Darmowy fragment publikacji:
© Copyright by Złote Myśli Andrzej Kozdęba, rok 2014
Autor: Andrzej Kozdęba
Tytuł: Wystąpienia publiczne dla nieśmiałych
Wydanie I
ISBN: 978–83–7701–868–2
Projekt okładki: Janusz Skierkowski
Redakcja: Magdalena Kosek, Sylwia Fortuna
Skład: Magda Wasilewska
Złote Myśli sp. z o.o.
44–117 Gliwice
ul. Toszecka 102
www.ZloteMysli.pl
e-mail: kontakt@zlotemysli.pl
Autor oraz Wydawnictwo „Złote Myśli” dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej
odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo „Złote
Myśli” nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody
wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Niniejsza publikacja, ani żadna jej część, nie może być kopiowana, ani w jakikolwiek
inny sposób reprodukowana, powielana, ani odczytywana w środkach publicznego
przekazu bez pisemnej zgody wydawcy. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym
lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
Spis treści
Wstęp .........................................................................................................9
CZĘŚĆ 1. Stres ..........................................................................................13
Nie taki stres straszny ...........................................................15
Stres wspomaga koncentrację ......................................15
Stres pobudza emocje...................................................16
Stres zmniejsza uczucie głodu .....................................17
Stres mobilizuje do działania ......................................17
Zaakceptuj stres ......................................................................18
Nieśmiały też może ................................................................22
CZĘŚĆ 2. Przygotowanie do prezentacji .................................................25
Bądź przygotowany .................................................................27
Zasoby ............................................................................29
Cel ..................................................................................29
Plan ...............................................................................30
Treść...............................................................................31
Konspekt ........................................................................32
Rozpoznaj publiczność ............................................................34
Analiza DOPO ................................................................35
Analiza demografii ........................................................36
Analiza oczekiwań .........................................................37
Analiza potrzeb .............................................................38
Analiza otoczenia ..........................................................39
Wyznacz cel prezentacji .........................................................44
Dlaczego? .......................................................................46
Po co? ............................................................................46
Co? .................................................................................47
Rozgrzej swój głos ..................................................................50
Rady Aniki .....................................................................51
Grupa 1: Oddech ..........................................................52
Grupa 2: Głośne mówienie bez obciążania gardła ....55
Grupa 3: Dykcja ............................................................58
Publiczność jest twoim sprzymierzeńcem ..............................60
CZĘŚĆ 3. Niech się rozpocznie! ...............................................................65
Zacznij interesująco .................................................................68
Historia oparta na twoim doświadczeniu i twoich
przygodach ..................................................................70
Wspólne doświadczenie ................................................71
Opowieść ........................................................................72
Powszechnie znany fakt ................................................73
Pytanie ..........................................................................74
Zbuduj swój autorytet ..................................................75
Przygotuj się na niespodziewane .................................78
Problemy techniczne .....................................................80
Hałasy ...........................................................................81
CZĘŚĆ 4. Ucz się od innych ....................................................................83
CZĘŚĆ 5. Mów tak, by cię słuchali .........................................................91
YYY i słowa, które psują przekaz ..........................................93
Co powodują wypełniacze i dlaczego są złe? .............95
Jak się pozbyć YYY i innych wypełniaczy? ..................96
Czym zastąpić wypełniacze? .........................................96
Chodzić, stać czy się odwrócić?............................................100
Mów gestem i wzrokiem ......................................................103
Tempo mówienia ...................................................................107
Język prosty, lecz nie prostacki ...........................................109
Język prosty, a nie naukowy................................................111
Co mówią liczby i statystyki? ....................................112
Multimedialne przygotowanie ...............................................115
CZĘŚĆ 6. Niech zacznie się koniec! ......................................................121
Pamiętaj, co obiecałeś ..........................................................123
Zakończ dobrze .....................................................................124
Sposób 1: Dokończ to, czym rozpocząłeś ..................126
Sposób 2: Przedstaw inne rozwiązanie ......................126
Pytania, pytania… ...............................................................127
Co poszło dobrze, a co nie do końca? .....................130
Zakończenie ...........................................................................................137
Jeśli znasz schematy, to możesz je łamać ..........................137
Jeśli masz wyrobioną markę,
to nie musisz przejmować się schematami ......................138
Ćwicz i nie bądź zbyt surowy w ocenie .............................138
Podziękowania i prośba autora ...........................................................139
CZĘŚĆ 2.
Przygotowanie do prezentacji
Mówca tak powinien skonstruować przemówienie,
by wyczerpać temat, ale nie wyczerpać słuchaczy.
Winston Churchill
Najprostszym sposobem na pokonanie nieśmiałości jest odpo-
wiednie przygotowanie prezentacji. Nie chodzi tylko o samą
treść, o to, co będziemy mówić. Chcąc być pewnym siebie
mówcą, musisz wiedzieć też, do kogo kierujesz swoje słowa
oraz co chcesz osiągnąć swoją wypowiedzią. Nie są to rzeczy,
o które będziesz mógł zadbać na scenie. Na niej działasz, wy-
konujesz to, co wcześniej zaplanowałeś. Jeśli chcesz, żeby two-
je słowa przynosiły skutek, musisz wyeliminować błędy, które
mogą pojawić się jeszcze przed rozpoczęciem prezentacji.
Błędy, które możesz popełnić przed prezentacją:
brak przygotowania,
nierozpoznana publiczność,
brak określonego celu wystąpienia,
strach przed publicznością.
26
CZĘŚĆ 2. Przygotowanie do prezentacji
Bądź przygotowany
Przygotowanie jest kluczowym elementem każdego wystą-
pienia. Brzmi to banalnie, niestety często właśnie ten etap
jest pomijany lub robiony minimalnym nakładem sił. Część
osób tak bardzo nie lubi występować publicznie, że już przed
prezentacją „wie”, jak im pójdzie — beznadziejnie. Więc na-
wet nie ma sensu przygotowywać się do czegoś, co i tak nie
wyjdzie. Okropny błąd w myśleniu!
Niedoświadczeni mówcy nie potrafią dobrze przygoto-
wać się do swojej prezentacji. Z kolei ci, którzy to doświad-
czenie posiadają, z czasem wpadają w przeświadczenie, że
przygotowanie nie jest im potrzebne, bo świetnie znają te-
mat. I jedni, i drudzy popełniają błąd.
Gdzie najczęściej można znaleźć mówców nieprzygoto-
wanych? Najlepszym przykładem są szkolne i uniwersyteckie
ławy. Sam pamiętam niejedną prezentację z tamtego okresu,
która nie była dobrze przygotowana. Wykładowcy posiadają
wiedzę merytoryczną, ale często nie silą się, by ich przekaz
zawierał różnorodne treści. Z kolei studenci, którzy obecnie
prezentują coraz większą liczbę projektów, gdy przychodzi
do samego wystąpienia, „olewają” temat, gdyż: albo nie chcą
wyjść na zbyt gorliwych, albo nie przygotowali się do zajęć.
W efekcie tego typu działań, zarówno z jednej, jak i drugiej
strony, człowiek może opuścić zajęcia z przeświadczeniem,
że bylejakość prezentacji jest normą.
I z tą bylejakością trafia następnie do firmy. Z moich obser-
wacji wynika, że jeżeli ktoś nie jest doświadczonym sprzedawcą
lub handlowcem z powołania, to ma problem z odpowiednim
27
Wystąpienia publiczne dla nieśmiałych
przeprowadzeniem prezentacji. Niestety, problem zaczyna się
już w przypadku wielu szefów i właścicieli, którzy mając powie-
dzieć kilka słów o firmie, jąkają się i gubią w słowach. Pracow-
nicy z kolei nie znoszą prezentować. Boją się błędu, braku do-
świadczenia i dodatkowej pracy, którą trzeba wykonać. Gdy są
pewni siebie, próbują zakryć ewentualne braki żartem, statysty-
kami lub improwizacją. Gdy doskwiera im nieśmiałość, szukają
zastępstwa albo modlą się, by na ich wystąpienie zabrakło cza-
su. Często nie wiedzą, w jaki sposób należy się przygotować.
u
s
e
r
t
s
m
o
i
z
o
p
A
B
czas
Tak w uproszczeniu można przedstawić sytuację nieśmiałego mówcy, który
nie przygotował się do swojej prezentacji (A), oraz takiego, który się przy-
gotował (B). Jeżeli jesteś przygotowany i świetnie wystartujesz (bo przecież
wiesz, że znasz temat), to stresu z każdą minutą będzie mniej. Brak przygoto-
wania oznacza sytuację odwrotną.
28
CZĘŚĆ 2. Przygotowanie do prezentacji
Jeśli chcesz pokonać strach, musisz znać swoją prezen-
tację. A na dobre przygotowanie trzeba poświęcić przynaj-
mniej kilka godzin — zarówno jeśli chodzi o dostosowanie
treści, jak i ćwiczenia. Od czego zacząć? Oto 5 kroków, które
pozwolą ci dobrze się przygotować:
Sprawdź zasoby.
Określ cel.
Przygotuj plan.
Opracuj treść.
Sporządź konspekt.
Zasoby
Gdy znasz temat swojej prezentacji, sprawdź, jakimi zasobami
dysponujesz. Co wiesz na ten temat, jakie książki, z których
możesz skorzystać, masz w domu, jak może ci pomóc wu-
jek Google? Wiedząc, z czego możesz skorzystać, będziesz
wiedział, jak ugryźć temat i jakie treści znajdą się w twojej
prezentacji.
Cel
Znając zasoby, będziesz mógł wyznaczyć cel swojego wystą-
pienia. Jak go określić, dowiesz się kilka stron dalej.
29
Wystąpienia publiczne dla nieśmiałych
Plan
Może zdarzyć się tak, że nie będziesz mieć właściwie żadnych
materiałów dotyczących tematu, na który będziesz się wy-
powiadał. Wtedy musisz ruszyć głową: pomęczyć wyszuki-
warkę, znajomych, biblioteki. Rzadko kiedy jednak będziesz
mierzył się z takim tematem. Ale jeśli już się zmierzysz, to
szukaj. W końcu chcesz zrobić dobrą prezentację. Być może
dysponujesz ciekawym materiałem wideo, który można po-
kazać. Użycie filmu jest dobrym rozwiązaniem, o ile będzie
on krótkim przerywnikiem, uzupełnieniem, a nie główną
treścią prezentacji.
Częstszym problem jest nie brak treści, a ich nadmiar.
Twoje wystąpienie ma trwać piętnaście minut. Materiału
masz tyle, że mógłbyś mówić o nim przez minimum trzy go-
dziny. Co wybrać? Co jest istotne?
Tworząc prezentację, musisz pamiętać o dwóch rze-
czach:
1.
2.
Ty, jako osoba prowadząca, decydujesz, co jest ważne.
Mniej znaczy więcej.
Zacznijmy od tej drugiej prawdy objawionej: jeśli myślisz,
że prezentacja powinna być wypełniona informacjami, bo
ich łakną ludzie, to muszę cię rozczarować. Zwykle już po
zakończeniu twojego wystąpienia mniej więcej połowa rze-
czy, o których mówisz, pójdzie w niepamięć. Dlatego skup
się na trzech–czterech istotnych zagadnieniach i opracuj je
dobrze. Tutaj dochodzimy do rzeczy pierwszej. Ty decydu-
jesz, na jakich zagadnieniach chcesz się skupić. Jeśli nie masz
narzuconych wytycznych, to możesz podejść do tematu we-
30
CZĘŚĆ 2. Przygotowanie do prezentacji
dług własnego upodobania. Jeżeli otrzymałeś wcześniej plan
działania, po prostu go zrealizuj.
W każdym razie: posiadasz już zasoby oraz cel (o którym
przeczytasz wkrótce) wystąpienia. Weź kartkę i sporządź
plan. Wypisz te trzy najważniejsze zagadnienia, które chcesz
poruszyć i przeanalizuj je dokładnie, rozpisując punkt po
punkcie, co zostanie zawarte w każdym z nich. Taki plan po-
zwoli ci skupić się na rzeczach ważnych, a nie na rozwlekłych
dygresjach. Na jego podstawie stworzysz treść.
Treść
Czyli mięcho. Masz plan, wiesz, o czym będziesz mówić
i wiesz, co chcesz przekazać. Skorzystaj teraz ze swojej wie-
dzy i z zasobów, które posiadasz, aby stworzyć treść prezen-
tacji. Napisz ją. Siądź przy komputerze i napisz. Jeżeli twoja
prelekcja ma trwać piętnaście minut, powinieneś mieć nie
więcej niż cztery strony A4 pisane pismem o stopniu 14. To
nie jest wiele stron, a znacznie ułatwi ci naukę prezentacji. Im
większy odczuwasz strach przed mówieniem publicznym,
tym bardziej powinieneś pisać treść swoich wystąpień. Oso-
biście uważam, że potrzeba minimum dziesięciu w pełni na-
pisanych prezentacji, aby móc sobie pozwolić na pominięcie
tej części. Minimum dziesięć, przy założeniu, że każda z nich
została przepracowana i przećwiczona.
Jeśli chcesz czuć się pewnie na scenie i pokonać swoje
lęki, musisz zainwestować w to czas.
31
Wystąpienia publiczne dla nieśmiałych
Gdy treść twojego wystąpienia będzie już
gotowa, przeczytaj je kilka razy na głos.
Zmierz czas, jaki przeznaczasz na czytanie.
Weź pod uwagę fakt, że stojąc przed pu-
blicznością, będziesz mówić szybciej. Więc
jeśli przeczytanie tekstu zajmie ci około
siedemnastu minut, to jego przekazanie ze
sceny będzie o kilka minut krótsze.
Konspekt
Czytanie prezentacji jest jedną z największych zbrodni po-
pełnianych na publiczności (są prezentacje, które są czy-
tane, np. exposé premiera, ale to inny rodzaj wystąpienia
publicznego). Każdego dnia tysiące, jeśli nie miliony słu-
chaczy, starają się powstrzymać opadające powieki, słucha-
jąc tekstu, którego źródłem nie jest głowa, a kartka. Więc
ani mi się waż brać ze sobą na scenę spisanego wystąpienia.
W ten sposób nie pokonasz nieśmiałości, a dodatkowo po-
zwolisz przypiąć sobie łatkę nudziarza. Czytać prezentację
możesz jedynie ćwicząc. A gdy ją czytasz, ćwicząc, powinie-
neś zwracać uwagę na słowa klucze i najważniejsze zdania,
które będą naprowadzały cię na dalszy ciąg twojego wystą-
pienia. Umieścisz je w konspekcie, z którym możesz wyjść
na środek sali.
32
CZĘŚĆ 2. Przygotowanie do prezentacji
Konspekt jest zbiorem najważniejszych
informacji i słów kluczy, które są umiesz-
czone w treści twojej prezentacji. Powinien
być na tyle rozbudowany, żebyś płynnie
przechodził do kolejnego etapu wystąpie-
nia, ale też na tyle okrojony, żebyś nie stał
z wzrokiem wbitym w kartkę papieru czy
przesuwające się slajdy.
Analizując treść prezentacji, zwróć uwagę na te istotne dla
ciebie i słuchaczy informacje i stwórz z nich mapę, która
będzie służyła pomocą podczas właściwej prezentacji. Kon-
spekt możesz zapisać na kartce, ale równie dobrze możesz
go umieścić w prezentacji multimedialnej. Slajdy nie tylko
spowodują, że twoja prelekcja będzie bardziej dynamiczna
i uzupełniona grafiką, ale również będą nakierowywać cię
na temat, który w danym momencie powinien zostać poru-
szony. O tym, jak ją dobrze przygotować, będziemy jeszcze
rozmawiać. Teraz zapamiętaj, że konspekt to słowa klucze,
a nie zdania czy całe akapity, więc umieszczanie ich (zdań
i akapitów) gdziekolwiek w pobliżu miejsca twojego wystą-
pienia będzie ci jedynie przeszkadzało i sprowadzało na złą
drogę.
Posiadając konspekt, możesz po raz kolejny przećwi-
czyć swoją prezentację. Nie, jeden raz nie wystarczy. Chyba
że jesteś mistrzem prezentacji, ale wtedy nie sięgałbyś po
33
Wystąpienia publiczne dla nieśmiałych
książkę Wystąpienia publiczne dla nieśmiałych. Trenuj więc to,
co chcesz powiedzieć, aż do momentu, w którym uznasz, że
możesz swobodnie opowiadać o danym temacie, a konspekt
nie jest ci tak naprawdę potrzebny.
Tak na marginesie — mistrzowie prezentacji przezna-
czają na ćwiczenia naprawdę wiele czasu. Steve Jobs swoje
wystąpienia dopracowywał do perfekcji, trenując nawet po
kilkadziesiąt godzin. Wiem, nie jesteś Stevem Jobsem. Ale
chcąc przełamać nieśmiałość, powinieneś ćwiczyć jak Steve
Jobs.
Gdy już wiemy, w jaki sposób przygotować prezentację,
możemy cofnąć się o kilka kroków. Bo gdy przygotowujesz
treść, powinieneś wziąć pod uwagę jeden bardzo ważny
aspekt: publiczność.
Rozpoznaj publiczność
Jeżeli chcesz dobrze mówić, musisz wiedzieć, do kogo kie-
rujesz swoje słowa. Wiedza ta będzie ci potrzebna zarów-
no przed, w trakcie, jak i po twojej prezentacji. Nie zawsze
będziesz miał możliwość dogłębnego poznania audyto-
rium przed rozpoczęciem wystąpienia. Jednak jeśli posia-
dasz taką wiedzę, wykorzystaj ją. Pozwoli ona dopasować
przekaz i metody, których będziesz używał, przez co nie
doświadczysz uczucia, które wywołuje serce podchodzące
do gardła na widok grupy staruszek siedzących na miej-
scach, które miały być zajęte przez studentów politologii.
Informacje o publiczności pozwolą ci także odpowiednio
dobrać język: w innym tonie będziesz wypowiadał się do
34
CZĘŚĆ 2. Przygotowanie do prezentacji
grupy księży słuchających twojego wystąpienia, inaczej bę-
dziesz mówił do bezrobotnych szukających pracy, w końcu
innych słów użyjesz, rozmawiając z menedżerem wyższego
szczebla.
Najważniejszym zadaniem mówcy (oprócz
przekazania treści) jest dostosowanie się
do odbiorców. Umiejętność dopasowania
słów, zachowania, rozpoznanie poziomu
energii grupy, odpowiednia reakcja na
mające miejsce sytuacje, będą kluczem do
twojego sukcesu. Mówca, który jest odpo-
wiednio dopasowany do grupy, wzbudza jej
zaufanie i ma większą siłę przekonywania.
Dzieje się tak, gdyż grupa traktuje go jak
swojego. Dopasowanie jest szczególnie
istotne, gdy masz do czynienia z mono-
litem, np. pracownikami firmy, którzy są
przedstawicielami jednej kultury organi-
zacyjnej.
Analiza DOPO
Dobra analiza publiczności składa się z czterech punktów,
które w skrócie można nazwać Analizą DOPO. Składają się
na nią:
35
Wystąpienia publiczne dla nieśmiałych
analiza demografii (D)
analiza oczekiwań (O)
analiza potrzeb (P)
analiza otoczenia (O)
Analiza demografii
Analizując publiczność, powinieneś dowiedzieć się, kim
są twoi słuchacze: ile mają lat, jakie mają wykształcenie,
czy są to osoby pracujące, studiujące, czy będą to osoby
obu płci. Im więcej dowiesz się na temat zgromadzonych,
tym lepiej będziesz mógł dopasować swój przekaz do pu-
bliczności.
Powiesz, że to trudne, szczególnie w przypadku więk-
szych wystąpień. Podczas małych prezentacji, które od-
bywają się w twojej firmie, zrozumienie demografii grupy
nie powinno stanowić dla ciebie problemu: posługujesz
się przecież podobnym językiem branżowym, określony-
mi zwrotami, macie typowe dla siebie żarty. Jednak stając
przed nowym audytorium, powinieneś wcześniej dowie-
dzieć się, czy wśród zgromadzonych będą jakieś ważne
osobistości, profesorowie, czy może będzie to grupa na-
stolatków.
Duże prezentacje stanowią większe wyzwanie, ale nawet
jeśli prowadzisz festyn z okazji miejskiego święta, możesz się
do niego odpowiednio przygotować. W mniejszych miej-
scowościach mieszka więcej osób starszych, na wschodzie
Polski żyją osoby bardziej przywiązane do religii młodych
36
CZĘŚĆ 2. Przygotowanie do prezentacji
demografia
oczekiwania
potrzeby
otoczenie
i wykształconych ludzi spotkasz głównie w ośrodkach aka-
demickich. Każda informacja, która pozwoli ci się przy-
gotować do prezentacji, jest dla ciebie cenna. A jeśli twoje
audytorium będzie bardzo zróżnicowane, to zachowuj się
neutralnie, a luźny język, którego zwykle używasz, rozmawia-
jąc z młodymi ludźmi, schowaj do kieszeni.
Analiza oczekiwań
Twoja publiczność ma określone oczekiwania względem
ciebie i względem twojego wystąpienia. Część z nich two-
rzysz ty sam, budując swój wizerunek. Tak jak zgromadzeni
w kościele oczekują od księdza kazania na tematy religijne,
a nie gadania o polityce, tak i od ciebie wymagają okre-
ślonych zachowań. Jeżeli jesteś sprzedawcą, który potrafi
rozbawić nawet największego ponuraka, to każdy będzie
37
Wystąpienia publiczne dla nieśmiałych
oczekiwał, że i twoja prezentacja będzie zawierała zabawne
elementy.
Drugą grupą oczekiwań są te, które są związane z tema-
tem twojej prezentacji. Ludzie zwykle oczekują:
•
uzyskania cennych dla nich informacji (np. podczas pre-
zentacji wyników firmy w danym okresie);
mile spędzonego czasu (np. podczas wystąpienia kaba-
retowego);
pozyskania nowej wiedzy (np. podczas szkolenia).
•
•
Dlatego tak ważne jest, żebyś znał cele swojej prezentacji i to,
jakie rezultaty chcesz osiągnąć.
Bardzo rzadko zdarza się, żeby mówca spełnił oczekiwa-
nia wszystkich uczestników prezentacji. Im większe audyto-
rium, tym większe prawdopodobieństwo, że wśród słuchaczy
znajdzie się kilku marudów, którzy stwierdzą, że im się nie
podobało. Nie przejmuj się pojedynczymi głosami. Jeżeli zre-
alizujesz założony cel, zrobisz to w sposób interesujący, a zło-
śliwych uwag będzie kilka, to możesz spokojnie stwierdzić, że
wykonałeś dobrą robotę i przejść do analizy prezentacji.
Analiza potrzeb
Oczekiwania i potrzeby nie zawsze idą ze sobą w parze. Lu-
dzie mogą oczekiwać, że podczas twojej prezentacji będą się
świetnie bawić, ale szefostwo firmy uważa, że powinni oni
być lepiej poinformowani na temat tego, w jaki sposób dzia-
łała ona w trakcie ostatnich miesięcy. Oczywiście, sytuacja
idealna jest taka, w której uda się spełnić wszelkie potrzeby
38
CZĘŚĆ 2. Przygotowanie do prezentacji
i zaspokoić oczekiwania zgromadzonych. Jednak nie zawsze
jest to możliwe.
Uczestniczyłem kiedyś w szkoleniu z obsługi klienta,
a jednym z jego modułów była skuteczna komunikacja na
linii sprzedawca — klient. Na początku sesji trener zapytał
nas, czego oczekujemy od przebiegu tego szkolenia. Jedna
z koleżanek powiedziała, że chętnie dowiedziałaby się cze-
goś o mowie ciała. Taki moduł nie był zaplanowany, na co
prowadzący zareagował, mówiąc: „Niestety, temat ten jest
bardzo istotny, ale nie do końca wchodzi w zakres tego,
o czym mamy rozmawiać, dlatego nie skupimy się na nim”.
Zaproponował również, że w czasie przerwy może zasugero-
wać jakąś literaturę związaną z tą tematyką.
Jeżeli masz z góry narzucone potrzeby, które musi spełnić
twoje wystąpienie i wiesz, że część oczekiwań nie jest z nimi
zgodna, możesz wspomnieć o tym na samym początku pre-
zentacji. Możesz również zaproponować rozmowę na inne
tematy po zakończeniu wystąpienia lub podczas przerwy.
Zgromadzeni będą wiedzieli, co ich czeka, a ich rozczarowa-
nie będzie mniejsze niż w przypadku wyczekiwania do same-
go końca na upragniony temat. Co więcej, twoja propozycja
poruszenia tematu w rozmowie spowoduje, że będą bardziej
przychylni (w końcu chcesz poruszyć ten temat, przeznacza-
jąc na niego swój prywatny czas).
Analiza otoczenia
Nie mniej istotne od powyższych trzech punktów jest oto-
czenie, w którym będziesz prowadził prezentację. Ja pro-
39
Wystąpienia publiczne dla nieśmiałych
wadziłem swoje wystąpienia w najróżniejszych miejscach:
w salach szkolnych i kinowych, salach konferencyjnych, na
boisku szkolnym, na środku dużego domu handlowego,
scenie ustawionej pośrodku zielonego pola czy też na kra-
kowskim Rynku. Otoczenie ma wpływ na ciebie i na pu-
bliczność.
Jeżeli słuchacze będą zmuszeni stać, szybciej stracą zain-
teresowanie prezentacją. Z kolei niewygodne krzesła mogą
odwrócić ich uwagę od tematu, który jest poruszany (sam
niejeden raz wierciłem się niemiłosiernie, próbując skupić
się na tym, co mówi prelegent, a nie na tym, co włazi mi w ty-
łek).
Otoczenie to nie tylko krzesła, ale również tablica, na
której prezentujesz slajdy, odległość miejsc od niej, usta-
wienie siedzeń, oświetlenie, rolety w oknach lub ich brak
czy nawet obecność mównicy. Krótko mówiąc, wszystko,
co wpływa na jakość odbioru. Im więcej wiesz o otoczeniu,
tym łatwiej będzie ci dostosować materiały, których bę-
dziesz używał.
Analiza tych czterech punktów pozwoli ci poznać two-
ją publiczność. Ale pamiętaj, że im więcej będziesz o niej
wiedział, tym lepiej będziesz mógł dostosować do niej
swój przekaz. Dlatego warto zastanowić się, która część
prezentacji może mieć dla słuchaczy największą wartość.
Warto również przemyśleć, co interesuje słuchaczy. Cza-
sami jest to proste, np. wtedy, gdy prowadzisz prezentację
dla Stowarzyszenia Miłośników Kotów. Można w ciemno
założyć, że jeśli w użytych przykładach będziesz nawiązy-
wał do futrzanych przyjaciół, to twój przekaz będzie lepiej
40
CZĘŚĆ 2. Przygotowanie do prezentacji
odebrany. Chwytem, który często stosują doświadczeni
mówcy, szczególnie gdy prowadzą uroczyste obchody
dni miasta lub regionu, jest odwołanie do tradycji związa-
nych z regionem lub lokalnych uszczypliwości. Również
i ty, prowadząc wystąpienie dla małego grona odbiorców,
możesz użyć tego tricku. Mieszkańcy Zielonej Góry trady-
cyjnie nie lubią Gorzowa, torunianie kłócą się z Bydgosz-
czą, Kraków i Poznań pozytywnie reagują na wzmianki
dotyczące ich domniemanej chciwości. Wiedza na temat
publiki pozwoli ci dobrać odpowiednie słowa i przykłady,
którymi zjednasz sobie widownię. W końcu, skoro ten
człowiek, który stoi i mówi, wie, kogo nie lubimy, to musi
być swój.
Wspomniane wyżej animozje żyją prawdopodobnie je-
dynie wśród łysych panów biegających po osiedlach z kijami
bejsbolowymi. Dlatego rozpoczęcie prezentacji firmy w To-
runiu od słów: „Tak jak wy, uważam, że ludzie z Bydgoszczy są
debilami i dlatego nie prowadzimy z nimi interesów” (osobi-
ście nic nie mam do mieszkańców Bydgoszczy, ale uznałem
was za dobry przykład), wcale nie postawi cię w dogodnej
sytuacji.
Jak więc widzisz, analiza publiczności nie jest trudnym
zadaniem. O ile wiesz, na co spojrzeć. Jeżeli chcesz zwrócić
uwagę na wszystkie ważne aspekty, możesz skorzystać z po-
niższej karty analizy publiczności.
41
Motywakcja
Andrzej Wojtyniak
Człowiek zmotywowany najczęściej
nie ma pojęcia o technikach motywa-
cyjnych, bo ich nie potrzebuje. On po
prostu to robi i nie widzi powodu, dla
którego miałby przestać.
Zamiast szukać motywacji, możesz ją po prostu w sobie wyrobić!
JAK? Za pomocą kilkunastu ćwiczeń, które uwalnią uśpioną energię
do działania. Co to za ćwiczenia? Przede wszystkim pomogą ci w tym:
1. Odkryjesz, co naprawdę cię “napędza”, czyli prawdziwe źródło czy-
stej motywacji.
2. Pozbędziesz się głupich nawyków i wzorców myślenia, które po
cichu okradają cię z motywacji.
3. Przejdziesz 5 kroków do STAŁEJ MOTYWACJI.
4. Zaczniesz kontrolować swoje codzienne zachowania, by nie dopu-
ścić do narodzin “pijawek”, które wysysają z ciebie energię do działania.
5. Nauczysz się korzystać z naturalnych motywatorów, za którymi
nie musisz nigdzie ganiać ani za nie płacić.
To chcesz mieć TĘ motywację czy nie?
Książkę zamówisz na stronie Złotych Myśli:
http://motywacja-cwiczenia.zlotemysli.pl
Dzieci szczęścia
Hermann Scherer
Wiele osób myśli, że ci, którzy odnoszą
sukcesy w życiu, mają wyjątkowe szczę-
ście. Coś im się trafiło, coś od kogoś do-
stali za darmo, urodzili się pod szczęśli-
wą gwiazdą, mają wrodzone talenty. Tak
naprawdę to tylko usprawiedliwianie siebie – „mnie się tego nie udało
osiągnąć, ponieważ nie miałem w życiu zbyt wiele szczęścia”.
Autor publikacji patrzy na to zagadnienie z innej perspektywy, dzieć-
mi szczęścia nazywając osoby, które potrafią dostrzegać OKAZJE.
Książkę zamówisz na stronie Złotych Myśli:
http://dzieci-szczescia.zlotemysli.pl
Motywacja bez granic
Nikodem Marszałek
Dowiedz się, czym jest skuteczna moty-
wacja i w jaki sposób możesz osiągnąć
swoje cele.
Czy wiesz, że około 90 milione-
rów na świecie zaczynało od zera do-
chodząc do swoich fortun? Każda droga - ich także - zaczyna się od tego,
że widzisz przed sobą jakąś szansę i perspektywy na to, by zrealizować się
w życiu. Szansę, która być może jest przed Tobą i czeka na to, abyś ją od-
krył. Bez względu na to, jaki masz cel, trzeba wyruszyć w drogę. Drogę na
własne szczyty - często samotną. Każdy z nas gdzieś głęboko w środku ma
swój „Mount Everest ludzkich pragnień”. Teraz możesz go zdobyć.
W jaki sposób odpowiednia motywacja pozwoli Ci osiągać zamie-
rzone cele?
Dlaczego tak wielu ludzi ponosi porażkę na drodze do swego celu?
To, czego im brakuje, to motywacja, a przede wszystkim umiejętność mo-
tywowania samego siebie, aby odnosić w życiu osobiste sukcesy.
Wielkim mitem jest myśl, że umiejętność motywowania siebie jest
przeznaczona tylko dla nielicznych. Skoro jest to umiejętność, to można
jej się nauczyć. Takie autorytety jak Anthony Robbins, Zig Ziglar czy Ro-
bert Kiyosaki są tego dowodem.
Książkę zamówisz na stronie Złotych Myśli:
http://motywacja.zlotemysli.pl
Pobierz darmowy fragment (pdf)