Darmowy fragment publikacji:
#
#
7
#
5
2
#
a
S
U
Z
P
U
k
1
B
V
C
1
W
a
X
J
0
d
W
F
s
b
w
=
=
Profil kolorów: Coated - FOGRA27 (ISO 12647-2:2004)
Pełnokolorowy Domyślna liniatura rastra
C:\Praca\genealogia\krasinski\n\krasinski_okladka.cdr
30 lipca 2013 09:54:22
Profil kolorów: Coated - FOGRA27 (ISO 12647-2:2004)
Pełnokolorowy Domyślna liniatura rastra
C:\Praca\genealogia\krasinski\n\krasinski_przedtytulowa.cdr
30 lipca 2013 09:18:30
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Profil kolorów: Coated - FOGRA27 (ISO 12647-2:2004)
Pełnokolorowy Domyślna liniatura rastra
C:\Praca\genealogia\krasinski\n\krasinski_tytulowa.cdr
30 lipca 2013 09:22:44
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Redaktor prowadzący
Anna Kędziorek
Kaja Kojder-Demska
Redakcja
Bartłomiej Błesznowski
Redakcja techniczna
Zofia Kosińska
Korekta
Elżbieta Błuszkowska
Indeks
Ewa Tamara Kędziorek
Projekt okładki i stron tytułowych
Ireneusz Sakowski
Skład i łamanie
Akces, Warszawa
ISBN 978-83-235-1197-7
© Copyright by Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013
Praca naukowa finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego
pod nazwą „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” w latach 2012–2015
Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
00-497 Warszawa, ul. Nowy Świat 4
www.wuw.pl; e-mail: wuw@uw.edu.pl
Dział Handlowy WUW: tel. (48 22) 55-31-333; e-mail: dz.handlowy@uw.edu.pl
Księgarnia internetowa: www.wuw.pl/ksiegarnia
Wydanie 1.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Spis treści
Marcin Król, Zygmunt Krasiński – polityka, filozofia, religia .............................. 7
Wybór listów politycznych .......................................................................... 41
Polska ........................................................................................................ 43
Rosja .......................................................................................................... 73
Europa ........................................................................................................ 91
Rewolucja, demokracja ................................................................................ 109
Historiozofia ............................................................................................... 141
Religia ......................................................................................................... 175
Bibliografia .................................................................................................... 199
Indeks osób .................................................................................................... 205
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Marcin Król
Zygmunt Krasiński – polityka, filozofia, religia
Listy i ich specyfika
Zygmunt Krasiński urodził się 19 lutego 1812 roku w Paryżu. W 1859 roku
zaledwie czterdziestosiedmioletni Zygmunt Krasiński zmarł tamże z wyczerpa-
nia całego organizmu. Po jego śmierci Julian Klaczko (którego Krasiński nieste-
ty nie cenił) opublikował znakomity artykuł poświęcony wieszczowi. Klaczko
między innymi pisał:
Polska poniosła jednę z tych strat niepowetowanych, któ rej całego ogromu nawet nie
jest w stanie w pierwszej chwili objąć myśl rozdarta, i na duszę narodu padł cień żałoby,
który się tylko powiększa, im bardziej się pamięć usuwa. Dnia 23 lutego umarł w Pa-
ryżu, po ciężkiej a dłu giej chorobie, Zygmunt hrabia Krasiński. Nie tu miejsce ani czas
teraz powiedzieć, jakim żywotem nieprzerwanych a rozdzierających bólów był żywot
wielkiego męża, przez jakie przechodził katusze, z jakimi walczył pokusy, aby utrzymać
godność i wiarę swego narodu. Nie tu miejsce wykazać, jakim wzorem, upomnieniem,
przestrogą był dla tych wyższych warstw naszego społeczeństwa, do których z rodu
i stanowiska należał. Nie tu także miejsce wyliczać dzieła natchnione, jakimi unie-
śmiertelnił imię, które głośną się stało chwałą wieku, a cichą modlitwą kraju... Możemy
tu tylko przypomnieć, że po Adamie Mickiewiczu najwyższy to był wieszcz narodu,
przywódca jego myśli, kierownik je go sumienia: currus Israel et auriga ejus! [okręt Izraela
i jego sternik – tłumaczenie M.K.]. Że się palił wciąż ofiarą na ołtarzu ojczy zny i na-
tchnioną piersią objął wszystkie jej bóle i wszyst kie nadzieje. Anioł stróż narodowego
ducha, jego czystości, świętości, był on zarazem lekarzem naszych serc rozszar panych,
naszych rozpadłych umysłów i na wrzody i rany polskiego ciała lał gojące balsamy wia-
ry i miłości. W nocy naszej niewoli głosił przedświt zmartwychwstania, ciosy i klęski
przeczuł duchem proroczym i przed nimi przestrze gał, upominał, a i gdy się ziściły,
przez żal i skruchę dostąpił tej dobrej woli, która najwyższym jest darem ducha i ją
przekazał Polsce w najszczytniejszym hymnie naszej mowy, jako testament, jako słowo
ostatnie i ostatnią wolę! Rodacy w kraju uczują całą wielkość tej straty i okiem serca
obej mą straszną próżnią, nastałą w krainie ducha... My tutaj, wyznajemy z żalem, może
nie ze wszystkim odpowiedzieli śmy ważności takiej chwili. Bo w miejscu, w którym
pisze my i w którym zgasł mistrz polskiej myśli i prawdy, ro dacy nie uczcili tej dotkliwej
klęski poważnym smutkiem, dnia śmierci wieszcza nie obchodzili jako dzień narodowej
żałoby i na wyżynach polskiego towarzystwa nie spędzili w należnym i cichym skupie-
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
8
Zygmunt Krasiński – polityka, filozofia, religia
niu doby, w której, z jedną tą duszą, tyle nam i Polsce ubyło! Nawet względy miłosier-
dzia i światowych z obcymi stosunków, jakie z pewną w istocie słusznością mogli mieć
najzacniejsi, nie zdają się nam tym razem wystarczać zupełnie... Gdy jeden z uczniów
się gorszył, że święta niewiasta wylewa na stopy Chrystuso we kosztowny olej, który
sprzedany mógłby nakarmić ubo gich, odrzekł Zbawiciel: „Ubogie zawsze z sobą macie,
ale mnie nie zawsze mieć będziecie”. Otóż i my powiemy: „Tro skę o ubogich mamy
codziennie, ale nie zawsze daną jest nam chwila, w której możemy uzacnić się przed
światem czcią oddaną duchowi narodowemu”1.
Klaczko niewątpliwie przeceniał talent poetycki Krasińskiego, rozumiał jed-
nak, że Krasiński był mistrzem polskiej myśli. Czym jednakże Krasiński sobie
na takie miano zasłużył? Otóż w pierwszej połowie XIX wieku, która tak wspa-
niale zapisała się w historii polskiej poezji, niewielu było myślicieli na euro-
pejskim poziomie. Krasiński zaś był spośród nich najwybitniejszym. Poza nim,
klasę europejską reprezentował tylko heglista August Cieszkowski.
Krasiński był bez wątpienia najbardziej wykształconym z polskich wielkich
romantyków. Czytał bez przerwy po polsku, francusku, angielsku i niemiecku,
czasem także po włosku. I pisał, bez przerwy pisał. Zostawił oprócz obszernej
twórczości literackiej i memoriałów politycznych ogromną liczbę listów. Z cie-
kawości obliczyłem, że liczba i rozmiary zachowanych i niezachowanych listów,
pokazują, iż musiał pisać je codziennie przez co najmniej cztery godziny.
Kiedy spróbujemy ogarnąć całość twórczości piśmienniczej Krasińskiego,
okaże się, że – zwłaszcza od początku lat czterdziestych – w rozmaitych for-
mach wyrażał inne, czasem wręcz odmienne czy sprzeczne poglądy. Dotych-
czas najczęściej tłumaczono to względami cenzuralnymi, obawą przed utratą
paszportu oraz – co za tym mogło iść – dochodów z majątków rozsianych po
ziemiach byłego Królestwa Polskiego i terenów obecnej Ukrainy. Uważano, że
w listach, zwłaszcza tych, pisanych zagranicą do przyjaciół również przebywa-
jących poza krajem, Krasiński był bardziej szczery niż w utworach literackich,
chociaż ich autorstwo także starał się ukrywać czy przynajmniej zachowywać
w dyskrecji. Między „szczerymi” listami a „autocenzurowaną” twórczością li-
teracką można by usytuować kilka najważniejszych memoriałów politycznych
i listów otwartych, których autorstwo, z oczywistych powodów, nie mogło być
całkowicie tajne, chociażby dla ich adresatów i pośredników.
Jak zobaczymy, taka interpretacja zaskakujących, przede wszystkim w zakre-
sie myśli politycznej, różnic między korespondencją a twórczością literacką, wy-
daje się niepełna oraz zapewne nietrafna. Po napisaniu w zdumiewająco młodym
wieku Nie-Boskiej komedii oraz Irydiona, twórczość literacką Krasińskiego cechuje
świadomie dydaktyczny charakter. Krasiński pisze „ku pokrzepieniu serc”, rów-
nocześnie jednak w listach zdradza przekonania pesymistyczne czy wręcz kata-
stroficzne. Krasiński jest radykalnie optymistyczny w Psalmach przyszłości oraz
w innych późniejszych utworach, natomiast w powstałych w tym samym czasie
1 J. Klaczko, Zygmunt Krasiński, „Wiadomości Polskie” 1859, 26 lutego.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Zygmunt Krasiński – polityka, filozofia, religia
9
listach wyraża zupełnie inne poglądy na temat ewentualnego odrodzenia Polski
i przyszłości europejskiego świata. Po pierwsze, mamy tu do czynienia ze świa-
domym elitaryzmem skoro, zdaniem Krasińskiego, prawdziwa wiedza na temat
teraźniejszości, a zwłaszcza przyszłości, jest udziałem tylko wtajemniczonych,
bowiem jej ujawnienie mogłoby spowodować fatalne konsekwencje społeczne.
Po drugie zaś, Krasiński ma nieustanny problem z łączeniem konserwatyzmu
z romantyzmem. Krasiński-romantyk wierzy w moc ducha, który doprowadzi
do odrodzenia ojczyzny, Krasiński-konserwatysta, jeżeli w ogóle był konserwa-
tystą, ma liczne wątpliwości.
Wprawdzie sama lektura listów może być uznana za gwałt czyniony na spu-
ściźnie literackiej poety, lecz na pewno większym jeszcze pogwałceniem dziejów
jego myśli jest lektura ograniczona wyłącznie do twórczości literackiej. Widział
to już pierwszy – i do dziś jeden z najwybitniejszych monografistów poety –
Stanisław Tarnowski, który obszernie korzystał z dostępnych w jego czasach
listów2. Ponadto Krasiński sam był doskonałym krytykiem własnej poezji. Nie-
wątpliwie najwyżej cenił Nie-Boską komedię, potem Irydiona, co do reszty jednak
miał poważne wątpliwości, które najlepiej przedstawił w wierszu Bóg mi odmówił
tej anielskiej miary...:
Bóg mi odmówił tej anielskiej miary,
Bez której ludziom nie zda się poeta;
Gdybym ją posiadł, świat ubrałbym w czary,
A że jej nie mam, jestem wierszokleta.
(w. 1–4)
Tarnowski, wielbiciel i kontynuator filozofii politycznej Krasińskiego, sy-
tuację z końca lat trzydziestych ujął trafnie pisząc: „Poezja dotąd alegoryczna
głównie, staje się odtąd dogmatyczną, politycznie dydaktyczną i otwarcie ten-
dencyjną, przez to politycznie okolicznościową, jeżeli można się tak wyrazić.
Było w tym niewątpliwie niebezpieczeństwo, a poniekąd szkoda dla jej poetycz-
nego charakteru”3.
Współczesnemu czytelnikowi należą się ponadto dwa słowa na temat samej
pasji pisania listów. Zygmunt Krasiński nie był w niej odosobniony. Na przykład
pełne wydanie zachowanych listów Alexisa de Tocqueville’a liczy siedemnaście
tomów. Pisanie listów tym bardziej miało wówczas sens, ponieważ dociera-
ły one do adresata zazwyczaj w ciągu dwóch dni, co było kolosalny postępem
w stosunku do wieku XVIII. Dla nas natomiast jest to źródło niezwykłe, chociaż
wciąż niedostatecznie wykorzystane, jeżeli przyjrzeć się na przykład stanowi
edycji listów księcia Adama Czartoryskiego, z których olbrzymia większość na-
dal pozostaje w rękopisach.
2 S. Tarnowski, Zygmunt Krasiński, Kraków 1892.
3 Ibidem, s. 392.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
10
Zygmunt Krasiński – polityka, filozofia, religia
Adresaci listów
Kilka zdań o najważniejszych adresatach listów. Należeli do nich przyjacie-
le, jakich Krasiński miał wielu, a którzy, z wyjątkiem Augusta Cieszkowskiego,
sami nie zasłużyli się filozoficzną twórczością. Adresatem młodzieńczych, ale
bardzo dla nas cennych, listów był Henry Reeve (1813–1895), wybitny potem
angielski publicysta, tłumacz i przyjaciel Tocqueville’a, redaktor bardzo wów-
czas wpływowego miesięcznika „Edinborough Review”. Następnie w porządku
alfabetycznym byli to: August Cieszkowski (1814–1894), wybitny filozof i dzia-
łacz społeczny, przyjaciel z dzieciństwa, z którym Krasiński potem odnowił oży-
wione relacje; Konstanty Gaszyński (1809–1866), przyjaciel jeszcze ze studiów
w Warszawie, poeta i redaktor czasopism we Francji; Jerzy Lubomirski (1817–
1872), działacz polityczny w Galicji, bardzo bliski Krasińskiemu przez całe ży-
cie; Stanisław Egbert Koźmian (1811–1885), z zasłużonej dla kultury polskiej
rodziny Koźmianów, jeden z najwybitniejszych tłumaczy Szekspira; Stanisław
Małachowski (1798–1883), starszy znacznie od Krasińskiego, mentor i przyja-
ciel; Adam Potocki (1822–1872), znacznie młodszy z kolei od Krasińskiego, po-
tem działacz konserwatywny w Galicji; Delfina Potocka (1807–1885), ukochana
Krasińskiego, muza wielu wybitnych artystów; Adam Sołtan (1792–1863), star-
szy od Krasińskiego o całe pokolenie, a mimo to adresat najbardziej intymnych
listów; Władysław Zamoyski (1803–1868), zięć księcia Adama Czartoryskiego
i jego główny współpracownik w poczynaniach Hotelu Lambert.
Wszyscy adresaci listów Krasińskiego należeli do tego grona polskich działa-
czy popowstaniowych, które żyło nadziejami. Krasiński często – znamy jedynie
niewielką część listów do niego adresowanych – studził ich zapały i próbował
uświadomić, jak beznadziejna jest sytuacja Polski. Jednocześnie dyskretnie wie-
lu z nich wspomagał finansowo i niczego w zamian nie oczekiwał. Pojedyncze
listy ukazywały się przez cały XIX wieku, stopniowo publikowano ich coraz
więcej. Niestety w większość publikacji (zwłaszcza w listy do Delfiny Potoc-
kiej) ingerowała rodzina Krasińskiego i nie wiemy, co zostało utajnione, gdyż
dużą część oryginałów spalili naziści po powstaniu warszawskim wraz z całą
Biblioteką Ordynacji Krasińskich. Jednak przede wszystkim dzięki niezwykłemu
talentowi detektywistycznemu profesora Zbigniewa Sudolskiego bardzo wiele
obszernych zbiorów korespondencji zostało odnalezione w różnych miejscach
i wszystkie znane listy trafiły już dziś do rąk czytelników.
Poglądy Krasińskiego na tle ówczesnego
konserwatyzmu europejskiego
Zygmunt Krasiński jest jednym z wielu europejskich konserwatystów
pierwszej połowy XIX wieku. Wszyscy oni znaleźli się w niezwykle trudnej i pa-
radoksalnej sytuacji intelektualnej, chociaż próbowali – bardzo rozmaicie – wy-
dobyć się z tego, najczęściej doskonale uświadamianego, ambarasu. Na kłopot
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Zygmunt Krasiński – polityka, filozofia, religia
11
ten złożyły się okoliczności i problemy, które zostaną tu postawione w postaci
następujących pytań:
– jak wyjaśnić sam fakt wybuchu i krwawego charakteru rewolucji francuskiej?
– jak ustrzec społeczeństwa europejskie przed powtórką rewolucji?
– czy Rewolucja Francuska zwiastowała nieuchronny charakter zmiany po-
litycznej i społecznej, i w związku z tym, czy koniec duchowości europejskiej
w znanej wówczas formie był nieunikniony?
– jaka była wówczas rola nowych warstw społecznych, przede wszystkim
mieszczaństwa i burżuazji?
– jak sprawić, by lud składał się z obywateli i zarazem uczynić to w sposób
ewolucyjny, a nie rewolucyjny?
– jaka, wreszcie, była rola Opatrzności w zaistniałym przebiegu dziejów
i jak dalece można, lub należy, na wyrokach Opatrzności polegać, jeżeli chodzi
o realne życie polityczne?
To tylko niektóre, zapewne ważniejsze, pytania, jakie zadawali sobie kon-
serwatyści w całej Europie. Zresztą samo istnienie myśli konserwatywnej wy-
nikało z reakcji na rewolucję francuską w szczególności, a na wszelką rewolucję
w ogólności. Dodatkowe komplikacje intelektualne powodował fakt, że myśl
konserwatywna pojawia się równocześnie z rozwojem europejskiego romanty-
zmu. Wzajemne wpływy są liczne i intensywne, chociaż część konserwatystów
kontynentalnych czerpie raczej – paradoksalnie – z tradycji oświeceniowego ra-
cjonalizmu niż z romantyzmu (lub rozmaitych wersji heglizmu), który niewąt-
pliwie należy do szeroko rozumianej myśli romantycznej.
Ponadto wśród konserwatystów występuje wyraźny podział na umiarko-
wanych pesymistów oraz katastrofistów. Umiarkowany pesymizm, czy nawet
różne formy akceptacji modus vivendi, to stanowisko reprezentowane przede
wszystkim przez czynnych polityków konserwatywnych. Z natury rzeczy bar-
dzo trudno jest być politykiem i głosić poglądy radykalnie pesymistyczne albo
wręcz katastroficzne. Wymuszony przez aktywność polityczną realizm, czy też
pragmatyzm działania, musiał rzutować na poglądy polityczne. Jak się wydaje,
z niepełnego uwzględnienia tego faktu wynikają niesłuszne oceny formułowane
w znakomitej skądinąd książce Henry’ego Kissingera, dotyczącej politycznego
konserwatyzmu w pierwszej połowie XIX wieku4.
Kissinger koncepcję ówczesnego politycznego konserwatyzmu opiera na
szczegółowo i precyzyjnie przeprowadzonej analizie polityki księcia Metterni-
cha, który w latach 1808–1848 kierował austriacką polityką zagraniczną, mając
także bardzo poważny wpływ na politykę wewnętrzną. Dla Kissingera Metter-
nich jest klasycznym kontynentalnym konserwatystą, zaś wyraźne odmienno-
ści dostrzega Kissinger tylko w tradycji angielskiego konserwatyzmu, a przede
wszystkim w pismach Edmunda Burke’a.
4 H. A. Kissinger, A World Restored. The Politics of Conservatism in a Revolutionary Age,
New York 1964.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
12
Zygmunt Krasiński – polityka, filozofia, religia
Przedstawmy najpierw Kissingerowską wizję konserwatyzmu Metternicha
i jemu podobnych, by potem opisać, zasadniczo odmienne, a rozwijające się
równocześnie na kontynencie, koncepcje konserwatywne. Kissinger opisuje cie-
kawie sytuację każdego konserwatysty: „Konserwatysta w okresie rewolucyj-
nym to po części anomalia. Gdyby zasada obligacji miała wciąż charakter spon-
taniczny, nie potrzeba byłoby zajmować konserwatywnego stanowiska, gdyż
poważna konkurencja dla istniejącego porządku byłaby nie do pomyślenia”5.
Ale kilka zdań wcześniej postępowanie Metternicha określa tak:
Przenikliwość dyplomacji Metternicha wynikała z jego fundamentalnej pewności co do tego,
że wolności nie można traktować odrębnie od władzy, że wolność istnieje tylko w ramach
porządku. Austria, według Metternicha, nie była zainteresowana reformami dopóki nie ura-
tuje podstaw moralnych, ani zmianą – dopóki nie zachowa i nie umocni swoich wartości6.
Kissinger wydaje się umniejszać reaktywny charakter konserwatyzmu. Jed-
nakże, jeżeli pierwszą połowę XIX wieku uznać za czas rewolucji, co może bu-
dzić wątpliwości, to – inaczej niż Kissinger – należy dostrzec, że konserwatyści
pojawiają się i są potrzebni właśnie w czasie potencjalnego rewolucyjnego za-
grożenia lub w reakcji na rewolucję. Natomiast Kissingerowski opis specyficznej
ideologii konserwatywnej Metternicha pokazuje, jaki kształt mogło przyjmować
jedno z rozwiązań przedstawionych powyżej dylematów, a zwłaszcza problemu
wprowadzenia ładu w Europie pozbawionej moralnych podstaw.
Poglądy Metternicha opierały się na „racjonalistycznym przekonaniu co do
tego, że prawa stanowią atrybut politycznego uniwersum, na arystokratycznej
wizji nierozdzielności władzy i odpowiedzialności, na oświeceniowym przeko-
naniu, że wolność istnieje tylko w warunkach ładu społecznego”7. Konserwa-
tyzm Metternicha ma racjonalistyczne źródła i w tym rozumieniu Metternich
jest uczniem Oświecenia. Co więcej, wprawdzie składnikiem jego konserwa-
tywnej wizji świata jest religia, ale nie opiera on konstrukcji autorytetu władzy
na podstawach religijnych. Zdaniem Kissingera dylemat konserwatysty w wer-
sji Metternicha wyglądał następująco:
Zadaniem konserwatysty jest nie zwalczać rewolucję, ale jej zapobiegać. Społeczeństwo,
które nie potrafi zapobiec rewolucji, w którym dezintegracja wartości już się dokonała
w wyniku rewolucji, nie będzie zdolne do zwalczenia skutków rewolucji za pomocą kon-
serwatywnych środków. Porządek raz zakłócony, można przywrócić tylko po przeżyciu
okresu nacechowanego chaosem8.
W związku z tym Metternich – mimo skutecznej realizacji racjonalnego pla-
nu polegającego na wprowadzeniu stabilnej i podporządkowanej idei autorytetu
5 Ibidem, s. 191 (tu i dalej przekład własny – M.K.).
6 Ibidem, s. 10.
7 Ibidem, s. 198.
8 Ibidem, s. 207.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Zygmunt Krasiński – polityka, filozofia, religia
13
oraz ładu w sytuacji międzynarodowej, a także, co ważne, na zezwoleniu jedynie
na bardzo powolne, niezakłócające owego ładu zmiany społeczne – żywił pesy-
mistyczne przekonania. Nie wierzył w powrót rozumu. Pisał:
Istniejące obecnie społeczeństwo jest w okresie upadku. Nic nie może trwać w bezruchu,
a społeczeństwo osiągnęło swoje apogeum. Można zatem oczekiwać jedynie tego, co gor-
sze […]. Dla obserwatorów okresy takie wydają się nie mieć końca, ale czymże są dwa czy
trzy stulecia w annałach historii? […] Moje życie przypadło na straszne czasy. Urodziłem
się albo za wcześnie, albo za późno. Wcześniej mógłbym cieszyć się życiem, później mógł-
bym pomagać przy rekonstrukcji świata. A obecnie spędzam czas na podtrzymywaniu
i tak upadających budowli9.
Zastanawiające jest to połączenie zaangażowania w pragmatyczną politykę,
która później, w XX wieku, zostanie określona mianem realistycznej, z tak tragicz-
ną wizją świata. Jak widać, Metternich, jak wszyscy konserwatyści w tym okresie –
także Zygmunt Krasiński – rozdarty był między pragmatyzmem a pesymizmem.
Tego dylematu żaden z konserwatystów nie potrafił rozwiązać, gdyż mimo wszel-
kich rozsądnych, w ich mniemaniu, i pełnych umiaru działań politycznych, które
miały współcześnie, czy też w przyszłości, przywrócić pożądany ład, nadzieja nie
należała do domeny rozsądku. Zaś czujna obserwacja rzeczywistości skłaniała do
przekonania, że i tak jakaś forma tego co nazywali rewolucją, na zawsze lub co
najmniej na pewien czas będzie siłą dominującą i zapewne zwycięską.
Przesłanki rozumowanie Metternicha różnią się zasadniczo od stanowiska
takich konserwatystów jak Joseph de Maistre czy Zygmunt Krasiński, a także od
prawicowego i romantycznego niemieckiego heglizmu. Wnioski jednak, praktycz-
ne wnioski polityczne, są w opinii niemal wszystkich konserwatystów podobne.
Konserwatystom wspólny jest przede wszystkim brak pomysłu na przeprowa-
dzenie powolnych i ewolucyjnych zmian społecznych, które uważają za jedyne
dopuszczalne. Owszem, trzeba umożliwić ludowi awans i uobywatelnienie, ale
jak? Interesujące, że jeden z najwybitniejszych polskich konserwatystów, Józef
Kalasanty Szaniawski w niezwykłym tekście Uzasadnienie cenzury druku10 wyjaśniał,
iż cenzura służy przede wszystkim temu, żeby zbyt skomplikowane i niejedno-
znaczne idee nie docierały do ogółu, który nie jest na to przygotowany i groziłoby
to powszechnym chaosem intelektualnym. Szaniawski, podobnie jak wielu kon-
serwatystów, ale także myślicieli takich jak Alexis de Tocqueville, był przekonany,
że ludzie odpowiednio przygotowani, czyli elity intelektualne, mogą swobodnie
rozprawiać o wszystkich sprawach boskich i ludzkich, ale tylko między sobą.
Większość konserwatystów uważała, że dzieje uzależnione są od interwen-
cji Opatrzności. W tej kwestii Metternich również należał do mniejszości. Prze-
9 C. Metternich, Aus Metternich’s nachgelassenen Papieren, t. 1–8, Wien 1880, cyt. za: ibidem, s. 205.
10 J. K. Szaniawski, Uzasadanienie cenzury druku, w: idem, Uwagi względem wychowania i nauk,
1821, cyt. we fragmencie ogłoszonym z rękopisu przez T. Kozaneckiego, „Archiwum Historii
Filozofii i Myśli Społecznej” 1965, nr 11, s. 284.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
14
Zygmunt Krasiński – polityka, filozofia, religia
świadczenie o konieczności interwencji boskiej w dzieje miało wpływ zarówno
na interpretację miejsca rewolucji w ludzkiej historii, jak i na wizję tego, jak
można odbudować lub zbudować nowy ład, zgodny w wolą boską. Jednak na-
wet wśród samych zwolenników tego myślenia występowało wiele odmiennych
stanowisk.
Najbardziej radykalne oraz nieludzko logiczne wnioski prezentował Joseph
de Maistre, który miał wpływ na wielu myślicieli pierwszej połowy XIX wie-
ku – także na Zygmunta Krasińskiego. Nikt jednak nie podjął jego myśli w jej
pierwotnej i niezwykłej formie. De Maistre mianowicie uważał, że całość ludz-
kich dziejów przebiega w rezultacie boskiej interwencji. Człowiek jest słaby,
podły i nierozumny. Nie wolno zatem, jak to uczynili myśliciele oświeceniowi,
przyznawać człowiekowi prawa do decyzji w kwestiach publicznych. To nie jed-
nostka jest realnym bytem, lecz władza, ogół społeczeństwa stanowiony przez
władzę. Stąd idea umowy społecznej nie ma sensu, gdyż jedyną umową jest
całkowite poddanie się władzy, która jest narzędziem w rękach Opatrzności.
Opatrzność, według de Maistre’a, powoduje wszystkim, kieruje wszystkimi
ludzkimi działaniami. To Opatrzność sprowadziła na ludzkość rewolucję fran-
cuską jako karę za rozpasanie intelektualne i grzechy Oświecenia. Zaś wielki
terror był katem wykreowanym przez ludzi, przeciwko nim samym. Należy za-
tem poddać się całkowicie woli Opatrzności, co w wymiarze ziemskiej polityki
oznacza poddanie każdej władzy. Zaś najlepszą formę władzy, jak dowodzi de
Maistre, stanowi monarchia. Ludzie dostrzegają w świecie niesprawiedliwość,
ale niesłusznie obwiniają za nią Opatrzność. Ta, kiedy karci ludzkość, strzela
kulami, które mogą trafić każdego z nas, bez względu na zasługi lub grzechy
(ten pogląd wywarł znaczny wpływ na Lwa Tołstoja, co jest zwłaszcza widoczne
w opisie bitwy pod Borodino w Wojnie i pokoju).
A zatem de Maistre, chociaż nie brakuje u niego sprzeczności znakomicie
opisanych przez Jerzego Szackiego11, był myślicielem, którego w zasadzie nie
można określić mianem konserwatysty ani – jak to chętnie czynią historycy my-
śli politycznej – tradycjonalisty. Nie ma to sensu, gdyż dla de Maistre’a rewo-
lucja nie stanowiła próby zmiany. Zmiana jest tylko wówczas możliwa, jeżeli
chce jej Opatrzność. Nic nie jest w ludzkiej mocy. Ten radykalizm de Maistre’a
był kuszący dla jego czytelników w pierwszej połowie XIX wieku i pozostał
kuszący dla późniejszych autorów, którzy w jego dziele znajdowali inspiracje
(od Beaudelaire’a po Ciorana). Rzadko bowiem zdarza się pisarz i filozof, który
swoje poglądy doprowadza do skrajnych logicznie konsekwencji. Do de Mai-
stre’a można pod tym względem porównać tylko Nietzschego. Jednak z nieza-
chwianie logicznej i w istocie głęboko pesymistycznej koncepcji de Maistre’a nie
wynikają żadne wnioski praktyczne przeznaczone do zastosowania w polityce.
Przeciwnie, proponowana przez niego nowoczesna teokracja oraz próba nada-
11 J. Szacki, Kontrrewolucyjne paradoksy. Wizje świata francuskich antagonistów Wielkiej Rewolucji
1789–1815, Warszawa 1965.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Zygmunt Krasiński – polityka, filozofia, religia
15
nia religii sensu mistycznego usuwają politykę ze sfery ludzkich lub boskich za-
interesowań. Władza wystarczy. Władza naturalnie chrześcijańska. De Maistre
pisał stanowczo:
Filozofia nowoczesna jest zarazem zbyt materialna, i zbyt zadufana w sobie, by dostrzec
prawdziwe sprężyny świata politycznego. Jednym z jej szalonych pomysłów jest przeko-
nanie, że zgromadzenie może ukonstytuować naród; że konstytucja, to znaczy całość praw
fundamentalnych, odpowiadających danemu narodowi i mających mu nadać taką czy
inna formę rządu – jest takim samym wytworem jak inne, wymagającym jedynie inteli-
gencji, wiedzy i wprawy; że można się nauczyć rzemiosła ustawodawcy i że ludzie, natych-
miast jak tylko o tym pomyślą, mogą powiedzieć innym ludziom: zróbcie nam rząd, tak jak
powiada się do rzemieślnika: zrób nam sikawkę strażacką albo warsztat do robienia pończoch12.
Poglądy de Maistre’a, które słusznie, aczkolwiek przesadnie, oburzają nie-
których wybitnych współczesnych autorów13, stanowiły jedyny w pełni logiczny
opis reakcji na rewolucję francuską. Wszyscy pozostali chrześcijańscy konser-
watyści musieli borykać się z kłopotami intelektualnymi, a ich poglądy cecho-
wała wewnętrzna niekonsekwencja, co oczywiście nie stanowi zarzutu. I tak,
jeden z uczniów i zwolenników de Maistre’a – Pierre-Simon Ballanche przejął
wprawdzie ideę nieustającej interwencji Opatrzności, ale chciał równocześnie
wyjaśnić, jak dokonuje się postęp w zakresie ludzkich spraw. Taka postawa
musiała prowadzić do fundamentalnego pytania o relację między Opatrznością
a wolnością, do pytania o to, czego człowiek może sam dokonać. Było to pytanie
– jak zobaczymy – przez całe życie nękające także Krasińskiego, który bardzo
wiele czasu poświęcił lekturze dzieł Ballanche’a.
Ballanche w swej najważniejszej książce14 zajmował stanowisko częściowo
podobne do de Maistre’a. Podobnie jak on sądził, że życiem społecznym rządzi
zasada religijna, zaś jednostka powinna być podporządkowana społeczeństwu,
a zatem z kolei Opatrzności. Rozum nie wystarczy do przeprowadzenia zmian
społecznych. Człowiek ma potrzebę wiary, która jest dla niego wsparciem. Nie
można utworzyć instytucji społecznych a priori, czyli na podstawie rozumu. Są
one zatem dziełem bożym. Ballanche wydaje się więc podzielać poglądy teo-
kratyczne de Maistre’a. Istnieją jednak, jego zdaniem, formy cywilizacyjne już
zu-żyte, których nie warto bronić, nie należy konserwować wbrew postępowi.
Zbliżamy się bowiem do nowej ery w dziejach. Taki jest plan Opatrzności, zda-
niem Ballanche’a, a rządzący powinni umiejętnie go realizować. Odrzucając to co
złe z przeszłości, nie należy odrzucać całej przeszłości, lecz ją wiązać z teraźniej-
szością i przyszłością. Jak jednak wyjaśnić pochodzenie postępu? Otóż postęp
12 J. de Maistre, Essai sur le principe générateur des constitutions politiques, Lyon et Paris 1809,
cyt. za: J. Trybusiewicz, De Maistre, Warszawa 1968, s. 35–36.
13 Por. I. Berlin, Joseph de Maistre i korzenie faszyzmu, w: idem, Pokrzywione drzewo człowieczeń-
stwa, przeł. M. Pietrzak-Merta, Warszawa 2004 oraz S. Holmes, Anatomia antyliberalizmu, przeł.
J. Szacki, Kraków 1998.
14 P.-S. Ballanche, Essai de palingénésie sociale, t. 1–2, Lyon 1828.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
16
Zygmunt Krasiński – polityka, filozofia, religia
nie jest dziełem człowieka, lecz leży w planach Opatrzności. Ballanche jest tutaj
mistykiem, a także powtarza poglądy uwielbianego przez siebie mistrza, mało
wówczas docenianego Giambattisty Vico ( Krasiński także zachwycał się dzie-
łem Vico). Ballanche głosi poglądy, które, wydawałoby się, stanowią niemożli-
we intelektualnie do przeprowadzenia połączenie myśli Bossueta i Condorceta.
Trwa postęp i następują kolejne etapy cywilizacji, jednak człowiek nie byłby
zdolny do dokonania tego dzieła, gdyż jego autorem jest Stwórca.
Ballanche zatem odchodzi od stanowiska de Maistre’a w stopniu radykal-
nym, a dotyczy to przede wszystkim próby odczytania intencji Opatrzności. Bóg
u Ballanche’a nie jest Bogiem mściwym i karzącym, lecz opiekuńczym i „po-
stępowym”. Rola ludzi polega jedynie i aż na tym, by zrozumieć boskie inten-
cje i umieć je wprowadzać w życie. Błędy ludzkości wynikają z niezrozumienia
boskich zamiarów. Ballanche buduje zatem konstrukcję równie logiczną jak
de Maistre, ale swoiście „utopijną”, bowiem de Maistre postrzegał Opatrzność
na podstawie faktów, Ballanche zaś pokłada w niej nadzieję. Jednak to Ballanche,
a nie de Maistre wywarł wpływ na wielu francuskich konserwatystów, ponieważ
propozycja de Maistre’a była nie do zaakceptowania, natomiast oferta intelek-
tualna Ballanche’a wydawała się rozwiązywać podstawową sprzeczność między
dziełami ludzkimi a dziełami bożymi. Rozwiązanie to podlega oczywistej kry-
tyce, ale pamiętajmy, że Ballanche nie widział przyszłości jako raju. Dostrzegał
wysiłek, jaki czeka ludzkość, jeżeli zechce zrealizować boskie zamiary. Pisał:
Społeczeństwo powinno realizować swoje przeznaczenie, nawet jeżeli będzie to koszto-
wało wiele krwi i łez, jest to konieczne. Bóg nie stworzył społeczeństwa jako miejsca od-
poczynku dla człowieka, jakby oazy pośród pustyni, namiotu pośród piasków, lecz raczej
jako wzburzone morze15.
W ten sposób Ballanche rozwiązuje problem, który bywa postrzegany jako
sprzeczność między Przeznaczeniem a Opatrznością. To Opatrzność wyznacza
Przeznaczenie, rolą człowieka jest jedynie umieć je zrealizować.
Krasiński z upodobaniem czyta także Balzaca, ale nie jest to upodobanie
czysto literackie. Honoré de Balzac żywił radykalnie konserwatywne przeko-
nania polityczne, wzorowane w znacznym stopniu na stanowisku Josepha
de Maistre’a i Louisa de Bonalda16. Trzydziestokilkuletni Balzac po dwakroć bez
powodzenia brał udział w wyborach parlamentarnych, co mogło mieć wpływ
na jego późniejsze poglądy. Najpełniej (poza naturalnie powieściami) wyraził je
w sławnym ideologicznym wstępie do Komedii ludzkiej.
Balzac stał się bezwzględnym rojalistą – ciekawe, że pochwalał poglądy Ma-
chiavellego, co wówczas było rzadkie, sądził także, iż dla utrzymania władzy
15 Idem, Le Vieillard et le Jeune Homme, Lyon 1819, s. 99.
16 Louis de Bonald (1754–1840), wybitny francuski myśliciel, obok de Maistre’a najwybitniej-
szy ideolog kontrrewolucyjny. Tak jak de Maistre, był tradycjonalistą, rojalistą i był przekonany,
że wszystkie ludzkie dzieła są całkowicie uzależnione od woli Opatrzności. Por. J. Szacki, op. cit.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Zygmunt Krasiński – polityka, filozofia, religia
17
monarchy, władzy nadanej mu przez Opatrzność, można uczynić niemal wszyst-
ko. Naturalnie, z naszego punktu widzenia najciekawsze są nie te radykalnie
rojalistyczne deklaracje i nie poglądy Balzaca, poszukującego niezwykłych lu-
dzi potrzebnych na stanowisko monarchy, lecz jego wizja i opis społeczeństwa.
Społeczeństwo to motłoch, a zwłaszcza społeczeństwo wczesnej burżuazji. De-
mokracja jest wobec tego nonsensem, bo – Balzac przyrównuje ją do ateizmu
politycznego – powoduje jedynie chaos. Indywidualizm wynika z jednej strony
z niepowstrzymanego pędu motłochu do bogacenia się, a z drugiej – z inspiracji
protestanckiej. Jedyną prawdziwą religią jest katolicyzm. Krytyka nuworyszów
jest u Balzaca tak ostra, że spodobała się nawet Fryderykowi Engelsowi.
Za de Bonaldem Balzac powtarzał, że „Pisarz musi mieć stanowcze przeko-
nania moralne i polityczne, musi się uważać za wychowawcę ludzkości; gdyż na
to, aby wątpić, ludzie nie potrzebują nauczycieli”17. I zadanie to realizował we
wszystkich swoich powieściach, chociaż często możemy tego nie dostrzec, bo
tylko w Lekarzu wiejskim wyraził swoje poglądy polityczne wprost.
Jednostka musi być podporządkowana społeczeństwu. „Chrystianizm,
a zwłaszcza katolicyzm, będąc, jak to powiedziałem w Lekarzu wiejskim, skoń-
czonym systemem opanowania występnych dążeń człowieka, jest najdzielniej-
szym czynnikiem ładu społecznego”18. Balzac stara się opisać świat zderzenia
arystokracji i mieszczaństwa możliwie wiernie, bo prawdę opisu uważa za obo-
wiązek pisarza. To jednak nie przeszkadza mu potępić dwóch zjawisk społecz-
nych, a mianowicie systemu wyborczego oraz mentalności mieszczaństwa. Do-
puszcza wybory parlamentarne, ale przeprowadzane wśród bardzo ograniczonej
liczby obywateli. Nienawidzi klasy średniej – jak byśmy dzisiaj powiedzieli – bo
klasa ta, dążąc jedynie do zdobywania pieniędzy, staje się orędowniczką indy-
widualizmu. „System wyborczy, rozciągnięty na wszystko, daje nam rząd mas,
jedyny, który nie jest odpowiedzialny i w którym tyrania jest bez granic, zowie
się bowiem p r a w e m. Toteż rodzina, a nie jednostka, jest dla mnie prawdziwą
jednostką społeczną”19. I jeszcze: „Kiedy się maluje całkowite społeczeństwo,
kiedy się je ujmuje w bezmiarze jego falowań, zdarza się, musiało się zdarzyć,
że dana kompozycja ujawnia więcej zła niż dobra”20. Balzac był ideologiem, lecz
nade wszystko był wielkim pisarzem i jego pesymistyczna diagnoza ówczesnej
cywilizacji wynika nie tylko z założeń politycznych, ale również po prostu ze
zmysłu obserwacji.
Krytyka mieszczaństwa i jego antyspołecznej postawy musiała podobać się
Krasińskiemu, który w rozwoju burżuazji nie dostrzegał żadnej nadziei, a jedy-
nie zagrożenie. Podobne poglądy dzieliło wielu konserwatystów, chociaż żaden
z nich nie dał jasnej odpowiedzi na pytanie o to, jak miałoby się przekształcać
17 H. de Balzac, Przedmowa do „Komedii ludzkiej”, przeł. T. Boy-Żeleński, w: idem, Dom pod
kotem z rakietką, przeł. J. Rogoziński, Warszawa 1957, s. 38.
18 Ibidem.
19 Ibidem, s. 39.
20 Ibidem, s. 40.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
18
Zygmunt Krasiński – polityka, filozofia, religia
społeczeństwo, gdyby nie rola mieszczaństwa, a większość z nich podzielała
wątpliwości Krasińskiego dotyczące przyszłej roli arystokracji czy wręcz wy-
czerpania się jej dziejowej misji.
Ażeby przedstawić poglądy kilku jeszcze europejskich myślicieli konserwa-
tywnych, trzeba zaprezentować oficjalne stanowisko ówczesnego Kościoła. Naj-
lepiej to można uczynić, omawiając encyklikę Mirari Vos. O liberalizmie i religijnym
indyferentyzmie papieża Grzegorza XVI (1832), który chociaż był bardzo nielu-
biany przez Polaków za to, że potępił powstanie listopadowe i zalecał Polakom
posłuszeństwo wobec cara, to jednak reprezentował klasycznie konserwatywną
postawę Kościoła.
Grzegorz XVI w Mirari Vos potępiał naturalnie poglądy rewolucyjne, lecz –
warto zwrócić uwagę na użycie w tytule encykliki słowa „liberalizm”, wówczas
dopiero rozpoczynającego karierę – i wszystkie inne, które postulowały zmianę
społeczną. W rozdziale Poskromienie buntowników pisał:
Tymczasem doszła nowa przyczyna Naszego milczenia, na skutek nadzwyczajnego zu-
chwalstwa buntowników21, którzy ponownie usiłowali rozwinąć chorągiew. Widząc za-
tem, że niepospolite szaleństwo tych ludzi, dzięki ich długotrwałej bezkarności i Na-
szemu przebaczeniu, zamiast uspokojenia bardziej się wzmogło, poczytaliśmy wreszcie
za obowiązek choć z wielką boleścią Naszego serca, taką ich zaciętość poskromić rózgą
władzy udzielonej Nam z Boskiego zrządzenia22.
Konserwatyzm Grzegorza XVI był niemal odruchowy, papież nie pozwolił na
przykład na to, by w państwie kościelnym wprowadzono kolej żelazną czy oświet-
lenie gazowe. Na temat bezbożności i „bezwstydnej nauki, wyuzdanej wolności”
pisał w rozdziale Bezbożność, bezwstydna nauka, wyuzdana wolność nowatorów:
Nasza stolica Błogosławionego Piotra, na której Chrystus osadził swój Kościół, ponosi
najsroższe uciski; węzeł jedności co dzień wątleje, co dzień się rozrywa. Uderzono na
Boski autorytet Kościoła, potargawszy jego prawa, uznano za wytwór jedynie ludzki,
w ten sposób podbity w niewolę przez wszelką niesprawiedliwość pozostaje w nienawiści
u ludów. Należna uległość biskupom jest osłabiona a władza ich podeptana23.
W swej encyklice Grzegorz XVI zaprezentował także niewzruszone stano-
wisko konserwatywne, które stało się potem częścią postawy Kościoła aż do
czasów papieża Leona XIII. W rozdziale pod charakterystycznym tytułem Ko-
ściół brzydzi się każdą nowością pisał:
Kościół się brzydzi każdą nowością […]. Dlatego dla poskromienia zuchwałości tych,
którzy albo prawa tej Świętej Stolicy pragną zniweczyć, albo usiłują zerwać jej związek
21 Grzegorzowi XVI chodzi tu o powstania 1830 i 1831 roku zarówno polskie, jak i we
Francji oraz Belgii.
22 Grzegorz XVI, Encyklika o liberalizmie i religijnym indyferentyzmie Mirari Vos, tłum. Franci-
szek Rostafiński, http://www.kns.gower.pl/grzegorz_xvi/mirari.htm (dostęp: 8.04.2013).
23 Ibidem.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Zygmunt Krasiński – polityka, filozofia, religia
19
z innymi Kościołami partykularnymi, jedynie dzięki któremu kwitnąć i trwać mogą, tym
wszystkim głoście wiarę i uszanowanie ku niej24.
Grzegorz XVI jakby czytał wypowiedź Józefa Kalasantego Szaniawskiego na
temat cenzury (co naturalnie było niemożliwe, ale oddawało po prostu ducha
myśli konserwatywnej), kiedy pisał w rozdziale Wolność druku:
Do tego też zmierza owa najzgubniejsza, przeklęta i odstręczająca wolność druku, mająca
na celu rozpowszechnienie wszelkich pism wśród pospólstwa, której niektórzy domagają
się i popierają z taką natarczywością. Nas na te wytwory nauk, albo raczej upiory błędów,
które wzdłuż i wszerz po świecie się rozchodzą w niezliczonych pismach, broszurach,
księgach, książkach nierzadko szczupłych co do objętości, ale pełnych złośliwości, z któ-
rych rozlewające się po całej ziemi przekleństwo, o łzy Nas przyprawia25.
Na tym tle szczególne stanowisko zajmował myśliciel i wielki pisarz, nie-
wątpliwie katolik i niewątpliwie katolik wierny Kościołowi i przez Kościół nigdy,
w przeciwieństwie do wielu mu współczesnych, nie potępiony – François-René
de Chateaubriand. Chateaubriand, czytany przez wszystkich, samotny i niepo-
trafiący pogodzić się ze światem, jest zwolennikiem ścisłego przestrzegania bo-
skiej legitymizacji władzy, zarazem wolności. Pisze na ten temat, jakby nie było
żadnego kłopotu, ani problemu: „Przyjmijmy tę zasadę: nie ma prawdziwej re-
ligii bez wolności, ani prawdziwej wolności bez religii”26. Chateaubriand, który
wbrew swoim poglądom podejmował działalność polityczną, szczególnie się na
tym polu nie zaznaczając, nigdy nie wyjaśnił, jak można było zachować wol-
ność i religię równocześnie. Ponieważ był wiernym czytelnikiem Tocqueville’a,
jego myśli na ten temat bywają interpretowane w duchu autora O demokracji
w Ameryce.
Stanowisko takie, bliskie także Krasińskiemu, oznaczało raczej deklarację
stosunku do wiary z jednej strony zagrożonej przez tyranię rewolucji, a z dru-
giej – przez nadmierne polityczne zaangażowanie Kościoła. Przeciwko temu
zaangażowaniu występuje wielu konserwatystów, którzy nie chcą i nie mogą
zrezygnować z przekonania, że bez religii świat ducha i moralności nie będzie
miał sensu. Ich poglądy są formułowane z innego punktu widzenia niż poglą-
dy na przykład de Maistre’a. Wolność jest dla nich bezcenna, ale obawiają się
wolności nieograniczonej. Czasem – jak w przypadku Tocqueville’a – można
mieć wątpliwości, czy nie traktowali religii funkcjonalnie, na pewno jednakże
nie był to casus Chateaubrianda. Jak inni, którzy jednak poszli dalej ( Lam-
mennais przede wszystkim), bronił Chateaubriand takiej formy religii, która
umożliwiałaby akceptację tych porewolucyjnych przemian, jakie były nie do
odrzucenia.
24 Ibidem.
25 Ibidem.
26 F.-R. de Chateaubriand, Essais sur les revolutions, Paris 1826, s. 89–90.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
20
Zygmunt Krasiński – polityka, filozofia, religia
Wreszcie, przypomnijmy stanowisko Cortésa – przeciwne wobec katolicyzmu
i konserwatyzmu ściśle politycznego. Juan Donoso Cortés był hiszpańskim arysto-
kratą i dyplomatą, a jego działalność publicystyczna obejmuje przede wszystkim
lata 1848–1851. Chociaż Donoso Cortés znajdował się pod silnym wpływem pism
de Maistre’a, to jednak formułował propozycje polityczne zasadniczo odmienne
(o ile w ogóle można mówić, że u autora Wieczorów petersburskich występuje konkret-
na i pozytywna koncepcja polityczna). Był przekonany o tym, że człowiek z natury
ma skłonność do zła. Niektórzy komentatorzy porównują go pod tym względem
do Tomasza Hobbesa, co wydaje się nietrafne, gdyż u tego ostatniego nie ma pe-
symistycznej wizji natury ludzkiej, a występuje jedynie realistyczny opis zachowań
w stanie natury. Donoso Cortés opierał się na dwu przekonaniach: wszelka władza
znajduje legitymizację w Opatrzności oraz najlepszą formą władzy – z racji takiej
właśnie ludzkiej natury, jak i z racji potrzeby stabilności i porządku – jest dyktatura.
Jednak – podobnie jak w przypadku de Maistre’a – często napotykamy na
powierzchowną lekturę prac Cortésa, a w szczególności na nadinterpretację
jego pojęcia dyktatury. Dla Cortésa, dyktaturę może sprawować również rząd
konstytucyjny, czy raczej monarchia konstytucyjna. Z pewnością był on żarli-
wym zwolennikiem ustroju monarchicznego. Mimo wpływów de Maistre’a nie
można go uznać za zwolennika tezy, że wszystkie publiczne sprawy ludzkie leżą
w rękach Opatrzności. To my sami, posługując się racjonalnym rozumowaniem,
przyjmujemy formę rządu. Natomiast każda dobra forma rządu powinna być
związana z silnym w odczuciu społecznym pierwiastkiem religijnym, ponieważ
rząd, co także różni Donoso Cortésa od tradycjonalistów, nie zajmuje się spra-
wami moralnymi. Tak bardzo rozszerzał on pojęcie dyktatury, że możemy przy-
równać je do idei silnej władzy. Pisał:
Powiadam panom, że dyktatura w pewnych okolicznościach, w danych okolicznościach,
w okolicznościach takich jak obecne jest rządem uprawnionym; jest rządem dobrym, jest
rządem korzystnym, jak każdy inny rząd; jest rządem racjonalnym, który może obronić
się w teorii, tak jak może obronić się i w praktyce. I jeśli nie dajecie wiary, spójrzcie na
to jak wygląda życie społeczne. […] Ta oto teoria, która jest prawdą w porządku racjo-
nalnym, jest rzeczą niezmienną w porządku historycznym. Przytoczcie mi przykład spo-
łeczeństwa, które nie miałoby dyktatury. Pokażcie mi takie. Zobaczcie, co zdarzyło się
w demokratycznych Atenach, co zdarzyło się w arystokratycznym Rzymie. W Atenach ta
władza wszechmocna pozostawała w rękach ludu i nazwana była ostracyzmem; w Rzymie
ta władza wszechmocna pozostawała w rękach Senatu, który delegował ją konsulowi, co
nazywało się, jak i u nas, dyktaturą27.
Dla autora Eseju o katolicyzmie, liberalizmie i socjalizmie podstawową kwestią –
jak dla wszystkich konserwatystów – jest relacja między rządem (dyktaturą)
a wolnością. Rozumowanie zaczyna się od stwierdzenia, kiedy i w jakich okolicz-
nościach dochodzi do rewolucji.
27 J. Donoso Cortés, O dyktaturze, przeł. N. Łuczyńska, W. Przybylski, „Res Publika Nowa”,
zima 2007, nr 1 (191), s. 151.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Zygmunt Krasiński – polityka, filozofia, religia
21
Proszę, żeby mi przytoczono choćby jeden przykład rewolucji dokonanej i przeprowa-
dzonej przez ludy niewolnicze lub ludy głodujące. Rewolucje są chorobami ludów boga-
tych; rewolucje są chorobami ludów wolnych. Świat starożytny był światem, w którym
niewolnicy stanowili większość rodzaju ludzkiego; powiedzcie mi, która rewolucja została
dokonana przez niewolników?28
Wolność można uratować tylko w ramach porządku – to stały motyw rozumo-
wania konserwatystów, lecz warunek wprowadzenia porządku jest następujący:
Jedna rzecz może uchronić od katastrofy; jedna i żadna inna; nie uniknie się katastrofy
poprzez dawanie większej wolności, większych gwarancji, nowych konstytucji; unikniemy
jej starając się wszyscy, tak daleko jak to możliwe, wywołać reakcję uzdrawiającą, religijną.
A więc dobrze: czy możliwa jest ta reakcja? Możliwa jest ona; lecz czy jest prawdopodob-
na? Panowie, mówię tu z najgłębszym smutkiem, nie uważam jej za prawdopodobną.
Widziałem, panowie, i poznałem wiele jednostek, które odeszły od wiary i powróciły do
niej; na nieszczęście, panowie, nie widziałem nigdy żadnego ludu, który by powrócił do
wiary po jej uprzednim opuszczeniu29.
We współczesnej Donoso Cortésowi rzeczywistości kwestia wolności była
jednak wciąż otwarta. Wprawdzie jego opis sytuacji brzmi pesymistycznie:
Panowie, jeśli dziś mielibyśmy zająć się głosowaniem, wyborem między wolnością, z jed-
nej strony, a dyktaturą, z drugiej, nie byłoby zupełnie nieporozumienia; któż, mogąc
uściskać się z wolnością, padłby na kolana przed dyktaturą? Ale to nie jest kwestia. Wol-
ność nie istnieje, to fakt w Europie; rządy konstytucyjne, które ją reprezentowały, nie są
niczym jak tylko ramą, szkieletem bez życia30.
Mimo to Cortés dostrzega też nadzieję, która miałaby polegać na dokonaniu
wyboru między dwoma odmianami dyktatury:
Chodzi tu o wybór pomiędzy dyktaturą, która pochodzi z dołu i dyktaturą, która przy-
chodzi z góry: ja wybieram tę, która przychodzi z góry, ponieważ pochodzi z rejonów
czystszych i jaśniejszych; chodzi o wybór, w końcu, pomiędzy dyktaturą sztyletu i dykta-
turą szabli: ja wybieram dyktaturę szabli, gdyż jest bardziej szlachetna31.
Poglądy Donoso Cortésa stanowią zapowiedź stanowiska przyszłych elita-
rystów. Co ważne, dyktatura to nie jest – według niego – postulat. To jest fakt,
władza jest zawsze formą dyktatury, jak to postrzega Donoso Cortés. Dlatego
trzeba zadbać, żeby była to dyktatura sprawna i przestrzegająca zasad moral-
nych. A taki ustrój dyktatorski można stworzyć jedynie z poparciem i odwoła-
niem się do nauki i władzy Kościoła. Rozwiązanie proponowane przez Cortésa –
wbrew krytykom – było bardzo logiczne i zarazem pragmatyczne. Lektura prac
Cortésa silnie odznacza się w listach Zygmunta Krasińskiego.
28 Ibidem, s. 154.
29 Ibidem, s. 158–159.
30 Ibidem, s. 160.
31 Ibidem.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Pobierz darmowy fragment (pdf)