Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00058 006112 19007345 na godz. na dobę w sumie
Testowanie kodu w praktyce - książka
Testowanie kodu w praktyce - książka
Autor: Liczba stron: 328
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-3970-5 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> programowanie >> inne - programowanie
Porównaj ceny (książka, ebook (-35%), audiobook).

Doświadczeni deweloperzy wiedzą, że testowanie oprogramowania jest procesem żmudnym i wymagającym, niemniej rzetelnie przeprowadzone testy są konieczne, aby uznać kod za godny zaufania. Co więcej, testowanie kodu jest tą gałęzią techniki, która rozwija się bardzo dynamicznie. Ma to związek z rosnącymi konsekwencjami ewentualnych incydentów, przerw w działaniu oprogramowania czy wręcz ataków hakerskich. Oznacza to, że tester musi być na bieżąco z nowinkami ze swojej branży.

Ta książka jest nieodzowną pomocą każdego testera. Stanowi wyczerpujące źródło potrzebnych informacji, prezentuje przeróżne perspektywy, praktyki, trendy, narzędzia i rozwiązania związane z testowaniem aplikacji. Omówiono różne modele działań testowych i rozmaite cykle życia oprogramowania. Pokazano nieoczywiste aspekty analizy jakości oraz prowadzenia testów w przypadku mediów społecznościowych, urządzeń mobilnych, danych analitycznych i technologii chmury. Opisano technologie, które najprawdopodobniej będą kształtować przyszłość testów oprogramowania. W publikacji nie zabrakło informacji o najlepszych praktykach, które warto stosować w celu zapewnienia stabilności i bezpieczeństwa oprogramowania.

W tej książce między innymi:

Podoba Ci się ten kod? Przetestuj, zanim pochwalisz!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: Testing Practitioner Handbook Tłumaczenie: Maksymilian Gutowski ISBN: 978-83-283-3970-5 Copyright © Packt Publishing 2017 First published in the English language under the title Testing Practitioner Handbook - (9781788299541) Polish edition copyright © 2018 by Helion SA All rights reserved. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from the Publisher. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/ Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści O autorce Podziękowania O recenzencie Zespół wydania oryginalnego Wstęp Zakres tematyczny książki Materiały dodatkowe Do kogo ta książka jest skierowana Konwencje Rozdział 1. Stan transformacji cyfrowej — co się zmieniło w latach 2013 – 2016? Koncentracja na wydajności i efektywności Priorytety transformacji QA i testowania Czynniki transformacyjne QA i testowania Poziom dojrzałości cyfrowej Wydatki na cyfrowe QA Prognozy rozwoju aplikacji chmurowych Przyrost wyzwań towarzyszących testom mobilnym i wielokanałowym IoT Ograniczenie wyzwań towarzyszących testowaniu wrażeń klienta Podsumowanie 15 16 17 18 19 19 23 23 23 25 25 26 26 27 27 27 28 29 30 Poleć książkęKup książkę Spis treści Rozdział 2. Przyszłość modeli testowych — czy prognozy wzrostu wydatków na QA są uzasadnione? Podział prac nad QA Podział prac nad QA na rozwój i wsparcie produkcji Intensyfikacja działań QA w zakresie rozwoju — opinia Intensyfikacja działań QA w fazie projektowania Intensyfikacja działań QA w fazie projektowania — opinia Prowadzenie (scentralizowanych i zdecentralizowanych) hybrydowych zespołów QA Prowadzenie zespołów hybrydowych QA — opinia Przyszłość modeli przedsięwzięć testowych Przyszłość modeli przedsięwzięć testowych — opinia DevOps Podsumowanie Źródła Rozdział 3. Korzyści z zastąpienia podwykonawców testowych zarządzanymi usługami testowymi Dane z World Quality Report 2016 dotyczące industrializacji i TCoE Korzystanie z usług bezpośrednich podwykonawców jest powszechne Największe wyzwania towarzyszące pracy z podwykonawcami Korzyści z zastąpienia podwykonawców testowych zarządzanymi usługami testowymi Zachowanie wiedzy Odbiór Wydajność kosztowa Ekonomia skali Opis korzyści Kalkulator oszczędności Podsumowanie Rozdział 4. Model fabryczny cyfrowego QA Fabryki usług Cyfrowy model fabryki w industrializacji dostawy cyfrowego QA Kluczowe aspekty korzystania z DQAF Funkcje wspierające DQAF Dostarczanie usług DQAF Korzyści płynące z modelu DQAF Podsumowanie Rozdział 5. Crowdsourcing — elastyczne TCoE na żądanie Testy crowdsourcingowe — trendy Czym jest crowdtesting i jak to działa? Modele operacyjne crowdtestingu Crowdtesting w ramach TCoE Kluczowe wyzwania związane z wprowadzeniem crowdtestingu 4 31 32 32 32 33 33 34 34 35 35 37 37 38 39 39 40 41 42 42 42 42 42 43 43 44 45 45 46 47 47 48 48 49 51 52 52 53 54 54 Poleć książkęKup książkę Spis treści Korzyści z crowdtestingu Podsumowanie Źródła Rozdział 6. Testowanie przebiega sprawniej w weekendy Testowanie weekendowe — modus operandi Zalety Wady Trendy w stosowaniu testów crowdsourcingowych W jaki sposób duże organizacje IT mogą wdrożyć program testów weekendowych? Podsumowanie Źródła 55 55 55 57 57 58 59 60 61 61 62 Scrum Kanban Jakie korzyści oferuje zwinność w porównaniu z modelem waterfall? Rodzaje metodyk zwinnych Rozdział 7. Testowanie w produkcji zwinnej i poziom akceptacji podejścia zwinnego 63 64 65 65 66 66 68 69 69 69 70 71 Jak przebiega testowanie w zwinnych sprintach? Zwinność w środowiskach rozproszonych Stan akceptacji zwinności — ustalenia World Quality Report 2016 – 2017 Wyzwania w stosowaniu metodologii agile Podejścia do testowania w środowiskach zwinnych Umiejętności QA i testowe potrzebne w ramach zwinności Podsumowanie Rozdział 8. Wzrost poziomu akceptacji metodyki zwinnej i DevOps Zwiększone wykorzystanie podejścia zwinnego i DevOps Rosnąca złożoność testowania w metodologii zwinnej Wyzwania towarzyszące przygotowywaniu CoE na potrzeby testów zwinnych W jaki sposób QA przekształca się, aby sprostać wymogom podejścia zwinnego i DevOps Czym się różni testowanie w ramach DevOps od tradycyjnego? Podsumowanie Rozdział 9. Czy rosnąca popularność DevOps podważa pozycję metodyki zwinnej? Podejście zwinne polega na szybkości DevOps usuwa granice dzielące rozwój, QA i operację Podejście zwinne kontra DevOps Podsumowanie Rozdział 10. Rola automatyzacji w DevOps Znaczenie automatyzacji dla DevOps Wczesna automatyzacja integracji Automatyzacja — domyślna praktyka Automatyzacja wdrażania 73 74 74 75 76 77 78 79 80 81 81 82 83 84 84 86 88 5 Poleć książkęKup książkę Spis treści Automatyzacja — wskaźniki i pomiar Zakres automatyzacji Indeks automatyzacji Poziom wielokrotnego użytku modelu i skryptów Wzrost produktywności w wyniku automatyzacji ROI automatyzacji Śledzenie postępów automatyzacji Najlepsze praktyki wczesnego i ciągłego automatyzowania Uznanie automatyzacji za zwyczajną pracę rozwojową Inżynieria jakości Współpraca zespołów projektowych, testowych i automatyzacyjnych Wybór właściwego rozwiązania Podsumowanie 88 88 88 89 89 89 89 90 90 90 90 91 91 Rozdział 11. Ocena stanu wdrożenia DevOps przy użyciu metody benchmarkingowej 93 94 94 95 96 97 Dlaczego DevOps — czynniki sprzyjające Wyzwania towarzyszące wdrożeniu DevOps DevOps QA benchmarking — czym jest i do czego służy Obszary benchmarkingu DevOps QA Wynik oceny benchmarkingowej DevOps QA Rozdział 12. Usprawnienie DevOps — ChatOps Trendy DevOps według WQR ChatOps — historia i potrzeby ChatOps — jak to działa? Zastosowanie ChatOps jako platformy współpracy Korzyści z ChatOps Podsumowanie Rozdział 13. BDD z wykorzystaniem języka Gherkin w środowisku zwinnym i DevOps BDD — założenia Gherkin — podstawowa składnia i przykład Role w zespole Korzyści z używania Gherkina Podsumowanie Rozdział 14. Automatyzacja zarządzania konfiguracją dla środowisk testowych DevOps Wprowadzenie Rodzaje środowisk testowych Usługi zarządzania konfiguracją i środowiskiem w chmurze i związane z nimi wyzwania Potencjalne rozwiązania kwestii automatycznego zarządzania konfiguracją Korzyści z automatyzacji zarządzania konfiguracją Podsumowanie 6 99 99 100 101 102 102 103 105 105 106 107 108 108 109 110 110 111 112 113 113 Poleć książkęKup książkę Spis treści Rozdział 15. Zautomatyzowane zarządzanie danymi testowymi w środowisku DevOps Wprowadzenie TDM w środowisku DevOps — kluczowe wyzwania Automatyczne rozwiązanie TDM dla środowiska DevOps Typowe usługi TDM i architektura TDM Korzyści ze zautomatyzowanego TDM Najlepsze praktyki TDM Podsumowanie Rozdział 16. Testowanie w cyklu DevOps z wykorzystaniem architektury mikrousług Czym jest architektura mikrousług? Testowanie w cyklu agile/DevOps z wykorzystaniem architektury mikrousług Testowanie wydajności mikrousług Monitorowanie mikrousług Podsumowanie Rozdział 17. Zautomatyzowane środowiska testowe w DevOps Zarządzanie środowiskiem testowym — kluczowe wyzwania Automatyzacja środowiska testowego w DevOps Korzyści z automatyzacji środowiska testowego Wskaźniki środowisk testowych do uwzględnienia przy zarządzaniu wydaniami Narzędzia automatyzacji środowiska testowego Podsumowanie Rozdział 18. Wirtualizacja usług jako czynnik wspomagający DevOps Wirtualizacja usług i DevOps Rola wirtualizacji usług w DevOps Wirtualizacja usług — badania Narzędzia do wirtualizacji usług używane w DevOps Podsumowanie Rozdział 19. Identyfikacja przypadków do uwzględnienia w testach regresyjnych Testy regresyjne oprogramowania — wprowadzenie Proces testowania regresji oprogramowania Jak dobierać przypadki na potrzeby testów regresyjnych? Podsumowanie Rozdział 20. Automatyzacja testów dostępności w środowisku DevOps Dostępność (AX) — wprowadzenie AX i DevOps Automatyzacja testowania AX w DevOps Standardowe narzędzia AX Podsumowanie 115 116 116 117 118 119 120 120 123 123 124 126 126 127 129 130 131 132 133 134 135 137 137 139 140 141 141 143 144 144 144 147 149 149 150 151 152 152 7 Poleć książkęKup książkę Spis treści Rozdział 21. Optymalizacja wydajności aplikacji Java Wąskie gardła wydajności — główne wyzwania i rozwiązania Wielokrotne wykorzystywanie obiektów Zarządzanie pulami obiektów Normalizacja obiektów Enumeracja stałych Operatory a metody Unikanie nadmiernego gromadzenia śmieci Opóźniona inicjalizacja Narzędzia do optymalizacji wydajności Javy Profiler NetBeans do analizy aplikacji Java Podsumowanie Rozdział 22. Testowanie aplikacji mobilnych — kluczowe wyzwania i zagadnienia Oczekiwania użytkowników Kluczowe wyzwania towarzyszące testowaniu aplikacji mobilnych Wrażenia użytkownika (UX) Dopasowanie kontekstu Zróżnicowane interfejsy urządzeń mobilnych Różnorodność urządzeń i dostępność Testowanie ukierunkowane na urządzenia Automatyczne testowanie layoutów Wyzwania towarzyszące automatyzacji testów z wykorzystaniem niestandardowych narzędzi Skrócenie czasu wprowadzenia produktu na rynek Sposoby na zwiększenie użyteczności aplikacji mobilnych Podsumowanie Rozdział 23. Testowanie aplikacji analitycznych — co się zmieniło w dziedzinie SMAC Zrozumienie klientów, gromadzenie danych i analiza Testowanie danych Testowanie aplikacji BI/BA Jak przebiega testowanie w przypadku aplikacji big data/Hadoop? Podsumowanie Rozdział 24. Migracja aplikacji do chmury — kluczowe kwestie związane z testowaniem Konieczność sprawdzenia gotowości aplikacji do migracji Kluczowe obszary testowania migracji aplikacji do chmury Kluczowe wyzwania towarzyszące walidacji podczas migracji aplikacji do chmury Walidacja migracji aplikacji — podejście kompleksowe Podsumowanie 153 154 154 155 155 155 156 156 156 156 157 160 161 162 163 163 163 163 163 164 164 164 164 165 165 167 168 168 169 169 171 173 174 174 174 176 177 8 Poleć książkęKup książkę Rozdział 25. Testowanie w chmurze — nowa mentalność Co czeka testerów w chmurze Testowanie tego, czego nie widać Uwzględnienie oddalenia geograficznego Przełamywanie barier komunikacyjnych Zabezpieczanie aplikacji Replikacja platformy Korzystanie z odpowiednich narzędzi Podsumowanie Spis treści 179 180 180 181 181 181 182 182 183 Środowiska testowania wydajności na żądanie — kluczowe wyzwania i rozwiązania Platforma chmurowa do tworzenia całościowych testów wydajności Środowiska samoobsługowe do prowadzenia testów wydajności na żądanie Kluczowe scenariusze testowania wydajności na żądanie — proponowana architektura Rozdział 26. Testowanie wydajności na żądanie w środowiskach samoobsługowych 185 186 186 187 187 188 189 190 Scenariusz nr 1 — architektura i sposoby prowadzenia testów wydajności Scenariusz nr 2 — architektura i sposoby prowadzenia testów wydajności Podsumowanie Rozdział 27. QA w dziedzinie marketingu cyfrowego Rozwój marketingu cyfrowego Wyzwania towarzyszące wdrażaniu marketingu cyfrowego Znaczenie jakości dla marketingu cyfrowego QA cyfrowych aplikacji marketingowych — kluczowe czynniki weryfikacji Podsumowanie Rozdział 28. Panel bezpieczeństwa dla zarządu Dlaczego monitorowanie i raportowanie zagrożeń bezpieczeństwa jest konieczne? Co należy monitorować i raportować? Zarządzanie bezpieczeństwem aplikacji Parametry wyświetlane na pulpicie Konsekwencje naruszenia zabezpieczeń Kluczowe wyzwania towarzyszące implementacji pulpitu Podsumowanie Rozdział 29. Zrobotyzowana automatyzacja w testowaniu aplikacji mobilnych Roboty programowe i ich zastosowanie Korzyści płynące ze zrobotyzowanej automatyzacji procesów (RPA) Wykorzystanie RPA w testach mobilnych Podsumowanie Źródła 191 191 192 192 193 194 195 195 196 196 198 199 200 200 201 202 202 203 206 206 9 Poleć książkęKup książkę Spis treści Rozdział 30. Kluczowe aspekty testowania aplikacji internetu rzeczy (IoT) Konieczność opracowania solidnej strategii testowania IoT Rewolucja IoT — ustalenia World Quality Report 2016 Kwestie do uwzględnienia przy testowaniu IoT Rodzaje testów IoT Podsumowanie Źródła Rozdział 31. Biznes algorytmiczny i testowanie w oparciu o model Rozwój analityki Biznes algorytmiczny — omówienie Konieczność prowadzenia testowania opartego na modelu Podsumowanie Rozdział 32. Wykorzystanie inteligencji kognitywnej w testowaniu Inteligencja kognitywna — wprowadzenie Czym są testy kognitywne? Ewolucja technologii kognitywnych i dostępne platformy Metodologie związane z testowaniem kognitywnym Zalety badań kognitywnych w porównaniu z obecnymi metodami Przypadki zastosowania właściwe dla konkretnych sektorów Obsługiwane technologie Powiązane koszty Wyzwania związane z wdrażaniem technologii kognitywnych Podsumowanie Rozdział 33. Fintech — testowanie i QA w nowej, przełomowej dziedzinie Ekosystem fintech Usługi fintech i ich wpływ na różne sektory rynku Testowanie aplikacji i rozwiązań fintechowych Podsumowanie Rozdział 34. Technologia blockchain — zapewnianie bezpieczeństwa w biznesie Wprowadzenie do blockchaina Proces blockchainowy Popularne blockchainy Wpływ na testowanie Podsumowanie Rozdział 35. Technologie cyfrowych łańcuchów dostaw i zagadnienia QA Zrozumienie procesu nabywczego Trendy branżowe w zarządzaniu łańcuchem dostaw Nowe technologie w zarządzaniu łańcuchem dostaw 207 208 209 210 211 211 212 213 214 215 216 217 219 220 220 220 221 222 222 223 223 224 224 225 225 227 228 229 231 232 232 233 233 234 235 236 236 237 10 Poleć książkęKup książkę Spis treści Nowe technologie w handlu detalicznym QA w dziedzinie łańcuchów dostawczych Podsumowanie Rozdział 36. Potencjalne innowacje w dziedzinie e-zdrowia — konsekwencje dla testowania i QA Trendy transformacji cyfrowej w sektorze opieki zdrowotnej E-zdrowie w praktyce Ekosystem cyfrowej opieki zdrowotnej Typowe wyzwania w branży e-zdrowia Potrzeba wprowadzenia solidnego QA Walidacja danych w ramach podróży pacjenta Podsumowanie Rozdział 37. Trendy w globalnym sektorze motoryzacyjnym — konsekwencje dla testowania i QA Czynniki stymulujące rozwój branży motoryzacyjnej Najważniejsze trendy na chińskim rynku motoryzacyjnym Wpływ globalnych trendów motoryzacyjnych na rynek chiński W jaki sposób trendy w sektorze motoryzacyjnym wpływają na testowanie oprogramowania? Podsumowanie Rozdział 38. Cyfrowa transformacja w sektorze konsumenckim i detalicznym — zagadnienia QA Bieżące wyzwania w sektorze konsumenckim i detalicznym Sklepy stacjonarne i internetowe — główne trendy Sklepy stacjonarne Sklepy internetowe Transformacja w cyfrowym sektorze konsumpcyjnym i detalicznym Podróż klienta cyfrowego przez środowisko omni-channel — przykład Korzyści z cyfryzacji sektora konsumenckiego i detalicznego Czynniki istotne dla nabywców cyfrowych Multi-channel i omni-channel — zagadnienia QA Widoczność zapasów Komunikacja z siecią Predykcyjna analiza klientów Strategia realizacji zamówień Transformacja cyfrowa w sektorze konsumenckim i detalicznym — testowanie Podsumowanie Rozdział 39. Transformacja cyfrowa w energetyce i sektorze użyteczności publicznej — zagadnienia QA Trendy technologiczne w sektorze użyteczności publicznej Technologie kluczowe dla transformacji cyfrowej w sektorze energetyki i użyteczności publicznej 239 240 241 243 244 244 245 246 247 247 247 249 250 250 251 252 253 255 256 256 256 257 258 259 260 260 261 262 262 262 263 263 264 265 266 267 11 Poleć książkęKup książkę Spis treści Komunikacja wielokanałowa i spójność podróży klienta Uwagi dotyczące testów podróży klienta Uwagi dotyczące testów inteligentnej infrastruktury pomiarowej Trendy cyfrowej transformacji QA w sektorze energetyki i użyteczności publicznej Podsumowanie Źródła Rozdział 40. Inteligentna energetyka i sieci energetyczne — skuteczne testowanie Wprowadzenie Trendy w sektorze energetycznym i usług komunalnych Trendy w energetyce i usługach komunalnych — dane WQR 2016 Najczęstsze wyzwania w sektorze energetycznym Inteligentne liczniki i sieci Proces testowania SMI Podsumowanie Rozdział 41. Testowanie cyfrowych aplikacji linii lotniczych — projekty responsywne Branża lotnicza — obecna sytuacja Rola cyfryzacji QA i testowanie w branży lotniczej Testowanie wdrożenia reguł biznesowych Testowanie integracji systemów Testy niefunkcjonalne Testowanie responsywnych stron internetowych Podsumowanie Rozdział 42. Testowanie tablic ortogonalnych (OAT) — zastosowanie w sektorze opieki zdrowotnej Wprowadzenie Wyzwania towarzyszące testowaniu aplikacji H LS Jak wykorzystać strategię testowania tablic ortogonalnych (OATS)? Podsumowanie Rozdział 43. Przyszłość konsultingu w erze przemian cyfrowych Przekształcenia konsultingu w wyniku rewolucji cyfrowej Konsultant w erze cyfrowej Przyszłość doradztwa Co bym teraz robiła inaczej? Kontakt z klientami przez cały cykl rozwoju Unikanie nadmiernych wydatków na podróże służbowe Crowdsourcing jako sposób na podniesienie współczynnika wykorzystania Elastyczny model operacyjny firm konsultingowych Podsumowanie 268 269 270 271 273 273 275 275 276 278 278 279 280 281 283 283 284 285 285 286 286 286 288 289 290 290 291 293 295 296 296 297 298 298 299 299 299 300 12 Poleć książkęKup książkę Spis treści Rozdział 44. Przyszłość testowania w świecie cyfrowym Kluczowe trendy technologiczne kształtujące przyszłość IT Rozpowszechnione technologie i analizy predyktywne UX Inteligencja kognitywna w połączonych z siecią pojazdach autonomicznych Wielokanałowa łączność użytkownika i urządzenia noszone Dezintermediacja — platforma łącząca nowych partnerów Przeobrażenia miejsca pracy wskutek robotyzacji procesów Kwestie związane z testowaniem nowych technologii Wszechstronne technologie i analityka predyktywna Inteligencja kognitywna — CAV Wielokanałowa łączność użytkownika — technologie noszone Dezintermediacja — platforma biznesowa Przeobrażenia miejsca pracy wskutek robotyzacji procesów Podsumowanie Rozdział 45. Testowanie w przyszłości — możliwości rozwoju zawodowego Zawody testerskie Typowe stanowiska pracy Znaczenie technologii i narzędzi branżowych lub dziedzinowych w karierze testera Umiejętności wymagane w testowaniu zwinnym i DevOps Nowy profil testera w DevOps Podsumowanie Rozdział 46. Robotyka, uczenie maszynowe, internet rzeczy — konsekwencje dla indyjskiego sektora usług Robotyka, uczenie maszynowe i IoT — kontekst Jaki wpływ wywiera postęp technologiczny na gospodarkę indyjską? Globalny spadek cen ropy — wnioski Co spowodowało zahamowanie wzrostu gospodarki chińskiej? Perspektywy dla indyjskiego sektora usług — opinia Podsumowanie Źródła Rozdział 2. Przyszłość modeli testowych — czy prognozy wzrostu wydatków na QA są uzasadnione? Rozdział 3. Korzyści z zastąpienia podwykonawców testowych zarządzanymi usługami testowymi Rozdział 18. Wirtualizacja usług jako czynnik wspomagający DevOps Rozdział 30. Kluczowe aspekty testowania aplikacji internetu rzeczy (IoT) Rozdział 31. Biznes algorytmiczny i testowanie w oparciu o model Rozdział 46. Robotyka, uczenie maszynowe, internet rzeczy — konsekwencje dla indyjskiego sektora usług Skorowidz 301 301 302 302 303 304 305 305 305 306 306 306 306 307 309 310 311 312 312 313 314 315 316 317 317 317 318 319 321 321 321 322 322 322 322 323 13 Poleć książkęKup książkę Spis treści 14 Poleć książkęKup książkę 10 Rola automatyzacji w DevOps W dzisiejszej branży informatycznej uwzględnia się scenariusze, w których stale rozwijany kod można wdrożyć w przeciągu kilku minut, a nawet sekund. Wdrażanie zmian kodu z repo- zytorium kodu źródłowego w ustalonych odstępach czasowych odchodzi w zapomnienie. Poza przyspieszeniem wdrażania konieczna jest też weryfikacja jakości kodu i tym samym zapewnie- nie satysfakcji użytkownikowi końcowemu. Zespoły programistyczne stają zatem wobec wy- zwania, jakim jest wyważenie szybkości prac z osiąganą jakością. Szybkość dotyczy prędkości, z jaką oprogramowanie jest opracowywane zgodnie z wymaganiami i ustalonymi normami. Czy istnieje jakiś sposób, aby zweryfikować, czy wdrażane oprogramowanie spełnia wymogi jakościowe? Obecnie wiele organizacji przyswaja sobie praktyki agile i DevOps, które mają umożliwić im wypełnienie luki dzielącej wdrażanie kodu od weryfikacji jakości. W tym rozdziale omówimy następujące zagadnienia:  znaczenie automatyzacji w DevOps;  automatyzacja w ramach wczesnej integracji;  automatyzacja jako domyślna praktyka;  automatyzacja wdrażania;  automatyzacja — wskaźniki i pomiar;  najlepsze praktyki związane z przyjęciem DevOps i stałą automatyzacją. Poleć książkęKup książkę Testowanie kodu w praktyce Znaczenie automatyzacji dla DevOps DevOps nieodłącznie wiąże się ze stosowaniem automatyzacji w cyklu rozwoju oprogramo- wania już od etapu określania wymagań aż po zakończenie fazy operacyjnej:  Ręczne testowanie statyczne wymagań jest obecnie zastępowane rozwojem opartym na testach akceptacyjnych (ang. Acceptance Test-Driven Development — ATDD) i rozwojem opartym na zachowaniu (ang. Behavior-Driven Development — BDD).  ATDD i BDD z wykorzystaniem Cucumber, Fitnesse lub RSpec pomagają w dokumentacji wymagań i automatyzacji.  Automatyzacja ta jest wprowadzana przez inżynierów tworzących oprogramowanie testowe (ang. Software Development Engineers in Testing — SDET), którzy posiadają umiejętności związane zarówno z rozwojem oprogramowania, jak i testowaniem.  W trakcie prowadzenia działań BDD zespół programistyczny może korzystać z narzędzi xUnit, takich jak NUnit lub Junit, w ramach pracy nad rozwojem opartym na testach (ang. Test-Driven Development — TDD).  Wszystkie te testy można zintegrować z serwerem ciągłej integracji (CI) w celu prowadzenia ich równolegle do tworzenia oprogramowania w fazie poprzedzającej wdrożenie. Powyższe techniki wykorzystują podejście shift left w odniesieniu do zapewniania jakości, w ra- mach którego prowadzi się testy wymagań i testy jednostkowe. Wymagania mogą zmieniać się w trakcie cyklu rozwoju oprogramowania, a zmiany te również muszą przejść przez podobny cykl automatyzacji. Tym niemniej można mieć pewność, że dzięki zastosowaniu powyższych rozwiązań wymagania są znane zarówno programistom, jak i testerom, co usprawnia komunikację w obrębie zespołu. Wczesna automatyzacja integracji Jako że częściowa automatyzacja odbyła się już w ramach BDD i TDD, a także została zinte- growana z serwerem CI, można się zająć komponentami z poziomu usług, związanymi z nie- opracowanym jeszcze interfejsem użytkownika (UI). Są też chwile, kiedy podstawową automatyzację UI można wprowadzić z wykorzystaniem makiet. Skrypty jednak muszą ulec zmianie po przygotowaniu UI. Wysiłek konieczny do zmody- fikowania istniejących skryptów jest bezpośrednio powiązany z jakością makiet, które przygoto- wano na potrzeby wstępnej pracy automatyzacyjnej. 84 Poleć książkęKup książkę Rozdział 10. • Rola automatyzacji w DevOps W celu umożliwienia integracji serwer CI buduje system na żądanie, według harmonogramu, czy nawet po zgłoszeniu kodu.  Każdy programista może uruchomić i przetestować kod w swoim systemie, aby upewnić się, czy nie jest uszkodzony.  W celu przeprowadzenia wczesnych i rozległych testów integracyjnych zespół testerów może wykorzystać możliwości wirtualizacji usług, aplikacji i sieci. Niezależnie od tego, czy chodzi o integrację UI z usługą lub warstwą bazy danych, czy inte- grację jednego systemu z innymi systemami i narzędziami, wirtualizacja zapewnia różnorakie rozwiązania, koncentrując się na podejściu shift left w ramach testów szczegółowych i całościo- wych. Narzędzia do wirtualizacji usług, takie jak CA LISA, IBM Rational Integration Tester, HP Service Virtualization i Parasoft Virtualize, pomagają z następującymi kwestiami:  skracaniem cyklu wdrażania;  wskazywaniem błędów na wczesnym etapie cyklu życia oprogramowania. Ponieważ dedykowane środowiska testowe rzadko są dostępne na wczesnym etapie cyklu życia oprogramowania, wirtualne środowiska testowe i wirtualizację serwerową można wykorzystać do stworzenia środowiska do prowadzenia testów na poziomie usług i uruchamiania innych zautomatyzowanych skryptów. Widać to na poniższym schemacie: Zachowanie, dane i cechy funkcjonowania zależnych i równorzędnych systemów można prze- chwytywać i symulować przy użyciu wirtualizacji usług. Przechwycone usługi i symulowane dane testowe można wprowadzić do środowiska testowego w celu przedstawienia zależnego systemu na potrzeby wczesnego testu integracyjnego. Spójrz na schemat na następnej stronie. Oprócz identyfikowania i symulowania usług automatyzacja współdziałających ze sobą interfej- sów API na podstawie rozpoznawania podpisu API pozwala na wczesne wykrywanie defektów jeszcze przed opracowaniem UI. Informacje o każdej zmianie podpisu API przez zespół progra- mistyczny powinny być przekazywane zespołowi odpowiedzialnemu za automatyzację, tak aby mógł on zaktualizować skrypty w terminie i uniknąć przekazania defektów do kolejnych etapów. 85 Poleć książkęKup książkę Testowanie kodu w praktyce Tego rodzaju testowanie integracyjne wymaga od zespołów testowych posiadania wystarczającej wiedzy technicznej związanej z użytkowaniem narzędzi wirtualizacji usług, a także umiejętności pisania kodu testów API i interfejsu. Oto korzyści, jakie zapewnia wirtualizacja usług:  szybszy czas wprowadzenia produktu na rynek;  redukcja liczby usterek;  stała dostępność usług. Automatyzacja — domyślna praktyka Uczynienie automatyzacji domyślną i oczywistą praktyką w środowisku zwinnym i DevOps pomaga w organizacji poniższego procesu:  Jeśli istniejąca funkcjonalność zostanie zepsuta przez nową partię kodu, jest to niezwłocznie zgłaszane.  Programista zostaje powiadomiony i jest zobowiązany do naprawienia zaistniałych błędów.  Zakres testów poszerza się, ponieważ istniejąca funkcjonalność jest sprawdzana przez automatyczne skrypty w ramach kolejnych wersji.  Zespół testerów może skoncentrować się na sprawdzaniu poprawności nowych funkcji, zwiększając tym samym szybkość prac rozwojowych. 86 Poleć książkęKup książkę Rozdział 10. • Rola automatyzacji w DevOps O ile TDD, ATDD, BDD i wirtualizacja usług koncentrują się na wykorzystaniu podejścia do testowania typu „od wewnątrz do zewnątrz”, o tyle podejście zakładające „testowanie po fakcie” wymaga prowadzenia równolegle niezależnych testów polegających na przyglądaniu się opro- gramowaniu „od zewnątrz do wewnątrz”. Aby zapewnić zachowanie odpowiedniej szybkości rozwoju oraz jakości testów w ramach modelu DevOps, uwzględnij poniższe punkty:  W ramach automatycznych testów zaleca się sprawdzanie określonego, minimalnego zestawu funkcji w każdym testowanym wydaniu.  Funkcjonalność systemu można zautomatyzować za pomocą takich narzędzi jak Selenium, HP Unified Functional Tester, Eggplant i inne.  Dopasowanie kolejności i priorytetów funkcji przeznaczonych do automatyzacji do harmonogramu iteracji oraz wydań zapewnia wysoki poziom zwrotu z inwestycji. Jeśli na przykład od działania formularza rejestracji użytkownika uzależnione jest wykonywa- nie dalszych czynności w aplikacji, warto tę funkcję zautomatyzować z uwzględnieniem po- zytywnych i negatywnych scenariuszy i testować ją w każdym z wydań. Dzięki temu zyskuje się pewność, że istniejąca funkcja działa poprawnie, a zespół testowy może spokojnie przejść do sprawdzania innych funkcji, w tym zależnych. Zwiększa to również zaufanie do jakości two- rzonego oprogramowania lub aplikacji. Praktyka ciągłego tworzenia wykonywalnego kodu automatyzacyjnego na potrzeby prioryte- towych funkcji z kodem testowym dla API i usług wraz z integracją tego zautomatyzowanego kodu z serwerem CI pozwala oszczędzić czas przeznaczony na wdrażanie, tym samym zapew- niając wyższe ROI i krótszy czas wprowadzania produktu na rynek. Spójrz na poniższy schemat: 87 Poleć książkęKup książkę Testowanie kodu w praktyce Automatyzacja wdrażania Ciągły rozwój, ciągła integracja kodu i ciągłe wdrażanie w środowiskach fizycznych, wirtualnych oraz w chmurze dają możliwość ciągłego testowania. Jeśli systemy testów regresji, usług, za- bezpieczeń i wydajności są zintegrowane z serwerem ciągłym, można je uruchomić od razu po wdrożeniu danej wersji w docelowym środowisku. Stworzenie pakietu automatyzacyjnego dla scenariuszy UAT i konkretnych scenariuszy produkcyjnych pomaga w prowadzeniu testów przed i po wdrożeniu oraz umożliwia skrócenie cykli przekazu informacji zwrotnych. Automatyzacja — wskaźniki i pomiar Kiedy automatyzacja przeprowadzana jest dopiero po ukończeniu całego produktu, liczba wyko- nywanych operacji zautomatyzowanych często jest ograniczona z uwagi na brak czasu na prze- prowadzenie odpowiednich prac. Po uwzględnieniu nakładu pracy przeznaczonego na rozwój i konserwację może się okazać, że ROI z automatyzacji jest niewielkie, a czasami nawet ujemne. Do przeprowadzenia udanej inwestycji konieczne jest wczesne rozpoczęcie działań automa- tyzacyjnych w odniesieniu do priorytetowych funkcji i w oparciu o harmonogram wydań. System śledzenia i monitorowania pozwala na modyfikowanie kierunku prac na podstawie zgromadzonych danych. Najważniejsze wskaźniki do śledzenia to zakres automatyzacji, in- deks automatyzacji, poziom wielokrotnego użytku modelu i skryptów, wzrost produktywności w wyniku automatyzacji i ROI z automatyzacji. Zakres automatyzacji Wskaźnik ten zwykle mierzy się jako stosunek pomiędzy liczbą automatyzowalnych przypadków testowych a łączną liczbą przypadków testowych w ramach zbioru testów regresyjnych i funkcjo- nalnych. Średnio 70 – 80 pokrycia można osiągnąć poprzez zautomatyzowanie testów funkcjonalności, regresji i testów na poziomie usługi. Automatyzacja testów całościowych może dodatkowo zwiększyć ten zakres. Indeks automatyzacji Jest to stosunek liczby zautomatyzowanych skryptów do łącznej liczby przypadków testowych wybranych dla danego cyklu testowego. Im wyższy indeks, tym wyższe jest ROI i tym więk- sze są korzyści z automatyzacji. 88 Poleć książkęKup książkę Rozdział 10. • Rola automatyzacji w DevOps Poziom wielokrotnego użytku modelu i skryptów Dysponowanie solidnym i rozszerzalnym modelem automatyzacji ułatwia jej wdrożenie. Istotne jest również to, aby model ten był zgodny z założeniami programowania modularnego, czyli żeby możliwe było wielokrotne wykorzystanie jego skryptów i bibliotek. Pomiar tego wskaźnika można przeprowadzić dopiero po wstępnym wdrożeniu automatyzacji. Wzrost produktywności w wyniku automatyzacji Liczba skryptów, które mogą zostać wytworzone i wykonane w danym okresie — np. w ciągu jednego dnia — jest wskaźnikiem produktywności zespołu. Aby uznać automatyzację za udaną, wartość tego wskaźnika powinna być wyraźnie wyższa od wskaźnika produktywności w przy- padku testowania manualnego. Te dane produktywności zazwyczaj wzrastają w miarę upływu czasu, gdy zestawia się je z czynnikiem wielokrotnego użytku oraz rozwojem wiedzy dzie- dzinowej zespołu. ROI automatyzacji W ramach automatyzacji konieczne jest poświęcenie czasu na poniższe działania:  zaprojektowanie modelu;  napisanie skryptów;  wykonanie przeglądów i testów;  prowadzenie działań konserwacyjnych w miarę wydawania kolejnych wersji, aby uwzględnić zmiany odpowiadające poszczególnym wersjom;  wykonanie testów w każdym cyklu. Porównanie czasu przeznaczonego na te czynności z czasem, jaki trzeba by przeznaczyć na wy- konanie ich manualnie, określa ROI. Jeśli pomimo wprowadzenia skryptów automatyzujących testy nadal są wykonywane ręcznie, ROI automatyzacji należy uznać za ujemne. Przy obliczaniu ROI należy też uwzględnić czas spędzany na analizowaniu nieudanych skryptów. Niektóre skrypty nie działają z powodu wad samej aplikacji, a ich analiza jest dość prosta. Jeśli skrypty nie działają z innego powodu, np. wskutek błędów w logice skryptu opóźnień sieci bądź wskutek opóźnień w dostawie usług zewnętrznych, a czas potrzebny do przeanalizowania tych błędów jest dłuższy, to ma to bezpośredni, niekorzystny wpływ na wydajność i ROI. Śledzenie postępów automatyzacji Ponieważ praca nad automatyzacją wyjęta jest poza ogólny zakres prac, istotne jest opracowanie harmonogramu i uważne jego monitorowanie. W raportach dziennych, tygodniowych i mie- sięcznych powinna znajdować się sekcja przedstawiająca omówione powyżej wskaźniki auto- matyzacji, zagrożenia, zależności itd., aby możliwe było zapobieganie problemom. 89 Poleć książkęKup książkę Testowanie kodu w praktyce Najlepsze praktyki wczesnego i ciągłego automatyzowania Tak samo jak każde inne przedsięwzięcie automatyzacja wymaga spełnienia pewnych podsta- wowych warunków, aby możliwe było jej przeprowadzenie. Oto niektóre z nich:  uznanie automatyzacji za zwyczajną pracę rozwojową;  inżynieria jakości;  współpraca zespołów projektowych, testowych i automatyzacyjnych;  wybór trafnych rozwiązań. Uznanie automatyzacji za zwyczajną pracę rozwojową Jako że automatyzacja leży u podstaw sprawnego prowadzenia działań DevOps, konieczne jest zachowanie pewnej dyscypliny. Automatyzacja powinna być traktowana tak samo jak inne prace rozwojowe. Zespół powinien działać spójnie i stosować się do najlepszych praktyk, nieza- leżnie od tego, czy zajmuje się projektowaniem modelu, przeglądaniem kodu, czy jednostkowy- mi testami kodu i skryptów. Każde nowe zadanie powinno być łatwe do włączenia w model wdrożeniowy, co przekłada się na skrócenie czasu potrzebnego na rozpoczęcie prac i ma pozy- tywny wpływ na ROI. Inżynieria jakości Automatyzację należy rozpoczynać na jak najwcześniejszym etapie, aby móc przenieść środek ciężkości prac ze zwykłych testów na inżynierię jakości jako taką. Praktyki takie jak BDD, te- stowanie usług, testy API i inżynieria wydajności pomagają zwrócić uwagę na inżynierski aspekt testowania i ułatwiają znajdowanie oraz naprawianie defektów na dużo wcześniejszym etapie cyklu. Współpraca zespołów projektowych, testowych i automatyzacyjnych Jeśli zapewnienie kolokacji zespołów rozwojowych i testowych nie jest możliwe, kluczowe dla synchronizacji ich działań jest prowadzenie komunikacji wirtualnej, obejmującej wykorzystanie scentralizowanych narzędzi, a także prowadzenie codziennych zebrań i utrzymywanie regu- larnej interakcji pomiędzy pracownikami. Wdrożenie kompilacji w środowisku testowym, znaj- dującym się w chmurze lub wirtualnym systemie, jest niezbędne dla ciągłego wykonywania zauto- matyzowanych skryptów i gromadzenia danych zwrotnych. 90 Poleć książkęKup książkę Rozdział 10. • Rola automatyzacji w DevOps Wybór właściwego rozwiązania Na rynku można znaleźć wiele rozwiązań służących automatyzacji. Niektóre narzędzia skupiają się tylko na jednym aspekcie działań, np. JUnit na TDD czy Selenium na testach funkcjonalnych. Kompleksowe rozwiązania automatyzacyjne, w ramach których większość tych narzędzi jest połączona centralnie z serwerem ciągłej integracji przy użyciu specjalnego kodu — takie jak Jenkins czy Bamboo — są na ogół produktami własnymi organizacji, które z nich korzystają, bądź własnością przodujących dostawców, takich jak HP. Wybór odpowiedniego podejścia do automatyzacji i optymalnych rozwiązań jest kluczowy dla udanego oraz sprawnego wdrożenia DevOps. Podsumowanie Automatyzacja jest istotnym zadaniem w obiegu pracy DevOps. Jej wczesne wykorzystanie pozwala na osiągnięcie w ramach DevOps największych korzyści. W tym rozdziale omówiliśmy zagadnienie wczesnej integracji oraz domyślnej automatyzacji. Automatyzacja powinna skupiać się na wszystkich działaniach: projektowaniu, budowaniu i wdrażaniu. Omówiliśmy też wskaźni- ki pomiarowe służące do śledzenia postępów automatyzacji. Przedstawiliśmy najlepsze praktyki do wykorzystania w ramach wczesnego wdrożenia automatyzacji i stałego jej prowadzenia. 91 Poleć książkęKup książkę Testowanie kodu w praktyce 92 Poleć książkęKup książkę Skorowidz A adaptacyjność, 219, 222 agile, 69 akceleratory, 48 akceptacja metodyki zwinnej, 73 analityka, 214 biznesowa, BA, 27 predyktywna, 305 aplikacje analityczne, 167 BI/BA, 169 big data/Hadoop, 169 chmurowe, 27 fintechowe, 228 H LS, 290 linii lotniczych, 283 mobilne, 161 architektura mikrousług, 123 TDM, 118 ATDD, Acceptance Test- Driven Development, 84 ATF-WAVE, 152 automatyczne testowanie layoutów, 164 zarządzanie konfiguracją, 112 automatyzacja, 83, 86 indeks, 88 najlepsze praktyki, 90 procesów, 202 ROI, 89 scentralizowana, 132 śledzenie postępów, 89 środowiska testowego korzyści, 132 narzędzia, 134 testowania AX, 151 testów dostępności, 149 testów oprogramowania, 202 wdrażania, 88 wskaźniki i pomiar, 88 wybór rozwiązania, 91 wzrost produktywności, 89 zakres, 88 zarządzania konfiguracją, 109 korzyści, 113 zlokalizowana, 132 zrobotyzowana, 201 AX, 150 B BA, Business Analytics, 27 bariery komunikacyjne, 181 BDD, Behavior-Driven Development, 64, 77, 84, 105 benchmarking, 93 DevOps QA, 96 bezpieczeństwo, 231 aplikacji, 174, 196 monitorowanie, 195 procesów biznesowych, 240 raportowanie zagrożeń, 195 big data, 238 BIT, business integration testing, 280 bitcoin, 233 biznes algorytmiczny, 213, 215 blockchain, 231, 232, 239 branża lotnicza, 283 motoryzacyjna, 250 C CA Service Virtualization, 141 całkowity koszt posiadania, 113 ChatOps, 99–102 korzyści, 102 Chef, 134 chmura, 111, 173, 267 testowanie aplikacji, 179 CI, ciągła integracja, 84 CM, configuration management, 110 CoE, 75 Poleć książkęKup książkę Skorowidz crowdsourcing, 51, 60, 299 crowdtesting, 52 korzyści, 55 modele operacyjne, 53 cyfrowa fabryka QA, 27, 46 opieka zdrowotna, 245 cyfryzacja sektora konsumenckiego i detalicznego, 260 czynniki transformacyjne QA, 26 D dane WQR, 28 DCX, 47 definicja ukończenia, 82 DevOps, 37, 73, 76–81, 312 automatyczne rozwiązanie TDM, 117 automatyzacja, 83, 86 środowiska testowego, 129, 131 testowania AX, 151 testów dostępności, 149 ChatOps, 99 ocena stanu wdrożenia, 93 testowanie, 123 trendy, 99 wdrożenie, 94 wirtualizacja usług, 137 zarządzanie danymi testowymi, 115 DevOps QA benchmarking, 95 dezintermediacja, 306 dopasowanie kontekstu, 163 doradztwo, Patrz także konsulting, konsultacje QA kooperacyjne, 297 oparte na zasobach, 297 specjalistyczne, 297 dostarczanie usług DQAF, 48 dostępność, AX, 149 DQAF, 46, 47 dostarczanie usług, 48 324 elementy składowe, 48 funkcje wspierające, 47 korzyści, 48 stymulatory wydajności, 48 drukowanie 3D, 238 dynamiczne procesy biznesowe, IBM Watson, 221 implementacja pulpitu, 200 industrializacja, 39 indyjski sektor usług, 315 integracja, 267 mediów społecznościowych, 240 dystrybucja, 279 E efektywność, 25 ekonomia skali, 42 ekosystem fintech, 225 elastyczne TCoE, 51 elastyczny model operacyjny, 299 energetyka, 265, 278 enumeracja stałych, 155 ethereum, 233 e-zdrowie, 243–246 F fabryki usług, 45 fintech, 225, 237 administracja rządowa, 226 firmy hi-tech, 226 tradycyjne firmy, 226 G Gherkin, 105, 106 korzyści, 108 Google DeepMind, 221 gromadzenie danych, 168 śmieci, 156 I IBM Automated Accessibility Tester, 152 IBM Digital Content Checker, 152 194 inteligencja kognitywna, 219, 220, 306 inteligentna energetyka, 275 inteligentne liczniki, 279 maszyny, 238 systemy, 267 intensyfikacja działań QA, 32 w fazie projektowania, 33 interaktywność, 219, 222 interfejsy urządzeń mobilnych, 163 internet rzeczy, IoT, 26, 207, 238, 315 inżynieria jakości, 90 IT trendy technologiczne, 301 iteracyjność, 219, 222 J Java optymalizacja wydajności, 156 język Gherkin, 105 JVM, Java Virtual Machines, 156 K kalkulator oszczędności, 43 Kanban, 65, 66, 80 katalog usług, 47 Keyless Signature Infrastructure, 233 kluczowy wskaźnik efektywności, KPI, 41, 48 kompatybilność środowiska, 175 Poleć książkęKup książkę Skorowidz kompetencje domenowe, 47 komunikacja wielokanałowa, 268 konsultacje QA, 298 konsulting, 295, 296 kontekstowość, 222 kontekstualność, 219 korzyści z crowdtestingu, 55 KPI, key performance indicator, 41 Lean, 65 L Ł łańcuch dostaw, 235, 237 łączność użytkownika, 303 M marketing cyfrowy, 191 materiały crowdtestingowe, 53 metoda benchmarkingowa, 93 metodologia agile, 69 metody, 156 metodyka zwinna, 63, 81 migracja aplikacji do chmury, 173 mikrousługi, 123 monitorowanie, 126 testowanie wydajności, 126 model DQAF, 48 fabryczny cyfrowego QA, 45 rozproszonej zwinności, 68 TCoE, 57 testowania jako usługi, TaaS, 46 waterfall, 64 modele operacyjne crowdtestingu, 53 przedsięwzięć testowych, 35 testowe, 31 modelowanie, 139 monitorowanie, 195 mikrousług, 126 MTS, Managed Test Services, 35, 39 multi-channel, 261 N omni-channel, 261 OpenAI, 221 operacja, 81 operatory, 156 opieka zdrowotna, 244, 289 opiekun crowdtestingu, 53 opóźniona inicjalizacja, 156 optymalizacja wydajności, 153 nadzorcy łańcucha dostaw, 238 naruszenie zabezpieczeń, 199 narzędzia automatyzacji środowiska testowego, 134, 152 P PaaS, 252 panel bezpieczeństwa dla zarządu, 195 automatyzacyjne, 48 do optymalizacji wydajności, Parasoft Virtualize, 141 planowanie zasobów 156 przedsiębiorstwa, 295, 305 do wirtualizacji usług, 141 platforma narzędzie ATF-WAVE, 152 CA Service Virtualization, 141 Chef, 134 IBM Automated Accessibility Tester, 152 IBM Digital Content Checker, 152 Parasoft Virtualize, 141 Profiler NetBeans, 157 Puppet, 134 ServiceNow, 134 SmartBear, 141 SmartFrog, 134 SSH, 134 TEMS, 134 nasłuch, 138 normalizacja obiektów, 155 O OAT, orthogonal array testing, 289 oddalenie geograficzne, 181 OEM, original equipment manufacturers, 251 chmurowa, 186 crowdtestingowa, 52 dezintermediacyjna, 304 płaszczyzna industrializacji, 35 innowacyjności, 36 zwykłej działalności biznesowej, 35 podejście zwinne, 76–81 podwykonawca, 40, 41 podział prac nad QA, 32 pojazdy autonomiczne, 302 postęp technologiczny, 317 poziom dojrzałości cyfrowej, 27 lojalności klientów, 167 priorytety testowania, 26 transformacji QA, 26 proces blockchainowy, 232 testowania SMI, 280 produkcja zwinna, 63 Profiler NetBeans, 157 projektowanie oparte na zachowaniu, BDD, 77 projekty responsywne, 283 325 Poleć książkęKup książkę Skorowidz przechwytywanie, 138 przekształcenia konsultingu, 296 przemysł motoryzacyjny, 251 przetwarzanie w chmurze, 238 przypadki testowe, 145 Puppet, 134 S scenariusze testowania wydajności, 187 Scrum, 65, 80 sektor Ś środowiska rozproszone, 68 samoobsługowe, 185, 187 testowe, 110 energetyczny, 267, 271, 276, środowisko omni-channel, 259 Q QA, quality assurance, 19, 81, 191, 235, 240 QA cyfrowych aplikacji marketingowych, 193 R raportowanie, 195 replikacja platformy, 182 responsywne strony, 286 roboty procesowe, 204 programowe, 202 testowe, 204 robotyka, 315 robotyzacja procesów, 305, 306 rodzaje metodyk zwinnych, 65 środowisk testowych, 110 testów IoT, 211 ROI automatyzacji, 89 role w zespole, 107 rozwój, 81 aplikacji chmurowych, 27 oparty na testach, 84 oparty na testach akceptacyjnych, ATDD, 84 oparty na zachowaniu, BDD, 64 zawodowy, 309 RPA, 202 rynek chiński, 251 278 konsumencki, 255 motoryzacyjny, 249, 252 opieki zdrowotnej, 289 usług indyjski, 318 usług komunalnych, 276 użyteczności publicznej, 265–271 ServiceNow, 134 sieci energetyczne, 275 SIT, system integration testing, 280 sklepy internetowe, 257 stacjonarne, 256 SMAC, 167, 252 SmartBear, 141 SmartFrog, 134 sprawdzanie jakości komunikatów, 193 jakości treści, 193 sprzedaż all-channel, 259 omni-channel, 259 SSH, 134 stabilność środowiska, 133 stan wątku, 157 strategia testowania IoT, 208 symulacja, 139 system zarządzania wiedzą, 41 przestojami, 279 T TaaS, Testing as a Service, 46 tablice ortogonalne, 289, 291 TCoE, 39 crowdtesting, 54 na żądanie, 51 TDD, Test-Driven Development, 84 TDM, 116 korzyści, 119 najlepsze praktyki, 120 technologia blockchain, 231 technologie kognitywne, 224 w handlu detalicznym, 239 w zarządzaniu łańcuchem dostaw, 237 telemedycyna, 244 TEM, test environment management, 129 TEMS, 134 test inteligentnej infrastruktury pomiarowej, 270 podróży klienta, 269 wydajności, 211 testerzy, 310, 313 testowanie, 26, 57 aplikacji analitycznych, 167 BI/BA, 169 fintechowych, 228 H LS, 290 internetu rzeczy, 207 mobilnych, 161, 201 bazy danych, 211 326 Poleć książkęKup książkę bezpieczeństwa, 169 danych, 168 integracji, 124, 175 biznesowej, BIT, 280 systemowej, SIT, 280, 286 IoT, 208, 210 jako usługa, 53 kompatybilności, 211 layoutów, 164 migracji aplikacji do chmury, 174 niezawodności, 211 nowych technologii, 305 pracy awaryjnej, 169 regresji oprogramowania, 144 responsywnych stron, 286 sieci, 211 skalowalności, 211 SMI, 280 tablic ortogonalnych, OAT, 289, 291 ukierunkowane na urządzenia, 164 użyteczności, 169, 211 w branży lotniczej, 285 w chmurze, 179 w cyklu agile/DevOps, 77, 123, 124 w oparciu o model, 213 w przyszłości, 309 w środowiskach zwinnych, 69, 74 wdrożenia reguł biznesowych, 285 wrażeń klienta, 29 wydajności, 124, 169 mikrousług, 126 na żądanie, 185, 187 zabezpieczeń, 211 testy akceptacyjne systemów, 280 crowdsourcingowe, 52 dostępności, 149 dynamiczne, 216 eksploracyjne, 124 funkcjonalne, 211 jednostkowe, 124 kognitywne, 220, 221 kontraktowe, 124 niefunkcjonalne, 286 oparte na modelu, 216 regresyjne, 143 przypadki testowe, 145 skuteczne, 275 weekendowe wady, 59 wdrażanie, 61 zalety, 58 zwinne, 75, 312 transformacja cyfrowa, 25 QA, 26 tworzenie całościowych testów wydajności, 186 U uczenie maszynowe, 315 UI, interfejs użytkownika, 84 urządzenia noszone, 303 usługi fintech, 227 komunalne, 278 pay-per-use, 48 TDM, 118 zarządzane, 42 ekonomia skali, 42 kalkulator oszczędności, 43 odbiór, 42 opis korzyści, 43 wydajność kosztowa, 42 zachowanie wiedzy, 42 zarządzania konfiguracją, 111 UX, user experience, 163, 302 Skorowidz W walidacja interfejsów, 194 migracji aplikacji, 176 wczesna automatyzacja integracji, 84 wdrażanie technologii kognitywnych, 224 weryfikacja jakości danych, 194 wielokrotne wykorzystanie zasobów, 216 obiektów, 154 procesów, 240 wirtualizacja usług, 137, 140 WQR, World Quality Report, 25 rewolucja IoT, 209 stan akceptacji zwinności, 69 trendy DevOps, 99 wrażenia użytkownika, UX, 163 wskaźniki środowisk testowych, 133 wydajność, 25, 153 kosztowa, 42 procesora, 158 środowiska, 133 wydatki na QA, 31 wytyczne dotyczące dostępu do sieci, 149 XP, 65 X Z zaawansowana infrastruktura pomiarowa, 279 zabezpieczanie aplikacji, 181 zachowanie wiedzy, 42 zakupy wielokanałowe, 259 zapewnianie jakości, QA, 19 zarządzane usługi testowe, MTS, 39 327 Poleć książkęKup książkę Skorowidz zarządzanie bezpieczeństwem aplikacji, 196 danymi liczników, 279 danymi testowymi, 115 incydentami, 197 konfiguracją, CM, 110 łańcuchem dostaw, 236, 237 poprawkami, 197 pulami obiektów, 155 środowiskiem testowym, 129 zmianami konfiguracji, 197 zastępowanie podwykonawców, 42 zawody testerskie, 310 zdalne monitorowanie pacjentów, 244 zespoły hybrydowe QA, 34 zużycie pamięci, 158 zwinne sprinty, 66 zwinność, 63, 64 środowiska, 133 w środowiskach rozproszonych, 68 328 Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Testowanie kodu w praktyce
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: