Inspiruj się i twórz! Odkryj kreatywność w erze cyfrowej.
Genialny Quentin Tarantino jest prawdopodobnie największym złodziejem w historii kinematografii. I w tym właśnie tkwi jego geniusz. Tarantino wykorzystuje cudzą pracę, remiksuje i odtwarza, by odkryć własny styl. Beatlesi, nim zabłysnęli jako kompozytorzy, grali covery, a Dumas bez skrępowania podpisywał się pod pracą kolegów po fachu.
A TY? Ciągle jeszcze czekasz na przypływ weny albo boską iluminację? Szkoda czasu: kiedy Ty wypatrujesz olśnienia, inni tworzą już pełną parą.
Naucz się błyskotliwie kraść, zapożyczać, czerpać inspirację, zamieniać domowe hobby w wielkie projekty. Patrz, jak robią to inni, i zrób to po swojemu! Poznaj 10 przykazań nowej kreatywności i wyzwól swój potencjał twórczy.
Kradnij jak prawdziwy artysta.
Nie odkładaj pracy w oczekiwaniu na czas, kiedy 'poznasz' siebie.
Napisz książkę, którą chciałbyś przeczytać.
Używaj rąk.
Poboczne projekty i hobby traktuj jako bezcenne.
Rób fajne rzeczy i dziel się nimi.
Nie jesteś już przypisany do miejsca.
Bądź miły: świat jest małym miasteczkiem.
Bądź nudny: bez tego nie odwalisz roboty.
Kreatywność to redukcja.
Odkryj swoją artystyczną duszę i żyj bardziej twórczo!
Austin Kleon jest pisarzem i artystą. Stworzył zbiór 'wierszy wykreślonych' 'Newspaper Blackout', a jego dzieła pojawiły się w audycji Morning Edition NPR, programie NewsHour PBS, 'Wall Street Journal' i na stronie o tematyce artystycznej 20X200.com. Obecnie mieszka w teksańskim Austin. Więcej informacji znajdziesz pod adresem www.austinkleon.com.
Darmowy fragment publikacji:
Tytuł oryginału: Steal Like an Artist: 10 Things Nobody Told You About Being Creative
Tłumaczenie: Maksymilian Gutowski
ISBN: 978-83-246-6588-4
Copyright © 2012 by Austin Kleon
Illustration copyright © 2012 by Austin Kleon
All rights reserved. No portion of this book may be reproduced — mechanically, electronically, or by any other means, including
photocopying — without written permission of the publisher.
Polish edition copyright © 2013 by Helion S.A.
All rights reserved.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji
w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na
nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne
i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw
patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne
szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą iStockPhoto Inc.
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://sensus.pl/user/opinie/twokra
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: sensus@sensus.pl
WWW: http://sensus.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Printed in Poland.
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
SPIS TREðCI
1. Kradnij jak prawdziwy artysta
2. Nie odkzadaj pracy
w oczekiwaniu na czas,
kiedy „poznasz” siebie
3. Napisz ksiąĻkđ,
którą chciazbyĩ przeczytać
4. UĻywaj rąk
5. Poboczne projekty
i hobby są bezcenne
11
31
47
53
63
4
6. Rób fajne rzeczy i dziel siđ nimi
7. Nie jesteĩmy juĻ przypisani
do ziemi
8. Bądĺ mizy
(ĩwiat jest mazym miasteczkiem)
9. Bądĺ nudny
(bez tego nie odwalisz swojej roboty)
10. Kreatywnoĩć, czyli redukcja
73
85
95
109
123
5
Rozdział 7.
Nie jesteśmy już
przypisani do ziemi
86
ZBUDUJ WyASNY
ðWIAT
Swoje dzieciÚce lata spÚdziïem na polu kukurydzy w poïudniowym Ohio.
Zaleĝaïo mi wtedy tylko na tym, ĝeby znaleěÊ siÚ gdzieĂ, gdzie dziaïo siÚ
cokolwiek.
Teraz mieszkam w teksañskim Austin. Caïkiem modne miejsce. WszÚdzie
moĝna trafiÊ na artystów i pracowników kreatywnych, ale wiesz co?
Powiedziaïbym, ĝe 90 moich mentorów i znajomych nie mieszka w Austin.
Oni mieszkajÈ wszÚdzie, a znam ich z internetu.
Innymi sïowy, wiÚkszoĂÊ moich rozmyĂlañ i dyskusji w Ărodowisku
artystycznym odbywa siÚ online. Zamiast ograniczonej geograficznie
sceny artystycznej mam kumpli na Twitterze i Czytnik Google.
Nie musisz siÚ nigdzie przenosiÊ, ĝeby wkroczyÊ w Ăwiat, w którym chcesz
ĝyÊ. Nawet jeĂli czujesz siÚ stïamszony, za mïody, za stary, spïukany czy
przywiÈzany do miejsca — uszy do góry! GdzieĂ jest jakaĂ spoïecznoĂÊ,
która CiÚ przyjmie.
87
Tymczasem, jeĂli nie podoba Ci siÚ Ăwiat, w którym istniejesz, moĝesz
zbudowaÊ sobie wïasny. (Najlepiej zaïóĝ teraz jakieĂ sïuchawki
i puĂÊ kawaïek In My Room zespoïu Beach Boys). Otocz siÚ swoimi
ulubionymi ksiÈĝkami i przedmiotami. Przyklej coĂ do Ăciany. Stwórz
wïasny Ăwiat.
Jak to ujÈï Franz Kafka: „Nie musisz wychodziÊ z domu. UsiÈdě przy
biurku i wsïuchaj siÚ. Nawet siÚ nie wsïuchuj, tylko poczekaj. Nawet nie
czekaj, tylko siedě cicho w samotnoĂci. Caïy Ăwiat przyjdzie do Ciebie”.
A Kafka urodziï siÚ wiek przed narodzinami internetu!
Wystarczy trochÚ miejsca i czasu, ĝeby sobie popracowaÊ; odrobina
zamierzonej samotnoĂci i tymczasowego uwiÚzienia. JeĂli Twoje
warunki mieszkalne na to nie pozwalajÈ, to byÊ moĝe uda Ci siÚ
wejĂÊ w samotne uwiÚzienie na ïonie natury. Kiedy byïem maïy,
mama zwykïa mnie ciÈgnÈÊ ze sobÈ do centrum handlowego.
Zanim braliĂmy siÚ za wïaĂciwe zakupy, mama prowadziïa mnie
do ksiÚgarni i kupowaïa mi jakÈkolwiek ksiÈĝkÚ, która mnie
zainteresowaïa. NastÚpnie szliĂmy do sklepów, gdzie siadaïem
na krzeĂle i czytaïem swojÈ nowÈ ksiÈĝkÚ, podczas gdy ona robiïa
zakupy. I tak przez wiele lat. Duĝo czytaïem.
88
89
Teraz mam samochód i telefon komórkowy. Jestem ciÈgle poïÈczony
ze Ăwiatem; brakuje mi samotnoĂci i uwiÚzienia. Dlatego wïaĂnie
do pracy dojeĝdĝam autobusem, mimo ĝe samochodem jechaïbym
dwadzieĂcia minut krócej. ChodzÚ do fryzjera, u którego nie ma Wi-Fi,
i czekam kilka godzin w kolejce. Nie wyciÈgam swojego laptopa na
lotnisku. PrzesiadujÚ w bibliotece.
Zawsze noszÚ ze sobÈ ksiÈĝkÚ, dïugopis i notes. Zawsze rozkoszujÚ siÚ
swojÈ samotnoĂciÈ i tymczasowym uwiÚzieniem.
90
WYJ Dā Z DOMU
„Oddalenie i inność są magiczną miksturą kreatywności.
Dom jest taki sam, kiedy do niego wracamy,
ale coś się zmieniło w naszej głowie
— a to zmienia wszystko”.
— Jonah Lehrer
To, ĝe juĝ nie jesteĂmy przywiÈzani do ziemi, nie oznacza bynajmniej,
ĝe miejsce nie jest waĝne. To, gdzie mieszkamy, wciÈĝ ma znaczÈcy wpïyw
na naszÈ pracÚ.
W jakimĂ momencie, kiedy to moĝliwe, musisz wyjĂÊ z domu. Zawsze
moĝesz do niego wróciÊ, ale musisz go opuĂciÊ chociaĝ raz.
91
Codzienne otoczenie za bardzo rozleniwia umysï. Musisz go nieco
rozbudziÊ. Musisz spÚdziÊ trochÚ czasu w innym miejscu, wĂród ludzi,
którzy robiÈ rzeczy inaczej. Podróĝe sprawiajÈ, ĝe Ăwiat znowu wydaje
nam siÚ nowy, przez co nasz umysï musi trochÚ bardziej popracowaÊ.
Mieszkanie we Wïoszech i Anglii w wieku 19 – 20 lat byïo dla mnie
szczÚĂliwym okresem, który zdecydowanie zmieniï moje ĝycie, ale
powinienem zwróciÊ uwagÚ, ĝe obcych kultur nie trzeba koniecznie
szukaÊ za wielkÈ wodÈ. Dla wiÚkszoĂci ludzi, którzy wychowali siÚ tam,
gdzie ja, Teksas moĝe siÚ wydawaÊ równie obcy jak Mars. (Mieszkam tu
od pewnego czasu, ale wciÈĝ miewam wraĝenie, ĝe jestem na innej planecie).
Skoro wiemy, ĝe trzeba opuĂciÊ dom, to dokÈd powinniĂmy siÚ udaÊ?
Gdzie zamieszkaÊ? Trzeba tu rozwaĝyÊ wiele róĝnych czynników
w odniesieniu do wïasnych potrzeb. Sam mam wraĝenie, ĝe zïa pogoda
przekïada siÚ na lepszÈ sztukÚ. Kiedy nie chcesz wychodziÊ z domu,
siedzisz na miejscu i pracujesz. Gdy mieszkaïem w Cleveland, robiïem
bardzo duĝo podczas dïugich miesiÚcy okrutnej zimy. Tutaj, w Teksasie,
caïÈ pracÚ wykonujÚ przeraĝajÈco gorÈcym latem. (Zima w Cleveland
i lato w Teksasie trwajÈ mniej wiÚcej tyle samo — póï roku).
Warto mieszkaÊ wĂród ciekawych ludzi, którzy nie sÈ koniecznie kolegami
po fachu. PrzesiadujÈc z samymi artystami i pisarzami, czujÚ siÚ, jakbym
uprawiaï chów wsobny, wiÚc staram siÚ cieszyÊ towarzystwem zamieszkaïych
92
93
licznie w Austin filmowców, muzyków i technomaniaków. Aha, no i jedzenie.
Musi byÊ dobre jedzenie. Musisz znaleěÊ miejsce, w którym siÚ wykarmisz
— twórczo, spoïecznie, duchowo i dosïownie.
Swój nowy dom teĝ bÚdziesz musiaï od czasu do czasu opuszczaÊ.
Ostatecznie byÊ moĝe bÚdziesz siÚ musiaï przeprowadziÊ na nowo.
Na szczÚĂcie w dzisiejszych czasach wielu znajomych znajdziesz tam,
gdzie ich ostatnio widziaïeĂ — w internecie.
94
Pobierz darmowy fragment (pdf)