Darmowy fragment publikacji:
0_WUL_201210_zam 510_Warsztaty z geografii Turyzmu_tytulowa.indd 1
17.12.2020 10:43
0_WUL_201210_zam 510_Warsztaty z geografii Turyzmu_tytulowa.indd 2
17.12.2020 10:43
0_WUL_201210_zam 510_Warsztaty z geografii Turyzmu_tytulowa.indd 3
17.12.2020 10:43
Jolanta Wojciechowska, Marzena Makowska-Iskierka – Uniwersytet Łódzki
Wydział Nauk Geograficznych, Instytut Geografii Miast, Turyzmu i Geoinformacji
90-142 Łódź, ul. Kopcińskiego 31
RECENZENCI
Józef Partyka, Janusz Zdebski
REDAKTOR INICJUJĄCY
Beata Koźniewska
REDAKTOR JĘZYKOWY
Beata Wojtania
KOREKTA, SKŁAD I ŁAMANIE
Beata Bednarek
MAPY I RYSUNKI
Anna Wosiak
KOREKTA TECHNICZNA
Leonora Gralka
PROJEKT OKŁADKI
Agencja Reklamowa efectoro.pl
Zdjęcie wykorzystane na okładce wykonane przez Józefa Partykę – Brama Krakowska
Wydrukowano z gotowych materiałów dostarczonych do Wydawnictwa UŁ
© Copyright by Authors, Łódź 2020
© Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2020
Wydane przez Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Wydanie I. W. 09957.20.0.K
Ark. druk. 12,625
ISBN 978-83-8220-355-4
e-ISBN 978-83-8220-356-1
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
90-131 Łódź, ul. Lindleya 8
www.wydawnictwo.uni.lodz.pl
e-mail: ksiegarnia@uni.lodz.pl
tel. 42 665 58 63
SPIS TREŚCI
Od Redakcji ..................................................................................................................
Wstęp .............................................................................................................................
KRAJOBRAZ
Krajobraz jako przedmiot doświadczania w geografii i krajoznawstwie
– Sebastian Bernat .................................................................................................
(Landscape as experience in both geography and regional and cultural studies)
Audyt krajobrazów Polski: geneza i oczekiwania – Tadeusz J. Chmielewski ....
(Polish landscape audits: origins and expectations)
Rola dendroflory we wzbogacaniu walorów krajoznawczych obszarów
zurbanizowanych – Robert Krzysztof Sobolewski ...........................................
(The meaning of trees in urban areas as a part of regional identity)
KRAJOZNAWSTWO
Krajoznawstwo i historia sztuki – wspólne początki – Dominik Ziarkowski ....
(Heritage tourism and the history of art: common beginnings)
Zasoby dziedzictwa kulturowego małych miast w Polsce i ich znaczenie
w krajoznawstwie – Agnieszka Kwiatek-Sołtys, Małgorzata Bajgier-
-Kowalska ..................................................................................................................
(The cultural heritage resources of small Polish towns and their importance for
cultural tourism)
7
9
15
33
55
75
93
Przewodnictwo w sakralnych obiektach – Maciej Ostrowski ...........................
(Tourist guides in sacred places)
109
Natura dla mieszczucha – rola miejskich muzeów przyrodniczych
w popularyzacji i edukacji przyrodniczej – Monika Kordowska, Sylwia
Kulczyk ....................................................................................................................
(Nature for a city dweller: the role of natural history museums in popularizing
environmental education)
TURYSTYKA
Drzewa-pomniki przyrody jako element produktu turystyki kulturowej
– Joanna Pietrzak-Zawadka .................................................................................
(Trees as monuments of nature: a part of cultural tourism)
Motywacja, preferencje i oczekiwania turystów uczestniczących w spływach
kajakowych na Wkrze – Jan Zawadka, Joanna Pietrzak-Zawadka ..............
(Motivation, preferences and expectations of tourists participating in kayaking trips
on the wkra river)
Turystyka zrównoważona na obszarach przyrodniczo cennych: konteksty
teoretyczne – strategie – zastosowania – Piotr Majdak ...................................
(Sustainable tourism in valuable natural areas: theoretical contexts – strategies
– applications)
Idea zrównoważonego rozwoju w hotelarstwie na przykładzie sieci Radisson
Blu – Aleksandra Jurczuk ....................................................................................
(The idea of sustainable development in the hospitality sector: the example of the
Radisson Blu network)
Kuchnia regionalna w gastronomii hotelowej na przykładzie Poznania
– Anna Kozłowska ...................................................................................................
(Regional dishes in hotel catering: the example of Poznań)
Informacje o autorach ...................................................................................................
121
143
159
171
183
191
201
Od Redakcji
Naszą codzienność oraz bliską przyszłość zmieniła nagle pandemia wy-
wołana koronawirusem, powodującym chorobę COVID-19. Ta sytuacja
wpłynęła nie tylko na skalę turystyki, ale także na organizowanie po-
święconych jej konferencji lub jubileuszy. Planowano, że VII Kongres
Krajoznawstwa Polskiego odbędzie się we wrześniu 2020 r. w Łodzi.
Jednak z powodu pandemii Prezydium Zarządu Głównego Polskiego
Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego w dniu 18 marca 2020 r. pod-
jęło decyzję o wstrzymaniu przygotowań do VII Kongresu.
Głównym organizatorem Kongresów jest Polskie Towarzystwo
Turystyczno-Krajoznawcze. We wszystkich wcześniejszych edycjach
uczestniczyło szerokie grono zainteresowanych. W wydarzeniu brali
udział także pracownicy naukowi, członkowie stowarzyszeń i organizacji
zajmujących się turystyką i krajoznawstwem oraz przedstawiciele władz
państwowych. Na planowany VII Kongres Krajoznawstwa Polskiego,
zatytułowany „Wobec tradycji i wyzwań współczesności” zgromadzono
bardzo wiele artykułów. Część z nich postanowiono uwzględnić w ni-
niejszej publikacji, będącej formą upamiętnienia wydarzenia, które nie
mogło się odbyć, wraz z wyrażeniem nadziei, że uroczystość dojdzie do
skutku w 2022 r. Niniejszy tom monografii celowo nosi zatem tytuł „Kra-
joznawstwo a turystyka”, co ma wskazywać na relacje zachodzące między
wymienionymi dziedzinami, przede wszystkim w zakresie poznawczym,
dydaktycznym i badawczym.
Zgromadzone artykuły podzielono na trzy grupy – dotyczące proble-
matyki krajobrazu, krajoznawstwa i turystyki, dwie pierwsze obejmują
prace napisane przez autorów z myślą o wygłoszeniu ich na VII Kongresie
Krajoznawstwa Polskiego. W pierwszej części monografii, zatytułowanej
„Krajobraz”, zostały podjęte ciekawe zagadnienia związane z:
– krajobrazem jako przedmiotem doświadczania w geografii i krajo-
znawstwie (S. Bernat);
– audytem krajobrazów Polski, jego genezy i oczekiwań (T.J. Chmielewski);
8 – dendroflorą obszarów zurbanizowanych, czyli rolą drzew we wzbo-
gacaniu walorów krajoznawczych (R. Sobolewski).
W drugiej części monografii, zatytułowanej „Krajoznawstwo”, zostały
przedstawione prace poświęcone rozważaniom na temat relacji krajo-
znawstwa z:
– historią sztuki (D. Ziarkowski);
– wartościami dziedzictwa kulturowego małych miast (A. Kwiatek-Sołtys,
M. Bajgier-Kowalska);
– funkcją przewodnictwa w obiektach sakralnych (M. Ostrowski);
– kwestią edukacji przyrodniczej w miejskich muzeach przyrodniczych
(M. Kordowska, S. Kulczyk).
Część trzecia monografii zawiera artykuły dotyczące zagadnień zwią-
zanych z turystyką. Odnoszą się one do:
– drzew-pomników przyrody jako elementów produktu turystyki kul-
turowej (J. Pietrzak-Zawadka);
– turystyki kajakowej na Wkrze (J. Zawadka, J. Pietrzak-Zawadka);
– turystyki zrównoważonej na obszarach przyrodniczo cennych
(P. Majdak);
– turystyki zrównoważonej w hotelarstwie (A. Jurczak);
– kuchni regionalnej w gastronomii hotelowej (A. Kozłowska).
Lektura zamieszczonych w monografii prac uzmysławia bliskość kra-
joznawstwa i turystyki na płaszczyźnie poznawczo-dydaktycznej. Jed-
nocześnie pokazuje silny związek między regionalnymi obserwacjami
a badaniami naukowymi prowadzonymi w mniejszej skali statystycznej
czy przedmiotowej.
Marzena Makowska-Iskierka i Jolanta Wojciechowska
Od RedakcjiWstęp
Kolejny, czyli 10, tom serii Warsztaty z Geografii Turyzmu jest pierwszą
z publikacji przygotowywanych na VII Kongres Krajoznawstwa Polskiego
pod hasłem „Krajoznawstwo wobec tradycji i wyzwań współczesności”,
organizowany przez Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze
wspólnie z Instytutem Geografii Miast i Turyzmu Wydziału Nauk Geo-
graficznych Uniwersytetu Łódzkiego. Kongres miał się odbyć w 2020 r.
w Łodzi, jednak w związku z zaistniałą sytuacją epidemiologiczną prze-
łożono go na 2022 r. Obecnie trwają natomiast prace nad zaplanowanymi
wydawnictwami, wśród których znajdą się kolejne tomy Warsztatów
z Geografii Turyzmu oraz roczniki czasopisma „Ziemia”.
Idea organizacji kongresów krajoznawczych zrodziła się w okresie
międzywojennym. Po latach zaborów i utraty państwowości widziano
w krajoznawstwie jedną z dróg do odbudowy i utrwalania tożsamości
narodowej. Organizatorem pierwszego Kongresu było Polskie Towa-
rzystwo Krajoznawcze, a następnych Polskie Towarzystwo Turystyczno-
-Krajoznawcze. Kongresy odbywały się kolejno w: Gdańsku (1970), Płocku
(1980), Opolu (1990), Gnieźnie (2000), Olsztynie (2010). Charakterystyczne
dla tych wydarzeń jest powiązanie idei krajoznawczych z aktualnymi
problemami społecznymi, budowanie więzi emocjonalnej z ziemią oj-
czystą, wychowywanie młodego pokolenia w duchu nieprzemijających
wartości.
Na VII Kongres Krajoznawstwa zgłosiło się przeszło 120 osób, nadesła-
no ponad 80 różnych opracowań, które zgodnie z założeniami Kongresu
podzielono na cztery bloki tematyczne:
– krajoznawstwo wobec przestrzeni;
– krajoznawstwo dzisiaj – nowe czasy, nowe formy, nowe pokolenia;
– z przeszłości w przyszłość – krajoznawstwo wobec współczesnych
odniesień kultury;
– krajoznawstwo wobec nauki i nauczania.
pokłosiem przygotowań do Kongresu, zawiera bowiem siedem wybra-
nych referatów, które zostały przygotowane przez pracowników kil-
ku polskich uczelni wyższych i miały być wygłoszone podczas obrad.
Nadesłane materiały są poświęcone zagadnieniom ochrony krajobrazu
i krajoznawstwu.
Monografia ta składa się z trzech części. Pierwszą, zatytułowaną
Krajobraz, otwiera artykuł S. Bernata pt. Krajobraz jako przedmiot do-
świadczania w geografii i krajoznawstwie. Autor porusza kwestię per-
cepcji krajobrazu, jego doświadczania i postrzegania przez człowieka,
m.in. na podstawie odczuć zmysłowych (wzrokowych, słuchowych
i zapachowych). Zdaniem badacza przyjęcie humanistycznej, typowej
dla krajoznawstwa, perspektywy w geografii jest elementem wzbo-
gacającym tę dyscyplinę i ułatwiającym proces jej społecznej per-
cepcji. Kolejny artykuł – Audyt krajobrazów Polski: geneza i oczekiwania
T. Chmielewskiego – związany jest z akcją, którą nasz kraj zobowiązał
się przeprowadzić w wyniku przyjęcia Europejskiej Konwencji Krajobrazo-
wej. Praca stanowi interesujący punkt wyjścia do dyskusji na temat
oczekiwań społecznych, dotyczących jakości krajobrazu i oceny za-
chodzących zmian. Autor tekstu zwraca także uwagę czytelników na
silne i szybkie przekształcanie krajobrazu przez człowieka, często bez
względu na wywoływane skutki ekologiczne, kulturowe i społeczne.
Część pierwszą zamyka artykuł R. Sobolewskiego pt. Rola dendroflory
we wzbogacaniu walorów krajoznawczych obszarów zurbanizowanych,
w którym autor postrzega drzewa jako ważny element terenów zur-
banizowanych, wpisany w historię i krajobrazową przestrzeń naszych
miejscowości.
10Niniejszy tom Warsztatów z Geografii Turyzmu jest w pewnym sensie
Część druga tomu, zatytułowana Krajoznawstwo, składa się z czterech
artykułów. D. Ziarkowski w pracy pt. Krajoznawstwo i historia sztuki
– wspólne początki, sięgając do czasów antycznych, ukazał genezę historii
sztuki i krajoznawstwa. W syntetycznej formie przedstawił ich wzajem-
ne powiązania na gruncie europejskim, również w następnych okresach
historycznych. Bardzo wnikliwie zanalizował proces kształtowania się
ruchu krajoznawczego na rozdartych zaborami ziemiach polskich, rów-
nolegle opisując formowanie się historii sztuki z prowadzonych do tej
pory badań starożytniczych. Zasoby dziedzictwa kulturowego małych miast
w Polsce i ich znaczenie w krajoznawstwie przedstawiły A. Kwiatek-Sołtys
oraz M. Bajgier-Kowalska. Małe miasta, ich układy urbanistyczne i za-
soby dziedzictwa kulturowego są często dużą atrakcją krajoznawczą,
jednakże wydają się niedocenioną wartością, mimo iż zostały wpisane do
Wstęp11
rejestru zabytków. Ks. M. Ostrowski swój tekst Przewodnictwo w sakral-
nych obiektach określił skromnie jako zbiór postulatów dla przewodników
oprowadzających turystów po obiektach sakralnych. W rzeczywistości
artykuł stanowi głęboką refleksję nad zjawiskiem „neurozy turystycznej”,
współczesnej formy zwiedzania, która nie uwzględnia możliwości percep-
cyjnych turystów. Autor zaznacza, że kościoły nie są martwymi muzeami,
a obrzędy w nich odprawiane nie stanowią tylko „religijnego teatru”. Są
to miejsca trwającego i rozwijającego się religijnego życia. Przewodnicy
oprowadzający turystów po tych obiektach powinni służyć w odkrywa-
niu ich właściwego sensu istnienia poprzez odpowiednie objaśnienie
znajdujących się w nich obrazów, symboli i celebrowanych obrzędów.
Na podstawie przeprowadzonej analizy działalności polskich muzeów
przyrodniczych zlokalizowanych w miastach, autorki M. Kordowska
i S. Kulczyk w artykule Natura dla mieszczucha – rola miejskich muzeów
przyrodniczych w popularyzacji i edukacji przyrodniczej stwierdziły, iż zbiory
tych jednostek odnoszą się do profilu prowadzonych prac badawczych,
nie uwzględniając zasobów lokalnego środowiska przyrodniczego. W mu-
zeach popularyzowana jest przyroda, poprzez wykorzystanie w tym
celu znajdujących się tam zbiorów, m.in. podczas lekcji muzealnych lub
warsztatów przyrodniczych, co bardziej służy rozwijaniu wiedzy ogólnej
niż poznawaniu środowiska przyrodniczego w bezpośrednim otoczeniu.
Omawiany artykuł zamyka część zawierającą referaty, które miały być
wygłoszone na VII Kongresie Krajoznawstwa Polskiego w Łodzi. Pozo-
stałe wybrane teksty będą zamieszczone w kolejnym tomie Warsztatów
z Geografii Turyzmu.
Ostatnia część tomu, zatytułowana Turystyka, zawiera pięć zróżni-
cowanych tematycznie tekstów przygotowanych przez pracowników
i doktorantów różnych uczelni wyższych. Artykuł J. Pietrzak-Zawadki
– Drzewa-pomniki przyrody jako element produktu turystyki kulturowej – stano-
wi prawdziwe kompendium wiedzy o zabytkowych drzewach w Polsce.
Z kolei J. Zawadka i J. Pietrzak-Zawadka w pracy Motywacja, preferencje
i oczekiwania turystów uczestniczących w spływach kajakowych na Wkrze podej-
mują wątek psychologicznych aspektów aktywności turystycznej. Proble-
matykę rozwoju turystyki zrównoważonej na obszarach chronionych na
przykładzie Portugalii i Stanów Zjednoczonych przedstawił P. Majdak.
Paradygmat zrównoważonego rozwoju, ale na przykładzie hotelarstwa,
poddała analizie A. Jurczuk. Część trzecią tomu zamyka artykuł A. Ko-
złowskiej Kuchnia regionalna w gastronomii hotelowej na przykładzie Poznania.
Jak wiadomo, poznawanie ma charakter wielozmysłowy, a więc obejmuje
również sferę kulinarną danego regionu.
Wstęp12Niniejszy tom Warsztatów z Geografii Turyzmu jest pierwszą z publi-
kacji zaplanowanych na VII Kongres Krajoznawstwa Polskiego. Zawarte
w tej książce artykuły – różnorodne pod względem treści, napisane przez
doświadczonych pracowników kilku uczelni wyższych – spełniają wa-
runki dobrego poziomu naukowego, nawiązują w pewnym stopniu do
idei poprzednich Kongresów, wnoszą do krajoznawstwa istotne wątki
poznawcze i są interesującym elementem krajoznawczej edukacji.
Józef Partyka i Janusz Zdebski
Wstęp0_WUL_201216_zam 510_Warsztaty z geografii Turyzmu_Krajobraz.indd 1
17.12.2020 10:56
Sebastian BERNAT
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
KRAJOBRAZ
JAKO PRZEDMIOT DOŚWIADCZANIA
W GEOGRAFII I KRAJOZNAWSTWIE
1. Wstęp
A. de Saint-Exupéry w Małym Księciu – powiastce filozoficznej o uniwer-
salnym przesłaniu i wyjątkowej popularności – wykreował postać geo-
grafa. Żyje on na szóstej z kolei planecie odwiedzonej przez głównego
bohatera, poszukującego prawdziwej miłości i wielkiej przyjaźni. Jest
to typ człowieka, który interesuje się jedynie światem rzeczy, których
osobiście nie doświadczył (Dziewiecki, 2013). Jego zadaniem jest licze-
nie miast, rzek, gór, oceanów i pustyń. Jest on „zbyt ważną osobistością,
aby mógł pozwolić sobie na łazikowanie” (Saint-Exupéry, 2013, s. 54).
Nie opuszcza swego biura, ale przyjmuje badaczy, wypytuje ich i notuje
to, co mówią. Stara się, aby rzeczy zapisywane w jego księgach były
imponujące i niezmienne. Nanosi na mapę swoich wyobrażeń wysokie
szczyty, których nigdy nie zdobył, albo wielkie morza, których nigdy nie
przepłynął. Róża Małego Księcia, ze względu na swoją efemeryczność,
nie ma dla geografa żadnego znaczenia. W jego przekonaniu nie zasługuje
ona na to, aby ktoś przejmował się jej losem. Z tego samego powodu na
mapach geografa nie ma ludzi. Są oni bowiem zbyt mali i zbyt podatni
na śmierć. Bohater powiastki jest oderwany od przemijającej codzienno-
ści, interesują go tylko trwałe obiekty – zlicza je i opisuje ich lokalizację
i parametry, czerpiąc wiedzę tylko z relacji świadków o nieskazitelnej
moralności. Geograf symbolizuje zatem tych, których fascynują „wielkie
rzeczy”, na tyle odległe, aby nie musieli mierzyć się z trudem wyjścia im
na spotkanie (Dziewiecki, 2013).
Przedstawiony przykład, choć odzwierciedla przede wszystkim
indywidualne wyobrażenia A. de Saint-Exupéry, może także być
Warsztaty z Geografii Turyzmu, t. 10, 202016egzemplifikacją sposobu postrzegania geografii przez osoby z zewnątrz.
Wilczyński (2011) zauważył, że jest ona oceniana jako popularna wiedza
o wszystkim i jednocześnie o niczym (czyli zbędna), a z drugiej strony
cieszy się sympatią społeczeństwa. Jednak wcześniej ten sam autor
stwierdził, że:
geografia jest chyba jedyną dziedziną wiedzy, która byłaby w stanie sku-
tecznie zintegrować rozbiegane wątki naszej wiedzy, stworzyć fundament
poczucia jedności wszystkich ziemskich rzeczy: człowieka i przyrody; świa-
domości i materii; podmiotu i przedmiotu – poczucia, że wszystko może
być ze sobą zharmonizowane (Wilczyński, 1996, s. 99–100).
Podobny pogląd zaprezentował Wojciechowski (1999, s. 43), pisząc, że
„dla dalszej współczesnej cywilizacji geografia jest nauką podstawową,
istotną na każdym poziomie wykształcenia, umożliwiającą rozumienie
świata”. Gdzie zatem można doszukiwać się przyczyn niezrozumienia
przez społeczeństwo roli geografii we współczesnym świecie? Czy jedną
z nich jest oddalenie tej nauki od perspektywy człowieka, który codzien-
nie może poznawać piękno krajobrazów i zachwycać się nim? W opinii
autora poznanie geograficzne, którego efektem jest „rozumienie świata”
wymaga bezpośredniego doświadczenia konkretnego krajobrazu1, a nie
tylko zbierania informacji dostarczanych przez tych, którzy już to przeżyli.
Podobnie można przyjąć, że doświadczanie krajobrazu odgrywa ważną
rolę także w krajoznawstwie, wprawdzie nieuznawanym za naukę, jednak
bliskim geografii, mogącym ją wspierać.
¹ Słowo „krajobraz” w języku potocznym rozumiane jest najczęściej jako widok lub
otaczający obszar. W nauce natomiast „krajobraz” interpretuje się jako zestaw obiektów
realnie istniejących, system powiązanych ze sobą procesów, zbiór bodźców oddziały-
wających na różne zmysły ludzkie (w tym zestaw widoków), zbiór wartości oraz system
świadczący rzeczywiste i potencjalne usługi dla różnych grup użytkowników (Richling,
Solon, 2011). W wielu publikacjach z zakresu geografii humanistycznej podkreśla się, że
krajobraz jest związany z percepcją. Relph (1989) interpretował krajobraz jako wizualną
postać regionu, która nieodłącznie towarzyszy egzystencji człowieka, tworząc rodzaj tła:
jest zawsze obecna, widoczna, chociaż umykająca uwadze, i stanowi nieodłączny aspekt
naszego „bycia-w-świecie”. Dla Tuana (1979) krajobraz to pewna zintegrowana całość,
która powstaje poprzez wysiłek wyobraźni na podstawie wysoko wyselekcjonowanego
zestawu danych zmysłowych; jest produktem dojrzałego umysłu. Wojciechowski (1986,
s. 32) zwrócił uwagę na to, że „krajobraz jest fizjonomią, wyrazem zewnętrznym śro-
dowiska geograficznego, a oceniany i wartościowany jest jako synteza zintegrowanych
postrzeżeń, widoków i związanych z nim różnorodnych odczuć zmysłowych oraz odpo-
wiednich asocjacji i struktur zakodowanych w umyśle obserwatora”. Bartkowski (1985)
zauważył, że krajobraz jest określany przez ludzkie postrzeganie, dlatego uznaje się go za
rzeczywistość geograficzno-psychologiczną.
Sebastian BERNAT17
Celem artykułu jest wykazanie ważnej roli doświadczania krajobra-
zu w geografii i krajoznawstwie. W toku rozważań, po przedstawieniu
relacji krajoznawstwa i geografii, scharakteryzowano problematykę per-
cepcji krajobrazu. Następnie opisano przykładowe zagadnienie (organy
w krajobrazie), w odniesieniu do którego doświadczanie krajobrazu jest
bardzo istotne. Artykuł ma charakter przeglądowy, oparto go głównie na
analizie literatury naukowej. Dodatkowo wykorzystano w nim własne
doświadczenia z ponad 20-letniej pracy w zawodzie geografa – badacza
i nauczyciela, a jednocześnie wieloletniego turysty-krajoznawcy.
2. Krajoznawstwo a geografia
Na temat związku krajoznawstwa z geografią wypowiedzieli się już po-
nad 100 lat temu L. Sawicki i W. Nałkowski. Pierwszy z nich pisał, że
zarówno krajoznawstwo, jak i geografia „badają krajobraz w głębszem
tego słowa znaczeniu” (Sawicki, 1909, s. 4). Krajoznawstwo, rozumiane
jako „dział pochodny” geografii, szuka zrozumienia krajobrazu „w obrę-
bie pewnej części kuli ziemskiej” (Sawicki, 1909, s. 4). Autor ten zauważa
również, że „geografia odkrywa prawa ogólne, krajoznawstwo tylko
prawa, ważne dla danego kraju” (Sawicki, 1909, s. 13) oraz że „geografia
opiera się na doświadczeniach zrobionych w poszczególnych częściach
ziemi, więc na materiale krajoznawczym” (Sawicki, 1909, s. 13). Krajo-
znawstwo jest zatem podstawą i „tą częścią geografii, która jest pełna
życia i która nigdy nie skostnieje w szablonach” (Sawicki, 1909, s. 15).
Swoje rozważania kończy życzeniem: „Niech sobie więc krajoznawstwo
a geografia zawsze podają bratnią dłoń, aby wspólnemi siłami dopiąć
wspólnego celu, odtworzenia głębszego związku wszelkich zjawisk na
powierzchni ziemi” (Sawicki, 1909, s. 15).
W. Nałkowski, nawiązując do artykułu L. Sawickiego, zwrócił uwagę, że
krajoznawstwo nie jest ani geografią szczegółową, ani geografią malowniczą,
ani „encyklopedyą geograficzną”, „nie jest nauką, lecz zbiorem wszelkich
możliwych faktów, napotykanych w danym kraju” (Nałkowski, 1910, s. 19).
Zauważa też, że „geograf nie koniecznie musi być podróżnikiem” (Nałkow-
ski, 1910, s. 12). Jeśli posiada naukowe przygotowanie, zmysł geograficzny
i intuicję, to jest w stanie doskonale opisać geografię kraju, którego nigdy
nie widział. Bezpośrednie doświadczenie może jednak pomóc w odkryciu
nowych związków, których wcześniej nie dostrzegł. Nałkowski podkre-
ślał ważność pracy geografa, który jako obejmujący całość, ma obowiązek
„zsyntetyzowania jej [pracy – przyp. S.B.], zużytkowania odpowiedniego
Krajobraz jako przedmiot doświadczania w geografii i krajoznawstwie18dla celów całości” (Nałkowski, 1910, s. 15). Geografia opiera się zatem na
zrozumieniu naukowym, czerpiącym z krajoznawstwa jako ze źródła.
W XXI w. krajoznawstwo i geografia nadal pozostają w bliskich rela-
cjach. Łączy je m.in. doświadczanie krajobrazu, które choć może się różnić
w szczegółach, to powinno być ważnym elementem poznania wyjątko-
wości danego miejsca. Stasiak, Włodarczyk i Śledzińska (2016) twierdzą,
że istotą nowoczesnego krajoznawstwa jest interpretacja dziedzictwa
obszaru (miejscowości, regionu, kraju), odkrywanie genius loci, odsła-
nianie ukrytego dla laika sensu zjawisk, wyjaśnianie genezy obiektów
i wydarzeń oraz związków przyczynowo-skutkowych. Podkreślają też
bardzo ważną rolę umiejętności „czytania krajobrazu” oraz wieloaspek-
towego doświadczania, „przeżywania” kraju. Dzisiejsze krajoznawstwo
powinno być zatem multisensoryczne, nasycone emocjami, interakcyjne,
przygodowe, multimedialne, czyli „nowoczesne w formie, ale tradycyjne
w treści” (Stasiak, Włodarczyk, Śledzińska, 2016, s. 25).
3. Percepcja (doświadczanie) krajobrazu
Percepcja według Tuana (1987) jest kombinacją uczuć i myśli. Wnios ki z od-
bioru perceptualno-zmysłowego stają się częścią poznania rozumowego.
„Aktywna, refleksyjna myśl jest częścią mechanizmu uruchamiające-
go wszystkie zmysły i umysł, prowadzącego do totalnego, całościowego
doświadczania przedmiotu lub miejsca. Światy umysłowe wynikają z prze-
tworzenia doświadczeń zmysłowych i ruchowych, przy czym sprawność
przestrzenna wyprzedza tu wiedzę” (Tuan, 1987, s. 31). Według Wojcie-
chowskiego (1994) percepcja krajobrazu jest razem z doświadczaniem
miejsca elementem postrzegania środowiska, rozumianym jako proces
przetwarzania w umyśle człowieka bodźców docierających z otoczenia,
istotny w tworzeniu postaw, stanów emocjonalnych i wiedzy, a także
w tworzeniu wyobrażenia, czyli zakodowanej w umyśle pewnej struktu-
ry – syntezy. Percepcja zależy od wielu czynników, m.in.: bezpośredniej
informacji, wcześniejszych doświadczeń (filtry percepcyjne) i kontekstu
przestrzennego. Poprzez procesy percepcji człowiek poznaje i wartościuje
krajobraz (Wojciechowski, 1994).
Tuan (1987) zauważył, że krajobrazu doświadczamy w sposób total-
ny, czyli wszystkimi zmysłami oraz aktywną, refleksyjną myślą. Choć
organizacja ludzkiej przestrzeni zależy prawie wyłącznie od wzroku,
pozostałe zmysły rozszerzają i wzbogacają przestrzeń wizualną. Podob-
ny pogląd głosi Rodaway (1994), podkreślając, że doświadczenie wizualne
Sebastian BERNAT
Pobierz darmowy fragment (pdf)