Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00413 005929 13101346 na godz. na dobę w sumie
Toskania i Wenecja. Travelbook. Wydanie 1 - książka
Toskania i Wenecja. Travelbook. Wydanie 1 - książka
Autor: Liczba stron: 248
Wydawca: Bezdroża Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-8720-6 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> fotografia
Porównaj ceny (książka, ebook (-20%), audiobook).

Toskania i Wenecja cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem turystów. Toskania oszałamia niezliczonymi zabytkami, niezwykłą atmosferą artystycznych stolic – Florencji, Sieny i Pizy, kusi spokojem prowincji – winnic, gajów oliwnych i obsadzonych cyprysami dróg. To raj dla miłośników miejskich wycieczek, historii i prawdziwej włoskiej kuchni. Wenecja uwiedzie gondolami leniwie snującymi się po kanałach, misternymi zdobieniami średniowiecznych kamienic, przepychem pałaców – przeniesie w inny wymiar piękna. Uwaga – Toskania i Wenecja uzależniają!

Travelbook to Twój niezastąpiony towarzysz podróży. Wskaże Ci najważniejsze atrakcje, podpowie, czego szukać poza głównymi szlakami i wprowadzi w świat miejscowych obyczajów. Znajdziesz w nim opisy najciekawszych regionów i miast, a sprawdzone informacje praktyczne umożliwią staranne zaplanowanie podróży. Przewodnik wspaniale uzupełniają czytelne mapy, świetne zdjęcia i liczne ramki z ciekawostkami. Wszystko to w połączeniu z poręcznym formatem i atrakcyjną szatą graficzną sprawia, że Travelbook to najlepszy wybór dla ciekawych świata.


O autorce:

Agnieszka Masternak (ur. 1981 r.) – teatrolog, studentka psychologii w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Jagiellońskim, które kontynuuje obecnie na rzymskiej La Sapienzy. Włochami zafascynowała się dobrych parę lat temu podczas stypendium w Udine, gdzie studiowała przez rok. Potem powracała tam wielokrotnie, posuwając się, jak zauważyła, coraz bardziej na południe i mieszkając krótszy lub dłuższy okres czasu w Sienie, Ankonie, Fano, by osiąść wreszcie w Rzymie. W międzyczasie angażowała się w międzynarodowe projekty, podejmując m.in. współpracę z włoskimi reżyserami teatralnymi i pozarządowymi organizacjami oraz doskonaliła język. Jej zainteresowania obejmują teatr, który odnajduje także w widowiskach i świętach, żywych jeszcze zwłaszcza w południowych obszarach Włoch, oraz muzykę, a w szczególności tradycyjne pieśni Ukrainy, Białorusi i Bułgarii, ale przede wszystkim tarantelle z południa Włoch. Do szczęścia potrzebuje słońca, dobrego jedzenia, otwartych ludzi i piękna wokoło. Ma wewnętrzną potrzebę podróży i odkrywania ciągle nowych rzeczy, przy czym szybko się zachwyca, ale także szybko nudzi. I może dlatego Włochy stały się dla niej właściwie drugim domem, bo, jak uważa, działają na każdy zmysł i można poznawać je w nieskończoność, wiecznie dając się czymś zachwycić i zaskoczyć.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Toskania i Wenecja Ubezpieczenie w podróży wodnika: Marii Magdalenie Lasce, Magdalenie Kubas, Agnieszce Liszce. Autorka przewodnika: Agnieszka Masternak Dziękujemy również autorkom, których teksty wykorzystano podczas opracowania prze- Redaktor prowadzący: Maciej Żemojtel wodnika: Marii Magdalenie Lasce, Magdalenie Kubas, Agnieszce Liszce. Redakcja i korekta: Jacek Okarmus Autorka przewodnika: Agnieszka Masternak Skład: DAKA – Studio Graficzne Redaktor prowadzący: Maciej Żemojtel Dziękujemy również autorkom, których teksty wykorzystano podczas opracowania prze- Projekt okładki: hotmedia Redakcja i korekta: Jacek Okarmus wodnika: Marii Magdalenie Lasce, Magdalenie Kubas, Agnieszce Liszce. Skład: DAKA – Studio Graficzne Projekt okładki: hotmedia Redaktor prowadzący: Maciej Żemojtel Redakcja i korekta: Jacek Okarmus Skład: DAKA – Studio Graficzne Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej pu- Projekt okładki: hotmedia blikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej pu- Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. blikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, Autorka oraz wydawnictwo Helion dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za zwią- autorskich niniejszej publikacji. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej pu- zane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autorka oraz wydawnictwo Helion Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. blikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informa- Autorka oraz wydawnictwo Helion dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw cji zawartych w książce. kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za zwią- autorskich niniejszej publikacji. zane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autorka oraz wydawnictwo Helion Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informa- Autorka oraz wydawnictwo Helion dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były cji zawartych w książce. kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za zwią- zane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autorka oraz wydawnictwo Helion Wydawnictwo Helion nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informa- cji zawartych w książce. ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice tel.: 32 2309863 Wydawnictwo Helion e-mail: redakcja@bezdroza.pl ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice księgarnia internetowa: http://bezdroza.pl tel.: 32 2309863 e-mail: redakcja@bezdroza.pl Wydawnictwo Helion księgarnia internetowa: http://bezdroza.pl ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice Drogi Czytelniku! tel.: 32 2309863 Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres: e-mail: redakcja@bezdroza.pl http://bezdroza.pl/user/opinie/?betow1 Drogi Czytelniku! księgarnia internetowa: http://bezdroza.pl Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres: http://bezdroza.pl/user/opinie/?betow1 Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres: http://bezdroza.pl/user/opinie/?betow1 Wydanie I Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. ISBN: 978-83-246-8720-6 Copyright © Helion, 2014 Wydanie I ISBN: 978-83-246-8720-6 Copyright © Helion, 2014 Wydanie I ISBN: 978-83-246-8720-6 Copyright © Helion, 2014 • Księgarnia internetowa • Lubię to! • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę Nasza społeczność Toskania i Wenecja Kup książkę Poleć książkę i j c e n e W i i i n a k s o T e j c k a r t A ZABYTKI ARCHITEKTURY I MALARSTWA Freski Piera della Francesca w Arezzo Cykl pięknych fresków Piera della Francesca w kościele Franciszka- nów w Arezzo. Piazza del Campo w Sienie Centralny plac o charakterystycznym kształcie, otoczony wspaniałymi zabyt- kami architektury, na którym skupia się życie tego niezwykłego miasta. Katedra Santa Maria del Fiore i Baptysterium we Florencji Imponująca katedra z ogromną kopułą autor- stwa Bruneleschiego. Leżące przy niej Bapty- sterium jest najstarszym budynkiem sakral- nym we Florencji. Wieże w San Gimignano San Gimignano jest miastem, któ- rego wygląd ukształtowała swo- ista rywalizacja jego bogatych mieszkańców o to, kto wzniesie najwspanialszą wieżę. Z ponad 70 wież mieszkalnych do dziś za- chowało się 14. Campo dei Miracoli w Pizie Znane przede wszystkim z Krzywej Wieży pi- zańskie „Pole Cudów” zachwyca także innymi arcydziełami architektury, jak katedra, bapty- sterium i Camposanto (cmentarz). Starówka Lukki W  całości otoczona oryginalnymi śre- dniowiecznymi murami, w których obrę- bie znajduje się wiele romańskich kościo- łów i przepiękny plac Amfiteatralny (Piazza dell’Anfiteatro), który zachował owalny kształt stojącego tu niegdyś rzymskiego teatru. Pałac Dożów w Wenecji Pałac dawnych władców Wenecji. W jego wnętrzu można podziwiać bogatą kolekcję malarstwa weneckiego z obrazami takich ar- tystów, jak Tiepolo, Veronese, Tintoretto, Tycjan i wielu innych. Katedra w Prato Kryje piękny cykl fresków Fi- lippa Lippiego i innych arty- stów wczesnego renesansu. Bazylika św. Marka w Wenecji Wspaniała świątynia dominująca nad central- nym placem Wenecji. Łączy w sobie wschodnie i zachodnie style architektoniczne. i j c e n e W i i i n a k s o T e j c k a r t A Kup książkę Poleć książkę Kup książkę Poleć książkę 94 i d o l l o C | i a n a k s o T Atrakcja, która przyciąga rokrocznie miliony małych i dużych zwiedzających z całych Włoch i nie tylko, to park Pinokia wstęp: III–X 11 EUR, ulgowy 8 EUR; XI–II 10 EUR, ulgowy 7 EUR. Powstał on w latach 1956–87 i nie jest typowym, kolorowym parkiem zabaw pełnym rozrywek, co nie znaczy jednak, że dzieci będą się tu nudzić. Można tu oglądać, świetnie wkomponowane w zieloną przestrzeń parku, figury z brązu autorstwa włoskich artystów, które przedsta‑ wiają postaci z bajki o drewnianym chłopcu. Są tu też mozaiki opowiadające historię Pi‑ nokia. Możemy również odwiedzić wioskę Pinokia (Villaggio di Pinocchio). Znajduje się tu też najwyższa na świecie drewniana statua Pinokia, która mierzy 16 metrów. W domku organizowane są zabawy dla dzieci. Atrakcją może być też lalkowy teatrzyk i odnowione zabytkowe karuzele z lat 1900–50. ▼▼ Cortona 95 a n o T r o C | i a n a k s o T Cortona To niewielkie (22 tys. mieszkańców), ale urocze miasteczko położone jest na wysokim wzgó‑ rzu, z którego rozciąga się cudowny widok na całą dolinę Val di Chiana oraz na leżące w od‑ dali jezioro Trasimeno. Pochodzą stąd tacy ma‑ larze, jak Luca Signorelli i Pietro da Cortona. Cortonę (zwaną ówcześnie Curtun) zało‑ żyli Etruskowie, po których zachował się jesz‑ cze północny fragment antycznych murów. Potem miasto należało do Rzymu, a w V w. zostało podbite przez Gotów. W XIII w. Cor‑ tonie udało się uzyskać samodzielność jako miasto, a w 1325 r. stała się signorią pod pa‑ nowaniem rodu Ranieri Casali. Z początkiem XV w. podporządkowała ją sobie, jak wiele innych miast w okolicy, Florencja. warto zobaczyć Centralnym placem miasta jest Piazza della Repubblica, przy której wznosi się Palazzo del Comune – siedziba władz miasta. Tuż obok leży kolejny ważny plac Cortony – Piazza Signorelli z XIII‑wiecznym Palazzo Pretorio (zwanym także Palazzo Casali), w  którym obecnie mieści się Museo dell’Accademia Etrusca www. cortonamaec.org; czynne: IV–X codz. 10.00– 19.00, XI–III wt.–nd. 10.00–17.00; wstęp: 10 EUR, ulgowy 7 EUR. Zgromadzono tu dużą kolekcję sztuki etruskiej i rzymskiej. Szczególnie cennymi eksponatami są: brązowy etruski świecznik z V w. p.n.e. oraz alabastrowa urna z II w. p.n.e., na której wyrzeźbiona została scena walki Etrusków z Celtami. Nieopodal, na północnym krańcu mia‑ sta, przy Piazza del Duomo, wznosi się poświęcona Maryi katedra, wybudowana przez Giuliana da Sangallo na pozostało‑ ściach dawnego kościoła romańskiego. Na‑ przeciwko, w dawnym kościele Il Gesù, ma siedzibę niezwykle ciekawe Museo Dio- cesano otwarte: IV–X codz. 10.00–19.00, Kup książkę Poleć książkę Kup książkę Poleć książkę 97 a n o T r o C | i a n a k s o T wnętrzu można podziwiać przede wszyst‑ kim dzieło kolejnego malarza urodzonego w miasteczku, Pietra da Cortona, Zwiasto- wanie. Dalej, przy Via San Nicolà, w niewiel‑ kim XV‑wiecznym kościółku św. Mikołaja oglądać można kolejny obraz Signorellego: Madonnę w otoczeniu świętych. Wspinając się w górę stromymi uliczkami, docieramy do pięknego sanktuarium Santa Margherita, poświęconego patronce miasta, Małgorzacie z Cortony, której szczątki przechowywane są w szklanej trumnie. Nad kościołem góruje im‑ ponująca XVI‑wieczna forteca Medyceuszy. Kolejnym ciekawym kościołem Cortony jest Chiesa di San Domenico przy Largo Beato Angelico, gdzie podziwiać można kolejne dzieła Signorellego, Fra Angelica, a także Bartolomea della Gatta. Już poza murami miasta, przy drodze prowadzącej do Camucii, wznosi się niezwy‑ kle piękna renesansowa świątynia – Chiesa di Santa Maria delle Grazie al Calcinaio z przełomu XV i XVI w., wybudowana wg projektu Francesca di Giorgio Martiniego. We‑ wnątrz znajduje się cudowny obraz Madonna del Calcinaio Tommasa Papacella (XVI w.). XI–III wt.–nd. 10.00–17.00; wstęp: 5  EUR, ulgowy 3 EUR. Naj‑ większą jego atrakcją jest niewątpliwie prze‑ piękne Zwiastowanie Fra An‑ gelica, a także inne jego obrazy. Na uwagę zasługują też dzieła uro‑ dzonego w Cortonie Luki Signorellego (Złożenie do grobu), Duccia di Buoninsegna (Madonna z Dzieciątkiem), Sassetty (Madonna w otoczeniu świętych) czy Lorenzettiego. Przy Via Maffei stoi gotycki ko- ściół San Francesco (XIII w.), w którego ▼▼ Ratusz w Cortonie oprac. M. Czopik, A. Truszkowska 96 a n o T r o C | i a n a k s o T Informacja turystyczna Via Nazionale 42, tel.: +39 0575 630352, oraz w Palazzo Casali przy Piazza Signorelli 9, tel.: +39 0575 637223; http://turismo.pro‑ vincia.arezzo.it. Noclegi ▼◆ Hostel San Marco, Via Maffei 57; tel.: +39 0575 601392; www.cortonahostel.com. Hostel AIG w zabytkowych wnętrzach (kamienne łuki, drewniane stropy). Ceny za nocleg ze śniadaniem: w dormitorium (dla 6–8 osób) 18 EUR, w rodzinnym po‑ koju (2–4 osób) 25 EUR, ciepły posiłek 11 EUR. Rowery, internet, pralka, ogród. ▼◆ Rugapiana Vacanze, Via Nazio‑ nale  63; tel.: +39 0575 630712, tel. kom.: 3408086879; www.rugapiana‑ vacanze.com. Ceny: dwójka 85–95 EUR, apartament 100–155 EUR. Wspaniale urządzone pokoje w wysokim standar‑ dzie. W samym centrum. ▼◆ Hotel Italia***, Via Ghibellina 5/7, tel.: +39 0575 630254; www.hotelita‑ liacortona.it. Wyższy standard, 26 przy‑ tulnych pokoi. Ceny: jedynka 140 EUR, dwójka 180 EUR, trójka 270 EUR. Stylowy i elegancki hotel w ścisłym centrum. Wyżywienie ▼◆ La Bucaccia, Via Ghibellina 17. Renomo‑ wana restauracja w typowych dla starych toskańskich domów kamiennych wnę‑ trzach wykończonych drewnem. Świetna kuchnia regionu, duży wybór win. Nie jest tanio, ale ceny odpowiadają jakości. ▼◆ Osteria del Teatro, Via Maffei 2. Znako‑ mity lokal w zabytkowych wnętrzach. Wyśmienita dziczyzna. ▼◆ Taverna Pane e Vino, Piazza Signo‑ relli 27. Przyjemna restauracyjka ze sto‑ likami wewnątrz, jak i na zewnątrz. Świetne dania regionalne, jak np. ribol- lita, duży wybór win. Kup książkę Poleć książkę Kup książkę Poleć książkę Tradycyjna toskańska kuchnia – prosta i nie‑ wyszukana, jednak mająca swój niepowta‑ rzalny urok – to typowa kuchnia biednych obszarów rolniczych. Produktem o bardzo dużym znaczeniu jest chleb, naprawdę do‑ bry i smakujący tu jak nigdzie indziej we Włoszech. Jego charakterystyczny smak wy‑ nika m.in. z tego, że brakuje w nim soli, co ma swoje historyczne uzasadnienie: w XII w. rywalizująca z Florencją Piza wprowadziła embargo na sól. Toskański chleb ma wiele odmian, a o jego znaczeniu dla miejsco‑ wej kuchni świadczy fakt, że jest on bazą wielu potraw. Wszak tutaj nic nie może się zmarnować. Lekko czerstwawy chleb można było namo‑ czyć w wodzie, a potem pokruszyć na ka‑ wałki, dodać do tego pomidorów, ogórków, czerwonej cebuli i bazylii oraz doprawić ca‑ łość oliwą. Tak powstawała typowa panza- nella. Dziś dodaje się do woli także innych składników: oliwek, jajek, tuńczyka, mozza‑ relli, marchewki, selera, fasoli. Niektórzy jedzą też panzanellę z większych (nie pokruszo‑ nych) kawałków chleba. Chleb można było jednak jeszcze bardziej rozmiękczyć, gotując go w wywarze z ziół i warzyw, aż do otrzy‑ mania konsystencji papki, jaką ma świetna pappa al pomodoro, z sosem z przetartych pomidorów. Można było wreszcie zrobić zupę, taką jak słynna ribollita, do której przyrządzenia uży‑ wało się rosnącej w Toskanii czarnej kapusty i fasoli. Gotowało się ją w dużych ilościach – najlepiej w glinianym naczyniu w piecu drzewnym – jednego dnia (najczęściej w pią‑ tek), a w kolejne dni gotowało ponownie. Stąd też pochodzi nazwa zupy (wł. ribollire – gotować od nowa). Drugą słynną zupą jest acquacotta – danie typowe zwłaszcza dla obszarów Maremmy i wywodzące się z kuchni tutejszych paste‑ rzy (nazywanych w miejscowym dialekcie butteri). Jej nazwa znaczy dosłownie: „go‑ towana woda” (wł. acqua cotta). Można było wrzucić do niej wszystko, co tylko było dostępne, toteż lokalne warianty tej potrawy różnią się między sobą. Przede wszystkim były to sezonowe warzywa oraz oliwa, sól i chleb. Popularnym składnikiem potraw zwłasz‑ cza w Garfagnanie jest farro – jedna z naj‑ starszych odmian pszenicy, pochodząca z Bliskiego Wschodu i uprawiana już przez antycznych Rzymian. Wykorzystuje się ją naj‑ częściej do zup; warta skosztowania jest np. świetna zuppa di farro, do której dodaje się oliwy, fasoli, warzyw i ziół aromatycznych. W toskańskiej kuchni nie brakuje też ma‑ karonu. Regionalnymi jego odmianami są płaskie podłużne wstążki pappardelle oraz pici w południowej Toskanii. Przypominają one grube spaghetti. Jako pierwsze danie popularne są pappardelle al cinghiale z mię‑ sem dzika i pomidorami. Jako drugie danie (secondo) w tradycyjnej miejscowej kuchni dominuje mięso, przede wszystkim drób i dziczyzna. Rozpowszech‑ nione są potrawy na bazie zająca, dzika, sarny i bażanta. Trzeba bowiem wiedzieć, Kuchnia Toskanii Kup książkę Poleć książkę Kup książkę Poleć książkę jest to ciasto bożonarodzeniowe. Słynne są także toskańskie cantucci, wywodzące się z Prato. Są to kruche i twarde niewielkie podłużne ciastka z migdałami. Najlepiej smakują moczone w vin santo. Warto także spróbować catagnaccio – ciasta z mąki kasztanowej, popularnego zwłaszcza na obszarach Apeninów. Wiele można by mówić o świetnych toskań‑ skich winach. Region ten jest przecież słyn‑ nym obszarem winnym, z wiekową tradycją jego produkcji, który naprawdę ma się czym poszczycić. Słynne i rzeczywiście świetne są wina ze wzgórz Chianti: sangiovese, canaiolo nero, trebbiano toscano, malvasia di Chianti. Nie mniejszą sławą cieszą się nobile di Mon‑ tepulciano i brunello di Montalcino (mini‑ malny czas jego leżakowania to cztery lata). Wszystkie wymienione dotychczas wina to wina czerwone, w których wyrobie Toskania się specjalizuje. Można tu jednak znaleźć również świetne wina białe, jak vernaccia di San Gimignano oraz słodkie deserowe vin santo, które spożywa się wraz z maczanymi w nim migdałowymi ciasteczkami cantucci (o których była mowa wyżej). Kup książkę Poleć książkę że Toskania od wieków była rajem dla my‑ śliwych, a polowania stały się tu tradycją. Jeżdżąc po tym regionie, do dzisiaj mo‑ żemy się dość często natknąć na tabliczki: „divieto di caccia”, co po włosku znaczy „za‑ kaz polowania”. Popularne w kuchni toskańskiej są też bef- sztyki, z czego słynna chyba na cały świat bistecca alla fiorentina – krwisty, gruby bef‑ sztyk po florencku. Nie znaczy to jednak, że nie spożywa się tu wieprzowiny. W rejonach tych produkuje się z niej zwłaszcza świetne wędliny, jak salame toscano – rodzaj tutej‑ szego salami oraz prosciutto – surowa, wy‑ suszona szynka i finocchiona – rodzaj kieł‑ basy doprawionej nasionami kopru. Je się także podroby, jak np. typowe dla biednej kuchni okolic Florencji lampredotto – danie Kup książkę z krowich żołądków gotowanych z dodat‑ kiem pomidorów, cebuli, pietruszki i selera. Popularne są tam sprzedające lampredotto uliczne kioski, tzw. lampredottari. Oprócz dziczyzny liczne toskańskie lasy dostarczają też innego przysmaku – grzybów, a wśród nich takiego rarytasu jak trufla (wł. tartuffo), szczególnie rozpowszechniona w Toskanii zarówno w odmianie czarnej (tartuffo nero), jak i białej (tartuffo bianco). Wytwarza się tu także świetne sery, jak owczy pecorino toscano czy caccio z Pienzy. Wśród miękkich białych serów mamy: ricottę i raveggiolo. Spośród słodyczy nie sposób nie wymienić słynnego panforte ze Sieny – rodzaju mięk‑ kiego tortu z bakalii, orzechów i przypraw, ze spodem z opłatka. Zgodnie z tradycją Poleć książkę 126 a k k u L | i a n a k s o T Lukka Kolejne malownicze miasto Toskanii i sto- lica prowincji, Lukka (Lucca; 86 tys. miesz- kańców), w przeciwieństwie do sąsiedniej Pizy, jest miastem, gdzie na ulicach centrum można ciągle spotkać więcej miejscowych niż turystów. Nie znaczy to jednak, że nikt tu nie zagląda – wszak Lukka posiada bardzo atrakcyjne zabytki, jak chociażby romańskie kościoły czy wspaniały plac Anfiteatro Ro- mano. Liczba zwiedzających nie przekroczyła jednak granic przyzwoitości, co jeszcze do- daje miastu atrakcyjności i pozwala oddy- chać jego prawdziwą atmosferą. historia Lukka również była siedzibą Etrusków, na- stępnie przeszła pod panowanie Cesarstwa Rzymskiego. Na początku XII w. stała się wol- nym miastem, co zapoczątkowało okres jej największego rozkwitu. Miasto dostało się wprawdzie na krótko pod władzę Pizy, jed- nak już w XIV w. odzyskało niezależność. W początkach XIX w. Napoleon przekazał je swojej siostrze jako Księstwo Lukki. Póź- niej, po krótkim panowaniu Burbonów, zo- stała w 1860 r. włączona do Królestwa Włoch. warto zobaczyć Lukka jest jednym z tych wyjątkowych miast Włoch, w których do dziś zachowały się w ca- łości mury obronne. Nadaje jej to osobliwy charakter i sprawia, że życie skupia się wła- śnie w historycznym centrum. Tuż przy mu- rach właśnie, w południowej części miasta, 127 a k k u L | i a n a k s o T niedaleko od dworca kolejowego, wznosi się jeden z najcenniejszych zabytków Toskanii: katedra San Martino. Kościół został ufundowany w VI w., jednak w XI w. rozpo- częła się jego zupełna przebudowa, która trwała aż do XIV w. Guidetto da Como, autor fasady, musiał dostosować ją do istniejącej już dzwonnicy, tym właśnie należy tłumaczyć rzucającą się w oczy asymetrię kościoła. Fa- sada dzieli się wyraźnie na dwie części: dolną z trzema arkadami i górną z trzema rzędami arkad, w których każda kolumna jest ozdo- biona w oryginalny sposób. Na fasadzie znaj- duje się także kopia rzeźby nieznanego arty- sty (ok. 1240 r.) przedstawiająca św. Marcina z żebrakiem (oryginał – wewnątrz katedry). Warto również zwrócić uwagę na płasko- rzeźby zdobiące portale. W lunecie lewego portalu znajduje się Złożenie do grobu, poniżej zaś, na architrawie – Zwiastowanie, Narodze- nie i Hołd Trzech Króli. Płaskorzeźby pomiędzy portalami przedstawiają żywot św. Marcina, ▼▼ Lukka a także prace wykonywane podczas poszcze- gólnych miesięcy roku. W trzynawowym gotyckim wnętrzu na uwagę z pewnością zasługuje umieszczony w ośmiobocznej kaplicy zwanej Tempietto del Volto Santo (stanowiącej osobną, za- mkniętą kopułą budowlę) wizerunek Chry- stusa na krzyżu (Volto Santo) z przełomu XII i XIII w., który wg legendy został wykonany przez biblijnego Nikodema (który z Józefem z Arymatei pochował ciało Jezusa), a po wielu wiekach odnaleziony na północnym wybrzeżu Toskanii. W zakrystii wstęp: 2 EUR; bilet łączony z Museo della Cattedrale i San Giovanni: 5,50 EUR, znajdują się dwa cenne dzieła sztuki: przepiękna Madonna z Dzieciątkiem (przedstawiona w otoczeniu świętych Piotra, Klemensa, Pawła i Seba- stiana) Domenica Ghirlandaia z ok. 1479 r. oraz uznawany za arcydzieło rzeźby grobo- wiec Ilarii del Caretto wykonany ok. 1410 r. przez Jacopa della Quercia. Kup książkę Poleć książkę Kup książkę Poleć książkę 128 a k k u L | i a n a k s o T Romański kościół San Michele in Foro (nazwany tak, gdyż wybudowany został na miejscu dawnego rzymskiego forum) wy- różnia się przede wszystkim niezwykle wy- soką, znacznie przewyższającą sam korpus świątyni, fasadą z czterema rzędami arkad i sporych rozmiarów figurą Archanioła Mi- chała na szczycie. Wewnątrz na uwagę za- sługuje terakotowa rzeźba Luki della Robbia Madonna z Dzieciątkiem oraz obraz Filippina Lippiego przedstawiający świętych Seba- stiana, Hieronima, Rocha i Helenę. Nieopo- dal, przy Via del Poggio, znajduje się rodzinny dom Giacoma Pucciniego. Nieco bardziej na zachód, w XVII-wiecz- nym Palazzo Mansi, mieści się Pinacoteca Nazionale www.luccamuseinazionali.it; czynna: wt.–sb. 8.30–19.30; wstęp: 6,50 EUR, ulgowy 3,25 EUR – bilet łączony z Museo Na- zionale di Villa Guinigi, gromadząca m.in. malarstwo renesansowe, w tym znakomity portret Alessandra de’ Medici namalowany przez Pontorma. Przy Via degli Asili znajduje się Palazzo Pfanner zwiedzanie: III–X 10.00–18.00; wstęp do pałacu i ogrodu: 4 EUR, ulgowy 3 EUR; tylko ogród lub tylko pałac: 2,50 EUR, ulgowy 2 EUR, z przepięknym ogrodem w stylu włoskim. Tuż obok wznosi się natomiast ko- ściół San Frediano z połowy XII w. z im- ponującą mozaiką w górnej części fasady przedstawiającą Wniebowstąpienie. W trzy- nawowym wnętrzu na uwagę zasługuje przede wszystkim romańska (połowa XII w.) marmurowa misa chrzcielna – Fontana Lu- strale. Obok natomiast znajduje się Zwia- stowanie Luki della Robbia. Interesująca jest też kaplica św. Zyty, w której spoczy- wają szczątki tej świętej. W jednej z kaplic oprac. M. Czopik 129 a k k u L | i a n a k s o T podziwiać można przepiękne freski Amica Aspertiniego przedstawiające sceny z życia św. Augustyna, przybycie Volto Santo do Lukki oraz św. Frediana (biskupa Lukki) ra- tującego miasto przed powodzią. Nieopodal świątyni znajduje się jedna z ważniejszych atrakcji turystycznych Lukki – okrągły plac otoczony średniowiecznymi bu- Piazza dell’Anfiteatro. dynkami zwany Regularny krąg kamienic wzniesiony został na fundamentach znajdującego się tu wcze- śniej rzymskiego amfiteatru. Na południe od Amfiteatru zobaczymy kompleks XIV-wiecznych domów i wież zwany Case Guinigi. Najciekawiej prezentuje się położony przy Via Sant’Andrea budynek z jednym z symboli Lukki – wysoką wieżą, na której szczycie wyrosło dość okazałe drzewo. We wschodniej części miasta, za kana- łem ciągnącym się wzdłuż Via del Fosso, znajduje się kościół i klasztor San Fran- cesco, a niedaleko od niego, w pięknej XV- -wiecznej Villi Guinigi – Museo Nazionale czynne: wt.–sb. 8.30–19.30; wstęp: zob. pi- nakoteka. Zostały tu zgromadzone prehisto- ryczne, etruskie i rzymskie znaleziska arche- ologiczne, a ponadto rzeźby średniowieczne i renesansowe (m.in. Ecce Homo Civitaliego) oraz malarstwo, w tym nastawy ołtarzowe Fra Bartolomea i Amica Aspertiniego. Informacja turystyczna Piazza Guidiccioni 2; tel.: +39 0583 91991; www.turismo.provincia.lucca.it. Noclegi ▼◆ Hostel San Frediano, Via della Caval- lerizza 12; tel.: +39 0583 469957; www. ostellolucca.it. Przyzwoity, surowy hostel AIG w byłym pałacu. Ceny: dormitorium 20–22 EUR, dwójka 65 EUR, trójka 80 EUR, czwórka 105 EUR, śniadanie 3 EUR, ciepły obiad i kolacja 11 EUR. ▼◆ Hotel Bernardino***, Via di Tiglio 109; tel.: +39 0583 953356; www.hotelber- nardino.it. 27 prostych pokoi z łazienką, telewizorem i klimatyzacją. Jedynka 40– 65 EUR, dwójka 70–85 EUR. ▼◆ Albergo San Martino***, Via della Do- gana 9; tel.: +39 0583 469181; www.alber- gosanmartino.it. Hotel w samym cen- trum niedaleko katedry, 10 przyzwoitych pokoi. Ceny: jedynka 50–80 EUR, dwójka 80–110 EUR, apartament 120–170 EUR. ▼◆ B B Liberty, Via Borgo Giannotti 19; tel.: +39 348 5594368; www.bbliberty.com. Pensjonat zaraz obok ścisłego centrum. Dwójka 50–100 EUR. Wyżywienie ▼◆ Buatino, Borgo Gianotti 508. Charak- terystyczna trattoria z domową kuchnią. ▼◆ Buca di Sant’Antonio, Via della Cervia 1-3. Słynna w mieście restauracja, wyśmie- nite dania regionalne, duży wybór po- traw, zarówno mięsnych, rybnych, jak i wegetariańskich, świetne wina i grappa. Dość drogo. ▼◆ Trattoria da Giulio, Via delle Conce 47. Świetne dania regionalne, sympatyczna obsługa, niewygórowane ceny. ▼◆ Uffa Baruffa, Corte Campana 5, www. uffabaruffa.eu. Dobre dania zarówno re- gionalne, jak i klasycznej kuchni włoskiej. Wydarzenia Corocznie 14 września w związku z obcho- dami święta Podwyższenia Krzyża Świętego odbywa się w Lukce widowiskowa proce- sja. W lipcu na Piazza Napoleone organizo- wany jest duży festiwal muzyczny Summer Festival (www.summer-festival.com). Pod koniec października i na początku listopada odbywa się tu jeden z najważniejszych we Włoszech i Europie festiwali komiksu (www.luccacomicsandgames.com). Kup książkę Poleć książkę Kup książkę Poleć książkę 164 165 i a c r o d l a V ’ | i a n a k s o T Val d’Orcia Na południe od Sieny rozciąga się niezwykle malownicza kraina – Val d Orcia. Jest to jedno z  piękniejszych miejsc w całej Toskanii. Tutejszy krajobraz, zdominowany przez rozległe pola poprzecinane winnicami, uprawami oliwek i słoneczników oraz rzędami cyprysów, wraz z  niesamowitą barwą spalonej ziemi (tak unikatowej, że doczekała się osobnego określenia w malarskiej palecie – siena palona), mało chyba kogo mogą pozostawić obojętnym. Pejzażu dopełniają kamienne miasta na wzgórzach i samotne posiadłości (wille), zadziwiająco naturalnie wkomponowujące się w  krajobraz. Cała dolina w 2004 r. została wpisana na Listę UNESCO. Tak uzasadniono tę decyzję: „Pejzaż regionu Val d’Orcia był hołubiony przez malarzy szkoły sieneńskiej, rozkwitającej w okresie renesansu. Obrazy przedstawiające Dolinę Orcii, a szczególnie te pejzaże, które pokazują ludzi żyjących w harmonii z naturą, stały się ikonami renesansu i w istotny sposób wpłynęły na sposób myślenia o pejzażu w późniejszych latach”. Rzeczywiście, wygląd doliny niewiele zmienił się od tamtych czasów. abbadia san salvatore Obecnie to popularny ośrodek narciarski, niegdyś – osada górnicza, specjalizująca się w wydobyciu cynobru, z którego potem pozyskiwano rtęć. Dziś ślady tej dawnej ak- tywności można odnaleźć w miejscowym Museo Minerario www.museomine- rario.it; otwarte: 15 VI–XI codz. 9.30–12.30 i 15.30–18.30; wstęp: 6 EUR, ulgowy 5 EUR, w którym wizyta obejmuje przejście także 300 m dawnej kopalni (rozciągającej się niegdyś na długości 35 km). Abbadia San Salvatore bierze swą nazwę od opactwa (wł. abbadia) św. Salwatora, wokół którego powstała w średniowieczu. Miasto zachowało nienaruszoną za- budowę z ciemnego kamienia trachito- wego, pamiętającą czasy średniowiecza i renesansu. abbazia di sant’antimo Godną polecenia jest wycieczka do zagu- bionego wśród przepięknych pól i winnic Val d’Orcia bardzo starego opactwa Sant’An- timo. Ufundowane zostało prawdopodobnie przez Karola Wielkiego ok. 800 r. i w średnio- wieczu było ważnym i bogatym klasztorem, usytuowanym nieopodal prowadzącej do Rzymu Via Francigena. Trzynawowy kościół powstał ok. 1118 r., a elementem zachowa- nym z poprzedniej konstrukcji jest mała ka- plica karolińsko-ottońska z absydą na połu- dnie od chóru. W XV w. klasztor podupadł i dopiero w XIX w. znów zamieszkali w nim mnisi (benedyktyni). bagno vignoni Bagno Vignoni to malutka miejscowość, której centrum stanowi ogromny kamienny Monte Amiata – góra, woda i rtęć Nad Doliną Orcii góruje Monte Amiata (1738 m n.p.m.) wchodząca w skład przedgórza Apeninu Toskańskiego. Góra jest wulkanem, dziś już nieaktywnym. Wypływające stąd strumienie zaopa- trują w wodę całą południową Toska- nię i część północnego Lacjum. Zresztą sama nazwa Amiata pochodzi od łaciń- skiego ad meata, czyli „u źródeł”, a wodę czerpali stąd już antyczni Rzymianie. Monte Amiata dostarczała też cynobru – stosunkowo rzadkiego minerału zawie- rającego siarczek rtęci, z którego przez wieki pozyskiwano tu rtęć. Dziś działa tu główna stacja narciarska w Toskanii. basen zachowany jeszcze z czasów rzym- skich. Otaczają go budynki miejskie, w tym je- den z portykiem nazwanym imieniem św. Ka- tarzyny, która miała tu ponoć na starość zaży- wać kąpieli. Oryginalna sceneria miasteczka zachwyciła Andrieja Tarkowskiego, który to Kup książkę Poleć książkę Kup książkę Poleć książkę i a c r o d l a V ’ | i a n a k s o T Toskania i Wenecja • Kościoły i pałace – arcydzieła renesansu • Muzea i galerie sztuki • Opactwa i weneckie kanały • Winnice, gaje oliwne i pola słoneczników • Plaże i klify wybrzeża m o c . k c o t s r e t t u h S : e c d a ł k o a n . t o f Toskania i Wenecja cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem turystów. Toskania oszałamia niezliczonymi zabytkami, niezwykłą atmosferą arty- stycznych stolic – Florencji, Sieny i Pizy, kusi spokojem prowincji – winnic, gajów oliwnych i obsadzonych cyprysami dróg. To raj dla miłośników miej- skich wycieczek, historii i prawdziwej włoskiej kuchni. Wenecja uwiedzie gondolami leniwie snującymi się po kanałach, misternymi zdobieniami średniowiecznych kamienic, przepychem pałaców – przeniesie w inny wy- miar piękna. Uwaga – Toskania i Wenecja uzależniają! to Twój niezastąpiony towarzysz podróży. Wskaże najważ- niejsze atrakcje, podpowie, czego szukać poza głównymi szlakami, i wprowa- dzi w świat miejscowych obyczajów. Znajdziesz w nim opisy najciekawszych regionów i miast, a sprawdzone informacje praktyczne ułatwią zaplanowanie podróży. Przewodnik uzupełniają czytelne mapy, starannie dobrane zdjęcia i liczne ramki z ciekawostkami. Wszystko to w połączeniu z poręcznym forma- tem i atrakcyjną szatą graficzną sprawia, że Travelbook to najlepszy wybór dla ciekawych świata. 16213 http://bezdroza.pl Sprawdź najnowsze promocje: http://bezdroza.pl/promocje Przewodniki najchętniej czytane: http://bezdroza.pl/bestsellery Zamów informator podróżniczy: http://bezdroza.pl/newsletter Helion SA ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice tel.: 32 230 98 63 e-mail: bezdroza@bezdroza.pl http://bezdroza.pl ISBN 978-83-246-8720-6 Cena 24,90 zł T o s k a n i a i W e n e c j a Toskania i Wenecja Ubezpieczenie w podróży
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Toskania i Wenecja. Travelbook. Wydanie 1
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: