Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00261 005963 14496787 na godz. na dobę w sumie
Trójmiasto i okolice. Wycieczki i trasy rowerowe. Wydanie 1 - książka
Trójmiasto i okolice. Wycieczki i trasy rowerowe. Wydanie 1 - książka
Autor: , , , Liczba stron: 200
Wydawca: Wydawnictwo Bezdroża Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-4179-6 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> gry, zabawy, sport
Porównaj ceny (książka, ebook (-20%), audiobook).

Przewodnik rowerowy Trójmiasto i okolice powstał z myślą o wszystkich, którzy chcą łączyć aktywny wypoczynek z poznawaniem atrakcji krajoznawczych regionu, w którym mieszkają. Trasy zaplanowano tak, by każdy mógł je przejechać - mają rekreacyjny charakter, są stosunkowo krótkie i łatwe technicznie. Opisom wycieczek towarzyszą zdjęcia, mapy i profile wysokościowe. Całość uzupełnia zwięzły poradnik. Mamy nadzieję, że przewodnik spełni swoje zadanie, zachęcając do odkrywania niezwykłych miejsc, położonych często 'tuż za miedzą'. Zapraszamy na rowerowy szlak!



Grzegorz Kałamejka - Z wykształcenia mechanik maszyn i urządzeń, zawodowo od 15 lat służy na ORP 'Kaszub', na co dzień zajmując się silnikami o łącznej mocy ponad 17 tys. koni mechanicznych. Razem z “Kaszubem' zwiedził prawie wszystkie kraje nadbałtyckie. Z natury niespokojny duch i zdeklarowany cyklista, pokonujący codziennie ponad 50 km podczas dojazdów do pracy, niezależnie od pogody i pory roku. Pasjonują go wyprawy rowerowe (i nie tylko rowerowe) po Polsce, które dokumentuje na swoim blogu (http://bicyklem.blogspot.com). Aktywny członek Wejherowskiego Towarzystwa Cyklistów; uczestniczy z zapałem w rajdach na orientację - pieszych i rowerowych, również tych ekstremalnych. Od kilku lat namiętnie oddaje się zimowym kąpielom morskim, bieganiu oraz turystyce górskiej, ale nade wszystko jest wielkim patriotą lokalnym ziemi wejherowskiej i Kaszub. Jego motto to: 'Każda wycieczka rowerowa jest inna, choćby biegła utartą ścieżką'.

Marta Pawlik - absolwentka historii na Uniwersytecie Gdańskim. Ma szczęście, bo udało się jej połączyć pracę z zainteresowaniami. Na co dzień zajmuje się starą fotografią Gdańska i okolic. Od dawna cierpi na 'cyklozę' i z powodzeniem zaraża nią innych. Dalekie i bliskie wyprawy rowerowe są jej prawdziwą pasją. Na swoim przystosowanym do turystyki 'góralu'? przemierzyła m. in. ukraińskie Podole i wzgórza Toskanii. Lubi też jeździć po Karkonoszach i Górach Izerskich. Od kilku lat jest związana z Trójmiejskim Portalem Wycieczek Pieszych i Rowerowych (http://rwm.org.pl), w ramach którego od czasu do czasu organizuje wycieczki na terenie Pomorza. W sezonie zimowym chętnie zamienia rower na narty biegowe.

Marek Witbrot - absolwent Akademii Morskiej w Gdyni, nawigator, ratownik morski. Z zamiłowania żeglarz, motorowodniak i cyklista. Podążając za mottem 'Cudze chwalicie, swego nie znacie', jako gdynianin, rozjeżdża rowerem drogi i ścieżki lasów Pobrzeża Gdańskiego i Pojezierza Wschodniopomorskiego - głównie w towarzystwie mapy, GPS-a, aparatu fotograficznego i bidonu, gnany ciekawością oraz chęcią mierzenia własnych sił.

Michał Franaszek - Odkąd na 2. roku studiów dzięki swojemu przyjacielowi Piotrowi Pałce dostrzegł piękno rowerowych podróży, w pokonywanej na dwóch kółkach przestrzeni nieustannie szuka inspiracji do pracy i do życia. Od 1998 r. zrealizował dziesięć autorskich projektów rowerowych, pokonując w sumie ponad 7,5 tys. km po polskich drogach i ścieżkach. Poznał w ten sposób mozaikę kultury i krajobrazu, jaką odnaleźć można w kraju nad Wisłą. Upodobawszy sobie Bałkany jako najbardziej niezwykłe miejsce na ziemi, wraca na południe Europy (na rowerze) co rok, czerpiąc entuzjazm od mieszkających tam ludzi. Podróżuje często według książkowych kluczy - jak choćby po Armenii i Gruzji w poszukiwaniu miejsc, o których w swojej książce Kirgiz schodzi z konia pisał Ryszard Kapuściński. Jest założycielem Klubu Rowerowego FOCUS, który od dwóch lat propaguje w Krakowie rzecz banalną, ale piękną zarazem - poznawanie okolic Krakowa poprzez krajoznawczą rekreację rowerową.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Autorzy przewodnika: Grzegorz Kałamejka (trasy 7–10, 15–24), Marta Pawlik (trasy 1–6, 25), Marek Witbrot (11–14), Grupa MORUS – Michał Franaszek (Poradnik rowerowy) Redaktor prowadzący: Maciej Żemojtel Redakcja: Joanna Aleksiejuk Korekta: Maciej Żemojtel Zdjęcia na okładce: Okł. I – © Kurhan, Artur Bogacki | Fotolia.com Okł. IV – © Darko Plohl | Dreamstime.com; © Svetlana Gryankina, Leonid Tit | Fotolia.com Opracowanie kartograficzne: Grzegorz Marchut Źródło pochodzenia danych kartograficznych: East View Cartographic (http://www.cartographic.com) OSM (http://www.openstreetmap.org) Koncepcja graficzna i projekt okładki: Michał Tincel Skład: Krzysztof Hosaja Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w ja- kiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz wydawnictwo Helion dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz wydawnictwo Helion nie ponoszą również żadnej odpo- wiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo Helion S.A. ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice tel.: 32 2309863 e-mail: bezdroza@bezdroza.pl, http://bezdroza.pl Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres: http://bezdroza.pl/user/opinie/?betrpr Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Wydanie I ISBN: 978-83-246-4179-6 Copyright © Helion, 2012 Spis treści Poradnik rowerowy Trasy rowerowe 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Wyspa Sobieszewska Gdańsk Przez Żuławy Gdańsk – (Koźliny) – Steblewo – Cedry Wielkie – Trutnowy – Gdańsk Pętla raduńska Gdańsk – Pruszcz Gdański – Straszyn – Gdańsk Między jeziorami Gdańsk – Otomin – Łapino – Kolbudy – Gdańsk Wokół Lasów Oliwskich Gdańsk Przez trójmiejskie lasy Gdańsk – Sopot – Gdynia Trójmiejskie latarnie Sopot – Gdańsk Trzy wieże Gdańsk – Gdynia Trójmiejski Park Krajobrazowy Sopot – Gdańsk 10 Jezioro Tuchomskie Gdynia – Chwaszczyno – Warzenko – Chwarzno – Gdynia 11 Kalejdoskop atrakcji Gdynia – Sopot – Gdynia 12 Szlakiem jezior Gdynia – Bieszkowice – Kamień – Kielno – Gdynia 7 33 35 39 45 51 57 63 67 73 79 91 93 101 3 13 Góra Donas Gdynia – Chwaszczyno – Barniewice – Bojano – Gdynia 14 Z Gdyni do Rewy Gdynia – Mrzezino – Osłonino – Rzucewo – Rewa – Gdynia 15 Rowerowe Zaduszki Wejherowo – Bolszewo – Wejherowo 16 Zaklęty zamek Wejherowo – Reda – Moście Błota – Kazimierz – Wejherowo 17 Polska Atlantyda Wejherowo – Reda – Mrzezino – rezerwat „Beka” – Wejherowo 18 Błękitna wstęga pucka Wejherowo – Połchowo – Mrzezino – Osłonino – Rzucewo – Puck 19 Gromowładca Wejherowo – Sławutowo – Wejherowo 20 Marzenie o szklanych domach Wejherowo – Kąpino – Mechowo – Leśniewo – Wejherowo 21 Górą i doliną Wejherowo – Orle – Kniewo – Góra – Bolszewo – Wejherowo 22 Kąpiel w Bałtyku Wejherowo – Tyłowo – Dębki – Żarnowiec – Wejherowo 23 Kaszubski atom Nadole – Brzyno – Żarnowiec – Kartoszyno – Nadole 24 Wejherowo – Lębork Wejherowo – Góra Pomorska – Strzebielino Morskie – Lębork 25 Półwysep Helski Gdańsk – Hel – Jastarnia – Swarzewo – Puck Indeks wybranych miejscowości i atrakcji przyrodniczych 4 107 113 117 127 133 139 147 153 159 165 175 181 189 195 O przewodniku Na co dzień przywiązani jesteśmy do miejsc, w których mieszkamy, uczymy się bądź pracujemy – poruszamy się po utartych szlakach, łączących kilka, kilkanaście miejsc w mieście, nie wiedząc często, co znajduje się kilka ulic dalej. Z kolei na wakacje jeździmy „daleko” – co dla jednych ozna- cza zwykle urlop nad polskim morzem, na Mazurach lub w Bieszczadach, dla innych podróże po Europie, dla jeszcze innych wyprawy na inne kontynenty. Okolice naszego miasta traktujemy na ogół po macoszemu. Tymczasem kryją one wiele, często niespodziewanych, atrakcji. I nawet jeśli większość z nich nie dorównuje rangą zabytkom Włoch lub cudom przyrodniczym zamor- skich krain – warto poświęcić im nieco czasu i uwagi. Na opisanych w przewodniku trasach napotkamy ciekawe, choć czasem nieco zapomniane, kościoły i dwory, zabytki techniki, a także zaskakujące widoki, urokliwe zakątki i pomniki przyrody – współtworzące krajobraz kulturowy, historyczny i przyrodniczy regionu, w którym mieszkamy. Przewodnik rowerowy Trójmiasto i okolice powstał z myślą o tych wszystkich, którzy chcą – wykorzystując choćby tylko pojedyncze wolne dni, a nawet popołudnia – przełamywać codzien- ność życia w wielkim mieście i poznawać z rowerowego siodełka jego bliższe (a czasem także szerzej pojęte) okolice. Trasy zaplanowano tak, by przejechać mógł je każdy, niezależnie od typu roweru, jakim dysponuje, a także kondycji (a zatem na wycieczkę można też zabrać dzieci). Choć można wyróżnić wśród nich łatwiejsze i trudniejsze, wszystkie mają charakter rekreacyjny – rzadko przekraczają 50 km długości, unikają stromych podjazdów lub zjazdów, a także odcinków prowa- dzących po uciążliwych nawierzchniach (piaskach itp.). Punkty początkowe i startowe dobrano tak, by dojazd do nich (i powrót) był jak najłatwiejszy – zarówno samochodem, jak i przyjaznymi dla rowerów środkami komunikacji publicznej (np. pociągiem osobowym lub kolejką miejską). W miarę możliwości zadbano też o bezpieczeństwo – przede wszystkim zminimalizowano ilość odcinków przebiegających drogami o dużym natężeniu ruchu samochodowego. Układ przewodnika ma służyć wygodzie użytkownika. Otwiera go zwięzły poradnik, obej- mujący podstawy wiedzy niezbędnej każdemu rowerzyście (wybór roweru i kluczowego wy- posażenia, użytkowanie roweru, zachowanie na drodze, elementy techniki jazdy, planowanie wycieczki, ekwipunek). W dalszej części opisano propozycje tras. Każdą z nich zilustrowano mapą i profilem, dzięki którym możemy na bieżąco śledzić pokonany dystans i planować dal- szą część wycieczki. Na początku opisu każdej z tras podano też jej długość, orientacyjny czas przejazdu, a także – przyjętą dość arbitralnie (względem innych tras) – jej trudność. W części tekstowej scharakteryzowano najważniejsze punkty etapowe (podając przy nich odległości od początku i do końca trasy), a także podano szczegółowy opis przejazdu między nimi, będący uzupełnieniem mapy i profilu. Kolejność tras nie ma związku z ich trudnością. Oczywiście wiele z nich można łączyć, planując własne warianty lub wycieczki wielodniowe. Mamy nadzieję, że przewodnik spełni swoje zadanie, zachęcając do aktywności i odkrywa- nia niezwyłych miejsc, położonych często „tuż za miedzą”. Warto wytyczać własne ścieżki, lista ciekawych, wartych zobaczenia zakątków jest z pewnością otwarta. Zapraszamy na szlak! 5 P o tok Strzyża rezerwat „Dolina Strzyży” KIEŁPINEK Brętowo ruiny wiaduktu Trójmiejski Park Krajobrazowy EMAUS S6 Jez. Jasień Staw Wróbla JASIEŃ Szadółki UJEŚCISKO 7 Gdańsk Stocznia Stocznia Gdańska Gdańsk Główny Krzyż Milenijny S S ZAMCZYSKO kościół św. Barbary Fontanna Neptuna Opływ Motławy Olszynka SUCHANINO GDAŃSK SIEDLCE CHEŁM Szaniec Jezuicki STARE SZKOTY 221 KALINA KARCZEMKI KIEŁPINO GÓRNE Otomin Jez. Otomińskie dworzec Gdańsk Główny Święty Wojciech Pruszcz Gdański Straszyn Otomin Kłodawa Kleszczewko Różyny dworzec Gdańsk Główny ŁOSTOWICE ń s ki u Pot o k O r 1 ORUNIA Gdańsk Orunia Potok Maćkowy 222 Lwi dwór Lipce Gdańsk Lipce Radunia Ostrożek Kowale 221 S6 CZTERY PORY ROKU Jankowo Gdańskie Borkowo Głębokie sanktuarium św. Wojciecha Święty Wojciech Gdańsk - - Święty Wojciech Radunica Radunia Straszyn Arciszewo ROTMANKA 1 Jez. Juszkowskie lllliii n ii a n iii ee cc c cc c zz z z z zz z yy y y n n a Juszkowo kościół Podwyższenia Krzyża Świętego - XIVw. Pruszcz Gdański Międzynarodowy Park Kulturowy Faktoria PRUSZCZ GDAŃSKI Borzęcin Będzieszyn S6 cmentarz żołnierzy radzieckich Wojanowo 226 Świncz A1 Rusocin 20 Żukczyn 30 Cieplewo Cieplewo sanktuarium Matki Bożej Łęgowskiej Łęgowo 40 45,8 [km] rezerwat „Bursztynowa Góra” 221 Bąkowo kościół NMP Królowej Korony Polskiej elektrownia wodna Jezioro Straszyńskie adunia R elektrownia wodna Bielkówko Goszyn 222 Rekcin Żuława Jagatowo Żuławka 0 10 Żuławka 160 [m] 120 80 40 0 Warcz Pętla raduńska Umiarkowanie trudna trasa poprowadzona głównie drogami o nawierzchniach szu- trowych. Bardzo atrakcyjna widokowo, do Pruszcza Gdańskiego wiedzie wzdłuż ka- nału Raduni, następnie wzniesieniami w okolicach Bielkówka, skąd roztacza się piękny widok na nizinne Żuławy Gdańskie i dolinę Raduni. W większości biegnie drogami polnymi, które wczesną wiosną i jesienią mogą być bardzo błotniste. Nie sprawi trudności kolarzom górskim i posiadaczom rowerów trekkingowych, rów- nież starsze dzieci nie powinny mieć problemów z pokonaniem tej trasy. Odradza- my ją jednak rodzicom ciągnącym przyczepki rowerowe, gdyż nie- równości polnych ścieżek mogą im sprawić zbyt dużo kłopotów. 3 45,8 km 3,5 h 2 Gdańsk, dworzec PKP Gdańsk Główny Początek trasy. Główna atrakcja naszej wycieczki – Radunia – jest rzeką, której niektóre odcin- ki posiadają cechy górskie. Dzięki tym właściwościom już w średniowieczu wykorzystywano jej prąd do napędzania młynów wodnych. W latach 1348–54 Krzyżacy wytyczyli oraz zbu- dowali kanał, którym Radunia popłynęła do Gdańska, aby zasilić Wielki Młyn. Obecnie napę- dza osiem elektrowni wodnych, z czego trzy będziemy mogli zobaczyć w trakcie wycieczki. 0,0 45,8 km Władze Pruszcza Gdańskiego dbają o rozwój turystyki rowerowej 45 3 Gdańsk – Pruszcz Gdański – Straszyn – Gdańsk Stojąc plecami do dworca, ruszamy w prawo ścieżką rowerową, którą jedziemy do pierw- szego skrzyżowania. Przekraczamy ulicę i podążamy dalej prosto asfaltową, szeroką drogą dla pieszych. Dojeżdżamy do wiaduktu i przekraczamy na światłach aleję Armii Krajowej. Za- raz za przejściem skręcamy w prawo i dojeżdżamy do kościoła Mennonitów – tu natra- fiamy na ścieżkę rowerową biegnącą wzdłuż kanału Raduni. Podążamy ścieżką do samego jej końca, następnie wjeżdżamy na wał kanału i szutrową drogą jedziemy dalej, po prawej stro- nie mając kanał Raduni. Dojeżdżamy do ulicy Małomiejskiej. Jest to dość ruchliwa ulica, a z zakrętu po lewej stronie może nieoczekiwanie wyjechać samochód, dlatego najlepiej przekroczyć ją na przejściu dla pieszych (20 m dalej, po prawej stronie). Zaraz za ulicą Małomiejską natrafiamy na wąski chod- nik dla pieszych – warto zsiąść tu z roweru i przeprowadzić go przez Oruńskie Przedmieście. Kiedy chodnik się skończy, wjeżdżamy na szutrową drogę prowadzącą wzdłuż kanału. Po prze- jechaniu 1 km natrafiamy na uliczkę w prawo, wiodącą do Parku Oruńskiego. Zrewitalizo- wany w ostatnich latach stary park stał się przyjemnym, choć nadal mało znanym zakątkiem Gdańska. Urodą w niczym nie ustępuje Parkowi Oliwskiemu. Wracamy nad kanał i kontynuujemy jazdę. Przejeżdżamy pod obwodnicą południową (w budowie, planowane zakończenie – maj 2012), za którą droga się zwęża (przy płocie). Do- cieramy do Świętego Wojciecha, położonej najdalej na południe dzielnicy Gdańska. Widok na dolinę Raduni 46 Pętla raduńska 3 Gdańsk, Święty Wojciech A Dzielnica swoją nazwę zawdzięcza świętemu misjonarzowi, który w drodze do Gdańska odprawił w tym miejscu mszę świętą w 997 r. Znajduje się tu zabytkowy kościółek z XIV–XVI w. 8,1 37,7 km Kilometr za kościółkiem dojeżdżamy wąską ścieżką na wale do kanału Raduni. Przejeżdżamy mostek, a następnie skręcamy w lewo i jedziemy 260 m ulicą Batalionów Chłopskich, która pnie się lekko w górę. Uwaga: za domem nr 9, po lewej stronie, na niezagospodarowanym te- renie napotkamy wąską dróżkę prowadzącą w dół. Sprowadzamy rower i ścieżką docieramy do strumienia, przez który musimy przenieść rower. Zaraz za rzeczką znajduje się początek rowerowej drogi Via Ambra. Jest to dobrze przygotowany pruszczański odcinek Węgier- sko-Słowacko-Polskiego Bursztynowego Szlaku Rowerowego. Wjeżdżamy na Via Ambrę i kie- rujemy się w stronę Pruszcza. 11,0 34,8 km Pruszcz Gdański A™ Pruszcz Gdański jest niewielkim, lecz prężnie rozwijającym się miastem. Do najważ- niejszych zabytków należy wybudowany w XIV w. kościół Podwyższenia Krzyża Świę- tego z cennym wyposażeniem. Nową atrakcją Pruszcza jest Międzynarodowy Bałtycki Park Kulturowy, w którym znajdują się ścieżki rowerowe, amfiteatr, skatepark, boiska oraz rekonstrukcja faktorii han- dlowej z czasów rzymskich. W mieście można zjeść obiad w jednej z pizzerii i zaopatrzyć się w napoje na drogę, gdyż dalsza część trasy będzie wiodła bezdrożami. Droga rowerowa prowadzi początkowo wzdłuż ulicy Wojska Polskiego, za kościołem skręcamy w lewo i wzdłuż kanału Raduni dojeżdżamy do małego parkingu przed Bałtyckim Parkiem Kulturowym. Zwiedzamy Park, jednak nie daje- my się powieść tamtejszym ścieżkom dla rowerzystów, tylko powracamy do parkingu i szutrową, szeroką drogą biegnącą tuż przy kanale jedziemy w kierunku widocznej elektrowni wodnej. Elektrownia została wybudowana w 1921 r., stoi na rozwidleniu Starej Raduni i Nowej Raduni – czyli kanału wybudowanego przez Krzyżaków. Przy elektrowni skręca- my ostro w lewo i jadąc prosto, docieramy do pierwszego mostku na rzece, a po chwili do następnego. Niebawem jesteśmy przy drugiej pruszczańskiej elektrowni wodnej (z 2005 r.). Przechodzimy kładką na tamie i skręcamy Kładka nad Radunią 47 3 Gdańsk – Pruszcz Gdański – Straszyn – Gdańsk w lewo. Dojeżdżamy do głównej ulicy i odbijamy w prawo. Za torami kolejowymi raz jeszcze zba- czamy w prawo, w szutrową drogę. Jedziemy prosto i przejeżdżamy tunelem pod autostradą A1. Dojeżdżamy do asfaltowej drogi w Juszkowie, gdzie skręcamy w lewo i po 100 m po raz trze- ci przekraczamy tory. Na rozwidleniu za torami kierujemy się w lewo, na ułożoną z płyt drogę, biegnącą nieco pod górę. Po chwili przejeżdżamy rzeczkę i, jadąc znowu pod górkę, dociera- my do Borzęcina. Tu skręcamy w szutrową drogę w prawo. Kilometr dalej dojeżdżamy do szo- sy, przecinamy ją i pedałujemy dalej prosto. Na kolejnym rozwidleniu jedziemy prosto. Prze- kraczamy szeroką, szutrową drogę i cały czas trzymając kierunek na zachód, jedziemy wśród pól traktem o dość wyboistej nawierzchni. W ten sposób osiągamy skrzyżowanie we wsi Żmi- jewo. Skręcamy w prawo i rozpoczynamy zjazd równą, szutrową drogą – przed nami roztacza się ładny widok na Żuławy i dolinę Raduni. Wjeżdżamy do wsi Bielkówko, skręcamy w lewo, a następnie po dojechaniu do asfaltowej uli- cy – w prawo. Jadąc prosto, mijamy po prawej stronie lokalny browar Amber. Docieramy do Goszyna, gdzie na skrzyżowaniu skręcamy w lewo, w wąską, asfaltową drogę. 40 m od głównej szosy, po lewej stronie zobaczymy boisko. Wkrótce docieramy do Jeziora Goszyńskiego, zwanego też Straszyńskim. Przejeżdżamy przez nieczynne tory kolejowe; droga wiedzie pra- wą stroną, nawierzchnia zmienia się w szutrową. Jedziemy wzdłuż jeziora (skrytego za drze- wami) i 1 km od torów wjeżdżamy do lasu. Należy być uważnym, aby nie przeoczyć tego wjaz- du. Leśną ścieżką dojeżdżamy do metalowego mostku nad Radunią, którym przechodzimy na drugą stronę rzeki. Za mostkiem skręcamy w lewo i jedziemy w kierunku elektrowni Straszyn. Straszyn, elektrownia wodna U™ Jest to najstarsza elektrownia na Raduni – uruchomiona w 1910 r. Wraz ze zbior- nikiem retencyjnym, którym jest Jezioro Goszyńskie, powstała, aby chronić południowe dzielnice Gdańska przed zalaniem w czasie wiosennych roztopów. W okresie międzywo- jennym elektrownia była wyposażona w dwa, a później trzy hydrozespoły. Po wojnie, mimo zniszczeń, udało się przywrócić elektrownię do pracy i zrekonstruować wywiezione przez Niemców turbiny. Jezioro jest obecnie objęte ochroną i stanowi fragment Obszaru Chro- nionego Krajobrazu Doliny Raduni. 26,5 19,3 km Jedziemy asfaltową ulicą wiodącą przy elektrowni pod górę, po prawej stronie mijając hotel Cztery Pory Roku. Za ośrodkiem szkoleniowym elektroenergetyków skręcamy w lewo. Jedzie- my prosto, aż do drogi krajowej nr 221. Skręcamy w nią w prawo, ale już po 60 m odbijamy w lewo, w drogę gruntową oznakowaną jako czerwony szlak rowerowy. Wjeżdżamy do lasu i trzymając się szlaku dojeżdżamy do Otomina. Droga, która stanowi również popularny szlak konny, jest miejscami piaszczysta. Docieramy do asfaltowej ulicy w Otominie i skręcamy w prawo. Jedziemy prosto, aż do ob- wodnicy. Przed obwodnicą kierujemy się w lewo, betonowymi płytami jedziemy do wiaduk- tu, gdzie zbaczamy w prawo i przejeżdżamy nad obwodnicą. Jest to droga samochodowa, 48 Pętla raduńska 3 ale nie musimy obawiać się dużego natężenia ruchu. Za wiaduktem odbijamy w lewo i dość dziurawym asfaltem jedziemy do zakrętu w prawo. Skręcamy i jedziemy prosto aż do ronda, następnie przejeżdżamy ścieżką rowerową pod mostem i docieramy do ulicy Kartuskiej. Skrę- camy w prawo, gdzie niestety ścieżka się kończy, a my musimy zjechać na pobocze ruchliwej ulicy Kartuskiej, prowadzącej do Śródmieścia. W tym miejscu zalecamy korzystanie z chod- nika. Na wysokości kościoła św. Franciszka, po lewej stronie jezdni natrafiamy ponownie na ścieżkę rowerową, którą wygodnie dojeżdżamy do skrzyżowania z ulicą 3 Maja. Pokonujemy przejście dla pieszych, następnie most nad torami kolejowymi i skręcamy w lewo, w uliczkę wiodącą do dworca PKP. Elektrownia wodna w Straszynie Gdańsk, dworzec PKP Gdańsk Główny Koniec trasy. 45,8 0,0 km 49
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Trójmiasto i okolice. Wycieczki i trasy rowerowe. Wydanie 1
Autor:
, , ,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: