Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00329 007558 13456992 na godz. na dobę w sumie
Techniki skutecznej sprzedaży przez telefon i internet - ebook/pdf
Techniki skutecznej sprzedaży przez telefon i internet - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 343
Wydawca: MT Biznes Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-7746-102-0 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> biznes >> poradniki
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Jesteś telesprzedawcą zawodowcem: działasz na pierwszej linii frontu, w boju o dominację twojej firmy, płynąc na fali zmian jakie niesie Sprzedaż 2.0 i walcząc o uwagę dzisiejszych zapracowanych i wycofanych klientów. Musisz znaleźć głównych graczy, zyskać ich uwagę w trakcie rozmowy telefonicznej i wymiany e-maili oraz sfinalizować transakcje – i to szybko. Treściwy i wszechstronny program inteligentnej i skutecznej telesprzedaży autorstwa Josiane Feigon (TeleSmart 10 System for Power Selling) pomoże ci osiągnąć to wszystko, a nawet więcej. Program bazuje na dziesięciu łatwych do nauczenia się, niezbędnych umiejętnościach dopasowanych do cyklu sprzedaży. Proste procesy, przedstawione krok po kroku w poradniku Techniki skutecznej sprzedaży przez telefon i internet, pomogą ci:

* Pokonać „paraliż w zakresie sprzedaży” – i to na dobre!

* Poznać i stosować szybkie „zajawki dźwiękowe”, które przykuwają uwagę potencjalnych klientów! * Zadawać pytania, które odkrywają prawdziwe potrzeby klientów!

* Nawigować wokół przeszkód i „stróży dostępu”, aby dotrzeć do decydentów i osób z kompetencjami zakupu!

* Poświęcać więcej czasu na to, co potrafisz najlepiej – sprzedawanie – i wyeliminować żmudne, nie przynoszące zysków czynności!

* Przekształcić frustrację w sukces – i sprzedaż

* Czy jesteś gotów, by stać się prawdziwym wojownikiem telesprzedaży?

Przeczytaj Techniki skutecznej sprzedaży przez telefon i internet – i podbij świat Sprzedaży 2.0!

 

O AUTORZE

Josiane Chriqui Feigon jest prezesem i założycielem TeleSmart Communications, międzynarodowej firmy szkoleniowej i konsultingowej specjalizującej się w telesprzedaży. Jest autorką popularnego blogu Cubicle Chronicles (Kroniki Boksu); jej artykuły publikowały „Selling Power”, „Call Center Magazine” oraz inne czasopisma branżowe.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Josiane Chriqui Feigon Technikiskutecznej sprzedaży telefon i internet przez Techniki skutecznej sprzedaży przez telefon i internet Josiane Chriqui Feigon Techniki skutecznej sprzedaży przez telefon i internet Przekład Dorota Strumińska Wyrazy uznania dla poradnika Techniki skutecznej sprzedaży przez telefon i internet „Techniki skutecznej sprzedaży przez telefon i internet to obszerny przewodnik dla każdego menedżera zajmującego się sprzedażą, który chce skruszyć mury korporacyjnej fortecy, by znaleźć po- tencjalnego klienta i za każdym razem angażować go w warto- ściowy kontakt telefoniczny lub przez internet”. – Gerhard Gschwandtner, założyciel i wydawca „Selling Power” „Książka Techniki skutecznej sprzedaży przez telefon i internet ser- wuje jakże rzadkie połączenie dogłębnej obserwacji, doświad- czenia, trafności i klarowności – prawdziwy, odnaleziony skarb taktyk sprzedaży, które naprawdę działają”. – Dave Stein, założyciel i dyrektor generalny ES Research Group, Inc. „Nigdy dotychczas strategia nie miała tak krytycznego zna- czenia, a inteligencja i spryt nie były w takim stopniu niezbędne. Josiane Feigon rozumie, jakich umiejętności wymaga dziś sprze- daż na konkurencyjnym i niepewnym rynku. To naprawdę książ- ka na czasie”. – Mike Smerklo, prezes i dyrektor generalny ServiceSource „Feigon udowadnia, że sprzedaż przez telefon i internet nie ma przed nią tajemnic. W poradniku Techniki skutecznej sprzedaży przez telefon i internet prezentuje zestaw narzędzi dla wewnętrznych przedstawicieli handlowych działających w dzisiejszym świecie spod znaku Sprzedaży 2.0. Słusznie zakłada, że wyczucie najod- powiedniejszego momentu jest integralnym składnikiem sukcesu. www.mtbiznes.pl Feigon oferuje nowe wskazówki i narzędzia dla „korporacyjnych wojowników”, by mogli „pełną parą” nawiązywać kontakty z co- raz trudniej uchwytnymi decydentami, będącymi stale pod presją czasu, co w efekcie przyniesie liczniejsze okazje sprzedaży i szybsze decyzje zakupu”. – David Thompson, współzałożyciel i dyrektor generalny Genius.com, organizator Sales 2.0 Conference „Książka Josiane Feigon to obszerna „biblia” dla każdego, kto chce sprzedawać w nowej rzeczywistości (spod znaku Sprzeda- ży 2.0)”. – Garth Moulton, współzałożyciel Jigsaw „Podobnie jak i ty przeczytałem większość dostępnych na rynku książek o sprzedaży... i poradnik Josiane Feigon jest jak powiew świeżego, wiosennego powietrza! Zachwyciły mnie jej pomysły oraz sposób, w jaki je przedstawia. Ta książka zalicza się do naprawdę nielicznych, które poleciłbym każdemu profesjonal- nemu sprzedawcy, a nawet moim klientom z najwyższej kadry zarządzającej”. – Aaron Ross, dyrektor generalny PebbleStorm „Josiane Feigon zawsze wykazywała się nieprzeciętnym zrozu- mieniem procesu sprzedaży. Uważam ją za liderkę w dziedzinie opracowywania i dostosowywania metod sprzedaży do wymogów teraźniejszości. Skuteczne wykorzystanie internetu i telefonu ma żywotne znaczenie dla utrzymania niskich kosztów sprzedaży, wysokiej produktywności menedżerów sprzedaży oraz bliskich kontaktów z klientami. Książkę tę powinien przeczytać każdy lider fi rmy lub działu sprzedaży, który potrzebuje skutecznego i wydajnego zespołu sprzedawców”. – Gary Read, prezes i dyrektor generalny Nimsoft www.mtbiznes.pl Tytuł oryginału: SMART SELLING ON THE PHONE AND ONLINE Inside Sales That Gets Result Przekład: Dorota Strumińska Redakcja: Bogumiła Walicka Projekt okładki: Amadeusz Targoński Skład: Shift-Enter Copyright © 2010 by Josiane Feigon All rights reserved. Copyright © 2011 for the Polish edition by MT Biznes Ltd. This edition published in arrangement with AMACOM, a division of America Management Association, New York. All rights reserved. MT Biznes sp. z o.o. 01-694 Warszawa, ul. Oksywska 32 tel./fax (22) 632-64-20 www.mtbiznes.pl e-mail: info@mtbiznes.pl ISBN 978-83-7746-102-0 Z pliku zostały usunięte puste strony. www.mtbiznes.pl Mojej matce, Juliette Chriqui, która zawsze wierzyła, że mam coś ważnego do powiedzenia www.mtbiznes.pl SPIS TREŚCI Przedmowa ....................................................................... 19 Wstęp: Ale przecież mam tylko cztery minuty! .............. 25 Rozdział 1 JAK ZARZĄDZAĆ CZASEM: Kontrola rozpędu ........... 41 W telesprzedaży liczy się c z a s ...................................... 43 Mniej czasu na sprzedaż ............................................. 44 Mniej kontroli nad możliwością dysponowania własnym czasem ................................................... 44 Witajcie w świecie przeciążenia spod znaku Sprzedaży 2.0 ....................................................... 45 Mniejsza ilość czasu prowadzi do większego paraliżu ...... 47 Paraliż w zakresie działań telefonicznych .................... 48 Paraliż w zakresie korespondencji elektronicznej ........ 48 Paraliż w zakresie wartościowego przekazu ................ 49 Paraliż w zakresie zarządzania leadami ...................... 49 Paraliż w zakresie kwalifi kowania .............................. 49 Paraliż w zakresie stosowanych narzędzi ..................... 50 Paraliż w zakresie priorytetów .................................... 50 Paraliż w zakresie władzy ........................................... 51 Paraliż w zakresie systemu dopływu kontaktów i ich postępu ................................................................. 51 Paraliż w zakresie planowania .................................... 52 Bądź proaktywny w reaktywnym świecie ....................... 53 www.mtbiznes.pl 10 Techniki skutecznej sprzedaży przez telefon i internet Dwa rodzaje rozpędu: proaktywny i reaktywny .............. 53 Jesteś osobą reaktywną czy proaktywną? ................... 54 Nabierz rozpędu ............................................................ 56 Odzyskaj umiejętność nadawania priorytetów: naucz się odmawiać ............................................... 57 Odzyskaj umiejętność planowania ............................. 59 Odzyskaj kontrolę nad telefonem: ustal nieodwoływalne godziny intensywnego telefonowania ........................................................ 62 Odzyskaj kontrolę nad pocztą elektroniczną: przygotuj bibliotekę szablonów wiadomości .......... 63 Odzyskaj kontrolę nad przekazywaniem wiadomości: Wyznacz cel rozmowy i uzyskaj zaangażowanie ..... 64 Odzyskaj kontrolę nad narzędziami ........................... 66 Odzyskaj kontrolę nad pipeline’m ............................... 67 Odzyskaj kontrolę nad kwalifi kowaniem leadów: niech szybciej przesuwają się przez komin sprzedaży ....... 68 Techniki telefonowania a zarządzanie czasem .................. 68 Strategie zarządzania czasem .......................................... 74 Rozdział 2 JAK SIĘ PRZEDSTAWIAĆ: Sprzedaż w zajawkach ....... 77 Przedstawianie się jest twoją chwilą prawdy ................... 78 Wycofany klient spod znaku Sprzedaży 2.0: Sprzedaż na rynku stroniącym od ryzyka .................................. 79 Dzwonienie „na zimno”: jeszcze żywe czy już martwe? ............................................................... 81 Dzwonienie „na zimno” działa – jeśli robisz to dobrze 81 Żadnych wykrętów od pracy domowej ....................... 84 Nowe podejście do przedstawiania się w realiach Sprzedaży 2.0 ........................................................ 85 Rozmowa telefoniczna na żywo ...................................... 86 Zasada wielokrotnego kontaktu ..................................... 89 www.mtbiznes.pl Spis treści 11 Duet Dynamiczny: poczta głosowa + poczta elektroniczna ............................................................. 91 Przejmij kontrolę nad pocztą elektroniczną ..................... 93 Dobry temat wiadomości generuje odpowiedź ........... 94 Dobre wiadomości poczty elektronicznej trafi ają w sedno i dostarczają tego, czego potencjalny klient potrzebuje ............................................................. 98 Strategie związane z przedstawianiem się ........................ 109 Rozdział 3 JAK NAWIGOWAĆ: Unikanie Bezów ............................ 111 Nawigowanie w drodze do prawdziwego interesu ........... 113 Podstawy nawigowania .............................................. 114 Zasadnicze elementy nawigowania ............................. 115 Jak działa władza w środowisku Sprzedaży 2.0 ............... 116 Władza jest niewidoczna ............................................ 116 Władza się przemieszcza ............................................ 117 Władza się ukrywa .................................................... 117 Trzymaj się z dala od Strefy Bezów! ................................ 118 Jak dostrzec Beza ...................................................... 119 Jak zidentyfi kować Beza – dziesięć czerwonych fl ag ostrzegawczych ..................................................... 120 Jak nawigować wokół Bezów za pomocą reguły 2 × 2 i schematu organizacyjnego ....................................... 121 Jak wywąchać Beza ........................................................ 123 Dlaczego kochamy naszych Bezów ................................. 127 Kiedy zbyt długo tkwisz w kontaktach z Bezem ............. 128 Kiedy Bez musi chronić swoje podwórko ........................ 129 Strzeż się świty Beza ....................................................... 129 Pożegnanie z Bezem ....................................................... 130 Obejdź Beza i zwróć się do osoby z kompetencjami zakupu ...................................................................... 132 Strategie nawigowania ................................................... 136 www.mtbiznes.pl 12 Techniki skutecznej sprzedaży przez telefon i internet Rozdział 4 JAK ZADAWAĆ PYTANIA: Budowanie zaufania, jedno pytanie na raz .................................................... 139 Pytania odkrywają potrzeby, kwalifi kują leady i kontrolują przebieg rozmowy .................................. 140 W Sprzedaży 2.0 chodzi o istotę i treść ........................... 142 Jakość a ilość: Na czym polega różnica? ......................... 145 Nie stać cię już dłużej na marnowanie telefonów ............ 146 Cztery komponenty zadawania pytań ............................. 147 Strategia i planowanie: Inteligentne i skuteczne kryteria kwalifi kowania sprzedaży .......................................... 148 Bieżące środowisko ..................................................... 149 Potrzeby biznesowe ................................................... 150 Proces decyzyjny ........................................................ 151 Kryteria podejmowania decyzji .................................. 151 Konkurencja .............................................................. 152 Ramy czasowe ........................................................... 153 Budżet ...................................................................... 153 Kolejne kroki ............................................................ 154 Formułowanie pytań ...................................................... 154 Styl: To sposób, w jaki zadajesz pytania .......................... 155 Złe style zadawania pytań .......................................... 156 Dobre style zadawania pytań ..................................... 158 Porządek zadawania pytań: taniec z pytaniami ............... 159 Strategie zadawania pytań .............................................. 163 Rozdział 5 JAK SŁUCHAĆ: Pożegnanie z założeniami .................... 165 W słuchaniu chodzi o prawdę ......................................... 166 Słuchanie w realiach Sprzedaży 2.0: Teraz cię nie słyszę .. 167 Dlaczego klienci czasem cię nie słyszą ........................ 169 Dlaczego sprzedawcy przestali słuchać ....................... 169 www.mtbiznes.pl Spis treści 13 Model słuchania uległ zmianie ........................................ 171 Zapomnij o utopii autosprzedaży ............................... 172 Ograniczenia związane ze słuchaniem ........................ 174 Jak odkrywać to, co boli ................................................. 175 Jak słuchać aktywnie ...................................................... 178 Parafrazowanie .......................................................... 178 Pytania precyzujące ................................................... 181 Jak stosować audiowskazówki ........................................ 183 Jak słuchać bez założeń .................................................. 183 Intuicja sprzedawcy ........................................................ 184 Jak oswoić się z pauzą i milczeniem ................................ 184 Notowanie to uchwycenie informacji .............................. 185 Jesteś tylko tak dobry, jak twoje notatki ......................... 187 Jak integrować informacje ............................................... 188 Strategie słuchania ......................................................... 192 Rozdział 6 JAK OSIĄGAĆ POWIĄZANIA: Sprzedawanie tym, którzy naprawdę mogą kupić ..................................... 193 Osiąganie powiązań łączy cię z decydentami na najwyższym poziomie ............................................ 194 Dlaczego przedstawiciele handlowi n i e dzwonią do „góry” .............................................................. 195 Poznaj umiejętności osiągania powiązań, które przynoszą sukces w rozmowach telefonicznych na wysokim szczeblu .............................................. 196 Sprzedaż 2.0 spowodowała redefi nicję władzy ................. 197 Kompetencje kontra wpływy ..................................... 198 Sprzymierz się z wpływami ........................................ 199 Jak dostrzec osoby z kompetencjami zakupu .................. 200 Wykorzystaj schemat organizacyjny, by znaleźć ukrytą władzę ....................................................... 201 www.mtbiznes.pl 14 Techniki skutecznej sprzedaży przez telefon i internet Rozpoznawanie osób z kompetencjami zakupu w trakcie rozmowy telefonicznej ............................ 206 Nawiązywanie kontaktów z wpływowymi asystentami zarządu ...................................................................... 207 Jak rozmawiać ........................................................... 208 Zaproszony czy pożegnany? ....................................... 209 Jak dostrzegać osoby z kompetencjami zakupu w trakcie całego procesu sprzedaży ........................................... 211 Początek cyklu sprzedaży: są szybcy i podejmują działanie ............................................................... 211 Środkowa część cyklu sprzedaży: przekażą cię w ręce swojego zespołu .................................................... 213 Koniec cyklu sprzedaży: dotrzymują zobowiązań ....... 213 Dostęp przyznany! I co teraz? ........................................ 214 Żyj i oddychaj ich światem ........................................ 214 Schemat organizacyjny – twoja lista przebojów .......... 215 Wnieś swój wkład do rozliczenia najwyższych władz .. 217 Naucz się rozmawiać, uwzględniając poziom „bólu” ... 218 Przyznaj sobie prawo dostępu: zasługujesz na to, by rozmawiać z głównymi graczami! ......................... 220 Gra o władzę ............................................................. 221 Odzyskaj swoją moc – teraz! ...................................... 222 Strategie osiągania powiązań .......................................... 225 Rozdział 7 JAK PREZENTOWAĆ: Kurtyna w górę! ........................ 227 Potraktuj prezentacje poważnie ...................................... 229 To Sprzedaż 2.0: Mam tylko cztery minuty! ................... 231 Trzymaj tę pozę ......................................................... 232 Dlaczego twoi potencjalni klienci się wycofują ........... 232 Zrozum proces ............................................................... 234 Wybierz odpowiedni rodzaj prezentacji ........................... 236 www.mtbiznes.pl Spis treści 15 Webinarium .............................................................. 237 Pokaz techniczny i ewaluacja ...................................... 238 Prezentacja biznesowa ............................................... 239 Prezentacja biznesowa dotycząca weryfi kacji koncepcji/zwrotu z inwestycji ................................ 240 Wiedz, kto trzyma ster ................................................... 240 Poznaj bliżej członków komisji ................................... 241 Zarządzaj logistyką .................................................... 241 Nie pozwól, by technologia podłożyła ci nogę ............ 242 Prowadząc prezentację, bądź obecny w 100 procentach ... 243 Zasady ...................................................................... 243 Przemyśl treść ................................................................ 249 Przedstaw propozycję wartości ................................... 249 Co to jest zysk z inwestycji? ....................................... 251 Jaką macie przewagę konkurencyjną? ........................ 252 Strategie prezentowania ................................................. 254 Rozdział 8 JAK SOBIE RADZIĆ Z ZASTRZEŻENIAMI: Dawać mi je tu! ........................................................................ 257 Brutalna prawda o zastrzeżeniach ................................... 258 Popłyń na fali przyboju zastrzeżeń w środowisku Sprzedaży 2.0 ............................................................ 261 W jaki sposób sprzedawcy tworzą zastrzeżenia ............... 262 Brak umiejętności sprzedażowych .............................. 263 Niekorzystne postrzeganie samego siebie ................... 264 Negatywny monolog wewnętrzny ............................. 264 Strach przed odmową ................................................ 265 Wpadanie w pułapki motywacyjne ............................ 266 Dlaczego klienci stawiają zastrzeżenia ............................ 268 Rodzaje zastrzeżeń ..................................................... 269 Kiedy klient nie daje znaku życia ................................ 270 www.mtbiznes.pl 16 Techniki skutecznej sprzedaży przez telefon i internet Pięć kategorii zastrzeżeń ................................................. 271 Potrzeba .................................................................... 272 Relacje ....................................................................... 273 Władza ..................................................................... 274 Produkt/Usługa ......................................................... 275 Cena .......................................................................... 275 Zastrzeżenia w poczcie elektronicznej ............................. 278 Złap za słuchawkę ..................................................... 279 Strategie radzenia sobie z zastrzeżeniami ......................... 288 Rozdział 9 JAK FINALIZOWAĆ: Złożona droga do uzyskania wiążącego zaangażowania ........................................... 291 Finalizowanie oznacza mistrzowskie opanowanie procesu sprzedaży ................................................................... 293 Sprzedaż 2.0: złożony fi nał ............................................. 294 Opanuj umiejętności sprzedażowe .................................. 295 Zarządzanie czasem ................................................... 296 Przedstawianie się ...................................................... 296 Nawigowanie ............................................................ 297 Zadawanie pytań ....................................................... 298 Słuchanie ................................................................... 298 Osiąganie powiązań ................................................... 299 Prezentowanie ........................................................... 299 Radzenie sobie z zastrzeżeniami ................................. 299 Partnerstwo ............................................................... 300 Zbuduj porządny komin sprzedaży ................................. 300 Jak działa komin ....................................................... 300 Komin sprzedaży 101 ................................................ 301 Dobre nawyki związane z kominem sprzedaży wprawiają w ruch twój pipeline .............................. 304 Opanuj proces sprzedaży: klucz do dokładnego prognozowania .......................................................... 306 www.mtbiznes.pl Spis treści 17 Sześć etapów procesu sprzedaży ...................................... 307 Zrozum porządek zakupów swojego klienta ................... 312 Uzgodnij swój proces sprzedaży z procesem zakupu potencjalnego klienta ............................................ 312 Porzuć „zadowolone ucho” i słuchaj prawdy ............... 313 Poszukaj wydarzenia, które przymusza do działania ... 315 Odsuń na bok cenę i mów o wartości ......................... 316 Pamiętaj, że klienci nie zawsze kierują się ceną ........... 316 Wyćwicz mięśnie odpowiadające za pewność siebie ......... 318 Strategie związane z fi nalizowaniem transakcji ............... 321 Rozdział 10 JAK TWORZYĆ PARTNERSTWO: Świadoma współpraca ................................................................... 323 Sprzedaż 2.0: Technologia umożliwia współpracę ........... 325 Sekrety zbudowania dobrego partnerstwa telesprzedaży i sprzedaży terenowej ................................................. 327 W jaki sposób można skazać wewnętrzne działy sprzedaży na porażkę ............................................ 328 Najlepsza struktura efektywnych zespołów złożonych z przedstawicieli terenowych i wewnętrznych ......... 331 Zacznijcie pełną parą ...................................................... 334 Komunikujcie się ....................................................... 334 Sporządźcie spis inwentaryzacyjny stylu pracy ............ 336 Podzielcie się planem terytorialnym ........................... 337 Ustalcie porozumienie ............................................... 337 Strategiczne sojusze i partnerstwa ................................... 340 Charakterystyka dobrego sojuszu lub partnerstwa ..... 340 Znajdowanie partnerów sojuszu o wielkim potencjale 341 Przyłącz się do rozmowy ............................................ 342 Strategie tworzenia partnerstwa ..................................... 346 Epilog ................................................................................ 348 www.mtbiznes.pl PRZEDMOWA Kiedy rozpoczynałam karierę handlową w Xeroxie, oczeki- wano od nas tygodniowo od 30 do 50 wizyt bez wcześniej- szego umówienia się, czyli w języku handlowców tzw. „zimnych kontaktów” (z ang. cold call). Każdego dnia wskakiwałam do sa- mochodu i wyruszałam w swój „rewir” w poszukiwaniu nowych klientów. A jako mieszkanka stanu Minnesota naprawdę wiem, co oznacza zimny kontakt. Nawet śnieżyca i temperatura minus 20 stopni nigdy nie przeszkodziły mi w poszukiwaniach. Tylko pukając do kolejnych drzwi, można było dobić interesu. Jeśli nie udało się spotkać klienta „oko w oko”, to nie było sprzedaży. Przewińmy teraz szybko do przodu 25 lat. Realia sprzedaży ra- dykalnie się zmieniły. Przepracowani decydenci korporacyjni, pod stałą presją czasu, postrzegają tenże czas jako swój najcenniejszy towar. Ostatnią rzeczą, jakiej pragną, jest siedzieć naprzeciwko zapatrzonego w siebie przedstawiciela handlowego, paplającego nieprzerwanie o najnowocześniejszym rozwiązaniu czy unikalnej metodzie. Tak więc budują wokół siebie mur praktycznie nie do przebi- cia. Odmawiają spotkań, jeśli nie zostały wcześniej umówione, a na dodatek rzadko kiedy odbierają telefony, korzystają prawie cały czas z poczty głosowej i prawie nigdy nie odpowiadają na po- zostawione wiadomości. Każdy przeciętny sprzedawca musi za- dać sobie wiele trudu, by nie zostać odprawionym z kwitkiem, by udało mu się połączyć z osobą podejmującą decyzje, przekazać jej zmuszającą do działania wiadomość i umówić się na spotkanie. Wiem to z osobistego doświadczenia! Gdy załamał się rynek fi rm internetowych, przedsiębiorstwo, które założyłam, upadło www.mtbiznes.pl 20 Techniki skutecznej sprzedaży przez telefon i internet i musiałam odbudowywać je od zera. Kiedy wreszcie „rozgryz- łam”, czego potrzeba, by dokonać wyłomu w murze otaczają- cym dzisiejszych klientów korporacyjnych, napisałam Selling to Big Companies, poradnik dla szturmujących ten mur od zewnątrz handlowców i przedsiębiorców, szukających możliwości kontaktu z tymi wielkimi fi rmami i okazji sprzedaży. Szybko stało się dla mnie jasne, że sprzedaż zarówno przez telefon, jak i internet wymaga specjalnych umiejętności, które wielu handlowcom nie przychodzą naturalnie. Zaobserwowałam, że borykają się z: • zyskaniem uwagi korporacyjnych decydentów z powodu bra- ku wiadomości zachęcających klienta do podtrzymania kon- taktu, • przedłużającymi się kontaktami z niewłaściwymi osobami, które niby to mają podjąć decyzję, podczas gdy w tym czasie konkurencja ma możliwość zdobycia prawdziwego „dojścia” do klienta, • wzbudzeniem zaufania i nawiązaniem relacji, jeśli kontakt osobisty nie jest możliwy, • niską produktywnością sprzedaży, ponieważ nie wiedzą, w jaki sposób efektywnie wykorzystać dostępne rozwiązania techno- logiczne, nie dając im się równocześnie pogrążyć, • zarządzaniem dużymi bazami danych potencjalnych klientów, licznymi i pojawiającymi się w tym samym czasie okazjami sprzedaży oraz wszystkimi powiązanymi zadaniami, niezbęd- nymi do utrzymywania postępu procesu sprzedaży, • odpowiednim zadbaniem o potencjalnego klienta i jego po- nowne zaangażowanie, tak by w chwili, gdy nadejdzie pora podjęcia decyzji, transakcja była dla niego kwestią pierwszo- planową, • brakiem umiejętności „płynięcia z nurtem”, niezbędnej, by osiągać najlepsze wyniki, co wynika ze sporadycznych poszu- kiwań potencjalnych klientów. www.mtbiznes.pl Przedmowa 21 Jak widać z powyższego, przed każdym, kto zajmuje się sprze- dażą przez telefon i internet, stoją naprawdę poważne wyzwania. Jednak w ostatnim dziesięcioleciu pojawiło się wiele fi rm, któ- re powołały wyspecjalizowane zespoły inside sales1, by wspomóc, a nawet zastąpić pracowników sprzedaży bezpośredniej. Ci tele- sprzedawcy codziennie i przez cały dzień zmagają się z powyższy- mi kwestiami, co jeszcze dodatkowo utrudnia sytuację. Aby odnieść sukces, telesprzedawcy potrzebują innych umie- jętności, odrębnych i naprawdę związanych ze swoją profesją. I nie przychodzi mi na myśl lepsza nauczycielka niż Josiane Feigon, prezes TeleSmart Communications. Jej dostosowane do potrzeb zespołów telesprzedawców programy szkoleniowe z zakresu sprzedaży w ruchu przychodzącym (inbound) i wychodzącym (out- bound) uczą, jak „równocześnie myśleć i rozmawiać przez telefon”. To ostatnie zdanie pewnie wywołało twój uśmiech, jeśli jednak kiedykolwiek „sparaliżowało cię” w trakcie rozmowy z potencjal- nym klientem, co znam z własnego doświadczenia, to będziesz doskonale wiedział, dlaczego to takie ważne! Po raz pierwszy natrafi łam na blog Josiane, TeleSmart, trzy lata temu i od razu zaimponowało mi jej oczywiste doświadczenie i wiedza specjalistyczna w zakresie pracy z zespołami telesprzedaw- ców. Była jedną z pierwszych blogerek zajmujących się tematyką sprzedaży, pisała świeżym, szczerym stylem. Jej strategie i techni- ki były w 100 zgodne z tym, co – jak sama odkryłam – miało 1 Inside sales to termin obejmujący sprzedaż przez telefon i internet, bez osobistego kontaktu sprzedawcy z klientem. W żargonie branżowym po- zostawia się go bez tłumaczenia lub zastępuje terminem „telesprzedaż”, choć termin ten jest węższy znaczeniowo niż inside sales. Podobnie nazwę stanowiska Inside Sales Representative pozostawia się bez tłumaczenia na język polski lub określa terminem wewnętrzny przedstawiciel handlowy czy przedstawiciel handlowy – telesprzedawca. Na potrzeby przekładu przyjęto tłumaczenie „telesprzedaż” oraz „telesprzedawca” i „wewnętrzny przedstawiciel handlowy”. (Przyp. tłum.) www.mtbiznes.pl 22 Techniki skutecznej sprzedaży przez telefon i internet podstawowe znaczenie dla sukcesu w handlu, było jednak dosto- sowane do potrzeb wewnętrznego przedstawiciela handlowego. Nie często zdarza mi się spotkać kogoś, kto rzuca wyzwanie mojemu sposobowi myślenia, ale tak właśnie się dzieje w przy- padku Josiane. Uwielbiam jej świeże podejście i spojrzenie z nowej perspektywy na proaktywne zdobywanie docelowych klientów, utrzymywanie dopływu kontaktów i ich wzrostu oraz zachowa- nie rozpędu i dobrego tempa kontaktów z klientami. Doceniam, że bez ogródek radzi, jak przejąć kontrolę nad chaosem dnia co- dziennego i rywalizującymi priorytetami. Cenię jej praktyczne wskazówki, pokazujące krok po kroku, jak zainteresować po- tencjalnych nabywców, tworzyć wartość i sfi nalizować sprzedaż. W swoim niepowtarzalnym stylu Josiane zręcznie prowadzi przez meandry wiedzy o tym, czego trzeba, by zostać znającym się na rzeczy i skutecznym telesprzedawcą. To tak, jakby u twego boku kroczył dobry przyjaciel! Telesprzedaż przeszła długą drogę od chwili, gdy 20 lat temu wzięłam udział w warsztatach „Telephonics” – w czasach, gdy sprzedaż przez telefon była jeszcze nowością, a internet miał się do- piero narodzić. W książce Rethinking the Sales Force (McGraw-Hill, 1999) Neil Rackham i John DeVincentis pisali o nowo powsta- jących specjalizacjach sprzedaży, takich jak umawianie spotkań i tworzenie ofert pisemnych. Ale nie sądzę, by nawet oni byli w stanie sobie wyobrazić, jak ważna, produktywna i zyskowna stanie się telesprzedaż w nadchodzącym dziesięcioleciu. Jeśli twoja fi rma ma dział lub zespół inside sales, który zajmuje się głównie obsługą klientów, to pora podnieść jego umiejętności. Jeśli twoi kosztowni pracownicy zespołu sprzedaży terenowej za- stanawiają się, jak odnosić sukcesy, redukując wydatki na wyjaz- dy służbowe i środki reprezentacyjne, to ta książka jest dla nich. Z życzeniami wspaniałych sukcesów handlowych, Jill Konrath pisarka, autorka Selling to Big Companies www.mtbiznes.pl PODZIĘKOWANIA Wyrazy najgłębszej wdzięczności kieruję do Naomi Lucks za to, że odkryła mój prawdziwy głos, ukryty gdzieś głę- boko pod licznymi warstwami, i podała mi go na tacy, a także do Boba Nirkinda z AMACOM, który wiedział, wcześniej niż ja sama, że opublikuje moją książkę. Z serdeczną wdzięcznością dziękuję Gwen Wagner – mojej muzie, współpracowniczce i najbardziej utalentowanej projek- tantce szkoleń, z jaką kiedykolwiek się spotkałam; Marcie Hol- mes za jej błyskotliwe i inteligentne informacje zwrotne w ciągu tych wszystkich lat; moim mentorom z lat młodości, którzy tyle mnie nauczyli o sprzedaży – Bryanowi Wilsonowi – oraz o szko- leniach i komunikacji – Sharon Marks. Telesprzedaż to zwariowana profesja, w której trudno wytrwać, dlatego dziękuję moim koleżankom z PhoneWorks, Sally Duby oraz Anneke Sealy, że uczyniły z niej dobrą zabawę i tchnęły w nią życie. Gdy pisałam tę książkę, wspierała mnie grupa entuzjastów – moje ciało doradcze – którzy zawsze służyli mi nieograniczoną wiedzą, dogłębnymi spostrzeżeniami i wspaniałymi sugestiami. Podziękowania otrzymują więc Janet Boss, Andy Creach, Elaine Chan, Chris Rollings, Mitch Stewart, Tracy Walton, Sherman Hu, Benjamin Nachbaur, Pablo Pollard i Shelly Davenport. Miałam tak wielkie szczęście, że zyskałam najlepszych klien- tów pod słońcem; obdarzyli mnie zaufaniem i wspierali wszystkie moje projekty. Praca, jaką wykonuję, nigdy nie byłaby możliwa bez moich „wojowników telesprzedaży”, kierowników i wszyst- kich uczestników szkoleń, którzy zjawiali się, słuchali, uczyli się, www.mtbiznes.pl 24 Techniki skutecznej sprzedaży przez telefon i internet czytali mojego bloga, towarzyszyli mi na Twitterze i pamiętali, by wypróbować nową umiejętność lub pomysł. Obiecuję wam, że zawsze będę „świeża i aktualna”, że nigdy nie wypadnę z obiegu. Dziękuję też rodzinie, a zwłaszcza siostrom Colette Gray i Sandi Bouhadana, które są moją ostatnią deską ratunku. I ojcu Sidney’owi Chriqui, który nauczył mnie doceniać słowo pisa- ne i mówione. I wszystkim moim niesamowitym przyjaciołom, i dalszym krewnym, którzy po przeczytaniu tej książki być może lepiej zrozumieją, czym się zajmuję. I wreszcie na końcu, choć nienajmniej ważnej, dziękuję córce Brianie, która rozświetla moje serce i nadaje życiu sens. www.mtbiznes.pl WSTĘP ALE PRZECIEŻ MAM TYLKO CZTERY MINUTY! Właśnie wróciłeś ze spotkania inauguracyjnego, zasypany wiadomościami o produktach, narzędziach, systemach i danymi technicznymi swojej fi rmy. Spotkałeś się z partnera- mi terenowymi i uzgodniliście, że w tym roku zrealizujecie swój przydział kwoty. Wspaniale było usłyszeć pochwały dla zespołów telesprzedaży za ubiegłoroczną pracę – ale wraz z wyrazami uzna- nia wasz kierownik przekazał informację o przydziale nowych, wyższych kwot. I oto jesteś z powrotem w swoim boksie z lapto- pem, monitorem o wysokiej rozdzielczości, tablicą suchościeral- ną, terminalem BlackBerry i telefonem stacjonarnym. Przepełnia cię energia, jesteś dobrze nastawiony psychicznie i gotów pod- jąć wyzwania, ale – nikt nie odbiera telefonu, ani nie odpowiada na twoje e-maile, a pipeline1 świeci pustką. Kiedy wreszcie uda ci się z kimś połączyć, to słyszysz zwykle: „Nie, dziękujemy, już mamy...” lub „Proszę zadzwonić do mnie na początku przyszłego kwartału”. I choć jesteś przekonany, że masz tylko cztery minuty wolnego czasu, to decydujesz się otworzyć tę książkę. Gratulacje! Zrobiłeś właśnie pierwszy krok, by stać się inte- ligentnym i skutecznym telesprzedawcą, gotowym przemienić 1 Pipeline – system stałego dopływu kontaktów, monitorowania i utrzy- mywania ich wzrostu. (Przyp. tłum.) www.mtbiznes.pl 26 Techniki skutecznej sprzedaży przez telefon i internet się w dobrze zorientowanego wojownika Sprzedaży 2.0, przygo- towanego do walki z dzisiejszym zajętym i łatwo wycofującym się klientem. Lektura tej książki pomoże ci przetrwać i rozwijać się w zakresie tworzenia wiadomości handlowych: nauczysz się, jak budować zdania wprowadzające, które skłonią potencjalnych klientów do rozmowy, jak wydostać się ze strefy wpływu „Beza” i nawiązać kontakty z osobą z kompetencjami zakupu (power buyer), jak przeprowadzać prezentacje, które naprawdę mają moc sprzedawania, jak odpowiadać na zastrzeżenia i przekształcać je w okazje sprzedaży oraz jak zbudować pokaźną – i dokładną! – prognozę sprzedaży. Wreszcie książka napisana właśnie dla ciebie Niezależnie od tego, czy zajmujesz się telesprzedażą, tele- marketingiem, opracowywaniem sposobów pozyskania leadów2, generowaniem leadów, kwalifi kowaniem leadów, odnawianiem kontaktów z klientami, czy też po prostu spędzasz ponad pięćdzie- siąt godzin w tygodniu, dzwoniąc do rozkojarzonych, niechętnie podejmujących ryzyko osób na różnych stanowiskach, które dają ci tylko cztery minuty swojego czasu, ta książka została napisana właśnie dla ciebie. Jeśli jesteś jednym z pracujących pod presją czasu menedżerów, który co tydzień spotyka się ze swoim zespołem telesprzedaży i zastanawia się, co takiego nie pozwala im zrealizować przydziału kwoty, to ta książka jest dla ciebie. Jeśli masz zespół telesprzedaży, który przyczynia się do uzyski- wania sprzedaży lub kwalifi kuje leady, i zastanawiasz się, w jaki 2 Lead – potencjalny klient, wstępnie zainteresowany produktem lub usługą na skutek działań marketingowych. (Przyp. tłum.) www.mtbiznes.pl Ale przecież mam tylko cztery minuty 27 sposób mogliby przejść szkolenie i szybko poprawić swoje umie- jętności, to ta książka jest dla ciebie. I jeśli zastanawiasz się, dlaczego w niektórych boksach znaj- dują się puchary pełne cukierków lub inne oznaki uznania, a na- zwiska innych reprezentantów widnieją na „ścianie wstydu”, to ta książka jest dla ciebie. Prezentowany tu solidny i kompletny system sprzedaży w dzie- sięciu krokach opiera się na dziesięciu umiejętnościach, jakie musi posiadać „wojownik telesprzedaży”, by skutecznie sprzedawać przez telefon i internet w dzisiejszym świecie spod znaku Sprzedaży 2.0. Bo to właśnie telesprzedawcy płyną na samym grzbiecie fali zmian zachodzących w sposobach sprzedaży. Ta książka da ci rzetelne umie- jętności, jakich potrzebujesz, by po mistrzowsku opanować trans- formację procesów sprzedaży odbywającą się na twoich oczach. Sprzedaż w realiach Sprzedaży 2.0 Niecałe 10 lat temu klienci oczekiwali osobistych wizyt tere- nowych reprezentantów handlowych. Dziś weterani kontaktów bezpośrednich mozolą się, by dotrzymać kroku nowym gwiaz- dom B2B. Telesprzedawcy, niegdyś „niekochane dzieci” organi- zacji handlowych, zmienili sposób, w jaki odbywa się sprzedaż. W obecnej dobie fi rmy polegają na zespołach telesprzedaży, któ- re generują aż do 50 ich dochodów. Telesprzedawcy poszukują potencjalnych klientów i radzą sobie z klientami na najwyższych stanowiskach: dzwonią „na zimno” do dyrektorów, wicepreze- sów oraz ostatecznych decydentów w randze prezesów najwięk- szych fi rm na świecie. Są bystrymi, wykształconymi, kulturowo różnorodnymi, wyrafi nowanymi i wyjątkowo dobrze opłacanymi profesjonalistami, którzy przez telefon lub internet sprzedają zło- żone rozwiązania warte miliony dolarów. www.mtbiznes.pl 28 Techniki skutecznej sprzedaży przez telefon i internet Dzisiejsze warunki rynkowe, ekonomiczne i konkurencyjne, stworzyły bardziej złożony i mniej przewidywalny cykl sprzeda- ży. A to oznacza więcej wszystkiego. Ponieważ fi rmy dostarczają więcej narzędzi, więcej technologii i więcej systemów, by pomóc w przyspieszeniu cyklu sprzedaży oraz zwiększyć skuteczność i produktywność, więc tylko ci reprezentanci handlowi, którzy potrafi ą gładko zintegrować niezbędne narzędzia, technologie i systemy z własnym procesem sprzedaży, mogą zyskać prawo do tytułu „wojownika telesprzedaży”. Pomyśl tylko: telesprzedawcy wykonują tygodniowo średnio dwieście wychodzących rozmów telefonicznych i e-maili, w każdej chwili ryzykując odrzucenie. Będąc telesprzedawcą w labiryncie boksów, z telefonem jako jedynym towarzyszem, możesz się czuć odizolowany i pozbawiony motywacji. Ta książka będzie twoim prawdziwym przyjacielem i kompanem, towarzysząc ci w twoim boksie i pomagając wprowadzić kilka prostych zmian – takich jak: opracowanie nowego zdania otwierającego, przygotowanie oryginalnego szablonu poczty elektronicznej czy ułożenie świe- żych pytań – które pozwolą powstrzymać odkładanie słuchawek i spotykanie się z odmową oraz przekształcić kontakty w nowych potencjalnych klientów i sfi nalizowane sprzedaże. Dlaczego napisałam tę książkę Znam telesprzedaż od wewnątrz (dosłownie) i na wylot – od boksu aż po umysł klienta. I na tyle dobrze rozumiem wojowni- ków telesprzedaży, by wiedzieć, że mają już dosyć sesji treningo- wych, przygotowanych na potrzeby reprezentantów terenowych, oraz książek, których autorzy po prostu „nie chwytają” różnicy. Złości ich, gdy inni błędnie zakładają, że są zawodowo uśmiech- niętymi telefonistami i telefonistkami, którzy po prostu nakręcają www.mtbiznes.pl Ale przecież mam tylko cztery minuty 29 i naciągają klientów w trakcie rozmów telefonicznych. Ta książka odzwierciedla pełne spektrum mojej pracy: jako trenera, który wie, jakich umiejętności potrzebują wewnętrzni przedstawiciele handlowi; jako coacha, który wie, w jaki sposób nawiązać bliski i osobisty kontakt, by się dowiedzieć, gdzie leży przyczyna błę- dów popełnianych przez przedstawiciela i jak można to naprawić; jako konsultanta, który przeprowadził wiele audytów telesprze- daży; jako innowatora, który przewiduje i prognozuje nadchodzą- ce trendy w tej branży; jako orędownika telesprzedawców, który wierzy, że są oni najbardziej utalentowaną grupą sprzedawców; jako byłego telesprzedawcę i obecnego przedsiębiorcę, który sa- modzielnie rozwinął własną fi rmę, trzymając się głoszonych przez siebie reguł. Od ponad piętnastu lat jestem właścicielką TeleSmart Commu- nications, fi rmy szkoleniowej z siedzibą w San Francisko, specja- lizującej się w coachingu, konsultacjach i szkoleniach z dziedziny telesprzedaży. Nasz program „TeleSmart 10” to dziesięcioetapowy program rozwoju umiejętności, który jako sztandarowa metoda jest stale wybierany przez szybko rozwijające się, międzynarodo- we organizacje prowadzące telesprzedaż. Przez ponad dwadzieścia pięć lat pracy wykułam sobie niszę, współpracując z najbardziej utalentowanymi i postępowymi, technicznie zaawansowanymi fi rmami z rankingu Fortune 1000. Miałam przyjemność przyznać członkom zespołów i menedżerom ponad 10 tysięcy certyfi katów ukończenia kursu TeleSmart. Spędziłam także ponad 5 tysięcy godzin ze słuchawkami na uszach, obserwując przedstawicieli telesprzedaży w akcji i wysłu- chując obu uczestników prowadzonych rozmów telefonicznych. Znam twój świat – wiem jak pracujesz, co sobie wmawiasz, co cię motywuje, czego się obawiasz i jak możesz nieświadomie sabotować własny sukces. I znam też świat twoich klientów, czy też poten- cjalnych nabywców – ludzi, którzy siedzą przy biurku, czytając w nieskończoność pocztę elektroniczną, a słysząc sygnał telefonu www.mtbiznes.pl 30 Techniki skutecznej sprzedaży przez telefon i internet patrzą na numer dzwoniącego i nie podnoszą słuchawki, bo widzą, że dzwoni sprzedawca. Wiem także, w jaki sposób realia Sprzedaży 2.0 zmieniły wszystko, łącznie ze starymi zasadami sprzedaży. Ta książka to nie jest zadanie do odrabiania w domu – dosko- nale zdaję sobie sprawę z tego, że nie masz chwili wolnego czasu! Została pomyślana tak, byś mógł ją czytać i „przetrawiać” w pracy – jako twoja codzienna kroplówka taktycznych umiejętności i roz- wiązań, które możesz natychmiast przetestować. Wiem, że jesteś niecierpliwy i będziesz chciał ją jak najszybciej przejrzeć – a może po prostu od razu zacząć od Rozdziału 9., „Jak fi nalizować” – ale zachęcam cię, byś przeczytał ją od początku do końca. Dlacze- go? Ponieważ każda umiejętność opiera się i rozwija wykładniczo na swojej poprzedniczce, doprowadzając w rezultacie do wielkich zmian. Każdy rozdział pęka w szwach od pożytecznych wskazó- wek, świeżych pomysłów, informacji o trendach oraz dogłębnych analiz, dlaczego postępujesz tak, jak postępujesz, i dlaczego twoi klienci postępują tak, jak postępują. Zawiera także wskazówki odnoszące się do wykorzystania telefonu i poczty elektronicznej, ponieważ jest to dynamiczny duet, niezbędne oręże dzisiejszego wojownika telesprzedaży. Tak więc zamknij listę kontaktów, przestań przez kilka minut wysyłać SMS-y, zamknij pocztę, znajdź najbliższą salkę konferen- cyjną, z której cię nie nie wyrzucą przez kilka godzin, i zaszyj się w niej z tą książką. Witaj w klubie wojowników telesprzedaży! Wreszcie przybyłeś! Krótka wycieczka z przewodnikiem po niniejszej książce Techniki skutecznej sprzedaży przez telefon i internet jest kompletnym przewodnikiem szkoleniowym na bazie „Systemu TeleSmart 10 www.mtbiznes.pl Ale przecież mam tylko cztery minuty 31 dla sprzedawania z mocą” (TeleSmart 10 System for Power Selling): prezentuje podstawowe umiejętności niezbędne do odniesienia sukcesu. Każdy rozdział zawiera bogactwo informacji, a każda umiejętność jest sposobem na wygenerowanie większych przy- chodów. Książka pokazuje i pomaga zrozumieć całokształt cyklu sprzedaży, przedstawiając go od wewnątrz – ponieważ prezento- wane umiejętności pracują w trakcie całego cyklu sprzedaży, a nie są jedynie związane z jednym z jego elementów. Wprowadzi cię także w funkcjonowanie nowego, wspaniałego świata spod znaku Sprzedaży 2.0, która odmieniła sposób, w jaki się dziś sprzedaje. Poświęć chwilę, by zapoznać się z menu deserów. Przyjrzyj się każdemu smakowitemu rozdziałowi – każdy z nich został spe- cjalnie przygotowany, by pomóc ci zarobić pieniądze i uczynić cię skuteczniejszym sprzedawcą. Rozdział 1 – Jak zarządzać czasem: Kontrola rozpędu Twoja organizacja rozumie, jaką wartość wnosi telesprzedaż i dlatego chce, żebyś miał do dyspozycji wszystko, czego dusza zapragnie. A więc zasypują cię narzędziami opartymi na tech- nologii Web i każą ci wykazać się produktywnością. Ale prawda jest taka, że wręcz toniesz w tych wszystkich danych, przytłacza cię konieczność zapoznawania się z coraz to nowymi narzędziami i szukania innych narzędzi, a twoje działania paraliżują różnice systemowe. Marzysz, by móc odzyskać czas i pracować proaktyw- nie nad nowymi okazjami biznesowymi, ale stale coś rozprasza twoją uwagę i przyciąga ją w tysiące różnych kierunków. I tu właś- nie kłania się zarządzanie czasem – na samym początku i u sa- mych podstaw. W tym rozdziale dowiesz się, jak: • sporządzić mapę procesu sprzedaży, tworząc codzienny plan działań współpracujący z planem terytorialnym, www.mtbiznes.pl 32 Techniki skutecznej sprzedaży przez telefon i internet • utrzymać samodyscyplinę i zablokować kilka godzin dziennie na nieodwoływalne, intensywne dzwonienie do wybranych klientów (power calling), • sformułować jasny cel rozmowy przed podniesieniem słu- chawki, • odmawiać, odcinać się od wszystkiego, co rozprasza uwagę, oraz nauczyć się pracować inteligentniej i szybciej, • oszczędzać czas i utrzymywać skupienie za pomocą siedmiu kroków. Rozdział 2 – Jak się przedstawiać: Sprzedaż w zajawkach Czy ostatnio coraz częściej zdarzają ci się przerwane połączenia i zastanawiasz się, czy aby nie wysiada ci bateria w słuchawkach lub komórce? A może tu chodzi o ciebie? Nie chodzi o ciebie. Chodzi o to, że sprzedajesz na hałaśliwym, zatłoczonym rynku, na którym obowiązuje zawrotne tempo; że dzwonisz do rozko- jarzonych, stroniących od ryzyka, zapracowanych decydentów, którzy potrafi ą skupić uwagę tylko przez krótką chwilę. Ponadto osoby te z trudem tolerują sprzedawców i często wolą się wyco- fać, słysząc zapowiedź oferty handlowej. A jednak dzwonienie „na zimno” i poczta głosowa jeszcze nie umarły! Mają się całkiem nie- źle, podobnie jak to, co masz do przekazania. Ale w jaki sposób możesz się wyróżnić spośród innych wiadomości zapychających skrzynki przychodzące potencjalnych klientów i przeniknąć przez starannie chronione systemy telefoniczne? W tym rozdziale do- wiesz się, jak: • zrozumieć, w jaki sposób trendy Sprzedaży 2.0 wpływają na etykietę przekazywania wiadomości, • połączyć przekazywanie wiadomości przez pocztę elektronicz- ną oraz głosową, by uzyskać dynamiczny sposób przedstawia- nia się, www.mtbiznes.pl Ale przecież mam tylko cztery minuty 33 • tworzyć wiadomości poczty elektronicznej z uwzględnieniem jej ważnych komponentów, • wyprzedzać trendy w poczcie elektronicznej, • tworzyć dobre „sondy początkowe”, które rozpoczynają roz- mowę i zachęcają potencjalnego klienta do rozmowy, • jak działa zasada wielokrotnego kontaktu i jak ją zastosować. Rozdział 3 – Jak nawigować: Unikanie Bezów Czy zdarzało ci się stracić sprzedaż, ponieważ – zbyt póź- no – uświadomiłeś sobie, że zajmowałeś się osobą pozbawioną odpowiednich kompetencji? Byłeś pewny, że kupią – osoba ta zajmowała stanowisko o szumnej nazwie, zrozumiała i zachwy- ciła się twoim rozwiązaniem, stale obiecywała, że kupią (tyl- ko jeszcze muszą się zapoznać z jedną konkurencyjną analizą), a nawet skłoniła cię do wprowadzenia zmian do propozycji. Ale kiedy przyszło co do czego, wtedy się okazało, że rozmawiałeś z „Bezem” – osobą BEZ władzy, BEZ kompetencji, BEZ po- tencjału – i że w wyniku tych rozmów zostałeś BEZ zamówie- nia. Ta szybka lekcja o władzy – jak się ukrywa, przemieszcza i staje niewidoczna – da ci wsparcie i doda sił. W tym rozdziale dowiesz się: • dlaczego kochamy naszych Bezów i dlaczego się ich trzyma- my, • jak zidentyfi kować Beza za pomocą dziesięciu znaków ostrze- gawczych, i jak go unikać, • jak zbudować schemat organizacyjny, który pozwoli ci odkryć, gdzie się kryje władza, • jak się zorientować, czy dany „strażnik dostępu” (pracownik, przez którego można się skontaktować z osobą na wyższym stanowisku) pomoże, czy też zaszkodzi procesowi sprzedaży, • jak zrozumieć ukryte struktury polityczne, które wpływają na proces decyzyjny w każdej fi rmie. www.mtbiznes.pl 34 Techniki skutecznej sprzedaży przez telefon i internet Rozdział 4 – Jak zadawać pytania: Budowanie zaufania, jedno pytanie na raz Czy zdarzało ci się, że odłożyłeś słuchawkę po rozmowie i za- czynałeś się zastanawiać, dlaczego zapomniałeś zadać jakieś pod- stawowe pytania? Kiedy uzyskujesz połączenie i masz dosłownie tylko kilka sekund, to jakie pytania zadajesz, by szybko zaanga- żować uwagę potencjalnego klienta i zyskać więcej czasu? Dobra umiejętność zadawania pytań może pomóc ci przejąć kontrolę nad rozmową i doprowadzić do sfi nalizowania sprzedaży. To umiejęt- ność o żywotnym znaczeniu! Dzisiejsi potencjalni klienci stracili już cierpliwość i nie chcą być wypytywani przez sprzedawców – zmęczeni są tymi samymi pytaniami i złoszczą ich przestarzałe taktyki sprzedaży. Zgłębimy więc sztukę zadawania pytań; na- uczysz się, jak wykorzystać pytania, by bezboleśnie zyskać ważne informacje, jak zapuścić głębszą sondę, by odkryć ukryte potrze- by i jak poprowadzić potencjalnego klienta przez rozmowę za po- mocą dobrego planu. W tym rozdziale dowiesz się, jak: • zrozumieć porządek, strategię, styl, formułowanie i kryteria skutecznych pytań, • odróżnić opowiadanie od sprzedawania, • zorganizować pytania za pomocą ustalonych kryteriów kwali- fi kacji, • zyskać umiejętność zadawania pytań analitycznych, • skupić się na formułowaniu pytań, na które uzyskasz odpowie- dzi, jakich potrzebujesz. Rozdział 5 – Jak słuchać: Pożegnanie z założeniami Jeśli naprawdę posłuchasz potencjalnych klientów, oto co usły- szysz: że są zmęczeni wysłuchiwaniem sprzedawcy, który mówi im, czego potrzebują; że denerwuje ich brak zrozumienia przed- www.mtbiznes.pl Ale przecież mam tylko cztery minuty 35 stawicieli handlowych działających pod presją wyznaczonych przydziałów kwotowych, którym w ogóle nie zależy na nich, klientach, i którym chodzi tylko o umówienie się na rozmowę lub sfi nalizowanie transakcji. A ponadto, że potrzebują handlow- ca takiego jak ty, który znajdzie sposób na to, co ich „boli”! Tylko dzięki aktywnemu słuchaniu odkryjesz, czym jest ten „ból”, i czy przypadkiem nie rozmawiasz z Bezem. Nie chodzi jednak o to, byś słyszał jedynie to, w co chcesz wierzyć, czy też po prostu cze- kał tylko na swoją kolej, żeby zacząć mówić. Chodzi o aktywne słuchanie i próby zadawania znacznie głębszych pytań. Umiejęt- ność słuchania zostanie więc przeanalizowana energicznie i in- tensywnie, z naciskiem i zachętą, by myśleć intuicyjnie, słuchać strategicznie z nastawieniem na nowe okazje sprzedaży oraz do- kumentować, dokumentować, dokumentować! W tym rozdziale dowiesz się, jak: • wykorzystywać integrowanie danych oraz w jaki sposób zinte- grować sporządzanie notatek online i offl ine, a także techniki dokumentowania ze strategią rozpoznawania potrzeb, • rozwinąć skuteczną umiejętność zadawania pytań o to, co klienta boli/co ma na niego wpływ, • słuchać aktywnie dzięki pytaniom precyzującym i parafra- zom, • zyskać zaufanie osób, z którymi trudno rozmawia się przez telefon. Rozdział 6 – Jak osiągnąć powiązania: Sprzedawanie tym, którzy naprawdę mogą kupić Czy jesteś gotowy na rozmowę z prawdziwym decydentem? Czy też poświęciłeś tyle czasu na rozmowy z Bezem, że nieumyśl- nie storpedowałbyś swój sukces, gdybyś teraz naprawdę połączył www.mtbiznes.pl 36 Techniki skutecznej sprzedaży przez telefon i internet się z rzeczywistym decydentem? Ci zapracowani dyrektorzy po- trafi ą być bezlitośni, jeśli ktoś zwróci się do nich w niewłaściwy sposób. Przedstawicielom handlowym, którym nie uda się zyskać ich uwagi, bardzo szybko wskazują wirtualne drzwi. Ale jak zna- leźć tych prawdziwych decydentów, co chcą usłyszeć, i jak to po- wiedzieć, żeby wysłuchali? W tym rozdziale dowiesz się, jak: • nawiązywać kontakty z wpływowymi osobami, • rozpoznać w trakcie rozmowy telefonicznej lub wymiany ko- respondencji elektronicznej osoby z kompetencjami zakupu, • czuć się swobodnie na samym szczycie, czyli w rozmowie z „górą”, • nawiązać kontakty z osobą o największym wpływie, czyli asy- stentem zarządu, • umiejętnie znajdować władzę stale przemieszczającą się po ca- łym schemacie organizacyjnym, • dostosować język i przekaz treści w trakcie rozmów z osobami na różnych stanowiskach w korporacyjnej hierarchii, • stosować codziennie afi rmacje, by zwiększyć pewność siebie i poczucie własnej wartości. Rozdział 7 – Jak prezentować: Kurtyna w górę! Dzisiejsi decydenci, stale pod presją czasu, nie poświęcą go, by przeczytać załączniki, jakie im wysyłasz, ani nie będą grzecznie siedzieć w trakcie twojej długiej prezentacji internetowej. A jed- nak liczba osób korzystających z konferencji internetowych wzra- sta wykładniczo. Prowadzenie prezentacji internetowych staje się najbardziej istotną częścią cyklu sprzedaży, choć wiele szybko kończy się „śmiercią przez PowerPoint”. W tym rozdziale zapo- znasz się z różnymi narzędziami prezentacji i poznasz podstawy prowadzenia konferencji internetowych/wideo oraz korzystania z innych narzędzi internetowych. Pokaże ci niuanse doskonałego www.mtbiznes.pl
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Techniki skutecznej sprzedaży przez telefon i internet
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: