Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00045 004961 18973021 na godz. na dobę w sumie
Wolność w wirtualnym świecie. Zbuduj firmę swoich marzeń - książka
Wolność w wirtualnym świecie. Zbuduj firmę swoich marzeń - książka
Autor: Liczba stron: 328
Wydawca: Onepress Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-5181-3 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> zarządzanie
Porównaj ceny (książka, ebook (-35%), audiobook).

Osoby prowadzące własny biznes bardzo często cierpią na syndrom superprezesa. Uważają, że jeśli chcą odnieść sukces, muszą osobiście doglądać każdego, najmniejszego aspektu działania firmy. Poza kierowaniem przedsiębiorstwem mają być specjalistami w zakresie sprzedaży, technologii, zasobów ludzkich, spraw operacyjnych, logistyki i wielu innych niezbędnych dziedzin. Niepostrzeżenie dzień pracy takiego superprezesa wydłuża się do kilkunastu godzin, a spraw, które osobiście musi załatwić, systematycznie przybywa. Taka strategia działania nie doprowadzi właściciela firmy do sukcesu, a jedynie do wypalenia zawodowego i potężnej frustracji. Brzmi znajomo?

Jeśli tak, to trzymasz w ręku książkę, dzięki której przerwiesz ten magiczny krąg i przestaniesz być własnością swojego przedsiębiorstwa. Na powrót poczujesz się jego właścicielem! Zyskasz więcej czasu, zwiększysz produktywność i przyspieszysz rozwój firmy, nawet przy bardzo skromnym budżecie. Dowiesz się, jak dzięki drobnym, ale konsekwentnym zmianom doprowadzić do kooperacji z wirtualnymi pracownikami. Zdobędziesz wiedzę niezbędną przy ustalaniu, które zadania warto objąć outsourcingiem, a także znajdowaniu, zatrudnianiu, szkoleniu i motywowaniu wirtualnych asystentów oraz zarządzaniu ich działaniami. Przekonasz się, że wirtualna kadra to jak najbardziej realny sposób na zbudowanie wymarzonej firmy odnoszącej imponujące sukcesy!

Najważniejsze zagadnienia:

Wirtualna firma daje realną wolność!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: Virtual Freedom: How to Work with Virtual Staff to Buy More Time, Become More Productive, and Build Your Dream Business Tłumaczenie: Krzysztof Krzyżanowski ISBN: 978-83-283-5181-3 Copyright © 2014, 2016 by Chris C. Ducker Published by special arrangement with 2 Seas Literary Agency and Graal Sp. z.o.o. All rights reserved. No part of this book may be used or reproduced in any manner whatsoever without written permission except in the case of brief quotations embodied in critical articles or reviews. Polish edition copyright © 2019 by Helion SA All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Helion SA dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Helion SA nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock Images LLC. Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://onepress.pl/user/opinie/wolwir Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Helion SA ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: onepress@onepress.pl WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści Wstęp ........................................................................ 9 Syndrom superbohatera ................................................................9 Jak zostać wirtualnym prezesem? ...............................................11 Jak korzystać z tej książki? ..........................................................16 ROZDZIAŁ 1. Znajdowanie i zatrudnianie wirtualnych pracowników ............ 21 Podstawy ......................................................................................22 Konfrontacja z rzeczywistością: mit wirtualnego superasystenta ...23 Czas przedstawić ogólnego wirtualnego asystenta .....................24 Tworzenie Twoich trzech list prowadzących do wolności .........28 Dwa odrębne rodzaje outsourcingu ............................................33 Definicje różnych typów wirtualnych pracowników ...................36 Znajdowanie odpowiednich osób tworzących wirtualną kadrę ...53 10 elementów dobrego opisu stanowiska pracy ..........................57 Proces przeprowadzania rozmów kwalifikacyjnych (oraz 10 pytań, które warto zadać) ...........................................66 Poufność i umowy ........................................................................70 ROZDZIAŁ 2. Szkolenie Twoich wirtualnych pracowników .......................... 75 Najpoważniejszym problemem związanym ze szkoleniem wirtualnych pracowników jesteś właśnie Ty! ...........................76 Lekcja dotycząca zdrowego rozsądku i założeń .........................79 Trzy najlepsze metody szkolenia Twoich wirtualnych pracowników ............................................87 5 Poleć książkęKup książkę Spis treści Najlepsze praktyki dotyczące szkolenia Twojej wirtualnej kadry ............................................................90 Poślij swojemu wirtualnemu asystentowi podkręconą piłkę ......93 Twój wzór na udaną współpracę z wirtualnym asystentem .......96 ROZDZIAŁ 3. Zarządzanie Twoją wirtualną kadrą .................................... 101 Nie bądź wirtualnym sępem ......................................................102 Jak zarządzać różnymi typami wirtualnych asystentów? .........113 Różnica między powtarzającymi się zadaniami a projektami ...123 Korzystanie z oprogramowania do zarządzania projektami ....127 Raporty składane przez Twoją wirtualną kadrę .......................130 Płacenie Twoim wirtualnym pracownikom i motywowanie tych osób ........................................................136 ROZDZIAŁ 4. Ważne pytanie: zatrudniać lokalnych pracowników czy wybierać tych zagranicznych? ...................................... 141 Dlaczego korzystanie z lokalnej siły roboczej jest czasem dobrym rozwiązaniem? .......................................143 Zagraniczni pracownicy zapewniają oszczędności finansowe — ale to może nie być odpowiednie rozwiązanie dla Twojej firmy ......................................................................147 Co ze wsparciem klienta? ..........................................................149 Filipiny są jako lokalizacja outsourcingowa prawdziwym darem niebios ....................................................151 Pięć kwestii, o których należy pamiętać, gdy pracujesz z wirtualnymi asystentami z Filipin ...............159 6 Poleć książkęKup książkę Spis treści ROZDZIAŁ 5. Kolejny poziom: budowanie Twojego wirtualnego zespołu ..... 171 W jaki sposób różne typy wirtualnych pracowników będą łączyć swoje siły? ............................................................173 Określanie celów firmy oraz nagród ..........................................195 Spotykanie się ze wszystkimi pracownikami ............................198 Użycie mediów społecznościowych w celu integracji Twojego wirtualnego zespołu .....................201 Termin „zespół” wyklucza użycie słowa „ja” ............................204 ROZDZIAŁ 6. W obronie treści ............................................................... 215 Dlaczego Twoja firma powinna regularnie tworzyć treści udostępniane w internecie? ....................................................220 Co sprawia, że dana treść jest „dobra”? ....................................226 Nie wszystkie treści udostępniane w internecie powstają w taki sam sposób ....................................................228 Filozofia P2P (People to People) ..............................................230 Dlaczego warto dbać o to, by ludzie zapamiętali Twoje materiały? .....................................................................231 Jak zorganizować wszystko tak, by Twój wirtualny zespół wykonał za Ciebie (prawie) całą robotę? ................................232 Wnioski ........................................................................... 247 Porady dodatkowe ............................................................ 249 Zasoby ............................................................................ 313 Podziękowania ................................................................. 320 7 Poleć książkęKup książkę Spis treści 8 Poleć książkęKup książkę ROZDZIAŁ 1. Znajdowanie i zatrudnianie wirtualnych pracowników Każdy proces ma jakiś punkt początkowy. Budowanie wirtualnej wolności zaczyna się od znalezienia członków Twojego wirtualnego zespołu i stworzenia takiej grupy. Rekrutacja i zatrudnianie wirtualnych pracowników nie różnią się specjalnie od wyszukiwania osób, które masz zamiar zatrudnić w swojej tradycyjnej siedzibie. Istniejące rozbieżności warto jed- nak zgłębić i zrozumieć, dzięki czemu zwiększysz skuteczność swoich wysiłków zmierzających do osiągnięcia wolności. W tym rozdziale mam zamiar poruszyć wiele kwestii — do tych, na których chciałbym się szczególnie skupić, zaliczają się:  konfrontacja z rzeczywistością: mit wirtualnego superasystenta,  tworzenie Twoich trzech list prowadzących do wolności,  definicje różnych typów wirtualnych pracowników,  znajdowanie odpowiednich osób tworzących wirtualną kadrę,  proces przeprowadzania rozmów kwalifikacyjnych (oraz 10 pytań, które warto zadawać kandydatom). Zanim jednak skoncentrujemy się na tych tematach, chcę Ci przedstawić ogólny obraz gry oraz tajniki tego, co dzieje się na boisku. 21 Poleć książkęKup książkę Wolność w wirtualnym świecie Podstawy Podobnie jak w sporcie, musimy zacząć od podstaw. Gdy już zro- zumiesz te kluczowe reguły, będziesz w stanie modyfikować swoje podejście, by zoptymalizować cały proces korzystania z pomocy wirtualnych asystentów; na początku musisz się jednak ściśle trzymać zasad. Oto podstawowe reguły gry: 1. Twoi wirtualni pracownicy są ludźmi, a nie programami. Chociaż komunikacja z Twoją wirtualną kadrą odbywa się za pośrednictwem poczty elektronicznej i Skype’a, wirtual- ni asystenci zasługują na taki sam szacunek, jakim darzysz wszystkie inne istoty ludzkie. W Twoim najlepszym interesie leży zrozumienie nawyków komunikacyjnych każdego pra- cownika i zgłębienie tradycji kulturowych tej osoby, a także zebranie informacji na temat wszelkich świąt obchodzonych w jej środowisku. 2. Jakość na wejściu zapewnia jakość na wyjściu. Jakość pracy wykonywanej przez Twoich wirtualnych pracowników jest bezpośrednio powiązana z jakością instrukcji otrzymywa- nych przez te osoby. Czy Twoje wskazówki są zrozumiałe i zwięzłe? A może zapewniasz tym ludziom chaotyczne, zagmatwane sugestie i liczysz na to, że Twoi pracownicy jakoś się w tym połapią? 3. Uniwersalne rozwiązania odbiegają od ideału. Każdy wir- tualny asystent ma swoje mocne i słabe strony, ale niewy- kluczone, że nie będzie Ci chciał tego powiedzieć. Taka osoba chce spełnić Twoje oczekiwania i będzie próbowała znaleźć metody robienia tego, na czym Ci zależy. To jed- nak obosieczna broń, która może się obrócić przeciwko Tobie. Zadbaj o to, by do każdej ze swoich potrzeb dobrać 22 Poleć książkęKup książkę Znajdowanie i zatrudnianie wirtualnych pracowników odpowiedniego wirtualnego asystenta. Już wkrótce omówię to zagadnienie w bardziej szczegółowy sposób. 4. Wirtualni superasystenci nie istnieją. Nawet jeżeli prze- szukasz całą planetę, nie znajdziesz wirtualnego asystenta potrafiącego zająć się wszystkimi sprawami, przy których potrzebna Ci jest w Twojej firmie pomoc. Tylko pomyśl: gdy w Twoim domu zaczyna przeciekać dach, nie prosisz swojego elektryka, by wpadł do Ciebie i naprawił tę usterkę. Dzwonisz do dekarza i zlecasz mu wykonanie niezbędnych napraw. Krótko mówiąc: zatrudniaj ludzi z myślą o stano- wisku, a nie konkretnym zadaniu. Skoro znasz już zasady gry, bierzmy się do roboty! Konfrontacja z rzeczywistością: mit wirtualnego superasystenta Przeczytaj te słowa bardzo uważnie: ktoś taki jak wirtualny supe- rasystent po prostu nie istnieje. Sytuacja, w której przedsiębiorca próbuje znaleźć tego jednego, wyjątkowego wirtualnego asystenta, zdolnego podołać wszystkim zadaniom w danej firmie, doprowa- dza mnie do szaleństwa. Nie potrafię zliczyć, jak często do Virtual Staff Finder napływają zgłoszenia od przedsiębiorców poszukują- cych wirtualnych asystentów, którzy dadzą sobie radę z następu- jącymi zadaniami (oraz kilkoma innymi rzeczami):  aktualizowaniem wpisów na blogu,  zajmowaniem się profilami na serwisach społecznościowych,  edytowaniem filmów,  wykonywaniem transkrypcji materiałów audio,  tworzeniem grafik i ikon, 23 Poleć książkęKup książkę Wolność w wirtualnym świecie  projektowaniem i tworzeniem stron internetowych,  odpowiadaniem na zgłoszenia klientów,  wyszukiwaniem i pozyskiwaniem partnerów biznesowych,  kupowaniem na Amazonie prezentów urodzinowych dla krewnych właściciela firmy. Próba objęcia outsourcingiem zróżnicowanych zadań i projek- tów nie jest niczym nagannym, ale wyjściem z sytuacji nie będzie w takim przypadku jeden wirtualny asystent. Jako właściciel firmy jestem świadom tego, że przedsiębiorca musi się wcielać w roz- maite role, by podołać wszystkim napotykanym wyzwaniom. Pró- ba zatrudniania w firmie kolejnych przedsiębiorczych osób, które też będą uważały, że mogą zrobić absolutnie wszystko, jest ostat- nią rzeczą, na jaką warto się zdecydować. Innymi słowy, musisz porzucić chęć znalezienia wirtualnego superasystenta i zamiast tego określić, jakie konkretnie role mają odgrywać w Twojej firmie zewnętrzni pracownicy. Pamiętaj, że tworzenie imperium to praca zespołowa zaczy- nająca się od zidentyfikowania w Twoim zespole stanowisk, które potrzebujesz obsadzić pracownikami. Rozpoczęcie rekrutacji to dopiero następny etap tego procesu. Czas przedstawić ogólnego wirtualnego asystenta Miałem przyjemność wygłosić wiele prelekcji na temat wirtualnych pracowników oraz outsourcingu; współpracuję również w tych kwe- stiach z właścicielami firm z całego świata. Niezależnie od tego, gdzie się znajduję lub z kim pracuję, zasadnicza treść mojego prze- słania pozostaje niezmienna: każdy przedsiębiorca potrzebuje ogól- nego wirtualnego asystenta! 24 Poleć książkęKup książkę Znajdowanie i zatrudnianie wirtualnych pracowników Chociaż wirtualny superasystent jest mityczną istotą, która tak naprawdę nie istnieje, jego najbliższym odpowiednikiem w real- nym świecie jest właśnie ogólny wirtualny asystent. Nawet jeżeli taka osoba nie potrafi realizować wszystkich zadań, jakich podej- mują się wirtualni pracownicy, może Ci pomóc zapanować nad Twoim życiem i potrafi zwiększyć Twoją produktywność. Osiąga coś takiego, uwalniając Cię od czasochłonnych, powtarzalnych zadań, którymi nie powinien się zajmować żaden przedsiębiorca. Rozważ przez moment tę koncepcję: Batman miał Robina. Sherlock Holmes miał Watsona. Michael Jordan miał Scottiego Pippena. Flip miał Flapa. Współpraca z ogólnym wirtualnym asystentem jest pierwszym krokiem ku uświadomieniu sobie tego, jak wielką potęgę skrywają wirtualni pracownicy. Taka osoba pozwoli Ci zaoszczędzić mnóstwo czasu i skupić się na pracy NAD Twoim biznesem, uwalniając Cię zarazem z pułapki pracowania W Twojej firmie. Przyjrzyj się poniższej liście zadań:  przeszukiwanie witryn internetowych konkurencji pod kątem list produktów oraz cen,  przygotowanie listy lokalnych wydarzeń, które Twoja firma mogłaby zasponsorować lub wykorzystać jako okazję do zaprezentowania swojej oferty,  comiesięczna analiza statystyk z Twojego bloga pozwalają- ca określić, które strony lub wpisy cieszą się największą popularnością,  dbanie o aktualność informacji publikowanych przez Ciebie w mediach społecznościowych i troszczenie się o to, by te tre- ści były interesujące z perspektywy obserwujących Cię osób,  zaznaczanie obecności Twojej firmy w prasie lokalnej, kra- jowej i branżowej, 25 Poleć książkęKup książkę Wolność w wirtualnym świecie  przygotowywanie transkrypcji filmów i podcastów publikowa- nych w internecie, co pozwoli w przyszłości tworzyć e-booki i infografiki promujące Twoje towary i usługi,  kontrolowanie Twojego terminarza, dzięki czemu nie za- pomnisz o tym, że masz się spotkać na polu golfowym ze swoim najważniejszym klientem. Czy regularnie zdarza Ci się, że masz problemy z nadążaniem za tymi kwestiami lub robieniem tych rzeczy? Przekazanie komuś innemu tych drobnych zadań sprawi, że każdego dnia zyskasz tro- chę dodatkowego czasu. Tutaj 10 minut, tam pół godziny — ten czas szybko się sumuje, a przydzielenie komuś innemu wszystkich tych rzeczy ogranicza liczbę nierozwiązanych spraw, które masz na głowie. David Allen na łamach Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności stwierdza, że jest to jeden z kluczowych czynników, dzięki którym możesz zadbać o własne skupienie. „Twoja świadomość jest, podobnie jak monitor komputera, narzędziem umożliwiającym pracę nad konkretnymi zadaniami, nie jest natomiast miejscem do składowania. Możesz więc myśleć jedynie o dwóch, trzech rzeczach w bardzo krótkim okresie. Sprawy niedokończone są jednak ciągle umieszczane w Twojej pamięci krótkotrwałej. Pamięć ta, podobnie jak RAM komputera, ma ograniczoną pojemność; istnieje pewna ilość danych, którą można obciążać pamięć i przy której umysł będzie nadal funkcjo- nował na najwyższym poziomie. U większości ludzi ich RAM pę- ka w szwach”. Aż trudno sobie wyobrazić, jak wiele rzeczy zaprząta teraz przypuszczalnie Twoje myśli. To jednak sprawy, którymi trzeba się zająć, prawda? Nie można ich przecież zostawić samym sobie. To właśnie tutaj do głosu dochodzi Twój syndrom superbohatera — zakładasz, że wystarczy zacząć ciężej pracować. Prawdziwym 26 Poleć książkęKup książkę Znajdowanie i zatrudnianie wirtualnych pracowników rozwiązaniem nie jest jednak przeznaczanie na pracę większej liczby godzin, ale optymalne wykorzystywanie środków, którymi dysponujesz. Najcenniejszym zasobem przedsiębiorcy jest czas. Pieniądze będą się pojawiać i znikać, ale gdy już zainwestujesz w coś czas, rozstajesz się z nim na zawsze. To właśnie powód, dla którego ja- ko przedsiębiorcy powinniśmy podejmować wszelkie działania, by zapewnić sobie w codziennym harmonogramie więcej czasu. Zatrudnienie ogólnego wirtualnego asystenta i współpraca z kimś takim mogą Ci umożliwić osiągnięcie tego celu. Ponieważ to mo- że być dla Ciebie zupełnie nowa koncepcja, oto lista obejmująca zaledwie kilka zadań, jakimi taki pracownik może się zająć za Ciebie, zwalniając Cię z konieczności myślenia o tych sprawach i przezna- czania na nie czasu:  szukanie informacji w internecie,  robienie zakupów online; przekazujesz ogólnemu wirtual- nemu asystentowi przedpłaconą kartę, zasilasz ją niewielką kwotą, a potem raz w miesiącu sprawdzasz, jak wydawane są te środki,  aktualizowanie Twojego kalendarza,  robienie rezerwacji w restauracjach,  przygotowywanie wersji roboczych Twoich wpisów na blogu lub publikowanie na YouTubie Twoich filmów,  wysyłanie prezentów Twojej drugiej połówce,  publikowanie na Facebooku przygotowanych wcześniej wia- domości,  zamawianie nowej porcji wizytówek,  przygotowywanie listy artykułów z witryn publikujących ak- tualności i przesyłanie Ci raz w tygodniu e-maila, dzięki któ- remu zapoznasz się z najważniejszymi wydarzeniami, 27 Poleć książkęKup książkę Wolność w wirtualnym świecie  wysyłanie e-maili do osób, z którymi chcesz się umówić za pośrednictwem portali randkowych (tak, piszę serio!),  wysyłanie e-maili lub listów do osób poznanych przez Cie- bie na ostatniej konferencji,  rezerwowanie dwa razy do roku wizyty kontrolnej u dentysty połączonej z usuwaniem kamienia nazębnego i umieszczanie tego wydarzenia w Twoim terminarzu. Możesz spojrzeć na swojego ogólnego wirtualnego asystenta jak na osobistego asystenta. Jeśli pominiesz prośby dotyczące przy- niesienia Ci filiżanki kawy lub odebrania Twoich rzeczy z pralni, ogólny wirtualny asystent jest w stanie podjąć się dokładnie tych samych rzeczy, którymi może się zająć tradycyjny asystent osobi- sty zatrudniony w firmie na etacie. Już wkrótce przekonasz się, że powyższa lista to tylko niewielka część tego, co może zrobić dla Ciebie ogólny wirtualny asystent, by dzień po dniu wspierać Cię w Twoim dążeniu do wolności. Co więcej, taka osoba reprezentuje zaledwie jedną z wielu kategorii wirtualnych pracowników, którzy mogą się przyłączyć do Twojego zespołu. Pytanie brzmi: co jeszcze mogą dla Ciebie zrobić wirtu- alni asystenci? Już wkrótce dowiesz się tego dzięki bardzo prostemu, szyb- kiemu i skutecznemu ćwiczeniu. Tworzenie Twoich trzech list prowadzących do wolności Niezależnie od tego, w jakiej sytuacji się znajdujesz, pierwszym krokiem prowadzącym do wolności jest rozpoczęcie procesu iden- tyfikowania konkretnych rzeczy, od których chcesz się oswobodzić, a także typów pracowników, którzy będą mogli przejąć wspomniane 28 Poleć książkęKup książkę Znajdowanie i zatrudnianie wirtualnych pracowników obowiązki, co zapewni Ci upragnioną swobodę. To właśnie dlate- go podczas prelekcji, wywiadów emitowanych w formie podca- stów, a także tradycyjnych wywiadów prasowych dotyczących wir- tualnej kadry zawsze wspominam o ćwiczeniu polegającym na przygotowaniu trzech list prowadzących do wolności. To niezwy- kle pouczające posunięcie, zapewniające każdemu zainteresowa- nemu zindywidualizowaną listę aktywności, na których będzie się można skupić podczas podejmowania dalszych działań. Chcę Cię zatem poprosić o zastanowienie się nad rozmaitymi czynnościami, które są niezbędne z perspektywy funkcjonowania Twojej firmy — może to być chociażby obsługa klienta, prowa- dzenie księgowości lub realizowanie zamówień. Zacznij wypisywać te aktywności, a potem rozważ wszystko to, co jest konieczne, by Twój biznes mógł się rozwijać. Do tej kate- gorii może się zaliczać przygotowywanie treści, obecność w me- diach społecznościowych, tworzenie produktów, planowanie stra- tegiczne oraz wyjazdy na konferencje. Wszystkie te zagadnienia pozwolą nam przygotować trzy listy: 1. Zadania, których nie lubisz Do tej kategorii zaliczają się wszelkie działania, które budzą Twoją niechęć lub sprawiają, że zaczynasz się ociągać. Na tej liście może się znaleźć wszystko poza działaniami związanymi ze sprzedażą. Ta kwestia musi być jednym z Twoich priorytetów, ponieważ sta- nowi istotę funkcjonowania każdej firmy, a nikt inny nie powinien znać Twojego towaru lub usługi lepiej od Ciebie. Czy regularnie zdarza Ci się zajmować zadaniami w rodzaju odpowiadania na e-maile od klientów, co obejmuje również naj- prostsze pytania? Czy nadal formatujesz swoje wpisy na blogu i dbasz o ich layout? Czy te rzeczy doprowadzają Cię do szaleń- stwa? Możesz śmiało umieścić je na tej liście. 29 Poleć książkęKup książkę Wolność w wirtualnym świecie 2. Zadania, które wykraczają poza zakres Twoich umiejętności Okaż w tej kwestii szczerość i nie pozwól, by do głosu doszedł syndrom superbohatera. Pamiętam, jak próbowałem samodzielnie zaprojektować i stworzyć witrynę z moim pierwszym blogiem, ko- rzystając przy tym z płatnego motywu. Kosztowało mnie to osiem godzin pracy, a to, co stworzyłem, i tak mnie nie satysfakcjono- wało. W czym tkwił problem? Po prostu nie jestem specjalistą od tworzenia witryn internetowych! Usiądź wygodnie i dobrze zastanów się nad tą listą. Zadaj sobie pytania w rodzaju:  Czy wśród robionych przez Ciebie rzeczy są zadania, z któ- rymi ktoś inny uporałby się szybciej niż Ty?  Czy zajmujesz się aktualnie jakimiś projektami, które dało- by się zrealizować lepiej i bardziej profesjonalnie?  Czy próbujesz ograniczać koszty, zajmując się rzeczami, które zdecydowanie wykraczają poza zakres Twojej facho- wej wiedzy? O ile musiałaby wzrosnąć sprzedaż Twojej firmy, by umożliwić Ci zlecenie tych rzeczy komuś innemu (zatrudnionemu na przy- kład na niepełny etat)? 3. Zadania, które nie powinny według Ciebie należeć do Twoich obowiązków Chcę, żeby to właśnie ta lista została przez Ciebie najdokładniej przemyślana. Zazwyczaj stanowi ona dla właścicieli firm źródło zaskakujących odkryć, gdyż zachęca ich do przemyślenia sposobu, w jaki prowadzą aktualnie swoje przedsiębiorstwa. Co istotniej- sze, ta lista pomoże Ci dostrzec, w jaki sposób chcesz kierować swoją firmą w przyszłości. 30 Poleć książkęKup książkę Znajdowanie i zatrudnianie wirtualnych pracowników Oto kilka pytań, które warto rozważyć:  Jakich zadań nie powinnaś lub nie powinieneś po prostu ruszać — co oznacza, że możesz je trwale wyeliminować ze swojego harmonogramu?  Które z mało istotnych zadań możesz z łatwością przekazać wirtualnemu asystentowi, by zajął się tym w ramach pracy w niepełnym wymiarze czasowym?  Które spośród realizowanych przez Ciebie zadań mogłyby zostać przejęte przez fachowca, który doskonale się na tym zna? W przypadku takich kwestii potencjalne szkody prze- ważają nad oszczędnościami wynikającymi z samodzielnego zajmowania się tymi rzeczami,  Które zadania uniemożliwiają Ci autentyczne skupienie się na strategicznym rozwoju Twojej firmy? To właśnie Twoje trzy listy prowadzące do wolności — spisy, do których będziemy jeszcze regularnie wracać. Jeżeli chcesz obejrzeć film przedstawiający realizację tego ćwiczenia, zajrzyj pod adres https://www.chrisducker.com/3-lists-to-freedom/. W tym momencie masz już ogólne wyobrażenie, jeśli chodzi o to, jak opisywane powyżej kwestie prezentują się z perspektywy zwyczajnego przedsiębiorcy, natomiast przedstawione przeze mnie ćwiczenie pomogło Ci trochę lepiej zrozumieć siebie oraz zadania, które należałoby przekazać Twoim pracownikom. Ta świadomość jest podstawą Twojego sukcesu. Uwzględniając te kwestie, zajmij- my się teraz tym, jak znajdować i zatrudniać ludzi, którzy pomo- gą Ci zrewolucjonizować w przyszłości Twój sposób prowadzenia i rozwijania firmy. To właśnie od tego zagadnienia rozpocznę prowadzenie Cię ścieżką prowadzącą ku wirtualnej wolności — posłuży temu sys- tem stopniowego przekazywania wiedzy, który bazuje na niemal 31 Poleć książkęKup książkę Wolność w wirtualnym świecie 10 latach mojego doświadczenia dotyczącego pracy z wirtualnymi asystentami i pozwoli odmienić Twoje życie osobiste i zawodowe. Czy te słowa brzmią obiecująco? Cóż, zanim zaczniemy, chcę Cię o coś poprosić. Zależy mi na uzyskaniu z Twojej strony przy- rzeczenia. Obiecaj mi, że zanim włączysz do swojej kadry cho- ciażby jednego wirtualnego pracownika lub zaczniesz zatrudniać dodatkowy personel, przeczytasz przynajmniej dwa pierwsze roz- działy tej książki. Zostały one stworzone z myślą o skierowaniu Cię we właściwą stronę, a przy okazji zapewnią Ci solidne podstawy, na których oprzesz swoją wiedzę. Jeśli pominiemy problem wypadnięcia z biznesu, istnieją dwie główne przyczyny, które mogą doprowadzić do rozpadu Twojego wirtualnego imperium: 1. Budujesz swoją firmę wokół jednej silnej osobowości, za- miast opierać przedsiębiorstwo na zespole pracowników odgrywających określone role. Bardzo łatwo wpaść w tę pułapkę, gdy znajdziesz wirtualnego asystenta, który świet- nie się sprawdza w Twojej firmie. Zakładasz wtedy, że ta osoba zawsze będzie dla Ciebie pracować, a potem zaczy- nasz budować swoje przedsiębiorstwo wokół jej mocnych stron, zamiast skupić się na tworzeniu zespołu. Bardzo ce- nię sobie sytuację, w której jakaś osoba pracuje dla mnie przez długi czas, ale nigdy nie doprowadziłbym swojej firmy do położenia, w którym odejście jednego pracownika ozna- czałoby całkowitą katastrofę. Każda rola w obrębie Twojej firmy powinna być jasno zdefiniowana, a Ty musisz dokład- nie wiedzieć, co zrobisz, gdyby ktoś postanowił odejść lub okazało się, że musisz kogoś zwolnić. Życie musi się wtedy toczyć dalej. 32 Poleć książkęKup książkę Znajdowanie i zatrudnianie wirtualnych pracowników 2. Nie udało Ci się odpowiednio wyszkolić osób tworzących Twój zespół. Przekazywanie wiedzy jest podstawą Twoich sukcesów, jeśli chodzi o współpracę z wirtualnymi asysten- tami. Rozdział drugi tej książki podpowie Ci, jak radzić so- bie z tą częścią czekającej Cię podróży. Chciałbym zadbać o to, by nie przytrafił Ci się żaden z tych błędów. Zacznijmy więc od obalenia jednego z największych mi- tów związanych z wirtualnymi pracownikami. To naprawdę istotna kwestia — błąd, który przedsiębiorcy zaczynający swoją przygodę z outsourcingiem popełniają raz za razem. Dwa odrębne rodzaje outsourcingu Aby uprościć całą sytuację, spróbuj spojrzeć na outsourcing jak na zjawisko dzielące się na dwie kategorie: outsourcing dotyczący projektów oraz outsourcing dotyczący ról.  Outsourcing dotyczący projektów jest stosowany wtedy, gdy firma potrzebuje zrealizować tylko jedno zadanie lub projekt. Mogą to być zarówno proste zadania, w rodzaju zaprojektowa- nia logo lub umieszczenia na Twojej stronie formularza kon- taktowego połączonego z autoresponderem, jak i bardziej roz- budowane projekty — chociażby stworzenie aplikacji mobilnej lub witryny umożliwiającej robienie zakupów w internecie.  Outsourcing dotyczący ról obejmuje znalezienie kogoś, kto będzie pełnił w Twojej firmie określoną funkcję, pracując w niepełnym wymiarze czasowym lub na cały etat. W przy- padku takiego outsourcingu wirtualny asystent staje się członkiem Twojego zespołu. Żeby taka operacja była sen- sowna z finansowego punktu widzenia, musisz mieć na tyle dużo pracy, by uzasadniało to wypłacanie regularnej pensji osobie zajmującej się tego typu zadaniami. 33 Poleć książkęKup książkę Wolność w wirtualnym świecie Zaletą posiadania w zespole pracownika zatrudnionego na cały etat lub w niepełnym wymiarze czasowym jest tempo, w jakim będziesz w stanie realizować wszystko, co chcesz robić. Jak masz jednak postąpić, jeśli nie masz na tyle dużo pracy lub przychodów, by zatrudnić wirtualnego pracownika na stałe — czy to na cały etat, czy też na jego część? To bardzo celne pytanie. Na razie przyjdzie Ci trzymać się ou- tsourcingu projektowego, ale warto spoglądać na sytuację tak, by uwzględniać cele długoterminowe. To oznacza, że każde zadanie zlecane komuś z zewnątrz jest okazją, by:  Nauczyć się, w jaki sposób prawidłowo opisywać pracę, któ- rą chcesz komuś przekazać. Zachowuj całą korespondencję lub materiały, które można byłoby wykorzystać do szkole- nia wirtualnych asystentów w przyszłości. Nie ma powodu, by wynajdować koło na nowo.  Znaleźć wirtualnego asystenta, który być może zechce w przyszłości zostać Twoim pracownikiem na cały lub nie- pełny etat. Niektóre z najbardziej owocnych relacji zawo- dowych mogą być właśnie wynikiem wspólnego realizowa- nia drobniejszych zadań. Zwracaj uwagę na obiecujących, utalentowanych współpracowników, których warto byłoby włączyć w przyszłości do Twojej kadry. Niezależnie od tego, czy zaczniesz na mniejszą skalę, współ- pracując z wolnymi strzelcami realizującymi dla Ciebie określone zadania, czy też punktem wyjścia będzie dla Ciebie zespół złożony z pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasowym lub na cały etat, jedno jest pewne: warto mieć świadomość tego, kto powinien robić dla Ciebie określone rzeczy. 34 Poleć książkęKup książkę Znajdowanie i zatrudnianie wirtualnych pracowników WOLNOŚĆ W CENTRUM UWAGI Jared Croslow, specjalista zajmujący się od lat marketingiem internetowym, twórca bloga Cliconomics.com Gdy w 2011 r. po raz pierwszy miałem okazję porozmawiać z Ja- redem Croslowem, zatrudniał na cały etat pięciu wirtualnych asy- stentów, którzy zajmowali się jego różnymi przedsięwzięciami oraz jego blogiem cliconomics.com, poświęconym marketingowi internetowemu. Problem Gdy Jared stwierdził, że ma trudności z ciągłym znajdowaniem projektów, którymi mogliby się zajmować jego wirtualni asystenci, postanowił zmienić zasady funkcjonowania swojego biznesu i za- trudniać pracowników do określonych zadań. Ta decyzja stała się źródłem ogromnych sukcesów. Jared twierdzi, że jeżeli potrzebujesz pomocy z czymś, czego nie możesz zrobić samodzielnie, warto zatrudnić wirtualnego asystenta — ale dopiero wtedy, gdy ocenisz już, czy lepiej będzie zatrudnić go w niepełnym wymiarze czasowym, czy może zapew- nić mu cały etat. Poniżej znajduje się omówienie tego, co nazywa modelem „just in time”, a także opis rozwiązania „just in case”, stanowiącego teraz fundament jego działalności biznesowej. Rozwiązanie Sama nazwa modelu „just in time” („dokładnie na czas”) świetnie ujmuje niepokój i stres towarzyszące próbom samodzielnego ra- dzenia sobie ze wszystkim, co wiąże się z działaniem Twojej firmy. Według Jareda taki sposób prowadzenia biznesu nie jest zdrowy i nie gwarantuje sukcesów, ponieważ w którymś momencie do- prowadzi Cię do wyczerpania, a z powodu braku fachowej wiedzy zaczniesz popełniać błędy. 35 Poleć książkęKup książkę Wolność w wirtualnym świecie Przeciwieństwem tego rozwiązania jest koncepcja „just in case” („na wszelki wypadek”) stosowana przez Jareda. Ten model prze- kłada się w praktyce na zatrudnienie w niepełnym wymiarze cza- sowym kilku wirtualnych asystentów, którzy wykonają całą nie- zbędną pracę; te osoby są jednak angażowane tylko wtedy, gdy wiadomo, że będą miały co robić. Jared przynajmniej kilka razy złapał się na tym, że chociaż z pewnością nie brakuje mu personelu, ma niewiele projektów i zadań, które mógłby przydzielić swoim pracownikom. W tej sytuacji ograniczył liczebność kadry i zaczął zatrudniać wirtualnych asystentów w niepełnym wymiarze czaso- wym na wypadek, gdyby pojawiło się zadanie, które powinien zre- alizować fachowiec. Rezultat Od momentu, w którym Jared zmienił sposób zatrudniania wir- tualnej kadry, jego firma odnosi dużo większe sukcesy, a wirtualni asystenci są dużo bardziej zadowoleni ze swojej produktywności. Definicje różnych typów wirtualnych pracowników W chwili, w której zapoznasz się z możliwościami zespołu złożo- nego z wyspecjalizowanych, dobrze wyszkolonych wirtualnych asystentów, zyskasz dostęp do jednego z najcenniejszych zaso- bów, o jakich może marzyć przedsiębiorca — zapewnisz sobie więcej czasu. Wyobraź sobie, że możesz się uwolnić od konieczności nie- ustannego poświęcania czasu na pracę w firmie i zamiast tego przeznaczasz te zasoby na rozwijanie Twojego przedsiębiorstwa. Aby znaleźć się w takim położeniu, musisz najpierw określić, jakie posady w Twojej firmie wymagają obsadzenia. 36 Poleć książkęKup książkę Znajdowanie i zatrudnianie wirtualnych pracowników To właśnie tutaj przydadzą się Twoje odpowiedzi udzielone podczas przygotowywania trzech list prowadzących do wolności. Już wcześniej zapowiadałem, że będziemy do nich wracać. Suge- ruję, by nieustannie odwoływać się do tych list i traktować je jako podstawę umożliwiającą zbudowanie Twojego wirtualnego zespołu. Przez cały czas powtarzam niczym mantrę: „Zatrudniaj ludzi z my- ślą o stanowisku, a nie konkretnym zadaniu”. Przyjrzyjmy się teraz różnym rolom, jakie mogą odgrywać wirtu- alni asystenci, a także obowiązkom takich osób i przybliżonym wi- dełkom ich zarobków. Aby łatwiej Ci było korzystać z tych informa- cji, nie zapominaj, że te wynagrodzenia dotyczą pracy na cały etat (osiem godzin dziennie, pięć dni w tygodniu) realizowanej przez wir- tualnego asystenta przebywającego za granicą. Postanowiłem oprzeć wszelkie obliczenia na stawkach wirtualnych asystentów z Filipin, ponieważ jest to grupa demograficzna, którą osobiście znam — to kolejna kwestia, o której warto pamiętać podczas dalszej lektury. W przypadku osób zatrudnianych w niepełnym wymiarze cza- sowym zmniejsz po prostu stawki o połowę. Zwróć jednak uwagę na to, że niemal wszyscy wirtualni pracownicy, z jakimi się ze- tknąłem — zarówno ci działający na miejscu, jak i mieszkający za granicą — są dużo bardziej zainteresowani pracą na cały etat niż zatrudnieniem w niepełnym wymiarze godzin. Oto role, które mam zamiar opisać:  ogólny wirtualny asystent,  osoba tworząca strony internetowe,  grafik,  wirtualny asystent zajmujący się optymalizacją pod kątem wyszukiwarek internetowych / marketingiem internetowym,  autor tekstów,  osoba zajmująca się edycją filmów,  twórca aplikacji. 37 Poleć książkęKup książkę Wolność w wirtualnym świecie 1. Ogólny wirtualny asystent Jak już wcześniej wspominałem, jestem głęboko przekonany, że każdy przedsiębiorca potrzebuje wsparcia ogólnego wirtualnego asystenta. Nawet jeżeli masz już asystenta osobistego, zalecam Ci skorzystanie również z usług jego wirtualnego odpowiednika. Ogól- ny wirtualny asystent jest nie tylko niesłychanie przystępnym ce- nowo pracownikiem (stawki zaczynają się już od 3,5 dolara za go- dzinę), co oznacza, że może realizować mniej istotne zadania, którymi można się zajmować za pośrednictwem internetu, a które dotychczas spadały na głowę Twojego asystenta osobistego; ktoś taki pomoże Ci również przyzwyczaić się do koncepcji wirtualne- go personelu. Uwierz mi, że zatrudnianie takich osób nie jest tak przerażające, jak mogłoby Ci się wydawać. Płaca: 500 – 800 dolarów miesięcznie. Typowe obowiązki:  wyszukiwanie słów kluczowych i gromadzenie informacji na określone tematy,  dbanie o profile w mediach społecznościowych oraz publi- kowanie tam wpisów,  zarządzanie Twoim kalendarzem, w tym podróżami i co- dziennymi spotkaniami,  dodawanie wpisów na blogu i pomoc przy opracowywaniu harmonogramu publikacji materiałów,  robienie drobnych zakupów przy użyciu przedpłaconej karty,  tworzenie raportów dotyczących sprzedaży internetowej i wy- syłki produktów, a także zarządzanie tymi dokumentami,  kontaktowanie się z innymi członkami zespołu w sposób przypominający działania menedżera projektu; ta kwestia zostanie omówiona w jednym z kolejnych rozdziałów. 38 Poleć książkęKup książkę Znajdowanie i zatrudnianie wirtualnych pracowników 2. Osoba tworząca strony internetowe Ta grupa wirtualnych pracowników posiada ogromne umiejętności; ci fachowcy są zazwyczaj samoukami. Potrafią stworzyć dowolną stronę internetową, począwszy od prostej witryny w formie bro- szury, a skończywszy na rozbudowanym sklepie internetowym. Możesz spojrzeć na wirtualnego asystenta tworzącego strony internetowe jak na cyfrowego podwykonawcę, który dba o to, by Twoja witryna miała odpowiednią formę i była atrakcyjna oraz funkcjo- nalna. Bez wsparcia zapewnianego przez dobrego fachowca Twoja witryna szybko stanie się przestarzała; okaże się również, że brakuje na niej materiałów, które pozwoliłyby zyskać wyższy ranking. Weź jednak pod uwagę, że fachowiec tworzący strony internetowe nie jest odpowiedzialny za projekt graficzny Twojej witryny. Zadaniem takiej osoby jest przygotowanie kodu zapewniającego prawidłowe funkcjonowanie strony, a także dbanie o jej funkcjonalność. Płaca: 600 – 1500 dolarów miesięcznie. Typowe obowiązki:  instalacja i modyfikacja szablonów wykorzystywanych na stronie internetowej i blogu,  instalacja przycisków „Kup teraz” oraz koszyka umożliwia- jącego robienie zakupów,  tworzenie sklepów internetowych,  przygotowywanie witryn dostępnych dla zarejestrowanych użytkowników,  tworzenie kopii bezpieczeństwa i dbanie o aktualizację opro- gramowania oraz wtyczek,  używanie PHP i innych przerażających języków programowania. Jeśli nie rozumiesz części użytych tu terminów, nie przejmuj się. Uwierz mi — wcale nie musisz znać terminologii, by robić użytek z umiejętności fachowca tworzącego strony internetowe. 39 Poleć książkęKup książkę Wolność w wirtualnym świecie 3. Grafik Nie należy go mylić z osobą tworzącą strony internetowe! Twój wir- tualny asystent wykonujący obowiązki grafika będzie odpowiedzialny za tworzenie zindywidualizowanych grafik wykorzystywanych za- równo w tradycyjnej, jak i internetowej działalności marketingowej. Płaca: 600 – 1500 dolarów miesięcznie. Typowe obowiązki:  projektowanie logo firmy oraz wizytówek,  przygotowywanie obrazów lub zdjęć produktów oraz ich opakowań,  opracowywanie trójwymiarowych obrazów wykorzystywanych w materiałach wideo,  modyfikowanie ikon i przycisków na stronach internetowych,  projektowanie witryn oraz tworzenie nowych koncepcji. 4. Wirtualny asystent zajmujący się optymalizacją pod kątem wyszukiwarek internetowych / marketingiem internetowym Świat specjalistów od optymalizacji pod kątem wyszukiwarek in- ternetowych to środowisko, w którym zachodzą nieustanne zmiany. To oznacza, że trwałe wyniki mogą zapewnić swoim klientom i pra- codawcom tylko ci fachowcy, którzy nadążają za nowościami. Co to właściwie znaczy, jeśli przetłumaczymy te słowa na bardziej zrozumiały język? Krótko mówiąc, to, co sprawdzało się w ubie- głym roku, dziś okaże się przypuszczalnie mało skuteczne albo w ogóle nie zadziała. 24 kwietnia 2012 r. firma Google wprowadziła na przykład do użytku algorytm Pingwin, obniżający pozycje rankingowe witryn, które naruszały opublikowane przez Google’a wskazówki dla web- masterów, a więc powielały treść i wykorzystywały keyword stuffing (niewidoczne dla internautów słowa kluczowe) oraz inne nieetyczne rozwiązania, by poprawić swoje pozycjonowanie. 40 Poleć książkęKup książkę Znajdowanie i zatrudnianie wirtualnych pracowników Nawet jeżeli Twoja strategia związana z optymalizacją pod kątem wyszukiwarek internetowych nigdy nie odwoływała się do takich rozwiązań, algorytmy wyszukiwarek są nieustannie zmieniane, co będzie wpływać na pozycję rankingową Twojej witryny. To właśnie dlatego tak ważne jest nawiązanie współpracy z wirtualnym asy- stentem, który zajmuje się optymalizacją pod kątem wyszukiwa- rek internetowych i potrafi wdrożyć w życie najnowsze strategie. Taki wirtualny asystent pomoże Ci zoptymalizować treści pu- blikowane w internecie, które opiszę bardziej szczegółowo w roz- dziale szóstym. Ponieważ w świecie fachowców zajmujących się optymalizacją pod kątem wyszukiwarek internetowych wszystko tak szybko się zmienia, warto się upewnić, czy zatrudniany przez Ciebie wirtualny asystent nieustannie podnosi swoje kwalifikacje, by nadążać za wszelkimi zmianami, które mogłyby wpłynąć na ranking Twojej witryny. Płaca: 600 – 1000 dolarów miesięcznie. Typowe obowiązki:  optymalizacja tytułów stron, metaopisów oraz słów klu- czowych,  łączenie ze sobą linkami treści umieszczanych na Twojej witrynie,  realizowanie strategii związanych z optymalizacją pod kątem wyszukiwarek internetowych i wykraczających poza Twoją witrynę (do tej kategorii zaliczają się chociażby link building i social bookmarking),  analizowanie słów kluczowych, czyli regularne tworzenie list popularnych zapytań związanych z Twoją branżą, co ułatwi Ci skupienie się na tworzeniu treści,  dbanie o treści publikowane w internecie za pośrednictwem wszystkich kanałów. 41 Poleć książkęKup książkę Wolność w wirtualnym świecie 5. Autor tekstów Twój autor tekstów musi być osobą, która uwielbia czytać i pisać, a na dodatek jest dobra w obu tych rzeczach. Znalezienie za gra- nicą kogoś, kto właśnie skończył studia o nazwie Mass Commu- nications, Hotel and Restaurant Management, lub Nursing jest całkiem łatwe. Angielska nazwa kierunku potwierdza to, że zaję- cia były prowadzone w tym języku, a zatem dyplom ukończe- nia studiów świadczy też o dobrej znajomości mowy Szekspira. Warto jednak starannie wybierać te teksty, których napisanie po- wierzysz komuś innemu. Zalecam samodzielne tworzenie wszel- kich treści, które mają być później podpisane Twoim imieniem i nazwiskiem. Płaca: 400 – 700 dolarów miesięcznie. Typowe obowiązki:  tworzenie wpisów liczących od 500 do 1200 słów, publiko- wanych później na blogu,  przygotowywanie opisów podcastów (tekstów określanych też mianem „show notes”),  tworzenie informacji prasowych,  gromadzenie informacji, przygotowywanie szkiców i pisanie e-booków oraz raportów,  przygotowywanie treści publikowanych na stronie interne- towej. Proponuję jednak nie zlecać osobie z zewnątrz pisania tekstu na stronę „O mnie”. Zawartość tej podstrony powinien zawsze pisać sam właściciel bloga lub firmy,  czytanie rekomendowanych przez Ciebie artykułów i książek, co zaowocuje tworzeniem materiałów przedstawiających zbli- żone koncepcje, 42 Poleć książkęKup książkę Znajdowanie i zatrudnianie wirtualnych pracowników  publikowanie artykułów na blogach. Nie wszyscy specjaliści od pisania się tym zajmują, ale to nieskomplikowana umie- jętność, której Twój wirtualny asystent szybko może się na- uczyć, zwłaszcza w sytuacji, w której korzystasz z przyjaznej użytkownikowi platformy w rodzaju WordPressa. 6. Osoba zajmująca się edycją filmów Coraz większa popularność marketingu online wykorzystującego materiały wideo sprawia, że obserwuję ogromny wzrost zaintere- sowania usługami wirtualnych asystentów, którzy posiadają umie- jętności związane z postprodukcją i potrafią korzystać z rozmaitych platform pozwalających realizować wideomarketing. Jeśli Twoja aktualna strategia marketingowa nie obejmuje stosowania filmów, rozważ poniższe statystyki dotyczące wyłącznie YouTube’a i weź pod uwagę, że istnieje też wiele innych witryn umożliwiających udostępnianie materiałów wideo.  Każdego miesiąca witrynę YouTube odwiedza miliard uni- kalnych użytkowników.  W ciągu miesiąca internauci oglądają ponad 4 miliardy go- dzin materiałów wideo opublikowanych na YouTubie. Ten proces przypomina jedzenie chipsów: gdy już zaczniesz, nie sposób skończyć na jednym.  Co minutę na YouTubie pojawiają się 72 godziny nowych materiałów wideo. Wiem, że wiele osób podchodzących z niechęcią do nowych trendów może uznawać YouTube’a za miejsce, które użytkownicy odwiedzają tylko po to, by uciec od rzeczywistości i pooglądać tań- czące koty oraz urocze dzieci. Chociaż te zastrzeżenia nie są cał- kowicie bezpodstawne, internauci wchodzą na YouTube’a rów- nież i po to, by czegoś się nauczyć. Szukają rozmaitych rzeczy, 43 Poleć książkęKup książkę Wolność w wirtualnym świecie począwszy od „Jak naprawić przebitą oponę?”, a skończywszy na „Jaki aparat fotograficzny kupić?”. Nie martw się — aby tworzyć wciągające filmy cechujące się wysoką jakością, nie musisz mieć wcale dyplomu szkoły filmowej ani kosztownego sprzętu. W istocie kamera zainstalowana w Twoim smartfonie może rejestrować niesamowite materiały, które po prze- prowadzeniu umiejętnych zabiegów edytorskich mogą przyciągnąć na Twoją witrynę określone grono odbiorców, zamieniając ich na- stępnie w nowych klientów. Do tego będzie Ci jednak potrzebna pomoc osoby zajmującej się edycją filmów. Wirtualny asystent specjalizujący się w takich działaniach mo- że wzbogacić stworzone przez Ciebie materiały o efekty dźwięko- we, efekty wideo i efekty post-processingu (przypominające filtry z Instagrama). Niewykluczone, że po obejrzeniu gotowego filmu zadasz sobie pytanie: „Czy to naprawdę zostało nakręcone moim telefonem?”. Jeśli chcesz zobaczyć, jakie filmy można stworzyć, korzystając z iPhone’a 5 oraz umiejętności wirtualnego asystenta zajmującego się edycją wideo, odwiedź stronę https://www.chrisducker.com/debunking- the-super-va-myth/. Weź jednak pod uwagę, że zarobki wirtualnych asystentów zajmujących się tą kwestią bardzo się różnią w zależności od do- świadczenia tych osób oraz tego, jak wiele efektów i animacji trzeba dodać do dostarczonych przez Ciebie materiałów. Płaca: 800 – 2000 dolarów miesięcznie. Typowe obowiązki:  sklejanie i edytowanie surowych plików wideo,  łączenie różnych klipów i tworzenie przejść, dzięki czemu Twoi odbiorcy nie zdążą się znudzić,  dodawanie muzyki oraz efektów dźwiękowych, 44 Poleć książkęKup książkę Znajdowanie i zatrudnianie wirtualnych pracowników  dołączanie efektów specjalnych w rodzaju animowanego tek- stu. Coś takiego jest jednak potrzebne wyłącznie w sytuacji, w której pozwala dopełnić Twoją opowieść lub zwiększa jej wymowność. Wykorzystywanie efektów bez żadnego głęb- szego celu będzie tylko odwracać uwagę odbiorców,  wysyłanie filmów na serwer. Gdy materiał zostanie już przy- gotowany i zaakceptowany, Twój specjalista od edycji może dopilnować tego, by film został przesłany na YouTube’a i inne witryny służące do udostępniania takich materiałów. 7. Twórca aplikacji Istnieją dwie filozofie dotyczące postrzegania aplikacji mobilnych. Część osób sądzi, że tego typu aplikacje to tylko moda, która pew- nego dnia przeminie. Inni dostrzegają w takich programach przy- szłość mobilnego korzystania z internetu lub wręcz działalności biznesowej jako takiej. Który z tych poglądów jest zgodny z prawdą? Na razie nie sposób udzielić odpowiedzi na to pytanie. Jedno jest jednak pew- ne: tworzenie, promowanie i sprzedaż aplikacji mobilnych cieszą się coraz większą popularnością. To oznacza, że właściciele firm muszą zadać sobie pytanie, czy chcą się przyłączyć do tych dzia- łań i korzystać z tych środków, dopóki budzą one emocje klien- tów, czy może wolą się trzymać tradycyjnych metod nawiązywa- nia kontaktów. Podobnie jak w przypadku edycji filmów, w internecie można znaleźć mnóstwo darmowych narzędzi, które pozwalają użytkow- nikom tworzyć aplikacje za grosze lub wręcz bez ponoszenia ja- kichkolwiek kosztów. Chciałbym Cię jednak ostrzec przed stoso- waniem darmowych narzędzi, zwłaszcza wtedy, gdy na szali znajdują się doświadczenia użytkownika związane z Twoją marką. 45 Poleć książkęKup książkę Wolność w wirtualnym świecie Płaca: 1000 – 2500 dolarów miesięcznie. Weź pod uwagę, że pła- ce tej grupy wirtualnych asystentów zmieniają się w błyskawicz- nym tempie, natomiast wynagrodzenie najlepiej ustalać jako kwo- tę wypłacaną za zrealizowanie projektu, a nie stawkę godzinową lub miesięczną. Typowe obowiązki:  tworzenie wstępnych projektów oraz rozwiązań dotyczących layoutu,  przygotowywanie wireframe’ów pokazujących, jak będzie działać aplikacja,  programowanie w różnych językach (w grę mogą tu wcho- dzić JavaScript, PHP, jQuery, Node.js, MySQL i wiele in- nych rozwiązań),  testowanie aplikacji na urządzeniach działających pod kon- trolą różnych systemów (iOS, Android) w celu zagwaran- towania kompatybilności programu,  dodawanie aplikacji do AppStore, Google Play i innych ka- nałów dystrybucji, a także opieka nad programem. Weź pod uwagę, że przedstawiona powyżej lista obejmuje tylko najważniejsze role, w jakie mogą się wcielać Twoi wirtualni pra- cownicy. Szybko zorientujesz się, że outsourcingowi często pod- legają też inne działania biurowe, na przykład prosta księgowość — co więcej, takie rozwiązania są już stosowane od ponad dwóch dekad. Zasadniczy wniosek sprowadza się do stwierdzenia, że w sytuacji, w której jesteś w stanie zidentyfikować zadania powią- zane z jakąś rolą w firmie, a wspomnianą pracę można wykonać przy użyciu komputera podłączonego do internetu, zdołasz też znaleźć osobę, która może się zająć tymi obowiązkami. 46 Poleć książkęKup książkę Znajdowanie i zatrudnianie wirtualnych pracowników Skoro zdajesz już sobie sprawę z tego, jak ważne jest precyzyjne definiowanie ról Twoich pracowników, a dzięki zamieszczonemu na wcześniejszych stronach opisowi wiesz o istnieniu różnych ro- dzajów wirtualnych asystentów, nadszedł czas, by poszukać poten- cjalnych kandydatów. Zanim skupimy się na tej kwestii, pozwól, że przedstawię kilka porad dotyczących szukania, zatrudniania i zwalniania takich pracowników.  Zatrudnianie wirtualnego asystenta ma charakter procesu. Szukasz kogoś, kto będzie się dobrze wpisywał w Twoje wymagania, choć to dopasowanie nie musi być idealne. Nie zadowalaj się pierwszą lepszą osobą, ale postaraj się także zrozumieć, że jedyną metodą, by naprawdę sprawdzić, czy ktoś spełni Twoje wymagania, jest dać mu szansę. Te dzia- łania są w istocie procesem zdobywania wiedzy i w miarę upływu czasu będą się stawały coraz łatwiejsze.  Słuchaj instynktu. Jeżeli ktoś świetnie się prezentuje na papierze, ale gdzieś w Twojej głowie odzywa się dzwonek ostrzegawczy, który odwodzi Cię od zatrudniania tej osoby, działaj zgodnie z tym, co podpowiada Ci intuicja. To całkiem proste, prawda?  Zwracaj uwagę na szybkość odpowiedzi. Jeżeli kilka razy nawiązujesz kontakt z potencjalnym wirtualnym asystentem i nie zadowala Cię szybkość reakcji tej osoby — względnie ten ktoś konsekwentnie ignoruje konkretne pytania zawarte w Twoich e-mailach — możesz się spodziewać takich sa- mych zachowań podczas codziennej pracy. Zastanów się, czy chcesz zaakceptować coś takiego. Stosując przedstawione poniżej praktyki związane z zatrud- nianiem wirtualnych asystentów, zdecydowanie zwiększysz szanse na znalezienie odpowiednich kandydatów. 47 Poleć książkęKup książkę Wolność w wirtualnym świecie ANALIZA PRZYPADKU NR 1 Todd Beuckens, nauczyciel online, twórca Ello.org Gdy większość ludzi rozważa uruchomienie biznesu internetowe- go, zazwyczaj jest to dla nich ucieczka od mało satysfakcjonującej posady lub próba znalezienia dodatkowych zarobków. W przy- padku Todda Beuckensa sytuacja przedstawiała się zupełnie ina- czej. Zamiłowanie do przekazywania wiedzy zainspirowało Todda — nauczyciela mieszkającego w Azji — do uruchomienia Ello.org, witryny e-learningowej stworzonej z myślą o zapewnianiu uczniom i nauczycielom materiałów, dzięki którym bez ponoszenia żad- nych opłat mogliby się uczyć nowych rzeczy. Dzięki ponad dzie- sięcioletniemu doświadczeniu w zawodzie nauczyciela twórca serwisu świetnie rozumiał potrzeby zarówno uczniów, jak i peda- gogów. Ta wiedza pozwoliła mu przygotować materiały, które jego zdaniem rzadko pojawiały się w publikacjach zaliczanych do głównego nurtu. W celu zapewnienia sobie przychodów Todd używał serwisu AdSense stworzonego przez Google’a, sprzedawał cyfrowe pro- dukty i oferował kilka kursów online. Przez pięć długich lat był spłukany. Wszystko, co wiązało się z jego firmą — począwszy od stworzenia strony internetowej, a skończywszy na przygotowywa- niu zindywidualizowanych materiałów graficznych — spoczywało na jego barkach. Decyzja o tym, by poszukać zewnętrznego wspar- cia, zapadła dopiero wtedy, gdy podczas kodowania natknął się na problem, którego nie potrafił rozwiązać. Dzięki pomocy z zewnątrz Todd uświadomił sobie, że zatrudnienie dodatkowego pracownika jest dużo efektywniejszym rozwiązaniem niż próba zdobywania specjalistycznych umiejętności. 48 Poleć książkęKup książkę Znajdowanie i zatrudnianie wirtualnych pracowników Następstwem tego olśnienia była interesująca obietnica złożona samemu sobie przez bohatera tej opowieści. Chociaż Todd uwiel- biał uczyć, postanowił zrezygnować z pracy, gdy tylko firma za- cznie przynosić na tyle duże zyski, by pensja nauczyciela nie była mu już potrzebna; miał zamiar wieść cudowne życie cyfrowego przed- siębiorcy, nieustannie podróżując i odwiedzając egzotyczne plaże. O dziwo, po ośmiu miesiącach wylegiwania się na słońcu i prowadzenia egzystencji, która wcześniej wydawała mu się ucie- leśnieniem marzeń, Todd stwierdził, że czuje się głęboko nie- szczęśliwy. Uświadomił sobie, jak bardzo brakuje mu uczenia oraz społeczności tworzonej przez jego współpracowników. To przesy- cone rozczarowaniem spostrzeżenie pozwoliło Toddowi zrozu- mieć, że może połączyć karierę nauczyciela z prowadzeniem fir- my internetowej. Co przemawiało za wykorzystaniem wirtualnej kadry? Ponowne podjęcie przez Todda pracy nauczyciela sprawiło, że mógł wykorzystać swoją pensję, by zlecać innym osobom zajmo- wanie się obowiązkami związanymi z działalnością jego firmy in- ternetowej; w tym samym czasie nadal wykonywał też zawód, który uwielbiał. Wkrótce po podjęciu tej decyzji Todd zaczął korzystać za pośrednictwem outsourcingu z usług fachowców i teraz robi w swojej firmie internetowej zaledwie 20 procent rzeczy, który- mi zajmował się wcześniej; oprócz tego pracuje też na cały etat jako nauczyciel. Gdy trzeba podkreślić potęgę i wydajność siły roboczej złożo- nej z wirtualnych asystentów, Todd często przywołuje pewną hi- storię. Wiele lat wcześniej zajmował się zawodowo działalno- ścią wydawniczą i poproszono go o przygotowanie serii książek. Za stworzenie zaledwie jednego z tych tytułów zainkasował 10 ty- sięcy dolarów. Książka zawierała 14 lekcji i była dziełem zespołu 49 Poleć książkęKup książkę Wolność w wirtualnym świecie złożonego z współautora, grafika, redaktora oraz pracowników zaj- mujących się marketingiem. Od narodzin pomysłu aż do wprowa- dzenia książki na rynek musiały upłynąć dwa lata, a wspomniana publikacja wciąż jest w sprzedaży. Warto porównać to z witryną internetową, którą Todd stwo- rzył niedawno, by ułatwić ludziom naukę języka hiszpańskiego. To darmowa platforma zawierająca ponad 300 filmów, w których występują hiszpańskojęzyczni obywatele 12 różnych krajów; na stronie internetowej znajdują się też rozmaite quizy, które mają wspierać wysiłki osób zdobywających wiedzę. Największe wraże- nie robi jednak fakt, że ta witryna została stworzona przez wirtu- alnych asystentów, którzy sami nie znają hiszpańskiego. Przygo- towanie strony zajęło niecałe trzy miesiące, a znajdujące się tam materiały są rozpowszechniane w sieci, w wersji mobilnej oraz w postaci drukowanej. Dzięki wirtualnym asystentom zatrudnionym przez Todda po- wstała strona internetowa wykorzystująca język, którym ów męż- czyzna się nie posługuje; przygotowanie tego wszystkiego kosz- towało też zaledwie ułamek tego, co w innych okolicznościach trzeba byłoby przeznaczyć na stworzenie zaledwie jednej wersji tych ma- teriałów. Niezależnie od tego, jaka może być wartość tej witryny z perspektywy Todda, to, co powstało, jest też zdecydowanie atrakcyjniejszym produktem niż zwyczajne, drukowane materiały. Przeszkody, z jakimi zmagał się Todd Najpoważniejszą przeszkodą napotkaną przez Todda były opory psychiczne związane z ryzykiem, jakie pociąga za sobą prowadze- nie małej firmy. Przez cały czas chodziły mu po głowie pytania w rodzaju: „Dlaczego ktoś chciałby pracować dla mało znaczącej instytucji?” lub „Co będzie, jeśli ktoś mnie naciągnie?”. 50 Poleć książkęKup książkę Znajdowanie i zatrudnianie wirtualnych pracowników Obydwie te wątpliwości udało się szybko rozwiać, gdy tylko Todd zdecydował się przejść do czynów. Szybko okazało się, że najbardziej niezależni podwykonawcy i wirtualni asystenci wolą pra- cować dla niewielkich firm, które zapewniają im dobre traktowanie. Todd błyskawicznie uświadomił sobie, że współpraca z wirtual- nymi asystentami gwarantuje mu wolność, a na dodatek większość takich osób to niezwykle pracowici ludzie, którzy chętnie stają się częścią nieustannie rozwijającej się firmy. Najlepsze praktyki Todda  Zamiast zatrudniać na cały etat jednego wirtualnego asy- stenta, pracuj z kilkoma takimi osobami. Todd nie przepada za zatrudnianiem jednego, etatowego wirtualnego asystenta, który zrealizuje dany projekt; zamiast tego pracuje z wielo- ma podwykonawcami, którzy otrzymują mniej zadań i po- święcają im po kilka godzin tygodniowo, dopóki projekt nie zostanie doprowadzony do końca. Z doświadczeń tego przed- siębiorcy wynika również, że część wirtualnych asystentów woli raczej współpracować w wymiarze kilku godzin tygo- dniowo z wieloma pracodawcami, niż polegać na jednej oso- bie lub jednym projekcie. Przypuśćmy, że Todd chce roz- winąć jedną ze swoich witryn edukacyjnych i potrzebuje, by ktoś przygotował 500 quizów. Zamiast stawiać wszystko na jedną kartę i powierzać to zadanie jednemu podwykonawcy, zatrudnia grupę wirtualnych asystentów, dzięki czemu mo- że ustalić, kto najlepiej poradzi sobie z tym zadaniem. Po odrzuceniu osób, które nie spełniły jego wymogów, Todd prosi pracownika, który najlepiej się sprawdził, by przezna- czył na tę pracę więcej czasu. W ten sposób działania mogą posuwać się do przodu i nie ma konieczności powtarzania raz za razem całego procesu rekrutacji. 51 Poleć książkęKup książkę Wolność w wirtualnym świecie  Szukaj wolnych strzelców oraz wirtualnych asystentów, którzy nie mają referencji. Każdy musi na początku dostać szansę, a prawidłowe stosowanie strategii opisanej w tym punkcie może zaowocować obopólnymi korzyściami. Todd kontaktuje się z takimi nowicjuszami, opisuje im profil swo- jej działalności, a potem proponuje im współpracę w roli wir- tualnych asystentów. Część spośród jego najlepszych współ- pracowników nadal realizuje jego zlecenia i została znaleziona właśnie dzięki użyciu tej metody.  Bądź miłym gościem. To po prostu rozwiązanie, które do- brze się sprawdza. O tym, czy ktoś będzie produktywnym wirtualnym pracownikiem wykonującym na dłuższą metę fantastyczną pracę, czy raczej zniknie w wirtualnej dżungli, decyduje sposób, w jaki traktujesz tych ludzi. Narzędzia pracy Todda Oto najważniejsze narzędzia stosowane przez Todda podczas współpracy z jego wirtualną kadrą:  Screencast. Rozbity na drobne kroki proces przekazywania wiedzy umożliwia tworzenie materiałów dokładnie w taki sposób, na jakim Ci zależy (screencast.com).  Dropbox. Usługa, która pozwala udostępniać dokumenty i sprawia, że wszyscy mogą spojrzeć na sytuację z tej samej perspektywy. Foldery poszczególnych osób mogą być udo- stępniane różnym członkom zespołu (dropbox.com).  Skype. Najlepsze narzędzie służące do bezpośredniego ko- munikowania się z Twoją globalną kadrą (skype.com). Możliwość skutecznego komunikowania się z wirtualnymi asystentami, zrozumienia tego, z czym mają oni do czynienia, a także dowiedzenia się, w jaki sposób lubią pracować ze swoimi 52 Poleć książkęKup książkę Znajdowanie i zatrudnianie wirtualnych pracowników przełożonymi, pozwoliła Toddowi zwiększyć wydajność jego wir- tualnej kadry. Kluczem do jego ciągłych sukcesów jest zdawanie sobie sprawy z tego, kto chce pracować w niepełnym wymiarze czasowym, kto woli mieć więcej obowiązków i jaki rytm pracy naj- bardziej odpowiada poszczególnym osobom. Znajdowanie odpowiednich osób tworzących wirtualną kadrę Istnieje wiele różnych platform i rozwiązań, dzięki którym nawią- żesz kontakt z wirtualnymi asystentami potrzebnymi w Twojej fir- mie; każda z tych opcji ma swoje plusy i minusy. Poniżej przed- stawię moje szczere opinie dotyczące poszczególnych rozwiązań, ale ostatecznie to Ty musisz zdecydować, w jakim kierunku chcesz podążyć. 1. Firmy outsourcingowe Biura pośrednictwa pracy tymczasowej dają Ci możliwość wypo- życzenia pracowników, którzy zajmą się rozmaitymi zadaniami, jakie chcesz komuś zlecić. Szczerze mówiąc, nie potrafię znaleźć żadnego dobrego powodu, dla którego komuś miałoby zależeć na podążaniu tą ścieżką. Pozwól, że wyjaśnię moje stanowisko. Kwestie
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Wolność w wirtualnym świecie. Zbuduj firmę swoich marzeń
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: