Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00296 004747 14459761 na godz. na dobę w sumie
WordPress. Tworzenie własnych motywów - książka
WordPress. Tworzenie własnych motywów - książka
Autor: , , , Liczba stron: 224
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-3136-0 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> webmasterstwo >> wordpress
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Sprawdź, jak zarobić na WordPressie!

WordPress to wiodący system do szybkiego tworzenia eleganckich, bogatych w treść oraz grafikę stron internetowych. Nieważne, czy jest to blog, strona domowa, czy witryna firmowa - WordPress sprawdzi się wyśmienicie w każdej roli. Jedną z jego cech, dzięki którym zasłużył na swoją popularność, jest niezwykle intuicyjny i elastyczny sposób tworzenia motywów. Dzięki niemu masz do wyboru tysiące gotowych skórek, a ponadto możesz stworzyć własną, niepowtarzalną, która sprawi, że Twoja strona zyska na atrakcyjności.

A może motywy można sprzedawać? Oczywiście, możesz zarobić na tworzeniu 'skórek' dla WordPressa. W końcu przy tylu milionach użytkowników nikt nie powinien narzekać na brak klientów! Dzięki tej książce błyskawicznie opanujesz tę sztukę. W trakcie lektury poznasz zasady planowania motywu, metody projektowania szablonów oraz sposoby tworzenia motywów na podstawie modeli. Ponadto autorzy przedstawią Ci zaawansowane zagadnienia, takie jak zarządzanie archiwami, wyświetlanie stron informujących o błędach czy też zarządzanie komentarzami. Wśród poruszanych tematów znajdziesz również omówienia najlepszych sposobów testowania szablonów i wskazówki na temat rozwiązywania najczęściej występujących problemów. Dodatkowo autorzy przedstawiają niezwykle istotny aspekt tworzenia szablonów - przepisy prawne. Ta wiedza z pewnością zaprocentuje w przyszłości! Będziesz wiedział, jak nie wejść w konflikt z prawem autorskim, jak licencjonować własne motywy oraz jak najlepiej je sprzedać!

Zobacz, jakie możliwości kryje najpopularniejszy
system do tworzenia stron - WordPress!



Prowadzisz bloga, serwis informacyjny, stronę firmową?
Dołącz do Programu Partnerskiego - Zostań wtyczką Helionu!

więcej>>
Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Idź do • Spis treści • Przykładowy rozdział • Skorowidz Katalog książek • Katalog online • Zamów drukowany katalog Twój koszyk • Dodaj do koszyka Cennik i informacje • Zamów informacje o nowościach • Zamów cennik Czytelnia • Fragmenty książek online Kontakt Helion SA ul. Kościuszki 1c 44-100 Gliwice tel. 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl © Helion 1991–2011 Wordpress. Tworzenie własnych motywów Autorzy: Alan Cole, Raena Jackson Armitage, Brandon R. Jones, Jeffrey Way Tłumaczenie: Łukasz Piwko ISBN: 978-83-246-3136-0 Tytuł oryginału: Build Your Own Wicked Wordpress Themes Format: 168×237, stron: 224 Sprawdź, jak zarobić na WordPressie! • Jak skonstruowany jest mechanizm szablonów? • Jak tworzyć motywy zgodnie z prawem? • Gdzie najlepiej sprzedać gotowy motyw? WordPress to wiodący system do szybkiego tworzenia eleganckich, bogatych w treść oraz grafikę stron internetowych. Nieważne, czy jest to blog, strona domowa, czy witryna firmowa – WordPress sprawdzi się wyśmienicie w każdej roli. Jedną z jego cech, dzięki którym zasłużył na swoją popularność, jest niezwykle intuicyjny i elastyczny sposób tworzenia motywów. Dzięki niemu masz do wyboru tysiące gotowych skórek, a ponadto możesz stworzyć własną, niepowtarzalną, która sprawi, że Twoja strona zyska na atrakcyjności. A może motywy można sprzedawać? Oczywiście, możesz zarobić na tworzeniu „skórek” dla WordPressa. W końcu przy tylu milionach użytkowników nikt nie powinien narzekać na brak klientów! Dzięki tej książce błyskawicznie opanujesz tę sztukę. W trakcie lektury poznasz zasady planowania motywu, metody projektowania szablonów oraz sposoby tworzenia motywów na podstawie modeli. Ponadto autorzy przedstawią Ci zaawansowane zagadnienia, takie jak zarządzanie archiwami, wyświetlanie stron informujących o błędach czy też zarządzanie komentarzami. Wśród poruszanych tematów znajdziesz również omówienia najlepszych sposobów testowania szablonów i wskazówki na temat rozwiązywania najczęściej występujących problemów. Dodatkowo autorzy przedstawiają niezwykle istotny aspekt tworzenia szablonów – przepisy prawne. Ta wiedza z pewnością zaprocentuje w przyszłości! Będziesz wiedział, jak nie wejść w konflikt z prawem autorskim, jak licencjonować własne motywy oraz jak najlepiej je sprzedać! • Planowanie motywu • Definiowanie wyglądu menu • Etapy procesu projektowania • Zasady projektowania motywu • Podział na strony • Strony archiwum, o autorze, kategorii oraz znaczników • Strony błędów • Umieszczanie bloków reklamowych • Modele jako podstawa do tworzenia szablonów • Zaawansowane techniki konstruowania motywów • Dodawanie ilustracji • Komentarze • Wykorzystanie widżetów • Dodawanie opcji motywów • Handel motywami Zobacz, jakie możliwości kryje najpopularniejszy system do tworzenia stron – WordPress! Spis treści Przedmowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 Adresaci książki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 Zawartość książki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 Źródła pomocy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Witryna książki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Podziękowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Raena Jackson Armitage . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Allan Cole. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Brandon R. Jones . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 Jeffrey Way. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 Konwencje typografi czne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 Przykłady kodu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 Wskazówki, uwagi i ostrzeżenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Rozdział 1 Wprowadzenie do WordPressa . . . . . . . . 19 Historia WordPressa w zarysie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 WordPress dziś . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 Dlaczego WordPress . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21 WordPress.com a WordPress.org . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 Co to jest motyw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 Po co projektować motywy WordPressa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 W końcu… . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 Rozdział 2 Planowanie motywu . . . . . . . . . . . . . . . . 27 Od czego zacząć. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 Strony i posty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 Media i odnośniki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 Niestandardowe pola . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 Kategorie i znaczniki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 Komentarze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 Widżety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Pętla. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Menu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31 Defi niowanie sukcesu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31 Etap procesu projektowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 8 WordPress. Tworzenie własnych motywów Niech treść Cię prowadzi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 Etapy procesu projektowania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Przeprowadzanie własnych badań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Zbieranie informacji o motywach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Zbieranie informacji o wtyczkach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 Zbieranie informacji o skryptach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 Miej oczy szeroko otwarte. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Nie przesadzaj z liczbą funkcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Etap procesu projektowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Planowanie z myślą o odbiorcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Etap procesu projektowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 Planowanie pod kątem wydawców . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 Etap procesu projektowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 Planowanie organizacji i hierarchii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41 Mapa i układ stron . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 Mapa witryny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 Układ stron. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43 Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 Rozdział 3 Projektowanie motywu . . . . . . . . . . . . . . 49 Zasady projektowania motywów WordPressa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 Kolory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .51 Barwy fi rmowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 Kwestie typografi czne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 Styl wizualny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 Układ i kompozycja. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 Budowa motywu WordPressa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 Nagłówek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 Menu nawigacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 Pętla. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 Podział na strony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69 Komentarze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 Paski boczne i widżety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Stopka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 Strona główna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Standardowe szablony stron . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 Szablony postów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 Szablony stron archiwalnych, o autorze, kategorii oraz znaczników . . . . . . . 85 Strona wyników wyszukiwania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 Strona błędu 404 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 Spis treści 9 Standardowe style elementów HTML. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 Funkcje dodatkowe. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 O niczym nie zapominaj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93 Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93 Rozdział 4 Tworzenie motywów na bazie modeli. . . . 95 Zalety platform. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 Motywy potomne — sprytny sposób wykorzystania platform . . . . . . . . . . . . . . . 96 Jak wybrać dobry model . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 Modele warte uwagi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Modele darmowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Modele płatne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .102 Który model jest najlepszy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .105 Tworzenie prostego motywu potomnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .105 Przygotowanie kanwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .105 Tworzenie własnego motywu potomnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .108 Stylizowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 Dopracuj arkusze stylów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .115 Pierwsze koty za płoty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .115 Rozdział 5 Zaawansowane techniki konstruowania motywów . . . . . . . . . . . 117 Szablony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117 Hierarchia szablonów w zarysie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .118 Hierarchia szablonów a motywy potomne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120 Szablony motywu Thematic . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .121 Budowanie strony głównej w stylu czasopisma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .122 Usuwanie paska bocznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .123 Dodawanie plików . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .126 Modyfi kowanie stopki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .127 Punkty zaczepienia i fi ltry. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .130 Dodawanie ikony Favicon . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .132 Punkty zaczepienia motywu Thematic. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .133 Krótkie podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .134 Czas na przerwę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .138 Dopieszczanie swojego motywu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .138 Dodawanie przycisków mediów społecznościowych do postów. . . . . . . . . . .138 Wyświetlanie danych autora pod postami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .140 Fragmenty postów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .141 10 WordPress. Tworzenie własnych motywów Najlepsze porady dla projektantów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .148 Komentuj, komentuj i jeszcze raz komentuj. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .148 Miejsce na wszystko i wszystko na swoim miejscu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .149 Kwestia nazw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .149 Rozwijaj się . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .149 Rozdział 6 Widżety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151 Czym są widżety i obszary na widżety. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .151 Widżety standardowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .152 Obszary na widżety w motywie Thematic . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .153 Kod HTML widżetów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .154 Dodawanie do motywu własnego obszaru na widżety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .156 Rejestracja obszaru na widżety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .156 Wyświetlanie obszaru na widżety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .158 Usuwanie obszarów na widżety. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .159 Dodawanie własnych widżetów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .160 Wprowadzenie do API widżetów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .161 Tworzenie widżetu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .162 Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .168 Rozdział 7 Opcje motywów . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169 Tworzenie panelu opcji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .169 Przygotowanie gruntu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170 Dodawanie panelu administracyjnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .174 Formularz opcji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .177 Używanie opcji w motywie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .181 Modyfi kowanie kodu CSS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .181 Modyfi kowanie kodu HTML . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .183 Modyfi kowanie funkcjonalności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .184 Dodawanie wariantów kolorystycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .185 Formularz opcji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .186 Dodawanie arkuszy stylów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .187 Tworzenie własnych szablonów stron . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .188 Skróty kodu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .191 Tworzenie skrótów kodu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .192 Dostrajane menu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .195 Wielkie możliwości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .196 Spis treści 11 Rozdział 8 Handel motywami. . . . . . . . . . . . . . . . . 197 Licencja GPL. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .197 Sprzedajesz nie tylko motyw. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .199 Pomoc techniczna. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .199 Dokumentacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .199 Lekcje wideo. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .200 Wygoda . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .200 Podwójne licencjonowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .201 Cechy dobrze sprzedającego się szablonu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .202 Warianty kolorystyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .202 Dodatkowe opcje konfi guracyjne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .204 Darmowe dodatki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .204 Korzystanie z najnowszych technologii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .205 Wszystko maksymalnie upraszczaj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .208 Powściągnij emocje i rozwiązuj problemy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .210 Testuj, testuj i jeszcze raz testuj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .210 Testowanie w przeglądarkach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .210 Testowanie przy użyciu wtyczek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211 Edukacja społeczności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211 Trzy kanały zbytu motywów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .212 Odrębna witryna dla każdego motywu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .212 Własny sklep. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .212 Wybór istniejącego renomowanego targowiska motywów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .214 Optymistyczne zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .214 Skorowidz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215 Rozdział2 Planowanie motywu Autor: Brandon R. Jones Zanim odpalimy Photoshop lub edytor kodu, warto najpierw zastanowić się i zdefi niować wstępne założenia, według których będziemy postępować podczas projektowania swojego motywu. Jakie funkcje będzie on oferował odwiedzającym? Jak ma pomagać twórcom treści i wydawcom, którzy będą z niego korzystać? Jeśli odpowiesz sobie na te pytania na wczesnym etapie prac, w przyszłości zaoszczędzisz czas, energię i pieniądze. Dzięki lekturze tego rozdziału nauczysz się zamieniać swoją ogólną wizję motywu w zwięzły i skoncentrowany zestaw wytycznych, które posłużą Ci później jako mapa przy projektowaniu (czym zajmiemy się w kolejnym rozdziale). Gdy już zaprojektujesz motyw WordPressa, szybko stracisz nad nim kontrolę. Wielu użytkowników będzie chciało wykorzystać go na takie sposoby, których nie da się przewidzieć. Odwiedzający Twoją stronę będą domagać się funkcji, o których nawet Ci się nie śniło, a na dodatek część z tych, które uznasz za przydatne, oni uznają za niepotrzebne. Oczywiście możesz publikować aktualizacje na podstawie zgłaszanych komentarzy i sugestii, ale jeśli zawczasu obmyślisz sobie strategię postępowania z motywem, będziesz mieć gotowy zestaw reguł dotyczących tego, jakie warunki powinien on spełniać. W pewnym sensie na tym właśnie polega zabawa i dreszczyk emocji związany z projektowaniem motywów WordPressa. Najlepiej, jeśli zaczniesz od wyraźnej wizji tego, jak motyw powinien wyglądać, a następnie przystąpisz do projektowania, mając w głowie ten idealny obraz. Jednocześnie pamiętaj, że budujesz narzędzie, które inni będą naginać i dostosowywać do swoich potrzeb. 28 WordPress. Tworzenie własnych motywów Od czego zacząć Przed rozpoczęciem projektowania pierwszego motywu WordPressa warto zapoznać się ze strukturą i hierarchią skryptów systemu. Znając wszystkie elementy platformy, łatwiej jest je zorganizować we własnym motywie w taki sposób, aby odróżniały się od podstawowego wyglądu. Jeśli już kiedyś pracowałeś z WordPressem, to możesz pominąć tę część rozdziału i przejść od razu do podrozdziału „Defi niowanie sukcesu”. Na najbardziej podstawowym poziomie WordPress jest systemem do tworzenia blogów, a więc na stronie głównej wyświetla listę ostatnio napisanych postów. Z niej można przejść na strony segregujące je według kategorii, znaczników (różnicę między kategoriami i znacznikami objaśnimy niebawem) lub miesięcy (te strony z miesięcznym urobkiem postów nazywane są w WordPressie archiwami). Kliknięcie tytułu wybranego postu powoduje przeniesienie na jego osobną stronę, na której dodatkowo znajdują się lista komentarzy i formularz do ich dodawania. W WordPressie dostępne są także statyczne strony, które można organizować w sposób hierarchiczny — np. można utworzyć stronę O firmie z podstronami Kontakt i Nasi pracownicy. Oczywiście tę domyślną strukturę można dowolnie modyfi kować, ale jeśli będziemy wiedzieć, od czego zaczynamy, to będziemy również wiedzieli, co trzeba zmienić, a co zostawić. Przyjrzymy się tym wszystkim składnikom po kolei. Strony i posty Strony i posty to dwa główne rodzaje treści w motywach WordPressa. Posty są najbardziej elementarnymi składnikami motywu. Ich liczba jest nieograniczona, a na stronach list postów są one wyświetlane w kolejności od najnowszego. Ogólnie rzecz biorąc, post to rodzaj treści, którą publikuje się w pewnych regularnych odstępach czasu. Mogą to być np. wiadomości, wpisy na blogu, odcinki podcastu, części opowiadania itp. Strony w WordPressie różnią się od postów tym, że są statyczne i nie mają dat. Najczęściej zamieszcza się na nich takie informacje jak dane autora witryny albo dane kontaktowe. Liczba stron w motywie jest nieograniczona, a na dodatek można je organizować w hierarchie, czyli tworzyć podstrony. W większości przypadków jednak spotyka się tylko kilka stron najwyższego poziomu. Wyjątkiem są witryny biznesowe, w których zamiast mechanizmu blogowego wykorzystuje się CMS. Media i odnośniki Oprócz stron i postów w WordPressie istnieją jeszcze dwa inne rodzaje treści — media i odnośniki. Co mogę powiedzieć o odnośnikach? Chyba tylko tyle, że są… no właśnie: hiperłączami do innych stron w internecie. Pierwotnym ich przeznaczeniem było umożliwienie blogerom tworzenia list innych blogów, które ich zdaniem zasługują na uwagę (tzw. blogroll). Mianem mediów określane są wszelkie pliki grafi czne, audio i wideo wysłane do witryny WordPressa w celu wykorzystania ich na stronach lub w postach. Planowanie motywu 29 W wielu przypadkach domyślny sposób obsługi mediów i odnośników jest całkowicie wystarczający. Kiedy jednak będziesz projektować motyw, musisz zaplanować sposób wyświetlania różnych rodzajów mediów i dopasować je wizualnie do pozostałej jego części. Niestandardowe pola Autorzy postów mogą dodawać do swoich wpisów także własne pola — na stronie z recenzjami fi lmów mogłyby to być na przykład specjalne kontrolki do wystawiania fi lmom ocen. Aby to zrobić, wystarczy, że autor wpisze nazwę (np. Ocena) i wartość (np. 3 gwiazdki) w sekcji Własne pola podczas tworzenia postu. Nawet jeśli w Twoim motywie nie planujesz często korzystać z niestandardowych pól, musisz przynajmniej uwzględnić możliwość ich dodawania, aby tworzony motyw był kompletny. Jeśli projektujesz go do jakichś specjalnych zastosowań, pola niestandardowe możesz wykorzystać do zaimplementowania wybranych funkcji. Kategorie i znaczniki Posty są najczęściej spotykanym rodzajem treści w witrynach WordPressa i zwykle występują w dużych ilościach. Dlatego twórcy skryptów opracowali kilka funkcji pomagających autorom zapanować nad materiałem i ułatwiających czytelnikom jego znajdowanie. Kategorie stanowią metodę organizacji postów w sposób hierarchiczny. Na przykład w serwisie, w którym publikowane są opisy pojazdów, mogłyby być one następujące: Samochody osobowe, Ciężarówki, Motocykle i Przyczepy kempingowe. Dodatkowo mogłyby być dostępne różne podkategorie. Przykładowo w sekcji samochodów można by było wyróżnić Sportowe, Sedany, Luksusowe, Hybrydowe itp. Każdy post można przypisać do dowolnej liczby kategorii. Znaczniki (ang. tags) to sposób wiązania postów ze słowami kluczowymi. W przeciwieństwie do kategorii nie mają one organizacji hierarchicznej, a ich najważniejszym zadaniem jest umożliwienie precyzyjnego klasyfi kowania treści. Wracając do wcześniejszego przykładu, dany post można przypisać do kategorii Samochody osobowe i oznaczyć znacznikami Niebieskie, Z szyberdachem i V8. Ogólna zasada jest taka: kategorie służą do organizowania treści, a znaczniki do jej etykietowania. Motyw WordPressa powinien być skonstruowany tak, aby nie blokował żadnej z metod organizacji treści i uwzględniał je obie w swoim projekcie. Komentarze Kluczowym elementem większości blogów jest system umożliwiający czytelnikom komentowanie przeczytanych postów. Większość stron z postami zawiera listę dodanych do nich komentarzy i specjalny formularz służący do wpisywania nowych. Na stronach zawierających listy postów (np. na stronie głównej albo na liście kategorii w archiwum) pokazywana jest tylko liczba komentarzy dodanych do każdego postu. Komentarze można również organizować w wątki, tzn. istnieje możliwość napisania komentarza w odpowiedzi na inny komentarz. Najczęściej odpowiedzi są wcięte względem wpisu, do którego się odnoszą, ale można zaprojektować jakiś inny rodzaj wizualnego wyróżnienia. 30 WordPress. Tworzenie własnych motywów Widżety System WordPress pozwala także na dodawanie treści w pasku bocznym i zarządzanie nią za pomocą widżetów. W najnowszych wersjach systemu rodzaje treści, które mają być wyświetlane w paskach bocznych, można defi niować techniką przeciągnij i upuść. Zobaczmy, jak to wygląda w WordPressie 3.0 — pokazuje to rysunek 2.1. Rysunek 2.1. Panel zarządzania widżetami w WordPressie Dobry motyw WordPressa powinien pozwalać na zastosowanie dowolnej liczby widżetów w kilku miejscach witryny w taki sposób, aby nie psuło to ogólnego stylu lub układu stron. Dzięki temu motyw zyskuje na elastyczności i jest bardziej przydatny. Temat dodawania niestandardowych widżetów i przygotowywania sekcji motywu na ich wstawienie zostanie szczegółowo opisany w rozdziale 6. Na razie pamiętajmy tylko, że trzeba na nie wygospodarować trochę miejsca na stronach. Pętla Strony motywu, na których wyświetlane są posty blogu — np. strona zawierająca listę wszystkich postów w danej kategorii albo wszystkie posty napisane w danym miesiącu — wykorzystują funkcję, którą w WordPressie nazywa się pętlą (ang. The Loop). Jest ona tak ważną częścią każdego szablonu, że niektórzy spece od WordPressa piszą jej nazwę od wielkiej litery. Więcej na ten temat dowiesz się w rozdziale 5. Na razie wiedz tylko, że domyślnie wszystkie posty są wyświetlane przy użyciu tego mechanizmu w ten sam sposób. Oczywiście można wprowadzić nieskończoną liczbę modyfi kacji, ale domyślny sposób działania jest prosty. Nazwa pętla wzięła się stąd, że WordPress przechodzi iteracyjnie przez wszystkie posty, które mają zostać wyświetlone, i pokazuje je w taki sam sposób. Planowanie motywu 31 Menu W wersji 3.0 WordPressa dodano możliwość defi niowania menu przez użytkownika, co umocniło pozycję systemu jako CMS-u. Można w nim tworzyć własne menu zawierające strony, kategorie i wszelkie inne odnośniki. Można także do woli zmieniać kolejność elementów. W motywie można uwzględnić wiele miejsc na menu, podobnie jak można zaplanować wiele miejsc dla widżetów, co daje użytkownikom jeszcze większą władzę nad nawigacją po witrynie. Jak wykorzystać takie niestandardowe menu do swoich potrzeb, pokaże Allan w rozdziale 7., ale warto już teraz wiedzieć, że użytkownicy motywu mogą uzyskać pełnię władzy nad nawigacją w obrębie serwisu. Oznacza to, że w projekcie motywu musimy liczyć się z tym, że liczba odnośników i menu może się zmieniać, a więc musi on być elastyczny. Skoro wiemy już, z czego składa się motyw WordPressa, możemy zacząć obmyślać, jak ma wyglądać i działać nasz własny projekt. Defi niowanie sukcesu WordPress to niezwykle elastyczna platforma. Projektujący motywy mają do dyspozycji masę rozmaitych opcji — można stosować bez ograniczeń JavaScript, drobiazgowo dostosowywać szczegóły typografi czne albo dodać całą furę niestandardowych ustawień. Z tego powodu projektowanie motywów WordPressa polega nie tylko na decydowaniu, jakie funkcje dodać, lecz również jakie pominąć. Oczywiście trudno podjąć właściwe decyzje w tej materii, jeśli nie wie się dokładnie, do czego dana strona będzie używana. Dlatego pierwszą czynnością w projektowaniu motywu powinno być przemyślenie tego, czemu ten przyszły motyw ma służyć. Jakie będzie musiał mieć cechy, aby cieszył się powodzeniem? W co go wyposażyć? Czasami, aby zdefi niować sukces, wystarczy tylko wyraźnie sobie powiedzieć, jakie mamy zamiary, np.:  Mój motyw ma być nowym fantastycznym narzędziem do tworzenia blogów z przewagą treści tekstowej.  Mój motyw ma ułatwiać fotografom tworzenie eleganckich i prostych galerii.  Naszym celem jest opracowanie motywu dla witryn wideo z wbudowanym zbiorem niezawodnych narzędzi umożliwiających udostępnianie plików.  Ten motyw ma służyć do tworzenia witryn dla niewielkich fi rm. Jak zdefi niujesz sukces swojego własnego motywu? Jeśli nie możesz tego ująć w jednym zgrabnym zdaniu, Twój proces projektowania będzie przypominał łapanie pcheł po ciemku. Wielką zaletą zadeklarowania przeznaczenia motywu na wstępie pracy jest to, że kiedy później przyjdzie nam podjąć jakąś trudną decyzję, zawsze można wrócić do napisanego wcześniej zdania, aby spróbować na jego podstawie znaleźć jakieś wyjście. 32 WordPress. Tworzenie własnych motywów Wyobraźmy sobie na przykład, że zastanawiamy się, czy dodać do motywu fajną zmieniarkę obrazów. Jeśli nasza deklaracja przypomina pierwszy z wymienionych wcześniej punktów, to istnieje duże ryzyko, że taka zmieniarka nie będzie wcale potrzebna. Większość blogerów, którzy skorzystają z tego motywu, będzie wolała raczej udoskonalone narzędzia do przeszukiwania treści witryny. Co więcej, pomysł poświęcenia czasu i energii na tworzenie takiej funkcji w motywie dla treści tekstowej wydaje się całkowicie nietrafi ony. Bez względu na to, jak skomplikowany będzie projekt lub kod w późniejszych fazach pracy, deklaracja przeznaczenia motywu powinna być jak światełko w tunelu wskazujące nam właściwą drogę. Etap procesu projektowania  Jak brzmi deklaracja przeznaczenia Twojego motywu? Niech treść Cię prowadzi Wybór rodzaju treści, dla której będzie tworzony motyw, to bardzo ważna decyzja. Będzie ona miała duży wpływ na decyzje projektowe podejmowane później oraz na zestaw funkcji, które będziemy chcieli dodać. W większości przypadków możemy pozwolić treści działać samodzielnie — zaplanowanie uzupełniających ją funkcji może być bardzo łatwe, jeśli tylko pozwolimy jej mówić samej za siebie. Istnieje niezliczona ilość rodzajów treści i jeszcze więcej rozmaitych hybryd. Dla czterech przykładowych deklaracji, które wyróżniliśmy wcześniej, można określić następujące rodzaje treści głównej: Motyw dla blogu System WordPress powstał w oparciu o klasyczny model blogu, czyli witryny z często aktualizowaną treścią tekstową. Odwiedzający taki serwis pragną przede wszystkim mieć łatwy dostęp do szukanych informacji. Informacje te mogą być ujęte np. w artykuły, kursy, dzienniki, recenzje i wszelkie inne formy komunikacji pisemnej. Autorzy decydujący się na motyw tekstowy z reguły poszukują narzędzi ułatwiających publikowanie treści i znajdowanie jej przez użytkowników. W tym przypadku kwestie typografi czne wysuwają się na pierwszy plan. Szczytem luksusu jest tu duży i wyraźny tekst, który łatwo się czyta — każdy motyw pretendujący do odniesienia sukcesu powinien spełniać te warunki. W witrynach opartych na motywach tekstowych bardzo często zapisywane są duże ilości postów, dlatego warto rozważyć możliwość dodania kilku sprawnych narzędzi do przeszukiwania treści. Sprawami jej organizacji zajmiemy się bardziej szczegółowo nieco dalej w tym rozdziale. Motyw fotografi czny Wśród podmiotów, które mogą potrzebować motywu zoptymalizowanego pod kątem prezentacji grafi ki, są fotografowie, biura projektowe, ilustratorzy i wydawcy czasopism zawierających duże ilości obrazków. Goście odwiedzają takie serwisy w poszukiwaniu dużych atrakcyjnych grafi k i chętnie widzieliby w nich narzędzia ułatwiające sprawne przeszukiwanie tych zasobów. Wymienione kategorie autorów najchętniej sięgają po motywy mające tego rodzaju funkcje, ponieważ potrzebują układów, które pozwolą im wyróżnić ich prace. Planowanie motywu 33 W motywie fotografi cznym trzeba dobrze przemyśleć rozmiar głównej kolumny treści, ponieważ decyduje on o szerokości obrazów. Ponadto należy rozważyć możliwość umieszczenia na stronie głównej funkcji do pracy z grafi kami takich jak nakładki typu lightbox, szablon galerii, niestandardowe miniatury czy suwak do przewijania obrazów. Motyw dla serwisu wideo Popularność formatów wideo na stronach internetowych stale rośnie. Założenia i ograniczenia projektowe takiego motywu pod wieloma względami są takie same jak w motywie fotografi cznym, z tym że w przypadku wideo łatwiej jest przewidzieć rozmiar i kształt obiektów. Typowy odwiedzający chciałby mieć możliwość łatwego dzielenia się ze znajomymi tym, co zobaczył, a publikujący potrzebuje obsługi kilku najpopularniejszych wbudowanych odtwarzaczy wideo. W blogu wideo układ i zestaw dostępnych funkcji muszą spełniać warunki stawiane przez tego typu treść. Układ musi maksymalnie ułatwiać oglądanie fi lmów, dlatego należy dobrze przemyśleć to, gdzie umieścimy odtwarzacz lub odtwarzacze. Świetnym dodatkiem byłaby wyszukiwarka plików podobnych do obejrzanego. Oprócz tego w motywie powinien być łatwy dostęp do odnośników do mediów społecznościowych, aby użytkownicy mogli bezpośrednio polecać obejrzane fi lmy swoim znajomym. Motyw biznesowy Mimo iż początkowo system WordPress był platformą do tworzenia blogów, obecnie jest on doskonale przystosowany do służenia jako system zarządzania treścią dla witryn fi rmowych itp. Dzięki temu, że coraz więcej fi rm zaczyna doceniać zalety korzystania z systemów zarządzania treścią i narzędzi mediów społecznościowych, tego rodzaju witryny WordPressa będą stawały się coraz bardziej popularne. Najczęściej można w nich znaleźć strony typu O firmie i Kontakt, ale równie często potrzebne są narzędzia do pisania postów lub wiadomości. W takich motywach najważniejsze są opcje ułatwiające dostosowywanie warstwy wizualnej serwisu do tożsamości fi rmy. W związku z tym kluczowe są takie funkcje jak konfi guracja kolorystyki, miejsce na stronie głównej na wyróżniony tekst opisujący misję fi rmy oraz rozmaite techniki organizowania treści w formie bardziej przypominającej biuletyn informacyjny niż tradycyjny blog. Oczywiście większość użytkowników pragnie publikować treść mieszaną. Na przykład niewielkie studio fotografi czne może potrzebować motywu pozwalającego szybko i łatwo utworzyć kilka atrakcyjnych statycznych stron i oferującego podstawowe funkcje do pracy z grafi kami, np. galerie i zmieniarki. Autorzy blogów najczęściej potrzebują możliwości łatwego wstawiania do postów obrazów i fi lmów, natomiast wiele fi rm potrzebuje funkcji blogowych. Jeśli weźmie się pod uwagę te wszystkie kwestie i ma się jasno sprecyzowane główne przeznaczenie tworzonego motywu, można najważniejszemu typowi treści poświęcić odpowiednią ilość uwagi. We wszystkich wymienionych przypadkach powinniśmy pamiętać, że w istocie to planowana treść projektuje motyw za nas. W razie potrzeby zawsze można później dodać lub usunąć jakieś funkcje. Planowanie należy zacząć od sporządzenia listy podstawowych opcji ściśle związanych z rodzajem treści i deklaracją przeznaczenia motywu. 34 WordPress. Tworzenie własnych motywów Etapy procesu projektowania  Jaki jest główny rodzaj treści planowanego motywu?  Czy trzeba uwzględnić także inne rodzaje treści?  Jaki jest zestaw podstawowych funkcji dla głównego rodzaju treści motywu?  Jak będzie wyglądał ogólny układ projektu? Przeprowadzanie własnych badań Historycy sztuki lubią mawiać: „Najwięksi artyści stoją na barkach swoich poprzedników”. To samo dotyczy twórców motywów WordPressa. Najlepsi projektanci nigdy nie zaczynają pracy całkiem od zera. Zamiast tego przeglądają to, co jest już dostępne, i na bazie tego tworzą własne innowacyjne prace. Zrobienie takiego krótkiego rekonesansu stanowi ważny etap procesu projektowania z kilku powodów:  Pozwala zorientować się, co już zostało zrobione. Nikt nie chciałby spędzić kilku dni na dopracowywaniu jakiegoś specjalistycznego motywu tylko po to, aby odkryć, że coś podobnego już istnieje.  Pozwala się dowiedzieć, czego brakuje na rynku. Jeśli uda Ci się znaleźć niszę rynkową lub jakąś funkcję, której jeszcze nikt nie utworzył (albo której nikt nie wykonał dobrze), Twój motyw ma szansę stać się przebojem.  Można się dowiedzieć, co ludzie lubią, a czego nie. Wiele motywów ma swoje fora dyskusyjne, na których można przeczytać opinie użytkowników na ich temat. Po co czekać do utworzenia motywu z dowiadywaniem się, co ludzie będą na jego temat myśleć? Skoro wiemy już, po co przeprowadza się rekonesans, zastanówmy się nad tym nieco dokładniej. Zbieranie informacji o motywach Jedną z najwspanialszych rzeczy w pracy projektanta motywów WordPressa jest to, że istnieją już tysiące przykładowych prac. Niektóre z nich są świetne, natomiast inne wprost przeciwnie. Poświęć trochę czasu na znalezienie w internecie motywów o przeznaczeniu podobnym do tego, który zamierzasz zaprojektować. Jeśli budujesz nowy fantastyczny motyw dla serwisu wideo, poszukaj motywów wideo. Na pewno uda Ci się sporządzić listę funkcji, które bardzo Ci się podobają, takich, których nigdy byś nie chciał mieć w swoim motywie, oraz modyfi kacji, które chciałbyś widzieć u siebie. Bogatym źródłem przykładów jest biblioteka motywów WordPressa8, ale nie należy ograniczać się tylko do przeszukania jej zasobów. Wiele najlepszych motywów jest oferowanych za dodatkową opłatą na różnych innych stronach. Otwórz swoją ulubioną wyszukiwarkę i poszukaj motywów o przeznaczeniu podobnym do Twojego. Gdy już poznasz ogólną sytuację w wybranej dziedzinie, możesz przystąpić do sporządzania listy funkcji i elementów, które uwzględnisz w fazie projektowania. 8 http://wordpress.org/extend/themes/ Planowanie motywu 35 Zbieranie informacji o wtyczkach Wtyczki to kolejny powód, dla którego korzystanie z systemu WordPress jest znacznie przyjemniejsze niż używanie innych platform. Biorąc pod uwagę fakt, że w samym ofi cjalnym magazynie liczba wtyczek przekracza dziesięć tysięcy, trudno sobie wyobrazić coś, co jeszcze nie zostało w jakiś sposób zaimplementowane. Ogólnie rzecz ujmując, zmuszanie autorów do korzystania z wtyczek to zła taktyka, ponieważ uzależniamy się od osób trzecich. Funkcjonalność wielu takich usprawnień można samodzielnie odtworzyć bezpośrednio w motywie, co wybawia nas od konieczności pobierania dodatkowych zasobów. Przegląd dostępnych wtyczek w wybranej dziedzinie pozwala zorientować się w aktualnej sytuacji w tym sektorze usług. Ponadto jest to znakomite ćwiczenie pozwalające uzyskać informacje o tym, co użytkownicy lubią, gdyż większość wtyczek jest przez nich oceniana i komentowana. Przeanalizujemy przykład przeprowadzania rekonesansu wśród wtyczek, aby pomóc sobie zaplanować własny motyw. Gdybyśmy chcieli zaprojektować motyw fotografi czny, to powinniśmy poszukać wtyczek oferujących funkcje związane z pracą z obrazami, np. tworzenie lekkich nakładek (ang. lightbox) czy galerii. Oto trzy hipotetyczne sposoby wykorzystania wyników przeprowadzonych badań:  Znaleźliśmy kilka pomysłów wartych wykorzystania w naszym motywie. Po przebadaniu kilku wtyczek typu lightbox możemy precyzyjnie zaplanować własną podobną wtyczkę.  Odkryliśmy, że nie ma ani jednej wtyczki rozwiązującej problem, który nas interesuje, i w związku z tym planujemy wbudować takie rozwiązanie bezpośrednio w swój motyw. W ten sposób możemy zaoferować funkcję poszukiwaną przez użytkowników WordPressa. Później można ją wykorzystać do promocji motywu.  Odkrywamy, że system galerii, którego planowaliśmy użyć, jest dla wielu użytkowników denerwujący. Na podstawie ich komentarzy możemy nanieść odpowiednie poprawki i w ten sposób uzyskać znacznie lepszy produkt. Zbieranie informacji o skryptach Także zorientowanie się w nowinkach ze świata JavaScriptu daje cenną wiedzę, którą można wykorzystać do znalezienia nowych sposobów zaspokojenia potrzeb użytkowników. Mnóstwo skryptów można wykorzystać w swoich projektach bez dogłębnej znajomości któregokolwiek języka skryptowego. Większość z nich jest udostępniana na licencji GPL (co oznacza, że można ich używać we własnych motywach9) i ma dobrą dokumentację, a więc aby je zainstalować, wystarczy postępować zgodnie z podanymi wytycznymi. W tym momencie trzeba także zdecydować, które biblioteki JavaScript (np. jQuery albo Prototype) będą używane w motywie. Jeśli znasz ten język na wysokim poziomie, projektowanie niestandardowych funkcji i gadżetów będzie znacznie łatwiejsze. Ponieważ programiści języka JavaScript nigdy nie próżnują i cały czas wymyślają nowe rzeczy, przeszukiwanie skryptów może być doskonałą zabawą. Podczas gdy pisząc własny skrypt, musimy sprawdzić, czy będzie on prawidłowo działał we wszystkich najważniejszych przeglądarkach, to jeśli skorzystamy z gotowych skryptów, najprawdopodobniej ktoś już to za nas zrobił. 9 Więcej informacji na temat licencji GPL i jej związku z systemem WordPress znajduje się w podrozdziale „Licencja GPL” rozdziału 8. 36 WordPress. Tworzenie własnych motywów Miej oczy szeroko otwarte Oczywiście w internecie można znaleźć mnóstwo innych godnych uwagi rzeczy niż tylko motywy, wtyczki i skrypty. Można na przykład poszukać funkcji z innych platform albo modeli projektów dla innych mediów (druk, kino, a nawet architektura może stanowić cenne źródło inspiracji). Ogólna zasada jest taka: gdy precyzyjnie określisz swoje podstawowe cele, poszperaj trochę i sprawdź, czy są jakieś lepsze sposoby ich implementacji niż te, które wstępnie zakładałeś. Etap procesu projektowania  Szukanie inspiracji w internecie. Utwórz listę skryptów, wtyczek i motywów, które Ci się podobają. Następnie skonfrontuj ją z poprzednią. Nie przesadzaj z liczbą funkcji Może sobie myślisz: „Czemu by nie utworzyć motywu, który obsługiwałby wszystkie możliwe rodzaje treści?”. Podobnie jak pomysł skonstruowania samochodu, który może być również helikopterem, łodzią motorową i samolotem pasażerskim, pomysł zaprojektowania motywu „do wszystkiego” nie jest najlepszy. Jeśli dodasz do motywu wszystkie funkcje, jakie tylko przyjdą Ci do głowy, to uzyskasz „motywowy” odpowiednik potwora Frankensteina. Taki motyw, zamiast zbierać same laury, będzie raczej klapą pod każdym względem. Nagromadzenie zbyt dużej liczby funkcji w jednym motywie może powodować wiele problemów:  Dostęp do treści może zostać utrudniony, przez co użytkownicy mogą mieć trudności ze znalezieniem tego, czego szukają.  Funkcje mogą kolidować z innymi wtyczkami, co może prowadzić do powstawania licznych błędów i braku stabilności układu.  Błyskotki mogą zdominować wizualnie projekt, przez co publikujący treść może mieć kłopoty ze skoncentrowaniem się na materiale.  Zbyt duża liczba opcji może utrudniać korzystanie z systemu. Pamiętaj, że system WordPress powstał po to, aby życie autorów i użytkowników ułatwić, a korzystanie z przepełnionego funkcjami motywu może być w codziennym rozrachunku bardzo uciążliwe. Fakty są takie, że najlepszym rozwiązaniem jest zdecydowanie się na jeden rodzaj treści i zoptymalizowanie motywu pod jej kątem. Jeśli znajdziesz jakieś nowe funkcje, które Twoim zdaniem bezwzględnie muszą znaleźć się w motywie, to decyzję o ich dodaniu możesz podejmować w każdym przypadku osobno, biorąc pod uwagę deklarację jego przeznaczenia. Zawsze można znaleźć dobry powód do tego, aby zrobić wyjątek, ale jeśli podczas określania ostatecznego zestawu funkcji będziesz trzymać się swoich pierwotnych założeń, unikniesz niepotrzebnego chaosu w przyszłości. Planowanie motywu 37 Projektowanie pod kątem treści to nie to samo co jej obsługa W tym miejscu należy poczynić drobną, ale bardzo ważną uwagę. Mimo iż nie należy projektować motywu przeznaczonego dla wszystkich możliwych rodzajów treści, trzeba zadbać o to, aby każdy jej rodzaj był przez niego w przynajmniej podstawowy sposób obsługiwany. Projektowanie motywów dla wszystkich typów treści tylko dekoncentruje, natomiast ich obsługa to tylko dobry zwyczaj. Jeśli właściciel blogu zechce dodać do postu obraz albo fi lm, to style i układ motywu nie powinny nagle odmówić posłuszeństwa — inaczej motyw okaże się klapą. Nie trzeba tworzyć osobnego szablonu dla każdego dostępnego aktualnie rodzaju treści, ale należy zapewnić im przynajmniej podstawową obsługę stylistyczną. Etap procesu projektowania  Jakie dodatkowe funkcje nieodbiegające od podstawowych założeń projektowych należy dodać do motywu, aby lepiej spełniał wymagania użytkowników? Planowanie z myślą o odbiorcy Twoimi odbiorcami są wszyscy ci, którzy odwiedzą witrynę tworzoną przy użyciu Twojego motywu. Oczywiście nie da się przewidzieć, jakiego rodzaju użytkownik będzie korzystał z naszego produktu, ale na pewno warto pokusić się o sporządzenie profi lu jego idealnej wizyty. Mimo iż wydaje się to oczywiste, zaskakująco niewielu projektantów zaprząta sobie głowę tym, jak odwiedzający będzie posługiwał się motywem. Oto kilka przykładów witryn, których twórcy przewidzieli zachowania użytkowników i odpowiednio zaplanowali zestaw funkcji: Nettuts+ (http://net.tutsplus.com/) W tym serwisie publikowane są szczegółowe kursy dla programistów. Ze względu na obszar ich zainteresowań na stronach prezentowane są przykładowe fragmenty kodu, które umieszczone są bezpośrednio w treści postów blogu. Projektanci, przewidując typowe zachowania użytkowników takiego serwisu, opracowali specjalne ramki, w których przedstawiony kod rzeczywiście wygląda jak kod (jest nawet kolorowanie składni), a ponadto dodali przyciski do jego kopiowania. Dzięki tym udogodnieniom czytanie kursów jest bardzo przyjemne. Przykład kodu z Nettuts+ przedstawiono na rysunku 2.2. 38 WordPress. Tworzenie własnych motywów Rysunek 2.2. Przykład kodu źródłowego w serwisie Nettuts+ WineLibraryTV (http://tv.winelibrary.com/) Jest to serwis oferujący opisy win w edukacyjnej i jednocześnie komicznej formie. Każdy trwający od 20 do 30 minut fi lm zawiera recenzje kilku trunków. Ponieważ prowadzący każdemu gatunkowi wina poświęca tylko pewien fragment całego czasu, wielu użytkowników, nie chcąc oglądać wszystkiego, woli przejść od razu do tego wina, które ich interesuje. Przykładem dobrego zaplanowania funkcjonalności witryny z uwzględnieniem potrzeb użytkowników jest w tym przypadku możliwość tworzenia zakładek do miejsc w fi lmie, dzięki czemu mogą oni błyskawicznie znaleźć to, czego szukają (rysunek 2.3). Rysunek 2.3. Odtwarzacz wideo w serwisie WineLibraryTV Planowanie motywu 39 Psdtuts+ Serwis zawiera treści przeznaczone dla projektantów stron internetowych i ogólnie grafi ków. Ponieważ wielu odwiedzających to zaawansowani użytkownicy internetu, często chcą oni podzielić się znalezionymi materiałami ze znajomymi za pośrednictwem mediów społecznościowych. Twórcy witryny postarali się i na dole swoich postów umieścili pasek z zestawem narzędzi do polecania treści znajomym. Kolejną zaletą tego projektu jest widoczna na rysunku 2.4 sekcja pomagająca znaleźć dodatkowe materiały. Rysunek 2.4. Przyciski mediów społecznościowych w serwisie Psdtuts+ Planowanie motywu pod konkretnego odbiorcę nie ogranicza się tylko do odgadnięcia poszukiwanego przez niego typu treści. Polega to raczej na przygotowaniu jak najłatwiejszego w odbiorze schematu. Naszym celem powinno być przewidzenie potencjalnych zachowań użytkowników i sprawienie, aby ich praca była jak najłatwiejsza. Co to konkretnie znaczy, zależy oczywiście od sytuacji. Dobrym sposobem na dowiedzenie się zawczasu, co najbardziej lubią użytkownicy, jest przeanalizowanie istniejących już serwisów internetowych o tematyce podobnej do planowanego. Etap procesu projektowania  Jak powinna wyglądać idealna wizyta w witrynie opartej na tym motywie? Naszkicuj kilka czynności, które mógłby chcieć wykonać odwiedzający Twoją stronę. 40 WordPress. Tworzenie własnych motywów Planowanie pod kątem wydawców Po przemyśleniu właściwości użytkowych dla korzystających z witryn opartych na motywie, który planujesz zaprojektować, należy nieco czasu poświęcić także bezpośrednim użytkownikom motywu, czyli autorom treści. WordPress jest przecież przede wszystkim platformą do publikowania materiałów. Dopasowanie projektu do potrzeb autorów, którzy będą go używać, jest równie ważne jak dostosowanie go do wymagań zwykłych użytkowników, a może nawet ważniejsze. Podobnie jak i odbiorcy docelowego, nie da się precyzyjnie określić typu autorów, którzy będą korzystać z naszego motywu. Nawet jeśli weźmiemy pod uwagę jakąś w miarę wąską grupę, np. fotografów amatorów, to i tak będziemy mogli w niej wyróżnić osoby o różnym doświadczeniu. Niektórzy fotografowie bez problemu poradzą sobie z wypełnieniem kilku pól formularza tworzenia nowego postu, bo wcześniej przez wiele lat prowadzili stronę napisaną własnoręcznie przy użyciu języków HTML i CSS. Inni natomiast mogą mieć potężne problemy z rozgryzieniem tego, jak napisać prosty post. Ogólnie rzecz biorąc, motyw należy projektować tak, aby był zrozumiały nawet dla najmniej doświadczonego użytkownika — oczywiście w granicach rozsądku. Jeśli planujesz motyw fotografi czny, to możesz założyć, że każdy użytkownik będzie znał podstawy grafi ki cyfrowej (np. będzie wiedział, jaka jest różnica między miniaturą a pełnym rozmiarem obrazu). Lepiej jednak nie zakładać, że każdy fotograf wie, jak sprawić, aby kliknięcie miniatury powodowało uruchomienie procedur JavaScriptu wyświetlających obraz w pełnych wymiarach w formie nakładki na bieżącej treści. Jeśli więc planujesz dodać tego rodzaju funkcje, musisz maksymalnie uprościć techniki ich wykorzystania oraz dostarczyć w pakiecie precyzyjne i przejrzyste instrukcje (temat pisania instrukcji poruszony zostanie jeszcze w rozdziale 8.). Spróbuj dowiedzieć się, jakich funkcji mogliby potrzebować potencjalni autorzy korzystający z Twojego motywu. Pomyśl, jakiego rodzaju projekt mógłby ich przyciągnąć, i w miarę możliwości staraj się wszystkie swoje przemyślenia weryfi kować. W tym celu możesz np. spytać znajomych odpowiadających profi lowi Twojego użytkownika, jakich funkcji by oczekiwali. Etap procesu projektowania  Jaki poziom umiejętności w zakresie projektowania stron internetowych mogą prezentować potencjalni autorzy?  Czy planujesz dodać funkcje, których użycie może wykraczać poza umiejętności przeciętnego autora? Planowanie motywu 41 Planowanie organizacji i hierarchii Na tym etapie powinieneś już mieć klarowną wizję tego, jakiego rodzaju treść będzie dominować w Twoim motywie, oraz posiadać określony zestaw uzupełniających funkcji i elementów projektowych. Przemyślałeś już również kwestię tego, co najlepiej będzie służyć zarówno użytkownikom końcowym, jak i autorom. W końcu przejrzałeś także aktualnie dostępne w sieci motywy, wtyczki oraz skrypty. Na podstawie zdobytych informacji zmodyfi kowałeś swoje wyobrażenia i możliwe, że opracowałeś już szczegółową listę pożądanych funkcji. To wszystko pozwoli Ci opracować taki zestaw opcji, który będzie wyróżniał się na tle konkurencji. Teraz przyszedł czas na zamienienie tego surowego materiału w zorganizowany szkielet procesu projektowego. Zaczniemy od zdefi niowania kilku podstawowych warunków utworzenia użytecznego motywu WordPressa. Wytyczne te są ważne w każdej sytuacji bez względu na rodzaj planowanego motywu. Treść powinna spełniać następujące wymogi: Prosta nawigacja Bez względu na to, czy Twój motyw jest przeznaczony do tworzenia blogów, wielkich serwisów czy małych witryn niedużych fi rm, najważniejsza treść zawsze powinna być łatwa do znalezienia i wygodna w użyciu. Użytkownicy już po kilku sekundach od wejścia na stronę powinni wiedzieć, jak się po niej poruszać. Treść każdej strony powinna mieć wyraźnie zaznaczoną hierarchię, a poszczególne strony serwisu powinny być połączone w logiczny sposób odnośnikami. Zachęcanie do zaangażowania się Starannie dobierz zestaw funkcji interaktywnych takich jak system komentarzy, łącza udostępniania w mediach społecznościowych i inne, które zachęcają użytkownika do bliższego zapoznania się z treścią serwisu. Łatwa organizacja Spraw, aby możliwe było efektywne rozplanowanie kategorii, znaczników i narzędzi wyszukiwania. Odwiedzający powinni mieć możliwość znalezienia wybranego postu lub strony bez użycia wyszukiwarki Google. Organizacja to, ogólnie rzecz biorąc, sposób posegregowania i posortowania treści. W tej fazie planowania należy wrócić do analizy elementów motywu WordPressa z podrozdziału „Od czego zacząć” i zdecydować, jak to wszystko połączyć, aby uzyskać funkcjonalny motyw. W tym celu musimy zacząć rysować mapę witryny, na której zobrazujemy połączenia poszczególnych stron i schematy ukazujące, jaka treść będzie prezentowana na każdej z nich. Przez cały ten czas pamiętaj o wszystkich trzech poznanych zasadach organizacji i używaj ich w połączeniu z deklaracją przeznaczenia motywu jako swego rodzaju wytycznych przy podejmowaniu decyzji. 42 WordPress. Tworzenie własnych motywów Mapa i układ stron Projektowanie mapy witryny i układu stron dla motywów WordPressa wygląda nieco inaczej niż w przypadku zwykłych serwisów internetowych, ponieważ w WordPressie nigdy do końca nie wiadomo, jaka treść będzie prezentowana. Nie da się przewidzieć liczby stron, podstron czy postów i nie ma możliwości zaplanowania, że w wybranych sekcjach będzie się znajdować taka, a nie inna zawartość. Mimo to musimy jednak naszkicować podstawowy schemat struktury motywu i zaplanować miejsca do wyświetlania określonych elementów treści. Czynności te nazywa się odpowiednio sporządzaniem mapy witryny i opracowywaniem układu stron. Mapa witryny Mapy witryn WordPressa w większości są do siebie podobne, a to, co odróżnia od siebie poszczególne serwisy, to ich motywy. Nie ma wątpliwości, że projektując motyw, trzeba przewidzieć, iż różni autorzy będą korzystać z niego na różne sposoby. Dlatego należy przygotować go np. na dodanie dowolnej liczby postów w dowolnej liczbie kategorii, nie mówiąc już o stronach i podstronach. Oto wybrane kwestie, które trzeba będzie rozważyć:  Czy na stronie głównej będą wyświetlane posty? Czy będą one prezentowane w całości, w skrótach czy tylko w postaci listy tytułów?  Jak użytkownicy będą przechodzić ze strony głównej do poszczególnych podstron lub postów? Jak będą nawigować między postami?  Czy na Twojej liście znajdują się jakieś niestandardowe funkcje, które muszą zostać uwzględnione w mapie witryny? Na przykład możesz chcieć umieścić na stronie głównej zarówno miejsce na polecany post, jak i zestaw niestandardowych kategorii. Jeśli ten polecany post wpływa na organizację treści, musisz to ująć w mapie witryny. Mapa witryny to także dobre miejsce na określenie, jakie szablony stron trzeba będzie dodać. Mogą to być np. szablon strony galerii fotografi i czy szablon strony o poszerzonej treści (bez paska bocznego) albo jakiś inny rodzaj szablonu o specjalnym przeznaczeniu. Mapę witryny można przedstawić na wiele sposobów. My porównamy sobie dwa rodzaje map widoczne na rysunkach 2.5 i 2.6. (cid:52)(cid:85)(cid:83)(cid:80)(cid:79)(cid:66)(cid:1)(cid:80)(cid:72)(cid:216)(cid:77)(cid:79)(cid:66)(cid:1)(cid:18) (cid:52)(cid:85)(cid:83)(cid:80)(cid:79)(cid:66)(cid:1)(cid:80)(cid:72)(cid:216)(cid:77)(cid:79)(cid:66)(cid:1)(cid:19) (cid:40)(cid:66)(cid:77)(cid:70)(cid:83)(cid:74)(cid:66)(cid:1)(cid:71)(cid:80)(cid:85)(cid:80)(cid:72)(cid:83)(cid:66)(cid:109)(cid:74) (cid:52)(cid:91)(cid:66)(cid:67)(cid:77)(cid:80)(cid:79)(cid:1)(cid:84)(cid:85)(cid:83)(cid:80)(cid:79)(cid:90)(cid:1)(cid:80)(cid:1)(cid:109)(cid:83)(cid:78)(cid:74)(cid:70) (cid:52)(cid:91)(cid:66)(cid:67)(cid:77)(cid:80)(cid:79)(cid:1)(cid:84)(cid:85)(cid:83)(cid:80)(cid:79)(cid:90)(cid:1)(cid:76)(cid:80)(cid:79)(cid:85)(cid:66)(cid:76)(cid:85)(cid:80)(cid:88)(cid:70)(cid:75) (cid:44)(cid:80)(cid:78)(cid:81)(cid:77)(cid:70)(cid:85)(cid:79)(cid:70)(cid:1)(cid:66)(cid:83)(cid:68)(cid:73)(cid:74)(cid:88)(cid:86)(cid:78)(cid:1)(cid:67)(cid:77)(cid:80)(cid:72)(cid:86) (cid:52)(cid:85)(cid:83)(cid:80)(cid:79)(cid:66)(cid:1)(cid:72)(cid:146)(cid:216)(cid:88)(cid:79)(cid:66) (cid:39)(cid:80)(cid:83)(cid:78)(cid:86)(cid:77)(cid:66)(cid:83)(cid:91)(cid:1)(cid:88)(cid:90)(cid:84)(cid:91)(cid:86)(cid:76)(cid:74)(cid:88)(cid:66)(cid:79)(cid:74)(cid:66) (cid:47)(cid:66)(cid:75)(cid:79)(cid:80)(cid:88)(cid:84)(cid:91)(cid:70)(cid:1)(cid:81)(cid:80)(cid:84)(cid:85)(cid:90) (cid:49)(cid:80)(cid:84)(cid:85)(cid:90)(cid:1)(cid:88)(cid:72)(cid:1)(cid:76)(cid:66)(cid:85)(cid:70)(cid:72)(cid:80)(cid:83)(cid:74)(cid:74) (cid:49)(cid:80)(cid:84)(cid:85)(cid:90)(cid:1)(cid:88)(cid:72)(cid:1)(cid:91)(cid:79)(cid:66)(cid:68)(cid:91)(cid:79)(cid:74)(cid:76)(cid:216)(cid:88) (cid:49)(cid:80)(cid:84)(cid:85)(cid:90)(cid:1)(cid:88)(cid:72)(cid:1)(cid:69)(cid:66)(cid:85)(cid:90) (cid:49)(cid:80)(cid:84)(cid:85)(cid:90)(cid:1)(cid:88)(cid:72)(cid:1)(cid:66)(cid:86)(cid:85)(cid:80)(cid:83)(cid:66) Rysunek 2.5. Przykładowa mapa witryny WordPressa Planowanie motywu 43 (cid:52)(cid:85)(cid:83)(cid:80)(cid:79)(cid:66)(cid:1)(cid:72)(cid:146)(cid:216)(cid:88)(cid:79)(cid:66) (cid:52)(cid:85)(cid:83)(cid:80)(cid:79)(cid:66)(cid:1)(cid:80)(cid:72)(cid:216)(cid:77)(cid:79)(cid:66)(cid:1)(cid:18) (cid:52)(cid:85)(cid:83)(cid:80)(cid:79)(cid:66)(cid:1)(cid:80)(cid:72)(cid:216)(cid:77)(cid:79)(cid:66)(cid:1)(cid:19) (cid:52)(cid:85)(cid:83)(cid:80)(cid:79)(cid:66)(cid:1)(cid:80)(cid:72)(cid:216)(cid:77)(cid:79)(cid:66)(cid:1)(cid:20) (cid:52)(cid:91)(cid:66)(cid:67)(cid:77)(cid:80)(cid:79)(cid:1)(cid:84)(cid:85)(cid:83)(cid:80)(cid:79)(cid:90)(cid:1)(cid:76)(cid:80)(cid:79)(cid:85)(cid:66)(cid:76)(cid:85)(cid:80)(cid:88)(cid:70)(cid:75) (cid:52)(cid:85)(cid:83)(cid:80)(cid:79)(cid:66)(cid:1)(cid:67)(cid:77)(cid:80)(cid:72)(cid:86) (cid:47)(cid:66)(cid:75)(cid:79)(cid:80)(cid:88)(cid:84)(cid:91)(cid:70)(cid:1)(cid:81)(cid:80)(cid:84)(cid:85)(cid:90) (cid:49)(cid:80)(cid:84)(cid:85)(cid:90)(cid:1)(cid:88)(cid:72)(cid:1)(cid:76)(cid:66)(cid:85)(cid:70)(cid:72)(cid:80)(cid:83)(cid:74)(cid:74) (cid:49)(cid:80)(cid:84)(cid:85)(cid:90)(cid:1)(cid:88)(cid:72)(cid:1)(cid:91)(cid:79)(cid:66)(cid:68)(cid:91)(cid:79)(cid:74)(cid:76)(cid:216)(cid:88) (cid:49)(cid:80)(cid:84)(cid:85)(cid:90)(cid:1)(cid:88)(cid:72)(cid:1)(cid:69)(cid:66)(cid:85)(cid:90) (cid:49)(cid:80)(cid:84)(cid:85)(cid:90)(cid:1)(cid:88)(cid:72)(cid:1)(cid:66)(cid:86)(cid:85)(cid:80)(cid:83)(cid:66) Rysunek 2.6. Drugi przykład mapy witryny WordPressa Porównując te dwie mapy, można spostrzec, że sposób dotarcia do postów w każdej z nich jest inny. W mapie widocznej na rysunku 2.5 strona główna stanowi centralny punkt, z którego można dojść w każde miejsce witryny, natomiast na rysunku 2.6 cała treść blogowa jest wydzielona w osobnej sekcji, do której można dotrzeć, klikając odnośnik na stronie głównej. To, jak będzie wyglądała Twoja mapa witryny, w dużej mierze zależy od tego, jak chcesz prowadzić użytkowników przez jej treść. Układ stron Konstruowanie schematu rozmieszczenia elementów na stronach motywu WordPressa polega na nakreśleniu układu sekcji zarezerwowanych dla danych rodzajów treści. Sposób rozmieszczenia elementów na t
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

WordPress. Tworzenie własnych motywów
Autor:
, , ,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: