Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00562 010246 11042582 na godz. na dobę w sumie
Wychowywanie zaradnych dzieci. Poradnik bez kantów - książka
Wychowywanie zaradnych dzieci. Poradnik bez kantów - książka
Autor: Liczba stron: 296
Wydawca: Septem Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-1689-3 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> życie rodzinne
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Twoje dziecko -- urodzony szczęściarz

Dzieci mają wręcz cudowną moc, aby zmieniać się we wszystko, w co tylko zapragną
Jean Cocteau

Popatrz na te wszystkie pewne siebie, wygadane i zadowolone dzieciaki. Budzą powszechną sympatię i zachwyt otoczenia, brylują w szkole i z łatwością wyróżniają się z tłumu. Na pewno chcesz, żeby i Twoje dziecko było mądre oraz zaradne, by znalazło w życiu spełnienie i cel. Jednocześnie strachem napawa Cię myśl, że popełnisz jakiś straszliwy błąd, który zaważy na życiu tego brzdąca. Spokojnie, być może fach rodzica to nie bułka z masłem, jeśli jednak kochasz swoją latorośl miłością bezwarunkową, powodzenie wisi w powietrzu.

Pamiętaj, że to Ty jesteś kluczem do sukcesu swojego potomka. Twoim zadaniem jest wpojenie mu odpowiednich wartości, odkrycie i rozwijanie jego talentów, inteligencji i radości życia. Podświadomie pewnie wiesz, co robić, potrzebujesz jednak kilku celnych wskazówek, by upewnić się, że postępujesz słusznie. Wychowywanie zaradnych dzieci to książka, która będzie dla Ciebie wsparciem i krynicą bezcennych, inspirujących pomysłów. Wykorzystaj je w Twoim autorskim planie rozwoju fantastycznego dzieciaka!

Dlaczego warto wiedzieć?
Twoja pociecha potrzebuje pozytywnych wzorów do naśladowania; ważne, by to rodzice, a nie koledzy w szkole czy anonimowi twórcy opinii w cyberprzestrzeni, byli wyznacznikiem wartości w jej życiu.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

...Po radę do książki WYCHOWYWANIE ZARADNYCH DZIECI. PORADNIK BEZ KANT(cid:211)W Denise D. Witmer Autor: Tomasz Misiorek Tłumaczenie: 978-83-246-1689-3 ISBN: Tytuł oryginału: The Everything Parents Guide to Raising a Successful Child 180x235 Format: Stron: 296 do przechowalni Twoje dziecko (cid:151) urodzony szczęściarz Dzieci mają wręcz cudowną moc, aby zmieniać się we wszystko, w co tylko zapragną Jean Cocteau Popatrz na te wszystkie pewne siebie, wygadane i zadowolone dzieciaki. Budzą powszechną sympatię i zachwyt otoczenia, brylują w szkole i z łatwością wyr(cid:243)żniają się z tłumu. Na pewno chcesz, żeby i Twoje dziecko było mądre oraz zaradne, by znalazło w życiu spełnienie i cel. Jednocześnie strachem napawa Cię myśl, że popełnisz jakiś straszliwy błąd, kt(cid:243)ry zaważy na życiu tego brzdąca. Spokojnie, być może fach rodzica to nie bułka z masłem, jeśli jednak kochasz swoją latorośl miłością bezwarunkową, powodzenie wisi w powietrzu. Pamiętaj, że to Ty jesteś kluczem do sukcesu swojego potomka. Twoim zadaniem jest wpojenie mu odpowiednich wartości, odkrycie i rozwijanie jego talent(cid:243)w, inteligencji i radości życia. Podświadomie pewnie wiesz, co robić, potrzebujesz jednak kilku celnych wskaz(cid:243)wek, by upewnić się, że postępujesz słusznie. Wychowywanie zaradnych dzieci to książka, kt(cid:243)ra będzie dla Ciebie wsparciem i krynicą bezcennych, inspirujących pomysł(cid:243)w. Wykorzystaj je w Twoim autorskim planie rozwoju fantastycznego dzieciaka! Dlaczego warto wiedzieć? Twoja pociecha potrzebuje pozytywnych wzor(cid:243)w do naśladowania; ważne, by to rodzice, a nie koledzy w szkole czy anonimowi tw(cid:243)rcy opinii w cyberprzestrzeni, byli wyznacznikiem wartości w jej życiu. Kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji. Formowanie pozytywnych cech osobowości. Tworzenie dobrych nawyk(cid:243)w i umiejętności. Troska o rozw(cid:243)j inteligencji emocjonalnej. Uczenie wartości poprzez opowieści. Efektywne techniki dyscyplinowania. IDŹ DO: Spis treści Przykładowy rozdział KATALOG KSIĄŻEK: Katalog online Zam(cid:243)w drukowany katalog CENNIK I INFORMACJE: Zam(cid:243)w informacje o nowościach Zam(cid:243)w cennik CZYTELNIA: Fragmenty książek online Wydawnictwo Helion ul. Kościuszki 1c 44-100 Gliwice tel. 032 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl e-mail: septem@septem.pl redakcja: redakcjawww@septem.pl informacje: o księgarni septem.pl Spis treści 11 Wprowadzenie Rozdział 1. Skąd się biorą dzieci odnoszące sukcesy? 1 Każde dziecko może odnieść sukces ................................................................................14 Weź głęboki oddech — jesteś normalna ........................................................................14 Twój indywidualizm ma kluczowe znaczenie................................................................17 Wykorzystanie Twoich indywidualnych umiejętności ...............................................18 Ukształtuj zdrowe stosunki w rodzinie ............................................................................19 Kształtowanie cech odpowiedzialnych za sukces ........................................................22 Życie rodziny w dzisiejszych czasach......................................................................................22 Rozdział 2. Sukces a „idealny obraz” 2 Twój obraz idealnej rodziny .................................................................................................24 Twoje oczekiwania ..................................................................................................................24 Definicja dziecka osiągającego sukcesy ..........................................................................29 Cele Twojej rodziny .................................................................................................................31 Nauka autofokusu ...................................................................................................................32 Zamień swoje obrazy w film ................................................................................................33 Rozdział . Mocne i słabe strony rodzicielstwa 5 Twój indywidualizm jest Twoją siłą ...................................................................................36 Celebrowanie indywidualizmu Twojego dziecka .........................................................36 Gdzie leżą Twoje mocne i słabe strony jako rodzica? .................................................38 Akceptowanie swoich słabych stron.................................................................................41 Wykorzystywanie swoich mocnych stron .......................................................................42 Pięć kluczowych umiejętności ............................................................................................44 Rozdział 4. Podejmowanie decyzji 47 Kto decyduje? ........................................................................................................................... 48 Dzielenie się obowiązkiem podejmowania decyzji ................................................... 50 Komunikowanie decyzji ....................................................................................................... 52 Gdy dobre decyzje okazują się złe .................................................................................... 53 Gdy złe decyzje okazują się naprawdę złe ..................................................................... 53 Stres związany z podejmowaniem licznych decyzji ................................................... 55 Kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji .................................................. 55  Spis treści Rozdział 5. Umiejętności organizacyjne 59 Dlaczego bycie zorganizowanym jest takie ważne .................................................... 60 Organizowanie codziennych spraw ................................................................................. 61 Planowanie obowiązków domowych ............................................................................. 63 Tworzenie dobrych nawyków ............................................................................................ 64 Równoważenie kariery i rodziny ....................................................................................... 65 Czas z rodziną ........................................................................................................................... 67 Kształtowanie umiejętności organizacyjnych .............................................................. 68 Rozdział 6. Rodzinne finanse 71 Gospodarowanie rodzinnymi pieniędzmi ..................................................................... 72 Kieszonkowe ............................................................................................................................. 74 Oszczędzanie ............................................................................................................................ 76 Koszty studiów ......................................................................................................................... 77 Ubezpieczenie ......................................................................................................................... 78 Emerytura .................................................................................................................................. 80 Rozdział 7. Inteligencja emocjonalna 8 Czym jest inteligencja emocjonalna? .............................................................................. 84 Jaki jest Twój EQ? .................................................................................................................... 86 Poznaj EQ swojego dziecka ................................................................................................. 88 Poprawianie swojego EQ ..................................................................................................... 89 Osiągnięcie swojego limitu frustracji .............................................................................. 91 Modelowanie zdrowego EQ ............................................................................................... 92 Rozdział 8. Samokontrola i samodyscyplina 95 Dlaczego są ważne ................................................................................................................. 96 Małe rzeczy, które irytują ..................................................................................................... 98 Wybieraj swoje bitwy ..........................................................................................................100 Utrata panowania .................................................................................................................101 Uspokajające czynności .....................................................................................................102 Bycie wzorem samokontroli i samodyscypliny ..........................................................105 4 Spis treści Rozdział 9. Moralność i wartości 107 Różnica pomiędzy moralnością a wartościami ..........................................................108 Dlaczego dzieci odnoszące sukcesy potrzebują jednego i drugiego ................109 Ustalenie wartości ................................................................................................................110 Uczenie wartości poprzez opowieści ............................................................................112 Momenty na naukę ..............................................................................................................113 Gdy Twoje wartości są inne niż wartości Twojego partnera .................................114 Pluralizm i tolerancja ...........................................................................................................114 Bycie wzorem moralności i wartości ..............................................................................115 Rozdział 10. Tworzenie przydatnych narzędzi wychowawczych 119 Słuchanie ekspertów ........................................................................................................... 120 Słuchanie rodziny, przyjaciół i sąsiadów ...................................................................... 123 Jak wykorzystywać dobre rady ........................................................................................ 125 Przeładowanie informacjami ............................................................................................ 126 Stawanie się swoim własnym ekspertem .................................................................... 127 Pięć kluczowych narzędzi przy wychowywaniu dzieci ........................................... 129 Rozdział 11. Modelowanie 11 Nauka przez naśladowanie zachowań .......................................................................... 132 Rola wzoru do naśladowania ............................................................................................ 134 Wpływ rodziców .................................................................................................................... 135 Wpływ rówieśników ............................................................................................................. 135 Rób, jak mówię, nie — jak robię ...................................................................................... 137 Nie zadręczaj się .................................................................................................................... 138 Mentorzy .................................................................................................................................. 138 Naturalny progres modelowania .................................................................................... 139 Rozdział 12. Narzędzia komunikacji 14 Dzieci potrzebują otwartej komunikacji ...................................................................... 144 Aktywne słuchanie ............................................................................................................... 147 Twój rodzicielski ton ............................................................................................................ 150 Naturalne postępy w komunikacji .................................................................................. 151 5 Spis treści Rozdział 1. Dyscyplina 155 Dzieci potrzebują dyscypliny............................................................................................156 Efektywne techniki dyscyplinowania ............................................................................156 Ustalanie rozsądnych oczekiwań ....................................................................................159 Naturalne i logiczne konsekwencje ...............................................................................161 Nie komplikuj spraw ............................................................................................................162 Naturalny progres dyscypliny ..........................................................................................164 Rozdział 14. Chronienie zaradnego dziecka 167 Bezpieczeństwo przede wszystkim ................................................................................168 Media ........................................................................................................................................170 Internet .....................................................................................................................................173 Chronienie dzieci przed nimi samymi ...........................................................................176 Dobre przygotowanie ma znaczenie...................................................................................176 Rozdział 15. Rozwiązywanie problemów 177 Zdobywanie umiejętności rozwiązywania problemów..........................................178 Przejęcie odpowiedzialności za problem .....................................................................182 Nie stawaj się problemem .................................................................................................182 Nie spiesz się...........................................................................................................................183 Zastosowanie planu działania ..........................................................................................184 Naturalny postęp w rozwiązywaniu problemów ......................................................185 Rozdział 16. Rodzinne tradycje 189 Znaczenie rodzinnych tradycji .........................................................................................190 Stworzenie prawdziwego domu .....................................................................................193 Przekonania religijne ...........................................................................................................194 Wakacyjne zawirowania .....................................................................................................194 Czas spędzany tylko z dzieckiem ....................................................................................195 Ustalanie budżetu tradycji .................................................................................................196 Naturalna ewolucja rodzinnych tradycji .......................................................................198 6 Spis treści Rozdział 17. Zajęcia pozaszkolne 201 Zacznij wcześnie i zadbaj o urozmaicenia ...................................................................202 Kieruj się zainteresowaniami swojego dziecka, a nie własnymi ..........................202 Podtrzymuj zaangażowanie dziecka .............................................................................205 Ryzyko przepracowania ....................................................................................................205 Hobby w wolnym czasie ....................................................................................................207 Zajęcia wakacyjne ...............................................................................................................209 Rozdział 18. Cechy zaradnych dzieci 215 Pięć kluczowych cech ludzi sukcesu ..............................................................................216 Dlaczego te cechy prowadzą do sukcesu ....................................................................217 Wykorzystanie rodzicielskich umiejętności i narzędzi ............................................219 Wpływ świata zewnętrznego ...........................................................................................222 Potęga grup rówieśniczych ...............................................................................................223 Czas pokaże ............................................................................................................................224 Rozdział 19. Wysoka samoocena i poczucie własnej wartości 225 Dwie ważne cechy ................................................................................................................226 Ustalanie celów i planowanie ..........................................................................................228 Rola wzmacniająca ...............................................................................................................229 Różnice w samoocenie pomiędzy płciami ..................................................................231 Problemy wymagające uwagi ..........................................................................................232 Działania wzmacniające samoocenę ..............................................................................234 Rozdział 20. Chęć do nauki 27 Nauka to klucz do przyszłości ..........................................................................................238 Zwiększenie szans dziecka na sukcesy w nauce ........................................................240 Problemy z nauczycielami i szkołą ................................................................................242 Nauka poza szkołą ................................................................................................................245 Problemy wymagające uwagi ..........................................................................................245 Zajęcia sprzyjające chęci do nauki ................................................................................246 7 Spis treści Rozdział 21. Zdolność do miłości 249 Sztuka miłości ........................................................................................................................250 Okazywanie miłości .............................................................................................................250 Życzliwość i uprzejmość .....................................................................................................251 Nierówne traktowanie rodzeństwa ................................................................................252 Związki uczuciowe dzieci ...................................................................................................253 Problemy wymagające uwagi ..........................................................................................257 Wspieranie zdolności do miłości .....................................................................................258 Rozdział 22. Dobry charakter 259 Znaczenie charakteru ..........................................................................................................260 Typy osobowości i charakter ............................................................................................262 Maniery, maniery i jeszcze raz maniery ........................................................................263 Zasady fair play i gra zespołowa .....................................................................................266 Problemy wymagające uwagi ..........................................................................................267 Działania wspierające dobry charakter ............................................................................................267 Rozdział 2. Odporność 269 Bycie odpornym ....................................................................................................................270 Nauka na bieżąco ..................................................................................................................270 Często poprawiaj, odnawiaj i zmieniaj zasady ..........................................................273 Przezwyciężanie powszechnych przeszkód ................................................................274 Przezwyciężanie trudniejszych przeszkód ..................................................................275 Problemy wymagające uwagi ..........................................................................................276 Działania wspierające odporność ...................................................................................278 Rozdział 24. Najlepsze zostaw na koniec 281 Skąd masz wiedzieć, czy się udało? ................................................................................282 Rezygnacja z kontroli ..........................................................................................................282 Powrót do przeszłości .........................................................................................................285 Tworzenie własnego losu ..................................................................................................285 Gratulujemy Ci zaradnego dziecka ...............................................................................285 8 Spis treści Dodatek A Zasoby książkowe Dodatek B Zasoby internetowe 287 291 9 2 Sukces a „idealny obraz” Gdy przygotowujesz rodzinę do rodzinnego zdjęcia, po- święcasz całkiem sporo czasu, by wszystko ustalić. Mu- sisz zaplanować wizyty u fryzjera, kupić nowe ubrania, umówić się na taką porę, która nie będzie kolidowała z codzienną drzemką maleństwa, i tak dalej. Ostatecz- nie warto się natrudzić — dostajesz idealne zdjęcie, które możesz umieścić w domu na honorowym miej- scu. Gdy na nie spoglądasz, zapominasz, ile pracy Cię kosztowało. Właśnie tym jest sukces. Wychowywanie zaradnych dzieci Twój obraz idealnej rodziny Prawdopodobnie masz w głowie obraz idealnej rodziny. Dzieci wracają ze szkoły z uśmiechem i odrabiają lekcje, niemowlęta przesypiają całą noc, sypialnia Twojego nastolatka jest posprzątana i tak dalej. Brzmi jak ideał, nieprawdaż? Niestety, rzeczywistość nie jest idealna. Twoje dziecko będzie się budzić w środku nocy, nie zwracając uwagi na to, że rano musisz wcześnie wstać. Twój nastolatek wróci po wyznaczonej godzinie, prawdopodobnie częściej niż raz. Będziesz chodziła tam i z powrotem po pokoju, wyobrażając sobie wszystkie okropności, jakie mogły mu się przydarzyć, aż wreszcie pojawi się w domu. I jeszcze zapyta, czemu jesteś taka zdenerwowana. To prawdziwy świat rodzica. Na ideał po prostu nie ma tu miejsca. Jeśli zauważysz, że trzymasz się tego, jaka Twoja rodzina „powinna być”, czas przestać patrzeć na idealny obrazek. „Powinna być” tylko zaciem- nia obraz. Gdy zaczynasz patrzeć na to, jak jest naprawdę, że, trzymając się wcześniejszego porównania, na zdjęciu są czerwone oczy itp. — właśnie w tym momencie wchodzisz na drogę prowadzącą do sukcesu — Twojego, Twojej rodziny i Twojego dziecka. Twoje oczekiwania Istnieją dwa podstawowe rodzaje rodzicielskich oczekiwań: jedne, by kiero- wać zachowaniami dziecka, a drugie, by pomóc mu osiągnąć sukces w tym, co robi. Kierowanie zachowaniami poprzez utrzymywanie rozsądnych oczekiwań pomoże Twojemu dziecku wypracować takie cechy jak pewność siebie, odpowiedzialność i poczucie własnej wartości. Pomaganie dziecku w osiągnięciu sukcesu poprzez rozsądne oczekiwania wzmocni jego szacu- nek do samego siebie i zachęci do sięgania po jeszcze trudniejsze cele. 24 Rozdział 2. Sukces a „idealny obraz” Chociaż czasami widuje się określenia „poczucie własnej wartości” i „szacunek do samego siebie” używane zamiennie, w rzeczywisto- ści to dwie różne rzeczy. Poczucie własnej wartości oznacza czucie się wartościowym z tego prostego powodu, że jest się żywą, oddy- chającą istotą ludzką. Szacunek do samego siebie to inaczej poczu- cie godności. Może się wydawać, że określając, jakie oczekiwania wobec dziecka mieszczą się w granicach rozsądku, musimy działać nadzwyczaj ostrożnie. Zdefiniowanie oczekiwań zbyt surowo lub nazbyt pobłażliwie może pro- wadzić do niepożądanych zachowań lub niezrealizowanych do końca osią- gnięć. Kluczem do ustalenia obu rodzajów rodzicielskich oczekiwań jest zachowanie równowagi. Oczekiwania dotyczące pozytywnych zachowań Ustalenie rozsądnych oczekiwań w kwestii pozytywnych zachowań nie jest tak trudne, jak może Ci się wydawać. Wystarczą trzy proste kroki: zasta- nów się, jakiego pozytywnego zachowania oczekujesz od dziecka, wyraźnie zakomunikuj mu swoje oczekiwania i zorganizuj czas na stworzenie i zre- alizowanie planu działania. Rodzice najczęściej nie realizują kolejno tych prostych kroków. Dlatego też w efekcie nie otrzymują takiego zachowania, jakiego oczekiwali od dziecka. Musisz pogodzić się z tym, że Twoje dzieci nie zawsze będą realizowa- ły Twoje oczekiwania. Tak długo jednak, jak oczekiwania będą rozsąd- ne i konsekwentne, dzieci powoli będą spełniać coraz więcej z nich. 25 Wychowywanie zaradnych dzieci Zastanawiając się nad zachowaniami, jakie chętnie widziałabyś u swo- ich dzieci, zadaj sobie następujące pytania: • Czy moje dziecko jest pod względem rozwojowym gotowe na dane zachowanie? • Czy zachowanie to przyniesie mojemu dziecku pozytywne doświad- czenia? • Czy mogę jasno zakomunikować mojemu dziecku zachowanie, któ- rego oczekuję? • Czy mam czas, by stworzyć i zrealizować plan działania? Jeśli odpowiedziałaś twierdząco na te cztery pytania, Twoje oczekiwa- nia są rozsądne. Weźmy na przykład dwulatkę, która interesuje się nauką korzystania z nocnika. Czy jest pod względem rozwojowym gotowa na dane zachowa- nie? Tak. Jest we właściwym wieku i okazuje zainteresowanie. Czy zacho- wanie przyniesie jej pozytywne doświadczenia? Tak. Nie będzie już musiała chodzić w brudnej pieluszce. Czy możesz jasno zakomunikować dziecku zachowanie, którego oczekujesz? Tak. Istnieje wiele książek dla dzieci, po- święconych nauce korzystania z nocnika, albo możesz użyć jako przykładu jednej z jej koleżanek. Czy masz czas, by zrealizować swój plan? Będziesz musiała podjąć świadomą decyzję o zmianie ustalonego trybu zajęć i oka- zać cierpliwość oraz zachęcać dziecko, aby móc odpowiedzieć pozytywnie również na to pytanie. Oczekiwania dotyczące osiągnięć Ponieważ korzyści płynące z ustalenia oczekiwań w kwestii osiągnięć będą odczuwalne w przyszłości, może być tak, że będziesz się nimi bardzo przej- mować. Czy naciskasz za mocno, a może nie dość mocno? Czy Twoje dziec- ko naprawdę interesuje się grą na fortepianie, czy też bierze lekcje, żeby Tobie zrobić przyjemność? W wielu przypadkach odpowiedź na te pytania będzie brzmiała: „nie wiem!”. To nic złego! Nie znamy przyszłości. Ustalaj oczekiwania w ten sposób, by Twoje dziecko cieszyło się podróżą przez życie i stale czegoś się uczyło. Sukcesy w dziedzinach, w których dziecko postanowi coś osiągnąć, przyjdą same. 26 Rozdział 2. Sukces a „idealny obraz” Co robić, gdy moje dziecko się buntuje? Jeśli Twoje dziecko zaczyna się buntować, w ten sposób wysyła Ci in- formację, że czas, byś się wycofała. Dowiedz się, co ono o tym myśli, i zmodyfikuj swoje oczekiwania. Stwórz środowisko, w którym uwydatnią się indywidualne mocne stro- ny Twojego dziecka. Jeśli opierając się na tych mocnych stronach, ustalisz rozsądne oczekiwania, zrobisz dużo dla zbudowania w nim pewności siebie, będącej kluczową cechą dla trwałego sukcesu. Jedną z podstawowych rze- czy przy ustalaniu oczekiwań w ten sposób, by dziecko cieszyło się i uczyło na drodze do osiągnięć, jest pomoc dziecku w samodzielnym motywowaniu siebie. Można to osiągnąć przez: • Upewnienie się, że cel jest czymś, czego dziecko chce, a nie czymś, czego Ty chcesz dla dziecka. • Pozwolenie dziecku na częściowe decydowanie o tym, w jaki sposób cel zostanie osiągnięty. • Pomoc dziecku w oszacowaniu i dostosowaniu jego własnych ocze- kiwań do rzeczywistości. • Dostrzegania wszystkich kroków — i tych drobnych, i dużych — w kierunku realizacji celu. Dzieci mające zbyt wysokie oczekiwania wobec siebie Mówimy, że dziecko ma osobowość typu A, gdy nie potrafi pozostawać bez- czynne, bezustannie chce coś robić i ma trudności w relaksowaniu się albo poczucie winy z powodu zażywania relaksu. Okazuje determinację do wy- grania każdej gry, nawet z przeciwnikami mającymi mniejsze umiejętności. Robi wszystko szybko. Jest niecierpliwe w stosunku do rzeczy dziejących się w swoim tempie. A także przejawia tendencję do ocenienia wszystkich aktywności pod kątem ich mierzalnych rezultatów. Jeśli Twoje dziecko ma osobowość typu A, być może będziesz musia- ła pomóc mu w zmniejszeniu oczekiwań. Możesz to zrobić, dzieląc cel na 27 Wychowywanie zaradnych dzieci mniejsze cele. Zachęć dziecko, by skupiło się na wydzielonym celu. W mia- rę jak będzie realizowało kolejne pomniejsze cele, będzie też postępowało w realizacji większego, ale nie mów mu o tym. Staraj się, by skupiało się na tych mniejszych, chwaląc każdy krok. To nauczy je, że należy zwolnić i do- chodzić do wszystkiego krok po kroku. Dzieci mające zbyt niskie oczekiwania wobec siebie Dzieci z natury nie są leniwe. Jeśli odkryjesz, że Twoje dziecko unika aktyw- ności, ustalania celów albo nie ma w stosunku do siebie żadnych oczekiwań, powinnaś pójść do pediatry i upewnić się, że dziecko nie jest chore. Zwykle coś tak banalnego jak lekka infekcja ucha może pozostać niezauważone, ale dawać pozory lenistwa. Dziecko, które ma zbyt niskie oczekiwania wobec siebie, może obawiać się rezultatów. Zachęć swoje dziecko, by ustaliło oczekiwania odrobinę wy- żej, ale wciąż na pułapie, który z pewnością osiągnie. Poszukaj kompromisu. Swoje oczekiwania określ na poziomie pośrednim pomiędzy tym, co chce osiągnąć dziecko, a tym, co Ty chcesz, by osiągnęło. Realizując kompromi- sowy cel, zyska wiarę w siebie i chętniej samo podniesie sobie poprzeczkę. Różnice pomiędzy płciami Gdy chłopcy realizują cele, przypisują sukces swoim umiejętnościom, przez co rozwijają pewność siebie. Gdy realizacja celów im się nie udaje, poraż- ką obciążają czynniki zewnętrzne, chroniąc tym samym wiarę we własne siły. W przypadku dziewczynek jest odwrotnie. I tak za każdym razem, gdy dziewczynka odniesie porażkę, będzie przypisywała ją swojemu brakowi umiejętności, co podkopie jej pewność siebie. Generalnie powinnaś starać się chwalić chłopców i dziewczynki w ten sam sposób. Niechwalenie indywidualnych talentów — niezależnie, jakie by one były — może podkopać u dziecka wiarę w siebie, przez co nie bę- dzie rozwijać zdolności. Dziecko może też nastawić się negatywnie wobec Ciebie, walczyć z Tobą na każdym kroku, a gdy już osiągnie sukces, odebrać Ci jakąkolwiek zasługę w jego osiągnięciu. 28 Rozdział 2. Sukces a „idealny obraz” Definicja dziecka osiągającego sukcesy Dziecko osiągające sukcesy to takie, które rozwija stale rosnące umiejętno- ści, pomagające w formowaniu pozytywnych indywidualnych cech prowa- dzących do życiowych sukcesów. Indywidualne zdolności dziecka czynią je wyjątkowym. Używa ono swoich umiejętności, by rozwijać pozytywne do- świadczenia. Ma silne poczucie własnego ja i cieszy się z osiągania celów. Dzieci osiągające sukces mają rodziców, którzy bezustannie pracują nad swoimi umiejętnościami wychowawczymi. Ci rodzice używają umiejętno- ści, by wzmacniać zdolności dziecka i zachęcać je do pracy nad sobą. Two- rzą użyteczne narzędzia wychowawcze w celu rozwijania cech potrzebnych ich dzieciom do osiągnięcia sukcesu. Dzieci odnoszące sukcesy stają się odnoszącymi sukcesy dorosłymi, ma- jącymi silne poczucie godności i własnej wartości. Cieszą się, mogąc się uczyć nowych rzeczy i być z tymi, których kochają. Mają dobry charakter, zasady moralne i wartości. Są szczęśliwe. Sukces oznacza korzystny wynik lub osiągnięcie czegoś, co było pożą- dane albo zamierzone. Ponieważ wszyscy mamy swoje własne wyjątkowe pragnienia czy zamiary, różne są nasze pojęcia udanego życia. Generalnie ludzie definiują sukces jako bycie szczęśliwym, zdrowym i cieszenie się peł- nią życia. Zdolności Twojego dziecka Zdolności Twojego dziecka to rzeczy, które ono jest w stanie zrobić, a nie rzeczy, które powinno robić według książki, ani też te, które chciałabyś, aby robiło. Nie zmuszaj dziecko do czegoś, do czego nie jest w ogóle zdolne. Na przykład trzyletnie dziecko lubiące bazgrać w książeczce do kolorowania nie powinno być zmuszane do malowania zgodnie z liniami. Jeśli będziesz naciskać, by kolorowało poprawnie, może zacząć zupełnie ignorować kolo- rowanie i nie będzie już potrafiło się nim cieszyć. 29 Wychowywanie zaradnych dzieci Dziecko, które wykazywało jakąś aktywność, ale nagle przestało chcieć ją uprawiać, mogło przeżyć negatywne doświadczenie, którego nie jesteś świadoma. Porozmawiaj z dzieckiem, zadając ogólne pytania. Następnie wypytaj nauczycieli, instruktorów i innych rodziców. Aby pomóc sobie w skoncentrowaniu się na zdolnościach Twojego dziecka, spróbuj tego: w lewym dolnym rogu kartki papieru wypisz wszyst- kie uzdolnienia Twojego dziecka, wszystko, co Twoje dziecko dobrze robi. Nie oszukuj! Możesz nawet rozpisać te zdolności w skali od 1 do 10, gdzie 1 znaczy „w porządku”, a 10 „znakomicie”. W prawym dolnym rogu tej sa- mej kartki papieru wypisz wszystkie rzeczy, które dziecko lubi robić. Skon- frontuj obie listy, porównując lubiane czynności ze zdolnościami, które są przy nich przydatne. Odkryjesz, że dziecko dąży do aktywności odpowiada- jących jego uzdolnieniom. Samo nastawia się na sukces. Jako jego rodzic możesz pomóc mu zwiększyć szanse na odniesienie sukcesu, po prostu umożliwiając mu uprawianie aktywności, do których przejawia uzdolnienia. Gdy dziecko dzięki nim nauczy się więcej, będzie tym samym szlifowało swoje zdolności. To z kolei doprowadzi do jeszcze większych sukcesów. Nieustannie rosnące umiejętności Twojego dziecka Dziecko potrafiące szybko biegać może zainteresować się takim sportem jak piłka nożna, gdzie umiejętność szybkiego biegania jest przydatna. Tam nauczy się dryblować piłką. Dzięki ćwiczeniom nauczy się szybko biegać z piłką przy nodze. Tak długo, jak jego doświadczenia z piłką nożną pozo- staną pozytywne, będzie rozwijać swoje piłkarskie umiejętności. Kształtowanie pozytywnych cech osobowości Cechy osobowości to przymioty czyniące dziecko tym, kim jest. Czy jest aktywne? Czy jest dobrze zorganizowane? Czy lubi się uczyć? Te cechy w dużej mierze pokrywają się z tymi, które wymieniłabyś jako swoje zalety w podaniu o pracę. 0 Rozdział 2. Sukces a „idealny obraz” Chociaż Twoje dziecko ma naturalne predyspozycje do przejawiania tych cech, można je w nim kształtować i przywracać. Źle zorganizowane dziecko da się nauczyć umiejętności, dzięki którym w jego życiu zapanuje porządek. Dziecko nielubiące czytać można nauczyć lepiej czytać, zachęca- jąc je interesującą lekturą, tak by nauczyło się lubić czytanie. Dziecko, które często się spóźnia, można nauczyć umiejętności planowania czasu, dzięki której będzie gotowe o właściwej porze. Cele Twojej rodziny Wspólne rodzinne cele pomogą Twojej rodzinie w utrzymaniu jasnej wizji tego, co w życiu jest naprawdę ważne. Pozwolą Wam pamiętać o sobie nawzajem, gdy życie stanie się pełne zajęć. Dadzą poczucie przynależności i pozytywne spojrzenie w przyszłość. Aby stworzyć cele całej rodziny, ułóż najpierw „mi- sję rodziny”. To strategia, w której zawarte są Wasze założenia i przekonania. Obejmuje ona rozsądne oczekiwania, dające możliwość odnoszenia sukcesów. Układanie misji rodziny Najważniejszym elementem misji rodziny jest to, by wszyscy członkowie rodziny wzięli udział w jej układaniu. Jeśli któryś z członków rodziny nie będzie uczestniczył w formułowaniu misji, będzie czuł się wykluczony z jej grona. To sprawi, że główny cel w postaci zbudowania silnego poczucia przynależności nie zostanie osiągnięty. Sprawą podstawową jest, by swój głos mieli wszyscy, od najstarszych do najmłodszych. Jeśli mieszkają z Tobą Twoi rodzice, ich też trzeba włączyć w proces formułowania misji. Zacznij od zebrania całej rodziny. Zapytaj każdego: czego pragniesz najbardziej dla tej rodziny? Spisz wszystkie odpowiedzi i na ich podsta- wie stwórz wizję. Wizja to wstęp do ułożenia misji. To długoterminowy cel Twojej rodziny. Może brzmieć na przykład tak: „Pragniemy kochającej rodziny, której członkowie są szczęśliwi i mają wsparcie innych”. Przeczytaj głośno wizję i zapytaj, czy wszyscy zgadzają się z tym, w jaki sposób została sformułowana. Następnie zapytaj: jak powinniśmy starać się zrealizować naszą wizję? Zapisz wszystkie odpowiedzi. To są zachowania ważne dla ro- dziny. Są w nich rodzinne zasady, to, jak członkowie rodziny chcieliby być traktowani, i rzeczy ważne dla każdego z osobna. 1 Wychowywanie zaradnych dzieci Nie używaj misji rodziny jako narzędzia do modyfikowania zachowań. Jeśli będziesz bezustannie powoływała się na nią, zwracając dzieciom uwagę na ich zachowanie, uniemożliwisz zastosowanie tego narzę- dzia zgodnie z przeznaczeniem, którym jest zbudowanie silnego po- czucia przynależności. Ostatnim elementem misji będą krótkoterminowe cele, które rodzina chciałaby zrealizować. Może to być coś tak banalnego jak deser do obiadu w każdą środę. Te cele powinny być realistyczne, pozytywne i mierzalne. Należy także określić dla nich ramy czasowe. Na przykład, jeśli chcecie spę- dzać więcej czasu w gronie rodzinnym, zaplanujcie cotygodniowy rodzinny wieczór. Powinniście wpisać go w misję rodziny: „Aby spędzać więcej czasu razem, rodzina Kowalskich będzie uczestniczyć w różnych zabawach w każ- dy wtorek o siódmej wieczorem”. Umieść tak sformułowaną misję w swoim domu w widocznym miejscu, gdzie każdy będzie mógł ją zobaczyć i często czytać. Dobre do tego są drzwi lodówki. Na rodzinnych zebraniach wspieraj się misją przy ocenie tego, jak pracujecie nad osiągnięciem rodzinnych celów. Modyfikujcie misję, w miarę jak mija czas i dorastają dzieci. Nauka autofokusu Gdy chcesz zrobić zdjęcie, prawdopodobnie korzystasz z dostępnej w więk- szości aparatów fotograficznych opcji autofokusu, czyli automatycznego ustawienia ostrości. Ty decydujesz o punkcie skupienia soczewki tak, aby Twoje zdjęcie nie było nieostre lub zamazane. Aparat skupia soczewkę na najważniejszym obszarze zdjęcia i sprawia, że obraz jest jak najczystszy. Patrząc na swoją rodzinę realistycznie, ustalając rozsądne oczekiwania, pamiętając, że sukces zależy od osoby i czując przynależność do rodziny, zaczniesz się uczyć, jak automatycznie skupiać się na ważnych aspektach ży- cia Twojego dziecka. Będziesz widziała, że pięknie maluje, nie dostrzegając rozchlapanej na podłodze farby. Gdy coś takiego się przydarzy, zrób krok do tyłu, by dostrzec to, co osiągnęłaś. 2 Rozdział 2. Sukces a „idealny obraz” Zamień swoje obrazy w film Filmy mają wielką moc. Zapisują życie i pozwalają je edytować. Możesz przewinąć do tyłu i powtórzyć poszczególne sceny tyle razy, ile zechcesz. Choć wszystko zawsze kończy się tak samo, za każdym razem, oglądając je, będziesz mogła uchwycić kilka nowych aspektów. Udane rodziny są jak filmy. Nigdy nie trwają w bezruchu na tyle długo, by ktoś był w stanie zrobić idealne zdjęcie. Stosunki w nich zmieniają się wraz z ich rozwojem i zawsze dużo się w nich dzieje. Automatycznie skupia- ją się na ważnych elementach podróży przez życie i wycinają błędy. Zacznij kręcić swój własny film. Nie zadowalaj się strzeleniem tu i ówdzie idealnej fotki. Ciesz się akcją! 
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Wychowywanie zaradnych dzieci. Poradnik bez kantów
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: