Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00254 004489 12220958 na godz. na dobę w sumie
Sztuka myślenia - ebook/pdf
Sztuka myślenia - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 252
Wydawca: BEL Studio Język publikacji: polski
ISBN: 978-8-3779-8324-9 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> psychologia i filozofia
Porównaj ceny (książka, ebook (-20%), audiobook).
Sztuka myślenia przeznaczona dla osób zainteresowanych doskonaleniem swojego życia i myślenia jest zarazem poradnikiem, który może być pomocny w samodzielnym rozwijaniu logicznego i twórczego myślenia, jak również wykorzystywany w realizacji szkoleń i zajęć dydaktycznych na wszystkich uczelniach.
Aby efektywnie myśleć, niezbędna jest wiedza o podstawowych zasadach logicznego myślenia, technikach i metodach rozwijania myślenia twórczego oraz o różnorodnych błędach i pułapkach myślenia.
Błedy myślenia powszechnie wykorzystywane są w reklamie, a merytoryczny dyskurs polityczny coraz częściej zastępują fajerwerki chwytów erystycznych i sztuczek socjotechnicznych. Stąd też jedynie wiedza o stosowanych manipulacjach może pozwolić na skuteczną obronę i w pełni swiadome uczestnictwo w życiu społeczno-politycznym. Warto wspomnieć, że już Tadeusz Kotarbinski alarmował, przestrzegając przed zgubnymi skutkami wycofania ze szkół zajęć logiki. Wydaje się, że konsekwencje owego eksperymentu, przeprowadzonego w naszym kraju ponad piećdziesiąt lat temu, ponosimy do dziś.
Jak podkreśla Maria Łojewska-Krawczyk, obecny system edukacyjny, poprzez kładzenie nadmiernego nacisku na pamięciowe przyswajanie wiedzy i testowe jej sprawdzanie, przyzwyczaja młodzież do konwergencyjnego sposobu myślenia i poszukiwania jedynej właściwej odpowiedzi. Podejście takie skutkuje bezmyślnością i jest destrukcyjne dla rozwoju kreatywnego, otwartego na nowe możliwości myślenia. Stąd, tak istotna dla europejskiej przyszłości naszego kraju kreatywność i innowacyjność, wymaga również świadomej wiedzy nie tylko o rodzajach, zasadach i technikach, ale i blokadach rozwoju twórczego myślenia.
Oddajac Sztukę myślenia w ręce Czytelnika mamy nadzieję i pewność, że zmiana jest możliwa, gdyż bierze początek jak wszystkie zmiany w naszym umyśle.

Eliza Anna Hanisch
Fundacja CerLiK
Centrum Rozwoju Logicznego i Kreatywnego Myślenia
Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

SPIS TREŚCI WSTĘP ROZDZIAŁ I . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 1 .3 .1 . Kryteria podziału problemów 1 .3 .2 . Problemy praktyczne 1 .3 .3 . Problemy poznawcze PROBLEMY JAKO ŹRÓDŁO MYŚLENIA 1 .1 . Czym są problemy? 1 .2 . Poznawcze ujęcie problemu 1 .3 . Rodzaje problemów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 .3 .4 . Problemy moralne 1 .4 . Powiązania problemów 1 .5 . Od dostrzeżenia problemu do rozwiązania PYTANIA ROZDZIAŁ II 1 .3 .3 .1 . Problemy filozoficzne 1 .3 .3 .2 Problemy naukowe MYŚLENIE RACJONALNE JAKO WZORZEC ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 .1 . Racjonalne myślenie 2 .2 . Fundamentalne prawa myślenia 2 .3 . Jak rozwijać racjonalną postawę wobec wiedzy? PYTANIA ROZDZIAŁ III . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . BŁĘDY I PRZESZKODY MYŚLENIA 3 .1 . Błędy w myśleniu – ogólne rozważania 3 .2 . Błędy epistemologiczne 3 .2 .1 . Błąd w fazie odkrywania i określania problemów 3 .2 .2 . Błąd pozornego obiektywizmu 3 .2 .3 Utożsamianie faktu z interpretacją 3 .2 .4 . Złudzenie bezpośredniości prawdy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 .3 . Błędy logiczne i niepoprawne wnioskowanie 11 11 13 17 17 22 23 25 27 28 29 32 33 35 36 42 50 56 59 59 67 67 68 69 71 72 3 3 .3 .1 . Nieracjonalne myślenie i ocenianie 3 .3 .2 . Błąd bezmyślności 3 .3 .3 . Błędne myślenie a myślenie patologiczne 3 .3 .4 . Magiczne myślenie 3 .4 . Jakiego myślenia powinniśmy unikać? 3 .4 .1 . Pospieszne myślenie 3 .4 .2 . Powierzchowne myślenie 3 .4 .3 . Stereotypowe myślenie 3 .5 . Przeszkody myślenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 81 84 86 89 89 92 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 97 97 98 100 102 103 104 107 111 113 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 .5 .1 . Błędy a przeszkody myślenia 3 .5 .2 . Sztywność myślenia 3 .5 .2 .1 . Afekt ojcowski 3 .5 .2 .2 . Pułapka konfirmacji (potwierdzenia) 3 .5 .3 . Pułapka specjalistycznego myślenia 3 .5 .4 . Pułapka erudyty 3 .5 .5 . Pułapka oczywistości 3 .5 .6 . Pułapka konformizmu 3 .6 . Autorytet i błędne myślenie 3 .7 . Błędy i przeszkody w samopoznaniu ROZDZIAŁ IV TWÓRCZE MYŚLENIE I TWÓRCZOŚĆ 4 .1 . Dlaczego twórcze myślenie jest potrzebne? 4 .2 . Rodzaje twórczego myślenia 4 .3 . Ograniczenia racjonalnego myślenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . w fazie generowania pomysłów 4 .4 . Twórcze myślenie w różnych teoriach myślenia 4 . 5 . Emocje w twórczym myśleniu 4 . 6 . Myślenie twórcze i nietwórcze 4 .7 . Twórcze myślenie i twórczość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 .7 .1 . Twórczość i nowość 4 .7 .2 . Twórczość kulturowa 117 117 119 122 124 133 135 138 139 142 ROZDZIAŁ V . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . JAK ROZWIJAĆ SWOJE MYŚLENIE 5 .1 . Uwagi wstępne 5 .2 . Sztuka stawiania pytań 5 .3 . Twórcze myślenie wymaga czasu 5 .4 . Sztuka koncentracji 5 .5 . Zapisywanie myśli 5 .6 . Rozwijanie zainteresowań poznawczych i estetycznych 5 .7 . Kontakt z literaturą 5 .8 . Rozwój myślenia i myślenie o sobie 5 .9 . Nie zastępować myślenia ocenami 5 .10 . Postawa sceptyczna a rozwój myślenia 5 .11 . Życie w stanie niejasności 5 .12 . Metoda odwracania 147 147 155 157 158 162 163 165 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167 169 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174 176 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 .13 . Zasada otwartości 5 .14 . Poszukiwanie różnych możliwości 5 .15 . Inny punkt widzenia 5 .16 . Myślenie o konsekwencjach 5 .17 . Jak rozwijać intuicyjne myślenie? 5 .18 . Jak świadomie wykorzystywać przypadek? 5 .19 . Jak rozwijać wyobraźnię? 5 .20 . Jak uczyć twórczego myślenia 5 .21 . Uwagi końcowe 181 184 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187 189 194 196 198 202 207 209 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 .21 .1 . Szeroki horyzont aksjologiczny i rozwój myślenia ROZDZIAŁ VI JAK RACJONALNIE DYSKUTOWAĆ? 6 .1 . Czym jest dyskusja? 6 .2 . Przedmiot dyskusji – o czym dyskutujemy? 6 .3 . Podejścia do dyskusji 6 .4 . Jakie jest nasze stanowisko? 6 .5 . Jakie stanowisko mają inni? 6 .6 . Twórczy charakter dyskusji 6 .7 . Dyskusja i samopoznanie 6 .8 . Czego wymaga racjonalna dyskusja? 6 .9 . Czego w rzetelnej dyskusji należy unikać? 6 .10 . Podstawowe chwyty erystyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213 213 214 215 218 219 221 224 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227 228 229 235 247 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . SŁOWNIK ZALECANA LITERATURA 5
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Sztuka myślenia
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: