Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00414 007314 12246879 na godz. na dobę w sumie
Warszawa. Syrenka w wielkim mieście. Przewodnik rekreacyjny. Wydanie 1 - książka
Warszawa. Syrenka w wielkim mieście. Przewodnik rekreacyjny. Wydanie 1 - książka
Autor: , Liczba stron: 240
Wydawca: Bezdroża Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-6293-7 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> fotografia
Porównaj ceny (książka, ebook (-20%), audiobook).

Warszawa to miasto niedoceniane przez turystów. Tymczasem mało kto wie, że pod względem ilości obiektów wpisanych do rejestru zabytków nieruchomych wyprzedza ona m.in. Kraków. Ale stołeczna metropolia to nie tylko 'miasto nieujarzmione' o burzliwej historii, nie tylko kościoły i pałace, muzea i galerie... To także nowoczesne miasto biznesu, kultury i rozrywki, dorównujące na tych polach innym europejskim stolicom.

Przewodniki rekreacyjne oprowadzają po najciekawszych regionach i miastach - nie do pominięcia na trasie podróży. Opisom krajoznawczym towarzyszą mapy, ramki z ciekawostkami oraz starannie wybrane zdjęcia, dające przedsmak prawdziwej podróży. Zwięzłe informacje praktyczne pomagają zaplanować udany urlop i odnaleźć się w odwiedzanym miejscu. Wszystko to, w połączeniu z przejrzystym układem treści i atrakcyjną szatą graficzną, czyni z przewodnika rekreacyjnego niezastąpionego partnera w podróży.



O autorach:

Ewa Jolanta Michalska - ukończyła archeologię na Uniwersytecie Warszawskim, specjalizując się miedzy innymi w antropologii fizycznej i antropologii religii, a także historię na Akademii Humanistycznej, zdobywając kwalifikacje muzealnika oraz archiwisty. Jako rodowita warszawianka i ogromna entuzjastka swojego miasta posiada uprawnienia przewodnika po stolicy. Czasem opuszcza ukochaną metropolię celem odbycia podróży po którymś z europejskich krajów, skutkującej aktualizacją przewodników turystycznych i redakcją wydawnictw albumowych dotyczących tematyki zabytków. Szczególny przedmiot jej zainteresowania stanowi historia architektury. Wielokrotnie brała udział w wykopaliskach archeologicznych na terenie Gdańska. Publikowała też artykuły dotyczące zabytków przestrzeni miejskich w periodykach naukowych. W wolnych chwilach chętnie relaksuje się przy muzyce oraz filmach przesyconych absurdem i inteligentnym humorem.

Marcin Michalski - rodowity warszawiak i lokalny patriota, którego rodzina od pokoleń osiadła na Marymoncie. Uczył się w szkole reklamy i marketingu, studiował w Instytucie Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego. Członek oraz fechtmistrz Polskiej Korporacji Akademickiej 'Sarmatia'. Od lat związany z warszawskimi teatrami oraz wiodącymi wydawnictwami podróżniczymi. Podróżnik, kolekcjoner, łowca rzeczy ulotnych i dziwnych. Uwielbia uczucie bycia w drodze, a chęć poznania jest jednym z jego najsilniejszych imperatywów. Uważa że najlepiej czerpać wiedzę 'in situ'. Przez świat pomaga mu przebrnąć stary Volkswagen 'Ogórek', oraz żona Ewa - najlepszy towarzysz drogi.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

3 3 Zaproszenie do Warszawy Zaproszenie do Warszawy „Jak przygoda, to tylko w Warszawie” napisał kiedyś Ludwik Starski, a Irena Santor odśpiewała ustami Lidii Korsakówny wspólnie z Tade- uszem Schmidtem w filmie Przygoda na Mariensztacie. Niewiele jest miast, które doczekały się tylu pięknych i różnorodnych piosenek. Są one jak sama stolica – czasem patetyczne i wzniosłe, czasem sentymentalne, czasem żartobliwe i rubaszne, czasem tchnące folklorem ulicy, czasem tworzone przez przyjezdnych, również na skalę międzynarodową, jak przebój Warsaw Davida Bowie’ego; czasem klasyczne lub tętniące imprezowym rytmem. „Jak przygoda, to tylko w Warszawie” napisał kiedyś Ludwik Starski, a Irena Santor odśpiewała ustami Lidii Korsakówny wspólnie z Tade- uszem Schmidtem w filmie Przygoda na Mariensztacie. Niewiele jest miast, które doczekały się tylu pięknych i różnorodnych piosenek. Są one jak sama stolica – czasem patetyczne i wzniosłe, czasem sentymentalne, czasem żartobliwe i rubaszne, czasem tchnące folklorem ulicy, czasem tworzone przez przyjezdnych, również Każdy znajdzie tu coś dla siebie – zrewitalizowane z ogrom- na skalę międzynarodową, jak przebój Warsaw Davida Bowie’ego; nym pietyzmem zabytki, liczne świadectwa wielokulturowości, czasem klasyczne lub tętniące imprezowym rytmem. pamiątki socrealizmu, ostoje przyrody, obiekty militarne, rozbu- dowaną infrastrukturę dla aktywnych, przykłady nowoczesnej architektury, atrakcje dla dzieci, pamiątki po wielkich osobisto- ściach, jedne z najwyższych wieżowców na starym kontynencie, interaktywne muzea, urokliwe cmentarze, mnóstwo wydarzeń kulturalnych, możliwość spotkania znanych postaci, zakupy w buti- kach cenionych projektantów, barwne życie nocne, klimatyczne kawiarnie, wydarzenia sportowe, nietuzinkowe seanse filmowe. Zwiedzanie stolicy to prawdziwa przygoda, którą właśnie rozpo- czynamy… Każdy znajdzie tu coś dla siebie – zrewitalizowane z ogrom- nym pietyzmem zabytki, liczne świadectwa wielokulturowości, pamiątki socrealizmu, ostoje przyrody, obiekty militarne, rozbu- dowaną infrastrukturę dla aktywnych, przykłady nowoczesnej architektury, atrakcje dla dzieci, pamiątki po wielkich osobisto- ściach, jedne z najwyższych wieżowców na starym kontynencie, interaktywne muzea, urokliwe cmentarze, mnóstwo wydarzeń kulturalnych, możliwość spotkania znanych postaci, zakupy w buti- kach cenionych projektantów, barwne życie nocne, klimatyczne kawiarnie, wydarzenia sportowe, nietuzinkowe seanse filmowe. „Zakochaj się w Warszawie!” Zwiedzanie stolicy to prawdziwa przygoda, którą właśnie rozpo- czynamy… „Zakochaj się w Warszawie!” m o c . k c o t s r e t t u h S | o t a g n u p u T © m o c . k c o t s r e t t u h S | o t a g n u p u T © Autorzy przewodnika: Ewa Michalska, Marcin Michalski Autorzy przewodnika: Ewa Michalska, Marcin Michalski Redaktor prowadzący: Maciej Żemojtel Redaktor prowadzący: Maciej Żemojtel Redakcja: Maria Kula Redakcja: Maria Kula Korekta: Agnieszka Szmuc Korekta: Agnieszka Szmuc Opracowanie kartograficzne: Grzegorz Marchut Opracowanie kartograficzne: Grzegorz Marchut Źródło pochodzenia danych kartograficznych: © OpenStreetMap contributors www.opendatacommons.org/licenses/odbl Źródło pochodzenia danych kartograficznych: © OpenStreetMap contributors www.opendatacommons.org/licenses/odbl Skład: Mariusz Ruszkiewicz Skład: Mariusz Ruszkiewicz Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopio- wanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopio- wanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmo- wymi bądź towarowymi ich właścicieli. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmo- wymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz wydawnictwo Helion dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpo- wiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz wydawnictwo Helion nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Autor oraz wydawnictwo Helion dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpo- wiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz wydawnictwo Helion nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo Helion ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice tel.: 32 2309863 e-mail: redakcja@bezdroza.pl księgarnia internetowa: http://bezdroza.pl Wydawnictwo Helion ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice tel.: 32 2309863 Drogi Czytelniku! e-mail: redakcja@bezdroza.pl Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres: księgarnia internetowa: http://bezdroza.pl http://bezdroza.pl/user/opinie/?bewar1 Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres: http://bezdroza.pl/user/opinie/?bewar1 Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Wydanie I ISBN: 978-83-246-6293-7 Copyright © Helion, 2013 Wydanie I ISBN: 978-83-246-6293-7 • Kup książk ę Copyright © Helion, 2013 • Poleć książkę Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! • Nasza społeczność Kup książkę Poleć książkę Zwiedzanie Warszawy Śródmieście 193 Pałac Kultury i Nauki Po przeciwnej stronie Alei Jerozolimskich stoi symbol miasta. Zbu‑ dowany w trzy lata, oddany do użytku 22 lipca 1955 r. dar Związku Radzieckiego, którego pomysłodawcą był Józef Stalin, został zaprojektowany przez Lwa Rudniewa. Architekt zamierzał nadać budowli styl polski; zwiedził więc znane polskie miasta (w tym Kra‑ ków, Zamość, Chełm) w celu zapoznania się z miejscową architek‑ turą, po czym przedstawił pięć projektów, z których Polacy wybrali 120 ‑metrowy gmach. Jednak ambicje mieli większe – w rezultacie powstał pałac mierzący obecnie 237 m (z iglicą) i będący najwyż‑ szym budynkiem w Polsce. Liczy 42 piętra, na których mieści się ponad 3 tys. pomieszczeń. Na 30. piętrze (wysokość 115 m) znaj‑ duje się taras widokowy. Architektonicznie jest mieszanką art déco, socrealizmu oraz polskiego historyzmu. Przygotowując teren pod budowę, wyburzono lub roze‑ brano resztki 190 kamienic. Przy wznoszeniu gmachu pracowało ponad 3 tys. robotników, dla których powstało na Jelonkach specjalne osiedle z kinem, stołówką, świetlicą i basenem. Spo‑ śród nich 16 zginęło podczas pracy. Po otwarciu tarasu widoko‑ wego rozpoczęła się seria samobójstw – pierwszy wyskoczył Fran‑ cuz, następnie siedmiu Polaków, w związku z czym zamontowano kraty. Obecnie pałac mieści siedziby wielu firm oraz instytucje użyteczności publicznej, takie jak kina, teatry, muzea, księgarnie, kluby sportowe, basen, wyższe uczelnie czy instytucje naukowe. Organizowane są tu też różnego typu wystawy i targi, w tym od ponad 50 lat Międzynarodowe Targi Książki. Mieszkają tu rów‑ nież sowy i jastrzębie. W noc sylwestrową 2000 r. na 42. kondy‑ gnacji został odsłonięty drugi w Europie pod względem wielkości zegar, będący zarazem najwyżej położonym zegarem wieżowym na świecie. Każda z jego czterech tarcz ma ponad 6 m średnicy i wizerunek Syrenki. Przed głównym wejściem, od strony ulicy Marszałkowskiej, znajdują się dwie monumentalne rzeźby: Adama Mickiewicza dłuta Stanisława Horno ‑Popławskiego oraz Mikołaja Kopernika autorstwa Ludwiki Nitschowej. m o c . a i l o t o F | q i W 2007 r. pałac został wpisany do rejestru zabytków, co wzbu‑ dziło wiele emocji i dyskusji. Oponenci zaznaczali, że symbol dominacji radzieckiej nadal będzie górował nad miastem. Przy‑ jęto wówczas koncepcję zasłonięcia go biurowcami, choć war‑ szawskie drapacze chmur powstawały już wcześniej. Pod koniec lat 90. powstały FIM Tower, Ilmet, Millenium Plaza, Warszawskie Centrum Finansowe i Warsaw Trade Tower z najwyżej położonymi piętrami użytkowymi w mieście. Do 2006 r. wzniesiono jeszcze: PZU Tower, TP S.A. Tower, hotele Westin i InterContinental, Babka Tower, Łucka City (najwyższy w Polsce wieżowiec mieszkalny) i Rondo 1. W kolejnym roku oddano do użytku hotel Hilton i część handlową kompleksu Złote Tarasy, a cztery lata później JM Tower. Kolejne wysokościowce wciąż powstają. Lokowane są punktowo w róż‑ nych rejonach miasta, często w sposób niespójny z otoczeniem, choć przybierają ciekawe formy i są bardzo nowoczesne. Pierwszym warszawskim wysokościowcem był gmach wzniesiony przez Władysława Czosnowskiego w 1906–08 r. przy ulicy Zielnej dla szwedzkiego Towarzystwa Akcyjnego Telefonów „Cedergren”, przejęty w 1922 r. przez Polską Akcyjną Spółkę Telegraficzną. Budy‑ nek PAST ‑y, naśladujący średniowieczną wieżę zamkową, mierzył 51 m. Była to jedna z pierwszych tego typu konstrukcji żelbetowych w Europie, a zarazem najwyższy budynek w całym Imperium Rosyj‑ skim. Powstające współcześnie warszawskie wieżowce nadal są w czołówce pod względem wysokości na kontynencie. „ Pałac Kultury i Nauki autobus – 117, 127, 128, 131, 151, 158, 171, 175, 210, 227, 422, 501, 507, 517, 519, 520, 521, 525, N14, N22, N24, N25, N31, N32, N33, N35, N37, N38, N42, N45, N64, N72, N75, , pl. Defilad 1; dojazd: metro przystanek „Centrum”, N81, N83, N85, N88, N95 przystanek „Centrum”, tramwaj – 4, 7, 8, 9, 15, 18, 22, 24, 25, 35 przystanek „Centrum”; tel.: 22 6567600; http://www.pkin.pl; taras widokowy otwarty: pn.–nd. 9.00–18.00; wjazd windą, wstęp: bilet normalny 20 zł, ulgowy 15 zł, grupowy 12 zł – opiekunowie wstęp wolny. i n m o D © Kup książkę Poleć książkę Kup książkę Poleć książkę Zwiedzanie Warszawy Śródmieście 195 Okolice placu Grzybowskiego i placu Żelaznej Bramy Obok PAST ‑y znajduje się neobarokowy pałacyk Stanisława Czap‑ skiego, wzniesiony w latach 70. XIX w. wg projektu Jana Heu‑ richa, odrestaurowany po zniszczeniach wojennych. Przy nim skręcamy w ulicę Próżną, którą dochodzimy do placu Grzybow‑ skiego, stanowiącego niegdyś skrzyżowanie rozstajnych dróg, a później targowy rynek jurydyki Grzybów. W 1861 r. rozpoczęto tu budowę jednej z największych w Warszawie świątyń katolic‑ kich – kościoła Wszystkich Świętych. Prace nad nią trwały nie‑ mal do początku XX stulecia, a nadzorowali je: Henryk Marconi, Walery Feliks Zygadlewicz i Zygmunt Kiślański. Neorenesansowa budowla z dwoma wieżami charakteryzuje się bogato zdobioną fasadą, z dekoracją rzeźbiarską m.in. Jana Woydygi i Wincentego Balona. Zrekonstruowany po zniszczeniach wojennych kościół kryje w swym wnętrzu kilka oryginalnych obrazów, w tym Fran‑ ciszka Trevisaniego, Henryka Siemiradzkiego, Wojciecha Ger‑ sona, Józefa Buchbindera, Tadeusza Pruszyńskiego i Michała Will‑ manna. Na uroczystości poświęcenia przybytku (składającego się z górnego i dolnego kościoła) wystąpili artyści i amatorzy pod kierunkiem Stanisława Moniuszki. Kościół nadał placowi nowy charakter. Obecnie, po odbudowie po zniszczeniach wojennych (plac znalazł się w obrębie „małego getta”, gdyż zamieszkały był licznie przez ludność żydowską), dominuje tu nowa zabudowa, jednak gdzieniegdzie pozostały jeszcze dawne akcenty. W miej‑ scu dwóch rozebranych kamienic przy zachodniej pierzei placu wzniesiono w latach 1966–67 wg projektu Bohdana Pniewskiego późnomodernistyczny gmach Teatru Żydowskiego, będącego współcześnie jedynym stacjonarnym teatrem na świecie wysta‑ wiającym sztuki w języku jidysz. Za budynkiem teatru znajduje się Synagoga Nożyków (zob. s. 92). Pośrodku placu Grzybowskiego stoi pomnik Broń Polski Podziemnej. Udając się dalej na północ ulicą Graniczną, dojdziemy do placu Żelaznej Bramy, który ukształtował się w 2. poł. XVII stulecia jako targowisko tutejszej jurydyki Wielopole. Pół wieku później znalazł się na trasie Osi Saskiej, stając się jednym z jej elementów. Barokowa brama żelazna z kamienną koroną królewską, zamyka‑ jąca wówczas Ogród Saski, dała początek jego nazwie. Obecnie z dawnej zabudowy pozostały tylko dwie hale targowe, wznie‑ sione w 1899 r. w miejscu wcześniejszych koszar Mirowskich, oraz pałac Lubomirskich, zbudowany na początku XVIII w. i wkrótce przekomponowany przez Jakuba Fontanę. Jeszcze w tym samym stuleciu obiekt doczekał się ponownej przebudowy, podczas której Jakub Hempel nadał mu cechy klasycystyczne. Kolejny raz kształt architektoniczny gmachu zmienił się w XIX i XX stuleciu. Zniszczony podczas wojny, został odbudowany. W 1970 r., chcąc efektownie zamknąć ten fragment Osi Saskiej, podjęto decyzję o przesunięciu pałacu o 1,8 m i obróceniu go o 78°. Ta wyjątkowa operacja nie była pierwszą tego typu w Warszawie, choć zakrojono a k s l a h c i M a w E . t o f „ Kamienica na placu Grzybowskim ją na większą skalę niż poprzednie. Wcześniej przesunięto o ponad 10 m rogatki grochowskie w związku z poszerzeniem ulic Grochow‑ skiej i Zamoyskiego oraz przemieszczono o 21 m w głąb posesji kościół Karmelitów Trzewiczkowych w trakcie poszerzania alei Solidarności (wówczas Świerczewskiego). Przed pałacem Lubomirskich ustawiono w 2010 r. pomnik Tade‑ usza Kościuszki, w miejscu usuniętego wcześniej monumentu „Pole‑ głym w Służbie i Obronie Polski Ludowej”. Jest on kopią pomnika dłuta Antoniego Popiela znajdującego się w Waszyngtonie. „ , dojazd: autobus – 102, 109, 151, 160, 174, 178, N11, N12, N13, Plac Grzybowski N14, N21, N32, N35, N38, N41, N44, N45, N46, N61, N62, N63, N64, N71, N85, N88, N91 przystanek na żądanie „Pl. Grzybowski”. Kościół Wszystkich Świętych, pl. Grzybowski 3, tel.: 22 6204677, http://www.wszyscyswieci.pl. Teatr Żydowski, pl. Grzybowski 12/16, tel.: 22 6206281, http://www.teatr ‑zydowski.art.pl. Plac Żelaznej Bramy, dojazd: autobus – 102, 105, 107, 151, 171, 174, 178, 227, N11, N13, N14, N21, N32, N35, N38, N41, N44, N45, N61, N63, N64, N71, N85, N88, N91, N95 przystanek „Królewska”, tramwaj – 4, 15, 18, 35 przystanek „Królewska”. Pawiak i Umschlagplatz Udając się dalej na północny zachód, możemy zobaczyć wspo‑ mniany przesunięty (jako trzeci obiekt na świecie, w tym pierwszy sakralny) barokowy kościół pod wezwaniem Narodzenia Naj‑ świętszej Maryi Panny wraz z pokarmelickim zespołem klasztor‑ nym. Na chodniku i asfalcie zostało zaznaczone jego poprzednie położenie. XVIII ‑wieczny budynek klasztorny po kasacie zakonu, w latach Królestwa Polskiego, służył za więzienie polityczne. Podczas powstania listopadowego oprócz zdobycia pobliskiego Kup książkę Poleć książkę Kup książkę Poleć książkę Zwiedzanie Warszawy Żoliborz 197 Arsenału podjęto także próbę uwolnienia osadzonych tutaj więź‑ niów. Sama świątynia wzniesiona została w latach 1682–1732. Znisz‑ czona podczas II wojny światowej, została zrekonstruowana, lecz nie zachowała zbyt wiele z oryginalnego wystroju wnętrz. Kontynuując wędrówkę aleją Jana Pawła II, dotrzemy do Pawiaka, czyli więzienia śledczego zbudowanego w latach 1830–36 wg projektu Henryka Marconiego. Od 1863 r. miejsce to było więzieniem politycznym z oddziałami męskim i kobiecym. Rolę więzienia śledczego, zarówno kryminalnego, jak i politycz‑ nego, pełniło do końca panowania rosyjskiego w Królestwie Polski oraz w dwudziestoleciu międzywojennym. Na placu ogrodzonym murem, z dwiema zwyżkami strażniczymi od strony ulic Pawiej i Dzielnej, znajdował się czterokondygnacyjny budynek więzienia męskiego, dwupiętrowy gmach dawnego szpitala wojskowego, pełniący rolę więzienia kobiecego zwanego Serbią, oraz dodat‑ kowe zabudowania: magazyny, kuchnia, pralnia, łaźnia, kotłownia itp. Podczas okupacji niemieckiej, natychmiast po kapitulacji sto‑ licy, osadzono tu aresztowanych Polaków. W marcu 1940 r. Pawiak stał się więzieniem śledczym Gestapo, największym więzieniem politycznym na terenie okupowanego kraju. Szacuje się, że w ciągu lat wojny było tu więzionych ok. 100 tys. osób, z czego 37 tys. zostało zamordowanych w egzekucjach, podczas przesłuchań czy zmarło w więziennym szpitalu, a około 60 tys. wywieziono do obozów koncentracyjnych. 21 sierpnia 1944 r. budynki wysadzono w powietrze. Ocalał jedynie prawy słup bramy i rosnący obok, po wewnętrznej stronie muru, wiąz szypułkowy, do którego rodziny pomordowanych przez Niemców więźniów mocowały tabliczki z nazwiskami. W 2004 r. drzewo uschło i zostało wycięte. Zdjęto z niego wówczas formę i wykonano brązowy odlew, który rok później ustawiono na tym samym miejscu. W zachowanych piw‑ nicach więzienia otwarto w 1965 r. muzeum. Ulicą Karmelicką kierujemy się na północ do pomnika Boha‑ terów Getta, wzniesionego w miejscu pierwszego starcia bojow‑ ników żydowskich z hitlerowcami w czasie powstania w getcie w 1943 r. Pierwszy pomnik autorstwa Leona Suzina, w formie kolistej tablicy z wyciętym liściem palmowym oraz hebrajską literą „bet”, odsłonięto tu już 16 kwietnia 1946 r. Drugi monument, w postaci rzeźby dłuta Natana Rappaporta, stanął w tym miejscu dwa lata później. Obłożony jest płytami z labradorytu zamówio‑ nego w 1942 r. na przyszłe pomniki zwycięstwa Adolfa Hitlera. W roku 1970 pomnik pojawił się w mediach całego świata po tym, jak kanclerz RFN Willy Brandt po złożeniu wieńca ukląkł na jego schodach, by w imieniu narodu niemieckiego wyrazić żal za popeł‑ nione zbrodnie. Wydarzenie to upamiętnia niewielki monument znajdujący się na pobliskim skwerze imienia kanclerza. Ulica Karmelicka dalej w kierunku północnym zaprowadzi nas na Umschlagplatz, u zbiegu ulic Stawki i Dzikiej. Plac powstał w części nieistniejącego obecnie dworca towarowego, który został przystosowany do selekcji, załadunku i wywozu więźniów. W 1942 r., między lipcem a wrześniem, hitlerowcy wywieźli stąd l e t j o m e Ż j e i c a M . t o f „ Umschlagplatz –fragment pomnika do obozu zagłady w Treblince ponad 300 tys. Żydów z warszaw‑ skiego getta. Współcześnie znajduje się tu pomnik projektu Hanny Szmalenberg i Władysława Klamerusa. Otoczona murem prze‑ strzeń ma symbolizować otwarty wagon kolejowy. „ Muzeum Więzienia Pawiak, ul. Dzielna 24/26; dojazd: autobus – 107 przystanek „Zamenhofa”, autobus – 111, 180, 510, 512, N12, N13, N41, N46, N62, N63 przystanek „Anielewicza”, tramwaj – 16, 17, 33 przystanek „Anielewicza”; tel.: 22 8311317, http:// www.muzeumniepodleglosci.art.pl; otwarte: śr. 9.00–17.00, czw. i sb. 9.00–16.00, pt. 10.00–17.00, nd. 10.00–16.00; wstęp: 6 zł, ulgowy 4 zł. Umschlagplatz, dojazd: autobus 157 przystanek „Dzika”, tramwaj 35 przystanek „Dzika”. Żoliborz Najmniejsza pod względem powierzchni dzielnica Warszawy słynie z bujnej zieleni i urokliwej zabudowy. Początkowo tereny te przyna‑ leżały do szpitala św. Ducha, przy którym powstał folwark Fawory o charakterze przemysłowym. Pod koniec XVII w. dobra nabył dla swojej żony Marii Kazimiery król Jan III Sobieski. Posiadłość wraz ze wzniesionym pałacem zaczęły być nazywane mianem Marie Mont (wzgórze Marii), które z czasem spolszczono na Marymont. Nazwa całej dzielnicy narodziła się 100 lat później. Wywodzi się od francuskiego określenia Joli Bord (piękny brzeg), używanego w odniesieniu do wysokiego brzegu Wisły, na którym znajdowały się posiadłości pijarów, prowadzących konwikt dla młodzieży szla‑ checkiej. Sukcesywny rozwój dzielnicy został zahamowany przez budowę Cytadeli po upadku powstania listopadowego, pod którą wyburzono wszelkie zabudowania i przez niemal 100 lat utrzymy‑ wano dookoła wolną przestrzeń. Po odzyskaniu niepodległości stworzono plan architektoniczny dla tych terenów, który był suk‑ cesywnie realizowany. Główną osią założenia urbanistycznego stała się ulica Mickiewicza z owalnym placem Inwalidów (nazwa dedykowana ofiarom I wojny światowej) u zbiegu z aleją Wojska Kup książkę Poleć książkę Kup książkę Poleć książkę Zwiedzanie Warszawy Żoliborz 199 Muzeum Sportu i Turystyki Mieszcząca się w Centrum Olimpijskim na Żoliborzu placówka gromadzi i pokazuje pamiątki związane ze sportem, głównie polskim. W stałej ekspozycji są tu również dokumenty audiowizualne. Sam gmach architektonicznie nawiązuje do stadionu, a jego szyb windowy przypomina znicz olimpijski. Polskiego oraz placem Wilsona przeciętym ulicą Krasińskiego, stanowiącą oś poprzeczną. Dzia‑ łalność podjęły liczne spółdziel‑ nie budowlane, wznosząc m.in. kolonie willowe: urzędniczą, ofi‑ cerską i dziennikarską oraz rozle‑ głe kolonie Warszawskiej Spół‑ dzielni Mieszkaniowej. Obecnie w dzielnicy znajdują się: Teatr Komedia, Wyższa Szkoła Pożarnicza oraz Centrum Olimpijskie, a w nim Muzeum Sportu i Turystyki. Cytadela Aleksandryjska Jacek Kuroń Na parterze budynku przy ul. Mickiewicza 27 w cza‑ sach PRL ‑u mieszkał Jacek Kuroń – opozycjonista i działacz społeczny. W mieszkaniu tym od lat 60. spotykali się przeciwnicy systemu, niejednokrotnie dostając się do środka przez zawsze otwarte okno. Furtka na podwórko była zamykana na noc i trzeba by było budzić dozorcę. Wzniesiona z rozkazu cara Mikołaja I, w ramach represji za powsta‑ nie listopadowe, forteca obejmowała pierwotnie obszar większy niż Stare i Nowe Miasto. Stale rozbudowywana, ciążyła budżetowi miasta. Ziemno ‑murowany, otoczony fosą obiekt, zaprojektowany przez Iwana Dehna, posiadał trzy bastiony, dwa półbastiony, cztery umocnienia kurtynowe, kaponiery i działobitnie, a na zewnątrz, w pewnym oddaleniu, forty połączone z głównym budynkiem podziemnymi korytarzami. Forty przetrwały do dziś; żoliborski fort Sokolnickiego znajdujący się w parku Żeromskiego pełni funkcję centrum kulturalnego prezentującego przeglądy filmowe, familijne sztuki teatralne, koncerty czy warsztaty. Do Cytadeli prowadziły cztery bramy o klasycystycznym charakterze: Brama Nowomiejska, Żoliborska, Bielańska i Straceń. Ta ostatnia została przebudo‑ wana w 1952 r. na mauzoleum. W obrębie samej warowni zachowało się kilka budynków niezbędnych załodze fortecznej, a wśród nich gmach X Pawilonu, w którym zorganizowane jest muzeum. Przez kilkadziesiąt lat pełnił on funkcję ciężkiego więzienia politycznego, w któ‑ rym osadzony był m.in. Romuald Traugutt, stracony na stokach warowni. Jego imieniem nazwany został park stworzony w 1925 r. na dawnych terenach fortecznych od strony Nowego Miasta, ozdobiony secesyjną rzeźbą Macierzyń- stwo dłuta Wacława Szymanowskiego. „ Cytadela Aleksandryjska przystanek „Cytadela”. X Pawilon, tel.: 22 8391268, http://www. muzeumniepodleglosci.art.pl; otwarte: śr.–nd. 9.00–16.00; wstęp: bilet normalny 6 zł, ulgowy 4 zł. Centrum Sztuki Fort Sokolnickiego, ul. Czarnieckiego 51; dojazd: metro stacja „Pl. Wilsona”, autobus – 116, 114, 122, 157, 181, 185, 205, 303, 503, 520, N44, N46 przystanek „Pl. Wilsona”, tramwaj – 6, 15 przystanek „Pl. Wilsona”; tel.: 507670075; http://www.nowyfort.pl. , ul. Skazańców 25, dojazd: autobus – 118, 185 a k s l a h c i M a w E . t o f a k s l a h c i M a w E . t o f „ Uliczka na Żoliborzu Kościół św. Stanisława Kostki Podczas rozwoju Żoliborza w dwudziestoleciu międzywojennym wzniesiono drewniany kościół parafialny w okolicach placu Wil‑ sona. W 1930 r. na tej samej posesji rozpoczęto budowę murowa‑ nej świątyni, zaprojektowanej przez Łukasza Wolskiego. Znacz‑ nie uszkodzona podczas wojny, została ukończona dopiero po zaniechaniu działań zbrojnych, wg koncepcji Edgara Norwer‑ tha. Wnętrze wysokiego, smukłego, modernistycznego gmachu z charakterystycznymi wieżami kryje szereg cennych obrazów z XVII i XVIII stulecia. W początkach lat 80. XX w. kościół zasłynął z odważnych kazań godzących w ówczesne władze, głoszonych przez błogosławionego ks. Jerzego Popiełuszkę podczas mszy „ Muzeum ks. Jerzego Popiełuszki w intencji ojczyzny. Ksiądz Popiełuszko został zamordowany przez funkcjonariuszy Służby Bezpieczeństwa, a jego pogrzeb przerodził się w ogromną manifestację. Ciało księdza spoczęło obok świątyni; w 2004 r. otwarto tam muzeum poświęcone jego pamięci. „ Kościół św. Stanisława Kostki „Pl. Wilsona”, autobus – 116, 114, 122, 157, 181, 185, 205, 303, 503, 520, N44, N46 przystanek „Pl. Wilsona”, tramwaj – 6, 15 przystanek „Pl. Wilsona”; tel.: 22 8394572, http://www.popieluszko.net.pl. Muzeum Błogosławionego ks. Jerzego Popiełuszki, tel.: 22 5610056; otwarte: śr.–pt. 10.00–16.00, sb.–nd. 10.00–17.00. , ul. Hozjusza 2; dojazd: metro stacja Kup książkę Poleć książkę Kup książkę Poleć książkę Zwiedzanie Warszawy Żoliborz 201 „Szklany Dom” Marymont Podczas gdy w latach 30. XX w. liderzy awangardy projektowali domy z okienkami małymi jak otwo‑ ry strzelnicze, przy ulicy Mickiewicza 34/36 powstał apartamentowiec z fasadą poprzecinaną pasami okien, zwany Szklanym Domem. Jego duże, jasne mieszkania, podziemny garaż, windy z eleganckimi kabinami i ta‑ ras wypoczynkowy na dachu zaprojektował Juliusz Żurawski. W 1948 r. na tym właśnie dachu urządzono przyjęcie dla Pabla Picassa, który gościł w Polsce na Światowym Kongresie Intelektualistów. Na niewielkim wzgórzu przy obecnej ulicy Gdańskiej wzno‑ sił się kiedyś letni pałacyk królo‑ wej Marii Kazimiery, zaprojekto‑ wany przez Tylmana z Gameren. W 1720 r. rezydencję przejął August II, urządzając tu willę myśliwską, a jego następca August III przekształcił otacza‑ jący zabudowania park w zwie‑ rzyniec królewski. Niespełna 100 lat później przebudowany pałac stał się siedzibą Instytutu Agronomicznego – pierwszej wyższej uczelni rolniczej w kraju. W latach 1862–1915 mieściły się tu koszary wojsk rosyjskich, potem schronisko dla nieuleczalnie chorych. Tradycja przyinstytutowej kaplicy w dawnym pała‑ cyku królowej znalazła kontynuację we wzniesionym w 1925 r. kościele Matki Boskiej Królowej Polski, w którego murach wciąż tkwią resztki barokowego pałacu Marysieńki, otoczonego niegdyś ogromnym ogrodem z urokliwymi zakamarkami, stawem i kanałami długimi na kilkaset metrów. Jego fragmentem jest dzi‑ siejszy park Kaskada. „ , kościół Matki Boskiej Królowej Polski, ul. Gdańska 6a, dojazd: metro Marymont stacja „Metro Marymont”, autobus – 110, 116, 132, 205, 510, 511, 708, N13, N44, N63 przystanek „Metro Marymont”, tramwaj – 6, 17, 27 przystanek „Metro Marymont”; tel.: 22 8332311, http://www.marymont.marianie.pl. Cmentarz Wojskowy na Powązkach Powstał w 1912 r. jako miejsce pochówku zmarłych żołnierzy car‑ skiego garnizonu wojskowego. Podczas I wojny światowej spoczęli tam żołnierze i jeńcy różnych narodowości. W dwudziestoleciu Oksy wska Oksy wska Kaskadowa G Kaskadowa d A LEJA A R M II K R AJ O W EJ A LEJA A R M II K R AJ O W EJ Zygmunta Trószyńskiego s k ń a a Franciszka Rymkiewicza Edwarda Jelinka Kościół Matki Bożej Królowej Polski G d a ń s k a Zygmunta Trószyńskiego z o s a n a C h r t o m a P a y J k s a a k B i e n i e w ic ŻOLIBORZ JULIUSZA SŁOWACKIEGO Szkoła Główna Słuzby Pożarniczej U n d ę r z M A RY M ONCKA Park Kaskada A M RY M ONCKA Park Kaskada Marymont Marymont Żelazowska W łościa ńsk a Żelazowska JULIUSZA SŁOWACKIEGO W łościa ńsk a Marymont Marymont Kłodawska B r B r a a c i c i Z Z a a ł u s ł u s k k i c i c h h k i e j s ń y z w ic o j a o li G P w a k i e s o g n isł a S t a o ł w i ń T Park Sady Żoliborskie o rs kie d y Ż olib S a M a r i i Franciszka Rymkiewicza Edwarda Jelinka K a z m e r y i i A d a m a M i c k i e M a r i i K a z i m w ic z a i e r y Potocka A d Dro a m hicka a M Kościół Matki Bożej Królowej Polski M ścisła w ska L u d w i k i c k i e w ic z a L u d w i k a S a S k s a J y g o o l s k i e a n a C h r t o m a P a z o s Elżbiet y n i e w ic D rużbackiej B i e ŻOLIBORZ P l ac Joachima Lelewela k a o l s k i e g B y t o A d a m M m o a a i c s k Elżbiet y D rużbackiej P l ac Joachima Lelewela k i e i c z a w Potocka Dro hicka M ścisła w ska M a ł o g o s k a A B y t o ogródki działkowe M a ł o g o s k a G ogródki działkowe wiaździsta G wiaździsta Żoliborz Żoliborz 0 100 m 0 100 m Muzeum Sportu i Turystyki (Centrum Olimpijskie) Muzeum Sportu i Turystyki (Centrum Olimpijskie) G wiaździsta d M m w m a a z i c a s k i A d c k i e J.A. Ś Francisz k a B o h o m olca więcickiego olfa Dygasińskiego Czesława Ż ółk o w skich Rybińskiego a a d A m o l s k a a M i c k i e A d J.A. Ś Francisz k a B o h o m olca więcickiego olfa Dygasińskiego Czesława Rybińskiego a k s r a k i n n e i z D T u c h o l s k a Kaziemierza Promyka Kaziemierza Promyka G wiaździsta ŻOLIBORZ a n a K ŻOLIBORZ K a j e t K a j e t a n a K o ź m i a n a a k s r a k i n n e i z D Karola Szajnochy Fra nciszka K niaźnin a Wisła Józefa Sułkowskiego w i c z a Fra nciszka K niaźnin a F r a n Kąto w a c i s z k a K n i a ź n i n a U M G Wisła Y Z Józefa Sułkowskiego O G K I E S F r a n c i s z k S I Ń A R a K A K T N n i a ź n i n a o ź m i a n a O G K I E S S I Ń A R Forteczna F orte cz n a a l e i k a J a n i b l A A K T N U M G Y Z F orte cz n a Fort a l e i k a J a n i b l A Sokolnickiego a k n u M Józefa Hauke-Bosaka o g e i k c e i n r a z C a n a f e t S I M C A K I E o g e i k s w a i n a z S o g e z r e J Park im. Stefana a ł Żeromskiego a i m Ś D D A A M M S . H o z j u s a z S t e f a Kościół św. Stanisława Kostki a P o g n A M I C Park im. Stefana Żeromskiego S t e f a n a P o g o n o w s k i e A l o j z e g o F e K I E A l o j W z o g e I g o C F o n o w s k i e w s kie g o a M ie r o sła g g o o g o a M ie r o sła w ik d u e Z l i ń A s k i e L w s kie W g o C I Ludwika Mierosławskiego Z A o g e i k c e i n r a z C a n a f e t S o g e i k s w a i n a z S o g e z r e J a ł a i m Ś Kaniowska Ludwika Mierosławskiego F i l a r e c k a S a r m a Plac Wilsona Plac Wilsona PLAC F i l WOODROWA a r e c k a WILSONA Muzeum Sługi Bożego Księdza Jerzego Popiełuszki A Plac Wilsona Plac Wilsona PLAC Fort WOODROWA WILSONA Sokolnickiego A i c z a Henryka Siemiradzkiego Juliusza Słowackiego Szkoła Główna Słuzby Pożarniczej U r z ę d Plac n i c z a Joachima Lelewela Henryka Siemiradzkiego Krechowiecka Karola Szajnochy Juliusza Słowackiego Hanki Czaki Sarmatów Sarmatów Sierpecka Augusta Cieszkowskiego Pawła Suzina Sierpecka Komedia I K S d a Joachima Lelewela m T u c h A Ż ółk o w skich Krechowiecka Plac a M i c k i e w a z i c Augusta Cieszkowskiego Kąto w a Pawła Suzina Kłodawska Hanki Czaki K S I Ę Ę D Z k i e j s ń A J Komedia D Z A J E E R R y z w ic o j a o li G P Z S a E r m G a t O ó w P m O a d A P w a k i e s o g n isł a S t a o ł w i ń T Z E G O P O P I E Park Sady Żoliborskie Ł U M S Z Z a cieja a r bie S o g w s kie m Z y g I E Ł U M S m a cieja Z y g a r bie S o K I n ta K ra siń s kie g u Klasztor Sióstr Zmartwychwstanek K I o rs kie d y Ż olib Klasztor Sióstr Zmartwychwstanek S a a nik a P r ó c h t ó Muzeum Sługi Bożego a P r ó c h Księdza Jerzego Popiełuszki w a nik m o a H A d g o S . n ta K ra siń s kie g u w s kie o ss a k a n ta K ra siń s kie g J uliu sz a K u m Z y g u m o u a z s z j Z y g Kościół św. Stanisława Kostki o o n ta K ra siń s kie g o ss a k a J uliu sz a K o n ta K ra siń s kie g m Z y g Kościół św. Jana Kantego K S n ta K ra siń s kie g D I Ę u Z A J o K S Władysława Niegolewskiego Władysława Niegolewskiego w ik l i i s k e ń Kościół św. Jana Kantego S t a I Ę D Z A J E W E R Z E G O y s p i a n i s ł a ń w a s k i e g o K a z i m i e r z a R B Z r o d z E G i ń s k O i e g o P H e n r y k a S t a W W y s i p e i n a i n i s ł a w a ń a w s k i s k e g i o e g o J a n a K o z i e t u l s k i e g o K a z i m i e r z a B r o d z i ń s k i e g o d u L H e n r y k a W i J an a Le chon i a e n i a w s k i e g o Forteczna a k n u M Józefa Hauke-Bosaka W Y B R Z E Ż E G W Y B R Z E Ż E G D Y Ń S D Y Ń S Wrota Michajłowskie K I E Czujna Wrota Michajłowskie K I E Czujna Kaniowska Europejska Akademia Sztuk Europejska Muzeum X Pawilonu Cytadeli Akademia Sztuk (Muzeum Niepodleglości) Muzeum X Pawilonu Cytadeli (Muzeum Niepodleglości) T r o j a a k S k a T r o j a a k S k a z z a ń a ń c c ó w ó w u m Z y g WŁADYSŁAWA BRONIEWSKIEGO WŁADYSŁAWA BRONIEWSKIEGO Władysława Broniewskiego Władysława Broniewskiego Krasińskiego Zygmunta Przasnysk Przasnysk Zygmunta Krasińskiego u r a a a k B P O WŁADYSŁAWA BRONIEWSKIEGO Krasińskiego Zygmunta Zygmunta Krasińskiego WŁADYSŁAWA BRONIEWSKIEGO u r a k B I I U K P Z S E Ł o o O P I Ł E U Pomnik Czynu Zbrojnego Polonii Amerykańskiej A l e j a W o j s k a P o l s k i e g o B I K K Z S s o i g ę u d d z a w s k a w s k a Kup książkę z k T i e e o g (cid:24) o l a Poleć książkę J a n a K o z i e t u l s k i e g o J an a Le chon i a A l e j a W o j s k a P o l s k i e g o PLAC A l e j a W o j s k a P o l s k i e g o INWALIDÓW s k a P o l s k i e g o PLAC s k i e g o s k a P o l INWALIDÓW A l e j a W o j A l e j a W o j s k i e g o s k a P o l A l e j a W o j F a w o r y Cytadela d i i F a w o r y Cytadela d i i G w a Brama Straceń G w a Brama Straceń r r s k a P o l s k i e g o A l e j a W o j C u d n o w s k a R o C u d n o w s k a R o m m Pomnik Czynu Zbrojnego Polonii Amerykańskiej A l e j a W o j s k a P o l s k i e g o w B B K y t i s o i p O r - O t a g ę o u d d d z a R O r z o k T i e k - O L e i o t g (cid:24) n o l ą a t a Ś m Ś m i i a a ł ł a a t n a B i B i t w y p o d R o k i t n ą a u li o l d p o e Lis a - K o g e i k c e i n r a z C a n a f e t S a u li L o l d p o e Lis a - K o g e i k c e i n r a z C a n a f e t S Kup książkę Brama Konstantynowska o t v i t o l a L e r a K a Ż t n a li B i u ń Piotra Ś cie gie Brama x u Konstantynowska e g n n o s k i e g o x u o t v i t o l a L e r a K a Ż u li ń s k i e g o Piotra Ś cie gie n n e g o Poleć książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Warszawa. Syrenka w wielkim mieście. Przewodnik rekreacyjny. Wydanie 1
Autor:
,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: