Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00603 013392 17228788 na godz. na dobę w sumie
Z lustrzanką w podróży - ebook/pdf
Z lustrzanką w podróży - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 193
Wydawca: National Geographic Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-7596-244-4 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> fotografia
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Fotografowanie w podróży zaspokaja ciekawość świata, potrzebę odkrywania miejsc, ludzi i zjawisk. Dzięki technice cyfrowej zajmują się tym miliony ludzi: weekendowi turyści, miłośnicy długich wypraw, a także początkujący zawodowcy. Jeżeli jesteś jednym z nich, ten poradnik podpowie ci, jak zaplanować wyprawę, kiedy warto wybrać się w podróż, gdzie szukać inspiracji, a także co, kiedy i jak najlepiej fotografować. Odkryjesz, że najważniejsze jest właściwe przygotowanie, a dzięki aparatom cyfrowym możliwości realizacji pomysłów są ogromne. Możesz robić zdjęcia w każdej sytuacji, mając pod kontrolą jakość, kontrast, kolor i ostrość. Każdego roku Michael Freeman spędza ponad sześć miesięcy, jeżdżąc po świecie. Podróżuje, aby robić zdjęcia. Zebrał zdobyte w ten sposób doświadczenia, usystematyzował użyteczne informacje i stworzył praktyczny poradnik dla podróżujących fotografów.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

MICHAEL FREEMAN Z LUSTRZANKĄ Z LUSTRZANKĄ PRAK TYCZNY PORADNIK FOTOGRAFA W PODRÓŻY MICHAEL FREEMAN Z LUSTRZANKĄ W PODRÓŻY MICHAEL FREEMAN Z LUSTRZANKĄ W PODRÓŻY Praktyczny poradnik fotografa Tytuł oryginału: The Photographer’s Eye Field Guide. The essential handbook for traveling with your digital SLR camera. Copyright © 2009 The Ilex Press. All rights reserved This book was conceived, designed, and produced by Ilex Press Limited 210 High Street, Lewes, BN7 2NS, UK Publisher: Alastair Campbell Creative Director: Peter Bridgewater Managing Editor: Chris Gatcum Art Director: Julie Weir Designer: Jon Allan Art Editor: Emily Harbison Wydanie polskie: Wydawnictwo G+J RBA Sp. z o.o. Co. Spółka Komandytowa Licencjobiorca National Geographic Society ul. Wynalazek 4, 02-677 Warszawa Dział handlowy: tel. 022 640 07 25 e-mail: handlowy@nationalgeographic.pl Sprzedaż wysyłkowa: tel. 022 607 02 62 Tłumaczenie: Anna Julia Mamińska / Quendi Redakcja: Małgorzata Onichimowska / Quendi Konsultacja: Marcin Trzciński / Quendi Koordynacja: Anna Gimlewicz / Quendi Korekta: Marcin Żuk Projekt okładki: Natalia Baranowska Redaktor prowadzący: Małgorzata Zemsta Redaktor techniczny: Mariusz Teler Skład i łamanie: TYPO Marek Ugorowski Drukowano w Chinach Copyright for Polish edition © 2010 National Geographic Society. All rights reserved. National Geographic i żółta ramka są zarejestrowanymi znakami towarowymi National Geographic Society. ISBN: 978-83-7596-081-5 Zdjęcia na okładce: (przód) Shutterstock, (tył) Corbis, Getty Images / FPM, Shutterstock (3) Wszelkie prawa zastrzeżone. Reprodukowanie, kopiowanie w urządzeniach przetwarzania danych, odtwarzanie w jakiejkolwiek formie oraz wykorzystywanie w wystąpieniach publicznych – również częściowe – tylko za wyłącznym zezwoleniem właściciela praw autorskich. www.nationalgeographic.pl SPIS TREŚCI Wstęp 6 8 Przygotowanie 10 Lokalizacja 12 Wyznaczanie celów Wybór aparatu fotograficznego 14 Zestaw podróżny do lustrzanki cyfrowej 16 18 Akcesoria fotograficzne Ochrona aparatu fotograficznego 20 22 24 26 W drodze Prognozowanie pogody Urozmaicanie zdjęć Przygotowanie do szczególnych 28 wydarzeń Fotografowanie szczególnych wydarzeń 30 Fotografowanie wydarzeń zaaranżowanych Usuwanie elementów ze zdjęcia Cyfrowe myślenie perspektywiczne Konwersja na zdjęcia czarno-białe Panoramy Ograniczenia kulturowe Selekcja zdjęć Notatki i podpisy 34 36 38 40 44 46 48 50 52 Wykorzystanie światła 54 Klimat i światło 56 Światło w tropikach 60 Światło w suchym klimacie Światło w umiarkowanych szerokościach geograficznych 62 Światło arktyczne i górskie Środek dnia Poranek i popołudnie Wschód i zachód słońca Świt i zmierzch Deszcz i burza Oświetlenie boczne Oświetlenie frontalne Oświetlenie tylne Światło kontrowe Miękkie światło Światło dzienne w pomieszczeniach Podkreślanie faktury Światła miasta Światła, neony i fajerwerki Korzystanie z lampy błyskowej Obiekty Dzikie zwierzęta Ptaki Krajobrazy i sporty zimowe W obcym mieście Na górskim szlaku Na spacerze Pod wodą Na pustyni Na rowerze Na plaży Na wodzie 64 68 70 72 74 76 78 80 84 86 88 90 92 94 96 98 100 102 104 106 108 112 114 116 118 122 124 126 Tematy Poszukiwanie tematu Droga i transport Podróż Życie uliczne Widoki Targowiska Obrzędy religijne Ludzie Zabytki i muzea Krajobrazy i perspektywa Krajobrazy i światło Życie na wsi Lasy Szczegóły Życie codzienne Niezwykłe zdarzenia Nieszablonowe podejście Informacje praktyczne Zasilanie Tabele elektryczności Przechowywanie obrazów Odprawa celna Bezpieczeństwo w podróży Ograniczenia prawne Źródła internetowe Słowniczek Indeks 130 132 134 136 138 142 144 146 148 150 152 154 158 160 162 164 166 168 170 172 174 176 178 180 182 184 188 190 WSTĘP Właśnie w taki sposób zarabiam na chleb. Podróżuję i fotografuję, każdego roku przez ponad sześć miesięcy. Moja żona nazywa mnie nawet zawodowym turystą. W rzeczywistości jednak sytuacja wygląda trochę inaczej: podróżuję, aby robić zdjęcia. W czasie każdej podróży mam jedno lub więcej zadań do wykonania i za każdym razem jest to wyraźnie określony, odrębny cel. Tę książkę piszę częściowo z myślą o sobie samym – jest to rodzaj podręcznika zawierającego zebrane przeze mnie i usystematyzowane informacje, które przydadzą się wszystkim podróżującym fotografom, również mnie. P R E P A R A T I O N 7 fotografowanie może okazać się nieco trudniejsze niż w przypadku pstrykania zdjęć tradycyjnymi aparatami analogowymi, ale tylko dlatego, że otwierające się przed wami możliwości są dużo większe. Możecie robić zdjęcia w każdej sytuacji, a przy tym macie gwarancję dobrej jakości, kontrastu, koloru i ostrości. Prawdą jest, że podróże poszerzają horyzonty, a aparaty cyfrowe zwiększają dodatkowo możliwości fotografów w podróży. JAPOŃSKI GOTYK Unikatowe zdjęcie czegoś bardzo charakterystycznego i spontanicznego to zawsze dobry pomysł. Poniżej fotografia dziewczyny wystylizowanej na gotycką gejszę w Japonii. Podróżowanie jest od dawna blisko związane z fotografowaniem. Robienie zdjęć stało się możliwe w połowie XIX w., choć było ono wówczas – przynajmniej według dzisiejszych standardów – wyjątkowo mozolne. Waga sprzętu fotograficznego, trudności i niepewność przygotowywania oraz obrabiania płyt metalowych, a następnie szklanych, w plenerze nie zdołały jednak zniechęcić licznych fotografów do poznawania najdalszych zakątków globu. Przyświecał im bardzo praktyczny cel, ponieważ wynalezienie nowego urządzenia, jakim był aparat fotograficzny, zbiegło się w czasie z ogromną potrzebą cywilizacji Zachodu odkrywania świata we wszystkich jego postaciach – zabytków, krajobrazów i kultur. Fotografowanie w podróży miało przede wszystkim zaspokoić tę ciekawość świata – i tak naprawdę jego pierwotne przeznaczenie wiele się nie zmieniło. Jedyną różnicą jest fakt, że obecnie robią to miliony osób. Fotografia cyfrowa wprowadza do tego wszystkiego nowy element. Niektórzy obawiają się zabierać aparaty cyfrowe i niezbędne akcesoria w podróż. Bo co, jeśli coś pójdzie nie tak? A jeżeli połączenia nie będą kompatybilne? Czy znajdę to, czego szukam, w Bangkoku? Albo w Tulsie? Odpowiedzi na te pytania są zaskakująco proste i sprowadzają się do właściwego przygotowania. Sztuka polega na tym, aby wiedzieć, co możecie zaplanować przed wyprawą, a czym musicie zająć się już w drodze. Dotyczy to zarówno obiektów, jakie zamierzacie fotografować, jak i sprzętu, z którego będziecie korzystać. Technicznie rzecz biorąc, ŚWIATŁO I CIEŃ Widok na słynny kanion szczelinowy w Arizonie. Gra światła i cienia wspaniale uwypukla kontrasty, których zawsze warto poszukiwać podczas podróży z aparatem w dłoni. PRZYGOTOWANIE Zanim wyruszycie w plener z aparatem fotograficznym, warto poświęcić trochę czasu na przygotowania. Chodzi o to, aby ułatwić sobie życie w drodze, żeby przygody i niespodzianki dotyczyły wyłącznie miejsc, ludzi i nowych doświadczeń, a nie rozczarowań, ponieważ nie udało się wam wykorzystać znakomitej okazji zrobienia zdjęcia, wyczerpała się bateria albo skończyły się karty pamięci. Obecnie większość fotografów – zarówno zawodowych, jak i amatorów – rezygnuje z dużego bagażu i do pracy w plenerze wybiera cyfrowy sprzęt fotograficzny. Jednak aparaty cyfrowe wymagają konkretnego oprzyrządowania, którego nie da się zastąpić wyrobami innych producentów. Nie zawsze w czasie podróży będziecie mogli kupić dodatkowe akcesoria, dlatego cały sprzęt fotograficzny najlepiej skompletować jeszcze przed wyjazdem. Zastanówcie się, czy nie będziecie potrzebowali zapasowych baterii i kart pamięci albo jakiegoś dodatkowego wyposażenia, np. filtrów i specjalnych obiektywów, które można łatwo przewozić, a które pozwolą osiągnąć lepsze rezultaty. Pamiętajcie również o zabraniu wszystkich tych akcesoriów, bez których wy sami nie możecie się obejść. W tym rozdziale przeczytacie, jak najlepiej przygotować się do wycieczki, bez względu na to, czy wybieracie się na jednodniową wędrówkę po górach, czy na dłuższą wyprawę. Naprawdę warto zebrać jak najwięcej informacji o tym, co zamierzacie fotografować: nieważne czy będą to miejsca, osoby, czy wydarzenia. Nie oznacza to wcale, że będziecie musieli obciążać się całym podręcznym księgozbiorem – wystarczy, że zajrzycie do podstawowych źródeł informacji, w tym przewodników turystycznych, i poszperacie w Internecie. Zbieranie danych o tym, co zamierzacie lub przynajmniej chcielibyście uwiecznić na fotografiach, pomoże wam ocenić, jaki sprzęt może być potrzebny, a przy okazji będziecie mieli okazję poczytać o doświadczeniach innych fotografów, którzy wcześniej podejmowali podobne wyzwania. Wszystkie wskazówki, do jakich dotrzecie przed podróżą, mogą okazać się bezcenne w jej trakcie. Istnieje wiele sposobów podróżowania z myślą o robieniu zdjęć. Niektórzy planują swoją wyprawę co do minuty i ani o krok nie odstępują od ustalonego grafiku. Inni z kolei stanowczo odrzucają wszelkie harmonogramy i kierują się tylko impulsami. Pomiędzy tymi dwoma ekstremami umieścić można nieskończoną ilość odmiennych zachowań. Oczywiście jedną z zalet planowania jest to, że od razu będziecie wiedzieli, jakie sprawy organizacyjne trzeba pozałatwiać od razu, a jakie mogą jeszcze poczekać. Pamiętajcie też, że jeżeli wybierzecie się gdzieś w szczycie sezonu, będziecie mogli pozwolić sobie na większą elastyczność, niż w przypadku eskapad w mało popularne miejsca poza sezonem. ZAWSZE W GOTOWOŚCI Dzięki planowaniu podróży dowiecie się, czego oczekiwać na miejscu, ale nie jesteście w stanie przewidzieć wszystkiego. Szykując się do tego ujęcia, wiedziałem o istnieniu skalistej wysepki, ale nie spodziewałem się wyrzuconego na brzeg drewna, które stworzyło idealne obramowanie. P R Z Y G O T O W A N I E 9 W d r o d z e W y k o r z y s t a n e ś w a t ł a i i i O b e k t y T e m a t y I n f o r m a c j e p r a k t y c z n e 10 Lokalizacja Wiele lat temu, kiedy odbierałem instrukcje do kolejnej książki, dyrektor artystyczny Time-Life Lou Klein udzielił mi pewnej cennej wskazówki. – Fotografia – powiedział swoim zwykłym pouczającym tonem – to być we właściwym miejscu we właściwym czasie. – Tak, brzmi banalnie, ale jest to dobra rada, bo znakomicie obrazuje priorytety. Lou nie wspomniał nic o kompozycji, oświetleniu, wyczuciu czasu, ponieważ uznał te umiejętności za oczywiste. To przecież jasne, że jesteście w stanie zrobić dobre zdjęcie, ale najważniejsze – ustawić się w najlepszej pozycji. Wskazówka ta odnosi się zarówno do amatorów, jak i doświadczonych fotografów. Kluczem są mapy topograficzne, plany miast, a nawet zdjęcia lotnicze, a niemalże wszędzie są one dostępne w wielkim wyborze. Mapy znacznie ułatwiają orientację w terenie, oszczędzają czas i zmniejszają ryzyko zgubienia drogi. Zawsze na nich polegam – przy fotografowaniu obiektów w miastach mam przy sobie plan ulic, a w plenerze nie rozstaję się z mapą topograficzną. Jeżeli np. chcecie robić zdjęcia krajobrazów, dzięki mapie dowiecie się nie tylko, skąd można uchwycić ładne widoki (czasem nawet są na nich zaznaczone punkty widokowe), ale również zorientujecie się, gdzie będzie wschodziło lub zachodziło słońce, co jest bardzo ważne, jeżeli chcecie wcześniej odpowiednio ustawić aparat. Podobnie plan miasta w połączeniu z dobrym przewodnikiem pozwoli wam zlokalizować zabytki, które chcecie fotografować, i efektywnie zaplanować trasę. Będziecie też mogli ocenić, jak blisko znajdują się inne atrakcje przyciągające zwykłych turystów. Na rynku są dostępne liczne przewodniki, których zaletą są przede wszystkim praktyczne informacje o transporcie publicznym, hotelach DOBRE PRZYGOTOWANIE W czasie pieszych wycieczek mapa i kompas pomogą zorientować się w terenie. Pocztówki Przegląd lokalnych zabytków znajdziecie na stanowisku z pocztówkami na lotnisku lub w hotelu. Nawet jeżeli nie chcecie pstrykać podobnych fotek, warto rzucić okiem – miejscowi fotografowie z pewnością wiedzą, które ujęcia są najlepsze. i restauracjach. Jeżeli interesuje was raczej aspekt wizualny, zajrzyjcie do ilustrowanych albumów oraz starych numerów magazynów podróżniczych, takich jak „National Geographic” lub „GEO”. Możecie znaleźć w nich wiele pomysłów na ciekawe fotografie. P R Z Y G O T O W A N I E 11 11 W d r o d z e KORZYSTANIE Z MAP Zawsze, kiedy wybieracie się na wędrówkę, miejcie pod ręką kompas i mapę. Mogą uratować wam życie, szczególnie jeżeli idziecie w jakieś nieznane miejsce. System nawigacji satelitarnej (GPS) Współczesne odbiorniki GPS są małe i bardzo dokładne, dlatego coraz częściej stają się elementem standardowego wyposażenia profesjonalnych podróżników. MAPY TURYSTYCZNE I KSIĄŻKI Zbierając informacje na temat różnych miejsc, korzystajcie z map i przewodników. W y k o r z y s t a n e ś w a t ł a i i i O b e k t y T e m a t y I n f o r m a c j e p r a k t y c z n e 12 Wyznaczanie celów Zawodowy fotograf nieustannie znajduje się pod presją tworzenia i dostarczania dobrych zdjęć, ale też dzięki temu zawsze jest na czymś skoncentrowany – ma określony cel, konkretne zamówienie od klienta. Zapalony amator lub przyszły zawodowiec mogą naśladować tę koncentrację i wyznaczać sobie własne zlecenia. Będzie to nie tylko przydatne ćwiczenie na przyszłość, ale również sposób na uruchamianie własnej wyobraźni oraz ukierunkowanie wysiłków. Celem może być np. ukazanie konkretnego aspektu danego miejsca, uchwycenie wydarzenia, ceremonii, jakiejś formy aktywności albo elementu kultury – możliwości są nieograniczone. Niemniej, zadanie najlepiej jest określić z pewnym wyprzedzaniem i podeprzeć listą poszczególnych ujęć. W zasadzie wiadomo, jak wygląda taki spis, a jego tworzenie zwykle zaczyna się od przeglądania wypunktowanych notatek sporządzonych w trakcie zbierania danych o miejscu, do którego się wybieracie. W praktyce jednak listy priorytetów są bardziej dynamiczne niż statyczne. W czasie podróży i fotografowania dopisuje się do nich i wykreśla różne podpunkty. W zależności od waszej metody pracy, rodzaju wycieczki i sposobu podróżowania, możecie sztywno kierować się wykazem obiektów albo traktować go tylko jako przypomnienie. Niektóre pomysły na zdjęcia, które wcześniej wydawały się świetne, mogą okazać się niepraktyczne, nieosiągalne albo po prostu nie tak POKÓJ Z WIDOKIEM Zawsze miejcie oczy szeroko otwarte i rozglądajcie się za niezwykłymi widokami. Poniżej jedno ze zdjęć zrobionych w hotelu Lake Palace na wyspie pośrodku jeziora Pichola w Udajpurze, jednym z bardziej malowniczych miast Radżasthanu. ciekawe. Na miejscu też mogą przyjść wam do głowy zupełnie nowe projekty. Jest też kwestia odpowiedniego stylu i podejścia do tematu. Wcześniejsze przemyślenie tych aspektów fotografii doda jej głębi i oryginalności. Warto zastanowić się m.in. nad takimi podstawowymi zagadnieniami, jak: wybór ogniskowej obiektywu ze względu na pożądany charakter zdjęcia najlepsze naturalne warunki oświetleniowe fotografowanie w różnych skalach – z dystansu i z bliska (od ogólnej perspektywy po szczegółowe zbliżenia) podkreślenie ciągłości fotografii czy różnorodności obrazów. Bardziej złożone kwestie dotyczące stylu i podejścia do tematu są trudniejsze do określenia i zależą głównie od umiejętności i kreatywności fotografa. Niemniej, przy wybieraniu, komponowaniu i doświetlaniu danego ujęcia, zawsze warto kierować się własnym wyczuciem. KOLOROWE ŚWIATŁA Nocne zdjęcie hotelu Lake Palace zostało zrobione ze statywu. Aby jak najlepiej uchwycić przepiękne oświetlenie, ustawiłem długi czas naświetlania. NA NABRZEŻU Inne ujęcie hotelu Lake Palace z jeziora Pichola. P R Z Y G O T O W A N I E 13 W d r o d z e i ś w a t ł a W y k o r z y s t a n e i i O b e k t y T e m a t y I n f o r m a c j e p r a k t y c z n e Wybór aparatu fotograficznego Obecnie dostępne są trzy podstawowe typy cyfrowych aparatów 14 fotograficznych, a wszystkie nadają się do fotografii w plenerze (pomijam cyfrowe tylne ścianki do średnio- i wielkoformatowych aparatów analogowych). Są to: kompakty, przypominające lustrzanki modele z niewymienialnym obiektywem typu „prosumer” (tzw. aparaty hybrydowe), lustrzanki cyfrowe. Każdy z tych rodzajów ma swoje plusy i minusy, a wybór odpowiedniego sprzętu będzie zależał przede wszystkim od tego, co zamierzacie robić z gotowymi zdjęciami. Choć obecnie dostępne są już aparaty kompaktowe z rozdzielczością przekraczającą 14 megapikseli, a więc porównywalną z wieloma cyfrowymi lustrzankami, zrobione nimi zdjęcia nie będą nadawały się do publikowania w druku. Mają one stosunkowo małe matryce i niską jakość obrazu, szczególnie przy słabym oświetleniu lub wysokim ustawieniu ISO. Jeżeli więc macie nadzieję sprzedać zdjęcia jakiejś agencji fotograficznej, z aparatem kompaktowym nie osiągniecie zadowalających rezultatów. Jeżeli jednak robicie zdjęcia do bloga lub traktujecie je jako osobistą pamiątkę z podróży do pokazywania rodzinie i znajomym, większość kompaktów poradzi sobie z tym zadaniem znakomicie. W porównaniu z lustrzankami modele z niewymienialnym obiektywem typu „prosumer” (od ang. professional consumer – profesjonalny konsument) są lekkie i mają niewielkie rozmiary, co w podróży jest nie lada zaletą. Lepsze modele, szczególnie te z większymi matrycami, mogą robić doskonałe zdjęcia, które bez problemów mogłyby pojawić się w książkach lub czasopismach. Tego typu aparat nie pozwoli jednak uzyskać niezmiennie dobrej jakości fotografii, które usatysfakcjonowałyby profesjonalną agencję fotograficzną. Cyfrowe lustrzanki (DSLR) są bardziej wszechstronne. Można mocować do nich różne obiektywy, a te z matrycami pełnoklatkowymi (35 mm) zapewniają doskonałą jakość fotografii. Jeżeli chcielibyście, aby wasze zdjęcia były publikowane, najlepszym wyborem będzie właśnie lustrzanka (z dobrymi obiektywami). W czasie podróży jednak nie bez znaczenia jest waga sprzętu, więc zastanówcie się dobrze, jak chcecie wykorzystać zdjęcia i rozważcie wszystkie wady i zalety różnych rodzajów aparatów. APARAT KOMPAKTOWY Wiele współczesnych aparatów kompaktowych ma wysoką rozdzielczość – powyżej 10 megapikseli. APARAT TYPU SUPERZOOM Aparaty typu „prosumer” (hybrydowe) z niewymienialnym obiektywem, nazywane też kompaktami superzoom. Mają matryce o wysokiej rozdzielczości oraz obiektywy o zmiennej ogniskowej, które w zależności od potrzeb mogą służyć jako szerokokątne albo teleobiektywy, nie trzeba więc nosić przy sobie torby pełnej sprzętu. P R Z Y G O T O W A N I E 15 W d r o d z e CYFROWA LUSTRZANKA DLA POCZĄTKUJĄCYCH Cyfrowa lustrzanka „dla początkujących” wyposażona jest zwykle w matrycę APS-C (22 × 15 mm) o rozdzielczości 10–15 megapikseli i jest w stanie robić dobre zdjęcia nawet przy słabym oświetleniu. CYFROWA LUSTRZANKA DLA PROFESJONALISTÓW Coraz więcej profesjonalnych cyfrowych lustrzanek posiada matryce pełnoklatkowe (35 mm) z rozdzielczością ponad 20 megapikseli. Jakość fotografii robionych takim aparatem porównywalna jest do obrazów powstałych za pomocą średnioformatowych aparatów analogowych. i ś w a t ł a W y k o r z y s t a n e i i O b e k t y T e m a t y I n f o r m a c j e p r a k t y c z n e Zestaw podróżny do lustrzanki cyfrowej Przedstawiony poniżej zestaw waży 12 kg i nie należy do najlżejszych, ale został Szkoda by było, gdyby zabrakło ich w połowie drogi na szczyt Helvellyn albo na przełęczy w Himalajach. Choć przedstawiony tu sprzęt jest typowo trekkingowy, można zrezygnować z kilku przedmiotów, np. kijków do chodzenia, bidonu, mapy, przewodników i scyzoryka, a i tak powstanie zestaw, który sprawdzi się w każdej sytuacji. 16 skompletowany specjalnie na poważną pieszą wyprawę po górach. Jeżeli planujecie kilkudniową wycieczkę z biwakiem, zastanówcie się, ile powinniście zabrać zapasowych baterii i kart pamięci, kierując się dotychczasowym doświadczeniem. LEKKIE KIJKI TREKKINGOWE Kijek może być wyposażony, jak w tym przypadku, w małą głowicę kulową i służyć także jako prosty statyw. Taka stabilizacja może się przydać, bo po forsownym podejściu trzymanie aparatu nieruchomo może być trudne. LEKKA LORNETKA OBIEKTYW 180 MM Przydatny teleobiektyw umożliwia blisko trzykrotnie większe przybliżenie niż obiektyw standardowy. OBIEKTYW 300 MM Jak na długi teleobiektyw, jest to dobry kompromis pomiędzy zdolnością zbierania światła (f4) a wagą (1,3 kg). OBIEKTYW 105 MM Średniej wielkości teleobiektyw makro w sam raz do robienia zarówno zbliżeń przyrody, jak i krajobrazów. STATYW Z PASKIEM Dodatkowe obciążenie, ale ważny sprzęt, jeżeli zamierzacie robić zdjęcia z czasem naświetlania dłuższym niż 1/30 s. Ten model jest lekki, ale drogi – został wykonany z włókna węglowego z głowicą kulową ze stopu magnezu i waży 1,6 kg. LUSTRZANKA Model lustrzanki określa, jakich obiektywów i akcesoriów będziecie mogli używać. KARABIŃCZYK Może przydać się jako dodatkowe zabezpieczenie plecaka. PLECAK Plecaki na aparaty fotograficzne są znacznie droższe niż zwykłe plecaki turystyczne, ale znakomicie spełniają swoje zadania – mają specjalne przegródki, są odpowiednio wyściełane i można przenosić w nich nieporęczny sprzęt, np. statyw. ZAPASOWE BATERIE Weźcie tyle, ile podpowiada wam doświadczenie, ale zawsze więcej niż potrzeba. BIDON P R Z Y G O T O W A N I E 17 W d r o d z e i ś w a t ł a W y k o r z y s t a n e i ZAPASOWE KARTY PAMIĘCI Liczba i pojemność będzie zależała od waszego doświadczenia. Do tego aparatu pasują bardzo pojemne karty CompactFlash. i O b e k t y MAŁY NOTES I DŁUGOPIS T e m a t y LATARKA Lekka i wytrzymała, z obrotowym włącznikiem. FILTR POŁÓWKOWY Z UCHWYTEM Neutralny filtr połówkowy do przyciemniania nieba można obracać i przesuwać za pomocą specjalnego uchwytu. Przydadzą się również adaptery do różnych rozmiarów obiektywów. PRZEWODNIK I MAPA Przewodnik turystyczny i mapa topograficzna. Na tym zdjęciu przewodnik po angielskiej Krainie Jezior, ręcznie pisany i ilustrowany A Coast to Coast Walk Alfreda Wainwrighta. SCYZORYK Poręczne, wielofunkcyjne narzędzie. I n f o r m a c j e p r a k t y c z n e Akcesoria fotograficzne Wybierając się w plener, przede wszystkim powinniście rozważyć tych gadżetów, bo a nuż się przydadzą. Pamiętajcie jednak, że czasem będziecie musieli dźwigać swój sprzęt na długich dystansach, dlatego spakujcie tylko to, co niezbędne. 18 zabranie ze sobą statywu, chociaż większość fotografów podchodzi do nich dość sceptycznie. Z jednej strony pozwalają one robić bardziej wszechstronne fotografie, w tym ujęcia nocnych krajobrazów oraz zapewniają ostrość obrazów nawet przy długim czasie otwarcia migawki. Z drugiej jednak strony stanowią dodatkowe obciążenie, są nieporęczne i spowalniają tempo fotografowania. O wiele przyjemniej chodzi się bez ciężkiego sprzętu i robi zdjęcia z ręki. Jednak już w czasie kilkudniowej wycieczki statyw może okazać się bardzo przydatny, dlatego większość fotografów wybierających się w dłuższą podróż zwykle decyduje się zabrać go ze sobą, nawet jeżeli miałby przeleżeć większość czasu w samochodzie albo w hotelowym pokoju. Wybierzcie taki model statywu, który bez problemów utrzyma wasz aparat razem z najcięższym i najdłuższym obiektywem. Przy podróżnych statywach duże znaczenie mają również koszty. Dostępne obecnie modele wykonane z wytrzymałych i lekkich materiałów są zwykle dość drogie. Ewentualnie możecie skorzystać z różnych improwizowanych stabilizatorów, które są dobrą alternatywą dla statywów. Wszystko zależy od tego, jak długiego czasu naświetlania będziecie potrzebowali. Czasem wystarczy tylko zwinięta bluza albo miękka torba na aparat ustawiona na nieruchomej powierzchni (np. na murku) – naciskając na spust migawki bezpośrednio na aparacie będziecie mogli naświetlać zdjęcia nawet do jednej sekundy. Obecnie na rynku dostępny jest bardzo duży wybór różnych akcesoriów fotograficznych; niektóre z nich są tu zaprezentowane. Bardzo łatwo ulec pokusie zabrania w podróż wszystkich STATYW Statyw powinien być solidnie wykonany, ale na tyle lekki, aby łatwo było go przenosić i z niego korzystać. Dobrym rozwiązaniem są statywy z włókna węglowego – niestety dość kosztowne. Monopod Statyw z pojedynczą nogą o regulowanej wysokości pozwala wydłużyć czas otwarcia migawki nawet o jeden lub dwa stopnie. Jeżeli wybieracie się na wędrówkę, rozejrzyjcie się za kijkami trekkingowymi wyposażonymi w 9-milimetrową śrubę, do której można przymocować małą głowicę. Dzięki temu będziecie mieli dwa akcesoria w jednym i mniej sprzętu do noszenia. FILTR POLARYZACYJNY W tym przypadku kołowy. Eliminuje refleksy świetlne i poprawia barwę nieba. Efektu jego działania nie da się zastąpić obróbką komputerową. GRUSZKA BATERIA SPRĘŻONE POWIETRZE Nie nadaje się do czyszczenia matrycy, ale do zewnętrznych części sprzętu – w sam raz. FILTR UV Bezbarwny. Pełni podwójną funkcję: ogranicza promieniowanie ultrafioletowe i chroni delikatną powierzchnię przedniej soczewki obiektywu. P R Z Y G O T O W A N I E 19 W d r o d z e i ś w a t ł a W y k o r z y s t a n e i Ministatyw Zaskakująco przydatny i tak lekki, że nawet nie zauważycie, że go niesiecie. Brakuje mu co prawda wysokości, ale przecież można ustawić go na odpowiednio wyniesionych obiektach, np. na dachu samochodu. Dobrą techniką jest również oparcie statywu o jakąś pionową powierzchnię, np. ścianę. KABEL USB CZYTNIK KART PAMIĘCI i O b e k t y T e m a t y I n f o r m a c j e p r a k t y c z n e Ochrona aparatu fotograficznego Szczególnie niekorzystny wpływ na pracę aparatu fotograficznego mają trzy rodzaje 20 warunków pogodowych: zimno, upał i kurz oraz wilgoć. Przyjrzyjmy się im po kolei. Optymalny przedział temperatur dla działania większość aparatów cyfrowych to 0–40°C. Mróz zwiększa ryzyko awarii, a przy bardzo niskich temperaturach (-20°C i poniżej) metalowe i plastikowe części stają się bardziej kruche i przy silnych uderzeniach podatne na pęknięcia. Ponadto metalowe elementy mogą przywierać do skóry, a ich odrywanie jest bardzo bolesne. Dlatego na mrozie najlepiej pracować w rękawiczkach, a jeżeli trzymacie aparat blisko nosa lub policzka, zachowajcie szczególną ostrożność. Wystawiajcie sprzęt na niskie temperatury tylko w czasie fotografowania; przez resztę czasu powinien leżeć szczelnie zapakowany w wodoodpornej torbie. Możecie też zawiesić sobie aparat na szyi i trzymać go w pogotowiu pod zapiętą kurtką. W niskich temperaturach spada pojemność baterii i trzeba je częściej wymieniać. Weźcie to pod uwagę przy pakowaniu odpowiedniej liczby baterii i nastawcie się na konieczność częstszego ładowania. Zapasowe baterie trzymajcie w ciepłym miejscu, np. w kieszeni spodni. Również upał może być przyczyną awarii aparatów cyfrowych i baterii. Wysokie temperatury są mniej zauważalne w suchym klimacie, ponieważ dla ludzi mniej komfortowa jest duża wilgotność powietrza. Dlatego szczególnie starannie należy dbać o sprzęt fotograficzny w suchych, pustynnych miejscach. Pamiętajcie też, aby nie wystawiać aparatów bezpośrednio na działanie promieni słonecznych. Podobnie jak w przypadku niskich temperatur, najlepiej wyjmujcie aparat z torby tylko do robienia zdjęć. Innym problemem w suchym klimacie jest kurz, pył i piasek, które unoszą się w powietrzu. Drobinki kurzu mogą dostać się pomiędzy ruchome części aparatu i spowodować poważne zniszczenia (mimo że w cyfrówkach wykonuje się mniej mechanicznych ruchów niż w aparatach analogowych). Dla aparatów cyfrowych szczególnie niebezpieczne może być osiadanie drobinek pyłu na matrycy, ponieważ będą one widoczne na każdym zdjęciu. Dlatego w takich warunkach unikajcie zmiany obiektywów, a jeżeli będziecie do tego zmuszeni, spróbujcie znaleźć najpierw jakieś osłonięte miejsce. Postarajcie się wyjmować aparat tylko na potrzeby robienia zdjęć. W szczególnie zakurzonych miejscach, np. na pustyni w czasie burzy piaskowej albo w samochodzie jadącym po pylistej drodze, trzymajcie cały sprzęt w dużej, szczelnie zamkniętej plastikowej torbie. Wyjątkowo szkodliwa dla aparatów i obiektywów jest woda w każdej postaci: od skraplającej się pary, po pełne zanurzenie. Kilka kropli deszczu nie powinno zniszczyć aparatu, ale wszystko zależy od jego budowy. Przede wszystkim starajcie się nie dopuścić do zamoknięcia i w deszczową pogodę przynajmniej zakrywajcie sprzęt. Jeżeli już wcześniej wiecie, że może być to trudne, sprawdźcie czy dla waszego modelu dostępne są wodoodporne obudowy. W zależności od aparatu możecie spróbować także stworzyć improwizowaną wodoszczelną ochronę z przezroczystej plastikowej torebki oraz kilku gumek recepturek. Nad morzem słona woda i mgła solna (szczególnie dokuczliwa w czasie wietrznej pogody) dodatkowo zwiększają ryzyko korozji. Często wycierajcie aparat czystą, suchą ściereczką, a pod koniec dnia jeszcze raz wyczyśćcie wszystkie powierzchnie, tym razem najpierw na mokro. Jeżeli aparat wpadnie do wody, natychmiast go wyciągnijcie, wyjmijcie baterię bez sprawdzania, czy aparat działa, wytrząśnijcie z niego wodę, otwórzcie wszystkie elementy, które dają się otworzyć, wytrzyjcie wszystko do sucha, a następnie wysuszcie niedostępne miejsca suszarką. P R Z Y G O T O W A N I E 21 W d r o d z e KOC TERMOIZOLACYJNY Lekki, składany koc termoizolacyjny z powlekanego metalem poliestru można wykorzystać do owijania sprzętu, a czasem przydaje się też ludziom. WEWNĘTRZNE RĘKAWICZKI Z JEDWABIU Do pracy z bardzo zimnym sprzętem nadają się jedwabne rękawiczki, które przez krótki czas skutecznie chronią dłonie po zdjęciu zewnętrznych, grubszych rękawic. WODOSZCZELNE TORBY Chronią przed wilgocią i można przechowywać w nich drobne przedmioty luzem. FOLIA ODBLASKOWA Z zasady nie powinno się zostawiać sprzętu w upale na słońcu. Jeżeli jednak nie da się tego uniknąć, przykryjcie aparat folią odblaskową lub kocem termoizolacyjnym. i ś w a t ł a W y k o r z y s t a n e i i O b e k t y T e m a t y I n f o r m a c j e p r a k t y c z n e ELASTYCZNE OPAKOWANIE To plastikowe opakowanie z zapięciem jest wodoodporne i wytrzymałe, ale na tyle elastyczne, że umożliwia swobodne korzystanie z aparatu. Ma też specjalną, przezroczystą powierzchnię na obiektyw. ZAKLEJANIE SZCZELIN Szczególnie wrażliwa na szkodliwe działanie piasku i kurzu jest komora karty pamięci. Możecie zakleić szczeliny komory mocną taśmą klejącą. W DRODZE W podróży zasady się zmieniają i zaczynają się liczyć zupełnie nowe umiejętności, takie jak elastyczność, szybka reakcja i improwizacja. Niestety bardzo często musimy się do nich uciekać, ponieważ zapomnieliśmy czegoś zabrać z domu. Doświadczeni podróżni wiedzą, że nie zawsze wyprawa przebiega zgodnie z planem i z góry nastawiają się na możliwe niespodzianki. 22 ( S W ) Ch2_022-051_PL.indd 22 Job:e04-11617 Title:Photographers eye Field Guide Job:e04-11617 Title:Photographers eye Field Guide #175 Dtp:160(P) Page:22 #175 Dtp:160(P) Page:22 9/12/11 6:52 PM
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Z lustrzanką w podróży
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: