Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00191 003959 15209872 na godz. na dobę w sumie
Trening mentalny. Gry i zabawy dla dzieci - książka
Trening mentalny. Gry i zabawy dla dzieci - książka
Autor: Liczba stron: 208
Wydawca: Sensus Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-4108-6 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> psychologia i filozofia >> rozwój intelektualny
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Uwolnij potencjał swojego dziecka

Z pewnością jesteś świadomym rodzicem, który doskonale zdaje sobie sprawę z tego, ile wyzwań niesie ze sobą właściwe wychowanie i ukształtowanie małego dziecka. Jeśli chcesz zapewnić mu najlepsze warunki rozwoju i wskazać drogę do niezwykłych osiągnięć, a jednocześnie nie chcesz zabierać dzieciństwa - to idealna książka dla Ciebie.

Trening mentalny ma niezwykły potencjał - sprzyja odnoszeniu przez dzieci sukcesów w sporcie, sztuce, a także nauce. Pomaga w utrzymaniu wysokiego poziomu koncentracji oraz motywacji, ponieważ dziecko uczy się stawiania sobie realistycznych celów i wyciągania wniosków z porażek. Poprzez różnorodne ćwiczenia i techniki Twoja pociecha przyswoi nowe, pozytywne wzorce myślenia, które będzie mogła zastosować w ważnych życiowych sytuacjach.

Dzięki treningowi mentalnemu pomożesz dziecku wyrosnąć na samoświadomą osobę - w dodatku poprzez zabawę, gdyż wszystko to działa tylko wówczas, gdy sprawia prawdziwą radość.


Johanna Pana jest kierowniczką ośrodka w okręgu tenisowym Wiesbaden, nauczycielką wychowania fizycznego, a także matką dziesięcioletniej przybranej córki. Od 1995 roku zawodowo zajmuje się wspieraniem rozwoju dzieci w sporcie.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: Mentales Training für Kinder: Spielend leicht zum Erfolg Tłumaczenie: Magdalena Głowacka Projekt okładki: Magdalena Stasik Skład: Marcin Chłąd ISBN: 978-83-246-4108-6 Copyright © 2011 by Draksal Fachverlag Polish edition copyright © 2013 by Helion S.A. All rights reserved. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from the Publisher. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://septem.pl/user/opinie/tremen Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: septem@septem.pl WWW: http://septem.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści Wstęp. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8 1 Całe życie to trening mentalny Co właściwie oznacza „trening mentalny”? . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Trening mentalny dla dzieci. . . . . . . . . . 13 Zwiększanie trudności krok za krokiem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 W jakim wieku zaczynać trening mentalny? . . . . . . . . . 15 Podstawy neurologii. . . . . . . . . . . . . . . . . 16 Wykorzystywanie faz uczenia się i stosowanie bodźców odpowiednich do wieku . . . . . . . . . . . . . 17 2 Dzieci potrzebują wychowania Reguły i wolna przestrzeń. . . . . . . . . . . . 26 Dlaczego bezstresowe wychowanie musi być konsekwentne . . . . . . . . . . . . . 26 Dobry przykład. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 Zmiany planów i wyjątki od reguły . . . 36 Pierwsza reguła brzmi: „Frajda przy nauce” . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Uczenie się poprzez wspólne myślenie i wypróbowywanie rozwiązań . . . . . . . 38 Wyjaśnione poglądowo — zakotwiczone w pamięci . . . . . . . . . . 46 Różne oczekiwania . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47 Spis treści 5 Powiedzcie to pozytywnie . . . . . . . . . . . 48 Sensowne spędzanie wolnego czasu . . 49 Świadome kierowanie zewnętrznymi wpływami . . . . . . . . . . . . 52 3 Wasze dziecko ma potrzeby — na szczęście! Dziecko najedzone — dziecko zadowolone?. . . . . . . . . . . . . 56 1. Potrzeby cielesne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57 Proste i konkretne sformułowania. . . . 88 2. Potrzeba bezpieczeństwa . . . . . . . . . . . .73 Regularna ocena sukcesów . . . . . . . . . . 90 3. Potrzeba miłości i przynależności . . . .76 Osiągnięcia muszą wzrastać . . . . . . . . . 90 4. Potrzeba bycia docenionym. . . . . . . . . .77 5. Potrzeba samorealizacji . . . . . . . . . . . . .79 Wielkie cele — dzieci i profesjonalna kariera? . . . . . . . . . . . . . . 91 Różne cele — kto wygra? . . . . . . . . . . . . 93 4 Silniejsza motywacja dzięki właściwie określonym celom Czy ambitne cele pozaszkolne można pogodzić z nauką? . . . . . . . . . . . 96 Motywacja motorem większych osiągnięć . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 Jeśli oczekiwania rodziców przerastają dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 Co robić w przypadku trudności z motywacją?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 Motywacja jest równoznaczna z przyjemnością . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 Wspólne określanie właściwych celów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85 Uznawanie i przesuwanie granic możliwości dziecka . . . . . . . . . . 100 Czy dorośli powinni pomagać dzieciom w poszukiwaniu celów? . . . . 86 Oszukiwanie oznaką kreatywnego rozwiązywania problemów? . . . . . . . . 102 6 Spis treści Radzenie sobie z presją i stresem. . . . 104 Aktywny lub rozluźniony na życzenie . . 129 Odpowiednia interpretacja rezygnacji i agresji . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 Motywacja poprzez wzajemny szacunek . . . . . . . . . . . . . . . . 106 Zręczne rozwiązywanie konfl iktów w grupie . . . . . . . . . . . . . . . . 107 Zanurzenie się w świat fantazji . . . . . . . 131 Podróż w głąb ciała . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 W tym jest jeszcze więcej uskrzydlenia . .139 Ogólne ćwiczenia na wzmocnienie koncentracji . . . . . . . . 142 Właściwe ukierunkowanie uwagi. . . . . 146 5 Siła psychiki — dobre wyniki Możliwie dokładna ocena własnych sił. . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Najlepsze techniki zwiększania siły psychicznej . . . . . . . . 112 Sukces stale w centrum uwagi. . . . . . . . 113 Motyw przewodni dla Dziennika sukcesów w sporcie. . . . . . . . 116 Plany działania dają poczucie bezpieczeństwa . . . . . . . . . . . . 120 Koncentracja — wiadomo jak . . . . . . . 125 Zapomnieć o wszystkim wokół — stan uskrzydlenia . . . . . . . . . . . . . . . . . 126 Aktywacja i rozluźnienie. . . . . . . . . . . . . . 127 Spis treści 7 7 Sprawność psychiczna podczas zawodów Wiedza daje poczucie bezpieczeństwa. . . . . . . . . . . 176 Mentalny trening techniki . . . . . . . . . . 176 Skrypt ułatwiający lepsze wykonywanie ruchów . . . . . . . . . . . . . . 178 Mentalne trenowanie techniki z dziećmi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180 Przyzwyczajanie się do rywalizacji. . . 183 Siedem czynników wpływających na sukces . . . . . . . . . . . . 184 Postrzeganie i przewidywanie własnego sukcesu . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188 Prognoza i reakcja . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 Pozytywne rozmowy z samym sobą pozwolą osiągnąć lepsze wyniki podczas zawodów. . . . . . . . . . . . . . . . . . 196 Epilog. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200 Podziękowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201 Silni w sieci. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202 Polecane książki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204 Krótki przegląd ćwiczeń . . . . . . . . . . . . 207 6 Koordynacja pomaga Waszemu dziecku zachować równowagę Po co ćwiczyć koordynację?. . . . . . . . . 154 Mały program treningowy w hali sportowej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 Ćwiczenie koordynacji w domu . . . . . 164 7 Sprawność psychiczna podczas zawodów 183 Przyzwyczajanie się do rywalizacji Poddawanie się próbie Każde zawody, każdy egzamin to dla nas wielka chwila. Mu- simy teraz poddać próbie to, nad czym tak ciężko pracowali- śmy przez ostatnie tygodnie i miesiące. Dodatkową niewygo- dą są nieznane warunki: turniej na ogół odbywa się w innym miejscu, w innym czasie i przed inną publicznością niż zwy- kle. Również tutaj obowiązuje jednak zasada: nieznane sta- nie się znane, jeśli będzie wystarczająco często powtarzane. Z czasem po wielu turniejach gromadzi się doświadczenie i można coraz lepiej radzić sobie z sytuacją. Niestety, rzad- ko zdarza się okazja, by wykorzystać zawody jako „tre- ning”. Co powiecie więc na małą symulację zawo- dów podczas następnego treningu? Podczas symulacji dzieci powinny zachowywać się jak na prawdziwych zawodach. Zaczyna się już podczas przygotowań: żeby poczuć się jak na prawdziwym turnieju, niezbędne są od- powiedni strój, fryzura i wyposażenie. Zadbajcie o typowe odstępstwa od normy, na przykład o kon- trowersyjne decyzje sędziego i  dopingującą lub na- wet przeszkadzającą publiczność. Głośna muzyka wpływa na zdolność koncentracji. To samo dotyczy miejsca i czasu. Zor- ganizujcie trening w innej sali i w innym czasie. W ten sposób będzie można zastosować i  przetestować wyuczone plany działania. Szybko przekonacie się, że ta metoda przygotowu- je dziecko na różne możliwe sytuacje i nawet daje mu szansę odkrycia w sobie nowych cech. Jeśli podczas „prawdziwego” turnieju wystąpią sytuacje krytyczne, dziecko szybciej znaj- dzie odpowiedni plan działania. „Symulacje optymalnie przygotowują na zawody”. Wypracowanie planów działania 184 7 Sprawność psychiczna podczas zawodów Najlepszy wynik osobisty Siedem czynników wpływających na sukces Czy wszyscy, dorośli i  dzieci, nie dążymy do najlepszych osiągnięć osobistych? Jakże często jednak nie dochodzimy do wymarzonego wyniku, mimo że zadaliśmy sobie wszel- ki możliwy trud. Zwłaszcza dzieci źle reagują na takie sytu- acje. Wyjaśnijcie im, że dobre wyniki zależą od wielu czynni- ków. Jeśli mimo pilności i  pracy nie możemy osiągnąć suk- cesu, przyczyną może być po prostu to, że wszystkie czynni- ki nie zostały optymalnie skoordynowane. Możliwe, że któryś zlekceważyliśmy. Istnieje siedem czynników decydujących o sukcesie bądź po- rażce, które są zupełnie niezależne od wyćwiczonej czynności: 7 Sprawność psychiczna podczas zawodów 185 Sprawdzanie czynników wpływających na sukces Dopiero współgranie wszystkich czynników sprawia, że osią- gamy najlepsze wyniki. Braki mogą występować w różnych obszarach, ostatecznie każdy z nas ma różne mocne i słabe strony. Razem z  dzieckiem spróbujcie wybadać, nad czym szczególnie musicie w przyszłości pracować, i dopasujcie do tego treningi. Dałam Wam w  poprzednich rozdziałach wie- le cennych wskazówek dotyczących takich czynników wpły- wających na sukces, jak środowisko, siła psychiczna, technika i odżywianie. Przy innych czynnikach sukcesu, czyli przy ma- teriale, taktyce i kondycji, chodzi przede wszystkim o: 186 7 Sprawność psychiczna podczas zawodów y Materiał: zastosowany materiał musi odpowiadać wyma- ganiom, tylko wtedy można osiągnąć optymalne wyniki. y Taktyka: jak poradzę sobie w danej sytuacji? y Planowanie wieloletnie: stawianie celów sezonowych i pracowanie nad wcieleniem ich w życie (na przykład miejsce w klasyfi kacji, które chcemy osiągnąć, postępy w technice). y Związane z treningiem: odszukanie słabości przeciwni- ka, obserwacja konkurentów. y Związane z zawodami: wykorzystanie słabości przeciw- nika, wykorzystanie własnych mocnych stron niezależ- nie od przeciwnika. y Kondycja: trenowanie kondycji zawsze powinno obejmo- wać trening siłowy i wytrzymałościowy. Szczególnie waż- ne jest przeznaczanie wystarczającego czasu na przerwy, tylko wtedy ciało może się zregenerować. Czynniki sukcesu działają jak koło z siedmioma szpry- Czynniki sukcesu działają jak koło z siedmioma szpry- chami. Jeśli nie zachowujecie równowagi po- chami. Jeśli nie zachowujecie równowagi po- między czynnikami, szprychy mają różną między czynnikami, szprychy mają różną długość. Koło nie może jechać prawi- długość. Koło nie może jechać prawi- dłowo i zaczyna jechać zygzakiem. dłowo i zaczyna jechać zygzakiem. Ten obraz przemówi do Waszych Ten obraz przemówi do Waszych dzieci. Na następnych stronach dzieci. Na następnych stronach pokażę Wam, jak wspólnie pokażę Wam, jak wspólnie z dzieckiem wziąć pod lupę czynniki sukcesu. 187 Moje czynniki sukcesu Ćwiczenie36 Polecane dla dzieci od 10 lat Najpierw dziecko musi napisać swoje imię na środku kartki. Za- czynając od niego, rysuje promienie dla siedmiu czynników, na których znajduje się skala od 0 (bardzo źle) do 10 (po pro- stu świetnie). Nanosi na nią własną ocenę poszczególnych ob- szarów. Ważne: 10 zawsze przedstawia najwyższą wartość, któ- ra jest możliwa do osiągnięcia dla Waszego dziecka, a nie dla innych, mających lepsze wyniki dzieci. Teraz trzeba połączyć wszystkie punkty ze sobą. Czy koło jedzie równo, czy może jest krzywe? 188 7 Sprawność psychiczna podczas zawodów Ocenianie samego siebie Postrzeganie i przewidywanie własnego sukcesu Dzieci źle radzą sobie z ocenianiem samych siebie. By właści- wie ocenić własne wyniki, potrzebują pomocy trenera, na- uczyciela lub rodziców. Postępy możliwe są tylko przy reali- stycznym postrzeganiu siebie, zaś przecenianie lub niedo- cenianie siebie mają negatywne skutki. Pomóżcie dziecku bardziej realistycznie postrzegać własne umiejętności. Jeśli zna ono swoje osiągnięcia, nie tylko lepiej pojmie postępy, lecz również postawi sobie bardziej realistyczne cele na przy- szłość. To motywuje, daje wiarę w siebie i wzmacnia osobo- wość. Właściwe postrzeganie własnych osiągnięć jest zatem kamieniem węgielnym pozytywnego rozwoju. Postrzeganie wyników Pomóżcie dziecku rozwinąć wyczucie własnych osiągnięć. Regularnie sprawdzajcie razem: y Postrzeganie ciała (Czy mogę precyzyjnie wczuć się w moje ciało? Czy moje mięśnie są napięte czy rozluźnione?). y Postrzeganie odczuć (Jak się teraz czuję? Jestem zdenerwowany czy zrelaksowany?). y Czynniki sukcesu. Specjalne ćwiczenia na postrzeganie i wyczucie ciała znajdziecie w rozdziale o sile psychicznej. a j c a m r o f n I 189 Ćwiczenie37 Ćwiczenie umiejętności przewidywania Spróbujcie wyćwiczyć zdolność przewidywania. Taki trening daje wspaniałą okazję do wzmocnienia umiejętności przewi- dywania, a  tym samym dalszej poprawy wyników. Schemat jest tu zawsze ten sam: przedstawiacie dziecku zadanie. Te- raz dziecko prognozuje swój wynik. Po wykonaniu zadania wspólnie porównujecie prognozę i wynik. Jeśli dziecko oceni- ło się zbyt optymistycznie lub zbyt pesymistycznie, poszukaj- cie wyjaśnienia. A oto kilka przykładów konkretnych zadań: y Na jak długo potrafi sz wstrzymać powietrze? y Ile razy na 10 strzałów trafi sz piłką w prawy górny róg bramki? y Jak wiele z 10 rzutów rożnych umieścisz w określonej stre- fi e celowania? y Zbudujcie mały tor koordynacji: najpierw trzeba dryblować piłką, biegnąc przez tor ze słupków, a na końcu strzelić do bramki. Zapytajcie przedtem: „Jak wiele trafi eń osiągniesz przy 10 próbach?”. 190 7 Sprawność psychiczna podczas zawodów Prognoza i reakcja Program Pro-reakcja Chciałabym przedstawić Wam szczególnie efektywną meto- dę, pozwalającą wytrenować umiejętność prognozowania, tak zwany program Pro-reakcja. Nadaje się on dla dzieci od około dziewiątego roku życia i  składa się, jak sama nazwa wskazuje, z dwóch części: prognozy i reakcji. Krzywą progno- zy należy narysować wieczorem przed zawodami. Najpierw dziecko powinno nanieść informację, jak aktualnie ocenia swoje czynniki sukcesu. Następnie prognozuje, jaki cel zo- stanie przypuszczalnie osiągnięty. Po zawodach wypełnia się krzywą reakcji, inaczej zwaną krzywą wyników: tu dziec- ko nanosi informacje, jak postrzegało swoje czynni- ki sukcesu w wielkim dniu. Następnie odnotowu- je swój rzeczywisty wynik, a  więc na przykład miejsce w  klasyfikacji. Teraz najlepsze: porów- nanie prognozy i wyniku. Jeżeli wystąpią znacz- ne różnice, wspólnie poszukajcie możliwego wyjaśnienia. „Porównanie prognozy i wyniku jest emocjonujące”. Zwracanie uwagi na pozytywy Aby Wasze dziecko nie myślało wyłącznie o meda- lach i pucharach albo nie traciło całkowicie zapału, ponieważ nigdy nie stanęło na podium, następuje naj- ważniejszy punkt programu: Wasze dziecko powinno nanieść dwie lub trzy rzeczy, które podczas turnieju zrobiło dobrze, niezależnie od zajętego miejsca. Może to być na przykład: „Tylko trochę się denerwowałem” albo „Przyjmowałem wy- starczająco dużo napojów”. To oczywiste, dlaczego ten punkt programu jest ważny: po turniejach i  podobnych wydarze- niach zwykle zajmujemy się analizą błędów, nie myśląc o po- zytywach. Uświadomcie dziecku jego sukcesy i pozwólcie być mu z nich dumnym. Zachęcajcie je do utrwalania i wykorzy- stywania w przyszłości tych dobrych stron. 7 Sprawność psychiczna podczas zawodów 191 Poświęcanie czasu Program Pro-reakcja wymaga dużego nakładu czasu. Jeśli zde- cydujecie się prowadzić go wraz z dzieckiem, przede wszyst- kim na początku powinniście poświęcać na to wiele czasu i ra- kim na początku powinniście poświęcać na to wiele czasu i ra- zem wypełniać skalę. Upewnijcie się, że Wasze dziecko przy zem wypełniać skalę. Upewnijcie się, że Wasze dziecko przy wszystkich punktach rozumie, o co chodzi. Pojęcia takie, jak wszystkich punktach rozumie, o co chodzi. Pojęcia takie, jak „taktyka” lub „siła psychiczna” na pierwszy rzut oka brzmią tro- „taktyka” lub „siła psychiczna” na pierwszy rzut oka brzmią tro- chę abstrakcyjnie. Udzielcie koniecznych wyjaśnień. Może- chę abstrakcyjnie. Udzielcie koniecznych wyjaśnień. Może- cie na przykład opowiedzieć o grze w szachy, w której przede cie na przykład opowiedzieć o grze w szachy, w której przede wszystkim chodzi o właściwą strategię. Jednocześnie podajcie wszystkim chodzi o właściwą strategię. Jednocześnie podajcie konkretne przykłady z dyscypliny sportu, którą uprawia Wa- konkretne przykłady z dyscypliny sportu, którą uprawia Wa- sze dziecko. W ten sposób szybciej zrozumie ono, o co chodzi. sze dziecko. W ten sposób szybciej zrozumie ono, o co chodzi. 192 Ćwiczenie38 Krzywa prognozy Polecane dla dzieci od 9 lat (z pomocą dorosłych). Ta kartka ma być wypełniona dzień przed zawodami. Tak oceniam się w tej chwili: bardzo dobrze dobrze średnio źle bardzo źle Kondycja Odżywianie Siła psychiczna Technika 193 bardzo dobrze dobrze średnio źle bardzo źle Taktyka Materiał Środowisko Mój wynik: 194 Ćwiczenie39 Krzywa wyników Polecane dla dzieci od 9 lat (z pomocą dorosłych). Ta kartka ma być wypełniona dzień po zawodach lub turnieju. Rzeczywisty wynik: bardzo dobrze dobrze średnio źle bardzo źle Kondycja Odżywianie Siła psychiczna Technika 195 bardzo dobrze dobrze średnio źle bardzo źle Taktyka Materiał Środowisko Mój wynik: To w tym turnieju zrobiłem dobrze: To wykorzystam podczas następnego turnieju:
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Trening mentalny. Gry i zabawy dla dzieci
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: