Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00253 004687 14684428 na godz. na dobę w sumie
Wielkie Jeziora Mazurskie. Przewodnik żeglarski - ebook/pdf
Wielkie Jeziora Mazurskie. Przewodnik żeglarski - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 274
Wydawca: Wydawnictwo Nautica Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-953063-9-6 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> zdrowie
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Jedyny tak obszerny, dokładny i aktualny przewodnik żeglarski po szlaku Wielkich Jezior Mazurskich! Znajdują się tu wszystkie niezbędne informacje dla żeglujących:

- aktualne dane o 165 portach i przystaniach na szlaku WJM, wraz z numerami telefonów i adresami stron internetowych,

- opisy poszczególnych jezior, kanałów i śluz oraz miejscowości,

- zdjęcia z powietrza większości przystani wraz z opisem,

- mapy z naniesionym oznakowaniem nawigacyjnym,

- propozycje tras rejsów wraz z planami,

- spis znaków nawigacyjnych,

- wiadomości praktyczne,

- atrakcje turystyczne oraz ciekawostki historyczne.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

PRZEWODNIK ŻEGLARSKI Wielkie Jeziora Mazurskie Od Pisza i Karwicy przez Mikołajki, Ryn, Giżycko do Węgorzewa 165 portów i przystani, zdjęcia lotnicze, mapy jezior, trasy żeglarskie, oznakowanie nawigacyjne, atrakcje turystyczne Krzysztof Siemieński Wielkie Jeziora Mazurskie PRZEWODNIK ŻEGLARSKI PRZEWODNIK ŻEGLARSKI Krzysztof Siemieński Warszawa 2019 Krzysztof Siemieński Wielkie Jeziora Mazurskie. Przewodnik żeglarski Copyright © Krzysztof Siemieński Copyright © for this edition: Wydawnictwo Nautica 2019 Wydanie I, Warszawa 2019 Redakcja: Rafał Sarna Projekt grafi czny, skład i łamanie: Marzena Piłko Projekt okładki: Marzena Piłko Zdjęcie na okładce: Marek Borniński Korekta: Katarzyna Sarna Opracowanie grafi czne map: Joanna Reniger Partner: NaviSail Dane służące do narysowania map pochodzą z wydawanej przez partnera aplikacji NaviSail Zdjęcia: Krzysztof Siemieński 29, 52x2, 53, 59, 77, 88, 89, 91, 92 , 93, 101, 108/109, 166, 191, 196/197, 198, 199, 201/202, 207, 223, 231, 232, 238/239 Agencja Reporter Poland 14, 19, 28, 62, 72, 73, 86, 117, 118, 156, 157, 233 Dariusz Popielarczyk 20, 21, 22, 23, 27, 28, 41, 49, 52, 60, 61, 62, 63, 64, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 82, 83, 84, 86, 87, 94, 96, 96, 98/99, 106, 111, 119, 120, 121, 122, 124/125, 128, 129, 130, 133, 134, 138, 139, 143, 144, 145, 147, 148, 155 , 159, 160, 162, 165, 170, 174, 179 , 182, 184, 186, 204/205, 211, 220, 221, 222, 227, 228, 229, 230 www.sailor.pl 185 www.msr-okartowo.pl 51 Marek Borniński 50, 58/59, 65, 70, 74/75, 85, 95, 97, 100, 107, 110, 135, 136/137, 140, 141, 146, 149, 153, 154 , 162, 163/164, 167, 169, 171, 172, 173, 175, 178/179, 180, 180, 181, 183, 187, 188/189, 190, 190, 206, 210, 214/215, 219, 234/235, 236, 237 pixabay.com 8/9, 10/11,12/13, 14, 15, 24/25 i 26, 40, 42/43, 71, 112/113, 115, 123, 131, 216/217 Archiwum prywatne 7, 18, 19, 51, 76 Shutterstock/Mariusz Switulski 160 ISBN 978-83-953063-8-9 ISBN e-book 978-83-953063-9-6 Druk: Zakład Grafi czny „COLONEL” S.A. Wydawnictwo Nautica e-mail: wydawnictwonautica@wydawnictwonautica.pl www.wydawnictwonautica.pl Wielkie Jeziora Mazurskie Od Pisza i Karwicy przez Mikołajki, Ryn, Giżycko do Węgorzewa PRZEWODNIK ŻEGLARSKI Krzysztof Siemieński Spis treści z Od autora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Bezpieczeństwo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 System Sygnalizacji Ostrzegawczej. . . . . . . . . 9 Nisko wiszące druty linii energetycznych. . . . 11 Manewry portowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Cumowanie poza portami – przepisy . . . . . . 13 Dzikie zwierzęta. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 Kilka słów na koniec wstępu . . . . . . . . . . . . 14 z Jezioro Roś . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Pisz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Przystanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 Powiatowy Międzyszkolny Ośrodek Sportowy . 20 Przystań hotelu „Roś” . . . . . . . . . . . . . . . . 20 Euforia Port . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 Ośrodek Żeglarstwa i Turystyki Wodnej „Camp Pisz” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 Ekomarina Pisz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 Stanica Wodna „Moszczenica” . . . . . . . . . . . 23 Stacja Mazurskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego . . . . . . . . . . . . . . . 24 Ośrodek Wypoczynkowy Spółdzielni Usług Socjalnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 Ośrodek Wczasowy „Wodnik” . . . . . . . . . . . . 25 Ośrodek Wczasowo-Rekreacyjny „Energetyk” . 25 Ośrodek Wypoczynkowy „Żagiel” . . . . . . . . . 26 Ośrodek Wypoczynkowy „Polfa” . . . . . . . . . . 26 Kanał Jegliński . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 Port „Wrota Mazur” . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 Śluza Karwik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 z Jezioro Śniardwy . . . . . . . . . . . . . . . . 29 Jezioro Śniardwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 Jezioro Seksty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41 Binduga „Port” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41 Jezioro Warnołty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41 Jezioro Łuknajno . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41 Jezioro Tuchlin. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 Jezioro Tyrkło. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 Jezioro Białoławki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43 Przystanie nad Śniardwami . . . . . . . . . . . . . 49 Port jachtowy „Niedźwiedzi Róg” . . . . . . . . . 49 Port „Popielno” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 Folwark Łuknajno . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 Przystań Mazurskiej Służby Ratowniczej . . . . 51 Biwak przy moście w Okartowie . . . . . . . . . 51 Marina Śniardwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 z Jezioro Bełdany . . . . . . . . . . . . . . . . . 53 Przystanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 Siedlisko na Półwyspie . . . . . . . . . . . . . . . . 58 Ośrodek Polskiej Akademii Nauk „Wierzba” . . 59 Galindia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59 Ujście Krutyni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 Port „Gąsior” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 Przystań „Jaskółka” . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 Ekomarina „Klub Mila” (dawniej PTTK Kamień) . . . . . . . . . . . . . . . 61 Binduga Rodziców . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 Letni Ogród . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 Port „U Adama” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 Port „U Edka” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 Nad Zatoką . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 Stanica Żeglarska „Korektywa” Piaski . . . . . . 65 Przystań „Mazurski Raj” (dawniej „Exploris”) . 66 Ośrodek Szkoleniowo-Wypoczynkowy „Guzianka” (dawniej Ośrodek NBP „Guzianka”) . . . . . . . 67 Port „U Leśniczego” . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 Pensjonat „Janus” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 Śluza Guzianka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69 z Jeziora Guzianka Mała i Guzianka Wielka. . . . . . . . . . . . . . . . . 71 Ruciane-Nida . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 Port „U Faryja”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Kanał Nidzki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 z Jezioro Nidzkie . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 Przystanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 Hotel Nidzki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 Ośrodek Wczasowy „Wodnik” . . . . . . . . . . . 83 Ośrodek Turystyki Wodnej PTTK (dawniej „U Andrzeja”) . . . . . . . . . . . . . . . . 83 Ośrodek Żeglarsko-Rekreacyjny „Pod Dębem” 84 Pole namiotowe „Zielona Binduga” . . . . . . . . 85 Przystań „Pranie” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85 Przystań „Mazury” w Krzyżach . . . . . . . . . . 86 Przystań „Pelagia” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 Stanica Wodna „Czaple” . . . . . . . . . . . . . . . 88 z Jezioro Mikołajskie . . . . . . . . . . . . . . . 89 Mikołajki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 Przystanie na zachodnim brzegu jeziora . . . . 94 Pole namiotowe „W Zatoce”. . . . . . . . . . . . . 94 Pomosty Stacji Hydrobiologicznej Polskiej Akademii Nauk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Ośrodek Wypoczynkowy „Leśna Polana” . . . . 94 Żaglowiec „Chopin” . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 Przystań hotelu „Amax” . . . . . . . . . . . . . . . 95 Cicha Zatoka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 Marina MIKO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 180s na Ptasiej Wyspie . . . . . . . . . . . . . . . 97 Przystań przy plaży miejskiej . . . . . . . . . . . . 98 Port „Rybitwa” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Przystanie na wschodnim brzegu jeziora . . . . 98 Ekomarina Mikołajki – Mazurski Klub Żeglarski . 98 Wypożyczalnia sprzętu wodnego „FUN” . . . . 99 Przystań miejska Mikołajki. . . . . . . . . . . . . . 99 Wioska Żeglarska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 z Jezioro Tałty . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101 Przystanie Przystań Gospodarstwa Rybackiego „Mikołajki”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 Słoneczny Port . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 Pomosty hotelu „Gołębiewski” . . . . . . . . . . 106 Sunport Ekomarina . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 Baza Tałty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 Camping „KamA” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 Przystań tawerny „Bajana”. . . . . . . . . . . . . 108 Przystań „Hobby” – tawerna „Zielony Wiatr”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 Bar „Pod Kasztanami”. . . . . . . . . . . . . . . . 110 Port Chillout Stare Sady . . . . . . . . . . . . 110 Marina Nawigator . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 Przystań „Kokoszka” . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Gospodarstwo agroturystyczne „Obieżyświat” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Camping „Christian” w zatoce Jora . . . . . . . 113 Marina Jora Wielka (dawniej przystań ośrodka PKN Orlen) . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 Pomosty gościńca „Jora” . . . . . . . . . . . . . . 114 Biwaki w zatoce Skanał. . . . . . . . . . . . . . . 114 z Jezioro Ryńskie . . . . . . . . . . . . . . . . 115 Ryn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 Przystanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 Ośrodek Sportów Wodnych „Zofi ówka” (dawniej Szkolne Schronisko Młodzieżowe) . 119 Ośrodek Żeglarsko-Wypoczynkowy „Wichrowe Wzgórza” . . . . . . . . . . . . . . . . 119 Ryn Marina (dawniej „Sośnica”) . . . . . . . . . 120 Port „Mazuryn Yachting” . . . . . . . . . . . . . . 121 Ekomarina Ryn (dawne nabrzeże miejskie) . 122 Stanica „Stock” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 z Kanały łączące baseny Śniardw i Mamr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 Bar „Olsztyn” – główka przy wejściu do Kanału Tałckiego . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Kanał Tałcki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Jezioro Tałtowisko . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Przystań „Zanzibar” . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 Międzyszkolny Klub Żeglarski „Ref” Łapy. . . 125 Kanał Lelecki (Grunwaldzki) . . . . . . . . . . . 128 Jezioro Kotek Wielki . . . . . . . . . . . . . . . . 128 Port „Zielony Gaj”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 Kanał Mioduński . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 Jezioro Szymon . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 Kanał Szymoński . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 z Jezioro Szymoneckie. . . . . . . . . . . . . 131 Camping „Szymonka” . . . . . . . . . . . . . . . . 133 Port „Millennium” . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 z Jezioro Jagodne . . . . . . . . . . . . . . . 135 Przystanie MJ Czarter. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137 Port „Dalpol Yacht” Prażmowo . . . . . . . . . 137 Port „Jagodne”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137 Port YKP Bielsko . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 Pole biwakowe nad kanałem Kula . . . . . . . 139 Kanał Kula . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140 z Jezioro Boczne. . . . . . . . . . . . . . . . . 141 Przystanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 Camping „Bila” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 „Rybaczówka” Bogaczewo. . . . . . . . . . . . . 143 Pensjonat „Port Bogaczewo” (dawniej „Marina Evelyn”) . . . . . . . . . . . . 144 Port „Messa” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145 Marina Rydzewo. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145 Przystań „Natangia” (dawniej „Mazuria”) . . 145 Pensjonat „Panorama”. . . . . . . . . . . . . . . . 146 Gospoda „Pod Czarnym Łabędziem” . . . . . 146 Marina Lester Club . . . . . . . . . . . . . . . . . 147 Pole biwakowe „Leśna Keja” . . . . . . . . . . . 147 Zielona Zatoka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 z Jezioro Niegocin. . . . . . . . . . . . . . . . 149 Przystanie na zachodnim brzegu jeziora . . . 152 Camping „Szekla” Strzelce. . . . . . . . . . . . . 152 Resort Niegocin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152 AZS Wilkasy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153 Ekomarina PTTK Wilkasy . . . . . . . . . . . . . 154 Stanica „Tabat” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155 Wejście do Kanału Niegocińskiego (południowe) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155 Kanał Niegociński . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155 Giżycko. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 Przystanie w Giżycku nad jeziorem Niegocin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158 Zatoka u Cześka (tzw. nowy LOK) . . . . . . . 158 Port LOK . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159 Kanał Łuczański . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160 Port hotelu „St. Bruno” (dawniej hotelu „Zamek”) . . . . . . . . . . . . . 160 Przystanie na wschód od Kanału Łuczańskiego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 Port „Dalba” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 Ekomarina Giżycko . . . . . . . . . . . . . . . . . 162 Cichy Kąt. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163 Jezioro Wojnowo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 Port jachtowy „Wieczorek” . . . . . . . . . . . . 165 Makarina. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166 z Jezioro Kisajno . . . . . . . . . . . . . . . . 167 Wyjście z Kanału Łuczańskiego na jezioro Kisajno – zatokę Tracz . . . . . . . . . . . . . . . 170 Przystanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170 Neptun Club . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170 Port „Royal”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170 Stanica Wodna „Stranda” . . . . . . . . . . . . . 171 Centralny Ośrodek Sportu . . . . . . . . . . . . . 172 Międzynarodowe Centrum Żeglarstwa i Turystyki Wodnej (dawniej „Almatur”) . . . 173 Wejście do kanału Piękna Góra (północne) . 174 z Jezioro Tajty . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175 Przystanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178 Yacht Port Piękna Góra . . . . . . . . . . . . . . . 178 Hotel „Tajty” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179 Marina Bełbot . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180 Stanica Żeglarska Śląskiego OZŻ „Tajty” . . . 181 Port „Koncha” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181 Ośrodek „Gwarek” . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182 Wejście do kanału Piękna Góra (południowe) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182 z Powrót na jezioro Kisajno . . . . . . . . . 183 Przystanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184 Port „Netta” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184 Port „Sailor” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185 Ośrodek Wypoczynkowy „Łabędzi Ostrów” . . .186 Ośrodek Dydaktyczno-Sportowy AWF w Warszawie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186 Ośrodek „Elixir” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187 Zatoka Zimny Kąt . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187 Kanał Sztynorcki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188 Jezioro Sztynorckie. . . . . . . . . . . . . . . . . . 189 Port „Sztynort” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189 Pałac Lehndorffów . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 Jezioro Łabap . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191 Jezioro Dobskie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196 Przesmyk między wyspą Gilma a wsią Doba . . 197 Przystań „Rajcocha” . . . . . . . . . . . . . . . . . 197 z Jezioro Dargin . . . . . . . . . . . . . . . . . 199 Przystanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202 Pole namiotowe „Roganty” obok Królewskiego Rogu . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202 Port Pałacu Młodzieży w Warszawie . . . . . . 203 Port i camping „Nowy Harsz”. . . . . . . . . . . 203 Keja Melnik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204 Camp Park Sonata . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204 Przystań „U Henia” . . . . . . . . . . . . . . . . . 205 Ekomarina Harsz – Ośrodek Dargin (dawniej Górniczy Klub Żeglarski Vega) . . . 205 Most Sztynorcki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206 z Jezioro Kirsajty . . . . . . . . . . . . . . . . 207 Wyjście na Mamry . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209 Przystań Żeglarska „Skłodowo” . . . . . . . . . 209 Bramka Kalska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210 z Jezioro Święcajty . . . . . . . . . . . . . . . 211 Przystanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214 Hotel „Ognisty Ptak” (dawniej ośrodek kopalni „Staszic”) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214 Ośrodek Wypoczynkowy UPH w Siedlcach . 216 Marina Grajan . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216 Pomost przy plaży w Ogonkach (ofi cjalna nazwa: Przystań Żeglarska w Ogonkach) . . . 217 Pomost przy smażalni „Sambor” . . . . . . . . 217 Wejście do kanału Na Stręgiel . . . . . . . . . . 217 Przystań „Mazur” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218 Piękny Brzeg (dawniej WDW) . . . . . . . . . . 218 Róża Wiatrów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219 Zatoka Kal (dawniej „Wiking”) . . . . . . . . . . 220 Przystań „Unia” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221 Kalskie Impresje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222 z Jezioro Mamry Północne . . . . . . . . . . 223 Przystanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226 Stanica Wodna „Kietlice” . . . . . . . . . . . . . 226 Leśny Zakątek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227 Przystań „Mamerki” . . . . . . . . . . . . . . . . . 229 Port „Trygort” (dawniej przystań „Aniata”) . . 230 Biwak na Zwierzynieckim Rogu . . . . . . . . . 230 Wejście na Węgorapę . . . . . . . . . . . . . . . . 231 Węgorzewo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232 Przystanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234 Mamry Yacht Czarter . . . . . . . . . . . . . . . . 234 Ekomarina Węgorzewo . . . . . . . . . . . . . . . 235 Port ZHP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236 Port „Keja” (dawniej „Klub Morski LOK”) . . 237 z Propozycje tras weekendowych . . . . . 238 z Znaki żeglugowe . . . . . . . . . . . . . . . 252 z Indeks. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262 Współrzędne geografi czne punktów podawane są według map Navionics i należy je traktować tylko orientacyjnie, zwłaszcza w odniesieniu do znaków nawigacyjnych takich jak boje farwaterowe i znaki ostrzegawcze systemu kardynalnego. Od autora Weryfi kując informacje dotyczące poszcze- gólnych przystani, uświadomiłem sobie, że obecnie miejsc tego typu jest kilka razy wię- cej niż w czasach, gdy w latach 70. ubiegłego stulecia przemierzałem Mazury Omegą, bur- łacząc w kanałach i sypiając w kokpicie łódki pod „namiotem” robionym z obciążonego bu- telkami żagla, rozpiętego na burtach i bomie. O prądzie dostępnym na kei nikt wtedy nawet nie myślał, bo rzadko kto pływał jachtem ka- binowym, a jeśli już, to do oświetlenia kabi- ny używał raczej latarki, lampy naftowej lub świeczki, a nie akumulatora. Mazurskie porty były wówczas wystarczająco duże, by swo- bodnie pomieścić wszystkie odwiedzające je jachty, a te były na ogół znacznie krótsze, niższe i węższe niż współczesne. Pamiętam, że kiedy chciało się pożeglować w lipcu lub sierpniu, to już jesienią poprzedniego roku należało czynić starania o  zdobycie jachtu. Tak, tak – zdobycie – bo nikt wtedy nawet nie słyszał o czymś takim jak „fi rma czarterowa”. Większość łódek należała do klubów żeglar- skich, a ich członkowie musieli przepracować odpowiednią liczbę „godzin bosmańskich”, by w sezonie móc pożeglować chociaż przez kilkanaście dni. Pod koniec lat 70. zaczęły pojawiać się na mazurskich jeziorach jachty kabinowe. Oczy- wiście wcześniej także było ich kilka, głównie poniemieckich, jak węgorzewska „Maria” czy słynne bliźniaki „Świt” i „Zorza”, przywiezio- ne pod koniec lat 40. z  Gdańska do Giżyc- ka. Pływały też „Wiedźma” i  „Rekin”, który w  1962 r. jako „Christine” zagrał w  fi lmie Romana Polańskiego Nóż w wodzie i stał się 8 OD AUTORA Na Mazurach stale przybywa nowoczesnych portów, które na ogół zaspokajają wszystkie potrzeby współczesnych miłośników żeglarstwa. dzięki temu znany na całym świecie. Wciąż jednak jachty kabinowe – wówczas przez młodych żeglarzy czasami wzgardliwie na- zywane „kredensami” – były na Mazurach rzadkością i  widywało się na ogół Ramblery oraz Omegi z dorabia- nymi małymi nadbudówkami. Pod koniec lat 70. zaczęły się pojawiać udane mode- le polskich konstruktorów. Pamiętam, jaki podziw i  pożądanie budziły takie łódki, jak Giga zaprojekto- wana przez Witolda Tobi- sa, rodzina Maków Henryka Jaszczewskiego czy Venus Zbi- gniewa Gibowskiego. W  Choj- nicach ruszyła masowa produkcja tych ostatnich, a także Orionów i Nashy. Te jachty nie były tak komfortowe i szybkie jak większość produkowanych obecnie, ale nie- wątpliwie przyczyniły się do rozwoju turysty- ki wodnej na Mazurach i nie tylko. Można je spotkać do dzisiaj, sam zresztą często żegluję Makiem 666 i bardzo to sobie chwalę. Rewolucja w polskim żeglarstwie zaczęła się kilka lat przed upadkiem komunizmu, a  jej głównymi sprawcami byli niewątpliwie An- drzej Skrzat, Jerzy Pieśniewski i Adam Orych. Jachty zaprojektowane przez nich były ład- ne, szybkie i  wygodne. Każdy, kto żeglował na przełomie lat 80. i 90., zazdrościł szczęś- liwym posiadaczom Sportin, Tang, Fok, Mor- sów i Pegazów. Po 1989 r. żeglarstwo zaczę- ło być w  Polsce coraz bardziej popularne i dzisiaj to jacht klubowy jest rzad- kością, właściwie przeżytkiem, a  większość mazurskich że- glarzy pływa łodziami włas- nymi lub wypożyczonymi w  jednej z  kilkudziesięciu działających tu fi rm czar- terowych. Jachty poniżej 8 m długości coraz rzadziej pojawiają się w  ich ofer- cie, a większość z nas chce żeglować na ponad 30-sto- powych jednostkach, wyposa- żonych w  ogrzewanie i  patenty do elektrycznego składania masztów. Niedłu- go stare mazurskie przystanie zaczną pękać w szwach. Już dzisiaj w wielu z nich prawie wszystkie stanowiska cumownicze są zajęte przez jachty rezydentów, a jeśli chcemy za- pewnić sobie nocleg, miejsce musimy zare- zerwować wcześniej, dzwoniąc do bosmana portu. Stale też przybywa nowych portów, które na ogół są bardzo nowoczesne i zaspo- kajają wszystkie potrzeby współczesnych mi- łośników żeglarstwa. Jedno wszak pozostaje niezmienne. Mazury są piękne, ale żeglowa- nie po nich wymaga przynajmniej podsta- BEZPIECZEŃSTWO 9 wowej znajomości akwenu i  postępowania zapewniającego bezpieczeństwo załodze. Mam nadzieję, że przyczyni się do tego ten przewodnik, adresowany głównie do tych, którzy swoją przygodę z  Wielkimi Jeziorami Mazurskimi dopiero zaczynają. Bezpieczeństwo Przy wejściu do kościoła Matki Bożej Różań- cowej w Mikołajkach stoi obelisk z napisem: „Pamięci tych, którzy 21 sierpnia 2007 po przejściu białego szkwału nie wrócili do por- tu”. Tego dnia o godzinie 14.27 z prędkością 35 m/s (czyli 12°B) na Śniardwy i  Jezio- ro Mikołajskie uderzył huragan. Sztormowy wiatr wiał ok. 5 minut, ale to wystarczyło, by przewróciło się kilkadziesiąt jachtów, w wy- niku czego życie straciło 12 osób. Fala na płytkich Śniardwach w kilka chwil spiętrzyła się na wysokość ponad 2 m i pognała z wiel- ką siłą w kierunku Mikołajek. Powiało bardzo mocno także na północnych jeziorach. Ra- townicy WOPR i MOPR, którzy natychmiast pospieszyli z pomocą pechowym żeglarzom, wyłowili z  wody w  sumie ponad 70 osób. Żadna z  nich nie miała na sobie kamizelki ratunkowej… Sternicy przewróconych jachtów popełnili kil- ka kardynalnych błędów, ale najważniejszym z nich było to, że w ogóle nie zareagowali na sygnały wysyłane znacznie wcześniej przez przyrodę i nie spłynęli do portu, zanim ude- rzył wicher. O tym, że nadchodzi, świadczyło już dwie godziny wcześniej kilka symptomów, choćby nadciągające najpierw stratocumulu- sy, a za nimi czarne cumulonimbusy o wręcz podręcznikowym wyglądzie kowadła, czy na- gły spadek temperatury. Liberalizacja przepi- sów spowodowała, że dzisiaj można pływać, nawet nie posiadając uprawnień żeglarskich, jeśli tylko długość jachtu nie przekracza 7,5 m. We własnym interesie powinniśmy jednak odbyć przynajmniej weekendowe szkolenie, zwłaszcza jeśli chcemy żeglować z  dzieć- mi. Nie zaszkodzi też lektura podręcznika autorstwa Keitha Colwella Bezpieczeństwo na jachtach żaglowych i  motorowych, który ukazał się niedawno nakładem Wydawnic- twa Nautica. Zawsze przed wypłynięciem z  portu sprawdzajmy prognozę pogody. Jest też mnóstwo aplikacji, jak choćby Ventusky, Windguru, Meteo.pl i  wiele, wiele innych. A jeśli zła pogoda mimo wszystko nas zasko- czy i znajdziemy się w poważnych opałach, to pamiętajmy, że zawsze możemy liczyć na pomoc Mazurskiej Służby Ratowniczej oraz Mazurskiego Ochotniczego Pogotowia Ratun- kowego. Telefon alarmowy to: 601 100 100. System Sygnalizacji Ostrzegawczej Cztery lata po tragedii, o której piszę wyżej, w  lipcu 2011 r. na szlaku Wielkich Jezior 10 OD AUTORA Mazurskich uruchomiono System Sygnaliza- cji Ostrzegawczej przed niebezpiecznymi zja- wiskami pogodowymi. Stanęło 17 wysokich masztów i  teraz o  nadciągającej burzy lub niebezpiecznie silnym wietrze jesteśmy za- wczasu ostrzegani przez rytmicznie pulsujące żółte światła. Liczba 40 błysków na minutę to komunikat: „Uwaga! Spodziewaj się burzy i  wiatru”. Natomiast 90 błysków na minu- tę oznacza: „Niebezpieczeństwo! Za chwilę będą burza i  silny wiatr”. Światła te są wi- doczne niemal z każdego miejsca na prawie wszystkich większych jeziorach szlaku Wiel- kich Jezior Mazurskich oprócz Jezior Nidzkie- go i Dobskiego, w każdych warunkach pogo- dowych, nawet przy pełnym nasłonecznieniu, z odległości 8–9 km. System uruchamia się automatycznie minutę po otrzymaniu z Insty- tutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej komu- nikatu o zbliżających się trudnych warunkach pogodowych. Z pewnością nie jest on jeszcze doskonały, a  sytuację poprawiłoby zamon- towanie na Mazurach radaru pogodowego. Czasami światła włączają się niepotrzebnie, ale lepiej zachować ostrożność, niż dać się zaskoczyć niesprzyjającej żegludze pogodzie. Poniżej wymieniono miejsca, w których stoją maszty sygnalizacyjne. Uwaga! Współrzędne podano według map Navionics. Jezioro Roś: Łupki Jezioro Seksty: wejście do Kanału Jeglińskiego Jezioro Śniardwy: Niedźwiedzi Róg Jezioro Śniardwy: Nowe Guty Jezioro Śniardwy: Pieńkowo Jezioro Bełdany: Kamień 53°39,126’N 21°51,577’E 53°41,304’N 21°46,860’E 53°43,098’N 21°41,717’E 53°45,730’N 21°49,051’E 53°47,192’N 21°40,656’E 53°43,367’N 21°33,704’E Jezioro Mikołajskie: Popielski Róg 53°45,895’N 21°37,230’E NISKO WISZĄCE LINIE ENERGETYCZNE 11 Jezioro Tałty: wejście do Kanału Tałckiego Jezioro Ryńskie: Ryn, „Zofi ówka” Jezioro Jagodne: wyspa Jezioro Boczne: Bogaczewo Jezioro Niegocin: wyspa Kępa Grajewska Jezioro Kisajno: MCŻiTW (dawniej Almatur) Jezioro Kisajno: Wysoki Róg na półwyspie Fuleda Jezioro Mamry: Skłodowo Jezioro Mamry: wejście na Węgorapę Jezioro Święcajty: Ogonki, wejście do kanału prowadzącego na jezioro Stręgiel 53°51,829’N 21°32,545’E 53°55,828’N 21°31,874’E 53°56,031’N 21°43,590’E 53°57,816’N 21°45,006’E 54°00,349’N 21°47,938’E 54°02,166’N 21°43,930’E 54°06,127’N 21°40,569’E 54°09,393’N 21°43,441’E 54°11,872’N 21°43,136’E 54°10,983’N 21°48,403’E Nisko wiszące druty linii energetycznych Na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich jest kil- ka miejsc, w których należy uważać, by nie zawadzić masztem o nisko wiszące linie wy- sokiego lub średniego napięcia. Płynąc kanałami, mamy ułatwione zadanie, bo większość z  nich i  tak trzeba przemie- rzać ze złożonym masztem. Jednak zawsze upewnijmy się, czy wchodząc do kanału, nie kładziemy masztu zbyt późno, i czy wypływa- jąc, nie za wcześnie zaczynamy go stawiać. W  pobliżu niebezpiecznych miejsc zwykle stoją znaki ostrzegające przed nisko wiszą- cymi liniami energetycznymi, ale szczególnie trzeba uważać w niżej wymienionych lokali- zacjach:• • Jezioro Bełdany, Zatoka Iznocka: dru- ty pod napięciem wiszą na wysokości zaledwie 8 m nad brzegami w pobliżu wejścia na Krutynię. Jeziora Jagodne i  Boczne, kanał Kula: linia energetyczna przebiega na wyso- kości 10 m nad wodą między południo- wym brzegiem Jeziora Bocznego oraz 12 OD AUTORA • • północnym brzegiem północno-wschod- niej zatoki Jeziora Jagodnego. Jezioro Wojnowo: druty pod napięciem wiszą na wysokości 10 m nad wodą ok. 70 m za mostem (płynąc od strony je- ziora Niegocin). Jezioro Tajty, przy wejściu do kanału Piękna Góra: ok. 100 m przed mostem drogowym (płynąc od strony Kanału Niegocińskiego lub jeziora Tajty na Ki- sajno) przewody linii energetycznej wi- szą ok. 10 m nad wodą. Jezioro Kisajno: linia energetyczna prze- biega na wysokości 10 m nad wodą między brzegami kanału łączącego Ki- sajno z jeziorkiem Popówka Duża. • • Węgorapa, odcinek na lewo od główne- go szlaku prowadzącego do Węgorzewa, na północ od portu „Mamry Yacht Czar- ter”: przewody wiszą 10 m nad wodą. W drodze do Węgorzewa należy trzymać się na wszystkich rozwidleniach strony prawej (czyli wschodniej) rzeki i kanału. Wypływając z  Węgorzewa w  kierunku jeziora Mamry – lewej. Łatwo się po- mylić, gdy wychodzimy z usytuowanego blisko starorzecza portu „Mamry Yacht Czarter”. Pamiętajmy, że wypływamy z niego zawsze w lewo! Dokładny opis i zdjęcie portu na str. 234–235. • Mamry, wejście do Kanału Mazurskiego. Około 10 m od wejścia do zamkniętego dla żeglugi kanału linia energetyczna przebiega 8 m nad wodą. Trzeba uważać na nią zwłaszcza przy podchodzeniu do pomostu stojącego wzdłuż południowego brzegu kanału, tuż przy jego wejściu. Manewry portowe Do portu wpływamy zawsze z podniesionym masztem, a gdy z niego wypływamy – nawet w  kierunku pobliskiego kanału lub mostu – maszt kładziemy dopiero po wyjściu z przy- stani. Wydaje się to oczywiste, ale… wiele razy byłem świadkiem niefortunnych manew- rów jachtów, których sternicy nie przestrze- gali tej zasady. Położonym masztem łatwo zaczepić o pomost, inny jacht albo nabrzeżną latarnię. Są jednak miejsca, w  których nie da się uniknąć manewrowania z położonym masztem – to śluzy. Dlatego wpływając do śluz i  wypływając z  nich, należy zachować szczególną ostrożność. Chociaż na kursach żeglarskich wciąż uczy się dochodzenia do pomostu i  odchodzenia od niego, to jednak w większości mazurskich przystani obowiązuje zakaz manewrowania w porcie pod żaglami. Wpływamy zatem na silniku lub na wiosłach. Odbijacze na bur- tach wieszamy przed wejściem do portu, a nie dopiero po wpłynięciu do niego. Cumy również przygotowujemy wcześniej. Wcho- dząc do portu, jeśli głębokość na to pozwala, nie podnośmy miecza. Jeśli jest zbyt płyt- ko na opuszczenie go w  całości, zostawmy w wodzie przynajmniej jedną trzecią. Jacht, zwłaszcza z wysoką wolną burtą, bez miecza będzie bardzo czuły na boczny wiatr i z pew- nością nie zechce płynąć tam, dokąd chce- my go skierować, tylko zacznie dryfować. Na keję wysadzamy załoganta bez cumy i poda- jemy mu linę z jachtu. Wytracamy prędkość, hamując silnikiem, a  nie odpychając się od pomostu ręką lub nogą. Najwygodniej jest stawać rufą, ułatwia to później komunikację CUMOWANIE POZA PORTAMI – PRZEPISY 13 z lądem. Podchodząc na wstecznym, pamię- tajmy, że zwłaszcza większe jachty muszą mieć prędkość manewrową i  pełną sterow- ność uzyskamy dopiero po przepłynięciu kilku metrów do tyłu. Manewr podchodzenia do kei rufą należy więc zaczynać znacznie wcześ- niej niż wtedy, gdy podchodzimy dziobem. Chociaż w  wielu mazurskich portach są już muringi, bojki lub Y-bomy, na wszelki wypa- dek zawsze należy mieć w  pogotowiu skla- rowaną kotwicę, która bywa ostatnią deską ratunku, gdy silnik odmówi posłuszeństwa, a my musimy szybko hamować. Jeśli na postój podchodzimy do brzegu, a nie do pomostu, kotwicę na długiej linie rzuca- my dość wcześnie, żeby w razie awarii silni- ka spokojnie móc się na niej wyciągnąć na głęboką wodę. Warto pamiętać o  wyrzuce- niu kotwicy odpowiednio daleko od brzegu, zwłaszcza jeśli żeglujemy po Jeziorach Nidz- kim i Dobskim, gdzie obowiązuje zakaz uży- wania silników. Przy dopychającym wietrze długa lina dobrze trzymającej kotwicy ułatwi nam odejście. Cumowanie poza portami – przepisy Prawo wodne stanowi, że właściciele działek przylegających do jeziora mają zakaz gro- dzenia swych posesji w odległości mniejszej niż 1,5 m od linii brzegowej oraz nie mogą zabronić przechodzenia przez ten obszar. Pa- miętajmy jednak, że nie oznacza to dla nas możliwości stawania na biwak, możemy tam- tędy tylko przechodzić. W praktyce często się zdarza, że wbrew prawu działki są grodzone aż do samego jeziora, a żeglarze bezwzględ- nie przeganiani przez właścicieli terenu. Prze- konać się o tym można (tylko czy warto? (cid:46)) choćby na jeziorach Roś, Tyrkło czy Jeziorze Dobskim, gdzie na Fuledzie rezydencja jed- nego z najbogatszych polskich biznesmenów jest pilnowana przez ochronę niczym wysep- ka Skorpios na Morzu Jońskim należąca do córki rosyjskiego oligarchy Dymitra Rybołow- lewa. Pamiętajmy, że na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich jest kilka parków narodowych oraz rezerwatów przyrody. Informują o  tym czerwone tablice stawiane przez regionalne
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Wielkie Jeziora Mazurskie. Przewodnik żeglarski
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: