Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00664 009113 10440382 na godz. na dobę w sumie
Włochy północne. Travelbook. Wydanie 1 - ebook/pdf
Włochy północne. Travelbook. Wydanie 1 - ebook/pdf
Autor: , , Liczba stron: 256
Wydawca: Bezdroża Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-1696-6 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> fotografia
Porównaj ceny (książka, ebook (-30%), audiobook).
Włochy północne oszałamiają bogactwem zabytków i różnorodnością krajobrazów. Łagodne wzgórza Toskanii, malownicze plaże genueńskiego wybrzeża, ośnieżone alpejskie szczyty, a może błękitna laguna Wenecji? Trudno zdecydować, który zakątek kraju jest piękniejszy. Jeszcze trudniej byłoby wybrać najciekawsze budowle, rzeźby czy obrazy, lepiej więc pozwolić sobie na zachwyt pięknem włoskich pejzaży i miast, niespiesznie podziwiać działa sztuki, cieszyć się aromatem espresso i chłonąć atmosferę tego niezwykłego kraju.

Travelbook to Twój niezastąpiony towarzysz podróży. Wskaże najważniejsze atrakcje, podpowie, czego szukać poza głównymi szlakami, i wprowadzi w świat miejscowych obyczajów. Znajdziesz w nim opisy najciekawszych regionów i miast, a sprawdzone informacje praktyczne ułatwią zaplanowanie podróży. Przewodnik uzupełniają czytelne mapy, starannie dobrane zdjęcia i liczne ramki z ciekawostkami. Wszystko to w połączeniu z poręcznym formatem i atrakcyjną szatą graficzną sprawia, że Travelbook to najlepszy wybór dla ciekawych świata.
Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Redaktor prowadzący: Maciej Żemojtel Autorki przewodnika: Agnieszka Masternak, Magdalena Kubas, Agnieszka Liszka Redakcja: Aurelia Hołubowska Współpraca: Ewa Michalska, Marcin Michalski (informacje praktyczne) Opieka techniczna: Katarzyna Leja Źródło pochodzenia danych kartograficznych: Autorki przewodnika: Agnieszka Masternak, Magdalena Kubas, Agnieszka Liszka Redaktor prowadzący: Maciej Żemojtel © OpenStreetMap contributors; www.opendatacommons.org/licenses/odbl Współpraca: Ewa Michalska, Marcin Michalski (informacje praktyczne) Redakcja: Aurelia Hołubowska Skład: DAKA – Studio Graficzne Opieka techniczna: Katarzyna Leja Projekt okładki: hotmedia Jan Paluch Redaktor prowadzący: Maciej Żemojtel Źródło pochodzenia danych kartograficznych: Redakcja: Aurelia Hołubowska © OpenStreetMap contributors; www.opendatacommons.org/licenses/odbl Opieka techniczna: Katarzyna Leja Skład: DAKA – Studio Graficzne Źródło pochodzenia danych kartograficznych: Projekt okładki: hotmedia Jan Paluch Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej pu- © OpenStreetMap contributors; www.opendatacommons.org/licenses/odbl blikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, Skład: DAKA – Studio Graficzne a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw Projekt okładki: hotmedia Jan Paluch autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej pu- Autorki oraz wydawnictwo Helion dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były blikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za zwią- a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw zane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autorki oraz wydawnictwo Helion Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej pu- autorskich niniejszej publikacji. nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informa- blikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. cji zawartych w książce. a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw Autorki oraz wydawnictwo Helion dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były autorskich niniejszej publikacji. kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za zwią- Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. zane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autorki oraz wydawnictwo Helion Autorki oraz wydawnictwo Helion dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informa- kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za zwią- cji zawartych w książce. Wydawnictwo Helion zane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autorki oraz wydawnictwo Helion ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informa- tel.: 32 2309863 cji zawartych w książce. e-mail: redakcja@bezdroza.pl Wydawnictwo Helion księgarnia internetowa: http://bezdroza.pl ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice tel.: 32 2309863 Drogi Czytelniku! Wydawnictwo Helion e-mail: redakcja@bezdroza.pl Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres: ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice księgarnia internetowa: http://bezdroza.pl http://bezdroza.pl/user/opinie/?bewlt1 tel.: 32 2309863 Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. e-mail: redakcja@bezdroza.pl Drogi Czytelniku! księgarnia internetowa: http://bezdroza.pl Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres: http://bezdroza.pl/user/opinie/?bewlt1 Drogi Czytelniku! Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres: http://bezdroza.pl/user/opinie/?bewlt1 Wydanie I Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. ISBN: 978-83-283-0088-0 Copyright © Helion, 2015 Wydanie I ISBN: 978-83-283-0088-0 Copyright © Helion, 2015 Wydanie I ISBN: 978-83-283-0088-0 Copyright © Helion, 2015 • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! Nasza społeczność Kup książkę Poleć książkę Zabytki wczesnochrześcijańskie w Rawennie Rawenna to istne „zagłębie” zabytków wczesnochrze- ścijańskich i bizantyjskich. Budowle z V czy VI stulecia nie są tu niczym dziwnym, a wiele z nich zdobią rów- nie wiekowe mozaiki. Mozaiki wczesnochrześcijańskie w Akwilei Mozaiki podłogowe w akwilejskiej bazylice są unikatem na skalę światową. Bardzo dobrze za- chowana kunsztowna posadzka powstała po- nad 1,5 tys. lat temu! Skarby kultury Ostatnia Wieczerza Leonarda da Vinci w Mediolanie Jeden z najsłynniejszych fresków świata powstał w 1495–97 na ścia- nie refektarza klasztoru Santa Maria delle Grazie w Mediolanie. Owiane le- gendą malowidło do dziś kryje wiele zagadek. Zabytki franciszkańskie w Asyżu Malowniczo położony wśród umbryjskich wzgórz Asyż sły- nie z zespołu zabytków wiążą- cych się ze św. Franciszkiem i założonym przez niego za- konem. Jednym z nich jest ogromna bazylika św. Fran- ciszka z XIII w. h c y n c o n ł ó p h c o ł W e j c k a r t A Kup książkę Poleć książkę NajwspaNialsze świątyNie Bazylika św. Marka w Wenecji Jeden z najpiękniejszych kościołów Europy zachwyca różnorodnością stylistyczną. Już sama fasada o pię- ciu portalach, udekorowana licznymi mozaikami i rzeźbami, zapiera dech w piersiach. Bazylika Superga pod Turynem Wspaniała klasycystyczna świątynia to mauzoleum dynastii Sabaudów. Tu też znajduje się grób tragicznie zmarłych pił- karzy Grande Torino. Bazylika św. Antoniego w Padwie Świątynia, w której spoczęły relikwie św. An- toniego, od wieków przyciąga pielgrzymów z całego świata. Kościół – jeden z najwięk- szych na świecie – harmonijnie łączy style ro- mański (fasada) i bizantyjski (kopuły). Bazylika San Zeno Maggiore w Weronie Jeden z najwspanialszych kościołów ro- mańskich we Włoszech zdobią m.in. XII- -wieczne drzwi z brązu ze scenami ze Sta- rego i Nowego Testamentu. Katedra Santa Maria del Fiore we Florencji Gotycko-renesansowa florencka katedra to jeden z najwięk- szych kościołów na świecie. Przy jej budowie i zdobieniu pra- cowali najwięksi artyści epoki – katedrę przykrywa imponu- jąca kopuła Brunelleschiego, a obok świątyni wznosi się go- tycka kampanila – dzieło Giotta. h c y n c o n ł ó p h c o ł W e j c k a r t A Kup książkę Poleć książkę ▼ Manarola Park Narodowy Cinque Terre (Parco Nazio- nale delle Cinque Terre), w 1997 r. wpisany na listę UNESCO, obejmuje niezwykły frag- ment wybrzeża włoskiego na wschód od Genui, gdzie surowa przyroda i od lat prze- kształcający ją człowiek utworzyli iście baj- kowy krajobraz. Urokliwe miasteczka, tarasy na stromych zboczach wzgórz, winnice i pola uprawne, które zdają się być zawieszone między morzem a niebem, urwiska i dzikie plaże – wszystko to tworzy jeden z najpięk- niejszych zakątków Włoch. Miasteczka leżące na terenie parku: Monte- rosso al Mare, Vernazza, Corniglia, Manarola, Riomaggiore, połączone są ze sobą siecią szlaków różnej długości i o różnym stopniu trudności. (Informacji na temat wytyczonych tras należy szukać w punktach informacji tu- rystycznej, które znajdują się blisko stacji ko- lejowych w każdej z wymienionych miej- scowości). Na szczególną uwagę zasługuje Via dell’Amore (Droga Miłości) – szlak łą- czący Manarolę z Riomaggiore. Pozwala on podziwiać piękno regionu, ale przede wszystkim jest krótki i jako taki nadaje się nie tylko dla zakochanych par, ale i dla ro- dzin z dziećmi. Wiele tras można pokonać, korzystając z lokalnych środków transportu, co jest o tyle ważne, że wjazd do miejsco- wości na terenie parku własnym samocho- dem jest niezwykle trudny, a drogi są kręte, wąskie i niebezpieczne. Każde miasteczko Cinque Terre ma do zaofe- rowania zwiedzającym coś niepowtarzalnego. ▼ Vernazza Park Narodowy Cinque Terre Kup książkę Poleć książkę ▼ Riomaggiore W  Monterosso Al MAre ścieżka bie- gnąca nad morzem łączy stare miasto z no- woczesną dzielnicą Fegina. Na uwagę zasłu- guje tu późnoromański kościół san Gio- vanni Battista z charakterystyczną fasadą w czarno-białe pasy, a także nietypowa atrak- cja – wirtualne akwarium: Aquario Virtuale otwarte: 10.00–17.00. VernAzzA, naturalnie chroniona przed in- wazją morskich fal przez wysokie skały, ma piękny kościół z oryginalną dzwonnicą wzniesioną na planie ośmiokąta. W położonej wśród winnic CorniGli na uwagę zasługuje sanktuarium san Ber- nardino, a także kościół san Pietro z prze- piękną rozetą. Manarola i Riomaggiore zdają się być wy- kute w skałach i jako takie robią wrażenie najbardziej niedostępnych. W  MAnAroli warto zobaczyć romański kościół Madonna della salute, natomiast w  rioMAGGiore sanktuarium la Madonna di Montenero i Museo Della Memoria otwarte: sb. i nd. 10.30–12.30; wstęp: 0,50 EUR, pozwalające za- poznać się z przyrodą, historią i tradycjami Cinque Terre. Na wybrzeżu dominują urwiska skalne i plaże kamieniste. Jednak można znaleźć tu rów- nież plaże żwirowe (Riomaggiore, Vernazza), a w Monterosso al Mare znajduje się sze- roka i zadbana plaża piaszczysta. Na miłośni- ków morskich kąpieli czeka niezwykle czysta woda, bowiem strefa morska parku objęta jest szczególną ochroną (Area Marina Pro- tetta di Cinque Terre). Organizowane są tu podwodne eskapady dla płetwonurków, chcących bliżej zapoznać się z miejscową morską fauną i florą. Kup książkę Poleć książkę 180 a z p i | e n c o n ł ó p y h c o ł W Piza Piękne miasto położone w dolnym biegu rzeki Arno, na równinie rozciągającej się pomiędzy górą Pisano a Morzem Liguryj- skim. Dzięki swym zabytkom architekto- nicznym stało się jednym z najbardziej zna- nych miast włoskich i, co za tym idzie, oble- ganym przez ogromną rzeszę turystów, tło- czących się zwłaszcza w jednym miejscu – w okolicach słynnej Krzywej Wieży. Wpi- sany na listę UNESCO plac Katedralny (Piazza del Duomo), zwany też Campo dei Miracoli (Plac Cudów), zachwyca jeszcze kilkoma in- nymi pizańskimi cudami. pobliską Lukką, bogatą Florencją, a nade wszystko z największą konkurentką na mo- rzu – Genuą, która pokonała Pizę w bitwie pod Melorią w 1284 r. Miasto utraciło wów- czas Korsykę i Sardynię, a następnie, na prze- łomie XIV i XV w., dostało się w strefę wpły- wów florenckich. Później weszło w skład Wielkiego Księstwa Toskanii. W 1860 r. zo- stało włączone do Królestwa Włoch. Piza jest nie tylko starym, zabytkowym miastem, ale także siedzibą uniwersytetu o bardzo boga- tych tradycjach (1343) oraz miejscem naro- dzin Galileusza. historia warto zobaczyć Początki Pizy (Pisa) sięgają czasów osadnic- twa liguryjsko-etruskiego, ale znaczenia na- brała dopiero jako miasto rzymskie, głównie dzięki swojemu portowi. Około roku 1000 Piza stała się wolnym miastem i rozciągnęła swe wpływy na Sycylię i Sardynię, a dzięki uczestnictwu w pierwszej krucjacie zdobyła wschodnie rynki. Jednocześnie jednak roz- poczęła się jej rywalizacja z innymi miastami: Tutejszy plac Katedralny (Piazza del Duomo) zwany jest z powodu swego niezaprzeczal- nego uroku Campo dei Miracoli, czyli Po- lem Cudów. W 1987 r. został wpisany na listę UNESCO. Rzeczywiście, znajdujące się na nim budowle mają niepowtarzalny charak- otwarte: XI–II ter. Romańska 10.00–13.00 i 14.00–17.00, III 9.00–19.00, IV– IX 10.00–20.00, X 10.00–19.00; wstęp: 2 EUR; katedra ▼ „Plac Cudów” Kup książkę Poleć książkę biglietto cumulativo do katedry, baptyste- rium, Museo dell’Opera del Duomo, Museo delle Sinopie i na Camposanto – 10 EUR, bi- let do dwóch z tych obiektów – 6 EUR, zo- pi p stała wybudowana na przełomie XI i XII w. allu a Vin G d d o Leo n a r ci e v Via Pia Camposanto Monumentale Baptysterium Katedra PIAZZA DEL DUOMO Krzywa Wieża i K e m p n g T o r r e P e n d e n t e V i a A n t o n o R o s m n i i i Via Ferdinando Capponi V i a D o Leopardi n G i a l o g g a F a l l e d V. Palazzo dell’Orologio . B o s c h i PIAZZA FELICE CAVALOTTI Museo delle Sinopie Museo dell’Opera del Duomo Helvetia a m o R a i V i V a P o r t a B u o z z i Via Savi Via Derna Orto Botanico PIAZZA DEI CAVALIERI Via P a s q u a l e P a o l i PIAZZA DANTE Via A. Volta Via Santa Maria Galileo 181 Olbia V i a V i t t o r i o V e n e t o a z p i | e n c o n ł ó p y h c o ł W V a i F i l i p p o B u o n a r r o t i Vi a S a n Fr a n c e s co Via M ario Lalli e n o m S i i n n a v o G a i V i i o M a i r t s I a i V V i a San t o Stefa n Via Lucchese V i a L u i g i B ia n c hi Via Francesco Rismondo Cesare Abba Początkowo pracami kierował Buschetto, potem zastąpił go Rainaldo, którego dzie- łem jest też fasada z czterema rzędami ar- Via Ugo Rind kad, które ciągną się także po bokach kate- dry. Niegdyś głównym wejściem do kościoła była tzw. Porta di San Ranieri – drzwi umiesz- czone w południowej części transeptu, a więc zwrócone w stronę środka placu. Dziś są to jedyne z czworga drzwi wykonanych z brązu (ok. 1180) przez Bonanna Pisana, jakie do- trwały do naszych czasów. Wyobrażone na nich zostały sceny z życia Chry- stusa i Maryi, zaskakujące swą siłą wyrazu, prostotą i jednocześnie wyjątkową plastycznością. Piazza Martin della Pięcionawowe wnętrze katedry z trzynawo- wym rtiri Palazzo dei Cavalieri l M are o d S. Stefano dei Cavalieri Via M arche Via San Lorenzo Liberta V i a d V i a S olis e n o M a Via e l B o r s n Z e n n e o r r e e e a d i C i G u s e p p e d i V i t t o r i o V. U. D Osteria dei Cavalieri ini Cavalca Pizzeria Il Montino V . S . F r e d a n o i i V a C u r t a t . M o n t . Vineria di Piazza O b e r d a n B o r g o i D p n t e i V i S a t r N e t o t t o a r i Via San Francesco Alle Bandierine PIAZZA S. PAOLO ALL’ORTO fi a r O d V. . r u o v a C V i a L . V i a S a n C o c c a p a n t A n d r e a i PIAZZA GIUSEPPE GARIBALDI Via Palestro Vernaccini Via C. Via delle Belle Torri Lungarmo Mediceo o r o M Franceschi Massotti De Bondt Cioccolato Originale o Italia ors C ucci Via Nunziatina glia Fo di n o Sism Vicolo Scaram Via Pietro G Via del Camine o Turati Via Filip c a s c ia ni p V a S n a i Via San M ori artin Lungarno Galileo Galilei Scomo Silvestri Via la Tinta vio o ni B n Via Giova o V ia Giordano Bruno G i u s t V i a G . a n a i b b i B a t n a Buschetto Via S Museo Nazionale di San Matteo V i a P i e t r a s a n t i n a C a s c i n e c a a r a cin a r b h ia B e c c Via Andrea Pisano Via G. Pisano Via Risorgimento o n a s i P a l o c i N a i V ule n te F a zio P a d o Via C are P rta a M a t n e g a Via M Via Trieste Via Enrico Fermi Via Volturno Lu n garn o Ranieri Sim o n elli Arn o Via Sid ney Son nino Via Trento a i c u L . t S PIAZZA FRANCESCO CARRARA n o A n t o n i o P a c i n otti r a g n u L Santa Maria della Spina a M a d d a l e na V i a L i L u n g a r n o G ambacorti hini a Fa Piaz e n n o D e l l e B c c z n i z z n a M e p p e s Via Pietro Toselli Oro D o l fi S a n P a o l o M ario Via Giu a r a b V i a S a n P a olo C V i a F r a n c e s c o N i o s i i o t t a i V i a F r a n a c e s c o C r i s p i V i a S a n t A n t o n i o V a V e n a n z i o N i s i Sant’Ambrosio Via Nino Bixio Via Cesare Battisti Via Enzo Zerboglio Via G. M. Lavagna Via Alessandro Manzoni Mazzini o l g e z A D Mural Keitha Harringa PIAZZA VITTORIO EMANUELE II oprac. R. Bletek Piza 0 200 m Kup książkę Via Bernedetto Croce ni atala C La Torre ci s m a r G PIAZZA DELLA STAZIONE Via Bonaini cini c u P Cristoforo Colombo Via Filippo Corridoni Lo Schiaccianoci Via Amerigo Vespucci Pisa Centrale V i a C a r l o C a t t a n e o uti Via Antonio Fratti Via Francesco da B L u n g a r n o G u a d al o n g o Poleć książkę 182 a z p i | e n c o n ł ó p y h c o ł W ▲ Wnętrze pizańskiej katedry transeptem i emporami jest niepowtarzal- nym połączeniem architektury wczesno- chrześcijańskiej (bizantyjskiej) z elementami zapożyczonymi ze sztuki islamu. W bogac- twie dekoracji uwagę przyciąga jednak przede wszystkim mozaika w absydzie, przedstawia- jąca Chrystusa Zbawiciela na tronie pomiędzy Maryją i św. Janem Chrzcicielem, którą współ- tworzył Cimabue (jego autorstwa jest praw- dopodobnie twarz Jana Chrzciciela). Szczegól- nie interesująca jest marmurowa ambona Gio- vanniego Pisana, pochodząca z ok. 1310 r., na której wyobrażone zostały sceny z życia Chry- stusa, od zwiastowania aż do ukrzyżowania. W lewej części transeptu znajduje się nato- miast grobowiec cesarza Henryka VII (zmar- łego na malarię w 1313 r. w czasie podróży do Rzymu na koronację), wyrzeźbiony przez Tina da Camaino, ucznia Giovanniego Pisana. Oprócz postaci leżącego imperatora widoczne są na nim postaci apostołów. Obok katedry znajduje się baptyste- rium, którego budowę rozpoczęto w 1152 r. na podstawie projektu Diotisalviego. Ze- wnętrzne dekoracje gotyckie zostały do- dane później, po 1260 r., przy udziale Nicoli Kup książkę Krzywa Wieża i Giovanniego Pisanów. Kopuła pochodzi z połowy XIV w. Portal zwrócony w stronę katedry jest bogato zdobiony płaskorzeź- bami przedstawiającymi prace wykonywane podczas poszczególnych miesięcy oraz dys- kutujących apostołów (XII w.). Wewnątrz, po- środku, umieszczona jest ośmioboczna misa chrzcielna z 1246 r. autorsta Guida Bigarel- lego. Obok stoi przepiękna marmurowa am- bona wykonana przez Nicolę Pisana w 1260 r. Najbardziej znaną budowlą Pizy, a jed- nocześnie jej symbolem, jest oczywiście tzw. Torre Pendente; otwarta: XI–II 10.00–17.00, III 9.00–18.00, IV– IX 8.30–20.30 (17 VI–4 IX 8.30–23.00), X 9.00– 19.00; wstęp: 15 EUR, czyli po prostu dzwon- nica, której budowa trwała od 1173 do 1350 r. Już w krótkim czasie po wzniesieniu pierw- szych trzech poziomów wieża zaczęła się lekko przechylać. Próbowano zatrzymać ten proces na różne sposoby, m.in. stosu- jąc na wyższych poziomach różną wyso- kość kolumn, stąd też po stronie południo- wej są one wyższe niż po stronie północnej. Dopiero w połowie XIV w. Tommaso Pisano zakończył budowę siódmego, ostatniego Poleć książkę 183 a z p i | e n c o n ł ó p y h c o ł W poziomu, doprowadzając tym samym dzieło do końca. Wieża chyliła się jednak coraz bar- dziej i dopiero ostatnio udało się ten proces zahamować. Pizańska dzwonnica jest jed- nak unikatowa nie tylko ze względu na swe skrzywienie, ale przede wszystkim na orygi- nalną konstrukcję architektoniczną, niespo- tykaną w innych miastach Toskanii. Po północnej stronie Campo dei Miracoli Camposanto położony jest cmentarz – Monumentale otwarte: XI–II 10.00–16.30, III i X 9.00–18.30, IV–IX 8.00–20.00; wstęp: 5 EUR, bilet łączony – zob. katedra, jedna z najorygi- nalniejszych budowli gotyckich w całej Toska- nii. W 1278 r. Giovanni di Simone rozpoczął bu- dowę nowego cmentarza, który przyjął formę wydłużonych krużganków z wewnętrznym dziedzińcem porośniętym trawą i otoczonym podcieniami. Z zewnątrz, ze swym rzędem ślepych arkad i prostym portalem wejścio- wym, sprawia on niepozorne wrażenie, we- wnątrz imponuje jednak przede wszystkim swoją harmonią i rozmiarami: 126 m długości i 52 m szerokości. Można tu zobaczyć liczne freski, m.in. XIV-wieczny cykl Triumf Śmierci. też Przy Campo dei Miracoli znajduje się Museo dell’Opera del Duomo otwarte: XI–II 10.00–17.00, III 9.00–18.00, IV–IX 8.00–20.00, X 9.00–19.00; wstęp: 5 EUR, bilet łączony – zob. katedra, w którym zgro- madzono liczne rzeźby, m.in. pochodzące z fasady katedry, jak np. Madonna del Col- loquio czy Św. Jan Ewangelista Giovanniego Pisana. Nieopodal znajduje się też Museo delle Sinopie (czynne jw.), w którym zgro- madzono szkice fresków (sinopie) zdobią- cych Camposanto. Piazza dei Cavalieri, która stanowiła centrum republikańskiej Pizy, została w XVI w. przebudowana przez Vasariego. Od wschodu plac ogranicza XVI-wieczny kościół Santo Stefano dei Cavalieri. Został on wzniesiony również przez Giorgia Vasariego, natomiast barokową fasadę zaprojektował Giovanni de- ’Medici. Obok znajduje się Palazzo dei Ca- valieri – dawny Palazzo Comunale, który w XVI w. stał się siedzibą utworzonego wła- śnie Zakonu Rycerzy św. Stefana. Jego prze- budowę zlecono Vasariemu, którego dziełem są liczne groteski i medaliony widoczne na fasadzie. Schody pochodzą z 1810 r., kiedy to budynek stał się siedzibą założonego przez Napoleona uniwersytetu, dzisiejszej Scuola Normale Superiore (czyli liceum). Stojący przy tym samym placu Palazzo dell Orologio po- wstał dzięki połączeniu dwóch przedzielo- nych niegdyś ulicą wież mieszkalnych; pokry- wają go interesujące dekoracje sgraffitowe. ▲ Kościół Santa Maria della Spina Kup książkę Poleć książkę 196 a n e S | i e n c o n ł ó p y h c o ł W Siena Siena (54 tys. mieszkańców), jedno z najbar- dziej nietypowych i najpiękniejszych miast Toskanii, została założona przez Etrusków na wzgórzu między dolinami dwu rzek: Arbii i Elsy. Jest to miejsce o niepowtarzalnym cha- rakterze, gdzie zachowało się wiele dawnych tradycji i zwyczajów. Miasto ożywa szczególnie latem, kiedy odwiedza je niezwykle dużo turystów (zwłaszcza w okresie słynnego palio), a także studentów mającego tu siedzibę Uniwer- sytetu dla Cudzoziemców (Università per gli Stranieri). Siena, kryjąca w swych mu- rach wspaniałe zabytki architektury, rzeźby i malarstwa, została w 1995 roku wpisana na listę UNESCO. historia Miasto, położone na trzech wzgórzach sta- nowiących podstawę podziału na dzielnice (terzii), wg legendy założone zostało przez dwóch synów Remusa: Seniusza i Askiusza, ▼ Sieneńska starówka wygnanych z Rzymu przez wuja, Romu- lusa, założyciela Wiecznego Miasta. W cza- sie ucieczki zatrzymali się oni dopiero na ła- godnych wzgórzach Toskanii i tu się osiedlili. Przybyła z nimi także wilczyca kapitolińska, która wykarmiła ich, podobnie jak niegdyś Remusa i Romulusa. Stąd też wyobrażenia wilczycy i dwóch karmionych przez nią bliź- niąt można w Sienie napotkać bardzo często. Charakterystyczny dla Sieny jest wi- doczny do dzisiaj podział na tzw. contrady, czyli mniejsze niż terzie dzielnice miasta, które rywalizują ze sobą dwa razy w roku (2 lipca i 16 sierpnia) podczas palia. Jeźdźcy reprezentujący poszczególne contrady ści- gają się wtedy wokół głównego placu mia- sta – Piazza del Campo. warto zobaczyć „Siena jest dużą sceną z muszlowatym wklę- śnięciem Il Campo pośrodku. Sceną będąc ar- chitektonicznie, bogato przy tym dekorowaną, Kup książkę Poleć książkę 197 a n e S | i e n c o n ł ó p y h c o ł W ▲ Piazza del Campo i Palazzo Pubblico budzi często wrażenie udziału w spontanicz- nym, tłumnym widowisku teatralnym. Spa- dzistymi zejściami spływają na Campo, na Pole, turyści, mieszkańcy miasta, wycieczki szkolne” – pisał o mieście Gustaw Herling- -Grudziński. Centrum i serce miasta stanowi właśnie Piazza del Campo, swym nieregular- nym, nierównym kształtem przypominający nieco muszlę. Tradycja mówi, że swoją formą miał oddawać kształt płaszcza Matki Boskiej, mającego swą opieką ogarnąć całe miasto. Nad placem dominuje Palazzo Pub- blico ze swoją niebotyczną (102 m) wieżą – Torre del Mangia zwiedzanie wieży: 16 X–II 10.00–16.00, III–15 X 10.00–19.00; wstęp: 8 EUR, wzniesioną w 1. poł. XIV w. Również sam pałac jest niewątpliwie jednym z naj- wspanialszych zabytków gotyckiej sztuki świeckiej. Wybudowany w latach 1288–1342, składa się z głównego trzypiętrowego bu- dynku oraz dwóch bocznych, niższych o je- den poziom. Po lewej stronie, u stóp wieży, Kup książkę Poleć książkę Strada di Pescaia Hostel Guidoriccio, dworzec kolejowy Via Luigi Cadorna V i a R i n Via Cesare Battisti Via Vittorio Veneto Forteca medycejska PIAZZA DELLA LIBERTÀ c i n a r o F a l d La Lizza Via Cesare Maccari 198 a n e S | i e n c o n ł ó p y h c o ł W znajduje się Cappella di Piazza – kaplica po- wstała w XIV w. w podzięce za uwolnienie miasta od katastrofalnej epidemii dżumy. Wejście do pałacu prowadzi bezpośrednio na otoczony podcieniami dziedziniec zwany Cortile del Podestà, z którego można przejść do Museo Civico otwarte: XI–15 III 10.00– 18.00, 16 III–X 10.00–19.00; wstęp: 7.50 EUR, ulg. 6.50 EUR. W Sali Mappamondo, w której zgro- madzone są mapy geograficzne, można podzi- wiać fresk Simonego Martiniego Maestà (Ma- donna na tronie) oraz przypisywany również temu malarzowi fresk przedstawiający kon- dotiera Guidoriccia da Fogliano. W Sali Po- koju (Sala della Pace) znajduje się natomiast znakomity i niezwykle sugestywny cykl fre- sków Ambrogia Lorenzettiego Dobre i złe rządy. Po przeciwnej stronie Piazza del Campo, przy Via Banchi di Sotto, wznosi się renesan- sowy Palazzo Piccolomini, zaprojektowany prawdopodobnie przez Bernarda Rosselina. Nieopodal Piazza del Campo, w jednym z najwyżej położonych miejsc w Sienie, wznosi katedry Santa Ma- się imponująca bryła ria Assunta www.operaduomo.siena.it; zwiedzanie: III–X 10.30–19.00, XI–II 10.30–17.30; Via Vittorio Veneto prile Via XXV A Viale dei Mille Viale T ri e s t e M o c o n i ll o h i e n tic rtiri Di S c alv aia imbi Via Filippo Corrid wstęp: Viale 24 Maggio bilet łączony, Viale ważny trzy dni, obej- mujący Museo dell’Opera, Mu- seo Diocesano di Arte Sacra, baptyste- rium św. Jana, kryptę i oratorium św. Ber- narda: 12 EUR. Jej budowę rozpoczęto ok. 1150 r., a zakończono w XIII w. W 1339 r. po- jawił się projekt, który przewidywał wyko- rzystanie istniejącej świątyni jako transeptu nowej, dużo większej katedry. Rozpoczęły się prace budowlane, które jednak kilka lat Via Bruno Bonci Estrada Esterna Di Fontebran d a e ll e G r o t a ggio Viale X a M a V i XIV M B i l l a d a r F a i V a t r S e t t e d SAN DOMENICO Domenico V ia V i a E t t o r e B a s t i a n i n i i n o t e r a e l L a d d S tr a Via d e l N u o v o A s i l o ▲ Katedra Santa Maria Assunta Kup książkę Poleć książkę F o n t e n u o v a V ia del Pia n D’Ovile Via Di Vallerozzi Via Baldassarre Peruzzi V i V i a d a e d i l C M o e m z z u o n e V a i d e gli O rti Giardino degli Orbachi Via di Sinitraia San Francesco PIAZZA SAN FRANCESCO Oratorium San Bernardino Dawny klasztor San Francesco PIAZZA SALIMBENI Via dell’a A b b a dia Via del R ossi el Giglio ni a alv Via P. S Via d V . R e f e N e r o PIAZZA PROVENAZZO Museo Diocesano i n gi r e V e l l e d a Vi i l l e c n o r a B i e d a i V Via Cecco A i a V n giolieri Tre Donzelle d i C a l z o l e r i a Via Sallusti o B a n d i ni t o t o Banchi di S Palazzo Piccolomini PIAZZA DEL CAMPO Museo Civico V i a G i o Capella di Piazza Palazzo Pubblico (z Torre del Mangia) Via dei P Osteria Le Logge orrione V. Manna Via di Pantaeto Vic. Magalotti Via del Porroone Vic. del Cantradino Via di Salicotto Vic PIAZZA DEL MERCATO v a n Osteria il Carroccio n i D u p r e à t t i C Via di a c Via di F olloni K o ś c ó i ł S a n t a M a r i a d e i S e r v i Via Roma P o r t a R o m a n a olo d Via di San Martin ell’ Oro o a n e S | i e n c o n ł ó p y h c o ł W V i a d e i Via delle C V i a G aribaldi Via Dome n n e l P i a Via d Kemping Siena Colleverde cafumi i c o Be c Sassetta M e n o m i S a i V Via Francesco Di Valda Via D uccio Di Buoninsegna 199 m brin o d e l R o m i t o r i o a zzani e i G V i a Via d i t a i l i m U c i n a r o F a l d La Lizza Via d Via Cesare Maccari V i a d PIAZZA ANTONIO GRAMSCI V i a M a l a v e i M o n t a e ll a S t u f a S a Via Di Borgo Franco e c c o l t i n i n i V i a T o z z i PIAZZA GIACOMO MATTEOTTI Viale Curtatone Via dei Paradiso PIAZZA SAN DOMENICO Via della Sapienza a m p oregio Via C Alma Domus Vic o l o d el Tir a t o i o San Domenico Via Pianigiani Palla a C ord a Via della Sapie n z a e i P itt o ri r i n a e t a C a V i a d e l l e T e r m e Osteria del Fico Mezzo B a n c h i D i V i a d e i Osteria da Tombicche S o p r a T e r i m n i V ia d n a V i a S t V i a d e ll a Fontebranda Via di Fontebranda V i a F r a n ciosa Battistero di San Giovanni Costone Via de Vallepiatta Katedra Santa Maria Assunta PIAZZA DEL DUOMO G a l u z z a Osteria il Ghibellino l e g r i n i Pe l V i a d e i PIAZZA DI S. GIOVANNI Museo dell’Opera Metropolitana del Duomo Castoro V i a d el F Ospedale di Santa Maria della Scala o s s o d i S a n t ’ A n s a n o Via d el C a pita n o Larga V i a S a n P i e t r o Duomo Fonte Casato di Sotto Lombarde Sa mbuco a s a t o Di S C o pra Pinacoteca Antica Trattoria Papei ni Dupre n a v o G a i V i V ia V i a E t t o r e B a s t i a n i n i u o v o A s i l o l o r e g g i uiric o V i a d i S t a l i S a n Q d a i V Via T o Pian dei Ma n t e l l i n i e c c o ll a d a t m m e l v n Via di C a s a s o P a rr o Via Tit o S e rc hia elle C Via d die Via di San Marco o Via delle Speran arc n M Via di Sa hio hi c c Via Sant’Agata Sant’Agostino V i a Via di Fo n t a n e ll a Via del Sole oprac. R. Bletek Siena 0 200 m później przerwano. Ich świadectwem pozo- staje do dzisiaj m.in. niedokończona fasada wznosząca się nieopodal katedry. Dolna część fasady obecnej katedry, z trzema rzeźbionymi portalami, na których wyobrażono wniebowzięcie, gloryfikację Ma- ryi oraz proroków, filozofów i patriarchów, jest dziełem Giovanniego Pisana. Górna część Kup książkę P i e r A n d r e a fasady została ukończona dopiero w 2. poł. XIV w. na wzór katedry w Orvieto. Po prawej stronie wznosi się smukła romańska dzwon- nica w charakterystyczne białe i zielone pasy. Warto wejść do wnętrza kościoła, które jest niezwykle bogate. Szczególne wraże- nie wywierają dwukolorowe, obłożone bia- łym i czarnym marmurem ściany. Uwagę Poleć książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Włochy północne. Travelbook. Wydanie 1
Autor:
, ,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: