Darmowy fragment publikacji:
Teoria komunikowania masowego
Skrypt dla studentów dziennikarstwa
i komunikacji społecznej
Stanisław Michalczyk
Teoria komunikowania masowego
Skrypt dla studentów dziennikarstwa
i komunikacji społecznej
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego • Katowice 2019
Redaktor serii: Nauki Polityczne
Mariusz Kolczyński
Recenzenci
Jerzy Mikułowski Pomorski
Kazimierz Wolny-Zmorzyński
Spis treści
Wstęp 9
Rozdział 1
Transdyscyplinarność nauki o mediach i komunikowaniu 17
17
1 1 Tożsamość dyscypliny
1 2 Metody badawcze
19
1 2 1 Metody empiryczne 21
31
1 2 2 Metody hermeneutyczne
33
1 3 1 Obszary badawcze 34
1 3 2 Dyscypliny składowe 36
Pytania kontrolne 38
Literatura uzupełniająca 38
1 3 Formuła Lasswella: przedmiot badań w nauce o mediach i komunikowaniu
Rozdział 2
Historyczny rozwój komunikowania i mediów 39
2 1 Ery (stadia) rozwoju komunikowania 39
2 2 Historia technicyzacji i medializacji
41
2 3 Historia wynalazków techniczno-medialnych 43
2 3 1 Media drukowane
43
2 3 2 Media analogowe 46
2 3 3 Media cyfrowe 48
2 4 Społeczeństwo medialne 49
Pytania kontrolne 51
Literatura uzupełniająca 51
Rozdział 3
Komunikowanie – komunikowanie masowe – media. Analiza pojęć
53
3 1 Charakter i funkcje komunikowania (komunikacji)
53
3.2. Komunikowanie interpersonalne 55
6
Spis treści
3.3. Komunikowanie masowe 58
3 4 Media 62
3 5 Funkcje mediów 63
3 6 Modele komunikowania masowego
67
Pytania kontrolne 71
Literatura uzupełniająca 71
Rozdział 4
Teorie bazowe 73
4 1 Pojęcie teorii 73
4.2. Kryteria klasyfikacji teorii komunikowania masowego 75
4.2.1. Kryterium zasięgu i stopnia abstrakcyjności 75
77
4.2.2. Kryterium miejsca w modelu Lasswella
4.3. Klasyfikacja i charakterystyka teorii bazowych 79
4 3 1 Teorie technologiczne 80
4 3 2 Teorie ekonomiczne – ekonomia polityczna 80
4 3 3 Teorie krytyczne 81
4 3 4 Teorie semiotyczne 82
4 3 5 Teorie konstruktywistyczne 82
4 3 6 Teorie kulturowe 83
4 3 7 Teorie systemowe
84
4 3 8 Teorie feministyczne 84
4 3 9 Teorie psychoanalityczne 85
4 3 10 Teorie medialno-filozoficzne 86
Pytania kontrolne 87
Literatura uzupełniająca 88
Rozdział 5
Teorie średniego zasięgu 89
5 1 Gatekeeping 91
5 2 Teoria wartości informacji 93
5 3 Framing 95
5 4 Agenda-setting
97
5 5 Elaboration likelyhood model 99
5 6 Uses and gratifications 101
5 7 Interakcja paraspołeczna
103
5 8 Dyfuzja innowacji 105
5 9 Efekt osoby trzeciej 107
5 10 Spirala milczenia 109
Pytania kontrolne 111
Literatura uzupełniająca 111
Spis treści
7
Rozdział 6
Formy komunikowania publicznego. Aktorzy i procesy 113
6 1 Dziennikarstwo
113
6 2 Public relations 117
6 3 Reklama 120
6.4. Komunikowanie perswazyjne 124
6 5 Opinia publiczna jako przestrzeń komunikowania masowego
131
6.6. Komunikowanie online 135
Pytania kontrolne 138
Literatura uzupełniająca 138
Rozdział 7
Struktury i konteksty mediów 139
139
7 1 Polityka medialna i komunikacyjna
143
7 2 Socjologia mediów
7 3 Ekonomia mediów
148
7 4 Pedagogika medialna
155
7 5 Prawo mediów 159
Pytania kontrolne 161
Literatura uzupełniająca 161
Rozdział 8
Zawartość mediów
163
8 1 Rzeczywistość medialna 163
8 2 Czynniki wpływu na zawartość
167
8 3 Aspekty jakości zawartości 170
8 4 Rytualizacja i schematyzm 174
8 5 Dziennikarskie formy wypowiedzi 177
Pytania kontrolne 182
Literatura uzupełniająca 183
Rozdział 9
Użytkowanie i recepcja mediów
185
9 1 Teoretyczne podstawy użytkowania i recepcji
185
9 2 Charakter i cechy współczesnej publiczności medialnej 189
9 3 Motywy użytkowania mediów 192
194
198
203
9 4 Recepcyjne procesy selekcyjne 204
9 5 Indywidualne i społeczne konteksty recepcyjne 206
Pytania kontrolne 210
Literatura uzupełniająca 210
9 3 1 Motywy kognitywne: informacja
9 3 2 Motywy afektywne
9 3 3 Motywy społeczne i tożsamościowe
8
Spis treści
Rozdział 10
Efekty oddziaływania mediów 211
10 1 Skuteczność mediów jako przedmiot badawczy nauki o mediach i komu-
nikowaniu – podstawy teoretyczne 212
10.2. Klasyczne teorie skuteczności 216
10 2 1 Teorie spójności 216
10 2 2 Teorie uczenia (się)
218
10.3. Konteksty skuteczności mediów 221
10.3.1. Kontekst interpersonalny 221
10.3.2. Kontekst społeczny 223
226
10 4 Mediatyzacja – efekt mediatyzacyjny
229
10 5 Metody badań skuteczności
Pytania kontrolne 233
Literatura uzupełniająca 234
Zakończenie
235
Najczęściej cytowani autorzy 239
Bibliografia 243
Spis tabel 249
Spis schematów 251
Summary 253
Wstęp
Celem niniejszego skryptu (podręcznika) jest przedstawienie studentom
dziennikarstwa i komunikacji społecznej zasadniczych zrębów współczesnej
teorii komunikowania masowego Praca adresowana jest także do studentów
innych kierunków studiów, na których prowadzone są specjalizacje dzienni-
karsko-komunikacyjne (komunikologiczne), np studentów politologii, filologii
polskiej, socjologii czy ekonomii Mogą się nią zainteresować także dziennikarze,
pracownicy public relations, reklamy, działów promocji różnych instytucji pub-
licznych Z pewnością zainteresuje również medioznawców, głównie teoretyków
masowego komunikowania Zawartość skryptu jest odbiciem wieloletnich wy-
kładów prowadzonych przez autora z przedmiotu teoria komunikowania maso-
wego na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna w Instytucie Nauk
Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego (semestr letni, I rok II
stopnia)
Dość skomplikowaną materię teorii komunikowania masowego autor rozpa-
truje w trzech wymiarach, patrzy na nią z trzech perspektyw Są nimi:
1. Perspektywa naukowo-historyczna. Istotny postulat metodologiczny, że
każde zjawisko lub proces należy rozpatrywać i analizować, uwzględniając jego
genezę i historyczny rozwój, został bezpośrednio zrealizowany w rozdziale 2, ale
także inne rozdziały pokazują historyczną ewolucję poglądów na dany problem
teoretyczny lub praktyczny Perspektywa historyczna pozwala lepiej zrozumieć
współczesne koncepcje teorii i komunikowania masowego Uwzględniona została
także zasada tłumaczenia poszczególnych terminów i pojęć, przedstawiania ich
etymologii (pochodzenia) Dotyczy to zarówno pojęć podstawowych (np media,
komunikowanie), jak i pojęć wtórnych, fenomenologicznych (jak dziennikarstwo
czy tzw efekty – ceiling-effect, efekt osoby trzeciej) Perspektywa historyczna jest
szczególnie istotna podczas przedstawiania konkretnych teorii funkcjonujących
w obrębie jednej zespolonej teorii komunikowania masowego (np teorii bazo-
wych lub teorii średniego zasięgu) Ma ona poza tym znaczenie dydaktyczne
10
Wstęp
Zrozumienie przez studenta genezy zjawisk powinno umożliwić zrozumienie
współczesnych ich uwarunkowań.
2. Perspektywa naukowo-aktualna. Dojście do współczesnego stanu wie-
dzy o mediach i komunikowaniu masowym wymagało wielu dziesięcioleci ba-
dań empirycznych i refleksji teoretycznych (początek przypada na pierwsze lata
XX wieku). Aktualny stan wiedzy jest wynikiem prac badaczy amerykańskich
oraz europejskich, w tym także polskich. W poszczególnych krajach istnie-
ją specyficzne uwarunkowania komunikowania masowego, lecz wiele zjawisk,
procesów i trendów jest wspólnych, zwłaszcza tych o charakterze psycholo-
gicznym czy socjologicznym. Specyfika wynika głównie z uwarunkowań poli-
tycznych, ekonomicznych i technologicznych. Aktualna teoria komunikowania
masowego składa się z wielu teorii i koncepcji, często mających autonomiczny
charakter, jest jednak czymś więcej niż tylko prostą ich sumą. Stanowi nową
jakość. Poszczególne wątki teoretyczne zebrał i uporządkował swego czasu
Denis McQuail, który często przywoływany jest w skrypcie (od pierwszego
wydania książki McQuail’s Mass Communication Theory upłynęło przeszło 30
lat). Współczesna teoria komunikowania masowego jest agregatem skompliko-
wanym i – jak pokazuje praktyka dydaktyczna – często niezrozumiałym dla
przeciętnego studenta.
3. Perspektywa naukowo-personalna. Analiza teorii i koncepcji przez pry-
zmat ich twórców jest kolejnym ważnym postulatem metodologicznym. Teorie
nie wzięły się znikąd, lecz są efektem badań i refleksji poszczególnych naukow-
ców (niekiedy dziennikarzy). Perspektywa personalna powinna ułatwić studen-
tom recepcję treści skryptu. Doświadczenia dydaktyczne (prowadzone wykłady
i seminaria) pokazują, że studenci mają kłopoty z zapamiętywaniem i kojarze-
niem poszczególnych teorii z konkretnymi osobami – badaczami (podczas egza-
minów nieprawidłowo wymawiane są nazwiska nie tylko badaczy zagranicznych,
ale także polskich). W celu ułatwienia recepcji na końcu skryptu umieszczono
fotografie najczęściej cytowanych autorów. Perspektywa personalna przejawia
się w skrypcie w dwóch wymiarach: historycznym i współczesnym. Wymiar
pierwszy pokazuje koncepcje i dorobek ojców teorii komunikowania maso-
wego (np. Paula Lazarsfelda, Roberta K. Mertona, Carla I. Hovlanda, Harolda
Lasswella, Elihu Katza, Denisa McQuaila, Ulricha Saxera, Gerharda Maletzkego,
Herberta Blumera, Jaya G. Blumlera, Walerego Pisarka, Jerzego Mikułowkiego
Pomorskiego, Jürgena Habermasa, Tomasza Gobana-Klasa, Niklasa Luhmanna,
Elisabeth Noelle-Neumann, Harrego Prossa, Dolfa Zillmanna, Jenningsa Bryanta,
Waltera Lippmanna, Josepha Klappera i innych). Wymiar drugi uwzględnia do-
robek następców i kontynuatorów (np. Otfrieda Jarrena, Heinza Bonfadellego,
Wienfrieda Schulza, Jana van Dijka, Bogusławy Dobek-Ostrowskiej, Macieja
Mrozowskiego, Hansa-Bernda Brosiusa, Rolanda Burkarta, Martina Löffelholza,
Heinza Pürera, Stanleya Barana, Daniela C. Hallina i innych). Nie sposób tutaj
wymienić setek nazwisk. Z punktu widzenia dydaktycznego ważne jest to, żeby
Wstęp
11
student – przyszły dziennikarz i pracownik komunikacji społecznej – poznał
kluczowe postaci dyscypliny
Kolejnym celem skryptu jest naukowo-dydaktyczne uporządkowanie i ska-
tegoryzowanie problematyki teorii komunikowania masowego, tak aby mógł on
stanowić bazę dydaktyczną dla koleżanek i kolegów prowadzących ten przedmiot
na polskich uniwersytetach i w innych szkołach wyższych Próby takie były
już podejmowane w przeszłości przez polskich autorów (np Walerego Pisarka,
Bogusławę Dobek-Ostrowską) Od czasu wydania podręcznika Walerego Pisarka
Wstęp do nauki o komunikowaniu minęło 10 lat Zmieniły się w tym czasie po-
kolenia studentów i – co ważniejsze – rozwinęła się sama teoria oraz powstała
formalnie nauka o mediach i komunikowaniu (decyzja ministerialna) Literatura
zagraniczna (np niemiecka, anglo-amerykańska) obfituje w tego rodzaju wy-
dawnictwa Popyt na nią jest duży, o czym świadczą kolejne wydania ważnych
skryptów i podręczników (co kilka lat) Na dodatek teorie „zrewolucjonizował”
Internet, co zrodziło nowe wyzwania dla teoretyków Magistranci na seminariach
mówią w pierwszej kolejności o chęci pisania pracy z tego obszaru Nie podważa
to dotychczasowych ustaleń teoretycznych dotyczących mediów tradycyjnych, ale
jedynie stanowi punkt wyjścia rozważań nowych
Wzrastające znaczenie mediów i komunikowania w społeczeństwie oznacza
także wzrastającą rolę teorii, co jest w ogóle charakterystyczne dla społeczeń-
stwa informacyjnego (medialnego). Polskie środowisko medioznawczo-komu-
nikologiczne od dłuższego czasu reaguje na nowe wyzwania, dostarczając wiele
cennych danych empirycznych i uogólnień teoretycznych Dominują jednak te
pierwsze, zwłaszcza u młodszych badaczy z poszczególnych uczelni Teorię ko-
munikowania masowego można widzieć zarówno całościowo, jak i przekrojowo
To drugie spojrzenie zawiera teorię poszczególnych poddyscyplin, np teorię
komunikowania lokalnego, teorię komunikowania politycznego, teorię Internetu,
teorię filmu, teorię radia, teorię form wypowiedzi czy też teorię dziennikarstwa
Wszystkie te aspekty zostały uwzględnione w niniejszym skrypcie Dominuje
jednak podejście systemowe oraz podejście uwzględniające model Lasswella
Struktura skryptu
Skrypt składa się z 10 rozdziałów, których treść może stać się przedmiotem
wykładów uniwersyteckich Niektóre z nich – ze względu na objętość – mogą
być rozłożone na dwa wykłady, w sumie 30 godzin w semestrze
Rozdział 1 pt Transdyscyplinarność nauki o mediach i komunikowaniu
jest wprowadzeniem do całej problematyki teorii komunikowania masowego
Omawia istotę i strukturę dyscypliny, która bada i opisuje procesy komunika-
12
Wstęp
cyjne i rolę w nich mediów Dyscyplina ta ma wykrystalizowany i jasno okre-
ślony przedmiot (media), metody badawcze (empiryczne i hermeneutyczne),
konkretne obszary badawcze wyznaczone przez model Lasswella, poddyscypliny
oraz – co istotne – przedstawicieli zajmujących się profesjonalnie badaniem zja-
wisk i procesów komunikacyjnych Nauka o mediach i komunikowaniu – mimo
ciągłych wewnętrznych procesów integracyjnych – ma charakter trans- lub in-
terdyscyplinarny, co zostało wyjaśnione w rozdziale
Rozdział 2 zatytułowany Historyczny rozwój komunikowania i mediów do-
starcza danych historycznych na temat rozwoju mediów i komunikowania (ma-
sowego) w ciągu kilkuset lat, ze szczególnym uwzględnieniem ostatnich dzie-
sięcioleci, kiedy to stopniowo następowało „zagęszczenie” zjawisk i procesów
prowadzących do powstania społeczeństwa medialnego Wynalazki medialno-
-technologiczne były istotnym czynnikiem rozwoju społecznego we wszystkich
okresach historycznych, ale z ich szczególnym nasileniem mamy do czynienia
po drugiej wojnie światowej (wynalazek komputera, rozwój telewizji) Ogólnie
mówiąc, rozwój przebiegał od mediów drukowanych przez media analogowe
do mediów cyfrowych (digitalizacja) Rozdział dostarcza podstawowej wiedzy
o faktach, która jest istotna z punktu widzenia dalszych koncepcji teoretycznych
Rozdział 3 pt Komunikowanie – komunikowanie masowe – media definiuje
podstawowe pojęcia, objaśnia terminy (komunikowanie masowe, media i ich
funkcje) oraz omawia modele komunikowania masowego próbujące w sposób
ogólny (choć może uproszczony) odzwierciedlać istotę procesów komunika-
cyjnych Wskazuje też na różnice między komunikowaniem masowym (zapo-
średniczonym) a interpersonalnym (niezapośredniczonym) Współcześnie rośnie
znaczenie tego pierwszego typu, aczkolwiek komunikowanie face-to-face stanowi
jego podstawę W literaturze przedmiotu istnieje wiele definicji pojęć W celach
dydaktycznych przytoczono te najbardziej rozpowszechnione i istotne Właściwe
zrozumienie pojęć stanowi podstawę zrozumienia dalszych problemów i zagad-
nień o charakterze już bardziej skomplikowanym
Rozdział 4 – Teorie bazowe – omawia 10 teorii mających kluczowe znacze-
nie dla teorii komunikowania masowego Ich prezentacja została poprzedzona
wyjaśnieniem pojęcia teoria (w kontekście komunikowania masowego) oraz
wskazaniem na kryteria klasyfikacji teorii (kryterium stopnia abstrakcyjności
oraz kryterium miejsca w modelu Lasswella) W opracowaniach naukowych
problem klasyfikacji teorii bazowych budzi kontrowersje i niejednoznaczności,
a sam termin teorie bazowe także jest różnie rozumiany i nie zawsze stoso-
wany Ze względu na pewną ogólność omawianych teorii wydaje się jednak
właściwy i godny rozpowszechnienia w polskiej literaturze, tym bardziej że
w trafny sposób klasyfikuje mnogość myśli i koncepcji powstałych w ostat-
nich dziesięcioleciach Teorie bazowe same w sobie są interdyscyplinarne, gdyż
zawierają elementy nauk technicznych, ekonomicznych, socjologii, lingwistyki
i filozofii
Wstęp
13
Rozdział 5 pt Teorie średniego zasięgu ogólnie charakteryzuje popularne
w nauce o mediach i komunikowaniu teorie, często także będące przedmio-
tem zainteresowania badaczy i studentów Są to teorie ograniczone obszarowo
i znaczeniowo oraz jednocześnie weryfikowalne empirycznie Twórcą paradyg-
matu był Robert K. Merton, który doprowadził do zmniejszenia przepaści mię-
dzy światem wielkich (ogólnych) teorii społecznych a światem mikroskopowej
(szczegółowej) obserwacji zjawisk komunikacyjnych. Każdą z teorii skrótowo
omówiono w pewnym porządku logicznym: historia, założenia teoretyczne, me-
tody badawcze, empiria Wskazano także na podobieństwa do innych teorii
pokrewnych (o mniejszym zasięgu znaczenia) oraz na związki między nimi
Rozdział 6 zatytułowany Formy komunikowania publicznego. Aktorzy i proce-
sy porządkuje przestrzeń komunikowania masowego ze względu na formy w nim
występujące Współcześnie podstawowymi formami są dziennikarstwo, public
relations oraz reklama. Każda z nich to działalność praktyczna, ale też każda
posiada swoją teorię Są to swego rodzaju instytucje życia publicznego nabierają-
ce ogromnego znaczenia Fenomenami współczesności są także komunikowanie
perswazyjne (utożsamiane w uproszczeniu z propagandą) oraz opinia publiczna,
będąca pewnym stanem świadomości społecznej, stanem ciągle się zmieniającym
i mającym swoje aspekty polityczne, ekonomiczne i psychologiczne W związku
z rozwojem nowych mediów (także nowych nowych mediów) odrębnego po-
traktowania wymagało komunikowanie online Rozdział dostarcza podstawowej
wiedzy z tych obszarów
Rozdział 7, Struktury i konteksty mediów, nawiązuje do rozdziału 1
Analizowane są w nim poddyscypliny lub dyscypliny składowe nauki o mediach
i komunikowaniu szczególnie ważne z punktu widzenia teorii i praktyki: polityka
medialna, socjologia mediów, ekonomia mediów, pedagogika medialna oraz pra-
wo mediów Skupiono się głównie na objaśnieniu istoty każdej z poddyscyplin
oraz ich struktur Są to ważne konteksty funkcjonowania mediów, zwłaszcza
że polityka medialna i prawo mediów zakładają ingerencję państwa w obszar
działalności publiczno-komercyjnej Innymi słowy, systemy medialne narażone
są na wpływy zewnętrzne, u podstaw których mogą leżeć różne interesy, nie
zawsze o ogólnospołecznym charakterze Ekonomia mediów jest przedmiotem
odrębnego wykładu uniwersyteckiego, a pedagogika medialna jest istotna w pro-
cesach wychowawczych
Rozdział 8 pt Zawartość mediów objaśnia podstawowe zagadnienia doty-
czące drugiego pytania formuły Lasswella („co mówi”) Sama zawartość (treść)
określa potencjalne uwarunkowania społecznego i kulturowego oddziaływania
mediów masowych w krótkim i dłuższym czasie W niej leżą podstawowe zrę-
by manipulacji i demagogii Dlatego też w podrozdziale pierwszym zwrócono
szczególną uwagę na różnice pomiędzy tzw rzeczywistością medialną a rzeczy-
wistością obiektywną (zagadnienia te objaśnia teoria konstruktywistyczna) Sama
zawartość jest rezultatem wpływów zarówno czynników wewnętrznych (dzien-
14
Wstęp
nikarze i ich poglądy), jak i zewnętrznych (sfera polityki, sfera kultury, sfera
ekonomii) Wpływy te (omawiane szczegółowo w podrozdziale drugim) określają
jakość zawartości Podstawowym jej wyznacznikiem jest obiektywizm, który sam
w sobie jest pojęciem złożonym We współczesnych mediach zawartość jest też
w dużym stopniu wynikiem rytualizmu dziennikarskiego i schematyzmu (fra-
mingu) Praktyczne znaczenie ma omówienie w rozdziale podstawowych form
wypowiedzi dziennikarskich (teoria gatunków)
Rozdział 9 – Użytkowanie i recepcja mediów – poświęcony został społeczne-
mu i indywidualnemu odbiorowi mediów Przeanalizowano przede wszystkim
charakter i cechy współczesnej publiczności medialnej (publiczność jako „masa”,
publiczność jako grupa docelowa, publiczność jako towar, publiczność jako ofia-
ra, publiczność jako aktywny, myślący użytkownik) W tej klasyfikacji zawierają
się zarówno optymistyczne, jak i pesymistyczne cechy publiczności Wiele uwagi
poświęcono motywom odbiorczym, które podzielono na kognitywne (użytkow-
nicy poszukują informacji), afektywne (użytkownicy poszukują emocji, rozryw-
ki) oraz społeczno-tożsamościowe (użytkownicy porównują się z bohaterami
medialnymi – interakcja paraspołeczna – oraz poszukują materiału do rozmów
z innymi) Odbiór mediów to ciągły proces selekcji zarówno samych mediów,
jak i ich zawartości Media bez publiczności straciłyby sens swojego istnienia
Rozdział 10 pt Efekty oddziaływania mediów, będący w pewnym sensie kon-
kluzją całości, objaśnia procesy wpływu mediów na jednostkę i społeczeństwo
Istnieje w tym obszarze wiele teorii w mniejszym lub większym stopniu opartych
na materiale empirycznym Są mniej lub bardziej abstrakcyjne, a doświadczenie
dydaktyczne pokazuje, że są trudne do zrozumienia przez studentów przyzwy-
czajonych (na wcześniejszych etapach edukacyjnych) do recepcji wiedzy fakto-
graficznej, a nie strukturalnej (rozumienie procesów i ich przyczyn) Dlatego
też autor starał się poszczególne procesy opisać przystępnym językiem, w miarę
prosto. Konkluzją rozdziału jest objaśnienie pojęcia mediatyzacji i efektu me-
diatyzacyjnego jako rezultatu procesu komunikowania masowego Omówienie
na końcu tego rozdziału podstawowych metod badania skuteczności może być
pomocne dla osób piszących prace licencjackie i magisterskie
Sposoby użytkowania skryptu
Ze względu na teoretyczny i abstrakcyjny charakter zawartości konieczne
jest czytanie skryptu ze zrozumieniem od pierwszego do ostatniego rozdziału
Weryfikacją nabytej wiedzy jest umiejętność odpowiedzi na zamieszczone po
każdym rozdziale pytania kontrolne Pytania te będą miały zastosowanie pod-
czas pisemnego lub ustnego egzaminu końcowego Możliwe jest także czytanie
Wstęp
15
poszczególnych rozdziałów w zależności od potrzeb wynikających na przykład
z wymogów stawianych na ćwiczeniach Skrypt zawiera wiedzę podstawową,
w celu jej pogłębienia i poszerzenia należy sięgnąć do podanej po każdym
rozdziale literatury uzupełniającej. Jej zestawienie zbiorcze znajduje się w bi-
bliografii, która zawiera też pozycje dodatkowe, niepodane po każdym rozdziale
Duże znaczenie ma uważne studiowanie schematów i tabel, które są integralną
częścią tekstów, często ich sednem i uogólnieniem
Spis tabel
Tabela 1. Zalety i wady wywiadu online . . . . . . . . . . . . 26
Tabela 2. Systematyka studiów z zastosowaniem obserwacji . . . . . . 29
Tabela 3. Porównanie eksperymentu laboratoryjnego z terenowym . . . . 30
Tabela 4. Doświadczenie w eksperymencie społecznym (środowiskowym) . . 31
Tabela 5. Empiryczne metody badawcze w medioznawstwie: cechy i zastoso-
wanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Tabela 6. Typologia technicyzacji . . . . . . . . . . . . . . 41
Tabela 7. Aspekty komunikowania interpersonalnego i komunikowania maso-
wego / publicznego . . . . . . . . . . . . . . . 60
Tabela 8. Aspekty obiektywizmu informacji . . . . . . . . . . 65
Tabela 9. Funkcje mediów . . . . . . . . . . . . . . . . 66
Tabela 10. Bazowe teorie komunikowania masowego . . . . . . . .
87
Tabela 11. Zestawienie i cechy teorii średniego zasięgu . . . . . . . 90
Tabela 12. Typy dziennikarstwa (dziennikarzy) . . . . . . . . . . 114
Tabela 13. Kryteria jakości dziennikarstwa . . . . . . . . . . . 117
Tabela 14. Porównanie dziennikarstwa z public relations . . . . . . . 118
Tabela 15. Szacunkowa ocena zjawiska clutter w mediach . . . . . . . 123
Tabela 16. Różnice między reklamą a public relations . . . . . . . . 124
Tabela 17. Teoretyczne stanowiska wobec internetowej opinii publicznej . .
135
Tabela 18. Porównanie komunikowania face-to-face z komunikowaniem online
137
Tabela 19. Obszary badawczo-analityczne socjologii mediów . . . . . . 144
Tabela 20. Struktura odbiorców mediów według wieku i wykształcenia a style
życia . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
147
Tabela 21. Porównanie nadawców publicznych z nadawcami prywatnymi . . 151
Tabela 22. Internet a media klasyczne: cechy wspólne i różnice . . . . . 152
Tabela 23. Zalety i wady procesów koncentracyjnych . . . . . . . . 154
Tabela 24. Semantyczny zakres pojęcia media i ich zawartość . . . . . . 164
Tabela 25. Zastępowanie faktów fikcjami . . . . . . . . . . . . 167
Tabela 26. Aspekty wielostronności publicystycznej . . . . . . . . . 172
Tabela 27. Perspektywy i płaszczyzny kryteriów jakości . . . . . . . 173
Tabela 28. Temat jako pojęcie teoretyczne i jego operacjonalizacja . . . . 177
250
Spis tabel
Tabela 29. Koncepcje teoretyczne użytkowania mediów . . . . . . . 187
Tabela 30. Perspektywy badawcze użytkowania mediów . . . . . . . 188
Tabela 31. Użytkowanie mediów: czynniki wpływu . . . . . . . . . 188
Tabela 32. Pięć koncepcji teoretycznych publiczności . . . . . . . . 190
Tabela 33. Dlaczego odbieram informacje polityczne? . . . . . . . . 193
Tabela 34. Różnice między pojęciami nastrój i emocja . . . . . . . . 201
Tabela 35. Źródła ewaluacji oferty medialnej . . . . . . . . . . . 206
Tabela 36. Fazy badań nad skutecznością i oceną siły mediów . . . . . 213
226
Tabela 37. Modele historii mediatyzacji . . . . . . . . . . . .
Spis schematów
Schemat 1. Pola badawczo-dydaktyczne nauki o mediach i komunikowaniu
(medioznawstwa) . . . . . . . . . . . . . . . 18
Schemat 2. Struktura empirycznego procesu badawczego . . . . . . . 20
Schemat 3. Podział metod badawczych . . . . . . . . . . . . 21
Schemat 4. Cele poznawcze analizy zawartości . . . . . . . . . . 23
Schemat 5. Obszary badawcze według Harolda D. Lasswella . . . . . 34
Schemat 6. Dyscypliny składowe i ich interdyscyplinarne odniesienie . . . 37
Schemat 7. Sytuacja komunikacyjna . . . . . . . . . . . . . 57
Schemat 8. Model Schramma . . . . . . . . . . . . . . . 68
Schemat 9. Model Maletzkego . . . . . . . . . . . . . . . 69
Schemat 10. Model McQuaila . . . . . . . . . . . . . . . 70
Schemat 11. Uzyskiwanie wiedzy naukowej . . . . . . . . . . . 75
Schemat 12. Przestrzenie teorii bazowych . . . . . . . . . . . . 79
Schemat 13. Wizja gatekeepingu Davida M. White’a . . . . . . . . 92
Schemat 14. Teoria wartości informacji a teorie pokrewne . . . . . .
95
Schemat 15. Wpływ framingu na postawy . . . . . . . . . . .
97
Schemat 16. Mechanizm agenda-setting . . . . . . . . . . . .
98
Schemat 17. Czynniki wpływu na siłę elaboracji . . . . . . . . . 100
Schemat 18. Model procesowy orientacji na media . . . . . . . . . 102
Schemat 19. Model interakcji paraspołecznej . . . . . . . . . . . 104
Schemat 20. Proces rozwoju innowacji . . . . . . . . . . . . 106
Schemat 21. Model bazowy third-person-effect . . . . . . . . . .
107
Schemat 22. Mechanizm spirali milczenia . . . . . . . . . . .
110
Schemat 23. Aspekty kompetencji dziennikarskiej . . . . . . . . .
116
Schemat 24. Zestawienie czynników komunikowania perswazyjnego . . . . 130
132
Schemat 25. Poziomy opinii publicznej . . . . . . . . . . . .
Schemat 26. Dziennikarstwo profesjonalne a media alternatywne . . . .
134
Schemat 27. Wpływ polityki medialnej na struktury i treść mediów . . . . 140
Schemat 28. Cele polityki medialnej i komunikacyjnej . . . . . . . . 142
Schemat 29. Rola mediów w procesach integracyjnych . . . . . . . . 145
Schemat 30. Przedsiębiorstwo medialne i jego otoczenie . . . . . . .
149
252
Spis schematów
Schemat 31. Spirala reklamy – nakładów . . . . . . . . . . . . 150
Schemat 32. Czynniki konkurencji w sektorze medialnym . . . . . . . 153
Schemat 33. Interdyscyplinarność pedagogiki medialnej . . . . . . . 156
Schemat 34. Struktura prawa medialnego . . . . . . . . . . . . 160
166
Schemat 35. Aspekty rzeczywistości medialnej . . . . . . . . . .
Schemat 36. Warstwowy model wpływu na zawartość mediów . . . . .
168
Schemat 37. Konteksty dziennikarstwa i mediów – „model cebuli” . . . . 169
Schemat 38. Funkcjonalne różnice między dziennikarstwem a public relations . 170
Schemat 39. Normatywne kryteria obiektywizmu . . . . . . . . . 172
Schemat 40. Odwrócona piramida jako konstrukcja wiadomości . . . . . 179
Schemat 41. Koncepcja uses and gratifications: model oczekiwanie – ocena .
186
Schemat 42. Procesowy model orientacji na media . . . . . . . . . 193
Schemat 43. Model aparatu kognitywnego . . . . . . . . . . . 196
Schemat 44. Recepcja indywidualna i wspólna . . . . . . . . . .
207
Schemat 45. Typologia społecznych skutków mediów . . . . . . . . 214
Schemat 46. Centralne czynniki zmian postaw . . . . . . . . . . 219
Schemat 47. Czynniki wpływu społeczno-kognitywnego . . . . . . . 220
Schemat 48. Bazowy model theory of planned behavior . . . . . . . 220
Schemat 49. Wizualizacja two-step-flow of communication . . . . . . . 222
Schemat 50. Wizualizacja hipotezy wzrastającej różnicy wiedzy . . . . . 224
Schemat 51. Wpływ na odpowiedzi respondentów w ankiecie ilościowej . . 231
Schemat 52. „Model cebuli” w użytkowaniu mediów . . . . . . . .
233
Schemat 53. Typy relacji między dziennikarstwem a nauką o mediach i komu-
nikowaniu . . . . . . . . . . . . . . . . . 238
Stanisław Michalczyk
The theory of mass communication
A textbook for students of journalism
and social communication
S u m m a r y
The purpose of this textbook is to present the students of journalism and social communica-
tion with the foundations of the modern theory of mass communication. The work is intended
also for students who pursue other fields of study, which offer specialisation in journalism and
communication (communicological specialisation), e.g. the students of political science, Polish
philology, sociology or economics. The book may also be of interest to journalists, people
employed in the sector of Public Relations, advertising, and promotion, as well as departments
of various public institutions. It will certainly be of interest to specialists in the field of media
studies, mainly the theoreticians of mass communication.
The relatively complex subject of the theory of mass communication is explored by the
author in two dimensions – he examines it from three perspectives:
• the scholarly and historical perspective;
• the scholarly and the current perspective;
• the scholarly and personal perspective.
Another purpose of the textbook is to introduce scholarly and didactic order and to cat-
egorise the problems of the theory of mass communication so that it may constitute a didactic
basis for people who hold classes or lectures in this subject at Polish universities or in other
institutions of higher education.
The textbook consists of 10 chapters:
• Chapter 1: The transdisciplinary nature of the science of the media and communication is an
introduction to the whole array of the problems of the theory of mass communication. It
discusses the essence and the structure of the discipline, which examines and describes the
processes of communication and the role of the media in the said processes.
• Chapter 2: The historical development of communication and the media furnishes historical
data about the development of the media and (mass) communication during the course of
a few centuries, with special reference to the last few decades, when a gradual “densification”
of the phenomena and processes which led to the emergence of a media society occurred.
The media-related and technological advancements were an important factor in the social
development in all periods of history, but their particular intensification occurred after the
Second World War.
• Chapter 3: Communication – mass communication – the media defines the basic concepts,
explains the relevant terms (mass communication, the media and their functions), describes
the models of mass communication and constitutes an attempt at representing in a general
manner the essence of the processes of communication with an indication of the differences
between mass (mediated) and interpersonal (non-mediated) communication.
254
Summary
• Chapter 4: Base theories – discusses 10 theories which are crucial for the theory of mass
communication. Their presentation is preceded by an explanation of the concept theory (in
the context of mass communication) and an indication of the criteria of the classification of
theories.
• Chapter 5: The middle range theories discusses the theories – ones which are popular in the
science of the media and communication – which are constrained in terms of area and seman-
tics and which are empirically verifiable at the same time. The creator of the paradigm was
Robert K. Merton, who reduced the gap between the world of great (general) social theories
and the world of microscopic (particular) observation of communication-related phenomena.
Each of the theories is briefly discussed in a certain logical order: the history, the theoretical
premises, the research methods, empirics. There is also an indication of the similarities to
other cognate theories and the relations between them.
• Chapter 6: The forms of public communication. The actors and the processes introduces order to
the area of mass communication due to the forms which occur in it, forms such as journalism,
Public Relations and advertising.
• Chapter 7: The structures and the contexts of the media analyses the subdisciplines and the
constituent disciplines of the science of the media and communication which are particularly
important from the point of view of the theory and practice: the media-related policy, the
sociology of the media, the economics of the media, the media-related pedagogy and the
media law. The chapter focuses on the explanation of the essence of each of the subdisciplines
and their structures.
• Chapter 8: The content of the media explains the basic problems associated with the fourth
question of Lasswell’s formula (“what is said”). The content (the substance) determines the
potential conditions of the social and cultural impact of mass media in a shorter and in
a longer period of time. This content holds the foundations of manipulation and demagogy.
• Chapter 9: The use and the reception of the media is devoted to the social and the individual
reception of the media. It analyses above all the nature and the features of the recipients of the
modern media (recipients as a “mass”, recipients as a target group, recipients as a commodity,
recipients as a victim, recipients as an active, thinking user).
• Chapter 10: The results of the impact of the media, which in a sense constitutes a conclusion
of the whole work, explains the processes of the impact of the media upon the individual
and the society.
Each chapter is followed by test questions, which enable verification of the extent of the
knowledge which was acquired in a given field. The textbook provides basic knowledge. In order
to gain in-depth and extensive knowledge, one must consult the supplementary works which
are listed at the end of each chapter. A complete listing is provided in the bibliography, which
also contains additional items.
Redaktor
Katarzyna Wyrwas
Projektant okładki
Tomasz Tomczuk
Redaktor techniczny
Małgorzata Pleśniar
Korektor
Wiesława Piskor
Łamanie
Barbara Wilk
Copyright © 2019 by
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Wszelkie prawa zastrzeżone
ISSN 1644-0552
ISBN 978-83-226-3451-6
(wersja drukowana)
ISBN 978-83-226-3452-3
(wersja elektroniczna)
Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
ul. Bankowa 12B, 40-007 Katowice
www.wydawnictwo.us.edu.pl
e-mail: wydawus@us.edu.pl
Wydanie I. Ark. druk. 16,0. Ark. wyd. 18,5.
Papier offset. kl. III, 90 g. Cena 22 zł (+ VAT)
Druk i oprawa
Volumina.pl Daniel Krzanowski
ul. Księcia Witolda 7–9, 71-063 Szczecin
Pobierz darmowy fragment (pdf)