3339-5 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> techniki fotografowania
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Od neolitu do postmodernizmu - naucz się doskonale fotografować budowle!

Fotografowanie budowli, wnętrz, a także wszelkiej maści detali architektonicznych nie należy do najłatwiejszych zadań ambitnego fotografa. Wymaga od niego sporej pomysłowości, wyobraźni, dyscypliny i cierpliwości. Przede wszystkim trzeba mieć pomysł na zdjęcie, umieć wybrać odpowiednie miejsce, porę roku i dnia, a potem jeszcze zamówić sobie wymarzoną pogodę. Trzeba także przewidzieć miliony drobnych problemów, takich jak natrętni turyści, nieustannie wchodzący w kadr, nagły remont interesującego nas budynku, a nawet kierunek wiatru. Jednak udane zdjęcie fantazyjnego gargulca lub uchwycenie prawdziwej struktury współczesnej budowli o skomplikowanej formie może być źródłem głębokiej satysfakcji, a także niemałych pieniędzy.

>Książka Sztuka fotografowania architektury. Ujęcia z dobrej perspektywy powstała po to, by pomóc Ci osiągnąć biegłość w tej dziedzinie. Znajdziesz w niej wszelkie informacje o tym, jak patrzeć na obiekty, którym chcesz zrobić zdjęcie, jak wybrać właściwą perspektywę i zapanować nad oświetleniem fotografowanego miejsca. Autor pomoże Ci skompletować odpowiedni sprzęt, zapozna Cię z różnymi sposobami uwieczniania budowli i wyjaśni zasady komponowania idealnego ujęcia. Następnie szczegółowo przedstawi Ci możliwości, jakie stwarza fotografowanie architektury drewnianej, sakralnej, parkowo-ogrodowej i wielu innych, aby w końcu podsunąć kilka rad związanych z poprawianiem nie całkiem idealnych zdjęć. Każdy rozdział zakończony jest ćwiczeniami - ich wykonanie ułatwi Ci osiągnięcie mistrzostwa w wykonywaniu pięknych fotografii, nieodmiennie przykuwających uwagę odbiorcy.

Doceń piękno wspaniałej architektury i pokaż je innym!


Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność 3 Spis treści Wstęp [7] Rozdział 1. Najważniejsze style architektoniczne [(cid:31)(cid:31)] (cid:30).(cid:30). Prehistoria [(cid:31)(cid:31)] (cid:30).(cid:29). Architektura starożytnego Egiptu [(cid:31)(cid:27)] (cid:30).(cid:26). Architektura Mezopotamii [(cid:31)(cid:25)] (cid:30).(cid:24). Architektura starożytnej Grecji [(cid:31)(cid:23)] (cid:30).(cid:22). Architektura starożytnego Rzymu [(cid:31)(cid:21)] (cid:30).(cid:20). Architektura starochrześcijańska [(cid:17)(cid:31)] (cid:30).(cid:16). Architektura romańska [(cid:17)(cid:17)] (cid:30).(cid:15). Architektura gotycka [(cid:17)(cid:25)] (cid:30).(cid:14). Architektura renesansowa [(cid:17)(cid:13)] (cid:30).(cid:30)(cid:12). Architektura barokowa i rokokowa [(cid:27)(cid:11)] (cid:30).(cid:30)(cid:30). Architektura klasycystyczna [(cid:27)(cid:27)] (cid:30).(cid:30)(cid:29). Architektura (cid:10)(cid:9)(cid:10) wieku [(cid:27)(cid:25)] (cid:30).(cid:30)(cid:26). Modernizm [(cid:27)(cid:8)] (cid:30).(cid:30)(cid:24). Architektura postmodernistyczna [(cid:7)(cid:11)] Ćwiczenia [(cid:7)(cid:17)] Rozdział 2. Perspektywa w fotografii architektury [(cid:7)(cid:25)] (cid:29).(cid:30). Perspektywa zbieżna jednopunktowa [(cid:7)(cid:25)] (cid:29).(cid:29). Perspektywa zbieżna dwupunktowa [(cid:7)(cid:23)] (cid:29).(cid:26). Perspektywa zbieżna trójpunktowa [(cid:7)(cid:8)] (cid:29).(cid:24). Punkt widzenia [(cid:7)(cid:13)] (cid:29).(cid:22). Kierunek fotografowania, kąt widzenia obiektywu i kompresja perspektywy [(cid:25)(cid:17)] (cid:29).(cid:20). Odległość od fotografowanego obiektu [(cid:25)(cid:13)] Sztuka fotografowania architektury. Ujęcia z dobrej perspektywy 4 (cid:29).(cid:16). Perspektywa en face [(cid:23)(cid:11)] (cid:29).(cid:15). Perspektywa ptasia [(cid:23)(cid:31)] (cid:29).(cid:14). Perspektywa żabia [(cid:23)(cid:27)] (cid:29).(cid:30)(cid:12). Perspektywa powietrzna [(cid:23)(cid:7)] Ćwiczenia [(cid:23)(cid:23)] Rozdział 3. Wymagany sprzęt [(cid:23)(cid:21)] (cid:26).(cid:30). Kryteria doboru aparatu fotogra(cid:2)cznego do fotografowania architektury [(cid:23)(cid:21)] Dobór obiektywów do fotografowania obiektów architektonicznych [(cid:8)(cid:7)] Inny sprzęt niezbędny w procesie fotografowania architektury [(cid:8)(cid:8)] (cid:26).(cid:29). (cid:26).(cid:26). Ćwiczenia [(cid:13)(cid:17)] Rozdział 4. Oświetlenie w fotografii architektury [(cid:13)(cid:25)] (cid:24).(cid:30). Oświetlenie naturalne [(cid:13)(cid:8)] (cid:24).(cid:30).(cid:30). Kierunek oświetlenia architektury [(cid:13)(cid:8)] (cid:24).(cid:30).(cid:29). Oświetlenie naturalne skierowane i rozproszone [(cid:21)(cid:17)] (cid:24).(cid:29). Oświetlenie obiektów architektonicznych światłem sztucznym [(cid:21)(cid:8)] Lampy światła ciągłego [(cid:21)(cid:8)] Dobór oświetlenia obiektów architektonicznych [(cid:31)(cid:11)(cid:17)] (cid:24).(cid:29).(cid:30). (cid:24).(cid:26). Ćwiczenia [(cid:31)(cid:11)(cid:23)] Rozdział 5. Kompozycja fotografii architektury [(cid:31)(cid:11)(cid:21)] (cid:22).(cid:30). Ramka [(cid:31)(cid:11)(cid:21)] (cid:22).(cid:29). Pole obrazu [(cid:31)(cid:31)(cid:31)] (cid:22).(cid:26). Linia [(cid:31)(cid:31)(cid:17)] (cid:22).(cid:24). Plama [(cid:31)(cid:31)(cid:7)] (cid:22).(cid:22). Kolor [(cid:31)(cid:31)(cid:25)] (cid:22).(cid:20). Zasada złotego podziału i trójpodziału [(cid:31)(cid:31)(cid:13)] (cid:22).(cid:16). Punkty mocne i punkty węzłowe [(cid:31)(cid:17)(cid:31)] (cid:22).(cid:15). Faktura powierzchni [(cid:31)(cid:17)(cid:17)] (cid:22).(cid:14). Rytm [(cid:31)(cid:17)(cid:7)] Spis treści 5 (cid:22).(cid:30)(cid:12). Kontrast [(cid:31)(cid:17)(cid:23)] (cid:22).(cid:30)(cid:30). Symetria i asymetria [(cid:31)(cid:17)(cid:21)] (cid:22).(cid:30)(cid:29). Układ centralny [(cid:31)(cid:27)(cid:11)] (cid:22).(cid:30)(cid:26). Obramowanie [(cid:31)(cid:27)(cid:17)] (cid:22).(cid:30)(cid:24). Zasada kierunku [(cid:31)(cid:27)(cid:27)] (cid:22).(cid:30)(cid:22). Ostrość i głębia ostrości [(cid:31)(cid:27)(cid:23)] Kompatybilność elementów (cid:22).(cid:30)(cid:20). w kompozycji fotogra(cid:2)i architektury [(cid:31)(cid:27)(cid:8)] Ćwiczenia [(cid:31)(cid:27)(cid:21)] Rozdział 6. Metody fotografowania architektury [(cid:31)(cid:7)(cid:31)] (cid:20).(cid:30). Proces fotografowania architektury [(cid:31)(cid:7)(cid:17)] (cid:20).(cid:29). Podstawowe zasady fotogra(cid:2)cznego dokumentowania obiektów architektonicznych [(cid:31)(cid:7)(cid:25)] Technika (cid:129)(cid:141)(cid:143)(cid:9) (High Dynamic Range Imaging) [(cid:31)(cid:25)(cid:27)] Styl dowolny [(cid:31)(cid:25)(cid:23)] (cid:20).(cid:26). Panorama mozaikowa [(cid:31)(cid:7)(cid:13)] (cid:20).(cid:24). Reguła Scheimp(cid:127)uga [(cid:31)(cid:25)(cid:17)] (cid:20).(cid:22). (cid:20).(cid:20). (cid:20).(cid:16). Kontekst w fotogra(cid:2)i architektury [(cid:31)(cid:25)(cid:8)] (cid:20).(cid:15). Architektura jako środek wyrazu w fotogra(cid:2)i [(cid:31)(cid:25)(cid:21)] (cid:20).(cid:14). (cid:20).(cid:30)(cid:12). Czas w fotogra(cid:2)i architektury [(cid:31)(cid:23)(cid:25)] (cid:20).(cid:30)(cid:30). Motion Remover [(cid:31)(cid:23)(cid:8)] (cid:20).(cid:30)(cid:29). Mozaika z detali [(cid:31)(cid:23)(cid:13)] Ćwiczenia [(cid:31)(cid:23)(cid:13)] Symbole w fotogra(cid:2)i architektury [(cid:31)(cid:23)(cid:17)] Rozdział 7. Fotografowanie architektury przemysłowej i technicznej [(cid:31)(cid:8)(cid:31)] Ćwiczenia [(cid:31)(cid:8)(cid:8)] Rozdział 8. Fotografowanie architektury użytkowej [(cid:31)(cid:8)(cid:21)] Ćwiczenia [(cid:31)(cid:21)(cid:13)] Rozdział 9. Fotografowanie architektury parkowo -ogrodowej [(cid:17)(cid:11)(cid:31)] Ćwiczenia [(cid:17)(cid:11)(cid:21)] Sztuka fotografowania architektury. Ujęcia z dobrej perspektywy 6 Rozdział 10. Fotografowanie architektury drewnianej [(cid:17)(cid:31)(cid:31)] Ćwiczenia [(cid:17)(cid:31)(cid:21)] Rozdział 11. Fotografowanie architektury sakralnej, sepulkralnej i edykularnej [(cid:17)(cid:17)(cid:31)] Ćwiczenia [(cid:17)(cid:7)(cid:21)] Rozdział 12. Fotografowanie architektury wnętrz [(cid:17)(cid:25)(cid:31)] Ćwiczenia [(cid:17)(cid:25)(cid:13)] Rozdział 13. Edycja fotografii architektury [(cid:17)(cid:23)(cid:31)] (cid:30)(cid:26).(cid:30). Korekcja perspektywy [(cid:17)(cid:23)(cid:31)] (cid:30)(cid:26).(cid:29). Korekcja dominanty barwnej [(cid:17)(cid:23)(cid:27)] (cid:30)(cid:26).(cid:26). Korekta ekspozycji [(cid:17)(cid:23)(cid:25)] (cid:30)(cid:26).(cid:24). Edycja nieba [(cid:17)(cid:23)(cid:13)] (cid:30)(cid:26).(cid:22). Zmiana kolorystyki [(cid:17)(cid:8)(cid:11)] (cid:30)(cid:26).(cid:20). Retusz fotogra(cid:2)i architektury [(cid:17)(cid:8)(cid:27)] (cid:30)(cid:26).(cid:16). Wyostrzanie fotogra(cid:2)i architektury [(cid:17)(cid:8)(cid:23)] Ćwiczenia [(cid:17)(cid:8)(cid:13)] Słowniczek [(cid:17)(cid:8)(cid:21)] Bibliografia [(cid:17)(cid:13)(cid:8)] Skorowidz [(cid:17)(cid:13)(cid:21)] 211 Rozdział 10. Fotografowanie architektury drewnianej Ponieważ w architekturze drewnianej bardzo ważne są fak- tura materiału, sposób jego obróbki, a także metody łączenia poszczególnych elementów konstrukcji, fotogra(cid:28)e powinny dokładnie rejestrować wszystkie te najbardziej charaktery- styczne detale. Powinny również zawierać informację o za- stosowanych elementach snycerskich, budowie stropów czy otworów drzwiowych i okiennych. Jak zawsze, gdy mowa o fotografowaniu architektury, pro- ponuję zarejestrować obiekt z zewnątrz przynajmniej od fron- tu, który zazwyczaj jest stylowo ozdobiony. Do fotografowania architektury drewnianej można używać każdego aparatu fotogra(cid:28)cznego. Na właściwy wybór najwięk- szy wpływ ma przeznaczenie wykonywanych fotogra(cid:28)i. Jeśli obrazki będą zdobiły album rodzinny, w zupełności wystarczy niewielki, lekki i wygodny aparat kompaktowy. Jeśli autor fo- togra(cid:28)i ma zamiar wykorzystać je do publikacji, to raczej powi- nien się wyposażyć w lustrzankę cyfrową z matrycą typu (cid:24)(cid:23)(cid:22) -(cid:21) lub (cid:20)(cid:20). Przy poważnych zleceniach w celu wydruku wielkofor- matowego również i aparat powinien być wielkoformatowy. Oświetlenie budowli lub jej fragmentów wykonanych z drewna z powodzeniem może stanowić światło naturalne. Należy jednak pamiętać, że zarówno faktura detali, jak i bryła takich budowli dobrze się prezentują w świetle padającym ukośnie do fotografowanej powierzchni. Można także stosować odpowiednio ukształtowane światło pośrednie, wytworzone przez różnego rodzaju odbijające i pół- przeźroczyste materiały. W niektórych przypadkach stosuje Sztuka fotografowania architektury. Ujęcia z dobrej perspektywy 212 się światło sztuczne o regulowanym natężeniu i temperatu- rze barwowej. Wystawione na działanie czynników zewnętrznych drewno zmienia swoją barwę i najczęściej ciemnieje, dlatego fotografo- wanie takich powierzchni wymaga ob(cid:28)tego oświetlenia. Z tym jednak nie należy przesadzać, ponieważ zbyt duże natężenie światła powoduje powstanie głębokich cieni i utratę czytel- ności niektórych części zdjęcia — w fotogra(cid:28)i dokumentalnej błąd utraty czytelności jest niedopuszczalny. Architektura drewniana ma wiele ciekawych detali, które warto pokazać za pomocą fotogra(cid:28)i ułożonych w zestaw pre- zentujący konkretny obiekt. Nie jest łatwo w centrum Polski znaleźć duży dwór zbudowany w stylu zakopiańskim — wi- doczną na zdjęciach budowlę (fotogra(cid:28)e(cid:16)(cid:15).(cid:16), (cid:16)(cid:15).(cid:14), (cid:16)(cid:15).(cid:13) i (cid:16)(cid:15).(cid:12)), zbudowaną w latach (cid:16)(cid:11)(cid:14)(cid:10) – (cid:16)(cid:11)(cid:14)(cid:9), zaprojektował znany polski architekt Stefan Szyller ((cid:16)(cid:8)(cid:7)(cid:9) – (cid:16)(cid:11)(cid:13)(cid:13)). 10.1. 10.1 – 10.4. Niejednokrotnie tylko za pomocą zestawu fotogra(cid:28)i udaje się w pełni oddać walory architektury drewnianej (cid:14)(cid:12) mm, f/(cid:16)(cid:15), (cid:16)/(cid:10)(cid:15) s, (cid:6)(cid:22)(cid:5) (cid:14)(cid:15)(cid:15), aparat cyfrowy (cid:20)(cid:20), statyw (foto- gra(cid:28)a (cid:16)(cid:15).(cid:16) — w górnym rzędzie po lewej) (cid:9)(cid:15) mm, f/(cid:7),(cid:10), (cid:16)/(cid:7)(cid:15)(cid:15) s, (cid:6)(cid:22)(cid:5) (cid:12)(cid:15)(cid:15), aparat analogowy (cid:14)(cid:12)×(cid:13)(cid:10) mm (fotogra(cid:28)a (cid:16)(cid:15).(cid:14) — w górnym rzędzie po prawej) (cid:9)(cid:7) mm, f/(cid:11), (cid:16)/(cid:16)(cid:10)(cid:15) s, (cid:6)(cid:22)(cid:5) (cid:14)(cid:15)(cid:15), aparat cyfrowy (cid:20)(cid:20), statyw (foto- gra(cid:28)a (cid:16)(cid:15).(cid:13) — w dolnym rzędzie po lewej) (cid:16)(cid:9) mm, f/(cid:16)(cid:16), (cid:16)/(cid:8)(cid:15) s, (cid:6)(cid:22)(cid:5) (cid:14)(cid:15)(cid:15), aparat cyfrowy (cid:20)(cid:20), statyw (foto- gra(cid:28)a (cid:16)(cid:15).(cid:12) — w dolnym rzędzie po prawej) Rozdział 10. Fotografowanie architektury drewnianej 213 10.2. 10.3. 10.4. Sztuka fotografowania architektury. Ujęcia z dobrej perspektywy 214 Cała dokumentacja fotogra(cid:28)czna tej ciekawej konstruk- cji obejmuje ponad sto zdjęć. Wykonanie tak obszernego zestawu wymagało kilkakrotnych odwiedzin tego miejsca o różnych porach dnia. Podczas pracy należy zarówno rejestro- wać sceny szerokiego planu, jak i docierać do najbardziej cha- rakterystycznych detali, które w wielu przypadkach decydują o ogólnym wyrazie, stylu całej konstrukcji. Aby zrealizować powyższe założenia, trzeba zastosować optykę o znacznym zakresie ogniskowych. Widoczny na fotogra(cid:28)i(cid:16)(cid:15).(cid:7) płot wygląda prawie tak jak pleciona z chrustu grodza z (cid:4)(cid:6)(cid:3) wieku, typowa dla terenów słowiańskich. Ponieważ ogrodzenie było niskie, należało za- stosować perspektywę żabią. Na drugim planie rosną drzewa wierzby białej (Salix alba), dostarczycielki głównego budulca do plecenia płotów. 10.5. Przykładem małej ar- chitektury drewnianej są również płoty (cid:13)(cid:7) mm, f/(cid:16)(cid:16), (cid:16)/(cid:14)(cid:7)(cid:15) s, (cid:6)(cid:22)(cid:5) (cid:12)(cid:15)(cid:15), aparat analo- gowy (cid:14)(cid:12)×(cid:13)(cid:10) mm, statyw W uzasadnionych przypadkach fotogra(cid:28)e na ten sam temat łączę w tematyczne bloki. Tak uzyskuje się więcej informacji o obiekcie i jednocześnie uatrakcyjnia kompozycję zestawu. Wczesnopopołudniowe światło skierowane wydobywa fak- turę ściany frontowej i kolory poszczególnych detali (fotogra- (cid:28)e(cid:16)(cid:15).(cid:10) i (cid:16)(cid:15).(cid:9)). Proponuję Czytelnikowi, by w ramach ćwiczeń wyobraził sobie fotogra(cid:28)e tej wesołej i pogodnej sceny w roz- proszonym oświetleniu pochmurnego nieba. Rozdział 10. Fotografowanie architektury drewnianej 215 10.6. 10.7. Nierzadko twórcami obiektów architektury drewnianej są ich mieszkańcy tworzący intuicyjnie i z potrzeby serca — to twórczość ludowa. Drewno bardzo łatwo bowiem poddaje się obróbce prostymi narzędziami. Boczne skierowane światło uwidoczniło szczegóły ganku domu odgrodzonego od ulicy płotem — wszystko jest drew- niane. Pewnym urozmaiceniem jest biała, okrągła wnęka ze świętą (cid:28)gurką. Ciekawy efekt gra(cid:28)czny tworzą cienie kratow- nic. Fotografowanie tak dobrze oświetlonego obiektu odbyło się bez kłopotów (fotogra(cid:28)a(cid:16)(cid:15).(cid:8)). Oczywiście obowiązkiem fotografa jest zapytać właściciela obiektu, czy zgadza się na rejestrację, i jednocześnie wyjaśnić jej cel. 10.6. i 10.7. Fotogra(cid:28)a całości nie zawsze umożliwia pokazanie wielu intere- sujących szczegółów (cid:7)(cid:15) mm, f/(cid:16)(cid:16), (cid:16)/(cid:7)(cid:15)(cid:15) s, (cid:6)(cid:22)(cid:5) (cid:12)(cid:15)(cid:15), aparat analo- gowy (cid:14)(cid:12)×(cid:13)(cid:10) mm, statyw (fotogra(cid:28)a (cid:16)(cid:15).(cid:10)) (cid:7)(cid:15) mm, f/(cid:16)(cid:16), (cid:16)/(cid:7)(cid:15)(cid:15) s, (cid:6)(cid:22)(cid:5) (cid:12)(cid:15)(cid:15), aparat analo- gowy (cid:14)(cid:12)×(cid:13)(cid:10) mm, statyw (fotogra(cid:28)a (cid:16)(cid:15).(cid:9)) 10.8. Drewniana architektura ludowa (cid:14)(cid:16) mm, f/(cid:9),(cid:16), (cid:16)/(cid:14)(cid:7)(cid:15) s, (cid:6)(cid:22)(cid:5) (cid:14)(cid:15)(cid:15), aparat cyfrowy (cid:24)(cid:23)(cid:22) -(cid:21), statyw Sztuka fotografowania architektury. Ujęcia z dobrej perspektywy 216 Przykłady ciekawych zdobień drzwi i okien spotkałem pod- czas fotografowania dworku w stylu szaletu szwajcarskiego. Liczący ponad sto lat obiekt dzięki dbałości właścicieli był jeszcze w niezłym stanie (fotogra(cid:28)e(cid:16)(cid:15).(cid:11), (cid:16)(cid:15).(cid:16)(cid:15), (cid:16)(cid:15).(cid:16)(cid:16) i (cid:16)(cid:15).(cid:16)(cid:14)). 10.9. 10.11. 10.10. 10.12. 10.9. – 10.12. Stosowanie planów ogólnych i zbliżeń wydatnie uroz- maica zestawy fotogra(cid:28)i dokumentujących architekturę drewnianą (cid:16)(cid:12) mm, f/(cid:12),(cid:7), (cid:16)/(cid:14)(cid:7)(cid:15) s, (cid:6)(cid:22)(cid:5) (cid:14)(cid:15)(cid:15), aparat cyfrowy (cid:24)(cid:23)(cid:22) -(cid:21), statyw (fotogra(cid:28)a (cid:16)(cid:15).(cid:11)) (cid:13)(cid:13) mm, f/(cid:7), (cid:16)/(cid:14)(cid:7)(cid:15) s, (cid:6)(cid:22)(cid:5) (cid:14)(cid:15)(cid:15), aparat cyfrowy (cid:24)(cid:23)(cid:22) -(cid:21), statyw (fotogra(cid:28)a (cid:16)(cid:15).(cid:16)(cid:15)) (cid:16)(cid:8) mm, f/(cid:13),(cid:14), (cid:16)/(cid:16)(cid:14)(cid:7) s, (cid:6)(cid:22)(cid:5) (cid:14)(cid:15)(cid:15), aparat cyfrowy (cid:24)(cid:23)(cid:22) -(cid:21), statyw (fotogra(cid:28)a (cid:16)(cid:15).(cid:16)(cid:16)) (cid:13)(cid:16) mm, f/(cid:12), (cid:16)/(cid:12)(cid:15) s, (cid:6)(cid:22)(cid:5) (cid:14)(cid:15)(cid:15), aparat cyfrowy (cid:24)(cid:23)(cid:22) -(cid:21), statyw (fotogra(cid:28)a (cid:16)(cid:15).(cid:16)(cid:14)) Rozdział 10. Fotografowanie architektury drewnianej 217 Podczas fotografowania takich malowanych obiektów należy zwracać uwagę na to, by kolory przeniesione na obraz były prawdziwe — są one bowiem częścią dokumentacji. Architekturę drewnianą charakteryzują między innymi ciekawe sposoby łączenia elementów konstrukcyjnych — bez użycia gwoździ i śrub. W konstrukcji wieńcowej widocznej na poniższym zdjęciu belki ścian są połączone na jaskółczy ogon (fotogra(cid:28)a(cid:16)(cid:15).(cid:16)(cid:13)). Takie detale powinno się fotografować ze szczególną dbałością o poziom ostrości i czytelność w każdym miejscu obrazu. 10.13. Połączenie na jaskółczy ogon jest znane od stuleci (cid:10)(cid:15) mm, f/(cid:7),(cid:10), (cid:16)/(cid:16)(cid:10)(cid:15) s, (cid:6)(cid:22)(cid:5) (cid:14)(cid:15)(cid:15), aparat cyfrowy (cid:20)(cid:20), statyw Młyn zbożowy napędzany energią wiatru już od dawna nie pełni swojej ważnej funkcji (fotogra(cid:28)a(cid:16)(cid:15).(cid:16)(cid:12)). Teraz tylko pozuje do fotogra(cid:28)i. Podczas ostatniej burzy wiatr zerwał ostatnie ramię śmigła — wadą budowli drewnianych jest niska trwałość w porównaniu z budynkami kamiennymi, które sto lat stoją bez śladu zużycia. Sztuka fotografowania architektury. Ujęcia z dobrej perspektywy 218 10.14. Staruszek koźlak (wia- trak kozłowy) (cid:7)(cid:15) mm, f/(cid:8), (cid:16)/(cid:7)(cid:15)(cid:15) s, (cid:6)(cid:22)(cid:5) (cid:14)(cid:15)(cid:15), aparat analo- gowy (cid:14)(cid:12)×(cid:13)(cid:10) mm, statyw Wprawdzie młyn już nie miele zboża, to jednak pokazałem go w jego otoczeniu. Tonacja czarno -biała nie jest przypad- kowa — została wybrana w celu pokazania stanu obiektu, a nie wywołania zachwytów błękitem nieba i złotem dojrzałej pszenicy zwyczajnej (Triticum aestivum). Sfotografowanie niewielkiego (cid:4)(cid:3)(cid:6)(cid:6) -wiecznego kościoła o konstrukcji zrębowej nie sprawiło kłopotów. Przednie świat- ło pozwoliło zarejestrować zarówno świątynię, jak i jej otocze- nie w sposób niewymagający wielu wyjaśnień. Wystarczyło tylko tam być z właściwym sprzętem do fotografowania, usta- wić aparat fotogra(cid:28)czny na statywie, ustalić ramkę obrazu i po ustawieniu wartości przysłony, czasu otwarcia migawki i ostrości uruchomić spust (fotogra(cid:28)a(cid:16)(cid:15).(cid:16)(cid:7)). Na zakończenie rozdziału re(cid:2)eksja dotycząca sposobu pokazywania architektury, nie tylko drewnianej, w różnego ro- dzaju wydawnictwach turystycznych, również tych o zacięciu naukowym. Otóż ostatnio, w trakcie przygotowań do realizacji Rozdział 10. Fotografowanie architektury drewnianej 219 10.15. Uroku zabytkowej ar- chitekturze drewnianej dodaje jej otoczenie (cid:24)(cid:23) mm, f/(cid:22)(cid:22), (cid:22)/(cid:21)(cid:23)(cid:20) s, (cid:19)(cid:18)(cid:17) (cid:16)(cid:20)(cid:20), aparat analo- gowy (cid:21)(cid:16)×(cid:24)(cid:15) mm, statyw projektu dokumentującego architekturę drewnianą, natkną- łem się na opublikowany obrazek zatytułowany: „Kościół w Ch...”. Niestety, nawet przy użyciu lupy nie dowiedziałem się, jak wygląda ten kościół, ponieważ z kępy dorodnych drzew wystawał tylko fragment wieży. Taka fotogra(cid:26)a nie przekazuje żadnej informacji o obiekcie i jej publikacja niezbyt dobrze świadczy o fachowości wydawcy. Chyba że podpis pod tą fo- togra(cid:26)ą miał brzmieć: „Górna część wieży kościoła w Ch...”. Ćwiczenia Ćwiczenie 10.1. Wykonaj fotogra(cid:26)ę najbliższej drewnianej stodoły — zadbaj o szczegóły konstrukcji wrót. Ćwiczenie 10.2. Wykonaj zestaw fotogra(cid:26)i pokazujących różne konstrukcje drewnianych płotów. Ćwiczenie 10.3. Pokaż za pomocą fotogra(cid:26)i kunsztowną dekorację snycerską wybranych drzwi. Ćwiczenie 10.4. Wybierz się do skansenu z architekturą drew- nianą i spróbuj skomponować fotogra(cid:26)ę drewnianej chałupy pokrytej strzechą w naturalnym otoczeniu. Ćwiczenie 10.5. Skomponuj fotogra(cid:26)ę z architekturą drew- nianą w roli głównej, zawierającą kontrast treści i formy. 220 289 Skorowidz A absyda, (cid:31)(cid:30), (cid:31)(cid:29)(cid:29) Akropol, (cid:28)(cid:27) akwedukt, (cid:28)(cid:26) aleja s(cid:25)nksów, (cid:28)(cid:29) antepedium, (cid:31)(cid:31)(cid:27) aparat fotogra(cid:25)czny, (cid:24)(cid:26) analogowy, (cid:27)(cid:28) cyfrowy, (cid:27)(cid:29), (cid:31)(cid:28)(cid:28) kompaktowy, (cid:24)(cid:26), (cid:27)(cid:29), (cid:31)(cid:28)(cid:28) tradycyjny, (cid:27)(cid:28) wielkoformatowy, (cid:27)(cid:30) z ruchomą czołówką, (cid:30)(cid:21), (cid:28)(cid:20)(cid:29) architektura barokowa, (cid:29)(cid:19), Patrz też: barok drewniana, (cid:31)(cid:28)(cid:28) edykularna, (cid:31)(cid:31)(cid:31), (cid:31)(cid:30)(cid:31) -(cid:31)(cid:30)(cid:21) gotycka, (cid:31)(cid:20), (cid:31)(cid:20)(cid:31), Patrz też: gotyk klasycystyczna, (cid:29)(cid:29) krajobrazu, (cid:31)(cid:19)(cid:28) Mezopotamii, (cid:28)(cid:20) parkowo-ogrodowa, Patrz: architektura krajobrazu postmodernistyczna, (cid:30)(cid:19) przemysłowa, (cid:28)(cid:27)(cid:28), (cid:28)(cid:27)(cid:31) renesansowa, (cid:31)(cid:21), (cid:30)(cid:20), Patrz też: renesans rokokowa, (cid:29)(cid:19), Patrz też: rokoko romańska, (cid:31)(cid:31), (cid:31)(cid:29)(cid:28), (cid:31)(cid:29)(cid:29), (cid:31)(cid:20)(cid:31) sakralna, (cid:28)(cid:29)(cid:21), (cid:31)(cid:31)(cid:28) -(cid:31)(cid:29)(cid:24), (cid:31)(cid:20)(cid:31) sepulkralna, (cid:31)(cid:31)(cid:28), (cid:31)(cid:31)(cid:31), (cid:31)(cid:29)(cid:27) -(cid:31)(cid:30)(cid:31) starochrześcijańska, (cid:31)(cid:28) starożytnego Egiptu, (cid:28)(cid:29), (cid:28)(cid:29)(cid:19) starożytnego Rzymu, (cid:28)(cid:26) starożytnej Grecji, (cid:28)(cid:24), (cid:29)(cid:29) techniczna, (cid:28)(cid:27)(cid:31) użytkowa, (cid:28)(cid:27)(cid:26) wnętrz, (cid:31)(cid:20)(cid:28) (cid:14)(cid:13)(cid:14) wieku, (cid:29)(cid:29) archiwolta, (cid:31)(cid:29) arkada, (cid:29)(cid:19) Arnheim Rudolf, (cid:28)(cid:24)(cid:20), (cid:28)(cid:27)(cid:26), (cid:31)(cid:30)(cid:21) art nouveau, (cid:29)(cid:24) asymetria, (cid:28)(cid:31)(cid:26), (cid:28)(cid:29)(cid:19) attyka, (cid:31)(cid:26), (cid:28)(cid:21)(cid:29) available light, Patrz: światło zastane B balans bieli, (cid:28)(cid:20)(cid:20) barok, (cid:29)(cid:31), (cid:29)(cid:24) bogaty, (cid:29)(cid:28) umiarkowany, (cid:29)(cid:28) bazylika w Tumie, (cid:31)(cid:29)(cid:28) biała karta, (cid:28)(cid:30)(cid:24), (cid:28)(cid:30)(cid:21) Sztuka fotografowania architektury. Ujęcia z dobrej perspektywy 290 Biskupin, (cid:28)(cid:28) blikowanie, (cid:26)(cid:28), (cid:28)(cid:19)(cid:20), (cid:31)(cid:19)(cid:31), (cid:31)(cid:19)(cid:27) Boulevard des Italiens w Paryżu, (cid:27)(cid:28) bracketing, (cid:28)(cid:20)(cid:30), (cid:31)(cid:31)(cid:20), (cid:31)(cid:29)(cid:31) Brunelleschi Filippo, (cid:30)(cid:20) Bryła Stefan, (cid:31)(cid:27)(cid:28) buleuterion, (cid:28)(cid:21)(cid:21) Bułhak J, (cid:27) C camera obscura, (cid:27)(cid:19) Canaletto Bernardo Bellotto, (cid:27)(cid:19) Cartier-Bresson Henry, (cid:28)(cid:21)(cid:27) cerkiew, (cid:31)(cid:29)(cid:31) cienie, (cid:30)(cid:27), (cid:26)(cid:31), (cid:28)(cid:19)(cid:28), (cid:28)(cid:20)(cid:29), (cid:31)(cid:19)(cid:27), (cid:31)(cid:29)(cid:29) czas ekspozycji, Patrz: ekspozycja czujnik (cid:12)(cid:11)(cid:10), (cid:21)(cid:27) D dagerotyp, (cid:27)(cid:28) Daguerre Louis Jacques Mandé, (cid:27)(cid:28), (cid:31)(cid:27)(cid:29) Dederko W, (cid:28)(cid:30)(cid:20) dominanta barwna, (cid:28)(cid:19)(cid:20), (cid:31)(cid:24)(cid:30) dyfrakcja, (cid:28)(cid:30)(cid:30), (cid:31)(cid:29)(cid:26) dystorsja beczkowata, (cid:27)(cid:24), (cid:28)(cid:26)(cid:29), (cid:31)(cid:20)(cid:31) geometryczna, (cid:20)(cid:21) dziedziniec kolumnowy, (cid:28)(cid:29) E Edgerton Harold Eugene, (cid:28)(cid:19)(cid:19) Edison (cid:9)omas Alva, (cid:26)(cid:27) edycja fotogra(cid:25)i, Patrz: fotogra(cid:25)a edycja efekt (cid:8)ary, (cid:20)(cid:29), (cid:26)(cid:28), (cid:28)(cid:19)(cid:30), (cid:31)(cid:19)(cid:31) walących się ścian, (cid:30)(cid:27), (cid:27)(cid:24) Egipt, (cid:28)(cid:29) ekran odbijający, (cid:31)(cid:31)(cid:27) ekspozycja, (cid:24)(cid:31), (cid:27)(cid:26), (cid:21)(cid:28), (cid:28)(cid:31)(cid:31), (cid:28)(cid:31)(cid:27), (cid:28)(cid:29)(cid:24), (cid:28)(cid:30)(cid:31), (cid:28)(cid:30)(cid:30), (cid:28)(cid:26)(cid:30), (cid:31)(cid:19)(cid:29) korekcja, (cid:31)(cid:24)(cid:20) empora, (cid:28)(cid:21) F faktura, (cid:28)(cid:31)(cid:31) Fidiasz, (cid:28)(cid:21) (cid:25)ltr, (cid:21)(cid:31) (cid:7)(cid:6), Patrz: (cid:25)ltr szary polaryzacyjny, (cid:21)(cid:19) szary, (cid:21)(cid:19) szary połówkowy, (cid:21)(cid:28) (cid:8)ara, Patrz: efekt (cid:8)ary Florencja kościół Santa Maria Novella, (cid:30)(cid:20) fotogra(cid:25)a dokumentalna, (cid:28)(cid:30)(cid:20), (cid:28)(cid:30)(cid:24), (cid:28)(cid:26)(cid:30), (cid:31)(cid:28)(cid:31) edycja, (cid:31)(cid:24)(cid:28) nocna, (cid:28)(cid:26)(cid:28) panoramiczna, (cid:27)(cid:26) sylwetkowa, (cid:20)(cid:30) fotografowanie kierunek, Patrz: kierunek fotogra- fowania pod światło Patrz: światło tylne Francja, (cid:31)(cid:20), (cid:29)(cid:28) funkcjonalizm, (cid:28)(cid:20)(cid:27) G Gaudi Antonio, (cid:28)(cid:26)(cid:29) George Eastman House, (cid:21) geotagowanie, (cid:21)(cid:27) (cid:12)(cid:13)(cid:5)(cid:11), (cid:31)(cid:24)(cid:31), (cid:31)(cid:24)(cid:20), (cid:31)(cid:24)(cid:27), (cid:31)(cid:24)(cid:26), (cid:31)(cid:27)(cid:19), (cid:31)(cid:27)(cid:31), (cid:31)(cid:27)(cid:20), (cid:31)(cid:27)(cid:24) Skorowidz 291 Girard College w Filadel(cid:25)i, (cid:29)(cid:29) Gisleni Baptysta, (cid:31)(cid:29)(cid:30) głębia ostrości, (cid:28)(cid:29)(cid:24), (cid:28)(cid:30)(cid:30), (cid:28)(cid:24)(cid:31), (cid:28)(cid:27)(cid:20) głowica, (cid:28)(cid:24), (cid:21)(cid:19) panoramiczna, (cid:28)(cid:20)(cid:19), (cid:28)(cid:21)(cid:21), kompozytowa, (cid:28)(cid:26), (cid:31)(cid:19) toskańska, (cid:28)(cid:26) z symbolem krzyża, (cid:31)(cid:31) gotyk, (cid:31)(cid:21), (cid:29)(cid:20) mazowiecki, (cid:31)(cid:27) nadwiślański, (cid:31)(cid:27) Grecja, (cid:28)(cid:24), (cid:28)(cid:21)(cid:21) grób Tutenchamona, (cid:28)(cid:29) Gucci Santi, (cid:31)(cid:29)(cid:21) gzyms, (cid:29)(cid:28) H (cid:4)(cid:6)(cid:3)(cid:13), (cid:26)(cid:29), (cid:28)(cid:20)(cid:29), (cid:31)(cid:31)(cid:20), (cid:29)(cid:31)(cid:29), (cid:31)(cid:24)(cid:20) heliogra(cid:25)a, (cid:21) High Dynamic Range Imaging, Patrz: (cid:4)(cid:6)(cid:3)(cid:13) hiperfokalna odległość, Patrz: odle- głość hiperfokalna horyzont, (cid:28)(cid:28)(cid:31) I ikonostas, (cid:31)(cid:29)(cid:31) Isenring Johann Baptista, (cid:31)(cid:27)(cid:29) K kadrowanie, (cid:21)(cid:26) Kalinowski Wojciech, (cid:28)(cid:30)(cid:24) kamienica, (cid:28)(cid:21)(cid:31) Kapitol w Waszyngtonie, (cid:29)(cid:29) kaplica, (cid:31)(cid:30) kapliczka, (cid:31)(cid:31)(cid:31), (cid:31)(cid:30)(cid:31), (cid:31)(cid:30)(cid:30), (cid:31)(cid:30)(cid:24), (cid:31)(cid:30)(cid:27) słupkowa, (cid:31)(cid:30)(cid:30) karta ewidencyjna zabytków architek- tury ibudownictwa, Patrz: biała karta pamięci, (cid:27)(cid:29) kąt widzenia, (cid:20)(cid:20), (cid:20)(cid:24), (cid:20)(cid:21), (cid:20)(cid:26), (cid:27)(cid:30), (cid:28)(cid:29)(cid:31) horyzontalny, (cid:27)(cid:30) wertykalny, (cid:27)(cid:30) kierunek fotografowania, (cid:20)(cid:31), (cid:20)(cid:29), (cid:20)(cid:30), (cid:21)(cid:26), (cid:28)(cid:29)(cid:29), (cid:31)(cid:19)(cid:31) kolor, (cid:28)(cid:28)(cid:20), (cid:28)(cid:28)(cid:24) kolumna, (cid:28)(cid:24), (cid:28)(cid:27), (cid:31)(cid:19), (cid:31)(cid:31), (cid:31)(cid:29), (cid:28)(cid:21)(cid:29) komin fabryczny, (cid:28)(cid:27)(cid:31) kompakt, (cid:27)(cid:29) kompas, (cid:21)(cid:27) kompozycja, (cid:28)(cid:19)(cid:26), (cid:28)(cid:28)(cid:31), (cid:28)(cid:28)(cid:24), (cid:28)(cid:28)(cid:26), (cid:28)(cid:31)(cid:19), (cid:28)(cid:31)(cid:31), (cid:28)(cid:29)(cid:31), (cid:28)(cid:29)(cid:27), (cid:31)(cid:29)(cid:24) centralna, (cid:28)(cid:29)(cid:19), Patrz też: układ centralny kompresja perspektywy, Patrz: per- spektywa kompresja konstrukcja zrębowa, (cid:31)(cid:28)(cid:21), (cid:31)(cid:28)(cid:26) kontrast, (cid:26)(cid:28), (cid:26)(cid:29), (cid:28)(cid:31)(cid:24), (cid:28)(cid:20)(cid:21), (cid:31)(cid:19)(cid:29) konwergencja, (cid:28)(cid:20)(cid:29) kościół Santa Maria Novella we Flo- rencji, (cid:30)(cid:20), Patrz też architektura sakralna kuria, (cid:28)(cid:21)(cid:21) L lampa błyskowa, (cid:26)(cid:27), (cid:28)(cid:19)(cid:19), (cid:28)(cid:19)(cid:28), (cid:31)(cid:31)(cid:29), (cid:31)(cid:29)(cid:30) światła ciągłego, (cid:26)(cid:27) żarowa, (cid:26)(cid:26) Lascaux, (cid:28)(cid:31) Le Gray Jean Baptiste Gustave, (cid:28)(cid:20)(cid:29) linia, (cid:28)(cid:28)(cid:31), (cid:28)(cid:28)(cid:21), (cid:28)(cid:31)(cid:28), (cid:28)(cid:31)(cid:31) Sztuka fotografowania architektury. Ujęcia z dobrej perspektywy 292 lustrzanka, (cid:27)(cid:29), (cid:31)(cid:28)(cid:28), (cid:31)(cid:20)(cid:27) łęk, (cid:28)(cid:26) łuk ostry, (cid:31)(cid:20), (cid:29)(cid:20) półokrągły, (cid:31)(cid:21), (cid:29)(cid:19) triumfalny, (cid:28)(cid:26) M Masaccio, (cid:30)(cid:20) maswerk, (cid:29)(cid:20) matryca światłoczuła, (cid:27)(cid:29), (cid:27)(cid:30), (cid:28)(cid:30)(cid:31) Maurzyce, (cid:31)(cid:27)(cid:28) mauzoleum Konstancji, (cid:31)(cid:28) Mezopotamia, (cid:28)(cid:20) Międzyrzecze, Patrz: Mezopotamia migawka, Patrz: ekspozycja młyn zbożowy, (cid:31)(cid:28)(cid:27) modernizm, (cid:29)(cid:27) most, (cid:21)(cid:19), (cid:28)(cid:27)(cid:20), (cid:28)(cid:27)(cid:24), (cid:31)(cid:27)(cid:28) motion remover, (cid:28)(cid:24)(cid:27) mozaika z detali, (cid:28)(cid:24)(cid:21) mur pruski, (cid:28)(cid:30)(cid:27) N nagrobek, (cid:31)(cid:31)(cid:31), Patrz też: architektura sepulkralna nawa, (cid:31)(cid:29), (cid:31)(cid:29)(cid:31), (cid:31)(cid:20)(cid:31) główna, (cid:28)(cid:30) negatyw, (cid:27)(cid:28), (cid:27)(cid:31) niebo, (cid:26)(cid:21), (cid:28)(cid:28)(cid:29), (cid:28)(cid:29)(cid:21), (cid:28)(cid:20)(cid:30), (cid:31)(cid:28)(cid:21), (cid:31)(cid:31)(cid:29), (cid:31)(cid:24)(cid:21) Niepce Joseph Nicéphore, (cid:21) nowa rzeczowość, (cid:28)(cid:27)(cid:31) O obiekt sportowy, (cid:28)(cid:26)(cid:31) obiektyw, (cid:27)(cid:28), (cid:27)(cid:30) długość ogniskowej, Patrz: ogniskowa (cid:25)sh eye, Patrz: obiektyw rybie oko kąt widzenia, Patrz: kąt widzenia ogniskowa, Patrz: ogniskowa oś optyczna, (cid:20)(cid:31) pochyl-przesuń, Patrz: obiektyw tilt-shift przysłona, Patrz: przysłona rektilinearny, (cid:27)(cid:24), (cid:28)(cid:21)(cid:20), (cid:31)(cid:20)(cid:31), (cid:31)(cid:20)(cid:30) rybie oko, (cid:27)(cid:24), (cid:28)(cid:21)(cid:20), (cid:28)(cid:26)(cid:29), (cid:31)(cid:20)(cid:31) superszerokokątny, (cid:27)(cid:20), (cid:27)(cid:27), (cid:31)(cid:20)(cid:31), (cid:31)(cid:20)(cid:30), szerokokątny, (cid:20)(cid:20), (cid:20)(cid:27), (cid:20)(cid:21), (cid:27)(cid:20), (cid:28)(cid:21)(cid:30), (cid:28)(cid:21)(cid:27), (cid:28)(cid:26)(cid:28), (cid:28)(cid:26)(cid:24), (cid:31)(cid:19)(cid:20), (cid:31)(cid:20)(cid:31) tilt-shift, (cid:30)(cid:21), (cid:28)(cid:20)(cid:29) zmiennoogniskowy, (cid:27)(cid:27) źrenica wejściowa, (cid:28)(cid:21)(cid:27) obramowanie, (cid:28)(cid:29)(cid:31), (cid:31)(cid:19)(cid:31) obraz utajony, (cid:27)(cid:28) odległość hiperfokalna, (cid:28)(cid:21)(cid:24) odwzorowanie wiernokątowe, (cid:27)(cid:24) wiernopowierzchniowe, (cid:27)(cid:24) ogniskowa, (cid:20)(cid:21), (cid:27)(cid:30), (cid:27)(cid:20), (cid:28)(cid:29)(cid:24), (cid:28)(cid:30)(cid:31), (cid:28)(cid:20)(cid:19) ołtarz, (cid:31)(cid:31)(cid:30), (cid:31)(cid:31)(cid:27), (cid:31)(cid:29)(cid:19) osiedle mieszkaniowe, (cid:28)(cid:21)(cid:24) ostrość, (cid:28)(cid:29)(cid:31), (cid:28)(cid:29)(cid:24), (cid:28)(cid:20)(cid:31), (cid:31)(cid:27)(cid:24) głębia, Patrz: głębia ostrości oświetlenie, Patrz: światło P Pallas Atena, (cid:28)(cid:21) panorama, (cid:28)(cid:27)(cid:31) mozaikowa, (cid:28)(cid:30)(cid:21), (cid:28)(cid:20)(cid:19), (cid:28)(cid:20)(cid:28) wielorzędowa, Patrz: panorama mozaikowa dłogoogniskowy, (cid:20)(cid:24), (cid:27)(cid:20), (cid:28)(cid:21)(cid:28) Panteon, (cid:31)(cid:19) Skorowidz 293 paralaksa, (cid:28)(cid:21)(cid:27) Partenon, (cid:28)(cid:21) Paryż Boulevard des Italiens, (cid:27)(cid:28) perspektywa, (cid:30)(cid:20), (cid:28)(cid:26)(cid:29) en face, (cid:24)(cid:19), (cid:28)(cid:30)(cid:21) intencjonalna, (cid:30)(cid:24) kompresja, (cid:20)(cid:24), (cid:20)(cid:27), (cid:28)(cid:26)(cid:24) korekcja, (cid:31)(cid:24)(cid:28) powietrzna, (cid:24)(cid:30), (cid:28)(cid:24)(cid:31) przestrzenna, (cid:28)(cid:29)(cid:21) ptasia, (cid:24)(cid:28), (cid:24)(cid:31), (cid:24)(cid:29) skrót, (cid:20)(cid:21), (cid:24)(cid:28) zbieżna, (cid:28)(cid:29)(cid:30), (cid:28)(cid:20)(cid:31), (cid:31)(cid:31)(cid:30) dwupunktowa, (cid:30)(cid:24) jednopunktowa, (cid:30)(cid:20), (cid:28)(cid:31)(cid:28), (cid:28)(cid:26)(cid:24) trójpunktowa, (cid:30)(cid:27), (cid:30)(cid:26) zniekształcenia, (cid:28)(cid:20)(cid:31) żabia, (cid:24)(cid:29), (cid:28)(cid:26)(cid:28), (cid:31)(cid:31)(cid:29), (cid:31)(cid:31)(cid:27) piramida Cheopsa, Patrz: piramida Chufu Chufu, (cid:28)(cid:30) plama, (cid:28)(cid:28)(cid:29) Płock, (cid:31)(cid:29)(cid:30) pole obrazu, (cid:28)(cid:28)(cid:28) polichromia, (cid:29)(cid:19) Pollio Marcus Vitruvius, Patrz: Witruwiusz pora roku, (cid:30)(cid:27), (cid:21)(cid:27), (cid:28)(cid:30)(cid:29), (cid:31)(cid:29)(cid:30) portal, (cid:31)(cid:29), (cid:31)(cid:20), (cid:31)(cid:24), (cid:29)(cid:28), (cid:24)(cid:19), (cid:31)(cid:31)(cid:24), (cid:31)(cid:29)(cid:30) porządek dorycki, (cid:28)(cid:24) joński, (cid:28)(cid:24), (cid:31)(cid:31) koryncki, (cid:28)(cid:24), (cid:28)(cid:27), (cid:31)(cid:31) rzymski, (cid:31)(cid:21) wielki, (cid:29)(cid:28), (cid:29)(cid:29), (cid:28)(cid:21)(cid:29) program (cid:12)(cid:13)(cid:5)(cid:11), Patrz: (cid:12)(cid:13)(cid:5)(cid:11) przypora, (cid:31)(cid:20), (cid:31)(cid:24), (cid:24)(cid:19) przysłona, (cid:27)(cid:26), (cid:28)(cid:31)(cid:31), (cid:28)(cid:29)(cid:24), (cid:28)(cid:30)(cid:31), (cid:28)(cid:30)(cid:29), (cid:28)(cid:30)(cid:30), (cid:28)(cid:20)(cid:20), (cid:28)(cid:27)(cid:20), (cid:28)(cid:21)(cid:24), (cid:31)(cid:29)(cid:26) punkt mocny, (cid:28)(cid:28)(cid:26), (cid:28)(cid:31)(cid:28), (cid:28)(cid:24)(cid:30) węzłowy, (cid:28)(cid:31)(cid:28) pylon, (cid:28)(cid:29) R ramka obrazu, (cid:21)(cid:26), (cid:28)(cid:19)(cid:26), (cid:28)(cid:29)(cid:29), (cid:28)(cid:20)(cid:19), (cid:28)(cid:27)(cid:30), (cid:31)(cid:29)(cid:24) ratusz, (cid:28)(cid:21)(cid:21) reguła Scheimp(cid:8)uga, (cid:28)(cid:30)(cid:27), (cid:28)(cid:20)(cid:31) renesans, (cid:31)(cid:21), Patrz też: architektura renesansowa Renger-Patzsch Albert, (cid:28)(cid:27)(cid:31) retusz, (cid:31)(cid:27)(cid:29), (cid:31)(cid:27)(cid:20) rokoko, (cid:29)(cid:31) rotunda, (cid:31)(cid:31), (cid:31)(cid:30) rozdzielczość, (cid:27)(cid:29) rozeta, (cid:31)(cid:29), (cid:24)(cid:19) rytm, (cid:28)(cid:28)(cid:20), (cid:28)(cid:31)(cid:30), (cid:28)(cid:21)(cid:29) Rzym, (cid:28)(cid:26), (cid:28)(cid:21)(cid:21) świątynia Santa Constanza, (cid:30)(cid:20) S sala wielonawowa, (cid:28)(cid:29), Patrz też: nawa Scheimp(cid:8)ug Teodor, (cid:28)(cid:20)(cid:31) Scheimp(cid:8)uga reguła, Patrz: reguła Scheimp(cid:8)uga schody, (cid:28)(cid:31)(cid:24), (cid:28)(cid:29)(cid:20), (cid:28)(cid:26)(cid:27), (cid:31)(cid:31)(cid:30) secesja, (cid:29)(cid:24) sepia, (cid:31)(cid:27)(cid:31) Ser Giovanni di Simone Tommaso, pozytyw, (cid:27)(cid:28), (cid:27)(cid:31) prezbiterium, (cid:31)(cid:30), (cid:28)(cid:19)(cid:20), (cid:31)(cid:29)(cid:31) Patrz: Masaccio sgra(cid:129)to, (cid:29)(cid:19) Sztuka fotografowania architektury. Ujęcia z dobrej perspektywy 294 sklepienie kolebkowe, (cid:28)(cid:26) krzyżowe, (cid:28)(cid:26) krzyżowo-żebrowe, (cid:31)(cid:20) slow sync, (cid:31)(cid:30)(cid:30) statyw, (cid:27)(cid:27), (cid:21)(cid:28), (cid:28)(cid:29)(cid:31), (cid:31)(cid:31)(cid:26) jednonożny, (cid:27)(cid:26) trójnożny, (cid:27)(cid:26) Stonehenge, (cid:28)(cid:28) strop płaski, (cid:31)(cid:21) styl, Patrz też: architektura dowolny, (cid:28)(cid:20)(cid:24), (cid:28)(cid:26)(cid:29) eklektyczny, (cid:29)(cid:24), (cid:29)(cid:27) gotycki, (cid:29)(cid:24) klasyczny, (cid:29)(cid:30), (cid:29)(cid:20) neogotycki, (cid:29)(cid:27) renesansowy, (cid:29)(cid:24) romański, (cid:31)(cid:31) Sunderland Jan, (cid:28)(cid:29)(cid:20) symbol, (cid:28)(cid:24)(cid:31) symetria, (cid:28)(cid:31)(cid:26), (cid:31)(cid:31)(cid:28) syndrom mostu, (cid:21)(cid:19) szum, (cid:28)(cid:30)(cid:29) Szyller Stefan, (cid:31)(cid:28)(cid:31) Ś ślimacznica, (cid:28)(cid:24) światło, (cid:28)(cid:29)(cid:31), (cid:28)(cid:27)(cid:28), (cid:28)(cid:26)(cid:24) natężenie, (cid:26)(cid:27) naturalne, (cid:21)(cid:27), (cid:26)(cid:31), (cid:26)(cid:30), (cid:28)(cid:26)(cid:28), (cid:31)(cid:28)(cid:28), (cid:31)(cid:31)(cid:26), (cid:31)(cid:24)(cid:29) niskie, (cid:28)(cid:29)(cid:21) przednie, (cid:21)(cid:26), (cid:31)(cid:19)(cid:31) przednie górne, (cid:21)(cid:26) resztkowe, (cid:21)(cid:21), (cid:26)(cid:20) rozproszone, (cid:20)(cid:30), (cid:21)(cid:27), (cid:21)(cid:21), (cid:26)(cid:31), (cid:28)(cid:30)(cid:21), (cid:28)(cid:26)(cid:28), (cid:31)(cid:29)(cid:21) skierowane, (cid:20)(cid:30), (cid:26)(cid:31), (cid:26)(cid:29), (cid:28)(cid:21)(cid:20), (cid:31)(cid:19)(cid:20), (cid:31)(cid:28)(cid:20), (cid:31)(cid:29)(cid:30), (cid:31)(cid:29)(cid:26) sztuczne, (cid:26)(cid:27), (cid:28)(cid:30)(cid:21), (cid:31)(cid:28)(cid:31) tylne, (cid:20)(cid:29), (cid:26)(cid:19), (cid:26)(cid:28), (cid:31)(cid:19)(cid:31) zastane, (cid:28)(cid:19)(cid:31), (cid:28)(cid:30)(cid:21), (cid:31)(cid:31)(cid:21), (cid:31)(cid:29)(cid:31), (cid:31)(cid:29)(cid:30) światłocień, (cid:28)(cid:19)(cid:29), (cid:28)(cid:28)(cid:26), (cid:28)(cid:26)(cid:24), (cid:31)(cid:29)(cid:29) światłoczułość, (cid:28)(cid:30)(cid:31) światłomierz, (cid:28)(cid:20)(cid:30) świątynia Santa Constanza w Rzymie, (cid:31)(cid:28), Patrz też: architektura sakralna Święta Trójca, (cid:30)(cid:20) T tablica z pismem klinowym, (cid:28)(cid:20) Talbot William Henry Fox, (cid:21), (cid:27)(cid:28) talbotypia, (cid:27)(cid:28) teleobiektyw, (cid:20)(cid:24), (cid:20)(cid:27), (cid:27)(cid:20), (cid:28)(cid:26)(cid:24) temperatura barwowa, (cid:26)(cid:27), (cid:28)(cid:19)(cid:19), (cid:28)(cid:19)(cid:20), (cid:31)(cid:28)(cid:31), (cid:31)(cid:29)(cid:30), (cid:31)(cid:24)(cid:29) termy, (cid:31)(cid:19) trójpodział, (cid:29)(cid:28), (cid:28)(cid:28)(cid:21), (cid:28)(cid:31)(cid:19), (cid:31)(cid:30)(cid:20) Tum, (cid:31)(cid:29)(cid:28) tympanon, (cid:31)(cid:29), (cid:31)(cid:20), (cid:31)(cid:24), (cid:29)(cid:31), (cid:29)(cid:29), (cid:28)(cid:21)(cid:28) U układ bazylikowy, (cid:28)(cid:30), (cid:31)(cid:29), (cid:31)(cid:20)(cid:31) centralny, (cid:28)(cid:29)(cid:19), (cid:28)(cid:21)(cid:28), (cid:31)(cid:31)(cid:24), Patrz też: kompozycja centralna perspektywiczny czołowy, Patrz: perspektywa en face W Walter (cid:9)omas, (cid:29)(cid:29) weduta, (cid:27)(cid:28) wężyk spustowy, (cid:31)(cid:20)(cid:27) Skorowidz 295 widok z lotu ptaka, Patrz: perspek- tywa ptasia witraż, (cid:31)(cid:29), (cid:31)(cid:29)(cid:31) Witruwiusz, (cid:31)(cid:28), (cid:28)(cid:31)(cid:26), (cid:28)(cid:27)(cid:26), (cid:31)(cid:31)(cid:28) Włochy, (cid:31)(cid:21), (cid:29)(cid:19) wolut, Patrz: ślimacznica wyostrzanie, (cid:31)(cid:27)(cid:24) Z złoty podział, (cid:28)(cid:28)(cid:21) zoom, Patrz: obiektyw zmiennoogni- skowy zwornik nadokienny, (cid:29)(cid:28) Ź źrenica wejściowa obiektywu, Patrz: obiektyw źrenica wejściowa
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Sztuka fotografowania architektury. Ujęcia z dobrej perspektywy
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: