Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00491 012830 15980348 na godz. na dobę w sumie
Wątroba. Zdrowa dieta. Porady lekarza rodzinnego - ebook/pdf
Wątroba. Zdrowa dieta. Porady lekarza rodzinnego - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 36
Wydawca: Literat Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-7774-430-7 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> zdrowie
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Praktyczny poradnik, w którym poznasz najnowsze informacje dotyczące zasad zdrowego żywienia przy chorobach wątroby, takich jak: zapalenie wątroby, marskość wątroby, rak wątroby, kamica pęcherzyka żółciowego. Znajdziesz tu gotowe jadłospisy i duży wybór przepisów na zupy, dania mięsne i rybne oraz desery i sałatki, a także tabelę produktów dozwolonych i zabronionych w diecie wątrobowej.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

drób, podroby. orzechy, ryby. (cid:4) Źródła witaminy B2: nabiał, zielone warzywa liściaste, kasza gryczana, (cid:4) Źródła witaminy B3: drób, mięso, podroby, drożdże, orzeszki ziemne, su- szone śliwki, daktyle, figi. ZASADY DIETY WĄTROBOWEJ 1. Dieta wątrobowa jest wysokobiałkowa, niskotłuszczowa. 2. Należy spożywać potrawy lekkostrawne, gotowana cielęcina i drób (tylko kurczak i indyk), chude twarogi i ryby, unikać ciężkich, tłustych dań. 3. Trzeba wzbogacić dietę w produkty bogate w witaminy z grupy B, gdyż zmniejszają one ryzyko chorób wątroby. (cid:4) Źródła witaminy B1: drożdże, warzywa liściaste, fasola, grube kasze, (cid:4) Źródła witaminy B6: drożdże, otręby pszenne, kukurydza, kiełki psze- nicy, kapusta, marchew, owoce, ryby, wątroba. (cid:4) Źródła witaminy B12: wątroba, drożdże, nerki, mleko, ryby, ostrygi, kraby. 4. Należy codziennie wzbogacać dietę w produkty bogate w witaminę C. (cid:4) Źródła witaminy C: owoce cytrusowe (szczególnie cytryna), kiwi, trus- kawki, morele, maliny, porzeczki, agrest, jagody, jabłka, owoce dzikiej róży, papryka, pomidory, koper, natka pietruszki, ziemniaki, kapusta kwaszona. 5. Trzeba dbać o zachowanie równowagi kwasowo-zasadowej. (cid:4) Produkty kwasotwórcze (w ograniczonych ilościach): wieprzowina, wołowina, dziczyzna, drób, ryby, jaja, przetwory zbożowe. (cid:4) Produkty zasadotwórcze (zalecane): nabiał, warzywa, owoce (szcze- gólnie cytryna) i pieczone jabłka. 6. Zalecane jest ograniczenie spożycia soli. 7. Należy unikać grillowanego i smażonego mięsa, czekolady, tortów, ciast, zimnych potraw, lodów. 8. Można stosować zioła oraz przyprawy wspo- magające trawienie i wytwarzanie żółci, np. kminek, majeranek oraz kurkumę. 9. Trzeba wykluczyć z diety sztuczne środki słodzące (np. dietetyczne słodziki) oraz emulgatory. 10. Można stosować ziołoterapię, pić napary i mieszanki ziołowe z: rumianku, dziurawca, mięty, krwawnika, skrzypu, mniszka lekar- skiego, nagietka, bzu czarnego, pokrzywy, osrtopestu plamistego oraz cholesolu. 11. Całkowita abstynencja alkoholowa. 12. Rezygnacja z palenia tytoniu. Polecane jest wypicie rano szklanki przegotowanej wody z dodatkiem miodu i soku z połówki cytryny. 6 BIAŁKA Białka powinny stanowić 10-15 dobowego zapotrzebowania energetycznego człowieka, około 1 g na 1 kg masy ciała. PODZIAŁ BIAŁEK i e z d o w w e n a w o o g t l e z r a p a n b u 1. Białko pełnowartościowe zawiera wszystkie aminokwasy niezbędne we właściwych ilościach i proporcjach zbliżonych jak najbardziej do ustrojowych. Pełnowartościowe źródła białka: (cid:4) kurczak (bez skóry) (cid:4) indyk (cid:4) wołowina chuda (cid:4) cielęcina (cid:4) wieprzowina (tylko chuda) (cid:4) sery (cid:4) ryby chude (cid:4) mleko chude (cid:4) jogurty niskotłuszczowe (cid:4) jaja kurze (2 tygodniowo, samo białko częściej). 2. Białka częściowo niepełnowartościowe – są wystarczające do życia, ale nie pokrywają potrzeb rozwijającego się organizmu – zawierają wszystkie aminokwasy niezbędne, jednak w niedostatecznych ilościach. Częściowo niepełnowartościowe źródła białka: (cid:4) soja (cid:4) soczewica (cid:4) groch (cid:4) biała fasola (cid:4) owies. 3. Białka niepełnowartościowe – stwierdzono w nich brak przynaj- mniej jednego aminokwasu nie- zbędnego. Należy łączyć źródła białek zwie- rzęcych ze źródłami białek roślin- nych! Łącząc białko roślinne ze zwierzęcym lub pewne komplemen- tarne źródła białka roślinnego (np. ryż i rośliny strączkowe), można uzys- kać pełnowartościowe białko. 7 WĘGLOWODANY Węglowodany powinny stanowić 50-65 dobowego zapotrzebowania ener- getycznego człowieka. W chorobach wątroby polecamy miód, pozostałe węg- lowodany należy ograniczyć. PODZIAŁ WĘGLOWODANÓW 1. Cukry proste (monosacharydy) – łatwo się wchłaniają i gwałtownie pod- noszą poziom glukozy we krwi. Zalicza się do nich: glukozę, fruktozę oraz galaktozę. Dzienne zapotrzebowanie cu- krów prostych nie przekracza 10 zapo- trzebowania energetycznego! (cid:4) Źródła cukrów prostych: (cid:4) miód – polecany (cid:4) cukier buraczany (cid:4) cukier trzcinowy (cid:4) słodycze (cid:4) przetwory owocowe z cukrem (cid:4) owoce. 2. Cukry złożone (disacharydy i polisacharydy) – do disacharydów zalicza się: sacharozę, laktozę, maltozę, celobiozę. Do polisacharydów zalicza się: skro- bię, glikogen, celulozę, pektynę, chitynę oraz wiele pochodnych cukrów. Cukry złożone powoli podnoszą po- ziom glukozy we krwi (odczuwa się to jako dobre samopoczucie). (cid:4) Źródła cukrów złożonych: (cid:4) otręby pszenne – polecane (cid:4) ziemniaki – mało (cid:4) skórka pieczywa – zabronione (cid:4) sucharki – polecane (cid:4) owoce i warzywa – polecane gotowane i surowe rozdrob- nione (cid:4) suche nasiona roślin strączkowych. 8 TŁUSZCZE Tłuszcze powinny stanowić 20-30 dobowego zapotrzebowania energetycznego człowieka. FUNKCJE TŁUSZCZÓW 1. Tłuszcze należą do składników pokarmowych o największej wartości ener- getycznej, 1 g tłuszczu dostarcza 9 kcal. 2. Są w organizmie niezbędne do regulacji temperatury ciała oraz jako war- stwa izolacyjna. 3. Tłuszcze magazynują energię w postaci tkanki tłuszczowej. 4. Stanowią źródło witamin w nich rozpuszczalnych: A, D, E, K oraz niezbęd- nych nienasyconych kwasów tłuszczowych. ŹRÓDŁA TŁUSZCZÓW – OGRANICZYĆ DO MINIMUM (cid:4) tłuszcze roślinne: i ć y z c n a r g o (cid:4) oliwa z oliwek – łyżka dziennie (cid:4) olej sojowy (cid:4) olej słonecznikowy (cid:4) olej kukurydziany (cid:4) awokado – polecane (cid:4) tłuszcze zwierzęce: (cid:4) śmietana – zabroniona (cid:4) sery żółte i twarogowe – chude (cid:4) żółtka jaj – mała ilość (cid:4) mięso – tylko chude (cid:4) wędliny – tylko chude (cid:4) ryby – tylko chude (cid:4) drób – tylko chudy. UWAGA! 1. Nie wolno spożywać potraw smażonych na tłuszczu (np. na maśle lub smalcu)! wania energetycznego. 2. Tłuszcze zwierzęce należy ograniczyć do 6 dziennego zapotrzebo- 3. Należy pamiętać o zachowaniu stanu równowagi pomiędzy źródłami kwasów omega-3 (ryby, owoce morza, tran) a źródłami kwasów omega-6 (tłuszcze lądowe). 9
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Wątroba. Zdrowa dieta. Porady lekarza rodzinnego
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: