Piotr Bucki, uznawany za eksperta w dziedzinie komunikacji i motywacji, co roku analizuje i ocenia ponad 400 wystąpień biznesowych. Twierdzi, że nikt nie rodzi się wielkim mówcą – jest to kompetencja, której można i trzeba się nauczyć. „Wystąpienia publiczne” to pozycja, która krok po kroku nauczy Cię, jak się przygotować do dobrego wystąpienia, jak mówić, żeby Cię słuchano, i co mówić, żeby osiągnąć cel, który sobie założyłeś. Poznasz cechy dobrych mówców, dobre praktyki, sztuczki prezenterów i… często popełniane błędy. Dowiesz się też, jak działa mózg odbiorcy i dlaczego tak ważne jest pierwsze zdanie, które wypowiesz na scenie. Nauczysz się dobierać właściwe cytaty, tworzyć „legendy miejskie”, budować napięcie i zarządzać uwagą słuchaczy.
Darmowy fragment publikacji:
WYSTĄPIENIA
WYSTĄPIENIA
WYWYSTĄPP
A
PUBLICZNE
PUBLICZNE
UUBLICZZNE
Piotr Bucki
Piotr Bucki
Piot
GRATISY ONLINE
GRATISY ONLINE
WEJDŹ NA
WEJDŹ NA
I WPISZ KOD:
I WPISZ KOD:
WWW.FISZKI.PL/GRATISY
WWW.FISZKI.PL/GRATISY
40BaWP17
40BaWP17
SPIS TREŚCI
SPIS TREŚCI
Przedstaw się ..................................................................... 1
Przedstaw się ..................................................................... 1
Przygotowanie ................................................................. 3
Przygotowanie ................................................................. 3
Struktura prezentacji ................................................... 7
Struktura prezentacji ................................................... 7
Narracja .............................................................................. 26
Narracja .............................................................................. 26
Język prezentacji .......................................................... 32
Język prezentacji .......................................................... 32
Perswazja w prezentacji .......................................... 34
Perswazja w prezentacji .......................................... 34
Cechy dobrych mówców ....................................... 36
Cechy dobrych mówców ....................................... 36
Lista rzeczy „do zrobienia” .................................... 38
Lista rzeczy „do zrobienia” .................................... 38
ZBIERZ CAŁĄ SERIĘ
ZBIERZ CAŁĄ SERIĘ
Wystąpienia publiczne
Wystąpienia publiczne
Idealna prezentacja krok po kroku
Idealna prezentacja krok po kroku
Efektywny trening antystresowy
Efektywny trening antystresowy
Naukowe sekrety motywacji
Naukowe sekrety motywacji
BUCKIACADEMY.FISZKI.PL
BUCKIACADEMY.FISZKI.PL
SPRAWDŹ
SPRAWDŹ
Koncepcja serii: Sławomir Kuchta
Koncepcja serii: Sławomir Kuchta
Redakcja: Patrycja Wojsyk
Redakcja: Patrycja Wojsyk
Korekta: dr Tomasz Karpowicz
Korekta: dr Tomasz Karpowicz
Projekt grafi czny i skład: Bartosz Czarnecki
Projekt grafi czny i skład: Bartosz Czarnecki
Ilustracje: www.fi szki.pl/autorzyfoto
Ilustracje: www.fi szki.pl/autorzyfoto
© Wydawnictwo Cztery Głowy, Gdańsk 2017
© Wydawnictwo Cztery Głowy, Gdańsk 2017
Wydanie elektroniczne, ISBN: 978-83-7843-268-5
Wydanie elektroniczne, ISBN: 978-83-7843-268-5
biuro@fi szki.pl
biuro@fi szki.pl
BUCKIACADEMY
BUCKIACADEMY
JAK ZDOBYĆ NOWE KOMPETENCJE?
JAK ZDOBYĆ NOWE KOMPETENCJE?
Z FISZKAMI to proste. Teoria jest tylko po
Z FISZKAMI to proste. Teoria jest tylko po
to, by zrozumieć praktykę. Tę zaś podajemy
to, by zrozumieć praktykę. Tę zaś podajemy
w formie prostych ćwiczeń, które – wykony-
w formie prostych ćwiczeń, które – wykony-
wane systematycznie – rozwijają umiejętno-
wane systematycznie – rozwijają umiejętno-
ści. Z fi szek możesz korzystać w kolejności,
ści. Z fi szek możesz korzystać w kolejności,
którą zaproponowaliśmy, lub wybierać po-
którą zaproponowaliśmy, lub wybierać po-
szczególne tematy. Wykonuj ćwiczenia rze-
szczególne tematy. Wykonuj ćwiczenia rze-
telnie i systematycznie. Koniecznie zajrzyj do
telnie i systematycznie. Koniecznie zajrzyj do
materiałów dodatkowych online. Wystarczy
materiałów dodatkowych online. Wystarczy
15 minut dziennie, aby rozwinąć nową kom-
15 minut dziennie, aby rozwinąć nową kom-
petencję. A kiedy zechcesz odświeżyć wiedzę,
petencję. A kiedy zechcesz odświeżyć wiedzę,
zawsze możesz wrócić do fi szek.
zawsze możesz wrócić do fi szek.
FISZKI
FISZKI
+
+
GRATISY ONLINE
GRATISY ONLINE
TEORIA
TEORIA
WIDEO
WIDEO
E-BOOKI
E-BOOKI
ĆWICZENIA
ĆWICZENIA
SZABLONY
SZABLONY
LINKI
LINKI
PRZEDSTAW SIĘ
PRZEDSTAW SIĘ
ZAMIAST WSTĘPU
ZAMIAST WSTĘPU
Wszyscy mówimy, a tylko niektórzy
Wszyscy mówimy, a tylko niektórzy
komunikują. Wszyscy oddychamy, a tyl-
komunikują. Wszyscy oddychamy, a tyl-
ko niektórzy oddychają prawidłowo.
ko niektórzy oddychają prawidłowo.
Wszyscy chodzimy, a naprawdę niewie-
Wszyscy chodzimy, a naprawdę niewie-
lu zachowuje przy tym nienaganną po-
lu zachowuje przy tym nienaganną po-
stawę. Zauważmy, że umiejętności na-
stawę. Zauważmy, że umiejętności na-
byte bez udziału świadomości to te, nad
byte bez udziału świadomości to te, nad
którymi najtrudniej pracować. Jednak
którymi najtrudniej pracować. Jednak
warto to zrobić.
warto to zrobić.
Warto, gdyż komunikowanie, pre-
Warto, gdyż komunikowanie, pre-
zentowanie oraz przemawianie to też
zentowanie oraz przemawianie to też
osiąganie celów, wywieranie wpływu
osiąganie celów, wywieranie wpływu
i pierwszego wrażenia.
i pierwszego wrażenia.
„Cześć! Mam na imię Piotr i pomagam
„Cześć! Mam na imię Piotr i pomagam
ludziom mówić to, co chcą powiedzieć,
ludziom mówić to, co chcą powiedzieć,
i komunikować to, co naprawdę warto
i komunikować to, co naprawdę warto
komunikować”.
komunikować”.
www.fiszki.pl
www.fiszki.pl
1A
1A
ĆWICZENIE 1
ĆWICZENIE 1
PRZEDSTAW SIĘ
PRZEDSTAW SIĘ
Wiele osób rozpoczyna wystąpienia
Wiele osób rozpoczyna wystąpienia
od przedstawienia się nudną formułką.
od przedstawienia się nudną formułką.
Tymczasem mózg odbiorcy reaguje na
Tymczasem mózg odbiorcy reaguje na
proste i intrygujące komunikaty.
proste i intrygujące komunikaty.
y
Zamiast więc cytować to, co masz na-
Zamiast więc cytować to, co masz na-
pisane na wizytówce, powiedz, jak masz
pisane na wizytówce, powiedz, jak masz
na imię, i wygłoś jedno zdanie, które
na imię, i wygłoś jjedno zdanie, które
naprawdę opisuje to, co robisz. Zamiast
naprawdę opisuje to, co robisz. Zamiast
mówić, że jesteś projektantem reklam
mówić, że jesteś projektantem reklam
wielkopowierzchniowych, możesz po-
wielkopowierzchniowych, możesz po-
wiedzieć, że porządkujesz chaos rekla-
wiedzieć, że porządkujesz chaos rekla-
mowy w miastach.
mowy w miastach.
Pierwsze zdanie prezentacji nie może wiać
Pierwsze zdanie prezentacji nie może wiać
nudą. Zgrane formułki są odrzucane przez
nudą. Zgrane formułki są odrzucane przez
nasz mózg.
nasz mózg.
www.fiszki.pl
www.fiszki.pl
1B
1B
PRZEDSTAW SIĘ
PRZEDSTAW SIĘ
MNIEJ – TO WIĘCEJ!
MNIEJ – TO WIĘCEJ!
„Cześć, mam na imię Piotr i do tej pory
„Cześć, mam na imię Piotr i do tej pory
przeszkoliłem z komunikacji 12 tysięcy
przeszkoliłem z komunikacji 12 tysięcy
osób”.
osób”.
Taki komunikat może być uznany za
Taki komunikat może być uznany za
zbyt narcystyczny, ale pokazuje skalę
zbyt narcystyczny, ale pokazuje skalę
działania. I obszar kompetencji.
działania. I obszar kompetencji.
Gdy rozpoczynasz prezentację (nawet
Gdy rozpoczynasz prezentację (nawet
wśród osób, które cię znają), to podaj
wśród osób, które cię znają), to podaj
jedną, bardzo ważną informację, która
jedną, bardzo ważną informację, która
jedną, bardzo ważną informację, która
pokazuje Twoją przewagę w danej dzie-
pokazuje Twoją przewagę w danej dzie-
dzinie. Zawsze lepiej wymienić jedną,
dzinie. Zawsze lepiej wymienić jedną,
naprawdę ważną, budzącą emocje i uka-
naprawdę ważną, budzącą emocje i uka-
zującą kompetencje rzecz, która zapa-
zującą kompetencje rzecz, która zapa-
da w pamięć, niż kilka mniej istotnych.
da w pamięć, niż kilka mniej istotnych.
Życie jest sztuką wyboru. Komunikacja
Życie jest sztuką wyboru. Komunikacja
– również.
– również.
www.fiszki.pl
www.fiszki.pl
2A
2A
ĆWICZENIE 2
ĆWICZENIE 2
PRZEDSTAW SIĘ
PRZEDSTAW SIĘ
Jeden z uczestników moich szkoleń
Jeden z uczestników moich szkoleń
dla fi rm rozpoczynających działalność
dla fi rm rozpoczynających działalność
(tzw. start-upów) przedstawił się w na-
(tzw. start-upów) przedstawił się w na-
stępujący sposób:
stępujący sposób:
„Cześć, mam na imię Łukasz i kie-
„Cześć, mam na imię Łukasz i kie-
dy ostatni raz stworzyłem start-up, to
dy ostatni raz stworzyłem start-up, to
CrunchBase pozwał nas do sądu”.
CrunchBase pozwał nas do sądu”.
W określonym kontekście (słuchacze
W określonym kontekście (słuchacze
wiedzieli, co to jest CrunchBase i że
wiedzieli, co to jest CrunchBase i że
zdarzenie świadczy o byciu niezłym
zdarzenie świadczy o byciu niezłym
chojrakiem) to jedno zdanie było per-
chojrakiem) to jedno zdanie było per-
fekcyjne.
fekcyjne.
Znajdź jedno zdanie, które w określonym
Znajdź jedno zdanie, które w określonym
kontekście powie o Tobie dokładnie to, na
kontekście powie o Tobie dokładnie to, na
czym Ci zależy. Pozycjonuj się na eksperta,
czym Ci zależy. Pozycjonuj się na eksperta,
specjalistę.
specjalistę.
www.fiszki.pl
www.fiszki.pl
2B
2B
PRZYGOTOWANIE
PRZYGOTOWANIE
PRZYGOTOWANIE
PRZYGOTOWANIE
DO PREZENTACJI
DO PREZENTACJI
Czas poświęcony na przygotowanie
Czas poświęcony na przygotowanie
prezentacji musi być odwrotnie pro-
prezentacji musi być odwrotnie pro-
porcjonalny do poziomu kompetencji
porcjonalny do poziomu kompetencji
w dziedzinie wystąpień publicznych (co
w dziedzinie wystąpień publicznych (co
nie oznacza, że jeśli występujesz często,
nie oznacza, że jeśli występujesz często,
to masz się nie przygotowywać!). Czas
to masz się nie przygotowywać!). Czas
przygotowania trzeba też uzależnić od
przygotowania trzeba też uzależnić od
wiedzy w danym obszarze. Masz mówić
wiedzy w danym obszarze. Masz mówić
o tym, na czym się znasz.
o tym, na czym się znasz.
Na czas przygotowania składają się:
Na czas przygotowania składają się:
opracowanie konceptu narracji
opracowanie konceptu narracji
(w tym ustalenie celu prezentacji)
(w tym ustalenie celu prezentacji)
zebranie materiałów
zebranie materiałów
stworzenie narracji
stworzenie narracji
opracowanie prezentacji
opracowanie prezentacji
przećwiczenie prezentacji.
przećwiczenie prezentacji.
Przy szczególnie ważnych wystąpie-
Przy szczególnie ważnych wystąpie-
niach potraktuj przygotowanie jak pro-
niach potraktuj przygotowanie jak pro-
jekt – określ także cel i zadania, które
jekt – określ także cel i zadania, które
jekt – określ także cel i zadania, które
pozwolą Ci go zrealizować.
pozwolą Ci go zrealizować.
www.fiszki.pl
www.fiszki.pl
3A
3A
Pobierz darmowy fragment (pdf)