„Jeżeli chcecie dotrzeć do niewidzialnego, to musicie tak samo głęboko spenetrować to, co widzialne”. Te słowa malarza Maxa Beckmana zdają się być dewizą ''Twarzy świata'', tomu wierszy inspirowanego malarstwem. Jesteśmy świadkami przeskoku iskry natchnienia, bo poezja Kazimierza Brakonieckiego odkrywa i wydobywa na światło dzienne tajemne, często apokaliptyczne i mistyczne, przesłanie wielkiego malarstwa, eschatologiczną prawdę, jaką niesie również wielka muzyka. To ponadczasowa, uniwersalna poezja o nieogarnionej metafizycznej głębi. Krzysztof Andrzej Jeżewski
Darmowy fragment publikacji:
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
1
w serii ukazały się:
Mariusz Appel „Tonic”
Maria Bigoszewska „Jeden pokój”, „Wołam cię po imieniu”
Zenon Fajfer „Powieki”, „Widok z głębokiej wieży”
Bogusław Kierc „Karawadżje”, „Notesprospera”
Andrzej Kopacki „Inne kaprysy”
Janusz Kryszak „Nieme i puste”
Sławomir Kuźnicki „Kontury”
Joanna Lech „Piosenki pikinierów”
Piotr Michałowski „Zaginiony w kreacji”
Agnieszka Mirahina „Widmowy refren”
Tomasz Pietrzak „Umlauty”
Małgorzata Południak „Pierwsze wspomnienie wielkiego głodu”
Dorota Ryst „Sample story”
Karol Samsel „Autodafe”, „Autodafe 2”
Ewa Sonnenberg „Obca”
Bartosz Suwiński „Bura. Notatnik chorwacki”, „Wyraj”
Miłosz Waligórski „32 ślady ku”, „Sztuka przekładu”
Grzegorz Wróblewski „Gender”
Adam Zdrodowski „47 lotów balonem”
Marcin Zegadło „Hermann Brunner i jego rzeźnia”
Marta Zelwan „Graffiti”
2
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Wydawnictwo FORMA. Fundacja Literatury imienia Henryka Berezy
3
Szczecin, Bezrzecze 2019
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Copyright © Kazimierz Brakoniecki, 2019
Copyright © Wydawnictwo FORMA, 2019
zdjęcie autora: Kazimierz Dłuski
obraz na okładce: Tomasz Bohajedyn
redakcja i korekta: Anna Nowakowska
projekt graficzny serii, projekt okładki, skład, łamanie: Paweł Nowakowski
ISBN 978-83-66180-26-0 (wydanie pierwsze, papier)
ISBN 978-83-66180-27-7 (wydanie drugie, e-book pdf)
WYDAWNICTWO FORMA
71-219 Szczecin-Bezrzecze, ul. Nowowiejska 63
www.wforma.eu
forma.sc@pro.onet.pl
FUNDACJA LITERATURY imienia HENRYKA BEREZY
adres do korespondencji: 71-141 Szczecin, ul. Łukasińskiego 38c, skrytka pocztowa nr 39
siedziba: 71-467 Szczecin, ul. Mariana Rapackiego 2
www.fundacja-berezy.org
biuro@fundacja-berezy.org
4
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
spis treści:
Poeta Li Bai, Liang Kai
Sześć owoców persymony, Mu Qi
Cudowny połów ryb, Konrad Witz
Chrystus w grobie, Hans Holbein młodszy
Niewierny Tomasz, Caravaggio
Nawrócenie św. Pawła, Caravaggio
Baranek, Zurbarán / Zając, Albrecht Dürer
Hiob wyszydzany przez żonę, George de La Tour
Śniadanie podane, Jean-Siméon Chardin
Wenecja: widok na Wielki Kanał oraz kościół św. Łucji, Francesco Guardi
Biała góra na Kamczatce, Friedrich Georg Weitsch
Chrystus w Ogrodzie Oliwnym, Eugène Delacroix
Dwie akwarele (Z podróży po Sekwanie,
Świt po katastrofie morskiej) , J.M.W. Turner
Pracownia artysty. Prawdziwa alegoria siedmiu lat pracy artysty, Gustav Courbet
Dom wisielca, Paul Cézanne
Pokój Vincenta w Arles, Vincent Van Gogh
Wizja po kazaniu, czyli walka Jakuba z aniołem, Paul Gauguin
Wjazd Chrystusa do Brukseli, James Ensor
Góra Sainte-Victoire, Paul Cézanne
Portret Rainera Marii Rilkego, Paula Modersohn-Becker
Sonata gwiazd / Rex, Mikalojus Konstantinas Čiurlionis
W hołdzie Apollinaire’owi, Marc Chagall
Śmierć i dziewczyna, Egon Schiele
W drodze do Emaus, Karl Schmidt-Rottluff
Śmierć Wielimira Chlebnikowa, P.W. Mituricz
Rozpłatany wół, Chaim Soutine
Las w Brytyjskiej Kolumbii / W głębi lasu, Emily Carr
Artysta i jego druga żona, Stanley Spencer
Między zegarem a łóżkiem, Edvard Munch
Martwe natury z butelkami, Giorgio Morandi
Czaszka poety, Wols
Niebo wieczorne w płomieniach oraz wcześniejsze akwarele pejzażowe
z północnej Fryzji, Emil Nolde
Autoportret, Pierre Bonnard
Autoportret w niebieskiej marynarce oraz kilka wcześniejszych, Max Beckmann
Martwa natura z butelką, Nicolas de Staël
Czarne ptaki / Pług brabancki, Georges Braque
Robotnicy z Bracka / On im nie zazdrości /
Mezeń koło Archangielska. Wdowy wspominają, Wiktor Popkow
Późno na Mazurach, Roger Loewig
Autoportret, Alice Neel
Autoportret malarza przy pracy, Lucian Freud
Wielka Rodzina, nr 1, Zhang Xiaogang
Portret kobiety, Paul Abbott
Jak skóra na bębnie dudni ziemia, Anselm Kiefer
7
8
10
12
13
14
15
16
22
25
26
27
28
32
34
35
36
38
41
43
47
50
52
54
55
56
58
62
63
65
67
68
71
72
76
79
81
85
87
89
90
92
94
5
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
6
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Poeta Li Bai
Liang Kai (I połowa XIII w.)
„Obraz to namalowany wiersz;
wiersz to słowami ujęty obraz”.
starochińska sentencja
Stojąc w świetle księżyca śpiewam
napiłem się wina bez przyjaciół
przymykam oczy i jest mi dobrze
i chociaż ty nie pijesz ze mną
to i tak cię wielbię księżycu
Kiedy śpiewam księżyc tańczy
kiedy ja tańczę śpiewa księżyc
kiedy ja piję księżyc trzeźwieje
kiedy ja nie piję opojem jest księżyc
Razem milczymy w cieniu góry
razem się słaniamy w tańcu bambusów
rzeka płynie z szumem w nieskończoność
mam swoją chatkę w tej jaskini
Pytasz mnie jak spędzam dzień cały
słucham jesiennych wiatrów i kropel deszczu
patrzę na sosny i ich mokre warkocze
piję wino i liczę płynące liście
nurtem rzeki która odbija Drogę Mleczną
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
7
Sześć owoców persymony (ok. 1250)
Mu Qi (XIII w.)
„Tung-kuo-tsy zapytał Czuang-tsego:
– Gdzie się znajduje to, co nazywamy tao?
– Nie ma miejsca, gdzie by go nie było”.
1
Owoce persymony czyli kaki kupuję w Lidlu
lubimy je z żoną zjadać pod drzewem starości
owoce i liście służą od wieków leczeniu schorzeń
patrzę na reprodukcję rysunku tuszem na papierze
siecze deszcz jesienny z wiatrem za oknem kot śpi na fotelu
2
Z chińskich zasad sztuki:
Artysta winien przede wszystkim poszukiwać i podkreślać to
co ostateczne co stanowi kwintesencję charakteru przedmiotu
3
Rysunek ten to wykładnia buddyjskiej sekty cza’an (chan)
która w Japonii przybrała nazwę zen
4
Pięć owoców kaki w szeregu
jeden wysunięty i wszystkie z ogonkami
o różnym nasączeniu czerni i bieli
w przestrzeni bez oparcia i światła
jak ustawione na szachownicy życia dusze
nowonarodzonych planet
5
Czy w tych persymonach Mu-ki’ego
przebywa jakaś prawda ostateczna
odległa rzeczywistość która ukryta blisko
zastygła intensywnie tak że przemienia
plamy tuszu w euforię mistyczną?
8
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
6
A w mrówce a w chlebie a w owocu i drzewie?
w kaku dziecka także?
7
Wszędzie i nigdzie szczegóły nie są ważne
jednia świata jest immanentną nieskończonością
ekstatyczną fizyką
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
9
Cudowny połów ryb (1444)
Konrad Witz (ok. 1410-1445/46)
Ágnostos theós
Kto by nie chciał spotkać Jezusa żywego
który rozpala na brzegu ognisko i piecze rybę
zachęcając abyś podszedł bliżej i też ucztował
w popiele ziemniaki jak w dzieciństwie leszczynowy patyk
kto by nie chciał spotkać Jezusa zmartwychwstałego
który by pokazał jezioro pomost a na nim umarłą matkę
która wstaje z wilgotnych desek jakby się budziła
I teraz ten posągowy w purpurze Chrystus
stoi na przezroczystej wodzie w której widać refleksy i cienie
jak nigdy dotąd w żadnym malunku bo trzeba lubić miejsce
wymedytować każdą rzecz w pejzażu jakby komórkę ciała Stwórcy
i jeżeli apostołowie są jeszcze niezgrabni i marionetkowi
to postać Piotra rybaka tonącego w jeziorze wyraża przestrach
Ale nie o niego tutaj chodzi chociaż jest i on powołany
lecz o to że nad wyniośle wyrzeźbionym Chrystusem
układa się szeregiem zagajników pastwisk łąk i pól
krajobraz utoczony rękami niestrudzonych rolników i pasterzy
a za nim tuż pionowo nad zabawną aureolą mesjasza
czuwa z palcem na ustach bazaltowa góra z językiem
przestworu w obłoku a za nią wełniste Alp lodowce
również i ona odpowiada zwycięską obecnością
na apel stworzenia na zew kosmosu i przetrwania
Jezioro Genewskie widziane jako Jezioro Tyberiadzkie
bo w każdym miejscu na ziemi może się zdarzyć cud i przemiana
i nie trzeba opuszczać swojego miejsca ani serca
aby pójść drogą wtajemniczenia biegnącą widzialnie
siecią horyzontów w stronę niestrudzonej wody życia
Kto by nie chciał spotkać nad jeziorem swojej Miłości
odratować przeszłości i dotknąć żywej tajemnicy
która wcale nie musi opuszczać ciała miasta lasu rzeki
aby odnaleźć wołanie które niech do ciebie przyjdzie
10
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Pobierz darmowy fragment (pdf)