Pierwsza książka z cyklu WYZWANIA EDUKACYJNE. Edukacja dla każdego, SZTUKA ŻYCIA W ŚWIECIE jest 'poradnikiem edukacji siebie', zawiera szereg pojęć, w tym podstawowe - wychowanie do zdrowia i wychowywać zdrowo. Wychodząc od modelu kształcenia na XXI wiek i potrzeb edukacyjnych na miarę czasów współczesnych, daje wytyczne do przygotowania programu wspierającego zdrowie na wszystkich poziomach (holistyczny model), włączając nie tylko indywidualnego człowieka, ale rodzinę, społeczeństwo i przyrodę (świat- ekologię). Obraz świata jest bowiem, bazując na fizyce kwantowej odzwierciedleniem sposobu funkcjonowania indywidualnego człowieka
Każda z książeczek z cyklu 'WYZWANIA EDUKACYJNE' stanowi całość sama w sobie i jednocześnie wszystkie razem tworzą całość.
Znajdź podobne książki
Ostatnio czytane w tej kategorii
Darmowy fragment publikacji:
Wychowanie do zdrowia
w rodzinie, szkole
i świecie
Ewa Danuta Białek
1
2
WYZWANIA EDUKACYJNE
EDUKACJA DLA KAŻDEGO
„SZTUKA ŻYCIA W ŚWIECIE”
Ewa Danuta Białek
WYCHOWANIE DO ZDROWIA
W RODZINIE, SZKOLE
I ŚWIECIE
Program dydaktyczno-wychowawczy
holistycznego podejścia do promocji zdrowia, opieki i profilaktyki,
pomocy psychologiczno-pedagogicznej i edukacji ekologicznej
w oparciu o założenia psychosyntezy
dla:
nauczycieli / wychowawców; dyrektorów szkół; wizytatorów; kadry
samorządów, pracowników Centrów Pomocy Rodzinie oraz Centrów
Promocji Zdrowia i Edukacji Ekologicznej
3
Copyright by: Ewa Danuta Białek
Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentów
niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci bez pisemnej zgody
Autorki jest zabronione. Wykonywanie kopii kserograficznych,
fotograficznych czy na nośniku filmowym i ich przetwarzanie jest
naruszeniem praw autorskich.
Warszawa 2012
ISBN 978-83-62932-20-7
Książka drukowana dostępna poprzez Wydawcę - INSTYTUT
PSYCHOSYNTEZY. Centrum Zrównoważonego Rozwoju
Człowieka
www.psychosynteza.pl
4
Spis treści
• Nowe wyzwanie: model kształcenia na miarę XXI wieku
• Nowe potrzeby edukacyjne
• Co to jest zdrowe wychowanie?
• ABC zdrowego wychowania i edukacji siebie
• Budowanie modelu całościowego zdrowia
• Edukacja do zdrowia człowieka, jako edukacja do zdrowej
Ziemi
• Edukacja ekologiczna – konieczność czy szansa nowej szkoły?
• Posłanie do Nadwrażliwych – Prof. Kazimierz Dąbrowski
• Komentarz do “Posłania”
• Holistyczne podejście do zdrowia – nowy model wychowania
• Cele edukacyjne programu
• Zakres treści nauczania
• Procedury osiągania celów
• Standardy osiągnięć
• Szczegółowy opis form realizacji programu i przykłady
• Przykładowe formy oceny założonych efektów
• Dostępna bibliografia
• Inne książki autorki
5
NOWE WYZWANIE:
MODEL KSZTAŁCENIA NA MIARĘ XXI WIEKU
Ponad dekadę trwający już wiek XXI ukazuje, że nie ma czegoś
takiego jak stabilizacja i to zarówno w sferze jednostkowej jak i
globalnej. Każdy dzień przynosi nowe wydarzenia w różnych sferach
życia, a z tym związane także nowe wyzwania.
Żyjemy więc w świecie nieustannych przemian, a tym samym
konieczności systematycznego przewartościowywania priorytetów
i
dostosowywania się do zmian. W Polsce zapoczątkowane tak naprawdę
zostały one w sferze społecznej i gospodarczej na przełomie lat 80-90
tych XX wieku, czego konsekwencje odbiły się w życiu osobistym,
rodzinnym i zawodowym poszczególnych jednostek. Szybkie tempo
życia, brak stabilizacji i stała konieczność dostosowywania się do
zmieniających się warunków, spowodowały i nadal powodują brak
stabilizacji nie tylko osobistej ale i zawodowej, prowadząc do nasilenia
sytuacji stresorodnych, doprowadzając często dorosłych, a także już
dzieci i młodzież do poszukiwania środków uspokajających, chroniących
przed depresją, umożliwiających chwilowe zapomnienie – jak narkotyki
czy alkohol.
Nieustanna konfrontacja ze zmianami wymusza inny sposób
funkcjonowania, w odróżnieniu od pokoleniowej
„stabilizacji
zawodowej”. Obecna rzeczywistość nakazuje wręcz stałą elastyczność,
dostosowywanie się do zmian, a tym samym przeniesienie punktu
6
odniesienia na „bycie stabilnym w sobie”. Jest to tak jak drzewo, które
wrośnięte korzeniami w ziemię, gdy jeszcze młode – buja się wraz z
powiewem wiatru we wszystkie kierunki
(odpowiedniki zmian
okoliczności), niemniej cały czas pozostaje na swym
miejscu,
nienaruszone wewnętrznie (stabilne w sobie). Edukacja tego rodzaju od
pokoleń nie istniała zarówno w szkole jak i w domu (wychowanie). Nikt
nie uczył dzieci zarówno otwartości na nowe, elastyczności, jak i
wewnętrznej stabilności. Podobnie zresztą sprawa się miała z
panowaniem nad emocjami, poczuciem własnej wartości i sprawczości, a
szczególnie używania swej woli do właściwych wyborów. Wprost
przeciwnie, panujący dziesiątki lat po II wojnie światowej system
totalitarny w Polsce przyzwyczaił do bezradności, oczekiwań,
bezwolności, wyzwolił postawy roszczeniowe i egzekucyjne (włącznie u
dzieci), żądające od innych, a nie siebie. Ujawnił także wyjątkowe
poczucie izolacji jeden od drugiego, podobnie jak odłączenia od
wspólnoty i Ziemi.
Mówi się, że świat przyspieszył, ale to my, ludzie przyspieszyliśmy
tempo życia. Łatwy dostęp do informacji i szybkie przesyłanie jej na
odległość powoduje konieczność nadążania za zmieniającą się
rzeczywistością. Wzbudza
to w
ludziach z
jednej strony chęć
przyspieszenia procesów przetwarzania informacji (pojawiają się techniki
szybkiego czytania, notowania, szybszego uczenia się itp.); z drugiej zaś
strony wywołuje gonitwę myśli, chaos, niemożność odpoczynku,
pracoholizm, permanentny brak czasu dla siebie, rodziny – także na
odpoczynek, a w konsekwencji:
• brak ruchu
• nasilanie się objawów chorobowych o zróżnicowanej etiologii
(związanych ze stałym napięciem, stresem, jednostajną postawą ciała,
zaburzenia wzroku, brak równowagi psychofizycznej i biologicznej)
7
Pobierz darmowy fragment (pdf)
Gdzie kupić całą publikację:
Wychowanie do zdrowia w rodzinie, szkole i świecie
Autor: Ewa D. Białek
Aktualnie brak ofert nabycia tej publikacji drogą kupna...
Opinie na temat publikacji:
Inne popularne pozycje z tej kategorii:
Czytaj również:
Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką :