Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00363 007264 14258493 na godz. na dobę w sumie
Ujęcia ze smakiem. Kulisy fotografii kulinarnej i stylizacji dań - książka
Ujęcia ze smakiem. Kulisy fotografii kulinarnej i stylizacji dań - książka
Autor: Liczba stron: 288
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-3756-0 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> techniki fotografowania
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Twórz smakowite ujęcia!


Myślisz, że żadna fotografia już Cię nie zaskoczy?


Umiesz robić portrety, wiesz, co liczy się przy kadrowaniu krajobrazów, nieobce są Ci zdjęcia zwierząt… Ale to przecież nie wszystko! Uwaga! Oddajemy w Twoje ręce unikalną książkę poświęconą fotografowaniu jedzenia. Desery, kolacje, owoce, bakalie, hamburgery, torty… Brzmi smakowicie? Nie pokazuj tych zdjęć przyjaciołom na diecie! Mogą przybrać na wadze od samego patrzenia na atrakcyjne ujęcia, które będziesz robił po lekturze tej książki. To wyborna strawa dla ducha, przeznaczona zarówno dla domowych miłośników kulinarnej fotografii, jak i dla tych, który z fotografowaniem dań wiążą nadzieję na przyszłą karierę.



Dzięki tej niezwykłej książce w mig opanujesz wiedzę, która pozwoli Ci uwiecznić Twoje kulinarne dzieła. Jak mówi stare powiedzenie, upieczesz dwie pieczenie na jednym ogniu, czyli dobrze zjesz, a przy tym zrobisz fantastyczne zdjęcia. Pamiętaj o jednej żelaznej zasadzie: najpierw fotografujesz, potem konsumujesz! Na początek zdobędziesz trochę wiedzy teoretycznej, dotyczącej sprzętu, kompozycji oraz sposobu oświetlenia fotografowanego obiektu. Potem odkryjesz, jak sfotografować dania główne, dania smażone, sosy, napoje oraz przyrządy do jedzenia. A jeszcze później nauczysz się obrabiać zdjęcia w cyfrowej ciemni - dodawać efekty, korygować wady i udostępniać efekty Twojej pracy.
Smacznego!

 

Uwiecznij Twoje kulinarne osiągnięcia!

 

 

 

 

Obejrzyj recenzję video od Kotlet.tv:

 


 

i od Ziołowy Zakątek:

 

 

 

 

 



Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: Plate to Pixel: Digital Food Photography Styling Tłumaczenie: Piotr Cieślak ISBN: 978-83-246-3756-0 © 2011 by Wiley Publishing, Inc., Indianapolis, Indiana All Rights Reserved. This translation published under license with the original publisher John Wiley Sons, Inc. Translation copyright © 2011 by Helion S.A. Wiley and the Wiley Publishing logo are trademarks or registered trademarks of John Wiley and Sons, Inc. and/or its affiliates in the United States and/or other countries, and may not be used without written permission. All other trademarks are the property of their respective owners. Wiley Publishing, Inc. is not associated with any product or vendor mentioned in the book. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from the Publisher. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/ujesma Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści O autorce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3 Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17 Rozdział 1. Podstawy fotografi i . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23 Światło jest wszystkim . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 Szmery-bajery, czyli czy aparat ma znaczenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 Poznaj podstawy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 Dylematy związane z jakością obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Wypracuj styl . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33 Rozdział 2. Ustawienia i tryby działania aparatu fotografi cznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37 Ekspozycja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 Przysłona . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 Czas naświetlania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 Czułość ISO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 W poszukiwaniu równowagi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 Pomiar natężenia światła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45 Balans bieli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45 Tryby fotografowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 Tryb automatyczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 Tryb manualny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 Tryb preselekcji przysłony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 Tryb preselekcji czasu naświetlania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 Rozdział 3. Fotografowanie w świetle naturalnym. . . . . . . .59 Światło ostre, światło miękkie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 Światło ostre . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 Światło miękkie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 Odbijanie i rozpraszanie światła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 Dyfuzory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 Blendy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 Różne sposoby rozpraszania i odbijania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 Hélène Dujardin Spis treści 11 Ujęcia ze smakiem Kulisy fotografi i kulinarnej i stylizacji dań Naturalne źródła światła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 Światło w plenerze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 Światło wpadające przez okno . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 Światło w roli narratora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79 Szukanie kierunku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Oświetlenie z przodu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Oświetlenie z tyłu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Oświetlenie z boku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83 Rozdział 4. Fotografowanie w świetle sztucznym . . . . . . . .89 Sprzęt oświetleniowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 Zestaw studyjny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 Lampy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 Parasole . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 Dyfuzory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93 Konfi gurowanie oświetlenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Światła studyjne i parasole. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 Rozpraszanie światła przy użyciu dyfuzorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 Wbudowany fl esz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Zewnętrzna lampa błyskowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103 Ustawienia zewnętrznej lampy błyskowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 Lampa błyskowa, nie całkiem zewnętrzna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 Na falach radiowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 Wyzwalacze radiowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 Oświetlenie wolnostojące i softboksy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Oświetlenie wolnostojące i żarówki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Softboksy, namioty bezcieniowe, małe rozpraszacze . . . . . . . . . . . 113 Rozdział 5. Kompozycja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117 Umiejscowienie głównego tematu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118 Asymetria . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118 Środek kadru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 Reguła trójpodziału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 Centrum uwagi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 Głębia ostrości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133 Perspektywa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 12 Kąt widzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 Z poziomu oczu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 Znad głowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 Ujęcie „trzy czwarte” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 Rozdział 6. Przygotowanie do sesji . . . . . . . . . . . . . . . . . .147 Przygotowywanie środowiska pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 Lokalizacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150 Dostępność . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151 Planowanie ujęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153 Zapoznaj się z przepisem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153 Rzut oka na menu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159 Dobór przybrania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162 Aranżowanie sceny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 Pokaż i opowiedz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168 Danie w roli głównej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170 Rekwizyty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170 Tła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174 Nakrycia i obrusy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177 Wysokość i kolor — sposoby na dopełnienie i urozmaicenie sceny . . . 180 Wysokości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180 Kolory. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182 Fotografowanie „na uwięzi” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184 Rozdział 7. Stylizacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .189 Przyprawy i zioła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191 Pieczywo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193 Bakalie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194 Owoce i warzywa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195 Owoce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195 Warzywa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199 Sosy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207 Danie główne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213 Dania rybne i mięsne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213 Gulasze, zapiekanki, makarony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219 Dekorowanie spaghetti z grillowanym łososiem . . . . . . . . . . . . . . 220 Hamburgery i kanapki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222 Hélène Dujardin Spis treści 13 Ujęcia ze smakiem Kulisy fotografi i kulinarnej i stylizacji dań Smażone i pieczone śniadaniowe pyszności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225 Desery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228 Torty, ciasta i ciastka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228 Ciasta z owocami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231 Lody i zimne przysmaki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231 Gorące i zimne napoje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236 Naczynia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237 Napoje gorące . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237 Zimne napoje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238 Ozdoby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238 Pomocne narzędzia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 239 Pincety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240 Bawełniane patyczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240 Papierowe ręczniki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241 Pędzelki artystyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241 Zraszacze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241 Miękkie buteleczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242 Słomki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242 Rozdział 8. Postprodukcja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .245 Kopiowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246 Przewody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246 Czytniki kart pamięci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246 Rozmiar plików . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247 Edycja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247 Programy do edycji zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248 Korekcja i retusz. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250 Przestrzeń barw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251 Efekty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251 Przechowywanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 252 Kopie zapasowe i archiwizacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254 Udostępnianie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 255 E-mail . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 255 Serwisy do udostępniania i wymiany plików . . . . . . . . . . . . . . . . . 256 FTP (File Transfer Protocol) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 256 Dropbox . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 257 Drukowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 257 Prawa autorskie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258 14 Hélène Dujardin Spis treści Dodatki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .261 Dodatek A. Słowniczek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261 Dodatek B. Sprzęt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267 Dodatek C. Ciekawe źródła informacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 271 Skorowidz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .281 15 5 Kompozycja Aranżacja fotografi i kulinarnej to coś więcej niż tylko ustawienie potrawy i dodanie kilku rekwizytów. To nie wystarczy, by zrobić dobre zdjęcia. Nie chcę przez to powiedzieć, że fotografowanie potraw jest skomplikowane czy uciążliwe… o nie, ono jest po prostu o wiele bardziej pasjonujące! Gdy zdasz sobie sprawę, jak wiele różnych czynników i koncepcji może wchodzić w grę przy komponowaniu zdjęcia, poczujesz się niczym dziecko w sklepie z zabawkami. Twoja wyobraźnia zaroi się od możliwości kreowa- nia najróżniejszych nastrojów, sposobów na stworzenie atmosfery wpisują- cej się w Twoją wizję fotografi i; w skojarzenia, jakie chciałbyś wywołać. To przebogaty świat twórczych możliwości, który jest w zasięgu ręki. Rozdział niniejszy zawiera przegląd najważniejszych informacji o kom- pozycji. Pamiętaj, że są to jedynie wskazówki, a nie sztywne reguły. Jeśli chcesz, możesz wypróbować je wszystkie (choć mam nadzieję, że nie na- raz…) bądź skupić się na jednej konkretnej technice, a potem stopnio- wo testować kolejne. Pamiętaj jednak, że przystępując do pracy nad kom- pozycją i stylizacją, powinieneś mieć opanowane podstawy fotografi i — głównie ekspozycję i oświetlenie sceny. Ujęcia ze smakiem Kulisy fotografi i kulinarnej i stylizacji dań Miseczka z pomidorami umiejscowiona pośrodku kadru f/3,5, 400 ISO, 50 mm 118 Umiejscowienie głównego tematu Proces kompozycji rozpoczyna się w zasadzie już w trakcie przygotowywania potrawy (o ile jesteś kucharzem i foto- grafem w jednej osobie) bądź na etapie zapoznania się z wytycznymi zlecenia (jeśli jesteś odpowiedzialny tylko za fotografowanie). Zanim przystąpisz do fi zycznego aranżowania scenerii, pomyśl nad miejscem, w którym będziesz foto- grafował, nad rekwizytami i obrusem, nad kierunkiem światła, jakie będziesz miał do dyspozycji, układem cieni oraz innymi ważnymi aspektami sceny. Musisz się zastanowić, w jaki sposób przekazać na zdjęciu smak, emocje i wrażenia, koja- rzące się z danym tematem fotografi i. Najpierw pomyśl nad umiejscowieniem potrawy w obrębie kadru. Czy chciałbyś, aby temat znajdował się pośrodku, czy też nieco z boku? Asymetria Wyobraź sobie następującą sytuację: Twoje zadanie polega na sfotografowaniu eleganckiej sałatki. Skonfi gurowałeś wszystkie parametry oraz tryby fotografo- wania i jesteś usatysfakcjonowany bieżą- cym oświetleniem sceny. Masz wprawdzie pewne wątpliwości, czy sałatka umiej- scowiona dokładnie pośrodku kadru będzie się prezentowała atrakcyjnie, lecz zaczynasz już wciskać spust migawki. Z góry Ci podpowiem: „Oczywiście, że będzie dobrze!” — lecz nie poprzestawaj na jednej aranżacji. Spróbuj ustawić sałatkę w innych miejscach kadru. Może uda się znaleźć ciekawszy kąt widzenia, pokazać ją z lepszej perspektywy lub zaakcentować jakieś szczególnie interesujące aspekty? Asymetria prezentacji tematu, a także nietypowa perspektywa i kąt widzenia umożliwiają niekiedy przedstawienie go w ciekawszy sposób, z artystycznym zacięciem. Jednocześnie taka prezentacja stanowi twórcze odstępstwo od typowego postrzegania potraw przez przeciętnego człowieka; sprawia, że zdjęcie jest ciekawsze i głębiej zapada w pamięć niż pierwsza lepsza fotka makaronu. Z drugiej strony nie trzeba budować wyrafi nowanych aranżacji i stosować mrowia rekwizytów, by zdjęcie wzbudzało zainteresowanie. W wielu przypadkach samo odsunięcie tematu od środka kadru jest wystarczająco efektowne. Na dwóch zdjęciach, pokazanych na tej oraz poprzedniej stronie, rekwizyty i kolory- styka zostały ograniczone do minimum. Aby przedstawić miseczkę z pomidorami w ciekawszy sposób, po prostu przesu- nęłam ją w prawą stronę kadru. Dzięki takiej aranżacji kompozycja stała się bardziej dynamiczna, i to bez użycia jakichkolwiek dodatkowych elementów. Hélène Dujardin Kompozycja Miseczka z pomidorami ustawiona asymetrycznie f/3,5, 400 ISO, 50 mm 119 Ujęcia ze smakiem Kulisy fotografi i kulinarnej i stylizacji dań W przypadku kompozycji przedstawiającej wiele powtarzających się naczyń, deseni i kolorów asymetria może być pożądanym elementem, przełamującym monotonię ujęcia. Kolejną zaletą asymetrycznego ustawienia jest możliwość ukrycia niepożądanych detali. Ta sztuczka oddaje nieocenione usługi w przypadku scen, których niektóre fragmenty nie wyglądają zbyt atrakcyjnie, lub takich, gdzie temat nie jest dość obszerny, by wypełnił cały kadr w intere- sujący sposób. Umiejscowienie takiego niedoskonałego tematu odrobinę z boku pozwala sprytnie pozbyć się mankamentów i stworzyć wrażenie bogatszej, pełniejszej kompozycji. Tak było na przykład na poniższym zdjęciu kumkwatów. Okazało się, że owoców nie wystarczyło, by ładnie wypełnić misę. Postanowiłam więc, że większość kumkwatów umieszczę w przedniej części misy, a potem ustawię ją w kadrze asymetrycznie, zdecydowanie z dala od środka sceny. W rezultacie świecąca pustkami część misy automatycznie znalazła się poza kadrem. Ułożyłam kumkwaty z jednej strony misy, a następnie wykadrowałam scenę tak, aby górna i prawa strona naczynia znalazły się poza obrębem zdjęcia, zaś w kadrze pozostała tylko część suto wypełniona owocami f/3,5, 320 ISO, 100 mm, Macro L Trzy szklane kokilki ze słodkim musem zostały umiejscowione asymetrycznie, poza środkiem kadru, by nadać kompozycji ciekawszy wydźwięk oraz lepszą dynamikę f/3,5, 800 ISO, 100 mm, Macro L 120 Hélène Dujardin Kompozycja Fotografi a słodkiego musu (na poprzedniej stronie) stanowi przykład kreowania dynamiki w kompozycji poprzez umiejscowienie obiektu (lub obiektów) poza środkiem kadru. W zależności od sytuacji nie zawsze trzeba kadrować główny temat, by uzyskać odpowiedni efekt. Wystarczy, że odrobinę zmienisz pierwotny zamysł, bo na przykład uznasz, że aranżacja jest trochę zbyt sztywna, i zaczniesz przesuwać elementy sceny w inne miejsca, tak aby uzyskać ciekawszy efekt. Także na fotografi i donutów (zdjęcie obok) umiejscowiłam główny temat odro- binę asymetrycznie. Zależało mi na tym, by widz zwrócił uwagę przede wszystkim na przednią część ciastek, zwłaszcza górnego, gdyż niespecjalnie przypadł mi do gustu wygląd polewy na pozostałych dwóch. Przez dłuższą chwilę eksperymento- wałam z ustawieniem całej piramidki, tak aby ukryć drobiazgi, które nie przypadły mi do gustu. Pewnym problemem związanym z fotografowaniem obiektów znajdujących się poza środkiem kadru jest ostrość. Otóż może się zdarzyć, że aparat ustawi ostrość na tej części dania, która niekoniecznie musi wydawać Ci się najbardziej interesująca. Na szczę- ście istnieje prosty sposób, by temu zaradzić: 1. Ustaw aparat w taki sposób, by fotografowany temat znalazł się dokładnie pośrodku kadru. 