Książka ta jest połączeniem technik wybranych z 2 wcześniej wydanych książek tej autorki: nagrodzonych główną nagrodą Dużego Donga, w kategorii Dziecięcy Bestseller Roku 1997, ' Zabaw plastycznych cz. 1'. i 'Zabaw plastycznych cz 2'.
Techniki plastyczne dla dzieci to zbiór 46 pomysłów na wykonanie kompozycji malarskich i przestrzennych dla młodszych i nieco starszych dzieci. Mali artyści dowiedzą się z niej między innymi, jak wykonać egzotyczną maskę i balonowe stworki, wycinany witraż i broszki z masy solnej, „niewidzialny” obrazek i mozaikę ze skorupek, oraz jak wyczarować z kawałków drewna bajecznie kolorowe ptaszyska. * Książka pobudza dziecięcą wyobraźnię * Wprowadza podstawowe pojęcia plastyczne * Uczy dziecko utrzymywania porządku w miejscu pracy * Zawiera łatwe oznaczanie, czy daną pracę dziecko będzie mogło wykonać samodzielnie, czy z pomocą osoby dorosłej
Darmowy fragment publikacji:
ISBN 978-83-272-3878-8
Więcej
na autorskiej witrynie Anny i Marka Jabłońskich
http://a4.neostrada.pl/
Spis treœci
1. Wa¿ne kolory
2. Zmocz i zgnieæ
3. Farby z past¹
4. Kleksy-stworki
5. Odbijanki symetryczne
6. Bia³e sylwetki
7. Malowanie tamponami
8. Ruchome postacie
9. Niewidzialny rysunek
10. Kredkami i farb¹
11. Wydrapywanka
12. Zmywane obrazki
13. Farby z ro¿ków
14. Witra¿ malowany
15. Wycinanka witra¿owa
16. Witra¿-uk³adanka
17. Obrazki jesienne
18. Naklejanka
19. „Rysowanie“ nitk¹
20. Wysypywanki i uk³adanki
21. Mozaika ze skorupek
22. Stemplowanie liϾmi
23. Piecz¹tki z ziemniaka
24. Stemple z plasteliny
25. Styropianowy patchwork
26. RzeŸby piaskowe
27. Modelowanie plastrem lekarskim
28. Modelowanie banda¿em i gipsem
29. Figurki z gliny
30. Ziarenkowce
31. Z kawa³ków drewna
32. Kamienne stworki
33. Balonowce
34. RzeŸby z masy papierowej
35. Papierowe kamienie
36. Figurki solne
37. A¿ury solne
38. Kolorowa masa solna
39. Odlewy piaskowe
40. Reliefy gipsowe
41. Kola¿e ze „skarbów“
42. Kompozycje z wosku i koralików
43. Modelowanie z folii aluminiowej
44. Szk³a witra¿owe
45. Maski polichromowane
46. Maski w³óczkowe
4
6
8
10
12
14
16
18
20
22
24
26
28
30
32
34
36
38
40
42
44
46
48
50
52
54
56
58
60
62
64
66
68
70
72
74
76
78
80
82
84
86
88
90
92
94
2
Zanim rozpoczniesz
Uwaga na znaki!
Æwiczenie bardzo ³atwe
Æwiczenie trudniejsze
Musisz skorzystaæ z pomocy
osoby doros³ej!
Niektóre æwiczenia wymagaj¹ specjalnych przygotowañ.
Jakich? Czytaj dok³adnie polecenia i stosuj siê
do zawartych w nich wskazówek.
1
Przygotuj miejsce pracy. Przykryj stó³ foli¹ lub gazetami,
przygotuj bawe³nian¹ œciereczkê albo papierowy rêcznik.
ZgromadŸ przybory potrzebne do pracy (widaæ
je na zdjêciach umieszczonych wokó³ tekstów).
U³ó¿ je na stole tak, ¿eby ci nie przeszkadza³y.
2
Pamiêtaj o za³o¿eniu stroju ochronnego, przeznaczonego
do ró¿nych brudz¹cych prac. Mo¿esz wykorzystaæ
tradycyjny fartuch albo star¹ koszulê taty. Teraz wygl¹dasz
jak prawdziwy artysta!
3
Ustawiaj pêdzle zawsze w³osiem do góry, czêsto zmieniaj
wodê do ich p³ukania, a podczas malowania ods¹czaj
nadmiar wody lub farby, dotykaj¹c pêdzlem chusteczki
higienicznej.
Podczas pracy
Wielkie porz¹dki
4
Przygotowane wed³ug opisów w rozdzia³ach szkielety
rzeŸb i masek mo¿esz wykorzystaæ
na kilka sposobów. Podpowiedzi znajdziesz
w tekstach. Nie bój siê eksperymentowaæ.
8
Posegreguj i u³ó¿ wszystkie materia³y i narzêdzia
na w³aœciwych miejscach, ¿eby mo¿na z nich by³o
ponownie skorzystaæ.
5
Czêœæ prac wymaga pokrycia bia³¹ farb¹ akrylow¹
lub emulsyjn¹. Inne nale¿y zaizolowaæ mlekiem lub
lakierem do w³osów. Czytaj dok³adnie opisy.
9
Dok³adnie umyj u¿ywane pêdzle, narzêdzia i naczynia.
6
Przed malowaniem zwil¿ farby wod¹, a gdy rozmiêkn¹,
nabieraj je na pêdzel takimi ruchami, jakby pêdzel
g³aska³ farbê. Nie przyciskaj pêdzla zbyt mocno,
bo szybko siê zniszczy.
10
Pozamykaj szczelnie wszystkie farby, masy i kleje. Je¿eli
farby siê zabrudzi³y, oczyœæ je osobnymi
dla ka¿dego z kolorów wilgotnymi tamponami waty
lub sp³ucz pod bie¿¹c¹ wod¹.
7
Pomalowane prace mo¿na utrwaliæ lakierem
do w³osów, bezbarwn¹ past¹ do butów
lub pod³ogi dopiero po dok³adnym wyschniêciu
i utwardzeniu siê farb, najlepiej po kilku dniach.
11
Uprz¹tnij stó³, zdejmij gazety, a foliê przetrzyj
wilgotn¹ œciereczk¹.
3
1. Wa¿ne kolory
PRZYGOTUJ:
O£ÓWEK, KREDKI, FARBY, PRZEZROCZYSTE FOLIE
W KOLORACH: ¯Ó£TYM, CZERWONYM I NIEBIESKIM
ORAZ PÊDZEL, WODÊ I PAPIER.
Narysuj o³ówkiem du¿e jab³ko, pomarañczê i œliwkê.
Pokoloruj jab³ko, rysuj¹c kreski ¿ó³te i niebieskie jedn¹ obok
drugiej, na zmianê. Pomarañczê pokoloruj na przemian
kreskami ¿ó³tymi i czerwonymi, a œliwkê czerwonymi
i niebieskimi. Przypnij rysunek do œciany. Obserwuj¹c go
z odleg³oœci kilku kroków, okreœl kolory owoców. S¹ to kolory
pochodne: zielony, pomarañczowy i fioletowy.
WeŸ kawa³ki folii (na przyk³ad po cukierkach) w kolorach
podstawowych. Zgadnij, jakie folie nale¿y na³o¿yæ jedn¹ na drug¹,
¿eby powsta³y kolory: zielony, pomarañczowy i fioletowy?
Spójrz na z³o¿one folie pod œwiat³o. Czy ju¿ wiesz?
Narysuj o³ówkiem jab³ko, pomarañczê i œliwkê. Pomaluj
jab³ko, mieszaj¹c farby ¿ó³t¹ i niebiesk¹. Stopniowo dodaj¹c
niebieskiej, zwróæ uwagê, ¿e powstaj¹ca zieleñ jest coraz
mocniejsza, mówi¹c jêzykiem malarzy – nasycona
lub intensywna. Pomaluj pomarañczê, mieszaj¹c farby
¿ó³t¹ z czerwon¹, a œliwkê – farby czerwon¹ i niebiesk¹.
Zwróæ uwagê, jak podczas ³¹czenia farb zmieniaj¹ siê
odcienie kolorów. Obejrzyj ilustracje z bliska i z daleka.
Czy widzisz, jak zmieniaj¹ siê kolory? Narysuj inne owoce,
warzywa albo du¿y kwiat z liœciem.
W malarstwie
s¹ trzy kolory
podstawowe:
¿ó³ty,
czerwony
i niebieski.
S¹ to kolory
czyste.
£¹cz¹c siê
w pary,
tworz¹ inne
czyste kolory
nazywane
pochodnymi:
zielony,
pomarañczowy
i fioletowy.
Dodaj¹c do pary
kolorów
podstawowych
choæby odrobinê
trzeciego koloru,
uzyskasz
kolor z³amany.
Je¿eli do³o¿ysz
bieli, otrzymasz
kolor
rozbielony.
Dodatek czerni
sprawi,
¿e bêdzie to
kolor zgaszony.
£¹cz¹c farby
w kolorach
podstawowych,
otrzymasz
wszystkie inne
kolory.
4
„Magicznie kolorowe
owoce”.
„Owoce”
5
2. Zmocz i zgnieæ
Akwarela
to obrazek
namalowany
rozpuszczalnymi
w wodzie
farbami
akwarelowymi.
Na papierze
s¹ one
przezroczyste –
laserunkowe.
Kontur to linia
obrysowuj¹ca
i podkreœlaj¹ca
kszta³t
namalowanego
przedmiotu
lub postaci,
a tak¿e
oddzielaj¹ca
jedn¹
p³aszczyznê
od drugiej.
PRZYGOTUJ:
PAPIER RYSUNKOWY, FARBY AKWARELOWE,
WODÊ, MIÊKKIE PÊDZLE, TUSZ KREŒLARSKI
ORAZ O£ÓWEK, PATYCZEK LUB PIÓRKO.
Zmocz dok³adnie arkusz papieru, zanurzaj¹c
go w wodzie. Nastêpnie zgnieæ go w kulê
i wyciœnij. Roz³ó¿ ostro¿nie mokry papier na folii.
Na powierzchni arkusza rozprowadŸ miêkkim
pêdzlem akwarele lub plakatówki.
Co siê dzieje z farbami? Na wilgotnym papierze
farby siê rozp³ywaj¹, a kolory bardzo miêkko
i p³ynnie przechodz¹ jedne w drugie.
Wykorzystaj te w³aœciwoœci, maluj¹c na przyk³ad
sceny z ulubionej bajki albo kwiaty dla mamy.
Zachowaj w³aœciw¹ kolejnoœæ nak³adania kolorów,
od jasnych do ciemnych.
Je¿eli chcesz, aby namalowane przez ciebie postacie
i przedmioty by³y lepiej widoczne, po wyschniêciu
obrysuj je wyraŸn¹ lini¹. Ta linia to kontur,
który mo¿na rysowaæ o³ówkiem, cienkim pêdzelkiem,
zaostrzonym patyczkiem zanurzonym w farbie
lub piórkiem i tuszem kreœlarskim.
6
„Krasnoludek znalaz³ z³oty
skarb ukryty na koñcu têczy”
7
Pobierz darmowy fragment (pdf)