Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00139 005896 13604100 na godz. na dobę w sumie
Więcej niż tu i teraz - książka
Więcej niż tu i teraz - książka
Autor: Liczba stron: 176
Wydawca: Sensus Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-2689-2 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> psychologia i filozofia >> sekret
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Świat można zmienić tylko od wewnątrz
Eckhart Tolle

Wszyscy marzymy o raju, ponieważ jest to typowe marzenie w piekle
Karl Wolf Biermann

Emocje są przyczyną klęski inteligencji
José Antonio Marina, Karl Wolf Biermann

Wszystko jest ułudą z wyjątkiem teraźniejszości
Robert Earl Burton

Od pierwszych stron jego dzieł jest jasne, że Eckhart Tolle to współczesny mistrz.
Marc Allen



Czy czujesz, że zamiast żyć tu i teraz, zamiast w pełni czerpać z doświadczeń, jakie oferuje Ci życie w teraźniejszości, nieustannie żeglujesz między wspomnieniami z przeszłości i planami na przyszłość? Kierują Tobą nieokiełznane emocje, które zaburzają Twój odbiór świata, uniemożliwiając osiągnięcie spokoju ducha i odbierając szansę na pogodzenie się z samym sobą.

Jeśli opanujesz emocje i osiągniesz świadomość samego siebie, uda Ci się nawiązać kontakt ze swoim wewnętrznym ja i rozwiązać wszystkie trapiące Cię problemy. Wystarczy, że będziesz słuchać własnego ciała i dostrzegać, gdzie znajdują się opór i blokady, gdzie zakotwiczyły się obciążające Cię traumy. Możesz doświadczyć przemiany, dzięki której Twoje życie stanie się bardziej rzeczywiste, harmonijne i zrównoważone, a Ty będziesz nareszcie wolny.

Książka ta powstała pod wpływem przemyśleń Eckharta Tollego, który z kolei czerpał inspirację z dorobku mistrzów, psychologów i terapeutów minionego stulecia. Traktując dzieła Tollego jako punkt odniesienia, autor sięga po niezmiennie aktualną tematykę, dotyczącą jeszcze nieprzezwyciężonych problemów psychologicznych i świadomościowych. Ponadto ta lektura otworzy Ci drzwi do tradycji sufickiej i buddyjskiej oraz najnowszych teorii kwantowych czy transpersonalnych, powiązanych z odkryciami na polu fizyki, medycyny i innych nauk.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

IDŹ DO:   Spis treści Przykładowy rozdział KATALOG KSIĄŻEK:   Katalog online Zamów drukowany katalog WIĘCEJ NIŻ TU I TERAZ Autor: Jorge Blaschke Tłumaczenie: Mirosława Sobczyńska-Szczepańska ISBN: 978-83-246-2689-2 Tytuł oryginału: Mas Alla del Ahora Format: A5, stron: 176 CENNIK I INFORMACJE: Œwiat można zmienić tylko od wewnątrz   Zamów informacje o nowościach Zamów cennik CZYTELNIA:  Fragmenty książek online Do koszyka Do przechowalni Nowość Promocja Onepress.pl Helion SA ul. Kościuszki 1c 44-100 Gliwice tel. (32) 230 98 63 e-mail: onepress@onepress.pl redakcja: redakcjawww@onepress.pl informacje: o księgarni onepress.pl Wszyscy marzymy o raju, ponieważ jest to typowe marzenie w piekle Emocje są przyczyną klęski inteligencji José Antonio Marina Wszystko jest ułudą z wyjątkiem teraźniejszoœci Eckhart Tolle Karl Wolf Biermann Karl Wolf Biermann Robert Earl Burton Od pierwszych stron jego dzieł jest jasne, że Eckhart Tolle to współczesny mistrz. Marc Allen Czy czujesz, że zamiast żyć tu i teraz, zamiast w pełni czerpać z doœwiadczeń, jakie oferuje Ci życie w teraźniejszoœci, nieustannie żeglujesz między wspomnieniami z przeszłoœci i planami na przyszłoœć? Kierują Tobą nieokiełznane emocje, które zaburzają Twój odbiór œwiata, uniemożliwiając osiągnięcie spokoju ducha i odbierając szansę na pogodzenie się z samym sobą. Jeœli opanujesz emocje i osiągniesz œwiadomoœć samego siebie, uda Ci się nawiązać kontakt ze swoim wewnętrznym ja i rozwiązać wszystkie trapiące Cię problemy. Wystarczy, że będziesz słuchać własnego ciała i dostrzegać, gdzie znajdują się opór i blokady, gdzie zakotwiczyły się obciążające Cię traumy. Możesz doœwiadczyć przemiany, dzięki której Twoje życie stanie się bardziej rzeczywiste, harmonijne i zrównoważone, a Ty będziesz nareszcie wolny. Książka ta powstała pod wpływem przemyœleń Eckharta Tollego, który z kolei czerpał inspirację z dorobku mistrzów, psychologów i terapeutów minionego stulecia. Traktując dzieła Tollego jako punkt odniesienia, autor sięga po niezmiennie aktualną tematykę, dotyczącą jeszcze nieprzezwyciężonych problemów psychologicznych i œwiadomoœciowych. Ponadto ta lektura otworzy Ci drzwi do tradycji sufickiej i buddyjskiej oraz najnowszych teorii kwantowych czy transpersonalnych, powiązanych z odkryciami na polu fizyki, medycyny i innych nauk. Spis treści Wprowadzenie 10 Rozdział 1 Świat emocji 13 Opanowani przez emocje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Konflikt między niekontrolowanymi emocjami a umysłem 16 Obserwować swoje emocje 17 Emocje pozytywne i negatywne 18 Krótka lekcja buddyzmu 22 Rozdział 2 Ból i cierpienie 25 Koncepcje bólu i cierpienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 Ból przeszłości 29 Ból teraźniejszości 30 Ból fizyczny i jak go pokonać 31 Identyfikowanie się ciała z bólem 34 Rozdział 3 Przezwyciężyć strach 39 Strach naszym towarzyszem podróży . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41 Strach według Assagiolego 42 Uwolnić się od strachu i pokonać go 44 Strach przed chorobą 47 Rozdział 4 Ego 51 Ego: wielki niszczyciel o różnorakich „ja” . . . . . . . . . . . . . . . 53 Uraza, zawiść, skargi i pretensje 55 Mieć rację albo jej nie mieć, czy ma to znaczenie? 57 Łotrzy, ofiary, karierowicze i kilka szczurów 58 Iluzja jedności 60 Więcej być, a nie więcej chcieć 61 Rozdział 5 Żyć wieczną teraźniejszością 65 Tu i teraz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 Żyć teraźniejszością, życiem świadomym 68 Być, obserwować i żyć teraźniejszością 69 Identyfikowanie się z fikcyjnymi postaciami 71 Iluzja czasu: istnieje tylko teraźniejszość 74 Rozdział 6 Używaj swego umysłu i zwyciężaj 79 Wszyscy mamy wewnętrzną moc . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 Rozwijać nasze umiejętności — korzyści i niebezpieczeństwa 82 Poziomy, które osiągamy 84 Intuicja, boska wiedza 86 Zaskakujący świat intuicji 88 Odczuwać nasze wewnętrzne i zewnętrzne energie 91 Rozdział 7 W kontakcie z wewnętrznym ciałem 93 Skupiać uwagę na ciele i wsłuchiwać się w nie . . . . . . . . . . . . . . 95 O co prosi Cię ciało? 96 Obserwując wewnętrzne opory i odblokowując traumy 97 Wszystko jest w Tobie, a Ty jesteś we wszystkim 98 Dokonaj przemiany siebie! 99 Jesteśmy bogami 102 Rozdział 8 Twoje kontakty z innymi 105 Twój świat i świat innych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .107 Sztuka słuchania i przezwyciężania mentalnej gadaniny 108 Uciec od pospolitości i szukać tego, co kreatywne 109 Miłość i nienawiść 110 Coś na temat naszego życia zawodowego 112 To my jesteśmy przyczyną naszych problemów 114 Negatywizm i jego konsekwencje 115 Hierarchia wartości i priorytetów 116 Rozdział 9 Świat medytacji i świętej samotności 119 Medytacja, samotność i cisza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .121 Codziennie śnić świadomie 123 Szukać kontaktu z przyrodą i medytować 124 Medytując z morskimi falami 126 Medytacja drogą do zdobycia wewnętrznej przestrzeni 127 Rozdział 10 Gdzie znajduje się szczęście 133 Czy istnieje szczęście? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .135 Szczęście jest efemerydą, a pieniądze to placebo 137 Uwolnić się od nieszczęśliwości 140 Szczęście tu i teraz w świecie medytacji 141 Rozdział 11 Potęga wyboru 143 Akceptując to, co istnieje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .145 Nie staraj się zmieniać świata, lecz zmień siebie 146 Potężny efekt wyboru 147 Uciec od utartych stereotypów 148 Rozdział 12 Obudzić się ze snu 153 Śpimy, jak powiedział Gurdżijew . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .155 Jak się obudzić? 157 Jak wyjść z tego błogosławionego snu? 158 Epilog 162 Dodatek 1 166 Dodatek 2 168 Dodatek 3 170 Bibliografia 174 12. Obudzić się ze snu Śpimy, jak powiedział GurdżijewG eorgij Iwanowicz Gurdżijew był mistrzem armeńskim, który stworzył w Fontainebleau-Avon szkołę zwaną Czwarta Droga. Jego nauki z całą pewnością są zakorzenione w tra- dycji sufi i, jak się wydaje, zawierają pewne elementy zaczerpnięte z buddyzmu i innych wschodnich systemów filozoficzno-religijnych. Obecnie większość teorii na temat Czwartej Drogi nie jest już aktualna, zwłaszcza te odnoszące się do po- działów ludzkiego umysłu, obalone przez współczesną psychologię i neurofizjo- logię. Jednakże jej pewne twierdzenia nadal obowiązują, a mianowicie te, które kładą nacisk na fakt, że my, ludzie, działamy jak maszyny i spędzamy znaczną część naszego życia „uśpieni”, z dala od rzeczywistości. Ludzkość śpi, zajęta tylko tym, co bezużyteczne, żyjąc w świecie, który błądzi. Przedstawię teraz w ogólnym zarysie cztery drogi wyróżnione przez Gurdżijewa Hakim Sanai, The Walled Garden of Truth w jego postulatach. Pierwszą drogę symbolizuje postać fakira, który jest panem swego ciała, ale nie swych emocji ani myśli. Na stronach tej książki podkreślaliśmy, jak ważne jest kontrolowanie własnych emocji i rozpoznawanie cudzych. Symbolem drugiej drogi jest mnich, panujący nad swoimi emocjami, ale nie nad swym ciałem i myślami. Mnich, według Gurdżijewa, uosabiał wiarę wypły- wającą z pobożności. Trzecia droga jest drogą jogina, który jest panem swoich myśli, być może również swojego ciała, ale nie swych emocji. 156 · WIĘCEJ NIŻ TU I TERAZ Wreszcie mamy czwartą drogę, stanowiącą fundament nauk Gurdżijewa. Opiera się ona na rozwoju duchowym i łączy się z pozostałymi trzema drogami, aby doprowadzić do harmonii. Celem tej drogi jest obudzenie ludzi, aby przestali się zachowywać jak maszyny. Termin „obudzenie” wynika z przyjęcia koncepcji „uśpienia”, czyli braku świa- domości siebie samych i naszych działań przez większą część naszego życia. Jedną z najlepszych metod obudzenia chęci do pracy nad samym sobą jest osiągnięcie świadomości, że w każdej chwili możesz umrzeć. Georgij Iwanowicz Gurdżijew Gurdżijew zwrócił uwagę, że — według Ewangelii — w Ogrójcu Jezus zganił apostołów za to, że zasnęli, podczas gdy on się modlił. Zdaniem armeńskiego mistrza słowa Jezusa zostały niewłaściwie zinterpretowane, ponieważ nie odno- siły się do rzeczywistej sytuacji, lecz do spania w ujęciu metaforycznym, tzn. do automatycznego życia bez świadomości własnego bytu. Przyjęcie takiej inter- pretacji oznaczałoby, że chodzi tu o przesłanie znacznie głębsze, będące oskar- żeniem skierowanym do każdego z nas. Wyraz „śpiący” tłumacze Biblii potrak- towali dosłownie, nie zauważywszy, iż odnosi się on do najgłębszych pokładów naszej świadomości. Dla Gurdżijewa „obudzić się” to zdać sobie sprawę z całkowitej mechanicz- ności naszego życia, którego przemijanie obserwujemy, nie będąc go świadomym. Uczestniczymy w otaczającym nas świecie, poruszamy się, mówimy i pracujemy w sposób mechaniczny, nie uświadamiając sobie tego, czym jesteśmy, ani praw- dziwego znaczenia naszej egzystencji. Mijają dni, miesiące i lata, a my nie zatrzy- mujemy się ani na moment, aby zastanowić się nad tym, czym jesteśmy i co tu robimy. Nie znamy siebie samych i nie uzmysławiamy sobie, że śpimy z powodu naszych emocji i mózgu, którego działanie jest uwarunkowane przez świat ze- wnętrzny. Nasze poglądy, myśli, przekonania, nawyki, wady i zalety nie są nasze, zostały skopiowane. Kiedy zdamy sobie z tego sprawę, zaczniemy widzieć siebie takimi, jakimi jesteśmy w rzeczywistości, i osiągniemy świadomość siebie samych. Śpiąc, nigdy nie zakwitła róża szczęśliwości. Dlaczego robisz coś, co jest tak bliskie śmierci? przysłowie sufickie Aby zdać sobie sprawę z naszego nieprawdziwego istnienia, musimy je kiedyś dojrzeć, tzn. obudzić się. Może się tak stać na skutek jakiegoś nadzwyczajnego wydarzenia o silnym oddziaływaniu emocjonalnym, takiego jak wypadek, w wy- niku którego otarliśmy się o śmierć, albo utrata ukochanej osoby. Tego rodzaju doświadczenia uzmysławiają nam, że żyjemy fałszywą rzeczywistością. ROZDZIAŁ 12. OBUDZIĆ SIĘ ZE SNU · 157 Wyrwanie się z tej zautomatyzowanej egzystencji, uniemożliwiającej nam życie tu i teraz, nie jest jednak łatwym zadaniem. Tysiące społecznych czyn- ników utrudnia nasze przebudzenie i utrzymuje nas w fałszywym śnie oddala- jącym nas od siebie samych. Możemy wstać rano, wziąć prysznic, wyjść z domu, pojechać do pracy, prze- twarzać dane lub odbierać telefony, przegryźć coś, skończyć pracę, pogadać chwilę ze znajomymi w kawiarni, wrócić do domu, pooglądać telewizję, położyć się spać, nie będąc ani przez moment świadomi siebie samych. Spędziliśmy cały dzień, „śpiąc”. Najgorsze jest to, że dzieje się tak przez całe życie. Gurdżijew twierdził, że znajdujemy się w swego rodzaju śnie hipnotycznym i wszystko odbywa się tak, jakby istniały jakieś siły, którym zależy na tym, aby utrzymać nas w takim stanie i uniemożliwić nam uzmysłowienie sobie naszej sytuacji. Jak się obudzić? Aby doszło do przebudzenia, konieczne jest jakieś wydarzenie, które silnie wstrząśnie naszą świadomością, albo nauki, które uzmysłowią nam niebezpieczeństwo wy- pływające z codziennych uwarunkowań i rutyny. Ludzie są ślepi, uśpieni rutyną. Henry D Thoreau Przebudzenie wymaga wysiłków, zdecydowania i zainteresowań intelektual- nych. Nie bójmy się stawić czoła sobie samym, naszemu wewnętrznemu światu, naszym emocjom i rzeczywistości życia. Musimy żyć teraźniejszością, aby ze- stroić się z naszym otoczeniem, ze wszechświatem. Aby robić to prawidłowo, najpierw musimy zacząć odróżniać zarówno stan nieświadomości, jak i stan świadomości. Do osiągnięcia tego celu potrzebna jest samoobserwacja, która pozwoli nam zobaczyć siebie takimi, jakimi jesteśmy. Na początku samoobserwacja, bycie świadomym wszystkiego, co się robi, intensywne przeżywanie teraźniejszości może wydać się nudne. Zgłębianie siebie samych, szukanie przyczyn naszych określonych zachowań, uświadamianie sobie, że tym, czym rzeczywiście żyjemy, jest teraźniejszość — to czynności, których nasz umysł nie cierpi, ponieważ wy- magają od niego wielkiego wysiłku. Jeśli jednak uda nam się żyć w ten sposób, to my zaczniemy rządzić w naszym mózgu, kładąc kres jego panowaniu nad nami. Jak już wspomniałem, na początku może to się wydawać nudne, ale w rezultacie odkryjemy nową rzeczywistość, świat bardziej świeży i naturalny, teraźniejszość, której będzie towarzyszyć większe poczucie spełnienia. Jeśli nie rozumiemy 158 · WIĘCEJ NIŻ TU I TERAZ naszej wewnętrznej struktury, naszej psychiki, naszych zdolności odczuwania i myślenia, naszych emocji, to jak możemy zrozumieć zewnętrzny świat? Nikt nie czyni wystarczającego wysiłku, aby się obudzić. Robert Earl Burton Wsłuchiwanie się w siebie staje się czymś fundamentalnym. Przede wszystkim powinniśmy unikać bycia jedynie odbiciem tego, co nas otacza, przestać identy- fikować się ze światem zewnętrznym. Może okazać się, że bywamy w miejscu, gdzie nie czujemy się dobrze, miejscu, które wpływa negatywnie na nasz we- wnętrzny rozwój, jednak jeśli będąc tam, wszystko to sobie uświadamiamy i je- steśmy w stanie kontrolować sytuację, wówczas nie zarazimy się od otoczenia i nie ulegniemy mechanizacji. Wysiłek, który musimy poczynić, polega na przejściu ze zwykłego stanu czuwania do stanu podwyższonej gotowości. Zapewne świat pierwotny bardziej wymuszał na człowieku bycie świadomym niż świat obecny. Człowiek pierwotny bez przerwy żył w stanie pogotowia, po- nieważ wiedział, że jakikolwiek błąd mógł kosztować go życie. Działał bardziej instynktownie i częściej posługiwał się intuicją (to ostatnie stwierdzenie odnosi się zwłaszcza do kobiet). Żył w świecie wolnym od manipulacji, przekazów pod- progowych, reklamy, uwarunkowań i całej tej otoczki, która utrudnia nam re- fleksję nad samymi sobą. To obecna cywilizacja powoduje, że jesteśmy niepraw- dziwi, mniej świadomi i bardziej automatyczni. Pogrąża nas w głębokim letargu, niepozwalającym nam dostrzec rzeczywistości naszego bytu. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy uciec do miejsc odosobnionych i bezludnych, bo właśnie tu, gdzie się znajdujemy, musimy nauczyć się walczyć o nasze przebudzenie. Obudź się, nadeszła godzina śmierci! Blade Runner (płyta Vangelisa) Wszystkie dawne filozofie i tradycje, m.in. buddyzm i hinduizm, kładą na- cisk na pamiętanie o sobie samych. Jeśli uważnie przyjrzymy się sobie, dotrze do nas, że część czasu upływa nam w stanie letargu, w którym zapominamy o sobie samych i nie mamy świadomości, że istniejemy. Jak wyjść z tego błogosławionego snu? Sposobem na zgłębianie siebie samego jest obserwacja. Bez niej człowiek nigdy nie zrozumie związków występujących między poszczególnymi funkcjami swo- jego ciała ani mechanizmów i przyczyn tego, co się dzieje wokół niego. ROZDZIAŁ 12. OBUDZIĆ SIĘ ZE SNU · 159 Kiedy zaczniemy naszą obserwację, zrozumiemy, czym różnią się poszcze- gólne funkcje naszego ciała, na czym polega aktywność intelektualna, a na czym emocjonalna, motoryczna, instynktowna i intuicyjna. Samoobserwacja nie wiąże się z wielkim wysiłkiem, polega po prostu na kon- centrowaniu uwagi na sobie samym, nie pozwalając jej osłabnąć, bo to odciąg- nęłoby nas od kontynuowania tego procesu. Samoobserwacja i pamiętanie o sobie samych to wyzwania, którym musimy sprostać, aby osiągnąć stan świadomości. Jak już powiedziano, śnimy na jawie przez większą część życia, zupełnie odwrotnie, niż powinniśmy czynić, ponieważ nie koncentrujemy się wówczas na realizacji pożytecznych celów ani na obu- dzeniu naszej świadomości. Zwyczaj śnienia na jawie ma źródło w lenistwie na- szego intelektu oraz w naszych emocjach, które dążą do odtwarzania przyjem- nych doświadczeń, wcześniej przeżytych lub wymyślonych, aby pogrążyć nas w stanie wiecznego letargu. Z tego powodu nie dostrzegamy świata realnego, przesłoniętego murem wzniesionym przez nasze nierzeczywiste doświadczenia mentalne. Obserwując siebie samych, dochodzimy do prawdy, że człowiek permanen- tnie zapomina o swojej własnej egzystencji. Aby uzmysłowić sobie, że to mózg mechanicznie kieruje ciałem, wykonajmy proste ćwiczenie. Jeśli pracujemy w gabinecie, wystarczy, że przestawimy na na- szym biurku telefon: jeśli znajduje się z prawej strony, postawmy go po stronie lewej. Zauważymy, że gdy zadzwoni, machinalnie będziemy go szukać po prawej stronie. Po upływie kilku dni przyzwyczaimy się do jego nowego położenia i prze- staniemy tak robić. Ta prosta próba przyda nam się także, aby przypomnieć sobie, że rzeczywiście znajdujemy się tam, w gabinecie. 160 · WIĘCEJ NIŻ TU I TERAZ Obudź się, obudź się, śpiący człowieku, z krainy cieni! Obudź się! Rozwiń się! William Blake (angielski poeta i artysta) Innym sposobem wyzwolenia się z automatyzmu jest ustawienie alarmu w telefonie komórkowym, tak aby dzwonił co godzinę lub czterdzieści pięć minut. Za każdym razem, gdy zadzwoni, przerwijmy na minutę wykonywaną właśnie czynność i pomyślmy o sobie samych, tzn. uświadommy sobie naszą prawdziwą rzeczywistość w tym momencie. Gurdżijew wykonywał ze swymi uczniami ze szkoły w Fontainebleau-Avon interesujące ćwiczenie. Mianowicie podczas gdy jedna z jego uczennic, pani Hartmann, grała na pianinie, zachęcał pozostałych do swobodnego tańca, aby w pewnym momencie kazać im się zatrzymać. Nie zmieniając pozycji, wszyscy musieli pozostać w bezruchu przez kilka chwil i zadać sobie pytanie, co tam robią, czy podoba im się to, czy uświadamiają sobie, co się dzieje. Po jakimś czasie wzna- wiano muzykę i taniec. Takie zachowanie powinniśmy naśladować w wielu momentach naszego życia: kiedy spacerujemy ulicą albo w trakcie spotkania z przyjaciółmi. Oczywi- ście, nie chodzi o to, żebyśmy zamierali w bezruchu, lecz zadali sobie pytanie, co tam robimy, czy czujemy się dobrze, czy podobają nam się nasze stosunki z otaczającymi nas osobami, czy to my panujemy nad naszymi emocjami, czy to one panują nad nami, etc. Możemy zadawać sobie inne pytania, pomocne w rozważaniach nad bardziej złożonymi problemami. Wszystko zależy od tego, jaki osiągnęliśmy stopień pa- nowania nad sobą. I tak możemy zapytać siebie, czy robimy to, co konieczne, aby przestać zachowywać się jak roboty, albo — wręcz przeciwnie — czy jesteśmy zdominowani przez otoczenie i wewnętrzne „ja”. Jako uzupełnienie tych prostych ćwiczeń pod koniec dnia wskazana jest ana- liza naszych postępów i porażek, podsumowanie naszych wysiłków. Możemy np. zapytać siebie, czym się zajmowaliśmy, kiedy najlepiej wykorzystywaliśmy nasz czas, co nam się nie udało, w którym momencie i dlaczego „spaliśmy”, co nam utrudniało rozwój… Takie pytania pozwolą nam sprawdzić, jakie uczyniliśmy postępy w pracy nad sobą i, jednocześnie, odkryć, jakie popełniliśmy błędy, aby następnego dnia uniknąć ich powtórzenia. Przystępując do tej wewnętrznej pracy, należy spełnić pewne konieczne warunki: ❋ Uświadomić sobie, że świat zewnętrzny jest całkowicie nierzeczywisty, zafał- szowany, pełen uwarunkowań, manipulacji i fałszywych wartości. ❋ Gorąco pragnąć wyzwolenia i osiągnięcia pełni wiedzy. ❋ Chcieć być panem samego siebie, kontrolować swoje emocje, uczucia i re- akcje wobec świata zewnętrznego. ROZDZIAŁ 12. OBUDZIĆ SIĘ ZE SNU · 161 ❋ Być gotowym do wielkiego wysiłku i poświęceń. ❋ Być świadomym, że szuka się wewnętrznego przebudzenia, że gorąco się go pragnie, że pragnie się osiągnąć stan ciągłego czuwania. ❋ Pamiętać, że wszystko to, co pomaga się obudzić, jest dobre, a to, co utrudnia przebudzenie, jest złe. ❋ Odrzucić zmechanizowane działanie w naszym życiu. Po zaakceptowaniu tych głównych zasad należy podjąć kroki prowadzące do osiągnięcia panowania nad sobą, dogłębnego poznania siebie i zdobycia świa- domości. W tym celu powinno się: ❋ Zacząć pamiętać o sobie samym. ❋ Być świadomym samego siebie to drugi ważny krok. Przypomnijmy, że za- czniemy być świadomi, kiedy zdamy sobie sprawę, że prawie nigdy nie je- steśmy świadomi. Bycie świadomym oznacza również panowanie nad naszym mechanicznym poruszaniem się, naszym oddechem i naszymi narządami. ❋ Zwalczać identyfikowanie się z archetypami. Powinniśmy być sobą. ❋ Obserwować siebie samych. Samoobserwacja jest niezwykle ważna dla po- znania prawdy; nie możemy się oszukiwać. Pozwoli nam odkryć istotę zja- wisk i rzeczy. Wiedza o tym, w jaki sposób myślimy, pozwoli nam nauczyć się myśleć efektywnie. ❋ Poszukiwać naszego prawdziwego „ja”, „ja” niepodzielnego. ❋ Wywoływać w sobie pozytywne emocje, opanować nasze uczucia, aby osiągnąć wolność. Mieć wolność wyboru tych uczuć i zmiany naszych emocji. ❋ Przede wszystkim żyć zawsze teraźniejszością, wieczną teraźniejszością, tu i teraz.
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Więcej niż tu i teraz
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: