Darmowy fragment publikacji:
ujecia.pdf 10.07.2010 13:40:49
W książkach z serii „Kreatywna fotografia”
W książkach z serii „Kreatywna fotografia”
autor proponuje wszechstronne i twórcze
autor proponuje wszechstronne i twórcze
podejście nie tylko do samego obrazu, ale
podejście nie tylko do samego obrazu, ale
także całego procesu fotografowania —
także całego procesu fotografowania —
począwszy od wyboru obiektu i prewizua-
począwszy od wyboru obiektu i prewizua-
lizacji zdjęcia, poprzez zastosowanie
lizacji zdjęcia, poprzez zastosowanie
odpowiedniego sprzętu, na obróbce zdję-
odpowiedniego sprzętu, na obróbce zdję-
cia skończywszy. Podręczniki z tej serii
cia skończywszy. Podręczniki z tej serii
poprowadzą Cię przez wspaniały i barwny
poprowadzą Cię przez wspaniały i barwny
świat kreatywnej fotografii i sprawią, że
świat kreatywnej fotografii i sprawią, że
z pasjonata zmienisz się w perfekcyjnego
z pasjonata zmienisz się w perfekcyjnego
profesjonalistę, a każda sesja fotograficz-
profesjonalistę, a każda sesja fotograficz-
na stanie się niezapomnianą przygodą.
na stanie się niezapomnianą przygodą.
Połączenie pasji, kreatywności
Połączenie pasji, kreatywności
i doskonałej techniki, a także nastawienie
i doskonałej techniki, a także nastawienie
na wzbudzenie konkretnych emocji
na wzbudzenie konkretnych emocji
u odbiorcy sprawią, że Twoje zdjęcia będą
u odbiorcy sprawią, że Twoje zdjęcia będą
doskonałe!
doskonałe!
C
M
Y
CM
MY
CY
CMY
K
Tajemniczy świat makrofotografii w zasięgu Twojego obiektywu!
Tajemniczy świat makrofotografii w zasięgu Twojego obiektywu!
Czy marzyłeś kiedykolwiek o poznaniu z bliska zagadnienia makrofotografii? Zastanawiałeś
Czy marzyłeś kiedykolwiek o poznaniu z bliska zagadnienia makrofotografii? Zastanawiałeś
się, jak to jest stanąć twarzą w twarz z przyrodą w dużym powiększeniu? Bajecznie koloro-
się, jak to jest stanąć twarzą w twarz z przyrodą w dużym powiększeniu? Bajecznie koloro-
wy świat zdjęć autorstwa najznamienitszych fotografów może być Ci teraz bliższy niż
wy świat zdjęć autorstwa najznamienitszych fotografów może być Ci teraz bliższy niż
kiedykolwiek przedtem – dzieli Cię od niego dosłownie długość makroobiektywu!
kiedykolwiek przedtem – dzieli Cię od niego dosłownie długość makroobiektywu!
A wszystko to dzięki książce, którą trzymasz w rękach. Dowiesz się z niej, jakiego sprzętu
A wszystko to dzięki książce, którą trzymasz w rękach. Dowiesz się z niej, jakiego sprzętu
potrzebujesz, żeby rozpocząć swoją przygodę z makrofotografią, do czego służą pierścienie
potrzebujesz, żeby rozpocząć swoją przygodę z makrofotografią, do czego służą pierścienie
pośrednie oraz jak najlepiej oświetlić fotografowany obiekt. Autor w przejrzysty sposób
pośrednie oraz jak najlepiej oświetlić fotografowany obiekt. Autor w przejrzysty sposób
tłumaczy, jak robić wyjątkowe zdjęcia kwiatów, wody oraz naturalnej biżuterii. W trakcie
tłumaczy, jak robić wyjątkowe zdjęcia kwiatów, wody oraz naturalnej biżuterii. W trakcie
lektury poznasz tajniki fotografowania szkła, wykorzystywania cieni oraz efektu odbicia
lektury poznasz tajniki fotografowania szkła, wykorzystywania cieni oraz efektu odbicia
i refrakcji. Harold Davis porusza również tematykę HDR — to młoda technika w fotografii,
i refrakcji. Harold Davis porusza również tematykę HDR — to młoda technika w fotografii,
pozwalająca na uzyskiwanie niewyobrażalnie doskonałych efektów. Sprawdź, to nie takie
pozwalająca na uzyskiwanie niewyobrażalnie doskonałych efektów. Sprawdź, to nie takie
trudne! „Ujęcia z bliska. Kreatywna fotografia” to niezbędna pozycja dla każdego pasjonata
trudne! „Ujęcia z bliska. Kreatywna fotografia” to niezbędna pozycja dla każdego pasjonata
tej dziedziny. Dzięki niej poznasz wszystkie tajniki makrofotografii, a Twoje zdjęcia będą
tej dziedziny. Dzięki niej poznasz wszystkie tajniki makrofotografii, a Twoje zdjęcia będą
olśniewające!
olśniewające!
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
Fotografowanie artefaktów
Fotografowanie artefaktów
Wyszukiwanie obiektów do fotografii
Wyszukiwanie obiektów do fotografii
Rodzaj makroobiektywów
Rodzaj makroobiektywów
Zastosowanie pierścieni pośrednich
Zastosowanie pierścieni pośrednich
Wykorzystanie statywu oraz dodatkowego sprzętu
Wykorzystanie statywu oraz dodatkowego sprzętu
Ekspozycja zbliżeń
Ekspozycja zbliżeń
Ustalanie przysłony oraz głębi ostrości
Ustalanie przysłony oraz głębi ostrości
Wykorzystanie lampy błyskowej w makrofotografii
Wykorzystanie lampy błyskowej w makrofotografii
Fotografowanie kwiatów
Fotografowanie kwiatów
Możliwości fotografii HDR
Możliwości fotografii HDR
Wykorzystanie tła, cieni oraz aranżacja sceny
Wykorzystanie tła, cieni oraz aranżacja sceny
Fotografowanie szkła
Fotografowanie szkła
Cena: 49, 00 zł
5594
5594
U
j
ę
c
i
a
z
b
l
i
s
k
a
Zobacz
świat
z bliska!
harold davis
Ujęcia z bliska
●
●
●
Jaki sprzęt wybrać do makrofotografii?
Jak fotografować kwiaty, wodę i biżuterię?
Jak wykorzystać technikę HDR?
Harold Davis jest profesjonalnym fotografem,
wielokrotnie nagradzanym za swoje prace.
Napisał ponad 30 książek, w tym: „Kompozycja
zdjęć. Kreatywna fotografia”, „Noc
w obiektywie. Kreatywna fotografia”,
„Ujęcia z bliska. Kreatywna fotografia”,
„The Photoshop Darkroom: Creative Digital
Post-Processing” i „Practical Artistry:
Light Exposure for Digital Photographers”.
Prowadzi często odwiedzany przez
internautów blog Photoblog 2.0
(www.photoblog2.com).
Dzięki tej książce makrofotografia nie
będzie miała dla Ciebie tajemnic. Z książki
dowiesz się, jak wyszukiwać obiekty do
makrofotografii i w jaki sposób je oświetlić,
jakich obiektywów używać i kiedy skorzy-
stać ze statywu lub dodatkowego sprzętu,
aby perfekcyjnie fotografować kwiaty,
wodę oraz naturalną biżuterię.
W książce przedstawione zostały także
możliwości techniki HDR, która pozwala
na uzyskanie niewyobrażalnie doskona-
łych efektów.
Ujêcia z bliska.
Kreatywna fotografia
Autor: Harold Davies
T³umaczenie: Dominika Kurek
ISBN: 978-83-246-2699-1
Tytu³ orygina³u: Creative Close-Ups:
Digital Photography Tips and Techniques
Format: 200230, stron: 240
Zobacz œwiat z bliska!
• Jaki sprzêt wybraæ do makrofotografii?
• Jak fotografowaæ kwiaty, wodê i bi¿uteriê?
• Jak wykorzystaæ technikê HDR?
Czy marzy³eœ kiedykolwiek o poznaniu z bliska zagadnienia makrofotografii?
Zastanawia³eœ siê, jak to jest stan¹æ twarz¹ w twarz z przyrod¹ w du¿ym powiêkszeniu?
Bajecznie kolorowy œwiat zdjêæ autorstwa najznamienitszych fotografów mo¿e byæ Ci
teraz bli¿szy ni¿ kiedykolwiek przedtem – dzieli Ciê od niego dos³ownie d³ugoœæ
makroobiektywu!
A wszystko to dziêki ksi¹¿ce, któr¹ trzymasz w rêkach. Dowiesz siê z niej, jakiego
sprzêtu potrzebujesz, ¿eby rozpocz¹æ swoj¹ przygodê z makrofotografi¹, do czego
s³u¿¹ pierœcienie poœrednie oraz jak najlepiej oœwietliæ fotografowany obiekt. Autor
w przejrzysty sposób t³umaczy, jak robiæ wyj¹tkowe zdjêcia kwiatów, wody oraz
naturalnej bi¿uterii. W trakcie lektury poznasz tajniki fotografowania szk³a,
wykorzystywania cieni oraz efektu odbicia i refrakcji. Harold Davis porusza równie¿
tematykê HDR – to m³oda technika w fotografii, pozwalaj¹ca na uzyskiwanie
niewyobra¿alnie doskona³ych efektów. SprawdŸ, to nie takie trudne! „Ujêcia z bliska.
Kreatywna fotografia” to niezbêdna pozycja dla ka¿dego pasjonata tej dziedziny. Dziêki
niej poznasz wszystkie tajniki makrofotografii, a Twoje zdjêcia bêd¹ olœniewaj¹ce!
• Fotografowanie artefaktów
• Wyszukiwanie obiektów do fotografii
• Rodzaj makroobiektywów
• Zastosowanie pierœcieni poœrednich
• Wykorzystanie statywu oraz dodatkowego sprzêtu
• Ekspozycja zbli¿eñ
• Ustalanie przys³ony oraz g³êbi ostroœci
• Wykorzystanie lampy b³yskowej w makrofotografii
• Fotografowanie kwiatów
• Mo¿liwoœci fotografii HDR
• Utrwalanie wody
• Wykorzystanie t³a, cieni oraz aran¿acja sceny
• Fotografowanie szk³a
Tajemniczy œwiat makrofotografii w zasiêgu Twojego obiektywu!
Spis treści
8 Wstęp
10 Cudowne światy
12 Blisko i bliżej
14 Światy fotografii zbliżeniowej
20 Fotografowanie artefaktów
134 Ruch
136 Impresjonizm
140 Kolory i abstrakcja
144 Kwiaty i malarstwo cyfrowe
30 Znajdowanie tematów do makr
148 Wszechświat w ziarenku piasku
34 Makra i ciemnia cyfrowa
38 Tworzenie zbliżeń abstrakcyjnych
44 Zbliżyć się
46 Zobaczyć z bliska i osobiście
48 Makroobiektywy
52 Pierścienie pośrednie i filtry makro
54 Więcej sprzętu do zbliżeń
60 Zbliżenia z Lensbaby
64 Używanie statywu
68 Ustawianie ostrości
72 Ekspozycja zbliżeń
76 Przesłona i głębia ostrości
80 Oświetlanie zbliżeń
84 Używanie lampy błyskowej
w zbliżeniach
88 Fotografowanie kwiatów
90 Botanika pożądania
98 Kwiaty i światło
104 Przezroczystość w ogrodzie
106 Przezroczystość w studio
112 Kwiaty na bieli
114 Kwiaty na czerni
118 Kwiaty w fotografii HDR
124 Focus-stacking
132 Selektywna ostrość
150 Parada kropel wody
155 Krople, krople, krople
156 Blokada lustra
160 Naturalna biżuteria
168 Odbicia i refrakcje
180 Samotna kropla
188 Zbliżenia w studio
190 Fotografowanie martwej natury
196 Ustawianie sceny
200 Tła
206 Oświetlanie kompozycji
martwej natury
212 Cienie
216 Aranżacja sceny
222 Znajdowanie tematów
226 Fotografowanie biżuterii
228 Fotografowanie szkła
234 Pomoce i dalsze lektury
236 Słowniczek
238 Skorowidz
ujecia_z_bliska.indb 7
2010-05-26 16:17:52
opuszczenie podstawowe
opuszczenie z podwojnym head 2
Zobaczyć z bliska i osobiście
To ludzie, a nie aparaty robią zdjęcia. Aby na-
uczyć się robić dobre zbliżenia, najważniejsze
jest więc wykształcenie w sobie umiejętności
starannej obserwacji… z bliska. Co intryguje
Cię w temacie danego makra? Jak blisko
musisz się znaleźć? Czy wyobrażasz sobie
to zbliżenie w kolorze, czy czarno-białe?
Gdzie skupia się ostrość?
Możesz zauważyć, że większość zdjęć w tej
książce wykonałem aparatem DSLR z ma-
kroobiektywem lub innym specjalistycznym
sprzętem do zbliżeń. Jednak nie trzeba wy-
myślnych urządzeń, żeby fotografować makra.
Zachęcam do robienia zbliżeń z użyciem
niemalże dowolnego wyposażenia.
Co ciekawe, kompaktowe, jednoobiekty-
wowe aparaty cyfrowe mają nawet pewną
przewagę w zbliżeniach, o ile posiadają tryb
makro. Dzieje się tak dlatego, że im mniejsza
matryca, tym większą można uzyskać głębię
ostrości. Innymi słowy, kompaktowym apa-
ratem cyfrowym można stosunkowo łatwo
uzyskać zbliżenia i zorientujesz się, że można
nim uchwycić ostrość na całym obiekcie,
ponieważ aparaty te mają mniejsze matryce.
Mała matryca stanowi wadę, jeśli chodzi
o szum, ale to już inna kwestia.
Jeśli masz więc ochotę na robienie fotogra-
ficznych zbliżeń, nie potrzebujesz wymyśl-
nego sprzętu. Do zbliżenia na tej stronie i na
stronie 47 użyłem zwyczajnego automatu
starej generacji, a widać, że poradził sobie
dobrze w trybie makro.
Aparat nie ma znaczenia. Istotne jest nato-
miast, aby nauczyć się widzieć w zbliżeniu
i wyobrażać sobie, jak będą wyglądały bardzo
małe rzeczy pokazane w dużej skali.
Jeśli nie musisz robić wielkich odbitek lub martwić
się reprodukcjami do celów muzealnych, prawie
każdy aparat automatyczny z trybem makro spraw-
dzi się przy robieniu zbliżeń. Wykonując to zdjęcie
płatków róż i ich odbicia, nie martwiłem się sprzętem
fotograficznym. Zamiast tego mogłem skupić się na
kompozycji
aparat jednoobiektywowy Canon Powershot G3, czujnik
z ekwiwalentem ogniskowej 4,5X, 28,8 mm (odpowiednik
140 mm dla filmu 35 mm), tryb makro, 3/10 s, f/8,
ISO 50, statyw
Strony 44 – 45: Użyłem wodoodpornego automatu,
aby wykonać to interesujące zbliżenie w bardzo
wilgotny, deszczowy dzień. Nie chciałem wystawiać
moich „prawdziwych” aparatów na działanie pogody
aparat jednoobiektywowy Pentax Optio WPi, czujnik
z ekwiwalentem ogniskowej 6X, 13,8 mm (112 mm dla
filmu 35 mm), tryb makro, 1/25 s, f/3,9, ISO 160, z ręki
46
Ujęcia z bliska. Kreatywna fotografia
ujecia_z_bliska.indb 46
2010-05-26 16:21:25
Te klipsy do papieru sfotografowałem w studio małym aparatem, który
miałem pod ręką. Użyłem kolorowych kartonów, aby odbić kolory na
lustrzane powierzchnie
aparat jednoobiektywowy Canon Powershot G3, czujnik z ekwiwalentem og-
niskowej 4,5X, 28,8 mm (odpowiednik 140 mm dla filmu 35 mm), tryb makro,
1/2 s, f/7,1, ISO 50, statyw
Zbliżyć się
47
ujecia_z_bliska.indb 47
2010-05-26 16:21:25
opuszczenie podstawowe
opuszczenie z podwojnym head 2
Makroobiektywy
Zbieram makroobiektywy tak, jak niektórzy
ludzie zbierają buty. Nie jestem może Imeldą
Marcos, ale jeśli chodzi o obiektywy, bardzo
bym chciał.
Makroobiektywy to jedyny sprzęt do mojego
aparatu DSLR, na punkcie którego mam
obsesję. Gdybym miał w szafie setkę makro-
obiektywów, byłbym w niebie! Mam nadzieję,
że moja prawdziwa szafa z obiektywami nie
znudzi Cię, ponieważ zaraz zamierzam opo-
wiedzieć, co się w niej znajduje.
Pomijając jednak moją obsesję, makroobiek-
tyw nie jest konieczny do robienia zbliżeń.
Pierścienie pośrednie i filtry makro to dwie
o wiele tańsze alternatywy (patrz strona 52).
Ale posiadanie makroobiektywu sprawia, że
robienie zbliżeń staje się łatwe, eleganckie
i przyjemne.
Makroobiektyw z definicji łapie ostrość
w małej odległości — często w taki sposób, że
można osiągnąć nim powiększenie 1:1. (Na
stronach 12 – 13 znajduje się objaśnienie
terminu „powiększenie”.) Jednak większość
makroobiektywów potrafi też łapać ostrość
na nieskończoność i teoretycznie można ich
używać jako ogólnych obiektywów stałoogni-
skowych. Z nielicznymi wyjątkami obiektywy
zmiennoogniskowe z ustawieniami makro nie
dają prawdziwych powiększeń makro.
Istnieje szeroki zakres makroobiektywów
o różnych ogniskowych — od normalnego
kąta widzenia (około 50 mm), aż po dłuższe
teleobiektywy makro. (Prawdziwe szeroko-
kątne makroobiektywy są rzadkie i optycznie
trudne do stworzenia.) Im dłuższa jest ogni-
skowa, tym „bliżej” obiektu zdjęcia znajduje
się fotograf. Jednocześnie teleobiektywy dają
mniejszą głębię ostrości. Świetnie nadają się
do izolowania przedmiotów w taki sposób, by
to one były ostre, a tło nie, ale nie sprawdzają
się aż tak dobrze w tworzeniu zdjęć, które są
w całości ostre.
Szczególną kwestią w fotografowaniu makr
jest to, że nadmierne zbliżenie się z obiek-
tywem może zasłonić światło, rzucić cień
lub wystraszyć żywe stworzenia. Użycie
teleobiektywu makro pozwala uniknąć tych
pułapek. (Na stronach 10 – 11 znajduje się
przykład zastosowania go właśnie w taki
sposób.)
Wadą teleobiektywu makro jest to, że raczej
nie uzyska on tak dużego powiększenia jak
krótszy obiektyw. Nie ma jednego uniwer-
salnego urządzenia, jeśli chodzi o sprzęt
fotograficzny, trzeba po prostu zapłacić swoje
i zaryzykować, co może wyjaśniać moją ko-
lekcję makroobiektywów.
Podobnie jak w przypadku każdego obiek-
tywu, przy rozważaniu ogniskowej makro-
obiektywu trzeba wziąć pod uwagę wielkość
matrycy aparatu, z którym będzie używany.
Z nielicznymi wyjątkami (każdy jest uwzględ-
niony w opisach technicznych), zdjęcia w tej
książce wykonywane były aparatami DSLR
Nikon z wielkością matrycy 1:1,5 w porówna-
niu z klatką filmu 35 mm. Oznacza to, że aby
obliczyć odpowiednik użytego obiektywu og-
niskowej dla filmu 35 mm, trzeba pomnożyć
długość ogniskowej przez 1,5. Jest to istotne
Użyłem obiektywu z „normalną” ogniskową do zrobienia tego umiarkowanego zbliżenia bukietu
lilii azjatyckich. Zwyczajna perspektywa podkreśliła naturalny wygląd tej martwej natury
makro 50 mm, 1/2 s, f/32, ISO 100, statyw
48
Ujęcia z bliska. Kreatywna fotografia
ujecia_z_bliska.indb 48
2010-05-26 16:21:29
ujecia_z_bliska.indb 49
2010-05-26 16:21:30
Zbliżyć się
49
opuszczenie podstawowe
opuszczenie z podwojnym head 2
nie dlatego, że sugeruję powrót do techniki
analogowej, ale dlatego, że odpowiedniki
dla filmu 35 mm stały się standardem do
porównywania ogniskowych obiektywów dla
różnych marek i modeli aparatów o różnych
rozmiarach matryc.
Oto kilka z makroobiektywów, jakich uży-
wam, wraz z uwagami o tym, co w nich lubię,
a czego nie. Nawet jeśli nie interesują Cię te
konkretne modele, moje uwagi mogą Ci po-
móc zrozumieć, co jest istotne przy kupowa-
niu konkretnego rodzaju makroobiektywu.
Długość ogniskowej
Marka
Uwagi
50 mm f/2,8 DG macro D
Sigma
PC Micro-Nikkor 85 mm f/2,8 D
Nikon
Makro-Planar 100 mm f/2 ZF
Carl Zeiss
AF Micro Nikkor 105 mm f/2,8
Nikon
AF Micro Nikkor 200 mm f/4 ED
Nikon
To makroobiektyw o najkrótszej ogniskowej, jakiego używam;
jego świetną cechą jest to, że zakres powiększenia jest wy-
raźnie napisany na obudowie obiektywu, więc widać go, gdy
dobiera się ostrość.
To makroobiektyw, który pozwala na pewne przesuwanie
i pochylanie, dzięki czemu można poprawić linie perspektywy
— podobnie jak w tradycyjnym aparacie na ławie optycznej.
To obiektyw zupełnie manualny, co oznacza, że trzeba najpierw
skomponować zdjęcie, a potem ręcznie użyć przycisku, żeby za-
mknąć przesłonę, kiedy jest się gotowym do wykonania zdjęcia.
Ten obiektyw, świetne szkło ze „staromodną” aurą, szczególnie
dobrze odzwierciedla kolory przy małej wartości przesłony.
To standardowy, uniwersalny makroobiektyw, który wszędzie ze
sobą wożę. Mam starszą wersję, która jest lżejsza od bieżących
modeli używających stabilizacji obrazu. Dla mnie stabilizacja
obrazu nie jest zbyt użyteczna przy robieniu makr, jako że
korzystam zazwyczaj ze statywu. (Na stronach 64 – 67 więcej
o statywach).
To świetny obiektyw, który pozwala bardzo zbliżyć się do
obiektu zdjęcia, a jednocześnie zachować dystans. Zawiera on
kołnierz do statywu (zaskakująco użyteczny) i przedni element
optyczny, który nie zmienia położenia niezależnie od tego, jaka
jest ogniskowa. Wadą takiego długiego obiektywu jest to, że
nie może on sięgnąć powiększenia 1:1.
50
Ujęcia z bliska. Kreatywna fotografia
ujecia_z_bliska.indb 50
2010-05-26 16:21:33
W tym zdjęciu użyłem teleobiektywu makro, aby wizualnie spłaszczyć leżący na lustrze kwiat irysa.
Długość ogniskowej pozwoliła mi podkreślić silną kompozycję pionową stworzoną przez dekoracyjne
oznakowanie mające przywabić zapylaczy
makro 200 mm, pierścień pośredni 36 mm, 7,1 s, f/40, ISO 100, statyw
Zastosowanie teleobiektywu makro pozwoliło mi wykonać to zdjęcie, które wyodrębnia oczy traszki
makro 200 mm, 1/320 s, f/9, ISO 640, z ręki
Zbliżyć się
51
ujecia_z_bliska.indb 51
2010-05-26 16:21:35
opuszczenie podstawowe
opuszczenie z podwojnym head 2
Pierścienie pośrednie i filtry makro
Pierścienie pośrednie to puste w środku ob-
ręcze, które mieszczą się pomiędzy obiekty-
wem a aparatem DSLR. Filtry makro, czasami
nazywane obiektywami do zbliżeń, przykręca
się na przedzie obiektywu. Są to dwie niedro-
gie alternatywy dla makroobiektywu, można
ich też używać (pojedynczo lub obu naraz)
w połączeniu z nim, aby znacznie zbliżyć się
do obiektu zdjęcia.
Pierścienie pośrednie pozwalają obiektywowi
uchwycić ostrość bliżej, niż stanowi jego nor-
malna najmniejsza odległość fotografowania.
Daje to efekt powiększenia obiektu. Jako że
w pierścieniu pośrednim nie ma elementów
optyki, można oczekiwać rezultatów dorów-
nujących efektom użycia samego obiektywu.
Z umocowanym pierścieniem pośrednim
zazwyczaj nie można złapać ostrości na nie-
skończoność. Kolejną wadą używania pier-
ścienia jest to, że dodaje on kolejną tuleję do
obiektywu i ogranicza światło trafiające na
matrycę.
Używam zestawu pierścieni pośrednich DG
firmy Kenko. Istnieją wersje tego produktu
pasujące do wielu marek aparatów DSLR,
w tym Canon i Nikon. W zestawie znajduje
się pierścień 12 mm, 20 mm i 36 mm z po-
łączeniami elektronicznymi, które pozwalają
światłomierzowi działać przy zamontowanym
pierścieniu. Można używać tych pierścieni
pojedynczo lub razem, żeby jeszcze bardziej
zmniejszyć dystans. By uniknąć nieporozu-
mień: pierścienie pośrednie to proste urzą-
dzenia, w których niewiele może się zepsuć.
Każda marka się nada.
Filtr makro to szkło optyczne, które mocuje
się z przodu obiektywu i które daje powięk-
szenie. Dodanie jeszcze jednego kawałka
szkła przed obiektywem potencjalnie zmniej-
sza jakość optyczną i może stać się to proble-
mem, ponieważ jakość (i cena) filtrów makro
ma ogromną rozpiętość. Niestety nie ma do-
brego sposobu, by ocenić, jak dobrze będzie
działał dany filtr, dopóki nie wypróbuje się go
ze swoim obiektywem. Dobra wiadomość jest
taka, że można dość tanio zakupić całkiem
przyzwoite filtry makro firm, które same nie
produkują aparatów, na przykład niemieckiej
firmy optycznej B W Schneider.
Zarówno pierścienie pośrednie, jak i filtry ma-
kro mogą być tanim i skutecznym sposobem
wejścia w świat fotografii makro.
To zdjęcie pokazuje niewielki, mający
nieco ponad centymetr fragment roz-
gwiazdy. Użyłem filtra makro na obiekty-
wie Lensbaby, aby bardzo się przybliżyć,
i „podkręciłem” ISO, żeby móc przytrzymać
aparat ręką. Uważam, że efekt przypomina
trochę szczękę prehistorycznego potwora
Lensbaby Classic, filtr makro +10, 1/320 s,
f/5,6, ISO 1000, z ręki
52
Ujęcia z bliska. Kreatywna fotografia
ujecia_z_bliska.indb 52
2010-05-26 16:21:42
Użyłem teleobiektywu makro z pierścieniem pośrednim, aby wykonać ten „autoportret”
odbity w klamce od drzwi
makro 200 mm, pierścień pośredni 36 mm, 1,5 min, f/36, ISO 100, statyw
ujecia_z_bliska.indb 53
2010-05-26 16:21:44
Zbliżyć się
53
opuszczenie podstawowe
opuszczenie z podwojnym head 2
Więcej sprzętu do zbliżeń
Poza makroobiektywami, pierścieniami pośred-
nimi i filtrami makro dostępne jest całkiem sporo
sprzętu do zbliżeń. Niektóre z bardziej popular-
nych przedmiotów, o których warto wiedzieć, to:
•
Mieszek
: Podobnie jak pierścienie pośrednie,
mieszek montuje się pomiędzy obiektywem
a aparatem. Jest to elastyczny czarny mate-
riał lub skóra, który używa szyny z zapadkami,
żeby wydłużać się i zwijać. Kiedy jest najbar-
dziej rozwinięty, może bardzo przybliżyć Cię
do obiektu i ma mniej więcej te same zalety
i wady co pierścień pośredni. Daje również
większą swobodę określenia dokładnego stop-
nia powiększenia, jaki chcesz osiągnąć. W erze
fotografii cyfrowej warto zwrócić uwagę na
jeden fakt: mieszki mają tendencję do groma-
dzenia w zagięciach kurzu, który łatwo prze-
nosi się na matrycę.
•
: Pierścień
Pierścień odwrotnego mocowania
odwrotnego mocowania nakręca się w miejsce,
gdzie na końcu obiektywu normalnie mocuje
się filtry. Po odwróceniu obiektywu przód jego
optyki przykręcony jest do pierścienia, zaś
pierścień mocuje się do aparatu. Można też
zacząć od teleobiektywu makro i użyć pier-
ścienia odwrotnego mocowania, aby doczepić
do niego odwrócony normalny obiektyw. Ten
działa wtedy jak potężny filtr makro.
Użyłem pierścienia odwrotnego mocowania, aby dodat-
kowo zbliżyć się do detali na tej odznace. Można ocenić,
z jak bliska robione jest to zdjęcie, kiedy porówna się całą
odznakę do monety pensowej na górnej fotografii
Góra: makro 50 mm, połączone pierścienie pośrednie 48 mm,
6 s, f/32, ISO 100, statyw
Dół: odwrotnie zamocowany obiektyw 50 mm, 1,5 min, f/32,
ISO 100, statyw
54
Ujęcia z bliska. Kreatywna fotografia
ujecia_z_bliska.indb 54
2010-05-26 16:21:57
Użyłem makroobiektywu zamocowanego na mieszku (rozsuniętym na ok. 55 mm), aby uzyskać eks-
tremalne powiększenie tego pierścionka. Zaletą używania mieszka jest to, że mogłem kontrolować
dokładne powiększenie, jakie chciałem osiągnąć, co pozwoliło mi podkreślić źrenice oczek w kompozycji
makro 50 mm, mieszek, 5 s, f/32, ISO 200, statyw
Zbliżyć się
55
ujecia_z_bliska.indb 55
2010-05-26 16:21:59
opuszczenie podstawowe
opuszczenie z podwojnym head 2
Oba te ustawienia z odwracaniem obiek-
tywów bardzo zmniejszają dystans, dając
jednocześnie dobrą jakość optyczną, cho-
ciaż tylko w jednym, ekstremalnym po-
większeniu. By kupić pierścień odwrotnego
mocowania, trzeba znać wielkość gwintu
na filtry obiektywu, zazwyczaj wyrażaną
w milimetrach.
•
. Podobnie jak w przy-
Sanki nastawcze
padku mieszka, sanki nastawcze roz-
ciąga się i skraca na szynie. Inaczej niż
w mieszku, aparat umieszcza się na
szynie z użyciem uchwytu na statyw.
Pozostawiamy aparat ustawiony i zmie-
niamy ostrość, przesuwając go do przodu
i do tyłu na sankach. Chodzi tu o uzyska-
nie bardziej precyzyjnej ostrości, niż to
możliwe ręcznie, przekręcając obudowę
obiektywu. Sanki są zwykle same monto-
wane na statywie, chociaż czasami mogą
być przypięte bezpośrednio do stołu
roboczego.
Jak widać, istnieje całkiem sporo sprzętu do
zbliżeń. Zachęcam do jego łączenia i eks-
perymentowania. Używaj tych urządzeń
w niespodziewanych kombinacjach! Nie ma
lepszego sposobu od metody prób i błę-
dów, żeby poznać, jak te rzeczy rzeczywiście
działają, i robić twórcze zbliżenia.
Ekstremalna fotografia makro
Kiedy użyjesz gadżetów opisanych na stronie 54, prawdopodobnie będziesz pracować
w powiększeniach większych niż 1:1. W tej sferze skrajnych makr trzeba wziąć pod uwagę
pewne szczególne względy:
•
•
•
•
Precyzyjne wyostrzanie jest istotniejsze i trudniejsze niż w normalnej fotografii.
(Na stronie 68 znajdziesz pewne sugestie, które w tym pomogą).
Sprzęt fotograficzny ma tendencję do ograniczania światła, które dociera do matrycy.
(Na stronie 72 więcej o naświetlaniu makr).
Nie jest już możliwy ciągły autofokus. Innymi słowy, obiekt może być ostry w jednej
odległości od aparatu przy jednej ogniskowej i w innej odległości przy innej, ale nie
pomiędzy.
Patrzenie przez celownik może dezorientować. Może być trudno „znaleźć” obszar, który
chcemy sfotografować, i zorientować się, jak przesunąć aparat, żeby uzyskać pożądaną
kompozycję.
•
Drobinki kurzu i pyłu na obiekcie fotografii będą znacznie powiększone, jak można się
spodziewać, ponieważ całość zostaje ogromnie powiększona!
56
Ujęcia z bliska. Kreatywna fotografia
ujecia_z_bliska.indb 56
2010-05-26 16:22:02
Użyłem szerokokątnego obiektywu zmiennoogniskowego z pierścieniem pośrednim, aby uzyskać
powiększenie ponad 1:1 w tym zdjęciu makro kwiatu hortensji. Połączenie nietypowego sprzętu
daje rzadko widywany punkt widzenia — jednocześnie szeroki i bardzo przybliżony
teleobiektyw 12 – 24 mm ustawiony na 24 mm, pierścień pośredni 12 mm, 13 s, f/22, ISO 100, statyw
Zbliżyć się
57
ujecia_z_bliska.indb 57
2010-05-26 16:22:03
opuszczenie podstawowe
opuszczenie z podwojnym head 2
Przeprowadziłem eksperyment z dodaniem pierścienia pośredniego i filtra makro do mojego obiektywu zmiennoognisko-
wego 18 – 200 mm (który ma opcję stabilizacji obrazu, użyteczną przy robieniu zdjęć z ręki). Nie wydaje mi się, żeby projek-
tant tego obiektywu spodziewał się, że zostanie on kiedykolwiek użyty jako makroobiektyw, ale właściwie nieźle się w tej roli
sprawdza. Daje on odmienny, bardziej rozmyty efekt niż standardowy makroobiektyw, jak widać na tym zdjęciu kwiatu jabłoni.
Aby skorzystać z tego połączenia sprzętu z wyłączonym autofokusem, ustawiłem stały punkt ostrości na obudowie obiektywu.
Następnie użyłem ustawień przybliżenia — a nie pierścienia zmiany ogniskowej — aby określić ostrość. Jak już pisałem, nie
jest to dokładnie to, co miał na myśli projektant, ale zadziałało
obiektyw zmiennoogniskowy 18 – 200 mm ustawiony na 95 mm, pierścień pośredni 36 mm, filtr makro +2 dioptrie, 1/250 s, f/8,
ISO 100, z ręki
58
Ujęcia z bliska. Kreatywna fotografia
ujecia_z_bliska.indb 58
2010-05-26 16:22:08
To zdjęcie pokazuje fałszywe „oko” motyla — pseudooko na
skrzydle, które ma sprawiać wobec drapieżników wrażenie, że mo-
tyl jest o wiele większy niż w rzeczywistości. Użyłem konfiguracji
z odwróconym obiektywem, aby uzyskać ekstremalne powięk-
szenie; pozorne ziarno na obrazie to w rzeczywistości delikatna
faktura samego skrzydła
makro 200 mm, odwrotnie zamocowany obiektyw 50 mm, 1 s, f/40,
ISO 100, statyw
Zbliżyć się
59
ujecia_z_bliska.indb 59
2010-05-26 16:22:31
Zbliżenia z Lensbaby
opuszczenie podstawowe
opuszczenie z podwojnym head 2
Użyłem zestawu do zbliżeń Lensbaby, aby stworzyć emocjonalnie
zabarwione zdjęcie makro tej małej figurki. Wyraz jej twarzy odczy-
tuję jako strach
Lensbaby 2.0, filtr makro +10, pierścień przesłony f/4, 1/320 s, ISO 200,
statyw
Lensbaby to innowacyjny obiektyw — czy też
system obiektywów — który pozwala po-
ruszać obudową obiektywu na elastycznej
tulei. Umożliwia on zmianę obszaru ostrości,
zwanego sweet spot. Ideą Lensbaby jest
kontrolowanie obszaru ostrości w ogólnej
kompozycji, która w atrakcyjny sposób jest
nieostra.
W Lensbaby nie ustawia się przesłony;
zamiast tego używa się magnetycznych
pierścieni przesłony, które sięgają do środka
elastycznego korpusu obiektywu.
Zestaw Lensbaby Close-Up Kit zawiera filtry
makro +4 i +10. Można używać ich oddzielnie
lub razem. Jeśli zechcesz naprawdę bardzo
zmniejszyć dystans, łącząc filtry, upewnij się,
że na początku, najbliżej obiektywu, umieści-
łeś filtr +10.
Konwerter Lensbaby 0,42x Super Wide
Angle Conversion można rozkręcić i odkryć
niespodziankę — naprawdę ostry obiektyw
pomocniczy do zbliżeń, z którym można
eksperymentować pojedynczo lub razem
z filtrami makro +4 albo +10.
Uwielbiam bawić się Lensbaby z akcesoriami
do zbliżeń podobnie — a nawet bardziej
— jak samym Lensbaby. Ten gadżet jest mi
naprawdę bardzo bliski!
Ta mrówka przywędrowała w miejsce, gdzie fotografo-
wałem martwą naturę i utknęła w silikażelu, którego
używam, żeby utrzymać przedmioty w miejscu. Użyłem
Lensbaby, aby stworzyć ten charakterystyczny portret
owada
Lensbaby 2.0, filtr makro +10 i +4, pierścień przesłony f/8,
1/15 s, ISO 200, statyw
60
Ujęcia z bliska. Kreatywna fotografia
ujecia_z_bliska.indb 60
2010-05-26 16:22:35
Tę pszczołę sfotografowałem z ręki z użyciem Lensbaby i filtra +10 z zestawu makro z zamiarem
skupienia uwagi na skrzydłach i „futerku”, pozwalając jednocześnie na nieostrość tła
Lensbaby Classic, filtr makro +10, pierścień przesłony f/5,6, 1/250 s, ISO 200, z ręki
Zbliżyć się
61
ujecia_z_bliska.indb 61
2010-05-26 16:22:36
Użyłem Lensbaby i filtrów makro, aby skupić ostrość na kropelkach wody na tym liściu,
pozwalając na nieostrość całej reszty; efekt ten kojarzy mi się z jakimś liściowym stworem
Lensbaby 2.0, filtr makro +10 i +4, 1/250 s bez pierścienia przesłony, ISO 200, z ręki
To zbliżenie sukulenta sfotografowałem z użyciem Lensbaby z wysokim ISO. Najjaśniej-
sze obszary kompozycji wypaliły się, ponieważ były prześwietlone, co zazwyczaj nie jest
dobrym pomysłem. W tym przypadku biel z prześwietlonych obszarów stała się częścią
deseniu, który sprawia, że zdjęcie jest interesujące
Lensbaby 2.0, filtr makro +10, pierścień przesłony f/4, 1/250 s, ISO 1000, z ręki
62
Ujęcia z bliska. Kreatywna fotografia
ujecia_z_bliska.indb 62
2010-05-26 16:22:40
ujecia_z_bliska.indb 63
2010-05-26 16:22:41
Zbliżyć się
63
opuszczenie podstawowe
opuszczenie z podwojnym head 2
Używanie statywu
Zbliżenia robione z ręki mają swoje bardzo
praktyczne zastosowanie przy krótkich cza-
sach naświetlania (patrz strony 72 – 79) lub
przy używaniu lampy błyskowej (patrz strona
84). Ale ogromną większość dobrej jakości
zbliżeń uzyskuje się ze statywu. Dzieje się
tak dlatego, że im bardziej zbliżymy się do
obiektu zdjęcia i im silniejsze jest powiększe-
nie, tym większy wpływ ma na ostrość foto-
grafii nawet najmniejsze poruszenie aparatu.
Nawet pomijając techniczne względy utrzy-
mania aparatu w bezruchu, statyw jest często
pomocny w wykonywaniu zbliżeń, ponie-
waż nawet lekkie przesunięcie aparatu ma
gigantyczny wpływ na kompozycję. Kiedy
aparat znajduje się na statywie, można lepiej
kontrolować te ruchy.
Możliwe jest, że statyw będziesz mieć dłużej
niż aparat, warto więc zainwestować w dobry
model.
Wymagania wobec statywu do zbliżeń
w terenie są różne od tego, czego wymaga
się w studio — chociaż możliwe są rozsądne
kompromisy i nie ma konieczności kupo-
wać dwóch sztuk. Statyw polowy powinien
być lekki, najlepiej z nogami wykonanymi
z włókna węglowego — materiału używa-
nego w różnych produktach od samolotów
przez sztuczne kończyny po wysokiej jakości
skrzydła wiatraków.
Waga i przenośność nie są tak istotne
w przypadku statywu do studia, ale zdolność
utrzymania nawet najcięższego aparatu
i obiektywu jest kluczowa.
Profesjonalne statywy składają się z dwóch
części: nóg i głowicy. Jeśli chodzi o nogi,
dwoma z najlepszych producentów są Gitzo
i Manfrotto.
Głowice statywów mają wiele wariantów; ich
wybór zależy od osobistego gustu. Mimo to
głowica kulowa jest prawdopodobnie najlep-
sza do zbliżeń i makr, ponieważ taki rodzaj
statywu pozwala na największą swobodę
ruchu i ustawienie aparatu w dowolnej pozy-
cji. Firmy Kirk Enterprises i Really Right Stuff
produkują dobre głowice kulowe oraz inne
gadżety do stabilizowania aparatu użyteczne
przy fotografowaniu zbliżeń.
Kiedy przyjrzysz się aparatowi, zobaczysz, że
ma na spodzie otwór na przymocowanie do
statywu. Ale profesjonalne głowice kulowe
nie zawierają pasujących śrub. Zamiast tego
do aparatu na stałe przykręcona jest kostka
(czasami nazywana płytką Arca-Swiss od
pierwszego producenta takiego elementu).
Kostkę można szybko i łatwo, ale bardzo
solidnie przymocować do głowicy kulowej
statywu.
Przymocowałem teleobiektyw makro do statywu z użyciem kołnierza.
Jako że przód obiektywu nie zmienia pozycji, kiedy ustawiam ostrość,
wiedziałem, że na obiektyw nie dostanie mi się wosk; byłem w stanie
utrzymać stałą odległość od płomienia
makro 200 mm, 0,8 s, f/40, ISO 100, statyw
64
Ujęcia z bliska. Kreatywna fotografia
ujecia_z_bliska.indb 64
2010-05-26 16:22:41
ujecia_z_bliska.indb 65
2010-05-26 16:22:45
opuszczenie podstawowe
opuszczenie z podwojnym head 2
Zarówno Kirk, jak i Really Right Stuff oferują
wiele kostek pasujących do wielu korpusów
aparatów lub obiektywów z kołnierzem do
statywu.
Czasami możliwe jest zaimprowizowanie
podpórki dla aparatu… na przykład poprzez
położenie go na kamieniu. W zależności od
wagi aparatu można też poszukać innych
urządzeń podtrzymujących, na przykład
lekkiego, alternatywnego statywu Goril-
lapod z elastycznymi nogami, które mogą
przyczepiać się do słupów, kamieni, krzeseł,
drzew — niemalże wszystkiego. Niektórzy
fotografowie są zwolennikami wypchanych
toreb jako lekkiej i przenośnej podpórki
w terenie (a także do robienia zdjęć z okna
samochodu).
Zbliżenie się do ziemi jest problemem dla
tradycyjnych statywów. Do pracy na poziomie
gruntu lubię używać dwóch produktów firmy
Kirk. Jednym z nich jest Low Pod Mount (patrz
przykład na stronie 15). Drugi to Kirk Mighty
Low-Boy, skrócona wersja statywu Manfrotto
z usuniętą centralną kolumną. Ideą statywu
Mighty Low-Boy, przeznaczonego specjalnie
do fotografii makro, jest możliwość rozsta-
wienia jego nóg tak szeroko, że może on
spoczywać na ziemi.
Adresy internetowe tych producentów wy-
mieniam na stronie 234.
66
Ujęcia z bliska. Kreatywna fotografia
ujecia_z_bliska.indb 66
2010-05-26 16:22:49
Złapałem ostrość na oczach kraba pustelnika kryjącego się pod kamieniem i użyłem umiar-
kowanej wartości przesłony, żeby uzyskać małą głębię ostrości. W ten sposób ostre były tylko
oczy zwierzęcia. Być może mogłem zrobić to zdjęcie z ręki (przy czasie naświetlania 1/160 s),
ale jestem przekonany, że dzięki użyciu statywu byłem w stanie stworzyć wyraźniejszy obraz
i skupić się na dokładnym łapaniu ostrości, zamiast na nieruchomym trzymaniu aparatu.
Pocieszająca była myśl, że nogom statywu z włókna węglowego zupełnie nie zaszkodzi słona
woda, w której musiały stać, żeby wykonać to zdjęcie
makro 200 mm, 1/160 s, f/7,1, ISO 100, statyw
Aby znaleźć się nisko i sfotografować te kulki, umocowałem aparat na skróconym statywie Kirk
Mighty Low-Boy i szeroko rozstawiłem jego nogi
makro 105 mm, 2,5 s, f/40, ISO 200, statyw
Zbliżyć się
67
ujecia_z_bliska.indb 67
2010-05-26 16:22:50
ujecia.pdf 10.07.2010 13:40:49
W książkach z serii „Kreatywna fotografia”
W książkach z serii „Kreatywna fotografia”
autor proponuje wszechstronne i twórcze
autor proponuje wszechstronne i twórcze
podejście nie tylko do samego obrazu, ale
podejście nie tylko do samego obrazu, ale
także całego procesu fotografowania —
także całego procesu fotografowania —
począwszy od wyboru obiektu i prewizua-
począwszy od wyboru obiektu i prewizua-
lizacji zdjęcia, poprzez zastosowanie
lizacji zdjęcia, poprzez zastosowanie
odpowiedniego sprzętu, na obróbce zdję-
odpowiedniego sprzętu, na obróbce zdję-
cia skończywszy. Podręczniki z tej serii
cia skończywszy. Podręczniki z tej serii
poprowadzą Cię przez wspaniały i barwny
poprowadzą Cię przez wspaniały i barwny
świat kreatywnej fotografii i sprawią, że
świat kreatywnej fotografii i sprawią, że
z pasjonata zmienisz się w perfekcyjnego
z pasjonata zmienisz się w perfekcyjnego
profesjonalistę, a każda sesja fotograficz-
profesjonalistę, a każda sesja fotograficz-
na stanie się niezapomnianą przygodą.
na stanie się niezapomnianą przygodą.
Połączenie pasji, kreatywności
Połączenie pasji, kreatywności
i doskonałej techniki, a także nastawienie
i doskonałej techniki, a także nastawienie
na wzbudzenie konkretnych emocji
na wzbudzenie konkretnych emocji
u odbiorcy sprawią, że Twoje zdjęcia będą
u odbiorcy sprawią, że Twoje zdjęcia będą
doskonałe!
doskonałe!
C
M
Y
CM
MY
CY
CMY
K
Tajemniczy świat makrofotografii w zasięgu Twojego obiektywu!
Tajemniczy świat makrofotografii w zasięgu Twojego obiektywu!
Czy marzyłeś kiedykolwiek o poznaniu z bliska zagadnienia makrofotografii? Zastanawiałeś
Czy marzyłeś kiedykolwiek o poznaniu z bliska zagadnienia makrofotografii? Zastanawiałeś
się, jak to jest stanąć twarzą w twarz z przyrodą w dużym powiększeniu? Bajecznie koloro-
się, jak to jest stanąć twarzą w twarz z przyrodą w dużym powiększeniu? Bajecznie koloro-
wy świat zdjęć autorstwa najznamienitszych fotografów może być Ci teraz bliższy niż
wy świat zdjęć autorstwa najznamienitszych fotografów może być Ci teraz bliższy niż
kiedykolwiek przedtem – dzieli Cię od niego dosłownie długość makroobiektywu!
kiedykolwiek przedtem – dzieli Cię od niego dosłownie długość makroobiektywu!
A wszystko to dzięki książce, którą trzymasz w rękach. Dowiesz się z niej, jakiego sprzętu
A wszystko to dzięki książce, którą trzymasz w rękach. Dowiesz się z niej, jakiego sprzętu
potrzebujesz, żeby rozpocząć swoją przygodę z makrofotografią, do czego służą pierścienie
potrzebujesz, żeby rozpocząć swoją przygodę z makrofotografią, do czego służą pierścienie
pośrednie oraz jak najlepiej oświetlić fotografowany obiekt. Autor w przejrzysty sposób
pośrednie oraz jak najlepiej oświetlić fotografowany obiekt. Autor w przejrzysty sposób
tłumaczy, jak robić wyjątkowe zdjęcia kwiatów, wody oraz naturalnej biżuterii. W trakcie
tłumaczy, jak robić wyjątkowe zdjęcia kwiatów, wody oraz naturalnej biżuterii. W trakcie
lektury poznasz tajniki fotografowania szkła, wykorzystywania cieni oraz efektu odbicia
lektury poznasz tajniki fotografowania szkła, wykorzystywania cieni oraz efektu odbicia
i refrakcji. Harold Davis porusza również tematykę HDR — to młoda technika w fotografii,
i refrakcji. Harold Davis porusza również tematykę HDR — to młoda technika w fotografii,
pozwalająca na uzyskiwanie niewyobrażalnie doskonałych efektów. Sprawdź, to nie takie
pozwalająca na uzyskiwanie niewyobrażalnie doskonałych efektów. Sprawdź, to nie takie
trudne! „Ujęcia z bliska. Kreatywna fotografia” to niezbędna pozycja dla każdego pasjonata
trudne! „Ujęcia z bliska. Kreatywna fotografia” to niezbędna pozycja dla każdego pasjonata
tej dziedziny. Dzięki niej poznasz wszystkie tajniki makrofotografii, a Twoje zdjęcia będą
tej dziedziny. Dzięki niej poznasz wszystkie tajniki makrofotografii, a Twoje zdjęcia będą
olśniewające!
olśniewające!
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
Fotografowanie artefaktów
Fotografowanie artefaktów
Wyszukiwanie obiektów do fotografii
Wyszukiwanie obiektów do fotografii
Rodzaj makroobiektywów
Rodzaj makroobiektywów
Zastosowanie pierścieni pośrednich
Zastosowanie pierścieni pośrednich
Wykorzystanie statywu oraz dodatkowego sprzętu
Wykorzystanie statywu oraz dodatkowego sprzętu
Ekspozycja zbliżeń
Ekspozycja zbliżeń
Ustalanie przysłony oraz głębi ostrości
Ustalanie przysłony oraz głębi ostrości
Wykorzystanie lampy błyskowej w makrofotografii
Wykorzystanie lampy błyskowej w makrofotografii
Fotografowanie kwiatów
Fotografowanie kwiatów
Możliwości fotografii HDR
Możliwości fotografii HDR
Wykorzystanie tła, cieni oraz aranżacja sceny
Wykorzystanie tła, cieni oraz aranżacja sceny
Fotografowanie szkła
Fotografowanie szkła
Cena: 49, 00 zł
5594
5594
U
j
ę
c
i
a
z
b
l
i
s
k
a
Zobacz
świat
z bliska!
harold davis
Ujęcia z bliska
●
●
●
Jaki sprzęt wybrać do makrofotografii?
Jak fotografować kwiaty, wodę i biżuterię?
Jak wykorzystać technikę HDR?
Harold Davis jest profesjonalnym fotografem,
wielokrotnie nagradzanym za swoje prace.
Napisał ponad 30 książek, w tym: „Kompozycja
zdjęć. Kreatywna fotografia”, „Noc
w obiektywie. Kreatywna fotografia”,
„Ujęcia z bliska. Kreatywna fotografia”,
„The Photoshop Darkroom: Creative Digital
Post-Processing” i „Practical Artistry:
Light Exposure for Digital Photographers”.
Prowadzi często odwiedzany przez
internautów blog Photoblog 2.0
(www.photoblog2.com).
Dzięki tej książce makrofotografia nie
będzie miała dla Ciebie tajemnic. Z książki
dowiesz się, jak wyszukiwać obiekty do
makrofotografii i w jaki sposób je oświetlić,
jakich obiektywów używać i kiedy skorzy-
stać ze statywu lub dodatkowego sprzętu,
aby perfekcyjnie fotografować kwiaty,
wodę oraz naturalną biżuterię.
W książce przedstawione zostały także
możliwości techniki HDR, która pozwala
na uzyskanie niewyobrażalnie doskona-
łych efektów.
Pobierz darmowy fragment (pdf)