Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00456 010297 11217896 na godz. na dobę w sumie
Wprowadzenie do Raspberry Pi, wyd. II - ebook/pdf
Wprowadzenie do Raspberry Pi, wyd. II - ebook/pdf
Autor: , Liczba stron:
Wydawca: Promise Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-7541-326-7 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> bazy danych
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Raspberry Pi to komputer wielkości karty kredytowej, do którego można podłączyć zwykły telewizor i klawiaturę. Jednak jest to pełnoprawny, choć mały komputer, który można wykorzystać w rozmaitych projektach, a także do wielu rzeczy, które realizują „zwykłe” komputery PC, jak praca z arkuszami kalkulacyjnymi i tekstem, przeglądanie Internetu czy gry lub oglądanie wideo wysokiej rozdzielczości. Ta książka krok po kroku pokazuje różnorodne możliwości związane z zabawą i edukacją. Korzystaj z wielu wstępnie załadowanych języków programowania. Używaj Raspberry Pi z Arduino. Twórz projekty związane z Internetem. Baw się multimediami. Z Raspberry Pi możesz robić to wszystko i jeszcze więcej.
Zawiera omówienie nowej wersji Raspberry Pi Model 3, a szczególnie jej możliwości komunikacyjnych.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

okładka Wprowadzenie do Raspberry Pi Wydanie II Poznaj niedrogi komputer z procesorem ARM i Linuksem Matt Richardson i Shawn Wallace ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Sprzęt/Elektronika Wprowadzenie do Raspberry Pi Co można robić z Raspberry Pi, komputerem o wielkości karty kredytowej kosztującym zaledwie 35 dolarów? Wszystko! Jeżeli uczysz się programować lub zamierzasz realizować nowe projekty elektroniczne, przeczytaj ten praktyczny przewodnik, aby zobaczyć, jak wartościowa może być ta mała, lecz wszechstronna platforma. Nowe, zaktualizowane wydanie książki pokazuje krok po kroku różnorodne możliwości związane z zabawą i edukacją. Korzystaj z wielu wstępnie załadowanych języków programowania. Używaj Raspberry Pi z Arduino. Twórz projekty związane z Internetem. Baw się multimediami. Z Raspberry Pi możesz robić to wszystko i jeszcze więcej. » Zapoznaj się z funkcjami sprzętowymi płytki Pi » Naucz się Linuksa w wystarczającym stopniu, aby korzystać z tego systemu operacyjnego » Poznaj podstawy języków Python i Scratch – i zacznij programować » Rysuj grafiki, odtwarzaj dźwięki i obsługuj zdarzenia myszy dzięki bibliotece Pygame » Użyj złączy wejściowych i wyjściowych Pi, aby obsługiwać sprzęt » Odkryj, jak platformy Arduino i Raspberry Pi uzupełniają się wzajemnie » Integruj kamery internetowe USB i inne urządzenia peryferyjne w swoich projektach » Utwórz własny serwer internetowy w języku Python na komputerze Pi Matt Richardson jest kreatywnym technologiem, producentem wideo i redaktorem wspierającym magazynu MAKE i Makezine.com. Shawn Wallace jest redaktorem w wydawnictwie O’Reilly Media. Cena z VAT: 35,70 zł ISBN 978-83-7541-214-7 9 788375 412147 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Matt Richardson Shawn Wallace Wprowadzenie do Raspberry Pi Wydanie II Przekład: Maria Chaniewska APN Promise 2016 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Wprowadzenie do Raspberry Pi, wydanie 2 Polish edition copyright © 2016 APN PROMISE SA Authorized Polish translation of English edition of Getting Started with Raspberry Pi, 3rd Edition, ISBN: 978-1-680-45246-4 Copyright © 2016 Matt Richardson and Shawn Wallace. All rights reserved. This translation is published and sold by permission of O’Reilly Media, Inc., which owns or controls all rights to publish and sell the same. APN PROMISE SA, ul. Domaniewska 44a, 02-672 Warszawa tel. +48 22 35 51 600, fax +48 22 35 51 699 e-mail: mspress@promise.pl Wszystkie prawa zastrzeżone. Żadna część niniejszej książki nie może być powielana ani rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (elektroniczny, mechaniczny), włącznie z fotokopiowaniem, nagrywaniem na taśmy lub przy użyciu innych systemów bez pisemnej zgody wydawcy. Wszystkie wymienione w książce nazwy mogą być znakami towarowymi lub zarejestrowanymi znakami towarowymi ich odnośnych właścicieli i zostały użyte tylko w celach identyfikacyjnych. APN PROMISE SA dołożyła wszelkich starań, aby zapewnić najwyższą jakość tej publikacji. Jednakże nikomu nie udziela się rękojmi ani gwarancji. APN PROMISE SA nie jest w żadnym wypadku odpowiedzialna za jakiekolwiek szkody będące następstwem korzystania z informacji zawartych w niniejszej publikacji, nawet jeśli APN PROMISE została powiadomiona o możliwości wystąpienia szkód. ISBN: 978-83-7541-214-7 Projekt graficzny okładki: Karen Montgomery Ilustracje: Rebecca Demarest Przekład: Maria Chaniewska Korekta: Ewa Swędrowska Skład i łamanie: MAWart Marek Włodarz ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Spis treści Przedmowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . vii Fundacja Raspberry Pi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . vii Co możemy z tym robić? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . viii Raspberry Pi dla majsterkowiczów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ix Linux i Raspberry Pi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . xi Co inni z tym zrobili . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . xi Konwencje zastosowane w tej książce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . xii Jak się z nami skontaktować . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . xiii Podziękowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . xiv 1 Uruchamianie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 Przewodnik po płytkach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 Właściwe urządzenia peryferyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Obudowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 Wybór dystrybucji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Karty Flash SD . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 Dla zaawansowanych: tworzenie własnego obrazu dysku . . . . . . . . . . . . . . 13 Rozruch . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 Konfigurowanie komputera Pi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Łączenie z Internetem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Wyłączanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Działanie bez konsoli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 Rozwiązywanie problemów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 Dodatkowe informacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 2 Podstawy Linuksa na Raspberry Pi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 Korzystanie z wiersza poleceń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 Pliki i system plików . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 Więcej poleceń Linuksa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 Procesy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Sudo i uprawnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 Sieć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== iii /etc . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 Określanie daty i czasu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 Instalacja nowego oprogramowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 Dźwięk w systemie Linux . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 Uaktualnianie oprogramowania układowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 Dodatkowe informacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41 3 Inne systemy operacyjne i dystrybucje systemu Linux . . . . . . . . . . . . . . . . 43 Dystrybucje do kina domowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 Dystrybucje muzyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45 Komputery i gry retro . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 Internet rzeczy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 Inne przydatne dystrybucje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47 Dodatkowe informacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47 4 Język Python na komputerze Pi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 Witaj Python . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 Odrobinę więcej o języku Python . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 Obiekty i moduły . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 Jeszcze więcej modułów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 Uruchamianie innych programów za pomocą języka Python . . . . . . . . . . 61 Rozwiązywanie problemów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 Dodatkowe informacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 5 Platformy Arduino i Pi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 Instalacja Arduino w systemie Raspbian . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 Znajdowanie portu szeregowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 Komunikacja szeregowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69 Używanie protokołu Firmata . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 Dodatkowe informacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73 6 Podstawowe wejście i wyjście . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 Używanie wejść i wyjść . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 Wyjście cyfrowe: świecenie diody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79 Przewodnik prototypowania dla początkujących . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Wejście cyfrowe: odczytywanie stanu przycisku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83 Projekt: lampa włączana według harmonogramu cron . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 Pisanie skryptów poleceń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 Podłączanie lampy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 Harmonogram poleceń w programie cron . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 iv Wprowadzenie do Raspberry Pi ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Więcej na temat programu cron . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 Dodatkowe informacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 7 Programowanie wejść i wyjść w języku Python . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93 Instalowanie i testowanie GPIO w języku Python . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93 Miganie diody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 Czytanie przycisku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 Projekt: prosty odtwarzacz dźwięków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 Dodatkowe informacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .103 8 Analogowe wejście i wyjście . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 Wyjście: konwersja cyfrowo-analogowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 Testowanie modulacji szerokości impulsów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .106 Dalsze zastosowania modulacji szerokości impulsów . . . . . . . . . . . . .108 Wejście: konwersja analogowo-cyfrowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 Zmienne oporniki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115 Dodatkowe informacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .118 9 Kamery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 Podłączanie i testowanie modułu kamery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121 Projekt: tworzenie pliku GIF . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Przechwytywanie wideo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Testowanie kamer internetowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 Instalowanie i testowanie biblioteki SimpleCV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126 Dodatkowe kroki dotyczące kamery Raspberry Pi . . . . . . . . . . . . . . . . 127 Wyświetlanie obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127 Modyfikowanie obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 Dostęp do kamery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131 Rozpoznawanie twarzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .133 Projekt: kabina fotograficzna z Raspberry Pi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 Dodatkowe informacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .138 10 Python i Internet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139 Pobieranie danych z serwera www . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139 Pobieranie prognozy pogody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 Komputer Pi jako serwer www . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146 Podstawy środowiska Flask . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .146 Łączenie sieci WWW ze światem rzeczywistym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149 Projekt: lampa internetowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152 Dodatkowe informacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .156 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Spis treści v A Zapisywanie obrazu karty SD . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157 Zapisywanie karty SD z systemu OS X . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157 Zapisywanie karty SD z systemu Windows . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158 Zapisywanie karty SD z systemu Linux . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159 B Scratch na komputerze Pi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 Witaj Scratch . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 Scena . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 Jeszcze dwie informacje na temat sprite’ów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166 Większy przykład: gra Przybysze z kosmosu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168 Scratch i świat rzeczywisty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173 Udostępnianie programów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175 Dodatkowe informacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .176 Przybysze z kosmosu – pełna wersja gry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176 Indeks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181 vi Wprowadzenie do Raspberry Pi ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Przedmowa Łatwo zrozumieć, dlaczego początkowo wiele osób było sceptycznie nastawionych do Raspberry Pi, gdy pojawił się po raz pierwszy w 2011 roku. Komputer za 35 dolarów o  wielkości karty kredytowej wydawał się sennym marzeniem. Dlatego, kiedy wszedł na rynek, wywołał istne szaleństwo. Całe miesiące popyt przewyższał podaż, a listy oczekujących na te mini- -mikrokomputery były bardzo długie. Co poza ceną płytki Raspberry Pi sprawiło, że cierpliwość głodnych sprzętu mas została wystawiona na próbę? Zanim poznamy dogłębnie wszystkie wspaniałe cechy komputera Raspberry Pi, pomówmy o jego grupie docelowej. Eben Upton i jego współpracownicy z Uniwersytetu Cambridge zauważy- li, że dzisiejsi kandydaci na studia informatyczne nie mają umiejętności kan- dydatów z lat 1990. Przypisali to – wraz z innymi czynnikami – „wzrostowi liczby domowych komputerów PC i konsoli do gier, które zastąpiły kompu- tery marek Amiga, BBC Micro, Spectrum ZX i Commodore 64, na których wcześniejsze pokolenia uczyły się programować”. Komputer stał się ważny dla wszystkich osób w gospodarstwie domowym. Dlatego młodzi ludzie byli powstrzymywani przed majstrowaniem przy nim z obawy przed ewentualnym uszkodzeniem tak ważnego dla rodziny narzędzia. Jednak ostatnio proceso- ry telefonów komórkowych i tabletów potaniały, a ich moc się zwiększyła. Utorowało to drogę Raspberry Pi do świata niezwykle tanich, ale użytecz- nych płyt głównych komputerów. Jak w wywiadzie dla BBC News powiedział twórca Linuksa, Linus Torvalds, Raspberry Pi sprawia, że akceptowalne jest „pozwolenie sobie na awarię”. Fundacja Raspberry Pi Warto wiedzieć, że Raspberry Pi istnieje przede wszystkim, aby wspierać do- broczynną misję Fundacji Raspberry Pi. Tą misją jest „dać potęgę cyfrowego majsterkowania w ręce ludzi na całym świecie”. Fundacja Raspberry Pi ma nadzieję, że ludzie – a szczególnie dzieci – będą uczyć się programować, po- znawać działanie komputerów oraz odkrywać ich różne zastosowania. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== vii Nabywcy płytki Raspberry Pi nie tylko płacą za koszt sprzętu, realizację oraz pracę inżynierską z nią związaną, ale także zasilają darmowe zasoby on- line, darmowe szkolenia dla nauczycieli i specjalne programy, które Fundacja Raspberry Pi oferuje w ramach swojej misji dobroczynnej. Jak dowiemy się z tej książki, Raspberry Pi świetnie nadaje się do nauki, ale także stanowi potężne narzędzie. Chociaż płytka powstała z myślą o edu- kacji, okazuje się, że jej zastosowania obejmują również aplikacje komercyjne i przemysłowe. Firmy stosują ją w sieciach czujników, do zdalnego monitoro- wania i prototypowania produktów. Chociaż płytka Raspberry Pi jest wspa- niała dla dzieci, należy pamiętać, że jest prawdziwym komputerem. Nie jest zabawką ani byleczym. Co możemy z tym robić? Wspaniałą sprawą dotyczącą komputera Raspberry Pi jest to, że nie ma jedne- go sposobu jego używania. Bez względu na to, czy chcemy po prostu oglądać filmy i korzystać z Internetu, czy chcemy programować, uczyć się i majsterko- wać przy użyciu tej płytki, Raspberry Pi jest elastyczną platformą do zabawy, użytkowania i eksperymentowania. Oto zaledwie kilka różnych sposobów do używania komputera Raspberry Pi: Ogólne używanie komputera . Ważne jest, aby pamiętać, że Raspberry Pi to komputer i możemy faktycznie używać go jako takiego. Po uruchomie- niu go zgodnie z opisem w rozdziale 1 możemy wybrać, aby zalogować się do graficznego środowiska pulpitu z przeglądarką internetową, tak jak w przypadku większości nowoczesnych komputerów. Następnie możemy zainstalować różnorodne darmowe oprogramowanie, na przykład wydajny pakiet LibreOffice (http://www.libreoffice.org/) do pracy z dokumentami i arkuszami kalkulacyjnymi bez konieczności połączenia z Internetem. Nauka programowania . Ponieważ platforma Raspberry Pi ma być narzędziem edukacyjnym zachęcającym dzieci do eksperymentowania z komputerami, zawiera wstępnie załadowane interpretery i kompilatory wielu różnych ję- zyków programowania. Jeżeli chcemy zagłębić się w pisanie kodu, dobrze będzie zacząć od języka Python, którego podstawy opisaliśmy w rozdziale 4. Nie jesteśmy jednak ograniczeni tylko do Pythona. Możemy programo- wać na komputerze Raspberry Pi również w wielu innych językach, takich jak C, Ruby, Java i Perl. Dla dzieci jest też Scratch, czyli stworzony w MIT graficzny język programowania, który opisaliśmy w dodatku B. viii Wprowadzenie do Raspberry Pi ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Platforma projektowa . Raspberry Pi różni się od typowego komputera nie tyl- ko ceną i rozmiarem, ale także zdolnością integrowania z projektami elek- tronicznymi. Począwszy od rozdziału 7 pokażemy, jak używać Raspberry Pi do kontrolowania diod LED i urządzeń na prąd zmienny oraz odczytywać stan przycisków i przełączników. Prototypowanie produktów . Coraz więcej produktów elektronicznych ma we- wnątrz komputery z systemem Linux, a teraz świat tego wbudowanego sy- stemu operacyjnego jest coraz bardziej dostępny. Za pomocą Raspberry Pi możemy utworzyć rozwiązanie stanowiące potencjalnie wspaniały produkt dla zwykłych konsumentów. Dzięki Raspberry Pi Compute Module (mniej- szej wersji płytki, którą omówimy dalej), realizacja produktu opartego na Raspberry Pi staje się osiągalna. Raspberry Pi dla majsterkowiczów My, majsterkowicze, mamy wiele możliwości wyboru, jeżeli chodzi o plat- formy, na których chcemy budować projekty technologiczne. Ostatnio powszechnie wybierano płytki projektowe z  mikrokontrolerem, takie jak Arduino, ponieważ łatwo było na nich pracować. Ale platformy typu system na chipie, takie jak Raspberry Pi, znacznie różnią się od tradycyjnych mikrokon- trolerów. W istocie płytka Raspberry Pi ma więcej wspólnego z klasycznym komputerem, niż z Arduino. Nie oznacza to, że Raspberry Pi jest lepsze od tradycyjnego mikrokon- trolera. Jest po prostu inne. Jeżeli na przykład chcemy wykonać podstawowy termostat, prawdopodobniej lepiej będzie użyć Arduino Uno lub podobnego mikrokontrolera ze względu na prostotę. Jeżeli jednak chcemy mieć możli- wość zdalnego dostępu do termostatu przez Internet, aby zmieniać jego usta- wienia i pobierać pliki dziennika temperatur, powinniśmy rozważyć użycie Raspberry Pi. Wybór między jednym a drugim zależy od wymagań projektu. Tak napraw- dę wcale nie musimy dokonywać takiego wyboru. W rozdziale 5 pokażemy, jak używać Raspberry Pi do programowania Arduino i jak umożliwić komunika- cję między tymi platformami. Podczas lektury tej książki lepiej zrozumiemy, jakie są mocne strony płytki Raspberry Pi oraz dlaczego może stać się dodatkowym przydatnym narzę- dziem w skrzynce majsterkowicza. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Przedmowa ix Ale chwilę… Jest coś jeszcze! Tak wiele możemy zrobić z Raspberry Pi, że nie mogliśmy zmieścić wszystkiego w  jednej książce. Oto kilka innych sposobów używania tego komputera: Centrum multimedialne . Ponieważ Raspberry Pi ma wyjścia wideo HDMI i  analogowe, możemy łatwo połączyć go z  telewizorem. Ma także wystarczającą moc procesora, aby odtwarzać filmy pełnoekranowe w  wysokiej rozdzielczości. W  celu wykorzystania tych możliwości twórcy darmowego odtwarzacza multimedialnego open source o  nazwie XBMC (http://xbmc.org/) przygotowali także wersję na platformę Raspberry Pi. Odtwarzacz XBMC może odtwarzać wiele formatów multimedialnych, a jego interfejs składa się z dużych przycisków i tekstu, więc łatwo może być sterowany z kanapy. Odtwarzacz XBMC sprawia, że możemy użyć komputera Raspberry Pi jako składnika całkowicie dostosowywalnego domowego centrum rozrywki. Programowanie sprzętowe . Większość osób piszących programy komputerowe tworzy kod działający w  systemie operacyjnym, takim jak Windows, Mac OS lub – w  przypadku Raspberry Pi – Linux. A gdybyśmy tak mogli pisać kod, który działa bezpośrednio na procesorze bez potrzeby korzystania z systemu operacyjnego? Moglibyśmy nawet napisać własny system operacyjny od podstaw, jeżeli mielibyśmy na to  ochotę. Wydział Computer Laboratory Uniwersytetu Cambridge opublikował darmowy kurs online (http://www.cl.cam.ac.uk/freshers/raspberrypi/tutorials/os/), który przeprowadza przez proces pisania własnego systemu operacyjnego przy użyciu kodu asemblera. Gry retro . Istnieje duża społeczność entuzjastów gier retro, którzy używają Raspberry Pi z oprogramowaniem RetroPie jako platformy do emulowania starych systemów gier, takich jak Nintendo, Game Boy, Atari i DOS. Jest nawet parę płytek rozszerzeń do Raspberry Pi, które ułatwiają podłączenie własnych przycisków w stylu Arcade jako wejścia. Dzięki tej kombinacji sprzętowo-programowej można korzystać z Raspberry Pi, aby odnowić starą maszynę do gier Arcade i nadać jej nowe życie. x Wprowadzenie do Raspberry Pi ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Linux i Raspberry Pi Typowy komputer działa pod kontrolą systemu operacyjnego, takiego jak Windows, OS X lub Linux. Jest to program, który uruchamia się, gdy włącza- my komputer, i pozwala aplikacjom na dostęp do funkcji sprzętowych kom- putera. Jeżeli na przykład piszemy aplikację korzystającą z Internetu, możemy użyć do tego funkcji systemu operacyjnego. Nie potrzebujemy rozumieć ani pisać kodu dla wszystkich różnych typów sprzętu Ethernet lub WiFi. Podobnie jak dowolny inny komputer, Raspberry Pi także potrzebuje systemu operacyjnego, a  „seryjnym” systemem operacyjnym jest odmiana Linuksa o  nazwie Raspbian. Linux wspaniale pasuje do Raspberry Pi, po- nieważ jest darmowy i open source. Z jednej strony pomaga zachować niską cenę platformy, a z drugiej czyni ją bardziej programowalną. Ponadto nie je- steśmy ograniczeni tylko do Raspbiana, ponieważ jest wiele różnych odmian, czyli dystrybucji, systemu Linux, które możemy załadować do komputera Raspberry Pi. Jest nawet dostępnych kilka systemów operacyjnych innych niż Linux. W rozdziale 3 zawarliśmy krótki przegląd dostępnych systemów i ich wariantów. W tej książce będziemy używać standardowej dystrybucji o nazwie Raspbian, która jest dostępna ze strony pobierania Raspberry Pi (http://www. raspberrypi.org/downloads). Brak znajomości Linuksa nie jest przeszkodą, ponieważ w  rozdziale  2 przedstawimy podstawy potrzebne do korzystania z tego systemu. Co inni z tym zrobili Kiedy mamy dostęp do ekscytującej nowej technologii, trudno może być nam zdecydować, co z nią zrobić. Osoby mające wątpliwości mogą czerpać inspi- rację z wielu interesujących i kreatywnych projektów na platformę Raspberry Pi. Jako redaktorzy MAKE widzieliśmy wiele fantastycznych rozwiązań wyko- rzystujących komputer Raspberry Pi i chcemy podzielić się niektórymi z nich. Stolik kawowy do gier (http://www.instructables.com/id/Coffee-Table-Pi/). Użytkownik witryny Instructables o nazwie grahamgelding załadował pod- ręcznik krok po kroku, jak przy użyciu płytki Raspberry Pi zrobić stolik kawowy, który zastępuje klasyczny emulator gier z  automatów. W  celu uruchomiania gier na komputerze Pi użył emulatora MAME (Multiple Arcade Machine Emulator), darmowego projektu oprogramowania, który pozwala uruchamiać klasyczne gry z automatów na nowoczesnych kompu- terach. Wewnątrz samego stolika zamontował 24-calowy ekran LCD pod- łączony do płytki Raspiberry Pi złączem HDMI oraz klasyczne przyciski ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Przedmowa xi z automatu do gier i joystick podłączone do złączy GPIO komputera Pi i służące jako wejście. Odtwarzacz RasPod (https://github.com/lionaneesh/RasPod). Aneesh Dogra, nastolatek z Indii, był jednym z uczestników wydarzenia Summer Coding Contest zorganizowanego przez Raspberry Pi Foundation w roku 2012. Utworzył RasPod, czyli bazujący na komputerze Raspberry Pi i sterowany internetowo odtwarzacz audio MP3. Napisał go w języku Python przy za- stosowaniu środowiska internetowego o nazwie Tornado. Odtwarzacz po- zwala zdalnie logować się do Raspberry Pi, aby włączyć i wyłączyć muzykę, zmienić głośność, wybrać utwory i sporządzić listy odtwarzania. Muzyka wychodzi ze złącza audio komputera Raspberry Pi, więc można słuchać jej za pomocą pary głośników komputerowych ze wzmacniaczem lub systemu stereo. Superkomputer Raspberry Pi (http://www.southampton.ac.uk/mediacentre/ featu res/raspberry_pi_supercomputer.shtml). Większość superkompute- rów jest budowanych jako klastry standardowych komputerów połączo- nych ze sobą. Wykonywane na nich zadania obliczeniowe są rozdzielane między wszystkie składowe procesory. Grupa inżynierów informatyków z Uniwersytetu Southampton w Wielkiej Brytanii połączyła 64 komputery Raspberry Pi, aby utworzyć niedrogi superkomputer. Chociaż jego moc obliczeniowa jest daleka od mocy obliczeniowej najsilniejszych dzisiej- szych superkomputerów, demonstruje zasady tworzenia takich systemów. Co najlepsze, stelaż użyty do utrzymania razem tych wszystkich płytek Raspberry Pi został zbudowany z klocków Lego przez 6-letniego syna kie- rownika zespołu. Jeśli zrobicie coś interesującego z  Raspberry Pi, chętnie o  tym usłyszymy. Możecie wysyłać swoje projekty do redakcji MAKE przez nasz formularz zgło- szeniowy w Makezine.com (http://blog.makezine.com/contribute/). Konwencje zastosowane w tej książce W tej książce użyliśmy następujących konwencji typograficznych: Kursywa . Wskazuje nowe terminy, adresy URL i e-mail oraz nazwy i rozsze- rzenia plików. Czcionka stałopozycyjna . Jest używana do listingów programów, a także we- wnątrz akapitów, aby odwołać się do elementów programu, takich jak na- zwy zmiennych lub funkcji, bazy danych, typy danych, zmienne środowi- skowe, instrukcje i słowa kluczowe. xii Wprowadzenie do Raspberry Pi ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Stała szerokość i pogrubienie . Pokazuje polecenia lub inny tekst, który po- winien być wpisany przez użytkownika dokładnie tak. Stała szerokość i kursywa . Pokazuje tekst, który powinien być zastąpiony przez wartości podane przez użytkownika lub wynikające z kontekstu. Ta ikona oznacza wskazówkę, sugestię lub ogólną uwagę . Ta ikona oznacza ostrzeżenie lub przestrogę . Jak się z nami skontaktować Komentarze i pytania dotyczące tej książki prosimy adresować do wydawcy: MAKE 1005 Gravenstein Highway North Sebastopol, CA 95472 Telefony: 800-998-9938 (w USA i Kanadzie) 707-829-0515 (międzynarodowo lub lokalnie) 707-829-0104 (fax) MAKE jednoczy, inspiruje, informuje i  bawi rosnącą społeczność zarad- nych osób, które podejmują się wspaniałych projektów na swoich podwór- kach, w swoich piwnicach i garażach. MAKE popiera prawa do podkręca- nia, programowania i naginania dowolnej technologii zgodnie z potrzebami. Odbiorcy MAKE stanowią ciągle rosnącą kulturę i społeczność, która wierzy w poprawienie siebie, środowiska i systemu edukacyjnego – całego naszego świata. Jest to więcej niż publiczność, jest to światowy ruch prowadzony przez Make – nazywamy go Maker Movement (ruchem majsterkowiczów). Więcej informacji na temat MAKE można uzyskać w Internecie: Magazyn MAKE: http://makezine.com/magazine/ Targi Maker Faire: http://makerfaire.com Makezine.com: http://makezine.com Sklep Maker Shed: http://makershed.com/ ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Przedmowa xiii Mamy stronę internetową dotyczącą tej książki, gdzie znajduje się errata i inne dodatkowe informacje. Jej adres to: http://www.makershed.com/products/make-getting-started-with-raspberry- -pi-3rd-edition Podziękowania Chcemy podziękować paru osobom, które podzieliły się swoją wiedzą, wspar- ciem i opiniami podczas tworzenia książki Wprowadzenie do Raspberry Pi: Patrick DiJusto Brian Jepson Frank Teng Anna Kaziunas France Marc de Vinck Eben Upton Tom Igoe Clay Shirky John Schimmel Phillip Torrone Limor Fried Kevin Townsend Ali Sajjadi Andrew Rossi xiv Wprowadzenie do Raspberry Pi ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 1 Uruchamianie Parę słów powtarza się w kółko, gdy ludzie mówią o Raspberry Pi: mały, tani, programowalny, edukacyjny. Jednak byłoby błędem okre- ślenie tego komputera jako plug and play, chociaż jest dość łatwo podłączyć go do telewizora i sprawić, że coś pojawi się na ekranie. Nie jest to urzą- dzenie dla konsumentów. Zależnie od  celu wykorzystania Raspberry Pi przed jego uruchomieniem musimy podjąć parę decyzji dotyczących urządzeń peryferyjnych i oprogramowania. Oczywiście pierwszym krokiem jest zakup płytki Raspberry Pi. Raspberry Pi Foundation ma umowy z kilkoma producentami, od których możecie kupić bezpośrednio Pi za dobrze znaną cenę 25–35 dolarów. Są to: Premier Farnell/Element 14 (http://www.element14.com/community/groups/ raspberry-pi/). Brytyjski dystrybutor elektroniki z  wieloma oddziałami na całym świecie (takimi jak Newark i MCM w USA). RS Components (http://www.rs-components.com/raspberrypi). Inny brytyjski globalny dystrybutor elektroniki (i  firma macierzysta Allied Electronics w USA) Niska cena Raspberry Pi jest oczywiście ważna. Pozwolenie wszystkim na za- kupy bezpośrednio od dystrybutora i zamawianie małych ilości po cenie hur- towej było czymś niezwykłym. Wielu potencjalnych odsprzedawców było wprawionych w zakłopotanie pierwotnym ogłoszeniem ceny. Było im trudno zrozumieć, jak mogli zyskać jakikolwiek dochód. Dlatego odsprzedawcy do- dają drobną marżę do ceny 35 dolarów (zwykle zwiększając cenę do około 40 dolarów). Chociaż wszyscy mogą nadal kupować bezpośrednio od dystrybu- torów za pierwotną cenę, detaliści i odsprzedawcy często realizują zamówie- nia szybciej i dostarczają wielu zaawansowanych akcesoriów do Raspberry Pi. Oto kilku naszych ulubionych odsprzedawców: Adafruit. Mieszkająca w Nowym Jorku Limor Fried („Ladyada”) wraz ze swo- im zespołem utworzyła jedną z pomocnych witryn e-commerce dotyczą- cych majsterkowania. Produkują i sprzedają wiele przydatnych akcesoriów do Raspberry Pi. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 1 Maker Shed. Oficjalny sklep firmy Make. Produkują trochę przydatnych zesta- wów Raspberry Pi, które można znaleźć u detalistów, takich jak Barnes Noble. Sparkfun. Sparkfun sprzedaje wiele narzędzi i materiałów do prototypowania elektroniki, w tym garść akcesoriów i zestawów do Raspberry Pi. Micro Center. Posiadająca 25 tradycyjnych sklepów w USA firma Micro Center stała się jedną z głównych odsprzedawców Raspberry Pi i mnóstwa akceso- riów. Rozglądanie się w alejkach sklepowych Micro Center jest wspaniałym sposobem poznania nowych produktów związanych z Raspberry Pi. Pimoroni. Zespół Pimoroni tworzy i sprzedaje wspaniałe produkty Raspberry Pi z Sheffield w Wielkiej Brytanii. Ciekawostka: jeden z założycieli, Paul, jest projektantem logo Raspberry Pi! Pi Hut. Firma Pi Hut jest innym odsprzedawcą Raspberry Pi w  Wielkiej Brytanii. Tworzy wiele zestawów Raspberry Pi, a  także jest oficjalnym dystrybutorem Raspberry Pi Zero. Tyle o mikroekonomii. Przyjrzyjmy się bliżej płytce Raspberry Pi. Przewodnik po płytkach Istnieje dość dużo różnych wersji płytki Raspberry Pi. Pierwsza wersja to Raspberry Pi 1 model B, a zaraz po niej powstał prostszy i tańszy model A. W roku 2014 Fundacja Raspberry Pi ogłosiła znaczną modyfikację (i udo- skonalenie) projektu płytki: Raspberry Pi 1 model B+. Model B+ ustanowił format „głównej linii” płytek Raspberry Pi, który będzie obowiązywał w prze- widywalnej przyszłości. Od tamtej pory Fundacja utworzyła także urządzenie do zagnieżdżania Pi w produktach, które zostało nazwane Compute Module. W  roku 2015 został wydany także okrojony model za  5 dolarów o  nazwie Raspberry Pi Zero. W lutym 2016 roku ostatnią główną linią Raspberry Pi jest Raspberry Pi 3 model B. Kilka różnych typów Raspberry Pi zostało przedsta- wionych na rysunku 1-1. 2 Wprowadzenie do Raspberry Pi ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Przez lata powstało kilka różnych wersji głównej linii Raspberry Pi, czyli mo- delu za  35 dolarów z  czterema portami USB, używanego przez większość osób. Te wersje nazywały się Raspberry Pi 1 model B+, Raspberry Pi 2 model B i Raspberry Pi 3 model B. W kolejnych modelach zwiększano wydajność procesora. W Raspberry Pi 2 dodano więcej pamięci RAM, a w Raspberry Pi 3 dodano wbudowaną obsługę sieci WiFi i Bluetooth. Podczas realizowania przykładów z tej książki można korzystać z dowolnej płytki z głównej linii Raspberry Pi. Rysunek 1-1 Istnieje wiele wersji płytki Pi, a tutaj prezentujemy kilka z nich (zgodnie z ruchem wskazówek zegara od lewego górnego rogu): Raspberry Pi 3 model B, Raspberry Pi 1 model A+, Raspberry Pi Compute Module i Raspberry Pi Zero. W lutym 2016 najnowszym rozwiązaniem z głównej linii Raspberry Pi jest Raspberry Pi 3 model B. Zacznijmy od  krótkiego opisu tego, co  widzimy po  rozpakowaniu. Często można ulec pokusie, aby uznać Raspberry Pi za płytkę projektową z mikro- kontrolerem, podobną do  Arduino, lub za  komputer zastępujący laptop. W rzeczywistości bardziej przypomina wyeksponowane wnętrzności urzą- dzenia mobilnego z  wieloma przydatnymi dla majsterkowiczów złączami ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Rozdział 1: Uruchamianie 3 wielostykowymi dla różnych portów i funkcji. Na rysunku 1-1 widać wszystkie części płytki. Ich opis jest przedstawiony poniżej. Rysunek 1 - 2. Mapa interfejsu sprzętowego płytki Raspberry Pi A. Procesor. W sercu komputera Raspberry Pi jest taki sam procesor, jaki mo- żemy znaleźć w smartfonie iPhone 3G i czytniku książek Kindle 2, więc możemy uważać możliwości Raspberry Pi za porównywalne do tych moc- nych, choć małych urządzeń. Układ scalony procesora jest 32-bitowym systemem o taktowaniu 700 MHz, zbudowanym w architekturze ARM11. Układy scalone ARM mają różnorodne architektury z różnymi rdzeniami skonfigurowanymi do  zapewniania różnych możliwości za  różną cenę. Model B ma 512MB pamięci RAM, a model A ma jej 256 MB. (Pierwsze wydanie modelu B miało również tylko 256MB pamięci RAM). B. Zespolone analogowe wyjście wideo i audio. Analogowe wyjścia audio oraz wideo są dostępne w postaci standardowego 4-polowego złącza 3,5 mm. Z jednej strony łączącego kabla znajduje się czteropolowe złącze mini jack (wygląda jak słuchawkowe złącze jack), a z drugiej – trzy wtyczki RCA dla sygnału audio stereo (czerwona i biała) oraz zespolonego wideo NTSC lub PAL (żółta). 4 Wprowadzenie do Raspberry Pi ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== C. Diody stanu. Pi ma dwa wskaźniki LED, które zapewniają wizualne infor- macje zwrotne (patrz tabela 1-1). Dodatkowo na złączu Ethernet znajdują się wskaźniki LED aktywności sieciowej. Tabela 1-1 Diody stanu ACT Zielona PWR Czerwona Świeci w przypadku dostępu do karty SD (oznaczona jako OK na wcześniejszych płytkach) Powiązana z zasilaniem 3,3 V D. Zewnętrzne porty USB. W wersjach Raspberry Pi z głównej linii są cztery porty USB 2.0 służące do podłączania urządzeń peryferyjnych, takich jak klawiatury, myszy, napędy pendrive i drukarki. Chociaż wiele urządzeń USB może być zasilanych z tych portów, warto rozważyć użycie zewnętrz- nego zasilanego koncentratora, jeśli mamy urządzenia peryferyjne wyma- gające więcej energii, np. dyski twarde. E. Port Ethernet. Jest to standardowy port RJ45 Ethernet działający z szybko- ścią 10 lub 100 megabitów danych na sekundę. Podłączamy go do routera w celu uzyskania łączności sieciowej. Zamiast niego można użyć WiFi. F. Złącze HDMI. Port HDMI zapewnia wyjście cyfrowych sygnałów wideo i audio. Obsługuje 14 różnych rozdzielczości wideo, a sygnał HDMI może być konwertowany do formatu DVI (stosowanego w wielu monitorach), zespolonego (analogowy sygnał wideo zwykle przenoszony przez żółte złącze RCA) lub SCART (europejski standard łączenia sprzętu audiowizu- alnego) dzięki zewnętrznym adapterom. G. Wejście zasilania. Jedną z  pierwszych rzeczy, które zauważamy, jest to, że płytka Pi nie ma włącznika zasilania. Do zasilania służy złącze micro USB. (Nie jest to dodatkowy port USB. Służy jedynie do zasilania). Złącze typu micro USB zostało wybrane, ponieważ jest tanie i można łatwo zna- leźć odpowiednie do niego zasilacze USB. H. Gniazdo karty micro SD (Secure Digital). Możemy zauważyć, że kompu- ter Pi nie ma dysku twardego, a wszystko jest przechowywane na karcie micro SD. Wersje Raspberry Pi 1 i 2 są wyposażone w złącza zatrzaskowe, więc naciskamy, aby włożyć kartę micro SD, i naciskamy ponownie, aby ją wyjąć. W wersji Raspberry Pi 3 zrezygnowano z elementu zatrzaskowe- go na rzecz złącza z tarciem. W tym modelu naciskamy, aby włożyć kartę micro SD, i ciągniemy, aby ją wyjąć. Oczywiście należy to robić tylko przy wyłączonym zasilaniu płytki Raspberry Pi. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Rozdział 1: Uruchamianie 5
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Wprowadzenie do Raspberry Pi, wyd. II
Autor:
,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: