Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00236 005152 13072820 na godz. na dobę w sumie
Więcej niż Osho. Idee, nauki i przekaz kontrowersyjnego guru - książka
Więcej niż Osho. Idee, nauki i przekaz kontrowersyjnego guru - książka
Autor: Liczba stron: 184
Wydawca: Sensus Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-2869-8 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> psychologia i filozofia >> życiowe filozofie
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).
Pytasz mnie, co jest dobre, a co złe. Odpowiadam: cokolwiek robisz uważnie i świadomie - jest dobre. Cokolwiek robisz nieuważnie i nieświadomie - jest złe...
Osho

Geniusz to człowiek, który dociera do prawdy nieoczekiwaną drogą.
Alfred Bestes

»Ja« jest naszym tyranem.
Nisargadatta Maharaj

Powinniśmy być wolni, nie dlatego, aby robić to, na co mamy ochotę, lecz po to, aby dogłębnie zrozumieć nasze własne impulsy i instynkty.
Krishnamurti

Osho - guru, dla którego życie było bogiem

Duchowy przywódca bogatych, seks-guru czy pierwszy całkowicie szczery mistyk? Kim był Osho? W jaki sposób, dwadzieścia lat po swojej śmierci, wciąż zdobywa nowych zwolenników? Czym różnią się jego słowa od innych nauk duchowych? Co tak naprawdę kryje się za przekazem tego wielkiego mistrza?

Ta książka pozwoli Ci wejść do świata głębokiej mądrości i odległych tradycji, aby odnaleźć klucze do interpretacji myśli Osho. Dzięki medytacji, która stanowi sposób na odnalezienie w swym wnętrzu prawdziwej rzeczywistości, nauczysz się żyć w harmonii ze Wszechświatem. Dotkniesz także radości i oświecenia, by na końcu zbliżyć się do poglądów Osho i innych przywódców duchowych na tematy związane z wiarą, starając się rozróżnić pojęcie religii i filozofii spirytualistycznej.

Wybierz się w interesującą podróż w głąb świadomości. Jeśli kiedykolwiek miałeś ambicje podjąć wysiłek bycia kimś, jeśli zastanawiałeś się nad istotą szczęścia, jeśli poszukiwałeś spokoju i ukojenia - na stronach tej książki znajdziesz odpowiedzi.


Osho - urodził się 11 grudnia 1931 roku w Kuchwadzie w Indiach. Początkowo znany jako Bhagwan Shree Rejneesh, później zaczął używać imienia Osho - japońskiego słowa oznaczającego w buddyzmie zen mnicha buddyjskiego. Przez dziewięć lat wykładał filozofię na Uniwersytecie w Dżabalpur. Następnie udał się w podróż po Indiach, prowadząc wykłady poświęcone każdemu z aspektów rozwoju świadomości ludzkiej.

W 1968 roku zamieszkał w Bombaju. Dwa lata później stworzył 'Dynamiczną Medytację' - technikę, która wspomaga zatrzymanie umysłu. W marcu 1974 roku założył aśramę w Punie, do której udawały się tysiące osób, aby praktykować jego techniki medytacji. W 1980 roku zgromadził już 250 tysięcy uczniów na całym świecie. Od tego czasu jego nauka stała się obiektem krytyki oraz ataków ze strony wschodnich i zachodnich religii.

W 1981 roku, gdy stan jego zdrowia zaczął się pogarszać, został przewieziony do Stanów Zjednoczonych, by przejść operację kręgosłupa. W stanie Oregon jego zwolennicy zbudowali miasto Rajneeshpuram, liczące 500 mieszkańców, ale o powierzchni mogącej pomieścić 20 tysięcy odwiedzających. Ronald Reagan sprzeciwił się obecności i naukom Osho, ponieważ łamały one konserwatywną i racjonalną politykę jego partii. Mimo to filozof nadal przeprowadzał swoje konferencje. W wyniku śledztwa federalnego Osho został oskarżony o łamanie prawa o imigracji i trafił do więzienia, gdzie prawdopodobnie podawano mu truciznę. Ostatecznie został wydalony z USA. Zmarł 19 stycznia 1990 roku w wieku 58 lat.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Idź do Przykładowy rozdział Spis treści Katalog książek Nowości Bestsellery Zamów drukowany katalog Twój koszyk Dodaj do koszyka Cennik i informacje Zamów cennik Zamów informacje o nowościach Wydawnictwo Helion SA 44-100 Gliwice tel. 032 230 98 63 e-mail: sensus@sensus.pl Więcej niż Osho. Idee, nauki i przekaz kontrowersyjnego guru Autor: Jorge Blaschke Tłumaczenie: Monika Bielawska ISBN: 978-83-246-2869-8 Tytuł oryginału: Mas alla de Osho: Ideas, ensenanzas y mensaje del gran maestro Format: A5, stron: 184 Osho — guru, dla którego życie było bogiem Duchowy przywódca bogatych, seks-guru czy pierwszy całkowicie szczery mistyk? Kim był Osho? W jaki sposób, dwadzieœcia lat po swojej œmierci, wciąż zdobywa nowych zwolenników? Czym różnią się jego słowa od innych nauk duchowych? Co tak naprawdę kryje się za przekazem tego wielkiego mistrza? Ta książka pozwoli Ci wejœć do œwiata głębokiej mądroœci i odległych tradycji, aby odnaleźć klucze do interpretacji myœli Osho. Dzięki medytacji, która stanowi sposób na odnalezienie w swym wnętrzu prawdziwej rzeczywistoœci, nauczysz się żyć w harmonii ze Wszechœwiatem. Dotkniesz także radoœci i oœwiecenia, by na końcu zbliżyć się do poglądów Osho i innych przywódców duchowych na tematy związane z wiarą, starając się rozróżnić pojęcie religii i filozofii spirytualistycznej. Wybierz się w interesującą podróż w głąb œwiadomoœci. Jeœli kiedykolwiek miałeœ ambicje podjąć wysiłek bycia kimœ, jeœli zastanawiałeœ się nad istotą szczęœcia, jeœli poszukiwałeœ spokoju i ukojenia — na stronach tej książki znajdziesz odpowiedzi. Osho — urodził się 11 grudnia 1931 roku w Kuchwadzie w Indiach. Początkowo znany jako Bhagwan Shree Rejneesh, później zaczął używać imienia Osho — japońskiego słowa oznaczającego w buddyzmie zen mnicha buddyjskiego. Przez dziewięć lat wykładał filozofię na Uniwersytecie w Dżabalpur. Następnie udał się w podróż po Indiach, prowadząc wykłady poœwięcone każdemu z aspektów rozwoju œwiadomoœci ludzkiej. W 1968 roku zamieszkał w Bombaju. Dwa lata później stworzył „Dynamiczną Medytację” — technikę, która wspomaga zatrzymanie umysłu. W marcu 1974 roku założył aœramę w Punie, do której udawały się tysiące osób, aby praktykować jego techniki medytacji. W 1980 roku zgromadził już 250 tysięcy uczniów na całym œwiecie. Od tego czasu jego nauka stała się obiektem krytyki oraz ataków ze strony wschodnich i zachodnich religii. W 1981 roku, gdy stan jego zdrowia zaczął się pogarszać, został przewieziony do Stanów Zjednoczonych, by przejœć operację kręgosłupa. W stanie Oregon jego zwolennicy zbudowali miasto Rajneeshpuram, liczące 500 mieszkańców, ale o powierzchni mogącej pomieœcić 20 tysięcy odwiedzających. Ronald Reagan sprzeciwił się obecnoœci i naukom Osho, ponieważ łamały one konserwatywną i racjonalną politykę jego partii. Mimo to filozof nadal przeprowadzał swoje konferencje. W wyniku œledztwa federalnego Osho został oskarżony o łamanie prawa o imigracji i trafił do więzienia, gdzie prawdopodobnie podawano mu truciznę. Ostatecznie został wydalony z USA. Zmarł 19 stycznia 1990 roku w wieku 58 lat. Spis treści Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 Rozdział 1 . Saga współczesnych mistrzów . . . . . . . . . . . . . . . . 13 Przegląd twórców głębokiej mądrości duchowej . . . . . . . . . . . 15 Wielcy mistrzowie i wielkie mądrości . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Aurobindo i świadomość ponadumysłowa . . . . . . . . . . . . . . . 18 Krishnamurti — mistrz, który się zbuntował . . . . . . . . . . . . . . 20 Ramakrishna — tam, gdzie umysł jest wszystkim . . . . . . . . . . . 21 Osho — jeśli prawdą jest to, co powiedziałem, przeżyję . . . . . . . . 22 Rozdział 2 . Mistrz i uczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 Mistrz idealny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 Mistrz zewnętrzny jest przewodnikiem . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 Prawdziwy mistrz nie musi niczego udowadniać . . . . . . . . . . . 30 Cechy fałszywych nauczycieli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33 Rozdział 3 . Inteligencja i wysiłek, by stać się kimś . . . . . . . . . . . . 35 Intelekt i inteligencja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 To, co czyni nas kretynami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 Wysiłek, by być kimś, w naukach Osho . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 Osho na drodze medytacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 Potęga umysłu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 Zmysł prawie utracony — intuicja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 Mózg — organ w pełni rozwoju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 Osho przestrzega nas przed niebezpieczeństwem ograniczeń . . . . 53 Rozdział 4 . Niebezpieczeństwa ego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 Rodzimy się obdarzeni autentycznym bytem . . . . . . . . . . . . . . 59 Pojawienie się ego w okresie dzieciństwa . . . . . . . . . . . . . . . . 60 Osho przestrzega, że cierpimy z powodu ego . . . . . . . . . . . . . . 62 Kilka rad Osho na pokonanie ego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 Rozdział 5 . Pułapki sukcesu i władzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69 Pułapki na drodze do wewnętrznego poznania i mądrości duchowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 Pochlebstwa, ego, chełpliwość i to, co nietranscendentne . . . . . . . 73 Władza i rezygnacja według szkoły Osho . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Rozdział 6 . Przemoc według Osho . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79 Duchowość zaczyna się od odrzucenia przemocy . . . . . . . . . . . 81 Przemoc a nasza zwierzęca przeszłość . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 Jak zawrócić z drogi przemocy? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 Rozdział 7 . Medytacja, taniec i muzyka — składowe szkoły Osho . . . 87 W poszukiwaniu świata spokoju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 Dźwięk mantry, aby osiągnąć ciszę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 Taniec jako droga ku transcendencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 Rozdział 8 . Fałszywa koncepcja czasu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 Przeszłość, teraźniejszość, przyszłość . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 Czas jest wymysłem człowieka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Relatywne mierzenie czasu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 Upaniszady a umysł kwantowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101 Rozdział 9 . Seks według Osho . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 Osho i jego wyobrażenie o miłości i seksie . . . . . . . . . . . . . . 107 Seks w ujęciu Osho . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 Ego jako wróg miłości i seksu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 Jak podchodzić do seksu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 Tantra — święty seks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Panća Tattwa, czyli ceremonia tantryczna w pełnym tego słowa znaczeniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 Nieco więcej o kundalini . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 Czakry — punkty specyficznej medytacji . . . . . . . . . . . . . . . 117 Medytacja służąca pobudzeniu kundalini . . . . . . . . . . . . . . . 118 Niektóre z efektów budzenia kundalini . . . . . . . . . . . . . . . . 120 Rozdział 10 . Zen i medytacja według szkoły Osho . . . . . . . . . . . 123 Wprowadzenie do zen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 Żyć tu i teraz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127 Medytacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128 Proste ćwiczenie w medytacji zen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 Krótkie wprowadzenie do praktyki koan . . . . . . . . . . . . . . . 133 Rozdział 11 . Radość i szczęście według Osho . . . . . . . . . . . . . . 137 Szczęście i radość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139 Szczęście powinno pochodzić z naszej świadomości . . . . . . . . 140 Podstawy szczęścia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140 Gdzie rodzi się nieszczęście? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 Klucz do szczęścia według szkoły Osho . . . . . . . . . . . . . . . . 142 Przede wszystkim być sobą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 Rozdział 12 . Oświecenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147 Czym jest oświecenie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149 Jak osiągnąć stan oświecenia? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150 W oświecenie należy uwierzyć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152 Odmienne stany świadomości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153 Władza oświecenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155 Rozdział 13 . Umysł . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159 Umysł to organ zanurzony w potoku słów . . . . . . . . . . . . . . 161 Medytacja to nieobecność myśli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164 Medytacja świadka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 Zanurzając się w teraźniejszości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166 Rozdział 14 . Filozofia Osho a zachodnie religie . . . . . . . . . . . . 169 Brutalne religie a pokojowe filozofie . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171 Różne pojęcia nieśmiertelności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173 Poszukiwanie wewnętrzne a poszukiwanie zewnętrzne . . . . . . . 174 Sprzeczne poglądy na temat seksu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176 Epilog . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179 Dodatek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181 Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184 8.Fałszywa koncepcja czasu Przeszłość, teraźniejszość, przyszłość O sho oraz inni mistrzowie duchowi, jak i uczeni specja- lizujący się w fizyce kwantowej, są przekonani, że ist- nieje wyłącznie teraźniejszość. Żyjemy w ciągłej teraź- niejszości, co postaramy się uzasadnić w tym rozdziale. Wizja materialistyczna głosi, że żyjemy dla przyszłości, lecz tak naprawdę przyszłość jest teraźniej- szością, która wciąż nas dopada. Dlatego też bliższa jest nam wizja spirytuali- styczna, która zapewnia, że żyjemy teraźniejszością. „Umieramy wraz z końcem jednej myśli i rodzimy się po- nownie w kolejnej” . Swami Nityabodhananda Teraźniejszość jest czymś wiecznym — zawsze jesteśmy w niej obecni, wszystko się w niej odbywa. Nie możemy doświadczyć końca teraźniejszości, gdyż nawet śmierć nam tego nie umożliwia. Czytelnik może powiedzieć, że istnieje również przeszłość. Zapewne jakaś istnieje, lecz kiedy myślimy o przeszłości, rozpoznajemy jedynie pewne wspo- mnienie, które jest właśnie doświadczeniem teraźniejszości. Nie możemy po- wrócić do przeszłości, aby zmienić bieg zdarzeń, nie jesteśmy w stanie naprawić popełnionych błędów, a momenty szczęścia i przyjemności są nie do odzy- skania. Choćbyśmy powtórzyli pewne czynności, zawsze będą one różne. Nie oszukujmy się, żyjemy wieczną teraźniejszością, zawsze tkwimy w teraźniej- szości, w tu i teraz. Mistrzowie duchowi namawiają nas, byśmy zrozumieli, że czas nie istnieje i że żyjemy wieczną chwilą obecną. Choć rozum oszukuje nas pojęciami takimi, jak „przeszłość” czy „przyszłość”, nigdy nie docieramy ani do przeszłości, ani do przyszłości, lecz wciąż tkwimy w teraźniejszości. 98 · WIĘCEJ NIŻ OSHO Czas jest wymysłem człowieka Czas jest wymysłem człowieka stworzonym po to, by odmierzać zjawiska na- tury. Czas jest asymetryczny. Dowodem na to jest fakt, iż pamiętamy przeszłość, lecz nie mamy pojęcia o przyszłości. We współczesnej fizyce kwantowej pojęcie czasu nie istnieje. Fizycy wiedzą, że tak zwana strzałka czasu pozwala nam wspominać tylko przeszłość (przy- szłości nie), lecz w mniejszej skali — kwantowej, jak na przykład skala Plancka (1/1033, 17 razy mniejsza niż rozmiar protonu), pojęcie czasu nie istnieje. „Nie żyjemy w czasie, żyjemy nim . Autentyczność bycia stoi naprzeciw sztuczności trwania w czasie” . Martin Heidegger, Bycie i czas Dla duchowych przywódców z Indii pojęcie czasu jest osią ich nauk. Zawsze nalegali oni, byśmy żyli tu i teraz. Owo trwanie w teraźniejszości nie oznacza myślenia o przeszłości ani planowania przyszłości, lecz nakazuje życie chwilą obecną — jako jedyną, która istnieje. Umysł zawsze próbuje zanurzyć nas we wspomnieniach przeszłości lub przenieść ku przyszłym projektom — wydaje się, jakby nie chciał żyć chwilą obecną, która jest jedyną istniejącą. Przeszłość i przyszłość stanowią jedynie iluzję, są fałszywym obrazem czegoś, co nie istnieje w teraźniejszości. Robert Earl Burton w książce Self-Remembering zauważa: „Wszystko oprócz teraźniejszości jest iluzją. Aby doświadczać tego, co obecne, musimy bardziej interesować się tym, co nas otacza, a mniej wyobraźnią. Kiedy chwycimy się mocno teraźniejszości, świadomość staje się boska”. Obser- wowanie tego, co nas otacza, bycie świadomym wydarzeń w naszym otoczeniu, doświadczanie codziennych spraw tu i teraz jest, według mistrzów duchowych, drogą, która wzmacnia naszą świadomość i czyni ją boską. „Rzeczywistość jest niezmienna, zmienia się natomiast twoje pojmowanie rzeczywistości, w miarę jak zmienia się twoja świadomość” . John White, What is Enlightenment? Jak zauważa John White, rzeczywistość się nie zmienia, lecz istnieje wiele sposobów jej postrzegania. Jeżeli nasza świadomość zmienia rzeczywistość, którą widzimy, jest ona już inna. I właśnie o to zabiegają nauki duchowe — ROZDZIAŁ 8. FAŁSZYWA KONCEPCJA CZASU · 99 abyśmy zdali sobie sprawę, iż postrzegamy tylko pewną część rzeczywistości; jeśli ewoluujemy, jeśli wzrasta nasza świadomość, będziemy pojmować tę rze- czywistość w coraz to inny sposób. „Nie doświadczamy prawdziwie świata zewnętrznego — poj- mujemy tylko jego wydzieloną część” . Robert Ornstein Z drugiej strony, pamiętając o sobie i będąc świadomymi, żyjąc uważnie i przeżywając teraźniejszość, uwalniamy się od wspomnianego przez Gurdżi- jewa „prawa wypadku” lub od tego, co inni nazywają „kaprysami losu”. Uwal- niamy się od tych wydarzeń, gdyż zdajemy sobie sprawę z tego, co się dzieje, a więc możemy zdecydować się to zaakceptować lub spróbować to zmienić. Tak więc jeżeli głęboko przeżywamy teraźniejszość, jesteśmy świadomi tego, co ro- bimy, a także decyzji, które podejmujemy, nie postępujemy jak maszyny — mo- żemy ocenić wydarzenia i uchronić się od wielu wypadków i mylnych decyzji. 100 · WIĘCEJ NIŻ OSHO Relatywne mierzenie czasu Możemy podzielić dobę na godziny, minuty, sekundy, lecz jest to tylko astrono- miczny sposób na zarządzanie przestrzenią pomiędzy nocą a dniem. To formuła zależna od planety, na której się znajdujemy, i prędkości, z jaką ona krąży. Na in- nych planetach ta relatywna przestrzeń byłaby inna, być może nawet nieregularna. U ciebie dzień trwa jedną minutę! Jakie to zabawne! Pewnego dnia oglądałem zachód słońca czterdzieści trzy razy. Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę W naszym życiu zdarzają się chwile, podczas których czas przekracza swe bariery — na przykład w trakcie medytacji. Dlatego też wszyscy mistrzowie du- chowi polecają ją jako wewnętrzne i transcendentne doświadczenie. Pewne jest, że podczas medytacji zewnętrzny czas płynie swoim rytmem, lecz w umyśle nie dzieje się to samo. Zdarza się, że osoba medytująca może odnieść wrażenie, iż czas jest wieczny. Bywa, że traci poczucie czasu, aby zanurzyć się w wiecznej te- raźniejszości, w której umysł odpoczywa od materialistycznych czy czasowych powiązań. W takim błogim stanie często wydaje się, że minęło zaledwie kilka minut, podczas gdy w rzeczywistości upłynęło kilka godzin. Są to cenne chwile, podczas których osoby medytujące odczuwają pustkę i żaden przedmiot nie po- jawia się w ich świadomości. Doświadczają uczucia wolności i braku przywią- zania do czegokolwiek, co je otacza, nawet do czasu. Osoba medytująca znaj- duje się w otwartej przestrzeni, nie identyfikuje się z niczym, co może ujrzeć lub uchwycić, gdyż otacza ją pustka. Nie istnieją wysiłek ani czas. Podczas medy- tacji nadchodzi moment, w którym czas znika i odmierzany jest tylko wewnątrz człowieka — we wnętrzu jego umysłu już nie płynie, pragnie on jedynie cieszyć się chwilą obecną. W medytacji jesteśmy w stanie przekroczyć bariery czasu i przestrzeni. To samo dzieje się także, kiedy stajemy w obliczu jakiegoś dramatycznego wyda- rzenia — w jednej chwili, jak wybuch lub iskra, przebiega nam przed oczami całe nasze życie. Mowa tu o wrażeniu, które ma miejsce tylko wówczas, gdy ktoś otarł się o śmierć. W takiej chwili widzimy nasze życie, nasze dzieciństwo, wiek dorosły — wiele obrazów, które przebiegają nam w umyśle jak „chwile”. Jeśli po takim wydarzeniu dochodzimy do siebie i próbujemy przypomnieć sobie obrazy, których byliśmy głównym bohaterem, możemy zauważyć, że aby tego dokonać, potrzebujemy dużo więcej czasu niż w momencie niebezpieczeństwa, kiedy doświadczyliśmy tego wewnętrznego „filmu”. Zdajemy sobie sprawę, że ponowne przywołanie tego, co widzieliśmy, wymaga godzin skupienia, podczas gdy w tamtym momencie wszystko to mignęło jak spadająca gwiazda, przeła- mując bariery czasowe wewnątrz kwantowego umysłu. ROZDZIAŁ 8. FAŁSZYWA KONCEPCJA CZASU · 101 Upaniszady a umysł kwantowy „Proces snu, który pozwala przełamywać bariery przestrzen- no-czasowe, jest o wiele bardziej złożony niż proces myślenia” . Eduard Punset Bariery czasowe są przekraczane również podczas marzeń sennych. Sen, który wydaje nam się stanem trwającym całą noc, trwa zaledwie kilka sekund lub co najwyżej parę minut. Zwykliśmy mawiać, iż całą noc dręczył nas jakiś koszmar, podczas gdy tak naprawdę miało to miejsce w fazie snu REM. Lecz sny nie wiążą się tylko z kwestią czasu, mogą nam też przypominać osoby, które już zmarły, określone wydarzenia, także powtarzalne, czy niespodziewane spo- tkania. Z drugiej strony, ze snem wiąże się również zjawisko często wyśmiewane i błędnie rozumiane: uprzednie poznanie. Jest wiele osób, które we śnie ujrzały wydarzenia z przyszłości, czyli właśnie doświadczyły uprzedniego poznania. Przypadków takich jest na tyle dużo, że nie możemy ich ignorować. Według ekspertów w tej dziedzinie jest to sytuacja oniryczna, podczas której przekraczane są bariery przestrzenno-czasowe, dzięki czemu możliwy jest dostęp do wizji przyszłości. 102 · WIĘCEJ NIŻ OSHO Jest sporo udokumentowanych przypadków tego zjawiska, lecz, moim zda- niem, są one często źle interpretowane lub badane. „Jestem, jaki jestem… żyję w teraźniejszości” . Henry D . Thoreau Osho i inni mistrzowie duchowi przykładają ogromną wagę do świata oni- ryzmu, traktując go jako sposób komunikacji z „poza-światem”, z innymi wy- miarami, innymi sferami lub z bogami. Głoszone przez nich poglądy są cał- kowicie zgodne z nowymi teoriami naukowymi. Upaniszady opowiadają nam o koncepcjach, które są w pełni aktualne dziś. Co więcej, wielu naukowców ku swemu zaskoczeniu odkryło, iż znaczna część z ich własnych teorii była w tych tekstach intuicyjnie zawarta. Upaniszady podkreślają, że czuwanie jest stanem poznania zewnętrznego, zaś sen z marzeniami sennymi jest stanem poznania wewnętrznego. Tym samym teksty te nie różnią się znacząco od koncepcji rze- czywistości według fizyki kwantowej. Jesteśmy cząsteczkami, jesteśmy złożeni z subatomowych struktur, które pozostają w kontakcie z innymi cząsteczkami, tworzącymi Wszechświat, dlatego też tworzymy część tej dynamicznej struk- tury Wszechświata nazywanej umysłem kosmicznym. Wiemy, że nasz umysł funkcjonuje na bazie procesów kwantowych — co więcej, działanie elektrycz- nych mikrotubul, które znajdują się we wnętrzu dendrytów i neuronów mózgo- wych, jest przez wielu naukowców uważane za prawdziwe jądro świadomości. Względność przestrzenno-czasowa jest wynikiem pracy naszego mózgu, którego przypadkowy wycinek może zawierać nawet 600 milionów synaps na centymetr sześcienny. W korze mózgowej byłoby to około 10 do 14 lub 15 po- tęgi. Gdybyśmy liczyli z szybkością tysiąca na sekundę, policzenie wszystkich zajęłoby nam od 3000 do 30 000 lat. „Tracimy naszą energię w wyniku konfliktów, kłótni, strachu i próżności” . Krishnamurti Nasz mózg jest w stanie ujawniać ogromną energię, której wciąż całkowicie nie znamy. W mojej książce Somos energía1 opisuję jego pojemność, a także pokazuję, jak niepotrzebnie tracimy naszą energię. Niszczymy część naszych 1 Ediciones Robinbook, 2009. ROZDZIAŁ 8. FAŁSZYWA KONCEPCJA CZASU · 103 neuronów niezdrowymi nawykami i złym odżywianiem. Nawet najmniej zna- cząca i najmniejsza część naszego mózgu zawiera cenną informację, tak jak to jest u zwierząt i owadów. Należy zauważyć, iż mózg motyla królewskiego jest tylko kawałkiem tkanki nerwowej o wielkości kilku milimetrów i jest około milion razy mniejszy niż mózg ludzki. A przecież pomimo takich rozmiarów mózgu motyl potrafi używać swych odnóży i skrzydeł, potrafi chodzić, latać, a nawet odnaleźć właściwą drogę podczas długiego, wielokilometrowego lotu. Wyobraźmy sobie zatem, czego byłby w stanie dokonać nasz mózg, gdybyśmy go tak nie marnowali. •
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Więcej niż Osho. Idee, nauki i przekaz kontrowersyjnego guru
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: