Darmowy fragment publikacji:
Tytuł oryginału: The Power Formula for LinkedIn Success (Second Edition – Entirely
Revised): Kick-start Your Business, Brand, and Job Search
Tłumaczenie: Magda Witkowska
ISBN: 978-83-246-9200-2
Copyright ©2013 Wayne Breitbarth
All rights reserved.
No part of this book may be reproduced, stored in a retrieval system, or transmitted by any
means, electronic, mechanical, photocopying, recording, or otherwise, without written
permission from the publisher.
LinkedIn is a registered trademark of LinkedIn Corporation. The author is not associated
with any product or vendor mentioned in this book unless otherwise noted. LinkedIn does
not endorse any of the material contained herein.
Polish edition copyright © 2015 by Helion S.A.
All rights reserved.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu
niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą
kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym,
magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź
towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce
informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich
wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub
autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności
za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie/wsieko
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: onepress@onepress.pl
WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Printed in Poland.
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre(cid:258)ci
O ksi(cid:200)(cid:285)ce ...................................................................................13
Wprowadzenie ..........................................................................15
Nigdy nie chcia(cid:239)em rejestrowa(cid:202) si(cid:218) w tym serwisie!
Rozdzia(cid:239) 1. Nowy punkt widzenia na media spo(cid:239)eczno(cid:258)ciowe ...23
Wzór na sukces z LinkedIn
Twoje niepowtarzalne do(cid:258)wiadczenie
Twoje niepowtarzalne relacje
Narz(cid:218)dzie
Rozdzia(cid:239) 2. Projekt na milion boksów ......................................29
LinkedIn — aby niewidoczne sta(cid:239)o si(cid:218) widoczne
Rozdzia(cid:239) 3. Konkrety ................................................................41
Profil w serwisie LinkedIn — podstawy
Rozdzia(cid:239) 4. B(cid:239)yskawiczna wizytówka ........................................47
Profil w LinkedIn — osobista ramka identyfikacyjna
Imi(cid:218) i nazwisko
Zdj(cid:218)cie
Nag(cid:239)ówek
Kup książkęPoleć książkę8 (cid:120) W SIECI KORZY(cid:165)CI
Rozdzia(cid:239) 5. (cid:191)yciorys na sterydach ............................................55
Profil w LinkedIn — do(cid:258)wiadczenie
Rozdzia(cid:239) 6. Poka(cid:285) si(cid:218) z najlepszej strony ..................................61
Profil w LinkedIn — kolejne pozycje z górnej ramki
Lokalizacja i bran(cid:285)a
Wykszta(cid:239)cenie
Informacje kontaktowe
Witryny internetowe
Adres URL profilu publicznego
Rozdzia(cid:239) 7. Brawo! ..................................................................71
Profil w LinkedIn — podsumowanie
Podsumowanie
Specjalizacja
Rozdzia(cid:239) 8. Nie s(cid:200)dzisz, (cid:285)e jeste(cid:258) dobry? ..................................81
Profil w LinkedIn — rekomendacje
Ile rekomendacji powinienem mie(cid:202)?
Co powinno by(cid:202) napisane w moich rekomendacjach?
Dlaczego rekomendacje s(cid:200) tak wa(cid:285)ne?
Wskazówki dotycz(cid:200)ce pozyskiwania rekomendacji
Rozdzia(cid:239) 9. Nie jeste(cid:258) szarym Kowalskim .................................89
Profil w LinkedIn — przesy(cid:239)anie plików,
dodatkowe sekcje i narz(cid:218)dzia
Przesy(cid:239)anie plików
Specjalne sekcje profilu
Narz(cid:218)dzia
Rozdzia(cid:239) 10. Kogo chcia(cid:239)by(cid:258) znale(cid:283)(cid:202)? ......................................105
Wyszukiwanie w LinkedIn
Zapisz wyszukiwanie
112
Kup książkęPoleć książkęSpis tre(cid:258)ci (cid:120) 9
Rozdzia(cid:239) 11. Znalaz(cid:239)em Ci(cid:218), ale nie wiem,
co mam z Tob(cid:200) zrobi(cid:202) .........................................115
Kontaktowanie si(cid:218) ze znalezion(cid:200) osob(cid:200)
Funkcja przedstawie(cid:241)
Rozdzia(cid:239) 12. Gdzie(cid:258) tam kryje si(cid:218) z(cid:239)oto ....................................123
Poszerzanie sieci kontaktów
Importowanie kontaktów
Nawi(cid:200)zywanie kontaktu z kolegami ze szko(cid:239)y
Outlook Social Connector
„Osoby, które mo(cid:285)esz zna(cid:202)”
Akceptowanie lub odrzucanie pró(cid:258)b
o nawi(cid:200)zanie kontaktu
Nawi(cid:200)zywanie kontaktu z konkurentami
Tagi
„Kto wy(cid:258)wietla(cid:239) Twój profil”
Rozdzia(cid:239) 13. S(cid:239)owa kluczowe to podstawa ..............................135
Maksymalizacja szans na to, aby znale(cid:283)(cid:202) innych
i samemu da(cid:202) si(cid:218) znale(cid:283)(cid:202)
Dok(cid:239)adne frazy
Operator „I”
Operator „LUB”
Operator „NIE”
Optymalizacja profilu pod k(cid:200)tem s(cid:239)ów kluczowych
Rozdzia(cid:239) 14. Obecno(cid:258)(cid:202) firm w LinkedIn ...................................143
Poszukiwanie firm i informacji na ich temat
Polityki i procedury zwi(cid:200)zane z social media
Rozdzia(cid:239) 15. Nadaj swojej obecno(cid:258)ci w LinkedIn
wi(cid:218)kszy impet ......................................................151
Potencja(cid:239) grup
Kup książkęPoleć książkę10 (cid:120) W SIECI KORZY(cid:165)CI
Rozdzia(cid:239) 16. Poka(cid:285) pieni(cid:200)dze! .................................................157
Jakie dzia(cid:239)ania podejmuj(cid:200) skuteczni u(cid:285)ytkownicy?
Rozdzia(cid:239) 17. Twoje konto, Twoje ustawienia, Twoje decyzje ...169
Ustawienia i Centrum pomocy w LinkedIn
Konta p(cid:239)atne i darmowe
Centrum pomocy
Rozdzia(cid:239) 18. Nowy najlepszy przyjaciel poszukuj(cid:200)cych pracy ...175
LinkedIn — najwi(cid:218)ksza na (cid:258)wiecie internetowa
baza danych dokumentów rekrutacyjnych
Rozdzia(cid:239) 19. Gotowi… do startu… start! .................................185
Sze(cid:258)(cid:202) tygodni, dwie godziny tygodniowo,
czyli mapa drogowa sukcesu
Tygodnie 1. – 6.
Organizacja czasu w LinkedIn
Rozdzia(cid:239) 20. Zako(cid:241)czenie (a mo(cid:285)e dopiero pocz(cid:200)tek?) ............197
Do którego obozu nale(cid:285)ysz?
Rozdzia(cid:239) Moje dzieci s(cid:200) ju(cid:285) na Facebooku
dodatkowy — nie mog(cid:200) znale(cid:283)(cid:202) pracy tam? ..........................201
Dlaczego studenci powinni do(cid:239)(cid:200)czy(cid:202) do LinkedIn
Zasoby
Liczy si(cid:218) ka(cid:285)dy znak .............................................209
Wykorzystaj dost(cid:218)pne miejsce jak najlepiej
Profil doskona(cid:239)y ...................................................213
Lista kontrolna optymalizacji profilu w LinkedIn
Witryny internetowe w LinkedIn ..........................217
Twój „odno(cid:258)nik” do przysz(cid:239)ych okazji biznesowych
Kup książkęPoleć książkęSpis tre(cid:258)ci (cid:120) 11
Wyszukiwanie osób w LinkedIn ...........................221
Twoja przepustka do wy(cid:285)szego ROI
Grupy w LinkedIn ................................................225
Osi(cid:200)gnij dzi(cid:218)ki nim wymierne korzy(cid:258)ci
Podzi(cid:218)kowania ........................................................................229
O autorze ..................................................................................233
Kup książkęPoleć książkę12 (cid:120) W SIECI KORZY(cid:165)CI
Kup książkęPoleć książkęR O Z D Z I A (cid:146) 2
Projekt na milion boksów
LinkedIn — aby niewidoczne
sta(cid:239)o si(cid:218) widoczne
Serwis LinkedIn sam siebie charakteryzuje w nast(cid:218)puj(cid:200)cy sposób:
„Witamy w LinkedIn, najwi(cid:218)kszej na (cid:258)wiecie sieci specjalistów, licz(cid:200)-
cej ponad 300 mln u(cid:285)ytkowników w 200 krajach i terytoriach na
ca(cid:239)ym (cid:258)wiecie. Nasza misja jest prosta: pomagamy specjalistom
z ca(cid:239)ego (cid:258)wiata nawi(cid:200)za(cid:202) kontakty, co umo(cid:285)liwia im wzrost efektyw-
no(cid:258)ci i osi(cid:200)gni(cid:218)cie sukcesu. Do(cid:239)(cid:200)czenie do LinkedIn gwarantuje
dost(cid:218)p do innych u(cid:285)ytkowników, ofert pracy, informacji i aktualizacji,
czyli niezb(cid:218)dnych czynników w rozwoju kariery”. Chcia(cid:239)bym zacz(cid:200)(cid:202)
od tego, jak wygl(cid:200)da dzia(cid:239)anie serwisu od strony praktycznej.
Na stronie LinkedIn znajduje si(cid:218) stwierdzenie, (cid:285)e jest to sie(cid:202)
specjalistów, czyli de facto zaufanych profesjonalistów. Ludzi nale-
(cid:285)(cid:200)cych do Twojej sieci kontaktów w(cid:239)a(cid:258)nie tak nale(cid:285)y nazywa(cid:202). To
w(cid:239)a(cid:258)nie pod tym wzgl(cid:218)dem LinkedIn ró(cid:285)ni si(cid:218) od wielu innych ser-
wisów spo(cid:239)eczno(cid:258)ciowych, takich jak Facebook, którego u(cid:285)ytkownicy
Kup książkęPoleć książkę30 (cid:120) W SIECI KORZY(cid:165)CI
staraj(cid:200) si(cid:218) pozyska(cid:202) jak najwi(cid:218)cej „znajomych” — przy czym s(cid:239)owo
znajomy jest tu zdefiniowane raczej szeroko. W przypadku LinkedIn
ca(cid:239)a koncepcja zasadza si(cid:218) na tym, aby nawi(cid:200)zywa(cid:202) kontakt wy(cid:239)(cid:200)cznie
z tymi osobami, które uwa(cid:285)asz za zaufanych profesjonalistów. W ten
sposób dochodzimy do pierwszej strategicznej decyzji, któr(cid:200) musisz
podj(cid:200)(cid:202): sam musisz okre(cid:258)li(cid:202), kogo b(cid:218)dziesz zalicza(cid:239) do grona zaufa-
nych profesjonalistów — wszystko zale(cid:285)y od strategii, któr(cid:200) zamie-
rzasz realizowa(cid:202) w tym serwisie. Niektórzy postanawiaj(cid:200) skoncen-
trowa(cid:202) si(cid:218) na budowaniu jak najwi(cid:218)kszej sieci kontaktów, nawet je(cid:258)li
oznacza to stosunkowo lu(cid:283)ne podej(cid:258)cie do przymiotnika zaufany.
Ja podchodz(cid:218) do tego inaczej. Dla mnie na miano zaufanej zas(cid:239)u-
guje osoba, do której mog(cid:218) w ka(cid:285)dej chwili zadzwoni(cid:202) i poprosi(cid:202)
o rekomendacj(cid:218) lub przedstawienie mnie komu(cid:258) — osoba, o której
wiem, (cid:285)e na t(cid:218) pro(cid:258)b(cid:218) przystanie. Oczywi(cid:258)cie do tego grona zaliczam
równie(cid:285) ludzi, dla których ja zrobi(cid:239)bym to samo.
Cz(cid:239)owieka, którego dopiero co pozna(cid:239)e(cid:258) w markecie przy stoisku
z warzywami, raczej nie nazwa(cid:239)bym zaufanym profesjonalist(cid:200). Nie
wykluczam, (cid:285)e to bardzo mi(cid:239)a osoba i (cid:285)e przeprowadzili(cid:258)cie fajn(cid:200)
dwuminutow(cid:200) rozmow(cid:218), ale to jeszcze nie czyni tej osoby zaufanym
specjalist(cid:200), którego warto doda(cid:202) do sieci kontaktów z LinkedIn.
Okre(cid:258)lenie parametrów „zaufanego” profesjonalisty to niezwykle
wa(cid:285)ny punkt wyj(cid:258)cia do korzystania z serwisu. Oczywi(cid:258)cie istnieje
wiele ró(cid:285)nych opinii na ten temat. Osobi(cid:258)cie uwa(cid:285)am, (cid:285)e wi(cid:218)kszo(cid:258)(cid:202)
u(cid:285)ytkowników tego serwisu powinna raczej obra(cid:202) strategi(cid:218) konser-
watywn(cid:200). Dodatkowe przemy(cid:258)lenia na temat stawiania na ilo(cid:258)(cid:202) lub
jako(cid:258)(cid:202) w kontek(cid:258)cie budowania sieci kontaktów przedstawi(cid:218) w dal-
szej cz(cid:218)(cid:258)ci ksi(cid:200)(cid:285)ki.
Gdy za(cid:239)o(cid:285)ysz ju(cid:285) konto w serwisie i zaczniesz nawi(cid:200)zywa(cid:202) kon-
takty z zaufanymi wspó(cid:239)pracownikami i znajomymi, na g(cid:239)ównej
Kup książkęPoleć książkęProjekt na milion boksów (cid:120) 31
stronie swojego profilu znajdziesz informacje na temat Twojej sieci
LinkedIn (por. rysunek 2.1). Przedstawione tu informacje umo(cid:285)li-
wiaj(cid:200) monitorowanie ogólnych rozmiarów rozwijaj(cid:200)cej si(cid:218) sieci kon-
taktów. Aby dok(cid:239)adnie zrozumie(cid:202) potencja(cid:239) serwisu LinkedIn, powi-
niene(cid:258) zapozna(cid:202) si(cid:218) z faktycznym znaczeniem tych trzech informacji.
Rysunek 2.1. LinkedIn pomaga (cid:258)ledzi(cid:202) rozwój sieci kontaktów
Serwis LinkedIn nieustannie si(cid:218) rozwija. Informacje przedstawione
na rysunku 2.2 nie s(cid:200) ju(cid:285) tam dost(cid:218)pne w tej formie, w jakiej je pre-
zentuj(cid:218). Umie(cid:258)ci(cid:239)em je tutaj, aby skuteczniej zilustrowa(cid:202) koncepcj(cid:218)
stopni oddalenia. Nawi(cid:200)zuje ona do teorii Kevina Bacona, zgodnie
z któr(cid:200) wszyscy mieszka(cid:241)cy (cid:258)wiata s(cid:200) od siebie odseparowani mak-
symalnie o sze(cid:258)(cid:202) stopni oddalenia. Poni(cid:285)ej zobaczysz trzy cyfry
w okr(cid:218)gach: 1, 2 i 3. Pierwsza grupa osób jest od Ciebie oddalona
o jeden stopie(cid:241) — to Twoi osobi(cid:258)ci znajomi, oznaczeni nag(cid:239)ówkiem
„Twoi zaufani znajomi i wspó(cid:239)pracownicy”.
Rysunek 2.2. LinkedIn pokazuje, jak wygl(cid:200)da Twoja szeroka sie(cid:202) kontaktów
Kup książkęPoleć książkę32 (cid:120) W SIECI KORZY(cid:165)CI
Oto przyk(cid:239)ad relacji wyst(cid:218)puj(cid:200)cej w pierwszym stopniu oddalenia.
Za(cid:239)ó(cid:285)my, (cid:285)e mam przyjaciela o nazwisku Joe Smith. Jeste(cid:258)my zna-
jomymi od wielu lat. By(cid:202) mo(cid:285)e stali(cid:258)my razem w deszczu na meczach
pi(cid:239)karskich naszych dzieci, a by(cid:202) mo(cid:285)e blisko wspó(cid:239)pracowali(cid:258)my
w interesach. Uznaj(cid:218), (cid:285)e powinni(cid:258)my nawi(cid:200)za(cid:202) kontakt w LinkedIn.
Znajduj(cid:218) go w wyszukiwarce i wysy(cid:239)am zaproszenie do mojej sieci
kontaktów. Gdy Joe zaakceptuje ju(cid:285) zaproszenie, nie musi zaprasza(cid:202)
mnie do swojej sieci. W tym momencie obaj jeste(cid:258)my ze sob(cid:200) po(cid:239)(cid:200)-
czeni w pierwszym stopniu.
Do kontaktów pierwszego stopnia powinni nale(cid:285)e(cid:202) ludzie, którzy
s(cid:200) Twoimi znajomymi tak(cid:285)e w prawdziwym (cid:258)wiecie. Dysponujesz
sieci(cid:200) znajomo(cid:258)ci, któr(cid:200) budowa(cid:239)e(cid:258) przez ca(cid:239)e (cid:285)ycie — w szkole
(cid:258)redniej, na studiach, w kolejnych miejscach pracy, w klubach, do
których nale(cid:285)a(cid:239)e(cid:258), a tak(cid:285)e w ramach znajomo(cid:258)ci, które nawi(cid:200)zywa(cid:239)e(cid:258),
prowadz(cid:200)c codzienne (cid:285)ycie. T(cid:218) sie(cid:202) kontaktów nazywam sieci(cid:200) „p(cid:239)a-
sk(cid:200)”. Ca(cid:239)a koncepcja serwisu LinkedIn zasadza si(cid:218) na tym, aby
przekszta(cid:239)ci(cid:202) t(cid:218) „p(cid:239)ask(cid:200)” list(cid:218) znajomych w sie(cid:202) dynamiczn(cid:200) i wie-
lowymiarow(cid:200). Kontaktowanie si(cid:218) ze znajomymi za po(cid:258)rednictwem
serwisu LinkedIn umo(cid:285)liwi Ci pog(cid:239)(cid:218)bianie Twojej sieci o kolejne
stopnie oddalenia. Twoi znajomi zaczn(cid:200) Ci(cid:218) wspiera(cid:202) na ró(cid:285)ne nowe
i warto(cid:258)ciowe sposoby.
Wró(cid:202)my do Joego Smitha, mojego znajomego pierwszego stopnia.
Kiedy(cid:258) by(cid:239)em w(cid:239)a(cid:258)cicielem firmy handluj(cid:200)cej meblami. Gdyby Joe
stawia(cid:239) wówczas jaki(cid:258) budynek i potrzebowa(cid:239) moich produktów
i us(cid:239)ug, prawdopodobnie by do mnie zadzwoni(cid:239) — w ko(cid:241)cu bardzo
dobrze si(cid:218) znamy. Ca(cid:239)a zabawa zaczyna si(cid:218) w momencie, gdy przej-
dziemy na drugi stopie(cid:241) oddalenia. Za(cid:239)ó(cid:285)my, (cid:285)e Joe Smith zna Boba
Andersona. Bob Anderson równie(cid:285) zamierza postawi(cid:202) nowy budynek.
Wie(cid:258)(cid:202) gminna niesie, (cid:285)e w budynku tym ma si(cid:218) znale(cid:283)(cid:202) ponad milion
Kup książkęPoleć książkęProjekt na milion boksów (cid:120) 33
boksów dla pracowników. Zajmuj(cid:218) si(cid:218) meblami i mam pe(cid:239)n(cid:200) (cid:258)wia-
domo(cid:258)(cid:202), (cid:285)e zlecenie na milion boksów w mie(cid:258)cie rozmiarów mojej
miejscowo(cid:258)ci to naprawd(cid:218) du(cid:285)y biznes. W Twoim przypadku odpo-
wiednikiem mojego miliona boksów mo(cid:285)e by(cid:202) znalezienie idealnej
pracy, pozyskanie strategicznego partnera, który przyniesie Ci dodat-
kowe przychody, znalezienie nowego dostawcy, dzi(cid:218)ki któremu obni-
(cid:285)ysz koszty produkcji, czy te(cid:285) znalezienie fundacji lub jakiej(cid:258) osoby,
zainteresowanych wsparciem Twojej ulubionej organizacji chary-
tatywnej.
Za(cid:239)ó(cid:285)my, (cid:285)e dobieg(cid:239)y mnie s(cid:239)uchy, i(cid:285) nowym budynkiem zajmie
si(cid:218) firma Boba — The Anderson Company. Wpisuj(cid:218) wi(cid:218)c w wyszu-
kiwark(cid:218) LinkedIn fraz(cid:218) „Bob Anderson” albo „The Anderson Com-
pany”. Stwierdzam, (cid:285)e mój przyjaciel Joe Smith nale(cid:285)y do sieci kon-
taktów Boba Andersona. Sk(cid:200)d to wiem? Gdy wykonuj(cid:218) wyszukiwanie,
obok nazwiska Boba pojawia si(cid:218) ikona „2.”, która oznacza, (cid:285)e Bob
zna kogo(cid:258) nale(cid:285)(cid:200)cego do mojej sieci pierwszego stopnia. Znam cz(cid:218)(cid:258)(cid:202)
znajomych Joego — grali(cid:258)my razem w golfa, chodzili(cid:258)my na przy-
j(cid:218)cia albo sp(cid:218)dzali(cid:258)my razem czas — z pewno(cid:258)ci(cid:200) jednak nie znam
ich wszystkich. Na potrzeby tego przyk(cid:239)adu za(cid:239)ó(cid:285)my, (cid:285)e akurat Boba
nie znam i nie wiem, na czym polega jego relacja z Joem.
Gdy dowiaduj(cid:218) si(cid:218) o tym powi(cid:200)zaniu, podekscytowany dzwoni(cid:218)
do Joego i pytam, czy nie skontaktowa(cid:239)by mnie ze swoim znajomym,
Bobem Andersonem. Odpowied(cid:283) Joego jest nast(cid:218)puj(cid:200)ca: „(cid:191)artujesz
sobie? Pewnie, (cid:285)e was skontaktuj(cid:218). To mój dobry znajomy. Znamy
si(cid:218) od bardzo, bardzo dawna. Je(cid:258)li tylko moje wstawiennictwo ci
pomo(cid:285)e, zrobi(cid:218) to z przyjemno(cid:258)ci(cid:200)”. Czy(cid:285) nie na tym od zawsze pole-
ga(cid:239) networking? LinkedIn daje nam jednak nowe mo(cid:285)liwo(cid:258)ci. Dzi(cid:218)ki
temu serwisowi mam wgl(cid:200)d w kontakty Joego i mog(cid:218) poprosi(cid:202) go
o przedstawienie mnie ka(cid:285)dej osobie, z któr(cid:200) chcia(cid:239)bym si(cid:218) spotka(cid:202).
Kup książkęPoleć książkę34 (cid:120) W SIECI KORZY(cid:165)CI
Zastanów si(cid:218) przez chwil(cid:218), jak du(cid:285)y tkwi w tym potencja(cid:239). Gdyby
nie LinkedIn, jakie by(cid:239)yby szanse na to, (cid:285)e dowiedzia(cid:239)bym si(cid:218) o zna-
jomo(cid:258)ci Joego Smitha i Boba Andersona. Dzi(cid:218)ki temu narz(cid:218)dziu
dowiaduj(cid:218) si(cid:218) o tym praktycznie natychmiast i mog(cid:218) skorzysta(cid:202) z w(cid:239)a-
snej sieci kontaktów, aby nawi(cid:200)za(cid:202) relacj(cid:218) z Bobem.
Id(cid:283)my jednak o krok dalej, na trzeci stopie(cid:241) oddalenia. Za(cid:239)ó(cid:285)my,
(cid:285)e Bob Anderson zna Jill Jones. Pami(cid:218)taj, (cid:285)e ja nie znam ani Boba,
ani Jill — znam tylko Joego. Dzi(cid:218)ki LinkedIn mog(cid:218) jednak odszu-
ka(cid:202) Jill Jones oraz The Jones Company i dowiedzie(cid:202) si(cid:218), (cid:285)e Jill…
Zgad(cid:239)e(cid:258)! Jill buduje budynek z milionem boksów. Mam mo(cid:285)liwo(cid:258)(cid:202)
skontaktowa(cid:202) si(cid:218) z ni(cid:200) przez Joego i Boba.
Zerknijmy na ca(cid:239)kowit(cid:200) liczb(cid:218) osób, do których mia(cid:239)em dost(cid:218)p
w chwili wykonania zrzutu ekranu (por. rysunek 2.3). Joe jest kon-
taktem w pierwszym stopniu oddalenia, Bob to relacja w dwóch
Kup książkęPoleć książkęProjekt na milion boksów (cid:120) 35
stopniach oddalenia, a Jill to kontakt trzeciego stopnia. W tej kon-
kretnej chwili mia(cid:239)em dost(cid:218)p do 1190 Joe, 109 800 Bobów i ponad
5,6 miliona Jill. Te liczby nigdy nie przestaj(cid:200) mnie zadziwia(cid:202). Cza-
sami mam wra(cid:285)enie, (cid:285)e to musi by(cid:202) jaki(cid:258) b(cid:239)(cid:200)d — (cid:285)e to niemo(cid:285)liwe,
abym zna(cid:239) tak wielu ludzi biznesu. Tak naprawd(cid:218) jednak w tamtym
momencie faktycznie mia(cid:239)em po(cid:258)redni kontakt z ponad 5,7 milio-
nami osób. Wiele z nich mog(cid:239)o u(cid:239)atwi(cid:202) mi pozyskanie tego zlecenia
na milion boksów. W mojej szerokiej sieci kontaktów od zawsze znaj-
duje si(cid:218) 5,7 miliona ludzi. Po prostu do tej pory nie wiedzia(cid:239)em,
kim s(cid:200) i w jaki sposób s(cid:200) ze mn(cid:200) powi(cid:200)zani. Od tamtej pory moja
sie(cid:202) jeszcze bardziej si(cid:218) rozros(cid:239)a.
Rysunek 2.3. Twoja sie(cid:202) kontaktów ro(cid:258)nie w tempie wyk(cid:239)adniczym
Pami(cid:218)tasz star(cid:200) i sprawdzon(cid:200) metod(cid:218) prowadzenia networkingu?
Gdybym chcia(cid:239) skontaktowa(cid:202) si(cid:218) z Bobem Andersonem albo Jill Jones
i porozmawia(cid:202) z nimi o potencjalnej okazji biznesowej, musia(cid:239)bym
do nich zadzwoni(cid:202) (gdybym w ogóle zna(cid:239) ich dane osobowe), wys(cid:239)a(cid:202)
e-mail, list, pocztówk(cid:218), cokolwiek. Trzynastu innych sprzedawców
mebli z mojego miasta si(cid:218)gn(cid:218)(cid:239)oby po te same sztuczki. W rezultacie
Bob i Jill pr(cid:218)dzej czy pó(cid:283)niej zacz(cid:218)liby krzycze(cid:202): „Do(cid:258)(cid:202) ju(cid:285) tych
kolesiów od mebli!”. Dzi(cid:218)ki serwisowi LinkedIn mog(cid:218) znale(cid:283)(cid:202)
znajomego lub znajomego znajomego, który pomo(cid:285)e mi nawi(cid:200)za(cid:202)
Kup książkęPoleć książkę36 (cid:120) W SIECI KORZY(cid:165)CI
kontakt. Metod(cid:200) tradycyjn(cid:200) bardzo trudno by(cid:239)oby to skoordynowa(cid:202).
To podstawowy atut serwisu LinkedIn — zamienia normalnie nie-
widoczne relacje w kontakty, które wida(cid:202).
Pozwól, (cid:285)e przedstawi(cid:218) przyk(cid:239)ad sytuacji, w której Ty i Twoi zna-
jomi mieliby(cid:258)cie szersz(cid:200) definicj(cid:218) s(cid:239)owa zaufany. Jestem bardzo pod-
ekscytowany potencjaln(cid:200) transakcj(cid:200) na milion boksów, poniewa(cid:285) gdy
wyszuka(cid:239)em Boba Andersona oraz jego firm(cid:218), stwierdzi(cid:239)em, (cid:285)e mam
ich w mojej sieci drugiego stopnia. Dzwoni(cid:218) zatem do Joego Smitha,
mojego znajomego, a on mówi mi: „Chyba go nie znam. Kim jest ten
ca(cid:239)y Bob?”.
„Bob Anderson — mówi(cid:218). — Masz go w znajomych w LinkedIn.
Musisz go zna(cid:202)”.
„Wayne, naprawd(cid:218) go nie znam”.
„Chyba sobie (cid:285)artujesz. Przecie(cid:285) masz go w swojej sieci pierw-
szego stopnia. Widz(cid:218) to. Jak mo(cid:285)esz nie zna(cid:202) kogo(cid:258) z w(cid:239)asnej sieci
kontaktów?”
Gdyby taka sytuacja powtórzy(cid:239)a si(cid:218) kilkakrotnie, móg(cid:239)bym powie-
dzie(cid:202) mojemu znajomemu: „Twoja sie(cid:202) jest do bani, tak naprawd(cid:218)
nie znasz tych wszystkich ludzi. Masz na li(cid:258)cie po prostu kolejne
imiona i nazwiska, z którymi nie masz (cid:285)adnej g(cid:239)(cid:218)bszej relacji. Jeste(cid:258)
jak zwyk(cid:239)y dzieciak z Facebooka”.
W(cid:239)a(cid:258)nie dlatego utrzymuj(cid:218), (cid:285)e wi(cid:218)kszo(cid:258)(cid:202) ludzi powinna zapra-
sza(cid:202) do sieci osoby znane i zaufane. Gdy musisz si(cid:218)gn(cid:200)(cid:202) do kogo(cid:258)
oddalonego o trzy stopnie, pozostaje Ci liczy(cid:202) na to, (cid:285)e relacje mi(cid:218)dzy
drugim a trzecim stopniem i mi(cid:218)dzy pierwszym a drugim stopniem
s(cid:200) równie silne jak Twoje relacje ze znajomym pierwszego stopnia.
W przeciwnym razie potencja(cid:239) serwisu oka(cid:285)e si(cid:218) znacznie mniejszy.
Wi(cid:218)kszo(cid:258)(cid:202) ksi(cid:200)(cid:285)ek i blogów po(cid:258)wi(cid:218)conych networkingowi podaje,
(cid:285)e w przypadku ludzi biznesu grupa zaufanych specjalistów powinna
Kup książkęPoleć książkęProjekt na milion boksów (cid:120) 37
liczy(cid:202) od 200 do 250 osób. Je(cid:285)eli nie jeste(cid:258) u(cid:285)ytkownikiem LinkedIn,
najprawdopodobniej zarz(cid:200)dzasz tymi kontaktami za pomoc(cid:200) jakiego(cid:258)
pliku, Outlooka, katalogu kartkowego, listy nazwisk itp. Sugeruj(cid:218)
jedynie, (cid:285)e powiniene(cid:258) zastanowi(cid:202) si(cid:218) nad wprowadzeniem tych
kontaktów do LinkedIn. Dzi(cid:218)ki temu b(cid:218)dziesz dysponowa(cid:239) swoimi
200 – 250 znajomymi, a ponadto bezzw(cid:239)ocznie dowiesz si(cid:218), kim s(cid:200)
ich kontakty w pierwszym i drugim stopniu oddalenia. Automa-
tycznie stan(cid:200) si(cid:218) oni Twoimi znajomymi w drugim i trzecim stopniu.
Twoja sie(cid:202) kontaktów w LinkedIn stanie si(cid:218) olbrzymia, o czym
mog(cid:239)e(cid:258) si(cid:218) przekona(cid:202) z poprzedniego przyk(cid:239)adu.
Zatrzymajmy si(cid:218) na moment i odpowiedzmy sobie na jedno pyta-
nie: czy mo(cid:285)na mie(cid:202) za du(cid:285)o kontaktów pierwszego stopnia? Prawi-
d(cid:239)owa (zazwyczaj) odpowied(cid:283) brzmi: tak. Pozwól jednak, (cid:285)e doprecy-
zuj(cid:218) to pytanie: Czy mo(cid:285)na mie(cid:202) za du(cid:285)o kontaktów pierwszego
stopnia, z(cid:239)o(cid:285)onych wy(cid:239)(cid:200)cznie z zaufanych specjalistów? Teraz odpo-
wied(cid:283) brzmi: nie. Zaufanych znajomych pierwszego stopnia nig-
dy za wiele. Nie powiniene(cid:258) kwestionowa(cid:202) tego, czym zajmuje si(cid:218)
taka osoba, gdzie mieszka albo jakie ma wykszta(cid:239)cenie. Dopóki kto(cid:258)
spe(cid:239)nia Twoje kryteria zaufanego kontaktu, dodaj go do swojej sieci
pierwszego stopnia, (cid:285)eby(cid:258) móg(cid:239) si(cid:218) dowiedzie(cid:202), kogo on zna. Daje
Ci to potencjalny dost(cid:218)p do wszystkich jego znajomych oraz znajo-
mych znajomych. Nie wiesz, z kim co tydzie(cid:241) gra w golfa ani z kim
ucz(cid:218)szcza do jednego ko(cid:258)cio(cid:239)a.
Przez ostatnie lata przeczyta(cid:239)em mnóstwo ksi(cid:200)(cid:285)ek, blogów i arty-
ku(cid:239)ów po(cid:258)wi(cid:218)conych serwisowi LinkedIn. Autorzy tych tekstów przez
ca(cid:239)y czas staraj(cid:200) si(cid:218) rozstrzygn(cid:200)(cid:202) dylemat mi(cid:218)dzy ilo(cid:258)ci(cid:200) a jako(cid:258)ci(cid:200).
To kwestia tego, czy lepiej jest mie(cid:202) du(cid:285)(cid:200) sie(cid:202) z(cid:239)o(cid:285)on(cid:200) z kontaktów,
których nie znasz bardzo dobrze, czy raczej mniejsz(cid:200) sie(cid:202), za to
z(cid:239)o(cid:285)on(cid:200) z osób, z którymi utrzymujesz bliskie relacje. Nieustannie
Kup książkęPoleć książkę38 (cid:120) W SIECI KORZY(cid:165)CI
polecam moim s(cid:239)uchaczom tworzenie sieci z(cid:239)o(cid:285)onych przede wszyst-
kim z zaufanych specjalistów. Istniej(cid:200) jednak pewne przypadki,
w których moim zdaniem warto naruszy(cid:202) t(cid:218) regu(cid:239)(cid:218) ze wzgl(cid:218)dów
strategicznych.
Jednym z przyk(cid:239)adów s(cid:200) rekruterzy. W ich przypadku niezb(cid:218)dna
jest jak najwi(cid:218)ksza sie(cid:202) ludzi o ró(cid:285)nym wykszta(cid:239)ceniu i ró(cid:285)nych umie-
j(cid:218)tno(cid:258)ciach. S(cid:239)ysza(cid:239)em o pewnym rekruterze dzia(cid:239)aj(cid:200)cym w skali mi(cid:218)-
dzynarodowej, który mia(cid:239) w swojej sieci trzydzie(cid:258)ci tysi(cid:218)cy kontaktów
pierwszego stopnia. Kolejnego przyk(cid:239)adu dostarczaj(cid:200) sprzedawcy,
którzy tak(cid:285)e mog(cid:200) przedk(cid:239)ada(cid:202) ilo(cid:258)(cid:202) nad jako(cid:258)(cid:202). Moja ksi(cid:200)(cid:285)ka zosta(cid:239)a
wydana w trzech j(cid:218)zykach, a moja dzia(cid:239)alno(cid:258)(cid:202) konsultingowa nabra(cid:239)a
ogólnokrajowego charakteru, w zwi(cid:200)zku z czym sam stwierdzi(cid:239)em,
(cid:285)e op(cid:239)aca mi si(cid:218) strategicznie poszerzy(cid:202) sie(cid:202) kontaktów. By(cid:202) mo(cid:285)e
i Ty znajdujesz si(cid:218) w podobnej sytuacji. Ogólnie rzecz bior(cid:200)c, je(cid:258)li
tylko dobrze rozwa(cid:285)ysz t(cid:218) decyzj(cid:218), w(cid:239)a(cid:258)ciwe b(cid:218)dzie ka(cid:285)de strate-
giczne podej(cid:258)cie do korzystania z LinkedIn.
Gdy na pe(cid:239)en etat zajmowa(cid:239)em si(cid:218) handlem meblami w Mil-
waukee, zdarza(cid:239)o mi si(cid:218) zaprasza(cid:202) do sieci ludzi, których pozna(cid:239)em
dzie(cid:241) wcze(cid:258)niej na jakim(cid:258) spotkaniu networkingowym. Zwykle mia(cid:239)o
to zwi(cid:200)zek z faktem, (cid:285)e odby(cid:239)em z dan(cid:200) osob(cid:200) interesuj(cid:200)c(cid:200) rozmow(cid:218)
albo (cid:285)e mia(cid:239)em powody, aby s(cid:200)dzi(cid:202), i(cid:285) kontynuowanie tej znajomo(cid:258)ci
mo(cid:285)e przynie(cid:258)(cid:202) nam obopólne korzy(cid:258)ci biznesowe. Do wysy(cid:239)anego
zaproszenia do(cid:239)(cid:200)cza(cid:239)em od razu list(cid:218) terminów, w których mog(cid:218)
umówi(cid:202) si(cid:218) na lunch albo na kaw(cid:218), aby(cid:258)my mogli pog(cid:239)(cid:218)bia(cid:202) nowo
zawart(cid:200) relacj(cid:218). Takie znajomo(cid:258)ci nazywam kontaktami pierwszego
stopnia „w toku”. Ci(cid:218)(cid:285)ko pracowa(cid:239)em nad rozwijaniem tych relacji tak
d(cid:239)ugo, a(cid:285) uznawa(cid:239)em, (cid:285)e dana osoba zas(cid:239)uguje na miano zaufanego
profesjonalisty.
Kup książkęPoleć książkęProjekt na milion boksów (cid:120) 39
Jak ju(cid:285) wspomnia(cid:239)em, prawdziwy potencja(cid:239) serwisu LinkedIn
polega na tym, (cid:285)e zamienia on w widzialne to, co dot(cid:200)d by(cid:239)o niedo-
strzegalne. Zobacz swoje kontakty — przekszta(cid:239)(cid:202) p(cid:239)ask(cid:200) sie(cid:202) w sie(cid:202)
dynamiczn(cid:200) i wielowymiarow(cid:200), a znajdziesz si(cid:218) na najlepszej drodze
do pozyskania zamówienia na milion boksów.
ZASTOSOWANIE WZORU NA SUKCES
(cid:120) Na pocz(cid:200)tek sformu(cid:239)uj swoj(cid:200) definicj(cid:218) zaufanego profesjonalisty.
Proponowa(cid:239)bym, aby(cid:258) j(cid:200) sobie zapisa(cid:239). Osoby te sk(cid:239)adaj(cid:200) si(cid:218) na
pierwszy sk(cid:239)adnik wzoru na sukces: Twoje niepowtarzalne relacje.
(cid:120) Pami(cid:218)taj, (cid:285)e wraz z ka(cid:285)dym nowym kontaktem znajomy pierwszego
stopnia tej osoby staje si(cid:218) Twoim znajomym drugiego stopnia,
a znajomy drugiego stopnia tej osoby staje si(cid:218) Twoim znajomym
trzeciego stopnia. Mechanizm ten powoduje, (cid:285)e Twoja niepowta-
rzalna sie(cid:202) ro(cid:258)nie w tempie wyk(cid:239)adniczym.
Kup książkęPoleć książkę40 (cid:120) W SIECI KORZY(cid:165)CI
Kup książkęPoleć książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)