Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00305 006083 13108902 na godz. na dobę w sumie
Temperament Twojego dziecka. Wychowywanie w zgodzie z jego naturą - książka
Temperament Twojego dziecka. Wychowywanie w zgodzie z jego naturą - książka
Autor: , Liczba stron: 288
Wydawca: Sensus Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-2022-7 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> psychologia i filozofia >> rodzicielstwo i psychologia dziecka
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Maluch z charakterem:

Jesteście łukiem, a wasze dzieci są jak wystrzelone z niego strzały.
Łucznik widzi cel na drodze do nieskończoności i napina łuk z całą swoją mocą, tak, by jego strzały pomknęły szybko w odległą dal.
Niech wasze nagięcie dłonią Łucznika przyniesie wam radość;
Bo choć kocha On mknące strzały, to taką samą miłością darzy też i nieporuszony łuk.
(Prorok, Khalil Gibran)

Twoje dziecko jest jedyną w swoim rodzaju małą osóbką. Posiada niepowtarzalny zbiór cech charakteru, temperamentu, wpływów wychowawczych i wrodzonych predyspozycji. To wszystko składa się na wyrazistą osobowość, odróżniającą Twoją pociechę od reszty świata. Nawet jeśli jesteś rodzicem kilkorga maluchów, na pewno już zauważyłeś, że metody wychowawcze skuteczne w przypadku spokojnego, nieśmiałego chłopca zupełnie zawodzą, kiedy próbujesz ich na nastoletniej, roztrzepanej przewodniczącej kółka plastycznego.

Skoro już nawet niemowlaki mają własną osobowość, skąd wziąć pewność, że wykorzystywane strategie wychowawcze, zajęcia pozalekcyjne oraz proponowane zabawy są najlepiej dobrane do temperamentu Twojego dziecka i odpowiednie dla jego rozwoju? Odpowiedź na te pytania trzymasz właśnie w ręce. Przy pomocy tego przełomowego poradnika nauczysz się wykorzystywać siłę analizy typów osobowości -- cieszącej się uznaniem metody psychologicznej -- aby zrozumieć swoje dziecko i stać się skuteczniejszym rodzicem.

Instrukcja obsługi Twojego dziecka:
Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Idź do Przykładowy rozdział Spis treści Katalog książek Nowości Bestesllery Zamów drukowany katalog Twój koszyk Dodaj do koszyka Cennik i informacje Zamów cennik Zamów informacje o nowościach Wydawnictwo Helion SA 44-100 Gliwice tel. 032 230 98 63 e-mail: sensus@sensus.pl Temperament Twojego dziecka. Wychowywanie w zgodzie z jego naturą Autor: Paul D. Tieger, Barbara Barron-Tieger Tłumaczenie: Wojciech Białas ISBN: 978-83-246-2022-7 Tytuł oryginału: Nurture by Nature: Understand Your Child’s Personality Type – And Become a Better Parent Format: 180 × 235, stron: 288 Maluch z charakterem: • Badanie typu osobowoœci i dominującego temperamentu dziecka. • Okreœlanie i stymulowanie mocnych stron i wyjątkowych cech pociechy. • Stosowanie zindywidualizowanych metod wychowawczych. Jesteœcie łukiem, a wasze dzieci są jak wystrzelone z niego strzały. Łucznik widzi cel na drodze do nieskończonoœci i napina łuk z całą swoją mocą, tak, by jego strzały pomknęły szybko w odległą dal. Niech wasze nagięcie dłonią Łucznika przyniesie wam radoœć; Bo choć kocha On mknące strzały, to taką samą miłoœcią darzy też i nieporuszony łuk. (Prorok, Khalil Gibran) Twoje dziecko jest jedyną w swoim rodzaju małą osóbką. Posiada niepowtarzalny zbiór cech charakteru, temperamentu, wpływów wychowawczych i wrodzonych predyspozycji. To wszystko składa się na wyrazistą osobowoœć, odróżniającą Twoją pociechę od reszty œwiata. Nawet jeœli jesteœ rodzicem kilkorga maluchów, na pewno już zauważyłeœ, że metody wychowawcze skuteczne w przypadku spokojnego, nieœmiałego chłopca zupełnie zawodzą, kiedy próbujesz ich na nastoletniej, roztrzepanej przewodniczącej kółka plastycznego. Skoro już nawet niemowlaki mają własną osobowoœć, skąd wziąć pewnoœć, że wykorzystywane strategie wychowawcze, zajęcia pozalekcyjne oraz proponowane zabawy są najlepiej dobrane do temperamentu Twojego dziecka i odpowiednie dla jego rozwoju? Odpowiedź na te pytania trzymasz właœnie w ręce. Przy pomocy tego przełomowego poradnika nauczysz się wykorzystywać siłę analizy typów osobowoœci — cieszącej się uznaniem metody psychologicznej -- aby zrozumieć swoje dziecko i stać się skuteczniejszym rodzicem. Instrukcja obsługi Twojego dziecka: • Który z 16 różnych typów najlepiej pasuje do osobowoœci Twojej pociechy? • Jaki wpływ wywiera temperament dominujący na Twoje dziecko na trzech etapach jego rozwoju -- przedszkolnym, szkolnym i w okresie dorastania? • W jaki sposób inni rodzice radzą sobie z trudnymi sytuacjami, z jakimi możesz mieć do czynienia? • Jak możesz dostosować swój styl wychowawczy do typu osobowoœci swojego dziecka, aby uzyskiwać lepsze rezultaty w komunikacji, wspieraniu, motywowaniu i dyscyplinowaniu? Spis treści Podziękowania Wprowadzenie CZĘŚĆ I Spójrz na swoje dzieci w zupełnie innym świetle Rozdział 1. Kwestia stylu Rozdział 2. Rozdział 3. Kim jesteś Ty, a kim jestem ja? Wprowadzenie do typów osobowości Lustereczko powiedz przecie… Weryfikacja profilów dla rodziców i dla dzieci 7 9 13 15 23 23 55 55 CZĘŚĆ II Osobiście i z bliska: pogłębione spojrzenie na Twoje dziecko 75 Rozdział 4. Rozdział 5. Rozdział 6. Rozdział 7. Rozdział 8. Rozdział 9. ENFJ „Tysiąc watów entuzjazmu” INFJ „Mój sekretny ogród” ENFP „Świetny pomysł? Mam ich miliony!” INFP „Biorąc sobie wszystko do serca” ENTJ „Przywódca bandy” INTJ „Dążenie do doskonałości” 77 89 99 111 121 133 Rozdział 10. Rozdział 11. Rozdział 12. Rozdział 13. Rozdział 14. Rozdział 15. Rozdział 16. Rozdział 17. Rozdział 18. Rozdział 19. Rozdział 20. TEMPERAMENT TWOJEGO DZIECKA ENTP „Wszystko można wynegocjować” INTP „Sprzeciw wobec autorytetów” ESTJ „Przestrzegając zasad” ISTJ „Być dzieckiem to poważna sprawa” ESFJ „Zostańmy wszyscy przyjaciółmi” ISFJ „Obietnica to obietnica” ESTP „Patrz, mamo! Bez trzymania!” ISTP „Starając się wszystko zrozumieć” ESFP „Towarzyskie motyle” ISFP „Łagodne, wolne duchy” Refleksje, pomysły i zalecenia na zakończenie. Bezcenne rady na temat wychowania — wskazówki innych rodziców Lektura dodatkowa Aby dowiedzieć się więcej na temat typów osobowości… Bibliografia 145 157 169 181 193 207 219 233 245 257 269 277 281 6 Rozdział 1 Kwestia stylu Lisa i Barry zawsze wyobrażali sobie, że ich dzieci będą małymi kopiami ich samych — gadatliwe, przyjacielskie i aktywne. Jako osoby praktyczne i twardo stąpające po ziemi, Lisa i Barry po pro- stu przyjmowali to, co przynosiły im kolejne dni. Byli zajęci, odpowiedzialni i zapracowani oraz mieli mnóstwo przyjaciół i zainteresowań, które, jak oczekiwali, będą mogli dzielić ze swoimi dziećmi. Jednak ku ich zdziwieniu Claire, ich pierwsze dziecko, okazała się cicha, zamyślona i powścią- gliwa. Kiedy trochę podrosła, zrobiła się bystra i spostrzegawcza, potrafiła dostrzec najdrobniej- sze uchybienia swoich rodziców i przyprawiała ich o zawrót głowy wszelkiego rodzaju pytaniami. Lisa i Barry zaczęli czuć, że to dziecko ich przerasta — wydawała się tak niezwykle niezależna. Wtedy na świat przyszedł Robbie i wszystko ponownie zmieniło się o 180 stopni. Podczas gdy Claire była poważna i niezależna, Robert zachowywał się jak impulsywny klaun. Kiedy ona bawiła się samo- dzielnie całymi godzinami, on krzykiem chciał zwrócić na siebie uwagę. Claire kwestionowała wszelkie zasady i ograniczenia, a Robbie był po- słuszny i dążył do tego, by rodzice byli z niego zadowoleni. Claire wydawała się w jakiś sposób starsza, niż wskazywałby na to jej wiek, była, jak określił to ktoś wobec jej rodziców, „starsza du- chem”. Chłopca charakteryzowała porywczość, łatwo się do różnych rzeczy zapalał, uwielbiał roz- rywki oraz był zabawny i gadatliwy. Dla Lisy i dla Barry’ego stanowiło to prawdziwą zagadkę. Ich dzieci wyraźnie się od nich różniły, a że były przy tym niemal własnymi przeciwieństwami, rodzice często nie wiedzieli, jak je wychowywać. Metoda, która sprawdzała się wobec jednego z dzieci, zda- wała się tylko pogarszać sprawę w identycznych okolicznościach w odniesieniu do drugiego dziecka. Lisa i Barry nie są w tej sytuacji osamotnieni. Większość z nas, rodziców, ma swoje oczekiwania na temat tego, jakie będą nasze dzieci. A kiedy w końcu przychodzą one na świat, są jak zagadka. Zupełnie nie wiemy, kim są i jak najlepiej okazać im miłość. Jesteśmy pełni dobrych chęci, by postę- pować z nimi we właściwy sposób — nawet jeżeli nie mamy bladego pojęcia, jaki jest ten właściwy sposób. Nie ma prawdopodobnie trudniejszej, bar- dziej pochłaniającej, ale i bardziej satysfakcjonującej pracy niż wychowanie dziecka. Dzieci nie rodzą się z instrukcją obsługi, a rodzice nie dostają za swoją opiekę nad nimi żadnych świadectw. Większość z nas nie planuje nawet tego, jak będzie wychowy- wać własne dziecko. Możemy mieć niejasną świa- domość, że jedno podejście jest lepsze i bardziej skuteczne niż drugie, ale w ostatecznym rozrachun- ku wszyscy musimy zaczekać i zobaczyć, jakie okażą się nasze dzieci. Tymczasem znaczna część naszych zachowań względem nich wynika z tego, że w taki właśnie sposób wychowywano nas samych — niezależnie od tego, czy metody wychowawcze stosowane przez naszych własnych rodziców były SPÓJRZ NA SWOJE DZIECI W ZUPEŁNIE INNYM ŚWIETLE szczególnie efektywne, czy nie. Często postępujemy z dziećmi bez namysłu, stosując strategię typu „jedno rozwiązanie na wszystkie problemy” i nie zwracając uwagi na to, jaki jest styl zachowania samego dziecka. Postępowanie takie wynika oczy- wiście z naszych jak najlepszych, szczerych i peł- nych miłości intencji. Jednak tak jak w przypadku Lisy i Barry’ego — to, że dzieci są nasze, nie oznacza wcale, że będą w jakimkolwiek stopniu takie jak my. Rodzice adoptowanych dzieci wiedzą o tym dobrze, ale ci spośród nas, którzy mają własne, biologiczne dzieci, zdają się sądzić, że będą one ich wiernymi kopiami. Potem bywamy zaskoczeni tym, że ich zachowanie zbija nas z tropu. Całkiem często sły- szeliśmy od rodziców: „Ja po prostu nie wiem, z jakiej planety jest to dziecko!”. Albo: „Ona i jej siostra są jak dzień i noc”. Albo: „Gdybym nie widział na własne oczy porodu tego dziecka, to nie uwierzyłbym, że jesteśmy spokrewnieni!”. Tym- czasem poczucie zmieszania, niepokoju, a nawet lęku jest czymś zupełnie normalnym, kiedy nie potrafimy zrozumieć własnych dzieci. Jako rodzice mamy za zadanie wiedzieć, co jest dla nich naj- lepsze. Jeżeli jednak nie wiemy do końca, co ni- mi kieruje, to jak mamy je chronić, doradzać im i je wspierać? Gdybyśmy tylko potrafili wniknąć w umysł dziecka, zrozumieć jego impulsy, popędy i pra- gnienia, dowiedzieć się, jak przetwarza informacje i dlaczego wyraża siebie w taki, a nie inny sposób. Jakże cenne byłyby to wskazówki! Jest jasne, że jedno z najtrudniejszych zadań związanych z wychowaniem dzieci to zachowanie wobec nich obiektywizmu. Tak łatwo przesadzić z zaangażo- waniem w ich sukcesy, porażki, zmagania i osią- gnięcia. Zaczynamy postrzegać je jako przedłużenie nas samych, a ich doświadczenia jako nierozdziel- nie połączone z naszymi własnymi. Nie patrzymy już na nie jak na osobne jednostki, tylko jak na różne reprezentacje nas samych. Takie zagmatwane myślenie sprawia, że niemożliwością staje się jasna akceptacja tego, w jaki sposób nasze dzieci mogą się wyraźnie odróżniać od nas i od siebie nawzajem, a więc niemożliwe jest też przystosowanie się do ich wyjątkowych potrzeb. Coś, co jest potrzebne jednemu dziecku, może być zbędne dla drugiego. To, co nas jako dzieci motywowało i było dla nas ciekawe, może nudzić i wręcz stresować nasze wła- sne dzieci. Co by się zatem stało, gdybyśmy wiedzieli od najmłodszych lat naszego dziecka, kim ono na- prawdę jest? Co by było, gdybyśmy potrafili dociec — poprzez obserwację jego kontaktów z otocze- niem, zabaw, doboru słów i sposobu podejmowa- nia decyzji — jaką jest osobą, a dzięki temu zro- zumieć, jakie techniki motywacyjne, jakie metody w nakładaniu ograniczeń i jakie sposoby wsparcia będą w odniesieniu do niego skuteczne? Którzy rodzice nie chcieliby poznać prawdy na temat tego, co rozgrywa się w sercu i umyśle ich dziecka? Kto nie przyjąłby takiego daru, jak możliwość zoba- czenia, kim jest naprawdę jego dziecko? Wyobraź sobie dziecko dorastające w atmosfe- rze stałego wsparcia — w jego metodach postrze- gania świata, nawiązywania relacji z innymi, prze- żywania ulubionych zabaw, stylu podejmowania decyzji, spędzania czasu wolnego, sposobie urzą- dzania pokoju, wybierania zabawek i ekspresji uczuć — otrzymujące stale komunikaty, że jego zachowania są normalne i akceptowane. Wyobraź sobie dziecko zachęcane do wiary w siebie, do wy- rażania swojej prawdziwej osobowości, do zaufania swoim spostrzeżeniom dotyczącym świata i swoim reakcjom. Wyobraź sobie dziecko, które czuje, że jest godne miłości, zdolne i wartościowe, dokładnie takie, jakie jest. Takie dziecko wyrosłoby na pew- nego siebie, solidnego, uczciwego, niezależnego i kochającego człowieka dzięki temu, że zostało wychowane przez rodziców, którzy szanowali, 16 KWESTIA STYLU akceptowali, wspomagali i celebrowali jego wyjąt- kową osobowość. W głębi duszy wszyscy pragnie- my po prostu być zrozumiani i akceptowani takimi, jakimi jesteśmy. To zrozumienie jest największym darem, jaki możemy przekazać swoim dzieciom. Stanowi ono sedno poczucia własnej wartości. Akceptacja człowieka takim, jaki jest — klucz do prawdziwego poczucia własnej wartości Przy obecnym klimacie politycznym rozmowa na temat poczucia własnej wartości jest trudna. Współcześnie termin ten kojarzony jest z progra- mami społecznymi i z postawami, które próbują usprawiedliwiać złe, a nawet oburzające zachowa- nie, natomiast winę za nie zrzucają na trudności w rodzinie. Jesteśmy już jako społeczeństwo zmę- czeni wysłuchiwaniem opowieści o tym, jak to rodzinne kryzysy prowadzą do wzrostu przestęp- czości, coraz większej liczby ciąż u nastolatek i brutalnej przemocy, jaką obserwujemy dookoła. Gdy więc słyszymy, jak ktoś wspomina o braku poczucia własnej wartości u przestępcy, to jesteśmy zniecierpliwieni, a nawet oburzeni. Krzyczymy: „Oczywiście, że ten dzieciak nie ma poczucia wła- snej wartości! Spójrzcie na jego zachowanie! Powi- nien kiepsko się czuć po tym, co zrobił!”. Takie podejście jednak to postawienie wszystkiego na głowie. Prawda jest taka, że słabe poczucie własnej wartości nie jest spowodowane przez złe zachowa- nie. To złe zachowanie staje się skutkiem braku poczucia własnej wartości. Wszyscy rodzice mogą łatwo zauważyć najbardziej oczywiste i najbardziej dramatyczne powody skrzywionego poczucia wła- snej wartości — są to przypadki budzącego obrzy- dzenie molestowania seksualnego, fizycznego lub emocjonalnego, albo zaniedbania. Dla każdego jest oczywiste, w jaki sposób tego rodzaju postępo- wanie prowadzi do rozwoju zaburzonej lub zrujno- wanej psychiki. Wiemy, że nikt nie może naprawdę kochać drugiej osoby, dopóki nie jest w stanie kochać samego siebie. Poczucie własnej wartości to, u swoich podstaw, miłość wobec siebie samego i samoakceptacja. Brak poczucia własnej wartości prowadzi poprzez deprawację do wykształcenia się u ludzi tak głębokiego braku, że nigdy nie uczą się, jak kochać innych, nigdy nie biorą odpowiedzial- ności za swoje postępowanie i spędzają swoje życie na próbach wypełnienia odczuwanej przez siebie pustki destrukcyjnym zachowaniem, które na jakiś czas daje im poczucie siły i krótkie, powierzchowne poczucie wartości. Na szczęście większość dzieci nie żyje w takich okropnych warunkach, jakie często mogliśmy oglą- dać w telewizji. Dlaczego więc tak wiele dzieci wyrasta na dorosłych, którzy czują się podle we własnej skórze? Być może dzieje się tak dlatego, że najbardziej powszechnym i wszechobecnym ata- kiem na ich poczucie własnej wartości jest jego bardziej subtelna erozja, która rozgrywa się każdego dnia w większości naszych domów. Będąc pełnymi najlepszych chęci, lecz nieświadomymi rodzicami, wszyscy nadwerężamy poczucie tożsamości na- szych dzieci na mnóstwo drobnych sposobów: przez krytycyzm i uwłaczające komentarze, przez niecierpliwość, gdy popędzamy nasze dzieci, by skończyły szybko coś, co je cieszy, by mogły się zająć czymś, co uważamy za ważniejsze. Czynimy to, gdy od niechcenia lekceważymy ich zaintere- sowanie jakimś nieokreślenie dziwnym lub po- zornie niewłaściwym tematem. Dzieje się tak, gdy nasze dzieci znoszą przez lata ciągłe narzekanie, dezaprobatę i lekceważenie. Co ironiczne, często traktujemy nasze dzieci tak, jak nigdy nie przyszłoby nam do głowy traktować innych dorosłych, w spo- sób, którego sami byśmy wobec siebie nie ścierpieli. 17 SPÓJRZ NA SWOJE DZIECI W ZUPEŁNIE INNYM ŚWIETLE Takie właśnie okoliczności łamią u naszych dzieci poczucie, że są silnymi, zdolnymi i odpor- nymi na przeciwności jednostkami. Ceną, którą płacą za nasz krytycyzm, jest to, że same zaczynają siebie postrzegać w taki sposób, w jaki my mówi- my im, że je widzimy — jako skażone nieusuwal- nymi wadami i wymagające generalnej przemiany, a nie jako w przyrodzony sposób doskonałe, zdolne i boskie. Kiedy oszacowanie wartości dziecka wiąże się z tym, jak wypada ono w porównaniu do na- szych ocen na temat tego, co jest dobre i warto- ściowe, to podkopujemy jego pewność siebie. Kiedy określamy wartość dziecka według tego, jak dobrze spełnia nasze oczekiwania, to budzimy w nim zwąt- pienie w siebie i wątpliwości co do swojej prawdzi- wej natury. Zamiast tego powinniśmy jako rodzice świadomie akceptować i kochać nasze dzieci takie, jakimi są z natury. Właśnie tak możemy wspomóc u nich rozwój poczucia własnej wartości. Jak właściwie mamy to osiągnąć? Poprzez do- pasowanie naszych metod wychowawczych do swojego dziecka, zamiast oczekiwania, że to ono dostosuje się do naszych metod. Wychowanie zindywidualizowane — powrót do ogrodu Każde pokolenie wydaje się mieć swoje własne teorie na temat metod wychowawczych. Przez po- wszechną świadomość przewinął się już cały szereg mądrości od „Dzieci ma być widać, ale nie ma być ich słychać” i „Oszczędzając rózgę, zepsujesz dziec- ko” do bardziej współczesnych i bardziej racjo- nalnych technik, takich jak „przerwa” czy „szlaban”. Jednak z prostym przyjęciem jakiejkolwiek popu- larnej lub zalecanej metody wychowawczej wiąże się taki problem, że ignoruje się wtedy najważ- niejszą zmienną równania: wyjątkowość Twojego dziecka. Zamiast zatem upierać się, że jeden styl postępowania z dziećmi sprawdzi się w odniesieniu do wszystkich, możemy sięgnąć po poradę do pod- ręcznika dla ogrodników. Jak ogrodnik, który bez pytań i bez oporu ak- ceptuje wymagania rośliny i zapewnia każdej takie warunki, jakich ona potrzebuje, żeby rosnąć i roz- kwitać, tak samo my, rodzice, powinniśmy dosto- sować nasze metody wychowawcze do każdego pojedynczego dziecka. Mimo że może się to wyda- wać zniechęcające, jest możliwe. Kiedy już zrozu- miemy, kim są nasze dzieci, będziemy w stanie dojść do tego, jakie zmiany powinniśmy wprowa- dzić w naszych metodach wychowawczych, by móc podejść bardziej pozytywnie i z większą akceptacją do każdego dziecka, którym zostaliśmy obdarzeni. Widzieliśmy to już wiele razy. Na warsztatach, które prowadziliśmy, pomagaliśmy rodzicom dochodzić do nowego, bardziej akceptującego sposobu po- strzegania ich dzieci. Prawdziwą nagrodą było dla nas widzieć, jak rozwijają nowe rozumienie, współ- czucie i optymistyczne nastawienie do swojej pracy na stanowisku rodzica. Cudownym efektem jest to, że ponownie zakochują się oni w swoim dziecku. Rodzice opuszczają warsztaty naładowani energią, lepiej przygotowani i pełni chęci, by swoje do- świadczenie rodzicielstwa uczynić bardziej satys- fakcjonującym dla siebie samych i dla dzieci. Zdo- bycie takiego samego zrozumienia i optymizmu leży w zasięgu każdego rodzica. Rozważmy przykład Jasona, lat 8, i Rachel, lat 7, dzieci rodziców uczęszczających na nasze warsztaty. Wycieczka do Toys R Us1 po prezenty na Boże Na- rodzenie pokazuje uderzający kontrast. Dla Rachel jest to zachwycające doświadczenie, szybko i bez trudności wybiera trzy zabawki, na które może sobie pozwolić ze swojego kieszonkowego, i rozko- szuje się poczuciem władzy, jakie daje możliwość 1 Toys R Us — sieć sklepów z zabawkami działająca w Stanach Zjednoczonych i w kilku innych krajach — przyp. tłum. 18 KWESTIA STYLU decydowania. Dla jej brata Jasona jest to zupełnie inne doświadczenie. Męczy się nad niezliczonymi opcjami wyboru, jakie przed nim stoją, i przemierza rozkojarzony kolejne rzędy między półkami. Wy- daje się nie być w stanie wybrać jednej opcji spo- między tysięcy możliwości i nieustannie pyta rodzi- ców: „Czy kiedy wezmę to, będę mógł wziąć jeszcze i tamto?” oraz zamartwia się każdą możliwą kombi- nacją kupowanych zabawek. Po blisko godzinie jego rodzina zaczyna się niecierpliwić. W tej sytuacji Jason zaczyna odczuwać dodat- kową presję, by się pospieszyć i zdecydować. W koń- cu, wobec zagrożenia, że będzie musiał po prostu wyjść, niczego nie kupiwszy, chłopiec wybiera zestaw z figurkami superbohaterów. Kiedy wszyscy wycho- dzą wreszcie ze sklepu, Rachel zadowolona wskakuje do samochodu, podczas gdy Jason jest wyczerpany wewnętrznym konfliktem, jaki przeżywał, próbując podjąć decyzję, i w sumie okazuje się niezadowolony ze swojego wyboru. Rodzina jest zmęczona i ziryto- wana, a Jason czuje się niekompetentny, głupi i drę- czy go obawa, że dokonał złego wyboru. A miała to być wycieczka dla rozrywki! W trakcie warsztatu omówiliśmy różne sposo- by na to, by zakupy mogły być dla Jasona bardziej przyjemnym doświadczeniem. Dzięki przyjęciu nowej perspektywy patrzenia na styl zachowania Jasona jego rodzice zdali sobie sprawę, że pomo- gliby mu czuć się lepiej podczas zakupów, gdyby zasugerowali mu wcześniej przejrzenie katalogu zabawek w domu albo wybrali się z nim do spe- cjalnego sklepu dla hobbystów czy sklepu z róż- nymi gadżetami naukowymi. Skoro chłopiec ma ogólnie kłopoty z podejmowaniem decyzji, Toys R Us stawia go po prostu wobec zbyt wielu możli- wości. Gdyby jego rodzice wiedzieli, jak dopa- sować wyprawę na zakupy do jego indywidual- nych potrzeb, zamiast oczekiwać, że przyjmie on najbardziej powszechne podejście do kupowania zabawek, to poczucia własnej wartości Jasona nie spotkałby tak niepotrzebny cios. Typ osobowości — sposób na zrozumienie każdego dziecka Czasami spojrzenie na nasze dzieci z nowej, świeżej perspektywy jest pierwszym krokiem ku zmianie nieskutecznego sposobu odnoszenia się do nich. Określanie typu osobowości to potężna i szanowa- na metoda identyfikacji i rozumienia prawdziwej, wrodzonej natury każdego człowieka. Opierając się na dorobku Carla Junga i amerykańskiego zespołu złożonego z Katharine Briggs i jej córki Isabel Bri- ggs Myers, możemy zidentyfikować szesnaście wyraźnie odmiennych typów osobowości, które obejmują nas wszystkich. Dzieci rodzą się z cha- rakterystyką danego typu i pozostają w nim przez całe życie; rodzice należą do tego samego typu, do którego należeli jako dzieci. Typ osobowości wywiera wpływ na wszystkie aspekty naszego życia, począwszy od naszych zabaw w niemowlęctwie, poprzez to, jakie przedmioty i zajęcia szkolne nas interesowały bądź nudziły, aż po to, jaką pracę uważamy jako dorośli za satysfakcjonującą. Nasz wrodzony typ znajduje odzwierciedlenie w tym, jakie i jak intensywne interakcje nawiązujemy z tymi, których lubimy, jakiego rodzaju informacje zauważamy i zapamiętujemy, jak podejmujemy decyzje oraz jaki stopień i jakiego rodzaju strukturę i formę kontroli preferujemy. Dzięki zrozumie- niu własnego, i Twojego dziecka, typu osobowości będziesz w stanie rozpoznać sposoby dostosowa- nia swoich metod wychowawczych, tak by móc podkreślić pozytywne i konstruktywne aspekty in- dywidualnej natury swojego dziecka. Typ osobo- wości daje nam potężny i otwierający oczy sposób na zmianę stylu postępowania z dziećmi i metod na bardziej pozytywne. Efektem tego będzie mniej konfliktów i szczęśliwsze, zdrowsze dzieci. Pozna- nie typu osobowości swojego dziecka da Ci praw- dziwą mapę pokazującą drogę do takiego stylu wychowawczego, na który Twoje dziecko będzie 19 SPÓJRZ NA SWOJE DZIECI W ZUPEŁNIE INNYM ŚWIETLE najlepiej reagowało. A kiedy już zrozumiesz, czego potrzeba, by dziecko mogło rozwinąć skrzydła, dowiesz się, jak mu to zapewnić. Jak posługiwać się tą książką i co może ona dla Ciebie zrobić Lektura tej książki będzie procesem interaktywnym. Jasne, że nie jest naszym zadaniem zalecać Ci wartości, które należy wpoić i zaszczepić swojemu dziecku. To zapewne jeden z najbardziej osobi- stych wyborów, jakie podejmuje każdy rodzic. Mamy Ci jednak do zaoferowania naprawdę in- teresującą wiedzę na temat dzieci właśnie takich jak Twoje i na temat rodziców, którzy je wycho- wali. W ramach setek wywiadów rodzice podzielili się z nami swoimi doświadczeniami — dobrymi i trudnymi, uświadamiającymi i zawstydzającymi — a my nie możemy się doczekać, by podzielić się nimi z Tobą. W części I Wychowania w zgodzie z jego naturą zapoznasz się z naprawdę niezwykłymi efektami, jakie może przynieść zrozumienie typu osobowo- ści — zwiększy ono Twoją skuteczność w procesie wychowania i poprawi samopoczucie Twojego dziecka. Opanujesz podstawowe zasady typów oso- bowości. Dzięki lekturze interesujących i suge- stywnych opisów szesnastu typów osobowości przekonasz się, jaki jest Twój własny typ i do ja- kiego zalicza się Twoje dziecko. Liczne przykłady, analizy zaczerpniętych z życia przypadków i wykazy rodzajów zachowania pomogą Ci określić prawdziwy typ Twojego dziecka, a dzięki pro- filom sprawdzającym typ poznasz wrodzone mocne strony i ewentualne słabe punkty dzieci i dorosłych każdego typu. Po identyfikacji typu osobowości swojego dziecka przejdziesz do części II Wychowania w zgodzie z jego naturą i przeczytasz właściwą, pogłębioną analizę w rozdziale na temat typu Twojego dziecka. Każdy z szesnastu rozdziałów poświęconych typom oso- bowości opisuje cechy dzieci zaliczających się do danego typu na trzech różnych etapach rozwoju: na etapie przedszkolnym, w wieku szkolnym i w okresie dorastania. Następnie każdy rozdział do- starcza wskazówek, jak dostosować swój naturalny styl postępowania z dziećmi w sytuacji, gdy poro- zumiewasz się ze swoim dzieckiem, wspierasz je, motywujesz oraz dyscyplinujesz, tak żeby wzmocnić jego wrodzoną osobowość. Podzielimy się z Tobą wieloma praktycznymi wskazówkami, które wynieśliśmy z naszych warsztatów wycho- wawczych, seminariów, wywiadów i z codziennej pracy z zastosowaniem typów osobowości przez ponad piętnaście lat. Opierając się na rozumieniu typu osobowości, będziesz mógł spojrzeć na cechy osobowości Twojego dziecka jak na zasoby, a nie jak na obciążenie. Opanowane przez Ciebie metody i wiedza pomogą Ci działać z wyprzedzeniem, zamiast tylko reagować w krytycznych sytuacjach. Wyjaśnimy Ci też, jak możesz użyć swojej nowej wiedzy na temat różnic typu między Tobą a Twoim dzieckiem, aby ominąć najczęstsze źródła konflik- tów, zmniejszyć napięcia, stres i poczucie winy, tak swoje, jak i dziecka. Na koniec czeka Cię ekscytu- jące spojrzenie w przyszłość Twojego dziecka — przedstawimy profil pewnego siebie dorosłego re- prezentującego taki sam typ jak Twoje dziecko. Opis każdego typu charakteru kończy się specjalną częścią, „kryształową kulą”, w której opisujemy szczęśliwego i dobrze dostosowanego dorosłego, na jakiego może wyrosnąć dziecko z każdego typu. Przeczytawszy, co sprawdza się w odniesieniu do innych dzieci podobnych do Twojego, nabierzesz pewności siebie, energii i uzbroisz się w potężną i precyzyjną wiedzę o swoim dziecku oraz będziesz miał narzędzia do wcielenia jej życie. Jedno ważne ostrzeżenie. Książka ta przezna- czona jest dla rodziców zdrowych dzieci, niedo- tkniętych poważnymi zaburzeniami w nauce ani 20 KWESTIA STYLU nieborykających się z fizycznymi, emocjonalnymi lub psychicznymi problemami, które wymagałyby specjalnej opieki i pomocy. Jak geny, doświadcze- nie życiowe i wpływy kulturowe każdego z nas wpływają na obraz naszego typu osobowości, tak samo specjalne potrzeby i wyzwania mają takie właśnie oddziaływanie. Ze względów praktycznych zagadnienia tego rodzaju nie wchodzą w zakres tej książki2. Kim jesteśmy? O autorach Nikt nie jest tak naprawdę ekspertem w kwestii postępowania z dziećmi. Przecież każda relacja ro- dzic – dziecko jest wyjątkowa i skomplikowana. Po- siadamy jednak naprawdę wyjątkowe kwalifikacje do tego, żeby napisać Temperament Twojego dziecka. Wychowanie w zgodzie z jego naturą. Jako autorzy cieszącej się powodzeniem książki Do What You Are 2 Być może bardziej niż z jakiegokolwiek innego pro- blemu zdajemy sobie sprawę z wyzwań, jakie stoją przed rodzicami dzieci z ADHD (zespół nadpobudli- wości psychoruchowej z deficytem uwagi). W trakcie naszych badań szukaliśmy związków między typem osobowości dziecka a tym kłopotliwym zaburzeniem. Nie udało nam się dojść do żadnych rozstrzygających wniosków co do tego, jakie typy są nim najczęściej dotknięte, ani co do tego, jakie strategie mogłyby być najbardziej pomocne przeciw ADHD w przypadku dzieci z różnych typów. Te badania, które udało nam się znaleźć, zostały umieszczone na końcu tej książki w części Zasobów. Stowarzyszenie do spraw Typów Psychologicznych (również tam opisane) to organiza- cja, po której spodziewamy się, że będzie wiodącym ośrodkiem badawczym w odniesieniu do tego zagad- nienia, które wiąże się z kwestią typów osobowości. Chociaż więc jesteśmy wrażliwi na zapotrzebo- wanie rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami na metody, które pomogłyby im robić wszystko co w ich mocy dla ich dobra, to niestety ta książka może nie być dla nich. 21 uświadomiliśmy setkom tysięcy osób planujących swoją karierę korzyści płynące ze zrozumienia własnego typu w identyfikacji i znajdywaniu satysfakcjonującej pracy. Jako pionierzy użycia typów w rozwijaniu kariery przeszliśmy do ich za- stosowania w wychowywaniu dzieci, wdrażając tę metodę w ramach różnych warsztatów i semina- riów. Teraz jesteśmy gotowi, by podzielić się na- szymi doświadczeniami i odkryciami z Tobą. Dzięki naszym profesjonalnym programom treningowym, wystąpieniom na krajowych i mię- dzynarodowych konferencjach, różnym wykładom i wielu wystąpieniom radiowym i telewizyjnym zyskaliśmy status ekspertów na polu badań i za- stosowania typów osobowości. Sami mamy też, i to nie przypadek, dwoje dzieci, w wieku lat jedenastu i siedmiu, i regularnie doświadczamy na własnej skórze pożytków płynących ze stosowania typów do rozwiązywania wychowawczych dylematów. Jeżeli jesteś w podobnej do nas sytuacji, zgo- dzisz się, że wychowywanie dzieci to najbardziej skomplikowany, stawiający największe wyzwania i czasem przerażający rodzaj odpowiedzialności, jaką kiedykolwiek przyszło Ci na siebie wziąć — a ponadto bez wątpienia najważniejszy. Poka- żemy Ci przy użyciu przemawiających do wszyst- kich rodziców przykładów z naszych warsztatów i wywiadów z rodzicami i dziećmi, że wiele spośród najczęstszych konfliktów pomiędzy rodzicami i dziećmi wynika nierzadko ze zderzenia różnych typów osobowości. Wierzymy, że dzięki lekturze tej książki poznasz swoje dziecko w głębszy i do- skonalszy sposób. Co do jednego jesteśmy pewni — przekonasz się, że nawet nieznaczne przysto- sowanie się do typu osobowości dziecka pomoże Ci w lepszym radzeniu sobie z konfliktami oraz w przekazaniu dziecku swojej akceptacji i bezwa- runkowej miłości, która przetrwa całe życie.
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Temperament Twojego dziecka. Wychowywanie w zgodzie z jego naturą
Autor:
,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: