Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00149 005714 12604001 na godz. na dobę w sumie
TO TWOJA FIRMA. 12 KROKÓW DO SUKCESU - ebook/pdf
TO TWOJA FIRMA. 12 KROKÓW DO SUKCESU - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 416
Wydawca: Onepress Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-0877-0 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> ekonomia, biznes, finanse
Porównaj ceny (książka, ebook (-25%), audiobook).

Wiedza niezbędna mikroprzedsiębiorcy

Masz pomysł na własną firmę, ale brakuje Ci wiedzy na temat formalności? A może przekroczyłeś już Rubikon i dołączyłeś do grona prywatnych przedsiębiorców? Zastanawiasz się, jak budować skuteczną sprzedaż, jakie narzędzia marketingowe będą Ci potrzebne? Rozważasz, czy warto zostać franczyzodawcą? Próbujesz wszystkie zadania wykonywać osobiście i czujesz, że powoli grzęźniesz w niezałatwionych sprawach i niezrozumiałych przepisach?

Oto typowe problemy, z jakimi na co dzień zmaga się początkujący przedsiębiorca. Za kilka lat pewnie będziesz się z tego śmiać, dziś jednak spędzają Ci sen z oczu. To zrozumiałe — nikt nie jest ekspertem od prowadzenia firmy od samego początku! Dobrze jednak mieć przy sobie mądrego doradcę. Takiego, który zna odpowiedzi na wiele Twoich pytań, a ponadto potrafi wyjaśnić każde zagadnienie w sposób prosty i zrozumiały. Krótko i treściwie. Jeszcze lepiej, gdy swego mentora możesz mieć zawsze... ze sobą. Gdy możesz przeczytać interesujący Cię fragment rozdziału i wyjaśnić wszelkie wątpliwości. Teraz masz szansę zyskać takiego doradcę: To Twoja Firma jest poradnikiem początkującego przedsiębiorcy przygotowanym przez praktyków biznesu.

To książka napisana specjalnie po to, by pomóc Ci założyć i skutecznie rozwinąć Twoją firmę!
 

Partner wydania:



Partnerem książki jest firma Tax Care, która wspiera małych i średnich przedsiębiorców w zakresie księgowości oraz doradztwa finansowego. Wspólnie z Idea Bankiem tworzy grupę bankowo-księgową, która oferuje klientom kompleksowe rozwiązania finansowe dla firm.  W Tax Care, obok usług księgowych, przedsiębiorcy mogą również skorzystać z wielu innowacyjnych i praktycznych rozwiązań, wśród których można wymienić: obsługę kadrowo-płacową, usługi windykacji i faktoringu, czy doradztwo prawne. Na szczególną uwagę zasługuje też elektroniczna księga przychodów i rozchodów oraz możliwość przechowywania dokumentów księgowych w tzw. chmurze. Wszystko po to, aby zarówno przedsiębiorca na starcie, jak i ten z wieloletnim stażem mógł prężnie się rozwijać.
 

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Twórca utworu: Tax Care Koordynator projektu: Joanna Gajewska Redaktor prowadzący: Barbara Gancarz-Wójcicka Projekt okładki: Jan Paluch Fotografia na okładce została wykorzystana za zgodą Shutterstock. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: onepress@onepress.pl WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://onepress.pl/user/opinie/totwof Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. ISBN: 978-83-283-0307-2 Copyright © Tax Care 2015 Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność SPIS TRE(cid:165)CI Biznesplan na wag(cid:218) z(cid:239)ota Znajd(cid:283) swój b(cid:239)(cid:218)kitny ocean Zadbaj o finansowanie Zmie(cid:241) my(cid:258)lenie i sta(cid:241) si(cid:218) kapitanem Kwestie formalne i podatkowe Zak(cid:239)adanie dzia(cid:239)alno(cid:258)ci W(cid:239)a(cid:258)ciwo(cid:258)ci urz(cid:218)dów skarbowych Sk(cid:239)adki ZUS Rodzaje ewidencji ksi(cid:218)gowych Forma opodatkowania Wybór terminów p(cid:239)atno(cid:258)ci zaliczek na podatek dochodowy Przychody w dzia(cid:239)alno(cid:258)ci gospodarczej Podstawowe koszty w dzia(cid:239)alno(cid:258)ci gospodarczej Podatek VAT Dokumentowanie sprzeda(cid:285)y Kasa fiskalna Samochód w firmie a odliczenie podatku VAT Kary za niewype(cid:239)nianie obowi(cid:200)zków podatkowych Brak (cid:258)rodków a zap(cid:239)ata podatku Wa(cid:285)ne terminy 12 13 14 15 17 17 24 24 28 30 39 41 42 59 70 71 75 78 79 81 3 Kup książkęPoleć książkę 4 TO TWOJA FIRMA Finansowanie dzia(cid:239)alno(cid:258)ci Kredyt Rodzaje kredytów Kredyt a wiek firmy Dokumenty Kredyt a biznesplan Kredyt a wk(cid:239)ad w(cid:239)asny Zabezpieczenie Por(cid:218)czenia Ile to kosztuje Kredyt w walutach obcych Okres kredytowania Kredyt a podatki Leasing Rodzaje leasingu Warunki uzyskania Leasing a kredyt Leasing a podatki Ile to kosztuje Leasing w walucie obcej Faktoring Rodzaje faktoringu Faktoring a kredyt Ile to kosztuje Anio(cid:239)y biznesu Jak znale(cid:283)(cid:202) anio(cid:239)a biznesu Warunki i koszty (cid:165)rodki z Unii Europejskiej Kto dostanie pieni(cid:200)dze z UE Gdzie po (cid:258)rodki z UE Dotacja a mikropo(cid:285)yczka Mniej to wi(cid:218)cej. O efektywno(cid:258)ci w czasach rozproszenia To czas zarz(cid:200)dza nami A mo(cid:285)e by tak inaczej? Zarz(cid:200)dzaj energi(cid:200), nie czasem Zarz(cid:200)dzaj energi(cid:200) Poprosz(cid:218) o stres. Byle mobilizuj(cid:200)cy Sprinterzy czy d(cid:239)ugodystansowcy? Przestoje mog(cid:200) by(cid:202) twórcze Nawyki i rytua(cid:239)y 85 86 87 89 90 91 91 92 93 94 96 97 98 98 99 99 100 101 102 104 105 106 107 108 108 109 110 110 110 112 112 117 121 122 123 123 125 125 127 Kup książkęPoleć książkę Spis tre(cid:258)ci Nap(cid:218)dza nas znaczenie i cel… Po pierwsze: nie zapominaj o ostrzeniu pi(cid:239)y. O sprawno(cid:258)ci fizycznej Po drugie: oddychaj. G(cid:239)(cid:218)boko oddychaj. O w(cid:239)a(cid:258)ciwym korzystaniu z emocji Po trzecie: skup si(cid:218)! O koncentracji, z(cid:239)odziejach czasu i odk(cid:239)adaniu na pó(cid:283)niej Po czwarte: na czym (tak naprawd(cid:218)) Ci zale(cid:285)y? O warto(cid:258)ciach, priorytetach i celach Zarz(cid:200)dzanie lud(cid:283)mi Ma(cid:239)y mo(cid:285)e wi(cid:218)cej Wizerunek pracodawcy ma znaczenie Pozb(cid:200)d(cid:283) si(cid:218) kompleksów Potrzeba matk(cid:200) wynalazku Rekrutacja jest podró(cid:285)(cid:200) Poka(cid:285) swoj(cid:200) twarz Zapraszamy na pok(cid:239)ad Pracownik, Twój fan To nie musi by(cid:202) koniec Skuteczna sprzeda(cid:285) Najcz(cid:218)stsze b(cid:239)(cid:218)dy w podej(cid:258)ciu do zarz(cid:200)dzania sprzeda(cid:285)(cid:200) Kilka s(cid:239)ów o dzisiejszym rynku Oczekiwania Klientów — wczoraj, dzi(cid:258) i jutro… Sprzeda(cid:285) B2C i B2B — cechy charakterystyczne i ró(cid:285)nice Strategia sprzeda(cid:285)y — mierz si(cid:239)y na zamiary Podstawy zarz(cid:200)dzania sprzeda(cid:285)(cid:200) Produkt Czy wierzysz w swój produkt? Modele sprzeda(cid:285)y: sprzeda(cid:285) pasywna — Klient przychodzi do mnie Modele sprzeda(cid:285)y: sprzeda(cid:285) aktywna — ja docieram do Klienta Profil mojego Idealnego klienta. Okre(cid:258)lanie grupy docelowej Co dla Twoich Klientów b(cid:218)dzie wa(cid:285)ne? Jakimi motywami zakupu kieruje si(cid:218) Twój Klient? Jak sprzedawa(cid:202) jeszcze wi(cid:218)cej? Cross- i up-selling Lejek sprzeda(cid:285)y Techniki sprzeda(cid:285)y — czyli jak sprzedawa(cid:202) i robi(cid:202) to na profesjonalnym poziomie? Kana(cid:239)y sprzeda(cid:285)y 5 129 130 137 141 147 157 157 158 159 159 167 173 183 190 193 197 199 202 203 204 205 206 207 208 210 211 213 214 216 216 219 221 Kup książkęPoleć książkę 6 TO TWOJA FIRMA Proste i czasami bezkosztowe narz(cid:218)dzia wspieraj(cid:200)ce sprzeda(cid:285) Pozyska(cid:239)e(cid:258) Klienta, ale jak go utrzyma(cid:202)? Automotywacja w sprzeda(cid:285)y Franczyza, czyli sposób na w(cid:239)asny biznes Wprowadzenie do biznesu na licencji Podstawowe informacje o franczyzie Rynek franczyzy w Polsce Niezb(cid:218)dna wiedza na start Zosta(cid:241) franczyzobiorc(cid:200) — dlaczego warto skorzysta(cid:202) z gotowego pomys(cid:239)u na firm(cid:218) Korzy(cid:258)ci, jakie daje franczyza Wady franczyzy dla franczyzobiorcy Kto nie powinien by(cid:202) biorc(cid:200) licencji Jak wybra(cid:202) dla siebie najlepszy system Kryteria oceny franczyzodawcy Z kim warto wspó(cid:239)pracowa(cid:202) i jakie systemy omija(cid:202) Jak sprawdzi(cid:202) franczyzodawc(cid:218) Jak oceni(cid:202) ofert(cid:218) i swoje mo(cid:285)liwo(cid:258)ci Rzeczywiste koszty gotowego pomys(cid:239)u Jak obliczy(cid:202) realny koszt inwestycji we franczyz(cid:218)? Zosta(cid:241) franczyzodawc(cid:200) — tworzenie silnej marki i rozwijanie jej we franczyzie Do(cid:258)wiadczenie Logo Analiza op(cid:239)acalno(cid:258)ci Pakiet franczyzowy Dzielenie si(cid:218) sukcesem i korzy(cid:258)ci z tym zwi(cid:200)zane Wady dla franczyzodawcy Jaki biznes mo(cid:285)na rozwija(cid:202) we franczyzie Podstawy tworzenia dobrego systemu franczyzowego Elementy pakietu licencyjnego Jak znale(cid:283)(cid:202) franczyzobiorców i ekspansja na rynki zagraniczne Uwarunkowania prawne dzia(cid:239)alno(cid:258)ci systemów franczyzowych Kodeks cywilny Ustawa Prawo w(cid:239)asno(cid:258)ci przemys(cid:239)owej Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych Prawo Unii Europejskiej Europejski kodeks etyki udzielania franczyzy 227 228 232 235 235 236 237 238 240 240 243 244 246 246 248 250 251 252 253 254 255 255 255 255 256 257 258 259 261 265 267 268 268 268 268 269 269 270 Kup książkęPoleć książkę Spis tre(cid:258)ci Inwestowanie nadwy(cid:285)ek Oszcz(cid:218)dno(cid:258)ci w biznesplanie P(cid:239)ywanie w p(cid:239)ynno(cid:258)ci Poduszka bezpiecze(cid:241)stwa Nie no(cid:258) wszystkich jajek w jednym koszyku Inwestowanie pe(cid:239)n(cid:200) g(cid:218)b(cid:200) Zyski stoj(cid:200)ce twardo na ziemi Inwestycje alternatywne Oszcz(cid:218)dzanie to stan umys(cid:239)u Twoja marka, Twoja reklama My(cid:258)l jak klient Tworzenie marki Strategia — czy tego potrzebujesz? Grupa docelowa Identyfikacja wizualna Wizytówki Lokal (oznakowanie i wyposa(cid:285)enie) Reklama Lokal i jego otoczenie Ulotki Plakaty i outdoor Wyró(cid:285)nij si(cid:218) Reklama na samochodzie Lokalne media Promocje, lojalno(cid:258)(cid:202), polecenia Gad(cid:285)ety Spo(cid:239)eczno(cid:258)(cid:202) Jak nie reklamowa(cid:202) ma(cid:239)ej firmy? Dbaj o swojego klienta Marketing online Czym jest marketing w internecie i czym ró(cid:285)ni si(cid:218) od tradycyjnych dzia(cid:239)a(cid:241) promocyjnych? Dlaczego warto by(cid:202) obecnym w internecie? Jaka dzia(cid:239)alno(cid:258)(cid:202) mo(cid:285)e by(cid:202) przedmiotem marketingu w internecie? Na co warto zwróci(cid:202) uwag(cid:218) podczas budowania obecno(cid:258)ci firmy w internecie? 7 273 273 275 279 282 285 288 293 298 305 305 306 306 307 307 311 312 312 313 314 317 318 319 319 320 321 322 323 323 327 328 328 329 330 Kup książkęPoleć książkę 8 TO TWOJA FIRMA Jakie mo(cid:285)liwo(cid:258)ci daje internet Twojej firmie? Od czego zacz(cid:200)(cid:202) budowanie obecno(cid:258)ci firmy w internecie? Jak(cid:200) funkcj(cid:218) spe(cid:239)nia strona internetowa? Jak wybra(cid:202) domen(cid:218) internetow(cid:200)? Czym nale(cid:285)y si(cid:218) kierowa(cid:202) przy wyborze domeny? Gdzie mo(cid:285)na kupi(cid:202) domen(cid:218) internetow(cid:200)? Czego oprócz domeny potrzebujesz, aby móc utworzy(cid:202) stron(cid:218) internetow(cid:200)? Jak zbudowa(cid:202) stron(cid:218) internetow(cid:200)? Strona internetowa jako centrum spotka(cid:241) Wa(cid:285)niejsze jest to, co Ty mówisz o sobie, czy to, co mówi(cid:200) o Tobie inni? Jak sprawi(cid:202), aby Twoja strona t(cid:218)tni(cid:239)a (cid:285)yciem? Jak dzia(cid:239)a dobrze przygotowana strona? Aby strona by(cid:239)a polecana, powinna zawiera(cid:202) warto(cid:258)(cid:202) dodan(cid:200) Jak dobra(cid:202) s(cid:239)owa kluczowe do tre(cid:258)ci na stron(cid:218)? Gdzie pozyska(cid:202) pierwsze linki do strony? Model biznesowy firmy obecnej w internecie W jaki sposób promowa(cid:202) stron(cid:218) internetow(cid:200)? Media spo(cid:239)eczno(cid:258)ciowe Monitoring kampanii budowania obecno(cid:258)ci w internecie Podsumowanie PR w ma(cid:239)ej firmie Po co komu PR? Czym PR ró(cid:285)ni si(cid:218) od reklamy? Zanim zaczniesz, w(cid:239)(cid:200)cz monitoring Baza mediów i rodzaje materia(cid:239)ów prasowych Pisanie: czas start! Jak przygotowa(cid:202) konferencj(cid:218) prasow(cid:200)? Patronaty medialne i konkursy Klucz do sukcesu, czyli media regionalne Networking Czym jest networking? Cele, czyli dok(cid:200)d idziesz Twoje kontakty Autoprezentacja Zaanga(cid:285)owanie rozmówcy 331 332 333 334 334 334 335 335 338 339 340 340 341 341 342 342 343 348 358 359 363 363 369 372 373 377 381 385 388 395 395 397 399 402 404 Kup książkęPoleć książkę Spis tre(cid:258)ci Odrób prac(cid:218) domow(cid:200) Do kogo chcesz dotrze(cid:202)? Jak zacz(cid:200)(cid:202)? Jak zachowywa(cid:202) si(cid:218) na biznes mixerze? Najcz(cid:218)stsze b(cid:239)(cid:218)dy w networkingu 9 405 406 408 408 411 Kup książkęPoleć książkę 10 TO TWOJA FIRMA Kup książkęPoleć książkę Drogi Czytelniku! Ksi(cid:200)(cid:285)ka, któr(cid:200) trzymasz w r(cid:218)kach, jest kompleksowym poradnikiem dotycz(cid:200)cym prowadzenia firmy, budowania strategii rozwoju, sprzeda(cid:285)y oraz zarz(cid:200)dzania. Na ksi(cid:218)garnianych pó(cid:239)kach zazwyczaj widzisz tema- tyczne opracowania, które mówi(cid:200) o pojedynczych obszarach budowania firmy. Ta ksi(cid:200)(cid:285)ka jest inna. Zale(cid:285)a(cid:239)o nam na tym, by(cid:258) znalaz(cid:239) w niej wszystko: od motywacji przez umiej(cid:218)tno(cid:258)ci budowania zespo(cid:239)u, pozy- skiwania finansowania, inwestowania nadwy(cid:285)ek pieni(cid:218)(cid:285)nych, na modelach sprzeda(cid:285)owych lub franczyzowych ko(cid:241)cz(cid:200)c. Do wspó(cid:239)pracy zaprosili(cid:258)my jedenastu Ekspertów i Specjalistów — ka(cid:285)dy z nich przygotowa(cid:239) rozdzia(cid:239), w którym dzieli si(cid:218) swoj(cid:200) wiedz(cid:200) i do(cid:258)wiadczeniem. Mamy nadziej(cid:218), (cid:285)e du(cid:285)a dawka wiedzy — zarówno teoretycznej, jak i praktycznej — b(cid:218)dzie dla Ciebie u(cid:285)yteczna. W publikacji, któr(cid:200) w(cid:239)a(cid:258)nie przegl(cid:200)dasz, opisali(cid:258)my szereg obszarów tworz(cid:200)cych biznes „od (cid:258)rodka”. Warto jednak pami(cid:218)ta(cid:202), (cid:285)e ka(cid:285)da firma funkcjonuje w pewnym otoczeniu makroekonomicznym, które ma wp(cid:239)yw na ca(cid:239)y rynek. To w(cid:239)a(cid:258)nie dlatego kluczowe jest przygotowanie solidnego biznesplanu, przeanalizowanie dzia(cid:239)a(cid:241) konkurencji oraz kondycji ca(cid:239)ej gospodarki. Zanim zatem przejdziesz do tematycznych rozdzia(cid:239)ów tej ksi(cid:200)(cid:285)ki, poruszymy kilka tematów, które dotycz(cid:200) skali makroekono- micznej. 11 Kup książkęPoleć książkę 12 TO TWOJA FIRMA Kiedy za(cid:239)o(cid:285)y(cid:202) biznes? Dlaczego nie warto startowa(cid:202) bez biznespla- nu? Czym jest strategia „b(cid:239)(cid:218)kitnego oceanu”? Jak zarz(cid:200)dza(cid:202) finansami w firmie i co si(cid:218) kryje pod poj(cid:218)ciem „trójk(cid:200)t przedsi(cid:218)biorcy”? Wresz- cie: jak znale(cid:283)(cid:202) w sobie motywacj(cid:218) do ci(cid:218)(cid:285)kiej pracy i co determinuje sukces przedsi(cid:218)biorcy? Biznesplan na wag(cid:218) z(cid:239)ota Kiedy za(cid:239)o(cid:285)y(cid:202) biznes? Wielu przedsi(cid:218)biorców zadaje sobie to pytanie. Nowe firmy rosn(cid:200) jak grzyby po deszczu. Z danych Centralnego O(cid:258)rodka Informacji Gospodarczej wynika, (cid:285)e w ubieg(cid:239)ym roku powsta(cid:239)o ich po- nad 300 tys. Ile przedsi(cid:218)biorstw upad(cid:239)o? Oficjalne dane mówi(cid:200) o tysi(cid:200)cu, wi(cid:218)c to niewielki odsetek. Warto jednak pami(cid:218)ta(cid:202), (cid:285)e liczby tu przyta- czane dotycz(cid:200) firm, które og(cid:239)osi(cid:239)y upad(cid:239)o(cid:258)(cid:202) (zanotowan(cid:200) przez Monitor S(cid:200)dowy i Gospodarczy), a nie „po cichu” znikn(cid:218)(cid:239)y z rynku. Gdy przed- si(cid:218)biorcy pytaj(cid:200) o to, kiedy startowa(cid:202) z biznesem, lub t(cid:239)umacz(cid:200), (cid:285)e wstrzymuje ich „kryzys gospodarczy”, najcz(cid:218)(cid:258)ciej mówi(cid:218), (cid:285)e analiza otoczenia rynkowego oraz kondycji gospodarki maj(cid:200) wielkie znaczenie, ale ka(cid:285)dy biznes, który jest dobrze przygotowany i zaplanowany, ma szans(cid:218) rozwoju. Nie chodzi zatem o „wpasowanie si(cid:218)” w gospodark(cid:218) b(cid:218)d(cid:200)c(cid:200) akurat na fali wzrostowej ani równie(cid:285) o wyczekiwanie dobrego momentu, poniewa(cid:285) „jest kryzys”, ale o takie „zaplanowanie” biznesu, (cid:285)eby przedsi(cid:218)biorstwo poradzi(cid:239)o sobie w ka(cid:285)dych czasach. Wa(cid:285)ne jest u(cid:258)wiadomienie sobie, (cid:285)e firmy nie powinno si(cid:218) zak(cid:239)ada(cid:202) „przez przypa- dek”. Ka(cid:285)dy biznes musi mie(cid:202) biznesplan i d(cid:239)ugofalow(cid:200) strategi(cid:218) roz- woju, w której okre(cid:258)li si(cid:218) spodziewane wydatki, przychody oraz moment pierwszego zysku. Warto pami(cid:218)ta(cid:202) o tzw. „trójk(cid:200)cie przedsi(cid:218)biorcy”, czyli sprawnym i zgodnym funkcjonowaniu trzech podstawowych obszarów dzia(cid:239)alno(cid:258)ci ka(cid:285)dego przedsi(cid:218)biorstwa: produkcie, administracji i sprzeda(cid:285)y. Co to oznacza w praktyce? B(cid:239)(cid:200)d, który przedsi(cid:218)biorcy pope(cid:239)niaj(cid:200) na starcie, to faworyzowanie jednego obszaru kosztem pozosta(cid:239)ych. Bywa, (cid:285)e zaj(cid:218)ci udoskonalaniem produktu zapominamy, (cid:285)e kiedy(cid:258) powinni(cid:258)my zacz(cid:200)(cid:202) go sprzedawa(cid:202), bo to przecie(cid:285) sprzeda(cid:285) determinuje nasz wzrost i decy- duje o zarobkach. Zdarza si(cid:218) równie(cid:285), (cid:285)e poch(cid:239)oni(cid:218)ci pracami admini- stracyjnymi nie pami(cid:218)tamy o samym produkcie, który jest cz(cid:218)sto odbiciem naszego pomys(cid:239)u i idei, ale zupe(cid:239)nie nie trafia w gusty i potrzeby klientów. Kup książkęPoleć książkę Drogi Czytelniku 13 Jak to zmieni(cid:202)? Jak sprawi(cid:202), by „trójk(cid:200)t przedsi(cid:218)biorcy” pracowa(cid:239) na nasz(cid:200) korzy(cid:258)(cid:202)? Pami(cid:218)tajmy o dwóch zasadach: po pierwsze — pro(cid:258)my o pomoc i zlecajmy na zewn(cid:200)trz (outsourcujmy) dzia(cid:239)ania. Po drugie — nie pono(cid:258)my, przynajmniej na pocz(cid:200)tku, nadmiernych wydatków, które nie maj(cid:200) bezpo(cid:258)redniego prze(cid:239)o(cid:285)enia na sprzeda(cid:285) i rozwój firmy. Przyk(cid:239)ady? (cid:120) Dzisiejszy przedsi(cid:218)biorca jest wielofunkcyjny. W swojej firmie robi wszystko, od ksi(cid:218)gowo(cid:258)ci, poprzez kadry, administracj(cid:218), logistyk(cid:218), produkcj(cid:218), na marketingu sko(cid:241)czywszy. Je(cid:258)li zsumujemy te dzia(cid:239)ania i czas, który nam poch(cid:239)aniaj(cid:200), (cid:239)atwo odkryjemy, (cid:285)e robienie wszystkiego samodzielnie zabiera nam tzw. „moce przerobowe”, które mogliby(cid:258)my przeznaczy(cid:202) na generowanie przychodu. Mo(cid:285)e zatem warto zleci(cid:202) na zewn(cid:200)trz niektóre projekty? Nietrudno policzy(cid:202), (cid:285)e je(cid:258)li na wszystkie sprawy zwi(cid:200)zane chocia(cid:285)by z ksi(cid:218)gowo(cid:258)ci(cid:200) po(cid:258)wi(cid:218)camy miesi(cid:218)cznie ok. 2 dni (które to dni mogliby(cid:258)my przeznaczy(cid:202) na promocj(cid:218) i sprzeda(cid:285) swojego produktu), to tak naprawd(cid:218) ponosimy strat(cid:218). Nast(cid:218)pne 2 dni mogliby(cid:258)my „zaoszcz(cid:218)dzi(cid:202)”, zlecaj(cid:200)c na zewn(cid:200)trz administracj(cid:218) i logistyk(cid:218), kolejne 2 dni, je(cid:258)li znale(cid:283)liby(cid:258)my wykonawc(cid:218) dzia(cid:239)a(cid:241) informatycznych itd. (cid:120) Omówili(cid:258)my przyk(cid:239)ad zwi(cid:200)zany z outsourcingiem, wi(cid:218)c chcia(cid:239)bym wróci(cid:202) do „nadmiernych wydatków”, które przypadaj(cid:200) w udziale pocz(cid:200)tkuj(cid:200)cym biznesmenom. Warto pami(cid:218)ta(cid:202), by planowa(cid:202) wydatki i ogranicza(cid:202) je. To cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) dobrze skonstruowanego biznesplanu. Przyk(cid:239)adowo: decyzja o produkcji kalendarzy, notesów lub innych gad(cid:285)etów reklamowych powinna by(cid:202) dobrze przemy(cid:258)lana, zw(cid:239)aszcza je(cid:258)li maj(cid:200) by(cid:202) rozdane przyjacio(cid:239)om i znajomym, a wi(cid:218)c nie b(cid:218)d(cid:200) s(cid:239)u(cid:285)y(cid:202) efektywnej sprzeda(cid:285)y, o której napisa(cid:239)em powy(cid:285)ej. Raczej wp(cid:239)yn(cid:200) na wizerunek, a to — w krótkiej perspektywie czasu — nie przyniesie Ci realnych zysków. Znajd(cid:283) swój b(cid:239)(cid:218)kitny ocean Znasz strategi(cid:218) „b(cid:239)(cid:218)kitnego oceanu”, któr(cid:200) W. Chan Kim i Renee Maub- orgne przedstawili w swojej ksi(cid:200)(cid:285)ce Blue Ocean Strategy? Mówi ona, (cid:285)e czasem nie warto walczy(cid:202) o pozycj(cid:218) na „czerwonym oceanie”, czyli rynku, Kup książkęPoleć książkę 14 TO TWOJA FIRMA który jest ju(cid:285) zagospodarowany i charakteryzuje si(cid:218) du(cid:285)(cid:200) konkurencj(cid:200). Strategia b(cid:239)(cid:218)kitnego oceanu mówi o tym, by by(cid:202) innowacyjnym, by zna- le(cid:283)(cid:202) nisz(cid:218) rynkow(cid:200), w której nikt jeszcze nie dzia(cid:239)a. Funkcjonowanie w wolnej i niezagospodarowanej przestrzeni mo(cid:285)e by(cid:202) du(cid:285)o prostsze, zw(cid:239)aszcza (cid:285)e wtedy zamiast walczy(cid:202), mo(cid:285)esz skoncentrowa(cid:202) si(cid:218) na klien- tach i w(cid:239)asnej firmie. Jasne, (cid:285)e trudno by(cid:202) wizjonerem, takim jak Henry Ford czy Steve Jobs, twórca Apple. Nie ka(cid:285)dego sta(cid:202) na innowacyjny produkt lub us(cid:239)ug(cid:218), który oka(cid:285)e si(cid:218) strza(cid:239)em w dziesi(cid:200)tk(cid:218). Mam jednak wra(cid:285)enie, (cid:285)e mieliby(cid:258)my wi(cid:218)cej wizjonerów, gdyby nie strach przed po- ra(cid:285)k(cid:200). Henry Ford, który wprowadzi(cid:239) samochody do masowej produkcji, zosta(cid:239) pono(cid:202) zapytany o to, czy s(cid:239)ucha opinii konsumentów. Odpowie- dzia(cid:239): „Gdybym pyta(cid:239) ludzi, czego chc(cid:200), poprosiliby o lepszego konia”. Wtóruje mu Steve Jobs, który twierdzi(cid:239): „Nie mo(cid:285)na po prostu pyta(cid:202) konsumentów o to, czego chc(cid:200), a potem próbowa(cid:202) im to da(cid:202). Zanim to zbudujesz, b(cid:218)d(cid:200) ju(cid:285) chcieli czego(cid:258) nowego”. Je(cid:258)li zatem masz innowacyjny pomys(cid:239), uwierz w niego. Nie ogl(cid:200)daj si(cid:218) na innych, nie pytaj, czy Ci „wolno” lub czy „powiniene(cid:258)”. Poka(cid:285) im, co masz do zaoferowania. Wyt(cid:239)umacz, a zrozumiej(cid:200). „Rób to, co robisz, naj- lepiej jak potrafisz”. Zadbaj o finansowanie Sk(cid:200)d wzi(cid:200)(cid:202) pieni(cid:200)dze na biznes? Przedsi(cid:218)biorcy zazwyczaj pozyskuj(cid:200) (cid:258)rodki z dwóch (cid:283)róde(cid:239). Po pierwsze: od bliskich, rodziny, przyjació(cid:239). Po drugie: korzystaj(cid:200)c z systemu bankowego. Warto jednak pami(cid:218)ta(cid:202), (cid:285)e ok. 70 mikroprzedsi(cid:218)biorców nigdy nie bra(cid:239)o kredytów ani po(cid:285)yczek ban- kowych. Przyczyn(cid:200) mo(cid:285)e by(cid:202) to, (cid:285)e sektor bankowy nie rozumie specyfiki dzia(cid:239)ania tzw. ma(cid:239)ego biznesu. Niewielu startuj(cid:200)cych przedsi(cid:218)biorców mo(cid:285)e liczy(cid:202) na kredyt bez historii kredytowej lub bez konkretnych przychodów. Pami(cid:218)tajmy, (cid:285)e rozmawiamy przede wszystkim o indywi- dualnej dzia(cid:239)alno(cid:258)ci gospodarczej. Same koszty za(cid:239)o(cid:285)enia firmy nie s(cid:200) du(cid:285)e. Niektórym do prowadzenia biznesu wystarczy laptop i biurko usta- wione w domowym pokoju. Gotówka jest potrzebna przede wszystkim na rozwój, nabranie wiatru w (cid:285)agle. Warto pami(cid:218)ta(cid:202), (cid:285)e po(cid:285)yczki i kredyty to nie wszystko. Mo(cid:285)na si(cid:218) ubiega(cid:202) o (cid:258)rodki z Unii Europejskiej. Trzeba te(cid:285) wiedzie(cid:202) o leasingu, który jest jednym z najbardziej dost(cid:218)pnych rozwi(cid:200)za(cid:241) dla ma(cid:239)ych firm. Kup książkęPoleć książkę Drogi Czytelniku 15 W leasing mo(cid:285)na wzi(cid:200)(cid:202) nie tylko samochód, ale równie(cid:285) maszyny czy urz(cid:200)dzenia, takie jak: komputery, drukarki, aparaty fotograficzne, rzadziej nieruchomo(cid:258)ci. Niez(cid:239)ym rozwi(cid:200)zaniem jest faktoring. Kiedy(cid:258) by(cid:239) nie- dost(cid:218)pny dla ma(cid:239)ych przedsi(cid:218)biorców, teraz to si(cid:218) zmieni(cid:239)o. Zmie(cid:241) my(cid:258)lenie i sta(cid:241) si(cid:218) kapitanem Wyobra(cid:283) sobie, (cid:285)e ka(cid:285)da firma to statek. Mo(cid:285)liwe, (cid:285)e do tej chwili p(cid:239)ywa- (cid:239)e(cid:258) na du(cid:285)ym frachtowcu — by(cid:239)e(cid:258) cz(cid:218)(cid:258)ci(cid:200) korporacji. Mo(cid:285)liwe, (cid:285)e pra- cowa(cid:239)e(cid:258) w ma(cid:239)ej firmie, ale nie podejmowa(cid:239)e(cid:258) samodzielnie decyzji — mia(cid:239)e(cid:258) nad sob(cid:200) kapitana. Je(cid:258)li zak(cid:239)adasz biznes, Twoja pozycja na statku w(cid:239)a(cid:258)nie si(cid:218) diame- tralnie zmieni(cid:239)a. To Twoja firma i jeste(cid:258) za ni(cid:200) odpowiedzialny. Nie jeste(cid:258) ju(cid:285) jednym z marynarzy, którzy wspólnie prowadz(cid:200) (cid:239)ód(cid:283) do portu. Teraz kapitan to Ty. Widzia(cid:239)e(cid:258) kiedy(cid:258) statek, którego kapitan nie wie, dok(cid:200)d p(cid:239)ynie? Ja nie. Je(cid:258)li chcesz odnie(cid:258)(cid:202) sukces w biznesie, musisz stan(cid:200)(cid:202) za sterem. Musisz okre(cid:258)li(cid:202), dok(cid:200)d p(cid:239)yniesz. Nie b(cid:218)dzie Ci (cid:239)atwo, bo kon- kurencja na rynku jest du(cid:285)a, zawsze znajdzie si(cid:218) kto(cid:258), kto b(cid:218)dzie chcia(cid:239) Ci(cid:218) wyprzedzi(cid:202) lub pos(cid:239)a(cid:202) na dno. Najwa(cid:285)niejsze jest jednak zaanga(cid:285)o- wanie, odwa(cid:285)ne, ale m(cid:200)dre podejmowanie decyzji. Wierz(cid:218) w Twój sukces, je(cid:258)li Ty w siebie wierzysz. A to ju(cid:285) (cid:258)wietny pocz(cid:200)tek. Adam G(cid:239)os, Tax Care Kup książkęPoleć książkę Kup książkęPoleć książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

TO TWOJA FIRMA. 12 KROKÓW DO SUKCESU
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: