Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00337 008991 7432616 na godz. na dobę w sumie
Własna firma dla Pań - ebook/pdf
Własna firma dla Pań - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 257
Wydawca: Lingo Język publikacji: polski
ISBN: 978-8-3789-2356-5 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> praktyczna edukacja, samodoskonalenie, motywacja >> praca zawodowa
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).
 'Własna firma dla Pań. Krótki kurs biznesu dla każdej z nas' to unikalny kurs wydawnictwa Lingo z nowej serii 'Poradniki na obcasach' - książek pisanych przez dziewczyny, które znają się na rzeczy, skierowanych do dziewczyn (i facetów - o ile dziewczyny pozwolą im podejrzeć).

Z najnowszym poradnikiem Lingo przejdziesz krótki kurs biznesu, dzięki któremu:
Znajdziesz w nim także:
Autorka - Anna Kupisz-Cichosz - przewodnicząca Rady Nadzorczej Polskiego Stowarzyszenia Trenerów Biznesu i Coachingu, negocjatorka, coach, ekonomistka i psycholog. Właścicielka firmy Softway, promującej rozwój oraz proaktywność w życiu i biznesie oraz doradca zarządu w jednej ze spółek operującej na rynku nieruchomości. Absolwentka Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego (Specjalizacji Wspieranie Rozwoju Osobowości) oraz Specjalizacji Negocjacyjnej i Stosunków Gospodarczych na SGH.

Główne zalety 'Poradników na obcasach':
To kobiece spojrzenie na 'męskie' tematy!
Znajdź podobne książki

Darmowy fragment publikacji:

Anna Kupisz-Cichosz „Własna firma dla Pań” napisały, opracowały, zredagowały, zilustrowały DZIEWCZYNY: Teresa Chylińska-Kur, KurkaStudio (projekt okładki i rysunki), Anna Kupisz-Cichosz (autorka), Anna Laskowska (koordynacja i adiustacja), Kaja Mikoszewska (projekt makiety i opracowanie graficzne, skład i łamanie), Bianka Piwowarczyk-Kowalewska (redakcja). Patronat merytoryczny nad rozdziałami 12, 13, 14, 15 i 16 objęła Alicja Biernat, adwokat specjalizujący się w prawie pracy z kancelarii EIR Legal. Konsultacji księgowych do rozdziałów 9, 10, 11, 13 udzieliła Grażyna Świerczewska z Biura Rachunkowego Weg sp. z o.o. Pomagali FACECI: Marek Jannasz (redaktor serii), Marek Kowalik (korekta). Zdjęcie na okładce: © iStock.com / Mosuno www.poradnikinaobcasach.pl ISBN: 978-83-7892-187-5 ISBN wydania elektronicznego: 978-83-7892-356-5 © Copyright by Wydawnictwo Lingo sp.j., Warszawa 2015 WSTĘP 5 Budowanie własnej firmy to nie lada wyzwanie. Nie tylko pod wzglę- dem oferowanych usług, produktów czy znalezienia klientów, lecz również administracyjnym. Mimo że ta książka dostarcza przede wszystkim przydatnych informacji związanych z zakładaniem i prowa- dzeniem firmy*, to jednak zdecydowałam się też na trzy ważne, lecz jednocześnie bardziej miękkie rozdziały. Pierwszy z nich dotyczy początków przedsięwzięcia, czyli fundamen- tów, na których zaczynamy budować firmę. Jest on dla mnie niezwykle ważny, ponieważ nazbyt często zdarza mi się rozmawiać z przedsię- biorcami, którzy, ucząc się na własnym doświadczeniu, mówią: „Gdy- bym to wiedział, gdybym od tego zaczął, to moja pierwsza firma nie upadłaby, zanim na dobre się otworzyła”. To właśnie początek potrafi zaważyć na całości przedsięwzięcia. Jeśli dodatkowo jesteś na etapie rozważania, czy „przejść na swoje” czy też pozostać na etacie, to tym bardziej pierwszy i ostatni rozdział tej książki będą dla Ciebie niezwykle ważne. Anna Kupisz-Cichosz *Informacje zawarte w książce odpowiadają stanowi prawnemu na maj 2015 r. www.poradnikinaobcasach.pl 6 1. Od czego warto zacząć budowanie własnej firmy 11 Rozdział 1. Od czego zaczyna się budowanie własnej firmy? Od pomysłu czy świadomości siebie? 13 19 Rozdział 2. Co z tym biznesplanem? 2. Najważniejsi doradcy Rozdział 3. Czy warto korzystać z usług księgowej? Rozdział 4. Czy warto korzystać z usług prawnika? Rozdział 5. Kim jest doradca finansowy 27 29 42 i dlaczego warto z nim współpracować? 55 Rozdział 6. Coach oraz mentor. Kim są oraz czy i kiedy warto z nimi pracować? 62 Wydawnictwo LingoSPIS TREŚCI 3. Co warto zrobić przed rejestracją firmy Rozdział 7. Wizerunek firmy Rozdział 8. Dofinansowanie działalności firmy 4. Chwytam byka za rogi, czyli rejestruję własną firmę Rozdział 9. Rejestracja działalności gospodarczej Rozdział 10. Wybieramy formę rozliczeń podatku 7 73 76 90 105 108 122 www.poradnikinaobcasach.pl SPIS TREŚCI 8 5. Jestem właścicielką firmy – co jeszcze powinnam wiedzieć? Rozdział 11. Podstawowe koszty prowadzenia firmy, 137 czyli co to znaczy „wrzucać w koszty” 140 Rozdział 12. Zatrudniamy pracowników 152 Rozdział 13. Czym jest leasing? Kiedy warto leasingować, 164 174 a kiedy wziąć pożyczkę lub kredyt? Rozdział 14. Przepisy BHP we własnej firmie Rozdział 15. Dane firmy, dane osobowe i kopie zapasowe – czyli jak obchodzić się z najważniejszymi zasobami firmy? 182 Rozdział 16. Co warto wiedzieć, zanim zostaniesz freelancerką? 200 Wydawnictwo LingoSPIS TREŚCI 6. Firma to nie wszystko Rozdział 17. Jak rozsądnie zarządzać swoim czasem, gdy jeszcze pracujesz na etacie? Rozdział 18. Jak nie stracić motywacji i siły do budowania własnej firmy? Zakończenie i podziękowania Słowniczek ważnych terminów Bibliografia 9 211 213 227 232 235 252 www.poradnikinaobcasach.pl SPIS TREŚCI Wydawnictwo Lingo początki przedsięwzięcia pisanie biznesplanu praca nad sobą kiedy pisać biznesplan model biznesowy CZĘŚĆ 1.Od czego warto zacząć budowanie własnej firmy 13 Rozdział 1. Od czego zaczynamy? Od pomysłu czy świadomości siebie? Z tego rozdziału dowiesz się: • • co stanowi fundament budowania własnej firmy, czym są mocne strony i jaka jest ich rola w realizacji celów. „Jeśli potrafisz o czymś marzyć, potrafisz także tego dokonać!”. To zdanie, wypowiedziane niegdyś przez Walta Disneya, utkwiło w mojej pamięci kilka lat temu. Pracowałam wtedy jeszcze na umowie o pracę i przygotowywałam warsztat dotyczący twórczego rozwiązy- wania problemów. Od jakiegoś czasu myślałam już o własnej firmie i analizowałam różne pomysły, lecz wciąż nie podejmowałam żadnych zdecydowanych kroków w kierunku urzeczywistnienia swojego marze- nia. Gdzieś z tyłu głowy towarzyszyło mi przekonanie, że marzy się www.poradnikinaobcasach.pl OD CZEGO WARTO ZACZĄĆ BUDOWANIE WŁASNEJ FIRMY 14 o  rzeczach wielkich, takich, których się nie da osiągnąć lub jest to wyjątkowo trudne. Jednocześnie własna firma była moim marzeniem, które bardzo chciałam zrealizować, a myśl, że nie zrobię tego, bo jest to za trudne, bo zbyt wielu rzeczy nie wiem, była nie do zaakceptowa- nia. Ta „zagwozdka”, jak to zrobić, oraz słowa Walta Disneya wracały do mnie jak bumerang. Zdałam sobie sprawę, że rzeczywiście jeśli nie uwierzę, że mogę i potrafię urzeczywistnić moje marzenie, to nie- zależnie od tego, jak świetny będę miała pomysł, nigdy nie zbuduję własnej firmy. A wiara w to, że potrafię, zaczyna się od świadomości i wiary we własne możliwości. Zaczęło się więc nie od pomysłu i jego analizy. Zaczęło się nie od biznesplanu czy wizji biznesu, ale od pracy nad sobą. W  kolejnych miesiącach skoncentrowałam się na sobie. Wiedziałam, że jestem dobra w tym, co robię, że mam wiele mocnych stron i że nie mogę koncentrować się na tych, które postrzegałam jako słabe. Praca na tzw. deficytach nigdy mnie nie wzmacniała ani nie dodawała wiary w sukces. Czas było to zmienić. W ten sposób zaczęłam pracę nad poznawaniem swoich silnych stron, nad ich doskonaleniem i wzmac- nianiem. W końcu nie byłam jak ryba, której dano drabinę i kazano uczyć się po niej wchodzić. Byłam rybą w wodzie, która uczyła się, jak sprawniej i szybciej pływać. Opisałam tę historię, ponieważ zarówno ona, jak i historie innych zna- nych mi ludzi, którzy przygotowywali się do założenia firmy, pokazały mi, że realizacja takiego przedsięwzięcia nie zaczyna się od pomy- słu, który zostaje przekuty w koncepcję biznesową, a następnie jest konsekwentnie wprowadzany w życie krok po kroku. Budowanie wła- snej firmy zaczyna się od przygotowania do tej przygody siebie i wła- snego umysłu, w szczególności obalenia przekonań, które skutecznie utrudniają nam działanie, oraz analizy swoich mocnych stron, których Wydawnictwo LingoCZĘŚĆ 1. 15 Mocne strony Według M. Buckinghama i D. Cliftona (2003) mocna strona (czasem nazywana też silną stroną) składa się z trzech elementów: talentów, wiedzy i umiejętności. Talenty są wrodzone, stąd też odgrywają największą rolę. Warto je doskonalić i połączyć z wykształconymi umiejętnościami i nabytą wiedzą. Warto dodać, że nie chodzi tu tylko o powszechne rozumienie talentu, jak np. talent do rysunku, grania na instrumencie, śpiewu czy uprawiania konkretnej dyscypliny sportu. Talentem jest też znakomita pamięć, koncentracja, wybitna organizacja, umiejętność tworzenia fantastycznych wizji rozwoju. świadomość doda nam odwagi, motywacji i wiary w to, że zdołamy osiągnąć cel. Warto wyraźnie podkreślić, że niezależnie od tego, czy jesteśmy przedsiębiorcami czy freelancerkami, każda z nas musi również zmie- rzyć się z brakiem pewnej wiedzy i doświadczenia w jej pozyskaniu (szczególnie w okresie tuż przed rejestracją działalności). To właśnie wtedy wkradają się niepewność i lęk. Czy sobie poradzę? Czy się nauczę? Tego typu obawy są rzeczą naturalną i każdy musi się z nimi uporać, a słowa Roberta C. Schanka – „Jeśli chcesz się czegoś nauczyć, wykonuj to”, zdają się dawać prostą receptę na to, jak mierzyć się z brakiem umiejętności i wiedzy. W  moim przypadku właśnie tak się zaczęło. Krok po kroku zdoby- wałam potrzebną mi wiedzę i  uczyłam się na błędach. Najczęściej spowodowane były one brakiem czasu na szukanie dostatecznej ilości www.poradnikinaobcasach.pl OD CZEGO WARTO ZACZĄĆ BUDOWANIE WŁASNEJ FIRMY 16 informacji, które pozwoliłyby mi podjąć właściwą decyzję. Z  drugiej strony, zdobywałam bezcenne doświadczenie, jak poszukiwać infor- macji, i wiedzę, którą mogę swobodnie wykorzystywać w każdej mojej firmie, jak również dzielić się nią z osobami zastanawiającymi się, czy iść drogą przedsiębiorcy. Dlatego właśnie ten poradnik będzie koncentrował się na przekazaniu niezbędnej według mnie wiedzy, jaką warto pozyskać przed podjęciem decyzji o rejestracji własnej firmy. Motywowanie Cię i dodawanie Ci odwagi nie jest moim głównym celem, jednak wierzę, że uzupełnienie własnych talentów i umiejętności o praktyczną wiedzę dotyczącą waż- nych aspektów zakładania i prowadzenia firmy wzmocni Cię i pozwoli Ci bardziej świadomie podejmować decyzje. Podsumowanie Droga do sukcesu we własnej firmie zaczyna się na długo przed jej rejestracją –  od pracy nad sobą. Jeśli masz już pomysł na biznes i rozpisujesz całą koncepcję, zatrzymaj się i zastanów, w jakim stanie jest Twoja wiedza o sobie i Twoich silnych stronach, jakie są Twoje nastawienie i wiara w siebie, swoje możliwości i umiejętności. Skąd czerpiesz motywację do działania i na jakim poziomie czujesz ją obec- nie. Jedno jest pewne – gdy już zarejestrujesz działalność, w trudnych sytuacjach będziesz zdana na swoją motywację, wiarę, mocne strony i nastawienie swojego umysłu. Jeśli będziesz ich świadoma, będziesz nad nimi pracować i je pielęgnować, łatwiej Ci będzie znaleźć rozwią- zanie problemu, jaki napotkasz. Jeśli zaś jeszcze nie masz pomysłu na własną działalność, nie martw się. Szukaj go dalej, lecz już dziś zacznij poznawać siebie lepiej, byś mogła przystąpić do działania, gdy znajdziesz pomysł na siebie. Wydawnictwo LingoCZĘŚĆ 1. 17 www.poradnikinaobcasach.pl OD CZEGO WARTO ZACZĄĆ BUDOWANIE WŁASNEJ FIRMY 18 Sprawdź, czy znasz odpowiedzi na następujące pytania: • Dlaczego praca nad sobą poprzedza etap budowania firmy? • • Czym jest talent? Jakie elementy składają się na silną stronę? Wydawnictwo LingoCZĘŚĆ 1. Rozdział 2. Co z tym biznesplanem? 19 Z tego rozdziału dowiesz się: • czym jest biznesplan, dla kogo go piszemy i czemu w rzeczywistości służy, jakie korzyści płyną z jego tworzenia, a jakie ponosimy jego koszty, jakie są inne sposoby opisania koncepcji biznesowej. • • Biznesplan to jedno z  najbardziej znanych narzędzi do przekucia pomysłu na biznes w realną koncepcję. Narzędzie, które w możliwie obiektywny sposób pokazuje, czy dany biznes jest opłacalny i  ma szansę na sukces. Czy rzeczywiście? Wokół biznesplanu narasta coraz więcej wątpliwości i dyskusji. Pojawiają się fundamentalne pyta- nia i powroty do definicji – co to jest, komu i czemu służy, jak może pomóc i czy rzeczywiście pomaga, a jeśli tak, to komu? Coraz częściej przedsiębiorcy (szczególnie właściciele mikroprzed- siębiorstw) wyrażają opinię, że pisanie biznesplanu to strata czasu. Napisali go, zapisali w komputerze plik, do którego już nigdy nie wró- cili, ponieważ nie zawarli w  nim użytecznych i  ważnych informacji. Powraca więc pytanie, czy warto poświęcać czas na napisanie biz- nesplanu. Jeśli warto, to jaki ma on być i jak często należy do niego wracać? A jeśli nie, to co zamiast niego? Czy w ogóle coś? Zacznijmy zatem od początku. Istnieją różne narzędzia służące do opracowania koncepcji bizneso- wej, które na samym początku mogą sprawdzić się lepiej niż trady- cyjny biznesplan. Jeżeli jednak bardzo chciałabyś pozostać wierna powszechnie znanemu biznesplanowi, to pamiętaj o  wykorzystaniu szablonu lub spisu treści adekwatnego do wielkości przedsiębiorstwa i  jego branży. Najczęściej zapominamy bowiem, że inny biznesplan www.poradnikinaobcasach.pl OD CZEGO WARTO ZACZĄĆ BUDOWANIE WŁASNEJ FIRMY 20 jest pisany dla mikroprzedsiębiorstwa, inny dla małej firmy, jeszcze inny dla przedsiębiorstwa średniej wielkości czy dużego. Inny dla biznesu usługowego, a inny dla produkcyjnego. Ich szablony czy też spisy treści potrafią się znacznie od siebie różnić. Dlatego szukając szablonu dla siebie, upewnij się, że jest dostosowany do wielkości twojej firmy i jej branży. Definicja biznesplanu Definicji biznesplanu znajdziemy w literaturze wiele, jedna z nich została zaprezentowana przez L. Kowalczyka w publikacji Z. Pawlaka Biznesplan, zastosowania i przykłady1. Według Kowalczyka biznesplan jest zbiorem dokumentów planistycznych. Powinny one definiować przedsiębiorstwo, jego miejsce w otoczeniu gospodarczym, jego cele, sposoby i środki, które będą zmierzać do realizacji założonych celów w określonym horyzoncie czasowym. Oczywiście niezależnie od tego, czy jesteś zwolenniczką pisania biz- nesplanów czy nie, istnieją okoliczności, w których bez jego stworze- nia się nie obejdzie. Mam na myśli sytuację, w której do rozpoczęcia działalności będzie Ci niezbędne zewnętrzne finansowanie. Nieza- leżnie od tego, czy będzie to dotacja z funduszu unijnego, pożyczka z banku czy środki od potencjalnego inwestora, dysponenci środków będą chcieli przekonać się, czy przedsięwzięcie jest opłacalne, czy wnioskowana kwota ma szanse zrealizować założone cele, przyczy- nić się do powstania zysku i czy w związku z tym firma będzie w stanie zwrócić pożyczkę lub przynieść określoną stopę zwrotu z inwestycji. 1 Z. Pawlak, Biznesplan, zastosowania i przykłady, Warszawa 2008. Wydawnictwo LingoCZĘŚĆ 1. 21 Jeśli zatem będziesz ubiegać się o finansowanie zewnętrzne, będziesz musiała stworzyć biznesplan swojego przedsięwzięcia. Pamiętaj, że napisanie biznesplanu wymaga wysiłku i czasu. Aby faktycznie pozy- skać fundusze, koncepcja przedsięwzięcia musi być już przemyślana. W takim ujęciu biznesplan to nie początek prac koncepcyjnych, tylko już finał, efekt prac i przemyśleń. To skutek przeprowadzonych ana- liz i  wyciągniętych wniosków. To podsumowanie sposobu działania, finansowania, potrzebnej infrastruktury. Samo ujęcie wszystkich infor- macji w postaci biznesplanu, który będzie czytelny dla osób nietowa- rzyszących nam podczas tych analiz, to czynność czasochłonna. Jeśli jednak nie potrzebujesz zewnętrznego finansowania, to co? Masz niczego sobie nie spisywać, nie przenosić na papier żadnych myśli? Odpowiedź jest prosta – jak najbardziej pisz. Spisując, ukła- dasz sobie w głowie wiele kwestii, stawiasz kropkę nad „i” oraz często nie zdając sobie z tego sprawy, dokonujesz wyborów i podejmujesz pierwsze decyzje o kształcie firmy. Warto robić notatki, tym bardziej że zazwyczaj odczuwamy potrzebę spisania swoich pomysłów i prze- myśleń dotyczących firmy. Nie chcemy też, by były to zapiski wyrwane z kontekstu, lecz zależy nam na tym, aby tworzyły logiczną całość. Często biznesplan powstaje po to, by we własnej głowie ułożyć pomysł i koncepcję firmy. Tak też postępowała i nadal postępuje część właści- cieli firm. W swojej książce Biznes po prostu Leszek Czarnecki2 rów- nież pokazuje ujęcie własnego biznesu na kartach dostosowanego do swoich potrzeb biznesplanu, kiedy jednak przedsiębiorca po niego sięga, mogą zacząć się problemy. 2 L. Czarnecki, Biznes po prostu, Warszawa 2011. www.poradnikinaobcasach.pl OD CZEGO WARTO ZACZĄĆ BUDOWANIE WŁASNEJ FIRMY 22 Trudność pojawia się już przy wyborze szablonu, a  następnie przy kolejnych punktach. Które są potrzebne mi jako przedsiębiorcy, a które są przeznaczone dla inwestora i nie muszę spędzać nad nimi czasu? Pracując nad misją i wizją firmy, celami długo- i krótkoterminowymi, nie widząc logicznego połączenia między poszczególnymi punktami, nie widząc pełnego sposobu, w jaki ma działać ta machina, nie mogąc zwizualizować wszystkich myśli w spójny system, zaczynamy działać z pomysłem, a nie rozpisaną koncepcją, a biznesplan się zawiesza. Dlaczego? Okazuje się, że jego napisanie jest po prostu za trudne. A skoro tak, to od czego zacząć przekuwanie pomysłu w koncepcję? Według mnie warto rozpocząć od stworzenia modelu biznesowego. Pojęcie to weszło do Polski już jakiś czas temu. Właściciele bizne- sów odkrywają to narzędzie przy planowaniu dalszego rozwoju swoich firm. Jednak nawet oni, by planować dalszy rozwój, muszą najpierw spojrzeć na swój obecny biznes i zorientować się, jakim modelem się posługują. Model biznesowy jest też niezwykle przydatny przedsię- biorcom do planowania ich nowych przedsięwzięć czy nowych firm. Nawet w sytuacji, gdy potrzebujesz zewnętrznego finansowania, sku- piłabym się najpierw na modelu biznesowym zamiast pisaniu bizne- splanu. Model biznesowy, niezależnie od wielkości czy branży, zawsze składa się z dziewięciu elementów, które dokładnie opisują cztery naj- ważniejsze obszary funkcjonowania firmy: ofertę, klientów, potrzebną infrastrukturę oraz finanse firmy. Zastanowienie się nad nimi i ich roz- pisanie daje obraz całego przedsięwzięcia. Wydawnictwo LingoCZĘŚĆ 1. 23 tworzy wartość, zapewnia i czerpie zyski z tej wartości. Definicja modelu biznesowego Według Osterwaldera i Pigneura model biznesowy to opis założeń, które stoją za sposobem, w jaki firma (lub szerzej organizacja): • • Wyodrębnili oni dziewięć czynników, które składają się na model biznesowy. Są to: • • • • • • • • • segmenty klientów, propozycja wartości, kanały dotarcia do segmentów klienta, relacje z klientami, strumienie przychodów, kluczowe zasoby, kluczowe działania, kluczowi partnerzy, struktura kosztów3. Po rozważeniu dziewięciu czynników otrzymasz jasną odpowiedź na pytanie, czy potrzebujesz zewnętrznego finansowania czy nie. Jeśli jest ona twierdząca, to stworzony model wyłoni najważniejsze ele- menty biznesplanu, który można potem uzupełnić o brakujące dane dla np. inwestora lub potrzebne analizy, jak np. analizę SWOT4. Naj- istotniejsze jest, że budując model biznesowy, zaczynasz myśleć sys- temowo i  procesowo. Dostrzegasz sposób, w  jaki części są z  sobą powiązane i jak ważne jest ich opracowanie. W modelu koncentrujesz się na wartości, jaką dostarczasz klientom, na segmentacji klientów 3 4 A. Osterwalder, Y. Pigneur, Tworzenie modeli biznesowych, Gliwice 2012. Jedna z metod analizy statystycznej, polegająca na identyfikacji mocnych i słabych cech firmy. www.poradnikinaobcasach.pl OD CZEGO WARTO ZACZĄĆ BUDOWANIE WŁASNEJ FIRMY 24 oraz na tym, jak skutecznie dotrzeć do nich z oferowaną przez Cie- bie wartością i w jaki sposób utrzymywać z nimi relacje. Rozważasz zagadnienie również od drugiej strony, zastanawiając się, jakich istot- nych działań wymaga od firmy wytworzenie i  dostarczenie wartości klientom, jakich zasobów potrzebujesz, by mogły zostać zrealizowane najważniejsze działania, i jacy partnerzy biznesowi pomogliby w osią- gnięciu pozostałych elementów. Na koniec trzeba jeszcze tylko spoj- rzeć na nie wszystkie pod kątem kosztów, jakie generują, i przycho- dów, jakich dostarczą. I  koniec –  koncepcja stworzona i  rozpisana. Można zacząć działać, czy to przygotowując biznesplan niezbędny do ubiegania się o kredyt, czy to układając harmonogram działań, by puścić machinę w ruch. Pamiętaj Niezależnie od narzędzia użytego do opracowania koncepcji Twojej firmy nigdy nie zapominaj regularnie wracać do stworzonego dokumentu. Twoja firma, tak jak i Ty, będzie się zmieniać. Nie pozwól, by zmieniała się w sposób dla Ciebie niekontrolowany. Staraj się mieć realny wpływ na zmiany w swojej firmie, przemyśleć nową strategię działania, rozpisać ją i wkomponować w sposób działania swojej organizacji. Stworzony model biznesowy lub biznesplan posłuży Ci do tego najlepiej. Podsumowanie Biznesplan jest tylko jednym z narzędzi, jakie można wykorzystywać do zobrazowania koncepcji biznesowej. Świetnie sprawdza się jako raport dla inwestora czy banku, który zastanawia się nad przekazaniem Wydawnictwo LingoCZĘŚĆ 1. 25 funduszy na założenie i rozwój firmy. Jednak coraz częściej mówi się o modelu biznesowym, który precyzuje pomysł na biznes i przekuwa go w  koncepcję, na podstawie której można już rozpisywać strate- gię działania. Niezależnie od narzędzia, jakie wybierzesz, korzyść w postaci uporządkowania na papierze swoich myśli i wniosków doty- czących firmy jest nie do przecenienia. Oczywiście w  obu przypad- kach potrzebujesz czasu na opracowanie czy to dobrego biznesplanu, czy porządnego modelu biznesowego. Warto jednak wiedzieć, że jako właścicielka firmy masz do dyspozycji więcej niż jedno narzędzie, które może posłużyć Ci do kształtowania Twojego biznesu. Sprawdź, czy znasz odpowiedzi na następujące pytania: • Czym jest biznesplan, kiedy warto go tworzyć? • Jakie korzyści płyną z tworzenia biznesplanu, a jakie ponosimy przez to koszty? Jakie są alternatywne sposoby opisania koncepcji biznesowej? • www.poradnikinaobcasach.pl OD CZEGO WARTO ZACZĄĆ BUDOWANIE WŁASNEJ FIRMY Wydawnictwo Lingo
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Własna firma dla Pań
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: