Darmowy fragment publikacji:
Tytuł oryginału: Making Things Move: DIY Mechanisms for Inventors, Hobbyists, and Artists
Tłumaczenie: Krzysztof Sawka
ISBN: 978-83-246-9857-8
Original edition copyright © 2011 by The McGraw-Hill Companies.
All rights reserved.
Polish edition copyright © 2015 by HELION SA
All rights reserved
No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or
mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without
permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie bierze jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za
związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Wydawnictwo HELION nie
ponosi również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/wprawr.zip
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/wprawr
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
O autorce .......................................................................................................................................................... 9
Podziękowania ..............................................................................................................................................11
Wstęp ...............................................................................................................................................................13
1 Wprowadzenie do mechanizmów i maszyn .....................................................21
Sześć maszyn prostych ........................................................................................................... 22
1. Dźwignie .....................................................................................................................................................23
2. Krążki, bloki, wielokrążki .......................................................................................................................30
3. Kołowrót .....................................................................................................................................................34
4. Równie pochyłe i kliny ...........................................................................................................................36
5. Śruby ............................................................................................................................................................36
6. Przekładnie ................................................................................................................................................39
Ograniczenia projektowe oraz stopnie swobody ........................................................ 43
Stopnie swobody .........................................................................................................................................44
Minimalne ograniczanie projektu ..........................................................................................................45
Projekt 1.1. Maszyna śniadaniowa Rube’a Goldberga ....................................................................47
Literatura ..................................................................................................................................... 51
Anglojęzyczna ...............................................................................................................................................51
Polskojęzyczna ..............................................................................................................................................51
2 Materiały: jak je wybierać i gdzie ich szukać .....................................................53
Opisywanie materiałów ......................................................................................................... 54
Właściwości materiałowe ..........................................................................................................................54
Naprężenia, wyboczenia, zmęczenie materiału ...............................................................................55
Tolerowanie marginesu błędu ................................................................................................................56
Rodzaje materiałów ................................................................................................................. 58
Metale ..............................................................................................................................................................58
Ceramika .........................................................................................................................................................62
Polimery (tworzywa sztuczne) ................................................................................................................62
Materiały kompozytowe ...........................................................................................................................64
Półprzewodniki .............................................................................................................................................66
Biotworzywa ..................................................................................................................................................67
Projekt 2.1. Trampoliny z różnych materiałów ..................................................................................67
Literatura ..................................................................................................................................... 68
Anglojęzyczna ...............................................................................................................................................68
Polskojęzyczna ..............................................................................................................................................68
Kup książkęPoleć książkę4
Wpraw to w ruch
3 Śrubka czy klej: mocowanie i łączenie przedmiotów ....................................69
Połączenia rozłączne: łączniki .............................................................................................. 70
Śruby, wkręty i otwory gwintowane .....................................................................................................71
Projekt 3.1. Wiercenie i gwintowanie otworu ...................................................................................76
Nakrętki ...........................................................................................................................................................82
Podkładki ........................................................................................................................................................83
Gwoździe i zszywki ......................................................................................................................................83
Kołki ..................................................................................................................................................................84
Pierścienie osadcze .....................................................................................................................................84
Połączenia nierozłączne: kleje, nity i spoiny ................................................................... 85
Substancje klejące .......................................................................................................................................85
Nity ....................................................................................................................................................................88
Spawanie, lutowanie twarde i klasyczne ............................................................................................89
4 Siły, tarcie i moment obrotowy (ojej!) .................................................................91
Obliczenia związane z momentem obrotowym ........................................................... 92
Tarcie ............................................................................................................................................. 95
Projekt 4.1. Szacowanie współczynnika tarcia ..................................................................................99
Zmniejszanie tarcia .................................................................................................................................. 101
Rozkład sił i roboty-grafficiarze ..........................................................................................102
Metody obliczania siły i momentu obrotowego .........................................................106
Pomiar siły ................................................................................................................................................... 106
Pomiar momentu obrotowego ........................................................................................................... 108
Projekt 4.2. Pomiar momentu obrotowego silnika ...................................................................... 108
5 Moc mechaniczna i elektryczna, praca oraz energia .................................. 111
Energia mechaniczna ............................................................................................................112
Energia elektryczna ................................................................................................................114
Zasilanie projektów ................................................................................................................119
Zasilanie prototypów: regulowany zasilacz laboratoryjny ........................................................ 120
Rozwiązania mobilne: baterie .............................................................................................................. 121
Rozwiązania stacjonarne ....................................................................................................................... 125
Alternatywne źródła energii ................................................................................................................. 126
Sprężyny i przechowywanie energii potencjalnej sprężystości .............................................. 132
Projekt 5.1. Pojazd zasilany pułapką na myszy .............................................................................. 133
Literatura ....................................................................................................................................135
Anglojęzyczna ............................................................................................................................................ 135
Polskojęzyczna ........................................................................................................................................... 136
Kup książkęPoleć książkęSpis treści
5
6 Entliczek-pentliczek, warczący silniczek: sposoby uzyskiwania
i kontrolowania ruchu ........................................................................................... 137
Zasada działania silnika ........................................................................................................138
Projekt 6.1. Samodzielnie wykonany silnik z drutem nawojowym ......................................... 138
Rodzaje obrotowych elementów wykonawczych .....................................................141
Silniki prądu stałego ................................................................................................................................ 142
Silniki prądu przemiennego .................................................................................................................. 153
Elektromagnesy obrotowe .................................................................................................................... 154
Rodzaje liniowych elementów wykonawczych ...........................................................154
Silniki liniowe .............................................................................................................................................. 156
Elektromagnesy ......................................................................................................................................... 157
Sterowanie silnikiem .............................................................................................................157
Podstawy sterowania silnikiem prądu stałego .............................................................................. 158
Projekt 6.2. Wszystko o sterowaniu silnikiem prądu stałego — najprostszy obwód ....... 158
Projekt 6.3. Lutowanie obwodu .......................................................................................................... 159
Projekt 6.4. Tworzenie obwodu na płytce montażowej ............................................................. 162
Projekt 6.5. Silnik zmieniający kierunek obrotów ......................................................................... 165
Regulacja szybkości za pomocą modulacji szerokości impulsów ........................................... 168
Projekt 6.6. Sterowanie silnikiem za pomocą sprzętowej modulacji PWM ......................... 169
Zaawansowane metody sterowania silnikami prądu stałego .................................................. 174
Projekt 6.7. Programowe generowanie sygnału PWM służącego
do sterowania silnikiem ...................................................................................................................... 174
Sterowanie serwomotorem do zastosowań amatorskich ......................................................... 179
Projekt 6.8. Sterowanie standardowym serwomotorem ........................................................... 181
Sterowanie silnikiem krokowym ......................................................................................................... 184
Projekt 6.9. Sterowanie bipolarnym silnikiem krokowym ......................................................... 186
Sterowanie silnikiem liniowym ............................................................................................................ 189
Wskazówki dotyczące sterowania silnikiem ................................................................................... 190
Ruch bez udziału silnika .......................................................................................................193
Ciśnienie płynu .......................................................................................................................................... 193
Sztuczne mięśnie ...................................................................................................................................... 195
Literatura ...................................................................................................................................196
Anglojęzyczna ............................................................................................................................................ 196
Polskojęzyczna ........................................................................................................................................... 197
7 Trzewia: łożyska, sprzęgła, przekładnie, śruby i sprężyny ......................... 199
Łożyska i tuleje .........................................................................................................................200
Łożyska promieniowe ............................................................................................................................. 201
Łożyska wzdłużne ..................................................................................................................................... 206
Łożyska liniowe i prowadnice .............................................................................................................. 208
Łożyska łączone oraz specjalne ........................................................................................................... 208
Porady dotyczące montowania łożysk ............................................................................................. 212
Kup książkęPoleć książkę6
Wpraw to w ruch
Sprzęgła ......................................................................................................................................214
Praca z serwomotorami w zastosowaniach amatorskich .......................................................... 215
Praca z innymi rodzajami silników ..................................................................................................... 216
Sprzęgła napędowe ................................................................................................................................. 222
Kołnierze blokujące ................................................................................................................223
Przekładnie ................................................................................................................................223
Projekt 7.1. Stwórz własną przekładnię ............................................................................................ 226
Koła pośrednie ........................................................................................................................................... 234
Przekładnie złożone ................................................................................................................................. 236
Koła pasowe i zębatki, pasy oraz łańcuchy ....................................................................237
Standardowe napędy pasowe ............................................................................................................. 237
Układy rozrządu ........................................................................................................................................ 238
Napęd łańcuchowy .................................................................................................................................. 239
Śruby napędowe .....................................................................................................................239
Sprężyny .....................................................................................................................................240
Sprężyny naciskowe ................................................................................................................................ 240
Sprężyny naciągowe ............................................................................................................................... 242
Sprężyny skrętne ....................................................................................................................................... 243
Podkładki sprężyste ................................................................................................................................. 245
Sprężyny płytkowe ................................................................................................................................... 245
Sprężyny spiralne ...................................................................................................................................... 246
Literatura ....................................................................................................................................246
Anglojęzyczna ............................................................................................................................................ 246
Polskojęzyczna ........................................................................................................................................... 246
8 Łączenie maszyn prostych w złożone układy ............................................... 247
Mechanizmy służące do przekształcania ruchu ..........................................................248
Korby ............................................................................................................................................................. 249
Krzywki i popychacze .............................................................................................................................. 250
Łańcuchy kinematyczne ......................................................................................................................... 252
Projekt 8.1. Pantograf w kształcie serca ............................................................................................ 254
Mechanizm zapadkowy .......................................................................................................................... 255
Metody przekształcania ruchu ............................................................................................................. 255
Automaty i zabawki mechaniczne ...................................................................................259
Projekt 8.2. Zbuduj własny automat — przytakująca owca ...................................................... 262
Literatura ....................................................................................................................................264
Anglojęzyczna ............................................................................................................................................ 264
Polskojęzyczna ........................................................................................................................................... 264
Kup książkęPoleć książkęSpis treści
7
9 Tworzenie urządzeń i zlecanie ich wykonania .............................................. 265
Ekosystem wprawiania przedmiotów w ruch ..............................................................266
Kreowanie ..................................................................................................................................267
Kreowanie analogowe ............................................................................................................................ 267
Kreowanie cyfrowe ................................................................................................................................... 268
Projekt 9.1. Pobranie i otwarcie trójwymiarowego modelu danego podzespołu ............ 272
Tłumaczenie .............................................................................................................................274
Tłumaczenie analogowe ........................................................................................................................ 274
Tłumaczenie cyfrowe ............................................................................................................................... 275
Wytwarzanie .............................................................................................................................276
Wytwarzanie analogowe ........................................................................................................................ 276
Projekt 9.2. Wiercenie wyśrodkowanego otworu bez użycia tokarki .................................... 278
Wytwarzanie cyfrowe .............................................................................................................................. 283
Integrowanie ............................................................................................................................285
Integrowanie analogowe ....................................................................................................................... 285
Integrowanie cyfrowe ............................................................................................................................. 286
Rozprzestrzenianie .................................................................................................................286
Rozprzestrzenianie analogowe ........................................................................................................... 286
Rozprzestrzenianie cyfrowe .................................................................................................................. 287
Literatura ...................................................................................................................................288
Anglojęzyczna ............................................................................................................................................ 288
Polskojęzyczna ........................................................................................................................................... 288
10 Projekty ....................................................................................................................... 289
Projekt 10.1. Szybkobieżny blat obrotowy (Pracowita Zuzia) .................................................. 290
Projekt 10.2. Turbina wiatrowa ............................................................................................................ 301
Projekt 10.3. SADbot: robot rysujący w zależności od pogody ................................................ 309
Literatura ...................................................................................................................................327
Anglojęzyczna ............................................................................................................................................ 327
Polskojęzyczna ........................................................................................................................................... 327
Dodatek. Zasilanie płytki montażowej,
podstawy Arduino oraz przeliczniki jednostek ............................................ 329
Zasilanie płytki stykowej ......................................................................................................330
Podstawy Arduino .................................................................................................................................... 331
Współpraca Arduino z komputerem ................................................................................................. 332
Migotanie diody ........................................................................................................................................ 334
PORZĄDNE migotanie diody ................................................................................................................ 336
Przeliczniki jednostek ............................................................................................................337
Skorowidz .................................................................................................................. 339
Kup książkęPoleć książkę8
Wpraw to w ruch
Kup książkęPoleć książkę5
Moc mechaniczna
i elektryczna,
praca oraz energia
Kup książkęPoleć książkę112
Wpraw to w ruch
A
by wprawić przedmiot w ruch, musimy dostarczyć mu energię. Możemy wyko-
rzystywać proste przekształcenia energii, np. grawitacyjnej w kinetyczną (jabłka
spadające z drzewa) lub wprowadzać złożone układy, takie jak silnik spalinowy. Mamy
również możliwość osobistego dostarczania energii, kręcąc korbką lub pedałując. Energia
wiązań chemicznych spożywanych przez nas pokarmów jest przetwarzana w energię
umożliwiającą chodzenie, bieganie i skakanie, czyli w formę energii mechanicznej. Silniki
przekształcają energię elektryczną w mechaniczną, dzięki której wprawiamy urządze-
nia w ruch.
W tym rozdziale omówimy zależności pomiędzy mocą, pracą i energią, zajmiemy się
określaniem źródeł zasilania oraz przyjrzymy się ich praktycznym zastosowaniom.
Energia mechaniczna
Na energię mechaniczną obiektu składa się suma jego energii potencjalnej i kinetycz-
nej. Energia potencjalna określa ilość energii przechowywanej w spoczywającym przed-
miocie. Z kolei ciało poruszające się ma energię kinetyczną.
Przykładowo piłka, która zatrzymała się na szczycie wzgórza, ma energię potencjalną
równą swojemu ciężarowi pomnożonemu przez wysokość wzgórza.
energia potencjalna = ciężar (cid:152) wysokość
Jeżeli piłka waży 1 kg (jej ciężar wynosi 10 N), a wzgórze ma 6 metrów wysokości, jej
energia potencjalna wyniesie 60 dżuli (J). Po popchnięciu piłki jej energia potencjalna
przekształca się stopniowo w energię kinetyczną.
energia kinetyczna = 1/2 (cid:152) masa (cid:152) prędkość2
Wraz z toczeniem się piłki jej energia potencjalna maleje (ponieważ znajduje się coraz
bliżej środka Ziemi), a energia kinetyczna rośnie (ponieważ piłka porusza się coraz
szybciej). U podstawy wzgórza cała energia potencjalna piłki zostaje przekształcona
w energię kinetyczną.
Zastanówmy się, jaki jest mechanizm działania kolejki górskiej, którą można zobaczyć
w wesołym miasteczku. Silnik wciąga wagony na wzniesienie, gdzie kolejka zyskuje
energię potencjalną, po czym całość zjeżdża w dół. Cała energia potencjalna ulega
przekształceniu w energię kinetyczną, podczas gdy Tobie serce podchodzi do gardła.
Gdy kolejka wjeżdża za pomocą silnika na wzniesienie, układ napędowy wykonuje pracę
mechaniczną (ang. work — W).
praca mechaniczna (W) = zmiana energii (E)
Kup książkęPoleć książkęRozdział 5. Moc mechaniczna i elektryczna, praca oraz energia
113
Myśl o energii jako o zdolności do wykonywania pracy. W naszym przykładzie dzięki silni-
kowi energia potencjalna wagonów wzrosła od wartości zerowej do całkiem znacznej.
Powiedzmy, że wszystkie wagony razem ważą 500 kg (ich ciężar to 5000 N) i wjechały
na wysokość 60 m. Aby wciągnąć wagony na taką wysokość, mechanizm silnika musiał
wykonać pracę o wartości 5000 N (cid:152) 60 m = 300 000 J!
Możemy również zdefiniować pracę jako iloczyn siły i drogi:
praca (W) = siła (F) (cid:152) droga (s) = energia (E)
Przypomina nam to rozdział 1., w którym omawialiśmy maszyny proste. Praca określa
ilość energii przekazanej ciału w wyniku działania na nie określonej siły na pewnej
odległości. W naszym przypadku silnik wciągnął półtonową kolejkę na wysokość 60 m,
zatem praca siły wynosi 300 000 J, co daje nam taki sam wynik jak ten wyznaczany dla
energii potencjalnej kolejki. Metody obliczania energii potencjalnej i pracy mechanicz-
nej stanowią przykład podejścia do danej sytuacji na dwa sposoby.
Moc mechaniczna (ang. power — P) definiuje tempo, w jakim wykonywana jest praca
(czy też wykorzystywana jest energia):
moc (P) = praca (W) / czas (t) = energia (E) / czas (t)
Jednostką mocy mechanicznej jest wat (W). W motoryzacji oraz w Stanach Zjedno-
czonych jest ona mierzona w koniach mechanicznych (ang. horse-power — hp). Jest
to przedziwna jednostka, relikt czasów, w których konie były wypierane przez maszyny
parowe, i jest równa mocy potrzebnej do uniesienia 550 funtów (około 250 kg) o 1 stopę
(około 30 cm) w czasie 1 sekundy — szacowana maksymalna praca wykonana przez
żywego konia. Jeden koń mechaniczny wynosi około 746 watów.
Do tej pory omawialiśmy pracę i moc wyłącznie w kategoriach ruchu prostoliniowego,
a jaka jest moc obracającego się silnika? Być może pamiętasz z rozdziału 1., że szyb-
kość wirującego obiektu jest nazywana prędkością obrotową. Dowiedziałeś się przed
chwilą, że praca jest iloczynem siły i odległości, a tak się składa, że omówiony w po-
przednim rozdziale moment obrotowy ma takie same jednostki! W tym przypadku
możemy uznać moment obrotowy (ang. torque — T) za pracę wykonaną po okręgu.
Równanie mocy w ruchu obrotowym wygląda następująco:
moc (P) = moment obrotowy (T) (cid:152) prędkość kątowa (ω)
Kup książkęPoleć książkę114
Wpraw to w ruch
Energia elektryczna
Jeżeli dany projekt nie będzie napędzany siłą ludzkich rąk (lub nóżek chomika), praw-
dopodobnie będziesz musiał kiedyś zacząć korzystać z prądu elektrycznego. Podobnie
jak w przypadku piłki turlającej się z punktu o wyższej energii potencjalnej do miejsca
o niższej energii, prąd płynie od źródła o większym potencjale do celu mającego niższy
potencjał. Punkt o wyższym potencjale nazywamy źródłem zasilania (lub po prostu
zasilaniem), natomiast o niższym — masą (lub w przypadku instalacji przepięcio-
wych — uziemieniem).
Początkiem błyskawicy jest olbrzymi ładunek elektryczny, który szuka punktu o niższym
potencjale, w którym mógłby się wyładować, i w ten sposób znajduje drogę, którą
najszybciej dotrze do powierzchni ziemi. To samo zjawisko występuje, gdy przecho-
dzisz w skarpetkach po dywanie i zbierasz po drodze ładunek elektryczny, a po dotknięciu
metalowej klamki dochodzi do wyładowania — ładunek w Twoim ciele szuka ujścia
do punktu o niższej energii. Przeskakuje on w postaci iskry (miniaturowej błyskawicy)
z Twojej ręki na klamkę. Metale są dobrymi przewodnikami elektryczności, dlatego ładu-
nek przepływa przez nie z łatwością. Klamka jest metalowa, być może nawet zamon-
towana w metalowych drzwiach umieszczonych na metalowej framudze, więc całość
stanowi doskonały przewodnik. Twoja siostra jest również bardzo dobrym przewod-
nikiem nagromadzonego ładunku. Ludzie składają się w 60 z wody, a ponieważ płyn
ten jest znakomitym przewodnikiem, ładunek elektryczny znajdzie drogę do ziemi przez
ciało (chciałabym zauważyć, że nie wszystkie siostry lubią takie szokowe eksperymenty).
W tworzonych przez nas projektach masą będzie nie ziemia (ani siostra), lecz metalowa
płytka oddzielona od zasilania, dzięki czemu zachowa niższy potencjał. Czasami masę
zastępuje ujemny biegun baterii.
Względna różnica pomiędzy potencjałami została nazwana napięciem (U) i jest mie-
rzona w woltach (V). Jeśli porównany elektryczność do strumienia wody, napięcie będzie
odpowiadało ciśnieniu wytwarzanemu przez pompę, natomiast przewody będą rurami.
Wartość napięcia (lub ciśnienia wody) pozwala nam określić, jaką pracę może wykonać
dane źródło. Baterie mają wypisaną wartość napięcia na etykietce. Jeżeli przyjrzymy się
zwykłej baterii paluszkowej AA, znajdziemy na niej zapisaną wartość napięcia 1,5 V.
W ramach eksperymentu przygotuj baterię AA i miernik cyfrowy (np. numer katalogowy
NARZ-0087 ze sklepu Elkom Serwis). Upewnij się, że czarny przewód jest podłączony
do gniazda COM, a czerwony — do HzVΩ. Ustaw pokrętło na tryb pomiaru napięcia (V)
i wciśnij żółty przycisk, aby włączyć urządzenie.
Dotknij jedną końcówką przewodu biegun dodatni baterii (oznaczony symbolem +),
a drugą — biegun ujemny (–), tak jak pokazano na rysunku 5.1. W przypadku nowych
Kup książkęPoleć książkęRozdział 5. Moc mechaniczna i elektryczna, praca oraz energia
115
baterii napięcie może osiągać wartość do 1,6 V. Jeżeli mamy do czynienia z rozładowaną
baterią alkaliczną, wynik będzie zbliżony do 1,3 V. Jeżeli zetkniemy czerwony przewód
z biegunem ujemnym, otrzymamy wartość ujemną (jak na rysunku 5.1). Sytuacja
odwrotna jest również prawdziwa: jeśli podłączysz czerwony przewód do bieguna
dodatniego, zobaczysz dodatni odczyt. Jeśli nigdy wcześniej nie używałeś miernika,
teraz przynajmniej wiesz, jak badać stopień rozładowania baterii.
RYSUNEK 5.1. Odczyt napięcia za pomocą miernika cyfrowego
Natężeniem (I) nazywamy ilość energii elektrycznej przepływającej przez określony
punkt w obwodzie. Jednostką natężenia jest amper (A). Zgodnie z analogią do wody,
natężenie w danym punkcie przewodu reprezentuje strumień wody przepływający
w danym momencie przez wyznaczony punkt w rurze. W większości wykorzystywanych
przez nas podzespołów natężenie robocze nie przekracza ampera, dlatego będziemy
mówić o miliamperach (mA): 1 A = 1000 mA.
Czasami producent umieszcza informacje o pojemności baterii. Może to wyglądać nastę-
pująco: 3000 mAh dla baterii AA (warto zajrzeć na stronę https://learn.adafruit.com/
minty-boost). Jednostka mAh to tak zwane miliamperogodziny. Tak oznaczona bateria
może dać 3000 miliamperów przez godzinę, 1500 mAh przez dwie godziny, 750 mAh
przez 4 godziny, itd. — proste?
Kup książkęPoleć książkę116
Wpraw to w ruch
UWAGA
Jest to słownikowa definicja miliamperogodzin, ale w rzeczywistości ograniczenia prze-
prowadzania reakcji chemicznych w baterii stanowią barierę szybkości, z jaką będziemy
„wyciągać” z niej prąd (zajmiemy się tym zagadnieniem w podrozdziale „Zasilanie
projektów”).
Często silniki i inne podzespoły są opisane parametrem „prąd znamionowy” (lub „nomi-
nalny”), który określa natężenie potrzebne do uruchomienia i pracy danego elementu,
co jest równie ważne jak dobranie właściwego napięcia zasilającego.
Jeżeli połączysz dwie baterie AA w taki sposób, że ich bieguny dodatnie będą skierowane
w tę samą stronę, otrzymasz łączne napięcie 3 V. Takie zestawienie baterii nazywamy
połączeniem szeregowym. Ich napięcia zostały dodane, przez co uzyskujemy większe
„ciśnienie robocze wody”. Z kolei w bateriach połączonych równolegle sumujemy
natężenie prądu, podczas gdy napięcie nie ulega zmianie. Pojęcia te zostały zilustro-
wane na rysunku 5.2.
RYSUNEK 5.2. Połączenie równoległe i szeregowe baterii
Istnieją dwa rodzaje prądu elektrycznego:
1. Prąd stały (ang. direct current — DC) płynie w jednym kierunku od źródła o dużym
potencjale do punktu o niższym potencjale. Baterie są źródłami prądu stałego.
2. Prąd przemienny (ang. alternating current — AC) płynie w domowych gniazdkach.
Jest to fala energii oscylująca w przedziale od –325 V do 325 V (są to wartości
szczytowe, wartość skuteczna to 230 V) 50 razy na sekundę.
Prąd przemienny sprawdza się dobrze podczas przesyłania energii elektrycznej na długie
dystanse, na przykład z elektrowni do domu. W niektórych urządzeniach, na przykład
wentylatorach czy blenderach, prąd przemienny służy do zasilania silników. W więk-
szości przypadków jednak bardziej przydatny okazuje się prąd stały. Wiele urządzeń
elektronicznych ma przetwornice napięcia (znane też jako konwertery mocy lub prze-
Kup książkęPoleć książkęRozdział 5. Moc mechaniczna i elektryczna, praca oraz energia
117
kształtniki napięcia), które przekształcają napięcie przemienne 230 V płynące w gniazdku
w napięcie stałe od 5 V do 12 V, dostosowane do większości elementów elektronicz-
nych (elektrycznych). (1) Przekształtnik napięcia umieszczony jest wewnątrz obudowy
ładowarki takich urządzeń, jak np. telefon komórkowy czy laptop.
Obwodem nazywamy zamknięty układ, zawierający źródło prądu
(na przykład baterię) oraz obciążenie (żarówkę, silnik itp.). Na
rysunku 5.3 widzimy bardzo prosty obwód. Prąd płynie z dodat-
niego bieguna baterii (wysoka energia), poprzez żarówkę lub silnik,
do bieguna ujemnego (niska energia, masa). Jeżeli wstawisz jakieś
obciążenie na drodze prądu w obwodzie, ładunek będzie musiał
przejść przez nie w drodze do masy.
Rezystancja (lub opór, R) obciążenia jest wyrażana w omach (Ω)
i na schematach jest symbolizowana przez prostokącik (rysunek
5.4). Możemy sobie wyobrazić opór jako zwężenie grubej rury.
Prąd elektryczny (strumień wody) ciągle musi przepłynąć przez
zwężenie, ale robi to opornie, następuje więc zmniejszenie siły
nurtu. Napięcie (ciśnienie wody) jest większe przed przewężeniem
niż za nim (por. rysunek 5.4). Prąd elektryczny zawsze wybiera
ścieżkę o najmniejszym oporze w drodze do masy.
RYSUNEK 5.3.
Prosty obwód
RYSUNEK 5.4. Porównanie obwodu elektrycznego do nurtu wody
Obciążenie, stawiając opór przepływającemu prądowi, przekształca jego energię do
innej postaci — światła w przypadku żarówki1, energii mechanicznej w silniku itd.
W idealnym obwodzie energia elektryczna byłaby w całości przetwarzana w postać uży-
teczną. W realnym świecie zawsze pojawiają się straty — najczęściej w postaci ciepła.
1 Żarówka oddaje zaledwie 5 przetworzonej energii w postaci promieniowania o długości fali z zakresu
widzialnego. Pozostałą część emituje w postaci fal podczerwonych, czyli w formie ciepła — przyp. tłum.
Kup książkęPoleć książkę118
Wpraw to w ruch
Z technicznego punktu widzenia nie można stracić energii. Zostaje ona po prostu
przetworzona do nieprzydatnej nam postaci. Na przykład ciepło jest pewną odmianą
energii i jeżeli w naszym obwodzie występuje nagrzewanie się silnika, to nic nie zro-
bimy z taką energią, musimy więc spisać ją na straty. Z właściwości tej korzystają jed-
nak niektóre urządzenia, na przykład toster. Toster przypomina działaniem wielki opor-
nik, który pobiera prąd z gniazdka i wykorzystuje go do zarumienienia tostów.
Związek pomiędzy napięciem, natężeniem i rezystancją opisuje prawo Ohma:
napięcie (U) = natężenie (I) (cid:152) opór (R)
Baterie mają w rzeczywistości własną rezystancję, co oznacza, że nie są wydajne w stu
procentach, dodatkowo opór ten powoduje ich nagrzewanie. Tańsze baterie mają więk-
szą rezystancję wewnętrzną, przez co obserwujemy bezpośrednie straty mocy. (2)
Mierzona w watach (W) moc elektryczna (P) stanowi iloczyn napięcia i natężenia:
moc (P) = natężenie (I) (cid:152) napięcie (U)
Przykładowo żarówka 60-watowa potrzebuje 0,26 A przy napięciu 230 V. Im więcej pracy
chcesz wykonać, tym więcej mocy potrzebujesz. Świetlówki kompaktowe (ang. com-
pact fluorescent light bulb — CFL) są mniej szkodliwe dla środowiska, ponieważ zuży-
wają znacznie mniej energii niż tradycyjne lampy żarowe o takiej samej mocy. Trzyna-
stowatowa lampa CFL wytwarza tyle samo światła co 60-watowa żarówka żarowa. (3)
Świetlówki CFL są bardziej wydajne, dzięki czemu potrafią przetworzyć więcej energii
wejściowej w energię użyteczną.
Możemy teraz poskładać wszystko w całość. W pierwszym podrozdziale dowiedzieliśmy
się, że moc mechaniczna jest mierzona w watach. 746 watów to 1 koń mechaniczny,
poza tym moc równoważna jest iloczynowi momentu obrotowego i prędkości kąto-
wej, a do tego moc jest także równa iloczynowi natężenia i napięcia — co to wszystko
oznacza? To znaczy, że możemy przeliczać ważne parametry. Na przykład, jeśli znamy
moc silnika elektrycznego w watach, możemy obliczyć moment obrotowy dla założo-
nej prędkości obrotowej (lub obliczyć prędkość dla założonego momentu siły).
Jeżeli zaczynasz przewracać oczami i poważnie myślisz o wyrzuceniu tej książki, nie
martw się. Nie musisz znać tych równań. Istotne jest jednak, abyś zrozumiał, że praca,
energia, moc mechaniczna, moment obrotowy, prędkość kątowa i moc elektryczna są
ze sobą w prosty sposób powiązane. A dzięki tej wiedzy zaczniesz wprawiać przed-
mioty w ruch!
Kup książkęPoleć książkęRozdział 5. Moc mechaniczna i elektryczna, praca oraz energia
119
Zasilanie projektów
Pamiętaj, że energii nie da się stworzyć ani zniszczyć, można ją jedynie przetworzyć.
Każdy obiekt przetwarzający jedną formę energii w inną nazwiemy przetwornikiem.
Na przykład silnik jest przetwornikiem, gdyż przekształca energię elektryczną w energię
kinetyczną (ruch). Żarówki i diody elektroluminescencyjne (ang. light-emitting diode —
LED) również są przetwornikami zmieniającymi prąd w światło i ciepło. Nasze ciała
można również uznać za przetworniki, gdyż z wiązań chemicznych uzyskujemy energię
mechaniczną. Kilku moich studentów stworzyło rowery stacjonarne zasilające telewi-
zory oraz bujające się rzeźby, które napędzają silniki. Liczba możliwości przetwarzania
jednej postaci energii w inną jest ograniczona jedynie Twoją wyobraźnią.
W rozdziale 1. zdefiniowałam mechanizm jako układ ruchomych podzespołów. Teraz
wiesz już, że ruchome podzespoły mają energię kinetyczną. Ta energia musi mieć
swoje źródło, prawda? Na szczęście możemy wykorzystać wiele rodzajów źródeł do
wprawienia maszynerii w ruch. Nie wszystkie nadają się do małych projektów, dlatego
zajmiemy się tylko tymi źródłami, które nam się przydadzą. Prąd płynący w gniazdku
zostaje przetworzony w procesie spalania węgla (w pewnym stopniu może również
dzięki elektrowniom wodnym i wiatrowym), który bezpośrednio nie jest dla nas przy-
datny. Teraz jednak wystarczy nam wiedza, że gniazdko stanowi dla nas źródło prądu
przemiennego.
Aby określić, jakie źródło energii okaże się najlepsze w projekcie, odpowiedz sobie na
następujące pytania:
(cid:120) Czy Twój projekt będzie naprawdę mobilny, jak na przykład zdalnie sterowany
samochód? Jeśli tak, dobrym rozwiązaniem będą baterie, akumulatorki lub inne
małogabarytowe źródła zasilania.
(cid:120) Czy Twój projekt będzie miał ruchome części, ale jako całość będzie stał w miejscu,
jak na przykład obraz obracający się na ścianie? Jeśli tak, możesz korzystać
z gniazdka ściennego, ale najprawdopodobniej będziesz musiał przetworzyć
prąd przemienny na prąd stały. Dokonasz tego za pomocą przetworników umiesz-
czonych w ładowarkach telefonicznych i komputerowych.
Możesz również uzyskiwać własny prąd za pomocą elektrowni wiatrowej lub pedałując
na rowerze stacjonarnym. W dalszej części rozdziału dowiesz się, ile energii elektrycz-
nej można wyciągnąć z takich alternatywnych źródeł.
Kup książkęPoleć książkę120
Wpraw to w ruch
Zasilanie prototypów:
regulowany zasilacz laboratoryjny
Regulowany zasilacz laboratoryjny (rysunek 5.5) stanowi doskonałe rozwiązanie na eta-
pie testowania prototypów — pierwszej wersji projektu w fazie opracowywania. Jed-
nym z przykładów jest model oznaczony kodem 0KORADH3005D w sklepie Cyfronika
(http://www.sklep.cyfronika.com.pl/).
RYSUNEK 5.5. Regulowany zasilacz laboratoryjny
(zdjęcie publikowane za pozwoleniem SparkFun Electronics)
Zasilacze te są podłączane do gniazdka i pełnią rolę przetworników prądu zmiennego
na prąd stały. Są drogie i duże. Są jednak niezwykle przydatne do testowania prototy-
pów, gdyż bezproblemowo pracują z podzespołami różniącymi się mocą znamionową.
Niektóre silniki wymagają napięcia 3 V, inne — 24 V, jedne pracują w warunkach dużego
natężenia, inne potrzebują mniej prądu itd.
OSTR ZE ŻE NI E
Zachowaj ostrożność podczas pracy z takim zasilaczem. Może być on w danej chwili
źródłem zabójczej energii.
Dzięki zasilaczom laboratoryjnym możesz regulować napięcie i natężenie podczas pracy
z prototypem. Wartości typowego zasilacza laboratoryjnego mieszczą się w zakresie
od 0 do 30 V oraz od 0 do 3 A. Uzyskujemy w ten sposób elastyczność, która pozwoli
nam zaoszczędzić mnóstwo czasu, możesz więc zacząć od zakupu zasilacza laboratoryj-
nego, nawet jeśli zamierzasz tworzyć mobilne urządzenia. Kiedy już poznasz wszystkie
odpowiedzi na nurtujące pytania dotyczące zasilania projektu, możesz dobrać baterie
lub standardowy zasilacz i będziesz krok bliżej otrzymania końcowego produktu.
Kup książkęPoleć książkęRozdział 5. Moc mechaniczna i elektryczna, praca oraz energia
121
Szukaj regulowanych zasilaczy laboratoryjnych. Dzięki nim napięcie nie będzie malało
wraz ze wzrostem natężenia. (1) Jest to bardzo ważna kwestia, która pozwoli Ci zaosz-
czędzić czas. Istotny jest też wybór pomiędzy zasilaczem impulsowym a liniowym.
Zasilacz impulsowy jest wydajniejszy, ale jednocześnie droższy, jeśli jednak stać Cię —
wybierz go.
UWAGA
Napięcie nie ulega zmianie, ale wartość natężenia prądu zależy od obciążenia. Na przykład
na tabliczce znamionowej trzywoltowego silnika stałoprądowego możemy znaleźć nastę-
pujące informacje: „natężenie jałowe: 40 mA, maksymalne natężenie: 450 mA”. W roz-
dziale 6. zajmiemy się omówieniem parametrów silnika. Na razie wystarczy Ci wiedza,
że silnik działający w trybie jałowym (bez obciążenia) nie wykonuje dużej pracy, dlatego
nie ma zapotrzebowania na znaczne natężenie prądu. Gdy tylko podłączysz jakieś obcią-
żenie, silnik będzie musiał pobrać większą dawkę prądu. Jeśli obciążysz silnik w stop-
niu uniemożliwiającym jego obracanie (zatrzymasz go palcami lub obcęgami), zacznie
pobierać maksymalną ilość prądu. Takie największe natężenie zwane jest prądem prze-
ciążenia. Przy wyborze baterii lub innego źródła zasilania musisz tak je dobrać, żeby
pokrywały wartość prądu maksymalnego. Tak naprawdę źródła prądu mogą mieć dowolną
wartość natężenia; silnik będzie zużywał jedynie tyle prądu, ile w danym momencie
będzie potrzebował. Dzięki laboratoryjnemu zasilaczowi w bardzo prosty sposób mo-
żemy poznać zapotrzebowanie urządzeń na prąd oraz uniknąć ciągłego rozładowywa-
nia baterii.
Rozwiązania mobilne: baterie
Baterie przydają się w projektach, które nie będą stały w miejscu, nie nadają się jednak
zbytnio do testowania prototypów. Nie ma nic bardziej irytującego jak odkrycie po wielu
żmudnych godzinach, że powodem niedziałania lub niewłaściwej pracy urządzenia były
po prostu rozładowane baterie! Do testowania prototypów polecam zasilacz laborato-
ryjny, jednak w przypadku rozwiązań mobilnych baterie okazują się niezastąpione.
Niestety, technologia produkcji baterii nie jest tak rozwinięta, jak byśmy się tego spo-
dziewali. Ogniwa bateryjne są względnie ciężkie, drogie i duże w porównaniu z innymi
podzespołami, z jakich będziemy korzystać. Jeżeli zamierzasz tworzyć projekt mobilny,
nie zapomnij uwzględnić w nim rozmiarów i wagi baterii.
OSTR ZE ŻE NI E
Unikaj zwierania baterii. Do zwarcia dochodzi, gdy przez przypadek biegun ujemny
baterii łączy się z jej biegunem dodatnim, co sprawia, że przez baterię przepływa jej
własny prąd! Nie dość, że w ten sposób uszkodzisz baterię, to jeszcze mogą pojawić się
iskry lub nawet ogień. Pilnuj porządku w pomieszczeniu roboczym, gdyż przewody
Kup książkęPoleć książkę122
Wpraw to w ruch
i metalowe przedmioty — na przykład klucze lub śrubokręty — są świetnymi przewodni-
kami i mogą zewrzeć niefortunnie położoną baterię. Staraj się także przechowywać
ogniwa bateryjne w chłodnym miejscu, nieprzekraczającym 30°C. Wyższe temperatury
uszkadzają baterie i skracają ich żywotność.
Baterie najłatwiej dołączyć do projektu poprzez uniwersalny uchwyt lub zatrzask
do baterii (rysunek 5.6). W takim uchwycie możemy umieścić baterie pastylkowe (takie
jak w zegarku lub kalkulatorze), baterie 9 V, oraz do ośmiu ogniw typu AA, C lub D.
Duży asortyment uchwytów do baterii (często za grosze) znajdziemy w sklepie Elfa
Distrelec. Wiele uchwytów ma otwory montażowe. Wszystkie baterie cylindryczne mają
napięcie rzędu 1,5 V (w przypadku akumulatorków będzie to raczej 1,2 V), ale w zależ-
ności od rozmiaru i ceny mogą mieć różną pojemność.
RYSUNEK 5.6. Zaciski (po lewej i prawej stronie) oraz uchwyty (środek) na baterie
Bateria baterii nierówna. Poniżej prezentuję opis różnych rodzajów baterii, dzięki czemu
będziesz mógł wybrać odpowiedni typ do swojego projektu. Przyjrzymy się również
akumulatorom oraz wadom i zaletom poszczególnych kategorii baterii. (2)
Baterie cynkowe
Baterie cynkowe są bardzo tanie i istnieją we wszystkich standardowych rozmiarach (D, C,
A, AA oraz AAA). Możemy je kilkakrotnie naładować za pomocą specjalnej ładowarki,
jednak mają wysoką rezystancję wewnętrzną i dlatego cechuje je krótka żywotność.
Kup książkęPoleć książkęRozdział 5. Moc mechaniczna i elektryczna, praca oraz energia
123
Baterie alkaliczne
Standardowe ogniwa alkaliczne (np. model CopperTop firmy Duracell) są od trzech do
ośmiu razy bardziej żywotne od baterii cynkowych. Są również dwukrotnie droższe,
a standardowych modeli nie można ładować. Istnieją akumulatorki alkaliczne, wyma-
gają jednak specjalnej ładowarki niskoprądowej, która jest dostosowana wyłącznie do
tego typu ogniw. Dostępne są również baterie alkaliczne lepszej jakości, które są 2 – 3
razy żywotne od standardowych ogniw, wyróżnia je jednak znacznie wyższa cena.
Technologia alkaliczna nie została zaprojektowana z myślą o dostarczaniu dużego natę-
żenia wymaganego przez niektóre silniki, więc takie baterie mogą okazać się niewy-
starczające. Wraz z ich rozładowywaniem spada również napięcie źródła, co może
stanowić problem, jeśli i tak wykorzystujesz dolny zakres napięcia silnika lub inne-
go podzespołu.
Ogniwa niklowo-metalowo-wodorkowe
Ogniwa niklowo-metalowo-wodorkowe (NiMH) stanowią najlepszy typ akumulatorków
wykorzystywanych w naszych projektach oraz są najpowszechniej sprzedawane. Cechuje
je niski opór własny i mogą być ładowane ponad 400 razy. Rozładowują się szybciej niż
baterie alkaliczne, ale technologia ta jest ciągle rozwijana. Akumulatorki NiMH szybko
się ładują (w godzinę lub dwie).
Główną wadą tych ogniw jest krótki czas przechowywania ładunku. W pełni naładowany
akumulator w ciągu kilku tygodni, a nawet dni, ulega samoistnemu rozładowaniu.
Dlatego warto zawsze sprawdzić ogniwo miernikiem cyfrowym, zanim umieścimy je
w urządzeniu.
W przeciwieństwie do baterii cynkowych i alkalicznych, których napięcie nominalne
wynosi 1,5 V, ogniwa NiMH zapewniają jedynie 1,2 V. Z tego powodu akumulatorki nie
zawsze stanowią dobre zastępstwo dla zwykłych baterii (chociaż większość urządzeń
wyposażonych w gniazda na baterie będzie z nimi działać).
Ogniwa niklowo-kadmowe
Ogniwa niklowo-kadmowe (NiCd) stanowią starszą generację akumulatorków. Niektóre
źródła podają, że w ogniwach tego typu zaobserwowano efekt pamięci — jeśli nie rozła-
dujesz całkowicie akumulatorka przed jego naładowaniem, utracisz część pojemności.
Istnienie efektu pamięci jest kwestią sporną, ale w ogniwach NiCd z pewnością czę-
ściej niż w innych dochodzi do obniżania napięcia. Oznacza to, że jeśli akumulatorek jest
jedynie częściowo rozładowywany, z biegiem czasu jego napięcie nominalne będzie
maleć. Warto jednak pamiętać, że jest to cecha wspólna wszystkich rodzajów akumu-
latorków.
Kup książkęPoleć książkę124
Wpraw to w ruch
W przeciwieństwie do baterii alkalicznych, naładowane ogniwa NiCd utrzymują stabilne
napięcie niemal do samego wyczerpania ładunku. Nie rozładowują się tak szybko jak
ogniwa NiMH i również mają napięcie nominalne o wartości zaledwie 1,2 V.
Wielką wadą tego typu ogniw jest ich toksyczność uniemożliwiająca ich konwencjonalne
składowanie. Wyrzucanie akumulatorów NiCd jest zabronione i surowo karane w wielu
państwach, z tego powodu istnieją specjalne procedury dotyczące tego typu odpadów.
Zazwyczaj najlepszym rozwiązaniem jest stosowanie w pełni naładowanych akumula-
torów NiMH.
Akumulatory ołowiowo-kwasowe
Ogniwa ołowiowo-kwasowe dostępne są w różnych rozmiarach i napięciach (np. 6 V,
12 V czy 24 V), służą do zasilania samochodów, motocykli, komputerów i łodzi. Ich
największą zaletą są wymiary. Z drugiej jednak strony, są bardzo ciężkie. Dużą wagę
równoważy cena oraz długa żywotność. Większość akumulatorów tego typu możemy
naładować za pomocą specjalnej ładowarki. Aby uniknąć ryzyka rozlania kwasu, wybieraj
akumulatory o zamkniętej konstrukcji, np. szczelne kwasowo-ołowiowe (ang. sealed
lead acid — SLA) lub regulowane zaworami (ang. valve-regulated lead acid — VRLA).
Ogniwa żelowe stanowią odmianę akumulatorów ołowiowo-kwasowych, w których
zamiast płynnego kwasu zastosowano substancję żelową. Tego typu źródła prądu są
bezpieczniejsze i czystsze. Przykładowy akumulator SLA został wykorzystany w SAD-
bocie — projekcie 10.3.
Akumulatory litowe, litowo-jonowe i litowo-polimerowe
Ogniwa litowe są najczęściej wykorzystywanymi akumulatorami zasilającymi laptopy
i elektronikę kieszonkową. Są dość drogie, ale przechowują duży ładunek jak na swoje
rozmiary, a samorozładowanie trwa miesiące. Czasami spotyka się w zegarkach i kal-
kulatorach niewielkie, litowe baterie pastylkowe, nie można ich jednak naładować.
Przykładowym ogniwem litowo-polimerowym (LiPo) jest artykuł o numerze 10-752-34
w sklepie Elfa Distrelec. Jest to obecnie najbardziej zaawansowana technologia prze-
chowywania ładunku, cechująca się największą gęstością energii (gęstość energii =
energia / objętość).
Oczywiście, tego typu ogniwo jest ładowane za pomocą specjalnej ładowarki (np. numer
katalogowy 10-397-01 w serwisie Elfa Distrelec).
Kup książkęPoleć książkęRozdział 5. Moc mechaniczna i elektryczna, praca oraz energia
125
Rozwiązania stacjonarne
Zaletą stacjonarnego projektu jest możliwość podłączenia do niego dużego zasilacza
lub bezpośrednie podłączenie go do gniazdka. Poniżej przedstawiam kilka sposobów
przetwarzania prądu przemiennego na, bardziej dla nas przydatny, prąd stały.
Zasilacze komputerowe
Jeżeli zaglądałeś kiedyś do wnętrza jednostki centralnej komputera, zapewne rzucił Ci
się w oczy duży, hałaśliwy, prostopadłościenny przedmiot, wyglądający tak jak na
rysunku 5.7. Jest to zasilacz komputerowy, a głośny dźwięk wydawał prawdopodobnie
jego wentylator. Jeśli sądzisz, że Twój komputer zasilany jest prądem z gniazdka, masz
rację, ale tylko częściowo. Podzespoły komputerowe do działania potrzebują prądu sta-
łego, dlatego prąd podawany z gniazdka jest przetwarzany przez zasilacz, który dodat-
kowo posiada kilka sprytnych rozwiązań sterujących przepływem prądu oraz zapobie-
gających przeciążeniom.
RYSUNEK 5.7. Zasilacz komputerowy typu ATX
(zdjęcie publikowane za pozwoleniem SparkFun Electronics)
W sklepie Elfa Distrelec dostaniemy zasilacz ATX (69-508-06), jeśli natomiast chcesz
trzymać porządek w okablowaniu, możesz zamówić w sklepie SparkFun adapter ATX
(BOB-09558), dzięki któremu uzyskamy również napięcia rzędu 3,3 V, 5 V i 12 V. Za
obydwa podzespoły zapłacimy łącznie niecałe 200 zł, więc nie jest to złe rozwiązanie dla
projektów stacjonarnych.
Chociaż zasilacz komputerowy musi być podłączony do gniazdka, jest on na tyle mały,
by zapewnić projektowanym maszynom choć częściową przenośność. W ten sposób jest
zasilana drukarka CupCake CNC (http://www.makerbot.com), a mimo to nie przeszkadza
to w zabieraniu jej na imprezy.
Kup książkęPoleć książkę126
Wpraw to w ruch
Przetworniki prądu
Zasilacze sieciowe, prostowniki czy przetwornice prądu to niektóre z nazw nadanych
urządzeniom, które składają się z przewodu oraz zasilacza podłączanego do gniazdka.
Prawdopodobnie za pomocą takiego urządzenia ładujesz swój telefon (rysunek 5.8).
Zasilacze sieciowe służą do przekształcania prądu przemiennego w prąd stały, którym
możemy zasilać urządzenia domowe. Przeraźliwie wysokie natężenie i napięcie sieciowe
są zatrzymywane w plastikowej obudowie, a nadwyżki mocy zostają rozproszone
w postaci ciepła. Na drugim końcu przewodu otrzymujemy przydatny prąd stały. (4)
RYSUNEK 5.8. Zasilacz sieciowy
Dużą różnorodność zasilaczy sieciowych znajdziemy w sklepach Elfa Distrelec i Con-
rad.pl. Najczęściej spotkamy się z zasilaczami w zakresie napięcia od 5 V do 12 V oraz
od około 300 mA do 3 A natężenia. Istnieją również zasilacze regulowane (np. numer
katalogowy 1759 na stronie http://www.jalradio.pl lub TM03ADR4718 w sklepie Herbach
and Rademan — http://www.herbach.com/). Za ich pomocą możemy zasilać nieluto-
waną płytkę montażową. Jeśli nie wiesz, jak to zrobić, ani czym jest płytka montażowa —
nic nie szkodzi. W rozdziale 6. zapoznasz się z tymi pojęciami.
Alternatywne źródła energii
Jednym z problemów związanych z wytwarzaniem prądu jest konieczność jego doraź-
nego wykorzystania lub przechowania. W przypadku baterii lub zasilania sieciowego
nie jest to dla nas powód do zmartwień. Po prostu im więcej prądu będziemy zużywać,
Kup książkęPoleć książkęRozdział 5. Moc mechaniczna i elektryczna, praca oraz energia
127
tym więcej zapłacimy dostawcy elektryczności, baterie z kolei będą dostarczać energię
pochodzącą z reakcji chemicznych, dopóki się nie rozładują.
Dzięki alternatywnym źródłom energii możemy wytwarzać prąd na własne potrzeby,
ale musimy albo natychmiast go wykorzystać, albo znaleźć sposób na jego przecho-
wanie. Nawet jeśli zasilamy urządzenia doraźnie, alternatywne źródła są zbyt niestabilne,
aby bez przerwy dostarczać prąd. Wyobraź sobie ogniwa słoneczne w pochmurny
dzień lub elektrownię wiatrową w bezwietrzną pogodę.
Kondensatory jako magazyny energii elektrycznej
Istnieje wiele metod przechowywania energii, ale tylko niektóre mogą nam się przy-
dać. Energia pochodząca ze spalania benzyny (najczęściej w silnikach) i pożywieniu
(w naszych organizmach) pochodzi z rozrywania wiązań chemicznych, tamy służą do
przechowywania energii potencjalnej wezbranej wody, z kolei koło zamachowe pozwala
na krótki czas zmagazynować energię kinetyczną. Nas jednak bardziej interesują spo-
soby przechowywania energii elektrycznej, którą będziemy mogli wykorzystać do zasi-
lania naszych projektów.
Omówiliśmy już jedną klasę podzespołów przechowujących energię prądu elektrycz-
nego: baterie. Możesz wykorzystywać alternatywne źródła prądu, na przykład ogniwa
słoneczne, do ładowania akumulatorów. Do przechowywania energii elektrycznej oraz
stabilizowania skoków napięcia służy inny element — kondensator.
W naszej analogii do rzeki kondensator pełni funkcję wieży ciśnień (rysunek 5.4). Gdy
wokół przepływa mnóstwo wody, zostaje ona wpompowana do wieży i przechowana
do późniejszego użytku. W momencie niedoboru wody cały zapas z wieży zostaje wypusz-
czony. Kondensatory przechowują energię prądu tak, jak wieża ciśnień wodę. Podobna
jest nawet zasada działania: gdy prąd przepływa przez kondensator, część jego energii
zostaje tam zmagazynowana. Kiedy prąd przestaje płynąć, kondensator może zostać
rozładowany (dokładniejszą zasadę działania kondensatora znajdziesz na stronie http://
mikrokontrolery.blogspot.com/2011/03/kondensator.html).
Kondensator przypomina nieco malutką bateryjkę, ponieważ przechowuje energię
elektryczną i ma dwa bieguny. Jednak w przeciwieństwie do baterii nie jest w nim gene-
rowany ładunek, lecz zostaje jedynie przechowany, więc stanowi o wiele prostszy me-
chanizm. Tworzą go dwie przewodzące okładki przedzielone warstwą izolatora. Istnieją
dwa główne rodzaje kondensatorów: ceramiczne i elektrolityczne (rysunek 5.9). O ile
w przypadku kondensatorów elektrolitycznych nie ma znaczenia kierunek płynącego
przez nie prądu, to w przypadku kondensatorów elektrolitycznych jest to bardzo ważna
kwestia! Upewnij się, że szary pasek lub znak – znajdują się po masowej stronie obwodu.
Kup książkęPoleć książkę128
Wpraw to w ruch
RYSUNEK
Pobierz darmowy fragment (pdf)