Darmowy fragment publikacji:
Justyna Sztobryn-Bochomulska – Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu
Katedra Andragogiki i Gerontologii Społecznej, 91-408 Łódź, ul. Pomorska 46/48
RECENZENT
Stanisław Gałkowski
REDAKTOR INICJUJĄCY
Urszula Dzieciątkowska
OPRACOWANIE REDAKCYJNE
Piotr Sanetra
SKŁAD I ŁAMANIE
AGENT PR
KOREKTA TECHNICZNA
Leonora Gralka
PROJEKT OKŁADKI
Polkadot Studio Graficzne
Aleksandra Woźniak, Hanna Niemierowicz
Zdjęcie wykorzystane na okładce: © Depositphotos.com/Cristina Conti
© Copyright by Justyna Sztobryn-Bochomulska, Łódź 2020
© Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2020
Wydane przez Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Wydanie I. W.09852.20.0.M
Ark. wyd. 22,2; ark. druk. 20,0
ISBN 978-83-8220-036-2
e-ISBN 978-83-8220-037-9
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
90-131 Łódź, ul. Lindleya 8
www.wydawnictwo.uni.lodz.pl
e-mail: ksiegarnia@uni.lodz.pl
tel. 42 665 58 63
Hani, Lence
i Igorkowi
Ludzie boją się śmierci, bo nie umieją cenić życia
Janusz Korczak
Spis treści
Wstęp ......................................................................................................................
Rozdział I
Teoretyczne podstawy pracy ................................................................................
1. Polisemiczny charakter śmierci ..........................................................................
1.1. Śmierć jako fakt biologiczny ........................................................................
1.2. Ku osobowemu wymiarowi śmierci – fenomen mojej i twojej śmierci .........
1.3. Śmierć we współczesnej kulturze – wybrane aspekty .................................
2. Geneza i kształtowanie się tanatopedagogiki ....................................................
2.1. Myśl tanatologiczna we współczesnej humanistyce ....................................
2.2. Stan badań tanatopedagogicznych w Polsce ..............................................
2.3. Rozumienie zjawiska śmierci przez dzieci ..................................................
Rozdział II
Metodologia badań własnych ...............................................................................
1. Założenia teoretyczno-metodologiczne badań ...................................................
1.1. Czym jest tekst? Perspektywa hermeneutyczna .........................................
1.2. Tekst i interpretacja w ujęciu Paula Ricoeura ..............................................
1.3. Świat tekstu i świat czytelnika w ujęciu Paula Ricoeura ..............................
1.4. Narracja jako sposób rozumienia świata .....................................................
2. Ogólne założenia metody analizy treści .............................................................
2.1. Koncepcja badań własnych .........................................................................
2.1.1. Wybór materiału badawczego oraz wybór jednostek analizy ..............
2.1.2. Wielokrotna lektura tekstów w celu opracowania kategorii anali-
tycznych ......................................................................................
2.1.3. Konstruowanie klucza kategoryzacyjnego ..........................................
2.1.4. Definiowanie kategorii w kluczu ..........................................................
Rozdział III
Zjawisko umierania i śmierci w literaturze dziecięcej o charakterze tana-
tycznym ..................................................................................................................
1. Obraz umierania, śmierci i żałoby obecny w literaturze dziecięcej o charakte-
rze tanatycznym .................................................................................................
1.1. Śmierć jako element ludzkiej egzystencji ....................................................
1.1.1. Antropomorficzne obrazy śmierci .......................................................
11
17
17
18
29
39
48
48
58
72
87
87
95
98
103
111
113
119
120
126
127
128
129
129
129
129
10
Spis treści
1.1.2. Przyczyny śmierci ...............................................................................
1.1.3. Metaforyczne formy śmierci ...............................................................
1.2. Śmierć jako element burzący egzystencję człowieka ..................................
1.2.1. Dziecko wobec śmierci innego ...........................................................
1.2.2. Dziecko wobec śmierci własnej ..........................................................
1.3. Zewnętrzne oznaki żałoby i symbolika pogrzebów .....................................
1.4. Podsumowanie ............................................................................................
2. Sposób przeżywania umierania, śmierci i żałoby w literaturze dziecięcej o cha-
rakterze tanatycznym .........................................................................................
2.1. Dziecko wobec możliwej lub realnej sytuacji granicznej .............................
2.2. Świat zewnętrzny wobec przeżywających żałobę .......................................
2.3. Proces wychodzenia z żałoby .....................................................................
2.4. Podsumowanie ............................................................................................
3. Sposób przedstawiania wymiaru eschatologicznego śmierci w literaturze dzie-
cięcej o charakterze tanatycznym ......................................................................
3.1. Zmarli w zaświatach ....................................................................................
3.2. Życie w pamięci i wierzeniach innych ..........................................................
3.3. Sposoby „istnienia” po śmierci ....................................................................
3.4. Nieobecność piekła w literaturze dla dzieci .................................................
3.5. Rodzaje bytów pośmiertnych ......................................................................
3.6. Podsumowanie ............................................................................................
4. Życie w obliczu śmierci w literaturze dziecięcej o charakterze tanatycznym .....
4.1. Finalizm ludzkiej egzystencji .......................................................................
4.2. Życie jest silniejsze od śmierci ....................................................................
4.3. Niepowtarzalność życia ...............................................................................
4.4. Życie i jego subiektywny wymiar .................................................................
4.5. Poszukiwanie sensu życia ...........................................................................
4.6. Wymiary obecności drugiej osoby ...............................................................
4.7. Podsumowanie ............................................................................................
Zakończenie ...........................................................................................................
Bibliografia .............................................................................................................
Aneks ......................................................................................................................
135
141
154
154
158
165
175
186
186
198
202
208
216
218
224
228
230
231
236
245
245
248
256
259
263
268
272
277
283
299
Wstęp
Problematyka śmierci jest permanentnym składnikiem życia i choćby
już z tego powodu powinna budzić zainteresowanie pedagogiki, która ma
za swój przedmiot pełną, całościową egzystencję człowieka i jego zdolność
– ugruntowaną w edukacji – radzenia sobie ze wszystkimi zjawiskami, któ-
re należą nie tylko do jego teraźniejszości, ale także przeszłości i przyszło-
ści. Bliskie założeniom mojej pracy jest stanowisko Dory Incotri i Franklina
S. Santosa, wyrażone w słowach:
[…] śmierć jest jedną z przypadłości życia. Chociaż połączona ze stratą, bólem – często
fizycznym, psychicznym, społecznym i duchowym cierpieniem – śmierć może być wielką
wartością, gdy jest użyta jako środek do nauczania i uczenia się o zadaniach i celach
życia. Z uwagi na cierpienie, które towarzyszy śmierci, zaczęliśmy wierzyć w iluzję, że
jeśli odrzucimy myślenie o niej, to będziemy w stanie ją opóźnić lub jej uniknąć. Usuwa-
jąc ją ze społeczeństwa, przemieniliśmy ją w tabu. Żaden z sensów śmierci się nie ostał.
My jednak będziemy niniejszym twierdzić, że śmierć suwerenna, gdy wkracza w nasze
życie, bezpośrednio lub pośrednio, zaprasza i zmusza nas do zastanowienia się nad
ostatecznym celem życia i nad naszą własną istotą1.
Wśród wielu, często niejednoznacznych, odpowiedzi na pytanie: kim
jest człowiek? – pytanie, które ma rudymentarny charakter dla pedagogiki
– jedna jest jednoznaczna i zarazem wytyczająca granicę oddziaływań edu-
kacyjnych: człowiek jest istotą śmiertelną. Świadomość własnej śmiertelno-
ści czyni człowieka istotą szczególną, jeśli nie wyjątkową, ponieważ ma on
możliwość wybrania własnej drogi i realizowania swoich celów w obliczu
1 D. Incontri, F.S. Santos, Edukacja do życia i śmierci od szkoły podstawowej po uniwer-
sytet, [w:] Ars moriendi. Ars vivendi. Ars educandi, red. Z. Rudnicki, Wydawnictwo Uniwersy-
tetu Adama Mickiewicza, Poznań 2012, s. 461.
12
skończonego czasu, jakim dysponuje. Wiele więc zależy od tego, jak poj-
muje własne życie i jego schyłek, jak zostanie przygotowany do rozumie-
nia i akceptowania własnej oraz cudzej śmiertelności. Taki punkt widzenia
wskazuje na potrzebę podejmowania badań z zakresu tanatopedagogiki,
stawiania trudnych, ale niezwykle ważnych pytań dotyczących w istocie
sensu naszego życia. Śmierć, która zamyka nasze biologiczne trwanie, jest
jednocześnie zjawiskiem obserwowalnym i rzutującym na naszą świado-
mość. Potrzeba jej zrozumienia, zinterpretowania, emocjonalnego oswo-
jenia, stworzenia rytuałów i ukształtowania wobec niej określonych postaw
towarzyszy ludzkości od zarania jej dziejów. Współczesne marginalizowa-
nie śmierci, jak również zjawisk jej towarzyszących, nie usuwa tej potrzeby,
która jednak wciąż drzemie w człowieku.
Celem podjętych badań, zaprezentowanych w tej pracy, jest pozna-
nie i (z)rozumienie wymiarów obecności problematyki śmierci w litera-
turze dziecięcej o charakterze tanatycznym. Tak sformułowany cel wy-
nika przede wszystkim z założenia, że śmierć jako niezbywalna część
ludzkiego życia powinna być w nim obecna świadomie. Skupienie się na
literaturze wynika natomiast z uznania jej za jedno z podstawowych źró-
deł kontaktu z kulturą i ważny poznawczo środek oddziaływania eduka-
cyjnego. Pomimo dynamicznego rozwoju tanatopedagogiki badania nad
problematyką umierania i śmierci w kontekście literatury dziecięcej nie są
szczególnie rozwinięte. Od tego, jak ta literatura jest nasycana treściami,
zależeć będzie interioryzacja wartości i kształtowanie się postaw dzieci
zarówno wobec śmierci, jak i wobec życia.
W swojej rozprawie patrzę na literaturę dziecięcą z dwóch perspek-
tyw: z jednej strony rozpatruję ją szeroko jako przestrzeń kultury, w orbi-
cie której będzie funkcjonowała jednostka, a z drugiej – jako przestrzeń
edukacyjną, stanowiącą ważny środek oddziaływania socjalizującego
i wychowawczego. Tytułowy Tanatos, który symbolicznie reprezentuje
śmierć, zostanie zaprezentowany wieloaspektowo, adekwatnie do jego
zróżnicowanych opisów w materiale źródłowym.
W pierwszym rozdziale pracy przybliżona zostanie kategoria śmierci
jako zdarzenia wielowymiarowego. W tej perspektywie śmierć, z jednej
strony, zostanie ujęta jako daleka człowiekowi, z drugiej zaś – jako bli-
ska. Podejście to jest bezpośrednim nawiązaniem do myśli Vladimira Jan-
kélévitcha czy Ireneusza Ziemińskiego, którzy w swoich pracach rozpa-
trywali śmierć jako zdarzenie bezosobowe i osobowe. Stąd też w oglądzie
śmierci dalekiej, w oparciu o nauki medyczne, zostanie podjęta próba
przybliżenia – niejednoznacznej i szerokiej – definicji śmierci oraz reflek-
sja nad jej możliwymi rodzajami. Na tej podstawie śmierć będzie rozwa-
żana zarówno jako zdarzenie nieosobowe, będące przedmiotem badań
różnych dyscyplin naukowych, jak i jako konkretne wydarzenie, fakt wy-
darzający się w ludzkim życiu i mający swoje zindywidualizowane oblicze.
Wstęp13
Każda z tych perspektyw ma swoje znaczenie dla refleksji tanatycznej
w pedagogice. Dopełnieniem dla takiego obiektywnego postrzegania
śmierci jest śmierć bliska, czyli jej doświadczenie w pierwszej i drugiej
osobie, pozwalające uchwycić osobisty, egzystencjalny wymiar śmier-
ci. Taki sposób rozumienia tego zjawiska otwiera człowieka na refleksję
nad własną egzystencją i stawia przed nim konieczność uzmysłowienia
sobie własnej śmiertelności.
Rozważania nad faktem i fenomenem śmierci zostaną zakończone re-
fleksją o śmierci we współczesnej kulturze. Przedstawiony tam obraz zmie-
niającego się na przestrzeni dziejów stosunku człowieka do śmierci oraz
specyfika postrzegania jej we współczesnej kulturze wskazują na to, że
śmierć – ten stały i pewny element ludzkiej egzystencji – została wyrzucona
na margines życia społecznego. Współczesny świat, celebrujący młodość,
nie pozostawia miejsca na myślenie o starości, niedołężności, a tym sa-
mym o końcu własnego życia. Ma to daleko idące konsekwencje dla sfery
edukacji, gdyż nie tylko buduje postawę niechętną słabszym, innym – nie
spełniającym ogólnie przyjętych standardów bycia młodym i aktywnym
– ale też nie wpływa korzystnie na samowychowanie, kształtowanie siebie
samego w odniesieniu do i z uwzględnieniem własnych możliwości i ogra-
niczeń. Trzeba zauważyć, że również coraz częściej dostrzegane postawy
i działania społeczne na rzecz człowieka chorego i umierającego, które są
widoczne w działalności opieki paliatywnej i mają na celu dbać o godność
osób umierających, choć przyciągają uwagę społeczeństwa, to jednocze-
śnie zawężają problem rozumienia śmierci do wydarzenia, które dotyka lu-
dzi z chorobą terminalną.
W dalszej części pracy zostaną pokazane zjawiska mające wpływ na
kształtowanie się najpierw myśli tanatologicznej, a następnie tworzenie
zrębów tanatopedagogiki. W rozwoju tanatologii światowej można wyróżnić
dwa główne nurty. Jeden z nich to nurt hospicyjny, wywodzący się z nauk
medycznych i powiązany z pomocą chorym i umierającym, reprezentowa-
ny głównie przez angielskojęzyczne kraje, jak Stany Zjednoczone czy Wiel-
ka Brytania (Elisabeth Kübler-Ross, Cicely Saunders). Drugi nurt, francu-
ski, wiąże ją z filozoficzno-antropologicznymi rozważaniami o życiu ludzkim
(Philippe Ariès, Louis-Vincent Thomas, Edgar Morin, Vladimir Jankélévitch,
Michelle Vovell). Niemniej myśl tanatologiczna jest powiązana nie tylko z an-
tropologią czy medycyną, ale sięga i do innych nauk, jak pedagogika, psy-
chologia, filozofia, teologia, ekonomia, prawo czy demografia. Stąd też, jak
zauważa Louis-Vincent Thomas, tanatologia to nauka, która jest „inter- lub
multidyscyplinarnym zestawieniem całej wiedzy o śmierci”2, a mając na
uwadze to, że śmierć dla człowieka pozostaje niezrozumiała i nie ma dla
2 L.V. Thomas, Tworzenie tanatologii, [w:] Wymiary śmierci, wybór S. Rosiek, Wydaw-
nictwo Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2002, s. 11.
Wstęp14
niej jednej uniwersalnej wykładni ani odpowiedzi w kwestii jej przyczyn3,
należy założyć, że tanatologia pozostanie nauką, którą cechować będzie
„wybitnie mnogościowy charakter”4. Tę wielowymiarowość przedstawiam
również w swojej pracy.
Od teoretycznych rozważań nad nauką o śmierci przechodzę do po-
kazania genezy i kształtowania się tanatopedagogiki w Polsce jako jednej
z subdyscyplin pedagogiki. Tutaj zostanie wyeksponowany fakt, iż tanatope-
dagogika podejmuje badania z pogranicza wielu nauk. Bliżej zostaną scha-
rakteryzowane wykładnie tanatopedagogiki w ujęciu Józefa Binnebesela,
Przemysława Grzybowskiego, Józefa Makselona czy Agnieszki Zamarian.
Myśl tantopedagogiczna w Polsce w swoich najważniejszych założeniach
koncentruje się na problematyce godności ludzi umierających, na kształto-
waniu świadomości i rozumienia śmiertelności. Przegląd tych teoretycznie
istotnych stanowisk paradoksalnie pokazał brak gotowości do realizacji zało-
żeń tanatopedagogiki na polu praktyki wychowawczej. Jest to wynik różnych
obaw obserwowanych w postawach zarówno indywidualnych, jak i społecz-
nych, mających swe źródło we współczesnym stosunku ludzi wobec śmierci.
Jednocześnie daje się dostrzec brak szerszego przygotowania akademickie-
go środowiska edukatorów.
Na zakończenie rozważań teoretycznych zaprezentowany zostanie
sposób rozumienia zjawiska śmierci przez dzieci. Z dokonanego przeglądu
badań innych autorów wynika, że dzieci pojmują śmierć w takim zakresie,
na jaki pozwala im aktualny etap ich rozwoju poznawczego. Nie jest to jed-
nak jedyne kryterium; badania wykazały, że należy tu uwzględnić również
takie czynniki, jak doświadczanie śmierci i działania wychowawcze rodzi-
ców. Dostrzegając gotowość do „uczenia się” śmierci przez dzieci, a jedno-
cześnie biorąc pod uwagę ich niedojrzałość, jasne staje się to, że edukacja
tanatologiczna jest coraz większym wyzwaniem dla dorosłych – nauczycie-
li, wychowawców, rodziców. Czynnikiem sprzyjającym takiej edukacji jest
literatura dziecięca o charakterze tanatycznym lub zawierająca takie wątki.
Rozdział drugi pracy jest poświęcony przyjętej w tej rozprawie meto-
dologii. Badania podjęte przeze mnie mają charakter badań jakościowych
i będą opierały się na koncepcji hermeneutyki Paula Ricoeura. W bada-
niach przyjmuję za nim koncepcję tekstu, który w rozumieniu tego filozofa
jest miejscem odzwierciedlającym ludzkie działania, otwiera przed czy-
telnikiem ukryty w sobie głęboki sens, wychodzący poza sam sens wy-
artykułowanych treści. Drogą do odkrycia tego sensu jest interpretacja,
3 I. Ziemiński, Dlaczego śmierć. Filozofia i mity wobec śmierci, [w:] Problematyka umie-
rania i śmierci w perspektywie medyczno-kulturowej, red. J. Hartman, M. Szabat, Wolters
Kluwer, Warszawa 2016, s. 33.
4 S. Cichowicz, Śmierć: gwałt na idei lub reakcja życia, [w:] Antropologia śmierci. Myśl
francuska, wybór i przekład S. Cichowicz, J. Godzimirski, Państwowe Wydawnictwo Nauko-
we, Warszawa 1993, s. 13.
Wstęp15
która prowadzi do (z)rozumienia. Tekst stanowi więc najpełniejszy wymiar
świata, w którym człowiek odnajduje odpowiedź na różne, egzystencjalne
pytania. Tylko dzięki tekstom człowiek może rozumieć świat, a co za tym
idzie – ostatecznie zrozumieć samego siebie. Ten sposób myślenia został
zaimplementowany do rozumienia i interpretacji literatury dziecięcej, do-
strzegając w niej czynnik mający moc sprawczą w procesie kształtowania
własnej postawy wobec śmierci, z której wyrastać może głębsze poznanie
otaczającego świata, jak również samego siebie, sprzyjające w później-
szym, dorosłym życiu dążeniom transgresyjnym.
Celem rozdziału trzeciego jest przedstawienie wyników przeprowa-
dzonych badań oraz rozważenie, jakie mogą one mieć znaczenie dla pe-
dagogiki. Wyniki zostały ujęte w czterech podrozdziałach i pokazują, jak
w literaturze dziecięcej została przedstawiona śmierć, emocje związane
z tym doświadczeniem granicznym, wyobrażenie tego, co czeka nas po
śmierci, oraz uchwycenie życia w opozycji do śmierci, ale jednocześnie nie-
odzownie z nią związanego w hermeneutycznym kole ludzkiej egzystencji.
Przyjęta w tym rozdziale struktura stanowi wieloaspektową i szczegółową
analizę literackich obrazów śmierci wraz z ich filozoficzno-pedagogiczną
interpretacją. Każdy z podrozdziałów zakończony jest podsumowaniem,
w którym Czytelnik odnajdzie odpowiedź na postawione wcześniej pytanie
o pedagogiczny wymiar Tanatosa w literaturze dziecięcej.
Wychodząc od tezy, że „fenomen nieuniknionej śmierci należy do
prawdy o życiu i jako taki nie może być pomijany ani spychany do pod-
świadomości, ani ukrywany w procesie wychowawczym człowieka”5, nale-
ży stwierdzić, że pedagogika nie może się uwolnić od odpowiedzialności
za to, jak kolejne pokolenia będą postrzegały i rozumiały śmierć. Wynika to
zarówno z rozszerzania się obszaru zainteresowań pedagogiki wszystkimi
etapami ludzkiego życia, jak i z praktycznych zadań tej nauki zmierzają-
cych do przygotowania człowieka do pełni egzystencji6. W tym kontekście
praca stanowi próbę wzbogacenia tanatopedagogiki o wartości edukacyjne
tkwiące w literaturze dziecięcej podejmującej tę problematykę.
Pracę uzupełnia aneks, w którym zawarte są króciutkie noty informu-
jące o fabule analizowanych i interpretowanych tekstów. Niektóre z nich są
autorstwa Leny Sztobryn, dziesięcioletniej pasjonatki literatury.
Na zakończenie chciałam podziękować wszystkim tym, którzy w trak-
cie badań wspierali mnie i w jakikolwiek sposób przyczynili się do powsta-
nia tej rozprawy. Najbardziej moim bliskim.
5 J. Makselon, Podstawy tanatologii, [w:] Jak rozmawiać z uczniami o końcu życia i wo-
lontariacie hospicyjnym, red. J. Binnebesel, A. Janowicz, P. Krakowiak, Fundacja Hospicyjna
„Via Medica”, Gdańsk 2009, s. 4.
6 „Człowiek winien być przygotowany do tego etapu życia [śmierci]. Jak we wszystkich
innych wymiarach jego rozwoju i tutaj powinien pomóc mu wychowawca” (W. Chudy, Odcho-
dzenie z nadzieją. U podstaw pedagogiki umierania, „Ethos” 2007, nr 3–4 [79–80], s. 26).
WstępRozdział i
Teoretyczne podstawy pracy
1. Polisemiczny charakter śmierci
Nauki, które są najbliżej natury człowieka, specyfiki jego funkcjonowa-
nia, myśli czy zachowań, podejmują również zagadnienia dotyczące jego
śmiertelności. Śmierć może się jawić jako los, przeznaczenie, biologiczna
konieczność, absurd, trauma, wyzwanie egzystencjalne, eschatologicz-
ne czy emocjonalne przeżycie. W naukach medycznych zainteresowanie
śmiercią skupia się wokół takich zagadnień, jak: definicja biologicznej śmier-
ci, przyczyny zgonu, ustalenie punktu krytycznego, od którego człowiek
zaczyna być ciałem ludzkim, i wokół bioetyki. W psychologii śmierć roz-
patrywana jest z punktu widzenia: lęku przed śmiercią, przed umieraniem,
głębokich doświadczeń związanych ze stratą bliskich, wsparcia w procesie
żałoby itp. Antropologia kulturowa rozpatruje zagadnienia śmierci człowie-
ka w ujęciu jednostek i całych społeczności, uwzględniając ramy kulturowe
i historyczne życia ludzkiego. Interesuje ją dawny i dzisiejszy stosunek
do śmierci, kult zmarłych. Teologia porusza eschatologiczny wymiar ludzkiej
śmierci. Filozofię interesuje sens ludzkiego życia, w tym i śmierci.
Również i w pedagogice, nauce o człowieku, jego wychowywaniu,
edukacji – pojmowanej nie tylko jako wąska droga prowadzenia przez pe-
dagoga, ale w szerszym spektrum organizacji ludzkiego życia, jego kre-
acji, powinności, samowychowania, rozwoju – kategoria śmierci odnajduje
swoje miejsce1. Jednak pomimo tego, że śmierć jest stałym elementem
1 Jednym z pierwszych pedagogów, który wkomponował tę kategorię w strukturę swojej
koncepcji (szkoła śmierci), był Jan Amos Komeński.
18
ludzkiego życia, coraz wyraźniej dostrzeganym w kontekście dynamicznie
rozwijającej się andragogiki i gerontologii, to nie stanowi ona jednego z na-
czelnych obszarów zainteresowania pedagogiki. Jest tak być może dlatego,
jak zauważa Grzegorz Godawa, że rodzi się pewien paradoks polegający
na łączeniu pedagogiki – nauki związanej z życiem i rozwojem – ze śmier-
cią, która stanowi zaprzeczenie i rozwoju, i życia2. Pedagogika jest nauką
antropocentryczną, a w związku z tym należy z jej perspektywy badać
człowieka wraz z wszelkimi jego sprawami – bez pomijania tematów trud-
nych. Gotowość dania odpowiedzi na każde zadane pytanie, umiejętność
pomocy i wsparcia w każdej chwili życia i rozwoju człowieka, więc i w tych
momentach, kiedy doświadcza on – mniej lub bardziej realnie – śmierci,
musi charakteryzować pedagogikę jako naukę i teoretyczną, i praktyczną.
Człowiek jest jedyną istotą żyjącą świadomą własnej śmiertelności.
Pytanie o śmierć pojawia się już od najmłodszych lat i kształtuje się wraz
z rozwojem poznawczym człowieka3, towarzysząc mu, w różnym natęże-
niu, przez całe jego życie, aż po jego kres. Śmierć współtowarzyszy jed-
nostkom na co dzień – ludzie wokół chorują, umierają, giną w wypadkach,
na wojnie; są to nie tylko ludzie obcy, inni, „jacyś”, ale także osoby z naj-
bliższego otoczenia. Nierzadko też człowiek osobiście ociera się o śmierć,
przeżywając wypadek czy zapadając na ciężką chorobę. Bazując już tylko
na tej, jeszcze dość ogólnie skrojonej, refleksji, dojść można do wniosku, że
nie jest dobrze, iż pytaniom o śmierć, poszukiwaniu jej sensu oraz wszel-
kim doświadczeniom z nią związanym – często trudnym i traumatycznym
– nie towarzyszy pedagog. Rozszerzając zakres znaczenia śmierci i ujmu-
jąc ją w pewnym stopniu metaforycznie, śmiercią można nazywać każde
zakończenie etapu własnego rozwoju, aktualnej drogi życiowej, żegnanie
starej i wchodzenie w nową rolę społeczną, przeobrażenie się. Aby jednak
móc rozumieć śmierć w taki symboliczny sposób, wpierw w świadomości
człowieka musi zaistnieć jej podstawowe znaczenie, w którym pojawią się
jej „stałe atrybuty, jak powszechność, nieuchronność i nieodwracalność”4.
1.1. Śmierć jako fakt biologiczny
Cykl życia i śmierci jest rytmem obejmującym cały świat organiczny.
Kto się urodził, kto (lub co) żyje, w końcu musi umrzeć. Śmierć więc,
choć może to wywołać sprzeciw, jest elementem życia. Jest etapem do-
pełniającym przeznaczenie żyjącego organizmu. Ten biologiczny wymiar
2 Zob. G. Godawa, Funkcjonowanie rodziny dziecka objętego domową opieką hospicyj-
ną. Studium tanatopedagogiczne, Akapit, Toruń 2016, s. 20.
3 To zagadnienie zostanie rozwinięte w podrozdziale 2.3 tego rozdziału.
4 M. Ogryzko-Wiewiórkowska, Rodzina i śmierć, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1994,
s. 105.
Rozdział I. Teoretyczne podstawy pracy19
śmierci jest jednocześnie jej obiektywną postacią. Ten sam punkt końco-
wy przeznaczony jest dla wszystkich żyjących. O tej obiektywności mówią
też nam wspomniane stałe cechy śmierci: powszechność, nieuchronność
i nieodwracalność. To one uświadamiają, że śmierć jest zdarzeniem,
które z jednej strony stanowi przedmiot badań nauk ścisłych, a z drugiej
sprawiają, że nie przynależy ona do nikogo osobiście, pozostaje więc
bezosobowa, anonimowa i daleka.
W perspektywie nauk biologicznych śmierć interesuje badaczy
przede wszystkim jako proces biologiczny, w którym istotne jest ustale-
nie przyczyn śmierci, ewentualnych faz umierania, dla którego poszuku-
je się możliwości powstrzymania lub odwrócenia, oraz – co jest istotne,
kiedy chodzi o śmierć ludzką – określenie faktycznego momentu koń-
czącego życie5. Człowiek, w przeciwieństwie do innych żyjących organi-
zmów, jest obdarzony jaźnią, samoświadomością, która właśnie decyduje
o jego człowieczeństwie. Umierając, w pewnym sensie umiera on podwój-
nie: osobniczo i osobowo. Uwagę na to zwrócił m.in. Robert Roczeń, który
stwierdził:
[…] definicja śmierci mózgowej ustala stan, który jest organicznym fundamentem
utraty cech osobowych przez osobę ludzką. Nie daje ona natomiast odpowiedzi, co
to znaczy, że organizm umiera. Mówiąc o tej sytuacji, stwarzamy paradoks, w którym
dysocjacja śmierci osobniczej i osobowej jest pozornie dwukrotną śmiercią: ciała
i umysłu6.
Na takie dychotomiczne ujęcie śmierci zwrócił również uwagę Irene-
usz Ziemiński7, który wskazał, że w tradycji filozofii europejskiej wyróżnić
można dwie główne koncepcje człowieka, biorące swój początek z idei
sformułowanych przez Platona i Arystotelesa, a tym samym i dwie wizje
śmierci. W myśl proweniencji platońskiej człowiek to komponent duszy
i ciała, a śmierć definiowana jest tu jako śmierć umysłu, bo to nie materia,
lecz świadomość, jaką jest ona obdarzona, stanowi o tym, kim jest czło-
wiek, że w ogóle jest człowiekiem. Druga wizja człowieka to postrzeganie
go jako wysoce wyspecjalizowanego organizmu, zdolnego myśleć i dzia-
łać, a zdolności te są wynikiem jedynie odpowiednio ustrukturalizowanej
materii. W myśl proweniencji arystotelesowskiej śmierć postrzegana bę-
dzie jako ustanie funkcji biologicznych.
5 Dodatkową trudność stanowi definicja życia. Skoro ona jest nieprecyzyjna, to i z ko-
nieczności definicja końca życia nie może być oczywista.
6 R. Roczeń, Neurocentryczne koncepcje śmierci człowieka. Esej medyczno-filozoficz-
ny, Interdyscyplinarne Centrum Etyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, [on-line:] http://www.incet.
uj.edu.pl/dzialy.php?l=pl p=32 i=3 m=22 z=0 n=2 k=4#_ftn1 (dostęp: 7.06.2016).
7 Zob. I. Ziemiński, Zagadnienie śmierci w filozofii analitycznej, Towarzystwo Naukowe
KUL, Lublin 1999, s. 19–20.
Polisemiczny charakter śmierci20
Złożoność jednostki ludzkiej spowodowała, że badania dotyczące
śmierci człowieka stały się działaniami wielowątkowymi. Z jednej strony
możliwość dogłębnego poznania zjawiska pozwala na podjęcie ewentu-
alnych działań opóźniających śmierć, z drugiej – ta pozornie dwukrotna
śmierć zobligowała i obliguje do tego, by precyzyjnie dookreślić, czym
jest śmierć osobowa i w jakim momencie następuje. Określenie takie ko-
nieczne jest z punktu widzenia prawnego i etycznego, kiedy lekarze bądź
bliscy mają do czynienia z przypadkami osób w stanie trwale wegetatyw-
nym i kiedy muszą podjąć decyzję o ewentualnym dalszym sztucznym
podtrzymywaniu ich przy „życiu”8. Skupiając się na procesie umierania
i śmierci człowieka, krótko przeanalizujemy, jak są one widziane z per-
spektywy nauk medycznych, jednocześnie mając na uwadze, że tak jak
niecała jest jeszcze wiedza o wszystkich procesach, które sterują życiem,
tak i reguły kierujące umieraniem i śmiercią pozostać muszą cząstkowe.
Dwie główne teorie wyjaśniające fakt śmierci to teoria zużycia oraz
teoria genetyczna. Teoria zużycia mówi o zużywaniu się naszych narządów
w wyniku pełnienia przez nie przypisanych im funkcji. Im młodszy organizm,
tym zdolność do regeneracji jest większa, z czasem sprawność ta zanika,
a poszczególne komórki i tkanki tracą możliwość odbudowywania swojej
struktury. W wyniku tego podupadają narządy, a wygenerowana w ten spo-
sób niewydolność prędzej czy później prowadzi do śmierci.
Druga z teorii natomiast mówi o zaprogramowaniu organizmu na okre-
śloną ilość czasu, po którym następuje stopniowe wygaszanie życia9. Po-
pierające tę teorię badania zostały przeprowadzone przez Leonarda Hyfli-
cka. W warunkach laboratoryjnych wyhodował on komórki ludzkie, które po
pewnym czasie życia przestawały się dzielić i obumierały10. Z pomniejszych
teorii dociekających przyczyn śmierci, podanych przez Sherwinga B. Nulan-
da, wymienić można powstawanie wolnych rodników, kumulację błędów
genetycznych i metabolicznych, spadek odporności czy zaprogramowaną
śmierć komórek, które w wyniku pozbawienia ich możliwości odżywiania
się, ulegają samounicestwieniu11. Samobójstwo komórki, czyli apoptoza,
8 W Polsce kryteria śmierci mózgowej regulowane są w obwieszczeniu Ministra Zdro-
wia z dnia 17 lipca 2007 r. w sprawie kryteriów i sposobu stwierdzenia trwałego, nieodwracal-
nego ustania czynności mózgu, powszechnie dostępnym na stronie Ministerstwa: http://www.
poltransplant.org.pl/obw_new.html (dostęp: 1.07.2016).
9 Zob. Sh. Nuland, Jak umieramy, Wydawnictwo Świat Książki, Warszawa 1996, s. 96
i nast.
10 Zob. tamże, s. 98. Jako ciekawostkę można podać, że maksymalna ilość tych podzia-
łów wynosiła około 50 razy. Teoria genetyczna może tłumaczyć zróżnicowaną długość życia
różnych gatunków.
11 Piszący w 1993 roku Nuland wymienił apoptozę jako ciekawe zjawisko, które zajmuje
badaczy ostatnimi czasy. Tymczasem „odzwierciedleniem rosnącego zainteresowania bada-
niami nad apoptozą było przyznanie Nagrody Nobla z fizjologii lub medycyny w roku 2002.
Otrzymali ją Sydney Brenner, H. Robert Horvitz i John E. Sulston za ich odkrycia z dziedziny
Rozdział I. Teoretyczne podstawy pracy21
jako jedna z teorii przyczyn śmierci, podkreślona została również przez Wi-
liama R. Clarka12. Innym powodem umierania organizmów ludzkich, według
tego autora, jest nekrotyczna śmierć komórki, czyli taka, która wywołana
jest czynnikami zewnętrznymi, jak niedotlenienie, przerwanie jej struktury
czy zmiany chorobowe. Dla Clarka każda śmierć, niezależnie od przyczyn,
jakie oficjalnie podawane są w kartach zgonu, zaczyna się właśnie śmiercią
pojedynczej komórki.
Powyższe przykłady stanowią, że śmierć jest wpisana w życie, zapisana
w kodzie genetycznym i/lub określona procesami biochemicznymi zachodzą-
cymi w komórkach organizmu. Tym samym śmierć można rozpatrywać jako
jeden z procesów biologicznych. Ten istotny fakt w życiu człowieka, który ma
miejsce obok innych procesów, należy do wielkiego procesu ewolucji.
W naukach medycznych wyróżnia się śmierć naturalną, z przyczyn
chorobowych oraz gwałtowną13. Śmierć może być również kliniczna (kiedy
następuje ustanie krążenia i czynność serca, ale przy zachowaniu czynno-
ści mózgu, która może być odwracalna) oraz biologiczna, która jest śmier-
cią definitywną i oznacza śmierć tkanek i komórek14.
W biologii i medycynie przyjmuje się, że kryterium końca bytu człowieka jest tzw. mors
biologica cerebri (śmierć biologiczna mózgu), które objaśnia trwałe zatrzymanie czynno-
ści psychicznych koordynujących i regulujących funkcje żywego organizmu15.
Sam jednak proces umierania człowieka, jak podaje w innym miejscu
Marek Adamkiewicz, jest procesem złożonym z kilku faz rozciągniętych
w czasie:
Oto najpierw umierają tkanki czynnościowo najbardziej wyspecjalizowane i posiadające
najwyższy metabolizm. Dopiero w następnych cezurach jałowieją wszystkie inne organy.
Wyróżnienie faz umierania jest wynikiem tego, że umieranie i śmierć nie są zdarzeniem
punktowym, co do którego można określić precyzyjny czas, ale procesem, który jest
zależny od indywidualnych przypadków, których dotyczy. W medycynie wyróżnia się
przynajmniej cztery stadia umierania, a mianowicie: agonię (mors reducta, vita minima),
śmierć kliniczną zwaną pozorną (mors clinica), śmierć osobniczą, która określa nieod-
wracalne ustanie czynności mózgu (mors biologica cerebri), i wreszcie śmierć biologicz-
ną (mors biologica), nazywaną zgonem definitywnym16.
genetycznej regulacji organogenezy i zaprogramowanej śmierci komórki”. Zob. https://pl.wiki-
pedia.org/wiki/Apoptoza (dostęp: 1.07.2016).
12 Zob. W.R. Clark, Płeć i śmierć, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2000,
13 Zob. J. Mesjasz, Klątwa czy dar przemijania? Studium z tanatopsychologii, Difin, War-
s. 27 i nast.
szawa 2010, s. 30.
14 Zob. M. Pawliszyn, Obecność nieobecności. Przyczynek do opisu doświadczenia
śmierci, Wydział Teologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2014, s. 50.
15 M. Adamkiewicz, Oblicza śmierci. Propedeutyka tanatologii, Europejskie Centrum
Edukacyjne, Toruń 2004, s. 139.
16 Tamże, s. 138.
Polisemiczny charakter śmierci22
Anna Szczęsna, opierając się na zachodnich badaniach, m.in. Davi-
da Lamba, wyróżniła cechy, które powinny być składowymi każdej definicji
śmierci, są to: nieodwracalność, selektywność, uniwersalność i całościo-
wość17. Na te same własności wskazuje Mirosław Pawliszyn18.
Wydaje się, że nieodwracalność śmierci jest kwestią bezdyskusyjną;
jeśli coś jest nieodwracalne, znaczy to tyle, że nie można już tego cofnąć.
Jednakże ta na pozór logiczna zależność wywołuje spór w świecie medycz-
nym. Należy przyjąć, że nieodwracalność ta musi być oparta na przyjętej
i wiarygodnej naukowej wiedzy, a samo pojęcie nieodwracalności ma być
ograniczone do sfery faktów medycznych. Skąd bierze się dyskusja nad
nieodwracalnością, czyżby istniała możliwość odwrócenia tego ostateczne-
go stanu? A. Szczęsna podaje przykłady dyskusyjne w tym zakresie, a mia-
nowicie, zdaniem Davida Cole’a, istnieje możliwość pogodzenia śmierci
z odwracalnością, przy użyciu niezwykłych procedur terapeutycznych (ja-
kich – nie podano). Również według D. Cole’a pojęcie nieodwracalności
za jakiś czas, dzięki osiągnięciom medycznym, może być pojęciem, któ-
rego dogmatyczny charakter może zostać podważony. To, co dziś wydaje
się być ostateczne, w przyszłości już takie być nie musi. Jeśli natomiast
przyjmuje się, że nieodwracalność to utrata funkcji życiowych, których nikt
z obecnych w danym czasie nie jest w stanie przywrócić, to pojawia się py-
tanie, czy w innych warunkach możliwa byłaby jednak odwracalność śmier-
ci19? Dyskusja ta, aczkolwiek ciekawa, wykracza poza obszar problematyki
niniejszej pracy20.
Selektywność to kolejna składowa definicji śmierci. Jak podaje A. Szczę-
sna, selektywność związana jest z tym, że śmierć jest zjawiskiem zdyso-
cjowanym (ogarnia układy i tkanki w różnym czasie). To rozłożenie śmier-
ci w czasie wygenerowało konieczność dokonania selekcji narządów na
znacząco istotne dla naszego życia i mniej znaczące. Bez takiej selekcji
należałoby czekać na całkowity rozkład ciała, by dopiero wtedy móc mówić
o śmierci. W tradycyjnym rozumieniu śmierci selekcja ta dotyczyła układu
krążenia i układu oddychania, dziś mówi się o
[…] zintegrowanym funkcjonowaniu organizmu jako całości i śmierć oznaczałaby nie-
możność integracji czynnościowej organizmu, chociaż poszczególne organy, np. płuca
czy serce, mogłyby działać albo spontanicznie, albo podtrzymywane sztucznie21.
17 Zob. A. Szczęsna, Wokół medycznej definicji śmierci, [w:] Umierać bez lęku, red.
M. Gałuszka, K. Szewczyk, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa–Łódź 1996,
s. 63–86.
18 Zob. M. Pawliszyn, Obecność nieobecności…, s. 50.
19 Zob. A. Szczęsna, Wokół medycznej definicji…, s. 66.
20 Szerzej na ten temat: K. Szymański, Transhumanizm, „Kultura i Wartości” 2015, nr 13,
s. 133–152.
21 A. Szczęsna, Wokół medycznej definicji…, s. 70.
Rozdział I. Teoretyczne podstawy pracy
Pobierz darmowy fragment (pdf)