W poradniku do Tropico 3 znajdziecie zestaw przydatnych porad, odnoszących się do najważniejszych aspektów zarządzania państwem, opis wszystkich budynków i dekretów, a także pełen opis przejścia wszystkich 15 misji, składających się na kampanię.
Skrócona wersja spisu treści:
-Wstęp
-Porady
-[Budynki] Mieszkalnictwo
-[Budynki] Gospodarstwa rolne
-[Budynki] Przemysł
-[Budynki] Zakwaterowanie
-[Budynki] Atrakcje
-[Budynki] Rozrywka
-[Budynki] Infrastruktura
-[Budynki] Rząd
-[Budynki] Użyteczność
-[Dekrety] Społeczne
-[Dekrety] Polityka zagraniczna
-[Dekrety] Gospodarka
-[Dekrety] Polityka wewnętrzna
-[...] liczba wszystkich rozdziałów: 30
Informacja o grze
Kontynuacja świetnej serii gier strategiczno-ekonomicznych daje kolejną okazję do stworzenia własnego dyktatora i wcielenia się w przywódcę małego państewka w czasach Zimnej Wojny. Tylko od nas zależy charakter rządów, jakie zapanują na wyspie.
Gra Tropico 3, ciepło przyjęta zarówno przez krytyków, jak i graczy, to przedstawiciel gatunku gier strategicznych. Tytuł wydany został w Polsce w 2009 roku i dostępny jest na platformach: PC, Xbox 360. Wersja językowa oficjalnie dystrybuowana na terenie kraju to: z polskimi napisami.
Darmowy fragment publikacji:
Nieoficjalny polski poradnik GRY-OnLine do gry
Tropico 3
autor: Michał „Wolfen” Basta
(c) 2009 GRY-OnLine S.A.
Producent Haemimont Games, Wydawca Kalypso Media, Wydawca PL CD Projekt.
Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp.
należą do ich prawowitych właścicieli.
Tropico 3 – Poradnik GRY-OnLine
S p i s t r e ś c i
Wstęp_________________________________________________________ 3
Porady ________________________________________________________ 4
Budynki _______________________________________________________ 9
Mieszkalnictwo _____________________________________________________________ 9
Gospodarstwa rolne ________________________________________________________ 11
Przemysł __________________________________________________________________ 12
Zakwaterowanie ___________________________________________________________ 14
Atrakcje___________________________________________________________________ 15
Rozrywka _________________________________________________________________ 17
Infrastruktura _____________________________________________________________ 19
Rząd______________________________________________________________________ 21
Użyteczność _______________________________________________________________ 23
Dekrety ______________________________________________________ 25
Społeczne _________________________________________________________________ 25
Polityka zagraniczna________________________________________________________ 27
Gospodarka _______________________________________________________________ 29
Polityka wewnętrzna _______________________________________________________ 31
Opis przejścia__________________________________________________ 33
Rozdział 1 – Banany ________________________________________________________ 33
Rozdział 2 – Druga szansa___________________________________________________ 35
Rozdział 3 – Schronienie pielgrzyma __________________________________________ 37
Rozdział 4 – Tytan przemysłu ________________________________________________ 39
Rozdział 5 – Zatoka piratów _________________________________________________ 41
Rozdział 6 – Podzielona lojalność ____________________________________________ 43
Rozdział 7 – Reformy _______________________________________________________ 45
Rozdział 8 – Viva Tropico____________________________________________________ 47
Rozdział 9 – Wielka gra _____________________________________________________ 49
Rozdział 10 – Lizus _________________________________________________________ 51
Rozdział 11 – Chciwość _____________________________________________________ 53
Rozdział 12 – Głęboko w ropie _______________________________________________ 55
Rozdział 13 – Turistico ______________________________________________________ 57
Rozdział 14 – Przeklęta wyspa _______________________________________________ 59
Rozdział 15 – Wolność ______________________________________________________ 61
Wydawnictwo GRY-OnLine S.A.
ul. Królewska 57, 30-081 Kraków
tel.(+48 12) 626 12 50, fax.(+48 12) 626 12 70
Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest
(c) 2002-2009 GRY-OnLine S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.
zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-OnLine S.A.
Dodatkowe informacje na temat opisywanej w tej publikacji gry znajdziecie na stronach serwisu GRY-OnLine.
www.gry-online.pl
Strona: 2
Tropico 3 – Poradnik GRY-OnLine
Wstęp
W poradniku do Tropico 3 znajdziecie zestaw przydatnych porad, odnoszących się do
najważniejszych aspektów zarządzania państwem, a także opis wszystkich budynków i dekretów. W
ostatniej części znajdziecie z kolei pełen opis przejścia wszystkich 15 misji, składających się na
kampanię.
Michał „Wolfen” Basta
Strona: 3
Tropico 3 – Poradnik GRY-OnLine
Porady
E l P r e s i d e n t e
El Presidente, czyli postać twojego władcy, jest reprezentowana przez awatar, wybierany przed
każdym zadaniem. Możesz skorzystać z jednej z osiemnastu przygotowanych postaci lub stworzyć
od podstaw nową. Najważniejszymi kwestiami podczas wyboru awatara jest jego pochodzenie oraz
zalety i wady. Pierwsza cecha określa z jakiego środowiska wywodzi się El Presidente. Ma to
bezpośrednie przełożenie na stosunki z poszczególnymi grupami ludzi. Jeżeli twój awatar pochodzi
ze wsi, to może liczyć na poparcie komunistów, ale u intelektualistów zawsze będzie postrzegany
gorzej. Jako tajny agent możemy z kolei liczyć na bonusy związane z policją, a dodatkowo
uwielbienie przez kobiety.
Wady i zalety działają na podobnych zasadach. Jedne mają jedynie dodatnie lub ujemne skutki, a
inne zarówno jedne, jak i drugie. Na przykład pijaństwo zmniejsza szacunek u wszystkich grup
politycznych i społeczeństwa, ale jednocześnie pozwala zachować lepsze stosunki z ZSRR. Z kolei
tchórz wpływa negatywnie na nasze kontakty z armią, a zmysł dyplomatyczny zapewnia dodatkowe
punkty przy stosunkach z dwoma mocarstwami. Warto więc stworzyć lub wybrać takiego awatara,
którego cechy mogą w naszym odczuciu być przydatne. Niech jednak nikt nie sądzi, że początkowe
wartości są ciążą nieustannie na całej rozgrywce. Owszem rolnik nie cieszy się poparcie
intelektualistów, ale budując szkoły i spełniając ich inne zachcianki i tak uda ci się uzyskać spore
poparcie tej grupy politycznej. Podobnie jest z pozostałymi cechami El Presidente, które w czasie
rozgrywki można korygować odpowiednią polityką.
El Presidente posiada jeszcze wiele zdolności, z których możemy korzystać podczas samej
rozgrywki. W wolnych chwilach władca lub bowiem wygłaszać przemówienia w pałacu, uganiać się z
pistoletem za buntownikami, poklepywać pracowników fabryk po plecach, przyspieszając tym
samym produkcję lub odwiedzać miejsca budowli i poganiać robotników. Aby wykonać wszystkie te
czynności trzeba kliknąć na ikonkę awatara (pierwsza z lewej nad mini-mapą), a potem wybrać
interesujący nas obiekt i kliknąć prawym przyciskiem myszy.
K o n t o w b a n k u s z w a j c a r s k i m
Wiadomo, że nie samymi państwowymi funduszami człowiek żyje i coś na emeryturę wypadałoby
odłożyć. W niektórych zadaniach przywłaszczanie pieniędzy będzie nie tylko wyborem moralnym,
ale warunkiem koniecznym do pomyślnego ukończenia misji. Warto zatem orientować się w
sposobach finansowych malwersacji. W sumie istnieją trzy sposoby. Pierwszy to wydanie dekretu
„Pozwolenie na budowę”, który podwyższa ceny budynków, ale za każdy postawiony obiekt na
nasze konto trafia 1/5 jego wartości. Dobrze jest zatem inwestować w jak najdroższe budynki.
Drugą możliwością są przekręty ekonomiczne, przeprowadzane we wzniesionym uprzednio banku.
Po jego postawieniu należy wybrać opcję „Grząska lokata”, a bankierzy zajmą się resztą. Im
bardziej są doświadczeni, tym więcej zapewnią nam gotówki. Ostatnią z opcji jest przerabianie
starożytnych ruin na wykopaliska. Znalezione podczas ich trwania artefakty są sprzedawane na
czarnym rynku, a pieniądze trafiają bezpośrednia do nas. Oczywiście najlepsze efekty uzyskuje się
podczas korzystania ze wszystkich trzech możliwości jednocześnie.
Z a d o w o l e n i e s p o ł e c z e ń s t w a
Wskaźnik zadowolenia społeczeństwa informuje nas o tym, jak nasze rządy są postrzegane przez
ludzi. W początkowych fazach rozgrywki na ogół szybko leci on na łeb na szyję, ponieważ nie
jesteśmy w stanie zapewnić ludziom odpowiednich warunków. O tym jakie to warunki, możemy się
dowiedzieć wchodząc w almanachu na zakładkę „Ludzie” i „Średni poziom zadowolenia”. Wśród nich
znajdują się między innymi potrzeby dotyczące pożywienia, mieszkalnictwa, bezpieczeństwa, opieki
zdrowotnej itd. Podstawą dobrze funkcjonującego i popierającego nasz społeczeństwa jest
utrzymywanie tych wskaźników na jak najwyższym poziomie. Większość z nich da się łatwo
zaobserwować. Na przykład w przypadku mieszkalnictwa wystarczy kliknąć na jakikolwiek budynek
Strona: 4
Tropico 3 – Poradnik GRY-OnLine
mieszkalny i zobaczyć jego standard. Baraki zapewniają komfort utrzymania na poziomie 25, tanie
bloki około 40, droższe blisko 60, a rezydencje 95 punktów. Podobnie jest z pensjami. Wystarczy
podnieść ją w zakładzie pracy, aby od razu zauważyć, jaki wpływ ma jakość wykonywanej pracy.
Podobnie jest z resztą wskaźników. Nie należy się jednak sugerować jedynie ogólną liczbą,
wyświetlaną przy mapie, tylko sprawdzać szczegółowo statystyki. Ogólny poziom zadowolenia
może być bowiem wysoki, ale mieszkańcy będą nieszczęśliwi. Najprostszy przykład to stworzenie
dużych oddziałów armii i policji. Zawyżą one znacznie poziom bezpieczeństwa, ale jednocześnie
wpłyną negatywnie na swobody obywatelskie. Należy zatem cały czas zachowywać odpowiednie
proporcje między poszczególnymi potrzebami. Jeśli zatem postawiłeś na armię, to postaraj się
zwiększyć swobody poprzez wybudowanie stacji radiowej lub telewizyjnej.
Niektóre z czynników można jednak podwyższać bez wywoływania negatywnych skutków u innych.
Jest tak na przykład w przypadku poziomu religii i opieki zdrowotnej. Aby podwyższyć te pozycje
wystarczy w wybudować kościół i klinikę. Należy przy tym pamiętać, że wraz z mijającymi latami i
wzrostem gospodarczym potrzeby ludzi zaczną się zwiększać. Przykładowo mieszkanie w bloku
straci w ich oczach na jakości i aby utrzymać wysoki wskaźnik mieszkalnictwa, trzeba będzie im
zapewnić dom.
G r u p y p o l i t y c z n e
Grupy polityczne posiadają różne, czasem sprzeczne, cele które należy realizować, aby utrzymać
na wysokim poziomie wskaźnik szacunku. Sprawa z frakcjami jest prosta, jeśli postępujesz według
ich zasad, to zwiększasz sobie ich poparcie. Jeśli je ignorujesz, popadasz stopniowo w niełaskę.
Wszystkie cele poszczególnych grup są wyświetlone w zakładce „Polityka” w almanachu. Nie staraj
się na siłę zadawalać wszystkich frakcji jednocześnie, ponieważ nigdzie w ten sposób nie
zajedziesz. Jeżeli nie masz na wyspie wystarczającej liczby pracowników, to prowadź otwartą
politykę imigracyjną i nie przejmuj się nacjonalistami, którym takie działanie jest nie na rękę. Jeśli
klerykałowie domagają się katedry, a ty masz ważniejsze sprawy, to najpierw uporaj się z nimi.
Dopiero po zbiciu sporego majątku możesz przystąpić do zadowalania konkretnych grup.
P o l i t y k a z a g r a n i c z n a
Podczas rozgrywki warto zadbać o dobre stosunki z dwoma mocarstwami, czyli ZSRR i USA.
Zadanie to staje się znacznie prostsze po wybudowaniu ministerstwa spraw zagranicznych, dzięki
któremu uzyskujemy dostęp do dekretów międzynarodowych. Umożliwiają one między innymi
pochwalenie wybranej potęgi lub zawarcie z nią umowy handlowej lub sojuszu. Ten ostatni
przydaje się szczególnie w sytuacji, w której doprowadziliśmy do zatargów z jedną ze stron. Wtedy
należy jak najszybciej dogadać się z drugim mocarstwem i postawić na wyspie jego bazę
wojskową, zapewniającą nam bezpieczeństwo przed inwazją. Oprócz dekretów wpływ na stosunki
międzynarodowe ma również nasza polityka. USA popierają trendy demokratyczne oraz
kapitalistów, natomiast ZSRR opowiada się bardziej za komunistami. Warto jak najlepiej
dogadywać się z obiema stronami naraz, ponieważ im cieplejsze stosunki z nimi utrzymujemy, to
na tym większą pomoc finansową możemy liczyć.
A r m i a
Armia stanowi podstawę państw opartych na wyzysku ludzi. Jeżeli prowadzisz politykę, w której
ludzie się nie liczą, nie dopuszczasz do wyborów i zmuszasz ich do katorżniczej pracy, to bez sił
zbrojnych długo w pałacu nie zagrzejesz. Musisz posiadać rozbudowane wojsko i sporo placówek
wojskowych, ponieważ w innym przypadku buntownicy zaczną bezkarnie atakować budynki
strategiczne, a na końcu pałac (dlatego ważne jest, aby płacić odpowiednio wysoką pensję
żołnierzom w głównej siedzibie El Presidente). W bazach wojskowych oraz arsenałach przebywają
generałowie. Im więcej oficerów posiadasz, tym więcej możesz wznieść posterunków strażniczych
Strona: 5
Tropico 3 – Poradnik GRY-OnLine
ze zwykłymi żołnierzami. Te ostatnie budynki spełniają rolę ochronną, dlatego warto stawiać je
obok ważnych obiektów takich jak kopalnie, farmy i fabryki.
Jeżeli zdecydujesz się na stworzenie sił zbrojnych, to koniecznie zainwestuj w bazę wojskową i
wydaj dekret „Modernizacja wojska”, który zwiększy umiejętności bojowe twoich żołnierzy. Wojsko
może również posłużyć do przerywania strajków. Dzięki egzekucjom strajkujących nie tracisz
wprawdzie pieniędzy, ale musisz liczyć się ze zwiększeniem liczby buntowników. Armia znacznie
zwiększa poziom bezpieczeństwa, ale kosztem swobód obywatelskich.
M i e s z k a l n i c t w o
Mieszkanie to podstawowa potrzeba każdego mieszkańca Tropico. Bez nich na naszej wyspie
szybko zaroi się od slumsów, a wskaźnik mieszkalnictwa zacznie ostro spadać w dół. Dlatego od
samego początku należy zapewnić ludziom jak najlepsze warunki zakwaterowania. Początkowo
budżet państwa jest raczej w opłakanym stanie, dlatego wznoś najtańsze bloki, w których pomieści
się sporo mieszkańców. Ich standard pozostawia wiele do życzenia, ale kiedy gospodarka stanie na
nogi, zastąpisz je droższymi. Podczas ustalania wysokości czynszów, pamiętaj, że nie zbijesz na
nich kokosów. Warto jednak zadbać o to, aby mieszkania nie przynosiły strat, dlatego ustalaj je na
takim poziomie, żeby bilans wychodził przynajmniej na zero. Nie możesz jednak przesadzić w
drugą stronę i zaproponować bardzo wysokich cen, ponieważ ludzie po prostu się wyprowadzą.
Czynsze warto zatem dopasować do pensji. Jeżeli podwyższasz zarobki społeczeństwa, to możesz
sobie również pozwolić na zwiększenie czynszu. Generalnie nie powinien być ustalony na 40-50
zarobków. Mieszkania warto budować w miarę blisko miejsc pracy. Takie pracownicze osiedla
wydają się lepszym rozwiązaniem, niż piesze lub samochodowe (jeśli wybudowaliśmy garaż)
wycieczki ludzi przez pół wyspy.
P r z e m y sł
Przemysł jest jedną z najbardziej intratnych gałęzi gospodarki. Początkowo musimy zadowolić się
jedynie farmerstwem, ale już podczas budowania farm warto pomyśleć o fabrykach. Przede
wszystkim warto określić, jakie plony nadadzą się do późniejszego przetworzenia w fabrykach.
Kukurydza i papaja świetnie zaspokajają głód mieszkańców, ale możemy eksportować jedynie ich
nieprzetworzoną formę, która nie przyniesie nam realnych dochodów. Dlatego warto już na starcie
znaleźć gleby, nadające się pod uprawę ananasów, kawy, cukru oraz tytoniu. Ananasy i kawa mogą
trafić do fabryki konserw (podobnie jak ryby), cukier można przetworzyć w wytwórni na rum, a z
tytoniu uzyskamy cygara (fabryka cygar). Przetworzone produkty zapewniają wielokrotnie większe
zyski. Należy jednak pamiętać, aby fabryki stały możliwie blisko farm (portów łowieckich lub
kopalni) albo portu handlowego. Bez sensu jest umieszczać w jednej części miasta budynki
produkcyjne/wydobywcze, a w drugiej fabryki, ponieważ kierowcy przewożący towary tracą w ten
sposób czas na dotarcie z jednego punktu do drugiego.
Oprócz wyżej wymienionego łańcucha przemysłowego, w Tropico istnieją jeszcze dwa:
- kopalnia złota ---- fabryka biżuterii
- obóz drwali ---- tartak ---- fabryka mebli
Należy pamiętać, że spore dochody zapewniają również kopalnie żelaza, boksytu, a także szyby i
rafinerie naftowe. Przed wybudowaniem fabryk dobrze jest zainwestować w szkołę średnią, która
dostarczy do nich pracowników. Jest to znacznie bardziej opłacalne, niż ściąganie imigrantów.
Kiedy uzbieramy wystarczająco dużo gotówki, warto pomyśleć o rozwinięciu poszczególnych fabryk,
dzięki czemu zmniejszymy zanieczyszczenia lub zwiększymy produkcję.
T u r y s t y k a
Jeżeli mamy ochotę i możliwości, to możemy oprzeć naszą gospodarkę na turystyce. Będzie to o
wiele prostsze, jeśli wyspa posiada wysoki wskaźnik „piękna”, przyciągający turystów. Należy przy
Strona: 6
Tropico 3 – Poradnik GRY-OnLine
tym pamiętać, że nie jest to czynnik stały, a wszelkie zanieczyszczenia z mieszkań czy fabryk
obniżają go. Dlatego ośrodki turystyczne należy rozwijać z dala od miastowego zgiełku, najlepiej na
drugim końcu wyspy. Aby budowa nie trwała zbyt długo, warto postawić przy ośrodku
turystycznym biura kierowców i budowniczych. Najpierw należy stworzyć port turystyczny, który
odblokuje nam dostęp do mieszkań dla turystów. Jeśli skarb państwa jest w powijakach to zacznij
stawiać tańsze noclegi, czyli bungalowy i motele (dobrze wznieść również garaż, ułatwiający
turystom przemieszczanie się po wyspie), a z rozrywek inwestuj w puby, restauracje i plaże. Z
czasem zadbaj o zamożniejszych turystów wznosząc luksusowe hotele i bardziej wyrafinowane
rozrywki – kina, kluby nocne, areny sportowe. Aby przyciągnąć większe ilości turystów możesz
wydawać dekrety, które wypromują twoją wyspę na świecie. Z czasem warto dobudować kolejne
porty turystyczne oraz, jeżeli posiadasz wystarczająco dużo miejsca, lotnisko. W ten sposób
zapewnisz sobie stały dopływ turystów.
W y b o r y
Wybory to jedna z najważniejszych chwil w czasie sprawowania władzy. Od ich wyniku zależy, czy
utrzymamy się na pozycji El Presidente i będziemy mogli kontynuować naszą działalność, czy też
niezadowoleni z naszych poczynań mieszkańcy po prostu wyrzucą nas z pałacu, co automatycznie
zakończy rozrywkę. Sposobów na wygranie wyborów jest kilka. Pierwszy to oczywiście rządzenie w
taki sposób, aby ludzie byli szczęśliwi. Jeśli spełniamy ich zachcianki, to możemy być pewni, że
społeczeństwo poprze nas w nadchodzącym głosowaniu. W przypadku w miarę wyrównanych szans
obu kandydatów (stosunek głosów jest wyświetlany w górze ekranu) warto skorzystać z nowej
opcji, czyli przedwyborczych obietnic. Jeżeli się na nie zdecydujemy musimy dokonać trzech
wyborów. Pierwszy dotyczy najważniejszych kwestii w państwie. Wybieramy tutaj jakim problemem
(na przykład poziomem edukacji, mieszkalnictwa lub religii) zajmiemy się po wyborach. W drugiej
części przemówienia chwalimy wybraną grupę polityczną lub mocarstwo, co od razu podnosi nasze
relacje z daną frakcją o 10 punktów. Ostatnią rzeczą jest obietnica przedwyborcza. Tutaj możemy
nic nie obiecywać lub przyrzec, że przykładowo wybudujemy katedrę lub poprawimy warunki
żołnierzom. Dzięki tym wyborom otrzymujemy na starcie głosowanie dodatkowe punkty. Co
ciekawe, kiedy już utrzymamy pozycję El Presidente, niespełnienie żadnej z obietnic nie grozi
praktycznie żadnymi konsekwencjami.
W przypadku niepewności co do wyników wyborów, warto skorzystać z kilku przydatnych opcji.
Jeżeli rywal jest zbyt silny możemy po prostu nie dopuścić do głosowania. Jeżeli coś poszło nie tak
w czasie samych wyborów i społeczeństwo zaczęło się od nas odwracać, to na miesiąc przed
zakończeniem elekcji warto skorzystać z opcji nieuczciwego liczenia głosów. W ten sposób
możemy, kosztem niezadowolenia mieszkańców, podnieść nasze szanse. Jeżeli dysponujemy
odpowiednio wysokim budżetem można uciec się do wydania dekretu o obniżeniu podatków, co
zapewni nam sporo nowych głosów. Ostatnią szansą, której w żadnym razie nie polecam, jest po
prostu zlecenie zabójstwa oponenta. Należy się wtedy jednak liczyć ze spadkiem przychylności
ludzi.
J a k z a c z ą ć?
Ze względu na różne podejścia do rozgrywki oraz cele, jakie stawiają przed nami niektóre misje,
nie da się określić jednej, uniwersalnej zasady tworzenia miasta. Można jednak pokusić się o pewne
wskazówki, ułatwiające rozpoczęcie zabawy. Przede wszystkim zacznij od dokładnego sprawdzenia
wyspy pod kątem jej piękna, żyzności gleb, ilości oraz rodzaju występujących surowców. Na
podstawie obserwacji możesz dokonać już pierwszych wyborów i ustalić na przykład, czy w
przyszłości chcesz stworzyć ogromny ośrodek przemysłowy czy też turystyczny.
Następnie należy zająć się podstawowymi pragnieniami naszych podopiecznych, czyli pustymi
brzuchami i brakiem dachu nad głową. Na początek w zupełności wystarczą dwie farmy kukurydzy,
za którą Tropikańczycy wręcz przepadają. W tym samym czasie warto wznieść tani blok i ustalić
czynsz na w miarę niskim poziomie, aby mogło się do niego wprowadzić jak najwięcej ludzi. Po
zapewnieniu podstawowych wygód trzeba pomyśleć o zarabianiu pieniędzy. W zależności od
warunków panujących na wyspie możemy pokusić się o wybudowanie kopalni (jeśli blisko znajdują
Strona: 7
Pobierz darmowy fragment (pdf)