Darmowy fragment publikacji:
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu
niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą
kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym,
magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź
towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce
informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za
ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub
autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności
za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Magdalena Dragon-Philipczyk, Joanna Zaręba
Projekt okładki: Jan Paluch
Fotografia na okładce została wykorzystana za zgodą Shutterstock.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: onepress@onepress.pl
WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie/tywsom
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-283-2861-7
Copyright © Helion 2017
Printed in Poland.
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre(cid:258)ci
Przedmowa .....................................................................................7
Rozdzia(cid:239) 1. Dlaczego? .................................................................11
Dla kogo w ogóle jest ta ksi(cid:200)(cid:285)ka? ...........................................11
Co to jest marka osobista? Na czym polega jej budowanie,
czyli personal branding? ........................................................18
Dlaczego akurat dzi(cid:258)? ..............................................................23
Kim jeste(cid:258)? Odnajd(cid:283) siebie i pod(cid:200)(cid:285)aj swoj(cid:200) (cid:258)cie(cid:285)k(cid:200) ..............26
Co maj(cid:200) do tego te media spo(cid:239)eczno(cid:258)ciowe? .........................33
Najwa(cid:285)niejszy trik dla Ciebie ..................................................36
Rozdzia(cid:239) 2. Jak? ...........................................................................41
Jak stworzy(cid:202) mark(cid:218) osobist(cid:200)? .................................................41
Jak budowa(cid:202) mark(cid:218) osobist(cid:200)? ..................................................51
Jak utrzyma(cid:202) mark(cid:218) i odpowiednio j(cid:200) wykorzysta(cid:202)? .............61
Mówi(cid:200)c krótko — jak znale(cid:283)(cid:202) lepsz(cid:200) prac(cid:218)/
jak zarabia(cid:202) wi(cid:218)cej dzi(cid:218)ki marce osobistej
i mediom spo(cid:239)eczno(cid:258)ciowym? ..............................................70
Rozdzia(cid:239) 3. Co? ............................................................................77
Cel dzia(cid:239)ania — jak go okre(cid:258)li(cid:202)? .............................................77
Co powinienem mówi(cid:202) ludziom,
by chcieli mnie s(cid:239)ucha(cid:202)? ........................................................78
5
Poleć książkęKup książkęTy w social mediach
A je(cid:258)li jestem pracodawc(cid:200),
to czy temat te(cid:285) mnie interesuje? .........................................81
Jak tworzy(cid:202) dobre CV i list motywacyjny?
Czy to w ogóle ma dzi(cid:258) sens? ...............................................84
Monitoring, czyli sk(cid:200)d wiesz, co o Tobie mówi(cid:200)? .................93
Fundament jest najwa(cid:285)niejszy.
Strona WWW, blog, fanpage — co wybra(cid:202)? ......................102
W(cid:239)asna strona WWW — jak j(cid:200) stworzy(cid:202)? ............................108
Blog — po co mi on? .............................................................120
A mo(cid:285)e vlog? ..........................................................................132
Albo podcast? .........................................................................134
Przegl(cid:200)d mediów spo(cid:239)eczno(cid:258)ciowych,
którymi warto si(cid:218) zainteresowa(cid:202) .........................................140
Pozosta(cid:239)e (nie mniej wa(cid:285)ne) narz(cid:218)dzia,
które pomog(cid:200) w tworzeniu marki osobistej ......................242
Miara sukcesu, czyli na co zwróci(cid:202) uwag(cid:218),
oceniaj(cid:200)c swoje post(cid:218)py?......................................................255
Rozdzia(cid:239) 4. Jeszcze raz, powtórz, czyli zako(cid:241)czenie ..............259
Podzi(cid:218)kowania ...........................................................................263
6
Poleć książkęKup książkęRozdzia(cid:239) 1.
Dlaczego?
Dla kogo w ogóle jest ta ksi(cid:200)(cid:285)ka?
Je(cid:258)li my(cid:258)lisz, (cid:285)e w dobie rozwoju nowych technologii i me-
diów sztuka czytania zanika, to… si(cid:218) mylisz. W ko(cid:241)cu masz
w r(cid:218)ku t(cid:218) ksi(cid:200)(cid:285)k(cid:218), jeste(cid:258) na jej pocz(cid:200)tkowych stronach i mo-
(cid:285)esz pój(cid:258)(cid:202) dalej.
Najlepiej jest napisa(cid:202) ksi(cid:200)(cid:285)k(cid:218) dla ka(cid:285)dego. Mo(cid:285)e j(cid:200) wtedy
przeczyta(cid:202) Twoja mama, Twój tata, siostra, Ty, babcia albo
kolega. Jednak mo(cid:285)e si(cid:218) te(cid:285) okaza(cid:202), (cid:285)e nikt jej nie przeczyta.
Chyba (cid:285)e b(cid:218)dzie to bestseller, najlepiej krymina(cid:239) albo erotyk,
ewentualnie po(cid:239)(cid:200)czenie tych dwóch gatunków. Sprzedaje
si(cid:218) to znakomicie, sam te(cid:285) lubi(cid:218) takie rzeczy czyta(cid:202), ale ta
ksi(cid:200)(cid:285)ka nie jest ani krymina(cid:239)em, ani erotykiem. Nie jest te(cid:285)
dla ka(cid:285)dego.
Ta ksi(cid:200)(cid:285)ka jest dla Ciebie.
Jak mówi(cid:239) Steve Jobs (dobrze powo(cid:239)a(cid:202) si(cid:218) na niego w ksi(cid:200)(cid:285)ce,
bo robi to wielu znanych i poczytnych), „podró(cid:285) jest nagro-
d(cid:200)”. Dzi(cid:258) wi(cid:218)c oferuj(cid:218) Ci podró(cid:285), podczas której spróbujemy
odkry(cid:202) to, co ukryte. By(cid:202) mo(cid:285)e odnajdziemy to, co wa(cid:285)ne.
Troch(cid:218) si(cid:218) po(cid:258)miejemy, mo(cid:285)e kto(cid:258) zap(cid:239)acze. Czy podró(cid:285) za-
ko(cid:241)czy si(cid:218) dotarciem do celu? Nie odpowiem Ci na to pyta-
nie. Spróbuj(cid:218) Ci pomóc, ale nie dam Ci GPS-u. Spróbuj(cid:218) Ci(cid:218)
11
Poleć książkęKup książkęTy w social mediach
naprowadzi(cid:202), aby(cid:258) dotar(cid:239) do miejsca, w którym b(cid:218)dziesz czu(cid:239)
si(cid:218) lepiej sam ze sob(cid:200). B(cid:218)dziesz lepiej pracowa(cid:239). Wi(cid:218)cej zara-
bia(cid:239). Prowadzi(cid:239) lepsze (cid:285)ycie rodzinne, towarzyskie i zawodowe.
Je(cid:258)li chcesz i(cid:258)(cid:202) do przodu, to zapraszam.
Ile masz lat?
Mniej ni(cid:285) 40 — przejd(cid:283) do nast(cid:218)pnej strony
Wi(cid:218)cej ni(cid:285) 40 — zosta(cid:241) tu
Czy je(cid:258)li mam wi(cid:218)cej ni(cid:285) 40 lat, to ta ksi(cid:200)(cid:285)ka jest dla mnie?
Jasne, (cid:285)e jest. Po pierwsze, b(cid:218)dzie Ci (cid:239)atwiej rozmawia(cid:202)
z dzie(cid:202)mi czy wnukami, bo b(cid:218)dziesz je w stanie lepiej zrozu-
mie(cid:202). Po drugie, b(cid:218)dzie Ci (cid:239)atwiej z(cid:239)apa(cid:202) równowag(cid:218), której
zapewne Ci brak. Z jednej strony, ca(cid:239)e (cid:285)ycie harowa(cid:239)e(cid:258), a dzi(cid:258)
budzisz si(cid:218) rano i chce Ci si(cid:218) rzyga(cid:202) na my(cid:258)l o pracy. Z dru-
giej strony, ca(cid:239)e (cid:285)ycie mówi(cid:239)e(cid:258), jak wa(cid:285)na jest rodzina, a przez
t(cid:218) harówk(cid:218) zaniedba(cid:239)e(cid:258) j(cid:200) zupe(cid:239)nie. Gdy zaczniesz my(cid:258)le(cid:202)
o sobie jako o marce osobistej, b(cid:218)dzie Ci (cid:239)atwiej o t(cid:218) równo-
wag(cid:218) pomi(cid:218)dzy prac(cid:200) a domem. Po trzecie wreszcie — i naj-
wa(cid:285)niejsze — nigdy nie jest za pó(cid:283)no na zmiany. Mo(cid:285)esz
zacz(cid:200)(cid:202) dzi(cid:258) budowa(cid:202) siebie na nowo; wystarczy, (cid:285)e zaczniesz.
Bo swoj(cid:200) mark(cid:218) osobist(cid:200) ju(cid:285) masz, nawet je(cid:258)li nie jeste(cid:258) tego
(cid:258)wiadomy — mo(cid:285)esz wi(cid:218)c zacz(cid:200)(cid:202) ni(cid:200) kierowa(cid:202) albo p(cid:239)yn(cid:200)(cid:202)
z pr(cid:200)dem, nawet wtedy, gdy masz wysokie ci(cid:258)nienie, za du(cid:285)y
cholesterol czy cokolwiek innego. Nic nie stracisz, a mo(cid:285)esz
du(cid:285)o zyska(cid:202).
12
Poleć książkęKup książkęDlaczego?
Masz mniej ni(cid:285) 40 lat?
S(cid:239)ucham ludzi z mojego pokolenia (jestem z rocznika 1988),
s(cid:239)ucham m(cid:239)odszych (z lat 90.) czy troch(cid:218) starszych (ko(cid:241)-
cówka lat 70. i pocz(cid:200)tek lat 80.). Rozmawiam z ich rodzicami
(urodzonymi w latach 50. i 60.). To, czego s(cid:239)ucham, jest
zatrwa(cid:285)aj(cid:200)ce. W kraju, który móg(cid:239) by(cid:202) dowodem na praw-
dziwo(cid:258)(cid:202) has(cid:239)a reklamowego pewnej marki — „niemo(cid:285)liwe
nie istnieje” — rzeczywisto(cid:258)(cid:202) jawi si(cid:218) jako góra lodowa,
z któr(cid:200) zderzenia nie da si(cid:218) unikn(cid:200)(cid:202). Pokoleniu rodziców si(cid:218)
uda(cid:239)o (mniej, bardziej, ale zamo(cid:285)no(cid:258)(cid:202) spo(cid:239)ecze(cid:241)stwa w ci(cid:200)gu
doros(cid:239)ego (cid:285)ycia naszych rodziców wzros(cid:239)a niesamowicie).
Dzi(cid:258) jednak czasy s(cid:200) inne, a globalna rzeczywisto(cid:258)(cid:202) spo(cid:239)ecz-
no-ekonomiczna ka(cid:285)e nam i(cid:258)(cid:202) w zupe(cid:239)nie innym kierunku,
ni(cid:285) chcieliby nasi rodzice.
Fantastyczne historie le(cid:285)(cid:200) na ulicy. Ba, s(cid:200) obok nas i w nas,
bo takie tematy jak w tabeli 1.1 s(cid:200) obecne przy ka(cid:285)dym pol-
skim stole, na ka(cid:285)dym rodzinnym spotkaniu — tam, gdzie
rodzice, dziadkowie, dzieci i wnuki rozmawiaj(cid:200) o (cid:285)yciu. Nikt
jednak nie ma m(cid:200)drej recepty, jak tym (cid:285)yciem dzi(cid:258) kierowa(cid:202).
Trudno o tak(cid:200) recept(cid:218), je(cid:258)li (cid:285)yje si(cid:218) wczorajszym dniem, a nie
patrzy na jutro.
Nie s(cid:239)uchaj recept i porad od dziadka.
Nie bierz do siebie tego, co radzi Ci ojciec albo matka.
Nie s(cid:239)uchaj coachów, terapeutów i ksi(cid:218)(cid:285)y.
Pos(cid:239)uchaj siebie. To niez(cid:239)y pocz(cid:200)tek.
13
Poleć książkęKup książkęTy w social mediach
TABELA 1.1. Zestawienia wyobra(cid:285)e(cid:241) dzieci i ich rodziców
na temat (cid:285)ycia i pracy
Mam 22 lata,
nie mam
perspektyw.
Mam 28 lat, nie
mam pracy.
Mam 30 lat,
nie wiem, co chc(cid:218)
robi(cid:202) w (cid:285)yciu.
Mam 32 lata, w tym
wieku moja mama
by(cid:239)a ju(cid:285) dwukrotnie
matk(cid:200) i mia(cid:239)a sta(cid:239)(cid:200)
prac(cid:218).
Mój syn ma 27 lat. W jego wieku
by(cid:239)em ju(cid:285) (cid:285)onaty, mia(cid:239)em mieszkanie,
samochód i sta(cid:239)(cid:200) prac(cid:218), on pracuje
na (cid:258)mieciówce i mieszka z nami.
Moja córka ko(cid:241)czy prawo, teraz pójdzie
na aplikacj(cid:218), ale po co jej to? I tak nie
znajdzie po tym pracy w zawodzie.
Mój syn ko(cid:241)czy logistyk(cid:218) na
politechnice, sk(cid:239)ada CV do wielu
miejsc, a w ogóle na to nie reaguj(cid:200).
Ma przecie(cid:285) fach w r(cid:218)ku. Co si(cid:218) dzieje?
Moja córka sko(cid:241)czy(cid:239)a studia za granic(cid:200),
(cid:258)wietnie zna j(cid:218)zyki, jest obrotna i m(cid:200)dra.
Musia(cid:239)a wyjecha(cid:202) do pracy w ma(cid:239)ej
miejscowo(cid:258)ci, a powinna ju(cid:285) by(cid:202) gdzie(cid:258)
indziej.
Wyjd(cid:283) od prostego za(cid:239)o(cid:285)enia — masz ograniczony czas i to
jest jedna rzecz, z któr(cid:200) ci(cid:218)(cid:285)ko b(cid:218)dzie Ci wygra(cid:202). Jest spora
szansa, (cid:285)e w wieku 27 lat nie b(cid:218)dziesz mia(cid:239) pewnej pracy,
(cid:285)ony, dwójki dzieci, mieszkania, samochodu czy jakiegokol-
wiek desygnatu sukcesu, stabilizacji, udanego (cid:285)ycia, szcz(cid:218)(cid:258)cia,
o którym wspominali Ci rodzice. Jednak nie ma to specjalne-
go znaczenia. Pami(cid:218)taj, (cid:285)e nasi rodzice te(cid:285) byli kiedy(cid:258) hipisa-
mi, punkami, opozycjonistami, karierowiczami, korpo-
szczurami, japiszonami czy kujonami i mówili, (cid:285)e wszyscy
po trzydziestce nie maj(cid:200) racji. Dzi(cid:258) Ty we(cid:283) z nich przyk(cid:239)ad.
14
Poleć książkęKup książkęDlaczego?
Jutro to dzi(cid:258), tyle (cid:285)e jutro
Przez lata wpadali(cid:258)my w pu(cid:239)apk(cid:218) — niby odrzucili(cid:258)my
stwierdzenie „byt kszta(cid:239)tuje (cid:258)wiadomo(cid:258)(cid:202)”, ale zast(cid:200)pili(cid:258)my
je popadni(cid:218)ciem w (cid:285)ycie definiowane nie przez nas samych,
a jedynie przez pewne zamienniki, trofea, które mia(cid:239)y nam
to (cid:285)ycie zape(cid:239)ni(cid:202).
Mój dziadek opowiada(cid:239) o przedwojennych rzemie(cid:258)lnikach,
których ceniono i szanowano. Zarabiali cz(cid:218)sto wi(cid:218)cej ni(cid:285)
nauczyciele, którzy przecie(cid:285) stanowili o rozwoju spo(cid:239)ecze(cid:241)-
stwa. Rzemie(cid:258)lnicy za(cid:258) mieli swoje marki, najcz(cid:218)(cid:258)ciej zak(cid:239)a-
dy firmowali w(cid:239)asnymi nazwiskami i uto(cid:285)samiano ich z jako-
(cid:258)ci(cid:200) ich pracy. Kiedy jednak taki rzemie(cid:258)lnik traci(cid:239) np. r(cid:218)k(cid:218)
w wyniku wypadku, jego (cid:285)ycie w(cid:239)a(cid:258)ciwie mog(cid:239)o si(cid:218) sko(cid:241)czy(cid:202).
Nie móg(cid:239) by(cid:202) ju(cid:285) dalej rzemie(cid:258)lnikiem.
Po wojnie babcia sko(cid:241)czy(cid:239)a farmacj(cid:218), posz(cid:239)a do pierwszej
pracy, jej znajomi równie(cid:285). Ludzie ko(cid:241)czyli studia i dostawali
jednakowe pensje. Równo(cid:258)(cid:202) funkcjonowa(cid:239)a w sposób wr(cid:218)cz
niesamowity — niezale(cid:285)nie od tego, jak dobry (czy s(cid:239)aby)
by(cid:239)e(cid:258), dostawa(cid:239)e(cid:258) tyle samo. Trudno by(cid:239)o si(cid:218) wybi(cid:202) i stworzy(cid:202)
swoj(cid:200) mark(cid:218), bo jednostka nie mia(cid:239)a takiego znaczenia jak
ca(cid:239)y lud pracuj(cid:200)cy. (cid:165)wiat pracy i (cid:285)ycia spo(cid:239)ecznego czy ro-
dzinnego by(cid:239) definiowany w(cid:239)a(cid:258)nie przez prac(cid:218) — prac(cid:218) trybi-
ków w maszynie. A gdy pojawia(cid:239)y si(cid:218) problemy z jakimi(cid:258)
trybikami, to mo(cid:285)na je by(cid:239)o zast(cid:200)pi(cid:202) innymi.
Pod koniec Polski Ludowej ojciec sko(cid:241)czy(cid:239) studia, poszed(cid:239)
do pracy w banku, co z jednej strony nie by(cid:239)o idea(cid:239)em dla
socjalistycznego systemu, ale z drugiej strony PRL lat 80.
od socjalizmu trzyma(cid:239) si(cid:218) ju(cid:285) do(cid:258)(cid:202) daleko. Tworzono zatem
now(cid:200) definicj(cid:218) cz(cid:239)owieka pracy — móg(cid:239) to ju(cid:285) by(cid:202) przedsi(cid:218)-
biorca (najlepiej z firmy polonijnej) czy chocia(cid:285)by dealer
15
Poleć książkęKup książkęTy w social mediach
z banku, zawód totalnie kapitalistyczny. W nowy system
wchodzili(cid:258)my wi(cid:218)c ze spo(cid:239)ecze(cid:241)stwem, które chcia(cid:239)o praco-
wa(cid:202) w nowej rzeczywisto(cid:258)ci i znów niekoniecznie chcia(cid:239)o
tworzy(cid:202) marki osobiste. Bardziej liczy(cid:239)a si(cid:218) bowiem praca
dla marki ni(cid:285) praca nad swoj(cid:200) mark(cid:200).
Z czym dzi(cid:258) si(cid:218) obudzili babcia, dziadek, ojciec czy ich rówie-
(cid:258)nicy? Z (cid:285)yciem cz(cid:218)sto udanym, zawodowo czy rodzinnie,
ale nie takim, jakie chcieli stworzy(cid:202). Znajomy dosta(cid:239) zawa(cid:239)u,
bo straci(cid:239) prac(cid:218). Inny zacz(cid:200)(cid:239) pi(cid:202), bo poszed(cid:239) na emerytur(cid:218) i nie
wie, co robi(cid:202). Jeszcze jeden wpad(cid:239) w depresj(cid:218), bo musia(cid:239)
zmieni(cid:202) zawód w wieku 50 lat. Okaza(cid:239)o si(cid:218), (cid:285)e niby wszyscy
maj(cid:200) sukcesy zawodowe, (cid:285)e niby pracuj(cid:200) od lat i zyskuj(cid:200)
do(cid:258)wiadczenie, ale nie stworzyli niczego dla siebie. Cz(cid:218)sto
nawet buduj(cid:200) sobie pomniki — zarabiaj(cid:200) dobrze, kupuj(cid:200) roz-
maite rzeczy, ale to nie oznacza, (cid:285)e te pomniki s(cid:200) dla nich.
Ho(cid:239)duj(cid:200) pewnemu stylowi (cid:285)ycia. Co najgorsze, pewna grupa
naszych ojców i dziadków (bab(cid:202) i mam równie(cid:285)!) wp(cid:218)dza
nasze pokolenie w pu(cid:239)apk(cid:218) znacznie gorsz(cid:200).
Maj(cid:200)c 20 czy 30 lat, nie da si(cid:218) bowiem (cid:285)y(cid:202) w dzisiejszej rze-
czywisto(cid:258)ci tak, jak nasi rodzice (cid:285)yli ile(cid:258) lat temu. Nie da si(cid:218)
s(cid:239)ucha(cid:202) ich rad i wciela(cid:202) ich w (cid:285)ycie. Dzi(cid:258) pój(cid:258)cie na „dobre”
studia nie zapewni Ci pracy. Nie zapewni te(cid:285) jej najlepsze
technikum zawodowe. Nie da Ci jej nawet doktorat. Nie
znajdziesz spokojnej posadki na uczelni. Nie b(cid:218)dziesz mia(cid:239)
pewnej posady w pa(cid:241)stwowej firmie. Nie przepracujesz
w jednym miejscu do emerytury. Nie dorobisz si(cid:218) ma(cid:239)ego
samochodu, za pi(cid:218)(cid:202) lat wi(cid:218)kszego, a po dziesi(cid:218)ciu latach nie
zmienisz mieszkania na wi(cid:218)ksze. Nie ma powrotu do starych
czasów i starych recept. A wielu, niestety, takie stare recepty
próbuje nam dzi(cid:258) oferowa(cid:202).
16
Poleć książkęKup książkęDlaczego?
A konkrety?
Najcz(cid:218)(cid:258)ciej nikt ich dla Ciebie nie ma. Mówi(cid:200): „Trzeba by(cid:239)o
i(cid:258)(cid:202) na inne studia”. Mówi(cid:200): „Zobacz na Kasi(cid:218), ona ma robot(cid:218)”.
Mówi(cid:200): „Po co ci te studia, jak mog(cid:239)e(cid:258) mie(cid:202) fach w r(cid:218)ku?”.
Mówi(cid:200): „Gdyby(cid:258) ty mia(cid:239) takie (cid:285)ycie jak ja! Ja ju(cid:285) od ma(cid:239)ego
musia(cid:239)em my(cid:258)le(cid:202) o zarabianiu”. I tak dalej, i tak dalej. Mowa-
-trawa, która jedynie zap(cid:218)dza nas do naro(cid:285)nika. My(cid:258)li k(cid:239)(cid:218)bi(cid:200)
si(cid:218) w g(cid:239)owie, kompleksy si(cid:218) tworz(cid:200), a mury rosn(cid:200). Po jakim(cid:258)
czasie mo(cid:285)e i nasze (cid:285)ycie si(cid:218) u(cid:239)o(cid:285)y, ale stosunki z najbli(cid:285)-
szymi b(cid:218)d(cid:200) znacznie ch(cid:239)odniejsze, a my popadniemy w piek(cid:239)o
codzienno(cid:258)ci, w którym rutyna praca – dom – robota, a tak(cid:285)e
poczucie bezsilno(cid:258)ci, braku wp(cid:239)ywu i oboj(cid:218)tno(cid:258)(cid:202) dadz(cid:200)
nam si(cid:218) we znaki. Prze(cid:285)yjemy to (cid:285)ycie, mo(cid:285)e nawet czasem
do(cid:258)(cid:202) udanie, ale z poczuciem niedosytu, bo znów staniemy si(cid:218)
niewolnikami schematu i to nie my sami b(cid:218)dziemy decydo-
wa(cid:202) o w(cid:239)asnym losie. To firma, praca, szef, rodzic, znajomy,
ktokolwiek b(cid:218)dzie nas prowadzi(cid:239). B(cid:218)dziemy prowadzeni, a nie
b(cid:218)dziemy prowadzi(cid:202).
Co Ty tu, k*rwa, piszesz?
Mam pewien problem, bo nie chc(cid:218) popada(cid:202) w styl coachów,
którzy wznosz(cid:200) si(cid:218) na wy(cid:285)yny emocjonalne i duchowe, aby
przekona(cid:202) nas, (cid:285)e musimy by(cid:202) ku*wa g(cid:239)odni, (cid:285)e nasze (cid:285)ycie
zale(cid:285)y tylko od nas albo (cid:285)e nasz poziom bioenergetyczno(cid:258)ci
jest za niski. To s(cid:200) najcz(cid:218)(cid:258)ciej mrzonki, cho(cid:202) je(cid:258)li komu(cid:258) to
pomaga, to jego sprawa. Nie jestem coachem, nie jestem
(cid:285)adnym natchnionym guru, nie mam ambicji zmiany syste-
mu, lecz jedynie próbuj(cid:218) zrobi(cid:202) co(cid:258) ze swoim (cid:285)yciem. Mam
baga(cid:285) do(cid:258)wiadcze(cid:241), znam pewne narz(cid:218)dzia i mo(cid:285)liwo(cid:258)ci, któ-
re mo(cid:285)esz pozna(cid:202) i Ty. Od Ciebie zale(cid:285)y, co z tym zrobisz.
17
Poleć książkęKup książkęTy w social mediach
W tej ksi(cid:200)(cid:285)ce nie ma gotowych trików, które dadz(cid:200) Ci prac(cid:218)
wart(cid:200) miliony. Nie ma tu szybkich sposobów na wzbogacenie
si(cid:218) czy karier(cid:218). Nie znajdziesz tu krótkiego poradnika, co
zrobi(cid:202) w social mediach, aby znale(cid:283)(cid:202) prac(cid:218) marze(cid:241). Nie cho-
dzi bowiem o triki czy gr(cid:218) na kodach. Nie ma (cid:285)adnych
kodów. Jeste(cid:258) tylko Ty. Mo(cid:285)esz to przeczyta(cid:202) i wzi(cid:200)(cid:202) co(cid:258)
dla siebie. Mo(cid:285)esz te(cid:285) nie wzi(cid:200)(cid:202) nic i post(cid:218)powa(cid:202) po swoje-
mu. Grunt, by(cid:258) u(cid:258)wiadomi(cid:239) sobie to, co najwa(cid:285)niejsze.
To, co najwa(cid:285)niejsze
Niewa(cid:285)ne, ile masz lat. Niewa(cid:285)ne, czy masz na utrzymaniu
rodzin(cid:218). Pracujesz na zmywaku, sko(cid:241)czy(cid:239)e(cid:258) prawo i sprzeda-
jesz frytki, prowadzisz firm(cid:218), jeste(cid:258) dyrektorem, in(cid:285)ynierem
czy nie sko(cid:241)czy(cid:239)e(cid:258) liceum. Twoja sprawa. Chodzi w(cid:239)a(cid:258)nie
o Ciebie. O to, aby(cid:258) u(cid:258)wiadomi(cid:239) sobie swoj(cid:200) sytuacj(cid:218). (cid:191)eby(cid:258)
kolejne dni prze(cid:285)y(cid:239) (cid:258)wiadomie, buduj(cid:200)c swoje (cid:285)ycie zawodo-
we, osobiste, spo(cid:239)eczne w taki sposób, aby by(cid:239)o to Twoje
(cid:285)ycie, a nie zbiór elementów, których nie da si(cid:218) sklei(cid:202) w jeden
spójny obraz. Ten obraz nazywa si(cid:218) Twoj(cid:200) mark(cid:200) osobist(cid:200).
Jest unikalny i zale(cid:285)y tylko od Ciebie.
Co to jest marka osobista? Na czym polega
jej budowanie, czyli personal branding?
My w latach 90. czy nawet w pierwszej dekadzie XXI w.
mieli(cid:258)my luksus zniewolenia. Nasze umys(cid:239)y zniewoli(cid:239)y kor-
poracja, liberalizm i sen o karierze. Dzi(cid:258) obudzili(cid:258)my si(cid:218)
w wolno(cid:258)ci — mi(cid:218)dzy innymi dzi(cid:218)ki internetowi w wersji 2.0
i zmianom spo(cid:239)eczno-gospodarczym. Ale od tej wolno(cid:258)ci
ci(cid:200)gle chcemy ucieka(cid:202). Marzymy o pa(cid:241)stwie opieku(cid:241)czym,
spokojnej posadce do emerytury, a tymczasem to dopiero
18
Poleć książkęKup książkęDlaczego?
dzi(cid:258) mamy mo(cid:285)liwo(cid:258)ci. Mo(cid:285)emy by(cid:202) kim(cid:258), a nie tylko trybi-
kiem w maszynie. (cid:191)eby by(cid:202) kim(cid:258), musimy by(cid:202) przede wszyst-
kim sob(cid:200) i pokaza(cid:202) to (cid:258)wiatu, czyli budowa(cid:202) swoj(cid:200) mark(cid:218)
osobist(cid:200).
Tak naprawd(cid:218), nawet je(cid:258)li nie b(cid:218)dziesz si(cid:218) zajmowa(cid:239) personal
brandingiem, to on zajmie si(cid:218) Tob(cid:200). Wszystko, co robisz
w (cid:285)yciu, sk(cid:239)ada si(cid:218) na Twoj(cid:200) mark(cid:218) osobist(cid:200), wi(cid:218)c nie musisz
sobie odpowiada(cid:202) na pytanie: „Czy zaczn(cid:218) budowa(cid:202) swoj(cid:200)
mark(cid:218)?”. Ju(cid:285) j(cid:200) budujesz, a raczej ona sama si(cid:218) buduje. Ty
musisz sobie odpowiedzie(cid:202) na jedno proste pytanie: czy
chcesz budowa(cid:202) j(cid:200) (cid:258)wiadomie.
Czym w ogóle jest ta marka?
Zanim powiemy co(cid:258) o marce osobistej, musimy si(cid:218) dowie-
dzie(cid:202), czym jest marka. Bo ka(cid:285)dy ma jakie(cid:258) wyobra(cid:285)enie na
temat tego s(cid:239)owa. Ka(cid:285)dy z nas kojarzy Nike, McDonald’s,
Coca-Col(cid:218) czy Apple. To wielkie, globalne marki, które
siedz(cid:200) w naszych g(cid:239)owach. Te firmy kilkadziesi(cid:200)t lat temu
odesz(cid:239)y od strategii marketingowej znanej przez wiele lat
i przesta(cid:239)y skupia(cid:202) si(cid:218) na promowaniu produktów, a zacz(cid:218)(cid:239)y
stosowa(cid:202) strategi(cid:218) tzw. brandingu, czyli budowania marki .
Dzi(cid:218)ki temu zmieni(cid:239) si(cid:218) (cid:258)wiat konsumpcji. Niby ci(cid:200)gle mo-
(cid:285)emy pi(cid:202) t(cid:218) sam(cid:200) coca-col(cid:218), ale to nie jest raczej wybór pro-
duktu, bo jest lepszy ni(cid:285) inny. To pewien wybór stylu (cid:285)ycia.
Konkretnych skojarze(cid:241) i warto(cid:258)ci. Czego(cid:258), co w sercu, a nie
w rozumie. Przecie(cid:285) dzi(cid:258) poszczególne produkty praktycz-
nie si(cid:218) mi(cid:218)dzy sob(cid:200) nie ró(cid:285)ni(cid:200), a jednak niektóre odnosz(cid:200)
sukces, a inne przegrywaj(cid:200). Tak samo jak ludzie — cz(cid:218)sto
mo(cid:285)e wydawa(cid:202) Ci si(cid:218), (cid:285)e jeste(cid:258) gorszy od innych, a de facto
ci inni nie s(cid:200) w niczym lepsi. Ba, nawet specjalnie si(cid:218) nie
ró(cid:285)nicie, bo na przyk(cid:239)ad sko(cid:241)czyli(cid:258)cie podobne uczelnie czy
19
Poleć książkęKup książkęTy w social mediach
macie podobne do(cid:258)wiadczenia zawodowe. A jednak kto(cid:258)
odnosi sukces, a kto(cid:258) przegrywa. (cid:191)eby nie wyg(cid:239)asza(cid:202) tu
specjalnego wyk(cid:239)adu na temat marek i brandingu, zacytuj(cid:218)
klasyka — Philipa Kotlera: „Marka jest ofert(cid:200) pochodz(cid:200)c(cid:200) ze
znanego (cid:283)ród(cid:239)a. Nazwa marki (…) wywo(cid:239)uje wiele skoja-
rze(cid:241) (…). Takie skojarzenia tworz(cid:200) wizerunek marki”1.
(cid:165)wietnie przek(cid:239)ada si(cid:218) to na nasze (cid:285)ycie. Ka(cid:285)dy z nas (cid:285)yje
w jakim(cid:258) (cid:258)rodowisku. Ka(cid:285)dy z czym(cid:258) si(cid:218) kojarzy. Ka(cid:285)dy co-
dziennie post(cid:218)puje w okre(cid:258)lony sposób. Ka(cid:285)dy buduje wi(cid:218)c
wizerunek swojej w(cid:239)asnej marki. Codziennie, ca(cid:239)y czas,
wszystkimi dzia(cid:239)aniami b(cid:200)d(cid:283) ich brakiem. Nie da si(cid:218) uciec od
w(cid:239)asnej marki. Mo(cid:285)na jej co najwy(cid:285)ej nie zna(cid:202), nie by(cid:202) (cid:258)wia-
domym, ale to nie znaczy, (cid:285)e jej nie ma.
A ten personal branding — co to za wymys(cid:239)?
Podejrzewam, (cid:285)e mo(cid:285)esz mie(cid:202) odczucie, i(cid:285) personal bran-
ding, czyli proces budowania marki osobistej, to jaka(cid:258) amery-
ka(cid:241)ska wrzutka. Mo(cid:285)esz my(cid:258)le(cid:202), (cid:285)e napisa(cid:239)em o tym ksi(cid:200)(cid:285)k(cid:218),
by(cid:258) j(cid:200) kupi(cid:239), a ja zarobi(cid:239) kas(cid:218). Pewnie my(cid:258)lisz te(cid:285), (cid:285)e ten cyrk
jest zwi(cid:200)zany z ca(cid:239)ym tym coachingiem i rozwojem osobi-
stym, o których s(cid:239)yszysz w telewizji (cid:258)niadaniowej i w sieci.
To jednak b(cid:218)d(cid:200) stereotypy. Proponowa(cid:239)bym Ci, aby(cid:258) wyrzu-
ci(cid:239) je z g(cid:239)owy. Zejd(cid:283) na ziemi(cid:218), bo tutaj s(cid:200) ca(cid:239)kiem realne
sprawy, których dotyczy personal branding:
(cid:120) praca,
(cid:120) (cid:285)ycie,
(cid:120) pieni(cid:200)dze.
1 P. Kotler, Marketing, Dom Wydawniczy REBIS, Warszawa 2005, s. 10.
20
Poleć książkęKup książkęDlaczego?
Te trzy terminy s(cid:200) wed(cid:239)ug mnie kluczowe dla zrozumienia
procesu budowania w(cid:239)asnej marki. Jest ona niezb(cid:218)dna, by
rozwija(cid:202) si(cid:218) na rynku pracy, a jednocze(cid:258)nie mo(cid:285)e bardzo
pomóc w szcz(cid:218)(cid:258)liwszym (cid:285)yciu. Je(cid:258)li b(cid:218)dziesz mia(cid:239) dobr(cid:200)
mark(cid:218), to (cid:239)atwiej b(cid:218)dzie Ci z prac(cid:200), a przez to (cid:239)atwiej b(cid:218)dzie
o równowag(cid:218) pomi(cid:218)dzy prac(cid:200) a pozosta(cid:239)ymi sferami (cid:285)ycia,
na czele z rodzin(cid:200) i czasem wolnym. A (cid:285)eby(cid:258) zszed(cid:239) ju(cid:285)
zupe(cid:239)nie na ziemi(cid:218), to podpowiem Ci, (cid:285)e posiadaj(cid:200)c siln(cid:200)
mark(cid:218), mo(cid:285)esz po prostu wi(cid:218)cej zarabia(cid:202). Nie s(cid:200) to wi(cid:218)c
(cid:285)adne mrzonki.
Podobno na ksi(cid:200)(cid:285)kach nie da si(cid:218) zarobi(cid:202). Nieprawda. Micha(cid:239)
Szafra(cid:241)ski, znany bloger, zarobi(cid:239) na samej przedsprzeda(cid:285)y
swojej ksi(cid:200)(cid:285)ki ponad pó(cid:239) miliona na czysto2. Gdyby nie mia(cid:239)
marki Micha(cid:239) Szafra(cid:241)ski, niewiele by zarobi(cid:239). Nie musisz od
razu zarabia(cid:202) miliona, bez obaw. Szafra(cid:241)ski pracowa(cid:239) na tak(cid:200)
pozycj(cid:218) swojej marki kilka lat. Zaczyna(cid:239) od zera czytelników
na swoim blogu. Czyli by(cid:239) albo w takiej sytuacji jak Ty w tej
chwili, albo w gorszej.
Wró(cid:202)my do definicji. Personal branding to „proces polegaj(cid:200)cy
na tym, (cid:285)e jednostki i przedsi(cid:218)biorcy indywidualizuj(cid:200) si(cid:218)
oraz wyró(cid:285)niaj(cid:200) z t(cid:239)umu i przedstawiaj(cid:200) warto(cid:258)(cid:202) — w sferze
profesjonalnej lub osobistej — zasobów i kompetencji, do
których jako jedyni maj(cid:200) dost(cid:218)p. Proces ten realizuj(cid:200) ró(cid:285)nymi
kana(cid:239)ami, prezentuj(cid:200)c spójny komunikat i wizerunek, aby
osi(cid:200)gn(cid:200)(cid:202) wyznaczony cel. W ten sposób jednostka mo(cid:285)e
ugruntowa(cid:202) swoj(cid:200) warto(cid:258)(cid:202) jako specjalista w danej dziedzinie,
2 http://antyweb.pl/michal-szafranski-ksiazka-sprzedaz/?utm_source=
feedburner utm_medium=feed utm_campaign=Feed 3A+Antyweb
+(AntyWeb), dost(cid:218)p: 28.08.2016.
21
Poleć książkęKup książkęTy w social mediach
zapracowa(cid:202) na swoj(cid:200) wiarygodno(cid:258)(cid:202), rozwin(cid:200)(cid:202) karier(cid:218) i nabra(cid:202)
pewno(cid:258)ci siebie”3.
Ta definicja mi si(cid:218) podoba. Jest chyba najlepsz(cid:200), jak(cid:200) spotka-
(cid:239)em. Niby troch(cid:218) d(cid:239)uga, ale przez to dotyka kilku kwestii
i jest wed(cid:239)ug mnie bardziej zrozumia(cid:239)a, szczególnie dla osoby,
która nie mia(cid:239)a dot(cid:200)d do czynienia z tematem, a dla takich
osób w du(cid:285)ej mierze pisz(cid:218) te s(cid:239)owa. Bo tu nie chodzi o lajki
na Facebooku albo o to, by(cid:258) mia(cid:239) miliony obserwuj(cid:200)cych na
Twitterze. Przesta(cid:241) tak o tym my(cid:258)le(cid:202). Nie o to chodzi w so-
cial mediach. Nie o to chodzi w budowaniu w(cid:239)asnej marki.
Chodzi o co(cid:258) innego.
(cid:120) Je(cid:258)li stracisz prac(cid:218), znajdziesz now(cid:200).
(cid:120) B(cid:218)dziesz potrafi(cid:239) dzia(cid:239)a(cid:202) z korzy(cid:258)ci(cid:200) dla siebie.
(cid:120) B(cid:218)dziesz elastyczny, a to cecha ludzi inteligentnych.
(cid:120) B(cid:218)dziesz potrafi(cid:239) dostosowa(cid:202) si(cid:218) do sytuacji.
(cid:120) B(cid:218)dziesz móg(cid:239) si(cid:218) wyró(cid:285)ni(cid:202).
(cid:120) Wszystko, co robisz, b(cid:218)dziesz robi(cid:239) dla siebie — b(cid:218)dzie to
budowa(cid:202) Twoj(cid:200) unikaln(cid:200) mark(cid:218), a nie b(cid:218)dzie sz(cid:239)o w niebyt.
(cid:120) B(cid:218)dziesz bardziej (cid:258)wiadomy i nie zginiesz.
(cid:120) B(cid:218)dziesz prowadzi(cid:239) lepsze (cid:285)ycie. B(cid:218)dziesz szcz(cid:218)(cid:258)liwszy.
3 D. Schawbel, Personal branding 2.0. Cztery kroki do zbudowania
marki osobistej, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2012, s. 18.
22
Poleć książkęKup książkęDlaczego?
Dlaczego akurat dzi(cid:258)?
Poj(cid:218)cie marki osobistej nie jest nowe. Istnieje od 1997 roku,
gdy pojawi(cid:239)o si(cid:218) w s(cid:239)ynnym artykule Toma Petersa The
Brand Called You4. Wtedy jednak by(cid:239)a to raczej wizja, bo
medialna i technologiczna rzeczywisto(cid:258)(cid:202) pozwala(cid:239)y kszta(cid:239)to-
wa(cid:202) si(cid:218) tylko markom osobistym wielkich gwiazd sportu,
filmu czy telewizji. Jednak dzi(cid:258) (cid:258)wiat si(cid:218) zmieni(cid:239). Nie jeste-
(cid:258)my ju(cid:285) w 1997 roku. Dzi(cid:258) mamy nowy (wspania(cid:239)y?) (cid:258)wiat.
Nowa gospodarka, w której obecnie funkcjonujemy, ma swoje
dobre, ale te(cid:285) z(cid:239)e strony (jak alkohol z piosenki (cid:258)piewanej
przez Andrzeja Grabowskiego). Rynek pracy zmieni(cid:239) si(cid:218)
diametralnie. W Polsce oprócz zmian globalnych mamy te(cid:285)
do czynienia z wieloma lokalnymi — g(cid:239)ównie zwi(cid:200)zanymi
z transformacj(cid:200) gospodarki centralnie planowanej w wolno-
rynkow(cid:200), pozostaniem pewnych (cid:258)rodowisk na marginesie
oraz problemami z redystrybucj(cid:200) zysków wynikaj(cid:200)cych
z rozwoju gospodarczego. Mamy bezrobocie, nie mamy sta-
(cid:239)ych umów i pewno(cid:258)ci zatrudnienia (jakby kiedy(cid:258) taka
pewno(cid:258)(cid:202) naprawd(cid:218) istnia(cid:239)a). Mamy za to wiele nowych mo(cid:285)-
liwo(cid:258)ci, których cz(cid:218)sto nie rozumiemy — jest outsourcing,
jest praca zdalna, jest internet. Jednak bardziej widzimy pro-
blemy i to w(cid:239)a(cid:258)nie one oraz to, co spada na nas z globalnej
rzeczywisto(cid:258)ci, wp(cid:239)ywaj(cid:200) silnie na rynek pracy. Na tym rynku
mamy do czynienia ze zmianami, na przyk(cid:239)ad z wyodr(cid:218)bnia-
niem si(cid:218) nowych grup pracowników. Niektórzy id(cid:200) do góry,
robi(cid:200) kariery, bo s(cid:200) (cid:283)ród(cid:239)em innowacji i warto(cid:258)ci. Inni zostaj(cid:200)
w tyle i trac(cid:200) sens, bo staj(cid:200) si(cid:218) jedynie wykonawcami zada(cid:241),
4 https://www.fastcompany.com/28905/brand-called-you, dost(cid:218)p:
28.08.2016.
23
Poleć książkęKup książkęTy w social mediach
ale s(cid:200) tak(cid:285)e ci, którzy pozostaj(cid:200) na marginesie — jako pra-
cownicy (bez wykszta(cid:239)cenia, bez do(cid:258)wiadczenia, bez mo(cid:285)li-
wo(cid:258)ci i ch(cid:218)ci rozwoju) oraz konsumenci (zbyt biedni, by
konsumowa(cid:202) jak inni)5. Niestety, w naszych mediach i g(cid:239)o-
wach króluje negatywny obraz dzisiejszego (cid:258)wiata. Nie
wiem jednak, czy jest dzi(cid:258) o tyle gorzej w porównaniu z tym,
co by(cid:239)o kiedy(cid:258). Na pewno — dzi(cid:218)ki marce osobistej —
mo(cid:285)emy mie(cid:202) na swoje (cid:285)ycie i otoczenie wi(cid:218)kszy wp(cid:239)yw
ni(cid:285) nasi rodzice czy dziadkowie. To w du(cid:285)ej mierze od nas
zale(cid:285)y, w której grupie pracowników si(cid:218) znajdziemy. Zale(cid:285)y
to w du(cid:285)ej mierze od Ciebie, bo globalne procesy globalnymi
procesami, ale (cid:285)ycie (cid:285)yciem. Mamy na nie wp(cid:239)yw i ten wp(cid:239)yw
mo(cid:285)na zobrazowa(cid:202) siln(cid:200) mark(cid:200) osobist(cid:200).
Na rynek pracy wesz(cid:239)o pokolenie Y, zwane te(cid:285) millenialsami.
To ludzie urodzeni po 1980 roku, wychowani ju(cid:285) w III RP,
w (cid:258)wiecie, w którym internet i technologie sta(cid:239)y si(cid:218) codzien-
no(cid:258)ci(cid:200). Ta grupa to ponad 11 milionów osób, które dzi(cid:258)
szturmem wchodz(cid:200) na rynek pracy. To ma bardzo istotne
konsekwencje, bowiem starsi pracownicy i pracodawcy nie
s(cid:200) gotowi na przyj(cid:218)cie nowych ludzi. Pokolenie naszych
rodziców i nasze ró(cid:285)ni(cid:200) si(cid:218) od siebie, wi(cid:218)c pewien konflikt
jest nieunikniony. Podobnie by(cid:239)o pomi(cid:218)dzy pokoleniami
naszych rodziców i dziadków. Dzi(cid:258) ten konflikt pokole(cid:241)
jest oczywi(cid:258)cie bardziej medialny, a przez to ma na nas wi(cid:218)k-
szy wp(cid:239)yw. Pokolenie Y jest z pewno(cid:258)ci(cid:200) inne ni(cid:285) pokolenie X
(nasi rodzice), o dziadkach nie wspominaj(cid:200)c. Jeste(cid:258)my naj-
pewniej bardziej niecierpliwi, bardziej roszczeniowi, a przez
to tak(cid:285)e (cid:239)atwiej si(cid:218) za(cid:239)amujemy, przejmujemy i wydaje si(cid:218)
5 M. Castells, W(cid:239)adza komunikacji, Wydawnictwo Naukowe PWN,
Warszawa 2013, s. 45.
24
Poleć książkęKup książkęDlaczego?
nam, (cid:285)e jeste(cid:258)my najwa(cid:285)niejsi. Ta mieszanka mo(cid:285)e by(cid:202) wybu-
chowa i wielu moich rówie(cid:258)ników, a tak(cid:285)e m(cid:239)odszych ode
mnie nie radzi sobie na rynku, a wi(cid:218)c nie radzi sobie te(cid:285) w (cid:285)y-
ciu. Jednak nie dramatyzowa(cid:239)bym. Zmiany maj(cid:200) to do siebie,
(cid:285)e potrzeba czasu, by do nich dojrze(cid:202). Niektórzy potrzebuj(cid:200)
go mniej, inni wi(cid:218)cej. (cid:146)atwiej jest (cid:285)y(cid:202) z tymi zmianami, je(cid:258)li
ma si(cid:218) silny fundament. Silnym fundamentem powinna by(cid:202)
w dzisiejszym (cid:258)wiecie marka osobista.
Dzisiejszy (cid:258)wiat jest bowiem dotkni(cid:218)ty permanentnym
kryzysem. Zacz(cid:200)(cid:239) si(cid:218) on w 2008 roku, w momencie wybu-
chu globalnego kryzysu finansowego, ale dzi(cid:258) przekszta(cid:239)ci(cid:239)
si(cid:218) w kryzys spo(cid:239)eczno-gospodarczy, w którym coraz wi(cid:218)k-
sz(cid:200) rol(cid:218) odgrywa aspekt spo(cid:239)eczny. Gospodarczo (cid:258)wiat si(cid:218)
odbi(cid:239), a my w Polsce przeszli(cid:258)my przez ten kryzys prawie
such(cid:200) nog(cid:200). Spo(cid:239)ecznie nas jednak mocno dotkn(cid:200)(cid:239), szczegól-
nie w warstwie mentalnej, bo zakorzeni(cid:239) w naszych g(cid:239)owach
to, (cid:285)e jest. Jest nam ci(cid:218)(cid:285)ej, ci(cid:200)gle czytamy o tym, (cid:285)e to poko-
lenie rodziców by(cid:239)o tym, któremu si(cid:218) uda(cid:239)o. Nam b(cid:218)dzie
gorzej, a ju(cid:285) mamy na to dowody, bo ci(cid:218)(cid:285)ej jest z prac(cid:200),
znalezieniem mi(cid:239)o(cid:258)ci na d(cid:239)u(cid:285)ej ni(cid:285) do nast(cid:218)pnego poranka,
o dzieciach ju(cid:285) nie wspomn(cid:218). To medialna (cid:258)ciema, przed
któr(cid:200) mo(cid:285)na si(cid:218) obroni(cid:202), je(cid:258)li jest si(cid:218) siln(cid:200) jednostk(cid:200) i ma si(cid:218)
jedn(cid:200) rzecz: siln(cid:200) mark(cid:218) osobist(cid:200).
Internet zmieni(cid:239) nasze (cid:285)ycie. To nie jest wynalazek na miar(cid:218)
telefonu. To wynalazek na miar(cid:218) ognia. My z internetu nie
korzystamy, my z nim i w nim (cid:285)yjemy. To medium, które jest
naszym przed(cid:239)u(cid:285)eniem, a cz(cid:218)sto jest po prostu nami. To
„tkanka komunikacyjna naszego (cid:285)ycia”6, a nie narz(cid:218)dzie do
komunikacji. Ma wp(cid:239)yw na nas, a my na niego. Dzi(cid:218)ki inter-
6 M. Castells, W(cid:239)adza…, s. 74.
25
Poleć książkęKup książkęTy w social mediach
netowi mo(cid:285)emy si(cid:218) komunikowa(cid:202) inaczej — to bana(cid:239). Ale
my (cid:285)yjemy inaczej i internet wp(cid:239)ywa na nasze (cid:285)ycie osobiste,
zwi(cid:200)zki, relacje rodzinne, prac(cid:218), polityk(cid:218), sprawy spo(cid:239)eczne,
rozrywk(cid:218) i finanse. Na ka(cid:285)d(cid:200) sfer(cid:218) (cid:285)ycia, a dzi(cid:218)ki niemu
przenikanie si(cid:218) sfery pracy i czasu wolnego równie(cid:285) komplet-
nie si(cid:218) zmieni(cid:239)o. Dzi(cid:258) popularna zrobi(cid:239)a si(cid:218) tzw. praca z do-
mu, wi(cid:218)c do lamusa odszed(cid:239) s(cid:239)ynny, wyczekiwany przez na-
szych dziadków w fabrykach fajrant. Cz(cid:218)sto pracujemy ze
smartfona, w którym równie(cid:285) pokazujemy naszym dzieciom
bajki. Przeniesienie si(cid:218) ze sfery pracy do sfery (cid:285)ycia rodzinne-
go jest dzi(cid:258) cz(cid:218)sto niezauwa(cid:285)alne. Granice si(cid:218) zatar(cid:239)y, podob-
nie jak granice pomi(cid:218)dzy (cid:258)wiatem wirtualnym a realnym.
Takich (cid:258)wiatów ju(cid:285) nie ma. Musisz wi(cid:218)c my(cid:258)le(cid:202) o sobie jako
o marce funkcjonuj(cid:200)cej w (cid:258)wiecie, w którym internet jest jak
tlen. Nie mo(cid:285)esz si(cid:218) rozwija(cid:202) bez internetu, a tym bardziej
bez mediów spo(cid:239)eczno(cid:258)ciowych, które s(cid:200) fundamentem in-
ternetu i budowania sieci spo(cid:239)ecznego wp(cid:239)ywu.
Kim jeste(cid:258)?
Odnajd(cid:283) siebie i pod(cid:200)(cid:285)aj swoj(cid:200) (cid:258)cie(cid:285)k(cid:200)
Utar(cid:239)o si(cid:218) takie powiedzenie, wymy(cid:258)lone przez by(cid:239)ego szefa
Intela, jednej z najwi(cid:218)kszych na (cid:258)wiecie firm technologicz-
nych, (cid:285)e przetrwaj(cid:200) tylko paranoicy7. Bez obaw, wszyscy
jeste(cid:258)my paranoikami, nawet je(cid:258)li nie zdajemy sobie z tego
sprawy. Wszystko jest ulotne i kruche, wi(cid:218)c bez paranoi
trudno przetrwa(cid:202) w takim (cid:258)wiecie.
Przetrwasz. Tylko co z tego?
7 Zob. A. Grove, Only the Paranoid Survive, „Profile Business”, 1998.
26
Poleć książkęKup książkęDlaczego?
Nic. B(cid:218)dziesz (cid:285)y(cid:239), potem umrzesz, wszyscy o Tobie zapo-
mn(cid:200), a Twoje cia(cid:239)o po ilu(cid:258) tam dniach znajd(cid:200) stra(cid:285)acy, bo
b(cid:218)dzie tak (cid:258)mierdzie(cid:202), (cid:285)e s(cid:200)siedzi si(cid:218) wkurz(cid:200). Przykra wizja.
Na szcz(cid:218)(cid:258)cie, mo(cid:285)esz jej unikn(cid:200)(cid:202). Musisz jednak zmieni(cid:202)
swój sposób my(cid:258)lenia. Nie mo(cid:285)esz funkcjonowa(cid:202) w systemie
przestarza(cid:239)ym, który mo(cid:285)e kiedy(cid:258) si(cid:218) sprawdza(cid:239), ale dzi(cid:258) —
w (cid:258)wiecie chaosu — nie jest skuteczny.
Zanim zaczniesz budowa(cid:202) swoj(cid:200) mark(cid:218) osobist(cid:200), musisz po-
zna(cid:202) siebie. Jasne, nie zrobisz tego ot tak sobie. Nie przycho-
dzi to (cid:239)atwo i nie jest to trening z repertuaru tych do zrobie-
nia w jeden weekend. Ale na szcz(cid:218)(cid:258)cie wielu przed Tob(cid:200) ju(cid:285)
o tym my(cid:258)la(cid:239)o i dzi(cid:218)ki temu b(cid:218)dzie Ci (cid:239)atwiej.
Nasze mózgi pracuj(cid:200), praktycznie zanim si(cid:218) urodzili(cid:258)my.
Nasi rodzice przekazuj(cid:200) nam zestaw cech, my(cid:258)li i pogl(cid:200)dów.
Robi(cid:200) to nie(cid:258)wiadomie, bo ca(cid:239)y ten proces odbywa si(cid:218) w g(cid:239)(cid:218)-
bokich warstwach naszej psychiki. Odczuwamy i my(cid:258)limy
w pewien sposób, bo mamy w sobie zakodowane archetypy
my(cid:258)lenia i odczuwania. To s(cid:200) klucze, które uruchamiaj(cid:200)
odpowiednie pok(cid:239)ady w naszej psychice i biologii. Dzi(cid:218)ki
nim nasz (cid:258)wiat staje si(cid:218) bardziej uporz(cid:200)dkowany. Ka(cid:285)da reli-
gia i ideologia wykorzystuje archetypy. Reklama równie(cid:285) si(cid:218)
nimi pos(cid:239)uguje. Korzystaj(cid:200) z nich marki. Mo(cid:285)e zatem po-
mog(cid:200) tak(cid:285)e Tobie?
Czytasz to i my(cid:258)lisz, (cid:285)e jestem nawiedzony? (cid:191)e to sekciar-
stwo? (cid:191)e to jakie(cid:258) freudowskie (a w(cid:239)a(cid:258)ciwie jungowskie)
brednie? Mo(cid:285)liwe, nie twierdz(cid:218), (cid:285)e to s(cid:200) pewniki naukowe.
Nie jest to ksi(cid:200)(cid:285)ka naukowa i chodzi w niej o to, by Ci po-
móc, a nie co(cid:258) udowodni(cid:202). Spójrz jednak na marki produktów
i us(cid:239)ug, z których korzystasz. Spójrz na swoje decyzje i dzia-
(cid:239)ania. Czy wszystkie mo(cid:285)esz uzasadni(cid:202) racjonalnie? (cid:165)miem
w(cid:200)tpi(cid:202).
27
Poleć książkęKup książkęTy w social mediach
(cid:120) Kupujesz Happy Meal w McDonald’s i przenosisz si(cid:218)
w (cid:258)wiat marze(cid:241) i dzieci(cid:241)stwa.
(cid:120) Kupujesz iPhone’a i ju(cid:285) jeste(cid:258) rebeliantem, my(cid:258)l(cid:200)cym
inaczej.
(cid:120) Korzystasz z perfum Chanel i stajesz si(cid:218) obiektem uwiel-
bienia, przede wszystkim dla siebie samego.
(cid:120) Masz buty Nike i zostajesz bohaterem. Prawie jakby(cid:258)
pomalowa(cid:239) pokój farb(cid:200) z Leroy Merlin („B(cid:200)d(cid:283) bohaterem
w swoim domu”).
Nie jest tak? Nigdy tak nie pomy(cid:258)la(cid:239)e(cid:258)? Us(cid:239)ugi czy produkty,
z których korzystasz, nie by(cid:239)y Twoim przed(cid:239)u(cid:285)eniem? Nie
wierz(cid:218).
Zerknij na ludzi wymienionych w lewej kolumnie poni(cid:285)ej
(tabela 1.2) i pomy(cid:258)l, co Ci si(cid:218) z nimi kojarzy. Jakie warto(cid:258)ci,
dokonania, co otwieraj(cid:200) w Twojej g(cid:239)owie. Nie pisz, (cid:285)e to
pi(cid:239)karz czy polityk. Napisz, o czym my(cid:258)lisz. Ja np. widz(cid:218)
Roberta Lewandowskiego i my(cid:258)l(cid:218), (cid:285)e to pracu(cid:258). Podziwiam
papie(cid:285)a Franciszka za otwarto(cid:258)(cid:202). Obama kojarzy mi si(cid:218) z po-
konywaniem przeciwno(cid:258)ci. Wa(cid:239)(cid:218)sa to taki go(cid:258)(cid:202) z s(cid:200)siedztwa,
a Jobs to troch(cid:218) szaleniec, troch(cid:218) czarodziej.
TABELA 1.2. Marki osobiste i skojarzenia z nimi
Robert Lewandowski
Steve Jobs
Papie(cid:285) Franciszek
Barack Obama
Lech Wa(cid:239)(cid:218)sa
28
Poleć książkęKup książkęDlaczego?
Mog(cid:218) tak wymienia(cid:202) dalej. Widzisz tych ludzi i w Twojej
g(cid:239)owie uruchamiaj(cid:200) si(cid:218) kolejne sekwencje. Uruchamiasz swoj(cid:200)
nie(cid:258)wiadomo(cid:258)(cid:202) zbiorow(cid:200), czyli pewne wzorce i w(cid:239)a(cid:258)nie ar-
chetypy, które s(cid:200) uniwersalne i mamy je zakodowane w naszej
psychice. Ty te(cid:285) mo(cid:285)esz uruchamia(cid:202) u innych odpowiednie
partie psychiki. To zadzia(cid:239)a samoistnie, bez scenariusza.
Tylko musisz mie(cid:202) tego (cid:258)wiadomo(cid:258)(cid:202).
Marki korzystaj(cid:200) z wielu ró(cid:285)nych archetypów. Na podstawie
teorii Carla G. Junga, a tak(cid:285)e pó(cid:283)niejszych prac Josepha
Campbella czy Margaret Mark i Carola S. Pearsona wyodr(cid:218)b-
niamy podstawowe typy archetypów, z których korzystaj(cid:200)
znane marki. Ty równie(cid:285) mo(cid:285)esz skorzysta(cid:202) z tego dorobku,
aby stworzy(cid:202) mark(cid:218) osobist(cid:200).
Czy ka(cid:285)da marka musi mie(cid:202) archetyp?
Poni(cid:285)sze zestawienie (rysunek 1.1) prezentuje popularn(cid:200)
typologi(cid:218) archetypów marek. Do ka(cid:285)dej z nich przyporz(cid:200)d-
kowano w dodatku znane marki, aby (cid:239)atwiej by(cid:239)o zrozumie(cid:202)
zagadnienie. Ka(cid:285)dy ten archetyp ma okre(cid:258)lone cechy, które
oferuj(cid:200) nam dane marki i które mo(cid:285)na te(cid:285) uto(cid:285)samia(cid:202).
(cid:120) Opiekun (dyscyplina, ochrona, kontrola) — jego misj(cid:200)
jest pomaganie innym i ich ochrona. To mo(cid:285)e by(cid:202) guru,
ksi(cid:200)dz, przewodnik duchowy, ale niekoniecznie jaki(cid:258) ostry
przywódca, który rz(cid:200)dzi i dzieli. Bardziej si(cid:218) opiekuje, ni(cid:285)
przewodzi.
29
Poleć książkęKup książkęTy w social mediach
RYSUNEK 1.1. Archetypy w (cid:258)wiecie marek, Kondycja marek
w Polsce, http://www.yr.pl/sites/default/files/BAV_2013_v3.pdf,
dost(cid:218)p: 28.08.2016
(cid:120) Wojownik (akcja, honor, si(cid:239)a, zwyci(cid:218)stwo) — to mo(cid:285)e
by(cid:202) historia od pucybuta do milionera, ale niekoniecznie.
To kto(cid:258), kto jest bohaterem i sam zwyci(cid:218)(cid:285)a. Pokonuje
przeciwno(cid:258)ci i osi(cid:200)ga sukces. To chocia(cid:285)by prawie ka(cid:285)dy
przedsi(cid:218)biorca.
30
Poleć książkęKup książkęDlaczego?
(cid:120) Towarzysz-zwyk(cid:239)y cz(cid:239)owiek (przyja(cid:283)(cid:241), wsparcie) —
prostolinijny, taki jak Ty. To mo(cid:285)e by(cid:202) Twój kolega
z dzieci(cid:241)stwa, który towarzyszy Ci przez ile(cid:258) lat, ma po-
dobne do(cid:258)wiadczenia i na tym buduje swoj(cid:200) mark(cid:218). Taki
jak Ty.
(cid:120) Wielbiciel (nami(cid:218)tno(cid:258)(cid:202), marzenie, romans) — to kto(cid:258),
kto na pierwszy plan wysuwa uczucia. Nie musi by(cid:202) ekshi-
bicjonist(cid:200), ale niew(cid:200)tpliwie przez wielu mo(cid:285)e by(cid:202) tak po-
strzegany, szczególnie w (cid:258)wiecie mediów spo(cid:239)eczno(cid:258)cio-
wych, gdzie (cid:239)atwo o ekspresj(cid:218) uczu(cid:202) i emocji.
(cid:120) Czarodziej (transformacja, rado(cid:258)(cid:202)) — troch(cid:218) tajemniczy,
troch(cid:218) niedost(cid:218)pny, uduchowiony. Dzia(cid:239)a w taki sposób,
aby nie by(cid:239)o to zwyk(cid:239)e dzia(cid:239)anie, lecz co(cid:258), co jest otoczone
aur(cid:200) magii.
(cid:120) M(cid:218)drzec (m(cid:200)dro(cid:258)(cid:202), przeznaczenie, mistrzostwo) — ma
do(cid:258)wiadczenie, jest m(cid:200)dry i z t(cid:200) m(cid:200)dro(cid:258)ci(cid:200) uto(cid:285)samiaj(cid:200)
go inni. Przychodz(cid:200) po rad(cid:218), wsparcie, wiedz(cid:218).
(cid:120) Patriarcha-w(cid:239)adca (autorytet, tradycja, porz(cid:200)dek) —
konserwatysta, który buduje swoj(cid:200) pozycj(cid:218) na wieloletnim
do(cid:258)wiadczeniu, wiedzy oraz na pewnym porz(cid:200)dku (cid:258)wiata,
który go otacza. Mo(cid:285)e funkcjonowa(cid:202) w dzisiejszym (cid:258)wie-
cie jako opoka, która opiera si(cid:218) przemianom i dzia(cid:239)a mimo
chaosu oraz zmian. Robi swoje, bo jest autorytetem.
(cid:120) Matka Ziemia-twórca (empatia, macierzy(cid:241)stwo, kreacja)
— marka, która dba o siebie, ale przede wszystkim o in-
nych. Jednocze(cid:258)nie mo(cid:285)e by(cid:202) wra(cid:285)liwym twórc(cid:200), artyst(cid:200),
który tworzy na bazie naturalnego porz(cid:200)dku, uto(cid:285)samiany
z macierzy(cid:241)stwem.
31
Poleć książkęKup książkęTy w social mediach
(cid:120) Dziewica (idealizm, bezinteresowno(cid:258)(cid:202), niewinno(cid:258)(cid:202)) —
nie musisz by(cid:202) ekstrawertykiem, by by(cid:202) mark(cid:200) osobist(cid:200).
Mo(cid:285)esz by(cid:202) skryty, mo(cid:285)esz mie(cid:202) swoje idea(cid:239)y i d(cid:200)(cid:285)y(cid:202) do
ich realizacji bez krzyku i parcia na szk(cid:239)o. Mo(cid:285)esz by(cid:202)
dziewic(cid:200), która jest uto(cid:285)samiana z idea(cid:239)ami i bezintere-
sowno(cid:258)ci(cid:200). Marka tego typu jest trudna do pogodzenia
z dzia(cid:239)aniem, które prawie zawsze wi(cid:200)(cid:285)e si(cid:218) z ubrudzeniem
r(cid:200)k, ale istniej(cid:200) osoby, które z powodzeniem wdra(cid:285)aj(cid:200) ten
model w (cid:285)ycie.
(cid:120) Kusicielka-buntownik (kuszenie, pokusa, niebezpieczna
przyjemno(cid:258)(cid:202)) — jeden z najciekawszych, bo najtrudniej-
szych do utrzymania w (cid:258)wiecie, w którym coraz mniej
jest przejrzysto(cid:258)ci dawnego typu. Je(cid:258)li jeste(cid:258) buntowni-
kiem czy kusicielem, to jak mo(cid:285)esz zgadza(cid:202) si(cid:218) na komer-
cyjn(cid:200) wspó(cid:239)prac(cid:218) na swoim blogu? Dla wielu to mo(cid:285)e
by(cid:202) nie do pogodzenia. Ale wszystko zale(cid:285)y od Ciebie.
(cid:120) Odkrywca (wyzwanie, przygoda, samopoznanie) — to
kto(cid:258), kto szuka w(cid:239)asnej drogi, ci(cid:200)gle odkrywa co(cid:258) nowego,
na nowo czego(cid:258) do(cid:258)wiadcza i jest otwarty na ró(cid:285)ne nowe
doznania.
(cid:120) B(cid:239)azen (nowy pocz(cid:200)tek, kreatywno(cid:258)(cid:202), bunt, rado(cid:258)(cid:202)) —
taki Sta(cid:241)czyk, czyli teoretycznie (cid:258)mieszek, (cid:285)artowni(cid:258) i nie-
powa(cid:285)ny go(cid:258)(cid:202), ale za pomoc(cid:200) takich technik mo(cid:285)e nie(cid:258)(cid:202)
ca(cid:239)kiem m(cid:200)dry przekaz8.
Mo(cid:285)esz si(cid:218) zastanowi(cid:202), do którego z tych archetypów Ci
najbli(cid:285)ej. Zobacz, czy mo(cid:285)esz tworzy(cid:202) spójny wizerunek
8 http://marketerplus.pl/teksty/cykle/archetypy-marki-tozsamosc-
-wizerunek-komunikacja-w-social-media-czesc-1-wprowadzenie/,
dost(cid:218)p: 29.08.2016.
32
Poleć książkęKup książkęDlaczego?
odpowiadaj(cid:200)cy jednemu z nich. Nie namawiam Ci(cid:218) oczywi-
(cid:258)cie do fetyszyzowania archetypów. Mo(cid:285)esz by(cid:202) raz buntow-
nikiem, a raz b(cid:239)aznem. Nie mo(cid:285)na przesadzi(cid:202) z wej(cid:258)ciem
w dan(cid:200) ram(cid:218), bo b(cid:218)dzie to sztuczne i uniemo(cid:285)liwi nam dzia-
(cid:239)anie. Warto natomiast spojrze(cid:202) na archetypy z punktu wi-
dzenia odbiorcy naszej marki. Je(cid:258)li za(cid:239)o(cid:285)ymy, (cid:285)e ka(cid:285)dy z nas
ma jaki(cid:258) zakodowany zbiór cech i elementów, które umo(cid:285)li-
wiaj(cid:200) nam postrzeganie pewnych symboli w dany sposób,
to musimy wzi(cid:200)(cid:202) pod uwag(cid:218), (cid:285)e zachowanie A wciska nas
w nisz(cid:218) — piszemy buntowniczy wpis na Facebooku, wi(cid:218)c
jeste(cid:258)my postrzegani jako buntownicy. Nie mo(cid:285)emy po chwili
zrobi(cid:202) zwrotu o 180 stopni i sta(cid:202) si(cid:218) potulni jak baranek, bo
stracimy wiarygodno(cid:258)(cid:202). A marka osobista musi mie(cid:202) wiary-
godno(cid:258)(cid:202), i to w dodatku tylko jedn(cid:200). Marka firmowa mo(cid:285)e
straci(cid:202) wiarygodno(cid:258)(cid:202), a potem odzyska(cid:202) j(cid:200) np. po dobrym
rebrandingu. Marka osobista ma tylko jedn(cid:200) wiarygodno(cid:258)(cid:202)
i praktycznie niemo(cid:285)liwy jest jej rebranding. Musimy wi(cid:218)c
post(cid:218)powa(cid:202) z ni(cid:200) bardzo rozwa(cid:285)nie.
Co maj(cid:200) do tego te media spo(cid:239)eczno(cid:258)ciowe?
Kiedy(cid:258) wydawa(cid:239)o si(cid:218) nam, (cid:285)e jaka(cid:258) gwiazda jest wysoka.
Potem spotykali(cid:258)my j(cid:200) na ulicy i okazywa(cid:239)o si(cid:218), (cid:285)e jeste(cid:258)my
od niej wy(cid:285)si albo szczuplejsi. Przed drug(cid:200) wojn(cid:200) (cid:258)wiatow(cid:200)
novum by(cid:239)o radio, przez które ludzie mogli us(cid:239)ysze(cid:202) cho(cid:202)by
Pi(cid:239)sudskiego i mie(cid:202) o nim jakie(cid:258) wyobra(cid:285)enie. Okazywa(cid:239)o
si(cid:218) ono jednak mylne. Po wojnie wyobra(cid:285)eniami o (cid:258)wiecie
w du(cid:285)ej mierze zacz(cid:218)(cid:239)a rz(cid:200)dzi(cid:202) telewizja. To ona kreowa(cid:239)a
gwiazdy i wzorce. To dzi(cid:218)ki niej pojawia(cid:239)y si(cid:218) kolejne marki
osobiste, które zostawa(cid:239)y bohaterami masowej wyobra(cid:283)ni.
33
Poleć książkęKup książkęTy w social mediach
Ci ludzie z telewizji wydawali si(cid:218) zupe(cid:239)nie inni ni(cid:285) my, od-
biorcy przekazu. Kto(cid:258) znajomy czasem mo(cid:285)e nawet trafi(cid:239) do
telewizji, ale nie zostawa(cid:239) Krystyn(cid:200) Losk(cid:200) czy Dariuszem
Szpakowskim. Dzi(cid:258) jednak sprawy maj(cid:200) si(cid:218) inaczej. Marki
z dawnych lat (nawet Szpakowski) wchodz(cid:200) w (cid:258)wiat nowych
mediów. Coraz trudniej (cid:285)y(cid:202) im bez Facebooka czy Twittera,
bo publiczno(cid:258)(cid:202) ma dzi(cid:258) inne oczekiwania. Ta publiczno(cid:258)(cid:202) jest
w mediach spo(cid:239)eczno(cid:258)ciowych, sp(cid:218)dza w nich wi(cid:218)cej czasu
ni(cid:285) w telewizji i oczekuje, (cid:285)e gwiazdy te(cid:285) si(cid:218) tam pojawi(cid:200).
Zmieni(cid:239)a si(cid:218) konsumpcja mediów, a przez to mamy do czy-
nienia z konieczno(cid:258)ci(cid:200) rewizji strategii marek osobistych, bo
zacz(cid:218)(cid:239)y one wymaga(cid:202) cz(cid:218)stszego kontaktu, szerszego otwar-
cia na odbiorców oraz pokazania siebie w nowym (cid:258)wietle.
Dzi(cid:258) marki osobiste musz(cid:200) zej(cid:258)(cid:202) z coko(cid:239)u.
To zej(cid:258)cie na ziemi(cid:218) dotyczy gwiazd i dla niektórych z nich
jest bolesne. Wiele jest przyk(cid:239)adów osób, które nie poradzi(cid:239)y
sobie w dobie mediów spo(cid:239)eczno(cid:258)ciowych. Dzi(cid:218)ki tym
mediom dochodzi wi(cid:218)c do przetasowania w elicie, ale tak(cid:285)e
zatarcia granicy pomi(cid:218)dzy elit(cid:200) a reszt(cid:200). Dzi(cid:218)ki social mediom
bowiem osoby z tej reszty mog(cid:200) si(cid:218) przebi(cid:202) i równie(cid:285) sta(cid:202)
si(cid:218) markami osobistymi. Dawniej tak(cid:200) mark(cid:200) mog(cid:239)e(cid:258) by(cid:202)
dla kolegów z pracy czy grup znajomych. Nie sposób jednak
by(cid:239)o si(cid:218) przebi(cid:202) i wyj(cid:258)(cid:202) do szerszej publiczno(cid:258)ci. By(cid:239)o to
znacznie trudniejsze ni(cid:285) dzisiaj, bo wymaga(cid:239)o np. zaprosze(cid:241)
do telewizji czy wyst(cid:218)pów w radiu albo prasie. By(cid:239)o to czym(cid:258)
elitarnym, nieosi(cid:200)galnym dla wielu osób. Dzi(cid:258) szanse si(cid:218) wy-
równa(cid:239)y. Oczywi(cid:258)cie, nie s(cid:200) w stu procentach równe, ale taka
sytuacja jest niemo(cid:285)liwa. Natomiast na pewno jest dzi(cid:258) (cid:239)atwiej.
By si(cid:218) przebi(cid:202), kiedy(cid:258) trzeba by(cid:239)o mie(cid:202) wi(cid:218)cej szcz(cid:218)(cid:258)cia i by(cid:202)
mo(cid:285)e by(cid:202) lepszym. Dzi(cid:258) — wynika to z wielu moich rozmów
34
Poleć książkęKup książkęDlaczego?
do tej ksi(cid:200)(cid:285)ki oraz lektury wywiadów z ró(cid:285)nymi lud(cid:283)mi-
-markami osobistymi — równie(cid:285) trudno jest by(cid:202) mark(cid:200)
osobist(cid:200) na wysokim poziomie, ale je(cid:258)li jeste(cid:258) interesuj(cid:200)cy, to
jest Ci du(cid:285)o (cid:239)atwiej si(cid:218) wybi(cid:202). Micha(cid:239) Sadowski mówi na-
wet, (cid:285)e on sam jest we wszystkim (cid:258)redni. A dla wielu jest ju(cid:285)
go(cid:258)ciem z innej planety. O Robercie Lewandowskim (zwa-
nym „Kosmit(cid:200)”) nawet nie wspominam. Tymczasem pos(cid:239)u-
chamy Lewego i dowiemy si(cid:218), (cid:285)e on ci(cid:200)gle stara si(cid:218) by(cid:202) lepszy
i wcale si(cid:218) za lepszego od innych nie uwa(cid:285)a.
Social media to Twoja w(cid:239)asna stacja telewizyjna. Kiedy(cid:258) mu-
sieliby Ci(cid:218) do telewizji zaprosi(cid:202), a Ty dzi(cid:258) sam jeste(cid:258) Ruper-
tem Murdochem i jednocze(cid:258)nie gwiazd(cid:200) swojego show. Te
media to Twój przeka(cid:283)nik, ale te(cid:285) i przekaz. S(cid:200) przed(cid:239)u(cid:285)eniem
Ciebie samego, zgodnie z tym, co ju(cid:285) kilkadziesi(cid:200)t lat temu
(w epoce grubo przed internetem) wie(cid:258)ci(cid:239) wci(cid:200)(cid:285) aktualny
Marshall McLuhan. Dzi(cid:258) to Ty zapraszasz innych i jeste(cid:258) go-
spodarzem, a nie go(cid:258)ciem.
Pami(cid:218)taj tylko o tym, (cid:285)e lubimy chodzi(cid:202) w go(cid:258)ci do ludzi
sympatycznych. Nie chcemy obcowa(cid:202) z oszustami i antypa-
tycznymi typami. Postaraj si(cid:218) wi(cid:218)c by(cid:202) prawdziwy w tym,
co robisz w sieci. Nie twórz tu swojego awatara jak z gry
„Second Life”. B(cid:200)d(cid:283) otwarty i sympatyczny. B(cid:200)d(cid:283) sob(cid:200).
Nie twórz wynaturzonej, sztucznej kreacji samego siebie, bo
sko(cid:241)czy to si(cid:218) tak jak dla bohatera filmu „Sala samobójców”
w re(cid:285)yserii Jana Komasy. Social media to fantastyczne narz(cid:218)-
dzie, podobne jednak do miecza — mo(cid:285)e ratowa(cid:202) (cid:285)ycie ale
te(cid:285) dzia(cid:239)a(cid:202) obosiecznie. Uwa(cid:285)aj, by nie oberwa(cid:202).
35
Poleć książkęKup książkęTy w social mediach
Najwa(cid:285)niejszy trik dla Ciebie
Do ko(cid:241)ca nie mia(cid:239)em przekonania, (cid:285)e budowanie marki oso-
bistej ma w ogóle sens. Troch(cid:218) my(cid:258)la(cid:239)em o tym, jak o mrzon-
ce, któr(cid:200) niektórzy próbuj(cid:200) nam wcisn(cid:200)(cid:202) na ameryka(cid:241)sk(cid:200)
mod(cid:239)(cid:218). My(cid:258)la(cid:239)em, (cid:285)e tak jest, ale zmieni(cid:239)em zdanie. Z(cid:239)o(cid:285)y(cid:239)o
si(cid:218) na to wiele czynników, ale przede wszystkim kilka historii
ludzi, z którymi mia(cid:239)em do czynienia w ostatnim czasie.
1. Kobieta, lat 35, uczestniczka mojego szkolenia z social
media marketingu. Zaczynali(cid:258)my szkolenie, a ona, zamiast
si(cid:218) przedstawi(cid:202), zapyta(cid:239)a: „Jak rozgraniczy(cid:202) na Facebooku
tre(cid:258)ci prywatne i zawodowe?”. Temat rzeka. Nie da(cid:239)o si(cid:218)
go zamkn(cid:200)(cid:202) szybko, bo ka(cid:285)dy zacz(cid:200)(cid:239) wyra(cid:285)a(cid:202) swoje zdanie.
Kobieta nie dawa(cid:239)a za wygran(cid:200), bo twierdzi(cid:239)a, (cid:285)e Facebook
nie jest przeznaczony do publikowania powa(cid:285)nych
s(cid:239)u(cid:285)bowych tre(cid:258)ci, lecz powinno si(cid:218) tam umieszcza(cid:202) same
zdj(cid:218)cia s(cid:239)odkich kociaków. Zaskoczy(cid:239)o mnie takie my(cid:258)lenie
— s(cid:200)dzi(cid:239)em, (cid:285)e wygin(cid:218)(cid:239)o wiele lat temu.
2. Znajomi, przedzia(cid:239) wiekowy 18 – 26 lat. Ju(cid:285) wiele razy
zaskakiwali mnie tym, (cid:285)e podpytuj(cid:200) o rad(cid:218) w kwestii
pracy. A co ze mnie za ekspert? Ostatnio kilkoro zaskoczy(cid:239)o
mnie jeszcze bardziej — zacz(cid:218)li podsuwa(cid:202) mi swoje CV
z pro(cid:258)b(cid:200) o rad(cid:218). Chcieli, bym doradzi(cid:239), co zmieni(cid:202), co
wyrzuci(cid:202), co doda(cid:202). Zastanowi(cid:239)o mnie, czemu w(cid:239)a(cid:258)ciwie
o to pytaj(cid:200). Teraz wiem, (cid:285)e nie potrafi(cid:200) si(cid:218) z tym ogarn(cid:200)(cid:202).
CV to troch(cid:218) inna epoka, dzi(cid:258) (cid:258)wiat wygl(cid:200)da inaczej, a to
CV ci(cid:200)gle jest wa(cid:285)ne.
3. Znajomi zastanawiaj(cid:200)cy si(cid:218) nad tym, jak im ci(cid:218)(cid:285)ko, a jak
kto(cid:258) inny ma fajnie, bo ma dobr(cid:200) robot(cid:218). Tu wiek nie ma
znaczenia. W moim pokoleniu, pewnie podobnie jak
w ka(cid:285)dym innym, zblazowanie i zniech(cid:218)cenie jest silne.
36
Poleć książkęKup książkęDlaczego?
Ko(cid:239)o trzydziestki si(cid:218) nasila. Sporo znam takich osób
i sporo z nich mog(cid:239)oby sobie pomóc, gdyby chcia(cid:239)o.
Jednak oni nie do ko(cid:241)ca chc(cid:200), nie do ko(cid:241)ca potrafi(cid:200).
Takich spotykam codziennie. Ba, ja te(cid:285) czasem taki jestem
i potrzebuj(cid:218) wsparcia innych. Po chwilowym przemy(cid:258)leniu
dochodz(cid:218) do wniosku, (cid:285)e mam ca(cid:239)kiem nie(cid:283)le i mog(cid:218) si(cid:218)
z Tob(cid:200) podzieli(cid:202) kilkoma poradami i historiami, dzi(cid:218)ki
którym poznasz media spo(cid:239)eczno(cid:258)ciowe i ich mo(cid:285)liwo(cid:258)ci.
Ale przede wszystkim dowiesz si(cid:218), jak zaprz(cid:200)c social
media do swojej dzia(cid:239)alno(cid:258)ci.
U(cid:258)wiadomi(cid:239)em sobie, (cid:285)e faktycznie marka osobista ma zna-
czenie. Umowy umowami, kompetencje kompetencjami, ale
jednak liczy si(cid:218) to, co najbardziej ulotne i mi(cid:218)kkie, przynajm-
niej na pierwszy rzut oka. Bo kto(cid:258) my(cid:258)li, (cid:285)e najwa(cid:285)niejszy
jest dyplom uczelni albo do(cid:258)wiadczenie w mi(cid:218)dzynarodowej
firmie, jaki(cid:258) certyfikat czy uko(cid:241)czony kurs. Fajnie to mie(cid:202),
ale czasem decyduj(cid:200)cy mo(cid:285)e okaza(cid:202) si(cid:218) gag z CV, na przyk(cid:239)ad:
„lubi(cid:218):
Filmy gangsterskie,
Techno i czarnych raperów,
Jazd(cid:218) na ostrym kole,
Zwierz(cid:218)ta,
Jedzenie,
Jak co(cid:258) si(cid:218) dzieje”.
To od razu mówi wi(cid:218)cej o autorce (cytat jest autentyczny,
dziewczyna w ko(cid:241)cu znalaz(cid:239)a prac(cid:218) gdzie(cid:258) indziej, ale na pod-
stawie CV bra(cid:239)bym j(cid:200) w ciemno). Nie pami(cid:218)tam, jakie mia(cid:239)a
wykszta(cid:239)cenie, do(cid:258)wiadczenie, ale jej CV zapami(cid:218)ta(cid:239)em. Dla
mnie na pewno by(cid:239)a kim(cid:258), a nie kolejnym trybikiem w ma-
37
Poleć książkęKup książkęTy w social mediach
szynie. Bez coachingowej nowomowy, chodzi o to, by(cid:258) by(cid:239)
jaki(cid:258). Nie masz by(cid:202) wy(cid:202)wiczony przez coacha. Nie masz by(cid:202)
nauczony korpomowy. Nie masz robi(cid:202) CV pod szablon.
W ogóle CV jest nic niewarte (jakby kiedy(cid:258) by(cid:239)o). Mo(cid:285)esz
si(cid:218) nim podciera(cid:202), bo to tylko kawa(cid:239)ek papieru. On nie
stanowi Twojej marki. Ja powiem Ci za(cid:258), co j(cid:200) stanowi i jaki
jest najlepszy przepis na stworzenie dobrej marki osobistej.
Uwaga, to jest ten moment!
Nie ma przepisu!
Uuu, emocje opad(cid:239)y. Koniec ksi(cid:200)(cid:285)ki. Oszuka(cid:239) mnie ten (cid:191)u-
kowski. Do widzenia.
Bez obaw — zap(cid:239)aci(cid:239)e(cid:258), wi(cid:218)c nale(cid:285)y Ci si(cid:218) wi(cid:218)cej stron. Ale
jedno pozostaje aktualne — ten trik, który masz wykorzy-
sta(cid:202), nazywa si(cid:218) brak triku. Nie ma (cid:285)adnych trików. (cid:191)adnego
przepisu. (cid:191)adnej drogi na skróty. Mark(cid:218) osobist(cid:200) trzeba zb
Pobierz darmowy fragment (pdf)