2. Naciśnij spust migawki do połowy, aby ustawić i zablokować ostrość. 3. Nie zwalniając spustu migawki (wciśniętego do połowy), przekadruj scenę w oczekiwany sposób. 4. Po wykadrowaniu sceny naciśnij spust migawki do końca. 5. Ewentualnie po wstępnym ustawieniu ostrości możesz wyłączyć autofokus w lustrzance i wykadrować scenę tak, jak zamierzałeś. 6. W aparatach kompaktowych, które zostały wy- posażone zarówno w autofokus, jak i możliwość ręcznego ustawienia ostrości, możesz postąpić analogicznie jak w poprzednim przypadku. Donuty zostały odrobinę przesunięte od środka kadru na prawą stronę kompozycji f/3,5, 320 ISO, 100 mm, Macro L 121 Ujęcia ze smakiem Kulisy fotografi i kulinarnej i stylizacji dań Ostrość na tym zdjęciu, przedstawiającym babeczki kokosowe, została ustawiona mniej więcej pośrodku sceny. W rezultacie najbliższa babeczka na pierwszym planie stała się zupełnie nieostra f/3,5, 640 ISO, 100 mm, Macro L Tym razem ustawiłam ostrość na pierwszym planie, by zaak- centować pierwszą babeczkę i rozmyć pozostałe — te, które znajdują się na drugim planie oraz w tle sceny f/3,5, 640 ISO, 100 mm, Macro L W trakcie wykonywania zdjęć pokazanych powyżej mój aparat uparcie próbował ustawić ostrość na babeczce znajdującej się na drugim talerzu, w tle, gdyż talerz na pierwszym planie został ustawiony asymetrycznie, a nie w środku kompozycji. Z technicznego punktu widzenia w ustawionej w ten sposób ostrości nie ma nic złego, ale ponieważ akurat to zdjęcie planowałam umieścić na głównej stronie artykułu opublikowanego na moim blogu, zależało mi na tym, by akurat ta pierwsza, najbliższa widzowi, babeczka — od papierowego kubeczka aż do czubka kremowej polewy — była w pełni ostra i wyraźna. Przed wykonaniem drugiego zdjęcia musiałam więc ręcznie zmienić ustawienie ostrości. 122 Środek kadru Wyobrażam sobie, że właśnie zacząłeś szukać różnych obiektów, które można by było sfotografować asymetrycznie. Nie krępuj się! Pamiętaj jednak, że podobnie jak asymetria może przełożyć się na ciekawszą stylistykę zdjęcia, tak również umiejscowienie głównego tematu pośrodku kadru ma swoje zalety i pozwala przedstawić jego naturalne piękno w całej okazałości. Ustawienie tematu pośrodku kadru nie pozostawia widzowi żadnych wąt- pliwości, który element kompozycji jest najważniejszy — jest to zresztą jedna z najistotniejszych przyczyn takiej aranżacji. Jeśli kompozycja jest złożona, pełna rozmaitych detali (dań, rekwizytów i innych obiektów), bądź też główny temat został zaaranżowany w bogatej scenografi i i mógłby utonąć w tłumie, wyśrodkowanie go ułatwia odbiorcy zwrócenie nań uwagi. Taka aranżacja pozwala uniknąć reakcji w rodzaju: „Ładne, ale o co tutaj chodzi?”. Na pokazanym obok przykładzie głównym tematem kompozycji są kraby, toteż umiejscowiłam jednego z nich dokładnie pośrodku, by zaakcentować jego rolę wśród wielu innych elementów zdjęcia. Hélène Dujardin Kompozycja Na tym zdjęciu kraby zostały ułożone w różnych miejscach kadru, tak aby rozproszyć kompozycję i zwrócić uwagę widza na jednego skorupiaka, wyróżnionego umiejscowieniem w środkowej części sceny f/4,5, 400 ISO, 24 – 70 mm, L 123 Ujęcia ze smakiem Kulisy fotografi i kulinarnej i stylizacji dań Dyniowy przysmak został ujęty niemal dokładnie pośrodku kadru, tak aby to on przyciągał uwagę widza, a nie drugie ciastko w tle oraz towarzyszące im rekwizyty f/3,5, 500 ISO, 100 mm, Macro L Jeśli aranżujesz kompozycję składającą się z jednego głównego dania (lub talerza) oraz kilku dodatkowych składników, wówczas umieść danie pośrodku, natomiast przystawki oraz rekwizyty po bokach, tak aby zdecydowanie wskazać odbiorcy najważniejszy element sceny. Dobrze zaaranżowana scena z głównym obiektem pośrodku może mieć bardzo mocną wymowę. Pozostawienie niewiel- kiej ilości pustej przestrzeni wokół dania i w narożnikach kadru w elegancki sposób akcentuje główny temat i sta- nowi świetny sposób na prostą, estetyczną prezentację (patrz zdjęcia obok). Miseczka z zupą cebulową została umieszczona w samym centrum kadru, aby podkreślić wspaniałe wykonanie oraz wygląd dania, ozdobionego zapiekanką z serem f/3,5, 800 ISO, 100 mm, Macro L 124 Skorowidz Hélène Dujardin Skorowidz A Adobe Creative Suite, 31 aparat fotografi czny, 21, 23, 27, 29, 45, 46, 246, Patrz też: kompakt, lustrzanka archiwizacja, 254 online, 255 ASA, 42 B bakalie, 194 balans bieli, 25, 29, 31, 45, 75, 94, 251 barwa pochodna, 182 podstawowa, 182 pokrewna, 183 przeciwstawna, 182 biblioteki danych, 255 blenda, 64, 65, 66, 67, 82, 92, 93, 96, 98, 102 błysk doświetlający, Patrz: światło uzupełniające C ciasta, 225 z owocami, 231 cień, 25, 61, 76 cloud computing, 257 czas naświetlania, 29, 38, 40, 44 czułość, 25, 29, 38, 42, 44, 75 czytnik kart pamięci, 246 D dania mięsne, 213-218 pieczone, 225-231 rybne, 213-218 smażone, 225227 diafragma, Patrz: przysłona DOF, Patrz: głębia ostrości dpi, 257 Drobo, 255 Dropbox, 257 drukowanie, 257 dyfuzor, 63, 64, 93, 96, 113 E Edwards Peter Frank, 193 edycja, 247, 248 efekty, 251 korekcja, 250 retusz, 250 efekt fl ary, 80 ekran odbijający, Patrz: blenda rozpraszający, Patrz: dyfuzor ekspozycja, 38, 40, 44, 250 kompensacja, Patrz: kompensacja ekspozycji e-mail, 255 EV, Patrz: kompensacja ekspozycji F fi ltr, Expodisc, 48 fl esz, Patrz: lampa błyskowa format JPEG, 30, 247, 257 RAW, 30, 32, 95, 247, 253, 254 TIFF, 257 281 Ujęcia ze smakiem Kulisy fotografi i kulinarnej i stylizacji dań fotografi a FTP, 256 koszty, 26, 71, 93, 102, 103, 114, 247 makro, 141 na uwięzi, 184 podstawy, 21, 23 perspektywa, 138-141, 143, 204 pusta przestrzeń, 125 ujęcie trzy czwarte, 144, 204 żabia perspektywa, 144 kontrast, 61, 250 kopia zapasowa, 254 korekcja, Patrz: edycja korekcja G głębia ostrości, 38, 39, 40, 53, 122, 133-137 gorąca stopka, 100, 103 H hamburgery, 222-224 I ISO, Patrz: czułość J jasność obiektywu, 40 K kanapki, 222-224 karta pamięci, 246, 247 karty wzorcowe, Patrz: tablice wzorcowe kąt widzenia, Patrz: kompozycja kąt widzenia kelwin, 46, 92 kolor, 182, Patrz też: barwa koło barw, 182, Patrz też: barwa kompakt, 20, 25, 26, 29 kompensacja ekspozycji, 54, 60 kompozycja, 21, 24, 25, 33, 53, 74, 95, 117-145, 168, 180 asymetria, 118 kąt widzenia, 142, 204 282 L lampa błyskowa, 90, 98, 100-111 halogenowa, 91, 92 jarzeniowa, 92 światła ciągłego, Patrz: światło ciągłe lody, 231-236 lustrzanka, 25, 26 M macierz RAID, 254 makaron, 219-222 metadane, 253, 257 Mosier Angie, 217 N nakładka rozpraszająca, 114, Patrz też: dyfuzor namiot bezcieniowy, 113, 114 napoje, 236-238 nasycenie, 250 natężenie światła, 45 O obiektyw, 39 makro, 141 obrus, 177 odbicie światła od sufi tu, 95, 96 ogniskowa, 133, 134 ostrość, 121, 122 oświetlenie wolnostojące, 112 owoce, 46, 195-199, 205, 226, 231, 241 ozdoby, 238 P parasol, 91, 92, 94, 96 pendrive, 255 perspektywa, Patrz: kompozycja perspektywa pieczywo, 46, 193 polaroid, 19 postprodukcja, 30 ppi, 257 prawa autorskie, 258 przepis na potrawę, 153, 168 przestrzeń barw, 251 prześwietlenie, 69, 245-257 przyprawy, 191 przysłona, 25, 29, 38, 44, 133 R RAID, Patrz: macierz RAID redukcja szumów, 251 reguła trójpodziału, 125 rekwizyty, 170-179, 237 retusz, Patrz: edycja retusz RGB, 251 rozdzielczość, 257 S sanki, Patrz: gorąca stopka serwisy do udostępniania i wymiany plików, 256 softboks, 112, 113, 114 Hélène Dujardin Skorowidz sosy, 207-213 sól, 163, 192 statyw, 93 stylizacja, 21, 189-243 naturalna, 33 reklamowa, 33 szum, 42, 251 Ś światło, 21, 23, 25, 38, 79, 89, 150 boczne, 83 ciągłe, 90, 91, 92 kierunek padania, 80, 86 miękkie, 60, 62, 75, 96 naturalne, 24, 59, 72-88, 166 odbite, 63, 65, 68 ostre, 60, 72 płaskie, 80 pomiar natężenia, Patrz: natężenie światła rozproszone, 61, 63, 68, 70, 76, 93, 96, 114, 115 sztuczne, 24, 89-116 temperatura barwowa, 46, 92 uzupełniające, 111 z przodu, 152 z tyłu, 80, 217, 237 zestaw studyjny, 90, 93, 94, 103 żarowe, 94 światłomierz światła padającego, 104, 105 T tablice wzorcowe Digital Calibration Target, 48 szare, 48 temperatura barwowa, 46 tonacja, 250 283 Ujęcia ze smakiem Kulisy fotografi i kulinarnej i stylizacji dań transmiter bezprzewodowy, 110 tryb, 49 automatyczny, 29, 49, 104 manualny, Patrz: tryb ręczny master, Patrz: tryb sterujący podporządkowany, 110 preselekcji czasu naświetlania, 29, 38, 41, 50, 54, 57 preselekcji przysłony, 29, 38, 41, 50, 54, 96 ręczny, 29, 38, 40, 41, 49, 104 slave, Patrz: tryb podporządkowany sterujący, 110 tematyczny, 29 TTL, 103, 104, 111 W warzywa, 195, 199-207 Willis Virginia, 217 wyzwalacz radiowy, 110 zapiekanka, 219, 220 Z ziarno, 42 zioła, 163, 191, 219, 238 złota godzina, 78 znak wodny, 259 zupa, 162 Ź źródłó światła ciągłego, Patrz: światło ciągłe żarówka halogenowa, 91, 92 284
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Ujęcia ze smakiem. Kulisy fotografii kulinarnej i stylizacji dań
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: