Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00050 006690 14488981 na godz. na dobę w sumie
Tajniki wystąpień publicznych. 101 porad dla prezenterów - książka
Tajniki wystąpień publicznych. 101 porad dla prezenterów - książka
Autor: Liczba stron: 176
Wydawca: Onepress Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-3625-9 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> kompetencje osobiste
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Prezentacja dopracowana w najmniejszym szczególe:

101 porad, czyli collage wskazówek dla prezenterów

Niemal wszyscy stajemy czasem przed koniecznością przedstawienia swoich myśli innym ludziom w formie prezentacji: menedżerowie chcący zaangażować swoje zespoły w nowe przedsięwzięcia, pracownicy chcący przekonać do swoich pomysłów menedżerów, nauczyciele pragnący zainspirować uczniów, wykładowcy angażujący w naukę studentów. Często takie prezentacje determinują stosunek innych do tego, co robimy, naszych idei czy wreszcie nas samych.

Dobra prezentacja nie polega na zastosowaniu jednej czy dwóch sztuczek. Pod uwagę trzeba wziąć wiele szczegółów decydujących o sukcesie lub porażce. Kiedy stajesz przed innymi, by im coś przekazać, masz zawsze dwa cele: mówić zrozumiale oraz wzbudzić zachwyt. Treść i forma. Co i jak. Dwa obszary współzależne i wzajemnie się uzupełniające.

Wszystkie porady służą temu, byś następnym razem podczas omawiania tematu, który masz w małym palcu, nie spotkał się z murem niezrozumienia i braku zainteresowania ze strony odbiorców.

Autor napisał ten poradnik w oparciu o doświadczenia swoje i kolegów-trenerów, którzy szkolą innych od wielu lat. 101 zawartych w tej książce wskazówek to takie 'myśli nieuczesane' o prezentacjach - konkretne rady, dzięki którym lepiej dotrzesz do słuchaczy. Tajniki wystąpień publicznych mają za zadanie pomóc Ci w rozwoju naturalnego, budującego wiarygodność stylu prezentacji. Będą też wspierać Cię w różnych codziennych wyzwaniach, przed jakimi staje każdy prezenter.



Książka polecana przez:




Łukasz Dąbrowski - senior partner w House of Skills. Specjalizuje się w projektowaniu i prowadzeniu warsztatów zespołowych, a także strategicznych konferencji oraz szkoleń z zakresu kreatywności, wystąpień publicznych, efektywności osobistej, zarządzania. Absolwent SGH/SGPiS, ukończył Wydział Handlu Zagranicznego. Pasjonują go podróże. W innych krajach lubi obserwować życie codzienne i utrwalać je na cyfrowej 'kliszy' aparatu. Jest współautorem książki Zespoły po polsku. Jak firmy działające na polskim rynku podnoszą swoją efektywność dzięki pracy zespołowej (Onepress, 2010).

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Redaktor prowadzący: Barbara Gancarz-Wójcicka Projekt okładki: Urszula Buczkowska Projekt składu i skład: Adrian Partyka Ilustracje w książce i na okładce: Konrad Kwas Korekta językowa: M.T. Media Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: onepress@onepress.pl WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. ISBN: 978-83-246-3625-9 Copyright © Łukasz Dąbrowski 2012 Printed in Poland. http://onepress.pl/user/opinie/tawypu • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści Od autora  ________________________________________________________________________________ 9 Czemu służy ten poradnik?  ________________________________________________________ 10 Świetna a beznadziejna prezentacja — co je dzieli?  ________________________ 12 1. Odrób lekcję, poznaj temat  __________________________________________________ 14 2. Poznaj swoich słuchaczy  _____________________________________________________ 17 3. Ustal cel prezentacji  ___________________________________________________________ 21 4. Nadaj kierunek umysłowi (czyli zastosuj zasady 1., 2. i 3.)  ________ 23 5. Przygotuj treść prezentacji  __________________________________________________ 26 6. Przygotuj strukturę prezentacji  ____________________________________________ 28 7. Użyj konceptogramu  ___________________________________________________________ 30 8. Użyj mapy myśli _________________________________________________________________ 32 9. Przygotuj pomoce audiowizualne  _________________________________________ 33 10. Zrób próbę  ________________________________________________________________________ 34 11. Stosuj mapę prezentacji, by ogarnąć przygotowania  ________________ 35 12. Stosuj strukturę kluczowych elementów  ________________________________ 36 13. Stosuj strukturę czasu  ________________________________________________________ 38 14. Stosuj strukturę miejsca  ______________________________________________________ 39 15. Stosuj strukturę PAR do nowych rozwiązań ____________________________ 40 16. Stosuj strukturę ODK do wzmocnienia swoich opinii  _______________ 41 17. Stosuj strukturę „przez znane do nieznanego”  ________________________ 42 18. Stosuj strukturę „przez wspólne do różnic”  ____________________________ 44 19. Stosuj strukturę „od przekonania do działania”  _______________________ 46 20. Używaj cytatów  _________________________________________________________________ 48 21. W prezentację wkładaj mocne fakty i statystyki  ______________________ 51 Spis treści Spis treści 3 22. Buduj porównania, stosuj kontrast i metafory  ________________________ 52 23. Przykłady, przykłady i jeszcze raz przykłady  __________________________ 55 24. Opowiadaj historie  _____________________________________________________________ 57 25. Wbijaj się w pamięć demonstracjami  ____________________________________ 62 26. Zadawaj pytania  ________________________________________________________________ 64 27. Wykorzystaj pierwsze pierwsze cztery minuty  _______________________ 66 28. Wykorzystaj drugie pierwsze cztery minuty  ___________________________ 68 29. Początek znaj na pamięć (niemal)  _________________________________________ 70 30. Zadbaj o logiczną spójność prezentacji  __________________________________ 72 31. Zbuduj wiarygodność  _________________________________________________________ 74 32. Nawet kiedy tylko stoisz, rób to z głową  _________________________________ 75 33. Dynamizuj prezentację poruszaniem się  ________________________________ 77 34. Ruchem podkreślaj strukturę prezentacji   ______________________________ 78 35. Pilnuj, by nie zasnęli  ___________________________________________________________ 79 36. Łącz argumenty z ruchem   ___________________________________________________ 80 37. Używaj ruchu w trudnych sytuacjach  ____________________________________ 82 38. Swoje myśli podkreślaj gestem  _____________________________________________ 84 39. Gestykuluj, trzymając się prostych zasad  _______________________________ 85 40. Stosuj trójki  ______________________________________________________________________ 86 41. Graj ciszą  __________________________________________________________________________ 87 42. Wyeliminuj „yyy…”, „eee…”  ___________________________________________________ 89 43. Unikaj bełkotu  ___________________________________________________________________ 90 44. Mów poprawnie i po polsku  _________________________________________________ 91 45. Wzmacniaj efekt przez kontakt wzrokowy w kameralnych grupach  ______________________________________________________ 93 46. Wzmacniaj efekt przez kontakt wzrokowy w dużych grupach  ______________________________________________________________ 94 Tajniki wystąpień publicznych. 101 porad dla prezenterów 4 47. Jeśli możesz, nie katuj uczestników i siebie złym ustawieniem sali  ______________________________________________ 95 48. Nie zdzieraj gardła… użyj mikrofonu  _____________________________________ 100 49. Rozgrzej umysł  __________________________________________________________________ 101 50. Rozgrzej ciało  ____________________________________________________________________ 102 51. Przewiduj, przewiduj i jeszcze raz przewiduj  _________________________ 103 52. Co do trudnych treści: stosuj zasadę Clausewitza  ____________________ 106 53. Unikaj nauczycielskich interwencji  _______________________________________ 108 54. Używaj trzystopniowej interwencji   ______________________________________ 109 55. Zaakceptuj, że pełnisz różne role  __________________________________________ 110 56. Nie sprzeczaj się  ________________________________________________________________ 112 57. Ekspertom daj to, na co zasługują  _________________________________________ 114 58. Konsultuj prototypy   ___________________________________________________________ 116 59. Twój nowy przyjaciel… rzutnik  ____________________________________________ 117 60. Zarządzaj uwagą słuchaczy 1 (slajdy)  ____________________________________ 119 61. Zarządzaj uwagą słuchaczy 2 (materiały)  _______________________________ 121 62. Zwiększaj poczucie własności wypracowanych rozwiązań  ________ 122 63. Bądź zawsze pierwszy  ________________________________________________________ 125 64. Bierz odpowiedzialność  ______________________________________________________ 126 65. Używaj zrozumiałego języka  ________________________________________________ 127 66. Ubierz się odpowiednio  ______________________________________________________ 129 67. Bądź dyplomatą  _________________________________________________________________ 131 68. Używaj bezpiecznego humoru  ______________________________________________ 132 69. Powstrzymaj się od opowiadania kawałów  ____________________________ 134 70. Na pytania odpowiadaj wszystkim uczestnikom prezentacji  _____________________________________________________ 135 71. Dawaj krótkie odpowiedzi  ___________________________________________________ 137 Spis treści 5 72. Po pytaniach pamiętaj o podsumowaniu  ________________________________ 138 73. Parafrazuj pytania  ______________________________________________________________ 139 74. Panuj nad ciałem, słuchając pytań  _________________________________________ 140 75. Odpowiadając na pytania, unikaj błędów  _______________________________ 141 76. Uważaj na swoje negatywne nastawienie  _______________________________ 142 77. Nadaktywnym daj to, czego potrzebują  _________________________________ 144 78. Zadbaj o pesymistów  __________________________________________________________ 145 79. Zbuduj ze słuchaczami rapport  ____________________________________________ 147 80. Jeśli ćwiczysz umiejętność prezentacji, pamiętaj o…  ________________ 148 81. Zanim zaczniesz, zapanuj nad oddechem  _______________________________ 149 82. Unikaj mętnego języka  ________________________________________________________ 150 83. Buduj wiarygodność głosem  ________________________________________________ 152 84. Unikaj sposobu mówienia, który podważa Twoją wiarygodność  _____________________________________ 153 85. Pamiętaj: niech zapamiętają choć jedną rzecz  _________________________ 154 86. Pamiętaj: każdy poznaje inaczej  ___________________________________________ 156 87. Angażuj zmysły Twoich słuchaczy  ________________________________________ 158 88. Kup myszkę dostosowaną do prezentacji  _______________________________ 160 89. Nie nadużywaj wskaźnika laserowego  ___________________________________ 161 90. Zaczynaj o czasie  _______________________________________________________________ 162 91. Gdy się spóźniają, bądź jak dobry zawiadowca stacji  ________________ 163 92. Miej własne flamastry  _________________________________________________________ 164 93. Kiedy tylko możesz, używaj białej tablicy ścieralnej  _________________ 165 94. Kiedy tylko możesz, stosuj stojak z papierem  __________________________ 166 95. Zadbaj o dobrą kolorystykę slajdów  ______________________________________ 167 96. Stosuj jeden, góra dwa typy czcionek  _____________________________________ 168 97. Zachowaj umiar przy projektowaniu slajdów tekstowych  _________ 169 Tajniki wystąpień publicznych. 101 porad dla prezenterów 6 98. Zamiast tekstu używaj obrazu do ilustrowania przesłań  ___________ 170 99. Nie daj nad sobą zapanować slajdom  ____________________________________ 171 100. Ostrożnie ze slajdami __________________________________________________________ 172 101. Zakończenie prezentacji  ______________________________________________________ 173 Spis treści 7 50. Rozgrzej ciało Prosta rozgrzewka przed prezentacją pełni trzy funkcje: • Wprawia mięśnie w ruch i sprawia, że zupełnie inaczej mówi się do ludzi. • Pomaga w koncentracji. • Jest świetnym sposobem na obniżenie poziomu stresu. Oto kilka ćwiczeń rozgrzewkowych: • Żucie gumy — ćwiczenie polega na przesadnym poruszaniu ustami tak, jak gdybyś żuł gumę. • Skurczona buzia — robisz buzię w ciup tak, by stała się jak najmniejsza. • Naciąganie brodą mięśni szyi do góry. • Masujesz bok i tył szyi dłońmi. • Rozprostowana buzia — robisz jak największą twarz. • Kręcisz barkami do przodu. • Kręcisz barkami do tyłu. Zacznij ćwiczyć taką prostą rozgrzewkę przed prezentacjami. Tajniki wystąpień publicznych. 101 porad dla prezenterów 102 51. Przewiduj, przewiduj i jeszcze raz przewiduj Temat trudnych sytuacji w trakcie wystąpień publicznych zawsze cieszy się sporym powodzeniem na szkoleniach traktujących o prezentacjach. Wszystkich interesuje, jak dobry prezenter zachowałby się w trudnej sy­ tuacji, która uczestnikom się wydarzyła. Warto zdać sobie sprawę: znakomita większość trudnych sytuacji wy­ nika z tego, że ich nie przewidzieliśmy. To brzmi jak banał. O co mi zatem chodzi? Otóż jeśli chcesz mieć poczucie kontroli nad tym, jak na Twoją pre­ zentację reagują słuchacze, to przyjmij sobie takie założenie, że jest to Twoja wyłączna odpowiedzialność. Innymi słowy: nic się nie dzieje bez powodu. Jeśli ktoś zadaje agresywne pytanie, stara się napastliwie udowodnić swoje racje, możesz domniemywać, że powodem takiego zachowania jest coś, co Ty sam zrobiłeś lub czego zaniechałeś w trakcie wystąpienia. Dlatego też ta kontrola zaczyna się na długo przed rozpoczęciem pre­ zentacji. Zaczyna się od przewidywania problemów i podejmowania działań zaradczych, by do nich nie doszło. Wykonaj proste ćwiczenie przed następną prezentacją. Zadaj sobie dwa pytania: 1. Co może pójść nie tak w mojej prezentacji? 2. Co mogę zrobić, by do tego nie doszło? 51. Przewiduj, przewiduj i jeszcze raz przewiduj 103 Spisz poniżej konieczne działania i je wykonaj (dla inspiracji przeczytaj przykłady poniżej). ___________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________ Weźmy kilka przykładów. 1. Przewiduję, że prezenter przede mną będzie mówił dłużej i zajmie 10 minut „mojego” czasu. Podejmuję zatem działanie i skracam prezentację z 30 do 20 minut i przygotowuję dwie wersje. Tak, by móc w ostatniej chwili zdecydować. Kiedy np. jestem proszony przez klientów o wystąpienie z krót­ kimi 45 ­minutowymi wystąpieniami – inspiracjami na ich wewnętrznych spotkaniach, zawsze mam wersję na cały przeznaczony czas oraz wersję krótszą, na wypadek gdyby dyskusje i prace na spotkaniu przedłużyły się. 2. Przewiduję, że uczestnicy konferencji mogą się spóźnić po przerwie obiadowej, bo będą długo jedli obiad podawany przez kelnerów. Podej­ muję działanie i zapewniam obiad w postaci bufetu, a nie tzw. zasiadany. Współorganizując konferencje strategiczne, przekonywałem klientów do Tajniki wystąpień publicznych. 101 porad dla prezenterów 104 takiej formy posiłku. Z dobrym skutkiem dla konferencji: łatwiej wtedy kontrolować czas posiłku i zachowanie uczestników — mogą spędzić obiad na rozmowach z większą liczbą osób. 3. Przewiduję, że słuchacze będą mieli włączone laptopy w trakcie moje­ go wystąpienia. Ustalam z nimi na początku zasadę, że laptopy są wyłączone. To jest niebywałe, że są prezenterzy, którzy akceptują fakt włączenia lap­ topów i niesłuchania tego, co przedstawiają. Wprowadź taką zasadę, jeśli faktycznie jest to problem. Zrób to jednak lekko, bez moralizowania. Bądź twardy i wymagaj jej przestrzegania. 51. Przewiduj, przewiduj i jeszcze raz przewiduj 105 48. Carl Phillip Got­ tlieb von Clausewitz (ur. 1 czerwca 1780 w Burgu k. Magdebur­ ga, zm. 16 listopada 1831 we Wrocławiu) — pruski teoretyk wojny, generał i pisarz. Powszechnie znane jest jego powiedzenie: „Wojna jest jedynie kontynuacją polityki innymi środkami”. 49. Por. Book III, Chap­ ter IX „The Surprise”, [w:] Carl Phillip Gott­ lieb von Clausewitz, On War, za: bnpublishing.com, 2007. 52. Co do trudnych treści: stosuj zasadę Clausewitza 48 Metoda przewidywania zagrożeń i podejmowania działań dotyczy również treści wystąpienia. Jeśli ćwicząc swoją prezentację, stwierdzisz: W tym i tym miejscu na pew‑ no pojawi się kontrargument, że…, przygotuj sobie tak zwaną antycypację. Co to znaczy? Przedstawiana tu zasada jest zgodna ze sztuką prowadzenia wojen, choć prezentacje tylko czasami mogą się takimi wydawać. Clausewitz, jeden z największych strategów, dużą wagę przywiązywał do zaskoczenia49. Nie możesz bardziej zaskoczyć słuchaczy, szczególnie tych mających wąt­ pliwości, niż przywołując ich własne kontrargumenty. Nabierz nawyku obserwacji i uczenia się od innych wykonywania antycypacji kontrargumentów. Prześledź swoją argumentację w prezentacji, którą będziesz niedługo wykonywał. Zastanów się, gdzie, jakie i kto może mieć kontrargumenty. Przygotuj swoje antycypacje i je przećwicz. Jak to zrobić? W trakcie prezentacji, w miejscach, w których jak przewidziałeś, może po­ jawić się atak, sam wprowadź kontrargument, np. następującymi słowami: • Wiem, że to może budzić zaskoczenie… (nazwij kontrargument); • Teraz w waszych głowach pojawia się pytanie… (nazwij kontrargument); • Pomyślicie, że… (nazwij kontrargument); … i podaj swoją odpowiedź. Tajniki wystąpień publicznych. 101 porad dla prezenterów 106 Zyskujesz w ten sposób dużo więcej spokoju w rozprawie z kontrą, niż gdyby ktoś faktycznie wypowiedział słowa sprzeciwu. Jeśli pozwalasz, by to słuchacze wypowiadali kontrargumenty, to ciśnienie skacze nieco wy­ żej, niż kiedy to Ty decydujesz o czasie i miejscu pojawienia się trudnego kontrargumentu. 52. Co do trudnych treści: stosuj zasadę Clausewitza  107 53. Unikaj nauczycielskich interwencji 108 Nie wszystko da się przewidzieć i zdarzają się trudne sytuacje, szczególnie te wynikające z braku uwagi słuchaczy, rozmów na sali, śmiechów, włą­ czonych telefonów komórkowych czy jeszcze gorzej — uruchomionych laptopów. Jeśli decydujesz się na interweniowanie, to staraj się unikać tonu karzą­ cego nauczyciela i sformułowań typu: • Panowie, proszę nie rozmawiać. Jesteśmy wszyscy dorosłymi ludźmi, a wy zachowujecie się jak pięcioletnie dzieci. • Czy ja mam dwa razy powtarzać, że laptopy mają być wyłączone? • No, do pani mówię. Prosiłem przecież, żeby słuchać, a nie rozmawiać z sąsiadem. • Czy ja państwu nie przeszkadzam? • To może pan poprowadzi teraz prezentację? Wszystkie takie ostre sformułowania powodują, że rwie się nić poro­ zumienia z grupą. ___________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________ Testuj je przy okazji kolejnych prezentacji. Tajniki wystąpień publicznych. 101 porad dla prezenterów Zastanów się, jak lekko możesz zwrócić uwagę swoim słuchaczom. Zapisz najciekawsze według Ciebie sformułowania. 54. Używaj trzystopniowej interwencji Wiele osób zakłada, że kiedy pojawia się problem i ludzie zaczynają roz­ mawiać w trakcie prezentacji, to sala coś z tym zrobi. To błąd. Sala nic nie zrobi, o ile Ty nie podejmiesz konkretnych działań. Jakich? Jak najbardziej neutralnych. Proponuję taką trzystopniową interwencję. Prezentujesz. Ktoś rozmawia. Stopień 1: robisz pauzę. Przestali. Ty dalej prowadzisz prezentację. Oni znowu zaczynają. Stopień 2: robisz pauzę i nawiązujesz z nimi kontakt wzrokowy. Przestali. Ty dalej prowadzisz prezentację. Oni znowu zaczynają. Stopień 3: robisz pauzę, kontakt wzrokowy i poruszasz się w ich kie­ runku.Wówczas sala „sama” uciszy takich uczestników. Poeksperymentuj z tą techniką. Kiedy zauważysz, że ludzie rozmawiają, zrób pauzę i spójrz na nich. Wytrzymaj, dopóki nie przestaną. Poczuj, jaki wpływ możesz wywierać. 54. Używaj trzystopniowej interwencji 109 55. Zaakceptuj, że pełnisz różne role Jako prezenter pełnisz rolę nie tylko osoby, która ma przedstawić jakiś temat. Słuchacze będą mieli wobec Ciebie oczekiwania związane ze wszystkimi aspektami prezentacji. Jeśli zabraknie herbaty czy kawy, będą oczekiwać, że to Ty ją załatwisz. Szczególnie jeśli w pobliżu nie ma akurat kelnera. Jeśli nie będzie miejsca na ubrania, to do Ciebie będą kierować prośby o załatwienie wieszaka. Pełnisz zatem klika dodatkowych ról: jesteś szatniarzem, kelnerem, recepcjonistą, parkingowym, elektrykiem, specjalistą IT i sprzątaczką. Jako prezenter stajesz się gospodarzem miejsca, w którym odbywa się prezenta­ cja, nawet jeśli masz prezentację u klienta w jego biurze czy na konferencji w hotelu. W pierwszej chwili to od Ciebie słuchacze będą oczekiwać ini­ cjatywy w różnych, często zupełnie niezwiązanych z tematem prezentacji, sprawach. Przed następną prezentacją na nieswoim gruncie zrób listę rzeczy, o które powinieneś zapytać, by słuchacze mieli wrażenie, że jesteś dobrym gospodarzem danego miejsca. Powinieneś wziąć odpowiedzialność za te wszyst­ kie role i wychodzić z inicjatywą, dbając o swoich uczestników. Odradzam zachowania typu: • Nie orientuję się, gdzie jest szatnia, proszę zapytać w recepcji. • Jestem pierwszy raz w tym biurze, nie wiem, gdzie jest ksero, proszę spytać któregoś z kolegów z pana firmy. Tajniki wystąpień publicznych. 101 porad dla prezenterów 110 • Znowu nie ma herbaty. No tak, ten hotel jest beznadziejny. Nic na to nie poradzę. • Proszę dać mi chwilę, zapytam w recepcji, gdzie można zostawić okrycia. • Zapytam państwa recepcjonistki i zaraz przekażę, gdzie jest ksero. • Poproszę kelnera, by nam doniósł kawę, zaraz wracam. W zamian proponuję odpowiednio: Kiedy słuchacze zobaczą, że czujesz się odpowiedzialny w takich drob­ nych sprawach, nabiorą do Ciebie zaufania, że także wziąłeś odpowiedzial­ ność za kształt swojej prezentacji. Poza tym spychologia zawsze pozostawia dosyć niemiłe wrażenie, a branie odpowiedzialności jest jedną z metod budowania dobrej relacji ze słuchaczami. 55. Zaakceptuj, że pełnisz różne role 111
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Tajniki wystąpień publicznych. 101 porad dla prezenterów
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: