Wykłady z chemii ogólnej i nieorganicznej dla studentów biologii i biotechnologii (z elementami analizy jakościowej i ilościowej) - ebook/pdf
Autor: Piotr Seliger
Liczba stron: 161
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Język publikacji: polski
ISBN: 978-8-3796-9229-3
Data wydania: 2014-09-02
Lektor:
Kategoria:
ebooki >> edukacja >> chemia
Skrypt zawiera materiał pomocniczy dla studentów I rok kierunku biologia i biotechnologia do wykładów z chemii ogólnej i nieorganicznej prowadzonych na tych kierunkach. Przedstawienie niektórych tematów może być przydatne także dla studentów chemii.
Tematyka skryptu dotyczy: budowy atomu, układu okresowego, wiązań chemicznych, równowagi w roztworach, analizy jakościowej kationów, analiza jakościowej anionów, równowagi kwasowo-zasadowej, analizy ilościowej i alkacymetrii (analizy miareczkowej, wskaźników w alkacymetrii, krzywych miareczkowania mocnych kwasów zasadą i na odwrót ‒ słabej zasady mocnym kwasem, doboru wskaźnika alkacymetrycznego, oznaczenia wodorotlenku sodowego i węglanu sodowego), reakcji redoks (potencjałów redoks, przykładu elektrody wodorowej, szeregu napięciowego metali, równowagi reakcji redoks, reakcji zahamowanych, amfoterycznych substancji redoks, wpływu środowiska na reakcje redoks, wpływu kompleksowania na reakcje redoks, krzywych miareczkowania redoks, wskaźników redoks), potencjometrii, kolorymetrii, kompleksometrii, nazewnictwa i izomerii związków kompleksowych.
Dodatkiem do całości są podstawowe wiadomości o logarytmach: pojęcie logarytmu, jego własności i zapis szczególny logarytmów.
Znajdź podobne książki
Ostatnio czytane w tej kategorii
Darmowy fragment publikacji:
REDAKCJA NAUKOWO-DYDAKTYCZNA
„FOLIA CHIMICA”
Henryk Piekarski, Małgorzata Jóźwiak
RECENZENT
Edward Szłyk
OKŁADKĘ PROJEKTOWAŁA
Barbara Grzejszczak
© Copyright by Piotr Seliger, 2010
Wydrukowano z dostarczonych do Wydawnictwa UŁ gotowych materiałów
Wydanie I (dodruk). W.04726.13.0.S
ISBN (wersja drukowana) 978-83-7525-430-3
ISBN (ebook) 978-83-7969-229-3
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
90-131 Łódź, ul. Lindleya 8
www.wydawnictwo.uni.lodz.pl
e-mail: ksiegarnia@uni.lodz.pl
tel. (42) 665 58 63, faks (42) 665 58 62
Spis treści
1. Wprowadzenie
2. Budowa atomu i układ okresowy
3. Wiązanie chemiczne
4. Równowagi w roztworach
5. Analiza jakościowa kationów
6. Analiza jakościowa anionów
7. Równowagi kwasowo-zasadowe
8. Analiza ilościowa – wstęp i alkacymetria
9. Reakcje redoks
10. Potencjometria
11. Kolorymetria
12. Kompleksometria
13. Nazewnictwo i izomeria związków kompleksowych
14. Dodatek – logarytmy
15. Literatura
5
21
31
43
63
77
83
101
113
125
133
141
151
159
161
Słowo wstępne
Skrypt ten został pomyślany jako materiał pomocniczy dla studentów I rok kierunku
biologia i biotechnologia do wykładów z chemii ogólnej i nieorganicznej prowadzonych na
tych kierunkach. Z moich obserwacji wynika, Ŝe przedstawienie niektórych tematów moŜe
być przydatne takŜe dla studentów chemii, przy czym zwracam uwagę, iŜ materiał zawarty w
tym skrypcie jest bardzo okrojony i nie obejmuje wszystkich zagadnień wymaganych na
kierunku chemia.
Ilość godzin wykładów w porównaniu z ilością materiału obowiązującym w minimum
programowym sprawia, Ŝe aby został on zrealizowany, wykłady muszą być prowadzone w
dość duŜym tempie, co z kolei powodowało błędy lub duŜe luki w notatkach studenckich.
Mam nadzieję, Ŝe wraz z tym skryptem studenci będą mogli bardziej skoncentrować się na
tłumaczonych zagadnieniach i na zrozumieniu omawianych tematów.
Proszę nie traktować tego podręcznika jako substytut wykładów lecz jedynie jako
pomoc do nich, gdyŜ część zagadnień omawianych na wykładach nie znalazła się w tych
materiałach.
Wykłady z chemii dla studentów biologii i biotechnologii – Wprowadzenie
5
e
n i
e
d z
W p r o w a
Wprowadzenie
• Chemia - nauka zajmująca się materią…
• Materia - Wszystko co posiada masę i
zajmuje jakieś miejsce w przestrzeni
– Stół
– Kreda
– A powietrze?
• TeŜ jest materią.
•• GazGaz
Trzy stany materii
– nie posiada zdefiniowanego kształtu i objętości
– wypełnia jakiekolwiek naczynie do którego jest
wpuszczone
– daje się wysoce spręŜać
•• CieczCiecz
– nie ma zdefiniowanego kształtu ale ma zdefiniowaną
objętość
– daje się nieznacznie kompresować
•• CiaCiałłoo stastałłee
– posiada zdefiniowany kształt i objętość
– w zasadzie nie ulega kompresji
_______________________________
_______________________________
_______________________________
_______________________________
_______________________________
_______________________________
_______________________________
_______________________________
_______________________________
_______________________________
_______________________________
_______________________________
_______________________________
_______________________________
_______________________________
_______________________________
_______________________________
_______________________________
_______________________________
_______________________________
_______________________________
Wykłady z chemii dla studentów biologii i biotechnologii – Wprowadzenie
6
Materia
• Właściwości chemiczne - przemiany
chemiczne jakim moŜe ulec materia
– łatwopalny? Łatwo reaguje z tlenem?
• Właściwości fizyczne: takie które nie są
związane z przemianą chemiczną
– kolor, gęstość, stan skupienia itd.
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
Sklasyfikujmy rodzaj przemiany:
________________________________
Topnienie masła
Spalanie drewna
Schładzanie piwa
Gotowanie wody
Rdzewienie gwoździ
Trawienie poŜywienia
Główne działy chemii
• Chemia nieorganiczna
• Chemia organiczna
• Chemia analityczna
• Chemia fizyczna
• Chemia teoretyczna
• Biochemia
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
Wykłady z chemii dla studentów biologii i biotechnologii – Wprowadzenie
7
Troszkę matematyki
2 + 2 =
Zapis wykładniczy
• Zazwyczaj mając do czynienia z bardzo
duŜymi lub bardzo małymi liczbami
przedstawiamy je w postaci potęgi 10
Przykłady:
0.00005 zapisujemy jako 5 x 10-5
4,000,000 zapisujemy jako 4 x 106
Uwaga: ujemny wykładnik oznacza
Ŝe liczba jest mniejsza od 1!!!
Cyfry znaczące
• Nie kaŜdej cyfrze jaką odczytamy z
kalkulatora naleŜy wierzyć
• KaŜdy pomiar obarczony jest jakimś
błędem, czyli obliczenia kalkulatorem
równieŜ
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
Wykłady z chemii dla studentów biologii i biotechnologii – Wprowadzenie
8
Cyfry znaczące
Cyfry znaczące - wszystkie cyfry w liczbie
przedstawiające jakąś daną bądź wynik, które są
pewne plus jedna cyfra niepewna.
Copyrig ht © 2001 The McGraw-Hill Companies, Inc. Permission required f or reproduction or display.
• Dla przykładu, jeśli weźmiemy jakieś
pudełko i zmierzymy jego długość,
wysokość i szerokość - moŜemy obliczyć
jego objętość:
Długość: 12.30 cm
Szerokość: 3.17 cm
Wysokość: 0.22 cm
Objętość = 12.30cm x 3.17cm x 0.22cm
= 8.57802 cm3
Jak zaokrąglić?
= 8.58?
= 8.6?
8.57802?
Rozpoznawanie cyfr znaczących
• Wszystkie cyfry róŜne od zera są znaczące
• 2.37 posiada 3 cyfry znaczące
• Liczba cyfr znaczących jest niezaleŜna od
pozycji przecinka dziesiętnego
• 365.7, 36.57 czy 3.657 posiadają 4 cyfry znaczące
• Zera umieszczone pomiędzy niezerowymi
cyframi są równieŜ znaczące
• 7205 posiada 4 cyfry znaczące
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
Wykłady z chemii dla studentów biologii i biotechnologii – Wprowadzenie
9
• Zera na końcu liczby są cyframi
znaczącymi jeśli liczba posiada przecinek.
• 3.8000 posiada 5 cyfr znaczących
• Zera na końcu liczby jeśli nie posiada ona
przecinka , są niejednoznaczne
• 3000. względem 3000
• Zera po lewej stronie od pierwszej cyfry
róŜnej od zera nie są cyframi znaczącymi.
• 0.00045 (zauwaŜmy: 4.5 x 10-4)
Parę przykładów
Ile cyfr znaczących znajduje się w
tych przykładach?
200.
3109
600.4
0.001020
60.0330
NOTACJA NAUKOWA A CYFRY
ZNACZĄCE
• Często notację naukową uŜywa się do
łatwiejszego określenia liczby cyfr
znaczących.
• Przykład:
7 600 = 7.6 x 1 000 = 7.6 x 103
0.0050 = 5.0 x 0.001 = 5.0 x 10-3
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
Wykłady z chemii dla studentów biologii i biotechnologii – Wprowadzenie
10
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
CYFRY ZNACZĄCE W WYNIKACH
OBLICZEŃ
I. Dodawanie i odejmowanie
• Wynik obliczeń nie moŜe mieć więcej cyfr
znaczących niŜ jakakolwiek z wielkości
która została wzięta do obliczeń.
• Przykład: 68.4 cm +1.03 cm
68.4 cm
1.03 cm
69.43 cm
Poprawna odpowiedź
cm
II. MnoŜenie i dzielenie
• Wynik nie moŜe być bardziej
dokładny, niŜ najmniej dokładna z
liczb wziętych do obliczeń.
• Najmniej dokładną liczbą jest ta z
najmniejszą liczbą cyfr znaczących.
7.3
×
187
.2
⋅
×
10
2
67.12 10
−
4
=
.2
14352995
×
7
kalkulator
(na 10
ze)
Która z liczb posiada najmniej cyfr znaczących?
Tak więc poprawna odpowiedź to
• W przypadku mnoŜenia czy dzielenia przez
liczbę całkowitą lub liczbę dokładną
niepewność wyniku jest określona przez
wartość mierzoną
Mamy podzielić 1.275 kg kiełbasy na 7
równych kawałków, ile powinien waŜyć
1 kawałek?
Wykłady z chemii dla studentów biologii i biotechnologii – Wprowadzenie
11
REGUŁY ZAOKRĄGLEŃ LICZB
• Gdy cyfra którą chcemy odrzucić jest mniejsza
od 5 wówczas nie zmieniamy poprzedzającej ją
cyfry.
• Gdy cyfra którą chcemy odrzucić jest równa 5
lub większa, wówczas poprzedzającą ją cyfrę
zwiększamy o jednostkę
• Zaokrąglij następującą liczbę do 3 cyfr
znaczących: 3.34966 x 104
=3.35 x 104
Uwaga !!!
• NaleŜy rozróŜniać wyniki pomiarów, które są
zawsze niepewne i wyniki zliczania, które są
dokładne
12 jajek
11 ilość jajek 13
POMIARY
Na kaŜdy pomiar składają się dwie części
wartość liczbowa ORAZ jednostka
Musimy mieć obydwie części
Np. Mam psa który waŜy 50
gramów?
dekagramów?
kilogramów?
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
Wykłady z chemii dla studentów biologii i biotechnologii – Wprowadzenie
12
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
Podstawowe jednostki w
systemie SI
• długość
• objętość
• masa
• czas
metr (m)
litr (L) i metr sześcienny (m3)
kilogram (kg)
sekunda (s)
• temperatura
• energia
• liczność materii
kelwin (K) i st. Celsjusza (oC)
dŜul (J) i kaloria (cal)
mol (mol)
• PoniewaŜ stosujemy system metryczny
który jest systemem dziesiętnym
• 1 metr = 10 decymetrów = 100 centymetrów
UŜywane przedrostki wskazują wykładnik do
jakiego podniesiono liczbę 10
Częściej spotykane przedrostki metryczne
Prefiks
Postać dziesiętna
Potęga
tera (T)
1012 1 000 000 000 000.
giga
(G)
mega (M)
kilo (k)
deka
(da)
decy (d)
centy (c)
mili
(m)
mikro (µ)
nano (n)
109
106
103
101
10-1
10-2
10-3
10-6
10-9
1 000 000 000.
1 000 000.
1 000.
10.
0.1
0.01
0.001
0.000001
0.000000001
piko (p)
10-12
0.000000000001
Wykłady z chemii dla studentów biologii i biotechnologii – Wprowadzenie
13
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
Masa i cięŜar
•• MasaMasa:: Ilość materii w obiekcie
– masa jest niezaleŜna od miejsca wykonywania pomiaru
•• CiCięŜęŜarar:: właściwość wszelkich obiektów mających
masę wywołana grawitacją (przyciąganiem
ziemskim)
– zaleŜy od miejsca, zaleŜy od siły grawitacji w miejscu
w którym go wyznaczamy
•• Stosowane
Stosowane jednostki
jednostki masymasy::
– 1 kg = 1000g
– 1 mg = 0.001g
• Przy podawaniu mas obiektów naleŜy
uŜywać odpowiednich skal:
– Ładowność cięŜarówki podawana jest w tonach
– Masę człowieka przedstawia się w kilogramach
(US w funtach)
– Masę spinacza biurowego podamy w gramach
– Masa atomów?
• Dla atomów, uŜywamy atomowej jednostki
masy (a.j.m)
1 a.j.m. = 1.661 x 10-24 g
• Długość - odległość między dwoma
punktami
– duŜe odległości mierzymy w km
– odległości pomiędzy atomami mierzymy
w nm. 1 nm = 10-9 m lub 1 Ǻ =10-10m
• Objętość - przestrzeń zajmowana przez
dany obiekt
– litr to objętość jaką zajmuje 1000 g wody
w 4 stopniach Celsjusza (oC)
– 1 ml = 1/1000 l = 1 cm3
Wykłady z chemii dla studentów biologii i biotechnologii – Wprowadzenie
14
Objętość: 1000 cm3
1000 mL
1 dm3
1 L
Mililitr i centymetr
sześcienny to to samo!!!
1 mL = 1 cm3
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
Objętość: 1 cm3
1 mL
Gęstość
•• GGęęstostośćść:: stosunek masy do objętości
d =
m
V
d - gęstość
m - masa
V - objętość
najczęściej stosowane jednostki to g/cm3 ,
g/mL w odniesieniu do cieczy i ciał stałych
oraz g/dm3 , g/L w odniesieniu do gazów
Przykład obliczania gęstości
Jaka jest gęstość czystego spirytusu jeśli jego objętość
48.5 mL ma masę 39.1 g? Wynik podaj w g/mL
Korzystając z równania: d = m/V
====
d
====
m
V
39.1
g
48.5
mL
====
0.806
g
mL
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
Wykłady z chemii dla studentów biologii i biotechnologii – Wprowadzenie
15
CięŜar właściwy
•• CiCięŜęŜarar wwłłaaśściwyciwy:: gęstość substancji
porównana do gęstości wody jako standardu
– poniewaŜ cięŜar właściwy jest stosunkiem
dwóch gęstości, nie posiada więc jednostek
(jest bezwymiarowy)
• Często w słuŜbie zdrowia uŜywa się cieŜaru
właściwego w przypadku badania próbek
krwi czy moczu
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
Przykład cięŜaru właściwego
Gęstość miedzi w temperaturze 20°C
wynosi 8.92 g/mL. Gęstość wody w tej
samej temperaturze wynosi 1.00 g/mL.
Jaki jest cięŜar właściwy miedzi?
cięŜar właściwy
=
8.920
g/mL
1.00
g/mL
=
8.92
korek
woda
mosięŜna nakrętka
ciekła rtęć
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
Wykłady z chemii dla studentów biologii i biotechnologii – Wprowadzenie
16
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
Czas
Jednostki ssąą takie
•• Jednostki
ukukłładadóóww
takie same
same dladla wszystkich
wszystkich
60 s = 1 min
60 min = 1 godz = 1h
Temperatura
•• Fahrenheit (F):
Stopieńń::
Stopie
Fahrenheit (F): zdefiniowany przez ustalenie
temperatury zamarzania wody na 32°C, a
temperatury wrzenia wody na 212°C
Celsjusz (C):
temperatury zamarzania wody na 0°C, a
temperatury wrzenia wody na 100°C
(C): zdefiniowany przez ustalenie
•• Celsjusz
°
=
F
9
5
°
+
C
32
Temperatura
Kelvin (182424--1907
1907))
•• Kelvin (18
• Skala Kelvina jest bardzo waŜną skalą gdyŜ jest
ściśle związana z ruchem cząsteczkowym
• Gdy zwiększa się szybkość drgań (ruchu)
molekularnego temperatura Kelvina
proporcjonalnie się zwiększa
• Jeden w skali Kelvina jest równy jednemu
stopniowi w skali Celsjusza
Wykłady z chemii dla studentów biologii i biotechnologii – Wprowadzenie
17
Temperatura
________________________________
________________________________
•• Kelvin (K):
Kelvin (K): zero w skali Kelvina jest
najniŜszą z moŜliwych temperatur, zwaną
teŜ zerem bezwzględnym
– przeliczanie ze stopni Celsjusza
K = °C + 273
– jeśli potrzebujemy bardziej precyzyjnego
przelicznika : K = °C + 273.15
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
ZaleŜności między jednostkami
Jednostka
Jednostka
WartoWartośćść w w jednostkach
jednostkach SISI
funt (lb)
(lb)
1 1 funt
1 cal (in.)
1 cal (in.)
1 1 stopa
stopa (ft)(ft)
1 1 kaloria
kaloria (cal)
(cal)
1 1 galon
galon (gal)
(gal)
453.6 g
453.6 g
2.54 cm
2.54 cm
30.48 cm
30.48 cm
4.184 J
4.184 J
3.785 dm33
3.785 dm
Definicja mola
• Mol jest jednostką przeliczeniową w chemii
• 1 mol to ilość substancji która zawiera
tyle cząstek (atomów, cząsteczek, jonów)
ile zawarte jest w 12g izotopu węgla 12C
• 1 mol = 6.02 x 1023 cząstek (atomów, cząsteczek,
jonów, gruszek !!! tak właśnie - gruszek!!!!)
Liczba Avogadro - dokładna wartość:
6.0221367×1023
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
Wykłady z chemii dla studentów biologii i biotechnologii – Wprowadzenie
18
Jak przeliczać masę na mole?
liczba
moli
=
masa
masa
molowa
masa
molowa=
masa
liczba
moli
masa
liczba
moli
masa
molowa
masa
=
liczba
moli
××××
masa
molowa
StęŜenia
• Z dwóch podstawowych jednostek
– liczności substancji (mol)
– objętości (litr)
• Podstawowa jednostka stęŜenia wyraŜająca się
stęŜeniem jednego mola cząstek w jednym litrze
roztworu
mol/L lub mol/dm3 lub mol•L-1 lub mol•dm-3 lub M
StęŜenia
• StęŜenie molowe
c =
n
V
– c - stęŜenie
– n - liczba moli
– V - objętość roztworu
• 1 molowy roztwór NaCl zawiera
56.44 grama NaCl w 1 litrze
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
Wykłady z chemii dla studentów biologii i biotechnologii – Wprowadzenie
19
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
StęŜenia
• Inne rodzaje określania stęŜeń
–– Procent
masowy ((wagowy
wagowy)) wyraŜa liczbę części
Procent masowy
masowych substancji zawartych w 100 częściach
masowych roztworu
–– Procent
Procent objobjęętotośściowy
ciowy wyraŜa liczbę części
objętościowych substancji zawartych w 100
częściach objętościowych roztworu ( V/V)
–– Procent
masowo--objobjęętotośściowy
ciowy wyraŜa liczbę
Procent masowo
części masowych substancji zawartych w 100
częściach objętościowych roztworu ( m/V)
StęŜenia
• Inne rodzaje określania stęŜeń
– Często wyraŜa się stęŜenia roztworów w
jednostkach masy na jednostkę objętości
g/mLg/mL, g/L, mg/
, g/L, mg/mLmL, mg/L,
, mg/L, µµg/mLg/mL
–– W W analizie
analizie śśladowej
ladowej::
ppmppm -- ((parts per million
parts per million) )
ppb -- ((parts per billion
parts per billion))
ppb
– Uwaga - amer. billion = miliard
µµg/mLg/mL
µµg/gg/g
ng/mL
ng/mL
ng/gng/g
StęŜenia
• StęŜenia ppm i ppb wywodzą się od ułamków masowych
(masa substancji dzielona przez masę roztworu) pomnoŜonych
odpowiednio przez 106 i 109. Często w mianowniku wyraŜenia
zamiast masy uŜywa się objętości.
1
ppm
=
µ
1
g
1
g
=
1
mg
1
kg
=
m
m
s
r
⋅
610
1
ppb
=
1
pg
1
g
=
µ
1
g
1
kg
=
m
s
m
r
⋅
910
Zadanie. Oblicz stęŜenie jonów Ag+ w jednostkach ppm w 1L roztworu
o d=1g/cm3 zawierającego 0.076g AgNO3. MAg = 107.9, MAgNO3
=169.9
169.9 g AgNO3 – 107.9 g Ag+
0.076 g AgNO3 – m(Ag+)
m(Ag
=+
)
0.076g
⋅
107.9g
169.9g
=
g048.0
0.048g
=
1000cm
3
⋅
1
g
3
cm
=
.0
000048
=
48
⋅
10
−
6
=
48
ppm
c(Ag
+
=
)
m
m
s
r
Pobierz darmowy fragment (pdf)
Gdzie kupić całą publikację:
Wykłady z chemii ogólnej i nieorganicznej dla studentów biologii i biotechnologii (z elementami analizy jakościowej i ilościowej)
Autor: Piotr Seliger
Opinie na temat publikacji:
Inne popularne pozycje z tej kategorii:
Czytaj również:
Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką :