Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00065 006313 12460043 na godz. na dobę w sumie
Toskania. Zielony Przewodnik. Wydanie 3 - książka
Toskania. Zielony Przewodnik. Wydanie 3 - książka
Autor: Liczba stron: 384
Wydawca: Wydawnictwo Bezdroża Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-4196-3 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> przewodniki >> świat
Porównaj ceny (książka, ebook (-20%), audiobook).

Toskania - urzekająca wiosną i zachwycająca jesienią! Przewodnik Michelin pomoże Ci ją odkryć!

Toskania - prastare wsie, opactwa i twierdze rozproszone wsród łagodnych wzgórz. Toskania jest również pełna dzieł najwybitniejszych artystów, których prace można podziwiać przede wszystkim w licznych galerich i świątyniach jej stolicy - Florencji. Ten przepiękny region łączy w sobie źródła europejskiej sztuki, a także miejsca swojskie, które można zwiedzać bez końca, i w których można bez końca odpoczywać. To m.in urokliwe: Siena, Arezzo, Lukka, Piza, Volterra, Prato, Pistoia.

Ruszajcie w świat z przewodnikami Michelina!

W trzech częściach Zielonego Przewodnika znajdziecie niezbędne informacje, dzięki którym odkryjecie cel Waszej podróży:

Gwiazdki - tradycyjny system oceny atrakcji turystycznych
***zobacz koniecznie
**warto odwiedzić
*godne uwagi

Pełny zestaw dokładnych map:

Wybrane adresy na każdą kieszeń
Hotele, pokoje gościnne, restauracje, bary i gospody

Propozycje zwiedzania z rodziną
Miejsca i atrakcje dla rodzin z dziećmi oznaczone symbolem Michelin

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

2 2 Tytuł oryginału Tytuł oryginału The Green Guide. Tuscany The Green Guide. Tuscany Tłumaczenie Tłumaczenie Kamila Olek, Grzegorz Techmański Kamila Olek, Grzegorz Techmański Aktualizacja Aktualizacja Agnieszka Masternak Agnieszka Masternak Redakcja Redaktor prowadzący Agnieszka Krawczyk Ewa Rupniewska-Balmas Redakcja Redakcja techniczna map Ewa Rupniewska-Balmas Alain Baldet, Michéle Cana, Peter Wrenn, Paweł Zabagło, Patrycja Mikulska Redakcja techniczna map Fotoedycja Alain Baldet, Michéle Cana, Peter Wrenn, Paweł Zabagło, Patrycja Mikulska Lydia Strong, Katarzyna Leja Fotoedycja Projekt graficzny Lydia Strong, Katarzyna Leja Christelle Le Déan Projekt graficzny Skład Christelle Le Déan Magdalena Suchy-Polańska Skład Sabina Suchy Wydawnictwo Bezdroża Sp. z o.o. Helion S.A. ul. Michała Bałuckiego 21/2, 30-318 Kraków ul. Kościuszki c, - Gliwice tel.: 12 2692961, faks: 12 2677711 tel.:     e-mail: redakcja@bezdroza.pl, http://bezdroza.pl e-mail: bezdroza@bezdroza.pl http://bezdroza.pl Klientów branżowych zapraszamy do składania zamówień w Dziale Handlowym Grupy Wydawniczej Helion S.A. Drogi Czytelniku! tel.: 32 2309863 w. 123, faks: 32 3339256, Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres: e-mail: zamawiam@helion.pl http://bezdroza.pl/user/opinie/?betos3 Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Wydanie III Wydanie III ISBN XXXXXXXXXXXXXXX ISBN 978-83-246-4196-3 Copyright © Le Guide Vert Michelin – Michelin cie Copyright © Le Guide Vert Michelin – Michelin cie Copyright © for the Polish Edition by Wydawnictwo Bezdroża, 2012 Copyright © for the Polish Edition by Helion, 2012 Informacja dla Czytelników Informacja dla czytelników Autorzy i wydawca przewodnika dołożyli wszelkich starań, by jego treść była jak najbardziej Autorzy i wydawca przewodnika dołożyli wszelkich starań, by jego treść była jak zgodna z rzeczywistością. Nie mogą jednak przyjąć odpowiedzialności za jakiekolwiek najbardziej zgodna z rzeczywistością. Nie mogą jednak przyjąć odpowiedzialności za skutki wynikłe z wykorzystania zawartych w nim informacji. Dane praktyczne (formalności jakiekolwiek skutki wynikłe z wykorzystywania zawartych w nim informacji. W chwili administracyjne, ceny, adresy, numery telefonów, adresy stron internetowych itp.) należy ukazania się niniejszego przewodnika niektóre z podanych informacji mogą okazać traktować jako orientacyjne, ponieważ mogą one ulegać zmianom. się niedokładne lub niekompletne. Prosimy o zasygnalizowanie wydawcy wszelkich Będziemy wdzięczni naszym Czytelnikom za informacje dotyczące błędów i nieaktualnych zauważonych pominięć lub nieścisłości. informacji. Wszelkie uwagi są dla nas cenne, gdyż dzięki nim możemy poprawić kolejne wydania. 3 3 Jak korzystać z przewodnika Jak korzystać z przewodnika Zielony Przewodnik składa się z trzech części Zielony Przewodnik składa się z trzech części Ñ Organizacja podróży: informacje praktyczne ułatwiające Ñ Organizacja podróży: informacje praktyczne ułatwiające przygotowanie wyjazdu i pobyt na miejscu przygotowanie wyjazdu i pobyt na miejscu Ñ O kraju/regionie: informacje wzbogacające podróż Ñ O regionie: informacje wzbogacające podróż Ñ Odkrywanie celu podróży: podział na miasta ułożone Ñ Odkrywanie celu podróży: podział na miasta ułożone w kolejności alfabetycznej w kolejności alfabetycznej W rozdziale dotyczącym odkrywania celu podróży W rozdziale dotyczącym odkrywania celu podróży znajdą Państwo informacje praktyczne: znajdą Państwo Informacje praktyczne: å transport å transport å noclegi według cen å noclegi według cen å wyżywienie å wyżywienie według cen å propozycje spędzania czasu w ciągu dnia i wieczorem å propozycje spędzania czasu w ciągu dnia i wieczorem å miejsca idealne na zakupy å miejsca idealne na zakupy Na końcu przewodnika znajdują się: Na końcu przewodnika znajdują się: Ñ spis opisywanych miejsc Ñ rozmówki Ñ spis map i planów występujących w przewodniku Ñ spis opisywanych miejsc Ñ rozmówki Ñ spis map i planów występujących w przewodniku Ñ legenda Ñ legenda Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres: Ñ http://bezdroza.pl/user/opinie/?XXXXx Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. 2/ O kRAju 2/ O REGIONIE WSPółCZESNA TOSkANIA Gospodarka i rząd ...............................34 Jedzenie i picie .....................................34 PRZyRODA Krajobraz ................................................38 Regiony ..................................................39 Flora .........................................................42 Fauna .......................................................44 HISTORIA Etruskowie .............................................46 Starożytność – Etruria .......................51 Mroczne wieki i obce inwazje ........52 Kościół przeciwko Świętemu Cesarstwu Rzymskiemu...............52 XV w. – renesans w Toskanii ............55 Wielkie Księstwo Toskanii ................55 Cesarstwo Napoleońskie .................56 Risorgimento ........................................56 Toskania w Zjednoczonych Włoszech ..........................................57 SZTukA I kulTuRA Architektura i sztuki plastyczne ....59 Literatura ................................................72 Muzyka .................................................... 74 4 4 Spis treści Spis treści 1/ ORGANIZACjA 1/ ORGANIZACjA PODRóży PODRóży TITRE CHAPITRE TRANSPORT Titre rubrique ................................... XXX Samochód ..............................................10 Pociąg ...................................................... 11 Samolot................................................... 11 kIEDy I DOkąD POjECHAć? Propozycje tras .................................... 12 Toskania w różnych porach roku ... 14 Krótki pobyt .......................................... 14 Dłuższy pobyt ...................................... 15 Trasy historyczne................................. 15 PRZED WyjAZDEm Gdzie szukać informacji? ..................16 Formalności ........................................... 17 Udogodnienia dla niepełnosprawnych .....................18 Gdzie się zatrzymać? .........................18 Gdzie zjeść? ...........................................22 INFORmACjE A–Z Apteki ......................................................24 Czas ..........................................................24 Dla dzieci ................................................24 Elektryczność ........................................24 Gazety .....................................................24 Nagłe wypadki .....................................24 Pieniądze ................................................24 Poczta ......................................................25 Rozrywka na świeżym powietrzu ....25 Święta i festiwale .................................25 Święta państwowe .............................27 Telekomunikacja .................................27 Uzdrowiska ............................................28 Zakupy ....................................................28 Zniżki .......................................................29 Zwiedzanie ............................................30 5 5 3/ ODkRyWANIE TOSkANII Archipelag Toskański ........................78 Arezzo .....................................................79 Promontorio dell’Argentario .........87 Camaldoli ..............................................89 Capalbio .................................................91 Carrara .....................................................92 Castello ..................................................94 Cerreto Guidi .......................................95 Certaldo ..................................................96 Chianti ....................................................97 Chiusi ....................................................105 Colle di Val d’Elsa ..............................108 Collodi ..................................................110 Cortona ................................................ 111 Isola d’Elba ..........................................116 Fiesole ..................................................121 Florencja ..............................................126 Garfagnana ..........................................231 Chiesa di Gropina .............................233 Grosseto................................................233 Livorno ..................................................235 Lucignano ............................................237 Lukka .................................................... 238 La Lunigiana ...................................... 248 La Maremma ..................................... 250 Massa Marittima .............................. 256 Montalcino ........................................ 258 Montecatini Terme ..........................261 Abbazia di Monte Oliveto Maggiore ........................................263 Montepulciano ................................ 264 Monteriggioni .................................. 268 Murlo..................................................... 268 Pienza ...................................................269 Piombino ..............................................272 Pistoia ...................................................274 Pitigliano ............................................ 280 Piza ....................................................... 283 Villa di Poggio a Caiano ................ 300 Poppi .....................................................301 Prato ......................................................302 Riviera degli Etruschi ...................... 308 Romena ................................................313 Abbazia di San Galgano ................314 San Gimignano .................................315 San Giovanni Valdarno ....................321 San Quirico d’Orcia ..........................322 Sansepolcro ........................................325 Abbazia di Sant’Antimo .................327 Siena ......................................................329 Vallombrosa .......................................358 Santuario della Verna .....................358 Versilia ................................................. 360 Necropoli di Vetulonia .................. 364 Vinci ....................................................... 364 Volterra ............................................... 366 Rozmówki .................................370 Indeks ........................................372 mapy i plany..............................377 legenda ....................................378 78 ODKRYWANIE TOsKANII aa Archipelag Toskański y INfORmAcjE PRAKTYczNE s. 79 i INfORmAcjA TuRYsTYczNA Via Umberto 1 - Giglio Porto - Isola del Giglio - t 0564 809400. Via Assun- zione - Capraia - t 0586 905138 - www.arcipelago.turismo.toscana.it. Ñ POłOżENIE Z północy na południe; małe wyspy Archipelagu Toskańskiego to: Gor- gona, Capraia, Pianosa, Montecristo, Giglio i Giannutri. w uWAgA Gorgona, Montecristo i Pianosa nie są dostępne dla zwiedzających. Archipelag Toskański to siedem wysp, z których największą jest Elba (T zob. Isola d’Elba). giglio, capraia, montecristo, Pianosa, gian- nutri i gorgona są górzyste i mają bogate, niezniszczone, naturalne środowisko. Najlepiej zwiedzać je w okresie, kiedy klimat jest łagodny, a ich wybrzeża są wolne od turystów. Zwiedzanie a Wyspa giglio i Via Umberto 1 - Giglio Porto - Isola del Giglio. Górzysta wyspa Giglio (wyspa Lilli) leży tuż obok Monte Argentario. Są tutaj tylko trzy wioski – giglio Porto, gdzie cumują łodzie przypływające z lądu stałego; giglio castello – średniowieczna wioska otoczona murami fortecy oraz campese, wioska z kwaterami prywatnymi, z widokiem na piękną zatokę z  piaszczystą plażą. Porośnięte krzewami dzikie, surowe wybrzeże łączy się harmonijnie z pierwotnym środowiskiem naturalnym, które jest efektem suchego klimatu. Szczególnie dobrze adaptuje się do tych warunków wino- rośl; lokalnie produkuje się tu wino Ansonico. Można tu uprawiać sporty, takie jak nurkowanie, windsurfing i jazdę konną. a Wyspa giannutri Giannutri, która leży na południowy wschód od Giglio, pozostaje w rękach prywatnych, lecz jest otwarta dla turystów przez kilka godzin dziennie (y nie ma kempingu i miejsc piknikowych). Są tutaj pozostałości rzymskiej willi z I w., która prawdopodobnie należała do Domitiana Enobarbusa. Wyspa capraia Capraia leży bliżej północnego skraju Korsyki niż Włoch. Zachodnia jej część jest górzysta; wschodnia łagodniejsza i bardziej gościnna. Środowisko naturalne jest dzikie – tylko część środkowa i port są zamieszkane. Nieokiełznana natura czyni to miejsce rajem dla spacerowiczów; można tutaj podziwiać małe jeziorko (laghetto) w starym wulkanicznym kraterze. Żeglarze lubią spoglądać na wyspę od strony morza i obserwować ptactwo oraz zachwycać się kolorami Cala Rossa (Czerwo- nego Potoku). Wybrzeże szczególnie nadaje się do nurkowania i windsurfingu. Wyspy gorgona, Pianosa i montecristo Zamkn. dla zwiedzających. Na wyspie gorgona, która leży u wybrzeży Livorno (Leghorn), mieszczą się więzienia, podobnie jak na Pianosie, usytuowanej 79 AREzzO na południe od Elby. montecristo, położona na południe od Pianosy grani- towa wyspa, nad którą dominuje Monte Fortezza (645 m n.p.m.), jest nieza- mieszkałym obszarem ochrony przyrody. Wyspa zyskała sławę jako sceneria powieści Alexandra Dumasa (1844) Hrabia Monte Cristo. y ARcHIPElAg TOsKAńsKI – INfORmAcjE PRAKTYczNE NOclEgI cENY ŚREDNIE Hotel campese – Via della Torre 18 - 58012 Isola del Giglio - t 0564 804003 - www.hotelcampese.com - zamkn. X–Wielkanoc - 39 pokoi - :. Hotel z widokiem na prywat- ną plażę, jest niedawno odnowio- nym, rodzinnym interesem. WYżYWIENIE cENY ŚREDNIE la Vecchia Pergola – Via Thaon de Revel 31 - Giglio Porto - 58013 Isola del Giglio - t 0564 809080 - zamkn. wt. oraz śr. w porze obia- dowej, a także XI–II. Wzniesiona na palach ponad wodą restauracja w spokojnej wiosce na wyspie, jest idealna jako miejsce nadmorskie- go posiłku. cENY WYsOKIE Da maria – Via della Casa Matta - Località Castello - 58012 Isola del Giglio - t 0564 806062 - zamkn. śr. poza sezonem i I–II. Restauracja, prawdo- podobnie najbardziej typowa dla tej wyspy, jest położona w malow- niczym centrum średniowiecznego Castello z panoramicznym widokiem z tarasu na zatokę Campese. Miejsco- we specjały, takie jak ryby i owoce morza, są podawane w bezpreten- sjonalnym otoczeniu. aa Arezzo 99 503 mieszkańców y INfORmAcjE PRAKTYczNE s. 85 i INfORmAcjA TuRYsTYczNA Piazza della Repubblica 29 - t 0575 377678 - http://turismo.provinzia.arezzo.it Ñ POłOżENIE Arezzo leży 81 km od Florencji i 11 km od autostrady Florencja – Rzym (autostrada Firenze – Roma). Stare miasto ma zabudowę tarasową na wzgórzu ukoronowanym cytadelą. Ze ścieżki spacerowej cytadeli roz- ciągają się piękne widoki na miasto i okolicę. w zObAcz KONIEczNIE Freski Piera della Francesca w kościele San Francesco. T zObAcz RóWNIEż CORTONA, SANSEPOLCRO. jako stronnik frakcji gibelinów, Arezzo toczyło długą walkę z popierającą gwelfów florencją aż do zwycięstwa w 1384 r. W okresie tych konfliktów wniesiono dużą liczbę domów-wież, które obecnie stanowią malowniczy element miasta. 80 ODKRYWANIE TOsKANII Informacje wstępne Będąc jednym z ośrodków etruskiej cywilizacji, Arretium stało się bogatym rzymskim miastem, słynącym z produkcji waz „Aretine”. Ten rodzaj garncar- stwa, wynaleziony przez mieszkającego tutaj Marcusa Perenniusa, wymagał używania bardzo delikatnej, rdzawobrązowej, glazurowanej gliny. Okres naj- większej popularności tej wytwórczości trwał ponad wiek, między 30 r. p.n.e. a 40 r. n.e. Produkcja rozprzestrzeniła się z Arezzo do innych miast na półwy- spie; wyroby były eksportowane do wszystkich zakątków Cesarstwa Rzym- skiego, od Galii do Syrii. Po okresie rzymskim miasto wydało wiele znaczą- cych postaci w dziedzinie sztuki: benedyktyńskiego mnicha, guida z Arezzo (ok. 990 do ok. 1050), uznawanego za wynalazcę muzycznego zapisu; poetę Petrarkę (urodzonego w 1304 r.); pisarza, Pietra Aretino, znanego również jako Aretine (urodzonego w 1492 r.); malarza i historyka sztuki, giorgia Vasa- riego (urodzonego w 1511 r.). Miasto zawdzięcza swoją największą sławę Pierowi della francesca (T zob. poniżej), który urodził się w Sansepolcro. fREsKI Piero della francesca Piero della Francesca (ok. 1416–92), który spędzał czas między miejscem swojego urodzenia, Sansepolcro, dworami w Ferrarze, Urbino i Arezzo, gdzie namalował swoje największe arcydzieło, z powodu surowości i szczerości swoich prac jest uznawany za jedną z najbardziej niezwykłych i wybitnych postaci XV w. Począt- kowo pozostawał pod wpływem malarzy ze szkoły w Sienie, którym zawdzię- cza swoje zamiłowanie do harmonijnych kolorów i precyzyjnego rysunku. Jako młody człowiek pracował przez ponad pięć lat we Florencji z Dome- nico Veneziano, który nauczył go jak tworzyć łagodne, nierzeczywiste świa- tło i używać bladych, lekkich kolorów. Również z tym okresie Masaccio zapo- znał go ze stosowaniem perspektywy oraz z jej związkami z rygorami geome- trii; Uccello dał mu swoje malarskie poczucie rozmachu. Zapewne i fascynacja malarstwem flamandzkim doprowadziła do używania przez della Francesca światła i chiaroscuro, co nadaje niektórym szczegółom jego fresków wyraźne podobieństwo do malarstwa olejnego. lEgENDA O PRAWDzIWYm KRzYżu Legenda opowiada historię krzyża, na którym został ukrzyżowany Chry- stus. Zaczyna się od Adama, który tuż przed śmiercią, poprosił swojego syna Seta o święty olej. Według legendy Set umieścił trzy nasiona z Drzewa Mądrości pod językiem ojca. Po śmierci Adama z tych nasion wyrosło drzewo, które zostało ścięte celem zbudowania krzyża, na którym Chry- stus, nowy Adam, miał być ukrzyżowany. Drzewo zostało następnie użyte do budowy mostu, lecz królowa Szeba domyśliła się jego przeznaczenia. Przepowiedziała Salomonowi, że drewno użyte do budowy mostu przyczyni się do hańby ludu Izraela. Salomon rozkazał zakopać most. Legenda opowiada dalej jak trzy krzyże z Kalwarii zostały odkryte przez Helenę, matkę Cesarza Konstantyna. Wskrzeszenie nieboszczyka wyka- zało, który z nich był prawdziwym krzyżem Chrystusa. Skradziony przez perskiego króla, Chosroesa, krzyż został następnie odzy- skany przez Herakliusza, który zwrócił go do Jerozolimy. 81 Królowa Szeba przed Salomonem, fragment Legendy Prawdziwego Krzyża Piera della Francesca P. Bénet, R. Holzbachova / MICHELIN Jego pomnikowe, nieruchome postacie mają w sobie wieśniaczą solidność. Stworzone przez niego kompozycje charakteryzuje bardzo precyzyjna struk- tura rządząca się regułami geometrii. To wszystko, wraz z upodobaniem mala- rza do delikatnych kolorów, wywołuje wrażenie równowagi i dostojeństwa. Piero spędził ostatnie 20 lat swojego życia, pisząc dwa traktaty: jeden na temat perspektywy w malarstwie, a drugi na temat geometrii „czystych form”. san francesco ABY Otwarte pn.–pt. 9.00–18.30 (17.30 w zimie), sb. 9.00–17.30 (17.00 w zimie), nd. i święta 13.00–17.30 (17.00 w zimie) - wizyty co 30 min, wymagana rezerwacja -   zamkn. 13 I, 4 X - | 4 EUR + 1 EUR opłata za rezerwację - trzeba skontaktować się z kasą w sprawie numeru rezerwacji - t 0575 352727 - www.pierodellafrancesca.it. Jest to duży kościół, zaprojektowany do wygłaszania kazań, zbudowany w stylu gotyckim w XIV w. dla zakonu franciszkanów. Został przebudowany w XVII i XVIII w.; ostatnie prace renowacyjne przywróciły mu oryginalną suro- wość. Mnisi franciszkańscy, jako strażnicy świętych miejsc, szczególną czcią otaczali Prawdziwy Krzyż. Zlecili Pierowi della Francesca ozdobienie prezbi- terium kościoła. freskiaaa zostały namalowane przez Piera della Francesca na ścianach apsydy w latach 1452–66 i są uważane za najwybitniejsze przykłady renesansowego malarstwa w Toskanii. Zostały zainspirowane XIII-wieczną Złotą Legendą Jacopa de Varagine i ilustrują legendę Prawdziwego Krzyża, temat często wystę- pujący w kościołach i klasztorach franciszkańskich w średniowieczu. Artysta nie miał zamiaru zachować chronologicznego porządku opowieści. Jego dzieło „czyta się” w następujący sposób: I Śmierć Adama (na prawo) i jego pogrzeb (na lewo). Trzy nasiona, z któ- rych wyrośnie Drzewo Krzyża, są umieszczone w jego ustach przez syna Seta. Drzewo dzieli scenę na dwie części. II Adoracja świętego drzewa. Królowa Szeba, przyjąwszy boskie objawie- nie, odmawia przejścia przez most (na lewo), który został zbudowany ze 82 ODKRYWANIE TOsKANII świętego drzewa. Po przyjeździe do Jerozolimy przedstawia swą wizję Salomonowi (na prawo). III Święte drzewo zostaje usunięte i zakopane. IV Anioł opowiada Marii Dzie- wicy o ukrzyżowaniu jej syna. Ta historia tworzy cen- tralną część historii drzewa Prawdziwego Krzyża (przed i po Ukrzyżowaniu) bez opi- sywania centralnego epi- zodu historii. Freski w kościele San Francesco V W przededniu bitwy przeciwko Maksencjuszowi, który rościł sobie prawo do cesarskiej korony, Konstantyn (później pierwszy chrześcijański cesarz) otrzymuje we śnie radę od anioła, aby stoczyć walkę pod znakiem Krzyża. Jest to pierwsze zastosowanie chiaroscuro we włoskiej sztuce. VI Konstantyn, dzierżąc Krzyż, pokonuje Maksencjusza na Moście Mulwij- skim (312). VII Torturowanie Żyda. Św. Helena, matka Konstantyna, próbując znaleźć drzewo Prawdziwego Krzyża, dowiaduje się, że tylko jeden Żyd wie, gdzie relikwia została zakopana. Ponieważ człowiek odmawia wyjawie- nia sekretu, Helena nakazała wrzucenie go do studni, gdzie przebywał sześć dni i w końcu zgodził się wskazać miejsce. VIII Cesarzowa Helena z pomocą Judasza wykopuje trzy krzyże za murami Jero- zolimy, które artysta przedstawia jako egzotyczną wersję Arezzo. Wskrze- szenie nieboszczyka (na prawo) pokazuje jej prawdziwy Krzyż Chrystusa. IX 300 lat później Herakliusz pokonał perskiego króla Chosroesa, który ukradł Krzyż, aby udekorować swój tron. X Uczczenie Krzyża, który powraca do Jerozolimy dzięki Herakliuszowi. a Inne dzieła sztuki – Stare freski ozdabiają inne ściany: (ściana południowa) Zwiastowanie – dzieło Spinella Aretina (początek XV w.); (kaplica w południowej apsydzie) Tryptyk zwiastowania namalowany przez Nicola di Pietro Geri- niego na początku XV w.; (przed główną kaplicą) ogromny Krucyfiks nama- lowany na drewnie, datowany na koniec XIII w. Okulus (zachodnia ściana) jest wypełniony wspaniałym witrażem z herbem regionu Berry z jego lilią, na którym artysta, Guillaume de Marcillat, uwiecznił św. Franciszka dającego różę papieżowi Honoriuszowi III w środku stycznia. Spacer Plan miasta a Piazza grande BY główny plac jest otoczony średniowiecznymi domami, romańską apsydą Santa Maria della Pieve (kościoła parafialnego), budynkami sądu z końca XVIII w., częściowo gotyckim, częściowo renesansowym Palazzo della Frater- nita i XVI-wiecznymi galeriami (loggie), zaprojektowanymi przez Vasariego. a santa maria della Pieve BY Ten wspaniały romański kościół parafialny wieńczy wysoka dzwonnica, która dzięki licznym, podwójnym wykuszom nazywana bywa „Stoma Dziu- rami”. Budowa kościoła rozpoczęła się w połowie XII w. i została ukończona 83 AREzzO w XIV w. W XVI w. dokonano przebudowy, pod kierunkiem giorgio Vasariego. fasadaaa, która była zainspirowana stylem romańskim stosowanym w Pizie, jest bardzo ozdobna, z trzema kondygnacjami arkad podpartych kolumien- kami zdobionymi przez rozliczne motywy. Górna framuga centralnych drzwi została udekorowana dowcipnymi przedstawieniami 12 znaków zodiaku. Wnętrze mieści półokrągłą apsydę i podniesione prezbiterium, w którym filary są zwieńczone kapitelami rzeźbionymi w kształcie ogromnych ludzkich głów. Wśród dzieł sztuki na uwagę zasługują tu także dwie marmurowe pła- skorzeźby – Trzech Króli, pochodzenia bizantyjskiego (tył fasady) i Narodzenie, datujące się na XIII w. (ściana w północnej nawie bocznej). Główny ołtarz wypełnia wspaniały poliptyk (1320–24) dzieła Pietra Loren- zettiego ze Sieny. Via dei Pileati BY Ta biegnąca wzdłuż fasady kościoła Santa Maria della Pieve ulica, ze swo- imi pałacami, gotyckimi wieżami i starymi domami, przedstawia niezwykły widok. Na rogu, nad skrzyżowaniem, dominuje Palazzo Pretorio (XIV–XV w.), pokryty herbami urzędnika miejskiego (podestà). Katedra BY Katedra została zbudowana w latach 1278–1511, lecz fasada jest neogotycka. Na jej południowej stronie znajduje się atrakcyjny romańsko-gotycki portal pochodzący z pierwszej połowy XIV w. W katedrze znajduje się kilka znako- mitych dzieł sztukia, w tym (środek południowej nawy bocznej) witraże dzieła Marcillaa (Kupcy Wypędzeni ze Świątyni); (północna nawa boczna) grobowiec biskupa Guida Tarlatiego i (obok zakrystii) fresk Piera della Francesca ukazu- jący Marię Magdalenę, znakomity przykład „szlachetności wieśniaczej” (cen- trum katedry), dwie XVI-wieczne, marmurowe ambony i (za głównym ołtarzem) XIII-wieczny grobowiec św. Donatusa. Ñ Należy iść Via Ricasoli i skręcić w Via Sasso Verde. san Domenico BY Ten, zbudowany w stylu gotyckim w XIII w., kościół ma asymetryczną fasadę. Można w nim podziwiać freski ze Szkoły Duccia oraz dzieła Spinella Aretina i jego uczniów. Na głównym ołtarzu znajduje się wspaniały krucyfiksaa, dzieło Cimabue. Zwiedzanie casa del Vasari AY Otwarte 9.00–19.00, nd. 9.00–13.00 - zamkn. wt. oraz 1 V, 25 XII, 1 I - | 2 EUR - t 0575 409040. Rezydencja została luksusowo ozdobiona w 1540 r. przez giorgia Vasariego – malarza, rzeźbiarza, architekta i pisarza, którego rozliczne talenty uczyniły prawdziwym człowiekiem renesansu. W domu można obejrzeć dzieła mala- rzy toskańskiego manieryzmu i terakotę dzieła Andrei Sansovina (portret Galby, nastepcy cesarza Nerona). a museo statale d’Arte medievale e moderna AY Otwarte wt.–nd. 8.30–19.30 - zamkn. 1 V, 25 XII, 1 I - | 4 EUR - t 0575 4 9050. muzeum sztuki Średniowiecznej i Nowożytnej mieści się w całkowicie umeblowanym Palazzo Bruni–Ciocchi. Posiada zbiory rzeźb, naczyń ze złota i ze srebra oraz malarstwa począwszy od średniowiecza aż do XIX w. Wczesne A Z P I , A J C N E R O L F 84 ODKRYWANIE TOsKANII FLORENCJA Katedra SIENA, PERUGIA, RZYM 20 Settembre V. Cavour V. Cesalpino V. Chimera V. della Fontanella V. Garibaldi V. Giotto Viale Grande Pza Italia Cso Madonna del Prato V. Maginardo Viale Mecenate Viale Mino da Poppi V. Mochi V. F. AY ABY BY AY BZ ABYZ BZ BY ABYZ AYZ AZ AZ BZ AY 40 2 3 5 6 8 9 13 14 16 17 19 Monaco V. G. Murello Piagga del Niccolò Aretino V. Pellicceria V. Pescioni V. Pileati V. dei Ricasoli V. Roma V. S. Clemente V. S. Domenico V. Saracino V. del Sasso Verde V. Vittorio Veneto V. AYZ AY AZ BY BZ BY BY AZ AY BY AY BY AZ 20 22 23 25 26 28 30 31 32 33 35 36 38 Museo Archeologico AZ M1 Museo d’Arte Medievale e Moderna M2 dzieła to prace Luki Signorellego, Andrei della Robbii i Vasariego. XIX w. jest reprezentowany przez najważniejszych artystów Macchiaioli, takich jak Fat- tori i Signorini. Na ekspozycję muzeum składa się również wybitna kolekcja renesansowych naczyń z majolikiaa z Umbrii, XVII i XVIII-wiecznej ceramiki, szkła, broni, wyrobów z kości słoniowej i pokaźna kolekcja monet. 85 AREzzO museo Archeologico AZ j Otwarte codz. 8.30–19.30 (19.00 ostatnie wejście) - zamkn. 1 V, 25 XII, 1 I - | 4 EUR - t 0575 20882 - www.archeologia.beniculturali.it/pages/ atlante/S49.html. muzeum Archeologiczne stoi obok owalnego rzymskiego amfiteatru, pochodzącego z I i II w. Eksponuje interesujące kolekcje etruskich i rzymskich posążków z brązu (od VI w. p.n.e. do III w. n.e.), greckie wazy (krater Eufroniu- sza), wazy kreteńskie oraz ceramikę hellenistyczną i rzymską. santa maria delle grazie Ñ 1 km na południe drogą Viale Mecenate. Ten XV-wieczny kościół posiada elegancki portyka zaprojektowany przez Benedetta da Maiano (XV w.) z Florencji. Wewnątrz znajduje się marmurowe retabuluma, dzieło Andrei della Robbii, otaczające obraz Parri di Spinelli (Święta Maria Cierpiąca). y AREzzO – INfORmAcjE PRAKTYczNE NOclEgI cENY ŚREDNIE foresteria san Pier Piccolo – Via Bicchieraia 32 - t 0575 324219 - faks 0575 324219 - www.foresteria- sanpierpiccolo.it - zamkn. dwa tyg. w święta Bożego Narodzenia i 15 VIII - ; - 12 pokoi - : 3 EUR - restau- racja. Ta XVI-wieczna rezyden- cja dzieli swój piękny wewnętrz- ny dziedziniec z teatrem i oferu- je dobrze oświetlone pokoje, spo- śród których kilka jest ozdobio- nych freskami. Hotel-Ristorante cecco – Corso Italia 215 - t 0575 20986 - www. hotelcecco.com - 42 pokoje - : - restauracja. Hotel jest spokojnym miejscem nocą, lecz jego restau- racja cieszy się bardzo dużą popu- larnością w porze lunchu wśród dużych grup wycieczkowych. Pokoje są proste i dobrze wypo- sażone. casa Volpi – Via Simone Martini - 1,5 km na południowy wschód od Arezzo w kierunku Sansepolcro - t 0575 354364 - www.casavolpi.it - zamkn. 1–15 VIII - 15 pokoi - : - restauracja. Ten XIX-wieczny sty- lowo urządzony dworek jest poło- żony w dużym, tchnącym spoko- jem parku, niedaleko bram mia- sta. W jego ozdobionych freska- mi pokojach z belkowanymi sufi- tami znajdują się łóżka wykonane z kutego żelaza. Wspaniały taras oferuje panoramiczny widok na Arezzo. fattoria montelucci – Loca- lità Montelucci 8 - 52020 Pergine Valdarno - 2,5 km na południowy wschód od Arezzo - t 0575 89 6525 - www.montelucci.it - 10 pokoi. Ta elegancka farma, położona pośrodku średnio- wiecznego miasta, przy starej rzymskiej drodze między Arez- zo a Sieną, oferuje pełne lub czę- ściowe wyżywienie. Centrum hip- piki posiada licencję i jest świet- nie wyposażone z myślą o tury- stach WYżYWIENIE cENY ŚREDNIE bacco e Ariana (dawne Vinodi- vino) – Via Cesalpino 10 - t 0575 299598 - zamkn. wt. oraz śr. w porze obiadowej - wymagana rezerwacja. Idealne miejsce do spożycia posił- ku po zwiedzeniu kościoła San Francesco. Restauracja i enoteka oferuje lokalne specjały i wybór ok. 800 win.
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Toskania. Zielony Przewodnik. Wydanie 3
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: