Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00495 010330 17906309 na godz. na dobę w sumie
Umysł - jak z niego wreszcie korzystać? - ebook/pdf
Umysł - jak z niego wreszcie korzystać? - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 240
Wydawca: CKL Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-88094-15-6 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> biznes >> poradniki
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).
Jak z pomysłem i zapałem zmienić swoje życie zawodowe i osobiste oraz osiągnąć niezwykłe rzeczy w zwykłych warunkach? Poradnik, który wskaże kierunek, wzmocni Twoją siłę i poprowadzi przez okres zmian.
Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

(cid:74)(cid:97)(cid:107)(cid:32) (cid:122)(cid:32) (cid:110)(cid:105)(cid:101)(cid:103)(cid:111)(cid:32) (cid:119)(cid:114)(cid:101)(cid:115)(cid:122)(cid:99)(cid:105)(cid:101)(cid:32) (cid:107)(cid:111)(cid:114)(cid:122)(cid:121)(cid:115)(cid:116)(cid:97)(cid:263)(cid:63) (cid:87)(cid:32) (cid:115)(cid:101)(cid:114)(cid:105)(cid:105)(cid:32) (cid:75)(cid:79)(cid:77)(cid:85)(cid:78)(cid:73)(cid:75)(cid:65)(cid:67)(cid:74)(cid:65)(cid:32) (cid:87)(cid:32) (cid:80)(cid:82)(cid:65)(cid:75)(cid:84)(cid:89)(cid:67)(cid:69)(cid:32) (cid:117)(cid:107)(cid:97)(cid:122)(cid:97)(cid:322)(cid:121)(cid:32) (cid:115)(cid:105)(cid:281)(cid:32) (cid:110)(cid:97)(cid:115)(cid:116)(cid:281)(cid:112)(cid:117)(cid:106)(cid:261)(cid:99)(cid:101)(cid:32) (cid:107)(cid:115)(cid:105)(cid:261)(cid:380)(cid:107)(cid:105)(cid:58) (cid:77)(cid:97)(cid:103)(cid:105)(cid:97)(cid:32) (cid:80)(cid:111)(cid:114)(cid:111)(cid:122)(cid:117)(cid:109)(cid:105)(cid:101)(cid:110)(cid:105)(cid:97)(cid:44)(cid:32) (cid:74)(cid:101)(cid:114)(cid:114)(cid:121)(cid:32) (cid:82)(cid:105)(cid:99)(cid:104)(cid:97)(cid:114)(cid:100)(cid:115)(cid:111)(cid:110)(cid:32) (cid:40)(cid:85)(cid:83)(cid:65)(cid:41) (cid:67)(cid:122)(cid:121)(cid:108)(cid:105)(cid:32) (cid:106)(cid:97)(cid:107)(cid:32) (cid:115)(cid:105)(cid:281)(cid:32) (cid:112)(cid:111)(cid:114)(cid:111)(cid:122)(cid:117)(cid:109)(cid:105)(cid:101)(cid:119)(cid:97)(cid:263)(cid:44)(cid:32) (cid:112)(cid:114)(cid:122)(cid:101)(cid:107)(cid:111)(cid:110)(cid:121)(cid:119)(cid:97)(cid:263)(cid:32) (cid:105)(cid:32) (cid:112)(cid:111)(cid:115)(cid:116)(cid:281)(cid:112)(cid:111)(cid:119)(cid:97)(cid:263)(cid:32) (cid:119)(cid:111)(cid:98)(cid:101)(cid:99)(cid:32) (cid:115)(cid:112)(cid:114)(cid:122)(cid:101)(cid:99)(cid:105)(cid:119)(cid:117)(cid:63) (cid:83)(cid:122)(cid:116)(cid:117)(cid:107)(cid:97)(cid:32) (cid:119)(cid:112)(cid:322)(cid:121)(cid:119)(cid:117)(cid:32) (cid:105)(cid:32) (cid:112)(cid:111)(cid:114)(cid:111)(cid:122)(cid:117)(cid:109)(cid:105)(cid:101)(cid:119)(cid:97)(cid:110)(cid:105)(cid:97)(cid:44)(cid:32) (cid:71)(cid:101)(cid:110)(cid:105)(cid:101)(cid:32) (cid:76)(cid:97)(cid:98)(cid:111)(cid:114)(cid:100)(cid:101)(cid:32) (cid:40)(cid:85)(cid:83)(cid:65)(cid:41) (cid:67)(cid:122)(cid:121)(cid:108)(cid:105)(cid:32) (cid:106)(cid:97)(cid:107)(cid:32) (cid:114)(cid:111)(cid:122)(cid:119)(cid:105)(cid:110)(cid:261)(cid:263)(cid:32) (cid:100)(cid:97)(cid:114)(cid:32) (cid:119)(cid:112)(cid:322)(cid:121)(cid:119)(cid:97)(cid:110)(cid:105)(cid:97)(cid:32) (cid:110)(cid:97)(cid:32) (cid:111)(cid:116)(cid:111)(cid:99)(cid:122)(cid:101)(cid:110)(cid:105)(cid:101)(cid:63)(cid:32) (cid:84)(cid:101)(cid:99)(cid:104)(cid:110)(cid:105)(cid:107)(cid:105)(cid:32) (cid:101)(cid:102)(cid:101)(cid:107)(cid:116)(cid:121)(cid:119)(cid:110)(cid:101)(cid:106)(cid:32) (cid:112)(cid:114)(cid:97)(cid:99)(cid:121)(cid:32) (cid:122)(cid:32) (cid:105)(cid:110)(cid:102)(cid:111)(cid:114)(cid:109)(cid:97)(cid:99)(cid:106)(cid:97)(cid:109)(cid:105)(cid:44)(cid:32) (cid:65)(cid:108)(cid:101)(cid:107)(cid:115)(cid:105)(cid:106)(cid:32) (cid:83)(cid:105)(cid:116)(cid:110)(cid:105)(cid:107)(cid:111)(cid:119)(cid:32) (cid:40)(cid:82)(cid:111)(cid:115)(cid:106)(cid:97)(cid:41) (cid:67)(cid:122)(cid:121)(cid:108)(cid:105)(cid:32) (cid:106)(cid:97)(cid:107)(cid:32) (cid:32) (cid:119)(cid:121)(cid:107)(cid:111)(cid:114)(cid:122)(cid:121)(cid:115)(cid:116)(cid:97)(cid:263)(cid:32) (cid:115)(cid:119)(cid:243)(cid:106)(cid:32) (cid:112)(cid:111)(cid:116)(cid:101)(cid:110)(cid:99)(cid:106)(cid:97)(cid:322)(cid:63) (cid:79)(cid:32) (cid:115)(cid:107)(cid:117)(cid:116)(cid:101)(cid:99)(cid:122)(cid:110)(cid:121)(cid:109)(cid:32) (cid:112)(cid:114)(cid:111)(cid:119)(cid:97)(cid:100)(cid:122)(cid:101)(cid:110)(cid:105)(cid:117)(cid:32) (cid:114)(cid:111)(cid:122)(cid:109)(cid:243)(cid:119)(cid:32) (cid:116)(cid:101)(cid:108)(cid:101)(cid:102)(cid:111)(cid:110)(cid:105)(cid:99)(cid:122)(cid:110)(cid:121)(cid:99)(cid:104)(cid:44)(cid:32) (cid:77)(cid:97)(cid:114)(cid:103)(cid:97)(cid:114)(cid:100)(cid:32) (cid:72)(cid:97)(cid:114)(cid:117)(cid:116)(cid:117)(cid:110)(cid:105)(cid:97)(cid:110)(cid:32) (cid:40)(cid:78)(cid:105)(cid:101)(cid:109)(cid:99)(cid:121)(cid:41) (cid:67)(cid:122)(cid:121)(cid:108)(cid:105)(cid:32) (cid:106)(cid:97)(cid:107)(cid:32) (cid:112)(cid:114)(cid:111)(cid:119)(cid:97)(cid:100)(cid:122)(cid:105)(cid:263)(cid:32) (cid:114)(cid:111)(cid:122)(cid:109)(cid:111)(cid:119)(cid:121)(cid:32) (cid:112)(cid:114)(cid:111)(cid:102)(cid:101)(cid:115)(cid:106)(cid:111)(cid:110)(cid:97)(cid:108)(cid:110)(cid:105)(cid:101)(cid:32) (cid:105)(cid:32) (cid:119)(cid:32) (cid:100)(cid:111)(cid:98)(cid:114)(cid:121)(cid:109)(cid:32) (cid:115)(cid:116)(cid:121)(cid:108)(cid:117)(cid:63) (cid:79)(cid:32) (cid:115)(cid:107)(cid:117)(cid:116)(cid:101)(cid:99)(cid:122)(cid:110)(cid:101)(cid:106)(cid:32) (cid:107)(cid:111)(cid:114)(cid:101)(cid:115)(cid:112)(cid:111)(cid:110)(cid:100)(cid:101)(cid:110)(cid:99)(cid:106)(cid:105)(cid:44)(cid:32) (cid:77)(cid:97)(cid:114)(cid:103)(cid:97)(cid:114)(cid:100)(cid:32) (cid:72)(cid:97)(cid:114)(cid:117)(cid:116)(cid:117)(cid:110)(cid:105)(cid:97)(cid:110)(cid:32) (cid:40)(cid:78)(cid:105)(cid:101)(cid:109)(cid:99)(cid:121)(cid:41) (cid:67)(cid:122)(cid:121)(cid:108)(cid:105)(cid:32) (cid:106)(cid:97)(cid:107)(cid:32) (cid:122)(cid:119)(cid:105)(cid:281)(cid:107)(cid:115)(cid:122)(cid:121)(cid:263)(cid:32) (cid:115)(cid:107)(cid:117)(cid:116)(cid:101)(cid:99)(cid:122)(cid:110)(cid:111)(cid:347)(cid:263)(cid:32) (cid:115)(cid:119)(cid:111)(cid:106)(cid:101)(cid:106)(cid:32) (cid:107)(cid:111)(cid:114)(cid:101)(cid:115)(cid:112)(cid:111)(cid:110)(cid:100)(cid:101)(cid:110)(cid:99)(cid:106)(cid:105)(cid:32) (cid:115)(cid:322)(cid:117)(cid:380)(cid:98)(cid:111)(cid:119)(cid:101)(cid:106)(cid:63) (cid:90)(cid:97)(cid:114)(cid:122)(cid:261)(cid:100)(cid:122)(cid:97)(cid:110)(cid:105)(cid:101)(cid:32) (cid:99)(cid:122)(cid:97)(cid:115)(cid:101)(cid:109)(cid:44)(cid:32) (cid:69)(cid:108)(cid:380)(cid:98)(cid:105)(cid:101)(cid:116)(cid:97)(cid:32) (cid:71)(cid:243)(cid:114)(cid:115)(cid:107)(cid:97)(cid:32) (cid:40)(cid:80)(cid:111)(cid:108)(cid:115)(cid:107)(cid:97)(cid:41) (cid:67)(cid:122)(cid:121)(cid:108)(cid:105)(cid:32) (cid:106)(cid:97)(cid:107)(cid:32) (cid:114)(cid:97)(cid:99)(cid:106)(cid:111)(cid:110)(cid:97)(cid:108)(cid:110)(cid:105)(cid:101)(cid:32) (cid:122)(cid:97)(cid:112)(cid:108)(cid:97)(cid:110)(cid:111)(cid:119)(cid:97)(cid:263)(cid:32) (cid:105)(cid:32) (cid:119)(cid:121)(cid:107)(cid:111)(cid:114)(cid:122)(cid:121)(cid:115)(cid:116)(cid:97)(cid:263)(cid:32) (cid:99)(cid:122)(cid:97)(cid:115)(cid:63) (cid:87)(cid:105)(cid:281)(cid:99)(cid:101)(cid:106)(cid:32) (cid:119)(cid:121)(cid:100)(cid:97)(cid:119)(cid:110)(cid:105)(cid:99)(cid:116)(cid:119)(cid:58)(cid:32) (cid:119)(cid:119)(cid:119)(cid:46)(cid:99)(cid:107)(cid:108)(cid:46)(cid:99)(cid:111)(cid:109)(cid:46)(cid:112)(cid:108) (cid:90)(cid:97)(cid:109)(cid:243)(cid:119)(cid:105)(cid:101)(cid:110)(cid:105)(cid:97)(cid:58)(cid:32) (cid:119)(cid:121)(cid:100)(cid:97)(cid:119)(cid:110)(cid:105)(cid:99)(cid:116)(cid:119)(cid:97)(cid:64)(cid:99)(cid:107)(cid:108)(cid:46)(cid:99)(cid:111)(cid:109)(cid:46)(cid:112)(cid:108) (cid:74)(cid:97)(cid:107)(cid:32) (cid:122)(cid:32) (cid:110)(cid:105)(cid:101)(cid:103)(cid:111)(cid:32) (cid:119)(cid:114)(cid:101)(cid:115)(cid:122)(cid:99)(cid:105)(cid:101)(cid:32) (cid:107)(cid:111)(cid:114)(cid:122)(cid:121)(cid:115)(cid:116)(cid:97)(cid:263)(cid:63) (cid:55)(cid:92)(cid:87)(cid:88)(cid:225)(cid:3)(cid:82)(cid:85)(cid:92)(cid:74)(cid:76)(cid:81)(cid:68)(cid:225)(cid:88)(cid:29)(cid:3)(cid:56)(cid:86)(cid:76)(cid:81)(cid:74)(cid:3)(cid:92)(cid:82)(cid:88)(cid:85)(cid:3)(cid:37)(cid:85)(cid:68)(cid:76)(cid:81)(cid:3)(cid:73)(cid:82)(cid:85)(cid:3)(cid:68)(cid:3)(cid:38)(cid:75)(cid:68)(cid:81)(cid:74)(cid:72) (cid:38)(cid:82)(cid:83)(cid:92)(cid:85)(cid:76)(cid:74)(cid:75)(cid:87)(cid:3)(cid:69)(cid:92)(cid:3)(cid:53)(cid:72)(cid:68)(cid:79)(cid:3)(cid:51)(cid:72)(cid:82)(cid:83)(cid:79)(cid:72)(cid:3)(cid:51)(cid:85)(cid:72)(cid:86)(cid:86)(cid:3)(cid:20)(cid:28)(cid:27)(cid:24)(cid:3)(cid:56)(cid:54)(cid:36) (cid:55)(cid:225)(cid:88)(cid:80)(cid:68)(cid:70)(cid:93)(cid:72)(cid:81)(cid:76)(cid:72)(cid:29)(cid:3)(cid:36)(cid:81)(cid:81)(cid:68)(cid:3)(cid:39)(cid:88)(cid:81)(cid:68)(cid:77)(cid:86)(cid:78)(cid:68) (cid:51)(cid:82)(cid:79)(cid:76)(cid:86)(cid:75)(cid:3)(cid:40)(cid:71)(cid:76)(cid:87)(cid:76)(cid:82)(cid:81)(cid:3)(cid:38)(cid:82)(cid:83)(cid:92)(cid:85)(cid:76)(cid:74)(cid:75)(cid:87)(cid:3)(cid:139)(cid:3)(cid:38)(cid:72)(cid:81)(cid:87)(cid:85)(cid:88)(cid:80)(cid:3)(cid:46)(cid:85)(cid:72)(cid:82)(cid:90)(cid:68)(cid:81)(cid:76)(cid:68)(cid:3)(cid:47)(cid:76)(cid:71)(cid:72)(cid:85)(cid:121)(cid:90)(cid:3)(cid:54)(cid:36) (cid:58)(cid:92)(cid:71)(cid:68)(cid:81)(cid:76)(cid:72)(cid:3)(cid:44)(cid:44)(cid:44)(cid:3)(cid:83)(cid:82)(cid:79)(cid:86)(cid:78)(cid:76)(cid:72) (cid:54)(cid:78)(cid:225)(cid:68)(cid:71)(cid:3)(cid:76)(cid:3)(cid:225)(cid:68)(cid:80)(cid:68)(cid:81)(cid:76)(cid:72)(cid:15)(cid:3)(cid:78)(cid:82)(cid:85)(cid:72)(cid:78)(cid:87)(cid:68)(cid:3)(cid:77)(cid:266)(cid:93)(cid:92)(cid:78)(cid:82)(cid:90)(cid:68)(cid:15)(cid:3)(cid:83)(cid:85)(cid:93)(cid:92)(cid:74)(cid:82)(cid:87)(cid:82)(cid:90)(cid:68)(cid:81)(cid:76)(cid:72)(cid:3)(cid:71)(cid:82)(cid:3)(cid:71)(cid:85)(cid:88)(cid:78)(cid:88)(cid:29) (cid:36)(cid:74)(cid:72)(cid:81)(cid:70)(cid:77)(cid:68)(cid:3)(cid:58)(cid:92)(cid:71)(cid:68)(cid:90)(cid:81)(cid:76)(cid:70)(cid:93)(cid:68)(cid:3)(cid:54)(cid:92)(cid:74)(cid:81)(cid:68)(cid:87)(cid:88)(cid:85)(cid:68)(cid:3)(cid:86)(cid:83)(cid:17)(cid:3)(cid:93)(cid:3)(cid:82)(cid:17)(cid:82)(cid:17) (cid:90)(cid:90)(cid:90)(cid:17)(cid:86)(cid:92)(cid:74)(cid:81)(cid:68)(cid:87)(cid:88)(cid:85)(cid:68)(cid:17)(cid:81)(cid:72)(cid:87) (cid:58)(cid:86)(cid:93)(cid:72)(cid:79)(cid:78)(cid:76)(cid:72)(cid:3)(cid:83)(cid:85)(cid:68)(cid:90)(cid:68)(cid:3)(cid:93)(cid:68)(cid:86)(cid:87)(cid:85)(cid:93)(cid:72)(cid:298)(cid:82)(cid:81)(cid:72)(cid:17)(cid:3)(cid:49)(cid:76)(cid:72)(cid:68)(cid:88)(cid:87)(cid:82)(cid:85)(cid:92)(cid:93)(cid:82)(cid:90)(cid:68)(cid:81)(cid:72)(cid:3)(cid:85)(cid:82)(cid:93)(cid:83)(cid:82)(cid:90)(cid:86)(cid:93)(cid:72)(cid:70)(cid:75)(cid:81)(cid:76)(cid:68)(cid:81)(cid:76)(cid:72)(cid:3)(cid:70)(cid:68)(cid:225)(cid:82)(cid:286)(cid:70)(cid:76)(cid:3)(cid:79)(cid:88)(cid:69)(cid:3)(cid:73)(cid:85)(cid:68)(cid:74)(cid:80)(cid:72)(cid:81)(cid:87)(cid:88)(cid:3)(cid:3) (cid:81)(cid:76)(cid:81)(cid:76)(cid:72)(cid:77)(cid:86)(cid:93)(cid:72)(cid:77)(cid:3)(cid:83)(cid:88)(cid:69)(cid:79)(cid:76)(cid:78)(cid:68)(cid:70)(cid:77)(cid:76)(cid:3)(cid:77)(cid:68)(cid:78)(cid:76)(cid:72)(cid:77)(cid:78)(cid:82)(cid:79)(cid:90)(cid:76)(cid:72)(cid:78)(cid:3)(cid:83)(cid:82)(cid:86)(cid:87)(cid:68)(cid:70)(cid:76)(cid:3)(cid:77)(cid:72)(cid:86)(cid:87)(cid:3)(cid:93)(cid:68)(cid:69)(cid:85)(cid:82)(cid:81)(cid:76)(cid:82)(cid:81)(cid:72)(cid:17)(cid:3)(cid:58)(cid:92)(cid:78)(cid:82)(cid:81)(cid:92)(cid:90)(cid:68)(cid:81)(cid:76)(cid:72)(cid:3)(cid:78)(cid:82)(cid:83)(cid:76)(cid:76)(cid:3)(cid:80)(cid:72)(cid:87)(cid:82)(cid:71)(cid:261)(cid:3)(cid:3) (cid:78)(cid:86)(cid:72)(cid:85)(cid:82)(cid:74)(cid:85)(cid:68)(cid:191)(cid:70)(cid:93)(cid:81)(cid:261)(cid:15)(cid:3)(cid:73)(cid:82)(cid:87)(cid:82)(cid:74)(cid:85)(cid:68)(cid:191)(cid:70)(cid:93)(cid:81)(cid:261)(cid:15)(cid:3)(cid:68)(cid:3)(cid:87)(cid:68)(cid:78)(cid:298)(cid:72)(cid:3)(cid:78)(cid:82)(cid:83)(cid:76)(cid:82)(cid:90)(cid:68)(cid:81)(cid:76)(cid:72)(cid:3)(cid:78)(cid:86)(cid:76)(cid:261)(cid:93)(cid:78)(cid:76)(cid:3)(cid:81)(cid:68)(cid:3)(cid:81)(cid:82)(cid:286)(cid:81)(cid:76)(cid:78)(cid:88)(cid:3)(cid:191)(cid:79)(cid:80)(cid:82)(cid:90)(cid:92)(cid:80)(cid:15)(cid:3)(cid:3) (cid:80)(cid:68)(cid:74)(cid:81)(cid:72)(cid:87)(cid:92)(cid:70)(cid:93)(cid:81)(cid:92)(cid:80)(cid:3)(cid:79)(cid:88)(cid:69)(cid:3)(cid:76)(cid:81)(cid:81)(cid:92)(cid:80)(cid:3)(cid:83)(cid:82)(cid:90)(cid:82)(cid:71)(cid:88)(cid:77)(cid:72)(cid:3)(cid:81)(cid:68)(cid:85)(cid:88)(cid:86)(cid:93)(cid:72)(cid:81)(cid:76)(cid:72)(cid:3)(cid:83)(cid:85)(cid:68)(cid:90)(cid:3)(cid:68)(cid:88)(cid:87)(cid:82)(cid:85)(cid:86)(cid:78)(cid:76)(cid:70)(cid:75)(cid:3)(cid:81)(cid:76)(cid:81)(cid:76)(cid:72)(cid:77)(cid:86)(cid:93)(cid:72)(cid:77)(cid:3)(cid:83)(cid:88)(cid:69)(cid:79)(cid:76)(cid:78)(cid:68)(cid:70)(cid:77)(cid:76)(cid:17) (cid:58)(cid:86)(cid:93)(cid:92)(cid:86)(cid:87)(cid:78)(cid:76)(cid:72)(cid:3)(cid:93)(cid:81)(cid:68)(cid:78)(cid:76)(cid:3)(cid:90)(cid:92)(cid:86)(cid:87)(cid:266)(cid:83)(cid:88)(cid:77)(cid:261)(cid:70)(cid:72)(cid:3)(cid:90)(cid:3)(cid:87)(cid:72)(cid:78)(cid:286)(cid:70)(cid:76)(cid:72)(cid:3)(cid:86)(cid:261)(cid:3)(cid:93)(cid:68)(cid:86)(cid:87)(cid:85)(cid:93)(cid:72)(cid:298)(cid:82)(cid:81)(cid:92)(cid:80)(cid:76)(cid:3)(cid:93)(cid:81)(cid:68)(cid:78)(cid:68)(cid:80)(cid:76)(cid:3)(cid:191)(cid:85)(cid:80)(cid:82)(cid:90)(cid:92)(cid:80)(cid:76)(cid:3)(cid:3) (cid:69)(cid:261)(cid:71)(cid:296)(cid:3)(cid:87)(cid:82)(cid:90)(cid:68)(cid:85)(cid:82)(cid:90)(cid:92)(cid:80)(cid:76)(cid:3)(cid:76)(cid:70)(cid:75)(cid:3)(cid:90)(cid:225)(cid:68)(cid:286)(cid:70)(cid:76)(cid:70)(cid:76)(cid:72)(cid:79)(cid:76)(cid:17) (cid:38)(cid:72)(cid:81)(cid:87)(cid:85)(cid:88)(cid:80)(cid:3)(cid:46)(cid:85)(cid:72)(cid:82)(cid:90)(cid:68)(cid:81)(cid:76)(cid:68)(cid:3)(cid:47)(cid:76)(cid:71)(cid:72)(cid:85)(cid:121)(cid:90)(cid:3)(cid:54)(cid:36)(cid:3)(cid:81)(cid:76)(cid:72)(cid:3)(cid:69)(cid:76)(cid:72)(cid:85)(cid:93)(cid:72)(cid:3)(cid:298)(cid:68)(cid:71)(cid:81)(cid:72)(cid:77)(cid:3)(cid:82)(cid:71)(cid:83)(cid:82)(cid:90)(cid:76)(cid:72)(cid:71)(cid:93)(cid:76)(cid:68)(cid:79)(cid:81)(cid:82)(cid:286)(cid:70)(cid:76)(cid:3)(cid:68)(cid:81)(cid:76)(cid:3)(cid:93)(cid:68)(cid:3)(cid:90)(cid:92)(cid:78)(cid:82)(cid:85)(cid:93)(cid:92)(cid:86)(cid:87)(cid:68)(cid:81)(cid:76)(cid:72)(cid:3)(cid:3) (cid:93)(cid:68)(cid:90)(cid:68)(cid:85)(cid:87)(cid:92)(cid:70)(cid:75)(cid:3)(cid:90)(cid:3)(cid:87)(cid:72)(cid:77)(cid:3)(cid:78)(cid:86)(cid:76)(cid:261)(cid:298)(cid:70)(cid:72)(cid:3)(cid:76)(cid:81)(cid:73)(cid:82)(cid:85)(cid:80)(cid:68)(cid:70)(cid:77)(cid:76)(cid:15)(cid:3)(cid:68)(cid:81)(cid:76)(cid:3)(cid:93)(cid:68)(cid:3)(cid:93)(cid:90)(cid:76)(cid:261)(cid:93)(cid:68)(cid:81)(cid:72)(cid:3)(cid:93)(cid:3)(cid:87)(cid:92)(cid:80)(cid:3)(cid:72)(cid:90)(cid:72)(cid:81)(cid:87)(cid:88)(cid:68)(cid:79)(cid:81)(cid:72)(cid:3)(cid:81)(cid:68)(cid:85)(cid:88)(cid:86)(cid:93)(cid:72)(cid:81)(cid:76)(cid:72)(cid:3)(cid:83)(cid:85)(cid:68)(cid:90)(cid:3)(cid:3) (cid:83)(cid:68)(cid:87)(cid:72)(cid:81)(cid:87)(cid:82)(cid:90)(cid:92)(cid:70)(cid:75)(cid:3)(cid:79)(cid:88)(cid:69)(cid:3)(cid:68)(cid:88)(cid:87)(cid:82)(cid:85)(cid:86)(cid:78)(cid:76)(cid:70)(cid:75)(cid:17)(cid:3)(cid:38)(cid:72)(cid:81)(cid:87)(cid:85)(cid:88)(cid:80)(cid:3)(cid:46)(cid:85)(cid:72)(cid:82)(cid:90)(cid:68)(cid:81)(cid:76)(cid:68)(cid:3)(cid:47)(cid:76)(cid:71)(cid:72)(cid:85)(cid:121)(cid:90)(cid:3)(cid:54)(cid:36)(cid:3)(cid:81)(cid:76)(cid:72)(cid:3)(cid:83)(cid:82)(cid:81)(cid:82)(cid:86)(cid:76)(cid:3)(cid:85)(cid:121)(cid:90)(cid:81)(cid:76)(cid:72)(cid:298)(cid:3)(cid:298)(cid:68)(cid:71)(cid:81)(cid:72)(cid:77)(cid:3) (cid:82)(cid:71)(cid:83)(cid:82)(cid:90)(cid:76)(cid:72)(cid:71)(cid:93)(cid:76)(cid:68)(cid:79)(cid:81)(cid:82)(cid:286)(cid:70)(cid:76)(cid:3)(cid:93)(cid:68)(cid:3)(cid:72)(cid:90)(cid:72)(cid:81)(cid:87)(cid:88)(cid:68)(cid:79)(cid:81)(cid:72)(cid:3)(cid:86)(cid:93)(cid:78)(cid:82)(cid:71)(cid:92)(cid:3)(cid:90)(cid:92)(cid:81)(cid:76)(cid:78)(cid:225)(cid:72)(cid:3)(cid:93)(cid:3)(cid:90)(cid:92)(cid:78)(cid:82)(cid:85)(cid:93)(cid:92)(cid:86)(cid:87)(cid:68)(cid:81)(cid:76)(cid:68)(cid:3)(cid:76)(cid:81)(cid:73)(cid:82)(cid:85)(cid:80)(cid:68)(cid:70)(cid:77)(cid:76)(cid:3)(cid:93)(cid:68)(cid:90)(cid:68)(cid:85)(cid:87)(cid:92)(cid:70)(cid:75)(cid:3)(cid:3) (cid:90)(cid:3)(cid:78)(cid:86)(cid:76)(cid:261)(cid:298)(cid:70)(cid:72)(cid:17) (cid:53)(cid:72)(cid:71)(cid:68)(cid:78)(cid:87)(cid:82)(cid:85)(cid:3)(cid:90)(cid:92)(cid:71)(cid:68)(cid:81)(cid:76)(cid:68)(cid:29) (cid:38)(cid:72)(cid:81)(cid:87)(cid:85)(cid:88)(cid:80)(cid:3)(cid:46)(cid:85)(cid:72)(cid:82)(cid:90)(cid:68)(cid:81)(cid:76)(cid:68)(cid:3)(cid:47)(cid:76)(cid:71)(cid:72)(cid:85)(cid:121)(cid:90)(cid:3)(cid:54)(cid:36) (cid:88)(cid:79)(cid:17)(cid:3)(cid:58)(cid:68)(cid:85)(cid:92)(cid:276)(cid:86)(cid:78)(cid:76)(cid:72)(cid:74)(cid:82)(cid:3)(cid:20)(cid:15)(cid:3)(cid:28)(cid:25)(cid:16)(cid:22)(cid:19)(cid:19)(cid:3)(cid:297)(cid:92)(cid:85)(cid:68)(cid:85)(cid:71)(cid:121)(cid:90) (cid:72)(cid:16)(cid:80)(cid:68)(cid:76)(cid:79)(cid:29)(cid:3)(cid:70)(cid:78)(cid:79)(cid:35)(cid:70)(cid:78)(cid:79)(cid:17)(cid:70)(cid:82)(cid:80)(cid:17)(cid:83)(cid:79)(cid:3)(cid:90)(cid:90)(cid:90)(cid:17)(cid:70)(cid:78)(cid:79)(cid:17)(cid:70)(cid:82)(cid:80)(cid:17)(cid:83)(cid:79) (cid:53)(cid:82)(cid:78)(cid:3)(cid:90)(cid:92)(cid:71)(cid:68)(cid:81)(cid:76)(cid:68)(cid:3)(cid:21)(cid:19)(cid:19)(cid:26) (cid:44)(cid:54)(cid:37)(cid:49)(cid:3)(cid:28)(cid:26)(cid:27)(cid:16)(cid:27)(cid:22)(cid:16)(cid:27)(cid:27)(cid:19)(cid:28)(cid:23)(cid:16)(cid:20)(cid:24)(cid:16)(cid:25) (cid:61)(cid:68)(cid:80)(cid:121)(cid:90)(cid:76)(cid:72)(cid:81)(cid:76)(cid:68)(cid:3)(cid:83)(cid:85)(cid:82)(cid:86)(cid:76)(cid:80)(cid:92)(cid:3)(cid:78)(cid:76)(cid:72)(cid:85)(cid:82)(cid:90)(cid:68)(cid:252)(cid:3)(cid:81)(cid:68)(cid:3)(cid:68)(cid:71)(cid:85)(cid:72)(cid:86) (cid:38)(cid:72)(cid:81)(cid:87)(cid:85)(cid:88)(cid:80)(cid:3)(cid:46)(cid:85)(cid:72)(cid:82)(cid:90)(cid:68)(cid:81)(cid:76)(cid:68)(cid:3)(cid:47)(cid:76)(cid:71)(cid:72)(cid:85)(cid:121)(cid:90)(cid:3)(cid:54)(cid:36) (cid:51)(cid:85)(cid:76)(cid:81)(cid:87)(cid:72)(cid:71)(cid:3)(cid:76)(cid:81)(cid:3)(cid:51)(cid:82)(cid:79)(cid:68)(cid:81)(cid:71) (cid:38)(cid:72)(cid:81)(cid:68)(cid:3)(cid:71)(cid:72)(cid:87)(cid:68)(cid:79)(cid:76)(cid:70)(cid:93)(cid:81)(cid:68)(cid:29)(cid:3)(cid:23)(cid:28)(cid:15)(cid:19)(cid:19)(cid:3)(cid:93)(cid:225) 1. Kto prowadzi ten autobus 3 Mojej Matce CENTRUM KREOWANIA LIDERÓW SA CENTRUM KREOWANIA LIDERÓW SA 4 Umys(cid:228), jak z niego wreszcie korzysta(cid:232) CENTRUM KREOWANIA LIDERÓW SA CENTRUM KREOWANIA LIDERÓW SA 1. Kto prowadzi ten autobus 5 SPIS TRE(cid:294)CI Przedmowa ........................................................ 9 Wst(cid:275)p .............................................................. 11 Rozdzia(cid:227) I. Kto prowadzi ten autobus? ..................... 19 Wi(cid:275)kszo(cid:295)(cid:260) z nas pozwala swoim umys(cid:227)om robi(cid:260) to, na co maj(cid:270) ochot(cid:275), trac(cid:270)c w ten sposób czas na dzia(cid:227)ania, które nie przynosz(cid:270) satysfakcji. Bandler ironizuje na temat wielu uznanych sposobów rozwi(cid:270)zywania problemów, wskazuj(cid:270)c jednocze(cid:295)nie alternatywne drogi wyj(cid:295)cia. Rozdzia(cid:227) II. Kierowanie w(cid:227)asnym umys(cid:227)em ................ 37 W zale(cid:307)no(cid:295)ci od zmian wielko(cid:295)ci, jasno(cid:295)ci, po(cid:227)o(cid:307)enia i tym podobnych w(cid:227)a(cid:295)ciwo(cid:295)ci naszych obrazów wewn(cid:275)trznych, zmienia si(cid:275) równie(cid:307) reakcja na dane wspomnienie. Zrozu- mienie prostych zasad rz(cid:270)dz(cid:270)cych tym zjawiskiem pozwoli nam wp(cid:227)ywa(cid:260) na jako(cid:295)(cid:260) do(cid:295)wiadcze(cid:285) (cid:307)yciowych i zmienia(cid:260) je zgodnie z w(cid:227)asnym oczekiwaniami. Omówienie i demon- stracja „Najkrótszej terapii”. CENTRUM KREOWANIA LIDERÓW SA CENTRUM KREOWANIA LIDERÓW SA 6 Umys(cid:228), jak z niego wreszcie korzysta(cid:232) Rozdzia(cid:227) III. Punkt widzenia .................................. 59 Subiektywne „obejrzenie” wspomnienia (w(cid:227)asnymi oczami) wywiera zupe(cid:227)nie inne wra(cid:307)enie ni(cid:307) ogl(cid:270)danie siebie w tej sytuacji z zewn(cid:270)trz, z innego punktu widzenia. Umiej(cid:275)tno(cid:295)(cid:260) wykorzystania takich ró(cid:307)nic pozwala na wyleczenie fobii lub nerwicy posttraumatycznych w kilka minut, jak równie(cid:307) stwarza wiele innych, równie interesuj(cid:270)cych mo(cid:307)liwo(cid:295)ci. Rozdzia(cid:227) IV. Pope(cid:227)nianie b(cid:227)(cid:275)dów ............................. 77 Zazwyczaj staramy si(cid:275) zaradzi(cid:260) problemom ju(cid:307) po ich za- istnieniu zamiast próbowa(cid:260) zapobiega(cid:260) ich pojawieniu si(cid:275). Próba rozwi(cid:270)zania problemu po jego zaistnieniu mo(cid:307)e cz(cid:275)- sto jeszcze pogorszy(cid:260) sytuacj(cid:275). Dlatego lepiej nauczy(cid:260) si(cid:275), jak wcze(cid:295)niej zapewni(cid:260) sobie powodzenie. Rozdzia(cid:227) V. Droga do celu ................................... 101 Ka(cid:307)dy posiada wewn(cid:275)trzny uk(cid:227)ad motywacyjny, sk(cid:227)aniaj(cid:270)- cy go do podejmowania ró(cid:307)nych dzia(cid:227)a(cid:285). Poznanie sposobów jego funkcjonowania, umo(cid:307)liwia wybór tego, co b(cid:275)dziemy robi(cid:260), jak równie(cid:307) pozwala wywo(cid:227)ywa(cid:260) w sobie pozytywnie uczucia, pot(cid:275)guj(cid:270)ce nasz(cid:270) motywacj(cid:275). Prezentowany jest równie(cid:307) sposób przekszta(cid:227)cania wewn(cid:275)trznego g(cid:227)osu krytycz- nego w przyjaznego, dodaj(cid:270)cego otuchy sprzymierze(cid:285)ca. Rozdzia(cid:227) VI. Zrozumienie niejasno(cid:295)ci ..................... 117 Sposób, w jaki ka(cid:307)dy z nas porz(cid:270)dkuje swe do(cid:295)wiadczenia jest unikalny, ale nie niezmienny. Wiele mo(cid:307)emy si(cid:275) o nim dowiedzie(cid:260) modyfi kuj(cid:270)c go, a tak(cid:307)e wypróbowuj(cid:270)c sposób rozumienia (cid:295)wiata w(cid:227)a(cid:295)ciwy dla innej osoby. Rozdzia(cid:227) VII. Pokonywanie przekona(cid:285) .................... 143 Nasze wewn(cid:275)trzne do(cid:295)wiadczenia s(cid:270) kodowane przez umys(cid:227) w sposób, który umo(cid:307)liwia nam formu(cid:227)owanie i identyfi kacj(cid:275) w(cid:227)asnych przekona(cid:285). Poprzez dotarcie do swego systemu kodu- j(cid:270)cego, a tak(cid:307)e przeprowadzenie w nim bezpo(cid:295)rednich zmian, mo(cid:307)na (cid:227)atwo przekszta(cid:227)ci(cid:260) przekonania ograniczaj(cid:270)ce i bez- produktywne w twórcze, konstruktywne. CENTRUM KREOWANIA LIDERÓW SA CENTRUM KREOWANIA LIDERÓW SA Spis tre(cid:264)ci 7 Rozdzia(cid:227) VIII. Uczenie si(cid:275).................................... 161 W szko(cid:227)ach nadal poznajemy jedynie suche fakty zamiast sposobów efektywnego zdobywania wiedzy. Przedstawiona w rozdziale metoda pozwala na szybkie pozbywanie si(cid:275) fobii szkolnych, ograniczaj(cid:270)cych w znacznym stopniu mo(cid:307)liwo(cid:295)ci poznawcze ucznia. Omawiane s(cid:270) równie(cid:307) inne przyczyny trudno(cid:295)ci w uczeniu si(cid:275), a tak(cid:307)e taktyki s(cid:227)u(cid:307)(cid:270)ce poprawie pami(cid:275)ci. Rozdzia(cid:227) IX. „Swisz” (Metoda Zmiany) ................... 179 Zrozumiawszy sposób, w jaki przebiega w umy(cid:295)le asocjacja do(cid:295)wiadcze(cid:285), mo(cid:307)na przekszta(cid:227)ci(cid:260) ka(cid:307)d(cid:270) niepo(cid:307)(cid:270)dan(cid:270) sytuacj(cid:275) lub post(cid:275)powanie w sygna(cid:227) wywo(cid:227)awczy, pomagaj(cid:270)cy sta(cid:260) si(cid:275) bardziej doskona(cid:227)(cid:270) wersj(cid:270) samych siebie. Metoda ta pozwala eliminowa(cid:260) niemal ka(cid:307)de niechciane zachowanie lub reakcj(cid:275). Przyk(cid:227)adowe zastosowania: rzucanie palenia i eliminacja innych na(cid:227)ogów. Pos(cid:227)owie ........................................................ 209 Suplement I. Rozró(cid:307)nienia submodalno(cid:295)ciowe ......... 217 Suplement II. Konsultanci o(cid:295)wiatowi NLP ................ 220 Suplement III ................................................... 222 Wybrana bibliografi a ......................................... 223 S(cid:227)owo o Centrum Kreowania Liderów S.A. .............. 224 CENTRUM KREOWANIA LIDERÓW SA CENTRUM KREOWANIA LIDERÓW SA 8 Umys(cid:228), jak z niego wreszcie korzysta(cid:232) CENTRUM KREOWANIA LIDERÓW SA CENTRUM KREOWANIA LIDERÓW SA Wst(cid:246)p 9 PRZEDMOWA Szanowni Pa(cid:285)stwo, Przekazuj(cid:270)c Pa(cid:285)stwu pierwsz(cid:270) pozycj(cid:275) z serii Komunikacja w praktyce chcemy wskaza(cid:260) praktycz- ne i proste sposoby sprawnego porozumiewania si(cid:275) i wprowa- dzania efektywnych zmian. G(cid:227)ównym celem naszej serii b(cid:275)- dzie dostarczenie odpowiedzi na pytania, jak skuteczniej i efektywniej nawi(cid:270)zywa(cid:260) udane kontakty z lud(cid:305)mi, z którymi pracujemy lub mieszkamy, jak celowo i (cid:295)wiadomie skorzysta(cid:260) z potencja(cid:227)u tkwi(cid:270)cego w relacjach mi(cid:275)dzyludzkich. Nie bez powodu pierwsz(cid:270) pozycj(cid:275) serii po(cid:295)wi(cid:275)camy prak- tycznemu zrozumieniu sposobu, w jaki funkcjonuje nasz umys(cid:227). W poj(cid:275)ciu tym zawiera si(cid:275) aktywne i (cid:295)wiadome na- uczenie si(cid:275) prostych zasad, dzi(cid:275)ki którym b(cid:275)dziemy (cid:295)wiado- mie mogli kierowa(cid:260) prac(cid:270) swojego umys(cid:227)u. Wszystko po to, aby by(cid:260) bardziej elastycznymi w kontaktach z partnerami i kontrahentami, lepiej dostosowywa(cid:260) swoj(cid:270) dzia(cid:227)alno(cid:295)(cid:260) do potrzeb rynku i klientów, mie(cid:260) wi(cid:275)kszy wp(cid:227)yw na sukces pro- wadzonych przedsi(cid:275)wzi(cid:275)(cid:260). Je(cid:295)li zale(cid:307)y Pa(cid:285)stwu na pozytywnych rezultatach wyni- kaj(cid:270)cych z lektury pozycji „Umys(cid:227) jak z niego wreszcie ko- CENTRUM KREOWANIA LIDERÓW SA CENTRUM KREOWANIA LIDERÓW SA 10 Umys(cid:228), jak z niego wreszcie korzysta(cid:232) rzysta(cid:260)” to jedyn(cid:270) gwarancj(cid:270) na ich osi(cid:270)gni(cid:275)cie jest wyko- nanie wszystkich (cid:260)wicze(cid:285) zawartych w ksi(cid:270)(cid:307)ce. W przeciw- nym razie wiedza ograniczy si(cid:275) do teorii, z której niewiele wynika. Decyduj(cid:270)c si(cid:275) na wydanie serii Komunikacja w prak- tyce, wierzymy, (cid:307)e odnajd(cid:270) w niej Pa(cid:285)stwo wiele wa(cid:307)nych wskazówek dotycz(cid:270)cych tego, jak lepiej i sprawniej pano- wa(cid:260) nad ka(cid:307)d(cid:270) sytuacj(cid:270), aby maksymalizowa(cid:260) swojej sukce- sy zawodowe. Je(cid:295)li nale(cid:307)ycie Pa(cid:285)stwo do osób, które w odpowiedzialny sposób traktuj(cid:270) swój zawód, rodzin(cid:275), fi rm(cid:275), przyjació(cid:227), swo- j(cid:270) przysz(cid:227)o(cid:295)(cid:260), zdrowie to jest to najw(cid:227)a(cid:295)ciwszy moment, aby rozpocz(cid:270)(cid:260) przygod(cid:275) w bezkonkurencyjnej „kopalni wiedzy” zawartej w tej serii. A wi(cid:275)c uwa(cid:307)nej lektury… Agnieszka Szkop–Gwiazda Konsultant ds. szkole(cid:285) Centrum Kreowania Liderów S.A. a.szkop-gwiazda@ckl.com.pl CENTRUM KREOWANIA LIDERÓW SA CENTRUM KREOWANIA LIDERÓW SA Wst(cid:246)p 11 WST(cid:274)P Jak cz(cid:275)sto w przesz(cid:227)o(cid:295)ci zdarza(cid:227)o ci si(cid:275) s(cid:227)ysze(cid:260) zdanie: „Czeka was (cid:295)wietlana przysz(cid:227)o(cid:295)(cid:260)” lub „Ma za sob(cid:270) bar- wn(cid:270) przesz(cid:227)o(cid:295)(cid:260)”? Tego rodzaju wyra(cid:307)enia s(cid:270) czym(cid:295) wi(cid:275)cej ni(cid:307) tylko zwyk(cid:227)ymi metaforami. S(cid:270) one dok(cid:227)adnym odzwier- ciedleniem sposobu my(cid:295)lenia osoby mówi(cid:270)cej, przez co mog(cid:270) sta(cid:260) si(cid:275) kluczem do wprowadzenia zmian w jej postrzeganiu (cid:295)wiata, a — co za tym idzie — w niej samej. A oto przyk(cid:227)ad: wyobra(cid:305) sobie jakie(cid:295) mi(cid:227)e zdarzenie z twoim udzia(cid:227)em, ma- j(cid:270)ce miejsce w przysz(cid:227)o(cid:295)ci. Rozja(cid:295)niaj teraz ten obraz, jak- by(cid:295) regulowa(cid:227) obraz w telewizorze; zwró(cid:260) uwag(cid:275), jak wraz ze zmian(cid:270) nat(cid:275)(cid:307)enia kolorów zmieniaj(cid:270) si(cid:275) twoje odczucia. Czy anga(cid:307)ujesz si(cid:275) bardziej w to, co widzisz, gdy obraz sta- je si(cid:275) ja(cid:295)niejszy? Wi(cid:275)kszo(cid:295)(cid:260) ludzi znacznie (cid:307)ywiej reaguje na ja(cid:295)niejszy obraz, stosunkowo niewielu za(cid:295) reaguje silniej, widz(cid:270)c przyciemnione, zszarza(cid:227)e kolory. Przypomnij sobie teraz jakie(cid:295) mi(cid:227)e zdarzenie z przesz(cid:227)o- (cid:295)ci, spójrz na nie uwa(cid:307)nie i dodaj mu barwy... Niech kolory stan(cid:270) si(cid:275) (cid:307)ywsze i bardziej jaskrawe. W jaki sposób posiada- nie „barwnej przesz(cid:227)o(cid:295)ci” zmienia intensywno(cid:295)(cid:260) twej reak- cji na to wspomnienie? Je(cid:307)eli nie zauwa(cid:307)asz (cid:307)adnej ró(cid:307)nicy, CENTRUM KREOWANIA LIDERÓW SA CENTRUM KREOWANIA LIDERÓW SA 12 Umys(cid:228), jak z niego wreszcie korzysta(cid:232) spróbuj je zobaczy(cid:260) w kolorach czarnym i bia(cid:227)ym. Zazwyczaj w miar(cid:275) jak to, co widzisz traci kolor, twoja reakcja równie(cid:307) traci na sile. Innym cz(cid:275)sto u(cid:307)ywanym wyra(cid:307)eniem jest: „Moje (cid:307)ycie nabra(cid:227)o blasku”. Pomy(cid:295)l teraz o jakim(cid:295) innym mi(cid:227)ym wyda- rzeniu, my(cid:295)l o nim tak intensywnie, aby jego obraz zmate- rializowa(cid:227) si(cid:275) przed oczami. A teraz „posyp” ten obraz ma- (cid:227)ymi, b(cid:227)yszcz(cid:270)cymi, rozsiewaj(cid:270)cymi blask iskierkami. Zwró(cid:260) uwag(cid:275), jaki ma to wp(cid:227)yw na twój sposób postrzegania danej sytuacji (o mo(cid:307)liwo(cid:295)ci takiego oddzia(cid:227)ywania wiedz(cid:270) dobrze twórcy reklam telewizyjnych i projektanci ubiorów zdobio- nych cekinami). „Pozostaw przesz(cid:227)o(cid:295)(cid:260) za sob(cid:270)” — s(cid:227)yszymy cz(cid:275)sto, gdy próbujemy da(cid:260) sobie rad(cid:275) z jakim(cid:295) niemi(cid:227)ym wspomnie- niem. Pomy(cid:295)l teraz o nieprzyjemnym zdarzeniu z przesz(cid:227)o- (cid:295)ci. Zwró(cid:260) uwag(cid:275), w którym miejscu w przestrzeni widzisz to zdarzenie i w jakiej odleg(cid:227)o(cid:295)ci od ciebie znajduje si(cid:275) obraz. Prawdopodobnie jest umiejscowiony przed tob(cid:270) i znajduje si(cid:275) dosy(cid:260) blisko. Przesu(cid:285) teraz ten obraz daleko za siebie. Jaki wp(cid:227)yw wywar(cid:227)o to na twoje odczucia? Powy(cid:307)sze (cid:260)wiczenia s(cid:270) bardzo prostymi i jednocze(cid:295)nie ot- wieraj(cid:270)cymi zupe(cid:227)nie nowe mo(cid:307)liwo(cid:295)ci przyk(cid:227)adami „submo- dalno(cid:295)ci zmys(cid:227)owych” opracowanymi przez Richarda Bandle- ra w ci(cid:270)gu ostatnich kilku lat. Jednym z najwcze(cid:295)niejszych modeli zachowa(cid:285) w NLP by(cid:227)a koncepcja „modalno(cid:295)ci zmys(cid:227)o- wych” lub „uk(cid:227)adów reprezentacyjnych”. Zak(cid:227)ada(cid:227)a ona, (cid:307)e o ka(cid:307)dym naszym do(cid:295)wiadczeniu my(cid:295)limy w kontek(cid:295)cie kon- kretnych wra(cid:307)e(cid:285) zmys(cid:227)owych: obrazów, d(cid:305)wi(cid:275)ków lub do- zna(cid:285) kinestetycznych. Na wi(cid:275)kszo(cid:295)ci warsztatów NLP, zorga- nizowanych w ci(cid:270)gu ostatnich dziesi(cid:275)ciu lat, mo(cid:307)na si(cid:275) by(cid:227)o nauczy(cid:260) nowych metod wykorzystywania modalno(cid:295)ci zmys(cid:227)o- wych do wprowadzania zmian we w(cid:227)asnym zachowaniu i spo- sobie odczuwania. Submodalno(cid:295)ci s(cid:270) elementami sk(cid:227)adaj(cid:270)cy- mi si(cid:275) na ka(cid:307)d(cid:270) z modalno(cid:295)ci. Na przyk(cid:227)ad do submodalno(cid:295)ci wizualnych mo(cid:307)na zaliczy(cid:260): kolor, wielko(cid:295)(cid:260), odleg(cid:227)o(cid:295)(cid:260), po(cid:227)o- (cid:307)enie, nat(cid:275)(cid:307)enie (cid:295)wiat(cid:227)a i ostro(cid:295)(cid:260) konturów. Zapoznaj(cid:270)c si(cid:275) z submodalno(cid:295)ciami, znacznie poszerzamy mo(cid:307)liwo(cid:295)ci doko- nywania w sobie zmian, które b(cid:275)d(cid:270) zachodzi(cid:227)y (cid:227)atwiej i b(cid:275)d(cid:270) bardziej wyra(cid:305)ne. CENTRUM KREOWANIA LIDERÓW SA CENTRUM KREOWANIA LIDERÓW SA Wst(cid:246)p 13 Gdy po raz pierwszy zetkn(cid:275)li(cid:295)my si(cid:275) z NLP jesieni(cid:270) 1977r., zostawili(cid:295)my wszystkie inne sprawy, aby zaj(cid:270)(cid:260) si(cid:275) ba- daniem tych wspania(cid:227)ych, szybkich sposobów zmiany zacho- wa(cid:285). W tym samym mniej wi(cid:275)cej czasie rozpocz(cid:275)(cid:227)a si(cid:275) bar- dzo obiecuj(cid:270)ca wspó(cid:227)praca pomi(cid:275)dzy Richardem Bandlerem i Johnem Grinderem, s(cid:227)u(cid:307)(cid:270)ca rozwojowi nowopowsta(cid:227)ej dzie- dziny. NLP uczy(cid:227)o, jak dowiadywa(cid:260) si(cid:275) o procesach zacho- dz(cid:270)cych we wn(cid:275)trzu cz(cid:227)owieka na podstawie mimowolnych, bezwiednych ruchów ga(cid:227)ek ocznych; jak zmienia(cid:260) (dos(cid:227)ownie w ci(cid:270)gu minut), zastarza(cid:227)e, g(cid:227)(cid:275)boko zakorzenione, destruk- tywne sposoby reagowania; a s(cid:270) to tylko niektóre z szero- kiego wachlarza udost(cid:275)pnionych nam za po(cid:295)rednictwem tej metody, spektakularnych mo(cid:307)liwo(cid:295)ci. ZAPAMIÊTAJ ! NLP bazuje przede wszystkim na do(cid:206)wiadczeniach wynikaj(cid:204)- cych z obserwacji konkretnych zachowa(cid:216) ludzkich. Od tamtej pory mi- n(cid:275)(cid:227)o siedem lat. Czas ten pokaza(cid:227), (cid:307)e wszystkie na- dzieje, które by(cid:227)y wi(cid:270)zane z NLP, nie okaza(cid:227)y si(cid:275) p(cid:227)on- ne. Podstawowe za(cid:227)o(cid:307)e- nia i techniki NLP przesz(cid:227)y zwyci(cid:275)sko prób(cid:275) czasu i zda(cid:227)y egzamin podczas seminariów, ucz(cid:270)cych praktycznego stosowania tej dotychczas nieznanej wiedzy. NLP cz(cid:275)sto bywa(cid:227)o okre(cid:295)lane jako dziedzina z pogra- nicza sztuki sprawnego porozumiewania si(cid:275) i wprowadzania efektywnych zmian. NLP umo(cid:307)liwia zrozumienie wielu zjawisk w oparciu o niektó- re koncepcje informatyczne, bazuje jednak przede wszyst- kim na do(cid:295)wiadczeniach wynikaj(cid:270)cych z obserwacji konkret- nych zachowa(cid:285) ludzkich. Wszystko o czym dowiesz si(cid:275) z NLP mo(cid:307)e by(cid:260) bezpo(cid:295)rednio potwierdzone poprzez twoje w(cid:227)asne, wewn(cid:275)trzne do(cid:295)wiadczenia lub podczas obcowania z innymi osobami. Nowe wzory submodalno(cid:295)ci zmys(cid:227)owych, o których mówi i których uczy niniejsza ksi(cid:270)(cid:307)ka, s(cid:270) — w porównaniu do daw- nych technik NLP — szybszymi i bardziej skutecznymi sposo- bami przeprowadzania zmian osobowo(cid:295)ci. Nadal wyró(cid:307)niane s(cid:270) tylko trzy modalno(cid:295)ci zmys(cid:227)owe, ale ka(cid:307)da z nich zawiera ci(cid:270)gle powi(cid:275)kszaj(cid:270)c(cid:270) si(cid:275) liczb(cid:275) submodalno(cid:295)ci. CENTRUM KREOWANIA LIDERÓW SA CENTRUM KREOWANIA LIDERÓW SA 14 Umys(cid:228), jak z niego wreszcie korzysta(cid:232) Czym tak naprawd(cid:275) s(cid:270) submodalno(cid:295)ci? S(cid:270) to po prostu spo- soby umys(cid:227)u sortowania i kodowania naszych do(cid:295)wiadcze(cid:285). Stosuj(cid:270)c submodalno(cid:295)ciowe wzorce zmian mo(cid:307)emy bezpo(cid:295)red- nio modyfi kowa(cid:260) nasze wewn(cid:275)trzne „oprogramowanie” — nasz sposób my(cid:295)lenia i reagowania na konkretne zdarzenia. Niektórzy krytycy NLP twierdz(cid:270), (cid:307)e jakkolwiek metoda ta mo(cid:307)e by(cid:260) wykorzystana do zwalczania pewnych nawyków czy l(cid:275)ków, ma jednak niewielkie zastosowanie przy rozwi(cid:270)zywa- niu „podstawowych problemów egzystencjalnych”. Ciekawi jeste(cid:295)my, jak zareaguj(cid:270) ci krytycy na przedstawione w roz- dziale 6 i 7 metody zmiany zakorzenionych przekona(cid:285) i spo- sobów rozumienia. Ksi(cid:270)(cid:307)ka ta otwiera drog(cid:275) do praktyczne- go zrozumienia sposobu, w jaki funkcjonuje nasz umys(cid:227). Co wi(cid:275)cej mo(cid:307)na si(cid:275) z niej nauczy(cid:260) poszczególnych prostych za- sad, dzi(cid:275)ki którym sami b(cid:275)dziemy mogli sterowa(cid:260) jego pra- c(cid:270). Uczy ona, jak unika(cid:260) niezadowalaj(cid:270)cych dozna(cid:285) oraz jak zintensyfi kowa(cid:260) odczuwanie dobrych stron (cid:307)ycia. Wi(cid:275)kszo(cid:295)(cid:260) z nas potrafi przystosowywa(cid:260) do w(cid:227)asnych po- trzeb znane i uznane prawa i twierdzenia, wprowadzaj(cid:270)c w nich modyfi kacje najbardziej przystaj(cid:270)ce do danej sytu- acji. O geniuszu Richarda Bandlera stanowi jednak to, (cid:307)e potrafi on w niezrównany sposób tworzy(cid:260) nowe prawa, za- sady i schematy, które ka(cid:307)dy z (cid:227)atwo(cid:295)ci(cid:270) mo(cid:307)e zastosowa(cid:260) we w(cid:227)asnym (cid:307)yciu. Poczucie humoru Richarda mo(cid:307)e wyda- wa(cid:260) si(cid:275) czasami nadmiernie uszczypliwe i z(cid:227)o(cid:295)liwe, zw(cid:227)asz- cza gdy jego ostrze wymierzone jest w psychologów i psy- chiatrów (chocia(cid:307) „ekspertom” z wielu innych dziedzin rów- nie(cid:307) si(cid:275) cz(cid:275)sto dostaje). Przyczyna takiego zachowania staje si(cid:275) zrozumia(cid:227)a, gdy u(cid:295)wiadomimy sobie, (cid:307)e chocia(cid:307) oparty o NLP sposób dziesi(cid:275)ciominutowego leczenia fobii i zadaw- nionych urazów zosta(cid:227) po raz pierwszy opublikowany ponad 6 lat temu, wi(cid:275)kszo(cid:295)(cid:260) psychologów nadal uwa(cid:307)a, (cid:307)e do wy- leczenia fobii konieczne s(cid:270) d(cid:227)ugie miesi(cid:270)ce rozmów i za(cid:307)y- wania leków (oraz kilkana(cid:295)cie tysi(cid:275)cy dolarów na op(cid:227)acenie wizyt u terapeuty). Sami znamy doskonale uczucie bezsilno- (cid:295)ci ogarniaj(cid:270)ce nas wielokrotnie, gdy po udowodnieniu na se- minariach skuteczno(cid:295)ci tej metody (NLP) i po wypróbowaniu jej przez naszych s(cid:227)uchaczy, s(cid:227)yszeli(cid:295)my od wielu s(cid:227)aw: „Nie- mo(cid:307)liwe, aby to mog(cid:227)o by(cid:260) skuteczne”. CENTRUM KREOWANIA LIDERÓW SA CENTRUM KREOWANIA LIDERÓW SA Wst(cid:246)p 15 Gdy w jakiejkolwiek ga(cid:227)(cid:275)zi przemys(cid:227)u pojawia si(cid:275) nowy, znacz(cid:270)cy wynalazek, zarz(cid:270)dy fabryk na ca(cid:227)ym (cid:295)wiecie stara- j(cid:270) si(cid:275) natychmiast pozyska(cid:260) prawo zastosowania go u siebie, gdy(cid:307) zdaj(cid:270) sobie spraw(cid:275), (cid:307)e je(cid:307)eli konkurencja zacznie go stosowa(cid:260) jako pierwsza, b(cid:275)d(cid:270) sobie musieli poszuka(cid:260) inne- go zaj(cid:275)cia. Niestety, w dziedzinach takich jak psychologia, panuje nadal kult „si(cid:227)y bezw(cid:227)adu” powi(cid:270)zany (cid:295)ci(cid:295)le z kultem pieni(cid:270)dza: im d(cid:227)u(cid:307)ej psychoterapeuta zajmuje si(cid:275) rozwi(cid:270)zy- waniem problemów pacjenta, tym wi(cid:275)cej zarabia. Poniewa(cid:307) w ten sposób nagradzany jest brak kompetencji, nowe i po- zwalaj(cid:270)ce na oszcz(cid:275)dno(cid:295)(cid:260) czasu metody znacznie trudniej zdobywaj(cid:270) nale(cid:307)ne im uznanie. Nad inercj(cid:270) panuj(cid:270)c(cid:270) w psychologii ubolewa(cid:227)o ju(cid:307) wielu innych badaczy i praktyków. Salvador Minuchin, znany inno- wator w zakresie terapii rodzinnej, powiedzia(cid:227) ostatnio: „Jak zareagowano na najnowsze wyniki naszych bada(cid:285)? Podstawow(cid:270) reakcj(cid:270) by(cid:227)o najcz(cid:275)(cid:295)ciej pytanie: Jak w obliczu nowych faktów mo(cid:307)na nadal robi(cid:260) to, do czego przywyk(cid:227)o si(cid:275) przez lata?” Pomimo wcze(cid:295)niej opisanych problemów, istnieje wiele chlubnych wyj(cid:270)tków od powy(cid:307)szej regu(cid:227)y. Mamy nadziej(cid:275), (cid:307)e nasza ksi(cid:270)(cid:307)ka trafi w r(cid:275)ce takich w(cid:227)a(cid:295)nie profesjonalistów — psychologów i psychiatrów, którzy wci(cid:270)(cid:307) szukaj(cid:270) nowych, szybszych i lepszych sposobów niesienia pomocy swoim pa- cjentom. Kilkana(cid:295)cie lat temu doszli(cid:295)my do wniosku, (cid:307)e nowa dziedzina, stworzona przez Richarda Bandlera, mog(cid:227)aby po- móc jeszcze wi(cid:275)kszej liczbie osób, gdyby zosta(cid:227)a bardziej rozpowszechniona. Do powstania tej ksi(cid:270)(cid:307)ki przyczyni(cid:227)a si(cid:275) przede wszystkim nasza fascynacja i ogromne zainteresowa- nie zagadnieniem submodalno(cid:295)ci zmys(cid:227)owych. Materia(cid:227)ami, w oparciu o które powsta(cid:227)a niniejsza ksi(cid:270)(cid:307)- ka, by(cid:227)y nagrania i notatki z wielu seminariów i warsztatów prowadzonych w ostatnim czasie przez Richarda. Sp(cid:275)dzili(cid:295)my d(cid:227)ugie godziny porz(cid:270)dkuj(cid:270)c i segreguj(cid:270)c te materia(cid:227)y, wypró- bowuj(cid:270)c na sobie zawarte w nich (cid:260)wiczenia i sposoby, a tak- (cid:307)e przekazuj(cid:270)c t(cid:275) wiedz(cid:275) na w(cid:227)asnych seminariach, aby tym lepiej j(cid:270) zrozumie(cid:260). Wreszcie postanowili(cid:295)my zebra(cid:260) nasze do(cid:295)wiadczenia w ksi(cid:270)(cid:307)ce. Starali(cid:295)my si(cid:275) odda(cid:260) jak najwier- CENTRUM KREOWANIA LIDERÓW SA CENTRUM KREOWANIA LIDERÓW SA 16 Umys(cid:228), jak z niego wreszcie korzysta(cid:232) niej niepowtarzaln(cid:270) atmosfer(cid:275) seminariów Richarda, uk(cid:227)adaj(cid:270)c jednocze(cid:295)nie poszczególne zagadnienia w taki sposób, aby sta(cid:227)y si(cid:275) jak najbardziej przyst(cid:275)pne. Wi(cid:275)kszo(cid:295)(cid:260) ksi(cid:270)(cid:307)ek dotycz(cid:270)cych szybko rozwijaj(cid:270)cych si(cid:275) dziedzin nauki jest przestarza(cid:227)a ju(cid:307) w momencie ukazania si(cid:275) w druku. Najstarsze wykorzystane w tej ksi(cid:270)(cid:307)ce materia- (cid:227)y pochodz(cid:270) sprzed trzech lat. Do chwili obecnej powsta(cid:227)o ju(cid:307) wiele nowych modeli submodalno(cid:295)ci zmys(cid:227)owych, któ- rych mo(cid:307)na nauczy(cid:260) si(cid:275) na ci(cid:270)gle aktualizowanych semina- riach NLP. ZAPAMIÊTAJ ! Fundamentalnym za(cid:202)o(cid:212)eniem NLP jest twierdzenie, (cid:212)e s(cid:202)owa s(cid:204) tylko niedoskona(cid:202)ym odzwierciedleniem rzeczywistych do(cid:206)wiadcze(cid:216). Jednym z podstawowych za(cid:227)o(cid:307)e(cid:285) NLP jest twierdze- nie, (cid:307)e kolejno(cid:295)(cid:260), w ja- kiej do(cid:295)wiadczamy zdarze(cid:285) — tak jak kolejno(cid:295)(cid:260) s(cid:227)ów w zdaniu — ma du(cid:307)y wp(cid:227)yw na sposób ich postrzegania i interpretacji. Dlatego te(cid:307) kolejno(cid:295)(cid:260) rozdzia(cid:227)ów niniejszej ksi(cid:270)(cid:307)ki zosta- (cid:227)a dok(cid:227)adnie przemy(cid:295)lana. Poniewa(cid:307) wi(cid:275)kszo(cid:295)(cid:260) materia(cid:227)ów podawanych w pó(cid:305)niejszych rozdzia(cid:227)ach opiera si(cid:275) na wia- domo(cid:295)ciach zawartych w rozdzia(cid:227)ach poprzedzaj(cid:270)cych, dla pe(cid:227)niejszego zrozumienia wskazane jest, aby ksi(cid:270)(cid:307)ka by(cid:227)a czytana po kolei. Innym fundamentalnym za(cid:227)o(cid:307)eniem NLP jest twierdzenie, (cid:307)e s(cid:227)owa s(cid:270) tylko niedoskona(cid:227)ym odzwierciedleniem rzeczywi- stych do(cid:295)wiadcze(cid:285). Czytanie o wbijaniu gwo(cid:305)dzia to jedno, natomiast zupe(cid:227)- nie czym(cid:295) innym jest samo trzymanie m(cid:227)otka w d(cid:227)oni i satys- fakcja ogarniaj(cid:270)ca cz(cid:227)owieka, gdy poczuje jak gwó(cid:305)d(cid:305) nagle wchodzi w (cid:295)cian(cid:275). Us(cid:227)yszenie d(cid:305)wi(cid:275)ku gwo(cid:305)dzia, który trafi(cid:227) na kamyk w (cid:295)cianie, to jedno, za(cid:295) zupe(cid:227)nie czym(cid:295) innym jest poczucie wibracji r(cid:275)koje(cid:295)ci m(cid:227)otka i zobaczenie, jak gwó(cid:305)d(cid:305) zgina si(cid:275) na twardej przeszkodzie. Modele podane w tej ksi(cid:270)(cid:307)ce s(cid:270) narz(cid:275)dziami. Podobnie jak inne narz(cid:275)dzia, trzeba ich u(cid:307)ywa(cid:260), aby w pe(cid:227)ni poj(cid:270)(cid:260) ich przydatno(cid:295)(cid:260) i przekona(cid:260) si(cid:275) o efektywno(cid:295)ci. Mo(cid:307)esz szybko CENTRUM KREOWANIA LIDERÓW SA CENTRUM KREOWANIA LIDERÓW SA Wst(cid:246)p 17 przerzuci(cid:260) kartki tej ksi(cid:270)(cid:307)ki, je(cid:307)eli chcesz si(cid:275) zorientowa(cid:260), co w sobie zawiera. Ale je(cid:295)li zale(cid:307)y ci na nauczeniu si(cid:275), jak praktycznie stosowa(cid:260) zawarte w niej informacje i metody, musisz wypróbowa(cid:260) podane przez nas (cid:260)wiczenia — najpierw na sobie, a pó(cid:305)niej w kontaktach z innymi. W przeciwnym ra- zie twoja wiedza ograniczy si(cid:275) wy(cid:227)(cid:270)cznie do teorii, z której niewiele b(cid:275)dzie wynika(cid:260). CENTRUM KREOWANIA LIDERÓW SA CENTRUM KREOWANIA LIDERÓW SA 18 Umys(cid:228), jak z niego wreszcie korzysta(cid:232) CENTRUM KREOWANIA LIDERÓW SA CENTRUM KREOWANIA LIDERÓW SA 1. Kto prowadzi ten autobus 19 Rozdzia(cid:227) I KTO PROWADZI TEN AUTOBUS? Programowanie neurolingwistyczne wymy(cid:295)li(cid:227)em po to, aby unikn(cid:270)(cid:260) konieczno(cid:295)ci wyboru konkretnego kierunku stu- diów. Na uniwersytecie by(cid:227)em jedn(cid:270) z tych osób, które nie mog(cid:227)y si(cid:275) w (cid:307)aden sposób zdecydowa(cid:260), co maj(cid:270) studiowa(cid:260). Stwierdzi(cid:227)em w ko(cid:285)cu, (cid:307)e taki brak zdecydowania te(cid:307) mo(cid:307)e by(cid:260) niez(cid:227)ym sposobem na (cid:307)ycie. Jedn(cid:270) z korzy(cid:295)ci p(cid:227)yn(cid:270)cych z NLP jest inne podej(cid:295)cie do przyswajania wiedzy. Chocia(cid:307) wielu psychologów i pracowni- ków socjalnych uwa(cid:307)a NLP za form(cid:275) terapii, ja wol(cid:275) trakto- wa(cid:260) je jako proces uczenia si(cid:275). Mówi(cid:270)c najpro(cid:295)ciej uczymy ludzi metod efektywnego u(cid:307)ytkowania ich umys(cid:227)ów. ZAPAMIÊTAJ ! NLP to proces uczenia siê. Wi(cid:275)kszo(cid:295)(cid:260) ludzi nie korzysta ze swego mózgu aktywnie i (cid:295)wiadomie. A przecie(cid:307) jest on podobny do maszyny, w któ- rej nie zainstalowano wy(cid:227)(cid:270)cznika. Je(cid:307)eli nie dasz mu jakiego(cid:295) konkretnego zaj(cid:275)cia, dzia(cid:227)a bez przerwy, dopóki si(cid:275) nie znu- dzi. Gdyby umieszczono kogo(cid:295) w pomieszczeniu doskonale izoluj(cid:270)cym od wszelkich bod(cid:305)ców zewn(cid:275)trznych, osoba taka CENTRUM KREOWANIA LIDERÓW SA CENTRUM KREOWANIA LIDERÓW SA
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Umysł - jak z niego wreszcie korzystać?
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: