Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00392 008776 14653431 na godz. na dobę w sumie
Warzywa. Lecznicze właściwości. Porady lekarza rodzinnego - ebook/pdf
Warzywa. Lecznicze właściwości. Porady lekarza rodzinnego - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 36
Wydawca: Literat Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-7898-438-2 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> zdrowie
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Poznaj właściwości lecznicze najpopularniejszych warzyw, a także ich zastosowanie w kuchni i kosmetyce. Znajdziesz tu również informacje na temat tego, jak wzmocnić odporność organizmu, jak zdrowo się odżywiać, jaka żywność może osłabiać organizm, jak właściwie przygotowywać dania z warzyw. Poradnik skierowany jest do każdego, kto chce zadbać o swoje zdrowie i pragnie uważniej przyjrzeć się codziennej diecie. Polecamy również e-booki: „Owoce. Lecznicze właściwości”, „Owoce egzotyczne”.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Warzywa • przeciwnowotworowo, gdyż zmniej- sza powstanie nitrozoamin, które są związkami powodującymi proces nowotworzenia • ułatwia odkrztuszanie • pomaga zwalczać infekcje i ich unikać – wzmacnia układ odporno- ściowy • przeciwdziała rozwojowi miażdżycy, gdyż obniża stężenie złego chole- sterolu LDL we krwi • obniża ciśnienie krwi • obniża poziom cukru we krwi, gdyż wpływa na wydzielanie insuliny • pobudza wydzielanie żółci • zmniejsza napięcie mięśni gładkich jelit i oskrzeli • pobudza wydzielanie soków tra- wiennych • hamuje nadmierną fermentację w jelitach. Bakteriobójcze działanie czosnku nie sprawia, że nasza pożyteczna ² ora bakteryjna jelit zostaje zdziesiątko- wana – czosnek zabija tylko bakterie patogenne dla naszego organizmu. JAK POZBYĆ SIĘ ZAPACHU CZOSNKU? Dla osób, które chciałyby przełamać niechęć do zapachu czosnku wydo- bywającego się z ich ust, jest pewna rada – po spożyciu czosnku należy żuć liście estragonu lub pietruszki. Można także spróbować żuć ziarna kawy, owoce jałowca lub goździki. Taki zabieg spowoduje, że pozbę- dziemy się przykrego zapachu z ust. 18 Kiedy warto jeść czosnek? • pro¨ laktycznie dla zwiększenia odporności • w problemach z układem pokarmo- wym – wzdęciach • w problemach jelitowych – biegunce • w zapobieganiu robaczycy • w nieżycie oskrzeli • w miażdżycy. CO ZROBIĆ Z CZOSNKIEM? Czosnek możemy dodać do octu lub alkoholu – co pozwoli wydobyć jego lecznicze właściwości. Aby wprowadzić go do naszej kuchni, warto zacząć od masła czosnkowe- go, którym będziemy smarować poranne kanapki. Czosnek jest także aromatyczną bazą zupy czosnkowej. UWAGA NA TEMPERATURĘ! Czosnek powinno dodawać się do potraw w końcowej fazie ich przyrządzania, gdyż inaczej straci swoje bakteriobójcze właści- wości pod wpływem działania wysokiej temperatury. Czosnek podpiekany lub podsmażany z potrawami powinien mieć jak najkrótszy kontakt z wysoką temperaturą, bo staje się gorzki. Czosnek możemy kupić pod wie- loma postaciami – świeży, wy- suszony, w kapsułkach, liofilizo- wany, lecz pamiętajmy: najlepiej działa ten świeżo posiekany! FASOLA (Phaseolus vulgaris L.) Fasola Należy do grupy roślin strączkowych. Do celów kulinarnych używa się mło- dych strąków fasoli i dojrzałych na- sion. Oba te produkty, choć pochodzą z jednej rośliny, różnią się właściwo- ściami i zastosowaniem. Młode strąki fasoli zawierają 30 kalorii na 100gra- mów i mogą być śmiało stosowane jako składnik diety odchudzającej. WITAMINY SKŁADNIKI MINE£ RALNE ZWIĄZKI BIOAK£ TYWNE A, B1, B2, C potas, wapń, magnez karoten Strąki fasoli mają także lecznicze zasto- sowanie: • przeciwdziałają cukrzycy • działają moczopędnie, a dzięki temu oczyszczają organizm ze szkodli- wych produktów przemiany materii 19 Czosnek PRZECIWWSKAZANIA Spożywanie czosnku jest bezpieczne. Musielibyśmy zjeść powyżej 500gra- mów, by wywołać niepożądane objawy. Czosnek nie jest zalecany osobom borykającym się z nieżytem żołądka i jelit. Osoby, które mają ni- skie ciśnienie krwi, także nie powinny jeść czosnku. Matki karmiące nie powinny jeść czosnku ze względu na to, że ich pokarm o intensyw- nym, czosnkowym zapachu, może odstręczać niemowlę od jedzenia. Warzywa • chronią wątrobę • regulują metabolizm wapnia • mają właściwości przeciwutleniające • zawierają wiele korzystnych dla zdrowia związków. ZASTOSOWANIE LECZNICZE Strąki fasoli wpływają na regulację poziomu insuliny. Insulina to hor- mon odpowiedzialny za metabolizm węglowodanów. Zjadanie strąków fasoli sprawia, że poziom glukozy we krwi rośnie bardzo wolno, co wpły- wa na zmniejszenie uczucia głodu i mniejsze wydzielanie insuliny. Ze strąków fasoli można przygoto- wać odwar, który pije się parę razy dziennie, nie przekraczając jednak dawki trzech ¨ liżanek. Natomiast ugotowane strąki fasoli wykorzystu- je się do przygotowania sałatek lub spożywa jako samodzielne danie. Kupując strąki fasoli, wybieraj- my te pozbawione przebarwień, posiadające małe nasiona. Może- my je przechowywać w lodówce maksymalnie przez pięć dni. Dojrzałe nasiona fasoli różnią się od młodych strąków. Podstawową różnicą jest kaloryczność, gdyż 100gramów suchych nasion fasoli to aż 350kalo- rii. Nasiona zawierają aż 22 białka (strąki jedynie 2 ), a także witami- ny C, E, B1, B2, magnez i fosfor. 20 FASOLA I BIAŁKO Nasiona roślin strączkowych są doskonałym źródłem białka, dla- tego wegetarianie wykorzystują je jako zamienniki dla mięsa. Dobroczynne działanie fasoli: • poprawia perystaltykę jelit, zapobie- gając zaparciom • obniża poziom złego cholesterolu LDL i podwyższa poziom dobrego cholesterolu HDL • zmniejsza ryzyko rozwoju nowo- tworu jelita grubego i odbytu • obniża ciśnienie krwi • oczyszcza organizm ze szkodliwych substancji • przeciwdziała problemom trawien- nym i hemoroidom • ma właściwości zasadotwórcze. Fasola pikantna Fasola pikantna WYSTARCZY SZKLANKA Nie należy przesadzać z ilością jedzonej fasoli, wystarczy ugoto- wanie szklanki suchych nasion. Pamiętajmy, że suche nasiona fasoli przechowuje się w suchym, herme- tycznie zamkniętym pojemniku. FASOLA W KUCHNI Z fasoli możemy przyrządzić pożyw- ną zupę fasolową, sałatkę, fasolkę po bretońsku lub purée. Inspiracji możemy także szukać w kuchni meksykańskiej, gdzie fasola zaj- muje bardzo ważne miejsce. Fasola Zjedzenie fasoli puszkowanej, konserwowej nie wywoła takie- go samego efektu co przyrządze- nie samemu dania z fasoli. Fasola konserwowana najczęściej jest dodatkowo słodzona i solona. JAK PRZYGOTOWYWAĆ FASOLĘ? Przed gotowaniem suchych nasion fasoli należy je namoczyć w wodzie przez kilka godzin. Sprawi to, że znacznie skróci się czas jej gotowania i zmniejszy się poziom substancji wywołujących gazy jelitowe. Wodę z moczenia wylewamy, a fasolę zalewamy świeżą wodą. Pod koniec goto- wania warto dodać do potrawy rozmaryn, tymianek, koper włoski lub cząber – unikniemy wzdęć. Przeciwwskazania: • fasola jest ciężkostrawna, dlatego lepiej z niej zrezygnować przy pro- blemach z żołądkiem • potrawy z fasoli mogą spowodować wzdęcia i gazy, dlatego osoby z pro- blemami jelitowymi powinny takich dań unikać • nasiona fasoli są kaloryczne, dlatego powinny je wyłączyć z jadłospisu osoby będące na diecie. Fasola w sosie pomidorowym 21
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Warzywa. Lecznicze właściwości. Porady lekarza rodzinnego
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: