Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00089 007772 10476497 na godz. na dobę w sumie
Władca Języków, czyli prawie wszystko o tym, jak zostać poliglotą - książka
Władca Języków, czyli prawie wszystko o tym, jak zostać poliglotą - książka
Autor: Liczba stron: 376
Wydawca: Sensus Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-8715-2 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> psychologia i filozofia >> rozwój intelektualny
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Naucz się uczyć i poznaj kolorowy, wielojęzyczny świat!

Obowiązkowa znajomość języków to jedno z najtrudniejszych wyzwań, jakie stawia przed nami współczesny świat. Życie w globalnej wiosce zmusza do posługiwania się innymi językami, podejmowania prób zrozumienia innych kultur, tradycji, sposobów myślenia i postrzegania świata. Niestety, wbrew temu, co można usłyszeć w mediach, wbrew powszechnym działaniom edukacyjnym i nawet wbrew entuzjazmowi potencjalnych poliglotów nadal zbyt wielu ludzi nie jest w stanie opanować (w pełni albo chociażby na poziomie swobodnej komunikacji) żadnego nowego języka. Dlaczego tak się dzieje i jak temu zaradzić? Doskonałej odpowiedzi na te pytania udziela właśnie ta książka. Bo od tej chwili nie ma już języków obcych - są tylko te, których jeszcze nie znasz.

Daj się uwieść językowi...



Mariusz Włoch, trener kompetencji komunikacyjnych i językowych, wyczerpująco opisuje różne aspekty skutecznych i nieskutecznych metod uczenia się języków, a także proponuje swoje autorskie rozwiązania podstawowych problemów związanych z tą nauką. Dowiesz się stąd, co jest ważniejsze od opanowania zasad gramatyki i dlaczego nawet perfekcyjna znajomość języka nie zapewnia sukcesu w kraju, w którym jest to język urzędowy. Odkryjesz, jakie możliwości daje Ci swobodne porozumiewanie się z przedstawicielami innych narodów. Przeczytaj, zacznij się uczyć i... wytrwaj w postanowieniu!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Redaktor prowadzący: Michał Mrowiec Projekt okładki: Jan Paluch Fotografia na okładce została wykorzystana za zgodą Shutterstock.com Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: sensus@sensus.pl WWW: http://sensus.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://sensus.pl/user/opinie/jazopo Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. ISBN: 978-83-246-8715-2 Copyright © Helion 2014 Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność SPIS TREŚCI Wstęp w czterech odcinkach ............................................................................................9 Część I. Ty i języki. Twój stan. Twoje zasoby 1. Języki to przeżytek ........................................................................................................19 2. Najstarszy zawód świata, czyli jak to się prawdopodobnie wszystko zaczęło .................22 3. Najpopularniejsze metody w telegraficznym skrócie .....................................................26 4. Nowoczesna staroświeckość lub staroświecka nowoczesność ........................................29 5. A banany będziecie rozdawać? ......................................................................................33 6. Nowe myślenie w uczeniu się języków ..........................................................................38 7. Tak podobni, że aż różni ................................................................................................43 8. Po co to właściwie robię? ...............................................................................................47 9. Dobrze sprecyzowany cel ..............................................................................................51 10. Zamiar a działanie .........................................................................................................56 11. Motywacja, czyli paliwo Twojego odrzutowca ...............................................................58 12. Pięć prostych kroków do Twojego sukcesu ....................................................................64 13. Energia jest w Tobie ......................................................................................................69 SPIS TREŚCI 3 Kup książkęPoleć książkę 14. Baletnica niedoskonała, czyli jak zostać mistrzem wymówek ....................................... 73 15. Kiedy się uczysz, zawsze masz rację .............................................................................. 77 16. Błyskawiczny sukces ..................................................................................................... 80 17. Co daje złe nastawienie? ............................................................................................... 83 18. Pozytywne deklaracje, czyli co Cię wspiera ................................................................... 84 19. Słoninka dla sikorki, czyli moc nagrody ......................................................................... 88 20. Chuck Norris, czyli siła koncentracji ............................................................................... 91 21. Wojtek Pilichowski, czyli szyjmy na basie gdzie tylko da się .......................................... 95 22. Pięć minut, by mówić biegle, czyli po prostu skandal .................................................... 98 23. Magia idiotyzmu, czyli jak nie zostać dukanem ........................................................... 104 24. Bariera jest dla mięczaków ......................................................................................... 110 25. Słyszę głosy, czyli jak pozbyć się wewnętrznego krytyka ............................................. 114 26. Stresujący kamień ...................................................................................................... 119 27. Twój największy przyjaciel — mózg .......................................................................... 123 28. Forrest Gump, czyli rola podświadomości ................................................................... 128 29. Systemy reprezentacyjne, czyli świadomy użytkownik mózgu .................................... 132 30. Myślenie wielokierunkowe w nauce języka ................................................................ 140 31. Jak tłumaczyć z jednego kodu na inny ........................................................................ 143 32. Jak uczyć się skutecznie, czyli autostrada w dżungli .................................................... 147 33. Pindory i kakło, czyli dziecięca beztroska .................................................................... 153 34. Codzienność to podstawa ........................................................................................... 158 35. Regularny stolec, czyli cykl dobowy w uczeniu się ...................................................... 161 36. Kto kieruje życiem twardziela, czyli czas się wreszcie wyzwolić .................................. 165 37. Mit Ikara, czyli flow .................................................................................................... 169 4 WŁADCA JĘZYKÓW, CZYLI PRAWIE WSZYSTKO O TYM, JAK ZOSTAĆ POLIGLOTĄ Kup książkęPoleć książkę Część II. Komunikacja. Twój nauczyciel. Twoja szkoła 38. Kto zadaje pytania, ten się komunikuje… ..................................................................175 39. Komunikacja ...............................................................................................................179 40. Naśladuj mnie, czyli modelowanie ..............................................................................184 41. Kotwice, czyli jak wprawić się w odpowiedni stan .......................................................189 42. Co może czuć drugi człowiek, czyli moc empatii ..........................................................196 43. Epidemia sukcesu ........................................................................................................199 44. …a potem poszło do szkoły… ..................................................................................202 45. …a teraz szkoła przyszła do Ciebie, czyli nauczyciel w niewoli ...................................205 46. Typy nauczycieli ..........................................................................................................209 47. Gwiazdor, czyli o symptomie wszechwiedzącego narcyza ...........................................213 48. Kiedy pała przestaje robić wrażenie, pozostaje relacja .................................................217 49. Piątka na semestr, czyli burza w szklance wody ...........................................................222 50. Wezwany do kuratorium .............................................................................................226 51. Użyteczność, czyli do czego Ci się to przyda .................................................................229 52. „Jesteśmy najlepsi”, czyli anonimowe szkoły językowe ...............................................232 53. Tani prywatny nauczyciel ............................................................................................237 54. Czy firmy nie lubią oszczędzać? ...................................................................................240 55. Czego nie uczą na przeciętnych kursach .......................................................................243 56. Nie kupuj kota w worku, czyli dokładnie poznaj ofertę ................................................247 57. W grupie czy indywidualnie? .......................................................................................250 58. Rasizm pokoleniowy, czyli język dla seniora ................................................................253 59. Podręcznik pisany przez autorytet z uniwersytetu .......................................................257 60. Tu sprzedają kolarze, czyli jak przepędzić klienta .........................................................261 61. Egoisto, mów o sobie, ale z sensem .............................................................................264 SPIS TREŚCI 5 Kup książkęPoleć książkę 62. Techniczna poprawność a emocje ............................................................................... 268 63. Obraź mnie, czyli wielki przełom ................................................................................ 271 64. Reset mózgu, czyli kontrolowany bałagan .................................................................. 273 65. Lepiszcze ilaste, czyli jak zalepić usta męczącej gadule ............................................... 277 66. Shut up and teach ...................................................................................................... 280 Część III. Twoje niekonwencjonalne narzędzia językowe 67. Mówienie perfekt, czyli piesi na drodze ...................................................................... 285 68. Ograniczenie czyni mistrza ......................................................................................... 289 69. Stan bieżący a pożądany, czyli ćwicz i testuj ............................................................... 291 70. Wyjście z tunelu ......................................................................................................... 293 71. Wiedza przychodzi łatwiej, kiedy wychodzisz jej naprzeciw ........................................ 296 72. Mapa myśli, czyli siła skojarzeń ................................................................................... 299 73. Ty jesteś ekspertem .................................................................................................... 304 74. Gdzie postawić klocka, czyli językowy plac budowy .................................................... 307 75. Zez zbieżny i rozbieżny, czyli porządek musi być ......................................................... 314 76. Poskromienie rodzajników i regulacja czasowników ................................................... 316 77. Jak notować skutecznie .............................................................................................. 320 78. Uciekło mi słówko, czyli marsz do zagrody .................................................................. 324 79. W pułapce odmiany nieznanego czasownika .............................................................. 327 80. Aktywne werbalizowanie, czyli ucz się na głos ........................................................... 329 81. Eins, zwei, Polizei, czyli złap rytm ............................................................................... 332 82. Co byś zrobił, gdybyś… ............................................................................................. 335 83. Familiada, czyli siła dowcipu ...................................................................................... 341 84. Fiszki .......................................................................................................................... 344 85. Bękarty wojny, czyli kim właściwie jestem ................................................................. 346 6 WŁADCA JĘZYKÓW, CZYLI PRAWIE WSZYSTKO O TYM, JAK ZOSTAĆ POLIGLOTĄ Kup książkęPoleć książkę 86. Podążaj za znakiem, czyli mówmy na temat ................................................................348 87. Kaszel, czyli aktywne wsparcie treści zajęć ..................................................................351 88. Va banque, czyli oko za oko, ząb za ząb .......................................................................354 89. Bądź projektantem i twórz własne kolekcje .................................................................356 90. Przepisz to i wczuj się w autora ...................................................................................359 91. Zbyt dokładne tłumaczenie, czyli jak robić wiochę .......................................................363 92. Wreszcie zdradzam sekret Metody Bezpośredniej Komunikacji ...................................367 SPIS TREŚCI 7 Kup książkęPoleć książkę 8 WŁADCA JĘZYKÓW, CZYLI PRAWIE WSZYSTKO O TYM, JAK ZOSTAĆ POLIGLOTĄ Kup książkęPoleć książkę Rozdział 18. POZYTYWNE DEKLARACJE, CZYLI CO CIĘ WSPIERA Jako (cid:285)e z(cid:239)e nastawienie tylko przeszkadza w (cid:285)yciu, zadam Ci inne pytanie i chcia(cid:239)bym, aby(cid:258) odpowiedzia(cid:239) na nie bez zbytniego zastanawiania si(cid:218) i kombinacji i tak uczciwie, jak si(cid:218) tylko da — przecie(cid:285) nikt oprócz Ciebie nie b(cid:218)dzie tego czyta(cid:239). Oto pytanie: co jest w Tobie dobrego? A tu mo(cid:285)esz zapisa(cid:202) swoje odpowiedzi: ……………………………………………………………………… ……………………………………………………………………… ……………………………………………………………………… ……………………………………………………………………… Przed momentem zapisa(cid:239)e(cid:258) (zak(cid:239)adam, (cid:285)e to zrobi(cid:239)e(cid:258)), co jest w Tobie dobrego. Je(cid:258)li si(cid:218) myl(cid:218) i jeszcze tego nie zrobi(cid:239)e(cid:258), w(cid:239)a(cid:258)nie dost(cid:218)pujesz za- szczytu wzi(cid:218)cia udzia(cid:239)u w specjalnej promocji i masz drug(cid:200) szans(cid:218): zrób to teraz — tylko w ten sposób zrozumiesz, do czego razem zmierzamy i co dzi(cid:218)ki temu mo(cid:285)esz osi(cid:200)gn(cid:200)(cid:202). W porz(cid:200)dku. Wykona(cid:239)e(cid:258) zadanie, wi(cid:218)c mo(cid:285)emy kontynuowa(cid:202) podró(cid:285). Dlaczego warto si(cid:218) zastanowi(cid:202) nad tym, co w nas dobre? Bo to solidny fundament wszystkiego, co robisz teraz, oraz tego, co b(cid:218)dziesz robi(cid:239) w przy- sz(cid:239)o(cid:258)ci. Z pewno(cid:258)ci(cid:200) spotka(cid:239)e(cid:258) ju(cid:285) nie raz osoby, które mówi(cid:200) o sobie tylko z(cid:239)e rzeczy — pewnie si(cid:218) domy(cid:258)lasz, jak to wp(cid:239)ywa na wszystko, co robi(cid:200) i co si(cid:218) z nimi dzieje. Mo(cid:285)e to rodzaj kokieterii, mo(cid:285)e próba wzbudzenia lito(cid:258)ci 84 TY I JĘZYKI. TWÓJ STAN. TWOJE ZASOBY Kup książkęPoleć książkę czy jakich(cid:258) innych, bardziej skomplikowanych uczu(cid:202). Takie osoby mówi(cid:200) o tym, (cid:285)e s(cid:200) do niczego, (cid:285)e nie naucz(cid:200) si(cid:218) niczego, (cid:285)e s(cid:200) g(cid:239)upie, (cid:285)e nie maj(cid:200) pami(cid:218)ci. I tu ciekawostka: przytaknij takim ludziom, a natychmiast zaczn(cid:200) twierdzi(cid:202) co(cid:258) zupe(cid:239)nie przeciwnego — (cid:285)e wcale tacy g(cid:239)upi to nie s(cid:200), (cid:285)e mo(cid:285)e i daliby rad(cid:218). Czasami idzie to znacznie dalej, wi(cid:218)c mo(cid:285)na us(cid:239)ysze(cid:202), (cid:285)e kto(cid:258) mówi o sobie: wszyscy s(cid:200) zawsze przeciwko mnie, akurat dla mnie zabrak(cid:239)o ksi(cid:200)(cid:285)ki w ksi(cid:218)garni, tylko ja wdeptuj(cid:218) w psie kupy na chodniku, czyli ca(cid:239)y (cid:258)wiat, kosmos, smurfy i urz(cid:200)d skarbowy s(cid:200) przeciwko mnie. Có(cid:285), brak ksi(cid:200)(cid:285)ki w ksi(cid:218)garni nie okre(cid:258)la, czy kto(cid:258) jest w stanie nauczy(cid:202) si(cid:218) j(cid:218)zyka czy te(cid:285) nie — bardziej wp(cid:239)ywa na to, jakie dana osoba wyci(cid:200)ga z tego wnioski. A skoro jest to wydarzenie o tak dalekosi(cid:218)(cid:285)nych skutkach, to mo(cid:285)e fak- tycznie lepiej za nic w (cid:285)yciu si(cid:218) nie bra(cid:202) i po(cid:239)o(cid:285)y(cid:202) si(cid:218) od razu do trumny? By(cid:202) mo(cid:285)e. Ale my jeste(cid:258)my tu w innym celu, bo to, (cid:285)e czytasz te s(cid:239)owa, oznacza, (cid:285)e jeste(cid:258) osob(cid:200), która ma (cid:258)wiadomo(cid:258)(cid:202) swoich dobrych stron. Co za tym idzie — jeste(cid:258) w stanie wykorzysta(cid:202) swoje mocne strony w taki sposób, aby pracowa(cid:239)y na Twoj(cid:200) korzy(cid:258)(cid:202) i aby(cid:258) móg(cid:239) dzi(cid:218)ki nim osi(cid:200)ga(cid:202) to, co zaplanowa(cid:239)e(cid:258). Wi(cid:218)c co jest w Tobie dobrego? Mo(cid:285)e zapisa(cid:239)e(cid:258) które(cid:258) z poni(cid:285)szych zda(cid:241): Uwielbiam uczy(cid:202) si(cid:218) nowych rzeczy. Jestem towarzyski. Lubi(cid:218) poznawa(cid:202) nowych ludzi. Mam regularny stolec. Jestem wytrwa(cid:239)y w (cid:202)wiczeniu nowych umiej(cid:218)tno(cid:258)ci. D(cid:239)ubi(cid:218) w nosie tylko wtedy, kiedy jestem sam. Lubi(cid:218) siebie i wiem, (cid:285)e ka(cid:285)dego dnia mog(cid:218) nauczy(cid:202) si(cid:218) czego(cid:258) nowego. Domy(cid:258)lam si(cid:218), (cid:285)e Twoje zapiski mog(cid:200) by(cid:202) zupe(cid:239)nie inne, jednak w (cid:285)aden sposób si(cid:218) nie ograniczaj — to Twoja lista i mo(cid:285)esz na niej umie(cid:258)ci(cid:202), co tylko chcesz. Twoja lista mo(cid:285)e nie mie(cid:202) ko(cid:241)ca. To zale(cid:285)y od Ciebie (zno- wu!) — je(cid:258)li dostrzegasz w sobie dobre rzeczy teraz, by(cid:202) mo(cid:285)e b(cid:218)dziesz w stanie dostrzega(cid:202) ich jeszcze wi(cid:218)cej w przysz(cid:239)o(cid:258)ci. Jeśli dostrzegasz w sobie dobre rzeczy teraz, być może będziesz w stanie dostrzegać ich jeszcze więcej w przyszłości. POZYTYWNE DEKLARACJE, CZYLI CO CIĘ WSPIERA 85 Kup książkęPoleć książkę Czy w takim razie dostrzeganie rzeczy dobrych mo(cid:285)e doprowadzi(cid:202) do tego, (cid:285)e znikn(cid:200) Twoje wady lub cechy, których w sobie nie lubisz? Nie. Wady nie znikaj(cid:200) same z siebie, mo(cid:285)esz je zminimalizowa(cid:202), chocia(cid:285)by po- przez nieskupianie na nich uwagi. Tyle (cid:285)e to temat na inny rozdzia(cid:239), a mo(cid:285)e nawet na inn(cid:200) ksi(cid:200)(cid:285)k(cid:218). A przy okazji — zachowaj rozs(cid:200)dek przy tym pozytywnym nastawie- niu, bo je(cid:258)li zapiszesz co(cid:258) w stylu: Jestem bardzo wysportowany i potrafi(cid:218) lata(cid:202), to ju(cid:285) przy pierwszym skoku z wie(cid:285)owca mo(cid:285)esz straci(cid:202) szans(cid:218) na ko- lejne próby. Nie zalecam te(cid:285) pisania zda(cid:241) typu: Jestem wspania(cid:239)y i wszyscy mnie kochaj(cid:200), bo o ile pierwsza cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) jeszcze jako(cid:258) ujdzie, na drug(cid:200) nie masz tak naprawd(cid:218) wi(cid:218)kszego wp(cid:239)ywu, wi(cid:218)c je(cid:258)li znajdzie si(cid:218) kto(cid:258), kto Ci(cid:218) nie pokocha, mo(cid:285)esz poczu(cid:202) si(cid:218) nie tak dobrze, jak by(cid:258) sobie tego (cid:285)yczy(cid:239), i zaczniesz my(cid:258)le(cid:202) o wie(cid:285)owcu. Nie ma wielu ludzi na (cid:258)wiecie, których wszyscy by kochali. No mo(cid:285)e poza Stalinem czy którym(cid:258) z przywódców Korei Pó(cid:239)nocnej. Wró(cid:202)my do tematu. Twoje nastawienie wp(cid:239)ywa na to, jak si(cid:218) czujesz i jak funkcjonujesz. Umys(cid:239) i cia(cid:239)o to naczynia po(cid:239)(cid:200)czone, które bez przerwy na siebie oddzia(cid:239)uj(cid:200). Nie mo(cid:285)na czu(cid:202) si(cid:218) wspaniale, maj(cid:200)c maksymalnie skwaszon(cid:200) min(cid:218). A wyobra(cid:283) sobie, (cid:285)e pogr(cid:200)(cid:285)asz si(cid:218) w smutku i jednocze- (cid:258)nie szeroko si(cid:218) u(cid:258)miechasz. Tak wi(cid:218)c Twój stan wp(cid:239)ywa na to, jak sku- tecznie przyswajasz wiedz(cid:218) i jak jeste(cid:258) postrzegany — chocia(cid:285)by i teraz — przez innych. A poniewa(cid:285) osob(cid:200), która ma na Ciebie najwi(cid:218)kszy wp(cid:239)yw, jeste(cid:258) Ty sam, mo(cid:285)esz sam sobie bardzo pomóc. Innymi s(cid:239)owy: mo(cid:285)esz sam sob(cid:200) zarz(cid:200)dza(cid:202). Twoje nastawienie wpływa na to, jak się czujesz i jak funkcjonujesz. Umysł i ciało to naczynia połączone, które bez przerwy na siebie oddziałują. Osi(cid:200)gniesz znacznie wi(cid:218)cej, koncentruj(cid:200)c si(cid:218) na tym, co w Tobie dobre i co mo(cid:285)e Ci przynie(cid:258)(cid:202) korzy(cid:258)ci. Pomy(cid:258)l tylko: jeste(cid:258) z pewno(cid:258)ci(cid:200) fachow- cem w jakiej(cid:258) dziedzinie, robisz co(cid:258) naprawd(cid:218) dobrze, mo(cid:285)e nawet bardzo to lubisz. Osi(cid:200)gn(cid:200)(cid:239)e(cid:258) to dzi(cid:218)ki pracy i (cid:202)wiczeniu. Mo(cid:285)e nawet by(cid:239)e(cid:258) lekko zarozumia(cid:239)y, kiedy spostrzeg(cid:239)e(cid:258), (cid:285)e radzisz sobie lepiej ni(cid:285) inni. Czy osi(cid:200)- gn(cid:200)(cid:239)by(cid:258) taki stan, gdyby(cid:258) kiedy(cid:258) powiedzia(cid:239) to, co powiedzia(cid:239)a pani Aniela? — Ja si(cid:218) nie naucz(cid:218) tego j(cid:218)zyka! Za(cid:239)o(cid:285)(cid:218) si(cid:218), (cid:285)e nie. Je(cid:258)li nie wierzysz, (cid:285)e co(cid:258) osi(cid:200)gniesz, to znacznie zmniejszasz swoje szanse. Niekiedy a(cid:285) do zera. A zerowe szanse we w(cid:239)asnym 86 TY I JĘZYKI. TWÓJ STAN. TWOJE ZASOBY Kup książkęPoleć książkę mniemaniu to mizerna wizja sukcesu. Twoje nastawienie staje si(cid:218) o(cid:239)owia- n(cid:200) kul(cid:200) u nogi, która zaczyna coraz bardziej ci(cid:200)gn(cid:200)(cid:202) Ci(cid:218) na dno. A przy oka- zji mo(cid:285)esz poci(cid:200)gn(cid:200)(cid:202) ze sob(cid:200) inne osoby. Czy taki jest Twój cel? Co w ten sposób chcia(cid:239)by(cid:258) osi(cid:200)gn(cid:200)(cid:202)? Obawiam si(cid:218), (cid:285)e móg(cid:239)by(cid:258) w ten sposób straci(cid:202) sporo czasu. Pyta(cid:239)em o to ju(cid:285) kilka razy, zapytam raz jeszcze: po co traci(cid:202) czas? Wyobra(cid:283) sobie, jak wypowiadasz poni(cid:285)sze zdanie w j(cid:218)zyku norweskim. I nie t(cid:239)umacz si(cid:218), (cid:285)e nie planujesz poznawa(cid:202) norweskiego, po prostu ciesz si(cid:218) chwil(cid:200) i zrób to: Jeg bor i Polen nå, i fremtiden vil jeg flytte til Norge. Jeg kommer til å få en ny jobb og begynne et nytt liv. Jeg er ikke sikker på om jeg gjør det om to eller tre år, men det er ikke så viktig nå. Først og fremst vil jeg lære norsk for å kunne snakke med nordmenn uten problemer. W tym momencie mo(cid:285)e si(cid:218) ono wydawa(cid:202) wr(cid:218)cz niemo(cid:285)liwe do wy- mówienia czy zapami(cid:218)tania. Podkre(cid:258)l(cid:218): w tym momencie. Mo(cid:285)esz osi(cid:200)- gn(cid:200)(cid:202) znacznie wi(cid:218)cej, je(cid:258)li jeste(cid:258) gotów w(cid:239)o(cid:285)y(cid:202) w to troch(cid:218) pracy. Pami(cid:218)- taj: jeste(cid:258) w stanie to zrobi(cid:202). Ju(cid:285) jedna osoba w Ciebie wierzy. Przy(cid:239)(cid:200)czysz si(cid:218) do tej grupy? Nie pami(cid:218)tam dok(cid:239)adnie, kto wypowiedzia(cid:239) zdanie: „Jeste(cid:258) tym, co o sobie my(cid:258)lisz”. Chyba nie mo(cid:285)na odmówi(cid:202) tym s(cid:239)owom prawdziwo(cid:258)ci. Je(cid:258)li wmawiasz sobie, (cid:285)e jeste(cid:258) do niczego, z pewno(cid:258)ci(cid:200) pojawi si(cid:218) bardzo du(cid:285)o sygna(cid:239)ów, które Ci(cid:218) w tym przekonaniu utwierdz(cid:200). Co gorsza, nie zauwa(cid:285)ysz w ogóle sygna(cid:239)ów (cid:258)wiadcz(cid:200)cych o czym(cid:258) dok(cid:239)adnie odwrot- nym. Wszystko b(cid:218)dzie umacnia(cid:202) w Tobie przekonanie, (cid:285)e jeste(cid:258) do nicze- go. I mo(cid:285)e kiedy(cid:258) faktycznie tak si(cid:218) oka(cid:285)e. A je(cid:258)li kiedy(cid:258) nagle stwierdzisz, (cid:285)e jednak nie jeste(cid:258) do niczego, to po czym to poznasz? Po czym poznasz, (cid:285)e ju(cid:285) nie jeste(cid:258) do niczego? Zastanów si(cid:218) nad tym, zanim wp(cid:218)dzisz si(cid:218) g(cid:239)(cid:218)biej w ten stan i solidnie si(cid:218) w nim zap(cid:218)tlisz. Troch(cid:218) ju(cid:285) Ci(cid:218) znam i nie wydaje mi si(cid:218), (cid:285)eby(cid:258) by(cid:239) do niczego. Mo(cid:285)e Ci si(cid:218) po prostu nie chce czego(cid:258) robi(cid:202). Masz mo(cid:285)liwo(cid:258)(cid:202) uczenia si(cid:218), po- znawania i wykorzystywania nowych umiej(cid:218)tno(cid:258)ci. I pami(cid:218)taj: niewa(cid:285)ne, czy my(cid:258)lisz, (cid:285)e mo(cid:285)esz czy (cid:285)e nie mo(cid:285)esz — w obu przypadkach masz racj(cid:218). A jeste(cid:258) w stanie wyobrazi(cid:202) sobie, (cid:285)e jeste(cid:258) sikork(cid:200)? POZYTYWNE DEKLARACJE, CZYLI CO CIĘ WSPIERA 87 Kup książkęPoleć książkę Rozdział 19. SŁONINKA DLA SIKORKI, CZYLI MOC NAGRODY (cid:191)ycie sikorki — do(cid:258)(cid:202) niepozornego ptaszka — nie nale(cid:285)y do naj(cid:239)atwiej- szych, zw(cid:239)aszcza zim(cid:200), kiedy dost(cid:218)p do po(cid:285)ywienia jest mocno utrudniony. Dlatego te(cid:285) ludzie wywieszaj(cid:200) na dworze paski s(cid:239)oniny, (cid:285)eby sikorki mog(cid:239)y sobie troch(cid:218) podje(cid:258)(cid:202). Ptaki zlatuj(cid:200) si(cid:218), dziobi(cid:200) jedzenie i prawdopodobnie s(cid:200) w jaki(cid:258) sposób — taki sikorczy — wdzi(cid:218)czne, (cid:285)e spotka(cid:239)a je taka nagroda. A ty? Jak cz(cid:218)sto nagradzasz sama siebie za osi(cid:200)gni(cid:218)te sukcesy? Nie chodzi mi tutaj o co(cid:258) tak spektakularnego jak na przyk(cid:239)ad wydanie ksi(cid:200)(cid:285)ki, wej(cid:258)cie na Mount Everest czy doprowadzenie do (cid:258)lubu ze s(cid:239)awnym akto- rem z Hollywood. Mam na my(cid:258)li rzeczy bardziej „przyziemne”, codzienne — to, czym dla sikorki w zimie jest par(cid:218) dziobni(cid:218)(cid:202) s(cid:239)oniny, a co dla Ciebie mo(cid:285)e oznacza(cid:202) na przyk(cid:239)ad zjedzenie dobrego posi(cid:239)ku. Codzienne ma(cid:239)e nagrody sprawiaj(cid:200), (cid:285)e podtrzymujesz w sobie dobry nastrój. To tak(cid:285)e znak dla Twojego mózgu, (cid:285)e wszystko idzie zgodnie z planem, a skoro to si(cid:218) uda(cid:239)o, to ka(cid:285)de nast(cid:218)pne zadanie mo(cid:285)e si(cid:218) okaza(cid:202) jeszcze prostsze. Obejrzyj film, zjedz cukierka, kup kolejn(cid:200) ksi(cid:200)(cid:285)k(cid:218) do nauki ulubionego j(cid:218)zyka. Mo(cid:285)e w(cid:239)a(cid:258)nie grozisz mi palcem, (cid:285)e wykorzysta(cid:239)em sytuacj(cid:218) i namawiam Ci(cid:218) do roboty zwi(cid:200)zanej z j(cid:218)zykiem. Oczywi(cid:258)cie, (cid:285)e to robi(cid:218). Ca(cid:239)a ksi(cid:200)(cid:285)ka ma na celu w(cid:239)a(cid:258)nie to: sk(cid:239)onienie Ci(cid:218) do dzia(cid:239)ania i utwierdzenie w s(cid:239)uszno(cid:258)ci podj(cid:218)tej decyzji. Przypomina mi si(cid:218) tu historia braci Schenker — Rudolfa i Michaela, dwóch niemieckich gitarzystów rockowych. Rudolf, starszy z braci (gita- rzysta zespo(cid:239)u Scorpions), uczy(cid:239) m(cid:239)odszego Michaela gry na gitarze. Mo(cid:285)e 88 TY I JĘZYKI. TWÓJ STAN. TWOJE ZASOBY Kup książkęPoleć książkę nie by(cid:239) idealnym instruktorem, bo „trenowa(cid:239)” Michaela mniej wi(cid:218)cej tak: je(cid:258)li nauczysz si(cid:218) gra(cid:202) taki a taki utwór, dostaniesz jedn(cid:200) mark(cid:218) (stara waluta niemiecka). No i Michael rz(cid:218)poli(cid:239), ile si(cid:218) da(cid:239)o, i mozolnie pomna(cid:285)a(cid:239) kapita(cid:239). Za ka(cid:285)dy wyuczony utwór otrzymywa(cid:239) nagrod(cid:218) w postaci kolejnej monety. Czym si(cid:218) ró(cid:285)ni(cid:239)a nagroda Michaela od nagrody, któr(cid:200) sama sobie mo- (cid:285)esz przyzna(cid:202)? Ano tym, (cid:285)e Michael by(cid:239) uzale(cid:285)niony od (cid:283)ród(cid:239)a zewn(cid:218)trz- nego (tak jak sikorki w zimie), w tym przypadku starszego brata, i dostawa(cid:239) nagrod(cid:218) dopiero wtedy, gdy umia(cid:239) zagra(cid:202) ca(cid:239)y utwór. Ty natomiast mo(cid:285)esz nagradza(cid:202) si(cid:218) za mniejsze etapy, to zale(cid:285)y tylko od Ciebie. I na tym w(cid:239)a(cid:258)nie polega wy(cid:285)szo(cid:258)(cid:202) nagrody, która nie zale(cid:285)y od czynni- ków zewn(cid:218)trznych. Jeste(cid:258)my wychowywani i programowani przez zasady spo(cid:239)eczne w taki sposób, (cid:285)e na nagrod(cid:218) trzeba d(cid:239)ugo czeka(cid:202), a otrzymanie jej wcale nie jest takie pewne. Ucz si(cid:218), (cid:285)eby(cid:258) zdoby(cid:239)a dobr(cid:200) prac(cid:218), a kiedy zdob(cid:218)dziesz ju(cid:285) t(cid:218) prac(cid:218), zacznij pracowa(cid:202) ci(cid:218)(cid:285)ej, (cid:285)eby sta(cid:202) Ci(cid:218) by(cid:239)o na dom i (cid:285)eby zacz(cid:200)(cid:202) odk(cid:239)ada(cid:202) na emerytur(cid:218), a kiedy pójdziesz na emerytur(cid:218), zaczniesz robi(cid:202) wszystko to, czego nie zd(cid:200)(cid:285)y(cid:239)a(cid:258) zrobi(cid:202) do tej pory, a na co na emeryturze nie b(cid:218)dziesz mia(cid:239)a si(cid:239)y. Tak brzmi teoria. Nie warto czeka(cid:202) a(cid:285) tak d(cid:239)ugo, bo wtedy mo(cid:285)e Ci si(cid:218) odechcie(cid:202). Korzystaj z tego, co masz do dyspozycji, i ciesz si(cid:218) (cid:285)yciem. Ucz si(cid:218) i poszerzaj swe horyzonty i umiej(cid:218)tno(cid:258)ci. Ucz si(cid:218) j(cid:218)zyków. To horyzonty i umiej(cid:218)tno(cid:258)ci podniesione do kwadratu. Co Ci si(cid:218) dzi(cid:258) uda(cid:239)o? Czego si(cid:218) dzi(cid:258) nauczy(cid:239)a(cid:258)? Zastanów si(cid:218) chwil(cid:218) nad tym i sama sobie odpowiedz. A potem zaserwuj sobie nagrod(cid:218). To wzmocni Twoje pozytywne nastawienie i na pewno poprawi Ci humor. Podejrzewam, (cid:285)e b(cid:218)dziesz chcia(cid:239)a nauczy(cid:202) si(cid:218) czego(cid:258) wi(cid:218)cej. Czy op(cid:239)aca si(cid:218) poprzesta- wa(cid:202) na ma(cid:239)ym? Przecie(cid:285) czekaj(cid:200) kolejne nagrody! No dobra, naucz si(cid:218) jeszcze pi(cid:218)ciu nowych s(cid:239)ówek, które Ci(cid:218) zainteresowa(cid:239)y. Je(cid:258)li nie masz ta- kich s(cid:239)ówek, otwórz dowolny s(cid:239)ownik na stronie 123 i zapisz trzecie i ósme s(cid:239)ówko. Nast(cid:218)pnie zajrzyj na stron(cid:218) 231, zapisz pierwsze, czwarte i szóste s(cid:239)ówko. Zanotuj je poni(cid:285)ej, (cid:285)eby si(cid:218) nie rozpe(cid:239)z(cid:239)y: ……………………………………………………………………… Cz(cid:239)owiek, który wierzy we w(cid:239)asne mo(cid:285)liwo(cid:258)ci (a które — jak si(cid:218) oka- zuje — s(cid:200) realne, a nie fikcyjne) i odnosi nawet ma(cid:239)e sukcesy, jest spójny. A w takim stanie mo(cid:285)na czu(cid:202) si(cid:218) tylko dobrze. Je(cid:258)li czasem zaczyna dzia(cid:202) si(cid:218) co(cid:258) z(cid:239)ego, mo(cid:285)na powróci(cid:202) do stanu w(cid:239)a(cid:258)ciwego. O tym tak(cid:285)e opowiem Ci w dalszej cz(cid:218)(cid:258)ci ksi(cid:200)(cid:285)ki. SŁONINKA DLA SIKORKI, CZYLI MOC NAGRODY 89 Kup książkęPoleć książkę Spójny i radosny cz(cid:239)owiek mo(cid:285)e w pewnym momencie zatraci(cid:202) si(cid:218) w tym, co robi, i zapomnie(cid:202) o ca(cid:239)ej reszcie. Znasz ten stan? Ile razy ju(cid:285) go do(cid:258)wiadczy(cid:239)a(cid:258)? Pogadamy o nim za par(cid:218) rozdzia(cid:239)ów. Na razie postaraj si(cid:218) o nim nie my(cid:258)le(cid:202). Michael Schenker, oprócz pieni(cid:218)dzy uzyskanych od brata, zdoby(cid:239) co(cid:258) znacznie cenniejszego: jego nagrod(cid:200) by(cid:239)o doprowadzenie gry na gitarze do perfekcji. Michael to geniusz gitary, gra(cid:239) najpierw w zespole UFO, potem stworzy(cid:239) formacj(cid:218) The Michael Schenker Group. Je(cid:258)li chcesz si(cid:218) przeko- na(cid:202), pos(cid:239)uchaj chocia(cid:285)by utworu Into the Arena — to jeden z najgenial- niejszych rockowych utworów instrumentalnych, jakie kiedykolwiek nagrano. Tak komponuje i gra mistrz. Przypuszczam, (cid:285)e wzorowa(cid:239)y si(cid:218) na nim ca(cid:239)e stada m(cid:239)odych grajków, którzy z ró(cid:285)nych wzgl(cid:218)dów nigdy nie osi(cid:200)gn(cid:218)li poziomu mistrza. Przy okazji kwestii j(cid:218)zykowych nasuwa mi si(cid:218) jedno spostrze(cid:285)enie. Otó(cid:285) Michael nigdy porz(cid:200)dnie nie nauczy(cid:239) si(cid:218) angielskiego. Kiedy mówi, s(cid:239)y- cha(cid:202) u niego niemiecki akcent. Mo(cid:285)e dlatego, (cid:285)e jego celem by(cid:239)o robienie czego(cid:258) innego. Po prostu koncentrowa(cid:239) si(cid:218) na czym(cid:258) innym i nie d(cid:200)(cid:285)y(cid:239) do opanowania angielskiego. A co daje koncentracja? O tym chyba wie najlepiej Chuck Norris. 90 TY I JĘZYKI. TWÓJ STAN. TWOJE ZASOBY Kup książkęPoleć książkę Rozdział 20. CHUCK NORRIS, CZYLI SIŁA KONCENTRACJI Wygl(cid:200)da na to, (cid:285)e Chuck Norris zawsze wiedzia(cid:239), do czego d(cid:200)(cid:285)y. I potrafi(cid:239) si(cid:218) na tym skoncentrowa(cid:202). Dodajmy, (cid:285)e potrafi(cid:239) si(cid:218) skoncentrowa(cid:202) odpo- wiednio mocno, aby jego starania zako(cid:241)czy(cid:239)y si(cid:218) sukcesem. Nie zamierzam jako(cid:258) szczególnie wychwala(cid:202) legendarnego ju(cid:285) pó(cid:239)- obrotu pana Norrisa, chc(cid:218) Ci pokaza(cid:202) na jego przyk(cid:239)adzie pewn(cid:200) prawi- d(cid:239)owo(cid:258)(cid:202). Wspominam tu o nim g(cid:239)ównie dlatego, (cid:285)e mo(cid:285)e on stanowi(cid:202) wzór nieodpartego, nieugi(cid:218)tego d(cid:200)(cid:285)enia do celu (za(cid:239)o(cid:285)(cid:218) si(cid:218), (cid:285)e pami(cid:218)tasz, jak to by(cid:239)o z ustalaniem celu) i intensywnej koncentracji. Takie dzia(cid:239)ania mog(cid:200) sta(cid:202) si(cid:218) zal(cid:200)(cid:285)kiem i bezpo(cid:258)redni(cid:200) przyczyn(cid:200) odniesienia sukcesu. Bo sukces osi(cid:200)gasz wtedy, kiedy chcesz go osi(cid:200)gn(cid:200)(cid:202) i skoncentrujesz wszystkie swoje si(cid:239)y, aby tak w(cid:239)a(cid:258)nie si(cid:218) sta(cid:239)o. A wtedy wszystko wokó(cid:239) Ci pomaga. Tak, skoncentrowanie si(cid:218) na celu mo(cid:285)e zdzia(cid:239)a(cid:202) co(cid:258), co mo(cid:285)emy nazwa(cid:202) cudem. Skoncentrowanie si(cid:218) i robienie wszystkiego, co mo(cid:285)e Ci(cid:218) przybli(cid:285)y(cid:202) do celu. Nie chodzi tylko o to, aby uczy(cid:202) si(cid:218) s(cid:239)ówek w wyznaczonym czasie i miejscu, a raczej o to, aby chcie(cid:202) je poznawa(cid:202) w ka(cid:285)dej mo(cid:285)liwej chwili i w ka(cid:285)dy mo(cid:285)liwy sposób. Wystarczy uruchomi(cid:202) wyobra(cid:283)ni(cid:218) i znale(cid:283)(cid:202) mo(cid:285)- liwo(cid:258)ci nauki wsz(cid:218)dzie tam, gdzie przebywasz. (cid:191)e to niemo(cid:285)liwe? A pami(cid:218)- tasz, co mówili(cid:258)my o kreatywno(cid:258)ci w wymy(cid:258)laniu wymówek? (cid:165)wietnie. Jak to si(cid:218) dzieje, (cid:285)e s(cid:200) osoby, które chodz(cid:200) na angielski dwa lata i nadal s(cid:200) na etapie mniej lub bardziej poprawnego odmieniania czasownika to be? Samym chodzeniem na angielski niewiele mo(cid:285)na zwojowa(cid:202) (chyba (cid:285)e trak- tujesz to jako rodzaj (cid:202)wiczenia ud i (cid:239)ydek), je(cid:258)li co(cid:258) ci(cid:200)gle Ci(cid:218) rozprasza. CHUCK NORRIS, CZYLI SIŁA KONCENTRACJI 91 Kup książkęPoleć książkę Cz(cid:218)sto dzieje si(cid:218) tak, (cid:285)e nagle pojawiaj(cid:200) si(cid:218) rzeczy, które w danej chwili wydaj(cid:200) si(cid:218) bardziej atrakcyjne od przyswajania nowego j(cid:218)zyka. Mo(cid:285)e to by(cid:202) wyj(cid:258)cie na spacer (z tchórzofretk(cid:200)) lub do kina (bez tchórzofretki), wi- zyta u znajomych, którzy chc(cid:200) Ci si(cid:218) z czego(cid:258) zwierzy(cid:202) w(cid:239)a(cid:258)nie w tym momencie (zamierzaj(cid:200) kupi(cid:202) tchórzofretk(cid:218)), mo(cid:285)e to by(cid:202) grzybobranie (nawet w (cid:258)rodku zimy, z tchórzofretk(cid:200) lub bez niej). Kiedy dochodzi do ta- kich sytuacji, tracisz koncentracj(cid:218) na tym, co w(cid:239)a(cid:258)nie robi(cid:239)e(cid:258). Dekoncen- trujesz si(cid:218). Twoja energia si(cid:218) rozprasza i rozlewa si(cid:218) jak woda z kopni(cid:218)tego z pó(cid:239)obrotu wiadra. I uwierz mi — ci(cid:218)(cid:285)ko jest j(cid:200) odzyska(cid:202). Rozproszona energia ucieka, wsi(cid:200)ka w ziemi(cid:218), wyparowuje. Bo jak wiesz, energia to nie rzecz, któr(cid:200) mo(cid:285)na z(cid:239)apa(cid:202) i wrzuci(cid:202) do wspomnianego wiadra. Skoncentruj si(cid:218) i dzia(cid:239)aj. Równie dobrze mo(cid:285)esz chodzi(cid:202) na kurs ro- bienia na szyde(cid:239)ku czy na drutach, wykona(cid:202) od czasu do czasu jaki(cid:258) (cid:258)cieg, a po roku oczekiwa(cid:202), (cid:285)e oto z Twoich dzia(cid:239)a(cid:241) — ni z tego, ni z owego — narodzi si(cid:218) kompletny sweter w romby. Przykro mi, ale takiej mo(cid:285)liwo(cid:258)ci nie ma. Swetry w romby rodz(cid:200) si(cid:218) inaczej. Je(cid:258)li Twoim celem nie by(cid:239)o nauczenie si(cid:218) zrobienia swetra w romby na drutach, ca(cid:239)y Twój czas przeznaczony na chodzenie poszed(cid:239) na marne. A szkoda, bo tak jak mówili(cid:258)my wcze(cid:258)niej, mamy na tym (cid:258)wiecie ograniczon(cid:200) ilo(cid:258)(cid:202) czasu, któr(cid:200) przecie(cid:285) wypada(cid:239)oby wykorzysta(cid:202) jak najlepiej. Ale przynajmniej sobie pochodzi(cid:239)e(cid:258) i masz teraz nogi ze stali. Co sprawia, (cid:285)e Chuck jest mistrzem kopania z pó(cid:239)obrotu? Có(cid:285), w ki- nie kopanym to wielka zaleta, zw(cid:239)aszcza kiedy przeciwnik stroszy piórka, a w ostatecznym rozrachunku obrywa po g(cid:218)bie. Chuck tak doskonale ko- pie z pó(cid:239)obrotu, bo najwyra(cid:283)niej chcia(cid:239) zosta(cid:202) mistrzem kopania z pó(cid:239)obrotu i po(cid:258)wi(cid:218)ci(cid:239) mas(cid:218) czasu i si(cid:239)y na to, aby osi(cid:200)gn(cid:200)(cid:202) swój cel. A co by si(cid:218) sta(cid:239)o, gdyby nagle si(cid:218) zdekoncentrowa(cid:239)? To proste: oberwa(cid:239)by po g(cid:218)bie, a jego legenda zwin(cid:218)(cid:239)aby si(cid:218) w k(cid:239)(cid:218)bek i uciek(cid:239)a w ustronne miejsce, popiskuj(cid:200)c z cicha i ze wstydu. Jak mówi Chuck: „Je(cid:258)li co(cid:258) robisz, rób to, co robisz”. Jeśli coś robisz, rób to, co robisz. A Ty? Czy ju(cid:285) wiesz dok(cid:239)adnie, po co w(cid:239)a(cid:258)ciwie si(cid:218) uczysz czy za- mierzasz zacz(cid:200)(cid:202) si(cid:218) uczy(cid:202) — powiedzmy — angielskiego? I czy wiesz, jak przeorganizujesz swoje (cid:285)ycie, aby(cid:258) mog(cid:239)a z (cid:239)atwo(cid:258)ci(cid:200) koncentrowa(cid:202) si(cid:218) na tej przygodzie? 92 TY I JĘZYKI. TWÓJ STAN. TWOJE ZASOBY Kup książkęPoleć książkę I doesn’t knew what say. Takie wypowiedzi si(cid:218) zdarzaj(cid:200). I cho(cid:202) nie s(cid:200) poprawne gramatycznie, mo(cid:285)emy zrozumie(cid:202), o co rozmówcy chodzi. Poprawna wersja brzmia(cid:239)aby oczywi(cid:258)cie tak: I don’t know what to say. Obie wersje s(cid:200) zrozumia(cid:239)e. Pytanie brzmi: czy chcesz by(cid:202) tylko zro- zumia(cid:239)a, czy chcesz dodatkowo by(cid:202) uwa(cid:285)ana za osob(cid:218) w(cid:239)adaj(cid:200)c(cid:200) angiel- skim wr(cid:218)cz doskonale? Je(cid:258)li postanowisz mówi(cid:202) poprawnie, po pewnym czasie b(cid:218)dziesz mówi(cid:202) poprawnie, pod warunkiem (cid:285)e b(cid:218)dziesz (cid:202)wiczy(cid:202) poprawne mówienie. Je(cid:258)li stwierdzisz, (cid:285)e bycie zrozumia(cid:239)(cid:200) Ci(cid:218) zadowala, pewnie na tym poprzestaniesz. Chuck kopie tak dobrze, bo postanowi(cid:239), (cid:285)e b(cid:218)dzie kopa(cid:239) dobrze, i na tym si(cid:218) skupi(cid:239). (cid:191)adna inna opcja go nie interesowa(cid:239)a. Dlatego te(cid:285) po(cid:258)wi(cid:218)- ci(cid:239) mas(cid:218) czasu na osi(cid:200)gni(cid:218)cie perfekcji w tym, co robi. Bo wiedz, (cid:285)e do perfek- cji wcale nie musi prowadzi(cid:202) d(cid:239)uga droga, tylko odpowiednie przygoto- wanie. Oczywi(cid:258)cie potrzebny jest Twój udzia(cid:239), jednak czy musz(cid:218) mówi(cid:202) o tak oczywistych sprawach? Chuck Norris sta(cid:239) si(cid:218) bohaterem wielu dowcipów. (cid:165)miej(cid:200) si(cid:218) z niego, (cid:285)e jest, jaki jest, g(cid:239)ównie przez to, (cid:285)e fabu(cid:239)a jego filmów cz(cid:218)sto si(cid:218) do tego przyczynia. Warto tu wyra(cid:283)nie oddzieli(cid:202) role filmowe od tego, jakim jest cz(cid:239)owiekiem. Najlepsze jest to, (cid:285)e Chuck te(cid:285) si(cid:218) (cid:258)mieje z dowcipów na w(cid:239)asny temat. W jednym z programów, w którym Chuck by(cid:239) go(cid:258)ciem, prowadz(cid:200)cy opowiedzia(cid:239) taki oto dowcip: — Czy Chuck Norris ma brod(cid:218)? — Nie ma. To s(cid:200) korzenie jego z(cid:218)bów. Chuck prawie p(cid:218)k(cid:239) ze (cid:258)miechu. (cid:165)mia(cid:239) si(cid:218) tak mocno, (cid:285)e a(cid:285) trz(cid:218)s(cid:239)y si(cid:218) korzenie jego z(cid:218)bów. Osobi(cid:258)cie bardzo mi si(cid:218) podoba, (cid:285)e Chuck podchodzi do siebie z dy- stansem i (cid:285)e traktuje siebie z przymru(cid:285)eniem oka. Kto wie, mo(cid:285)e sam wymy(cid:258)la dowcipy na swój temat, a potem je rozpowszechnia. Jedno jest pewne: nikt mu nie zabierze tego, co osi(cid:200)gn(cid:200)(cid:239). To nale(cid:285)y do niego i tylko do niego. CHUCK NORRIS, CZYLI SIŁA KONCENTRACJI 93 Kup książkęPoleć książkę To dotyczy tak(cid:285)e Ciebie — nikt nie odbierze Ci wiedzy i umiej(cid:218)tno(cid:258)ci. Mog(cid:200) Ci jedynie zazdro(cid:258)ci(cid:202). Nikt nie odbierze Ci wiedzy i umiejętności. Mogą Ci jedynie zazdrościć. Je(cid:258)li faktycznie my(cid:258)lisz o podj(cid:218)ciu nauki nowego j(cid:218)zyka, ju(cid:285) teraz przyst(cid:200)p do dzia(cid:239)ania. Skoncentruj si(cid:218) i wykorzystaj dobrze swój czas. I pami(cid:218)taj: bez wzgl(cid:218)du na to, co robisz, Chuck szybciej stoi, ni(cid:285) Ty biegniesz. Dajmy ju(cid:285) spokój Chuckowi. W nast(cid:218)pnym rozdziale opowiem Ci o pew- nym muzyku, który prawdopodobnie niepr(cid:218)dko znajdzie swego nast(cid:218)pc(cid:218). 94 TY I JĘZYKI. TWÓJ STAN. TWOJE ZASOBY Kup książkęPoleć książkę NOTATKI Kup książkęPoleć książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Władca Języków, czyli prawie wszystko o tym, jak zostać poliglotą
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: