Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00314 005589 14856435 na godz. na dobę w sumie
Sztuka pozowania w fotografii portretowej - książka
Sztuka pozowania w fotografii portretowej - książka
Autor: Liczba stron: 128
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-3970-0 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> techniki fotografowania
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Zajrzyj za kulisy studiów najlepszych fotografów i naucz się planować pozy atrakcyjne oraz przyciągające wzrok!

Upozowanie ludzi do portretów to sztuka, która wymaga umiejętności i doświadczenia. Niezbędne jest w niej wyczucie taktu i kompozycji, a także doskonały refleks, aby uchwycić dokładnie ten moment, na którym nam zależy. Ba, trzeba nawet zaplanować pozy najlepsze dla fotografowanej osoby! Do tej pory nikt nie przygotował książki, która skupiałaby się na pozowaniu do fotografii. Wbrew pozorom nie jest to temat prosty, ale bardzo istotny. Dzięki ustawieniu modela we właściwej pozie możesz ukryć jego wady i uwydatnić zalety, a to tylko jeden z przykładów wykorzystania tej umiejętności.

W tej unikalnej książce znajdziesz najlepsze pozy dla różnych grup wiekowych - od dzieci, przez nastolatki i dorosłych, po osoby starsze. Dowiesz się, jak ustawić fotografowanego człowieka w trakcie tworzenia portretu oraz jak zaaranżować zdjęcie grupowe. Sprawdzisz, jakich rekwizytów użyć, jak zaplanować sesję oraz jak idealnie dobrać oświetlenie. Wszystkie przykłady upozowania ludzi w studio czy plenerze zostały omówione przez dziesięcioro ekspertów oraz zilustrowane ich fotografiami. Każdy rozdział zawiera wiele osobistych porad i sztuczek, które pomogą Ci stworzyć niesamowite ujęcia.

Dobrze dobrana poza to pierwszy krok ku udanej fotografii!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: The Art of Posing: Techniques for Digital Portrait Photographers Tłumaczenie: Dominika Kurek ISBN: 978-83-246-3970-0 Copyright © 2010 by Lou Jacobs Jr. Front cover photograph by Julia Greer. Back cover photograph by Melanie Litchfield and Sara Brennan-Harrell. All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, stored, or transmitted in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopied, recorded or otherwise, without prior written consent from the publisher. Polish edition copyright © 2012 by Helion S.A. All rights reserved. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from the Publisher. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/artpoz Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność WproWadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Pozowanie to sztuka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Uśmiechy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Gromadzenie doświadczenia . . . . . . . . . . . . . . . . 8 Przewidywania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 Oświetlenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 Autorzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 Inspiracje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 Wskazówki dotyczące portretów . . . . . . . . . . . . 1 0 Ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 0 Dalszy rozwój . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 0 Julia Greer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 3 Twoja historia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 3 Opisz swoje studio . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 4 Twoje specjalności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 4 Zapoznawanie się z klientami . . . . . . . . . . . . . . 1 5 Pierwsze pozy portretowe . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 5 Zachęcanie do improwizacji . . . . . . . . . . . . . . . 1 8 Inspirowanie dobrych póz . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 8 Znaczenie oświetlenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 8 Używanie rekwizytów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 1 Omawianie tego, co robisz . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 1 Niedoskonałości twarzy i nadwaga . . . . . . . . . . 2 2 Pozy dla nastolatków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 2 Pozowanie małych dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 2 Pozowanie grup . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 2 Ubiór do portretów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 2 Modyfikacje cyfrowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 2 Mowa ciała . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 3 Aparaty, obiektywy, lampy błyskowe i tła . . . . . . 2 3 MariSSa Bouchér . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 5 Twoja historia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 5 O Twoim studiu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 6 Twoje specjalności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 6 Zapoznawanie się z klientami . . . . . . . . . . . . . . 2 6 SpiS treści Fot. Elizabeth Etienne Przygotowywanie póz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 8 Pierwsze pozy portretowe . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 8 Pozy tradycyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 1 Korzystne pozy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 1 Używanie rekwizytów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 2 Omawianie tego, co robisz . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 2 Pozowanie grup . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 2 Przygotowania i ceny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 5 Znaczenie oświetlenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 5 SpiS treści 3 Pozowanie grup . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 5 Ubiór do portretów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 5 Modyfikacje cyfrowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 5 Mowa ciała . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 5 Aparaty, obiektywy i lampy błyskowe . . . . . . . . 4 5 elizabeth etienne . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 7 Twoja historia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 7 Opisz swoje studio . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 8 Zapoznawanie się z klientami . . . . . . . . . . . . . . 4 8 Przygotowywanie póz do sesji . . . . . . . . . . . . . . 5 0 Początkowe pozy portretowe . . . . . . . . . . . . . . . 5 1 Znaczenie oświetlenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 2 Używanie rekwizytów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 4 Omawianie tego, co robisz . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 4 Niedoskonałości twarzy i nadwaga . . . . . . . . . . 5 4 Pozowanie osób starszych . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 5 Pozowanie małych dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 5 Pozowanie grup . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 5 Ubiór do portretów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 5 Modyfikacje cyfrowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 Mowa ciała . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 7 Aparaty, obiektywy i lampy błyskowe . . . . . . . . 5 7 Melanie litchfield i Sara brennan-harrell . . . . . . . . . 5 9 Obowiązki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 9 Wasze studio . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 0 Wasze specjalności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 0 Zapoznawanie się z klientami . . . . . . . . . . . . . . 6 1 Pozowanie portretów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 1 Uwiecznianie nastrojów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 2 Portrety rodzinne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 2 Kluczem jest różnorodność . . . . . . . . . . . . . . . . 6 4 Pierwsze pozy portretowe . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 4 Zachęcanie do improwizacji . . . . . . . . . . . . . . . 6 5 Inspirowanie dobrych wyrazów twarzy . . . . . . . 6 5 Znaczenie oświetlenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 6 Niedoskonałości i nadwaga . . . . . . . . . . . . . . . . 6 8 Używanie rekwizytów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 8 Pokazywanie zdjęć w trakcie fotografowania . . . . 6 8 Modyfikacje cyfrowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 8 Pozowanie osób starszych . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 9 Fot. Julia Greer Tła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 5 Aparaty, obiektywy i lampy błyskowe . . . . . . . . 3 5 carolyn wright . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 7 Opisz swoje studio . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 7 Twoja specjalność . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 8 Zapoznawanie się z klientami . . . . . . . . . . . . . . 3 8 Przygotowywanie póz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 8 Pierwsze pozy portretowe . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 1 Improwizacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 1 Inspirowanie dobrych wyrazów twarzy . . . . . . . 4 2 Znaczenie oświetlenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 2 Używanie rekwizytów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 3 Omawianie tego, co robisz . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 3 Niedoskonałości twarzy i nadwaga . . . . . . . . . . 4 4 Pozy dla nastolatków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 4 Pozowanie małych dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 4 4 Sztuka Pozowania w fotografii Portretowej Postprodukcja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 9 Aparaty i obiektywy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 9 ron jacobSon . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 1 Dalsza historia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 1 Opisz swoje studio . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 1 Podział pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 3 Twoje specjalności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 3 Zapoznawanie się z klientami . . . . . . . . . . . . . . 7 3 Pierwsze pozy portretowe . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 5 Zachęcanie do improwizacji . . . . . . . . . . . . . . . 7 5 Inspirowanie dobrych wyrazów twarzy . . . . . . . 7 5 Znaczenie oświetlenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 6 Używanie rekwizytów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 6 Omawianie tego, co robisz . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 7 Niedoskonałości twarzy i nadwaga . . . . . . . . . . 7 7 Pozy dla nastolatków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 7 Pozowanie małych dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 8 Pozowanie grup . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 8 Ubiór do portretów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 9 Modyfikacje cyfrowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 9 Mowa ciała . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 9 Aparaty, obiektywy i lampy błyskowe . . . . . . . . 8 0 ToDD joyce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 1 Dalsza historia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 1 Opisz swoje studio . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 2 Twoje specjalności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 2 Zapoznawanie się z klientami . . . . . . . . . . . . . . 8 3 Przygotowywanie póz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 3 Znaczenie oświetlenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 4 Używanie rekwizytów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 5 Omawianie tego, co robisz . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 5 Niedoskonałości twarzy i nadwaga . . . . . . . . . . 8 5 Pozy dla nastolatków i dzieci . . . . . . . . . . . . . . . 8 6 Pozowanie grup . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 7 Ubiór do portretów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 7 Modyfikacje cyfrowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 7 Mowa ciała . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 0 Aparaty, obiektywy i lampy błyskowe . . . . . . . . 9 1 larry PeTers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 3 Twoja historia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 3 O Twoim studiu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 3 Twoje specjalności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 4 Zapoznawanie się z klientami . . . . . . . . . . . . . . 9 4 Przygotowywanie póz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 4 Pierwsze pozy portretowe . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 6 Zachęcanie do improwizacji . . . . . . . . . . . . . . . 9 6 Inspirowanie dobrych wyrazów twarzy . . . . . . . 9 7 Znaczenie oświetlenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 7 Używanie rekwizytów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 8 Omawianie tego, co robisz . . . . . . . . . . . . . . . . 100 Niedoskonałości twarzy i nadwaga . . . . . . . . . 100 Portrety nastolatków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101 Pozowanie grup . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102 Ubiór do portretów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102 Modyfikacje cyfrowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103 Mowa ciała . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103 Aparaty, obiektywy i lampy błyskowe . . . . . . . 103 dan hefer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 Dalsza historia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 Opisz swoje studio . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 Twoje specjalności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 Zapoznawanie się z klientami . . . . . . . . . . . . . 106 Przygotowywanie póz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 Pierwsze pozy portretowe . . . . . . . . . . . . . . . . 109 Zachęcanie do improwizacji . . . . . . . . . . . . . . 109 Inspirowanie dobrych wyrazów twarzy . . . . . . 109 Znaczenie oświetlenia i kątów ustawienia aparatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 Używanie rekwizytów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 Omawianie tego, co robisz . . . . . . . . . . . . . . . . 111 Niedoskonałości twarzy i nadwaga . . . . . . . . . 111 Pozy dla nastolatków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Pozy w plenerze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Pozowanie grup . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Portrety biznesowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 Sprzęt i tła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 Postprodukcja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 SPiS treści 5 angela Stott . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115 Dalsza historia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115 O Twoim studiu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 Twoje specjalności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 Zapoznawanie się z klientami . . . . . . . . . . . . . 117 Przygotowywanie póz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118 Pierwsze pozy portretowe . . . . . . . . . . . . . . . . 120 Inspirowanie wyrazów twarzy . . . . . . . . . . . . . 120 Znaczenie oświetlenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121 Pozowanie małych dzieci i używanie rekwizytów . . . . . . . . . . . . . . . . . 121 Omawianie tego, co robisz . . . . . . . . . . . . . . . . 121 Niedoskonałości twarzy i nadwaga . . . . . . . . . 121 Pozy dla nastolatków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 Pozowanie grup . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 Porady dotyczące ubioru itd. . . . . . . . . . . . . . . 123 Aparaty, obiektywy i tła . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 Uwagi końcowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 Fot. Julia Greer o auTorze Lou Jacobs jr twierdzi, że jest projektantem wzornictwa przemysłowego (Carnegie Mellon University), który został fotografem (Art Center College of Design), a następnie pisarzem (szkoła odrzucanych rękopisów). Mieszkał w Pittsburghu w stanie Pensylwania, lecz potem przeprowadził się do Los Angeles, gdzie zamieszkał na stałe. Przez wiele lat wykonywał fotografie prasowe i często odwiedzał redaktorów w Nowym Jorku. Zasiadał także w zarządzie American Society of Media Photographers (Amerykańskiego Stowarzyszenia Fotografów Prasowych), którego jest dożywotnim członkiem. Przez sześć miesięcy podróżował po Europie, gdzie fotografował na filmie 35 mm i wykonywał fotografie artystyczne w formacie 4×5 cali aparatem na ławie optycznej. Lou pisywał do różnych magazynów fotograficznych, a później zlecono mu napisanie pierwszej książki — na temat papieru o zmiennej gradacji. Dalej pojawiło się kilka kolejnych publikacji na różne tematy związane z fotografią oraz szesnaście książeczek dla najmłodszych czytelników o odrzutowcach, transporcie, Watts Towers w Los Angeles (z tekstem autorstwa Jona Madiana), ssakach morskich, badaniu kosmosu i amerykańskich krajobrazach. Lou uczył fotoreportażu w UCLA Extension i Brooks Institute w Santa Barbara, a przez dwa lata razem ze swoją nieżyjącą już żoną Barbarą mieszkał i podróżował w samochodzie kempingowym, którym czterokrotnie przejechał całe Stany Zjednoczone i Kanadę. Zimowali na Florydzie, a po powrocie na Zachodnie Wybrzeże osiedlili się w Palm Springs w Kalifornii, gdzie Lou zbudował drugą ciemnię, teraz używaną jako schowek. Lou i jego obecna żona Kathy, z którą jest od dwudziestu lat, spędzili wiele wakacji w swojej przyczepie ciągniętej po parkach narodowych i innych malowniczych miejscach, od stanu Maine przez Utah aż po północny zachód Stanów Zjednoczonych. Przyjaciołom i krewnym mówili: „Przywozimy nasz dom do waszego domu”. W ciągu czterech lat wspólnie odwiedzili w wynajmowanych samochodach wiele krajów europejskich. Uwielbiają miejsca takie jak Francja, Wenecja i Salema, wieś na południowym wybrzeżu Portugalii, gdzie ruda żelaza nadaje klifom pomarańczową barwę. Obecnie często odwiedzają Park Narodowy Joshua Tree, który znajduje się mniej więcej godzinę drogi od ich domu. Lou mówi: „Są tam nieskończone formacje skalne do fotografowania”. Lou napisał i zilustrował 37 książek na tematy związane z fotografią i wciąż pisze do magazynu „Rangefinder” oraz dla swojego ulubionego wydawcy Craiga Alessego z Amherst Media. 6 Sztuka Pozowania w fotografii Portretowej Carolyn wright www.thephotostudio.com Carolyn Wright to weteran fotografii z Santa Fe w Nowym Meksyku. W 1978 roku uzyskała licencjat na Alfred University i pracowała z Nathanem i Mary Shanksami jako asystentka w Silver Springs Studio w Si- lver Springs w stanie Maryland. Od właściciela i jego żony nauczyła się wiele o wykonywaniu portretów i pro- wadzeniu studia. W 1981 roku przeniosła się do Santa Fe, pracowała w sklepie fotograficznym i zaczęła w nim ofe- rować usługi z fotografii czarno-białej. Asystowała przy zleceniach, które odrzucali profesjonaliści, i sama je wyko- nywała, a w końcu zaczęła w pełni pracować jako wolny strzelec. W 1985 roku dołączyła do Evy Benavidez w jej uznanym studiu portretowym. Carolyn jest właścicielką studia od 1994 roku, kiedy to Eva przeszła na emeryturę. opisz swoje studio Moje studio zajmuje 75 metrów kwadratowych i przy- lega do mojego domu. Mam już ustaloną pozycję i klienci są skłonni przyjechać do mnie kilka kilome- trów za miasto. Dysponuję też pełną przenośną kon- figuracją portretową na wypadek wizyt domowych. W biurze zatrudniam asystenta, księgowego i foto- grafa, który obsługuje ze mną niektóre wydarzenia oraz asystuje mi. Jestem bardzo wybredna, jeśli chodzi o pracowników, a tych, których zatrudnię, uczę szcze- gółowo swoich stylów i technik. Santa Fe to rynek obejmujący zamożnych globtro- terów z sezonowymi domami. Niektóre rodziny żyją tu od wieków. Społeczność tworzy też typowa klasa śred- Carolyn wright 37 nia, a w okolicy są liczne galerie. W pobliżu znajduje się wiele puebli indiańskich. Twoja specjalność Moją specjalnością jest zdecydowanie fotografowanie ludzi. Wykonuję zdjęcia w studiu, w malowniczych sceneriach, w biurach, domach i letniskach. Czasami idę na spacer z klientem i robię portrety „w stylu Santa Fe”, wykorzystując do stworzenia atmosfery architek- turę z suszonej cegły, miejscową roślinność czy płoty chroniące przed kojotami. W studiu oferuję jako tła pięćdziesiąt zdjęć wykonanych w regionie. Fotografuję dyrektorów, rodziny, młodzież, dzieci, wesela i zjazdy. Od końca lat 70. jestem uzależniona od komputerów i uwielbiam poczucie, że w fotografii cyfrowej „wszystko jest możliwe”. ZapoZnawanie się Z klienTami Dobra komunikacja i nawiązywanie porozumienia z klientami to być może najistotniejsze elementy sesji portretowej. W rozmowach przez telefon staram się sprawiać wrażenie osoby, z którą łatwo się współpra- cuje, a po ustaleniu terminu omawiam cel sesji (np. czy klient potrzebuje portretu biznesowego, zdjęć ro- 38 sztuka pozowania w fotografii portretowej dzinnych itd.). Omawiamy też opcje ubrania i scenerii. Niezależnie od tego, czy działam w studiu, czy w ple- nerze, staram się być ciepła i zrelaksowana, aby ofero- wać klientom przyjemne doświadczenie. W studiu gawędzę z klientem o jego pracy, rodzinie czy lokalnych wydarzeniach. Poświęcam czas na zapo- znanie się z dziećmi. Czasami pokazuję im swój sprzęt i pozwalam pobawić się światłami. Moja osobowość jest zdecydowanie dużym atutem dla interesu. przygotowywanie póz Celem pozowania jest sprawienie, by model wyglądał na- turalnie w nienaturalnej przestrzeni studia. Pierwszy szef nauczył mnie obserwować, jak ludzie stoją, siedzą i jak się noszą. Nauczyłam się mowy ciała i tego, jak można wy- glądać na pewnego siebie, pociągającego lub zrelaksowa- nego. Kiedy ktoś staje przed aparatem ze skrępowaniem, słownie zachęcam go do przyjęcia naturalnej pozy. Niektórzy chcą sami wybierać pozy. Sugeruję, by zrobić kilka zdjęć według ich pomysłów, ale by potem pozwolili mi pokierować sobą w kilku kolejnych uję- ciach, kiedy zrozumieją już, czego szukają. Ta metoda zawsze się sprawdza i nieodmiennie zostają wybrane te ujęcia, do których sama upozowałam modeli. 40 sztuka pozowania w fotografii portretowej Wykorzystuję niewielkie sztuczki; jest wśród nich polecenie, by osoba z podwójnym podbródkiem lekko wyciągnęła szyję (określam to słowami „jak żółw”), aby napiąć skórę. Mogę też sugerować, by model usiadł i nieco obrócił się w stronę aparatu, co stworzy aurę pewności siebie. Często demonstruję pozy, a w przy- padku klientów, którzy czują się swobodnie, delikatnie ustawiam ich głowy i ręce. Wyszukuję oznaki stresu, takie jak zgarbione plecy lub sztywno trzymane łokcie. Kiedy mówię ludziom, które mięśnie powinni rozluź- nić, sami dziwią się swojemu napięciu i relaksują się. Sztuka polega na tym, aby nigdy nie sprawiać wra- żenia kogoś zirytowanego i zachowywać się, jakby klient cały czas pozował normalnie. Można powie- dzieć niedbale, że dana poza nie sprawdza się i trzeba spróbować czegoś innego. Mogę zasugerować, byśmy „trochę poeksperymentowali”, a w oczach modela pojawi się błysk na myśl o wypróbowaniu czegoś no- wego. Kiedy klienci widzą odbitki próbne, są zadowo- leni z tego, że ich pozy są „wyjątkowe”. pierwsze pozy portretowe Cel portretu często decyduje o tym, czy na zdjęciu na- leży zawrzeć półzbliżenie, plan amerykański bądź całą sylwetkę. To pierwsze może sugerować mniejszy obraz. Do wielu reklam jest zamawiane konkretne ujęcie z planem amerykańskim lub całą sylwetką, często są też wymagane konkretne pozy. Prawie zawsze fotogra- fuję grupy w planie amerykańskim lub przez objęcie całości sylwetek. W przypadku absolwentów i dzieci zazwyczaj wykonuję rozmaite wersje półzbliżeń, ujęć w planie amerykańskim i całych sylwetek, a do zdjęć nastolatków i dzieci mogę wykorzystywać rekwizyty. W półzbliżeniach mogę uwzględniać dłonie i foto- grafuję uśmiech szeroki, zwyczajny oraz poważną minę spod różnych kątów. Stopy zazwyczaj nie są istotne, a twarz na ostatecznym zdjęciu jest większa. Mogę usa- dzić ludzi w swobodnych pozach na podłodze lub na re- kwizytach. Im większa ma być odbitka, tym dalej musi znajdować się aparat, żeby stworzyć wygodny dystans do oglądania. Na odbitce 60×75 cm wielka twarz może być nieodpowiednia do powieszenia na ścianie w domu. W przypadku odbitek 30×43 cm przeznaczonych do postawienia na biurku ujęcie całej twarzy lub popiersia odpowiada normalnemu dystansowi oglądania. improwiZacja Odkryłam, że większość ludzi nie jest w stanie jed- nocześnie zachowywać się spontanicznie i wyglądać zgrabnie. Wyjątkiem są tu małe dzieci, których dosko- Carolyn wright 41 nałe zdjęcia można uzyskać, po prostu pozwalając im się bawić. Nie można ich pospieszać. Potrzebują czasu, by przyzwyczaić się do Ciebie i otoczenia, ale kiedy poczują się swobodnie, mogą Cię zaskoczyć wspania- łymi minami. inspirowanie dobryCh wyrazów twarzy Najlepszym sposobem na wywołanie u ludzi uśmiechu jest bycie bardzo przyjaznym, towarzyskim i rozma- wianie o rzeczach dla nich istotnych. Zanim nacisnę spust migawki, pozwalam sobie na żarciki, aby uzyskać uśmiech, kiedy klient jest zrelaksowany. Mogę wykorzy- stywać teksty takie jak: „Włączamy urok” i „Przez cały tydzień nie będziesz się tak dobrze bawić”. Znajdź sobie słowa i zwroty, które będą działać. Niektórzy ludzie, szczególnie nastolatki, mogą próbować uśmiechu, ale będą wyglądać dziwnie i sztucznie. Wiele osób stara się nie odsłaniać zębów i często są to, o ironio, ci z najład- niejszym uśmiechem. Z takimi ludźmi rozmawiam bar- dzo szczerze i sprawiam, by nabrali ochoty na uśmiech. Wyjaśniam, dlaczego nie jesteśmy przyzwyczajeni do widzenia własnego uśmiechu, chociaż rodzina i przyja- ciele mówią, że wyglądamy z nim świetnie. Czasami mówię ludziom, by wyobrazili sobie, jak witają współmałżonka albo rodziców. Sugeruję, że wła- śnie wygrali 100 milionów dolarów na loterii. W przy- padku grup rodzinnych z małymi dziećmi mówię dorosłym, by patrzyli w aparat i byli gotowi, a potem zaczynam wygłupiać się, wołać „a kuku!”, gwizdać lub udawać kichanie i zarówno dzieci, jak i rodzice dają się rozweselić. Mój pierwszy szef powiedział mi: „Nie możesz fotografować ludzi, jeśli obawiasz się zacho- wywać głupio”. ZnacZenie oświeTlenia Oświetlenie jest kluczowe przy pozowaniu ludzi do portretów. Przyjrzyj się twarzy i ciału modela i zde- cyduj, czy chcesz coś zminimalizować, a potem odpo- wiednio ustaw światła. Jeśli klient ma długi nos, stwórz pod nim krótki cień lub rozmyj światło. W przypadku osób przy kości unikaj płaskiego oświetlenia, które sprawi, że ich sylwetki nabiorą szerokości. Przy foto- grafowaniu grup unieś światła, aby modele znajdujący się z przodu nie rzucali cienia na tych za nimi. Staraj się, aby rekwizyty były oświetlone w dyskretny sposób. W plenerze utrzymuj równowagę pomiędzy lampą 42 sztuka pozowania w fotografii portretowej błyskową i światłem naturalnym, aby otworzyć cienie, ale nie przytłumić światła słonecznego. Wykorzystuję ścianę z suszonej cegły do odbija- nia ciepłego światła na portretowane osoby. Oświetle- nie zazwyczaj powinno być miękkie, chyba że chcesz podkreślić teksturę. Światło może tworzyć nastrojowe zdjęcia, jeśli taki jest Twój cel. Artyści, muzycy i akto- rzy uwielbiają nastrojowe, dramatyczne portrety kom- ponowane przez pozę i oświetlenie. Używanie rekwiZyTów Rekwizyty sprawiają, że ludzie czują się swobodniej i są mniej skrępowani. Mogą też pomóc w kompozy- cji, tworząc miejsca, gdzie można usiąść i ułożyć ręce. Krzesła, stołki, kolumny, ściany, tkaniny czy kwiaty mogą przy odpowiednim oświetleniu pomóc uzyskać zróżnicowanie w portretach. Niektóre rekwizyty — sprzęt sportowy, instrumenty muzyczne, przyrządy artystyczne, książki, nawet samochody czy motocykle — mogą opowiadać historię. Sprawdzają się szczegól- nie dobrze w przypadku nastolatków. Takie rekwizyty wzmacniają pozę i pomagają zilustrować to, kim jest model. omawianie Tego, co robisZ W trakcie sesji mówię cały czas, aby model poczuł się swobodnie. Mówię mu, że upozuję go do określonej liczby ujęć, które będzie mógł od razu zobaczyć na monitorze. Przypominam, iż gotowe zdjęcia zostaną wyretuszowane i poprawione. Wyjaśniam, że bły- sną flesze, ale nie powinien od razu się ruszać, byśmy mogli stworzyć inne warianty ujęcia. Zawsze pokazuję pierwsze ujęcie, a ludzie są nim zazwyczaj pozytywnie zaskoczeni i rozluźniają się. Jeśli nie podoba im się ich fryzura lub ubranie, natychmiast je poprawiamy. Gdy krytykują kompozycję lub pozę, staram się uwzględnić Carolyn wright 43 tografować ich po ustawieniu aparatu nieco wyżej. Unikaj szerokich uśmiechów, które powiększają twarz. Długie nosy fotografuj nieco w górę, a słabo zaryso- wane podbródki w dół. Miękkie, blisko ustawione światło pomaga zmniejszać widoczność zmarszczek, natomiast oświetlenie od przodu poszerza wąskie twarze. Eksperymentuj z obracaniem i przechylaniem głowy, aby wyprostować nos. pozy dla nastolatków Nastolatki są zazwyczaj mniej formalne niż doro- śli i zwykle chcą większej liczby póz. Lubią zmiany strojów i teł oraz rekwizyty przyniesione przez siebie i udostępnione przeze mnie (kwiaty, kolumny, drabiny, tkaniny, liczby, krzesła, ławki, stołki i inne). W przy- padku tego, co przynoszą sami, staram się tworzyć pozy o urozmaiconych nastrojach sfotografowane spod różnych kątów ustawienia aparatu, od półzbliżeń po ujęcia pełnej sylwetki. Fotografuję proste pozy, takie jak opieranie się o ścianę lub siedzenie na podłodze, lub używam pełnych scenerii z malowanymi tłami, meblami i pokryciem podłóg. Nieustannie staram się uchwycić osobowość młodego człowieka i wykorzystać pozy oraz rekwizyty do jej wzmocnienia. Rozmawiam z nastolatkami i pytam ich o konkretne pozy, które wi- dzieli, a które możemy powielić. poZowanie małych dZieci Pracowałam z dwu- i trzylatkami będącymi w stanie wykonywać moje polecenia. Pracowałam też z dzie- więcio- czy dziesięciolatkami, które miały z tym pro- blemy. Rozmawiaj z dziećmi przed sesją i staraj się wyczuć, w jakim stopniu mogą słuchać poleceń. Natu- ralna gracja małych dzieci może skutkować zachwy- cającymi wyrazami twarzy i pozami. Zaczynaj prosto, a kiedy się zaaferują, bądź gotów uchwycić świetne pozy. Jeśli dziecko nie potrafi słuchać poleceń czy sie- dzieć nieruchomo, często umieszczam miękkie oświe- tlenie na dużej powierzchni gładkiego tła i pozwalam małemu modelowi na interakcję ze mną lub z innymi (najczęściej znajdującymi się poza polem widzenia aparatu) oraz z zabawkami, rekwizytami czy zwierzę- tami. Dzieci nie można pospieszać i przekonywać, gdy nie są w odpowiednim nastroju. Trzeba zrobić przerwę na odpoczynek. ich pomysły lub wyjaśnić, jak możemy stworzyć alter- natywę. Po jeszcze kilku ujęciach, kiedy już się zgramy, przestajemy spoglądać na każde ujęcie. Na tym etapie klient zwykle czuje się już swobodnie i sesja okazuje się być sukcesem. niedoskonałości TwarZy i nadwaga Potrafimy być największymi krytykami samych siebie, dlatego minimalizowanie skaz jest istotne dla klien- tów. Wyjątkami są osoby, którym odpowiada to, jak wychodzą na zdjęciach. Jednak mogą uważać, że mają krzywy uśmiech, jedno oko mniejsze od drugiego, zbyt okrągłe policzki, fałdy na brzuchu itd. Warto zro- bić wszystko, co zminimalizuje te „niedoskonałości”, a Photoshop może pozwolić usunąć podwójny pod- bródek, skrócić nos, wydłużyć brodę, wybielić zęby, otworzyć oczy, zwęzić talię itd. Subtelne poprawki wystarczają, by klient poczuł, że tak naprawdę wygląda w najlepsze dni. Puszystych ludzi można pozować z drugą osobą albo z rekwizytem zasłaniającym pewną część ciała. Można też wykonywać tylko ich półzbliżenia lub fo- 44 sztuka pozowania w fotografii portretowej pozowanie grup Przy mniejszych grupach jest więcej możliwości pozo- wania. Ludzie mogą stać lub siedzieć na rekwizytach. Mogą półleżeć na podłodze. W domu wykorzystuję do pozowania sofy, krzesła, schody i inne platformy. W biurach używam biurek, krzeseł, ścian, poręczy i sprzętów biurowych. W plenerze pozuję ludzi przy ścianach, skałach, drzewach lub płotach albo w trawie. Różnicuję wysokość w grupie oraz ustawiam modeli tak, by lekko dotykali się ramionami. Jeśli w grupie jest więcej niż sześć czy siedem osób, trudno o kre- atywność. Dla urozmaicenia wykorzystuję wszelkie możliwe rekwizyty. Umieść wysoko płaskie oświetlenie, by uniknąć cieni na osobach w tylnych rzędach. Większe grupy fotografuję z drabinki, krzesła lub stołka. Przy na- prawdę dużych grupach biorę pod uwagę fotografo- wanie z okna na piętrze lub z balkonu, ze wszystkimi modelami patrzącymi w górę. ubiór do portretów Swobodne portrety wymagają swobodnego ubioru. Przed sesją rozmawiam z modelami o tym, w co po- winni się ubrać, szczególnie w przypadku portretów biznesowych. Ubranie może informować o tym, kim jest dana osoba. Do większości portretów rodzinnych i indywidualnych zalecam ubranie odpowiednie na jesień. Długie rękawy zakrywają miejsce zgięcia ręki. Stonowane kolory sprawiają, że twarze bardziej rzu- cają się w oczy. Ostrzegam modeli przed zakładaniem odciągających uwagę, wyraźnych deseni i dużej, błysz- czącej biżuterii. Sugeruję, by grupy zdecydowały się na zestaw ko- lorów i odcieni pasujący do ubioru swobodnego lub biznesowego. W niektórych sytuacjach staram się oto- czyć jaskrawe, jaśniejsze kolory ciemniejszymi, bardziej stonowanymi. Zachęcam klientów do przyniesienia ze sobą ubrania na zmianę, a jeśli fotografujemy w więcej niż jednym zestawie ubrań, klienci często zamawiają odbitki w każdym z nich. modyfikacje cyfrowe Santa Fe ma wiele pięknych, malowniczych krajobra- zów, a turyści mogą pragnąć portretów w klasycznych sceneriach, dlatego posiadam kolekcję teł z krajobra- zami. Fotografuję klientów w studiu na neutralnym tle, które zostanie zastąpione wybranym przez nich krajo- brazem. Upewnij się, że światło w studiu odpowiada oświetleniu scenerii, i unikaj mocno kontrastowego oświetlenia studyjnego. O wiele łatwiej jest wykony- wać półzbliżenia lub zdjęcia w planie amerykańskim i umieszczać za nimi tła, niż robić to ze zdjęciami ca- łych sylwetek, które zazwyczaj wymagają dodania cie- nia na ziemi. mowa ciała Głównym sposobem na powiedzenie czegoś o mode- lach jest ich mowa ciała. To, jak ludzie siedzą, stoją, przechylają głowę czy układają ręce, mówi o nich bar- dzo wiele. Upozowanie kogoś w nietypowy dla niego sposób sprawi, iż portret będzie wyglądał nienatural- nie. Profesjonalna poza i wyraz twarzy muszą mówić całemu światu, że model wygląda na pewnego siebie, kompetentnego i dobrego we współpracy. Na przykład psycholog czy doradca może pragnąć delikatniejszej, cieplejszej pozy i wyrazu twarzy niż prawnik. Symbolika póz jest subiektywna. Głowa prze- chylona w stronę ramienia oznacza poddanie; głowa w jednej linii ze środkiem ciała — siłę. Ręce założone na piersi sugerują niepewność, natomiast ułożone wzdłuż ciała z dłońmi na biodrach wyrażają śmiałość. Twarz odwrócona lekko w bok może tworzyć aurę ta- jemniczości. Obserwuj ludzi w naturalnych sytuacjach i zwracaj uwagę na to, jak się noszą. aparaTy, obiekTywy i lampy błyskowe Używam aparatów Fuji S3 z obiektywami Nikon, ale marzy mi się model S5. Moim ulubionym obiek- tywem jest teleobiektyw AF Nikkor 24 – 120 mm. W studiu mam system lamp błyskowych Speedotron, umocowany na suficie, oraz drugi system Speedotron ze stojakami do zastosowania w plenerze. Używam so- ftboksów z dodatkową blendą i parasolami, kiedy fo- tografuję pod otwartym niebem. Mam również kilka fleszów działających w trybie podrzędnym oraz wiele różnej wielkości odbłyśników z pianki. Używam także ręcznego flesza Metz z regulowanym uchwytem po- zwalającym umieścić lampę nad aparatem. Carolyn wright 45 46 sztuka pozowania w fotografii portretowej
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Sztuka pozowania w fotografii portretowej
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: