Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00254 007107 15344463 na godz. na dobę w sumie
Wystąpienia publiczne dla nieśmiałych - ebook/pdf
Wystąpienia publiczne dla nieśmiałych - ebook/pdf
Autor: Liczba stron:
Wydawca: Złote Myśli Język publikacji: polski
ISBN: 9788377018682 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Czego dowiesz się z książki 'Wystąpienia publiczne dla nieśmiałych'?

    jak okiełznać stres, czy może być sprzymierzeńcem, jakie są jego zalety;

    jak perfekcyjnie przygotować się do prezentacji, żeby nie dać się zaskoczyć żadnym pytaniem;

    jak rozpoznać publiczność;

    jak zacząć wystąpienie;

    jak zbudować autorytet;

    jak poradzić sobie z hałasami;

    co psuje przekaz i jak radzić sobie z tzw. wypełniaczami;

    czym zastąpić wypełniacze.

Zostań mistrzem wystąpień i podbij serca publiczności już dziś!

Andrzej Kozdęba - trener rozwoju osobistego, doradca biznesu, bloger i mówca. Od lat zajmuje się tematyką wystąpień publicznych i budowy wizerunku. Prowadzi szkolenia i prezentacje dla firm, organizacji pozarządowych i osób prywatnych. Wśród licznych doświadczeń posiada m.in prezentację wygłoszoną podczas jednej z konferencji TEDx w Krakowie. Współtwórca projektów szkoleniowych Hakuna Matata i Twoja Prawdziwa Moc. Na co dzień zajmuje się promocją i marketingiem, doradza firmom, prowadzi blogi Andrzejkozdeba.pl i Jamowie.to oraz biega w maratonach i ultramaratonach.

Zostań mistrzem wystąpień i podbij serca publiczności już dziś!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

© Copyright by Złote Myśli Andrzej Kozdęba, rok 2014 Autor: Andrzej Kozdęba Tytuł: Wystąpienia publiczne dla nieśmiałych Wydanie I ISBN: 978–83–7701–868–2 Projekt okładki: Janusz Skierkowski Redakcja: Magdalena Kosek, Sylwia Fortuna Skład: Magda Wasilewska Złote Myśli sp. z o.o. 44–117 Gliwice ul. Toszecka 102 www.ZloteMysli.pl e-mail: kontakt@zlotemysli.pl Autor oraz Wydawnictwo „Złote Myśli” dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo „Złote Myśli” nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Niniejsza publikacja, ani żadna jej część, nie może być kopiowana, ani w jakikolwiek inny sposób reprodukowana, powielana, ani odczytywana w środkach publicznego przekazu bez pisemnej zgody wydawcy. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszelkie prawa zastrzeżone. All rights reserved. Spis treści Wstęp .........................................................................................................9 CZĘŚĆ 1. Stres ..........................................................................................13 Nie taki stres straszny ...........................................................15 Stres wspomaga koncentrację ......................................15 Stres pobudza emocje...................................................16 Stres zmniejsza uczucie głodu .....................................17 Stres mobilizuje do działania ......................................17 Zaakceptuj stres ......................................................................18 Nieśmiały też może ................................................................22 CZĘŚĆ 2. Przygotowanie do prezentacji .................................................25 Bądź przygotowany .................................................................27 Zasoby ............................................................................29 Cel ..................................................................................29 Plan ...............................................................................30 Treść...............................................................................31 Konspekt ........................................................................32 Rozpoznaj publiczność ............................................................34 Analiza DOPO ................................................................35 Analiza demografii ........................................................36 Analiza oczekiwań .........................................................37 Analiza potrzeb .............................................................38 Analiza otoczenia ..........................................................39 Wyznacz cel prezentacji .........................................................44 Dlaczego? .......................................................................46 Po co? ............................................................................46 Co? .................................................................................47 Rozgrzej swój głos ..................................................................50 Rady Aniki .....................................................................51 Grupa 1: Oddech ..........................................................52 Grupa 2: Głośne mówienie bez obciążania gardła ....55 Grupa 3: Dykcja ............................................................58 Publiczność jest twoim sprzymierzeńcem ..............................60 CZĘŚĆ 3. Niech się rozpocznie! ...............................................................65 Zacznij interesująco .................................................................68 Historia oparta na twoim doświadczeniu i twoich przygodach ..................................................................70 Wspólne doświadczenie ................................................71 Opowieść ........................................................................72 Powszechnie znany fakt ................................................73 Pytanie ..........................................................................74 Zbuduj swój autorytet ..................................................75 Przygotuj się na niespodziewane .................................78 Problemy techniczne .....................................................80 Hałasy ...........................................................................81 CZĘŚĆ 4. Ucz się od innych ....................................................................83 CZĘŚĆ 5. Mów tak, by cię słuchali .........................................................91 YYY i słowa, które psują przekaz ..........................................93 Co powodują wypełniacze i dlaczego są złe? .............95 Jak się pozbyć YYY i innych wypełniaczy? ..................96 Czym zastąpić wypełniacze? .........................................96 Chodzić, stać czy się odwrócić?............................................100 Mów gestem i wzrokiem ......................................................103 Tempo mówienia ...................................................................107 Język prosty, lecz nie prostacki ...........................................109 Język prosty, a nie naukowy................................................111 Co mówią liczby i statystyki? ....................................112 Multimedialne przygotowanie ...............................................115 CZĘŚĆ 6. Niech zacznie się koniec! ......................................................121 Pamiętaj, co obiecałeś ..........................................................123 Zakończ dobrze .....................................................................124 Sposób 1: Dokończ to, czym rozpocząłeś ..................126 Sposób 2: Przedstaw inne rozwiązanie ......................126 Pytania, pytania… ...............................................................127 Co poszło dobrze, a co nie do końca? .....................130 Zakończenie ...........................................................................................137 Jeśli znasz schematy, to możesz je łamać ..........................137 Jeśli masz wyrobioną markę, to nie musisz przejmować się schematami ......................138 Ćwicz i nie bądź zbyt surowy w ocenie .............................138 Podziękowania i prośba autora ...........................................................139 CZĘŚĆ 2. Przygotowanie do prezentacji Mówca tak powinien skonstruować przemówienie, by wyczerpać temat, ale nie wyczerpać słuchaczy. Winston Churchill Najprostszym sposobem na pokonanie nieśmiałości jest odpo- wiednie przygotowanie prezentacji. Nie chodzi tylko o samą treść, o to, co będziemy mówić. Chcąc być pewnym siebie mówcą, musisz wiedzieć też, do kogo kierujesz swoje słowa oraz co chcesz osiągnąć swoją wypowiedzią. Nie są to rzeczy, o które będziesz mógł zadbać na scenie. Na niej działasz, wy- konujesz to, co wcześniej zaplanowałeś. Jeśli chcesz, żeby two- je słowa przynosiły skutek, musisz wyeliminować błędy, które mogą pojawić się jeszcze przed rozpoczęciem prezentacji. Błędy, które możesz popełnić przed prezentacją:     brak przygotowania, nierozpoznana publiczność, brak określonego celu wystąpienia, strach przed publicznością. 26 CZĘŚĆ 2. Przygotowanie do prezentacji Bądź przygotowany Przygotowanie jest kluczowym elementem każdego wystą- pienia. Brzmi to banalnie, niestety często właśnie ten etap jest pomijany lub robiony minimalnym nakładem sił. Część osób tak bardzo nie lubi występować publicznie, że już przed prezentacją „wie”, jak im pójdzie — beznadziejnie. Więc na- wet nie ma sensu przygotowywać się do czegoś, co i tak nie wyjdzie. Okropny błąd w myśleniu! Niedoświadczeni mówcy nie potrafią dobrze przygoto- wać się do swojej prezentacji. Z kolei ci, którzy to doświad- czenie posiadają, z czasem wpadają w przeświadczenie, że przygotowanie nie jest im potrzebne, bo świetnie znają te- mat. I jedni, i drudzy popełniają błąd. Gdzie najczęściej można znaleźć mówców nieprzygoto- wanych? Najlepszym przykładem są szkolne i uniwersyteckie ławy. Sam pamiętam niejedną prezentację z tamtego okresu, która nie była dobrze przygotowana. Wykładowcy posiadają wiedzę merytoryczną, ale często nie silą się, by ich przekaz zawierał różnorodne treści. Z kolei studenci, którzy obecnie prezentują coraz większą liczbę projektów, gdy przychodzi do samego wystąpienia, „olewają” temat, gdyż: albo nie chcą wyjść na zbyt gorliwych, albo nie przygotowali się do zajęć. W efekcie tego typu działań, zarówno z jednej, jak i drugiej strony, człowiek może opuścić zajęcia z przeświadczeniem, że bylejakość prezentacji jest normą. I z tą bylejakością trafia następnie do firmy. Z moich obser- wacji wynika, że jeżeli ktoś nie jest doświadczonym sprzedawcą lub handlowcem z powołania, to ma problem z odpowiednim 27 Wystąpienia publiczne dla nieśmiałych przeprowadzeniem prezentacji. Niestety, problem zaczyna się już w przypadku wielu szefów i właścicieli, którzy mając powie- dzieć kilka słów o firmie, jąkają się i gubią w słowach. Pracow- nicy z kolei nie znoszą prezentować. Boją się błędu, braku do- świadczenia i dodatkowej pracy, którą trzeba wykonać. Gdy są pewni siebie, próbują zakryć ewentualne braki żartem, statysty- kami lub improwizacją. Gdy doskwiera im nieśmiałość, szukają zastępstwa albo modlą się, by na ich wystąpienie zabrakło cza- su. Często nie wiedzą, w jaki sposób należy się przygotować. u s e r t s m o i z o p A B czas Tak w uproszczeniu można przedstawić sytuację nieśmiałego mówcy, który nie przygotował się do swojej prezentacji (A), oraz takiego, który się przy- gotował (B). Jeżeli jesteś przygotowany i świetnie wystartujesz (bo przecież wiesz, że znasz temat), to stresu z każdą minutą będzie mniej. Brak przygoto- wania oznacza sytuację odwrotną. 28 CZĘŚĆ 2. Przygotowanie do prezentacji Jeśli chcesz pokonać strach, musisz znać swoją prezen- tację. A na dobre przygotowanie trzeba poświęcić przynaj- mniej kilka godzin — zarówno jeśli chodzi o dostosowanie treści, jak i ćwiczenia. Od czego zacząć? Oto 5 kroków, które pozwolą ci dobrze się przygotować:      Sprawdź zasoby. Określ cel. Przygotuj plan. Opracuj treść. Sporządź konspekt. Zasoby Gdy znasz temat swojej prezentacji, sprawdź, jakimi zasobami dysponujesz. Co wiesz na ten temat, jakie książki, z których możesz skorzystać, masz w domu, jak może ci pomóc wu- jek Google? Wiedząc, z czego możesz skorzystać, będziesz wiedział, jak ugryźć temat i jakie treści znajdą się w twojej prezentacji. Cel Znając zasoby, będziesz mógł wyznaczyć cel swojego wystą- pienia. Jak go określić, dowiesz się kilka stron dalej. 29 Wystąpienia publiczne dla nieśmiałych Plan Może zdarzyć się tak, że nie będziesz mieć właściwie żadnych materiałów dotyczących tematu, na który będziesz się wy- powiadał. Wtedy musisz ruszyć głową: pomęczyć wyszuki- warkę, znajomych, biblioteki. Rzadko kiedy jednak będziesz mierzył się z takim tematem. Ale jeśli już się zmierzysz, to szukaj. W końcu chcesz zrobić dobrą prezentację. Być może dysponujesz ciekawym materiałem wideo, który można po- kazać. Użycie filmu jest dobrym rozwiązaniem, o ile będzie on krótkim przerywnikiem, uzupełnieniem, a nie główną treścią prezentacji. Częstszym problem jest nie brak treści, a ich nadmiar. Twoje wystąpienie ma trwać piętnaście minut. Materiału masz tyle, że mógłbyś mówić o nim przez minimum trzy go- dziny. Co wybrać? Co jest istotne? Tworząc prezentację, musisz pamiętać o dwóch rze- czach: 1. 2. Ty, jako osoba prowadząca, decydujesz, co jest ważne. Mniej znaczy więcej. Zacznijmy od tej drugiej prawdy objawionej: jeśli myślisz, że prezentacja powinna być wypełniona informacjami, bo ich łakną ludzie, to muszę cię rozczarować. Zwykle już po zakończeniu twojego wystąpienia mniej więcej połowa rze- czy, o których mówisz, pójdzie w niepamięć. Dlatego skup się na trzech–czterech istotnych zagadnieniach i opracuj je dobrze. Tutaj dochodzimy do rzeczy pierwszej. Ty decydu- jesz, na jakich zagadnieniach chcesz się skupić. Jeśli nie masz narzuconych wytycznych, to możesz podejść do tematu we- 30 CZĘŚĆ 2. Przygotowanie do prezentacji dług własnego upodobania. Jeżeli otrzymałeś wcześniej plan działania, po prostu go zrealizuj. W każdym razie: posiadasz już zasoby oraz cel (o którym przeczytasz wkrótce) wystąpienia. Weź kartkę i sporządź plan. Wypisz te trzy najważniejsze zagadnienia, które chcesz poruszyć i przeanalizuj je dokładnie, rozpisując punkt po punkcie, co zostanie zawarte w każdym z nich. Taki plan po- zwoli ci skupić się na rzeczach ważnych, a nie na rozwlekłych dygresjach. Na jego podstawie stworzysz treść. Treść Czyli mięcho. Masz plan, wiesz, o czym będziesz mówić i wiesz, co chcesz przekazać. Skorzystaj teraz ze swojej wie- dzy i z zasobów, które posiadasz, aby stworzyć treść prezen- tacji. Napisz ją. Siądź przy komputerze i napisz. Jeżeli twoja prelekcja ma trwać piętnaście minut, powinieneś mieć nie więcej niż cztery strony A4 pisane pismem o stopniu 14. To nie jest wiele stron, a znacznie ułatwi ci naukę prezentacji. Im większy odczuwasz strach przed mówieniem publicznym, tym bardziej powinieneś pisać treść swoich wystąpień. Oso- biście uważam, że potrzeba minimum dziesięciu w pełni na- pisanych prezentacji, aby móc sobie pozwolić na pominięcie tej części. Minimum dziesięć, przy założeniu, że każda z nich została przepracowana i przećwiczona. Jeśli chcesz czuć się pewnie na scenie i pokonać swoje lęki, musisz zainwestować w to czas. 31 Wystąpienia publiczne dla nieśmiałych Gdy treść twojego wystąpienia będzie już gotowa, przeczytaj je kilka razy na głos. Zmierz czas, jaki przeznaczasz na czytanie. Weź pod uwagę fakt, że stojąc przed pu- blicznością, będziesz mówić szybciej. Więc jeśli przeczytanie tekstu zajmie ci około siedemnastu minut, to jego przekazanie ze sceny będzie o kilka minut krótsze. Konspekt Czytanie prezentacji jest jedną z największych zbrodni po- pełnianych na publiczności (są prezentacje, które są czy- tane, np. exposé premiera, ale to inny rodzaj wystąpienia publicznego). Każdego dnia tysiące, jeśli nie miliony słu- chaczy, starają się powstrzymać opadające powieki, słucha- jąc tekstu, którego źródłem nie jest głowa, a kartka. Więc ani mi się waż brać ze sobą na scenę spisanego wystąpienia. W ten sposób nie pokonasz nieśmiałości, a dodatkowo po- zwolisz przypiąć sobie łatkę nudziarza. Czytać prezentację możesz jedynie ćwicząc. A gdy ją czytasz, ćwicząc, powinie- neś zwracać uwagę na słowa klucze i najważniejsze zdania, które będą naprowadzały cię na dalszy ciąg twojego wystą- pienia. Umieścisz je w konspekcie, z którym możesz wyjść na środek sali. 32 CZĘŚĆ 2. Przygotowanie do prezentacji Konspekt jest zbiorem najważniejszych informacji i słów kluczy, które są umiesz- czone w treści twojej prezentacji. Powinien być na tyle rozbudowany, żebyś płynnie przechodził do kolejnego etapu wystąpie- nia, ale też na tyle okrojony, żebyś nie stał z wzrokiem wbitym w kartkę papieru czy przesuwające się slajdy. Analizując treść prezentacji, zwróć uwagę na te istotne dla ciebie i słuchaczy informacje i stwórz z nich mapę, która będzie służyła pomocą podczas właściwej prezentacji. Kon- spekt możesz zapisać na kartce, ale równie dobrze możesz go umieścić w prezentacji multimedialnej. Slajdy nie tylko spowodują, że twoja prelekcja będzie bardziej dynamiczna i uzupełniona grafiką, ale również będą nakierowywać cię na temat, który w danym momencie powinien zostać poru- szony. O tym, jak ją dobrze przygotować, będziemy jeszcze rozmawiać. Teraz zapamiętaj, że konspekt to słowa klucze, a nie zdania czy całe akapity, więc umieszczanie ich (zdań i akapitów) gdziekolwiek w pobliżu miejsca twojego wystą- pienia będzie ci jedynie przeszkadzało i sprowadzało na złą drogę. Posiadając konspekt, możesz po raz kolejny przećwi- czyć swoją prezentację. Nie, jeden raz nie wystarczy. Chyba że jesteś mistrzem prezentacji, ale wtedy nie sięgałbyś po 33 Wystąpienia publiczne dla nieśmiałych książkę Wystąpienia publiczne dla nieśmiałych. Trenuj więc to, co chcesz powiedzieć, aż do momentu, w którym uznasz, że możesz swobodnie opowiadać o danym temacie, a konspekt nie jest ci tak naprawdę potrzebny. Tak na marginesie — mistrzowie prezentacji przezna- czają na ćwiczenia naprawdę wiele czasu. Steve Jobs swoje wystąpienia dopracowywał do perfekcji, trenując nawet po kilkadziesiąt godzin. Wiem, nie jesteś Stevem Jobsem. Ale chcąc przełamać nieśmiałość, powinieneś ćwiczyć jak Steve Jobs. Gdy już wiemy, w jaki sposób przygotować prezentację, możemy cofnąć się o kilka kroków. Bo gdy przygotowujesz treść, powinieneś wziąć pod uwagę jeden bardzo ważny aspekt: publiczność. Rozpoznaj publiczność Jeżeli chcesz dobrze mówić, musisz wiedzieć, do kogo kie- rujesz swoje słowa. Wiedza ta będzie ci potrzebna zarów- no przed, w trakcie, jak i po twojej prezentacji. Nie zawsze będziesz miał możliwość dogłębnego poznania audyto- rium przed rozpoczęciem wystąpienia. Jednak jeśli posia- dasz taką wiedzę, wykorzystaj ją. Pozwoli ona dopasować przekaz i metody, których będziesz używał, przez co nie doświadczysz uczucia, które wywołuje serce podchodzące do gardła na widok grupy staruszek siedzących na miej- scach, które miały być zajęte przez studentów politologii. Informacje o publiczności pozwolą ci także odpowiednio dobrać język: w innym tonie będziesz wypowiadał się do 34 CZĘŚĆ 2. Przygotowanie do prezentacji grupy księży słuchających twojego wystąpienia, inaczej bę- dziesz mówił do bezrobotnych szukających pracy, w końcu innych słów użyjesz, rozmawiając z menedżerem wyższego szczebla. Najważniejszym zadaniem mówcy (oprócz przekazania treści) jest dostosowanie się do odbiorców. Umiejętność dopasowania słów, zachowania, rozpoznanie poziomu energii grupy, odpowiednia reakcja na mające miejsce sytuacje, będą kluczem do twojego sukcesu. Mówca, który jest odpo- wiednio dopasowany do grupy, wzbudza jej zaufanie i ma większą siłę przekonywania. Dzieje się tak, gdyż grupa traktuje go jak swojego. Dopasowanie jest szczególnie istotne, gdy masz do czynienia z mono- litem, np. pracownikami firmy, którzy są przedstawicielami jednej kultury organi- zacyjnej. Analiza DOPO Dobra analiza publiczności składa się z czterech punktów, które w skrócie można nazwać Analizą DOPO. Składają się na nią: 35 Wystąpienia publiczne dla nieśmiałych     analiza demografii (D) analiza oczekiwań (O) analiza potrzeb (P) analiza otoczenia (O) Analiza demografii Analizując publiczność, powinieneś dowiedzieć się, kim są twoi słuchacze: ile mają lat, jakie mają wykształcenie, czy są to osoby pracujące, studiujące, czy będą to osoby obu płci. Im więcej dowiesz się na temat zgromadzonych, tym lepiej będziesz mógł dopasować swój przekaz do pu- bliczności. Powiesz, że to trudne, szczególnie w przypadku więk- szych wystąpień. Podczas małych prezentacji, które od- bywają się w twojej firmie, zrozumienie demografii grupy nie powinno stanowić dla ciebie problemu: posługujesz się przecież podobnym językiem branżowym, określony- mi zwrotami, macie typowe dla siebie żarty. Jednak stając przed nowym audytorium, powinieneś wcześniej dowie- dzieć się, czy wśród zgromadzonych będą jakieś ważne osobistości, profesorowie, czy może będzie to grupa na- stolatków. Duże prezentacje stanowią większe wyzwanie, ale nawet jeśli prowadzisz festyn z okazji miejskiego święta, możesz się do niego odpowiednio przygotować. W mniejszych miej- scowościach mieszka więcej osób starszych, na wschodzie Polski żyją osoby bardziej przywiązane do religii młodych 36 CZĘŚĆ 2. Przygotowanie do prezentacji demografia oczekiwania potrzeby otoczenie i wykształconych ludzi spotkasz głównie w ośrodkach aka- demickich. Każda informacja, która pozwoli ci się przy- gotować do prezentacji, jest dla ciebie cenna. A jeśli twoje audytorium będzie bardzo zróżnicowane, to zachowuj się neutralnie, a luźny język, którego zwykle używasz, rozmawia- jąc z młodymi ludźmi, schowaj do kieszeni. Analiza oczekiwań Twoja publiczność ma określone oczekiwania względem ciebie i względem twojego wystąpienia. Część z nich two- rzysz ty sam, budując swój wizerunek. Tak jak zgromadzeni w kościele oczekują od księdza kazania na tematy religijne, a nie gadania o polityce, tak i od ciebie wymagają okre- ślonych zachowań. Jeżeli jesteś sprzedawcą, który potrafi rozbawić nawet największego ponuraka, to każdy będzie 37 Wystąpienia publiczne dla nieśmiałych oczekiwał, że i twoja prezentacja będzie zawierała zabawne elementy. Drugą grupą oczekiwań są te, które są związane z tema- tem twojej prezentacji. Ludzie zwykle oczekują: • uzyskania cennych dla nich informacji (np. podczas pre- zentacji wyników firmy w danym okresie); mile spędzonego czasu (np. podczas wystąpienia kaba- retowego); pozyskania nowej wiedzy (np. podczas szkolenia). • • Dlatego tak ważne jest, żebyś znał cele swojej prezentacji i to, jakie rezultaty chcesz osiągnąć. Bardzo rzadko zdarza się, żeby mówca spełnił oczekiwa- nia wszystkich uczestników prezentacji. Im większe audyto- rium, tym większe prawdopodobieństwo, że wśród słuchaczy znajdzie się kilku marudów, którzy stwierdzą, że im się nie podobało. Nie przejmuj się pojedynczymi głosami. Jeżeli zre- alizujesz założony cel, zrobisz to w sposób interesujący, a zło- śliwych uwag będzie kilka, to możesz spokojnie stwierdzić, że wykonałeś dobrą robotę i przejść do analizy prezentacji. Analiza potrzeb Oczekiwania i potrzeby nie zawsze idą ze sobą w parze. Lu- dzie mogą oczekiwać, że podczas twojej prezentacji będą się świetnie bawić, ale szefostwo firmy uważa, że powinni oni być lepiej poinformowani na temat tego, w jaki sposób dzia- łała ona w trakcie ostatnich miesięcy. Oczywiście, sytuacja idealna jest taka, w której uda się spełnić wszelkie potrzeby 38 CZĘŚĆ 2. Przygotowanie do prezentacji i zaspokoić oczekiwania zgromadzonych. Jednak nie zawsze jest to możliwe. Uczestniczyłem kiedyś w szkoleniu z obsługi klienta, a jednym z jego modułów była skuteczna komunikacja na linii sprzedawca — klient. Na początku sesji trener zapytał nas, czego oczekujemy od przebiegu tego szkolenia. Jedna z koleżanek powiedziała, że chętnie dowiedziałaby się cze- goś o mowie ciała. Taki moduł nie był zaplanowany, na co prowadzący zareagował, mówiąc: „Niestety, temat ten jest bardzo istotny, ale nie do końca wchodzi w zakres tego, o czym mamy rozmawiać, dlatego nie skupimy się na nim”. Zaproponował również, że w czasie przerwy może zasugero- wać jakąś literaturę związaną z tą tematyką. Jeżeli masz z góry narzucone potrzeby, które musi spełnić twoje wystąpienie i wiesz, że część oczekiwań nie jest z nimi zgodna, możesz wspomnieć o tym na samym początku pre- zentacji. Możesz również zaproponować rozmowę na inne tematy po zakończeniu wystąpienia lub podczas przerwy. Zgromadzeni będą wiedzieli, co ich czeka, a ich rozczarowa- nie będzie mniejsze niż w przypadku wyczekiwania do same- go końca na upragniony temat. Co więcej, twoja propozycja poruszenia tematu w rozmowie spowoduje, że będą bardziej przychylni (w końcu chcesz poruszyć ten temat, przeznacza- jąc na niego swój prywatny czas). Analiza otoczenia Nie mniej istotne od powyższych trzech punktów jest oto- czenie, w którym będziesz prowadził prezentację. Ja pro- 39 Wystąpienia publiczne dla nieśmiałych wadziłem swoje wystąpienia w najróżniejszych miejscach: w salach szkolnych i kinowych, salach konferencyjnych, na boisku szkolnym, na środku dużego domu handlowego, scenie ustawionej pośrodku zielonego pola czy też na kra- kowskim Rynku. Otoczenie ma wpływ na ciebie i na pu- bliczność. Jeżeli słuchacze będą zmuszeni stać, szybciej stracą zain- teresowanie prezentacją. Z kolei niewygodne krzesła mogą odwrócić ich uwagę od tematu, który jest poruszany (sam niejeden raz wierciłem się niemiłosiernie, próbując skupić się na tym, co mówi prelegent, a nie na tym, co włazi mi w ty- łek). Otoczenie to nie tylko krzesła, ale również tablica, na której prezentujesz slajdy, odległość miejsc od niej, usta- wienie siedzeń, oświetlenie, rolety w oknach lub ich brak czy nawet obecność mównicy. Krótko mówiąc, wszystko, co wpływa na jakość odbioru. Im więcej wiesz o otoczeniu, tym łatwiej będzie ci dostosować materiały, których bę- dziesz używał. Analiza tych czterech punktów pozwoli ci poznać two- ją publiczność. Ale pamiętaj, że im więcej będziesz o niej wiedział, tym lepiej będziesz mógł dostosować do niej swój przekaz. Dlatego warto zastanowić się, która część prezentacji może mieć dla słuchaczy największą wartość. Warto również przemyśleć, co interesuje słuchaczy. Cza- sami jest to proste, np. wtedy, gdy prowadzisz prezentację dla Stowarzyszenia Miłośników Kotów. Można w ciemno założyć, że jeśli w użytych przykładach będziesz nawiązy- wał do futrzanych przyjaciół, to twój przekaz będzie lepiej 40 CZĘŚĆ 2. Przygotowanie do prezentacji odebrany. Chwytem, który często stosują doświadczeni mówcy, szczególnie gdy prowadzą uroczyste obchody dni miasta lub regionu, jest odwołanie do tradycji związa- nych z regionem lub lokalnych uszczypliwości. Również i ty, prowadząc wystąpienie dla małego grona odbiorców, możesz użyć tego tricku. Mieszkańcy Zielonej Góry trady- cyjnie nie lubią Gorzowa, torunianie kłócą się z Bydgosz- czą, Kraków i Poznań pozytywnie reagują na wzmianki dotyczące ich domniemanej chciwości. Wiedza na temat publiki pozwoli ci dobrać odpowiednie słowa i przykłady, którymi zjednasz sobie widownię. W końcu, skoro ten człowiek, który stoi i mówi, wie, kogo nie lubimy, to musi być swój. Wspomniane wyżej animozje żyją prawdopodobnie je- dynie wśród łysych panów biegających po osiedlach z kijami bejsbolowymi. Dlatego rozpoczęcie prezentacji firmy w To- runiu od słów: „Tak jak wy, uważam, że ludzie z Bydgoszczy są debilami i dlatego nie prowadzimy z nimi interesów” (osobi- ście nic nie mam do mieszkańców Bydgoszczy, ale uznałem was za dobry przykład), wcale nie postawi cię w dogodnej sytuacji. Jak więc widzisz, analiza publiczności nie jest trudnym zadaniem. O ile wiesz, na co spojrzeć. Jeżeli chcesz zwrócić uwagę na wszystkie ważne aspekty, możesz skorzystać z po- niższej karty analizy publiczności. 41 Motywakcja Andrzej Wojtyniak Człowiek zmotywowany najczęściej nie ma pojęcia o technikach motywa- cyjnych, bo ich nie potrzebuje. On po prostu to robi i nie widzi powodu, dla którego miałby przestać. Zamiast szukać motywacji, możesz ją po prostu w sobie wyrobić! JAK? Za pomocą kilkunastu ćwiczeń, które uwalnią uśpioną energię do działania. Co to za ćwiczenia? Przede wszystkim pomogą ci w tym: 1. Odkryjesz, co naprawdę cię “napędza”, czyli prawdziwe źródło czy- stej motywacji. 2. Pozbędziesz się głupich nawyków i wzorców myślenia, które po cichu okradają cię z motywacji. 3. Przejdziesz 5 kroków do STAŁEJ MOTYWACJI. 4. Zaczniesz kontrolować swoje codzienne zachowania, by nie dopu- ścić do narodzin “pijawek”, które wysysają z ciebie energię do działania. 5. Nauczysz się korzystać z naturalnych motywatorów, za którymi nie musisz nigdzie ganiać ani za nie płacić. To chcesz mieć TĘ motywację czy nie? Książkę zamówisz na stronie Złotych Myśli: http://motywacja-cwiczenia.zlotemysli.pl Dzieci szczęścia Hermann Scherer Wiele osób myśli, że ci, którzy odnoszą sukcesy w życiu, mają wyjątkowe szczę- ście. Coś im się trafiło, coś od kogoś do- stali za darmo, urodzili się pod szczęśli- wą gwiazdą, mają wrodzone talenty. Tak naprawdę to tylko usprawiedliwianie siebie – „mnie się tego nie udało osiągnąć, ponieważ nie miałem w życiu zbyt wiele szczęścia”. Autor publikacji patrzy na to zagadnienie z innej perspektywy, dzieć- mi szczęścia nazywając osoby, które potrafią dostrzegać OKAZJE. Książkę zamówisz na stronie Złotych Myśli: http://dzieci-szczescia.zlotemysli.pl Motywacja bez granic Nikodem Marszałek Dowiedz się, czym jest skuteczna moty- wacja i w jaki sposób możesz osiągnąć swoje cele. Czy wiesz, że około 90 milione- rów na świecie zaczynało od zera do- chodząc do swoich fortun? Każda droga - ich także - zaczyna się od tego, że widzisz przed sobą jakąś szansę i perspektywy na to, by zrealizować się w życiu. Szansę, która być może jest przed Tobą i czeka na to, abyś ją od- krył. Bez względu na to, jaki masz cel, trzeba wyruszyć w drogę. Drogę na własne szczyty - często samotną. Każdy z nas gdzieś głęboko w środku ma swój „Mount Everest ludzkich pragnień”. Teraz możesz go zdobyć. W jaki sposób odpowiednia motywacja pozwoli Ci osiągać zamie- rzone cele? Dlaczego tak wielu ludzi ponosi porażkę na drodze do swego celu? To, czego im brakuje, to motywacja, a przede wszystkim umiejętność mo- tywowania samego siebie, aby odnosić w życiu osobiste sukcesy. Wielkim mitem jest myśl, że umiejętność motywowania siebie jest przeznaczona tylko dla nielicznych. Skoro jest to umiejętność, to można jej się nauczyć. Takie autorytety jak Anthony Robbins, Zig Ziglar czy Ro- bert Kiyosaki są tego dowodem. Książkę zamówisz na stronie Złotych Myśli: http://motywacja.zlotemysli.pl
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Wystąpienia publiczne dla nieśmiałych
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: